Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, June 06, 2008

PEMBELA RAKYAT!!! MASANYA TELAH TIBA!!!

Reactions: 
Assalamu'alaikum...

Ikhlas aku nak tanya para MP BN...siapa antara MP BN yang nak jadi "pembela rakyat"?siapa yang betul-betul nak perjuangkan nasib rakyat yang engkorang wakili yang mengundi engkorang?kalau ada yang ikhlas nak membela rakyat,kalau ada yang benar-benar berkhidmat untuk rakyat...inilah masa untuk engkorang buktikan pada rakyat.bukan rakyat ditempat engkorang je,tapi seluruh Malaysia.aku ulang SELURUH MALAYSIA!!!

Isytihar keluar BN,terima tawaran PR...LOMPAT PARTI,nafikan majoriti kerusi BN di parlimen,nobatkan DSAI sebagai PM baru supaya seluruh struktur kerajaan dirombak & diselia semula maka SELURUH MALAYSIA akan melihat engkorang sebagai "pembela rakyat" yang benar-benar "membela nasib rakyat".

Tawaran dari PR bukan "tawaran ayam...",ini bukan "win-win situation".ini tawaran yang realistik.BN tak kan dapat menunaikan apa yang rakyat harapkan.BN juga tak kan dapat menunaikan permintaan engkorang...BN terlalu ampuh tika ni...karam...tangki oksijen yang ada tak dapat menampung keperluan semua MP BN...engkorang kena sedar semua tu.

Pimpinan PR pun sama...jangan asyik sibuk dengan "demonstrasi"...kita sudah ada pengalaman 50 tahun dibawah BN & kita kena faham..."demonstrasi" tak bermakna langsung pada BN.gerakkan jentera untuk menarik para MP BN supaya melompat.ini masa yang paling,paling,paling sesuai untuk berbuat demikian.

Rakyat tak kan membantah...percayalah...aku yakin & aku sendiri menyokong tindakan tersebut dilakukan diwaktu yang paling genting ini.saat paling baik macam ni tak kan tiba lagi di lain hari.sedarlah para pimpinan PR.inilah masanya!gerakkan jentera sekarang juga!setiap saat itu amat berharga untuk kita!

Lambat bermakna peluang ini akan terlepas begitu sahaja.kita ada kemampuan,kita ada profesional,kita ada macam-macam kelebihan yang tak ada pada BN.tawarkan yang terbaik untuk para MP BN(duit tak main la).yakinkan para MP BN untuk buat perubahan demi kesejahteraan & negara kita.

PAS,PKR & DAP...bangun,bangun & bangun...inilah masanya.jangan tunggu bulan september sebab bulan ogos minyak akan naik lagi & rakyat semakin terbeban lagi.buktikan sekarang.jangan sampai rakyat "fed-up" pada semua pimpinan.kami tak larat dah dengan semua ni.kami telah mengundi anda & kami faham situasi anda tetapi buatlah sesuatu,berusahalah sesuatu untuk kami para pengundi anda.kami tahu anda mampu!!!

Nak Tau Kenapa Minyak Naik?Nah...Ni Dia Sebabnya!!!

Reactions: 


OIL & GAS

Petronas buys 40% stake in Santos LNG project

Reuters
Published: May 30, 2008, 00:04

Perth: Malaysian state oil company Petro-nas will buy a 40 per cent stake in Australian energy firm Santos Ltd's Gladstone liquefied natural gas project for up to $2.51 billion, to bolster its position as Asia's largest LNG producer as competition heats up.

State-owned Petronas' investment in the project, which plans to use coal seam gas as feedstock, follows a $12 billion takeover bid last month by Britain's BG Group Plc for Australia's Origin Energy Ltd, and is considered a vote of confidence for Asia's young coal seam gas industry.

Santos shares, which have surged 51 per cent so far this year, jumped 15 per cent to a record A$21.75 yesterday before settling at A$21.08, up 11.1 per cent.

"As for Santos, on first glance it looks like they've got an excellent deal," said Aiden Bradley, an oil and gas analyst at ABN Amro in Sydney.


Kita tunggu jawapan dari Pak-Pak Menteri Kabinet kita tentang artikel diatas ni!!!

Depa meniaga,kita keluaq modal...untung,depa baham habis!!!Tengok depa nak belit macam mana...depa yang meniaga,kita rakyat yang menanggung!!!barua betoi!!!

Rebet Minyak - Kerajaan(Nak)Tipu Lagi??

Reactions: 
Assalamu'alaikum...

Kenyataan Pak Lah - "Bagi pemilik kenderaan persendirian yang berkapisiti enjin sehingga 2000cc(kuasa kuda)serta trak pikap dan jip berkapasiti enjin sehingga 2500cc,bayaran tunai sebanyak RM625 setahun bagi setiap kenderaan akan diberikan.

"Bagi pemilik motosikal persendirian berkapasiti enjin sehingga 250cc,bayaran tunai sebanyak RM150 setahun bagi setiap kenderaan akan diberikan,"katanya

Katanya bayaran ini meliputi kenderaan dengan cukai jalan yang berkuatkuasa mulai 1 April 2008 hingga 31 Mac 2009.

Apa makna :
kenderaan dengan cukai jalan yang berkuatkuasa mulai 1 April 2008 hingga 31 Mac 2009???saya tinggalkan satu tanda-tanya disini tanpa mengulasnya kerana saya sendiri pun agak terkeliru dengan kenyataan itu & saya kira ada antara pembaca yang dapat menghuraikannya didalam komen anda nanti untuk kita perhalusi maksudnya disitu.

Berbalik kepada rebet minyak sebanyak RM625 & RM150 untuk kenderaan terpilih.disini saya andaikan bahawa ianya tidak memberi apa-apa makna kepada kita malah beban kita sebagai pengguna sedikit pun tidak berkurang malah pasti akan bertambah lagi selepas ini.kenapa begitu?

Selepas hari ini kita akan dibebankan dengan kenaikan harga barangan yang pastinya tidak dapat dielakkan.paling kurang sebanyak 41% & paling tinggi mungkin mencapai 70%.yang inipun saya kira tak perlulah saya huraikan lagi & saya andaikan anda semua tahu kenapa...lagipun saya bukan menteri UMNO yang berfikir anda semua bodoh,tidak...saya bukan Pak Lah...anda pasti tahu mengira peningkatan sara hidup anda selepas kenaikan harga bahan bakar.pasti makin bertambah walaupun setelah dicampur dengan rebet yang anda dapat...

Kesimpulannya KERAjaan menipu rakyat lagi...

Dikhabarkan juga pada bulan Ogos ini KERAjaan akan menghapuskan terus subsidi & harga minyak pada PAM minyak akan mengikut harga pasaran.kalau harga pasarannya RM5 seliter maka RM5 lah yang akan kita bayar untuk kuantiti seliter...itu hanya "khabar angin".TAPI!!!...jangan kita lupa bahawa didalam senario politik negara Malaysia,segala "khabar angin" adalah benar.macam yang terjadi sebelum PRU12...

Pak Lah Bebal sendiri yang menafikan "khabar angin" pembubaran kabinet & keesokan harinya Pak Lah sendiri yang menafikan "penafiannya" itu.maka "khabar angin" itu menjadi benar sebenar-benarnya!!!

Saya ingin ingatkan anda semua,seandainya "khabar angin" penghapusan subsidi itu benar-benar berlaku pada Ogos ini,kemanakah akan pergi kesemua janji-janji Pak Lah Bebal untuk memberi Rebet Minyak kepada para pemilik kenderaan?

Disini juga saya tinggalkan persoalan itu sebagai tanda-tanya buat anda semua pembaca...KERAjaan nak tipu kita lagikah?