Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, July 16, 2008

Anwar bermalam dalam tahanan polis

Reactions: 
Jimadie Shah Othman & Abdul Rahim Sabri | Jul 16, 08 8:38pm
kemaskini 12:29am
Datuk Seri Anwar Ibrahim akan bermalam dalam tahanan polis selepas beliau ditangkap tengah hari tadi, demikian dimaklumkan oleh ketua penerangan PKR Tian Chua.

Isterinya dan presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail hadir di ibu pejabat polis kontinjen (IPK) Kuala Lumpur kira-kira jam 11.25 malam.

Naib presiden PKR Mohamad Azmin Ali, bersama seorang lagi naib presiden Sivarasa Rasiah dan ahli parlimen Balik Pulau, Yusmadi Yusoff juga masuk ke bangunan IPK - tidak lama selepas Anwar dibawa pulang dari hospital Kuala Lumpur pada 10.35 malam.

Sebelum itu, 10 kenderaan polis mengiringi Anwar ke hospital dari ibu pejabat polis itu pada jam 8.35 malam dan sampai kira-kira 10 minit kemudian.

Anwar dimasukkan ke wad diraja dengan kawalan kira-kira 40 anggota polis untuk rawatan biasa.

Mohamad Azmin dan Yusmadi kelihatan masuk ke wad itu jam 10 malam.

Sebelum itu, Mohamad Azmin bersama ketua perhubungan PKR Pulau Pinang, Datuk Zaharin Mohd Hashim bertemu perdana menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi di bangunan Parlimen.

Pertemuan bermula jam 9 malam, yang melibatkan menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz, berlangsung kira-kira 45 minit.

Mohamad Azmin berkata Abdullah memberi jaminan "tiada kejadian mata lebam" seperti 1998.

Anwar kelihatan keluar jam 10.20 malam dengan konvoi lima kenderaan polis menuju IPK.

Kira-kira 50 penyokongnya yang berkumpul di hospital melaungkan slogan "reformasi" dan "hidup Anwar" dengan disambut lambaian tangan Anwar.

Lebih 30 wartawan dan jurugambar berada di luar wad itu yang dipisahkan oleh garisan polis.

Beliau tiba di IPK kira-kira 10.35 malam dan sempat melambai kepada kumpulan penyokongnya di pinggir Jalan Hang Tuah yang menunggu sejak siang.

Anwar sebelum ini memberi keterangan kepada polis enam jam mulai 2.30 petang selepas dibawa ke IPK jam 1.11 petang tadi.

Beliau ditangkap sewaktu hampir tiba di kediamannya di Segambut Dalam, Kuala Lumpur tengah hari tadi selepas memberikan keterangan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) di Putrajaya berhubung isu dakwaan pemalsuan laporan ketua polis negara Tan Sri Musa Hassan dan peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail.

Kira-kira 500 penyokong penasihat PKR berkumpul di pinggir Jalan Hang Tuah sejak beliau ditahan tengah hari tadi.

Awal malam ini, mereka menyalakan lilin dan melaungkan slogan "reformasi."

Manakala sekumpulan 50 anggota polis, termasuk berpakaian biasa, berada di seberang jalan - sebelah bangunan IPK.

Mereka bersurai dengan aman sejurus selepas tengah malam ini selepas diarahkan oleh polis.

Malaysiakini difahamkan satu mesyuarat tergempar Majlis Pimpinan Tertinggi PKR akan diadakan di ibu pejabat parti di Tropicana, Petaling Jaya.

Taklimat tentang perkembangan penahanan Anwar disampaikan oleh timbalan presiden Dr Syed Husin Ali.

-malaysiakini

Berita Terkini Dari Luar IPK.

Reactions: 
DS Anwar Ibrahim ditahan dilokap IPK malam ini.

Janji PDRM tinggal janji...PDRM tipu lagi.

Gerakan REFORMASI ke 2 dilancar dengan rasminya pada 17hb.julai 2008 pada jam 23:15!!!

Himpunan Laporan Tangkapan DSAI

Reactions: 
Anwar minta penyokong bertenang
Jul 16, 08 4:41pm
Ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim meminta para penyokongnya dan rakyat Malaysia supaya bertenang ekoran tindakan polis menahannya hari ini.

Beliau juga meminta mereka supaya menolak sebarang percubaan provokasi, yang boleh dijadikan alasan untuk mengisytiharkan keadaan darurat.

Mantan timbalan perdana menteri itu menyatakan demikan dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh pejabat beliau petang ini.

berita lanjut di [ sini ]

Kami dikepung, kata peguam
Jul 16, 08 6:12pm
"Saya berada di dalam kereta bersamanya ketika apabila beliau ditahan. Kami dikepung. Mereka (pasukan polis) berkata 'anda ditahan'"

nude ear squat video clip 161205 sankara nairPeguam Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim - N Sankara Nair - memberitahu pemberita demikian ketika menceritakan apa yang berlaku ketika Anwar ditahan tengahari tadi.

Katanya, anggota polis tidak menunjukkan sebarang waran tangkap ketika mereka menahan Anwar dekat rumahnya di Segambut Dalam.

berita lanjut di [ sini ]

Musa: Penahanan Anwar ikut undang-undang
Jul 16, 08 6:27pm
Penahanan Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini bagi membantu siasatan polis berhubung tuduhan meliwat pembantunya, Mohd Saiful Bukhari Azlan, adalah sesuatu amalan biasa dalam siasatan kes jenayah dan
dibuat mengikut proses undang-undang, kata Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan.

musa hassanBeliau berkata adalah menjadi amalan kepada semua pihak termasuk Anwar, selaku tertuduh untuk tampil dan memberikan keterangan bagi membolehkan polis membuat siasatan secara adil.

"Polis tahu apa yang mereka lakukan dan polis hanya jalankan tanggungjawab bagi menyiasat kes ini," katanya kepada pemberita sejurus tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, di Sepang petang ini dari Brunei.

berita lanjut di [ sini ]

Mengapa Anwar ditahan di luar rumah...
Jul 16, 08 7:29pm
Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak ditangkap di dalam rumahnya kerana ia boleh menimbulkan kekecohan, kata Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah, Datuk Bakri Mohd Zinin hari ini.

Pada masa ini, katanya, Anwar sedang membantu dalam siasatan satu kes liwat yang telah dilaporkan kepada polis oleh seorang pembantu beliau.

Pada 28 Jun lalu, Mohd Saiful Bukhari Azlan membuat laporan polis mendakwa dia telah diliwat oleh Anwar.

berita lanjut di [ sini ]

Anwar ditahan polis bertopeng
Jul 16, 08 1:15pm kemaskini 8:34pm
Polis menahan ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim di luar rumahnya di Segambut Dalam dan dibawa ke ibu pejabat polis Kuala Lumpur tengahari ini.

anwar ibrahim and policeBeliau ditahan sekumpulan anggota polis, termasuk yang bertopeng dan berjaket dari Bahagian Siasatan Khas, kira-kira sejurus tiba dari Putrajaya selepas memberi keterangan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) di Putrajaya.

Menurut peguam dan naib presiden PKR Sivarasa Rasiah, polis telah menunggu kepulangan Anwar dan sebaik sahaja tiba, mereka membawa masuk mantan timbalan perdana menteri itu ke dalam kereta polis bercermin gelap meluru ke IPK Kuala Lumpur.

berita lanjut di [ sini ]

TERKINI : Dari IPK

Reactions: 
Berita yang baru diterima dari IPK.

DSAI & Peguamnya Sankara Nair enggan membuat sebarang kenyataan atau menjawab apa-apa soalan dari pihak polis selagi belum menerima salinan laporan yang dibuat oleh bekas pekerjanya Saiful Bukhari atas tuduhan meliwat.

Kemungkinan besar DSAI akan dibawa ke Hospital untuk pengambilan sample DNA.

berita lanjut menyusul.

PRESS STATEMENT - Anwar Ibrahim arrested July 16 1:05 PM

Reactions: 
---- PRESS STATEMENT – FOR IMMEDIATE RELEASE ---

KUALA LUMPUR, July 16, 2008 3:30 PM

This afternoon at 1:05 PM Anwar Ibrahim, former Deputy Prime Minister of Malaysia, was arrested outside of his home in Kuala Lumpur. He was due to issue a statement at IPK KL (Kuala Lumpur Police Contingent Headquarters) at 2:00 PM based on an agreement reached with the police on Tuesday.

Anwar Ibrahim was returning from the Anti Corruption Agency to his home after giving a statement pertaining to the police report that has been filed regarding suppression of material facts in the case involving him in 1998. He was accompanied by his senior legal team, staff, and security.

As he entered the neighborhood of his home, a contingent of ten police cars, half unmarked and half patrol, forced the two cars in Anwar Ibrahim’s entourage to stop. There was a contingent of 20 balaklava-clad masked commandos (UTK) who accosted him, reminiscent of the forces sent to arrest Anwar Ibrahim at his home in September 1998.

An officer approached Anwar Ibrahim and demanded that he accompany the police in an unmarked vehicle to the Kuala Lumpur Police Contingent Headquarters. His lawyers were not permitted to travel with him to the police station.

This arrest has taken place less than fifteen hours after Anwar Ibrahim appeared live on Malaysian television for the first time since 1998, and announced to millions of viewers his intention to stand for election, and upon the formation of a new government, to lower the domestic price of fuel by 50 sen. The overwhelming majority of Malaysians expressed their support of his televised statement.

These events are deeply disturbing to us and indicate that this entire episode is a repeat of the actions taken against Anwar Ibrahim in 1998. During the last few weeks the government owned mainstream media has demonized and vilified him. His staff has been harassed and we see a conspiracy being hatched to thwart the political change that is imminent in Malaysia.

Under no circumstances will the people of Malaysia and the international community tolerate any harm coming to Anwar Ibrahim. We remind Prime Minister Abdullah Badawi of the promise he made to ensure Anwar Ibrahim’s protection.

We have been able to communicate with Anwar Ibrahim, who calls upon his supporters and the people of Malaysia to remain calm and to reject any attempts at provocation, which will give a pretext for an emergency situation to be declared.

OFFICE OF ANWAR IBRAHIM
CONTACT PRESS@AICASSOCIATES.COM

Raja Petra terima waran tangkap

Reactions: 
Jul 16, 08 4:43pm
Polis mengeluarkan waran tangkap terhadap penulis blog terkenal Raja Petra Kamarudin berhubung siasatan akaun berkanunnya yang mengaitkan isteri timbalan perdana menteri dengan pembunuhan Altantuya Shaariibuu.

Raja Petra dikehendaki hadir di ibu pejabat polis kontinjen (IPK) Kuala Lumpur jam 10 pagi esok.

Peguam pengendali Malaysia Today menerima waran itu pagi ini dan
Raja Petra mengesahkan perkara itu dengan polis petang ini, kata isterinya Marina Lee Abdullah.

Dalam akuan berkanunnya bertarikh 18 Jun lalu, Raja Petra menuduh Rosmah antara tiga individu yang berada di tempat kejadian ketika wanita Mongolia itu dibunuh pada 19 Oktober 2006.

Katanya, beliau mendapat maklumat yang boleh dipercayai bahawa antara kira-kira jam 10 malam 19 Oktober 2006 dan awal pagi berikutnya, malam mangsa dibunuh, terdapat dua orang lagi di tempat kejadian.

Beliau menamakan dua individu itu sebagai seorang kolonel, yang menurutnya pakar bom 'C4' dan isterinya yang dikatakan pengawal peribadi Rosmah.

Laporan perisikan

Mayat Altantuya ditemui telah hancur dibom dengan 'C4' di sebuah kawasan hutan di Puncak Alam, Shah Alam. Kes perbicaraan pembunuhannya masih berjalan di Mahkamah Tinggi Shah Alam.

Dalam akuan itu, Raja Petra mendakwa kolonel itu yang memasang bom C4 di beberapa tempat di badan Altantuya, dengan disaksikan oleh Rosmah dan pengawal peribadinya.

Raja Petra mendakwa lagi, beliau membuat akuan itu kerana beliau mempunyai maklumat yang boleh dipercayai mengenai pembabitan orang-orang berkenaan yang sehingga ini belum dikaitkan atau dipanggil sebagai saksi oleh pihak pendakwaraya dalam kes perbicaraan kes tersebut.

Penulis blog sensasi itu berkata, beliau juga membuat akuan bersumpah tersebut kerana beliau sedar bahawa menjadi kesalahan jika tidak mendedahkan bukti-bukti yang boleh membantu polis dalam siasatan kes jenayah.

Datuk Seri Najib Razak dan isterinya menafikan pembabitan mereka dengan Altantuya dan kes tersebut seperti dakwaan Raja Petra.

Hati "Itu" Telah Ditutup...

Reactions: 
Terima kasih pada Pena Tajam atas komentar dibawah...

fikir-fikirkan...

Salam,

Saya dah lama jadi pemerhati sarkas para ahli politik Malaysia. Hari ni baru terbukak hati nak luahkan sbb saya dah bosan dgn pergaduhan yang tidak berpunca dan akibat perebutan kuasa. Saya tak pernah menyokong kerajaan BN mahupun pihak pembangkang sebelum saya melaksanakan tanggungjawab mengundi. Tapi nampaknye, selepas keputusan PRU12, kerajaan BN semakin melampau kerana tidak boleh menerima tamparan hebat tersungkur di kebanyakkan negeri (menang pun hanya atas undian hantu serta undian tipu). Apakah pucuk pimpinan takut dgn kehadiran muka2 baru utk sama2 berganding bahu memimpin rakyat dan memajukan negara? Saya tidak bekerja utk membayar tax utk ahli politik corrupt yang menghabiskan mase dgn bercakaran seperti anjing dan kucing. Saya sebahagian dari rakyat yang pada mase skrg ini, seperti hilang kepercayaan and confidence pade kerajaan. Apakah pucuk pimpinan ingin syok sendiri sehingga rakyat dipinggirkan?

Apa pun urusan kita di Malaysia ini, terlalu banyak campur tangan politik. Contract tak siap, duit sudah kering. Kenapa? Kerana dibahagikan kpd setiap authorities yang meluluskan permohonan (walaupun pemohon tidak layak utk mendapatkan sesuatu contract) supaya dapat dikelabui mata2 pemimpin bermata putih ini. Sudahnya, projek terbengkalai kerana fund tidak mencukupi dan yang menanggung ini adalah rakyat. Kenapa penyokong kerajaan BN (Buruk Negara) masih tidak nampak akan hal2 ini? Belum lagi dikira Datin terhormat kita membeli-belah di London menggunakan duit rakyat. Apakah kita masih buta akan kos kehidupan yang semakin meningkat namun pihak sepatutnye berdiam diri malah mengatakan tindakan mereka sesuatu yg akan dihargai rakyat kemudian hari? Kite lah yang bekerja utk mereka..kite yg memberi makan mereka, dgn duit gaji itulah yang kite bayar kan kereta, baju, rumah, dan segala kelangkapan mereka di atas badan...kenapa kite yang dirompak sekarang? Mengapa kite terus membiarkan mereka merompak kita walhal terang-terangan mereka berjuang demi nasib utk maintain kaya-raya berstatus sedangkan disebalik status itu...mereka mempunyai agenda yang teramat buruk. Jangankan ingin membela, entahkan nasib kita langsung tidak dipeduli. Apa sudah jadi pada Malaysia yg dahulunya dikhabarkan sebagai negara aman?

Saya geram melihat tuduhan dan muka selamba Saiful mendakwa dia diliwat. Apa benarkah itu terjadi kerana klu dilihat dr segi physical, Dato' Seri Anwar tidak mungkin boleh menang jika Saiful put up a fight to defend himself. Bodohlah si polan tu jika betul sodomy berlaku dan dia tidak melawan. Atau dia sudah disumbat dgn RM6 mil di bahagian yang didakwa diliwat tu utk menutup mulut dan menipu seluruh Malaysia mengenai keadaan nya dan juga menampakkan konon2 nya keburukkan DSAI? Contoh paling baik rakyat boleh lihat how seorang yang terpelajar (graduan UNITEN) boleh putih mata dan jadi bodoh kerana duit atau habuan yang akan disua sekiranya dia mampu membantu menyumbat DSAI ke penjara. Provocation yang paling bagus utk menghalang DSAI membela nasib rakyat. Saiful itu adalah puppet yang cukup memalukan selain dari Shabery Cheek Berbuih (STRAWBERRY SHAKE)dgn kenyataan yang tiada point malah sentiasa mengungkit kisah silam DSAI. Fokus debate utk Shabery Cheek sepatutnya bertajuk "Kisah Silam Anwar Ibrahim Dan Kenapa Dia Tak Patut Menghalang Kerajaan BN". Dan paling bodoh lagi knp kita masih tak sedar bahawa POLIS itu adalah hak mutlak kerajaan BN. Masakan Altantunya boleh diletupkan begitu sahaja. Inikan pula dakwaan liwat, kan begitu senang utk memutar belitkan fakta utk rakyat, tidak begitu?

PM patut bersyukur tiada sniper hebat di Malaysia ini. Teringat saya satu joke yang diterima melalui SMS beberapa hari selepas PRU12. Joke berbunyi "Pak Lah dan Samy Vellu naik helicopter. Pak Lah berkata kpd Samy Vellu, "Jika saya campakkan note RM1 sebanyak RM27, ade 27 orang akan gembira. Samy vellu pula berkata "Jika saya mencampak Rm27,000 ade 27 ribu orang akan gembira". Lalu disambung pilot helicopter, "Jika saya campakkan anda berdua ke bawah, ade 27 juta rakyat akan gembira". One person of this conversation has gone down, I'm just waiting for another one to go. Jun 2010 amat jauh saya rasakan sekiranya perbalahan dan keadaan runcing sekrg berterusan. Pandai Pak Lah nak resign Jun 2010. Dia dah rasa agaknya bahang recession bakal tiba. Lepas tangan dan lari adalah yang paling baik. Apa pulak nasib rakyat=KITA SEMUA di tangan Najib Tun Razak. Apakah kita semua akan diletupkan bagi mengurangkan berlakunya pemberontakan? Apakah KJ akan sedar diri di saat turun nya pak mertua kesayangan (kerana ada kepentingan?). Saya tak sanggup utk hidup dalm keadaan huru-hara apalagi dibwah pemerintahan manusia yang tidak berkaliber. Jika benar ini negara demokrasi dan rakyat berhak utk bersuara, knp yang berjuang utk keadilan ditangkap walhal itu bukan jenayah berat. Pemimpin boleh dihormati andai dia ikhlas berjuang demi Allah, agama dan negara. Tapi pemimpin harus diganti jika dia tidak layak lagi memimpin dan tidak mendapat penghormatan yang sepatutnya.

DAP: Tangkapan tidak perlu

Reactions: 
Jul 16, 08 2:38pm
Tangkapan mendadak Datuk Seri Anwar Ibrahim oleh sekumpulan unit khas bahagian siasatan jenayah polis "tidak perlu" selepas penasihat PKR rela disiasat tengah hari ini, kata setiausaha agung DAP Lim Guan Eng.

"Apa yang rakyat Malaysia mahu lihat kedaulatan undang-undang dan bukannya huru-hara dan demokrasi, bukannya tindakan polis," katanya dalam satu kenyataan ringkas tidak lama selepas Anwar ditahan dekat rumahnya di Segambut Dalam.

"DAP mendesak Anwar dibebaskan segera."

-malaysiakini

Anwar ditahan, Azmin sangsi kenapa Khairy minta sampel DNA Anwar

Reactions: 

Wan Nordin Wan Yaacob

KUALA LUMPUR, 16 Julai (Hrkh)

Beberapa minit sebelum Ketua Umum KeADILan, Dato' Seri Anwar Ibrahim ditahan berhampiran rumahnya pada jam 1.15 petang tadi Dewan Rakyat turut kecoh berhubung kes Liwat Anwar.

Dewan Rakyat kecoh hampir setengah jam ketika menantu Perdana Menteri, Khairy Jamaluddin berucap dengan membuat tuduhan terhadap Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (KeADILan), Dato' Seri Anwar Ibrahim berhubung dakwaan liwat.

Khairy mencetus kemarahan ahli Parlimen Pakatan Rakyat antaranya, Ketua

Pembangkang, Dato' Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail; Azmin Ali (KeADILan

Gombak); Gobind Singh Deo (DAP Puchong); Yusmandi Yusof (KeADILan

Balik Pulau) dan beberapa ahli Pakatan Rakyat lain yang turut mengecam

Khairy.

Perang mulut antara Khairy dengan Azmin bermula apabila Khairy

menyifatkan Anwar tidak mengikut undang-undang kerana tidak ke Balai

Polis untuk memberi keterangan kepada pihak polis.

Malah, Khairy juga mendesak sampel DNA Anwar diserahkan kepada polis

jika Ketua Umum KeADILan itu meskipun bagi Azmin dan Gobind siasatan

polis belum selesai.

Tuduh menuduh bergelandangan dalam Dewan Rakyat antara Azmin dengan

Khairy ditambah dengan beberapa orang ahli Parlimen yang menyebabkan

suasana tak keruan.

Azmin juga menyifatkan bahawa Rembau (Khairy) adalah Perdana Menteri

yang sebenarnya mentadbir Malaysia walaupun Perdana Menteri yang

dinamakan kini adalah dari Kepala Batas (Dato' Seri Abdullah Ahmad

Badawi).

Timbalan Speaker Dewan Rakyat, Dato' Wan Junaidi Tunku Jaffar yang

menjadi orang tengah dalam perdebatan itu terpaksa beberapa kali meminta

ahli-ahli dewan bertenang dan tidak melontarkan sebarang tuduhan.

Sementara itu di Azmin yang ditemui di Lobi Parlimen menyatakan

kesangsiannya terhadap kenyataan Khairy, itu yang disifatkan

menjustifikasikan awal dalam kes liwat Anwar.

"Soal DNA, kita setuju dengan soal dia nak satu forensik bebas menyiasat,

tetapi siapa yang akan menganggotai forensik itu benar-benar berwibawa

dalam jalankan siasatan,"

Namun kata Azmin, beliau melihat bagaimana Khairy seperti boleh tahu

tentang laporan polis terhadap Anwar itu sedangkan pihak yang dituduh

sehingga kini tidak pernah mendapat salinan laporan itu.

Sedangkan, katanya sepatutnya pihak yang dituduh (Anwar) menerima

laporan polis tersebut.

"Bagaimana Rembau (Khairy) boleh tahun tentang laporan itu, saya cabar dia

agar dia jawab dalam dewan, " katanya.

Beliau juga sangsi bahawa mungkin ada satu konspirasi terhadap tuduhan

liwat Anwar.

Perkembangan mengenai Anwar, sehingga kini Anwar dilaporkan dibawa ke IPK Kuala Lumpur dan orang ramai mula berkumpul bagi memberi sokongan kepada Anwar.

Polis yang menahan beliau dilaporkan memakai topeng dan berkaca mata gelap.

Antara pimpinan PAS yang ada di IPK ialah, Dr Hatta Ramli dan Dr Zulkifly Ahmad.

Anwar ditahan polis bertopeng

Reactions: 
Jul 16, 08 1:15pm

Polis menahan ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim di luar rumahnya di Segambut Dalam dan dibawa ke ibu pejabat polis Kuala Lumpur tengahari ini.

Beliau ditahan sekumpulan anggota polis, termasuk yang bertopeng dan berjaket - dipercayai Bahagian Jenayah Berat, kira-kira sejurus tiba dari Putrajaya selepas memberi keterangan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) di Putrajaya.

Menurut peguam R Sivarasa, pihak polis telah menunggu kepulangan Anwar dan sebaik sahaja tiba, mereka membawa mantan timbalan perdana menteri itu, ke dalam kereta polis bercermin gelap dan membawanya ke IPK Kuala Lumpur.

Anwar tiba di IPK Kuala Lumpur jam 1.11 tengahari dengan dikawal oleh konvoi 15 kenderaan.

Manakala Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengesahkan kepada pemberita di Parlimen bahawa Anwar telah ditahan.

Katanya, beliau menerima panggilan telefon dari Anwar yang mengesahkan bahawa beliau telah ditahan.

Anwar juga, katanya, memberitahu bahawa beliau dilayan secara kasar oleh anggota polis yang menahannya itu.

Wan Azizah berkata, Anwar memintanya pulang ke rumah untuk menenangkan anak-anaknya dan kemudiannya pergi ke pejabat polis terbabit.

Naib presiden PKR, Azmin Ali tiba kira-kira jam 1.26 tengahari, dan menyifatkan tindakan polis itu sebagai "tidak bertamadun" kerana Anwar telah mengesahkan akan datang.

Lagi pula, tambahnya, masa yang diberikan oleh polis sehingga jam 2 petang juga belum lagi tamat.

Beliau juga menyifatkan tindakan polis sebagai tidak wajar kerana Anwar dikeluarkan dari keretanya di tepi jalan utama.

Kira-kira 200 penyokong Anwar termasuk ahli-ahli parlimen Pakatan Rakyat kini berhimpun di IPK Kuala Lumpur.

Mereka termasuk Yusmadi Yusof, Zuraidi Kamaruddin, Dr Zulkifly Ahmad, Dr Hatta Ramli, Tian Chua serta Karpal Singh.

Wan Azizah pula tiba dengan anak perempuannya, Nurul Nuha pada jam 1.30 hari.

Difahamkan Anwar akan didakwa mengikut Seksyen 377C, Kanun Keseksaan. Di bawah seksyen baru ini, seseorang melakukan kesalahan jika dia membuat hubungan seks dengan orang lain dengan memasukkan sesuatu benda ke dalam faraj atau dubur orang yang satu lagi itu.

Jika sabit kesalahan, orang yang melakukan kesalahan itu boleh dihukum dengan hukuman pemenjaraan sehingga 20 tahun dan boleh juga dihukum sebat.

-malaysiakini

Terkini : DSAI Ditahan.

Reactions: 
Datuk Seri Anwar Ibrahim telah ditahan polis ketika dalam perjalanan ke IPK dari rumahnya selepas siasatan BPR.

Blog Shabery Hilang...

Reactions: 

Internal Server Error

The server encountered an internal error or misconfiguration and was unable to complete your request.

Please contact the server administrator, webmaster@notashabery.com and inform them of the time the error occurred, and anything you might have done that may have caused the error.

More information about this error may be available in the server error log.

Additionally, a 500 Internal Server Error error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.


Apache/1.3.41 Server at notashabery.com Port 80

Itulah paparan yang akan keluar di screan PC korang kalau korang cuba mengaccess blog http://notashabery.com/shabery/ milik menteri penerangan kita Datuk Ahmad Shabery Cheek...

Apa dah jadi YB? kene hacke ke saje-saje hacke?

Kalau dah blog sendiri pun tiba-tiba tak boleh diaccess orang ramai macam selalu, maknanya dah terang la yang YB dah kalah dalam debat semalam...mustahil ada masalah dengan server...blog che'det yang hitnya tertinggi di Malaysia pun x de masalah ni tak kan blog YB boleh jadi gini pulak?

Tak pe lah YB...saya bersangka baiklah pada YB...saya andaikan yang YB sedang sibuk menaip surat perletakan jawatan YB macam yang YB janjikan tempohari...

Oleh kerana YB dah janji macam tu maka saya andaikan blog rasmi YB pun dah YB delete sebab mungkin YB dah tak memegang jawatan menteri penerangan lagi...ada kemungkinan ke YB?

Kata mesti dikota...

Debat DSAI vs MP

Reactions: 
email dari : Zamry Zamry

Dalam perdebatan itu..DSAI adalah lbh profesional berbanding Wakil kerajaan di mana lbh byk cerita ttng sejarah....yg sepatutnya sudah di hantar ke muzium cerita itu..yg rakyat mahu adalah fakta dan angka bkn srngn peribadi...kalau tiada demonstrasi...maka tiadalah debat ini....soalan bodoh ttng pengantara yg menyoala DSAI tak perlulah menjadi..PM utk membantu rakyat juga di jwb dgn profesioanl oleh DSAI..ternyata wakil kerajaan adalah budak hingusan yg msh belum kering hinggusnya sdngkan negeri kelahiran beliau tlh khlngan hasil royalti...heheeee yg menjadi persoalan skrng bkn zaman Tun Razak atau Mahathir tapi adalalh permasalahan masa skrng yg perlu diselesaikan apakah solution dari adminstration Abdullah Badawi...kalau mcm ni lah menteri yg ada dlm admistration badawi maka benarlah kata DSAI maka negara ini akn keblkg sdngkan satu masa dulu kita dihormati oleh Korea,Singapore,Taiwan,Thailand dan Indonesia...Yg menjadi fokus bdh wakil kerajaan adalah menilai kedudukan Malaysia sbg pengeluar minyak ranking ke berapa?nyata beliau sorg yg dunggu dan bdh...sdh berulangkali DSAI menyatakan Petroanas antara syarikat terbaik di dlam 100 syarikat dan syarikat yg byk untung di anatara 10 syarikat di dunia..maka ranking sbg pengeluar tidak timbul..dan perbandingan kadar inflasi yg dibandingkan dgn negara yg mundur oleh wakil kerajaan juga mengajak rakyat malayisa keblkng dgn mengambil negara mundur sbg bench mark...DSAI tlh menepis dgn selambanya..bhw Venezuala mempunyai harga minyak yg rendah kdr inflasi tinngi tapi di Malaysia negara minyak mahal infalsi naik juga...mmg benar harga minyak di Global meningkat tapi Malaysia mempunyai..pelbagai sumber natural itu menentang dan menyerap kenaikan minyal di pasaran global..tidak blh banding harga minnyak di Japan atau Korea krn mrk tidak sumber alam yg byk spt Malaysia..yg dikatakan kaya dgn sumber natural tp kebdhan pentadbiran skrng gagal utk maxima utilize sumber itu utk menyerap tekanan dan kenaikan minyak global..spttnya pentadbiran skrng dpt membuat forecast ttng masa depan dan bagaimana utk menghadapinya tp malang sekali pentadbiran skrng mengambil jln mudah atau easy work utk buat solution..mrk mengunakan media yg dimiliki utk menipu dan terus memperbdhkan rakyat...tahnias utk DSAI dan penyokongnya..DSAI dgn gentleman mengumumkan beliau akn bertanding pada September ini...maka Dato' Ahmad Shabery ( Berry) hrslah melatak jwtn kalau beliau sorng yg gentleman....if u are man lah kan..

Santai : Surat Resign Seorang Operator

Reactions: 

Relax sekejap hilangkan stress...lupakan seketika masalah ayaq liyor disiring bibir...khakhakha


JULIANA BONUS BT CHE ROSS
NO 834,LORONG BAHGIA
TAMAN SEJAHTERA
06600

MUHAMAD YUSOP
PLOT 131A,
JALAN PERINDUSTRIAN BUKIT MINYAK,
14100 BUKIT MINYAK,
SEBERANG PERAI TENGAH,
PENANG . 19 DEC 2005

TUAN,

PER : SURAT BERHENTI KERJA

Saya seperti nama diatas, ingin memohon berhenti kerja. Saya berharap permohonan ini diluluskan. Berikut adalah sebab- musabab saya ingin berhenti kerja:-

1. Saya kerap dibuli oleh senior.

2. Makanan di kantin tak sedap tapi mahal macam KFC. Tambahan pula kalau makcik senior yg kira.

3. Lagu 5'S tidak masuk dalam carta ERA.

4. Waktu rehat tersangat pendek 15 minit je... Nak beratur pun dah 20 minit!!!

5. KERJA BERDIRIIIIIIIIIII... ... ... . Kasut takde sponge pulak!!!!!

6. Bas kilang tersangat laju... . Tersangat BAHAYA... ..

7. Kalau setakat nak keja kilang, lebih baik tak payah ambil SPM. Indon tak ambil SPM pun boleh keja jugak!!!


8. Pekerja dipaksa O.T. Ingat kita orang ROBOT ke!!!
Kalau tak O.T. ugut nak bagi Warning Letter
pulakk... ..

9. Pintu kecemasan dihalang. Bila BOMBA audit baru kalut. KESELAMATAN TIDAK DIUTAMAKAN.

10. Scan in/out sikit nak masuk kena beratok sampai GATE HOUSE nak balik kena beratok BULEH

TAWAF satu kilang..

11. Pintu keluar masuk 2 shj. Pekerja beribu... . Masuk LATE marah!!! Balik LATE driver BAS pulak

marah!!!! sampai rumah mak bapak pulak yang marah KAMI selalu kena MARAHHHHHH...

12. Boss kadang 2 ok, kadang 2 tension sampai tak ingat 2 yang kami ni orang gak

13. Faedah2 lain tak memuaskan. contoh keja bagai nak tecabut kepala lutut profet shereing

HAMPEHHH

14. BANYAK LAGI NAK HABAQ TAPI KUT TAK SANGUP DENGAQ KUT!!!!

15. Bonus Tahun Ni Takde Macam Hampeh...Orang Gaji Besar je yang dapat,Orang bawahan semua tak dapat...Kalau mcm ni biar boss besar mati cepat!!!! ..baru ada keadilan......Aminnnn

Untuk pengetahuan tuan, saya telah berjaya menabung sebanyak RM 1.5 juta selama saya bekerja sebagai operator. Wang itu telah saya laburkan dalam bentuk dinar emas. Setiap bulan, pendapatan saya adalah sebanyak RM890. Inilah faktor utama saya ingin berhenti kerja. Terima kasih atas segala kerjasama ... ... ... ... tunjuk ajar tuan selama ini dengan saya.

**Akhir kata, terimalah sebuah pantun MAUTdari saya... ... ..

IKAN KELI, IKAN KEMBUNG; ANGKAT KAKI, LLLAAAMMMBUNG... ... ... ... ...

SEKIAN, TERIMA KASIH..

Fakta Bodoh

Reactions: 
Anak Watan Terengganu
Julai 16, 2008 at 3:22 am

Saya ingin menyentuh tentang fakta bodoh yang di kemukakan oleh Shabery mengenai harga minyak rendah tapi inflasi tinggi di negara Arab Saudi, Qatar dan UAE. Satu isu yang boleh dianggap diketengahkan oleh seorang pemimpin yang ketandusan ilham dan ilmu.

Bayangkan berapa ramai warga Malaysia dan juga warga negara-negara jiran Malaysia yang berhijrah ke negara-negara Arab yang disebut diatas. Di Arab Saudi sahaja, mengikut rekod yang tidak rasmi ada seramai 1500 warga Malaysia yang berhijrah dan berkerja di sini sudah bertahun-tahun. Disebabkan apa dan mengapa? Dan mereka adalah di kalangan golongan profesional. Ini adalah disebabkan penerimaan pendapatan yang lumayan dengan kadar harga minyak yang cukup rendah. Disebabkan inilah, kerajaan BN menganjurkan baru-baru ini satu program bagi menarik minat warga Malaysia pulang berkhidmat ke tanah air yang dipimpin oleh bekas Ketua Puteri UMNO. Bukankan ini percanggahan pendapat di dalam UMNO amnya dan dalam BN khasnya. Tak ke banggang namanya tu!

Cukup bodoh dan cetek sekali ulasan seorang Menteri Penerangan yang saya rasakan hanya layak untuk pulang ke Kuala Kemaman bagi menguruskan perniagaan keropok lekor.

Kepada DSAI, 'standing ovation' saya berikan. Memang layak beliau mengenengahkan segala kepincangan kerajaan yang telah dilakukan selama ini yang mana ramai yang tidak mengetahui cerita yang sebenar.

Salam Reformasi saya ucapkan kepada DSAI dengan harapan cekalkan semangat juang dan tabah menghadapi segala fitnah serta sumpah seranah pihak yang tak bertanggungjawab.

Wassalam dari Jeddah, Arab Saudi.

kenyataan DSAI ringkas & membawa maksud yang luas

Reactions: 
email dari : zul

Pada pendapat peribadi saya, saya melihat kaitan topik harga minyak dgn harga makanan perlu dilihat dari perspektif yang lebih praktikal. Kawalan harga barangan menjadi pilihan topik sampingan didalam debat oleh Shabbery ... Namun ianya perlu dibalikkan semula pada intipati asal topik debat... Kenapa tak lihat kenyataan DSAI yang serba ringkas tetapi membawa maksud yang luas jika dikaji? ... Contohnya, Harga barangan seperti harga beras... Adakah ianya betul dikawal ? ... Apakah tiada kesan langsung kenaikan harga barangan tersebut selepas kenaikan mendadak harga minyak ? Kawalan yang macam mana yang dikatakan?.. Berapa % kenaikan yang berlaku jika dibandingkan dgn harga sebelum kenaikan ?....
Harga Minyak NAIK > Kos pengeluaran Naik ( Sekarang tak pakai kerbau lagi .. Petani pakai jentera... Jentera tue pakai tenaga solar ker? Pakai minyak kan? Maka naiklah harga kan?) > Selepas itu masuk kilang untuk diproses ( Kilang pakai apa? Pakai elektik kan?. Elektrik utk perkilangan baru2 ini naik 28% sebagai takrif baru..?.. Forklift & Lori untuk logistik..?..semua minyak kan?..) > Pemasaran ( Beras dihantar ke pemborong Dan peruncit..takde kos yg terlibat yang berkaitan minyak? ) ...
Lihat rantaian ini saja Kita boleh bayangkan apakah kesan langsung Dan tidak langsung akibat kenaikan yang mendadak... Ini baru cerita beras belum lagi produck2 "high tech"... Lagi pening...
Perlu diketahui .. Yang perlu dirujuk adalah "DUIT YANG DIBERI OLEH PETRONAS KEPADA KERAJAAN " Bukan duit yang Ada kat PETRONAS. Jelas sekali DSAI menyentuh pasal itu .. Saya melihat DSAI menekankan asas sebenar kepada kenaikan harga minyak yang mendadak... Iaitu " Kecelaruan dalam tadbir urus Wang yg diperolehi dari pertonas, tiada perancangan & pelan tindakan sebelum kenaikan dibuat".... Itu amat jelas pada pendapat saya... Maaf semua ini adalah pendapat peribadi saya sahaja...

KEPUTUSAN DEBAT : SHABERY MENANG SORAK, ANWAR MENANG FAKTA!

Reactions: 
email dari : wanconex wanconex

Itulah gambaran awal yang dapat saya simpulkan berhubung perdebatan antara Shabery dan Anwar sebentar tadi. Seperti dijangka, Shabery akan mempergunakan pentas debat tersebut untuk menyerang peribadi Anwar. Isu IMF, IPP, hubungan Anwar – Mahathir dan sejarah silam Anwar yang 30 tahun dahulu pun menjadi bahan dan tumpuan isi hujah Shabery Cheek.

Anwar ternyata tidak terpengaruh dengan taktik Shabery. Sebaliknya Anwar berjaya menjelaskan kepada audien tentang 'tindakan awal' yang akan diambil olehnya untuk menurunkan harga minyak daripada RM 2.70/liter ke RM 2.20/liter. Tindakan awalnya itu turut disokong dengan angka dan juga kaedah yang akan digunapakai.

Manakala Shabery pula dilihat hanya mengulangi fakta dan alasan yang selalu digunakan oleh pihak kerajaan sebelum ini untuk mempertahankan keputusan yang telah dibuat oleh pihak kerajaan. Misalnya, faktor kenaikan harga minyak mentah dunia dan juga jumlah subsidi yang terpaksa ditanggung oleh pihak kerajaan. Alasan sebegitu sudahpun dipersoalkan oleh rakyat sebelum ini. Shabery sepatutnya memberikan alasan baru yang lebih kukuh dan malangnya, itu tidak dapat dibuat oleh Shabery.

Oleh kerana waktu perdebatan itu hanya 50 minit sahaja, memang sukar untuk kedua-dua pihak menjelaskan semua isu yang berkaitan dengan tajuk perdebatan sebentar tadi iaitu "hari ini memerintah, esok turun harga minyak". Apapun, audien yang menonton perdebatan tadi tentunya sudah dapat mengetahui kaedah yang akan digunapakai oleh Anwar untuk menurunkan harga minyak di negara ini.

Debat DSAI dan Dato' Shabery

Reactions: 
email dari : xstream

Salam,

fuhh debat terbaik pasal turun minyak dari DSAI, Shabery pihak
kerajaan terbukti tidak mahu dengar apa2 alasan dan cadangan bernas
DSAI. Hujah2 DSAI mantap dan menjurus kepada bagaimana harga minyak
dapat dikurangkan tanpa meminta menggunakan duit Petronas dan
cadangan turun 50 sen kepada RM2.20 adalah logik dan mampu
dilaksanakan sebagai pilihan permulaan sekiranya PR memerintah dan
Anwar mengumumkan untuk bertanding dalam masa terdekat. Hujah
shabery banyak yang membantah hujahnya sendiri dan banyak kepada
serangan peribadi kepada DSAI. Hujah shabery tidak menjawab dan
menyangkal logikal rancangan DSAI yang pratikal tetapi lebih
berhujah kepada habisnya minyak dan tingginya inflasi negara lain
walaupun harga minyak rendah. Anwar membalas dengan bersahaja
gayanya dengan memberikan formula -- minyak rendah inflasi tinggi,
minyak naik inflasi lagilah melampau naik sambil memberikan maklumat
terkini kajian berkenaan inflasi dan menyatakan unjuran inflasi
kerajaan tidak tepat dengan keadaan semasa, sambil berseloroh
menyuruh shabery membeli ikan dan sayu dipasar. Hujah shabery yang
memberitahu beras kita lebih murah dari thailand begitu menggelikan
hati, orang citer minyak dier citer beras. Panel shabery pun pelik
kerana cuba mengalihkan perhatian berkenaan IP bebas yang
dikatakannya tidak berkaitan dengan minyak tetapi anwar membalas ia
ada kaitan dengan gas dan gas ada kaitan dengan minyak, sungguh
memalukan. Secara ringkas debat tadi 1 DSAI dan 0 Shabery. Shabery
letak jawatan!!!!

ringkas dari saya.

Wassalam

ANWAR PERTAHAN RAKYAT, SHABERY PERTAHAN KERAJAAN

Reactions: 
email dari : faizul abas

Lepas solat Isyak, aku ke rumah salah seorang penduduk kampung yang meminta buat solat hajat ibunya yang sakit tenat. Semalam aku ada mesyuarat. Tapi aku sms akan pergi lewat sebab ada jemputan solat hajat itu. Selepas solat hajat, tetamu menikmati juadah, tuan rumah pula 'on' tv, buka Debat Anwar vs Shabery. Ahli jama'ah surau yg sudah berkira2 mahu keluar awal, tidak jadi turun dari rumah sebab nak menghadap tv. Nasib baiklah ibunya yang uzur sudah ke KL untuk berubat. Kalau tidak, rasa canggung juga menghadap tv selepas solat hajat minta kesihatan untuk yang sakit.

SERANGAN PERIBADI

Debat sudah setengah jam berlalu, tapi kami masih sempat menikmati bakinya dengan penuh khusyuk. Aku kira debat kali ini dikendalikan dengan 'agak' baik oleh Datuk Johan Jaafar yang terkenal dengan 'bias'nya mengendalikan debat sebelum ini. Tapi yang dangkalnya ialah hujjah Shabery yang asyik menghentam peribadi Anwar. Aku bukanlah pencinta anwar. bahkan banyak perkara yang aku tak setuju dengan Anwar. Tapi hujah yang diutarakan Shabery semalam cukup membuat aku rasa menyampah sesampah sampahnya. Sepatutnya Shabery patut di'tongsampah'kan oleh Pak Lah selepas kejadian semalam.

Cuba ngkorang bayangkan apa kaitan perjuangan Anwar pada tahun 1974 dahulu dengan perbincangan semalam yang bertajuk, "Hari ini tukar kerajaan, esok turun harga minyak". Anwar bertindak tidak melayan serangan peribadi yang bertubi2 oleh Shabery kerana aku kira Anwar mahu menggunakan masa yang terhad untuk benar2 membongkar keadaan sebenar isu minyak naik. Kalau Anwar mahu, beliau boleh menyerang balik Shabery tetapi beliau tidak melakukannya kerana ia akan menampakkan kebodohan Anwar. Aku teringat waktu belajar politik di pondok dahulu, kata tok guru,
menyerang peribadi adalah ajaran Yahudi laknatullah! Apatah lagi dibuat di hadapan beribu penonton!

ANTARA BELA KERAJAAN DAN BELA RAKYAT

Yang ketara dalam hujah kedua2 pendebat ialah; Anwar konsisten dengan hujahnya untuk menurunkan harga minyak bagi kesejahteraan rakyat. Maknanya
Anwar ingin membela rakyat. Manakala Shabery pula konsisten dalam hujahnya membela tindakan kerajaan menaikkan harga minyak.Maknanya Shabery ingin membela kepentingan kerajaan. Biar rakyat yang berkorban dan terkorban. Soal inflasi diulang2. Diambil contoh Venezuela yang rendah harga minyaknya hingga ke tahap 10sen seliter (kata Shabery yg baru balik dari Venezuela...isy,isy,), tetap tinggi inflasinya. Begitu juga dengan negara2 pengeluar minyak yang lain. Nampaknya Shabery bermain dengan istilah inflasi untuk mengabui mata rakyat sedangkan hakikatnya, kadar inflasi yang tinggi sebenarnya tidak menggambarkan kos hidup rakyat yang sebenar.

RAKYAT CUKUP MAKAN

Shabery mendakwa walaupun minyak dinaikkan, rakyat Malaysia cukup makan. Aku rasa kalau si miskin yang tak cukup makan tengok tv semalam, mesti dia maki cukup2 si Shabery. Tapi kalau si miskin yang beriman, sudah tentu mengucap panjang dan beristighfar dengan dakwaan itu. Mujurlah kebanyakan si miskin yang tak cukup makan tak ada tv di rumah....Aku harian juga si Shabery ni tak sedar ke tv3 duk asyik tayang program BERSAMAMU. Bukan golongan yang tak cukup makan ke tu? episod makan siput babi, nasi berlaukkan garam, makan ubi kayu, itu semua ditayangkan sebelum kenaikkan minyak. Bagaimana agaknya sekarang? Rasanya makin ramai lah yang bertukar selera dari ikan tenggiri kepada ikan tongkol. Dari ikan tongkol kepada ikan kembung. Dari ikan kembing kepada ikan selayang. Dari ikan selayang kepada ikan bilis. Dari ikan bilis kepada telur. Dari telur kepada tak ada telur...dan seterusnya, seterusnya, seterusnya....

PENGGULUNGAN

Aku sudah jangkakan tujuan SHABERY tayangkan debat ini untuk menunjukkan bahawa kerajaan telus dan terbuka. Beliau gulungkan debat dengan berhujjah bahawa debat tersebut sebagai tanda kerajaan terbuka dan tidak dapat dinikmati keterbukaan itu di zaman Anwar jadi TPM. Sekali lagi beliau serang peribadi. Kali ini di saat Anwar tidak mampu lagi menjawab kerana program berakhir dengan penggulungannya. Bijak, bijak....

Kesimpulan aku ialah debat semalam jelas menunjukkan bahawa tindakan kerajaan menaikkan harga minyak tidak lain tidak bukan hanya untuk melindungi kepentingan kerajaan dan syarikat kerajaan, jauh sekali untuk buat kebajikan untuk rakyat. Shabery mengakuinya. Inilah dunia yang dikongkong dengan idea kapitalisme. Manakala Pakatan Rakyat yang diwakili oleh suara Anwar inginkan kebajikan yang maksimum untuk rakyat.

Fikir-fikirkanlah....

Analisis: Debat yang menghiburkan, saling raih populariti

Reactions: 
Oleh Mohd Sayuti Omar
Rabu, 16 Julai 2008

TEPAT seperti mana kata Presiden Pas, Abdul Hadi Awang debat antara Penasihat PKR, Anwar Ibrahim dengan Menteri Penerangan, Ahmad Shabery Cheek tidak sepadan.

Kata Abdul Hadi semasa saya meziarahinya di IJN pagi tadi Anwar sepatutnya tidak layan Shabery, beliau sepatutnya berdebat dengan Perdana Menteri ataupun Timbalan Perdana Menteri, baru padan kata Abdul Hadi.

Bagaimana pun sekalung tahniah perlu dihulurkan kepada Shabery. Walaupun sampai berbueh mulutnya untuk mematahkan hujah Anwar dan mempertahkan tindakan Perdana Menteri dan bosnya Abdullah Ahmad Badawi yang menaikkan harga minyak, namun beliau mampu juga memberanikan dirinya.
Sepanjang kira-kira 50 minit perdebatan antara kedua mereka tadi ternyata tidak membawa penyelesaian kepada masalah ekonomi negara hari ini.

Ia tidak memberi apa-apa kesan kepada rakyat atau memberi tip untuk melegakan rakyat ekoran kenaikan harga minyak tertinggi di dunia. Debat itu walaupun nampak ilmiah tetapi ia lebih kepada hiburan dalam sitkom Senerio.

Formula yang diharap akan dibentangkan Anwar untuk menurunkan harga minyak dan diharap akan digunapakai oleh kerajaan juga kabur. Anwar tidak memperincikan formulanya.

Mungkin itu adalah rahsianya yang akan dikemukakan selepas Pakatan Rakyat membentuk kerajaan 16 September depan.

Bagaimana pun perdebatan itu memberi keuntungan kepada kedua tokoh berkenaan. Ia mempopularkan mereka.

Anwar yang sudah popular menjadi semakin popular dan penampilan tadi juga menaikkan saham dirinya yang agak mendung sehari dua ini.

Dengan bersedia memenuhi janjinya (hadir berdebat) walaupun dalam keadaan dirinya ditimpa musibah menjadikan orang yakin kepadanya.

Seperti dikatakan tadi walaupun ia tidak memberi banyak faedah, tetapi perdebatan tadi menyeronokkan. Pastinya ia lebih bermanfaat dari rancangan Akademi Fantasi atau pun Jom Heboh.

Bagi Shabery dapat berganding dengan Anwar atas pentas satu tuah sepertilah orang kampung dapat bergambar dengan artis yang hadir di tempat kenduri.

Kesempatan itu diambil sebaik mungkin untuk Shabery meletakkan dirinya sebagai hebat dan akan dijaja kepada orang kampungnya di Kemaman, Terengganu.

Begitu juga, saya percaya penyokong Anwar dan Pakatan Rakyat yang rindu untuk menatap wajah Anwar di skrin televisyen terubat. Sejak dipecat dari Umno 10 tahun lalu itulah tempoh terlama Anwar muncul di kaca tv dan secara langsung.

Jelas sekali pada semua pusingan Shabery tewas dalam perdebatan tadi. Ada kalanya beliau terpaksa mengungkitkan soal peribadi Anwar yang terkeluar daripada mauduk perbahasan untuk menyelamatkan dirinya.

Apabila beliau membangkitkan soal peribadi Anwar, menyebabkan beliau menerima tepukan daripada penyokongnya dan menjadikan beliau seolah-olah setanding dengan Anwar yang terus mendapat tepukan, termasuk dari penyokong Shabery sendiri.

Jelas sekali pada semua pusingan Shabery tewas dalam perdebatan tadi. Ada kalanya beliau terpaksa mengungkitkan soal peribadi Anwar yang terkeluar daripada mauduk perbahasan untuk menyelamatkan dirinya.
Bagaimana pun sekalung tahniah perlu dihulurkan kepada Shabery. Walaupun sampai berbueh mulutnya untuk mematahkan hujah Anwar dan mempertahkan tindakan Perdana Menteri dan bosnya Abdullah Ahmad Badawi yang menaikkan harga minyak, namun beliau mampu juga memberanikan dirinya.

Kesanggupan itu satu kehebatan Shabery sebenarnya.

Ternyata baik dari segi umur, pengalaman, hubungan kemanusiaan dan cara berhujah Anwar jauh lebih matang dan bijak berbanding dengan Shabery.

Anwar tidak menjawab hal peribadi yang dilemparkan Shabery berkali-kali kepadanya. Dan Anwar juga menunjukkan semangat profesional dan bukan emosi berbanding Shabery yang nampak ego dan besar diri kerana jawatannya itu.

Shabery merujuk Anwar sebagai sdr, sebaliknya Anwar merendahkan diri dengan memanggil Shabery Datuk Shabery.

Di akhir perdebatan Anwar yang melangkah berjabat salam dengan Shabery yang terkaku di rostrumnya kerana masih teruja dengan apa yang berlaku.

Dari segi bintang perdebatan tadi Anwar bolehlah diberi enam bintang (******) manakala Shabery hanya dua (**) saja. [Berita asal]

Penulis dilahirkan di Kampung Gual Nibong, Gual Periok, Pasir Mas Kelantan pada Feb, 1960. Mendapat pendidikan dan pengalaman kewartawanan di Indonesia awal tahun 1980-an. Berkecimpung dalam dunia kewartawan/penulisan buku politik sejak lebih 20 tahun. Sehingga kini telah menghasilkan lebih 45 buah buku politik semasa. Antara buku yang menjadi sebutan "Anwar Ibrahim: Mimpi dan Realiti, "Sumpah dan Airmata Reformis Bangsa:,"Saya Mahafiraun", "Hitam Putih: Darul Arqam" dan lain-lain. Blog beliau boleh dilayari di msomelayu.blogspot.com - Pengarang

Komen Penonton Tentang Debat Anwar & Shabery.

Reactions: 
Assalamu'alaikum...

Ni saje nak berkongsi komen, pandangan & pendapat rakan-rakan selepas menonton siaran langsung debat Anwar & Shabery malam tadi...

SMS dari Ramli - Best..

SMS dari Nasta Alviks - Dsai ptt ckp turunkn petrol sm b4 election o lbh rndh.btol?da kalah bab hga.isk

SMS dari Mat Rock Ewan - Hwa.. Hwa.. Hwa.. shabery chik dimalukan secara sinis. Mana x bbuih mulut... Sibuk nak serang peribadi org! Bukannya nak perjelas kemelut minyak. Ha.. Ha.. Menteri penerangan hati x terang

SMS dari Beranang Wan Zamzahidi - Terkedu shabery kena jawapan anwar. Balik balik shabery ckp pasal nak mintak lebih dari petronas padahal kita ckp pasal tak nak membazir duit yg petronas dah bagi kat kerajaan

SMS dari J**** - J**** nmpk shebiri bnyk lari.. Inilah masalah bila berdbt tanpa fakta..bg j****, segala hujah she biri2, lbh kpd serangan peribadi.. cuma j**** harap kan, golongan totok umno n bn sdr..

email dari umar faruqi -
Salam....... ....Erm baru tgk debat antara anwar ngan sabery... tahniah kepada keduanya. Bukan nak komen apa sangat cuma tak puas hati dengan jawaban Sabery tentang persoalan yang di utarakan oleh wakil anwar Saudara Zulkifli Sulong tentang kemana menghilangnya wang kerajaan yang kononnya hasil dari penjimatan adalah untuk kepentingan pengangkutan awam.... Sedara sabery melencong tidak menyentoh sedikitpun adois.... Sedih. Duk usik anwar ngan isu lama jerrrrrrrr.Apapun sekali lagi tahniah, Permulaan yang amat baik sekurangnya debat terbuka seperti ini akan membuka pemikiran rakyat kesluruhan.. .Terasa cam menonton debat antara Presiden Amerika dengan pembangkang di sana... Alangkah moleknya kalau selalu di adakan seperti ini. Takde lah demontrasi sana sini. huhu...Apa komen sahabat????

email dari malaysia news - bagus juga, walaupun (spt yg dijangka) shabery mengambil langkah serangan peribadi, tapi anwar dgn bijak telah mengenepikan segala emosi dlm dan mengambil langkah utk tidak menjawab balik serangan peribadi, perbuatan ini dipuji demi menjaga keharmonian dan matlamat debat itu, kalaulah mahu dijawab serangan peribadi, pasti shabery akan tunggang langgang kerna anwar bukan calang pemidato, juga debat akan lari dari topik.namun ini adalah langkah baik dan harus diteruskan dari semasa ke semasa, bukan hanya bagi meraih popularity waktu BN sedang mengalami kemerosotan .

email dari xstream
- Salam,fuhh debat terbaik pasal turun minyak dari DSAI, Shabery pihak kerajaan terbukti tidak mahu dengar apa2 alasan dan cadangan bernas DSAI. Hujah2 DSAI mantap dan menjurus kepada bagaimana harga minyak dapat dikurangkan tanpa meminta menggunakan duit Petronas dan cadangan turun 50 sen kepada RM2.20 adalah logik dan mampu dilaksanakan sebagai pilihan permulaan sekiranya PR memerintah dan Anwar mengumumkan untuk bertanding dalam masa terdekat. Hujah shabery banyak yang membantah hujahnya sendiri dan banyak kepada serangan peribadi kepada DSAI. Hujah shabery tidak menjawab dan menyangkal logikal rancangan DSAI yang pratikal tetapi lebih berhujah kepada habisnya minyak dan tingginya inflasi negara lain walaupun harga minyak rendah. Anwar membalas dengan bersahaja gayanya dengan memberikan formula -- minyak rendah inflasi tinggi, minyak naik inflasi lagilah melampau naik sambil memberikan maklumat terkini kajian berkenaan inflasi dan menyatakan unjuran inflasi kerajaan tidak tepat dengan keadaan semasa, sambil berseloroh menyuruh shabery membeli ikan dan sayu dipasar. Hujah shabery yang memberitahu beras kita lebih murah dari thailand begitu menggelikan hati, orang citer minyak dier citer beras. Panel shabery pun pelik kerana cuba mengalihkan perhatian berkenaan IP bebas yang dikatakannya tidak berkaitan dengan minyak tetapi anwar membalas ia ada kaitan dengan gas dan gas ada kaitan dengan minyak, sungguh memalukan. Secara ringkas debat tadi 1 DSAI dan 0 Shabery. Shabery letak jawatan!!!! ringkas dari saya.Wassalam

email dari fuzzy 1 - bukan setakat Shabery jer kena letak jawatan .. tu wakil dia org kuat universiti tu yang jadi wakil dia pun patut letak jawatan .. kelulusan dan jawatan jer tinggi tapi bodoh........bagi soalan entah apa2.....

email dari futra -
Tahniah Shabery !!! Berjaya mewakili dan menunjukan kebodohannya dan kabinet BN. UMNO bodoh.....

email dari Mohd Fadzil Hashim
-
Kepada Rakan Alam Maya!

Sungguh malang rakyat Malaysia mempunyai pemimpin dangkal seperti Menteri Penerangan yang jelas gagal mengemukakan hujah dan jawapan yang berasaskan fakta. Walaupun kita sememangnya sudah tahu bahawa beliau bukan lawan DSAI namun sepatutnya wadah debat ini dipergunakan oleh beliau sebagai medan mengemukakan hujah berasaskan fakta dan bukan retorik sejarah, hantam isu peribadi Anwar yang tidak kena mengena dengan tajuk debat.

Wakil Pak Lah tidak langsung menyebut nama rakyat dan rasa prihatin kepada rakyat terbanyak! Walau sudah dijangka tetapi dangkal sangat! Sedih betul melihat pemimpin muda Melayu yang begitu lemah menjadi Menteri Penerangan Malaysia. Memang sewajarnya beliau wajib meletak jawatan dengan seberapa segera.

Tahniah DSAI atas hujah dan etika debat yang cukup sopan dan amat menjiwai penderitaan rakyat terbanyak. Inilah contoh kepimpinan teladan yang patut dicontohi oleh wakil-wakil YB dari BN terutamanya Umno. Adalah diharap dengan ini YB-YB dalam Umno ayuhlah masuk ke Pakatan Rakyat agar perjuangan pembelaan rakyat dapat dibela dan masa depan negara lebih terjamin.

Ulasan-ulasan mengenai debat tersebut tadi:

a) Soalan yang ditujukan kepada Menteri Penerangan lansung tidak dijawab olehnya. (soalan pertama

b) Soalan Dr Nordin Kardin bukan berbentuk soalan, lebih kepada beliau hendak menjadi moderator dan tidak langsung bertanya soalan.

c) Soalan Saudara Zulkifli Sulong langsung tidak dijawab oleh Shabery (mana menghilangnya wang kerajaan yang kononnya hasil dari penjimatan adalah untuk kepentingan pengangkutan awam) dan persolan wang yang dijimatkan kononnya untuk memperbaiki sistem pengangkutan sampai kini tidak habis dibelanjakan.

d) Saudara Anwar telah menyatakan dengan jelas formula untuk mengurangkan harga minyak malah amat terbuka sekiranya kerajaan benar-benar ikhlas menerima cadangan beliau dan pakatan rakyat. Kurangkan level IPP saving 3b dan ambil 2b dari dividen khas Petronas. DSAI langsung tidak mengatakan bahawa beliau mahu menggunakan wang petronas yang lain.

e) Masa terlalu pendek namun ianya sebenarnya harus dapat membuka minda rakyat siapa yang benar-benar ikhlas memperjuangkan nasib rakyat dan siapa yang hanya tahu menyusahkan rakyat.

Kesimpulan mudah dari debat tadi, rakyat harus mengenakan tekanan kepada YB BN samada mereka mengambil idea atau formula yang dibentangkan oleh DSAI untuk mengurangkan harga minyak dan mengurangkan beban rakyat terbanyak. Sekiranya mereka masih gagal dan tidak mahu menerima hakikat yang mereka tersalah langkah maka PRU13 BN wajib dikuburkan.

Ayuh Pejuang2 Rakyat!

Selamatkan Negara Kita--

Datuk Nu Jazlan Mohamad Yb Pulai lagi dangkal. Dia berpendapat Shabery Cik berjaya menundukkan DSAI dengan fakta... fakta apa? Hairan betul YB BN nie... sedih betul orang Pulai yang undi YB nie...Sedihnya bangsaku!

email dari abdul_fatah Abdullah -
Ternyata Anuar menang debat. Sabri patut letak jawatan (kalau dia anak lelaki).Tapi jangan lupa Sabri menang serangan peribadi yang kono dan tak berasas.

Itulah sikit sebanyak komen dari rakan-rakan yang sempat saya ambil untuk kita kongsi bersama...kesimpulannya - kredit penuh untuk DSAI & kredit penuh kita ambik dari Shabery sebab gagal...sekarang kita tunggu mamat ni letak jawatan...

Esok jawatan menteri penerangan kosong...sesiapa yang berminat untuk mengisi jawatan tu...boleh hantar resume direct ke rumah TPM Najib...sekian

Minyak: Pakatan janji turun 50 sen, Shabery anggap Anwar populis?

Reactions: 
dipetik dari : mstar

Aku ambil sedikit kenyataan Shabery dalam debat semalam -
  • Sambil menyifatkan pendirian Pakatan Rakyat sebagai sesuatu yang populis, Ahmad Shabery memberitahu, berdasarkan kempen pilihan raya umum ke-12 8 Mac lalu, Anwar telah berjanji akan menurukan harga dengan mengambil kadar ketika itu.
  • "Sebelum pilihan raya harga hanya RM1.91 seliter (sehingga 4 Jun), tak timbul harga semasa sekarang.
  • "Kita kena pegang kepada keadaan asal sebelum pilihan raya umum," kata beliau yang memulakan debat bertajuk Hari Ini Membentuk Kerajaan, Esok Turun Harga Minyak anjuran portal berita Agendadaily, yang berlangsung di Dewan Bahasa dan Pustaka di sini bermula pada 9 malam.
Dan aku bagi pihak diri aku sendiri nak tanya balik beberapa soalan dekat Shabery & KERAjaan Malaysia...aku ambik soalan yang sama tapi aku ubah sikit beberapa ayat & aku nak tau apa kata puak-puak penyokong UMNO/BN...confirm soalan ni tak kan sampai pada Shabery tapi aku nak tau jugak apa la agaknya jawapan dari penyokong-penyokong UMNO/BN...

Soalan aku -
  • Sambil menyifatkan pendirian Barisan Nasional sebagai sesuatu yang populis, Topengperak_Xinwugi memberitahu, berdasarkan kempen pilihan raya umum ke-12 8 Mac lalu, Barisan Nasional telah berjanji bahawa tiada kenaikan harga minyak selepas PRU. tetapi apa yang berlaku adalah sebaliknya
  • "Sebelum pilihan raya harga hanya RM1.91 seliter (sehingga 4 Jun), tak timbul harga semasa sekarang.dimana janji KERAjaan dulu?
  • "Kita kena pegang kepada keadaan asal sebelum pilihan raya umum," kata beliau yang memulakan debat bertajuk Hari Ini Membentuk Kerajaan, Esok Turun Harga Minyak anjuran portal berita Agendadaily, yang berlangsung di Dewan Bahasa dan Pustaka di sini bermula pada 9 malam.
Cukuplah 1 soalan untuk sessi yang ni...kita tunggu apa jawapan dari pentaksub-pentaksub Barang Naik...

Berani ke depa nak jawab??? aku rasa thread ni akan lengang tanpa sampukan-sampukan dari pro BN...

Debat - Mulut Shabery Berbuih-Buih......

Reactions: 
Assalamu'alaikum...

Ni...aku nak mintak tolong sapa-sapa yang ada tisu...tolooong la lap tepi bibir menteri penerangan tuh...pengotoq betoi...

Betul sungguh aku cakap aku tak reti nak komen langsung pasal debat Anwar & Shabery tadi...hampa, kosong, sengal & macam-macam yang tak patut ada dalam debat diutarakan oleh mamat Shabery tu & untuk pihak anwar kredit penuh aku bagi & dari situ aku & keluarga aku bertambah yakin bahawa apa yang Anwar war-warkan selama ni tentang "Hari ni bentuk Kerajaan, Esok Harga Minyak Turun" adalah benar sebenar benarnya, bukan 1 omong kosong & 1 langkah yang amat praktikal yang sepatutnya diambil oleh kerajaan yang memerintah.


Dari awal debat lagi dalam sessi ucapan pembukaan DSAI telah mula mejelaskan beberapa fakta penting yang lojik dijadikan panduan dalam menguruskan ekonomi Malaysia berbeza dengan Shabery yang dari awal ucapan pembukaan telah mula menyerang peribadi DSAI malah ucapan pembukaan beliau langsung tidak menangkis hujah DSAI & yang paling memalukan ialah - lari dari topik...orang suruh debat minyak...yang hang dok cerita pasal demonstrasi tu apahal?


Lap ayaq liyor tuh!


Masuk pusingan kedua pulak...soalan dari wakil Shabery bertukar jadi cemuhan@sindiran...aku pun tak paham apa sebenarnya yang Nordin ni nak tanya...yang aku paham ialah Nordin ni cuba berceramah...ni memang mentaliti UMNO/BN...selalu tak reti nak sesuaikan keadaan dalam majlis...majlis nasyid depa bantai dangdut... ( ni contoh je )...


Soalan dari wakil Anwar pulak ialah tentang langkah penjimatan yang KERAjaan umumkan pada tahun 2004 bagaimana ianya dibelanjakan kerana hakikatnya sampai kehari ini kita tak nampak langkah yang KERAjaan ambil & dimana ianya dibelanjakan tidak dijawab oleh Shabery tetapi sebaliknya mamat mulut berbuih ni telah melakukan aksi balik kuang & menyerang peribadi DSAI tanpa menjawab soalan dari Zulkifli.

Lap ayaq liyor tuh!


Masuk pusingan seterusnya soalan Cepumas pun hal yang sama terjadi...Anwar tetap konsisten dalam berhujah & hujah Anwar bertepatan dengan tajuk debat malam ini.boleh dikatakan Anwar memang berjaya membawa berbagai formula untuk meminimakan beban kepada rakyat melalui cara pengurusan dana-dana & sumber kewangan yang ada manakala Shabery pula hujahnya "0"...wakil Shabery pun 1 hal jugak bila terlalu nak tunjuk hebat mengutarakan soalan tetapi terlupa untuk meneliti fakta...akhirnya termakan diri...


Pusingan seterusnya aku dah malas nak ulas apa-apa...sama jugak dengan pusingan yang awal tadi...Anwar berhujah dengan fakta, Shabery pulak menyerang peribadi...ni betoi punya hablau...patut la si jebat blogger awal-awal dah panggil Shabery ni Strawberi@shebiri-biri...agak kurang sesuai pada awalnya tapi diakhirnya lepas tengok gelagat Shabery ni memang bertepatan...mengembek mengembek mengembek tak tahu kenapa...


Lap ayaq liyor tuh!


Kesimpulan pada debat tadi
  • dipihak wakil PR - fokus pada tajuk tidak lari dalam hujah-hujah yang diutarakan & yang amat membanggakan ialah fakta-fakta yang diutarakan oleh Anwar ada fakta-fakta yang lojik & diyakini sebagai 1 formula yang baik untuk menyelesaikan masalah harga minyak di Malaysia.
  • dipihak wakil BN - dari awal lagi fokus & hujah tidak ada kena mengena dengan tajuk debat tetapi lebih kepada hujah menyerang peribadi lawan & apa yang kita lihat ialah sememangnya kerajaan tidak punya formula untuk menyelesaikan krisis ini.
  • hujah Shabery juga sudah selalu kita dengar dari semua wakil UMNO/BN iaitu GLOBAL, GLOBAL, GLOBAL & GLOBAL...tanpa langsung ada penafian menyanggah hujah Anwar...kita debat isu minyak & sepatutnya Shabery kena sanggah hujah Anwar dengan fakta & bukannya menyerang peribadi yang tak ada kena mengena dengan isu minyak...
Entahlah...tak tau aku nak komen macam mana dah...yang pastinya, hasil melalui debat tadi dapat disaksikan & diadili oleh seluruh rakyat yang memerhati...kalau ikut pandangan aku...Shabery berjaya membuktikan 100% kepada rakyat bahawa KERAjaan UMNO?BN memang lemah baik dari segi politik mahupun pengurusan...disertai pulak oleh menteri-menteri otak kosong macam Shabery...lagilah hancur Malaysia lepas ni...

Aku tertarik pada 2 perkara dalam hujah Anwar & Shabery tadi...menarik dipihak Shabery bila dia jelaskan kekuatan Petronas hari ini adalah kerana KERAjaan UMNO/BN...tapi aku nak sangkal dakwaan tu dengan kenyataan ni - kalau parti lain yang membentuk kerajaan, Petronas juga akan berada pada tahap ini malah aku yakin kedudukan Petronas lebih baik dari hari ni dibawah kerajaan parti bukan UMNO/BN...


Menarik dipihak Anwar pula ialah kenyataannya - harga minyak di Arab Saudi rendah tetapi inflasinya tinggi manakala harga minyak di Malaysia pula tinggi tetapi kadar inflasi pula LEBIH TINGGI!...


fikir-fikirkan...


p/s - Datuk Nu Jazlan Mohamad Yb Pulai lagi dangkal. Dia berpendapat Shabery Cik berjaya menundukkan DSAI dengan fakta... fakta apa? Hairan betul YB BN ni...

Debat bersejarah Anwar-Shabery

Reactions: 
Jul 15, 08 11:19pm - malaysiakini

Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Penerangan, Datuk Shabery Cheek mengambil bahagian dalam perdebatan bersejarah mengenai kenaikan harga minyak yang disiarkan secara langsung malam ini.

Perdebatan tersebut yang bertajuk "Hari ini membentuk kerajaan, esok turun harga minyak' berlangsung di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) di Kuala Lumpur.

Ia bermula jam 9 malam dan berakhir selama sejam.

anwar ibrahim and ahmad shabery cheek debate 150708 02Orang ramai menonton secara langsung perdebatan tersebut di Internet melalu Global Media Channel dan BernamaTV - atau di TV yang disiarkan oleh TV9, Astro Awani dan Bernama TV.

Perdebatan tersebut bermula dengan Anwar dan Shabery, masing-masing diberi masa empat minit sebagai pembuka bicara. Ia diikuti dengan soalan dari moderator, Datuk Johan Jaafar yang juga pengerusi DBP.

Kemudiannya dua ahli panel yang masing-masing mewakili Shabery dan Anwar bertanya soalan kepada kedua-duanyanya. Mereka ialah Editor Siasah, Zulkifli Sulong dan Naib Canselor Universiti Utara Malaysia (UUM), Datuk Nordin Kardi.

Anwar berkata kerajaan boleh menjimatkan sekurang-kurang RM2 bilion sekiranya ia mengurangkan tahap simpanan tenaga negara dari 40 peratus sekarang, kepada 20 peratus dan dimanfaatkan untuk menurun harga minyak bagi mengurangkan beban rakyat.

Dengan itu, katanya, kerajaan dapat mengurangkan bayaran yang tinggi kepada syarikat penjana kuasa bebas (IPP) dan mengelak Petronas dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) daripada terus menanggung kerugiaan.

Di samping itu, katanya, lebih banyak lagi dapat diselamatkan jika dapat dikurangkan kebocoran yang berlaku, termasuk RM700 juta akibat kebocoran dan penyelewengan dalam pembekalan diesel.

Menurutnya, kerajaan juga boleh memperuntukan RM1 bilion daripada dividen khas sebanyak RM6 bilion yang dibayar oleh Petronas kepada kerajaan untuk mengurangkan kadar harga minyak.

Berdasarkan cadangan tersebut, katanya, harga petrol boleh diturunkan sebanyak 50 sen kepada RM2.20 selitar.

anwar ibrahim and ahmad shabery cheek debate 150708 05"Saya minta dengan baik dan ikhlas, betulkan ini, kita boleh jimat ini," katanya.

Dalam ucapan pembukaannya, Anwar menegaskan melalui pengurusan ekonomi yang baik dan pembasmian rasuah, penjimatan kos membolehkan harga petrol dikurangkan sebanyak 50 sen, bagi meringan beban rakyat akibat kenaikan kenaikan mendakwa harga bahan bakar tersebut.

Menurutnya, pengurangan pembayaran kepada IPP serta keuntungan yang dicatatkan oleh Petronas yang hampir mencecah RM100 juta membolehkan kerajaan memperuntukkan RM3 bilion untuk diagihkan kepada rakyat melalui pengurangan harga minyak.

Shabery pula menjawab kerajaan terpaksa membayar subsidi sebanyak RM50 bilion jika ia mengekalkan harga minyak pada kadar RM1.92 selitar dan akan menjejaskan peruntukan untuk pembangunan yang lain.

Lagi pula, tambahnya, harga minyak dipengaruhi oleh faktor global. Beliau mengimbau krisis global pada 1973-74 di mana rakyat menyokong tindakan Tun Razak Hussein menubuhkan Petronas, tetapi mendakwa Anwar membantah, sepertimana yang dilakukannya sekarang.

Menurut Shabery lagi, jika subsidi ditingkatkan, ia akan menguntung orang berada dan juga rakyat asing. Oleh itu, katanya, mengapa tidak wang disalurkan terus kepada rakyat yang memerlukannya.

Menurutnya lagi, Finland dan Norway sebagai contoh, tidak memberi subsidi dan mempunyai prestasi ekonomi yang baik.

Anwar bagaimanapun berkata, negara ini tidak boleh dibandingkan dengan Norway yang mempunyai 10 kali ganda pendapatan perkapita daripada Malaysia.

Menurutnya, kenaikan mendadak harga minyak telah membebankan golongan miskin dan yang terpinggir dan meningkatkan lagi beban hidup mereka.

Tambahnya, Petronas mengaut keuntungan yang besar dan menduduki kumpulan 10 syarikat minyak tertinggi dari segi keuntungannya.

Bagaimanapun, katanya, Petronas adalah hak rakyat dan pengurangan 50 sen harga petrol adalah langkah pertama ke arah itu. Malah, katanya, kenaikan harga minyak tidak disokong oleh rakyat, kecuali ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) sahaja.

Shabery kemudiannya menarik perhatian hadirin ke negara Venezuela dan Iran, yang mempunyai harga minyak yang murah tetapi kadar inflasi yang tinggi. Tetapi di Malaysia, katanya, kerajaan berjaya menangani krisis makanan, malah menurutnya harga beras di negara ini lebih murah dari Thailand. Jadi katanya tidak perlu mengadakan demonstrasi di jalan.

Anwar pula menegaskan bahawa bagi setiap AS$1 kenaikan harga minyak, menghasilkan RM360 juta kepada negara. Dan kenaikan kadar inflasi yang tinggi akan memburukkan ekonomi negara.

Shabery kemudiannya membangkitkan bahawa IPP wujud ketika Anwar dalam kerajaan, dan mendakwa bekas menteri kewangan itu mempertahankan kontrak mereka ketika itu.

Malah, katanya, Anwar menggunakan kaedah Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) untuk cuba menangani krisis pada 1997-98. Tambahnya, walaupun rakyat dalam kesukaran, tetapi mereka masih cukup untuk makan.

Anwar pula bertanya mengapa kerajaan memungkiri janji pilihanraya untuk tidak menaikkan harga minyak. Sebaliknya, kata beliau, kita harus melihat Malaysia sebagai sebuah negara pengeksport minyak.

Shabery kemudiannya menegaskan bahawa Malaysia bukan sebuah negara utama pengeluar minyak dan menurutnya hanya 26 peratus keuntungan Petronas datangnya dari sumber tempatan dan syarikat minyak negara itu menggunakan keuntungannya untuk mencari minyak di luar negara. Dan Petronas kini muncul sebagai sebuah syarikat minyak terkemuka.

Anwar mengakui bahawa IPP diwujudkan ketika beliau dalam kerajaan, tetapi meminta Shabery meneliti rekod mengenai. Beliau berkata, Tan Sri Ani Arope (pengerusi TNB ketika itu) membantah terhadap EPU (Unit Perancang Ekonomi) dan Jabatan Perdana Menteri (JPM) berhubung IPP. Dan sebab itulah beliau meletakkan jawatan.

Menurutnya, IPP mengaut keuntungan berbilion ringgit tetapi yang menanggung kerugian adalah Petronas dan TNB.

Katanya, kebocoran dan kronisme boleh ditangani dan menjimatkan sejumlah RM3 bilion. Malah, kata Anwar lagi, tindakan menaikkan secara mendadak harga minyak adalah preskripsi IMF.

Oleh itu, katanya, adalah satu fitnah untuk mengatakan bahawa beliau tunduk kepada kehendak IMF sewaktu krisis ekonomi pada 1997-98.

Anwar berkata, terdapat dividen khas sebanyak RM6 bilion yang dibayar kepada kerajaan tahun ini, dan mengapa tidak boleh diambil RM1 bilion untuk mengurangkan harga minyak.