Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, August 01, 2008

Abdullah sahkan harga minyak akan turun

Reactions: 
(Dikemas kini) PUTRAJAYA: Selepas lebih sebulan rakyat merasai kenaikan harga minyak - tertinggi setakat ini - Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi (gambar) hari ini mengesahkan harga minyak akan diturunkan tidak lama lagi.

Bagaimanapun bila dan kadarnya akan diumumkan kelak masih menjadi 'misteri'.

"Kalau boleh lah ni (sekarang ini) saya nak turunkan harga minyak.

"Sabarlah nanti kerajaan akan umumkan. Kerajaan sedang meneliti beberapa perkara sebelum buat pengumuman," kata beliau dipetik Bernama.

Rancangan kerajaan hendak menurunkan harga minyak sudah dibincangkan dalam mesyuarat Kabinet Rabu lepas dan beberapa menteri telah pun bercakap mengenai perkara itu, kata beliau Abdullah kepada pemberita di pejabatnya di sini.

Ditanya mengenai formula penurunan harga minyak itu, Abdullah berkata: "Sabarlah."

Harga petrol dinaikkan sebanyak 78 sen kepada RM2.70 seliter manakala harga diesel meningkat RM1 kepada RM2.58 seliter berkuat kuasa 4 Jun.

Ketika itu, harga minyak mentah dunia sekitar AS$140 (RM457.80) setong tetapi kini telah turun sekitar AS$122 setong.

-mSTAR Online

Tarikh pilihan raya kecil Permatang Pauh minggu depan

Reactions: 
(Mutakhir) PETALING JAYA: Tarikh pilihan raya kecil akan ditentukan pada mesyuarat Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang akan diadakan pertengahan minggu depan.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman memberitahu mStar Online pihaknya sudah menerima notis makluman mengenai kekosongan kerusi Parlimen Permatang Pauh hari ini.

"Notis sudah diterima. Kita akan tentukan tarikh pilihan raya pertengahan minggu depan," kata beliau.

Semalam Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan beliau akan bertanding di kerusi Parlimen Permatang Pauh, yang pernah disandangnya dari 1982 hingga 1999, dalam pilihan raya kecil yang bakal diadakan dalam 60 hari lagi.

Isterinya, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail yang juga Presiden PKR memutuskan untuk mengosongkan kerusi berkenaan selepas disandang sejak 1999.

-mSTAR Online

Poll: Malaysia PM's popularity falls to new low

Reactions: 

KUALA LUMPUR, Malaysia: Public confidence in Malaysia's political and economic future has dwindled dramatically in recent months, with the prime minister's popularity hitting an all-time low, a survey showed Friday.

The independent Merdeka Center research firm found that only 28 percent of registered voters polled in July felt encouraged by the country's direction, a severe fall from 68 percent in late February.

The center said its nationwide survey of 1,030 adults was conducted by telephone July 4-14 and had a margin of error of 3.1 percentage points.

Fifty-four percent were displeased with Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi's performance, compared to 42 percent who were satisfied — Abdullah's worst approval rating since he took office in 2003, said the center's director Ibrahim Suffian.

The results follow a public backlash over the government's decision to hike gasoline prices by 41 percent in June and persistent uncertainties after Abdullah's ruling coalition lost its longtime political dominance in March general elections.

"People feel bad about economic issues. They are concerned that the political bickering in this country is not helping to generate solutions," Ibrahim told The Associated Press.

Only 8 percent of respondents said current consumer prices were acceptable and 20 percent expect the economy to improve next year, highlighting the impact of inflation that spiraled to 7.7 percent in June. It was the steepest climb in more than 27 years.

In an interview with The Associated Press on Thursday, Abdullah acknowledged the problem of inflation has become "regarded as a weakness of the government today," adding that his administration is considering lowering retail fuel prices despite its high subsidy bill.

In another blow to the government, 66 percent of respondents thought that a recent sodomy accusation against opposition leader Anwar Ibrahim was politically motivated to disrupt his career, the Merdeka Center said.

Anwar insists the accusation by his 23-year-old former aide was part of a government plot, but Abdullah and other leaders deny any conspiracy. Police completed their investigation into the allegation Thursday, but government prosecutors have not announced if Anwar would be charged.

Only 11 percent of the Merdeka Center's respondents believed the sodomy accusation, compared with 55 percent who thought it was false. The others were unsure or did not respond. Only 31 percent were confident that police would handle the case in a fair and transparent manner.

Malam seni bantah 48 tahun ISA

Reactions: 

Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) menganjurkan malam kesenian esok sempena sambutan ulang tahun ke-48 pelaksanaan akta kontroversi itu.

Malam Seni 'Tanpa Bicara' bagi membantah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) akan diadakan di sebuah medan selera di Taman Melawati, Hulu Kelang.

ISA yang membenarkan seseorang ditahan tanpa bicara mengikut budi bicara menteri dalam negeri diluluskan pada 1 Ogos 1960.

Dalam kenyataannya hari ini, GMI berkata kebanyakan daripada 64 tahanan di kem Kamunting di Taiping terdiri aktivis Islam yang dikaitkan dengan kegiatan terorisme.

"Separuh daripada mereka ditahan lanjut (dua tahun) bagi kali kedua (selepas dua tahun pertama) dan dari jumlah itu, 24 orang sudah ditahan selama enam tahun," kata seorang penyelaras GMI, E Nalini.

Tujuh daripada mereka meringkuk di situ selama tujuh tahun - Yazid Suffat, Suhaimi Mokhtar, Shahrial @ Syahrial Sirin, Abdullah Daud, Abdullah Minyak Silam, Mat Sah Mohd Satray dan Shamsuddin Sulaiman.

[Berita penuh menyusul]

-malaysiakini

Najib: BN sukar gugat Anwar

Reactions: 
kemaskini 1:56pm
Datuk Seri Najib Razak mengakui BN sukar menang dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim menjadi calon PKR di kerusi parlimen tersebut.

"Kita kena realistik, ia adalah kawasan yang sukar. Kita akan berusaha sebaiknya," kata timbalan perdana menteri hari ini.

najib hilton hotel pc 010808 01Mengulas lanjut keputusan presiden PKR Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail meletakkan jawatannya semalam sebagai anggota parlimen di kawasan itu, Najib berkata Anwar mempertaruhkan "masalah peribadinya" kepada orang ramai.

"Sebenarnya, tuduhan dibuat oleh pegawai khas beliau sendiri, bukan oleh kerajaan. Dan ada cara-cara untuk menyelesaikan tanpa membawa perkara ini kepada rakyat.

"Tetapi dia tidak pilih cara-cara tersebut. Beliau pilih untuk bawa perkara ini kepada rakyat, khususnya pada pengundi di Permatang Pauh. Tetapi kita terima perkara ini. Kita akan hadapi," katanya dalam sidang media selepas majlis pelancaran program khusus ke Universiti al-Azhar di Kuala Lumpur.

Pembantu penasihat PKR itu Mohd Saiful Bukhari Azlan mendakwa diliwat dalam satu laporan polis 28 Jun lalu.

Kertas siasatan polis kini sudah disiapkan dan diserahkan kepada pejabat Peguam Negara sebelum memutuskan sama ada wujud kes prima facie untuk mendakwa mantan timbalan perdana menteri itu.

Desas-desus Anwar ditahan dan kemudian dibawa ke mahkamah semakin hangat diperkatakan.

Najib menambah, BN bagaimanapun tidak gentar menghadapi pilihanraya kecil itu kerana kerajaan pimpinan parti itu masih menguasai parlimen.

"Kerajaan tidak takut. Kita ada majoriti yang cukup (dalam parlimen). Tetapi Anwar memutuskan membawa kepada rakyat," katanya.

Mengulas kemungkinan BN meletakkan bekas setiausaha politik Anwar, Mohamad Ezam Mohd Nor sebagai calon untuk merampas kerusi itu, Najib berkara pemilihan calon masih belum dibincangkan.

"Kita tidak bincang soal calon lagi. Soal calon kita kena ikut proses (melibatkan) perbincangan di peringkat perhubungan (negeri) dan bahagian. Akhirnya pucuk pimpinan akan buat keputusan yang sewajarnya," katanya.

Mohamad Ezam, bekas ketua Pemuda PKR, pernah menawarkan diri bertanding atas tiket BN untuk menentang Anwar di Bandar Tun Razak dan Kulim-Bandar Baharu.

anwar ibrahim wan azizah permatang pauh by election 310708Najib bagaimanapun enggan menjelas bila BN akan berbincang untuk menetapkan calon terbaik untuk menghadapi tokoh utama pembangkang itu.

"Ia proses. Kita tidak perlu bagi tahu bila (akan) dibincang. Yang penting, perbincangan dibuat," katanya.

Mengulas sama ada karier politik Anwar akan tamat jika tidak dapat mempertahankan kubu kuatnya itu, Najib berkata:

"Kita tidak tahu. Beliau sudah buat kira-kira. Beliau rasa itu peluang terbaiknya. Kita letakkan pada rakyat untuk memutuskannya."

Anwar semalam mengumumkan bertanding di kerusi parlimen itu yang telah dikosongkan oleh isterinya pada sebelah pagi.

Permatang Pauh merupakan kerusi tradisi Anwar selama 17 tahun sejak memenanginya pada 1982 atas tiket BN.

Dr Wan Azizah menguasainya selama tiga penggal apabila Anwar dipenjarakan pada 1999 dan 2004 dan dilarang bertanding dalam pilihanraya umum Mac lalu.

Sementara itu perdana Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, BN akan cuba merampas kembali kerusi parlimen itu.

BN tidak akan memberi kemenangan percuma kepada Anwar, katanya lagi selepas mengadakan pertemuan dengan Putera Mahkota Brunei, Pengiran Muda Al-Mutadee Billah di Putrajaya hari ini.

-malaysiakini

Transkrip interview dengan Timb.Ketua Polis Negara - mSTAR

Reactions: 
mSTAR - tentang perkembangan kes yang ......

TKPN - berhubung dengan siasatan dakwaan terhadap DSAI yang telah melakukan kesalahan liwat pihak polis masih lagi menjalankan penyiasatan dan pada ketika ini terdapat berbagai-bagai berita yang telah dikeluarkan terutamanya dalam web, internet dsbnya tentang berita-berita tertentu yang saya dapati berita-berita ini semuanya kurang tepat & tidak benar & saya jangka maklumat-maklumat ini bertujuan untuk megelirukan orang ramai. jadi saya memintalah supaya orang ramai jangan membuat keputusan yang terburu-buru ya? terburu-buru dan berilah peluang kepada pihak polis menjalankan siasatan untuk mengesahkan kebenaran laporan tersebut. bagi PDRM insya-Allah kita akan menjalankan seperti yang telah saya katakan terdahulu ini & ingin saya menegaskan sekali lagi bahawa PDRM adalah 1 badan penguatkuasa undang-undang yang profesional, tulus & siasatan kita bukan hanya bertujuan untuk mencari kebenaran, tapi untuk menentukan bahawa kepentingan pengadu & jugak orang disiasat itu terpelihara.

mSTAR - jadi hak kedua-dua pihak ...

TKPN - ya...kedua-dua pihak akan terpelihara...saya beri jaminan pada itu ya...

mSTAR - beri jaminan? beri jaminan hak kedua-dua pihak terpelihara?

TKPN - akan terpelihara...in other words kita akan berpandukan kepada fakta yang benar & jugak keterangkan sahih ada untuk menentukan keputusan siasatan itu & apabila keputusan siasatan didapat nanti kita akan kemukakan kepada pejabat peguambela untuk tindakan selanjutnya.

mSTAR - & tempoh agaknya bila akan selesai siasatan ini...

TKPN - insya Allah kita akan buat secepat mungkin...

mSTAR - secepat mungkin?

TKPN - secepat mungkin...

mSTAR - dalam waktu yang terdekat?

TKPN - dalam masa yang terdekat kita akan cuba berusaha...

mSTAR - ada kemungkinan sebelum 18 ogos yang...

TKPN - saya ingat tu tak pentinglah yang penting kita akan berusaha sesungguhnya untuk menantikan ini 1 kes yang mendapat liputan besar bukan saja negara kita mungkin jugak diluar negara & jugak mempunyai minat yang ramai & implikasi kepada kejahteraan, tentraman kita jugak rakyat ni & kita jugak akan melakukan yang terbaik mungkin untuk tentukan yang siasatan kita adalah tulus, mendapat keterangan yang sahih untuk kita mendapat 1 keputusan yang a yang...benar & tepat.

mSTAR - boleh jelaskan bahwa dr tu memang tidak ditahan ataupun ...... siasatan...

TKPN - tidak...laporan dalam website itu bahwasanya dr tu daripada hospital pusrawi itu ditahan pihak polis memang tidak benar, tidak tepat sama sekali...dr ni tak merupakan seorang saksi & telah kita merakan pecapannya diperingkat awal siasatan lagi ya...untuk membantu dalam siasatan ini...& laporan itu memang sebenarnya tidak tepat yang dia ditahan oleh pihak polis...

mSTAR - setakat ini berapa ramai saksi...

TKPN - ramai ya...ramai setakat ini yang telah di di kita temui untuk membantu siasatan...

mSTAR - ...... apa-apa yang boleh dikongsi ...

TKPN - tak...saya ingat apa yang penting ialah ramai saksi-saksi ramai...saksi-saksi ramai yang kita percaya boleh membantu dalam siasatan ini...untuk supaya dapat kita mencari kebenaran...

mSTAR - adakah ...... 1 soalan ya? mengenai disportal yang mengeluarkan itu akan dipanggil juga untuk memberi keterangan ...

TKPN - kita sedang mengkaji perkara ini tentang...kalau perlu kita akan panggil...

TP - dah...tu je yang ada...yang lain aku tak tau...kalau nak tengok rakaman korang klik [ sini ]

Malaysia's Anwar plans no-confidence vote: report

Reactions: 

KUALA LUMPUR (Reuters) - Malaysia opposition figure Anwar Ibrahim is gathering support to file a no-confidence vote against the government in six weeks, the Financial Times reported on Friday.

Anwar, who is fighting allegations of sodomy with a former aide, played down speculation that he would soon be formally charged.

"With all the evidence that is now before them, I don't see any reason why the authorities should continue with these investigations of alleged sodomy," Anwar was quoted as saying by Financial Times.

"In any other system where there is justice and fairness, the powers would have by now shut down the investigations and cleared my name."

The former deputy premier has said the accusation was a political scheme aimed at halting the opposition's rise.

Sodomy, even between consenting adults, is punishable by up to 20 years in prison in mainly Muslim Malaysia.

The opposition posted its best ever result during elections in March. Since then, Anwar has led a charge to try to unseat premier Abdullah Ahmad Badawi's coalition government.

Anwar announced on Thursday he would run for a parliamentary seat in a northern state, vacated by his wife.

Mutakjadidah

Reactions: 

Petang semalam, Kak Lijah, jiran sebelah rumah minta tolong bawakkan dia ke Felda Bersia, nak cari madu lebah Tualang. Nak buat ubat anak dia kena sakit mengah. Pergi klinik, doktor kata asthma, makan ubat dan kena pump dah banyak kali tapi masih tak baik. Aku bagi tau suruh cari daun nam-nam dan madu lebah, last-last aku balik kena cari semuanya. Tak pa lah, tu satu hal.

Dalam perjalanan balik dari Felda Bersia, dia mintak singgah kat rumah abang dia, Pak Lang Tajol kat Grik. Sampai kat rumah Pak Lang Tajol, tengok penuh dengan orang. Depan rumah ada khemah 4 biji. Sampai depan pintu, depa semua riuh rendah.

"Ambil ayor, renjih kat muka dia" kata sorang tu.

"Pegang tangan dia!" kata sorang lagi.

Aku tengok, Pak Lang Tajol tengah menggelupor. "Cepat cari sudu tembaga!" aku bagi tau. Punya la bodoh depa ni. Orang tengah kena gila babi, panggil bomba pancut air satu tangki pun dia takkan sedar.

Kelam kabut depa cari sudu tembaga, last-last dapat lah satu. Aku cekup muka dia, sumbat sudu tembaga kat mulut Pak Lang Tajol. Diam sekejap. "Ada bedak sejuk ubi bemban tak?" aku tanya.

"Mana nak ceghoko, yob!" jawab mak cik sebelah." Bedak orang beranak ada la."

"Bedak sejuk?" aku tanya lagi.

"Bedak sejuk pun tak mandang" jawab mak cik tu.

"Kalau tak ada, bawak tepung tajin dengan ayor" aku bagi tau kat makcik tu. Dia pergi kedapor, ambil tepung ubi dengan air. Aku bancuh tepung ubi dengan air, sapu kat muka Pak Lang Tajol.

Dalam agak-agak sepuluh minit, Pak Lang Tajol mula sedar. Sudu tembaga pun terjatuh dari bibirnya. Nasib baik ada madu lebah yang aku bawak, bancuh dengan air, bagi kat Pak Lang Tajol minum. Orang ramai yang lain pun beredar. Ada yang duduk melengung bawah khemah, ada yang tersandar kat kerusi malas. Semuanya macam orang tak semiak.

"Apa halnya, Yob? semuanya macam ayam kena hawar?" Aku tanya kat Pak Lang Tajol.

"Tak patut betui deme buat kat aku." lemaaaah saja bunyinya. "keghobo dah bertambat, beras dah bertampi, balai dah bertegak, tiba-tiba deme tolak mentah-mentah je. Tak ada hati perut langsung." Pak Lang Tajol tersebik-sebik.

Aku ternganga macam ayam kena tungau.Tak tau hujung pangkal. Yang Pak Lang Tajol cerita kat aku buat apa, aku bukan tau apa-apa.

Kak Lijah pun bagi tau. "Hari tu deme ni pergi minang anak Penghulu Nizar kat Ipoh. Dari awal lagi dah, Nizar ni tak berkenan kat kami. Tapi adik beradik dia banyak yang suka. Lagi pun, bapak Nizar dari Trengganu pun dah setuju, tapi Nizar ni pulak yang biut benor."

"Betui la. Yang nak kahwin anak Nizar. Pak Awang tak boleh la cakap banyak. Mana boleh dia yang menguruskan cucu, mesti la Nizar. Sebagai bapa, dia ada lebih hak." aku balas balik.

"Mat.. Penghulu Nizar pun tak ada hak. Yang ada hak anak dia!" sampuk Kak Lijah.

Tercengang aku sekejap. " Kak Lijah ikut mazhab Hadhari ke Mazhab Elvis Presley?"

"Anak Nizar tu bukannya betina.. anak jantan..ikut suka dia la." jawab Kak Lijah.

"Laaa...ini dah kes telaga cari baldi. " Ishh..ish..ish. Macam ni punya manusia pun ada dalam dunia ni?" aku tanya dalam hati.

"Hari tu dengar kata dah bertunang? Nak menikah Hari Merdeka ni?" Aku tanya.

"Betui la. Hari tu kami merisik kat bapak dia kat Trengganu tu. Dah setuju dah. Tup-tup, datang pak penakan dia dari Kelantan nu, minta hantaran macam-macam. Tambah lagi lima pinggan." Sayu je dengor cakap Pak Lang.

"Pak penakan dia minta apa?" aku tanya.

"Bukan-bukan dia mintak. Yang empat pinggan tu, boleh jugak dibuat, tapi yang satu tu, tak sanggup teman, weh."

"Kah..kah..kah macam nak minang Puteri Gunung Ledang je?" aku gelak. Kak Lijah getu peha aku. "Apa dia permintaan kelima tu?"

"Dia suruh aku bawak anak aku check kat Pusrawi. Yang tu aku aku cuak sikit." kata Pak lang Tajol.

"Pasai apa?" aku tanya.

"Dah kena tebuk tupai!" jawab Pak Lang Tajol.

"Astagfirullahilazim. Mungkin Penghulu Nizar dah tau dari awal kot? Malu la dia kalau orang tau anak dia jadi Pak Sanggup!" aku bagi tau kat Pak Lang Tajol.

"Macam ni la Pak Lang, macam mana kalau suruh Mat Ezam pi merisik pulak. Kalau Pak Penakan Penghulu Nizar tu minta lima pinggan, suruh Mat Ezam bawak enam kotak. Bior terkebil mata Pak Penakan Nizar tu. Kot-kot Nizar pun terliur juga tengok enam kotak tu." aku bagi cadangan kat Pak Lang Tajol.

"Ptuih!!" Pak Lang Tajol menyumpah." Budak tu cakap je besor. Kencin pun dalam seluor"

Aku tengok Pak Lang Tajol dah mula menggeletor balik. Kalau aku cakap lagi banyak, sah gila babi dia datang balik.

"Macam ni la Pak Lang." aku bagi tau kat Pak Lang Tajol." Pak Lang cari bunga tujuh jenih, limau purut tujuh biji. Yang tu buat mandi. Serai wangi segenggam, jerangau segenggam, sambau segenggam. Yang ni gantung kat ambang pintu"

"Nak buat apa?" Pak Lang Tajol tanya.

"Buang sial!"

Exclusive by - mat saman kati

Pussycat Dolls are back in Malaysia for MTV Asia Awards performance

Reactions: 

TP - Molek la tu...bawak masuk banyak-banyak lagi benda-benda haram gini...baguih untuk masyaKARAT...haram jadah betui..!

KUALA LUMPUR: American girl group Pussycat Dolls has returned to Malaysia, and is set to raise temperatures at Genting Highlands when it opens the MTV Asia Awards 2008 tomorrow.

It has been two years since the girls performed in Kuala Lumpur, and besides their new music the members also feature new looks.

Jessica Sutta, who used to be a brunette, has reddish coloured locks, while Kimberly Wyatt is now sporting short hair. They are also now a quintet following the departure of Carmit Bachar earlier this year.

The Pussycat Dolls posing for photographers during their press conference at KL Hilton Thursday.

“When the Pussycat Dolls explosion took off, we put three years of our lives into making sure we planted the seeds into the soil,” said lead Pussycat Nicole Scherzinger.

“(Then), we were able to take some time off, spend a bit of time with the family, and do a bit of self-searching. The time off was so healthy for us because now it’s all of us again and we’re coming back with a fire stronger than before.”

The group, made up of Scherzinger, Melody Thornton, Ashley Roberts, Jessica Sutta and Kimberly Wyatt, shot to fame in 2005 with their debut single Don’t Cha. They girls previewed a number of songs from their upcoming Doll Domination to the media yesterday.

The album features their latest single When I Grow Up, which is making waves on music charts worldwide.

Pussycat Dolls will join artistes scheduled to perform at the MTV Asia Awards, which will be held in Malaysia for the first time.

-theSTAR Online

Khairy: Takut kalah di tempat lain

Reactions: 

Wan Azizah Wan Ismail pada sidang akhbar mengumumkan peletakan jawatan sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh di Kuala Lumpur, semalam. Turut hadir Anwar Ibrahim.

KUALA LUMPUR 31 Julai - Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim memilih untuk bertanding di kerusi Parlimen Permatang Pauh kerana ia adalah kawasan selamat selain takut kalah di tempat lain.

Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin berkata, rasa tidak yakin Anwar itu disebabkan beberapa isu yang melibatkan beliau akhir-akhir ini.

''Akhirnya Anwar memilih kawasan selamat untuk bertanding di kerusi Parlimen walaupun pada awalnya beliau pernah berkata tidak akan minta Presiden PKR, Wan Azizah Wan Ismail memberi laluan kepadanya.

''Selepas itu Anwar buat kenyataan kemungkinan besar bertanding di Bandar Tun Razak dan kemudiannya di Kulim,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

"Kalau betul Anwar diterima di seluruh negara, kenapa tidak menunaikan janji kepada rakyat Kulim untuk bertanding di sana?

"Ini mesti kerana Anwar tidak yakin dengan penerimaan rakyat terhadapnya terutama sekali dengan beberapa isu yang melibatkan beliau akhir-akhir ini," katanya.

Anwar hari ini mengumumkan untuk bertanding di kawasan Parlimen Permatang Pauh yang dikosongkan oleh isterinya, Wan Azizah berkuat kuasa serta-merta.

Wan Azizah merupakan Ahli Parlimen kerusi itu sejak Pilihan Raya Umum 1999 iaitu selepas setahun Anwar dipecat daripada parti dan kerajaan sebelum dihadapkan ke mahkamah.

Jelas Khairy, Anwar patut membuktikan dakwaannya bahawa beliau diterima di seluruh negara dengan bertanding di Kulim.

''Anwar kini tidak yakin dengan penerimaan rakyat terutama sekali dengan beberapa isu yang melibatkan beliau akhir- akhir ini,'' katanya - UMO

Ezam berjanji untuk bertempur dengan Anwar

KUALA LUMPUR 31 Julai - Bekas Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mohamad Ezam Mohd. Nor berjanji untuk bertempur dengan Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim habis-habisan tidak kira sama ada beliau dicalonkan pada pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh atau sebaliknya.

Jelas beliau, keputusan untuk beliau bertanding atau tidak terpulang kepada pucuk pimpinan parti, UMNO negeri dan UMNO Bahagian Permatang Pauh.

''Siapa pun yang akan menjadi calon Barisan Nasional (BN) adalah tidak penting.

''Yang penting ialah saya akan berada di barisan hadapan untuk berdepan dengan Anwar demi menegakkan kebenaran dan keadilan,'' katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau sebelum ini mengumumkan bahawa beliau bersedia untuk bertanding melawan Anwar dalam mana-mana pilihan raya kecil yang akan diadakan.

''Ini adalah perbuatan yang tidak bertanggungjawab dan terdesak,'' kata Mohamad Ezam.

Tambah beliau, Anwar yang kini menghadapi proses undang-undang berhubung dakwaan liwat oleh bekas pembantunya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan sepatutnya membuktikan dakwaan itu adalah tidak benar.

Dengan cara mengumumkan untuk bertanding dalam pilihan raya kecil, jelasnya, Anwar seolah-olah memaksa rakyat untuk terlibat dalam proses beliau membuktikan kebenaran.

''Anwar kini memilih saluran demokrasi untuk mengalihkan pandangan rakyat berhubung kes jenayah yang dihadapinya,'' katanya. kes jenayah yang dihadapinya,'' katanya - UMO

Reaksi Dr. Mahathir

KUALA LUMPUR 31 Julai - Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail hanya menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri apabila bersedia mengosongkan kerusi Parlimen Permatang Pauh untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Menurut bekas Perdana Menteri itu, tindakan Wan Azizah adalah perkara yang akan dilakukan oleh mana-mana isteri sekalipun.

"Tidak ada apa yang lebih baik daripada seorang isteri yang menyayangi," katanya pada sidang akhbar khas di sini hari ini.

Dr. Mahathir yakin isterinya, Tun Dr. Siti Hasmah Mohd. Ali juga akan berbuat perkara yang sama jika berada dalam keadaan yang sama.

Kerusi Parlimen Permatang Pauh kosong berkuat kuasa hari ini.

Dr. Wan Azizah merupakan Ahli Parlimen kerusi itu sejak Pilihan Raya Umum 1999 iaitu selepas Anwar dipecat daripada parti serta kerajaan setahun sebelum itu dan dihadapkan di mahkamah.

Beliau sebelum ini merupakan Ketua Pembangkang di Parlimen - UMO

Kanang declines offers

Reactions: 

Kanang declines offers ©Berita HarianKUCHING: Sarawakian Kanang Langkau, one of Malaysia’s real heroes and a recipient of the country’s highest bravery award – the Seri Pahlawan Gagah Perkasa (SP) – has declined offers to be made a “Datuk”.

The 68-year-old former Warrant Officer I, who killed six communist terrorists in his career, took three bullets in the chest and stomach and still returned to active duty, said he could not afford a Datukship.

“I am not a rich man. I am poor. If I am made a Datuk, I will have to dress up smartly and get a driver which I cannot afford,” he said when interviewed after a wreath-laying ceremony at the Warriors Monument at the Museum Garden here yesterday.

Kanang is the sole surviving Malaysian to have received both the Panglima Gagah Berani (PGB) and the SP, which is equivalent to the Victoria Cross, the British highest bravery award.

It is the highest award in the Malaysian Federal Ranking of Awards, outranking awards that carry the Datuk and Tan Sri titles. Yet, the SP does not carry any title and is not listed in the Federal Order of Importance. The award carries a memorial allowance of RM400.

Kanang, whom Wikipaedia describes as a famous Malaysian hero and soldier from the Iban community in Sarawak, said he felt sad during the ceremony for fallen heroes as some of his former colleagues had sacrificed their lives to defend the country against the communist insurgents.

“I am lucky as I am still alive to see my six children and nine grandchildren,” he added.

Kanang, who retired from the army in 1985, now lives in Sri Aman where some 500 communist terrorists laid down their arms and returned to society in the early 1970s.

He said the fallen heroes and war veterans who had fought against the communist insurgents should be given recognition by the authorities as it was their sacrifice and contribution that had enabled the country and people to enjoy peace now.

Kanang, an expert tracker, was tasked with leading 25 soldiers to route out the communists during an operation in Perak in 1979. After tracking for 11 days in unfamiliar terrain, the soldiers were ambushed by the insurgents. Kanang himself was shot thrice – in his chest and stomach.

But the indomitable Kanang, then a sergeant with the Eighth Battalion Malaysian Rangers intelligence unit, rallied his comrades and fought. His courage inspired the others to battle on and routed the enemy.

State Assembly Speaker Datuk Mohd Asfia Awang Naser led the ceremony to mark Warriors Day jointly organised by the 3rd Infantry Brigade and Ex-Servicemen Association of the Armed Forces.

-TMB

Penalty charges to stay

Reactions: 

Zainal: ‘I’ll have to check and discuss matters concerning assessment with our legal department’LOCAL governments in Selangor will continue to impose penalty charges for late or unpaid assessment charges until they get a directive from the state government ordering them to do otherwise.

Selayang Municipal Council (MPS) president Zainal Abidin Azim said the council would continue with the penalty charges for those who failed to pay their assessment rates on time.

He said this when asked to comment on the ruling by the Federal Court recently that local authorities did not have the legal right to impose penalty charges on assessment tax defaulters who pay late or failed to pay their assessment rates.

The court was reported to have made the landmark decision on July 18 in favour of Generation Products Sdn Bhd against the Klang Municipal Council (MPK) for continuous imposition of penalty for late settlement of assessment rates since 1985.

Zainal said this was news to his council and that he was unaware of the announcement.

“I’ll have to check and discuss matters concerning assessment with our legal department,” he said.

“Over the next few days, we have to discuss and maybe amend our bylaws or Act. We are waiting for the state government to give us directives.

“As far as we know, imposing the penalty charges has always been a norm for us.”

Meanwhile, a check with the Petaling Jaya City Council (MBPJ) revealed that the council does not charge interest on late payment of assessment fees.

PJ mayor Datuk Mohamad Roslan Sakiman said MBPJ only charged a fee for issuing a late notice for unpaid arrears.

According to the website of the Subang Jaya Municipal Council (MPSJ), it stated that if the owner fails to pay assessment rates within a given deadline, then a penalty of 5% will be imposed on the total arrears.

It stated that a Form E notice will be issued and payment has to be made within 15 days from the date of issuance of notice.

After that, a warrant of arrest will be enforced and a 10% interest rate will be imposed on the entire arrears.

This is followed by an action of sealing and auctioning of the property and later court action.

While it was difficult to reach some MPSJ officers yesterday, its public relations officer Azfarizal Abdul Rashid claimed that the council had always done things according to by-laws and does not carry out unlawful action.

Shah Alam City Council mayor Mazalan Mohd Noor said the judgment did not affect the council’s method of collecting assessment.

He said this was because the council only penalised the errant ratepayers once.

“The errant ratepayers will not be repeatedly penalised for late payment as the council does not practice compounding ‘interest’ while collecting the arrears.”

Mazalan also said the council had not received any directive on whether there was a need to revise its system from the Selangor government.

-TMB

Advisory panel’s tough task to dispel economic gloom

Reactions: 

KUALA LUMPUR, Aug 1 — When the government gives out appointment letters to 30 members of the council of economic advisors soon, they should include a general caution — failure is not an option.

Not with the general sinking feeling about the economy.

A survey conducted by the Merdeka Centre in early July only confirmed that Malaysians are worried about their jobs, rising prices and generally expect things to get worse over the next 12 months.

Some 1,000 registered voters were polled between July 1 and 14 and the margin of error was three per cent.

The polling company asked similar questions about the economy in February and July to gauge the confidence level of Malaysians about the economy.

Six in 10 Malaysians say that the most important factor affecting the country is the economy.

Corruption, political upheaval and the sodomy allegations against Datuk Seri Anwar Ibrahim have been dominating the headlines since the March 8 general election, but Malaysians are uninterested.

They have more real concerns. With inflation surging at 7 per cent, many are finding it difficult to make ends meet.

In February, 59 per cent of Malaysians thought that the economy was favourable. In July, only 24 per cent felt the same.

And this percentage is going to get much lower. Only 20 per cent of those polled believed that there would be an upturn in the economy in a year.

Government officials also know that more challenging times are ahead. They believe that over the next 24 months will see the country facing a recession, the result of a global economic slowdown, runaway inflation.

To come up with plans to cushion the effects of the economic slowdown, the government has decided to set up a council of economic advisors.

The Malaysian Insider has learnt that some of the members of the council will be corporate captains, ministers and representatives of the private sector.

They will have their work cut out for them given the gloom and doom surrounding the Malaysian economy.

-TMI

Many worried country going downhill

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Aug 1 — An opinion poll carried out early last month confirmed what many Malaysians already know: four months after the 12th General Election, the people think the country is going in the wrong direction and are concerned about economic issues.

The Merdeka Centre survey, which only polled registered voters aged 21+, found that only 28% of respondents were satisfied with the way things were going in the country. The biggest concern is the economy, with 59% saying they were "worried over economic-related issues", followed by 10% citing concern over political matters.

Not surprisingly, only 40% of the voters polled in Peninsular Malaysia said they were satisfied with Barisan Nasional while 57% expressed satisfaction with Pakatan Rakyat. And only 42% of respondents said they were happy with the Prime Minister's performance.

Keeping in mind that the poll was carried out before Datuk Seri Anwar Ibrahim's arrest and the surfacing of the Pas-Umno talks, only 11% of the respondents believed in the allegations of sexual misconduct against Anwar. A significant 66% agreed that "it was a politically motivated action to disrupt Anwar’s political career".

Significantly, confidence in the instituitions that would handle this matter is low, with just 33% of those polled saying they were confident.

-TMI

Wee: No truth in China girl sex link SMS

Reactions: 

PUTRAJAYA: Deputy Education Minister Dr Wee Ka Siong has strongly denied a newspaper report linking him to a sex scandal and named the person whom he thinks has been sending threatening SMSes about him.

“I have to make it clear that there is no girl involved. It was her parents who came to the MCA to ask for help.

“This is why I am disappointed with the newspaper report as this does not reflect the content of the SMS received by MCA leaders,” he told a press conference after the ministry’s post-Cabinet meeting.

He was commenting on a newspaper report yesterday alleging that he had been involved with a student from China whom he had helped several years ago.

Dr Wee said he made a police report last Friday on SMSes being circulated among MCA leaders and elected representatives which implied that he would resign from all posts within 90 days like former health minister Datuk Seri Dr Chua Soi Lek did on Oct 20 last year.

“Although the sender wrote Dr Chua, he didn’t write which one and there are many Dr Chuas. When I saw the newspaper report mentioning a sex scandal, it was sensationalism by the newspaper as nothing in the SMS mentions a sex scandal,” he said, adding that he had discussed the matter with his lawyers.

“The SMS was sent on July 22 which was the nomination period, so I assume it’s linked to the party polls but I do not know his connection to the party. He just wants to tarnish my name but I am not nervous,” he said.

He also named a CEO of an education firm as the sender of the SMS.

“In the police report I asked the police to investigate if it was really that person as anyone could have signed his name in an SMS but I understand from the police that he said he had done it.

“That’s why I am brave enough to name him,” he said.

He also provided the background into the matter, saying that it was the student’s (Wu Ning Yu) father (Wu Hong Chun) who had sought help from the MCA Public Services and Complaints Department.

Dr Wee, who is also MCA Youth secretary-general, said that department head Datuk Michael Chong wrote him a note asking him to help as Wu had been cheated of RM100,000 for his daughter’s education.

He explained that the CEO was the one who had cheated Wu as he had used the name of a foundation to accept the money.

“When I exposed this in 2002, the foundation said it was not involved and sent the father a letter saying that they ould do nothing as they didn’t have the money,” he said.

He said he had known the CEO for more than 15 years as he had been a good debater at a university where he (Dr Wee) had been asked to act as a judge.

Dr Wee also advised people not to resort to unscrupulous actions.

In Johor, state police chief Deputy Comm Datuk Mohd Mokhtar Mohd Shariff said police were investigating the matter and that he had ordered the Johor CID chief Senior Assistant Comm II Amer Awal to wrap up the investigation as soon as possible and forward the report to the deputy public prosecutor.

He also said that the case has been classified under Section 500 of the Penal Code for Punishment for Defamation.

Related Stories: Chong: I’ll stand by Wee

-thestar

Ka Chuan tidak percaya dakwaan 'skandal seks' Wee benar

Reactions: 

DR. WEE Ka Siong yang juga Setiausaha Agung MCA menunjukkan khidmat pesanan ringkas (SMS) yang diterimanya berhubung dakwaan beliau akan meletakkan jawatan setelah didakwa terbabit dalam skandal seks, pada sidang media di Kementerian Pelajaran hari ini. -fotoBERNAMA

(Dikemas kini) PETALING JAYA: Setiausaha Agung MCA, Datuk Seri Ong Ka Chuan percaya khabar angin yang disebarkan mengenai 'skandal seks' membabitkan Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Wee Ka Siong (gambar) adalah tidak benar.

"Saya percaya Wee tidak akan terlibat dalam kes macam ini. Semuanya mesti melalui proses perundangan untuk mendapatkan kebenaran," kata beliau yang juga Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan di sini.

Beliau diminta mengulas laporan yang mendakwa Wee mempunyai skandal seks dengan pelajar dari negara China yang disebarkan melalui SMS.

"Saya masih tidak mengetahui apa yang berlaku secara keseluruhannya dan saya akan berjumpa dan bertanya dengannya (Datuk Dr Wee Ka Siong). Saya sangat yakin dengan profesionalismel Datuk Wee," kata Ong.

Dalam pada itu, Naib Presiden MCA Datuk Ong Tee Keat hari ini meminta anggota parti itu supaya tidak menggunakan kaedah surat layang dan SMS jika berasakan pihak lain telah melakukan sesuatu yang tidak betul.

Beliau yang juga Menteri Pengangkutan berkata, oleh kerana negara ini mempunyai undang-undang, mereka perlu tampil ke depan jika mengetahui mengenai sesuatu perkara dan bukan dengan cara mengadilinya sendiri, tanpa mendedahkan identitinya, melalui kaedah itu.

Bagaimanapun, katanya, beliau tidak menafikan kejadian seperti itu akan timbul setiap kali menjelang pemilihan parti atau pilihan raya.

"Inilah yang seringkali berlaku menjelang pemilihan parti atau pilihan raya. Pilihan raya pun ada juga gejala seperti ini dan setiap kali yang kita nampak tak lain daripada penyebaran luas pelbagai cerita, tohmahan dan tuduhan sama ada berasas atau tidak berasas.

"Daripada saatsaat yang dianggap kritikal khasnya menjelang pemilihan parti atau pilihan raya, bila nak rebut kerusi, memanglah semua ini akan timbul,

Ong juga berkata, mana-mana pihak yang sengaja berbuat demikian dengan niat semata-mata untuk menjejaskan imej orang lain adalah satu perbuatan yang dianggap sebagai "dosa".

"Saya kira itu dosa namanya, dosa mengikut kriteria apa agama sekalipun. Ini dosa sebab itu merupakan fitnah," katanya.

Beliau berkata, setiap orang mempunyai hak untuk mempertahankan dirinya terutama dalam soal maruah.

"Sudah pasti setiap orang mempunyai hak untuk mempertahan diri sendiri, integriti, reputasi kerana kita ada kedaulatan undang-undang. Apa yang saya ingin beritahu, beliau patut tahu apa yang terbaik untuknya," katanya.

Ditanya sama ada Wee perlu melaporkan mengenai perkara itu kepada jawatankuasa disiplin parti, beliau berkata: "Sekali lagi, itu adalah pilihannya tetapi apa yang penting kedaulatan undang-undang."

-mSTAR Online

Pas and DAP promise full support

Reactions: 

KUALA LUMPUR: The opposition yesterday promised their full support for Datuk Seri Anwar Ibrahim's bid for the Permatang Pauh parliamentary seat.

Senior leaders from Pas and DAP admitted they were privy to PKR president Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail's decision to quit much earlier.

Pas president Datuk Seri Abdul Hadi Awang said he was notified yesterday.

"We fully support Anwar and the party will mobilise its machinery to ensure his victory."

DAP adviser Lim Kit Siang also echoed his sentiments, saying that Anwar was assured of the party's full support.
"I was informed about this development much earlier. We will support him all the way."

Lim, however, declined to comment on whether this by-election carried added weight, following recent statements by Anwar that the Pakatan would be wresting power from the Barisan Nasional by mid-September.

DAP chairman Karpal Singh said the decision was timely as Wan Azizah had been holding the fort since Anwar's arrest in 1998.

He challenged the government not to arrest and charge Anwar over the sodomy allegations so as to allow him to contest.

He called on the Election Commission not to drag their feet in fixing a date for the by-election.

Pas vice-president Datuk Husam Musa said the by-election would now provide Anwar with the opportunity to return to active politics.

-NST Online

Wan Azizah to remain as party president

Reactions: 
Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail and Datuk Seri Anwar Ibrahim at the press conference yesterday.
Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail and Datuk Seri Anwar Ibrahim at the press conference yesterday.
PETALING JAYA: Parti Keadilan Rakyat president Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail has resigned as the Permatang Pauh MP -- less than five months after being re-elected in the March 8 general election.

The resignation will force a by-election which her husband and de facto party leader Datuk Seri Anwar Ibrahim can contest.

After months of speculation on his widely anticipated return to Parliament, Anwar appears to have settled for the safest bet -- a seat won by the PKR in the last elections with the biggest majority.

On March 8, Dr Wan Azizah was returned by a 13,388 majority. She polled 30,338 votes to Barisan Nasional candidate Datuk Pirdaus Ismail's 16,950 votes.

At a press conference yesterday, he denied that the hurried move had been due to rumours that he would be arrested soon on sodomy charges.

"Even if they arrest me, what could they charge me with? They have been on a month-long fishing expedition. And not caught any fish."

Home Minister Datuk Seri Syed Hamid Albar said yesterday that investigations into the sodomy allegations had been completed.

Dr Wan Azizah told the packed press conference of about 50 reporters at the party's headquarters here that she sent her resignation letter to Dewan Rakyat Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia on Wednesday but had not received an acknowledgement.

She had been informed that he would respond on his return from Sabah on Monday.

According to the Elections Act, a by-election would have to be called within 60 days of a seat being vacated. The speaker would have to inform the Election Commission before it can announce that the seat is vacant.

Anwar had on many occasions hinted at a number of constituencies that he choose to contest, including Kuala Kangsar, Bandar Tun Razak and, most recently, Kulim-Bandar Baharu.

The result in Kulim-Bandar Baharu, won by the PKR's Zulkifli Nordin, is being contested in an election petition.

"I don't expect this case to be solved any time soon.

"With full support from Azizah, as well as the Pas and DAP leadership and our friends in Permatang Pauh, I am offering myself as an MP for the constituency."

Anwar also claimed that the coalition was still on track for a Sept 16 deadline for the three-party Pakatan Rakyat pact to form the federal government.

Permatang Pauh is an Anwar stronghold. He represented the Malay-majority seat for four terms before his 1998 arrest and subsequent imprisonment. Since then, Dr Wan Azizah has been the MP for the constituency.

Asked if he chose Permatang Pauh because it was "safe", Anwar said: "Actually, (Selangor Menteri Besar) Tan Sri Khalid Ibrahim had offered Bandar Tun Razak, so did Azmin Ali with his Gombak seat. They are all safe seats, including the one in Kulim.

"If it looks very safe, please convey that to Umno," he said.

Dr Wan Azizah, who at times stuttered when announcing her resignation, said she would remain as party president.

PKR vice-president R. Siva-rasa, who was also at the press conference, said the sodomy allegations and police investigations would not get in the way of the by-election pro-cess.

"As long as the candidate has not been convicted before nomination day, he is eligible to contest."

-NST Online

Keep fight clean, Koh urges BN

Reactions: 
 Tan Sri Dr Koh Tsu Koon says Barisan Nasional  faces an uphill battle trying to wrest Permatang Pauh
Tan Sri Dr Koh Tsu Koon says Barisan Nasional faces an uphill battle trying to wrest Permatang Pauh
GEORGE TOWN: Barisan Nasional must fight the Permatang Pauh by-election in an honest, honourable and humble manner to win respect and support from the people, state BN chairman Tan Sri Dr Koh Tsu Koon said.

He said it would be an uphill battle.

Koh, who is acting Gerakan president, said it was not unexpected for de facto Parti Keadilan Rakyat leader Datuk Seri Anwar Ibrahim to contest in Permatang Pauh in his attempt to return to Parliament.

"Our internal analysis predicted this a month ago.

"Furthermore, Permatang Pauh is Anwar's home base which his wife, PKR president Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail won even in 2004 at the height of BN's popularity."
State Umno secretary Datuk Azhar Ibrahim said Dr Wan Azizah's decision was evidence that she could not lead the opposition.

He said it was also an act of betrayal of the people who voted her in.

"She has failed the rakyat. She has proven she is unfit to serve the people."

Azhar said Pakatan Rakyat was also going back on its word to be a prudent government, as a by-election required spending taxpayers' money.

Azhar said the state Umno leaders would meet soon to map out a strategy to wrest the seat back from PKR.

"The people can see for themselves our contributions. PR has done nothing. They have not helped the Malays, especially those in the rural areas."

State MCA deputy liaison committee chairman Lau Chiek Tuan said the current situation was of no help to BN, alluding to Anwar's ability to turn a sodomy allegation against him into being perceived as a political ploy to derail his ambitions.

-NST Online

Selesai sudah kusut dan masai dalam Pas

Reactions: 

Pas president Datuk Seri Abdul Hadi Awang with party secretary-general Datuk Kamarudin Jaffar and women's wing chief Nuridah Salleh at the press conference yesterday. — Picture courtesy of siasahdaily.blogspot.com

AUG 1 — Setelah berding dong hampir lima bulan, akhirnya Pas mencapai kata sepakat semalam, 31 Julai 2008. Kata sepakat itu dicapai dalam mesyuarat bersama antara Jawatankuasa Pas Pusat dengan Majlis Syura Ulamak di pejabat Agung Pas Jalan Raja Laut.

Ia dicapai dalam mesyuarat marathon selama lima jam tanpa henti dari jam 10 pagi hingga jam 3.00 petang. Bayangkan mereka tidak berhenti makan tengahari sehinggalah mesyuarat itu tamat.

Sidang media yang dibuat oleh Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang jam tiga petang bersama Setiausaha Agung, Datuk Kamarudin Jaffar dan Ketua Muslimat, Nuridah Salleh hanya berjalan lima minit sahaja. Hanya tiga soalan dibenarkan selepas Abdul Hadi membacakan keputusan mesyuarat bersama itu.

Menjelang mesyuarat ini, pelbagai kenyataan menarik bertebaran di alam maya dan juga dada-dada akhbar serta kaca-kaca tv. Semuanya melahirkan pelbagai jenis spekulasi dan andaian apa akan berlaku dalam mesyuarat bersejarah ini. Para wartawan pula mula berkumpul di pejabat Pas yang terletak di Jalan Raja Laut itu sejak jam 9.00 pagi lagi.

Antara kenyataan menarik yang boleh dikumpulkan dalam tempoh pra mesyuarat ini adalah:

1) Pas sedia adakan muqabalah (pertemuan biasa) dengan Umno dan bukan lagi muzakarah.

2) Pas boleh bergabung dengan Umno dengan syarat kedua-dua parti dibubarkan dan Pas akan menuntut dilaksanakan hukum hudud dan qisas melalui kerjasama parti baru ini. (Ramai yang mengira, ini cara Nik Aziz untuk memaksa Umno menolak gabungan ini)

3) Ketua Penerangan Pas, Mahfuz Omar menulis surat terbuka memohon maaf kepada semua kerana telah membuat kenyataan sebelum ini tidak ada perbincangan Umno dan Pas padahal ianya disahkan ada kemudiannya oleh Presiden Pas sendiri.

4) AJK Pas, Mohamed Hanipa Maidin secara terbuka menulis dalam blognya kekesalan beliau dengan pertemuan antara pemimpin Pas dengan Umno dan berjanji akan menuntut penjelasan dalam mesyuarat yang telah berlangsung hari ini.

Kenapa semua ini berlaku? Kenapa sampai kusut masai dan berserabut jadinya parti Islam ini? Ramai yang bertanya saya. Secara jelas saya juga tidak tahu tetapi kalau saya boleh ceritakan, ia mungkin bermula dengan cadangan untuk membentuk kerajaan melalui Pakatan Rakyat.

Ia diumumkan oleh Anwar Ibrahim, pemimpin de facto Pakatan Rakyat yang turut disertai oleh Pas ini.

Bagaimana caranya? Ia hendak dilakukan dengan cara penyemberangan lebih 30 anggota Parlimen dari Barisan Nasional ke Pakatan Rakyat. Siapa yang hendak menyeberang? Yang dikenalpasti adalah sebahagian besarnya adalah anggota Parlimen bukan Islam dari Sabah dan Sarawak yang sememangnya tidak berpuashati dengan kerajaan BN.

Inilah mulanya kusut masai dan serabut (haywire) ini.

Setelah dikira, didapati jumlah angota Parlimen bukan Islam lebih ramai dari anggota Parlimen beragama Islam dalam kerajaan Pakatan Rakyat nanti. Sebahagian pemimpin Pas mula mengira, jika begitu bermakna, kerajaan yang bakal dibentuk nanti adalah bermajoritikan bukan Islam.

Di mana Pas ketika itu? Apa pandangan pengundi tradisional Pas iaitu orang Melayu dan Islam? Apa kata mereka nanti apabila dasar-dasar kerajaan baru ini mula dilaksanakan yang sudah tentu mengambil kira kuasa majoriti anggota Parlimen yang mendokong kerajaan baru ini.

Bagaimana dengan dasar perjuangan Pas? Kemana halatuju kerajaan baru itu nanti? Kalau dengan DAP pun Pas sudah sentiasa menghadapi masalah, bagaimana mahu berdepan dengan DAP yang nanti disokong oleh majoriti anggota Parlimen yang bukan Islam pula.

Inilah dilema Pas.

Maka bermula usaha untuk mencari jalan keluar dari kekusutan ini. Lalu, antaranya terfikirlah sebahagian mereka "mengapa tidak dengan Umno... mereka pun hampir setiap hari melambai-lambai tangan agar Pas bersama mereka."

Maka, berdasarkan senario itu berlakulah apa yang berlaku. Secara senyap-senyap sebahagian pemimpin tertentu Pas mula mengadakan perjumpaan dengan pemimpin Umno untuk membina jambatan. Pertemuan pertama mereka dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, telah mendapat gambaran apa yang ditawarkan kepada Pas.

Namun, selepas berjalan hampir beberapa bulan, nampaknya usaha itu hanya menuju ke dinding. Ia bakal berdepan dengan keraguan dan kesangsian ahli dan penyokong Pas. Yang paling marah adalah pengundi Pas di kalangan bukan Islam iaitu orang Cina dan India.

Bagi mereka, undi yang diberikan kepada Pas kerana mereka marahkan MIC dan MCA yang berbaik-baik dengan Umno. Umno bagi mereka terlalu busuk dan membusukkan. Selepas mereka memberikan undi kepada Pas tiba-tiba parti Islam ini didapati bermain mata dengan Umno pula.

Kemarahan mereka banyak dirasai oleh beberapa anggota Parlimen Pas yang menang di kawasan ramainya pengundi India dan Cina. Antaranya Dr Mariah Mahmud (Kota Raja), Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali (Titiwangsa), Dr Mujahid Yusof (Parit Buntar) yang juga pemimpin Pas yang mengendalikan Kelab Penyokong Pas dan juga Mahfuz Omar (Pokok Sena).

Lalu, lahirlah apa yang dinamakan sebagai “lanskap baru” kepimpinan politik Pas. Kalau dahulu, pemimpin Pas dipecahkan melalui ulamak dan profesional dan beberapa lebel lagi, lanskap baru ini sudah memecahkan segala tembok pemisah itu.

Ia sudah menjadi pro muzakarah dengan anti muzakarah. Istilah muzakarah sudah dianggap usaha atau perbincangan untuk berkongsi kuasa dengan Umno manakala mereka yang anti muzakarah pula tidak bersetuju untuk berkongsi kuasa dengan Umno.

Mesyuarat lima jam 31 Julai di Jalan Raja Laut telah membolehkan pemimpin Pas menilai kembali apa yang mereka lakukan sepanjang 8 Mac hingga 31 Julai hari ini.

Dan alhamdulillah segalanya sudah diletakkan di atas meja mesyuarat pada 31 Julai hari ini. Semuanya sudah diceritakan dan tidak ada sembunyi-sembunyi lagi. Setelah menganalisa burok dan baiknya, Presiden Pas dengan ditemani Setiausaha Agung dan Ketua Muslimat mengeluarkan kenyataan berikut:

1) Tidak akan ada kerjasama dengan Umno untuk membentuk kerajaan.

2) Pertemuan boleh dan akan dilakukan dengan sesiapa saja tanpa mengira siapa mereka.

3) Pas komited dengan Pakatan Rakyat dan akan bergiat aktif dan positif untuk mempertahankannya.

Zulkifli Sulong writes an exclusive weekly column for The Malaysian Insider apart from editing the Bahasa Malaysia Siasah weekly.

-TMI

Visit to the Jakun tribe at Bukit Radan, Muadzam Shah in Pahang

Reactions: 
A group of volunteers and I made a visit to the Jakun settlement in Bukit Redan in the state of Pahang recently.

This is a project supposedly to be undertaken by the Melaka Bar Human Rights Sub Committee and I was on a fact finding mission. The journey there took approximately 3 hours from Melaka town. We started our journey using the old trunk road. The countryside of Melaka was indeed beautiful and the view of rubber estates and secondary jungles was so unlike the usual city view that I have gotten used to. We passed the scenic Jus reservoir dam about 30 kilometers away in the outskirts of Melaka.

The Jakun are the second largest of the nineteen Orang Asli groups of Peninsular Malaysia. The Department of Orang Asli Affairs label them Orang Hulu (People of the Upriver), a term which the Jakun refer to themselves as well. Jakun settlements can be found in the Malaysian states of Johor and Pahang. In the past, their settlements extended over a much larger area of the southern peninsula.

I was forewarned by the volunteers that this settlement is the poorest of the poor. It was my first time making this trip with the volunteers. I was informed that Bukit Redan is located snugly on the borders of Melaka-Pahang. We arrived just before noon at the settlement which is just five kilometers away from the Muadzam Shah town. The Jakun settlement is just 30 meters away from the main paved road. I understand that the Universiti Tenaga Malaysia campus is in its vicinity.

The Jakun settlement is a community of about 100 inhabitants. Upon reaching our destination, the villagers informed us that that their daily staple diet is none other than tapioca. There is also no water piping installed here; thus a lack of integral water irrigation which is also fundamental for the cultivation of agriculture.

Upon further walking, we discovered that there are two ponds 70 meters away from the settlement. The first pond is utilised for washing clothes and bathing purposes. I was relieved to discover that there is a second pond; albeit a not so big one used for drinking water consumption.

The villagers’ living conditions are deplorable and sickening for the faint-hearted. My heart goes out to them. They live in overcrowded and unsanitary conditions. Any one single house is cramped in to accommodate ten people. These houses are just small, wooden houses on stilts without electricity supply equipped.

Most families have ten children due to paucity of birth control. However I did come across two families and upon noticing something amiss in that there seemed to be considerably less children around them, I asked their mothers as to the whereabouts of their children. The mothers replied that six to seven of their children had died before attaining ten years of age.

It probably wasn’t a surprise that the infant mortality rate is higher in regard to the Orang Asli if we were to compare with urbanites living in the city. We have better facilities and all of our trite necessities are provided for by the authorities. Even if they are not acceded to, we do have the necessary means to voice out our concerns to the authorities.

Sadly, this does not happen here in this settlement. Due to minimal education and lack of exposure beyond the confines of the community, the Jakun are unable to voice out their concerns through the proper channels of bureaucracy. This process also takes time and as a general rule, the administration is more concerned with the plight of the majority off its peoples compared to the ethnic tribal minorities which make up just less than one per cent of the total population in Malaysia.

The children who do grow up and survive in these appalling living conditions have to fend for themselves at an early age. They have to do with neither clean water supply, good hygiene nor rudimentary primary education. The surroundings of their living conditions are filthy, unkempt and disorderly. When they reach their teenage years, the temptation for vice is substantially higher as they are more susceptible to negative influence due to their extreme vulnerability compared to urban teenagers.

These children are forsaken by the education system along with the bane of their very existence. I felt like time came to a standstill. Being in the hourglass of time. Up till the evening when we headed back to Melaka, I remembered the faces of the people here and their way of life. Here at Bukit Redan, I felt a surge of melancholy that these people seemed so carefree yet unaware that their living conditions could improve drastically if more constructive effort and affirmative action were to be given by the local authorities and non-governmental bodies. Perhaps then aptly so the maxim “Ignorance is bliss” is for the best.

Due to lack of access to vaccination from mobile clinics, these children are more likely to be sickly and malnourished. The normal education system is of no significance here as the children of the Jakun lack the pre-requisite to academia which is electricity. Try as they may even for the most industrious, they cannot study without proper lighting in their homes; not to mention having proper ventilation in the comfort of a ceiling fan.

Basic study equipment such as tables and chairs; and stationary; I found out; are not a commodity in all homes. As this is sine quo non for a robust education, these unfortunate children would be lagging behind in their studies and placed under the slow learners’ category in school. This would further dampen their spirits to acquire education.

Sometimes one cannot but believe that there are still people living in austere conditions in Malaysia. One has to come out of his enclave to explore in order to know and believe. Thus, I’m thankful that we made this trip.

I had the opportunity to visit their graveyards which is 50 meters away from their settlement. It’s almost like a makeshift grave of unsung fallen heroes of war. The individual tomb stones appeared stacked into the ground hastily and no identification whatsoever can be deciphered from them. The atmosphere was grim. I was surrounded by creepers and shrubs of the jungle. The village headman, called the Tok Batin by the villagers, informed me that only days ago, the village had mourned the loss of a child. It was a simple burial ceremony in which the child was buried on the day he died. Alarmingly, there was no necessity for a post-mortem, added the Tok Batin. The reason was simple enough. The child had died in his homeland – the settlement. Had the child died in town, a post-mortem to probe the cause of death would have been mandatory according to government rulings. It would then take several days before burial.

I was divert when I asked an old lady how old she was. She said that she was as old as the jackfruit tree next to her home. Yet another old lady said she was definitely older than me as she was toothless. She was grinning from end to end.

It was apparent what simple lifestyles they lead here in Bukit Radan; simple lifestyles without guilt nor guile. Yet at the end of the day, it was not enough to lift my spirits. I felt I could do something in my capacity but just what yet I am unsure. Many Jakun are in a state of transition. They have given up hunting and foraging for food towards agriculture in order to survive. Some will need educational and agricultural assistance during this transition period.

I asked for permission to photograph them and their homes in which they readily obliged. I believe that the ever-widening gap between the poor and affluent in our society needs to be addressed. All the more echoed by Albert Schweitzer:


“The fundamental rights of [humanity] are, first: the right of habitation; second, the right to move freely; third, the right to the soil and subsoil, and to the use of it; fourth, the right of freedom of labor and of exchange; fifth, the right to justice; sixth, the right to live within a natural national organization; and seventh, the right to education.”

Let’s not deny the peoples of the Jakun their due right to habitation.





-TMB

Skandal tanah: Guan Eng mahu Tsu Koon bertanggungjawab

Reactions: 
PULAU PINANG: Bekas Ketua Menteri, Tan Sri Dr. Koh Tsu Koon mempunyai tanggungjawab moral dan etika untuk berjumpa dan bekerjasama dengan kerajaan baru negeri dalam mencari sebab sebenar isu penyelewengan tanah yang berlaku semasa pentadbirannya.

Ketua Menteri, Lim Guan Eng hari ini berkata, kerjasama Koh penting bagi membolehkan kerajaan baru negeri menaksir situasi kewangan sebenar sebelum merancang program bagi kepentingan penduduk negeri itu.

"Kita ingin melihat sejauh mana kerugian dapat dikurangkan, menentukan punca dan orang yang bertanggungjawab serta mengatasi kelemahan bagi mencegah berulangnya skandal tanah," katanya kepada pemberita di pejabatnya di sini hari ini.

"Bagaimanakah Koh boleh berpura-pura bahawa semuanya baik dan biar kerajaan baru negeri menghadapi akibat daripada skandal ini tanpa pengetahuan kami." soal beliau.

Menurutnya, kerajaan baru negeri terpaksa memulakan urusan dari sifar selepas semua fail dikosongkan oleh pentadbiran lama sebelum mereka menghuni pejabat-pejabar kerajaan selepas memenangi pilihan raya umum 8 Mac lepas.

"Apabila kerajaan baru ditubuhkan, kami menjangka menghadapi defisit belanjawan RM34 juta. Walaupun, kami menjangka sedikit skandal oleh pentadbiran BN (Barisan Nasional), kami terkejut dan tidak bersedia untuk berdepan dengan dua komplot tanah yang mungkin menyebabkan kerugian sehingga RM124 juta," katanya.

Lim berkata beliau kecewa dengan keengganan Koh untuk menemuinya walaupun sering membuat permintaan bagi bekas ketua menteri itu memperjelaskan isu-isu serius dan cabaran dalam kewangan negeri.

Oleh kerana perakaunan kerajaan tidak dimaklumkan sejauh mana jumlah kerugian yang dialami, kerajaan baru negeri juga tidak dimaklumkan mengenai akibat penyelewengan tanah itu.

"Sebaliknya, kita tidak mempunyai pilihan kecuali mengambil masa dan usaha untuk mencari dan mendedahkan penyelewengan ini atas inisiatif sendiri serta maklumat yang disediakan oleh pihak luar bagi menentukan jumlah sebenar kerugian yang dialami kerajaan negeri.

"Wujud ketidaktentuan dalam kewangan, kita tidak boleh menyediakan program kerana tidak tahu banyak mana wang yang kita ada selepas mendengar kerugian akibat skandal bekas kerajaan negeri," katanya.

Lim berkata, kerugian RM124 juta akibat penyelewengan dua isu tanah mungkin merupakan skandal terbesar dalam sejarah Pulau Pinang kerana ia membabitkan satu pertiga rizab negeri berjumlah RM373.6 juta.

"Walaupun tidak mempunyai kepentingan peribadi atau menerima manfaat dari penyelewengan itu namum Koh perlu bertanggungjawab kerana kegagalannya untuk bertindak umpama kejahatan wujud kerana orang baik tidak melakukan apa-apa," katanya.

Lim berkata, buat masa ini kerajaan negeri menunggu keputusan mahkamah mengenai rayuan terhadap jumlah yang perlu dibayar kepada pemilik tanah dalam komplot pertama manakala komplot kedua sedang disiasat oleh kerjaan negeri.

"Kami akan mengambil tindakan sewajarnya dalam komplot kedua nanti," katanya tanpa memberi penjelasan atau butiran lanjut.

-mSTAR Online

MB Selangor minta Umno letak Ezam jadi calon

Reactions: 
SA: Pengerusi Badan Perhubungan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini meminta UMNO supaya meletakkan bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan Mohamad Ezam Mohd Nor menentang penasihat parti itu dalam pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh.

Beliau yang juga Menteri Besar Selangor berkata UMNO patut meletakkan Mohamad Ezam bertanding di kawasan itu berikutan kesediaannya bertanding menentang Datuk Seri Anwar Ibrahim di mana-mana kawasan Parlimen.

"Sebelum ini, Ezam dilaporkan sedia bertanding menentang Anwar yang mengumumkan akan bertanding di Parlimen Bandar Tun Razak, katanya selepas majlis ramah mesra bersama media di sini hari ini.

Minggu lepas, Anwar membayangkan akan bertanding di kawasan Parlimen Kulim Bandar Baharu.

Anwar, 60, hari ini mengumumkan beliau akan bertanding pada pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh apabila isterinya, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail meletakkan jawatan sebagai Anggota Parlimen kawasan itu berkuat kuasa hari ini.

Dr Wan Azizah, 55, yang juga Ketua Pembangkang di PArlimen adalah wakil rakyat Permatang Pauh sejak 1999. Sebelum itu, kerusi itu diwakili Anwar.

Di PULAU PINANG, PKR negeri itu akan mengadakan satu majlis khas Sabtu ini untuk mengisytiharkan Anwar sebagai calon parti itu dalam pilihan raya kecil itu.

Pengerusi Perhubungan PKR Pulau Pinang, Datuk Zahrain Mohamed Hashim berkata Anwar dijangka membuat pengisytiharan itu selepas berceramah di hadapan penyokongnya di tapak Ekspo Seberang Jaya, malam itu.

Beberapa pemimpin Pakatan Rakyat juga dijangka menghadiri program itu, "katanya ketika dihubungi Bernama di sini, hari ini.

Zahrain berkata, PKR hanya menunggu Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk mengumumkan tarikh pilihan raya kecil itu sebelum menggerakkan kempen dan strategi yang telah diatur.

Katanya, peluang untuk Anwar memenangi kerusi itu juga cerah kerana kawasan itu memang merupakan kawasan beliau sejak 25 tahun lepas.

"Kalau Wan Azizah boleh menang pada pilihan raya lepas dengan majoriti lebih 13,000 undi, mengapa pula Anwar tidak boleh, sedangkan itu memang kawasan beliau.

Kita hanya nak lihat anggota Umno mana yang sanggup bertanding dengan Anwar. Itu yang kita dok tunggu," katanya.

-KLpos

Anwar Pertingkat Pertaruhan Dalam Perjuangan Ke Tahap Lebih Tinggi

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 1 Ogos (Bernama) -- Penasihat Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim kini mempertingkat pertaruhannya ke tahap perjuangan yang lebih tinggi demi mempastikan survival politiknya.

Bekas timbalan perdana menteri itu akan bertanding dalam pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh setelah isteri beliau yang juga Presiden PKR Datin Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menyatakan kesediaan mengosongkan serta merta kerusi tersebut yang merupakan kubu kuat pembangkang di Pulau Pinang.

Penganalisis politik yang dihubungi Bernama menyifatkan langkah ketua pembangkang itu kembali ke kerusi lamanya itu sebagai "tepat pada waktu dan tempatnya".

"Anwar memulakan karier politiknya di Permatang Pauh. Beliau juga tumbang ketika masih menjadi MP Permatang Pauh pada 1998.

"Kelihatan beliau mahu melakukan 'come back' dengan bertanding kerusi Permatang Pauh," kata penganalisis politik yang berpejabat di Pulau Pinang Datuk Seah Chee Kim.

Seah berkata Azizah telah memegang kerusi itu "bagi pihak Anwar" sejak 1998 demi menentukan survival politiknya dan keputusan Azizah mengosongkan kerusi itu 'langsung tidak mengejutkan'.

Bagaimanapun, wujud 'pertaruhan' tentang masa depan politik Azizah.

Artikel 48 (6) Perlembagaan Persektuuan menyebut mana-mana MP yang meletak jawatan akan hilang kelayakan untuk bertanding selama lima tahun dari tarikh peletakan jawatan.

Ini bererti jika Anwar ditangkap dan disabitkan kesalahan umpamanya dalam kes liwat sekarang, kedua-dua suami isteri tidak akan layak untuk bertanding sekurang-kurangnya pada pilihan raya umum akan datang.

"Jika Anwar memutuskan untuk bertanding di mana-mana kerusi lain selain Permatang Pauh, rakyat akan menuduh beliau cuba membina sebuah dinasti politik bersama isteri dan anaknya, Nurul Izzah yang sudah pun menjadi seorang MP (Lembah Pantai).

"Tidak ada pilihan bagi beliau.

Beliau terpaksa bertanding di Permatang Pauh. Lagipun, Wan Azizah telah mengumumkan beliau hanyalah pemimpin pembangkang sementara selepas pilihan raya umum Mac lepas," kata beliau.

Seah berkata, dengan situasi politik sekarang, rakyat khuatir Anwar akan dapat melakukan kemunculan semula yang efektif dalam politik memandangkan tuduhan liwat yang beliau hadapi daripada seorang bekas pembantunya.

"Apa yang dapat saya lihat, cakap-cakap mengenai liwat akan berkurang jika beliau memenangi pilihan raya.

Lagipun sejak 1992, rakyat di Permatang Pauh telah menyokong beliau dan isterinya," kata Seah, dan menambah Anwar berkemungkinan besar menggunakan harga minyak yang tinggi dan inflasi, malahan tuduhan liwat terhadapnya dalam kempen pilihan raya kecil nanti.

"Ini akan juga mengurangkan cakap-cakap mengenai rundingan Umno-PAS yang berpotensi menggugat Pakatan Rakyat, gabungan kerjasama pembangkang," tambah Seah.

Seorang lagi penganalisis politik Dr Oh Ei Sun berpendapat percaturan terbaru Anwar akan mencetuskan senario politik baru di negara ini, terutama bila ahli politik yang matang itu masuk ke Parlimen, jika beliau menang di Permatang Pauh.

Beliau membuat perbandingan dengan presiden Taiwan sekarang Ma Ying Jeou, ketika beliau masih pemimpin pembangkang di Parlimen Taiwan.

"Semasa Ma pengerusi Koumintang Party (KMT), beliau membuat keputusan berani dengan mengumumkan beliau akan bertanding untuk jawatan presiden ketika kerajaan Taiwan, yang dikuasai oleh Green Party, mendakwa beliau rasuah.

"Pada hari beliau didakwa, beliau mengumumkan akan bertanding jawatan presiden.

Hal yang sama di sini, bila khabar-khabar bertiup bahawa Anwar akan didakwa (kerana liwat), beliau mengumumkan akan bertanding bagi kerusi Permatang Pauh," kata Dr Oh.

Beliau berkata sekalipun berlaku langkah berani oleh Anwar, masa depan politiknya masih bergantung pada pengundi Permatang Pauh selagi " jika rakyat tidak percaya beliau terlibat dalam liwat, maka beliau akan menang; jika tidak beliau akan menempuh laluan sukar".

"Ini bukan sesuatu yang baru. Satu trik lama yang digunakan," kata Dr Oh.

Penganalisis politik, Datuk Prof Shamsul Amri menyifatkan langkah terbaru Anwar sebagai "tindakan kecewa".

Mula-mula, beliau berkata Anwar mengambil kesempatan dari popularitinya sekarang selepas siri kempen politik seluruh negara dalam usaha melencongkan perhatian pihak berkuasa dari siasatan liwat.

"Mengapa tiba-tiba sekarang. Anwar mengambil kesempatan.

Jika beliau ditangkap, maka ia boleh kata bahawa Barisan Nasional cuba menyekat beliau dari bertanding dan memasuki Parlimen," ujar beliau.

Prof Shamsul berkata ini boleh jadi satu helah politik Anwar, selepas pemimpin pembangkang itu sedar beliau tidak boleh menarik sebilangan 24 MP BN untuk melompat kepada Pakatan Rakyat dan membentuk kerajaan baru.

"Jadi dengan bertanding di kerusi yang selamat, yang kemungkinan beliau akan menang, beliau boleh kata soal melompat parti bukan prioriti oleh kerana beliau sudahpun menjadi ketua pembangkang dan mengambil alih kerajaan boleh dilakukan pada pilihan raya umum akan datang.

"Jika langkah mengambil alih tidak berlaku, sekurang-kurangnya beliau akan mempunyai usul kukuh iaitu untuk secara rasmi memimpin barisan pembangkang di Parlimen," kata Prof Shamsul.

Akhirnya, kata Prof Shamsul, Anwar memilih kerusi Permatang Pauh yang selamat ketika menyedari jentera pilihan raya BN akan bergerak sepenuh tenaga di mana-mana kawasan lain.

Sebelum ini, Anwar secara terbuka memberitahu rakyat yang beliau sedang menimbang untuk bertanding di beberapa kawasan termasuk Bandar Tun Razak di Kuala Lumpur dan Kulim Bandar Baharu di Kedah.

Beliau berkata Anwar tidak mahu mengambil risiko bertanding di kerusi yang tidak menjamin kemenangannya.

"Hakikatnya ialah barisan pembangkang akan menghadapi kekurangan dalam mana-mana pilihan raya kecil kecuali di kerusi mereka pasti akan kemenangannya.

Bagi BN untuk menumbangkan beliau (Anwar) di Permatang Pauh, amat sukar," kata Prof Shamsul.

BN Sedia Hadapi Pilihan Raya Kecil Parlimen Permatang Pauh

Reactions: 
PULAU PINANG, 31 Julai (Bernama) -- Tindakan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail mengosongkan kerusi Parlimen Permatang Pauh yang disandangnya sejak tiga penggal lalu memang telah diduga oleh semua parti komponen Barisan Nasional (BN) di Pulau Pinang.

Rata-rata tidak terkejut dengan pengumuman itu hari ini dan sudah menjangka Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim akan memilih kerusi selamat itu.

Pengerusi BN Pulau Pinang, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon berkata analisis dalaman BN telah meramalkan kira-kira sebulan yang lalu bahawa perkara ini akan berlaku.

Dalam kenyataannya yang dihantar melalui khidmat pesanan ringkas kepada Bernama di sini, Koh, yang juga Pemangku Presiden Gerakan, berkata Permatang Pauh memang merupakan kubu kuat Anwar dan isteri beliau telah memenangi kerusi itu pada 2004 walaupun ketika itu populariti BN berada di kemuncaknya.

"Memang telah djangka beliau akan memilih Permatang Pauh.

Kerusi-kerusi lain yang disebut hanya satu taktik untuk mengelirukan. Pilihan raya kecil ini agak sukar bagi BN.

"Kami perlu berjuang dalam pilihan raya kecil ini dengan jujur, secara terhormat dan dengan penuh rendah hati. BN Pulau Pinang perlu melakukan yang terbaik. Hanya dengan cara itu kami akan mendapat penghormatan dan sokongan orang ramai," katanya.

Sementara itu, Setiausaha Badan Perhubungan Umno Pulau Pinang Datuk Azhar Ibrahim berkata Umno Pulau Pinang percaya pucuk pimpinan Umno akan memilih calon yang sesuai dan terbaik untuk bertanding di kawasan itu.

"Umno Pulau Pinang akan menyokong siapapun yang dicalonkan oleh pucuk pimpinan parti dan kita sentiasa bersiap sedia untuk berkempen di kawasan itu ," katanya.

Beliau berkata peluang untuk calon BN memenangi kerusi itu adalah cerah berikutan rakyat telah sedar bahawa mereka tidak boleh mengharapkan Pakatan Rakyat untuk membela nasib mereka.

"InsyaAllah Umno boleh menang. Rakyat sekarang dah tengok sendiri macam mana Pakatan Rakyat mentadbir negeri ini dan mereka hanya pandai bercakap tetapi tidak membuat kerja," katanya.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan MCA Pulau Pinang, Lau Chiek Tuan berkata parti itu akan menyokong siapa sahaja calon BN yang diletakkan di kawasan itu dan akan menggerakkan jenteranya untuk membantu komponen BN.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata parti itu akan memberikan sokongan penuh kepada Anwar pada pilihan raya kecil itu kelak.

"Akhirnya Anwar memilih tempat yang sesuai untuk beliau dan sebelum inipun Anwar pernah bertanding di situ.

Bagi saya, di mana sahaja Anwar bertanding, kami akan memberikan sokongan yang padu," kata Ketua Menteri itu.

Sementara itu, Timbalan Pengarah di Pejabat Pilihan Raya Negeri, Ilyani Farha Mohamad berkata pihaknya bersedia untuk mengendalikan proses pilihan raya kecil itu pada bila-bila masa.

Pihaknya kini menunggu arahan daripada ibu pejabat Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk mengatur semua persiapan mengadakan pilihan raya kecil berkenaan.

Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Wira Ayob Yaakob berkata polis sentiasa bersedia untuk mengawal keselamatan dan memastikan proses pilihan raya kecil berjalan lancar dan menasihati semua pihak agar tidak menimbulkan kekacauan.

"Sementara menunggu tarikh pilihan raya itu, kita akan meningkatkan tahap keselamatan, mengemaskan persiapan daripada segi logistik dan sumber manusia pasukan polis yang akan ditugaskan mengawasi pilihan raya kecil itu," katanya.

Harakah mungkin RM1.50

Reactions: 
Oleh PAS Parit Buntar

 Kuala Lumpur : Harakah pada masa akan datang mungkin akan dijual pada harga serendah RM1.50 senaskah. Begitulah saranan para pengedar Harakah pada program Seminar Pengedar Harakah yang diadakan di Anjung Rahmad Gombak Sabtu lepas.

Program tersebut yang dihadiri oleh para pengedar dari seluruh negara diadakan dalam usaha mengambil pandangan dari para pengedar Harakah berkaitan pengedaran Harakah yang telah diluluskan oleh KDN untuk dijual dua kali seminggu.

Ucap utama dan perasmian dilakukan oleh Hj Mustafa Ali yang juga pengerusi Lembaga Pengarah Harakah. Dalam ucapannya beliau amat mengharapkan kerjasama bersungguh-sungguh dari para pengedar untuk memastikan kelancaran pengedaran Harakah dan dalam masa yang sama memastikan jualan Harakah terus meningkat.

seminar_harakah_270708_002.jpg image by paspbSemasa sessi soal-jawab hampir semua yang mengambil bahagian menyatakan betapa perlunya harga Harakah diturunkan seminima mungkin untuk memastikan lebih ramai akan membeli harakah demi menjayakan tujuan penerbitan Harakah itu sendiri.
"Kita bukan kira sangat berapa untung tapi yang lebih penting, lagi banyak Harakah dapat dijual lagi ramailah yang akan mendapat maklumat tentang PAS" ujar salah seorang pengedar.
Beberapa permasalahan dan kelemahan pengurusan pengedaran juga dibangkitkan dan pihak Pengurus Pengedaran berjanji akan meneliti semua permasalahan yang dibangkitkan dan akan cuba diselesaikan sebaik mungkin.

Semasa sessi penggulungan Hj Mustafa berjanji akan membawa semua hasrat dan pandangan yang telah diberikan oleh para pengedar untuk dibincangkan dalam mesyuarat Lembaga Pengarah Harakah.

"Walaupun saya pengerusi tapi saya tidak boleh janji apa-apa kerana semua keputusan terutama dalam hal harga perlu diputuskan dalam mesyuarat Lembaga Pengarah." Ujar beliau.

Pada akhir program tersebut, pihak pengurusan Harakah telah menyampaikan sijil penghargaan kepada pengedar-pengedar yang telah menjadi pengedar Harakah lebih 10 tahun. Antara yang menerima sijil tersebut adalah PAS Parit Buntar melalui Lajnah Penerangan yang telah menjadi pengedar Harakah sejak awal tahun 90an lagi. En. Bahrain, ketua Penerangan PAS Kawasan yang mewakili PAS Parit Buntar telah menerima sijil tersebut.

seminar_harakah_270708_003.jpg Seminar pengurusan Harakah image by paspbBeliau yang turut terlibat menguruskan Harakah sejak tahun 2000 melahirkan rasa terharu menerima sijil tersebut mengenangkan pelbagai masalah yang timbul dalam menguruskannya. Beliau juga merakamkan ucapan penghargaan kepada Ust. Yahya Lebai Mat dan Cikgu Idris yang menguruskan Harakah bagi pihak PAS Kawasan sebelum diambil alih oleh Hj Shaari sekarang.

Sebagai Ketua Pengarang, beliau amat mengharapkan harga senaskah Harakah dapat diturunkan seminima mungkin agar lebih ramai akan membeli Harakah seterusnya lebih meluaslah penerangan mengenai isu-isu melalui organ parti ini. Pada pendapat beliau harga RM1.50 senaskah adalah yang paling sesuai..

Majlis pelancaran Naskhah edisi 2 kali seminggu tersebut akan dibuat semasa Muktamar PAS Pusat yang akan diadakan di Ipoh pada 15, 16 & 17 Ogos 2008 akan datang.

Sila lawati Laman PAS Parit Buntar

Daripada : WebMaster PAS Parit Buntar