Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, July 22, 2008

Majlis Syura PAS bermesyuarat esok

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 22 Julai: Isu hubungan antara PAS dengan Umno dijangka akan selesai besok apabila Majlis Syura Ulamak, badan tertinggi dalam PAS bermesyuarat esok, 23 Julai di Kota Bharu.

Fokus mesyuarat ini dijangka satu sahaja iaitu isu muzakarah antara PAS dengan Umno yang sudah ditafsirkan sebagai usaha perlahan-lahan PAS untuk berbaik-baik dengan Umno dan meninggalkan Pakatan Rakyat.

Ia sudah menjadi sebegitu ekoran pendedahan yang dibuat oleh Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, dia sudah tiga kali bertemu dengan para pemimpin PAS yang boleh ‘membuat keputusan’.

Mursyidul Am PAS (Pengerusi Majlis Syura), Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dijangka akan mempengerusikan mesyuarat yang akan diadakan petang esok di JKR 10, kediaman rasmi Menteri Besar Kelantan itu.

Ia juga bakal disertai oleh Timbalan Mursyidul Am, Datuk Dr Harun Din dan juga anggota Majlis Syura yang lain.

Antara anggotanya adalah Presiden PAS sendiri, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

-SIASAH

Terengganu Sedia Kemuka Bukti Kos Selenggara Perdana V6 Executive

Reactions: 
KUALA TERENGGANU, 22 Julai (Bernama) -- Kerajaan Negeri Terengganu sedia mengemukakan bukti terperinci kos perkhidmatan dan kerosakan kereta Proton Perdana V6 Executive, yang telah digunakan sebagai kenderaan rasmi kerajaan negeri sebelum ini.

Menurut kenyataan Pejabat Menteri Besar, kerajaan negeri tidak mampu membiayai lagi kos selenggaraan kenderaan berkenaan kerana sejak mula digunakan empat tahun lepas, ia telah melibatkan perbelanjaan yang tinggi bagi tujuan tersebut.

"Misalnya, kos penyelenggaraan dua kereta tersebut mencecah RM175,229.97 yang tertinggi dan RM132,357.76 dari 2004 sehingga hari ini," menurut kenyataan itu yang dihantar kepada Bernama melalui faks di sini hari ini.

Semalam, Menteri Besar Datuk Ahmad Said berkata kerajaan negeri Terengganu terpaksa membeli 14 buah Mercedes E200 Kompressor bagi menggantikan Proton Perdana V6 Executive sebagai kenderaan rasmi Exco dan pegawai kanan kerajaan negeri itu kerana kereta nasional itu mudah rosak dan tidak tahan untuk perjalanan jauh.

Kenyataan itu juga menyebut bahawa langkah kerajaan negeri membeli 14 kereta Mercedes itu juga adalah setelah mengambil pertimbangan tentang kenaikan harga bahan api dan nilai terpakai yang tinggi untuk kereta berkenaan.

"Daripada segi ciri-ciri keselamatan, kerajaan negeri berpuas hati dengan ciri-ciri keselamatan Mercedes E200 Kompressor. Ini adalah penting kerana pegawai-pegawai yang menggunakan kereta ini merupakan eksekutif tertinggi dalam kerajaan dan keselamatan mereka adalah keutamaan," kata kenyataan itu.

Sehubungan itu, kerajaan negeri menjelaskan bahawa pembelian 14 buah kereta Mercedes bernilai RM3.43 juta sebagai kenderaan rasmi kerajaan negeri itu adalah telus dan wajar.

Pembelian kereta untuk kegunaan pegawai tinggi kerajaan adalah telus dan tidak sekali-kali menggunakan wang royalti minyak. Pembelian ini juga selaras dengan Pekeliling Perbendaharaan Bilangan 1 Tahun 2008 Para 6 (II) yang mensyaratkan semua kenderaan buatan tempatan atau dipasang dalam negara (CKD) sahaja.

"Kereta Mercedes E200 Kompressor ini mematuhi syarat tersebut kerana ia dipasang di Pekan, Pahang sebagai produk CKD. Kewajaran pembelian kereta ini juga berdasarkan kelasakan kereta model ini dan kos penyelenggaraannya yang rendah," kata kenyataan itu.

Dalam pada itu, kerajaan negeri juga menjelaskan bahawa Menteri Besar masih menggunakan kereta kerajaan negeri yang lama bernombor pendaftaran TAR 567 yang berusia 18 tahun dan bukan yang baru seperti dilaporkan dalam sebuah akhbar tempatan.

-BERNAMA

Lagi gesaan pemimpin PAS muzakarah Umno-PAS dihentikan segera

Reactions: 

(Mutakhir) KUALA LUMPUR: Khalid Abdul Samad, Timbalan Pesuruhjaya II PAS Selangor, salah seorang daripada tiga pemimpin yang mengambil bahagian dalam pertemuan dengan Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam proses muzakarah kedua-dua parti itu, tidak mahu dialog seumpama diteruskan dan perlu dihentikan segera.

"Dari segi muzakarah ini tidak perlu diteruskan. PAS hendak berbincang soal Melayu dan Islam tetapi Umno hanya mahu selamatkan kedudukan mereka," kata beliau kepada mStar Online ketika dihubungi petang ini.

Beliau turut mendakwa muzakarah itu merupakan gimik Umno semata-mata untuk menjatuhkan PAS yang merupakan anggota Pakatan Rakyat.

Khalid, Ahli Parlimen Shah Alam turut mendedahkan apa yang berlaku dalam pertemuan pertama yang berlangsung sejurus selepas pilihan raya ke-12 pada 8 Mac lalu.

“Saya tidak ingat tarikh yang pasti pertemuan pertama berlangsung sejurus selepas pilihan raya berakhir," katanya kepada mStar Online.

Beliau antara tiga pemimpin PAS selain Timbalan Presiden, Nasharudin Mat Isa dan Pengarah Pilihan Raya, Datuk Mustafa Ali yang terlibat dalam muzakarah yang didedahkan oleh Perdana Menteri kelmarin.

Kenyataan Khalid itu dilihat senada dengan Mursyidul Am PAS, Datuk Seri Nik Abdul Aziz Nik Mat semalam.

Tegas Nik Aziz, yang juga Menteri Besar Kelantan, sebarang usaha untuk mengadakan muzakarah antara PAS dan Umno perlu dihentikan dengan segera kerana bimbang akan berlakunya perpecahan dalam parti.

Nik Aziz menyatakan demikian sehari selepas Abdullah, yang juga Perdana Menteri mendedahkan tiga pertemuan telah diadakan dengan tiga pemimpin PAS sejak pilihan raya umum 8 Mac lalu.

Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyambut baik pertemuan itu.

Dalam pertemuan tersebut, menurut Khalid, selain beliau, PAS diwakili Nasharudin dan Mustafa.

Umno pula diwakili oleh Abdullah dan bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr. Mohamad Khir Toyo.

Dr. Mohammad Khir juga mendedahkan formula dan isu perbincangan dalam pertemuan tersebut menerusi blognya.

Khalid menjelaskan, pertemuan pertama itu telah membincangkan mengenai masalah di Selangor.

Kata beliau, secara asanya perbincangan tertumpu kepada DAP yang berjaya memiliki banyak kerusi di Selangor.

“Pak Lah ada melahirkan kebimbangan mengenai DAP yang berjaya memperoleh banyak kerusi di Selangor. Mereka bimbang akan kepentingan orang Melayu dan agama Islam di sana terancam," katanya.

Dalam pertemuan tersebut Khalid berkata, PAS telah ditawarkan "gula-gula politik" jika bersedia bersama dengan Umno dan Barisan Nasional.

“Mereka menawarkan kami (PAS) jawatan Menteri Besar jika mahu bersama dengan Barisan Nasional. Kami tidak memberi keputusan, sebaliknya hanya berkata akan memikirkan mengenainya,” katanya.

Menurut beliau, PAS berbuat demikian kerana bimbang Umno akan menggagalkan usaha Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Pakatan Rakyat melantik Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor.

“PAS hanya bersetuju secara teknikal, sedangkan pada masa yang sama kami telah bersetuju untuk bersama PKR dan DAP untuk membentuk kerajaan Pakatan Rakyat," katanya.

Khalid menegaskan, PAS berbuat demikian kerana yakin Umno pasti akan berusaha untuk menggagalkan usaha PKR melantik Khalid menjadi Menteri Besar.

Ditanya mengenai pertemuan kedua, beliau memberitahu, beliau hanya terlibat dalam pertemuan pertama.

“Apa yang saya tahu pertemuan kedua berlangsung di Parlimen antara Perdana Menteri dan PAS hanya diwakili oleh Nasharudin seorang. Apa yang dibincangkan saya tidak pasti,” ujar Khalid.

Ketika ditanya bukankah idea untuk mengadakan muzakarah ini ditimbulkan oleh Presiden PAS sendiri, Khalid berkata:

“Sebenarnya, beliau (Hadi) seorang yang jujur dalam perjuangan untuk membela nasib agama Islam dan orang Melayu di negara ini, sebab itu beliau mahu bermuzakarah dengan Umno,” katanya.

Khalid turut menafikan tersebut perbezaan pendapat antara Nik Aziz dan Abdul Hadi mengenai muzakarah.

Menurut beliau, perbezaan tersebut hanya bersifat luaran dan aspek fundamental masih sama.

Menurutnya, kedua-dua pemimpin itu bersetuju PAS tidak perlu berkongsi kuasa dengan Umno.

Tambahnya, beliau menyokong tindakan Mursyidul Am PAS yang sememangnya menolak sebarang usaha sama dengan Umno kerana bimbang wujudnya perpecahan dalam parti itu.

Beliau berkata, tindakan Perdana Menteri mendedahkan kepada media mengenai tiga pertemuan muzakarah dengan PAS baru-baru ini telah pun mengesahkan apa yang diperkatakan oleh Mursyidul Am PAS.

Khalid juga melihat Umno hanya menggunakan peluang muzakarah itu sebagai satu tindakan orang yang terdesak dan hanya mahu menyelamatkan kedudukan mereka yang semakin lemah.

Tambah beliau, pertemuan pertama yang berlangsung kira-kira satu setengah jam tidak menemui kata sepakat mengenai isu yang sepatutnya diketengahkan.

-mSTAR Online

K'jaan digesa rombak sistem urus pekerja asing

Reactions: 
Jul 22, 08 4:30pm
Kini wujud kekeliruan yang besar mengenai pengurusan pekerja asing, pelantikan ejen-ejen, pembaharuan permit dan lesen serta peranan agensi-agensi penguatkuasaan, kata Pusat Kajian Dasar Awam (CPPS).

Sehubungan itu, Pengerusinya, Tan Sri Ramon V Ravaratnam, berkata, sistem yang ada sekarang perlu dirombak supaya ia lebih jelas kepada majikan (di dalam dan luar negeri) dan meningkatkan keyakinan pelabur.

"Keperluan untuk menangani masalah ini amatlah penting, kerana ia akan dapat mengikis persepsi, seperti yang dibangkitkan oleh Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) bahawa kerajaan menentang penubuhan kesatuan pekerja asing." katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Oleh itu, katanya, satu sistem yang lebih cekap dan telus diperlukan segera untuk meningkatkan integriti Jabatan Imigresen dan pelbagai agensi kerajaan dalam menguruskan pekerja asing di negara ini.

Sehubungan itu, katanya, CPPS mengalu-alukan kenyataan Ketua Pengarah Imigresen yang baru, Datuk Mahmood Adam untuk menjadikan jabatan tersebut lebih cekap dan telus.

"Selaras dengan usaha meningkatkan keberkesanan dan integritinya, maka sistem pengurusan pengambilan pekerja asing hendaklah dirombak segera," katanya.

Satu skim gaji

Ramon berkata, sistem yang digunakan sekarang amat tidak memuaskan kerana sistem pelantikan ejen-ejen adalah terdedah kepada penyalahgunaan kuasa dan rasuah.

Sebaliknya, kata beliau, CPPS mencadangkan agar syarikat-syarikat terbabit mencari pekerja asing secara terus, tertakluk kepada garispanduan yang telah ditetapkan oleh Kementerian Sumber Manusia dan Jabatan Imigresen.

CPPS juga, katanya, mencadangkan agar satu skim gaji yang munasabah diwujudkan bagi pekerja terbabit.

Katanya, ini kerana pekerja bergaji rendah kini menjadi bahan eksploitasi kerana keadaan pekerjaan yang tidak baik, menyebabkan mereka tidak mampu menjalani kehidupan sepatutnya, terutama dengan kenaikan kadar inflasi dan kos sarahidup.

Ramon berkata, kerajaan harus sedar bahawa pihak syarikat kini bergantung kepada kakitangan yang berpengalaman dengan produktiviti yang tinggi.

Katanya, langkah menaikkan gaji ke tahap yang munasabah menurut industri masing-masing akan dapat memastikan negara melabur dalam modal insan untuk kebaikan negara dalam jangka masa panjang.

-malaysiakini

DNA : Pak Lah, PDRM & Rakyat Malaysia Kene Baca Ni...

Reactions: 
Assalamu'alaikum...

Bosan dah nak jelaskan pasal DNA jadi aku surf internet untuk maklumat & antara banyak-banyak berita aku rasa 2 berita dari website luar negara ni patut Pak Lah,PDRM & semua rakyat Malaysia baca untuk pengetahuan.

Lepas dah baca 2-2 berita ni...baru boleh komen...jangan jadi BADUT ALIP MIM NUN WAU sarkis!

Yang ni aku ambik dari Washingtonpost.com

DNA Testing Helps Solve 1982 Murder of Md. Student
Montgomery County Detective Joe Mudano was searching an evidence supply room late last year when, on a top shelf, tucked out of plain view, he found a box that apparently had gone missing years ago.

Inside were tiny pieces of evidence from a 26-year-old unsolved slaying.

Using DNA extracted from a cotton swab stored in that box, investigators say they have solved the 1982 slaying of Wendy Stark, 20, who was shot four times on a porch near Kensington while trying to escape into a house from a man who had kidnapped and sexually assaulted her.

Investigators linked the genetic fingerprint through a nationwide database to Gerald A. Abernathy, who died of lung cancer last year at age 66 in a North Carolina prison. He had been serving a life sentence for an unrelated kidnapping and murder since 1994.

Police say Abernathy had escaped from a jail in Virginia five months before he killed Stark.

"I'm glad he's dead," Stark's mother, Marjory Stark, 72, said yesterday from her home in Damascus.

She said she would not have wanted to sit through a trial to hear "any terrible details of what happened to her."

April 10, 1982, the day after Wendy was shot, was certainly terrible enough. At the time, Marjory Stark lived in Manassas. Her daughter Wendy, who had played lacrosse and tennis and was a cheerleader at Rockville High School, was enrolled at the University of Maryland.

Marjory Stark and other family members were supposed to meet Wendy for lunch that day. When Wendy didn't show up, family members grew worried, couldn't find her and eventually started calling hospitals.

"What does she look like?" a woman at Suburban Hospital asked.

"She is tall and blond and has perfect teeth and she wears a Jules Jurgensen watch," Stark remembered answering.

The woman on the line was silent. Another person picked up the phone and told Stark that she had better come to the hospital, that a shooting victim might be her daughter. It was, and Wendy Stark died the next day.

By then, Montgomery detectives were well into the case. What they knew for sure was that at 9:02 p.m. April 9, Wendy had tried to enter a door at a house to escape her assailant. One of the home's owners, Bill Penkowsky, was inside alone at the time, in the basement. Police say he heard a woman's cry, followed by four gunshots. He went upstairs, where he saw a man on his porch pick up a small black and white dog and flee.

Penkowsky, who worked as a Russian translator, passed away three years ago, his widow, Peyton Penkowsky, said yesterday. She said the gruesome event on his porch left him less willing to venture outside. "I think that that incident changed my husband's life," said Peyton Penkowsky, 80.

Abernathy also came up earlier in the case, when a tipster told police about him. But Abernathy always denied involvement, and detectives had no evidence to link him. So the investigation languished, eventually assigned to the county's cold-case squad.

Late last year, Mudano, one of that squad's investigators, who was working on a different case, searched a locked storage room in Rockville used by Montgomery police to store old evidence dating to the 1970s, said Ed Golian, another cold-case investigator. That's when he came across the box, about the size of one that would contain a DVD player.

Inside was the cotton swab, used in 1982 to take a sample from Wendy Stark, along with hair and fiber samples, Golian said.

Mudano consulted with his department's DNA lab, which has been beefed up with new equipment. An analyst there was able to get a match, although the sample was degraded and minute, even by DNA standards.

Abernathy spent his life in and out of prisons, dating to at least 1959, Golian said. In 1973, he abducted two women at knifepoint outside a restaurant in Washington, forcing them to drive away in one of their cars. When he left the car momentarily at a gas station in Montgomery, they sped off. He jumped on the hood in an unsuccessful attempt to stop them, Golian said.

In late 1981, he was one of nine inmates who broke out of the Prince William County jail. They ran out an open door, which led to the dismissal of two jail guards, Golian said. He went to Montgomery.

Investigators said they think he crossed paths with Stark at the Hillandale Shopping Center about 4 p.m. April 9, when she stopped at a Zayre store on the way to her waitress job in Rockville.

Golian said the timing of the box discovery in the evidence room might have worked out for the best. About 12 years ago, he said, detectives looked for the box but could not find it. Had they done so, they might have submitted it for DNA testing, which was not as sophisticated then and might not have produced the match. And it would have destroyed the DNA for any future use.

"It probably worked out that he found it last year and not 12 years ago," Golian said.

Yang ni pulak aku amik dari Best News Website

Aussie man charged with 1984 killing on DNA match
MELBOURNE - A court charged a man Tuesday with the murder of a woman and her young daughter whose strangled bodies were discovered in their home in southeast Australia 24 years ago, police said.

Russell Gesah, 43, appeared at Sale Magistrates Court in Victoria state where he was charged with the 1984 murder of 35-year-old Margaret Tapp and her 9-year-old daughter Seana, police spokeswoman Vicki Vass said. Each charge carries a potential life sentence.

The child had also been sexually assaulted. Vass had no details on whether Gesah was to be charged with sexual assault.

Gesah was linked to the crimes after new technology allowed DNA found on the child's clothes to be compared with tens of thousands of genetic profiles held in a national DNA database, Detective Senior Sgt. Jeff Maher said in a statement. Gesah's DNA came up as a match, Maher said.

Detective Senior Sgt. Jeff Maher alleged in a statement that Gesah had made a random attack on the Tapps, whom he did not know.

Vass said Gesah did not enter a plea to the charges and will remain in custody. He is scheduled to appear Monday at the Melbourne Magistrates Court.

Jadi...fikir-fikirkan la...Pak Lah,PDRM & seluruh warga Malaysia...

Den Cabar Kau Sepul!!!

Reactions: 
Assalamu'alaikum...

Alhamdulillah bertuah si sepul dapat sorang bapak yang prihatin amat dengan nasib & maruah anak jantannya.bertuah jugak sebab dapat sorang tunang yang amat-amat memahami akan masalah si sepul & juga sorang "Uncle Pet" yang jugak prihatin pada nasib,maruah & masa depan anak sedarenya yang gagah perkasa tetapi kecundang ditusuk keris tumpul milik pahlawan tua...

Semalam dalam sidang media melalui wakil depa, pak si sepul berkali-kali menyatakan kekesalannya kepada DSAI yang didakwa berdolak-dalik dalam isu meliwat anaknya ini.pak si sepul jugak mencabar supaya DSAI menyerahkan DNA nya kepada pihak polis untuk memudahkan siasatan.

Adoih...aku pening...

Sape pulak yang berdolak-dalik? DSAI ke PDRM yang berdolak-dalik?nak cerita pasal DNA lagi ke?terang-terang la yang aku nampak sekarang sebelah DSAI tak de la pulak berdolak-dalik.kan polis dah angkut DSAI pi IPK hari tu ( sejam lebih awal dari deadline )...HKL pun dah pergi untuk pemeriksaan...pas tu dah tahan pulak dalam lokap...jadinya tang mana yang berdolak-dalik tu?

Tak bagi DNA?ni part yang paling-paling aku malas nak cerita...ulang yang sama je, tapi ada lagi BANGANG-BANGANG yang tak reti bahase.

Ni aku attach berita dari Best News Website supaya korang pikir balik...
New 5:52PM Tuesday July 22, 200

MELBOURNE - A court charged a man Tuesday with the murder of a woman and her young daughter whose strangled bodies were discovered in their home in southeast Australia 24 years ago, police said.

Russell Gesah, 43, appeared at Sale Magistrates Court in Victoria state where he was charged with the 1984 murder of 35-year-old Margaret Tapp and her 9-year-old daughter Seana, police spokeswoman Vicki Vass said. Each charge carries a potential life sentence.

The child had also been sexually assaulted. Vass had no details on whether Gesah was to be charged with sexual assault.

Gesah was linked to the crimes after new technology allowed DNA found on the child's clothes to be compared with tens of thousands of genetic profiles held in a national DNA database, Detective Senior Sgt. Jeff Maher said in a statement. Gesah's DNA came up as a match, Maher said.

Detective Senior Sgt. Jeff Maher alleged in a statement that Gesah had made a random attack on the Tapps, whom he did not know.

"We had already eliminated all the known suspects in the case through a DNA sample, but because this man was never a suspect, he was never tested," Maher said.

Vass said Gesah did not enter a plea to the charges and will remain in custody. He is scheduled to appear Monday at the Melbourne Magistrates Court.

ha...itu kes yang berlaku 24 tahun lepas...DNA depa ambik dari pakaian budak pompuan tu & dah disimpan selama 24 tahun.dengan adanya teknologi sekarang DNA tersebut yang dah berusia lebih dari 10 tahun ( aku ambik statement Pak Lah PM ) digunapakai untuk dianalisis & hasil dari analisis tersebut...selesai kes 24 tahun lepas...

Dah la...malas nak citer banyak-banyak...

Sekarang AKU CABAR PIHAK PDRM & PAK SEPUL supaya DEDAHKAN LAPORAN POLIS YANG DIBUAT OLEH SAIFUL!

Kita tengok siapa yang berdolak-dalik...

Khak Ptuih!!! amik kau DNA aku!!!

Karnival Halal Dijadikan Program Dalam Kalendar Acara Negeri Kelantan

Reactions: 
KOTA BAHARU, 22 Julai (Bernama) -- Program Karnival Halal akan dijadikan program dalam kalendar acara kerajaan negeri Kelantan, kata Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (JAHEIK), Ab Aziz Ab Rahman.

Beliau berkata karnival itu akan diadakan secara besar-besaran mulai esok hingga Selasa depan di perkarangan Stadium Sultan Muhammad ke-IV di sini.

Beliau berkata ia diadakan sempena Tahun Melawat Kelantan yang sedang berlangsung dan akan turut disertai peserta dari Singapura.

"Ia bagi memberi pengetahuan kepada orang ramai tentang barangan halal termasuk dari aspek pemakanan, pemakaian dan dalam berurus niaga.

"Kita mahu masyarakat Islam dan bukan Islam juga tahu tentang perkembangan industri halal sama ada di peringkat tempatan mahupun global selain memberi kefahaman tentang kepentingan pensijilan halal kepada peniaga dan pengguna di negeri ini," katanya kepada pemberita di sini hari Selasa.

Ab Aziz berkata sebanyak 95 pengusaha produk halal akan mengambil bahagian dalam karnival tersebut yang dijangka dilawati kira-kira 100,000 orang pengunjung.

Program sampingan seperti penjualan produk halal, forum, persembahan nasyid, pertandingan sukaneka kanak-kanak, persembahan wayang kulit, pertunjukan kereta dan kapal terbang akan turut diadakan.

-BERNAMA

Bertolak dari isu Anwar, akuan berumpah tumpuan esok menjurus kes Altantuya

Reactions: 

PETALING JAYA: Selepas 'berehat' sebulan, Mahkamah Tinggi Shah Alam dijadual bersidang esok semula esok untuk mendengar lima hujahan dalam perbicaraan kes bunuh Altantuya Shaariibuu (gambar).

Perbicaraan ditangguhkan 23 Jun lalu setelah Timbalan Pendakwa Raya, Tun Abdul Majid Tun Hamzah menutup prosiding pada peringkat kes pendakwaan yang masuk hari ke-124.

Pada 23 Jun lalu, Hakim Datuk Mohd. Zaki Md. Yasin ketika menetapkan tarikh setelah dipersetujui kedua-dua belah pihak menjelaskan bahawa mahkamah akan mendengar kesemua hujahan tersebut secara berterusan sehingga proses itu selesai.

Empat daripada hujahan ialah pecahan kepada prosiding induk perbicaraan kes bunuh Altantuya.

Hujahan pertama dan kedua melibatkan dua prosiding mencabar kebolehpercayaan keterangan dua saksi iaitu saksi pendakwaan ketiga, DSP Mohd. Yusri Hasan Basri dan saksi ketujuh, Lans Koperal Rohaniza Roslan.

Ia melibatkan kenyataan Rohaniza kepada polis pada 16 November 2007 di Balai Polis Travers, Kuala Lumpur dan mengenai percanggahan empat bahagian keterangan Mohd. Yusri di mahkamah dengan kenyataan beramaran ketika siasatan.

Dalam pada itu, hujahan ketiga dan keempat pula menyentuh prosiding perbicaraan dalam perbicaraan berhubung keterangan Cif Inspektor Koh Fei Cheow tentang perlakuan Cif Inspektor Azilah Hadri menunjukkan tempat kejadian kepada polis dan perlakuan Koperal Sirul Azhar Umar menunjukkan barang-barang peribadi milik Altantuya di rumahnya.

Hujahan kelima pula menyentuh mengenai prosiding induk, perbicaraan kes bunuh Altantuya di peringkat akhir kes pendakwaan.

Berdasarkan laporan media bulan lalu, Tun Abdul Majid menyenaraikan seramai 144 orang saksi yang ditawarkan untuk diteliti sekiranya pihak pembelaan berminat dan seandainya mahkamah memerintahkan tertuduh membela diri atas pertuduhan kelak.

Yang menarik sepanjang 124 hari perbicaraan, nota keterangan prosiding telah menjangkaui 4,000 muka surat, kata Hakim Mohd. Zaki yang sering dilihat menggunakan secara maksimum kedua belah tangannya untuk menulis nota tersebut.

Azilah, 32, dan Sirul Azhar, 36, didakwa membunuh Altantuya, 28, di antara Lot 12843 dan Lot 16735 Mukim Bukit Raja dekat sini antara pukul 10 malam 19 Oktober dan 1 pagi 20 Oktober 2006.

Abdul Razak Baginda, 48, Pengarah Eksekutif Pusat Penyelidikan Strategik Malaysia pula didakwa bersubahat dengan Azilah dan Sirul membunuh Altantuya.

Tertuduh itu didakwa melakukan perbuatan tersebut di pejabatnya di Tingkat 10, Bangunan Getah Asli, Jalan Ampang, Kuala Lumpur antara pukul 9.45 dan 10.05 pagi pada 18 Oktober 2006.

-mSTAR Online

KENYATAAN MEDIA AYAH MOHD SAIFUL BUKHARI

Reactions: 
21-07-2008 09:40:38 PM

1) Saya, Azlan Bin Mohd Lazim, sebagai bapa kepada Mohd Saiful Bukhari amat sedih dengan apa yang telah terjadi ke atas anak saya. Sebagaimana laporan polis yang dibuat oleh anak saya bahawa beliau telah diperlakukan dan diliwat oleh majikan beliau iaitu Dato’ Seri Anwar Ibrahim .

2) Anak saya mengambil sikap berani kerana benar dan beliau tanpa sebarang masalah telah memberikan kerjasama yang sepenuhnya bagi membantu pihak polis membuat siasatan bukan seperti bekas majikan beliau itu yang sungguh banyak alasan dan dolak daliknya.

3) Justeru itu, demi membela Mohd Saiful Bukhari yang menjadi mangsa majikannya ini, saya dan keluarga saya menuntut dengan setegasnya kepada individu yang terlibat supaya memberikan kerjasama yang sepenuhnya dalam penyiasatan pihak polis.

4) Dengan ini saya ingin memaklumkan bahawa anak saya, Mohd Saiful Bukhari telah menyatakan kesediaan dan kesanggupan beliau pada bila-bila masa untuk bersumpah menurut cara Islam yang sebenar-benarnya di masjid dan disaksikan para ulama demi menegakkan kebenaran bahawa beliau telah diliwat seperti yang dilaporkan kepada polis, tetapi biarlah setelah siasatan pihak polis.

5) Saiful berkali-kali menyebut kepada saya dan keluarga kami bahawa beliau bertindak begini kerana kebenaran dan saya berdoa kepada Allah SWT supaya menunjukkan kebenaran itu. Yang penting, saya dan keluarga saya memohon kepada pihak berwajib membawa individu yang terlibat ke muka pengadilan secepat mungkin.

Kenyataan lima perenggan ini telah ditandatangani oleh Azlan Mohd Lazim hari ini.

-mSTAR Online

Saiful dibayar untuk dedah, perangkap Anwar?

Reactions: 

(Dikemas kini) KUALA LUMPUR: Mohd. Saiful Bukhari Azlan tidak dibayar untuk membuat laporan polis terhadap Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang didakwa telah meliwatnya, kata peguamnya Zamri Idrus.

Menafikan dakwaan terhadap teori konspirasi sesetengah pihak bahawa beliau dibayar oleh pihak tertentu untuk membuat laporan polis, peguam Mohd Saiful berkata: "Itu tidak benar."

Zamri, yang mewakili bapa Mohd. Saiful, Azlan Mohd Lazim pada satu sidang akhbar hari ini, beria-ia menafikan dakwaan bahawa anak guamnya adalah seorang homoseksual.

Zamri berkata, beliau percaya dan yakin dengan kes Mohd Saiful.
Bapa saudara Mohd Saiful, yang hanya mahu dikenali sebagai "Uncle Pet", berkata gambar Mohd Saiful dengan beberapa menteri diperoleh semasa beliau menjadi pemimpin pelajar dan Mohd Saiful tidak mengenali mereka secara peribadi.

"Saya rasa kalau manamana ketua pelajar pun pasti akan mengambil gambar dengan menteri sebagai kenangan. Memang dia tidak kenal manamana (menteri)," katanya.

Bersetuju dengan pendapat Uncle Pet, Zamri berkata: "Anda boleh mengambil gambar dengan sesiapa sahaja anda suka. Gambar tidak menceritakan apa-apa. Ia hanya gambar. Dan dalam masa itu (Mohd) Saiful merupakan bekas pemimpin, ketua pelajar semasa di universiti."

Zamri, yang mengakui menemui Mohd. Saiful beberapa hari lepas, berkata anak guamnya pada masa ini "selamat" di bawah perlindungan polis dan sihat.
Beliau, bagaimanapun, enggan mendedahkan di mana Mohd Saiful berada.

"Kami tetap teruskan kehidupan. Ini kerana kita orang Islam, kita berserah kepada Allah.

"Selagi kita berserah kepada Allah, bantuan tetap akan datang. Itu sahaja," kata Uncle Pet ketika ditanya mengenai keadaan keluarganya dan bagaimana mereka menghadapi saatsaat sukar ini.

-mSTAR Online

Demontrasi Jalanan Paling Efektif a.k.a sindiran berbiso

Reactions: 
bagus kalo ader ramai lagi orang mcm ni... menunjukkan protes kenaikan rega minyak.. .kalo tak wat camni, KERAjaan tatau... lagi best, kalo ader polis eskot menteri lalu, kite bawak slow je, jgn bagi laluan pada diorang .dapatla diorang baca notis ni,lagipon ni gak saranan pak pak menteri... suh bawak slow utk jimat minyak kan hahahahahah

SMM bidas PKPIM sokong muzakarah

Reactions: 
Jul 22, 08 12:38pm

Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) yang merupakan gabungan mahasiswa berbagai bangsa, merasakan tindakan Persatuan Kebangsaan pelajar Islam Malaysia (PKPIM) menggesa pemimpin Melayu bermuzakarah tentang nasib umat Melayu, sebagai tidak sesuai.

"Kami memandang ini adalah satu tindakan yang kurang prihatin terhadap perasaan kaum lain di Malaysia," kata Pengerusi SMM, Sheikh Omar Ali.

Pada 17 Julai lalu, PKPIM menyokong semua pemimpin Melayu dari Umno, PAS, PKR, serta barisan cendekiawan, ulama dan pemimpin badan bukan kerajaan (NGO) untuk duduk semeja dan bermuzakarah tentang nasib untung umat Melayu Islam di Malaysia.

Presiden PKPIM, Hilmi Ramli juga dilaporkan berkata ini kerana politik umat Melayu Islam telah berpecah dan sering sengketa, menyebabkan perpaduan tidak dapat direalisasikan.

SMM, kata Sheikh Omar, sebaliknya berpendapat bahawa pemimpin negara harus sentiasa memikirkan nasib seluruh rakyat tanpa membezakan kaum.

"Negara kita sebenarnya tidak memerlukan perpaduan sesuatu kaum untuk mempertahankan hak kaum tersebut. Kita memerlukan sistem yang mempertahankan hak rakyat biasa tidak mengira kaum.

Tolak politik perkauman

"Selain itu, di negara kita tidak menimbul masalah hak umat Melayu ditindas. Padahalnya, rakyat yang miskin dan ia termasuklah orang Melayu terutama yang miskin, ditindas dan dipinggirkan dalam pembangunan negara," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Sheikh Omar berkata, kerajaan mengamalkan politik pecah dan perintah, yang telah menyebabkan rakyat tidak dapat hidup bersama dengan harmoni.

"Kita perlu berwaspada, sebab setiap kali kerajaan mengalami kemelesetan ekonomi, perebutan kuasa dan pergolakan dalaman Umno, Barisan Nasional (BN) dan kenaikan harga minyak, BN akan menggunakan isu perkauman untuk mengalih perhatian rakyat," katanya

Sehubungan itu, katanya, SMM memuji Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang mengeluarkan kenyataan dalam Parlimen pada 17 Julai lalu bahawa PAS akan terus bersama Pakatan Rakyat.

SMM, katanya, menyeru rakyat Malaysia, tanpa mengira kaum, untuk meningkatkan mutu kehidupan rakyat.

"Kita harus bersama-sama menolak politik perkauman. Kita seharusnya membantu rakyat yang dipinggirkan, yang dinafikan peluang dan hak mereka.

"Ia termasuklah orang Melayu, Cina, India, orang asal Sabah Sarawak dan rakyat Malaysia yang lain," katanya.

-malaysiakini

Pemuda PAS K'tan: muzakarah agenda Umno

Reactions: 
Jul 22, 08 12:07pm
Dewan Pemuda PAS Kelantan menganggap muzakarah antara parti itu dan Umno hanyalah satu agenda Umno untuk mengheret PAS dalam menangani masalah dalaman Umno.

Ketuanya Mohamad Zaki Ibrahim mempersoalkan kenapa baru sekarang pemimpin Umno sibuk dengan isu muzakarah sedangkan perbincangan seperti itu telah dicadangkan oleh PAS sejak sekian lama tetapi tidak pernah disambut oleh Umno.

"PAS pernah menghantar surat rasmi kepada Umno untuk mengadakan muzakarah tapi tidak disambut oleh Umno. Kenapa semasa Umno kuat suatu ketika dahulu pemimpin mereka tidak menyambut cadangan muzakarah oleh PAS," katanya dalam satu kenyataan kepada Bernama hari ini.

Mohamad Zaki mengulas kenyataan Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat semalam yang meminta muzakarah dengan Umno agar dihentikan kerana ianya akan memecah-belahkan PAS.

Timbalan Presiden PAS Nasharuddin Mat Isa dan dua lagi pemimpin parti itu dilaporkan telah mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri, dan menurut
Presiden PAS Datuk Seri Haji Hadi Awang, perbincangan itu mendapat restu majlis syura parti itu.

Mohamed Zaki berkata bagi Pemuda PAS Kelantan muzakarah itu adalah satu tindakan licik politik Umno di saat ia sedang "nazak" untuk mengheret PAS agar sama-sama merasai masalah dalaman Umno.

Beliau berharap pemimpin PAS sentiasa bersabar dan mengambil kira pandangan akar umbi sama ada perlu berunding dengan Umno atau tidak.

"Pemimpin juga kena sentiasa ingat sejarah mengenai kelicikan politik Umno ini yang suatu masa dahulu pernah melamar PAS agar bergabung dengan Umno untuk menyelesai masalah perbalahan kaum ketika peristiwa 13 Mei 1969.

"Setelah PAS menyertai Barisan Nasional dan kemudiannya Umno kembali kuat, lalu mereka tendang PAS keluar daripada BN. Cukup hebat dan licik," katanya.

-malaysiakini

Mazlan: Tiada rundingan kongsi kuasa

Reactions: 
Jul 22, 08 11:36am

Walaupun PAS tidak menolak kepentingan muzakarah dengan Umno demi kebaikan Islam dan survival orang Melayu, tetapi tidak benar sama sekali, ada rundingan ke arah 'perkongsian kuasa' dengan Umno/Barisan Nasional, kata ahli jawatankuasa PAS pusat, Mazlan Aliman.

Sehubungan itu, beliau yang juga ketua penerangan PAS Johor dukacaita dengan pemberitaan media mengenai isu muzakaran PAS-Umno yang 'seolah-olah ada agenda memecahbelahkan perpaduan di kalangan pimpinan tertinggi PAS'.

Menurutnya, isu tersebut telah dibincangkan dalam mesyuarat jawatankuasa PAS pusat pada 8 Jun lalu dan mesyuarat khas pada 25 Jun, kedua-duanya di pejabat agung PAS di ibunegara.

Dalam mesyuarat tersebut, katanya, keputusan yang dicapai ialah:

round button type 180708 PAS kekal dan mendepani Pakatan Rakyat.

round button type 180708 PAS proaktif dalam Pakatan Rakyat bagi memperjuangkan Islam.

round button type 180708PAS mesti proaktif di peringkat negeri yang menjadi kerajaan.

round button type 180708 Kelab Penyokong PAS perlu dipertingkatkan.

PAS, katanya, tidak menolak kepentingan muzakarah dengan Umno, demi kebaikan Islam dan survival orang Melayu.

Bagaimanapun, tegasnya, adalah tidak benar sama sekali, ada rundingan yang mempunyai kecenderungan 'perkongsian kuasa' dengan Umno/Barisan Nasional.

"Bahkan dokongan PAS menerusi mandat rakyat dalam pilihanraya umum lalu, untuk memperkukuhkan persefahaman dengan PKR dan DAP dalam Pakatan Rakyat, tidak pernah berubah," tegasnya dalam satu kenyataan.

"Selaku ketua penerangan badan perhubungan PAS Johor, saya ingin memaklumkan keputusan mesyuarat PAS negeri Johor pada 20 Julai lalu, mempertegaskan komitmen yang sama.

"Bahkan konvensyen PAS Johor pada 3 Ogos ini yang akan dirasmikan oleh Presiden PAS, Datuk Abdul Hadi Awang pasti menjadi medan perwakilan untuk membahaskan kerjasama dalam Pakatan Rakyat, sekaligus menolak sebarang rundingan politik dengan Umno.

"Saya menyokong kenyataan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat bahawa pimpinan PAS mesti bersatu untuk mengelak perpecahan daripada permainan golongan oportunis.

"Umno mesti selamatkan rumahtangga mereka dulu sebelum sibuk mencampuri urusan PAS!" tambahnya.

-malaysiakini

Konspirasi AG dan IGP

Reactions: 
Malam tu, depa parti sakan. Jabatan Kimia cukup seronok bila depa rasa, depa ada bukti kukuh terhadap Anwar, jadi memutuskan untuk merayakannya. Ada la sorang hamba Allah pi sponsor RM25,000 untuk Jabatan Kimia sebab, tak macam dulu, kali ni depa dapat pegang teloq Anwar.

RM25,000 tak jadi kudis kalau nak buat parti, tambahan pula kalau nak buat parti menyambut perkahwinan Perdana Menteri.Tahun lepas, masa Pak Lah kawin dengan Pembantu dari Putrajaya, depa belanja berjuta! RM25,000 pun tak jadi apa, kalau nak sambut hari dimana Najib jadi Perdana Menteri pada 2010. Rosmah Mansor beli beg tangan lebih mahai dari tu. Tapi RM25,000 cukup besar kalau nak sponsor parti untuk merayakan kejayaan Jabatan Kimia kerana berjaya mencengkam teloq Anwar.

Pasai apa Hamba Allah ni perlu sponsor parti yang bernilai RM25,000 untuk kakitangan Jabatan Kimia? Nak sambut apa? Selalu ka depa buat macam tu? Ataupun ini adalah kejayaan sekali dalam seumur hidup kerana berjaya mempunyai 'bukti' untuk menghantar Anwar kepenjara untuk sekurang-kurangnya 10 tahun, dan memastikan Anwar tidak akan berjaya menubuhkan kerajaan pada 16 september 2008 nanti?

Oh oh!! Tunggu sat. Abdullah Badawi ada cakap, Anwar mesti memberikan profil DNA yang baru secara sukarela. Profil DNA tahun 1998 yang ada kat polis tu dah lama. Polis pulak kata, kalau Anwar tak mau bagi profil DNA yang baru, depa akan dapatkan perintah mahkamah untuk memaksa Anwar. Ho.ho.ho... ada banyak yang tak kena, brader.

Mula-mula sekali, kalau Jabatan Kimia sudahpun selesai dengan kes ini dan mempunyai bukti yang kukuh terhadap Anwar, pasai apa nak minta profil Anwar lagi? Profil DNA tak ada tarikh luput. Adakah polis juga memerlukan cap jari Anwar yang baru, sebab cap jari yang depa ambil 10 tahun dulu dah lepas 'tarikh luput'? Cap jari tak pernah berubah dari tarikh kita dilahirkan sampa mati. Profil DNA pun macam tu jugak! Awat la bodoh sangat?

Kalau hangpa ingat, kubur Napoleon Bonaparte pernah digali dan pemeriksaan membuktikan dia mati kerana keracunan arsenik. Dan Napoleon mati pada 5 May 1821, sama dengan 187 tahun dulu! Tak kan Profil DNA Anwar yang baru 10 tahun dah basi kot?

Sebenarnya, bukti kukuh yang dikatakan diperolehi oleh Jabatan Kimia itu diperolehi melalui contoh yang diperolehi pada tahun 1998. Jadi, depa perlukan contoh baru yang bertarikh 2008. Kalau tidak, sekiranya Anwar membawa pakar dari luar untuk mengaudit bukti Jabatan kimia itu, sudah pasti, pakar tersebut akan mendapati 'bukti' itu sebenarnya sudah berusia 10 tahun, dan bukannya dari kejadian 'liwat' pada 26 Jun 2008 seperti yang didakwa oleh kerajaan.

Betui!! bukan saja pakar DNA akan dapat mengetahui 'air mani' yang ada pada seluar dalam Saiful itu kepunyaan Anwar, malah depa juga boleh tau sama ada ianya dari contoh tahun 1998 ataupun bertarikh 26 Jun 2008.

'Bukti'nya sudah sedia. Contoh airmani pada seluar dalam Saiful telah disahkan. Satu saja masalahnya ialah, kalau dibenarkan pakar bebas dari luar negara melakukan audit terhadap bukti Jabatan Kimia ini, sudah tentu pakar ini akan mengesahkan air mani itu berusia 10 tahun.

Jadi, depa mesti tukarkan contoh September 1998 kepda July 2008. Itu sebabnya Abdullah Badawi dan Syed Hamid Albar, dan ramai lagi, meminta Anwar menyerahkan contoh profil DNA yang baru. Mereka memerlukan contoh baru ini untuk 'membuktikan' bahawa airmani yang ada pada seluar dalam Saiful bertarikh 26 Jun 2008. Dan Pak Lah sendiri telah 'mengesahkan' perkara ini bila dia meminta Anwar menyerahkan profil DNA yang baru secara sukarela walaupun contoh yang lama masih boleh digunakan kalau setakat untuk mengetahui profil DNA.

Ya, pada September 1998, depa dah ambil contoh darah Anwar. Tapi depa tak boleh gunakan sebagai bukti dalam kes yang terbaru ini. Mereka perlukan bukti terbaru dan melainkan mereka boleh memaksa Anwar menyerahkan contoh terbaru, 'bukti' mereka dianggap lemah.

Itulah sebabnya polis terpaksa membebaskan Anwar atas jaminan polis sehari selepas dia ditangkap macam filem Hollywood. Mereka terpaksa membebaskan Anwar atau pun membawanya kemahkamah untuk didakwa. Tapi macam mana nak dakwa Anwar kalau 'bukti' tidak dapat diterima? Dan bukti yang menunjukkan jenayah yang dilakukan oleh Anwar adalah menerusi contoh DNA tahun 1998 sudah pasti tak diterima oleh mahkamah. Anwar dituduh pada 26 Jun 2008, bukan September 1998!

Nampak tak, macam mana liciknya AG dan IGP berkomplot? Dan dua makhluk seperti ular ini juga yang memalsukan bukti pada tahun 1998 yang menyebabkan Anwar terpaksa merengkok dalam penjara selama enam tahun. Dan an aku melakukan kesalahan menghasut dan memfitnah bila aku cakap perkara ini! Mintak-mintak macam tu la. Sementara kita masih lagi dalam hal ini, amacam kalau aku buat satu lagi 'kesalahan'? Aku akan menuduh AG dan IGP memalsukan bukti dan mengancam saksi.

Hangpa tau, depa minta seorang doktor dari sebuah hospital untuk melakukan pemeriksaan terhadap Saiful. Doktor tu pun buat dan dalam laporannya, dia kata tidak ada bukti Anwar melakukan liwat terhadap anak muda ini. Polis kemudian menahan doktor ini selama tiga hari. Walaupun polis cuba memaksa doktor ini untuk menukar laporannya untuk membabitkan Anwar, doktor tersebut enggan melakukannya.

Sehingga hari ini, doktor tersebut tetap dengan pendiriannya mengatakan tidak ada bukti terhadap Anwar. Dia tahu dia terpaksa membayar harganya tapi dia tidak peduli. Dia tidak akan menukar laporannya dan mengatakan Anwar meliwat saiful, walau apapun terjadi kepadanya. Kecewa dengan ini, polis terpaksa membebaskan Anwar dengan jaminan polis. Doktor tersebut enggan menukar laporannya dan Anwar enggan memberikan contoh DNA nya.

"Bukti' terhadap Anwar tidak cukup. Mereka kini mencari jalan lain untuk 'membuktikan' Anwar meliwat Saiful. Dalam pada itu, kita perhatikan, sama ada AG akan melakukan satu lagi repot polis terhadap aku dan sama ada IGP akan menangkap aku dan mendakwa aku dimahkamah kerana menghasut dan memfitnah kerana dakwaan ini.

Hei!! Aku dah pun ada empat tuduhan menghasut dan memfitnah. Tak jadi hal kalau tambah lagi dua atau tiga tuduhan! Yang penting ialah sama ada aku masuk jel atau tidak. Apa yang penting ialah dunia diberitahu bahawa mereka sedang mencuba untuk memalsukan bukti terhadap Anwar Ibrahim. Kalau masuk jel pun, pulang modal.

(Posting ini adalah terjemahan daripada artikel terbaru Raja Petra,How, yet again, they are trying to fabricate evidence against Anwar)

Semalam, aku post yang ini...

"Pada 18 jun 2008, Saiful telah pergi kePusat Rawatan Islam Kuala Lumpur, (Pusrawi KL), untuk medical check-up dan beliau telah diperiksa oleh seorang doktor Myanmar (PR) dan doktor mendapati tiada kesan terhadap pungkoknya.Doktor tersebut telah ditahan oleh polis selama 3 hari dan semua rekod-rekod perubatan Saiful didapati hilang."

Hari ini pula, Petra tulis yang ini.

You see, they asked a certain doctor from a certain hospital to conduct an examination on Saiful. The doctor did so and he came out with a report that said there is no evidence Anwar had ever penetrated or sodomised the young man. The police then picked up the doctor and detained him for three days. As much as they tried to force him to change his report to implicate Anwar he refused to do so.

Kebetulan? Khabar angin? Mesti ada sesuatu yang tak kena!

-mat saman kati

Tok Guru setuju Umno lenyap

Reactions: 
Saya diberitahu sudah digerakkan apa yang dikatakan gerakan pertahankan PAS (Protect PAS atau ringkasnya ProPAS). Tujuannya untuk melaksanakan amanat Tuan Guru Mursyidul Am yang mengetuai Majlis Syura Ulama PAS supaya ahli-ahli dan para penyokong PAS menjaga parti itu demi "menjaga Islam" (lihat temubual media dengan Tok Guru di bawah).

"Nak berkawan dengan Umno apa yang kita dapat? Umno parti yang memusnahkan Islam. Mereka melonggarkan iman orang Melayu, longgarnya iman orang Melayu kerana Umno," kata Tok Guru.

Sayangnya, ProPAS memilih untuk bergerak secara gerila seperti yang berlaku menjelang Muktamar PAS 1982 lalu. Itu maklumat pertama yang saya dapat. Maklumat kedua yang saya dapat, berbeza dengan tahun 1982 lalu di mana Allahyarham Tan Sri Asri Muda dijerit-jeritkan dengan perkataan-perkataan taghut, fasiq, kafir dan lain-lain, ProPAS mengutamakan akhlak Islam dan perpaduan ahli-ahli.

Maklumat ketiga yang saya dapat dan menyebabkan saya rasa tak ada nilai seduit pun ialah saya tidak dibenarkan ambil tahu, jauh lagi terlibat. "Hang tu penyokong Fasal 5 Perlembagaan PAS sahaja, macam hang selalu kata. Lagi pun, depa tak nak hang sokong, bawak rebah. Lepas ni, semua saluran maklumat untuk hang akan dipotong habis-habisan. Kirim salam je la!"

Elok juga saya tak tahu apa-apa. Saya pun bukannya dapat maklumat dari mereka. Baru tanya sikit, dah buat muka rimau nak terkencin.

Tak kisah, saya sendiri sedang membina saluran maklumat lain termasuk menghubungi orang-orang Jalal yang saya kenali semasa saya jadi broker, kalau tak silap dalam tahun 2002-2003 dahulu (seduit pun aku tak dapat, buang masa ja! AlhamduliLlah, Allah tak izinkan). Lagi pun, Jalal dah mengaku dalam blognya bahawa dialah yang "membawa pemimpin tertinggi PAS bermuzakarah dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi".

Lebih dari itu, "fitnah" saya dah diakui oleh pemimpin kedua-dua parti. Hanya nak tanya sikit lagi, siapakah yang sebut dan fitnah Timbalan Presiden PAS berpeluk-pelukan dengan Datuk Seri Najib Tun Razak di London? Saya tak tahu siapa yang dimaksudkan. Saya hanya sebut "Amboi... megah sangatlah tu dok main-main telefon dengan agen komisyen Sukhoi dan Scorpene!!"

Tetapi kalau sayalah orang yang dimaksudkan itu, sila baca posting saya sebelum ini "Saya akan pergi mahkamah".

Memang, antara pendedahan awal saya yang dislogankan sebagai "fitnah penarik beca" ialah posting bertajuk "Pergi London kerana nak peluk Umno?" Maksud saya pergi London minta pandangan tokoh-tokoh Ikhwan kerana hendak main politik gesel dengan Umno (mungkin tak sama dengan politik damai yang Ustaz Nik Abduh cuba ajar kepada kita. Saya tak kisah politik damai malah politik gesel pun mungkin boleh cuba ditelan walaupun susah sungguh. Yang tak dapat nak diterima ialah politik dalam gelap dengan pihak yang Tok Guru sebut "memusnahkan Islam dan melonggarkan iman orang Melayu". Saya tak gamaklah nak sebut politik perselingkuhan).

Saya tak tahu nak takrif apa jenis bahasa yang saya gunakan bila sebut "nak peluk Umno" itu. Saya bukan ahli bahasa. Nak kata bahasa kinayah (kiasan atau konotatif) pun, entah ya entah tidak.

Kedua, saya masih tertanya-tanya mengapa tak tanya pandangan Mursyidul Am dahulu sebelum tanya pandangan tokoh-tokoh Ikhwan? Apa pun rungutan terhadap jadual kedatangan dalam mesyuarat Majlis Syura Ulama, saya tidak percaya malah tidak mungkin sama sekali jawatan Mursyidul Am hanya bersifat ceremonial sahaja.

Ketiga, nak mengulangi pertanyaan dalam posting bertajuk "Main belakang". Tak pa, saya ulangi lagi apa yang saya persoalkan. Malaysian Insider yang menyiarkan dengan tepat tentang rancangan Perdana Menteri hendak mengaku kalah dan berundur pada Jun 2010 (berita berkaitan bapa mertua Khairy tentulah tepat) telah melaporkan:
Several nights ago, three senior leaders of Parti Islam SeMalaysia (PAS) sat across Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi in his private home, a short distance away from Istana Negara.
Sedangkan, sebelum ini, seorang pemimpin PAS yang melarang saya menyiarkan kerja-kerja dalam gelap tersebut telah mengingatkan saya:
"Tok sah tulis lagi la, bakaq. Mesyuarat (Jawatankusa PAS) Pusat dah buat keputusan mintak stop semua pertemuan (dengan Umno) yang hang tulis tu".
Jika benar apa yang dinyatakan oleh pemimpin PAS itu, dan jika benar laporan Malaysian Insider bahawa pertemuan terakhir diadakan beberapa malam yang lalu (several nights ago), tidakkah ia bermakna melanggar keputusan parti?!!

Berikut ialah temubual media dengan Tok Guru:
Husam Musa (21/7/08): Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz Nik Mat telah mengeluarkan ulasan berhubung isu wujudnya pertemuan antara pimpinan tertinggi parti dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang juga selaku Presiden Umno . Pertemuan itu dikatakan adalah untuk membincangkan isu-isu kepentingan bersama berkaitan umat Islam dan bangsa Melayu.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengakui perjumpaan tersebut diadakan. Katanya perjumpaan pertama dengan Perdana Menteri berlaku sejurus selepas PRU ke 12 yang lalu yang melibatkan Timbalan Presiden PAS, Nasharudin Mat Isa; Ketua Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat, Dato' Mustapha Ali dan Ahli Parlimen Shah Alam, Abdul Khalid Samad.

Bagaimanapun pertemuan ini telah pun dilaporkan kepada Mesyuarat Jawatankuasa PAS Pusat dan Majlis Syura Ulamak PAS. Ikuti temubual Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan ini bersama para wartawan di Kota Darulnaim, petang tadi.

Wartawan : Boleh Tok Guru jelaskan apa yang berlaku setakat ini?

Mursyidul Am : Isu muzakarah yang dibesar-besarkan oleh pihak tertentu, bagi saya tidak ada benda baru yang saya nak tambah. Apa yang saya nak sebut ialah mengulang kenyataan saya yang lepas kerana bila berlaku keadaan begini orang PAS tetap marah pada orang PAS dan orang Pakatan Rakyat pun marah pada PAS. Akhir sekali PAS akan jadi kera sumbang, kiri kanan jadi akan marah.

Ini bukan cara kita berpolitik, kita politik macam ini ertinya politik tuduh lawan; bukan kata pakat-pakat jaga kestabilan politik. Ini perangkap namanya. Yang timbul begini pun satu kejayaan kepada lawan.

Kedua, orang PAS kena tanya diri mereka sendiri sama ada nak jaga PAS (parti) ke atau nak jaga Islam? Kalau sekadar nak jaga PAS, ini bukan hala tuju PAS kerana kita nak jaga Islam. Nak berkawan dengan Umno apa yang kita dapat? Umno parti yang memusnahkan Islam. Mereka melonggarkn iman orang Melayu, longgarnya iman orang Melayu kerana Umno .

Jadi kalau nak jaga PAS, ini bukan perjuangan PAS. Tapi kalau PAS dibuat untuk jaga Islam itu bukan cara PAS kerana Umno parti sekular iaitu parti hanya semata-mata setakat hidup atas dunia. Tak ada dalam kepala mereka hidup ketika di Padang Mahsyar (akhirat) macam mana sedangkan Islam ni hidupnya hanya ialah merentasi kubur menuju Padang Mahsyar.

Wartawan : Pada pandangan Tok Guru, kenapa kenyataan isu ini diperbesarkan ?

Mursyidul Am : Bila ada di muka depan akhbar, ini bukan kerja individu itu tetapi orang surat khabar yang letak muka depan untuk lariskan akhbar mereka. Itu sajalah lagipun mereka ini tak fikir dari sudut berita itu adalah serangan terhadap PAS. Kita pun tak boleh lawan tapi apa yang kita ada hanya ceramah atau blog. Surat khabar yang ada semuanya pro Umno .

Wartawan : Adakah Tok Guru tak happy dengan perkembangan atau kenyataan ini?

Mursyidul Am : Tak happy, tak seronok. Saya kata berkali-kali tak boleh. Tak boleh kita nak berunding dengan Umno , kita terperangkap. Dahlah kita dah terperangkap sekali dalam tahun 70an dulu, takkan nak terperangkap semula?

Umno lemas lemas sekarang jadi dia nak minta tolong PAS sedangkan PAS bekerja keras untuk melemaskan Umno . Bila Umno sudah lemas sekarang kita nak angkat balik bukan kerja kita. Biar lemaslah dia, sudah 50 tahun kita lawan Umno. Nak lemas lagi, kita lanyaklah lagi.

Wartawan : Kenapa Presiden tidak beritahu buat perjumpaan itu?

Mursyidul Am : Wallahu a'lam saya tak boleh kata apa sebab itu orang lain yang buat.

Wartawan : Maksud tak happy tadi merujuk kepada kenyataan Presiden PAS atau Perdana Menteri?

Mursyidul Am : Kedua-dua lah (ketawa)

Wartawan : Jadi, apa tindakan seterusnya?

Mursyidul Am : Terserah pada parti lah.

Wartawan : Sekarang ini macam tidak ada persefahaman antara Presiden PAS dengan Tok Guru selaku Mursyidul Am PAS?

Mursyidul Am : Sehingga hari ini saya tak jadi masalah, hidup kita ni tak boleh duduk senyap saja, banyak mana kita boleh luah kita luah. Kemudian kita dengar balik reaksi balas. Sekarang orang tu luah masalah dia sekarang saya kita nak lawan balik. Tanda kita hidup demokrasi

Wartawan : Adakah Tok Guru berjumpa dengan Presiden dan beritahu dia apa patut lakukan?

Mursyidul Am : Tak beritahu, saya cuma dengar berita dan saya jawab. Saya tak boleh lah nak pandai-pandai sampai peringkat tu.

Wartawan : Adakah persefahaman antara Tok Guru dengan Presiden masih ada?

Mursyidul Am : Tetap ada, tak berpecah, kalau PAS berpecah ertinya menanglah Umno , seronoklah Umno kerana dia berjaya pecahbelahkan PAS. Oleh itu kita mesti bersatu.

Wartawan : Adakah Tok Guru rasa PAS dalam ambang atau akan hadapi perpecahan?

Mursyidul Am : Tak ada perpecahan. Kalau kita berpecah menanglah Umno , berjaya lah Umno dalam usahanya memecahbelahkan PAS.

Wartawan : Adakah Tok Guru rasa kecewa sebab tak diberitahu tentang perjumpaan itu (Presiden PAS dengan Perdana Menteri)?

Mursyidul Am : Tak juga…cara kita hidup atas dunia begitulah, macam suami isterilah tak semestinya kita buat kita tak sedar tetapi saya tetap menolak muzakarah tu.

Wartawan : Kalau mereka berkeras nak buat juga?

Mursyidul Am : Kalau nak buat juga kena tunggu lepas pilihanraya umum ke 13 (PRU 13) lah. Itupun kalau perlu (ketawa).

Wartawan : Apa pendapat Tok Guru untuk hentikan isu ini?

Mursyidul Am : Sebab itu saya kata tadi tak ada nak tambah benda baru, tak ada. Dengan tujuan nak berhentikan isu ini. Kecuali orang PAS terus perhidupkan benda ni. Akan terus hiduplah. Lepas pada ni takkan adalah perkataan yang keluar dari saya.

Wartawan : Apa harapan Tok Guru pada penyokong kita?

Mursyidul Am : Harapan saya supaya mereka bertenang dan jangan terpengaruh dengan taktik yang dibuat oleh musuh. Saya setuju supaya umno lenyap di muka dunia. Nak lenyap atas muka dunia payah juga sebab mereka manusia walau bagaimanapun biarlah dia duduk setaraf sebagai pembangkang selamanya.

Wartawan : Adakah ini kenyataan terakhir isu muzakarah?

Mursyidul Am : Saya ingat begitulah.

Wartawan : Kalau Presiden PAS dan parti masih nak terus rancangan untuk buat muzakarah?

Mursyidul Am : Mudah-mudahan berhenti sahajalah. Banyak lagi kerja lain, lagipun kita sudah dekat dengan Muktamar PAS. Tak payah buat debu tengah jalan sampai orang kelabu mata.

Wartawan : Adakah isu ini boleh dibincang pada Muktamar PAS nanti?

Mursyidul Am : Boleh jadi bincang. Terserah pada perwakilan.

Wartawan : Adakah Tok Guru nak adakan pertemuan dengan Presiden?

Mursyidul Am : Saya serah pada orang berkenaan. Saya tak suka masuk campur perkara macam ni.

Wartawan : Macam mana pula dengan perjumpaan lima Menteri Besar Pakatan Rakyat?

Mursyidul Am : Kita ni macam keluarga, takkan tak boleh nak berjumpa.

Wartawan : Apa tujuan perjumpaan ini?

Mursyidul Am : Dalam kepala saya dah ada rangka (pertemuan) walau bagaimanapun tujuannya untuk kukuhkan Pakatan Rakyat.
Berita lain di sini, di sini, di sini, di sini dan di sini. Berikut pula ialah ucapan Tok Guru Presiden dalam ucapannya di Banggol Peradong, Kuala Trengganu pada 7 April, 1981 :
Saudara-saudara sekalian, Percayalah! kita menentang Umno bukan kerana nama dia Umno, kita menentang Barisan Nasional, bukan kerana nama Barisan Nasional. Kita menentang dia kerana dia mengekalkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir, mengekalkan peraturan jahiliah.

Oleh kerana itulah kita berjuang melawan mereka. Percayalah saudara, perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan kerana kita berjuang dengan puak-puak ini, kalau kita mati kerana berlawan ini, mati kita adalah mati syahid, mati kita adalah mati Islam.

Kita tidak payah masuk Yahudi, kita tidak payah masuk Kristian, kita tidak payah masuk Hindu, kita tidak payah masuk Buddha, tetapi kita menjadi kafir dengan mengatakan politik suku agama suku.

~penarik beca

Islam atasi kepentingan peribadi

Reactions: 

Ulama adalah golongan yang sangat dihormati dalam institusi agama Islam. Sebabnya, selepas kewafatan Rasulullah SAW, para sahabat dan tabien, kepada merekalah kita mendapatkan fatwa tentang pelbagai masalah yang dihadapi.

Di dalam fahaman ahli sunah wal jamaah, sumber hukum kepada umat Islam adalah al-Quran, hadis, ijmak ulama dan qias.

Kedudukan tinggi ulama ini bertepatan dengan tahap ilmu yang dimiliki serta kewarakan mereka. Malah Allah berfirman: Allah meninggikan orang yang beriman di antara mu dan orang yang diberi ilmu pengetahuan beberapa darjat. (al-Mujadalah: 11)

Wartawan MOHD. RADZI MOHD. ZIN dan jurufoto HALIM KHALID menemu bual Yang Dipertua Persatuan Ulama Malaysia, Datuk Sheikh Abdul Halim Abd. Kadir bagi mengupas peranan ulama dalam pembentukan negara.

MEGA: Rasulullah SAW ada bersabda, ulama itu pewaris Nabi. Jika demikian, bagaimanakah seharusnya diletakkan kedudukan ulama itu dengan umarak (pemimpin)?

ABDUL HALIM: Yang idealnya, ulama itu menjadi pemerintah. Ini sebagaimana pada zaman Rasulullah SAW dan khalifah.

Dalam keadaan ini, umat Islam tidak perlu gusar kerana mereka sebagai pemerintah boleh terus mengeluarkan fatwa atau keputusan apabila berhadapan dalam sebarang situasi atau masalah.

Peringkat yang kedua adalah umarak yang bukan dalam kategori ulama. Pada ketika ini, maka umarak perlu merujuk kepada ulama. Ini perlu supaya sebarang keputusan atau polisi yang dibuat tidak bercanggah atau lari daripada Islam.

Sebabnya, Islam itu agama yang sempurna dan sesuai pada bila-bila masa. Mana-mana pendekatan Barat yang dirasakan perlu diambil hendaklah dibuat pengubahsuaian agar ia selari dengan Islam.

Bagaimanapun, bukan dalam semua hal, ulama itu menjadi rujukan. Adakah tindakan ini tepat?

ABDUL HALIM: Pada saya semua urusan di dunia ini perlu kita rujuk atau sandarkan kepada Islam. Baik dalam soal bermuamalah, munakahat, jenayah mahu pun politik.

Dalam Islam, kita mempunyai dua corak hubungan iaitu vertikal dan horizontal. Yang vertikal adalah hubungan kita dengan Allah iaitu pematuhan hukum hakamnya manakala yang horizontal adalah hubungan sesama manusia.

Merujuk kepada ulama itu perlu kerana hidup kita ini sentiasa berubah. Dunia kita berkembang. Apabila demikian maka ada perkara yang telah diputuskan 10 atau 20 tahun dulu mungkin memerlukan kepada ijtihad baru berdasarkan keadaan semasa. Lebih-lebih lagi dalam bidang ekonomi dan perbankan Islam.

Saya juga yakin kita masih ada ulama tempatan yang berwibawa untuk dijadikan rujukan. Kalau bukan pun individu, dalam bentuk kumpulan ulama yang tidak ada kepentingan dan ikhlas.

Ada yang berpendapat lebih elok ulama ini semuanya sepakat dalam mengeluarkan pandangan untuk elak perpecahan masyarakat. Apa pandangan Datuk?

ABDUL HALIM: Memanglah yang terbaik memang sepakat. Namun dalam zaman kemajuan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) ini yang mana masa menjadi faktor utama penanda aras, kesepakatan ulama ini agar sukar dicapai.

Sebabnya, sebelum boleh capai kata sepakat, perlu ada kertas kerja yang dibentangkan dalam kalangan ulama hatta Majlis Fatwa Kebangsaan pun. Namun, soalnya, kalau kita tunggu proses itu barangkali isu yang dibangkitkan sudah pun basi.

Tambahan pula, perkara yang tidak disepakati ulama itu bukanlah benda-benda pokok atau besar. Sebaliknya ia lebih kepada pendekatan atau masalah teknikal, jadi tidak seharusnya ia menjadi polemik dalam umat Islam.

Islam membenarkan berselisih pendapat dalam hal-hal yang tidak ada nas. Perselisihan ini pula tidak sampai membawa kepada bergaduh sesama ulama.

Berdasarkan ayat 54 surah al-Maa’idah, orang Islam disuruh berlemah lembut sesama Muslim dan bersikap keras dengan golongan kafir. Namun hakikatnya, dalam banyak hal umat Islam lebih ‘keras’ sesama Muslim sehingga agak sukar untuk dibawa berbincang untuk kebaikan agama, bangsa dan negara. Bagaimana membetulkan keadaan ini?

ABDUL HALIM: Memang benar, perkara sedemikian berlaku. Ia berlaku kerana umat Islam tidak yakin kepada janji Allah. Kita masih tidak kenal Islam secara yakin, ketandusan iman dan takwa.

Masih ada umat Islam yang tidak mahu menggunakan kaedah Islam dalam bersosial dan menyelesaikan masalah. Sebab itu kita lihat, umat Islam mudah menyerah kepada golongan kafir.

Gejala ini adalah penyakit umat Islam bukan hanya di negara kita tetapi global. Kita boleh lihat bagaimana umat Islam di Asia Barat tidak boleh bersatu malah tunduk dengan kuasa Barat. Sedangkan majoriti penduduk adalah umat Islam.

Rasulullah juga bersabda: Seorang muslim itu menjadi saudara muslim lainnya, kerana itu tidak dibolehkan seorang muslim menganiaya akan saudaranya, juga tidak boleh seorang muslim menghina saudara muslim lainnya...(riwayat Bukhari dan Muslim).

Jika kita sedar hakikat yang jawatan kita baik sebagai pemimpin atau hartawan itu hanyalah sebagai pengurus kepada pemilik mutlaknya iaitu Allah, mengapa kita tidak mahu mengikut apa suruhan Allah?

Kita tahu bahawa untuk hidup sejahtera dan diberkati, hendaklah kita berpegang kepada al-Quran dan sunah. Soalnya, mengapa ada di kalangan kita yang hanya mengikut syariat dalam keadaan tertentu dan mengenepikannya dalam hal yang lain?

ABDUL HALIM: Pokok pangkalnya adalah keikhlasan. Allah berfirman: Jika sekiranya penduduk negeri-negeri itu beriman dan bertakwa pastilah Kami akan melimpahkan kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi. (al-A’raaf: 96)

Tentang keberkatan langit ini ada yang menafsirkannya sebagai hujan yang menyuburkan tanam-tanaman dan memberi minum binatang ternakan.

Keberkatan di bumi pula apabila dikurniakan pelbagai hasil bumi termasuk bahan galian dan minyak.

Sebaliknya, kalau kita tidak ikhlas dan membuat sesuatu atas kepentingan tertentu maka kesejahteraan dan keberkatan yang dijanjikan oleh Allah tadi sukar dicapai.

Islam meraikan kepentingan peribadi tetapi apabila bertembung dengan maslahat umat maka aulawiyatnya (keutamaan) perlu diberi kepada kepentingan umum.

Sebab itu, pandangan yang ragu bahawa dalam negara kita yang berbilang kaum ini sukar melaksanakan Islam adalah tidak tepat. Kalau kita kaji berapa banyak saranan Islam yang turut dikongsi sama oleh agama lain.

Hal seperti kejujuran, amanah dan menepati masa dalam perniagaan misalnya, juga disukai oleh golongan bukan Islam. Demikian juga bab riba, golongan bukan Islam juga sukakan perbankan Islam hatta orang Yahudi sendiri pun tidak mempercayai sistem riba.

Dalam masyarakat majmuk, ada tahap pelaksanaan Islam.

Terdapat banyak perkara yang kita boleh bertolak ansur dengan golongan bukan Islam melainkan bab akidah.

Baru-baru ini, timbul gesaan diadakan muzakarah untuk penyatuan umat Islam daripada UMNO dan Pas. Apakah formula mencapai hasrat ini?

ABDUL HALIM: Letakkan al-Quran di depan dan sertakan ia dengan keikhlasan. Bukankah al-Quran itu pedoman yang tidak ada keraguan bagi orang yang beriman sebagaimana firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 2?

Sepatutnya muzakarah itu bukanlah hal yang besar kerana pihak yang terlibat semuanya orang Islam. Kiblatnya sama iaitu Allah dan kitabnya pun sama iaitu al-Quran.

Apa yang dibimbangkan adalah ada muslihat kepentingan peribadi di sebaliknya. Ini pernah berlaku semasa di Madinah dahulu. Kepimpinan Rasulullah ditentang bukan sebab ia menyeleweng tetapi lebih kepada faktor khuatir hilang kedudukan dan kuasa. Pemimpin Madinah ketika itu bimbang mereka kini menjadi pemimpin nombor dua selepas Rasulullah SAW.

Apa yang dibimbangkan ialah berlakunya peringatan Allah: Dan Allah membuat perumpamaan (dengan) sebuah negeri yang dahulunya aman lagi tenteram, rezeki datang melimpah ruah dari segenap penjuru tetapi (penduduknya) mengingkari nikmat Allah, kerana itulah Allah menimpakan mereka kelaparan dan ketakutan disebabkan apa yang mereka selalu lakukan. (an-Nahl: 112)

Kita jangan lupa kepada satu lagi firman Allah: Dan hanya kepunyaan Allahlah apa yang ada di langit dan di bumi. (an-Najm: 31)

Kita hanya menumpang di bumi Allah buat sementara sebelum berhijrah ke alam akhirat yang kekal abadi.

-Utusan

Isu Mercedes ke Kabinet Kerajaan akan bincang sama ada Terengganu langgar dasar kereta nasional

Reactions: 

LUMUT 21 Julai – Isu pembelian 14 buah kereta Mercedes E200 Kompressor bernilai RM3.43 juta sebagai kenderaan rasmi Menteri Besar, Exco dan pegawai kanan Kerajaan Negeri Terengganu akan dibawa ke mesyuarat Kabinet.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, perkara itu perlu dibincangkan bagi menentukan sama ada ia melanggar dasar kerajaan mengenai penggunaan kereta nasional oleh kementerian dan kerajaan negeri.

Katanya, Kerajaan Pusat sebelum ini telah memutuskan bahawa semua kementerian dan kerajaan negeri perlu menggunakan kereta nasional.

“Saya guna kereta nasional dan Perdana Menteri pun guna kereta nasional.

“Kita akan berbincang dalam Kabinet bagi menentukan sama ada terdapat kewajarannya,” kata Najib kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat Majlis Industri Pertahanan Malaysia di Pangkalan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) di sini hari ini.

Najib berkata demikian ketika mengulas langkah Kerajaan Negeri Terengganu membeli 14 buah kereta Mercedes E200 Kompressor bagi menggantikan Proton Perdana V6 Executive sebagai kenderaan rasmi Exco dan pegawai kanan kerajaan negeri itu.

Menurut beberapa pihak, tindakan kerajaan negeri itu bercanggah dengan pekeliling kerajaan Pusat berhubung penggunaan kereta nasional oleh para pemimpin dan pegawai kanan kerajaan.

Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said semalam mendakwa kerajaan negeri terpaksa membuat pembelian tersebut ekoran kos penyenggaraan Proton Perdana terlalu tinggi kerana kereta model itu mudah rosak dan tidak tahan untuk perjalanan jauh.

Sambil mempertahankan pembelian kereta Mercedes, Ahmad berkata, walaupun kos permulaan pembelian kereta buatan Jerman itu tinggi tetapi kerajaan negeri dapat berjimat dari segi kos penyenggaraan dalam tempoh jangka panjang.

Sementara itu, Setiausaha Agung Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Muhamad Sha'ani Abdullah menyifatkan langkah Ahmad membeli kereta-kereta Mercedes itu sebagai satu pembaziran besar.

“Ia tidak sepatutnya dibuat ketika kerajaan lantang berkempen supaya rakyat berjimat cermat,” katanya.

Beliau mendesak pembelian itu dikaji semula.

“Alasan Ahmad mengenai kerosakan teruk sebuah Perdana V6 Eksekutif yang digunakan oleh seorang Exco Terengganu dilihat terlalu lemah.

“Ia tidak boleh dijadikan alasan pembelian. Hujah itu seolah-olah merendahkan kualiti kesemua model kereta Proton,” katanya ketika dihubungi.

Muhamad Sha’ani berkata: “Tindakan Menteri Besar Terengganu itu adalah perbuatan merendah-rendahkan produk negara. Pada masa kerajaan menyuruh rakyatnya berjimat, mengapa beliau membeli kereta mahal pula?

“Seharusnya beliau menjadi ikon jimat cermat kepada masyarakat. Apa yang dilakukannya terang-terang bertentangan dengan dasar jimat cermat kerajaan selama ini.”

Mengulas isu yang sama, Setiausaha Kelab Perdana V6: V-Sixers , Mohd. Yazmeen Md. Yusof berkata, tindakan kerajaan Terengganu membeli kereta Mercedes bagi menggantikan Proton Perdana adalah perbuatan yang tidak bertanggungjawab.

Beliau berkata, pemimpin kerajaan seperti Ahmad seharusnya mempromosikan kereta tempatan dan bukan mengagung-agungkan kereta keluaran Barat.

“Para pemimpin kerajaan harus sedar mereka sebenarnya duta yang bertanggungjawab mempopularkan kereta keluaran negara sendiri,'' jelasnya.

Pengarah Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC), Darshan Singh pula menganggap tindakan kerajaan Terengganu itu sebagai satu langkah yang tidak popular.

“Kerajaan menyuruh rakyat berjimat cermat tetapi Terengganu pula menukar kereta mewah.

“Bagaimana kita hendak menjadi contoh kepada rakyat sedangkan pemimpin tertentu jelas membazir dan tidak menghargai produk negara sendiri?” ujarnya.

-Utusan

Karpal wants Najib and three others to testify in Altantuya murder trial

Reactions: 
Karpal at the press conference.NST PIX BY Luqman Hakim
Karpal at the press conference.NST PIX BY Luqman Hakim

SHAH ALAM, MON : Lawyer Karpal Singh today filed a notice of motion to call Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak and three others to testify in the trial for the murder of Mongolian Altantuya Shaariibuu.
The three others were police officers — DSP Musa Safri and DSP Idris — dan lawyer Dhiren Rene Norendra.

Karpal who holds a watching brief for Altantuya’s family, also sought to recall private detective P. Balasubramaniam who was the first prosecution witness in the trial.

The notice of motion filed at the High Court Registry here at 3pm, sought the court to invoke Section 425 of the Criminal Procedure Code to recall Balasubramaniam and order Najib, Musa, Idris dan Dhiren to give evidence.

Karpal also wanted all proceedings with regard to the trial which was supposed to resume on Wednesday, to be postponed pending the disposal of his application.

-nst

Penahanan Aung San Suu Kyi Tamat Enam Bulan Selepas Mei 2009

Reactions: 
SINGAPURA, 22 Julai (Bernama) -- Had masa tahanan Daw Aung San Suu Kyi akan meliputi enam bulan selepas Mei 2009, kata Menteri Luar Singapura George Yeo.

Yeo, juga pengerusi Jawatankuasa Tetap Asean, berkata beliau dan menteri-menteri luar lain salahfaham kenyataan Menteri Luar Myanmar mengenai had masa tahanan Suu Kyi di bawah undang-undang Myanmar semasa jamuan kerja tidak formal.

"Daripada had meliputi enam bulan dari sekarang, had itu akan meliputi enam bulan dari Mei 2009," iaitu tempoh luput perintah tahanan setahun yang ada sekarang" katanya dalam satu kenyataan.

Yeo berkata penjelasan itu dibuat oleh menteri Luar Myanmar pada Mesyuarat Menteri-menteri Asean (AMM) hari Isnin.

-BERNAMA

TERBARU :Sudah ribuan kes... tiada yang pergi ke suratkhabar dakwa diaibkan – Dr Latif

Reactions: 
Semasa bercakap kepada para wartawan lepas membuat lawatan ke Hospital Jasin di Melaka petang Isnin Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr Latiff Ahmad berkata ribuan pemeriksaan perubatan kes melibatkan jenayah seks sama ada rogol atau liwat telah dikendalikan oleh pakar perubatan mengikut prosedur Kanun Acara Jenayah dan Prosedur Operasi Standard Perubatan selama ini berjalan dengan baik dan telus.“Tidak pernah ada orang pergi pada surat khabar bercakap dia dibogelkan, dia dianiaya dan dia diaibkan.“Kalau ada beribu orang yang menghadapi tuduhan sebegini rupa dan yang sekarang ini menunggu proses pendakwaan, menjelajah ke seluruh negara berkempen macam Anwar, apa akan jadi pada negara ini,” katanya mengulas dakwaan Datuk Seri Anwar Ibrahim kononnya beliau dibogelkan ketika dibawa untuk pemeriksaan perubatan pada Rabu lepas.Dr Latiff berkata, tuduhan meliwat ini merupakan kes peribadi dan sepatutnya Penasihat PKR menyelesaikannya sendiri tanpa melibatkan orang lain dengan pelbagai tuduhan.“Pegawai saya (di hospital) bukan ada mata bionik untuk melihat begitu saja untuk tahu berapa luas, berapa lebar, berapa banyak...pegawai saya tidak ada keistimewaan itu, dia kena tengok sendiri,” katanya - 21/7/2008

Gagal kes mahkamah, kerajaan Pahang akan 'disita'?

Reactions: 

TEMERLOH, 22 Julai (Hrkh) - Naib Ketua Pemuda PAS Pahang, Mohd Fadly Ramli berkata, kerajaan Umno Pahang serta Terengganu dan Perlis adalah antara kerajaan negeri yang bergegar selepas pilihan raya umum ke-12, 8 Mac lalu.

Menurutnya, kerajaan Umno di Perlis, Terengganu bergegar apabila berlaku krisis pertukaran menteri besar manakala kerajaan Pahang bergegar dengan krisis dalaman Umno yang membawa kepada peletakan setiausaha Badan Perhubungan Umno Pahang, Dato' Ahmad Tajudin Sulaiman.

ImageSelain itu, kata Fadly kerajaan Pahang juga digegarkan dengan isu perbicaraan kes saman membabit kerajaan Negeri dengan sebuah Syarikat Pembalakan, Seruan Gemilang Makmur Sdn. Bhd.

Menurut Fadly, Mahkamah Tinggi Kuantan telah mengeluarkan perakuan perintah untuk amaun penghakiman terhadap kerajaan Pahang pada 7 Mac 2008 yang lalu berdasarkan peghakiman di Mahkamah sama bertarikh 25 Mei 2007 telah dihakimkan kepada defendan (kerajaan negeri dan pengarah perhutanan Pahang) supaya membayar kepada Plantif (Seruan Gemilang Makmur Sdn BHd) sebanyak RM37,127,471.60 dengan faedah 8 peratus setahun mulai 31 Dicember 2000.

Jelas Fadly, Plantif telah berjaya di dalam samannya di Mahkamah Tinggi Kuantan dan di Mahkamah Rayuan di Putrajaya terhadap defendan dan kini sedang menunggu keputusan muktamad daripada Mahkamah Persekutuan iaitu Mahkamah tertinggi di negara ini.

Fadly yang juga merupakan seorang peguam bagi Plantif berkata, pihak plantif dijangka akan memfailkan saman untuk menyita kerajaan negeri Pahang jika gagal membayar amaun yang telah diputuskan itu.

Katanya jika kerajaan negeri Pahang disita ia adalah kes yang pertama di dunia apabila kerajaan disita atas perintah mahkamah.

"Saya telah berbincang dengan beberapa peguam mengenai kes berkenaan (untuk menyita kerajaan Pahang), dan ada peguam berpendapat ia boleh dilakukan manakala ada juga peguam berpendapat tidak boleh.

"ini adalah kes pertama di dunia yang membabit kerajaan disita atas perintah mahkamah," katanya ketika berceramah pada 'Program Bersamamu' anjuran Dewan Pemuda PAS Temerloh dekar sini baru-baru ini.

Dalam ucapan sama Fadly berkata, Umno sudah berada di penghujung kuasa apabila melakukan pelbagai perkara yang mendukacitakan sama ada dari segi politik mahu perundangan.

Dari segi perundangan umpamanya, kuasa yang ada telah disalahguna untuk melindungi pemimpin parti itu dimana jika membabit pemimpin Umno tidak meneruskan pendakwaan seperti di dalam kes membabitkan Ahli Parlimen Rompin yang mencabul seorang wanita beberapa bulan lalu.

Katanya, kes berkenaan tidak diteruskan atas alasan wanita berkenaan telah menarik balik balik laporannya sedangkan di dalam perundangan tiada istilah kes ditarik balik.

Menurutnya di dalam undang-undang ada seksyen tertentu di mana perempuan berkenaan boleh didakwa kerana membuat laporan palsu terhadap ahli parlimen Rompin.

"Kenapa mereka tidak mendakwa perempuan berkenaan di bawah seksyen berkenaan,"soalnya. - mks. _

-HarakahDaily

Nik Aziz: PAS akan berpecah jika muzakarah diteruskan

Reactions: 

(Mutakhir) KOTA BAHARU: Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (gambar) berkata, sebarang usaha untuk mengadakan muzakarah antara PAS dan Umno perlu dihentikan segera kerana jika ia diteruskan, parti berteraskan Islam itu bakal menghadapi perpecahan.

Beliau mendakwa muzakarah itu merupakan gimik Umno semata-mata untuk menjatuhkan PAS.

"Saya nak tanya kepada orang PAS sama ada nak jaga PAS atau Islam. Kalau nak jaga PAS, ini (muzakarah) bukan caranya dan jika nak jaga Islam juga bukan ini caranya kerana berkawan dengan Umno seperti menghancurkan Islam," kata beliau pada sidang akhbar di sini, hari ini.

Menteri Besar Kelantan itu mengulas kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang mendedahkan Umno telah mengadakan pertemuan sebanyak tiga kali dengan PAS bagi membincangkan beberapa isu berkaitan dengan keagamaan dan orang Melayu.

Abdullah berkata bagaimanapun pertemuan dengan pemimpin tertinggi PAS itu tidak disertai Nik Aziz.

Nik Aziz berkata, jika muzakarah itu menjadi realiti, PAS akan menjadi seperti "kera sumbang" dan tidak lagi dipercayai oleh sekutunya daripada Pakatan Rakyat termasuk penyokong PAS sendiri.

"Bila berlaku begini, orang PAS akan marah kepada PAS dan orang Pakatan (Rakyat) akan juga marah kepada PAS. Kiri kanan semua orang marah dan akhirnya PAS jadi kera sumbang.

"...dengan itu saya memang tidak bersetuju diadakan muzakarah ini tetapi akan bersetuju sekiranya pertemuan itu untuk menarik Umno masuk PAS," katanya.

Ketika ditanya adakah beliau kecewa kerana tidak dijemput menghadiri pertemuan dengan pemimpin tertinggi Umno, Nik Aziz berkata, beliau tidak kecewa tetapi "tidak gembira" dengan kenyataan pemimpin PAS dan Perdana Menteri mengenai isu itu.

"Saya tidak happy dan tidak gembira dengan kenyataan pemimpin Umno dan PAS mengenai muzakarah ini," katanya.

Beliau bagaimanapun tidak bercadang untuk bertemu dengan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk berbincang mengenai perkara itu.

Nik Aziz bagaimanapun menafikan wujud ketidaksefahaman antara beliau dengan pemimpin PAS yang lain berhubung isu itu dan juga menafikan wujudnya masalah dalaman parti itu.

"Persefahaman tetap ada dan kalau pecah-belah seronoklah Umno dan sebab itu kita mesti bersatu dan apa yang saya katakan ini sebagai reaksi balas sahaja dan terpulanglah kepada penyokong (untuk menilainya)," katanya.

Nik Aziz juga berkata, terpulang kepada perwakilan untuk membincangkan mengenai isu itu pada muktamar PAS yang akan diadakan tidak lama lagi.

"Boleh jadi dibincangkan tetapi terpulanglah kepada perwakilan untuk membincangkan isu ini," katanya.

Beliau juga menafikan pertemuannya dengan semua Menteri Besar dan Ketua Menteri Pakatan Rakyat baru-baru turut membincangkan isu muzakarah itu dan menurutnya perbincangan hanya berkisar mengenai bagaimana untuk mengukuhkan kerajaan Pakatan Rakyat.

-BERNAMA


慕沙起訴安華誹謗

Reactions: 
  • 總警長慕沙哈山(左)否認與總檢察長阿都干尼(中)串謀,在公正黨顧問安華(右)1998年被毆傷的第二份醫藥報告中捏造證據。(圖:星洲日報)

總警長慕沙哈山:我沒串謀捏造證據

全國總警長丹斯里慕沙哈山否認與總檢察長丹斯里阿都干尼串謀,在尤其是公正黨顧問拿督斯里安華在1998年被毆傷的第二份醫藥報告中捏造證據,更沒有在調查安華涉嫌瀆職與雞姦案的過程中濫權。

他強調,他對安華於1998年9月20日,被前總警長丹斯里拉欣諾毆打的事件毫不知情。

慕沙哈山今日(週一,21日)通過律師入稟吉隆坡高庭,就安華指責他在1998年的“黑眼圈”事件中捏造證據,正式起訴安華誹謗,要求賠償名譽損失。

慕沙哈山全盤否認安華於今年7月1日的報案書中,所有針對他的內容。

他在起訴安華誹謗的訴狀中指出,他不曾涉及草擬安華被毆傷的第二份醫藥報告,更不曾指示阿都拉曼醫生準備第二份醫藥報告。

他否認接到時任總檢察長丹斯里莫達和阿都干尼的指示,參與“完成”阿都拉曼醫生的第二份醫藥報告,也沒有“串通”阿都拉曼重寫第二份報告。

安華在報案時聲稱,在上述事件中,警方有兩份不同或互相矛盾的調查報告。第二份報告做出捏造及不實的總結,包括“傷勢與直接的攻擊不一致”及“不能夠排除受傷是意外所致”。

總檢察長阿都干尼:日內起訴安華誹謗

安華指總檢察長阿都干尼涉及捏造證據,阿都干尼已經發出律師信給安華,要求安華收回有關言論和道歉,由於安華不理會,其代表律師已草擬好起訴安華誹謗的訴訟文件,相信日內就會入稟高庭。

安華:法庭見真章

公正黨顧問拿督斯里安華回應總警長慕沙哈山起訴他誹謗,要求賠償名譽損失一事時表示,他樂意與慕沙在法庭上見面。

安華報案書被指10誹謗性言論

慕沙哈山認為安華在2008年7月1日的報案書中對他構成誹謗的10點:

1. 慕沙哈山及阿都干尼在1998年9月20日前往武吉阿曼警察總部時,知道拉欣諾攻擊安華的真相;

2. 慕沙哈山及阿都干尼兩人存心對公眾隱瞞這起事件,直到安華雙眼黑腫及現身法庭後才揭露有關事件;

3. 慕沙哈山積極的與阿都干尼共謀,參與完成阿都拉曼醫生沒有誌期的第二份醫藥報告;

4. 慕沙哈山串通阿都拉曼醫生完成第二份報告;

5. 慕沙哈山串通阿都拉曼醫生完成第二份報告,目的是使安華於1998年9月27日針對被警方毆打一事作出的報案書成為虛假的報案書;

6. 慕沙哈山串通阿都拉曼醫生完成第二份報告,目的是使安華會被控報假案;

7. 慕沙哈山串通阿都拉曼醫生完成第二份報告,以破壞安華的信譽,進而影響安華在其他被提控的瀆職及雞奸刑事案件中的辯護;

8. 慕沙哈山串通阿都拉曼醫生完成第二份報告,以破壞安華的信譽,進而影響安華在其他被提控的瀆職及雞姦刑事案件中的辯護,進而令安華被定罪;

9. 慕沙哈山接到莫達阿都拉指示後,指示阿都拉曼醫生完成第二份報告;

10. 慕沙哈山有意圖令安華就瀆職和雞姦案被定罪。

星洲日報‧2008.07.21

translation

General Musa Hassan: I did not conspiracy to fabricate evidence

China's total Sergeant Tan Sri Mu Shaha Hill denied and the Attorney-General Gani Dansilie conspiracy, in particular, is just party consultants in 1998 was the second Chinese medicine Oushang Fabricated evidence in the report, not in the investigation for dereliction of duty and Anwar sodomy in the process of abuse of power.

He stressed that he was on Anwar on September 20, 1998, before the sergeant was beaten by Tan Sri La Xinnuo no knowledge of the incident.

Mu Shaha Hill today (Monday, 21) through the Kuala Lumpur High Court lawyer filed on Anwar in 1998 accused him of the "dark circles" in the incident fabricated evidence, formal charges against Anwar libel, seeks compensation for loss of reputation.

Mu Shaha Hill denied Anwar overall this year on July 1 in the report, the contents of all against him.

He's in the prosecution of Anwar libel suit that he had not been involved in the drafting of Oushang Anwar was the second medical report, had not been instructed Abdul Rahman doctors preparing for the second report in Chinese medicine.

He denied that received at the Attorney-General Tan Sri modafinil and the Arab-Israeli Gani's instructions, to participate in "complete" Abdul Rahman medical doctors the second report, no "collusion" Abdul Rahman rewrite the second Report.

Anwar in the report claimed that in the above incident, the police have two different or contradictory to the investigation report. The second report made fabricated and false conclusion, including "direct attacks on them and inconsistencies" and "can not rule out the injury was caused by the accident."

Attorney-General Abdul Gani: Anwar days prosecute defamation

Anwar refers to the Attorney-General Abdul Gani of fabricating evidence, Abdul Gani already sent letters to lawyers Anwar, Anwar asked recover the remarks and apologize, because Anwar ignored, their solicitors have been drafted to prosecute Anwar The defamation lawsuit documents, I believe that day will be filed High Court.

Anwar: Court Jianzhen Zhang

Justice Party, the consultants response to the Musa Hassan prosecute his libel, seeks compensation for loss of reputation that he was willing to work with Musa to meet in court.

Anwar made a report on 10 alleged defamatory remarks

Mu Shaha Hill that Anwar in July 1, 2008 in the report constitute a defamation of his 10 points:

1. Musha Ha Hill and Abdul Gani in the September 20, 1998 to Wu Ji Aman police headquarters, know the truth of La Xinnuo attack Anwar;

2. Musha Ha Hill and Abdul Gani they deliberately conceal the public that the incident until Anwar eyes black and swollen after coming out to expose the court the incident;

3. Musha Ha-positive and Abdul Gani conspiracy, to complete Abdul Rahman doctors who did not view the second medical report;

4. Musha Ha Hill collusion Abdul Rahman doctors to complete the second report;

5. Musha Ha Hill collusion Abdul Rahman doctors to complete the second report, the purpose is to enable Anwar on September 27, 1998 against assault by the police to make the report of a false report on;

6. Musha Ha Hill collusion Abdul Rahman doctors to complete the second report, the purpose is to enable Anwar will be charged with Baojia An;

7. Musha Ha Hill collusion Abdul Rahman doctors to complete the second report, to destroy Anwar's reputation, thereby affecting other Anwar was charged in the sodomy and dereliction of duty for the defence in criminal cases;

8. Musha Ha Hill collusion Abdul Rahman doctors to complete the second report, to destroy Anwar's reputation, thereby affecting other Anwar was charged in the sodomy and dereliction of duty for the defence in criminal cases, then the Anwar was convicted ;

9. Musha Ha Hill received instructions modafinil Abdullah, Abdul Rahman instructed doctors to complete the second report;

10. Musha Ha Hill intent on dereliction of duty and the Anwar sodomy case were convicted.

Sin Chew Daily ‧ 2008.07.21