Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, July 13, 2008

Anwar nafi terbabit dalam perhimpunan

Reactions: 
diciplak dari : malaysiakini

Jul 13, 08 10:28pm
Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, beliau dan Pakatan Rakyat tidak terlibat untuk menganjurkan perhimpunan di Parlimen esok.

"Saya kesal kerana pihak polis sengaja mengaitkan nama saya dan Pakatan Rakyat dalam satu perintah mahkamah Majistret yang diperolehi secara ex parte oleh Ketua Polis Daerah Sentul bertarikh 13 Julai 2008 (hari ini)," katanya.

anwar ibrahim 02 060207Beliau menganggap perintah mahkamah itu adalah satu fitnah dan menyalahguna proses undang-undang.

Katanya beliau akan mengarahkan peguam Pakatan Rakyat untuk memulakan proses undang-undang untuk mengetepikan perintah tersebut.

Polis mendapat perintah mahkamah untuk melarang orang ramai daripada menyertai perhimpunan tersebut.

TP - entahlah...aku pun tak tau mana datang cerita demo-demo nih...tapi aku rasa la...mat Nazri yang anjurkan demo ni sebab dari semalam dia dah berkokok dah pasal demo nih...misti mat Nazri yang plan...demo UMNO berwajah PR...khak ptuih!!!

baca selanjutnya di [ sini ]

Mesyuarat Tergempar 3

Reactions: 
"Dapat dah semua tarikh lahir depa?" Tanya Pak Nawi.

"Dah. Semua dapat." Aku jawab.

"Kamu kira sendiri. Tak larat aku nak kira dah." kata Pak Nawi.

Tunku: 8.2.1903 8+2+1+9+3 = 23 = 2+3 = 5
Tun Razak: 11.3.1922 = 19 = 1+9 = 10 = 1
Hussein Onn: 12.2.1922 = 19 = 1
Mahathir: 10.7.1925 = 25 = 7
Pak Lah: 26.11.1939 = 32 = 5
Musa Hitam: 18.4.1934 = 30 = 3
Ku Li: 13.4.1937 = 28 = 10= 1
Ghafar Baba: 18.2.1925 = 28 = 10 = 1
Anwar: 10.8.1947 = 30 = 3
Najib: 23.7.1953 = 30 = 3

"Aku cakap, kamu check. Betul ke tak betul" kata Pak Nawi.

"Mula-mula Tunku jadi PM. Ada sapa berani lawan tak? Tun Razak pun tak berani lawan. Yang berani lawan, Mahathir. Tunku turun bukan pasai Tun Razak lawan, tapi pasai 13 Mei. Tahun 1990, Tunku dengan Ku Li lawan Mahathir, sapa menang? Kemudian Tun Razak naik, tapi dia tak lama. Tak sempat orang nak lawan dia dah mati.

Naik Hussein Onn, tapi lembik. Sapa yang lawan? Mahathir! Hussein Onn lari ikut tingkap, Mahathir naik. Bila Mahathir naik, sapa pun tak boleh lawan. Dia suruh Musa Hitam lawan dengan ku Li untuk Timbalan, tapi Ku Li tak boleh lawan Musa. Kamu ingat Musa menang pasai dia kuat ka? Tak!.... tapi pasai Musa 3, Ku Li 1. Kemudian Musa letak jawatan. Pasai apa Musa tak berani lawan Mahathir? Sebab Musa tau, kalau lawan pun dia akan kalah.

Mahathir lantik Ghafar Baba. Ghafar Baba tak kuat! Jadi, bila Anwar lawan, Ghafar baba lari terjun pintu. Pasai apa Ghafar Baba kalah? Pasai Anwar 3, Ghafar Baba 1. Kemudian Anwar lawan Mahathir. Sapa menang? Dah tentu Mahathir, sebab Mahathir 7, Anwar 3.

Kemudian Mahathir pilih Pak Lah. Pasai apa Pak Lah tak pernah lawan Mahathir? Sebab dia cucu Abdullah Fahim, pakar Tajul Muluk. Pak Lah tau, kalau dia lawan Mahathir, dia tentu kalah. Itu pasai, Mahathir cakap apa pun kat dia, dia buat tak tau saja.

Sekarang pasai Najib. Najib tak boleh lawan Pak Lah. Kalau Najib lawan Pak Lah, Najib bungkus. Itu sebab Najib jadi Pak Sanggup. Apa saja cakap Pak Lah dia ikut.

Kamu tengok pulak Anwar. Pasai apa Anwar tak lawan Pak Lah? Sebab kalau dia lawan, Anwar akan bungkus. Sebab Anwar 3, Pak Lah 5. Jadi Anwar lawan Najib, Anwar 3, Najib 3. Mungkin Anwar ingat, dengan Najib ada peluang, tapi Anwar tak tau, Najib dah sampai kekemuncak bukit. Dia baru nak merangkak. Aku rasa Najib menang." Kata Pak Nawi.

"Mungkin ka Anwar masuk penjara lagi?" aku tanya.

"Yang tu aku tak boleh nak kata, sebab nak masuk penjara ni, Najib bukan boleh buat sorang. Hang kena cari sapa lagi lawan Anwar."

"Habih, sapa yang boleh lawan Najib? Aku tanya Pak Nawi.

"Aku pun tak tau, kamu check Wan Azizah! " kata Pak Nawi.

Aku pun Google Wan Azizah dan dapat tarikh lahir nya.

3.1.1952 = 21 = 3

"Serupa ja , Pak Nawi!" aku bagi tau.

"Khairy Jamaludin macam mana?" tanya Pak Nawi.

10.1.1976 = 25 = 7.

Ha??!?!??

"Kamu perhati budak ni Mat." Pak Nawi bawa keluar tembakau dan daun nipah, pelan-pelan dia gulung.

--mat saman kati

24 Jam Sebelum Usul Undi Tidak Percaya Terhadap PM

Reactions: 
diciplak dari : tranungkite

Dilulus terbit pada Sunday, July 13 @ 09:24:32 MYT oleh SongkokPutih
Oleh teori

" 24 Jam Sebelum Usul Undi Tidak Percaya Terhadap PM UmNO semakin lintang pukang , dan sedang dalam huru- hara dalam menghitung hari hari menjelang kepupusan kuasa yang semakin berakhir

Sehari selepas ahli-ahli MP Pakatan Rakyat menghantar notis usul Undi Tidak Percaya terhadap PM kepada Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia , PM Abdullah telah mengumumkan untuk menyerahkan jawatan Perdana Menteri kepada Najib pada bulan Jun 2010 dan akan mempertahankan jawatan Presiden dan Timbalan Reaksi Tun Mahathir , Muhiddin Yassin dan Tengku Razaleigh Hamzah adalah sebahagian dari komen-komen pemimpin umNO yang semakin gusar dengan masa depan isi perut mereka

jika seorang PM yang tidak berwibawa lagi lemah bakal menghancurkan masa depan mereka dan para kroni yang sedang kelaparan. Tan Sri Pandikar Amin Mulia akan di jadikan ‘Alat’ terakhir untuk menghalang ‘nafsu serakah umNO’ meneruskan pengkhianatan terhadap rakyat dan negara. Kita tidak akan lupa apabila beliau berkata bahawa beliau bukan ahli politik dan akan mempertimbangkan usul tersebut dengan seadil-adilnya.

Parlimen juga adalah langkah muktahir untuk rakyat melihat bahawa adakah Parlimen juga di jadikan ‘alat’ untuk umNO bermaharajalela Rakyat dapat merasakan Speaker Dewan dan sebahagian Ahli-ahli Parlimen beEnd adalah manusia yang waras untuk tidak di cucuk hidung seperti lembu untuk di gunakan umNO dan kroni . Mereka juga di rayu untuk tidak mengkhianati amanah rakyat seperti yang di lakukan oleh 129 ahli Parlimen yang menyokong kenaikan harga minyak tempohari.

Seluruh dunia akan menyaksikan samaada Parlimen Malaysia berada di tahap ‘1st class’ atau pun ‘3rd class’ seperti yang di laungkan oleh ahli-ahli Yang Berhormat. Ahli Parlimen ini akan di nilai rakyat akan maruah mereka dalam membuat keputusan dalam membela nasib rakyat. Ezam , Shahrir Samad , Muhd Mat Taib dan Menantu hantu adalah manusia-manusia yang sedang bertungkus-lumus untuk mempertahankan saki baki kuasa yang semakin terhakis. Peranan Ezam adalah yang paling agresif menjilat segala segala kejijikan yang di tinggalkan umNO & Co untuk di cuci .

Adakah

1)Tan Sri Rahim Thamby Chik yang terlepas dari tuduhan merogol budak bawah umur dan penyelewengan.

2)Tan Sri Muhd Mat Taib yang didapati bersalah membawa berjuta-juta wang keluar Negara untuk membeli belah.

3)Tan Sri Isa Samad yang di dapati bersalah rasuah oleh lembaga disiplin umNO.

4)Tan Sri Rafidah Aziz yang di kaitkan rasuah melibatkan menantu dalam pemberian AP

5)Tan Sri Musa Hassan yang sedang disiasat dalam isu palsukan laporan doktor

6)Tan Sri Gani Patail memaksa Nallakarupan untuk memberi keterangan palsu untuk meringankan pertuduhan.

7)Tengku Adnan Tengku Mansur yang di dapati terlibat sebagai broker dalam urusan Kehakiman. Mereka ini masih DI beri kuasa oleh PM untuk meneruskan agenda-agenda jahat dalam meruntuhkan intitusi negara .

Jika Ahli-ahli Parlimen yang mewakili rakyat ini sedar bahawa Negara sedang mengalami krisis kepimpinan, maka mereka akan menyokong usul tidak percaya terhadap PM Isnin ini dan jika mereka menentang usul tersebut maka mereka di yakini terlibat dalam salahguna kuasa yang seperti pemimpin-pemimpin umNO yang lain dan wajib di sifatkan Satu Pengkhianat seperti juga perspektif PM tempohari. Dengan Ekonomi Negara yang semakin kucar-kacir , Kehidupan rakyat yang semakin di hina pehak kerajaan.

Penyalahgunaan kuasa dari peringkat bawah hingga teratas terus berleluasa. Usul Undi Tidak Percaya terhadap kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi harus di laksana kan, Untuk mengembalikan keyakinan rakyat dan penghormatan di mata dunia , Usul Undi tidak percaya kepada PM dan beEnd ini harus di beri perhatian oleh ahli- ahli Parlimen seluruhnya, Anda akan di hormati dan di kenang kerana mengubah lanskap politik negara.

Mereka akan di tuduh. Harus di ingat bahawa kenyataan Abdullah ingin mengubah nasib bangsa sendiri di atas kesinambungan Tun Mahathir yang mengakui tidak dapat lakukan, HANYA suatu lawak bermusim kerana kepimpinan beliau yang tidak berwibawa dan lemah dalam menyatukan ahli-ahli umNO yang semakin pupus itu sendiri yang sedang bergolak. 24jam sebelum usul undi tidak percaya ini di bahaskan, Peristiwa parti SAPP dan peristiwa pengakuan bersumpah Balakrisnan harus di jadi kan panduan untuk bersedia menangkis kerja-kerja jahat umNO & Co untuk terus berkuasa.

24jam itu juga Dunia sedang menghakimi sifat kepimpinan pemimpin negara dalam menangani isu yang semakin parah. 24jam sebelum usul di bentang kan, ahli2 Parlimen yang di katakan untuk melompat di seru untuk tidak membuat siding akhbar. 24jam sebelum usul , Tan Sri Pandikar Amin Mulia akan di nilai dalam mengotakan apa yang dikata kan bahawa beliau bukan ahli politik dan akan membawa Parlimen Malaysia ke 1st Class atau Low Class. teori"

Sekatan jalanraya hadapi protes esok

Reactions: 
diciplak dari : malaysiakini

Jul 13, 08 7:23pm Polis mengadakan sekatan jalanraya di sekitar Kuala Lumpur bagi menghadapi kemungkinan berlaku bantahan berhubung usul tidak percaya terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi esok.

Khamis lalu, gabungan pembangkang - Pakatan Rakyat - mengemukakan usul tidak percaya terhadap perdana menteri.

Ketua Pembangkang, Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail (PKR- Permatang Pauh) telah memfailkan usul tersebut di pejabat Speaker Dewan Rakyat pada jam 3.45 petang.

Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia, akan memutuskan esok sama ada membenarkan usul tersebut dibahaskan.

Menurut polis, beberapa jalan menuju ke bangunan Parlimen akan ditutup esok dan menggesa orang ramai supaya jangan menyertai sebarang protes, walaupun PKR telah menafikan hari ini merancang sebarang demonstrasi. Supaya cuti anggota polis dibatalkan.

TP - ni la ynag kita panggil demokrasi "pukimak"...malas nak fikir...yang kat atas tu semua bangang, otak taraf lembu pawah ( macam Ezam ) yang menyokong tu pulak terang-terang bukan manusia dah...tapir kot...

baca selanjutnya di [ sini ]

Roadblocks set up amid protest fears

Reactions: 
diciplak dari : malaysiakini

Jul 13, 08 2:30pm
Police have put up roadblocks in Kuala Lumpur as they brace for protests ahead of a possible debate of no confidence in Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi tomorrow.

updated 6.50pm Police have also obtained a court order to arrest on sight if Anwar Ibrahim and opposition supporters are spotted within five kilometres of Parliament

Tian: The government is paranoid
Sapp MPs to back Pakatan's motion

Mesyuarat Tergempar 2

Reactions: 
Usul undi tidak percaya akan didengar esok, hari Isnin. Dan setelah sekian lama polis menyiasat kes liwat Saiful, maka polis pun memanggil Anwar untuk mengambil kenyataan, juga pada hari Isnin. Kebetulan? Ataupun sebahagian dari perancangan? Atau pun dah memang takdir?

Selepas Asar, aku dan Pak Nawi pekena kopi O. Mak Cik Piah buat roti jala dan kuah durian. Sementara minum petang, Pak Nawi meneruskan agenda kedua.

"BN ni tak boleh tumbang, Mat. Sebab Umno jadi tunggak, dan parti lain cuma jadi Pak Turut. Kalau nak tumbangkan BN, kena tumbangkan Umno. Dan yang boleh menumbangkan UMNO cuma parti dari Sabah dan Sarawak. Itu pun bukan senang. Setakat kekuatan diri, masing-masing sama kuat. UMNO, UPKO dan SUPP. 9-9-9. Tapi Umno sudah sampai kekemuncak, manakala dua lagi parti ni baru nak naik. Rimau yang ada kat atas bukit, lebih kuat dari rimau yang baru nak naik.

Serupa jugak. PKR lawan Pas, PKR kalah. Pas lawan Umno, Pas kalah. PKR lawan Umno, PKR kalah. Tak percaya, kamu kira." Pak Nawi membuat ucapan alu-aluan.

Aku pun ambil buku dan kira, sementara Pak Nawi makan roti jala dengan kuah durian.

UMNO: 3456 = 18 = 9
MCA: 431 = 7
MIC: 493 = 16 = 7
GERAKAN: 7591215 = 30 = 3
PPP: 777 = 21 = 3

Fuh!!! Macam sengaja disusun pulak! Tapi itulah kekuatan parti-parti yang ada dalam BN diSemenanjung! Kebetulan?

Sarawak:

PBB: 722 = 11
SUPP: 1377 = 18 = 9
PRS: 791 = 17 = 8
SPDP: 1747 = 19 = 10 = 1

"11 dan 22 ialah nombor khas. Tak boleh dicampur lagi, dan siapa yang dapat nombor khas, nombor 9 pun kalah. " Pak Nawi mengingatkan aku.

"Hang tengok PBB, Umno pun takut nak masuk Sarawak. Taib Mahmud pun sapa tak berani lawan, kalau lawan mesti out. Berapa kerusi Parlimen depa dapat?" Pak Nawi bertanya.

PBB = 14, SUPP = 6, PRS 5, SPDP =4. Hah!!! Kebetulan lagi!.

"Sabah macam mana?" Tanya Pak Nawi lagi.

UMNO: 3456 = 18 = 9
UPKO: 3726 = 18 = 9
SAPP: 1177 = 16 = 7
LDP: 347 = 14 = 5
PBRS: 7291 = 19 = 10 = 1
PBS: 721 = 10 = 1

Kerusi Parlimen: UMNO = 14, UPKO = 4, SAPP = 2, LDP = 1, PBRS = 1, PBS = 3.

"Hah! Semua betui, kecuali PBS! Macam mana ni Pak Nawi?" Aku tanya kat Pak Nawi.

"Kalau semua betui, aku dah jadi keramat dah!" balas Pak Nawi.

"Macam mana Umno boleh masuk Sabah?" aku tanya kat Pak Nawi.

"Sebab USNO masa tu tak kuat, kalau dia lawan pun, mesti kalah. USNO berapa?" Tanya Pak Nawi.

"USNO: 3156 = 15 = 6. Hah! Pak Nawi main silap mata kot?"

"Kalau macam ni, macam mana nak lawan Umno?" aku tanya Pak Nawi.

"Memang tak boleh lawan! Sapa lawan dia kalah. Kalau hang nak lawan, tok sah lawan Parti Umno, sebab tak ada parti lain kat semenanjung ni yang kuat, tapi lawan Orang Umno!. Sebab ramai orang Umno yang lemah."

"Ohhh! Sebab tu Anwar tak lawan Umno? Tapi dia lawan orang dalam Umno. Ada yang dia buat kawan, ada yang dia lawan."

Tapi pasai apa dia lawan Najib? Pasai apa dia tak lawan Pak Lah? Pasai apa dia lawan Mahathir?
"Hoi Mat, kopi O tu dah sejuk. Hang pi cari maklumat pasai orang-orang Umno. Lepas Isya nanti, kita sambung balik"

--mat saman kati

Dr Syed Azman dalam 'Hujah' TV9 esok

Reactions: 
diciplak dari : harakahdaily

Sun | Jul 13, 08 | 11:39:27 am MYT

KUALA LUMPUR, 13 Julai (Hrkh) - AJK PAS Pusat, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi akan berdebat dengan Ahli Parlimen Muar, Razali Ibrahim dalam rancangan Hujah, TV9, jam 9.00 malam esok (14 Julai).

Syed Azman yang juga Ahli Dewan Undangan Batu Buruk, Kuala Terengganu akan berhadapan dengan wakil Umno itu dalam debat bertajuk "Politik Kotor Jejas Keharmonian".

Moderator bagi rancangan ini ialah Dr Razali Agus dari Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). - mks._


Musa akan saman Anwar

Reactions: 
diciplak dari : malaysiakini

Jul 13, 08 11:59am
Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan akan menfailkan saman terhadap Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana didakwa memanipulasikan maklumat yang boleh mencemarkan reputasinya sebagai Ketua Polis Negara.

"Saya akan memfailkan saman terhadap dia (Anwar) melalui peguam saya, Kamarul Hishamaad dan Hasnol Rezua.

"Itu adalah hak saya sama ada nak saman dia (Anwar) atau tidak," katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

musa hassanMusa berkata demikian ketika diminta mengulas laporan sebuah akhbar tempatan berbahasa Cina yang memetik 'sumber' bahawa Musa memberi kata dua kepada Anwar sama ada beliau memohon maaf dalam tempoh 40 jam atau berdepan dengan saman berjumlah RM5 juta.

Menurut laporan akhbar itu lagi, Musa turut menyerahkan surat peguam bertarikh 11 Julai 2008 yang menafikan beliau telah menyebabkan kecederaan pada mata Anwar ketika beliau menjadi pegawai penyiasat dakwaan kes liwat Anwar pada tahun 1998.

TP - pergh...rm5juta beb...boleh tahan jugak demand mat tilam ni...nak buat modal beli tilam baru ke???

baca selanjutnya di [ sini ]

Conspiracy Theory

Reactions: 
Melihatkan kan senario politik tanah air kini, kadang membuatkan akupun terpikir....
yg keadaan ini sebenarnya huru hara atau sesuatu yg terancang.

Segalanya bermula setelah anwar dipenjara dan chedet letak jawatan, dan segalanya masih lagi berpaksi kpd Mahathir, 'lelaki melayu bijak terakhir'.Benarkah seorang manusia yg memerintah negara demokrasi selama 22thn kini tidak dapat berbuat apa2 dan hanya mampu menjadi blogger? 22 tahun membina system yg tak mampu diganggu gugat oleh sesiapa, malah raja sekalipun runduk mengalah, kini, apakah dia hanya pasrah dan berserah pd takdir? manusia yg dulunya melakar takdirnya sendiri,dgn bersandar pd firman (mungkin) 'tuhan tidak mengubah nasib sesuatu kaum, melainkan kaum itu mengubahnya sendiri'.

Atau mungkin jua chedet mahu menguji kekebalan system yg dibinanya sendiri, setelah tiada siapa pun yg mampu menembusnya selama 22thn? apakah susunan rancangan akan terus berjalan menuju ke sasaran tanpa kewujudan mahathir sbg penggemudi? Paklah,Najib,Anwar dan umno cuma bidak-bidak percaturan yg nilainya sama, tugas mereka semua adalah utk mempertahankan system dan matlamat.

Di uji system itu dari dlm-(pak lah,najib, komponen dan ahli sendiri), Luar- (Pas /Dap dll.), dan juga tahap ujian paling getir-orang dalam yg mengetahui system dan kemudian berpaling-(Anwar), dan raja segala uji, iaitu pencipta system itu sendiri-Mahathir.Jika ya, maka apakah system dan matlamat itu? Nampaknya ia melebihi harta dan kekayaan.Kelihatan samar iceberg tip, jika disuluh dgn cahaya agama akan kelihatan lagi apa yg ada dibawah tip itu, perlu bebas dari segala perangkap politik utk melihat dgn jelas, namun pas juga kini berda didlm Pukat politik.

Apakah benar paklah yg membebaskan anwar? dan kemudian kini berdiam diri apb fitnah dilakukan di depan matanya,sekali lagi? Atau paklah mmg tidak sedar yg dirinya sedang menari mengikut mantera ahli sihir,mmg pilihan chedet sebenarnya tidak salah, paklah mmg calon yg tepat,lemah dan tidak bijak,sesuai jadi boneka,mahathir tidak sedungu itu utk melantik pengganti dan kemudan setelah setahun meratapi pilihanya.

Benarkah Mahathir kini kesaorangan? hilang semua pengampu yg satu masa dulu sanggup menjilat kakinya? perlukah mahathir kpd penjilat kaki itu? atau 'mereka' sebenarnya ada disebalik tabir,bersama menjadi dalang(bukan penjilat), wayang kulit yg memukau ini,siapa yg disebalik tabir itu?

Masa mencemburui sesiapa shj, beberapa bidak setelah menjadi penghalang dan ujian kini akan dikorbankan, nyata mereka juga masih tidak mampu berbuat apa2, setelah kebebasan yg secukupnya diberi bersama tempoh yg terpaksa dihadkan(mana boleh beri tempoh seratus tahun..),Anwar jika tidak meninggalkan negara ini maka akan menghuni semula penjara, dan jika dia lari maka hiduplah dlm buangan-seperti sultan yg terbuang ke Afrika, yg keturunanya kini tidak tahu melayu.Jln di depan dan dibelakang sudah diatur dulu.

Persamaanya ada dgn cerita Darwin,
Apakah Charles Darwin hanya mahu menyatakan yg manusia berasal dari beruk,atau ada falsafah salah yg tinggi menggunung disebalik semua itu?

Ahh...konspirasi ini terlalu mengganggu benak aku,bijak mereka merancang, tapi mereka lupa.......
ada perancang yg Maha hebat, memerhati dari atas sana, dan perancangaNya tiada tolok bandingan.

-tai_ci_master.

Protes ahli Umno menjadi-jadi

Reactions: 
Suhaimi Taib
Sun | Jul 13, 08 | 7:35:24 am MYT

Bernama melaporkan Mesyuarat Agung Khas Umno bahagian Muar di sini semalam sebulat suara meluluskan usul mendesak Majlis Tertinggi Umno memansuhkan kuota pencalonan jawatan Presiden, Timbalan Presiden, Naib Presiden dan Anggota Majlis Tertinggi (MT).

Bahagian itu mencadangkan agar setiap calon hanya perlu mendapat 10 pencalonan daripada bahagian Umno yang sah untuk melayakkan diri bertanding jawatan itu.

Mengikut fasal 9.5 Perlembagaan Umno, calon Presiden perlu mendapat 30 peratus pencalonan daripada jumlah bahagian Umno yang sah untuk melayakkan diri bertanding, 20 peratus bagi jawatan Timbalan Presiden, 10 peratus untuk mereka yang menawarkan diri bertanding jawatan Naib Presiden dan lima peratus bagi jawatan Anggota Majlis Tertinggi.

Seramai 308 perwakilan dari 131 cawangan Umno bahagian yang menghadiri persidangan di Dewan Tun Sulaiman Ninam Shah di Jalan Meriam di sini mengangkat tangan tanda setuju sebaik sahaja Timbalan Pengerusi Tetap, Muntaha Kailan memanggil perwakilan untuk membuat keputusan mengenai usul itu.

Perwakilan Umno bahagian berkenaan juga meluluskan usul agar pencalonan bagi jawatan ketua Umno bahagian turut dipinda dengan mengehadkan dua pencalonan sahaja untuk melayakkan diri bertanding jawatan itu.

Baca selanjutnya di [ HarakahDaily ]

Transkrip penuh temubual Abdullah mengenai peralihan kuasa

Reactions: 
Oleh Bernama
Ahad, 13 Julai 2008

BERIKUT ialah transkrip penuh temubual Bernama dan RTM dengan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengenai pelan peralihan kuasa kepada timbalannya Datuk Seri Najib Tun Razak.

S:Kelmarin, Datuk Seri mengumumkan tarikh peralihan kuasa akan diadakan pada tahun 2010. Kenapa Datuk Seri memilih 2010 sebagai tarikh peralihan kuasa dan bukan tahun-tahun lain?

J:Itu adalah tahun penamat Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9). Tahun 2010 itu juga saya berharap tahun kejayaan menghapuskan kemiskinan tegar.

S:Ada yang kata tempoh dua tahun itu terlalu lama dan ada juga dalam masa yang sama berkata tak cukup untuk Pak Lah untuk menyelesaikan kerja-kerja yang hendak dilakukan?

J:Banyak yang perlu dikerjakan dan pembangunan perlu diteruskan dan kerja-kerja yang hendak saya laksanakan itu adalah kerja-kerja yang ada hubungkait dengan yang dijanjikan dalam manifesto, yang perlu saya laksanakan. Tambahan pula ada pembangunan Koridor (pembangunan wilayah) masih belum lagi dilaksanakan.

S:Jadi, pada 2010 itu Pak Lah merasakan waktu itu segala-galanya akan nampak hasil dan kejayaan?

J:Harapan saya ialah pada tahun 2010 banyak dah (kerja diselesaikan), dah pun bergerak dengan baik, itu harapan saya.

S:Dari segi kepuasan diri, adakah Datuk Seri merasakan pada 2010 segala apa yang dirancang, dibina dan dilaksanakan sudah menampakkan kejayaan dan ia satu tempoh yang mencukupi bagi semua itu?

J:Seperti saya katakan tadi, janji-janji kepada rakyat telah dibuat, janji di dalam manifesto dan antaranya ialah janji-janji yang dilihat sebagai janji saya (walaupun) manifestonya adalah manifesto Barisan Nasional. Saya rasa worth it untuk saya melaksanakannya.

S:Nampaknya dalam hati kecil Datuk Seri, masih ada rasa tanggungjawab untuk menyelesaikan kerja-kerja yang dimulakan dan janji yang dibuat.

J:Saya masih ada tanggungjawab pada waktu ini dan sebab dua tahun lamanya itu, memang saya akui memang tanggungjawab Perdana Menteri itu adalah tanggungjawab saya. Kuasa ada pada saya, dan saya perlu gunakan dengan sebaik-baiknya untuk menjayakan pembangunan dan lain-lain lagi.

S:Mungkin Pak Lah boleh jelaskan sekali lagi tentang tidak adanya sebarang tekanan luar sehingga keputusan ini dibuat.

J:Sebenarnya begini. Sayalah orang yang mula-mula sebut perkara ini iaitu pada satu pertemuan tertutup dengan pegawai-pegawai penerangan Umno dari seluruh negara. Saya sebut tentang proses peralihan kepimpinan parti sebagai proses biasa apabila tiba pemilihan parti. Seperti biasa, yang nak pergi pergilah, yang patah, patahlah tetapi yang ganti mesti ada. Inilah proses yang berlaku di dalam Umno yang dah lama, jadi, bila dah sebut yang lama itu, apa jadi pada kita? Ada yang kata you also dah berumur, dah lama, dah lama terlibat dalam parti pun, dah mula menjadi anggota parti sejak tahun 1965, mula aktif dalam pentadbiran pada 1978. Satu hari saya akan pergi juga dan saya juga mahukan proses peralihan itu berjalan dengan baik, daripada saya kepada pengganti saya. That was the one that makes the people talk (Itulah yang membuatkan orang mula bercakap).

S:Bolehkah Datuk Seri jelaskan kebaikan pelan peralihan kuasa yang diumumkan berbanding dengan jika ada pertandingan di peringkat tertinggi parti yang boleh menggugat kestabilan parti?

J:Lebih baik pada parti (jika tiada pertandingan). Orang yang bergaduh (bertanding) ni, bila lihat orang atas berkelahi, semua habis terlibat daripada cawangan sampai ke bahagian. Ini menyusahkan, dengan orang bawa macam-macam teori, pandangan.

S:Jadi, pelan peralihan kuasa yang diumumkan adalah bagi mengekalkan tradisi yang sedia ada di dalam Umno?

J:Tradisinya ialah supaya peralihan itu berjalan dengan baik, jika peralihan itu berjalan dengan baik, kita perlu rancang.

S:Apa signifikannya Pak Lah umumkan pada waktu ini apabila menjelang hanya sehari dua sebelum bermula mesyuarat Umno di peringkat cawangan.

J:Jika nak buat pengumuman, lebih baik dibuat sebelum bermulanya pemilihan di peringkat cawangan. Let's the people get settled first (Biarkan mereka bertenang dahulu). Sebelum pemilihan cawangan, buat siap-siap, supaya semua orang tahu awal-awal, jadi inilah keadaannya. Bila ada pertandingan, yang menang tak rasa selesa, yang kalah lagi rasa tak selesa. Kita mahu pastikan pemilihan dalam parti berjalan lancar.

S:Adakah Pak Lah yakin ahli parti di semua peringkat dapat menghayati niat baik Pak Lah itu atau menghormati apa yang diputuskan oleh Pak Lah?

J:Ramai yang telahpun menunjukkan bahawa mereka puas hati.

S:Bila sebenarnya Datuk Seri buat keputusan tentang peralihan kuasa itu?

J:Bila tarikh pemilihan mesyuarat cawangan dah nak bermula, pada masa itulah pada saya ia perlu dipercepatkan.

S:Ada yang menganggap proses peralihan kuasa itu hanya satu strategi Datuk Seri untuk memberi masa memperkukuhkan kedudukan Datuk Seri sendiri?

J:Memang dah nak retire (bersara), yang pentingnya kita buat kerja. Dalam period (tempoh) ini pun, saya buat kerja, Datuk Seri Najib pun buat kerja. Dan jika kerja-kerja yang dilaksanakan bakal membuahkan hasil yang dapat dinikmati oleh rakyat yang bakal diterima baik oleh rakyat. Dengan itu, ia juga membantu menguatkan lagi parti untuk mendapat sokongan rakyat.

S:Adakah Datuk Seri Najib akan diberi peranan yang lebih dari sekarang sehingga 2010?

J:Adalah peranan-peranan yang saya akan bagi kepada dia. Saya juga perlu melakukan lebih lagi. Dalam kombinasi presiden dan timbalan, ia tentang membantu untuk memperkukuhkan parti. Ia mengenai pelaksanaan banyak perkara yang kami ingin lakukan. Kami juga perlu memperoleh sokongan daripada rakyat. Kita akan membuat kerja untuk menguntungkan mereka.

S:Adakah kemungkinan Pak Lah akan melanjutkan tempoh sebagai Perdana Menteri (selepas 2010) sekiranya sesuatu berlaku seperti krisis ekonomi atau perkara lain?

J:Saya sama sekali tidak akan berbuat demikian. Saya tidak akan pergi kepada Najib dan berkata kepadanya "Mereka sukakan saya sekarang, bolehkah anda benarkan saya teruskan untuk setahun lagi?" Kalau ada apa yang berlaku (seperti krisis ekonomi), dia yang selesaikanlah. Kalau (ada apa yang) berlaku (pada ketika itu) dan bila tiba masanya untuk saya pergi, saya akan pergi. Paling buruk, beliau perlu menanganinya. Dan dengan sesiapa sahaja yang beliau pilih untuk menjadi gandingannya.

S:Siapakah tokoh-tokoh dalam dalam UMNO yang layak untuk menjadi Timbalan Presiden yang baru kemudian?

J:Saya tidak mahu menyebut nama sesiapa. Ada beberapa orang yang akan menjadi calon yang baik.

S:Pak Lah mahu dikenang sebagai apa?

J:Tak payahlah. Saya tidak tahu. Terpulang kepada orang ramai untuk menilai. (Masih terlalu awal dan saya masih Perdana Menteri) dan dalam masa dua tahun akan datang kita tidak tahu apa yang akan berlaku. Secara jujur, I tak pernah fikir. Saya mahu bersara dengan rasa puas bahawa saya telah melakukan sesuatu.

S:Ada orang kata Pak Lah akan dikenang sebagai orang yang membawa negara ke tahap lebih demokratik?

J:Satu-satunya perkara perkara yang saya boleh beritahu anda ialah pandangan popular yang saya telah dengar.

TV3 dan kewartawanan pelacur

Reactions: 

Seperti cacing kepanasan. Itulah ibarat media arus perdana di negeri-negeri yang dimenangi oleh Pakatan Rakyat.

Apa sahaja yang dianggap oleh mereka sebagai keburukan atau kelemahan akan cuba disiarkan untuk membangkitkan kemarahan rakyat.

Di Kedah, penggunaan jet oleh Sultan Kedah dijadikan isu oleh TV3.

Ramai yang menganggap paparan berita itu sebagai murahan dan tidak bernilai. "Berita ikut minda pelacur wartawan dan pengurusan TV3" kata seorang aktivis NGO. "Ikut sedap dia sahaja nak masukkan berita" tambahnya lagi.

Apa kata Mahdzir Khalid dan kepimpinan UMNO dan BN negeri? Perlukah TV3 memohon maaf atau berita itu dianggap wajar ?

Kata orang Kedah, TV3 sedang mencari jejak di dalam air. Nilai beritanya sama seperti kuda kencing dipapan.


Posted by AFRAR YUNUS
sumber: www.alkerohi.blogspot.com

Tunjuk pinggul kepada PAS

Reactions: 
Bukan saya yang buat lambang di sebelah. Mana saya reti buat. Kalau belum tengok lagi apa ceritanya, klik lambang itu. Baca!!

Dan, kalau anda belum pernah membaca bagaimana demokrasi dikultuskan sehingga membunuh amar ma'aruf nahi mungkar, baca surat dalam Malaysiakini 10 Julai bertajuk "Tunjuk pinggul kepada PAS". Jangan tak tau, tunjuk punggung itu bertamaddun kerana kerana ia pernyataan perasaan yang demokratik dan menepati hak asasi manusia.

Baru muqaddimah. Jangan terkejut satu hari nanti orang berzina dibela kerana apa mereka lakukan adalah luahan perasaan yang demokratik. Di Padang Mahsyar nanti, jangan terkejut kalau ada pejuang demokrasi dan hak asasi memberi tahu, "Hey Allah, it is their democratic expression. It is part of human right. Dont you know?!!!"

diciplak dari : ~penarik beca

Untuk Ustaz Hadi, Anwar: Jangan putuskan hubungan suci ini ...

Reactions: 
Posted on Saturday, July 12 @ 19:16:50 MYT by reformis

Oleh Din Tualang

Selepas membaca wawancara Ustaz Hadi Awang dalam Harakah, saya dapat rasakan seolah-olah hubungan Presiden PAS itu dengan Anwar Ibrahim berada dalam keadaan goyang dan bermasalah. Luahan Ustaz Hadi menunjukkan seolah-olah selama ini banyak perkara yang tidak kena berlaku dalam konteks hubungan PAS dan KeADILan atau Pakatan Rakyat umumnya.

Saya sebenarnya cukup risau dengan hal ini, memang benar-benar risau dan bimbang. Takut hubungan PAS dan PKR menjadi bertambah sulit dan kemungkinan renggang, serta tidak mustahil boleh putus begitu sahaja. Jika itu yang berlaku, saya rasa ia satu musibah besar kepada perkembangan politik pasca pilihan raya 8 Mac 2008 yang selama ini dirujuk sebagai perubahan kesedaran rakyat.

Saya mohon agar kedua-dua parti, PAS dan PKR dapat bertenang, bersemuka, mengambil jalan yang jernih, duduk merenung tentang sokongan rakyat pada pilihan raya lalu. Jangan khianati kepercayaan rakyat yang mahu negara ini berubah, bukan terus bercakaran atas isu-isu peribadi, sedangkan banyak isu-isu nasional yang melibatkan kehidupan sharian rakyat seakan-akan terpinggir begitu sahaja.

Memang mudah untuk memutuskan hubungan PAS dan PKR, tetapi cukup sukar untuk membinanya kembali. Mudah untuk meleburkan kesatuan dan persefahaman yang ada, tetapi amat berat untuk membentuk satu barisan politik pembangkang yang kini sudah menjadi Pakatan Rakyat.

Saya rayu sesungguhnya agar semua pihak, khususnya Anwar dan Haji Hadi sendiri, carilah begitu banyak persefahaman antara kita. Kalau ada yang terguris selama ini, carilah penyelesaian, carilah titik-temu untuk bangun bergerak membina kekuatan baru.

Saya mohon, sebagai penyokong biasa, janganlah dipersiakan harapan rakyat yang terlalu menggunung ini.

--DetikDaily

Anwar bakal ditahan sebelum debat TV 15 Julai?

Reactions: 
Posted on Saturday, July 12 @ 19:29:20 MYT by reformis

Oleh Tanpa Nama

Sdr Pengarang, saya dapat tahu pihak polis sudah menyiapkan laporan soal siasat atas kes tuduhan liwat terhadap DS Anwar Ibrahim yang babitkan lebih saksi. Khabarnya laporan perubatan Saiful Bukhari juga mendapati beliau telah diliwat dan orangnya dikenal pasti sbagai DS Anwar. Begitu juga dengan kesimpulan daripada 20 saksi-saksi berkenaan. Gosip bertiup kencang mengatakan Anwar akan ditahan dalam waktu terdekat, yang pasti sebelum debat beliau dengan Shabery Chik yang bakal disiarkan secara langsung dalam tv 15 Julai depan. Saya berdoa agar khabar yang saya dengar itu tak betul. hanya Allah maha mengetahui. sekian

--Detikdaily

Mesyuarat tergempar.

Reactions: 
Bila baca temuramah Hj. Hadi, komen Nik Abduh, peraduan cari benda tersembunyi Bakaq, aku rasa keadaan semakin hot.

Ingatkan hari tu dah OK dah, rupanya Hj. Hadi masih menyimpan dendam. Bila rancangan Program Ikhwan diLondon gagal, dia buat kenyataan. "Tidak ada perundingan dengan Umno, dan ini semua fitnah." Ustaz Nasha pun nak ambil tindakan terhadap webmasters dan blogger yang buat fitnah ini! Last-last, baru mengaku, memang benar depa ada jumpa Umno. Cakap la siang-siang, pasai apa nak main sembunyi?

Apa beza antara Hadi dengan Anwar? Anwar buat terang-terang, nak tarik YB BN masuk Pakatan Rakyat supaya PR take over kerajaan. Hadi buat diam-diam, nak join Umno, lingkupkan PR. Itu saja beza nya.

Banyak orang kata, kenyataan Hadi dibuat sebab dah tak tahan dengan kerenah PKR dan DAP. Boleh labun la. Dah lama dah Hadi dan Nasha tak join program PR. Sejak program 5 MB diPerak dulu lagi, Hadi tak mau hadir dalam program PR. Dah lama dah dia tak minat dengan PR dan hanya menunggu isu-isu yang boleh digunakan untuk menegakkan apa yang dihajatinya. Bukan aku nak salahkan Hadi Awang, sebab sapa-sapa pun boleh merancang, tapi apa yang berlaku ialah takdir yang telah ditentukan. Sebahagian dari evolusi yang tak dapat dielakkan. Kalau Tuhan kata nak berpecah, maka berpecahlah ia. Isu-isu hanya menjadi penyebab.

Mampuih pi la. Aku pun tak minat, hangpa nak join Umno ka, nak join Najib ka, itu hangpa punya pasai. Sebelum menang dulu, hangpa minta undi untuk menang. La ni dah menang sikit pun hangpa tak tau macam mana nak uruskan kemenangan. Lebih baik kalah sebab hangpa tak layak jadi pemimpin.

Aku lebih minat dengan peraduan mencari benda tersembunyi anjuran Bakaq. Dan semalam aku mengadakan mesyuarat tergempar dengan Pak Nawi, untuk mencari benda tersembunyi. Sehari suntuk aku duduk dengan Pak Nawi, mentelaah kitab Tajul Muluk, nak tau apakah yang tersembunyi. Rupanya, lebih susah daripada nak cari Bala. Bukan pasai apa, Pak Nawi minta macam-macam. Last last, dia suruh aku buat homework, cari sendiri. Dia cuma bagi petua.

Agenda utama mesyuarat tergempar aku dengan Pak Nawi ialah untuk mengetahui, apa akan terjadi pada PR? Pak Nawi jawab, "tak boleh tahan lama!". Agenda kedua, macam mana dengan BN?. Pak Nawi jawab, "masih boleh bertahan!" Agenda ketiga, sapa bakal menggantikan Pak Lah?, Pak Nawi jawab, "Najib!". Puuui! Tak gila ka?

Posting kali ini, aku cuma cakap pasai agenda pertama. Tapi aku tak mau kongsi pendapat Pak Nawi saja! Aku nak hangpa tolong kira sama.

Pak Nawi pakai kitab Tajul Muluk. Ni kitab lama orang Melayu tapi telah difatwakan oleh Persatuan Ulama Malaysia, sebagai, "baca boleh tapi jangan percaya." Kali terakhir Pak Nawi buat study tentang kitab Tajul Muluk ialah sebelum pembinaan Istana Seri Menanti, kat Negeri Sembilan. Istana tu tak pakai Feng Shui, tapi pakai kitab Tajul Muluk.

Ini kunci utama dia.

1 A J S
2 B K T
3 C L U
4 D M V
5 E N W
6 F O X
7 G P Y
8 H Q Z
9 I R

Pertama sekali, semua huruf huruf mesti ditukar menjadi nombor.Kemudian campur nombor-nombor itu sehingga ia menjadi satu nombor. Contoh: ANWAR : 15519 = 1+5+5+1+9 = 21. 2+1=3.

Nombor peribadi Anwar ialah 3.

Kemudian, kita tengok nombor-nombor parti-parti politik yang ada.

UMNO: 3456 = 18 = 9
PAS: 711 = 9
PKR: 729 = 18 = 9
DAP: 417 = 12 = 3
MCA: 431 = 7
MIC: 493 = 16 = 7
GERAKAN: 7591215 = 30 = 3

"Kamu tengok Mat. Pertembungan antara parti ini bukan disebabkan oleh prinsip atau kepimpinan, tapi pasai takdir. Tu pasai, orang dulu-dulu, sebelum bagi nama pada anak-anak, dia pergi jumpa Tok Halaq, orang India pun dia pi jumpa sami, tengok sama ada nama tu sesuai atau tidak. Kalau tak sesuai, dia bagi nama lain." jelas Pak Nawi.

"Umno, Pas dan PKR sampai mati pun tak boleh bersatu, sebab masing-masing nak tunjuk kuat. Dan depa ada kekuatan masing-masing, depa akan lawan sampai yang lain mati. Hang tengok, Umno, Pas dan PKR, masing-masing bernombor 9. Kalau dicampur ketiga-tiganya, jadi 27. 2+7=9. Tak boleh!

Tapi cuba kamu tengok BN, depa masih boleh tahan sebab Umno yang kontrol. Yang lain cuma ikut. Kalau Pas masuk BN, salah satu mesti out, kalau tidak, BN lingkup.

Tengok pulak BA, tahun 99, masa tu ada Pas, Keadilan (PKN) dan DAP. BA menang banyak masa tu. PKN masa tu, nombor dia ialah 725. 7+2+5=14. 1+4=5. PAS 9, PKN 5, DAP 3. Jadi, BA dah boleh kuat, walaupun masih belum boleh nak lawan BN.

Tahun 2003, PKN tukar jadi PKR. Nombor dia pun dah tukar jadi 9, sama macam Pas. Mana boleh dua-dua sama kuat. Kalau laki bini, gerenti bercerai! Tengok la, apa jadi tahun 2004?

Tapi tahun 2008, DAP masuk balik jadi geng tiga serangkai. DAP masuk sebab dia tahu, dia mesti untung kali ini. Pas 9, PKR 9, DAP 3. campurkan semua jadi 21. 2+1=3. Ini nombor DAP!
Itu pasai sekarang ni, DAP tak ada masalah, yang jadi masalah ialah Pas dan PKR!.

Kalau Pas nak keluar PR, tak jadi masalah. Memang baik. Itu lah yang sebaiknya" Kata Pak Nawi.

"Kalau Pas join dengan UMNO?" aku tanya.

"Serupa jugak. Lingkup! Tak percaya, kamu tengok masa Pas bergabung dengan Semangat 46. Berapa nombor Semangat 46?" Pak Nawi tanya kat aku.

15415712 46. 1+5+4+1+5+7+1+2+4+6=36. 3+6=9!!!!!! Patut la S46 dengan Pas tak boleh ngam!
"Habis, apa ketetapan agenda kita yang pertama ni, Pak Nawi?" aku tanya Pak Nawi.

"Tukar nama." jawab Pak Nawi. "PAS kena tukar jadi PIS. Baru betul, Parti Islam Semalaysia. 7+9+1=17. 1+7=8.

Ataupun, UMNO kena tukar jadi PEKEMBAR. 75254219.7+5+2+5+4+2+1+9= 35. 3+5=8.

PIS boleh kerjasama dengan UMNO tapi dia akan kena buli sebab nombor UMNO ialah 9.
Kalau PAS nak lead, dia kena minta Umno tukar nama kepada PEKEMBAR. PAS 9, PEKEMBAR 8.

PIS juga boleh bekerjasama dengan PKR, tapi PKR kena lead.Sebab PKR 9, PIS 8.

Tapi kalau PAS dan PKR masing-masing tak mau tukar nama, siap kain kapan la.

OK Mat, lepas asar nanti kita masuk Agenda kedua." Pak Nawi menangguhkan mesyuarat.

--mat saman kati

Gelombang Kebangkitan di Kota Bharu

Reactions: 

Perhimpunan di KB menyaksikan kebangkitan rakyat Kelantan menuntut perubahan. Puluhan ribu rakyat bersesak untuk mendengar pidato Saifuddin Nasution, Datuk Husam, saya dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

Saifuddin memberikan urutan peristiwa - dari gugatan ke atas Pakatan Rakyat, aduan terhadap Musa Hassan dan Gani Patail, kes rasuah dan pembunuhan Altantuya. Maka strategi mengalih pandangan rakyat adalah dengan merekayasa pertuduhan salahlaku seks terhadap saya. Beliau bangkitkan isu biasiswa, pejabat TPM, dan lain-lain.

Datuk Husam mengulas kisah Nabi Yusuf alaihissalam, Siti Aishah dengan al ifk sebagai pengajaran. Malah dikesalkan sekali betapa pimpinan Umno-BN sanggup meneruskan fitnah keji. Beliau menggesa rakyat supaya istiqamah memperjuangkan keadilan, mempertahankan wadah Pas bersama Pakatan Rakyat.

Tuan Guru Nik A Aziz menggesa rakyat menolak fitnah dan muslihat Umno yang berterusan. Beliau menegaskan untuk memperkuat Pas bersama rakan-rakan Pakatan Rakyat.

Saya menyentuh isu minyak, debat 15 Julai, dan mengapa perubahan Kerajaan perlu disegerakan.

--ANWAR IBRAHIM

UMNO/BN Cuba Pedajal Pakatan Rakyat Lagi.

Reactions: 
Assalamu'alaikum...

2 hari dah tak menaip apa-apa dalam blog & terasa janggal bila blog ni hanya diupdate dengan berita-berita dari sumber lain tanpa kemontar aku untuk beberapa isu sampingan.

Hari ni baru lega sikit bila dapat siapkan blog ni & harap-harapnya blog ni dapat bertahan lebih lama dari blog-blog perisik rakyat yang lepas insya-Allah.

Jumaat tempohari dapat 1 berita terbaru dari sorang rakan yang bekerja di Jabatan Kesihatan Negeri Selangor & berita tu bagi aku biasa berlaku dalam negara Malaysia yang amat-amat demokrasi ni.

Katanya JKNS ( MOH ) tak dibenarkan menjemput mana-mana MP atau ADUN Pakatan Rakyat dalam mana-mana acara atau majlis yang melibatkan Kementerian Kesihatan atau dalam ertikata lain yang lebih mudah - MP atau ADUN Pakatan Rakyat dinafikan untuk menghadiri apa-apa acara atau majlis yang berkaitan dengan Kementerian Kesihatan.

Arahan ini pulak katanya datang dari Menteri Kesihatan dibawah arahan Perdana Menteri Pak Lah...betul ke tak betul aku tak pasti berita ni tapi kemungkinan besar berlaku & aku yakin arahan ini tidak dikeluarkan secara rasmi.

Bulan lepas dah berlaku 1 kes yang melibatkan ADUN Subang Jaya yang dihalang dari menghadiri majlis re-union pengawas sekolah tempat beliau belajar & aku tak terkejut kalau berita yang rakan aku sampaikan ni benar.

Inilah sikap "profesional" pak pak menteri dalam KERAjaan Zalim yang masih tak reti-reti nak belajar dari kesilapan.masih nak menafikan apa yang rakyat tak suka.

Mungkin depa harap dengan berbuat demikian rakyat akan menganggap bahawa MP & ADUN Pakatan Rakyat tidak melakukan tugas & tidak sensitif pada keperluan rakyat marhain tapi depa lupa & depa masih tak belajar bahawa perkara yang depa buat tu lah yang akan rakyat adili setiap kali PRU datang.

Entahlah...makin lama aku makin tak paham apa sebenarnya yang depa nak...kalau nakkan kuasa memang ini bukan caranya.rakyat bukan bodoh...entah...mungkin depa yang bodoh...