Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, May 09, 2008

Menanti kehadiran kali kedua Anwar ke Parlimen sebagai PM.

Reactions: 
Dipetik dari Harakahdaily

Mohd Rashidi Hassan

Fri | May 09, 08 | 4:40:05 pm MYT

Dato' Seri Anwar Ibrahim menjejakkan kaki ke Parlimen kali pertama selepas 10 tahun, sewaktu Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin merasmikan pembukaan Parlimen, minggu lepas.

Ketika itu beliau hadir untuk menemani Ketua Pembangkang, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail.

Kehadiran pemimpin utama Pakatan Rakyat tersebut, beserta dengan 82 orang anggota Parlimen kali ini begitu menggerunkan pemimpin-pemimpin Barisan Nasional, khususnya dari Umno.

Hadirnya Anwar ke Parlimen membawa mesej yang sangat jelas, bahawa, beliau pasti akan kembali ke Parlimen, bukan untuk menjadi Ketua Pembangkang, tetapi sebagai ketua kerajaan baru.

Pakatan Rakyat memerlukan sokongan hanya dari 30 orang ahli Parlimen untuk membentuk kerajaan baru di Persekutuan menggantikan BN.

Penegasan Anwar dalam beberapa siri kenyataannya, bahawa terdapat kalangan ahli Parlimen BN yang sedia menyertai Pakatan Rakyat, dipandang sinis pemimpin Umno.

Daripada Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri-menteri, semuanya beranggapan bahawa Anwar hanya menjual cerita. Bagi mereka Anwar hanya berilusi dan mencetuskan propaganda untuk menggoyahkan kerajaan.

Beberapa bulan lepas sewaktu Anwar mensasarkan untuk pembangkang memperolehi sekurang-kurangnya 60 kerusi Parlimen dalam pilihan raya umum, semua mereka mengatakan ianya hanya angan-angan kosong!

Sewaktu Anwar mengatakan kaum Cina dan India akan menolak BN dalam PRU ke 12, Anwar ditempelak dengan mengatakan beliau hanya berilusi dengan omongan kosong.

Sewaktu bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin mengatakan Selangor, Pulau Pinang dan Kedah dalam bahaya, tiada siapa kalangan pemimpin Umno yang mahu mempercayainya.

Kuasa memerintah selama 50 tahun menyebabkan pemimpin Umno/ BN benar-benar lupa diri.

Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, Dato' Seri Najib Tun Razak dan ramai pemimpin Umno seolah-olahnya sedang berada di dalam 'buaian mimpi kuasa'.

Seperti kata Tun Dr Mahathir Mohamad, yang menempelak Abdullah dengan mengatakan, setelah BN terjejas teruk dengan keputusan PRU yang sedemikian rupa, Abdullah masih tidak sedar.

Mahathir mengingatkan betapa seriusnya, kemungkinan Anwar dan Pakatan Rakyat akan menubuhkan Kerajaan Persekutuan, malangnya Abdullah, Najib, Muhyiddin Yassin dan juak-juak mereka masih tidak sedar!

Peranan anggota Pakatan Rakyat di Parlimen

Kehangatan sidang Dewan Rakyat sudah dijangka. 82 orang anggota di kelompok pembangkang bukannya mudah untuk ditangani BN.

Selepas PRU 1999 yang menyaksikan Barisan Alternatif ketika itu, bersama pembangkang lain, memperolehi 45 kerusi Parlimen pun sudah cukup membuatkan BN menggelabah.

Tambahan sekarang ini. Sama ada PM, TPM, Menteri dan backbenchers BN sudah pasti tidak akan 'senang duduk' apabila bertembung dengan wakil Pakatan Rakyat.

Perbalahan anggota Parlimen dalam sidang Dewan Rakyat bukannya perkara baru. Sewaktu Allahyarham Tun Zahir Ismail menjadi Speaker dahulu, lebih gamat dan gawat daripada sekarang.

Cumanya kehangatan perdebatan itu tidak diketahui secara jelas kerana tiada siaran secara langsung.

Pada sidang kali ini, ramai orang baru. Sama ada anggota Parlimen BN atau Pakatan Rakyat, sama seperti Speaker dan Timbalan Speaker, kebanyakannya orang-orang baru yang belum mahir dengan peraturan mesyuarat Parlimen.

Apapun anggota-anggota Parlimen Pakatan Rakyat ketika ini, tidak seharusnya berperanan sebagai pembangkang yang menidakkan segala program kerajaan.

Anggota Parlimen tidak seharusnya bertindak sebagaimana pembangkang seperti dahulu.

Justeru, tidak harus ada lagi anggapan 'mencuri prime time' untuk mencetuskan berita atau mendapatkan tempat di media massa.

Khusus bagi rakan-rakan dari DAP, mereka sering dijadikan sasaran. Mereka sering 'dipergunakan media' untuk dilaga-lagakan dengan KeADILan, PAS, bangsa Melayu, agama Islam dan kini dengan Raja-Raja Melayu.

Penulis tidak mempersoalkan sama ada benar atau tidak sesuatu fakta yang disebutkan menurut undang-undang. Undang-undang bukan segala-gala, kita turut terikat dengan persoalan etika, kesopanan dan ketatasusilaan.

Lebih berat lagi jika sesuatu bentuk kebenaran, dilontar pada waktu dan kepada sasaran yang salah. Mereka harus ingat bahawa media massa dalam negara ini masih milik BN yang pada bila-bila masa sahaja sedia merosakkan Pakatan Rakyat.

Anggota Parlimen Pakatan Rakyat harus menyedari bahawa, rakyat pada ketika ini, mahukan sebuah pakatan yang ampuh dan tidak kelihatan goyah atau berkecamuk.

Mereka harus berperanan sebagai wakil 'the government in-waiting', selaras dengan komitmen Anwar, untuk membentuk Kerajaan Pusat pada 16 September 2008 atau mungkin lebih awal daripada itu.

Harapan rakyat kepada Pakatan Rakyat

Hakikatnya rakyat mahu pembentukan kerajaan yang kukuh dan stabil. Kerajaan BN dilihat tidak stabil kerana parti yang menjadi tongaknya, berserabut.

Pada waktu ini, BN tidak mungkin lagi boleh menjadi sebuah kerajaan yang boleh dipercayai rakyat.

Kekalahan besar dalam PRU ke-12 8 Mac lepas membongkar pekung sesama parti komponen BN.

Apabila ramai pemimpin kanan BN tewas, maka tuding menuding jari sesama mereka berlaku secara terang-terangan.

Pemimpin Umno, MCA, MIC dan Gerakan menyalahkan sesama sendiri. Pemimpin PPP langsung tidak berbunyi.

Malahan dalam Umno sendiri, suara-suara mendesak Abdullah Badawi meletakkan jawatan terus kedengaran.

Perang dalam parti untuk merebut jawatan utama akan berterusan sehingga Disember depan. Tidak mungkin Umno akan stabil apabila akan berlaku perang besar dalam parti.

Gerakan menentang kepimpinan Abdullah yang didakwa sedang membawa kemusnahan kepada Umno dan BN, diketuai oleh bekas Menteri Kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah, dengan hasrat untuk mencabar beliau bagi jawatan Presiden Umno.

Gerakan menentang pemerintahan Abdullah turut disertai Dr Mahathir yang tidak henti-henti menyuruh beliau meletakkan jawatan.

Keserabutan dan kekecamukan dalam Umno, barangkali akan melanda MCA, MIC dan mungkin juga Gerakan yang akan membuat pemilihan tahun ini.

Hagemoni BN yang sudah berkuasa lebih 50 tahun kini benar-benar tercabar. Dicabar dari dalam dan luar parti.

Maka bagi rakyat, kemungkinan untuk Kerajaan BN memastikan keadilan, kesakmaan dan kestabilan amat sukar.

Dalam keadaan tekanan ekonomi dan peningkatan harga barang yang meruncing, ditambah dengan keserabutan yang dihadapi Abdullah Badawi dalam parti, sudah tentu ia gagal ditangani dengan baik.

Dari segi politik pun BN tidak stabil. Dari sudut ekonomi juga BN gagal menyeliakannya dengan baik. Daripada dua aspek ini, BN sudah kelihatan pincang.

Apabila BN goyah, rakyat tiada pilihan untuk bergantung kepada Pakatan Rakyat. Dan Anwar sebagai tonggak kepada Pakatan Rakyat harus berusaha mengemukakan jalan keluar kepada kemelut rakyat dan negara ketika ini, Rakyat mahu Anwar membantu memulihkan ekonomi negara, antaranya dengan memacu pertumbuhan dalam negara dan membawa FDI masuk dengan segera.

Sudah tentu Anwar amat bersedia sekarang ini. Segala harapan dan janji beliau sejak sebelum pilihan raya sudah dikota.

Kini rakyat menunggu janjinya untuk membentuk Kerajaan Persekutuan Pakatan Rakyat.

Maka, jika sekarang ini, Anwar mengatakan bahawa beliau sudah memperolehi 41 orang ahli Parlimen BN yang sedia menyertai Pakatan Rakyat, apakah kata-katanya boleh dipercayai dan mendapat sokongan rakyat?

Sudah tentu! Kini rakyat menanti beliau kembali menapakkan kaki kali kedua ke Parlimen sebagai Perdana Menteri Malaysia.

Wakil Pakatan Rakyat membangkitkan isu Program Bantuan Makanan dan Tol dalam sesi soal jawab.

Reactions: 
PARLIMEN, 7 Mei – Wakil-wakil daripada Pakatan Rakyat pada sesi soal jawab lisan pada pagi ini telah membangkitkan soalan mengenai isu program bantuan makanan tambahan dan tol di Dewan Rakyat hari ini. Isu mengenai program bantuan makanan telah dibangkitkan oleh, Nurul Izzah Anwar (PKR-Lembah Pantai).

Beliau telah mengemukakan dua soalan kepada Menteri Pelajaran yang meminta penjelasan sejauhmana keberkesanan program tersebut dalam membantu para pelajar di sekolah-sekolah luar bandar mendapat pemakanan yang seimbang dan meminta menteri tersebut menjelaskan apakah mekanisme serta langkah yang diambil oleh kementerian dalam menangani masalah keracunan makanan yang kerap berlaku di sekolah-sekolah sejak akhir-akhir.

Meskipun kedua-dua soalan ini telah dijawab oleh menteri berkenaan, namun jawapannya tidak begitu menyakinkan serta menjamin kes-kes keracunan untuk tidak berulang lagi. Menteri berkenaan hanya memberikan jawapan yang lebih menjuruskan kepada tindakan setelah sesuatu kes keracunan yang berlaku. Begitu juga jawapan ringkas beliau terhadap program bantuan makanan bagi pelajar di luar bandar di mana beliau tidak menjelaskan bukti secara yang lebih bersifat saintifik bagi menyokong hujah beliau.

Sementara itu dalam soalan tambahan, Nurul Izzah telah menyoalkan tentang apakah pihak kerajaan tidak mempunyai perancangan untuk mewujudkan ‘Food Standard Agency’ untuk mengawal kualiti makanan bagi program tersebut sebagaimana yang diwujudkan di negara-negara Barat. Menteri Pelajaran itu memberitahu dewan bahawa tidak perlu proses penyeragaman ’standard’ makanan di negara ini memandangkan di setiap kawasan memerlukan keperluan nutrien makanan yang berbeza.

Dalam pada itu, isu tol yang dibawa oleh Tony Pua Kiam Wee (DAP-Petaling Jaya Utara), telah berjaya menarik minat ahli-ahli dewan yang lain khususnya pembangkang untuk berdiri bagi memberikan soalan tambahan. Dalam soalan yang dikemukakan oleh beliau ada meminta Menteri Kerja Raya untuk menyatakan pendapatan, keuntungan kumulatif syarikat-syarikat konsesi tol dan langkah tertentu untuk merunding semula ciri-ciri kontrak yang tidak seimbang dan membebankan orang ramai.

Semasa soalan tambahan pula, Kiam Wee telah membangkitkan persoalan apakah pihak kerajaan akan menaikkan tol di Lebuhraya PLUS tahun ini atau tahun depan setelah PLUS memperolehi keuntungan yang besar dan jika tidak berapa nilai ganti rugi yang perlu dibayar oleh kerajaan atas sebab tidak menaikkan kadar tol tersebut.

Keadaan di Dewan Rakyat sedikit kecoh apabila Nga Kor Ming (DAP-Taiping) membangkitkan soalan berhubung isu wang RM 38.6 billion hasil keuntungan tol yang hilang ketika Kementerian Kerja Raya di pimpin oleh bekal Ahli Parlimen Sungai Siput. Isu tersebut tidak dijawab oleh Menteri Kerja Raya yang ada di Dewan Rakyat.

baca selanjutnya di [ sini ]

Mahathir: Danger of defections is real

Reactions: 
the star online
By V.P.SUJATA Thursday May 8, 2008

PUTRAJAYA: There is great danger in Pakatan Rakyat taking over the Federal Government, as there are signs of component parties in the peninsula, Sabah and Sarawak crossing over, said Tun Dr Mahathir Mohamad.

He said when the Barisan Nasional had two-thirds majority in Parliament, it was not worth for any component party to crossover unlike now they had nothing to lose as crossing over meant still being in the Government.

Stating that Pakatan Rakyat was a force to be reckoned with, he added that PKR de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim’s threat had to be taken seriously.

“I, at first, wanted to dismiss this possibility, but on studying the situation I feel there is great danger,” he said, adding that members lacked inherent loyalty to the party and are only interested in personal gains.

Dr Mahathir said people in Sabah were used to being under Opposition rule while state Barisan leaders like Datuk Joseph Pairin Kitingan had great support when he was in the Opposition.

“So, can you say they will stay loyal to Umno, I don’t think so. Even here in the peninsula, I see quite a number of the people who will crossover when there is something to gain.
“If this Government loses its power, it is no longer the Government, and it will not be in a position to dole out all kinds of cookies; the clout is gone,” he told reporters after presenting the keynote address on National Sovereignty during the Perdana Leadership Foundation’s Discourse Series yesterday.

Dr Mahathir claimed that Pakatan Rakyat was gaining support because people felt powerless especially when only Umno could change the leadership but now no division dared to hold an EGM to amend the party election system.

“If the 30% support ruling is not changed, no division will nominate another apart from Pak Lah (Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi) as the president and he will win uncontested in December,” he said, adding that the earlier zest to change the leadership had died down and that the “hand kissing” had started again.

Stating that Umno was no longer democratic, he added that his wish to meet Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak after the general election to discuss current affairs did not materialise until today.

“Najib said he had to get permission from the PM, until now he has not seen me; apparently the PM does not trust his deputy,” he said.

On the performance of the Opposition so far, he said Penang Chief Minister Lim Guan Eng was smart by not antagonising the people while earning their respect.

Malaysia : Selamat,Aman dan Makmur?

Reactions: 
Assalamualaikum...
Akhir-akhir ni rancak sungguh media perdana V6 DOHC(Dabel Omong Hancing Ceritatera)Twin CAM(Cakap Aje Menipu)versi putar belit memainkan isu menifesto Pakatan Rakyat yang "kununnya" gagal ditunaikan...Macamlah menifesto Parti Raba-Raba@Barang Naik tu dah tertunai semuanya...Nak cover kelemahan sendiri ke?

Cakap pasal menifesto ni aku teringat pulak pasal 1 menifesto yang berbunyi "Selamat,Aman dan Makmur"...korang tau la menifesto sape kan?Jadi...nak tanya la balik juak-juak "sokong membuta-tuli" apa la pelaksanaan yang Parti Raba-Raba@Barang Naik dah amik sebagai menunaikan menifesto tu?Kalau tengok pada senario sekarang macam tak de perubahan pun...super skaler jugak...Baru 2-3 hari lepas aku balik ke kampung aku kat pantai timur & kat salah satu simpang tu masih tercegat beberapa billboard peninggalan Parti Raba-Raba@Barang Naik.Kat situ ditulis "Memperkasakan Polis".Menarik tu.Aku wat bodoh je la masa tengok mende alah tu.Dah tau dah,sambil dalam hati aku cakap "ni smer propaganda je nih"...teringat jugak beberapa kes-kes jenayah terbatu n lama termasuk kisah anak pak Shaariibuu dari negara pipi merah...super skaler...semua tu x de perubahan...

Kelmarin sempat singgah 7Eleven beli senaskah akhbar Sinar Harian.Belek-belek sampai mukasurat N14-Mahkamah & Jenayah.Beritanya - Ibu muda dakwa dirogol anggota polis.Alamak...berat ni...ringkasan berita - Seremban - seorang ibu muda kepada 2 anak kembar mendakwa dirogol anggota polis berpangkat konstabel di sebuah bilik berek bujang di Balai Polis Rahang disini Khamis lalu.
Tu kat balai polis tu.kalau macam tu la tahap keselamatan di dalam kawasan balai polis apa la yang kita harapkan tentang keselamatan diluar kawasan balai polis?polis sendiri yang merogol?kalau polis sendiri merogol,apa yang kita nak harapkan dari yang bukan polis?

Selamat ke kita kat luar ni?Tu baru 1 kes.ada banyak lagi kes-kes lain yang aku malas nak lampirkan kat sini sebab aku tau...kalau aku cerite pun tak de gunanya...mana la depa parti raba-raba@barang naik nak amik perhatian?lain la kalau aku citer pasal projek boleh dapat untung juta-juta tanpa kluar modal...senang-senang je kang dapat jemputan ke Putrajaya.Kat Perlis nu apa citer pulak?Ramai-ramai belasah orang sampai mati tu kenape?......tak baik salahkan sesiapa sebenarnya,tapi terfikir ke kita kenapa kadang-kadang ada yang mengambil keputusan sendiri menghukum sesama manusia?mungkin kah sistem keselamatan dan pihak polis sambil lewa sehingga hilang kepercayaan orang ramai?

Yang jelas sekarang ni kita berada dalam sebuah negara yang pihak Polisnya hanya mengambil berat pada kes-kes jenayah politik sahaja.kalau lain-lain kes jenayah tu,setakat report je la.pas tu kalau tanya balik apa perkembangan tak habis-habis dengan jawapan yang sama - siasatan sedang dijalankan pah ceroh!kalau kes jenayah politik yang melibatkan PR,tak sampai 1 hari semua siap,dari laporan,tangkapan,siasatan,pendakwaan dan macam-macam lagi.pendek kata complete la...kalau jenayah awam yang melibatkan rakyat ni...mau makan 5-16 tahun...ketua polis silih berganti,kereta polis pun silih berganti tapi kes yang sama tak setle-setle jugak...

Jadi korang juak-juak sokong membuta tuli parti raba-raba@barang naik fikir balik la pasal menifesto tu...parti korang la yang rosakkan Malaysia ni dan parti korang la yang berjanji nak pulihkan balik semua sistem yang dah terlanjur dirosakkan tu,tapi mampu ke?Tepuk dada tanya Iman...Selamat kah Malaysia?Aman kah Malaysia?Makmur kah Malaysia?

Kereta korang kat depan rumah tu dah kunci ke belum?