Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, September 08, 2008

Jawa Ni Pun Dah Pandai Ugut PM.?

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Sept 8 – Senior Umno leader Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo has insinuated that a repeat of the May 13 racial riots almost 40 years ago could happen again if Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi does not step down soon.

The Selangor Umno strongman is worried that people will go to the streets if the government did not act now.

Without being specific, the former Selangor menteri besar said drastic steps must be taken to ensure Umno remained relevant.

"Umno needs a new leadership to give a new breath of life to the party and the people. For me, between the leader and the party, the party is more important. But we the rank and file, are we willing to enact changes?

"We are at the cross roads now, between being loyal to the leader and the party. The knife and the cucumber are in our hands," he wrote in his blog today, echoing former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad's call that Abdullah must resign now.

However, Dr Khir's use of the May 13 bogey was tempered by the united stand of the Malay-dominated Pakatan Rakyat (PR) alliance against racial politics.

After a meeting between Opposition Leader Datuk Seri Anwar Ibrahim, Pas vice-president Datuk Husam Musa and DAP leader Lim Kit Siang today, they issued a statement rejecting Umno's "race baiting tactics in an attempt to safeguard the interest of its top leaders and cronies".

The three leaders reiterated their stand in upholding the principles of the Federal Constitution such as respecting Islam as the official religion and the freedom of religious practices; Bahasa Malaysia as the national language and the right to practise the people's mother tongue, the status and sovereignty of the Malay rulers and the Bumiputra special privileges and the rights of all races.

"Based on these constitutional principles, we reject strongly the narrow racist political approach which has been the policy of Umno and Barisan Nasional.

"Therefore, we condemn the remarks made by (Bukit Bendera Umno division chief) Datuk Ahmad Ismail who is supported by all Penang Umno leaders. The issue of his speech has reflected the racist policy of Umno whose only intention is to defend the interest of a certain group of rich Malays and their cronies who have used political power to reap the wealth of the nation by hiding behind the slogan of protecting the needs of the Bumiputra and the Malays."

Ahmad has refused to apologise despite making racial remarks suggesting that the Chinese in Malaysia, being squatters, should not be given full citizenship. Despite Najib apologising on his behalf, the defiant Ahmad refused to budge.

-TMI

TP - Aku alih bahase sikit... Tragedi 13 mei yang pernah berlaku 40 tahun dahulu mungkin akan berulang sekiranya Pak Lah yang kuat tido tidak meletak jawatan dengan kadar segera (cepat Pak Lah - letak jawatan).

Bekas MB Selangor ini menyuarakan kebimbangannya bahawa kemungkinan rakyat akan turun beraksi dijalanan sekiranya KERAjaan tidak mengambil tindakan segera (cepat Pak Lah - letak jawatan).

Tanpa menyatakan secara jelas maksudnya itu, mantan MB Selangor mendesak supaya UMNO mengambil tindakan segera (cepat Pak Lah - letak jawatan) agar parti itu kembali relevan di 7 elevan.

UMNO memerlukan tangga kapal baru untuk memberikan b**h dada (menatang khir ni mencarut pulak dah) yang baru hidup kepada orang ramai dan majlis keramaian.

Bagi saya (khir) diantara tangga dan majlis keramaian, majlis keramaian adalah lebih penting.

Dah...takat tu je aku tau... hangpa ingat bahse inggeris aku baguih sangat ke???

11 comments:

AkunA said...

Bro..aku tolong sikit:

1. Breath - Nafas la bro...bukan B*ah dada...

2. Leader - Ketua laa...kaplaaa...bukan tangga kapal laaaa...adehhh

pastu gamba jawa tu ko patut terbalik kan bro..

Edyes said...

laa... TP pun nak bersatira jugak...

B*ah Dada? ish, boleh batal pose nie....

Topengperak_Xinwugi said...

akuna - alamak bro... jaangan la seriyes sangat bro... saje je aku translate gitu... hiburan bro, hiburan...

wakhakhakha

Topengperak_Xinwugi said...

edye - wakhakhakhakha... tu aku baru translate sikit je tu...

kalau aku translate abis memang kompom mencarut je semua tuh..!

wakhakhakhakha

Edyes said...

aku rasa, hal-hal b*ah dada nie kena serah kat J.Jarjis lah... kekekeke...

TP, kalau ko translate siang hari, boleh batal pose kau...

Topengperak_Xinwugi said...

edyes - tu la pasal... sebab tu aku peram sampai malam artikel nih... hahaha

Edyes said...

TP, hang belek blog aku sat. Aku tak puas hati betul dengan sentimen perkauman yang makin PANAS nie !!

UMNO bangsat !! ishh, batal pulak pose aku nie karang...

AkunA said...

ko buat aku bergegar b*ah dada la bro baca translate ko tuh...hahhaaa...

silap...taking my breath away...

amik b*ah dada aku pergi....hahahaa

Topengperak_Xinwugi said...

akuna - oi... batal sahur aku oi..!

hahaha

ephol said...

yang part aku tak tahan tu

party = majlis keraian

wakakkakakakak

Topengperak_Xinwugi said...

ephol - hang nak masuk "party" apa?