Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, August 02, 2008

Liwat: Pendedahan terbaru Saiful, ucap Anwar selamat bertanding

Reactions: 
(Mutakhir) KUALA LUMPUR: Sambil mengucapkan "selamat bertanding" kepada bekas bosnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim di kerusi Permatang Pauh, Mohd Saiful Bukhari Azlan (gambar) yang mendakwa diliwat oleh bekas Timbalan Perdana Menteri mendedahkan beberapa perkara baru - antara lain dia pernah keluar bersamanya tiga kali sejak Mei lalu.

Malah Saiful, 23, mendakwa sepanjang tempoh perkhidmatan dia pernah diberikan beberapa tanggungjawab oleh bekas majikannya, termasuk mengatur pertemuan sulit antara Anwar dengan Ahli Parlimen yang ingin melompat parti.

Dalam tulisannya itu, Saiful turut mendedahkan bahawa tugasan serta tanggungjawabnya ialah membantu Ketua Staf Anwar, Ibrahim Yaackob.

"Di sini, ingin saya terangkan tugas-tugas saya sebagai seorang coffee boy... membantu Ibrahim Yaacob iaitu Ketua Staf menguruskan jadual DSAI (Datuk Seri Anwar Ibrahim).

"Mengatur pertemuan sulit (sebagai contoh Ahli Parlimen yang hendak melompat parti, mesyuarat di Kondo Desa Damansara milik Encik Hassanudin yang juga seorang ahli/ketua cawangan PAS.

"Mengiringi DSAI ke Hong Kong awal Mei 2008, Bangkok hujung Mei 2008 dan Singapura 16 dan 18 Jun 2008," kata Saiful menerusi tulisan terbaru dalam blognya http://mohdsaifulbukhari.blogspot.com.

Blog ini dimulakan bulan lalu.

Tulisan kali ini yang bersifat mendedahkan "butiran mendalam" bertajuk "Tugas-tugas seorang bekas Coffee Boy kepada DSAI".

Dia menulis perkara selanjutnya akan didedahkan di mahkamah.

"Selanjutnya saya akan bongkar di mahkamah nanti. Diharap bersabar," katanya.

"Terpulang kepada pembaca untuk percaya atau tidak... atau cuba minta DSAI (Anwar) jelaskan sendiri sama ada benar atau tidak," katanya.

Saiful berkata, beliau berdoa agar Pejabat Peguam Negara dapat mengendalikan kes ini kerana mahu mendapatkan keadilan.

Dia juga menyentuh pendiriannya untuk bersumpah membuktikan kebenaran pihaknya.

"Buat saudara saudari sekalian, seperti yang dijanjikan saya akan melakukan sumpah dalam masa terdekat memandangkan siasatan kes saya ini seperti yang dimaklumkan telah pun selesai," katanya.

Baru-baru ini Saiful menerusi peguamnya Zamri Idrus berkata, dia akan membuat akuan bersumpah menggunakan al-Quran kerana siasatan polis terhadap kes liwat itu selesai.

Semalam, Zamri mengesahkan kepada mStar Online bahawa persiapan sedang dilakukan untuk menguruskan majlis itu.

Pada 28 Jun lalu, Saiful membuat laporan polis dengan mendakwa Anwar meliwatnya beberapa kali, termasuk kali terakhir di sebuah kondominium di Damansara dua hari sebelum laporan polis itu dibuat.

Dia kini dikatakan berada dalam perlindungan polis dan tidak pernah muncul di umum sejak itu kecuali dirakamkan pergerakannya ketika hadir di Ibu Pejabat Polis Brickfields.

Kelmarin, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, siasatan dakwaan itu telah selesai dan sudah dikemukakan kepada Peguam Negara untuk tindakan susulan.

-mSTAR Online

Anwar, Ezam 'berkempen' di Permatang Pauh esok

Reactions: 
(Mutakhir) PETALING JAYA: Tarikh pilihan raya kecil bagi kerusi Permatang Pauh yang dikosongkan kelmarin belum ditetapkan! Penamaan calon belum dilangsungkan dan kempen rasmi belumpun bermula!

Tetapi dua gergasi yang menjadi perhatian - Datuk Seri Anwar Ibrahim dan bekas Setiausaha Politiknya, Mohamad Ezam Mohd. Nor akan berada di kawasan Permatang Pauh, esok.

Anwar, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) dijadual memulakan program perjuangan menawan kembali Permatang Pauh menerusi majlis yang dipanggil Pengisytiharan Pilihan Raya di tapak ekspo Seberang Jaya malam esok.

Ia secara tidak langsung menjadi simbol Anwar, wakil rakyat kerusi Parlimen Permatang Pauh dari 1982 hingga 1999, pulang ke kawasannya.

Pengerusi PKR Pulau Pinang, Datuk Zahrain Mohamed Hashim berkata, konvoi 100 kereta akan mengiringi Anwar dan rombongannya ke pusat operasi pilihan raya di Yayasan Aman, Penanti pada pukul 6 petang.

Sempena program itu Anwar akan membuka cawangan PKR Sama Gagah di Penanti sebelum menuju ke tapak eskpo untuk menyampaikan ceramah.

Ceramah Perdana Menuju ke Putrajaya akan memfokus kepada pilihan raya kecil Permatang Pauh, yang tarikhnya akan ditetapkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada Rabu ini, kata Zahrain.

Dalam pada itu, Ezam bekas Ketua Angkatan Muda PKR yang menyertai Umno dua bulan lalu akan menyampaikan ucapan mengenai perpaduan orang Melayu pada majlis berasingan, yang dianjurkan oleh Sekretariat Perhimpunan Penyatuan Melayu.

Setiausaha sekretariat itu, Mohamad Nor Suhaili Jamali berkata, Anwar dan Ezam secara kebetulan berada di Permatang Pauh.

Malam tadi di Klang, Ezam sekali lagi mengulangi kesediaannya untuk berdepan dengan bekas ketuanya itu pada pilihan raya kecil UMNO Permatang Pauh nanti sekiranya dicalonkan.

"Kalau tanya saya sama ada saya bersedia untuk lawan Anwar Ibrahim saya kata sudah tentu saya bersedia dan saya tak akan tolak. Menang atau kalah itu bukan perkara utama tetapi yang penting kita tentang Anwar sebagai satu pasukan untuk menegakkan kebenaran.

"Sebab itu saya kata jangan nak sebut dengan saya tentang kalah menang, dan jangan nak takutkan saya tentang kawasan Permatang Pauh. Jangan nak cabar saya kerana saya antara pejuang dan saya akan lawan," katanya dalam ceramah perdana anjuran UMNO Bahagian Shah Alam.

Ezam menyifatkan penasihat PKR itu bukan seorang "pendekar" kerana memilih untuk bertanding di kawasan paling selamat iaitu di Parlimen Permatang Pauh.

"Selama ini orang ingat Anwar seorang pendekar tulen tetapi semalam dia dah tunjukkan sikap sebenarnya. Kalau betul dia pendekar kenapa dia perlu menyorok di kawasan selamat dan ajak orang bertarung," katanya.

Sementara itu, laporan Bernama menyebut, pengumuman Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail mengosongkan kerusi Parlimen Permatang Pauh untuk memberi laluan kepada suaminya bertanding kini meninggalkan satu teka teki kepada pengundi di kawasan itu siapa pula akan diletakkan di situ untuk menentang Anwar calon tempatan atau orang luar.

Sudah pasti semua orang ingin tahu siapa bakal calon BN yang akan dipilih bertanding menentang Anwar tetapi kriteria orang tempatan sebagai calon perlu diberi perhatian.

Pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh sudah pasti menyaksikan persaingan sengit antara calon BN dan Anwar.

Suara lebih 58,000 pengundi Permatang Pauh perlu didengar dan diambil kira bagi memastikan individu yang dicalonkan memenuhi aspirasi dan kehendak mereka lebihlebih lagi bagi golongan muda yang mewakili 40 peratus pengundi di kawasan itu.

"Kalau boleh saya mahu calon yang mewakili kami orang tempatan dan boleh berkhidmat di sini. Jangan ingat kami mengundi sekadar untuk sukasuka, kami mengharapkan sesuatu... berkhidmat untuk kami," kata seorang pengundi muda di kawasan itu.

Rosmalina Abdullah, 30-an, berkata usia calon bukan menjadi masalah kerana yang penting ialah kejujuran dan keikhlasan calon itu.

"Muda atau tua bukan persoalan, kalau dah lima penggal jadi wakil rakyat tetapi tidak boleh bawa perubahan tak ada gunanya," katanya menjelaskan calon tempatan akan lebih memahami masalah penduduk di kawasan itu.

Sambil melahirkan rasa kecewa dengan tindakan Wan Azizah meletak jawatan, beliau berkata tindakan itu satu perbuatan yang tidak adil kepada pengundi selepas mereka memberikan kepercayaan kepadanya.

"Beliau (Dr Wan Azizah) kata bertanding untuk berkhidmat kepada rakyat tetapi bila rakyat pilih, belum sampai lima bulan, dah letak jawatan dan ini tidak betul kerana dibuat atas kepentingan peribadi, bukan ikut kehendak rakyat," katanya.

Bagi Badrul Lishah Ali, selain calon orang tempatan, beliau mahu calon yang bakal dipilih itu mampu membawa perubahan yang bermakna bagi kawasan itu yang sudah lama ketinggalan akibat janjijanji yang tidak dapat ditunaikan oleh pemimpin kawasan itu sebelum ini.

"Kalau boleh kami mahu penduduk tempatan kerana kami mahu pembaharuan dari segi pembangunan dan politik. Kami mahu pemimpin baru dan kami tidak mahu lagi berada di takuk lama," katanya.

Ketua Pemuda Umno Permatang Pauh Mohd Zaidi Mohd Said turut berkongsi pandangan yang sama kerana menurutnya penduduk tempatan lebih cenderung bekerjasama dengan pemimpin yang mereka kenali.

"Kalau boleh kita juga mahu calon tempatan. Bila calon itu tahu tentang keadaan di sini, lebih elok," katanya sambil menambah bukan menjadi satu kesalahan jika BN meletakkan calon muda yang bersih dan berwibawa.

Beliau yakin yakin pengundi Permatang Pauh kini menyedari bahawa PKR tidak mampu membawa perubahan di kawasan itu.

-mSTAR Online

Konspirasi Pak Lah

Reactions: 
Repot polis ini telah dibuat pada 5.45 pm, 28 June 2008 oleh Saiful Bukhari a/l Azlan.

Saya, Mohd Saiful Bukhari b Azlan, ingin melaporkan bahawa saya telah diliwat oleh majikan saya. Perkara ini berlaku tanpa kerelaan saya. Kejadian terakhir berlaku 26/6/08 di Unit 1151, Kondominium Desa Damansara, Jln Setia Kasih, KL. Oleh itu, tujuan laporan ini dibuat untuk mendapat pembelaan dan keadilan keatas diri saya. Saya juga berasa bimbang dengan keselamatan diri dan keluarga saya jika perkara ini tersebar luas di khalayak ramai. Majikan saya Dato Seri Anwar Ibrahim - Ketua Umum PKR.

Pasai apa Saiful lambat sangat nak buat repot?. Jom kita tengok balik apa yang berlaku sebelum repot ini dibuat.

Pada 25 Jun 2008, Saiful berjumpa dengan SAC 11 Mohd Rodwan Mohd Yusof kat bilik 619, Concorde Hotel di Kuala Lumpur. Sebelum tu, Saiful dan Rodwan telah bercakap melalui telefon sebanyak 8 kali.

Sebenarnya, depa tak ingat berapa kali depa telefon. Depa cakap ja 8 kali, walaupun sebenarnya mungkin lebih dari tu. boleh jadi 10 atau 12 kali. tapi sapa yang nak kira? Yang penting, depa berhubung banyak kali sebelum berjumpa di bilik 619, Concorde Hotel- macam mana nak kata 'rahsia kalau Malaysia Today boleh tau?

Tapi kita kena ingat. Rodwan adalah pegawai polis yang sama terlibat dalam konspirasi liwat 1998 terhadap Anwar. Rodwan terlibat sebagai orang yang mengambil contoh darah Anwar secara haram, kemudian, tiba-tiba saja keluar sebagai 'kesan' diatas tilam. Walaupun tilam itu di gunakan sebagai 'bukti', tapi hakim memerintahkan semua bukti itu dibuang dari rekod perbicaraan.

bila depa rasakan tilam itu tidak dapat membantu, depa minta hakim buang tilam tu. Dan tiba-tiba saja, tilam tu pun ghaib dan tak pernah muncul dimahkamah walaupun sebelum itu, ia diangkut setiap hari, bagi seluruh dunia tengok.

Ini apa yang dikatakan oleh peguam Sivarasa tentang hal ini.

"Dalam perbicaraan tahun 1998-99 , Anwar mengalami bagaimana bukti DNA disalahgunakan. Kita ada SAC Rodwan, yang mengambil sampel DNA secara haram dari simpanan forensik. dalam perbicaraan, ketika saksi pendakwa di soalsiasat, terbongkar bahawa DNA yang diambil itu telah di letak keatas tilam yang mahsyur itu.

Bila di tenung dengan fakta ini, pendakwa telah meminda pertuduhan dan memujuk hakim, Augustine Paul, untuk membuang keseluruhan bukti DNA daripada rekod, untuk menghalang peguam Anwar dari membalas."

Sebenarnya, banyak lagi 'bukti-bukti' yang dicipta terhadap Anwar untuk meyakinkan rakyat bahawa dia bersalah dalam kes liwat ini. Tunggu la...Malaysia Today akan membongkar saksi-saksi ini dan menelanjangkan bukti-bukti ini untuk menunjuk kepada rakyat bahawa IGP Ular dan AG haprak, termasuk barua-barua mereka seperti Rodwan, cuba memerangkap Anwar.

So, Rodwan dan Saiful berjumpa tiga hari sebelum itu dan mereka berhubung sebanyak sekurang-kurangnya 8 kali melalui telefon. Walaubagaimanapun, tiada repot polis dibuat sehinggalah Saiful pergi ke 2 hospital, tiga hari kemudian. Mengapa berhubung sebanyak lapan kali melalui telefon dan berjumpa secara rahsia bersama Rodwan didalam bilik hotel, dan hanya membuat laporan polis selepas dua kali pergi hospital?

Jom kita tengok persitiwa sebelum itu.

1. Saiful dan Rodwan bercakap melalui telefon lebih dari lapan kali.
2. Pada 25.06.08, jam 2.30 petang, Saiful dan Rodwan berjumpa dibilik 619, Concorde hotel di Kuala Lumpur.
3. Pada 26 Jun 2008, pungkok Saiful dikatakan telah di'liwat' oleh Anwar.
4. Pada 28 Jun 2008, Saiful pergi kePusat Rawatan Islam (Pusrawi) untuk mengadu dia tak boleh berak. Dia bagi tau kat doktor, dia tak boleh berak sebab ada orang 'sodok' pungkok dia.
sepatutnya, kalau pungkok dia kena sodok, mesti la lagi senang nak berak.
5. Doktor pun jenguk kat pungkok Saiful dan mendapati pungkoknya masih 'dara', macam pungkok Raja Petra!
6. Doktor pun bagi tau, kalau nak buat repot polis, lebih baik pergi ke hospital kerajaan.
7. Macam mana pun, Saiful tak pergi jumpa doktor kat hospital sebaliknya pergi ke pondok polis kat hospital tu untuk buat repot.Sumber dari HKL bagi tau, Tak ada pun pemeriksaan perubatan dibuat, tapi polis kata ada! Kalau kita tengok, repot polis itu dibuat dalam masa sejam atau dua jam selepas Saiful meninggalkan hospital. Nampak macam hospital bercakap benar dan polis berbohong.

Cuba ingat, Saiful berjumpa polis SEBELUM kejadian liwat ini berlaku. Kejadian liwat tu dikatakan berlaku pada 26 Jun manakala Saiful berjumpa polis pada 25 Jun. Itu pun, dia tunggu sampai 28 jun, baru dia pergi kehospital dan membuat laporan polis. Semua ini adalah kemuncak kepada pertemuan rahsia didalam bilik hotel dan selepas perbualan telefon dibuat.

Kalau Saiful diliwat, tak kan dia tak bagi tau kat Rodwan dalam pertemuan rahsia pada 25 Jun? Dan pasai apa depa jumpa secara rahsia dalam hotel pada 25 Jun? Bukan ka lebih baik kalau depa jumpa kat balai polis? Kalau hangpa la, hangpa nak jumpa polis SEBELUM diliwat atau SELEPAS diliwat?

Sapa yang berfikiran waras mahu percaya cerita ni? Ok, aku kata waras. Pak Lah mahu polis mendakwa Anwar walaupun Kabinet menentang. Kabinet merasakan tidak ada bukti untuk mendakwa Anwar, malah nak menuduh dia pun tak boleh. Tapi Pak Lah mahu polis meneruskan kes ini dan mendakwa Anwar. Aku kata orang yang berfikiran waras, tapi Pak Lah bukan lah orang yang waras.

Pasai apa Pak Lah teringin sangat nak dakwa Anwar? Senang ja. sebab kalau kes ini diteruskan, najib pun terlibat sama. Polis telah merakamkan kenyataan Najib dan Rosmah dibawah seksyen 112. Jadi, Najib dan Rosmah mesti menjadi saksi semasa perbicaraan. Bila itu berlaku, semuanya akan akan menjadi senang, macam taik keluar dari pungkok selepas diliwat.

Semasa perbicaraan yang akan dilakukan terhadap Anwar, rakyat malaysia akan diberitahu tentang hubungan diantara Saiful dengan Mumtaz Jaafar. Rakyat Malaysia juga akan diberitahu siapa dia Mumtaz Jaafar dan apakah hubungan dia dengan Rosmah. Kemudian, rakyat Malaysia akan diberitahu hubungan diantara Khairul Anas, Pembantu Khas Najib, dengan Saiful. - dan kisah-kisah mereka semasa bersekolah. Ho.ho.ho.. semua keseronokan dan skandal seks akan terbongkar semasa perbicaraan, mungkin Astro pun tak laku.

Kes liwat Anwar ini akan memudaratkan Najib, lebih teruk dari Anwar. Dipenghujungnya, mahkamah akan mengatakan tidak cukup bukti untuk mensabitkan kesalah terhadap Anwar.Mungkin lima atau enam tahun, tapi akhirnya Anwar akan bebas. Walaubagaimanapun, semasa lima enam tahun ini, Anwar terpaksa merengkok didalam penjara kerana tidak dibenarkan jamin. Ya...Anwar akan bebas tapi selepas merengkok dalam penjara tanpa jamin.

Najib pula tak boleh hidup senang. Anwar akan bertanding di Permatang Pauh dan mesti boleh menang. Mungkin majoritinya lebih besar dari Wan Azizah. Dan ini terjadi kerana Anwar akan bertanding dari dalam Penjara Sungai buloh dan semua orang tau, dia tak sepatutnya tinggal didalam penjara, jadi dia akan mendapat lebih banyak undi simpati.

Sementara itu, pemilihan UMNO diperingkat bahagian akan diadakan serentak dengan pilihanraya kecil Permatang Pauh. Dan Tengku razaleigh akan mendapat lebih dari 60 pencalunan, cukup untuk bertanding Presiden Umno. Nak dapat pencalunan ni yang susah, tapi kalau dia dapat pencalunan, dia akan dapat undi. Yang tu senang.

Sebaik saja Tengku razaleigh menang jawatan Presiden Umno dan menjadi Perdana Menteri, dia akan meminta AG dan polis supaya menghentikan semua ini. Kalau ada kes terhadap Anwar, campakkan dia kepenjara. Kalau tidak, hentikan pembaziran wang rakyat ini dan tutup kes. Itu yang akan dilakukan oleh tengku razaleigh. Dan dia akan disanjung dan Anwar akan kembali dengan kekuatan yang lebih kuat daripada sebelum dia dihantar kepenjara. Tengku razaleigh kemudian akan berpakat dengan pembangkang dan mencadangkan supaya dihentikan semua permainan politik ini supaya semua boleh duduk semeja dan bekerja untuk mentadbir negara.

Ekonomi didalam keadaan teruk. Negara ditadbir secara autopilot. Tiada siapa yang mentadbir negara ataupun bertanggungjawab. keseluruhan masa dihabiskan untuk menjatuhkan orang lain. Untuk kesejahteraan negara, semua ini mesti dihentikan dan Tengku Razaleigh akan menghentikan semua ini.

Orang-orang bukan Melayu gembira dengan Tengku Razaleigh dipuncak kuasa. sekarang ni, mereka tidak gembira, bukan saja dengan ekonomi malah tidak gembira dengan muzakarah Pas-Umno yang gagal. umno cuba memikat Pas dan cuba untuk bergabung dengan Umno. Malah Umno bersedia untuk menyatukan kedua-dua parti ini menjadi satu dan membenarkan undang-undang Islam dilaksanakan dinegara ini. Bukan saja Umno bersedia memberikan jawatan Menteri besar kepada Pas, malah jawatan Timbalan Perdana Menteri. Pak Lah menyatakan ini secara bertulis.

Tapi tunggu dulu. Kalau Pas diberikan jawatan Timbalan Perdana Menteri, kat mana nak bubuh Najib? Dan kalau Najib tidak lagi menjadi Timbalan Perdana Menteri, macam mana dia nak jadi Perdana Menteri. Dan Pak Lah menawarkan ini secara bertulis supaya pemimpin Pas dapat mengemukakannya dalam mesyuarat Jawatankuasa Pas Pusat hari Khamis lepas.

Bukan ka itu sebabnya mengapa Pemuda Pas kata, "Pas tidak berminat untuk bergabung dengan Umno, walaupun ditawarkan jawatan Timbalan Perdana Menteri!". Adakah sebab memang benar Pak Lah menawarkan mereka jawatan itu, atau hanya hipotesis Pemuda Pas?

Itulah caranya untuk membunuh dua ekor burung dengan satu batu. Secara serentak Najib dan Anwar dapat dikawal, dan Pak Lah tak perlu risau dengan dua orang ni. Boleh jadi betul. Boleh jadi tidak. Ada satu lagi isu sama ada Tengku razaleigh akan mendapat 60 pencalunan atau tidak dan sama ada Anwar menang diPermatang Pauh atau tidak.Kalau satu atau kedua-duanya berlaku, ia akan mengubah keseluruhan senario politik negara.Apa pun yang berlaku, satu perkara cukup jelas. Najib akan ditendang keluar, tak kira macam mana pun. Ini boleh dijangkakan tapi siapa yang berkuasa selepas itu, menjadi tanda tanya.

Ini bukan tentang kes Anwar diperangkap dengan tuduhan liwat palsu atau tidak. Ia berkenaan Najib yang diheret kedalam kancah ini dan didakwa sebagai dalang dalam konspirasi untuk memerangkap Anwar.Sudah pasti, Anwar akan merengkok dipenjara lima atau enam tahun, kemudian diisytihar tidak bersalah. Tapi Najib akan dipaksa bersara untuk kebaikannya. Ini bukan tentang Anwar tapi tentang Najib, dan Najib masih tidak menyedarinya... Kesiaaaan.

(Entri ini adalah terjemahan daripada artikel asal: Killing two birds with one stone , oleh Raja Petra)

exclusive by - mat saman kati

Masa PAS bukti kesetiaan Pakatan Rakyat - Husam

Reactions: 
SEREMBAN: Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa berkata, parti itu akan menggerakkan seluruh jenteranya bagi memastikan kemenangan Anwar selaku calon Pakatan Rakyat pada pilihan raya kecil itu.

"Ini juga masanya untuk kita (PAS) membuktikan kesetiaan terhadap Pakatan Rakyat, apatah lagi dengan pelbagai berita tentang kerjasama PAS dengan Umno yang digembar-gemburkan oleh media sejak kebelakangan ini," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis Konvensyen PAS Negeri Sembilan.

Katanya, PAS tidak memandang rendah kemampuan calon BN walaupun yakin kawasan Parlimen Permatang Pauh merupakan kawasan selamat bagi Anwar.

"Keyakinan untuk Anwar menang pada pilihan raya kecil itu memang ada, namun kita tidak boleh memandang rendah kepada calon BN kerana BN berkemampuan mengerah seluruh jenteranya.

"Oleh itu, kita harus berhati-hati dalam menghadapi situasi tersebut," katanya.

-mSTAR Online

Nik Aziz: Tidak mustahil Anwar menang majoriti besar

Reactions: 
RANTAU PANJANG: Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menegaskan, tiada sesiapa berhak mempertikaikan tindakan Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail kerana ia merupakan hak mutlaknya untuk berbuat demikian.

"Hak dia (Dr. Wan Azizah) untuk lepaskan jawatan (untuk diserahkan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim)... kalau saya nak lepaskan jawatan pun hak saya juga dan saya sendiri tidak ada sebab untuk tidak menyokong Anwar nak bertanding di kerusi Parlimen Permatang Pauh," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Masjid Tahfiz al-Riyadh di sini.

Menteri Besar Kelantan itu juga yakin isu negatif yang dikaitkan dengan Anwar tidak akan menjejaskan kredibilitinya dan tidak mustahil untuk beliau meraih majoriti undi yang besar pada pilihan raya kecil itu kelak.

"Rakyat kini dah akil baligh (matang). Mereka boleh faham dan nilai sesuatu perkara dan bagi saya isu yang dikaitkan dengan Anwar adalah isu jijik yang sepatutnya tidak terlalu diperbesarkan," katanya.

-mSTAR Online

Malaysia's Anwar primed to return to office

Reactions: 

MALAYSIAN opposition leader Anwar Ibrahim Friday was primed for a return to office, preparing his by-election campaign as he mounts a bitter political and personal fightback over sodomy allegations.

Mr Anwar is set to contest the by-election for a parliamentary seat in northern Penang state vacated by his wife Wan Azizah Wan Ismail after a turbulent decade for the charismatic opposition figurehead.

'We will start the campaign programme this weekend. Anwar is heading to Penang to launch it,' Mr Tian Chua, his Keadilan party's information chief, said.

Mr Anwar has said he decided to contest his hometown seat in Penang state as he seeks to return to parliament after a 10-year absence, adding that leaders of the other two parties in the opposition alliance supported him.

'Nothing is going to stop Anwar's return to politics unless the ruling government cheats with the use of phantom voters and vote-buying,' information chief Tian said.

Mr Anwar's decision to contest a by-election came after his party said he could face imminent arrest on charges that he sodomised a 23-year-old male aide, allegations he has denied saying they are politically motivated. -- PHOTO: AP

Mr Anwar's decision to contest a by-election came after his party said he could face imminent arrest on charges that he sodomised a 23-year-old male aide, allegations he has denied saying they are politically motivated.

He was jailed 10 years ago for the same sex charges before they were overturned, and was also imprisoned for corruption.

Mr Anwar has called his latest accuser, Mr Mohamad Saiful Bukhari Azlan, an 'outright liar' who was working with others in power to frame him and block his plans to topple the government.

The Keadilan's Tian said however Mr Anwar's by-election bid could come to a crashing halt next week if police arrest him on the latest sodomy charges.

'I think they may act against him. But we hope the authorities will act in a fair and just manner and do not arrest him,' Mr Tian said.

Deputy Prime Minister Najib Razak admitted Mr Anwar remained a formidable poitical foe and acknowledged the seat was in an area where the opposition leader is hugely popular.

'We have to be realistic. It will be tough. We will do our best,' he said.

'We accept his decision. We will face him.'

Mr Najib said the government was unconcerned about Mr Anwar's political comeback, despite his repeated public promise that he will topple Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi's regime by the end of the year.

'The government is not threatened,' he said.

Mr Najib denied the government has tried to destroy Mr Anwar's political career and comeback with the new sodomy allegations.

'It is an accusation made by his own staff,' he said in reference to the former aide-turned-accuser. 'It is not made by the government,' he said.

Mr Anwar has said he will form a new government with the help of defecting lawmakers from the powerful ruling Barisan Nasional coalition.

A return to parliament would be a next step in the political rehabilitation of Anwar, who was sacked as deputy premier in 1998 and later jailed on the sodomy and corruption charges.

Mr Anwar was considered the heir apparent to then prime minister Mahathir Mohamad when he was fired. -- AFP

Anwar menang, 30 ahli parlimen BN akan berhijrah

Reactions: 
PERMATANG PAUH : Dalam masa sesingkat mungkin, sebaik Datuk Seri Anwar Ibrahim memenangi kerusi Parlimen Permatang Pauh, kerajaan baru akan dibentuk dengan penghijrahan sekurang-kurangnya 30 ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) ke dalam Pakatan Rakyat. “Menang sahaja Anwar Ibrahim, dalam masa sesingkat mungkin sekurang-kurangnya 30 ahli Parlimen Umno-BN, akan berhijrah membentuk kerajaan baru Pakatan Rakyat seperti mana yang dirancang,” tegas Naib Presiden keADIlan Mohd Azmin Ali.

Azmin berkata keputusan Datuk Seri Dr Wan Azizah memberi laluan kepada Anwar bukan sekadar mahu mengekalkan kerusi Permatang Pauh, tetapi mahu menobatkan insan yang bernama Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri ke-6.

“Ini antara langkah strategik Pakatan Rakyat untuk menguasai kerajaan pusat dengan temanya Pakatan Menuju Putrajaya,” jelasnya.

Berucap pada majlis taklimat jentera pilihan raya keADILan Pulau Pinang, di Dewan Yayasan Aman, dekat sini semalam, Azmin berkata Anwar perlu menjadi anggota parlimen secepat mungkin.

“Ahli parlimen Umno-BN, khususnya dari Sabah dan Sarawak mahu Anwar segera ke parlimen sebelum mereka bertindak menyertai Pakatan Rakyat,” ulasnya.

Menurut Azmin selepas ini kerajaan BN akan melakukan pelbagai cara bagi menghalang Anwar bertanding.

“Saya yakin biarpun mereka fitnah, tangkap, mengaib dan mendakwa beliau, tetapi Anwar tetap akan bertanding di Permatang Pauh.”

Azmin berkata berdasarkan undang-undang, Anwar tidak boleh dinafikan haknya walaupun beliau didakwa dan ditahan selagimana mahkamah belum menjatuhkan hukuman.

“Tidak mungkin mahkamah boleh selesaikan kes dalam masa 60 hari,” katanya.

Pilihan raya kecil Permatang Pauh perlu diadakan dalam tempoh 60 hari selepas perletakan jawatan Dr Wan Azizah berkuatkuasa 31 Julai lepas.

“Saya yakin, dengan mood yang ada sekarang rakyat Melayu, Cina dan India, kita bukan sekadar boleh pertahankan kerusi Permatang Pauh, tetapi majoriti kemenangan akan lebih besar,” katanya.

Dalam pada itu Pengarah Pilihanraya Pusat itu juga mengingatkan BN akan menggunakan pelbagai helah dan penipuan termasuk memperkuda seluruh jentera kerajaan dalam kempen mereka.

“Sama seperti pilihan raya kecil Ijok, BN akan gunakan tektik mengugut dan menakutkan pengundi. Kita jangan pandang enteng cabaran BN. Semua petugas kena perlu lebih bersedia kali ini,” tegasnya.

-Malaysia Today

Killing two birds with one stone

Reactions: 
And why does Abdullah want so much for the police to charge Anwar? Simple: because his Deputy, Najib Tun Razak, would invariably get dragged into this whole mess.

NO HOLDS BARRED

Raja Petra Kamarudin

The following police report was made at 5.45 pm on Saturday, 28 June 2008, by Mohd Saiful Bukhari Bin Azlan (IC no: 850706-01-5687), who turned 23 last month:

Saya, Mohd Saiful Bukhari b Azlan, ingin melaporkan bahawa saya telah diliwat oleh majikan saya. Perkara ini berlaku tanpa kerelaan saya. Kejadian terakhir berlaku 26/6/08 di Unit 1151, Kondominium Desa Damansara, Jln Setia Kasih, KL. Oleh itu, tujuan laporan ini dibuat untuk mendapat pembelaan dan keadilan keatas diri saya. Saya juga berasa bimbang dengan keselamatan diri dan keluarga saya jika perkara ini tersebar luas di khalayak ramai. Majikan saya Dato Seri Anwar Ibrahim - Ketua Umum PKR.

Yes, that police report was made at 5.45 pm on Saturday, 28 June 2008. By why did it take that long for Saiful to make his police report? Let us retrace the steps that led to this police report.

At 2.30pm on Wednesday, 25 June 2008, Saiful met Senior Assistant Commissioner (SAC) II Mohd Rodwan Mohd Yusof in room 619 of the Concorde Hotel in Kuala Lumpur. Prior to this secret meeting, Rodwan and Saiful spoke on the phone at least eight (8) times.

In fact, they can’t really remember how many phone calls it was. They say it was at least eight times although it could have been maybe ten or twelve times. But who’s counting anyway? Eight, ten or twelve doesn’t really matter. The crux of the matter is: they spoke over the phone many times prior to meeting up in room 619 of the Concorde Hotel -- a ‘secret‘ meeting that can’t be very secret if Malaysia Today knows about it.

We must remember one thing. Rodwan is the same police officer who was involved in fabricating the 1998 sodomy allegation against Anwar. Rodwan was implicated as the man who illegally took Anwar’s specimens, which subsequently mysteriously reappeared as ‘stains’ on a mattress. It was so apparent the mattress was planted as evidence the judge subsequently rejected the mattress as evidence and ordered that all references of it be expunged from the court records.

That was all it took. When they realised that the mattress was hurting more than helping their case, they threw the mattress out of the court and deleted all records of it ever appearing in court. And, all of a sudden, the mattress no longer existed. It vanished into thin air. It ‘never appeared’ in court although for weeks it was paraded in and out of court for the whole world to witness.

This is what lawyer and Parliamentarian Sivarasa Rasiah had to say about the matter:

"In 1998-1999 trials, Anwar experienced the phenomenon of fabrication of DNA evidence. We had SAC Rodwan illegally removing DNA samples from forensic custody. In cross-examination of the prosecution's witnesses it was exposed that DNA taken from blood samples was planted on the infamous mattress."

"When confronted with this fact the prosecution amended its charge and persuaded the judge, Augustine Paul, to expunge the entire DNA evidence from the record, preventing Anwar's lawyers from responding."


There were, in fact, other so-called ‘damaging evidence’ that they created against Anwar to convince the public that he is indeed guilty of sodomy. In time, Malaysia Today will parade these witnesses and reveal this evidence to demonstrate to the public that the slime-ball IGP and scumbag AG, plus their slithery minion, Rodwan, fixed Anwar’s ass good and proper (pun intended).

Now, Rodwan met Saiful three days earlier and these two exchanged at least eight phone calls. Nevertheless, no police report was made until Saiful had visited two hospitals -- three days later. Why engage in eight phone calls and have a secret meeting with Rodwan in a hotel room, and only after visits to two hospitals does Saiful make his police report?

Let us look at the timeline again.

1) Saiful and Rodwan speak over the phone at least eight times over a few days.
2) At 2.30pm on 25 June 2008, Saiful and Rodwan meet in room 619 of the Concorde Hotel in Kuala Lumpur.
3) On 26 June 2008, Saiful’s ass allegedly gets ‘raped’ by Anwar.
4) At 2.00pm on 28 June 2008, Saiful goes to Pusat Rawatan Islam (Pusrawi, a ‘halal’ hospital) to complain that he can’t shit. He tells the doctor he can’t shit because someone buggered his asshole -- whereas that would instead have made it easier for him to shit.
5) The doctor peeps into Saiful’s asshole and discovers that his asshole is still as virgin as Raja Petra Kamarudin’s.
6) The doctor then suggests, for purposes of the police report, he goes to a government hospital for a second opinion.
7) However, instead of getting a second opinion, Saiful goes to the pondok polis at the hospital to lodge a police report. Sources in Hospital Kuala Lumpur (HKL) say that no second medical examination was done whereas the police say it was. Considering that the police report was made within an hour or two after Saiful left the first hospital, it is highly likely the hospital is telling the truth while the police are lying.

It must be noted that Saiful met the police BEFORE the so-called sodomy act took place. The sodomy was supposed to have happened on 26 June while Saiful met the police on 25 June. And it was not until 28 June that he went to hospital and made the police report a couple of hours later. And all this culminated not only after the secret meeting in the hotel room on 25 June but after eight phone calls as well.

If Saiful was sodomised, would he not tell Rodwan about it during the secret meeting in room 619 of the Concorde Hotel on 25 June 2008? And why in the first place did they meet in secret in room 619 of the Concorde Hotel on 25 June 2008? Should they not be meeting in a police station or in the police headquarters? And, most important of all, would you not want to meet the police AFTER instead of before the so-called sodomy took place (never mind whether the meeting is in secret in a hotel room or conducted the right way, in a police station)?

Would anyone in his or her right mind believe this latest sodomy allegation? Okay, I said ‘right mind’. Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi wants the police to charge Anwar while the Cabinet is against it. The Cabinet feels there is no evidence, not only to convict Anwar, but even to charge him in the first place. But Abdullah wants the police to pursue the case and to charge Anwar. As I said, no one in his right mind would believe the allegation against Anwar but then Abdullah is not a person known to be in his right mind.

And why does Abdullah want so much for the police to charge Anwar? Simple: because his Deputy, Najib Tun Razak, would invariably get dragged into this whole mess. The police have recorded both Najib’s and his wife’s statements under Section 112. So that means Najib and Rosmah would both have to take the witness stand to testify during the course of the trial. Once that happens, everything will flow freely like shit through an asshole that’s been sodomised.

During the course of Anwar’s impending trial, Malaysians will be told of the link Saiful has with Mumtaz Jaafar. Malaysians will also be told who Mumtaz Jaafar is and what her ‘special’ links with Rosmah are. Further to that, Malaysians will be told about the relationship between Najib’s Special Officer, Khairul Anas, and Saiful -- and the less than manly reputation these two buggers had while still in school. Yes, the excitement and kinky sex that is going to spill over from this trial will cause Astro to lose a lot of business.

The Anwar sodomy trial will hurt Najib more than it will hurt Anwar. At the end of the trial the court will declare that there is not enough evidence to secure a conviction. It will be a long five or six years but eventually Anwar will be free. However, during the course of the five- to six-year trial, Anwar will have to sit in jail because he will be denied bail. Yes, Anwar will be free in the end, but only after spending five to six years in jail without bail.

Najib, however, will not get off that easily. Anwar will contest the Permatang Pauh Parliament seat and will win. His majority will be even larger than Wan Azizah’s on 8 March 2008. And this is because Anwar will be contesting the by-election from behind the walls of the Sungai Buloh Prison. And everyone knows he does not deserve to be prison -- so he will garner massive sympathy votes.

Meanwhile, the Umno division elections will be held simultaneous to the Permatang Pauh by-election. And Tengku Razaleigh Hamzah will garner more than 60 nominations, enough for him to contest the Umno Presidency. Getting the nominations is the difficult part. Once he gets the nominations, he can get the votes. That is the easy part.

As soon as Tengku Razaleigh wins the Umno Presidency and goes on to become the new Prime Minister of Malaysia, he will ask the AG and police to stop messing around. If there is a case against Anwar, then well and good, throw him into jail. If not, then stop wasting the taxpayers’ money and drop the case. That will be what Tengku Razaleigh will do. And he will come out smelling as sweet as a rose while Anwar will bounce back stronger than before they bounced him into prison. Tengku Razaleigh will then call for a truce with the opposition and propose that all unnecessary politicking be suspended so that everyone can get down to the business of running the country.

The economy is in bad shape. The country is on autopilot. No one is running the country or appears to be in charge. 100% of the time is spent with one side trying to topple the other. For the good of the nation, this has to come to an end and Tengku Razaleigh will call an end to all the crap.

The non-Malays will be happy with Tengku Razaleigh at the helm. Currently they are not happy, not only with the way the economy is going, but also with the failed attempt to set up a new Malay-Islamic party that Umno mooted. Umno wooed PAS and tried to get them to merge with Umno. Umno was even prepared to consider merging the two parties into one and to allow Islamic laws to be implemented in the country. Not only was Umno prepared to offer PAS the posts of Menteri Besar but also the post of Deputy Prime Minister. And Abdullah even put this in writing.

But hold on. If PAS were to be given the post of Deputy Prime Minister of Malaysia, where would that put Najib? And if Najib is no longer the Deputy Prime Minister, then how can he take over as Prime Minister in 2010? And Abdullah put this is writing so that the PAS leaders could table it at their central committee meeting last Thursday.

Now does that explain why the PAS Youth Leader said that even if Umno offers them the post of Deputy Prime Minister of Malaysia, PAS is still not interested in merging with Umno? It is because Abdullah DID offer them the post of Deputy Prime Minister. PAS was not speaking hypothetically.

Yes, that is how to kill two birds with one stone. In one swoop, Najib and Anwar can both be neutralised. Then Abdullah will be rid of two thorns in his side. Maybe. Maybe not. There is still the issue of whether Tengku Razaleigh will get more than 60 nominations and whether Anwar will win the Permatang Pauh by-election. Any or both those happening would change the entire scenario. Whatever the case may be, though, one thing is very clear, Najib will be out of office, one way or another. That is certainly predictable. It is who will be in charge thereafter that is fluid.

No, this is not a case of Anwar being set up for a fall under false allegations of sodomy. It is about Najib being dragged into the mess and being fingered as the dalang behind the conspiracy to set Anwar up. Sure, Anwar will face a temporary setback. He will spend five to six years in jail and then will be declared not guilty. But Najib will be sent into retirement for good. This is not about Anwar. This is about Najib. And Najib has not awoken to this fact yet. Poor thing.

-Malaysia Today

Kurang 50% yakin BN, Pakatan Rakyat penuhi janji pilihan raya

Reactions: 
KUALA LUMPUR: Selepas empat bulan pilihan raya umum ke-12 berlangsung, rata-rata kurang 50 peratus rakyat negara ini yakin bahawa kedua-dua Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat akan memenuhi janji-janji yang dipertaruhkan semasa kempen selama 13 hari.

Kajian pendapat umum kendalian Merdeka Center menunjukkan, BN memperoleh keyakinan keseluruhan 40 peratus responden manakala Pakatan Rakyat pula 45 peratus - berhubung soalan sejauh mana kedua-dua perikatan itu akan menunaikan janji masing-masing.

Bagaimanapun dilihat daripada sudut sama ada "terlalu yakin akan menunaikan janji", 13 peratus responden memihak kepada BN berbanding hanya lapan peratus ke atas Pakatan Rakyat.

Seramai 27 peratus responden agak yakin dengan BN dan 38 peratus responden agak yakin dengan Pakatan Rakyat.

Peratusan responden yang "agak tidak yakin" adalah tinggi bagi BN iaitu 36 peratus tetapi hanya 27 peratus di sebelah Pakatan Rakyat.

Malah, peratusan "sangat tidak yakin" juga agak tinggi bagi BN iaitu 19 peratus berbanding 15 peratus responden yang memihak Pakatan Rakyat.

Kajian ini dijalankan antara 4 dan 14 Julai lalu membabitkan 1,030 responden di Semenanjung menerusi temu bual telefon.

Pilihan raya umum ke-12 berlangsung 8 Mac lalu menyaksikan BN kehilangan majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat.

Selain itu BN juga kehilangan kuasa kerajaan negeri di lima negeri iaitu Pulau Pinang, Perak, Kedah, Kelantan dan Selangor.

Meskipun BN berkempen menggunakan manifesto sendiri tetapi Pakatan Rakyat yang terdiri daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan PAS menggunakan manifesto sendiri, bukan atas nama Pakatan Rakyat.

Panggilan Pakatan Rakyat hanya diumumkan selepas keputusan pilihan raya umum diketahui.

-------------------------------------------------------------------------------------

TAHAP KEYAKINAN TERHADAP BN DAN PAKATAN RAKYAT

BARISAN NASIONAL PAKATAN RAKYAT

Sangat yakin 13% 8%

Agak yakin 27% 37%

Kurang yakin 36% 27%

Tidak yakin langsung 19% 15%

Tidak tahu 4% 12%

Tiada jawapan 1% 1%

---------------------------------------------------------------------------------------

Dalam pada itu, Pengarah Eksekutif Merdeka Center, Ibrahim Suffian ketika dihubungi memberitahu, pihaknya tidak terkejut dengan penemuan tersebut yang menunjukkan tidak sampai separuh rakyat negara ini yakin sama ada BN ataupun Pakatan Rakyat akan menunaikan janji-janji pilihan raya.

"Saya tidak terkejut kerana dari segi persaingan politik kedua-dua BN dan Pakatan Rakyat masih belum ada keputusan muktamad... masih banyak perkara yang belum menunjukkan penyelesaian ketara," katanya.

Sejak kali pertama selepas pilihan raya umum 1969, negara menyaksikan urutan perisitiwa politik hampir setiap minggu - termasuk yang terbaru keputusan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail melepaskan jawatan Ahli Parlimen Permatang Pauh bagi memberi laluan kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Kata Ibrahim, ketika banyak pihak masih meletakkan harapan yang tinggi terhadap Pakatan Rakyat untuk melaksanakan apa yang dijanjikan, penemuan ini menunjukkan BN kehilangan sokongan ekoran sentimen selepas kenaikan harga minyak dan kesan susulan.

"Banyak pengundi merasakan mereka telah dibelakangi dengan keputusan kerajaan menaikkan harga minyak. Ini faktor utama (menyebabkan paras rendah tahap keyakinan ke atas BN)," katanya.

Jelas beliau, persekitaran pendapat umum kemungkinan berubah menjelang akhir tahun memandangkan Pakatan Rakyat "masih dalam tempoh berbulan madu" dan ada banyak perkara yang tidak boleh dilakukan oleh ikatan pembangkang itu disebabkan halangan batasan kuasa.

Berhubung soalan sejauh mana berpuas hati dengan kerajaan Pakatan Rakyat, 57 peratus menyatakan persetujuan berpuas hati walaupun hanya sembilan peratus yang berada dalam kumpulan "amat berpuas hati".

Bilangan responden yang "tidak berpuas hati" dan "sangat tidak berpuas hati" adalah seramai 32 peratus.

Berkaitan soalan yang sama membabitkan kerajaan persekutuan BN pula, 44 peratus "berpuas hati" dengan pakatan 14 parti komponen itu dengan "lapan peratus sangat berpuas hati".

Seramai 54 peratus responden pula "tidak berpuas hati" dan "sangat tidak berpuas hati" dengan kerajaan persekutuan BN.

Hanya 42 peratus responden yang "berpuas hati" dengan prestasi Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi manakala 54 peratus melahirkan pandangan sebaliknya.

Sama ada Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak akan muncul sebagai Perdana Menteri yang baik kelak (ekoran pelan peralihan kuasa Jun 2010), 34 peratus "yakin" dengan kenyataan tersebut berbanding 47 peratus yang "tidak yakin" manakala 17 peratus "tidak pasti".

Hanya kira-kira 36 peratus berpandangan bahawa Umno, anggota komponen utama BN, mencerminkan aspirasi dan keperluan rakyat negara ini manakala 33 peratus "tidak berpuas hati" dengan pandangan sedemikian.

-mSTAR Online

TP - aku pulak 100% yakin BN tak akan tunaikan menifesto PRU12 haritu...bukti dah ada..."Selamat. Aman, Makmur"...apekejadah yang "selamat"...apekejadah yang "aman"...apekejadah yang "makmur"...aku tak tau...yang aku tau satu je......

Tukar KERAjaan..!

Terharu dengan 'petugas' ber'tshirt' pagoda yang kini seorang MB

Reactions: 
Walaupun cerita lama, terungkap di dalamnya kesedaran dan ukhwah sesama manusia. Bahkah lebih dari itu, terasa kemesraan dan tingginya nilai pertolongan sewaktu terdesak. Semuanya ini terjadi, ketika negara terkejut dengan isu "kongsi raya".

Rakan saya, yang kini Timbalan Pesurujaya PAS Wilayah Persekutuan, Ustaz Nazir Zakaria menceritakan pengalamannya itu. Suatu ketika keretanya pernah mengalami kerosakan gearbox di Lebuh Raya Utara Selatan, dekat susur keluar Tapah.

Ustaz Nazir berasal dari Kuala Kedah tetapi sudah lama menetap di Putrajaya. Kerosakan kereta itu terjadi sewaktu beliau hendak ke Kuala Lumpur.

Setelah tercari-cari siapakah yang boleh membantu, beliau menghubungi Setiausaha PAS Putrajaya, Wan Hasrul Affendi. Kebetulan kereta Proton itu dipinjam darinya dan Ustaz Nazir adalah Yang Dipertua PAS Putrajaya. Wan memberikan nombor telefon yang boleh dihubungi di kalangan aktivis PAS Perak.

Ustaz Nazir menghubungi nombor tersebut. Amran Harun, pemilik nombor telefon itu memberi jaminan akan menghantar seseorang ke sana. Ketika itu, Amran adalah Setiausaha Jabatan Pilihan Raya PAS (JPN) negeri berpangkalan di Ipoh. Tidak lama kemudian, seorang petugas PAS sampai dan membawa Ustaz Nazir serta kereta tersebut ke sebuah bengkel.

Sikap bertanggungjawab Amran cukup terpuji. Setelah seminggu berlalu, Amran sendiri menghantar kereta yang sudah siap dibaiki ke rumah Ustaz Nazir di Putrajaya, dari Kampar. Amran juga adalah Setiausaha PAS Kawasan Kampar, waktu itu.

Ketika ummat Islam mahu menyambut hari raya Aidulfitri, yang dikongsikan oleh kerajaan Barisan Nasional dengan hari raya Cina dan disebut "Kongsi Raya", sekali lagi Ustaz Nazir ditimpa kecelakaan. Tayar kereta Citra miliknya terbelah akibat terlanggar gigi jalan yang agak tajam di stesyen Petronas Hentian Rehat Tapah.

Ustaz Nasir bersama isteri dan anak-anak dalam perjalanan ke Kuala Kedah. Untuk berhari raya di kampong.

Waktu itu, tiada satupun kedai beroperasi kerana esoknya umat Islam akan menyambut hari raya Aidulfitri. Dan hari tersebut pula, orang sibuk menyambut hari raya Cina. Ustaz Nazir bertambah panik, tiada tayar simpanan dalam kereta.

Tiba-tiba, beliau teringat Amran Harun yang pernah menolongnya kira-kira setahun sebelum itu. Beliau terus menghubungi Amran. Nampaknya, Amran masih mengenal Ustaz Nazir dan berjanji akan menghantar "petugas" ke Hentian Rehat Tapah itu dalam masa 30 minit.

Ketika itu, umat Islam masih berpuasa dan esok akan menyambut hari raya. Bayangkanlah, terbelahnya tayar kereta itu dalam suasana terik matahari. Tayar simpanan tiada. Selang beberapa minit, telefon berbunyi. Seorang "petugas" terus bertanya Ustaz Nazir, saiz tayar dan jenis tayar bagi memudahnya mendapatkan tayar berkenaan.

Kira-kira 30 minit kemudian, "petugas" berkenaan sampai dan membawa tayar terpakai. Seorang yang sederhana kurus, bercermin mata dan kelihatan peramah. Barangkali "petugas" itu tinggal tidak jauh dari Tapah.

Malangnya, tayar yang dibawa (terlekat bersama rim) tidak sesuai dengan kedudukan skru pengikat rim. Akhirnya, "petugas" itu mengajak Ustaz Nazir mencari kalau-kalau ada kedai atau bengkel yang beroperasi hari itu sekitar pekan Tapah.

Dengan menaiki kereta "petugas" itu, mereka menuju Pekan Tapah. Semua kedai kelihatan tertutup kaku. Tiada satupun bengkel yang membuka pintunya. Tiada juga kedai tayar yang menggamit pelanggan hari itu. Semua bercuti, sebab hari itu hari raya Cina dan esok hari raya Aidulfitri.

"Petugas" itu melurukan keretanya ke arah Pekan Bidor. Jauh juga perjalanan dari Tapak ke sana. Patah semula ke arah Kuala Lumpur mengikut jalan lama. Mereka bernasib baik, terdapat satu bengkel yang masih beroperasi. Dan ada pula, tayar yang dicari-cari.

Dari jalan lama itu, mereka keluar ke susur Bidor dan masuk semula ke Lebuh Raya Utara Selatan menuju Hentian Rehat Tapah, tempat kereta Ustaz Nazir ditinggalkan bersama anak dan isterinya. Sebaik tiba, "petugas" itu terus membuka baju kemejanya. Yang tinggal hanya tshirt pagoda nipis berwarna putih.

Ustaz Nazir cuba untuk membantu tetapi ditegah oleh "petugas" itu. Kerana katanya, ini sudah jadi tanggungjawab beliau untuk menolong sesiapa sahaja khususnya ahli-ahli PAS sepanjang lebuh raya mahupun jalan lama yang merentasi negeri Perak.

Amranpun pernah memberitahu perkara itu. "Petugas" itu juga mengesahkan bahawa mereka ada team yang boleh dipanggil, jika berlaku musibah menimpa ahli-ahli PAS sepanjang perjalanan. Baik membabitkan kereta, motosikal mahupun kenderaan lain.

Peluh jantan mencurah-curah keluar. "Petugas" itu terus gigih memasang semula rim kereta. 'Tshirt' pagodanya sudah lenjun basah. Terik mahatari bukan kepalang. Hari itu, umat Islam berpuasa. Tentu sekali letih, dahaga dan tidak bermaya. Namun, "petugas" itu tekun menjalankan amanah parti, menolong sesama manusia.

Setelah selesai, dan "petugas" itu mengesat peluhnya, dia mengenakan semula baju kemejanya. Ustaz Nazir menghulurkan sedikit wang sebagai sagu hati. "Petugas" itu menolak, kerana katanya dia menolong dengan ikhlas. Bukan untuk mendapatkan wang.

Sebagai tanda ukhwah, rasa tanggungjawab dan tidak sampai hati, Ustaz Nazir menjadi serba-salah dengan penolakan "petugas" itu. Ustaz Nazir terus menghulurkan duit saguhati itu, kalau "petugas" itu tidak mahu menerimanya, beliau minta dimasukkan ke dalam tabung jamaah (PAS).

Sambil berpeluk-pelukan, Ustaz Nazir mengucapkan berbanyak terima kasih kepada "petugas" yang cukup baik hati itu. Beliau menghulurkan kad nama kepada "petugas" itu, kalau-kalau selepas ini boleh berjumpa di mana-mana, makan-makan sebagai tanda ukhwah.

"Ustaz Nazir Zakaria. Oh... Ustaz, Bendahari PAS Wilayah. Jadi Yang Dipertua Kawasan Putrajaya juga," kata "petugas" itu sambil membaca bait-bait yang ditulis pada kad nama Ustaz Nazir. "Petugas" itu juga turut mengeluarkan kad namanya dan menghulurkan kepada Ustaz Nazir.

"Ini kad ana. Manalah tau, kalau-kalau berlaku apa-apa, hubungi terus ana," ujar "petugas" itu sambil menghulurkan sekeping kad nama kepada Ustaz Nazir.

Tertera pada kad itu, nama Ir Mohamad Nizar Jamaluddin; Bendahari Badan Perhubungan PAS Perak dan (Yang Dipertua PAS Kawasan Kampar, Perak). Rupa-rupanya, "petugas" itu adalah kini, Menteri Besar Perak Darul Ridzuan dan Amran Harun pula menjadi Pegawai Khas beliau. - tmj/mks._

-HRKH

Saya Dah Dua Kali Sepak Tong..!

Reactions: 
Oleh PinkTutle

…ditanya kemungkinan beliau akan bertanding lagi pada pilihan raya ini, Pirdaus berkata perkara itu terserah kepada pucuk pimpinan parti.

“Sekiranya diarah berbuat demikian, saya patuh. Sebagai pejuang saya merasakan itu adalah tanggungjawab. Lagipun saya bersedia dan tidak gentar untuk berhadapan dengan dia (Anwar) kerana ini bukan kali pertama saya bertanding,” katanya.

Sementara itu, Pirdaus mencadangkan agar mesyuarat cawangan di negeri itu segera diselesaikan bagi membolehkan Umno Bahagian Permatang Pauh membuat persediaan secukupnya bagi pilihan raya kecil itu.

Pirdaus tewas dua kali kepada Dr Wan Azizah — dengan majoriti 590 undi pada 2004 dan majoriti 13,388 undi pada pilihan umum yang lalu ….Petikan Berita Bernama Hari Ini

-TKO

Antara dua pungkoq...

Reactions: 
Oleh enamjahanam

Ramai sangat dok sebut tentang Permatang Pauh yang mungkin akan bergegar dan memperlihatkan kehebatan dua individu, satu dari PR yang tak payah kita perkenalkan lagi..DSAI yang hebat sampaikan Shabery Cheek terkulat-kulat sampai air liur keluaq macam air serbat. Tu baru dok berdebat, kalau pilihanraya rasa aku mau terberak si anak KeCheek tu..

Kemudian mai pulak cerita tentang doktor lari setelah buat pemeriksaan ke atas Saiful Al Baruaiiii hanya kerana dia ditekan oleh polis Firaun yang tak kenal erti jahat. Bagi mereka ni bila mereka boleh pekena orang dan diangkat naik pangkat macam anak pak lebai Hasan yang tak diberkati, mereka dah kira baik. Anak haram puak-puak haram jadah ni. Gamaknya waktu pak mak depa berjimak dulu,, mungkin tak bismilah kot. Kalau tak pun mereka ini memang anak haram. Anak luar nikah.

Tapi nak kata mereka anak luar nikah tak patut pulak sebab Cina dan India semua anak luar nikah, tapi perangai jauh lebih baik dari polis-polis firaun ini. Mungkin depa ni banyak sangat kedarah aiq setan. tu yang otak dah jadi lebih pada setan..

Tak palah, kita lupakan sekejap tentang konspirasi. Mai kita bandingkan antara dua pungkoq....

Mula-mula kita tengoik pungkoq Saiful yang kononnya diliwat oleh DSAI secara paksa ( tanpa rela ). Nak liwat pungkoq tanpa rela bukan satu perkara yang mudah. Perogol pun dia tak tibai pungkoq, tapi depa tibai pantat sebab pantat lebih senang ditembusi,. Lagi pun pungkoq busuk,ada najis, tak taulah pulak kalau pungkoq Saiful ada ketui mas. Anyway berbalik kepada pungkoq Saiful yang nak diliwat secara paksa. Macammana? Tu yang aku muyshkil. Pertama pungkoq dia ketat sebab belum pernah diliwat. Lainlah pungkoq pondan di Lorong Haji Taib yang memang cari makan cara tu. Tak taulah pulak aku Saiful pun tergolong dalam pungkoq jenis Lorong Haji Taib. Pungkoq pondan sial.

Lagipun pungkoq pondan senang ditembusi sebab pondan jenis lemah lembut..kira-kira auuwww macam tu... Kalau badan dah lemah lembut maka puingkoq jadi besaq. Bila puungkoq besaq lubang pungkoq pun besaq dan longgaq, maka senanglah ditembusi oleh batang yang saiz pun kira taklah macam yang negro punya. Tambahan pula DSAI pun sakit belakang. nak tibai pungkoq pondan yang lubang luas tu mungkin senang sikitlah. Tu pun kalau cara paksa tak boleh...

Ini pungkoq Saiful yang aku tengok macho bukan main ( kalahkan Macho Man ). Tentu pungkoq dia kejap dan taklah longgaq macam pungkoq pondan. Bila kejap, isi dia mantap. Bila isi mantap, lubang pungkoq kecik ooi... Kalau DSAI nak sula pun tak boleh, walaupun secara sukarela inikan pula secara paksa... Tak masuk akai langsung. Hanya orang yang tak berakai saja yang percaya. Tak payah pi check doktor aku dah tau benda tu tak berlaku. Cukup dengan penjelasan teori pungkoq. Tu belum masuk teori yang DSAI sakit belakang. Agaknya Dolah Bedui pun kalau sakit belakang, nak sula pantat Jeanbnie pun susah apatah lagi nak sula pungkoq Saiful. Tapi polis Malaysia ni tau ajelah...Bodoh.. tu yang Sharlinie belum jumpa lagi. Orang bodoh suruh cari lembu hilang bolehlah. Nak suruh cari orang hilang takakan jumpa....

Anyway ni ialah analisa yang agak bodoh untuk polis bodoh. ini juga analisa mencarut untuk polis yang suka buat cerita karut. maaf kalau aku mencarut sikit. tapi itulah perbandingan antara dua pungkoq...

Hai Umno, hang bodoh atau aku bodoh?

Reactions: 
"Nah, ambik empat ringgit ni. Tambang pi balik dua ringgit, lebih tu buat belanja".

"Dua ringgit tak cukup buat tambang, bah".

"Awat pulak?! Jumaat lepas abah bagi dua ringgit buat tambang, hang tak gaduh pun. Hang tak kata tak cukup pun".

"Abah ni... Tak tengok berita ke?! Tu bulan lepas, bah. Bulan ni Pak Lah kata harga minyak naik. Bulan lepas tambang bas ikut harga minyak bulan lepas. Bulan ni harga minyak naik minyak, bah".

"O sungguh, semalam mak hang pi beli barang-barang dapoq, semua harga naik ke langit. Panjat atas kepala mak hang. Semalam masa abah pi minum teh tarik, cawan teh luku kepala abah. Mee goreng pulak jerut tengkok abah. Nah ambik ni, abah tambah sikit lagi".

Dialog di atas hanya imaginasi liar saya. Akan jadi seperti itukah? Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, harga runcit petrol akan diselaraskan berdasarkan harga pasaran purata bulanan dan subsidi akan dikekalkan pada kadar 30 sen seliter, berkuatkuasa 1 September ini.

Nampaknya, lepas ni kena ikut Mat Zain janggut pi musabaqah dengan Umno. Muzakarah, muqabalah semuanya mengarut ja. Yang betulnya macam Zain kata, dengan Umno kita kena musabaqah.

Tapi, nak musabaqah lagu mana? Datuk Mukhriz Mahathir kata, pemilihan Umno pada Disember nanti akan menentukan sama ada parti itu akan timbul atau tenggelam.

Pada masa yang sama, beliau juga mendedahkan, terdapat penyelewengan dalam pemilihan di peringkat cawangan sayap pemuda parti itu di seluruh negara.

Menurut anak Tun Dr Mahathir Mohamad itu, penyelewengan itu antaranya termasuk perjalanan mesyuarat yang tidak cukup korum, kehadiran ahli atau wakil yang tidak dikenali, ahli hadir sama menghadiri mesyuarat di dua cawangan berbeza serta terdapat senarai ahli baru selain daripada senarai yang ditentukan pada mesyuarat pada akhir tahun lalu.

"Keadaan ini amat merunsingkan saya, kerana saya anggap pemilihan pada tahun ini sebagai yang terpenting dalam sejarah Umno. Bila berakhirnya pemilihan pada Disember nanti ia akan menentukan timbul dan tenggelamnya Umno," kata Mukhriz.

Adakah penyelewengan akan tenggelamkan Umno? Kalau dah gelong sana, gelong sini, nak tenggelamlah tu. Muzakarah, muqabalah, musabaqah dengan sang tenggelam?

Disiplin pun tak dak? Ketua Wanita Umno, Tan Sri Rafidah Aziz menyifatkan kewujudan tataetika pertandingan Umno pada masa ini seolah-olah menggambarkan ahli-ahli parti itu tidak mampu untuk mendisiplinkan diri lagi.

''Saya sedih, sudah 42 tahun menjadi ahli Umno dan sehingga akhir-akhir ini tidak pernah ada etika Umno. Budaya Umno dulu baik, tidak perlu ajar dan larang apa yang tidak boleh dibuat.

''Jika Umno ada etika, menetapkan apa yang boleh dilakukan dan apa yang tidak boleh, seolah-olah ahli tidak dapat mendisiplinkan diri lagi,'' jelas beliau yang juga mendedahkan politik wang berlaku pada pemilihan pergerakan itu di peringkat cawangan yang sedang berjalan sehingga Ogos ini.

Penyelewengan, tidak dapat mendisiplinkan diri dan politik wang. Politik wang tu rasuahlah. Cukup lengkap. Tu pun dok main dalam gelap dengan orang nak selamat Melayu dan Islam konon. Rasa-rasa, dengan Melayu, dengan Islam , habis semua depa jual, depa gadai.

Hai Umno, hang yang bodoh atau akukah yang bodoh?!

Laaa... Ada lagi. Sikit lagi. Yang izinkan Tony Blair la'natuLlah datang tu kerajaan Datuk Seri Anwar Ibrahim, kan? Takkan kerajaan Pak Lah panggil pulak. Kan ka dia nak jaga Melayu dan Islam.

~penarik beca

Ezam Sedia Bawa Kotak Ke Prmtng Pauh..!

Reactions: 
(Dikemas kini) KLANG: Bekas Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat (PKR) Mohamad Ezam Mohd Nor sekali lagi mengulangi kesediaannya untuk berdepan dengan bekas ketuanya Datuk Seri Anwar Ibrahim pada pilihan raya kecil UMNO Permatang Pauh nanti sekiranya dicalonkan.

"Kalau tanya saya sama ada saya bersedia untuk lawan Anwar Ibrahim saya kata sudah tentu saya bersedia dan saya tak akan tolak. Menang atau kalah itu bukan perkara utama tetapi yang penting kita tentang Anwar sebagai satu pasukan untuk menegakkan kebenaran.

"Sebab itu saya kata jangan nak sebut dengan saya tentang kalah menang, dan jangan nak takutkan saya tentang kawasan Permatang Pauh. Jangan nak cabar saya kerana saya antara pejuang dan saya akan lawan," katanya dalam ceramah perdana anjuran UMNO Bahagian Shah Alam di sini malam tadi.

Mohamad Ezam menyifatkan penasihat PKR itu bukan seorang "pendekar" kerana memilih untuk bertanding di kawasan paling selamat iaitu di Parlimen Permatang Pauh.

"Selama ini orang ingat Anwar seorang pendekar tulen tetapi semalam dia dah tunjukkan sikap sebenarnya. Kalau betul dia pendekar kenapa dia perlu menyorok di kawasan selamat dan ajak orang bertarung," katanya.

-mSTAR Online

The chameleon

Reactions: 
By Khalid Jaafar

AUG 2 — "If you ask me what kind of image I want", he once told me at my office in Jalan Telawi, Bangsar, Kuala Lumpur, "I want an image of a liberal."

He does not want to be a true liberal as the notions of spontaneous order, the virtue of the market and limited government are too strange for him. He just wanted a public perception that he wasn't an Islamic fundamentalist or a Malay ultra.

Datuk Seri Anwar Ibrahim was still languishing in prison when I had this conversation with Ezam Mohd Nor and our party was dogged with an identity problem. I had yet to know then that he was already a mole, a Reformasi Lai Teck.

But today, as he turns away with vengeance against his former mentor, hurling vituperative against Anwar's cosmopolitanism and inclusive social and political philosophy, Ezam has re-embraced Umno's most decadent form of racial ideology. His return to his old party will only help plunge Umno into a deeper ideological crisis, alienating its power-sharing partners, and his strident Malay rhetoric will drive away idealistic youths in search for an integrated Malaysia in disgust.

He must be suffering from a lapse of memory that we are now living in the 21st century. There are the unstoppable and irreversible forces of globalisation affecting everybody and Umno’s exclusivist philosophy of Ketuanan Melayu is grossly out of key with time.

There is market still for Ezam's venom but a rapidly shrinking market. If Umno is really for the Malays there is still a political base to be consolidated. But the implementation of the NEP has been so corrupt in the last two decades only the naive would swallow government propaganda without being squeamish.

Many of us who know the internal problem he created within the party heaved a sigh of relief when he submitted his Umno form and it was a joke among us that his application was accepted but as a second-class member.

Still, I am often asked: "Why? What really happened?" Many find it difficult to comprehend why those who have found themselves estranged with the party for various reasons returned to the fold after Anwar was released but Ezam was at odds with everyone and finally left us.

The popular explanation was that it was the bitter personal rivalry between the two former secretaries for their boss's attention. As a person who has worked as Anwar’s press secretary for 10 years I found the explanation rather silly.

"The party has no discipline," he blurted out on the only occasion we had a heated argument. He wanted the party to take stern measures against his rivals who deliberately skipped party meetings. But in the years when I was a member of the supreme council he was known for his sparse attendance, and while present he was in the habit of being the last to come and the first to leave.

In the media he made innuendos on a particular person who was rich and comfortable while other Reformasi activists were slogging to make ends meet. But very few know that he received salaries from at least three companies, pocketing a salary equivalent to a CEO of a listed company. He was always being chauffeur-driven in fancy cars, and moved around with unproductive auxiliaries, reminiscent of the habits of Umno politicians.

His attacks have always been personal, spewing venom at Azmin Ali, and me on much lesser scale. Now he has upped the ante by mounting personal attacks against Anwar himself. A corporate person whose company provided Ezam with a fancy car told me recently: "All the time he tried to poison my mind on Anwar's character. He claimed to know Anwar inside out."

He created the impression that as political secretary he has opened Anwar's closet and found piles of stinking skeletons in there. The next prime minister has met his nemesis. I was more amused than alarmed at his threat.

Of the three of us — Azmin, Ezam and I — Ezam knows Anwar the least simply because he joined the office of the deputy prime minister — regrettably on my strongest recommendation — barely two years of the DPM's tragic sacking. I served as Anwar's press secretary for 10 years, and Azmin preceded me by a few months.

During the two years Ezam could not have seen much of Anwar Ibrahim. He only met him during weekly staff meetings of which he was mainly silent perhaps for being too young and too much in awe of the future prime minister or when he accompanied him in public political functions.

Azmin, being the private secretary, saw the boss the most in private. He was the gate keeper, arranging meetings and communicating messages to the corporate and political movers and shakers of Malaysia.

I had the singular honour of dealing with the most uncelebrated visitors, people whom other secretaries prefer to make themselves scarce when they knocked at the door of the DPM's office. They were intellectuals, genuine and occasionally pseudo, great scholars as well as deep thinkers. It was a real pleasure to open the door for Seyyed Hossein Nasr and Ali Mazrui, and it was a real treat to sit in and to listen to Anwar’s conversations with Nobel laureate V.S. Naipaul and futurist Alvin Toffler.

Ezam, I suppose, must be the Special Branch's biggest success story in turning over. If he wasn't turned over how he could have written a letter to Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi while serving his prison term in Kajang. He was the most celebrated of the ISA detainees but upon his release he refused to be present with them at a press conference. He also avoided being on the same platform at any rally.

When Anwar was released and regained his health, leaders fought tooth and nail to have him speak at their constituency. But Ezam evaded offers by Anwar to speak in Shah Alam, his division, and asked Shamsul Iskandar to sit in for him as Anwar toured of the country.

Why Ezam failed the test while the rest continue to walk tall as Reformasi heroes? I think he suffered from a disease I call Alcibiades syndrome. Alcibiades was the most controversial Athenian politician during the Peloponnesian War and one of the disciples of Socrates. He was immortalised in Plato's dialogue called "The Symposium". Instead of trying to understand Socrates' philosophy he was enthralled with the personality of the philosopher.

His speech in the symposium was all encomia to his teacher. In his politics he betrayed Athens by joining the city's mortal enemy, Sparta, then rejoined Athens to fight against Sparta and later betrayed Athens to join the Persians.

I saw Ezam giving a similar speech in Jakarta, when we were in a short exile, at the launching of the Indonesian version of Anwar’s Asian Renaissance. He didn't say a sentence on the book, or about Tagore, or Iqbal, or Rizal and Okakura. He was saying "Anwar this, Anwar that" and I at the time was praying that lightning and thunder would strike so that he could end his dumb speech.

I saw him in Ipoh where I heard him say: "I joined Umno because of Anwar Ibrahim, and left Umno because of Anwar Ibrahim." Of which he received a standing ovation among the youth delegates.

I saw his character in the Romance of Three Kingdoms, in the personality of Lu Bu whose politics is marked with a series of betrayals. But both Lu Bu and Alcibiades ended in ignominious deaths.

Khalid Jaafar is a Parti Keadilan Rakyat supreme council member and a close confidante of Anwar.

-TMI

Anwar sticks to the script as he aims for Putrajaya

Reactions: 

Thousands listening to Anwar at Kampung Selekoh. — Picture by Shannon Teoh

By Shannon Teoh

BAGAN DATOH, Aug 2 — Despite announcing his intention to become MP for Permatang Pauh on Thursday, Datuk Seri Anwar Ibrahim instead continued his campaign to become PM for Malaysia last night.

Deciding not to focus on drumming up support for an expected by-election in his former constituency that has just been vacated by his wife Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, Anwar stuck to the agenda he has been following throughout his ongoing nationwide tour — countering sodomy allegations and promising an imminent takeover of the federal government.

His only explanation of why he was seeking to return to Parliament was to "invite our friends from across the floor to cross over and take over Putrajaya."

Putrajaya played a bigger role in his delayed half-hour speech than Permatang Pauh, as Pakatan Rakyat's prime minister-elect told thousands who had gathered in Kampung Selekoh, about 10km from Bagan Datoh, that the country needed change now.

"Since Merdeka in 1957 until now, this is the lowest point in our politics. Our image is the worst it has ever been. The economy has no direction. The world is laughing at us. Newspapers from Indonesia, Thailand, London, America and the Arab world are all publishing news of how bad things have become here," he said.

The former deputy prime minister also refuted claims that he was contesting a by-election to escape the sodomy allegations. Instead, he said, the entire scandal was part of a government ploy to intimidate him.

"They do this to me because I dare to stand up for the people and expose corruption in the government. Because I am seen as a challenger to them, they say, if you dare to challenge us, these are the methods we will use. Because I am Anwar Ibrahim, up to now, I have not seen the police report accusing me of sodomy. Why? Because they have the report number but it has no contents. So they can change it according to whatever statements I make," he alleged.

Anwar describing his ordeal during his arrest last month over the sodomy allegations against him.

Anwar blasted the idea that the doctor who examined his accuser Mohd Saiful Bukhari Azlan at Hospital Pusrawi, Dr Mohamed Osman Abdul Hamid, was not qualifed to conduct the examination of Saiful's anus.

"They are saying he is not a specialist, that he is not a sodomy doctor. Now the newspapers in England are writing that the world's only sodomy doctor can be found in Malaysia. Where is there such a thing as a sodomy or backside doctor?

"Have I not been dishonoured enough? How about how Azizah and my children feel? If you have proof, I will fight it. Now they don't have anything, no witnesses and instead they detain the doctor for three days according to their whim and fancy," he added.

The PKR adviser also rebutted Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi and Home Minister Datuk Seri Syed Hamid Albar's claims that the sodomy probe was being conducted according to the letter of the law: "Why then was I made to fill up a rape victim's report at the hospital?"

"Next month when I want to contest the by-election, they might charge me with something else. When we are going to Putrajaya, another," he continued.

Earlier, drama had ensued as wires connecting the PA system to the speakers at the open field had been severed. The problem was resolved although the audio feed was intermittently disrupted throughout the night. The event organisers alleged that Umno saboteurs were at work despite no evidence being revealed to back up this claim.

-TMI

Permatang Pauh : Lebih baik jangan letak calon

Reactions: 
Wan Azizah Wan Ismail meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Permatang Pauh pada 31 Julai 2008 iaitu kurang satu minggu mencapai usia lima bulan selepas pilihanraya umum kedua belas yang lalu.

Parlimen Permatang Pauh (P044) di Pulau Pinang merangkumi tiga DUN iaitu DUN Seberang Jaya (N10), Permatang Pasir (N11) dan Penanti (N12).

Koh Tsu Koon mantan Ketua Menteri Pulau Pinang dari Gerakan sejak awal lagi telah mengangkat bendera mengaku kalah. Baginya "Permatang Pauh kubu kuat Anwar. Sukar untuk BN menang".

Namun bagi Azhar Ibrahim Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Negeri lain pula halnya. "Kita mempunyai peluang yang cerah. Rakyat nampak apa yang PKR lakukan" kata Azhar.

Pada pilihanraya yang lepas Wan Azizah Presiden Parti Keadilan Rakyat, memenangi kerusi tersebut dengan 30,338 undi. Manakala pesaingnya Pirdaus Ismail yang digelar 'pakar menendang tong undi' meraih 16,950 undi. Azizah yang juga isteri kepada Anwar mendapat majoriti 13, 388 undi.

Penganalisis politik meramalkan kemenangan akan berpihak kepada Anwar Ibrahim. Pas dan DAP berikrar akan membantu PKR habis-habisan bagi mempastikan kemenangan Anwar.

"Saya mencadangkan agar Mohamad Ezam Md Nor sebagai calon mewakili BN" kata Pirdaus Ismail orang kuat pemuda UMNO Malaysia.

"Ezam dan Pirdaus hebat"kata Omar Merican dari Cerok Tok Kun. "Pirdaus yang sudah dibungkuskan mahu Ezam pula dibungkuskan" katanya secara sinis.

"Ramai calon UMNO dan BN kali ini yang boleh bertanding. Khairy Jamaludin, Noh Omar, Muhammad Muhammad Taib dan Abdullah Ahmad sendiri" kata Nur Akmal dari Penaga.

Anwar 61 tahun yang masih dihantui tuduhan liwat jika 'tidak diapa-apakan' oleh pihak berkuasa sebelum pilihanraya sudah tentu dapat kembali semula ke Parlimen dengan undi yang lebih besar.

Apapaun, semua kenyataan individu dan parti dari UMNO dan BN sejak semalam nampaknya sudah kalah sebelum berperang.

Itu sebabnya bagi saya, adalah lebih baik UMNO dan BN tidak meletakkan calon. Biarkan Anwar menang tanpa bertanding.

Tidak perlu membazir masa dan wang. Kata orang, sayang rugi membeli tali timba, air setitik pun tak dapat.

-alkerohi

Cukuplah 48 tahun kezaliman dan kekejaman ISA!

Reactions: 
1 Ogos 2008 menandakan 48 tahun kewujudan undang-undang zalim Akta Keselamatan Dalam Negeri atau Internal Security Act (ISA). Asal usul ISA ialah daripada Ordinan Darurat 1948 yang telah memenuhi tujuannya dan kemudiannya dimansuhkan dengan tamatnya darurat pada 30 Julai 1960.

Walau bagaimanapun, kuasa menahan tanpa bicara di bawah Peraturan 17 Ordinan Darurat telah dikekalkan dan dimasukkan dalam Bahagian II ISA.

Pada tahun 1989, hak tahanan ISA untuk merujuk kepada mahkamah telah disekat apabila Malaysia mengikut jejak langkah negara jiran di selatan dengan menyingkirkan semakan mahkamah dalam hal-hal bersangkutan dengan kuasa menteri untuk menahan seseorang di bawah ISA. Dengan pindaan tersebut, tahanan hanya boleh mencabar penahanan mereka atas dasar prosidur sahaja.

Salahguna kuasa dan Penyeksaan di bawah ISA

Di bawah ISA, tahanan terpaksa melalui 60 hari pertama penahanan di pusat tahanan khas polis bertujuan kononnya untuk siasatan. Tiada arahan mahkamah diperlukan untuk penahanan demikian. Pusat Tahanan pula dirahsiakan dan tahanan digerakkan dalam keadaan mata ditutup dengan kain penutup mata.

Kebenaran lawatan oleh ahli keluarga adalah semata-mata mengikut budi bicara polis. Tahanan juga dinafikan hak bertemu peguam, satu percanggahan dengan Perkara 5(3) Perlembagaan Persekutuan Oleh kerana itu, ISA telah menjadi satu alat yang berkuasa untuk mewujudkan ketakutan dan sekatan.

Laporan berhubung deraan dan penyeksaan ke atas tahanan ISA telah banyak dilaporkan. Antaranya ialah: soal-siasat berterusan oleh kakitangan Cawangan Khas untuk tempoh masa yang panjang tanpa rehat; ancaman penahanan tanpa tempoh menentu sekiranya tahanan gagal menjawab soalan; tahanan ditahan di bilik kecil dan gelap; dipaksa untuk minum air kencing sendiri.

Terdapat juga laporan yang mendakwa SB memukul zakar tahanan dan memasukkan objek keras ke dalam dubur tahanan. Seksaan fizikal juga lazimnya diiringi dengan perkataan kotor dan lucah.

Dalam satu kes baru-baru ini, seorang tahanan ISA, Sanjeev Kumar Krishnan (25) kini terhad kepada penggunaan kerusi roda kerana separuh lumpuh akibat daripada dakwaan diseksa ketika dalam tahanan. Beliau hilang fungsi kaki dan tangan kirinya.

Dalam satu lagi kes, Shahrial Sirin, seorang tahanan ISA telah tidak sempat untuk melawat anaknya yang dalam keadaan sakit tenat. Akibat daripada kelewatan kebenaran berkenaan, anak Shahrial telah meninggal dunia sebelum ditemuinya.

Penggunaan ISA di bawah Abdullah Ahmad Badawi

Sejak Abdullah Ahmad Badawi memegang kuasa pada tahun 2003, ISA berterusan digunakan di atas nama "keselamatan negara". Kebiasaannya digunakan ke atas mereka yang bersikap kritikal terhadap kerajaan, daripada mereka yang menyebar khabar angin melalui SMS hinggalah kepada pembangkang politik dan mereka yang disyakki pengganas.

Dalam tahun 2007, kerajaan terus menggunakan taktik mewujudkan hawa ketakutan melalui penggunaan ISA, mengancam untuk menggunakannya ke atas 'bloggers' yang didakwa menulis kenyataan-kenyataan berapi-api dan ke atas mereka yang terlibat dalam demonstrasi jalanan.

Ancaman ini meningkat menjelangnya Pilihanraya Umum 2008 dan terus meningkat sehingga sekarang untuk mengukuhkan kedudukan kuasa parti pemerintah yang lemah.

Berdasarkan pengawasan GMI, terdapat seramai 64 orang tahanan ISA di Kem Tahanan Kamunting (Kemta) sehingga 30 Jun 2008. Kebanyakan mereka dituduh sebagai ahli "kumpulan ekstrimis agama" termasuk Jemaah Islamiah (JI) dan Darul Islam (DI) manakala sebahagian yang lain terdiri daripada mereka yang dituduh terlibat dengan pemalsuan wang atau dokumen dan juga aktivis HINDRAF.

Sehingga kini, tidak ada seorang pun tahanan yang didakwa di mahkamah terbuka. Lebih separuh daripada mereka sedang menjalani perintah tahanan ke-2 dan daripada jumlah itu, 24 orang sedang menjalani penahanan untuk tahun ke-6 manakala 7 orang sedang menjalani penahanan untuk tahun ke-7 iaitu Yazid bin Suffat, Suhaimi bin Mokhtar, Shahrial @ Syahrial bin Sirin, Abdullah bin Daud, Abdullah Minyak bin Silam, Mat Sah bin Mohd Satray dan Shamsuddin bin Sulaiman.

Kita mempunyai pelbagai akta yang memperuntukkan kerangka undang-undang yang secukupnya untuk menangani ancaman keselamatan negara yang pada masa yang sama tidak membawa aib kepada negara apabila berlanggaran dengan prinsip-prinsip keadilan dan hak asasi manusia yang dihormati sejagat.

Oleh itu, mengapakah ISA masih diperlukan?

GMI yang sudah wujud lebih daripada 7 tahun, telah berjaya melalui program-programnya dalam memberi kesedaran awam tentang ketidakadilan dan kezaliman ISA. GMI juga telah berjaya memberikan tekanan berterusan ke atas kerajaan dengan melobi di dalam dan luar negara.

Sebagai sebahagian daripada kempen intensif sempena penahanan tahanan selama 7 tahun, GMI telah menerbitkan beberapa buah buku dan risalah yang diedarkan ke seluruh negara. Himpunan 'Vigil' telah dilaksanakan di hadapan Kemta pada malam genap 6 tahun tahanan yang paling lama ditahan dan baru-baru ini, Malam Himpunan Rakyat secara besar-besaran telah diadakan di sebuah stadium di Shah Alam.

Sejak Pilihanraya Umum Mac lalu dengan 82 orang Ahli Parlimen dan lima kerajaan Negeri di bawah pemerintahannya, pemimpin Pakatan Rakyat telah meningkatkan tekanan untuk membebaskan tahanan dan memansuhkan ISA.

Beberapa kerajaan Negeri juga telah memperuntukkan bantuan kebajikan yang sangat diperlukan oleh keluarga tahanan ISA. GMI menyambut baik komitmen dan langkah-langkah yang diambil oleh Kerajaan Pakatan Rakyat.

GMI berbangga dengan sokongan yang meningkat naik daripada rakyat dan masyarakat antarabangsa. GMI berazam untuk meneruskan kempennya sehingga matlamatnya tercapai. Dalam bulan-bulan mendatang, GMI akan terus fokus untuk meningkatkan kesedaran awam melalui pameran, petisyen on-line dan kempen tandatangan.

Secara khusus, sempena 48 tahun kezaliman ISA, GMI akan menganjurkan program "Malam Seni 'Tanpa Bicara'" pada 2 Ogos 2008 di Bazar Melawati, Taman Melawati, Hulu Kelang, Selangor. Program tersebut terbuka kepada orang ramai.

Akhirnya, GMI sekali lagi menggesa Kerajaan Malaysia untuk:

Membebaskan tahanan yang ditahan tanpa bicara dengan segera dan tanpa syarat atau di mana berkenaan, untuk mendakwa mereka dalam perbicaraan yang adil.

Memansuhkan semua undang-undang tanpa bicara seperti ISA 1960, Ordinan Darurat 1969 dan Akta Dadah Berbahaya (langkah-langkah pencegahan khas) 1985.

Menutup semua kem tahanan di mana tahanan ditahan tanpa bicara.

Memohon maaf kepada semua tahanan � dulu dan sekarang � yang ditahan tanpa bicara, dan memperuntukkan pampasan bagi kesengsaraan, penderitaan dan ketidakadilan ke atas mereka.

Menyiasat semua aduan dan kes penganiayaan, penyeksaan, kezaliman, tindakan tidak berperikemanusiaan serta salahguna kuasa terhadap penahanan terdahulu dan sekarang serta mendakwa pelaku termasuk menubuhkan Suruhanjaya DiRaja bagi melakukan siasatan. Membahaskan laporan tahunan SUHAKAM di Parlimen dan melaksanakan syor yang dikemukakan.

Mewujudkan sesi-sesi dialog bulanan berhubung isu-isu hak asasi manusia dengan wakil-wakil daripada SUHAKAM, Pejabat Peguam Negara, Badan Bukan Kerajaan, kumpulan hak asasi manusia dan Majlis Peguam.

Memperakui, menghormati dan mengembalikan kuasa yang ada dalam badan kehakiman sebagai badan yang bebas untuk menyemak kuasa badan eksekutif dan polis, termasuk memansuhkan undang-undang yang telah menyingkirkan ruang semakan mahkamah terhadap keputusan dan tindakan badan eksekutif.

Mansuhkan ISA!

Bebaskan Semua Tahanan!

Tutup KEMTA!

Nalini.E (Setiausaha GMI)

0377843525 - tmj _

-HarakahDaily