Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, August 09, 2008

Kenduri kesyukuran untuk brader Bakaq

Reactions: 
All right! Brader Bakaq pun dah lepas tapi mungkin ramai dari kita yang masih tak tau hujung pangkal apa yang berlaku. Kita pun tak tau lepas ni, sapa pulak yang kena. Aku dok rasa, kalau BN makin teruk, mungkin depa akan lebih kelam kabut. Masa tu, depa tak peduli dah, mungkin sapu saja sapa yang ada.

Bila ramai member-member yang cadangkan kita lakukan sesuatu, memang patut kita buat sesuatu. Apa yang perlu dibuat, kita boleh bincang sama-sama. Tapi bila? kat mana? Macam mana?

Nak kumpul bloggers ni pun satu hal. Satu Kuala Lumpur, satu Kuala Krau, satu Kuala Kangsar. Jadi aku pakat dengan member kat Permatang Pauh, kot-kot boleh organise satu perjumpaan diantara bloggers. Dan dia pun bersetuju. Dan dia sedang mencari tempat yang sesuai, nak cari orang bancuh teh, cari orang buat roti jala.


Agenda utama ialah doa kesyukuran brader Bakaq dah bebas dan kita minta brader Bakaq hadir untuk jadi penceramah utama.Lepas tu, kita lantik sorang fasilitator, dan bincang la apa yang patut dibuat. Jangan jadi macam mesyuarat cawangan Umno dah la.

OK, tentatively, majlis tu akan dibuat seperti berikut.

Tarikh: 16.8.08
Masa: 4 petang (seebelah pagi, kita tengok Hari Pencalonan Pilihanraya Permatang Pauh)
Tempat: akan diberitahu kemudian.


Ini cuma cadangan, dan kalau ada idea-idea lain, tolong bagi tau. Dan sapa-sapa yang boleh hadir, minta confirm kehadiran. Takut nanti, buat kuah roti jala sebelanga, yang datang berduyun.

-Republik Kata

Galeri gambar tujuh hari sebelum penamaan calon.

Reactions: 





Kerajaan Negeri Johor Akan Bertindak Jika S'pura Perluas Kawasan Sekitar Rumah Api Pulau Pisang

Reactions: 
JOHOR BAHARU, 9 Ogos (Bernama) -- Kerajaan negeri akan mengambil tindakan sewajarnya jika Singapura didapati telah meluaskan kawasan sekitar rumah apinya di Pulau Pisang di sini, kata Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman.

Katanya, kerajaan negeri akan menyiasat dakwaan berlaku perluasan kawasan melebihi dari apa yang ditandakan kepada republik itu di bawah indentur (kontrak) antara Sultan Johor dengan kerajaan Negeri-negeri Selat pada 1900.

"Indentur itu memperuntukkan kawasan tertentu bagi rumah api itu iaitu lebih seekar, satu rod. Jalan menuju ke rumah api itu ialah kira-kira satu ekar sementara jeti ialah 17 pol," kata beliau.

Tanpa menyebut jenis tindakan yang akan diambil, Ghani berkata jika dakwaan itu (mengenai Singapura memasang pagar di luar kawasan ditanda) benar, maka Singapura telah melanggar indentur itu.

Ghani bercakap kepada pemberita selepas melancarkan Ekspo Perusahaan Kecil dan Sederhana Johor 2008 di sini. Ditanya sama ada kerajaan negeri akan merangka pelan induk bagi Pulau Pisang, Ghani berkata buat masa ini tidak.

"Kerajaan pusat hendaklah menyerahkan kepada Johor untuk merangka pembangunan yang sesuai bagi kawasan tertentu tetapi buat masa ini perkara ini tidak timbul," kata beliau.

Beliau berkata kerajaan negeri ada beberapa pembangunan infrastruktur untuk dilaksana di Pulau Pisang tetapi tidak menyatakan apa.

Ghani menegaskan Malaysia mempunyai bukti jelas tentang kedaulatannya ke atas Pulau Pisang dan pulau-pulau kecil sekitarnya.

Antaranya ialah kebun buah-buahan milik 87 penduduk tempatan dan 15 rumah Melayu, 200 kubur Islam dan satu tapak masjid lama. Pulau Pisang diwartakan pada 1 Jan 1985 sebagai sebahagian dari Mukim Pontian dan di bawah pentadbiran Majlis Daerah Pontian pada 9 Mei, 2008.

Sebuah kawasan rizab untuk pos Jabatan Laut juga diwarta di situ pada 2002.

Mengenai kemungkinan Johor mengambil alih rumah api itu dari Singapura, Ghani berkata perkara itu harus dibincangkan antara kerajaan pusat dengan Singapura.

Beliau berkata negeri ini boleh mengambil alih jika rumah api itu tidak lagi dikendalikan oleh Singpura atau tidak menyenggaranya dengan sempurna sebagaimana dinyatakan pada indentur itu.

Menteri Luar Datuk Seri Dr Rais Yatim dilaporkan sebagai berkata semalam yang kerajaan Johor perlu merangka pelan pembangunan Pulau Pisang demi menentukan ia tidak terlepas ke pihak lain sebagaimana Batu Puteh.

Beliau ditanya mengenai dakwaan yang Singapura telah memperluas kawasan sekitar rumah api di pulau itu.

Moments of chaos during forum

Reactions: 
Chaos erupted in the Bar Council auditorium today when several demonstrators entered the venue to disrupt a forum on religious conversion.

bar council islamic forum controversy inccident 090808 04One of the demonstrators (pic right), wearing a green and white Malay Student Front (GPMS) shirt, started the verbal melee when he grabbed hold of a microphone and lashed out at the crowd of about 100 participants.

“I represent Umno. Stop this forum” declared the unidentified individual who also uttered “Don’t insult Islam” and “You! Chinese, Indians, go to hell!”.

The individual’s tirade however earned him a loud reprimand from renowned International Islamic University law lecturer Dr Mehrun Siraj (pic below) who took to another microphone.

bar council islamic forum controversy inccident 090808 mehrun siraj“Open discussion is the way to discuss the issues between Muslims and non-Muslims. Don’t insult Islam,” she said amidst the shouts of the protesters.

‘Protest welcomed’

The GPMS representative were among several leaders of a protest against the forum, that was held outside the Bar Council headquarters in Kuala Lumpur.

Another protest leader who entered the auditorium to disrupt the forum were PKR’s Kulim Bandar Baharu MP Zulkifli Noordin.

Bar Council president Ambiga Sreenevasan was compelled to cur short the half-day forum at 10am following advice from the police.

“I’m closing this forum officially... we have no issues with anyone who has a different point of view. We respect everyone’s views in this building. That is what the Bar Council is about,” she said to rousing applause from the participants.

bar council islamic forum controversy inccident 090808 01Earlier, in officiating the forum, Ambiga had told participants that the protesters had a right to voice their views provided that the forum is allowed to continue.

“Demonstrators are exercising their freedom of expression. We will certainly not lodge police reports against them,” she said, adding that they were open to share their views within the forum as well.

Testimonies


Prior to the disruptions, the forum went ahead when three women brought on stage to share their experience with legal wrangling resulting from religious conversions.

One woman brought on stage, an ethnic Chinese, narrated how her father had met an Iranian woman before embracing Islam and marrying the woman without the family’s knowledge.

“Mother was devastated. She did not know what she did wrong... He was married to mum for 30 years. During the divorce process, he agreed to give mother our house.”

“One day, the hospital called and informed of his passing. It was during the divorce process... The authorities did not recognize my mother as his wife and me as his daughter. Our property was gone. Home didn’t belong to us.

“It is not fair. It is not justice,” said the woman in between sobs.

A German woman, known only as Anita, who shared her story later said that she had a civil marriage with a Malay Muslim man in England, who claimed to be an atheist at the time.

When the couple returned to Malaysia, Anita said she was ‘converted’ during a Muslim marriage, which eventually ended in divorce and she would have to remain a Muslim.

“Why does the family take it upon themselves to convert Western girls who come here? People should be able to choose. Why is it so rigid? Relationship is supposed to be free,” she said.

Another woman who shared her story to the participants was Marie Rayappan whose family was caught in a tussle over her deceased father - Anthony Rayappan’s - remains with the religious authorities.

Subashini’s case


The second session of the forum involved a panel discussion on the custody battle between R Subashini and her former husband T Saravanan@Muhammad Shafi Saravanan Abdullah.

In 2006, Saravanan had converted to Islam, taking the name Muhammad Shafi, sought a divorce and applied for custody of the couple’s two children through the Syariah courts.

Subsequently, Subashini filed for an injunction against Muhammad Shafi’s action at the Syariah Court but was rejected at all levels up to the Federal Court.

The forum panel consisted of lawyers Haniff Khatri Abdulla, K Shanmuga and Ravi Nekoo and moderated by activist Zarizanana Abdul Aziz.

Two other panelists - Federal Territories Islamic Department (Jawi) Syariah prosecutor Dr Mohd Naim Mukhtar and Institute of Islamic Understanding (Ikim) representative Dr Wan Azha Wan Ahmad - pulled out of the event at the last minute.

Shanmuga argued that Muhammad Shafi should have sought a divorce at the civil court as their marriage was a civil marriage.

“In this case, because of the conversions, jumping spouses say that the new rule rules,” said Shanmuga, who is Subashini's lawyer.

Haniff Khatri however argued that by virtue of embracing Islam, Muhammad Shafi had a right to seek recourse at the Syariah Court.

“He had the urge to convert at the age of 19. Syariah principles must be advanced as long as it doesn’t infringe the rights of the non Muslim. There are principle guidances in Islam,” said Haniff Khatri, who is Muhammad Shafi's lawyer.

The last speaker Ravi concurred with Shanmuga and advised that all converts who embrace Islam finish their obligations at the civil courts before moving to the Syariah Courts.

“There cannot be two conflicting orders in one case,” he said.

-malaysiakini

Laporan Hospital Bocor Lagi..!!!

Reactions: 
satu laporan x ray telah bocor dari sebuah hospital.dari gambar ini,mungkin terjawab segala persoalan kenapa malaysia semakin teruk dan kronik.di harap pembaca dapat mengenali pemilik sebenar xray ini.otak biji sawi je rupanya.......

The day the loudest won... or did they?

Reactions: 
A view of the chaos in the hall at the forum.
KUALA LUMPUR, Aug 9 — An open forum organised by the Bar Council to discuss matters of conflict in family law arising from one party's conversion to Islam today was interrupted by protesters from several Malay-Muslim movements.

In her opening speech, Bar Council president Datuk Ambiga Sreenevasan invited the protesters to join the forum and share their dissenting views.

"I'm aware this forum has drawn many criticisms from many quarters. I don't have a problem with criticism... there are demonstrators outside, you can hear them," she said.

Jerking her chin towards the windows at the back of the auditorium, she continued: "We have absolutely no quarrel with them. They are exercising their freedom of speech. We hope they'll be allowed to carry out their demonstration peacefully. We're certainly not lodging any police report."

At 9.25am, just as the forum was warming up, Ambiga informed the participants inside the auditorium that the police had advised the forum be wrapped up by 10am.

According to reports, the 100-plus protesters, who had been demonstrating outside the building since 8am, had swelled tremendously and were in danger of turning more than unruly.

strong police presence outside the Bar Council building.

At 9.50am, a handful of protesters, led by Kulim Bandar Baharu parliamentarian Zulkifli Noordin from Parti Keadilan Rakyat (PKR), muscled their way to the front of the first-floor auditorium at the Bar Council headquarters in Leboh Pasar Besar here amid an ongoing and lively discussion on the 2006 court case of R. Subashini, whose ethnic Indian husband T. Saravanan had embraced Islam and converted their five-year-old son without her knowledge or consent.

Despite the heavy police escort, heated words were exchanged between some of the protesters and some members of the Bar Council. The word "monkey" was heard bandied about several times by both sides.

Calls for calm by the forum moderator, Zarizana Abdul Aziz, a lawyer from the Penang-based non-government organisation Women's Centre for Change, were ignored, as were calls from the floor for the protesters, hogging the central aisle, to sit down and not block the view of the forum panellists.

Surprisingly, the discussion still went on. In fact, the topic had moved onwards to the case of S. Shamala, whose husband Dr M. Jeyaganesh embraced Islam four years after their marriage and converted their two children as well.

The incident came close to turning into a real fracas when one of the protesters, a stout man in a white shirt with green lining on the sleeves, grabbed a microphone and shouted: "I represent Umno Malaysia! Close this forum right now!"

The man, who only identified himself as Jais, added: "We want to give advice; next time, don't have things like this that challenge the people of Islam."

Immediately, an incensed woman, lost within the crowd of hulking men, latched onto another microphone and hollered right back: "You represent Umno; I represent the Muslims! I'm ashamed by your behaviour! Islam does not condone this behaviour! Do not make use of Islam!"

Turns out that the chilli padi was Dr Mehrun Siraj, an outspoken law lecturer at the International Islamic University and a former member of the Human Rights Commission of Malaysia (Suhakam).

The male protesters looked fit to burst a blood vessel at her words. Fortunately, members of the Bar Council secretariat were on hand and quickly intervened before anything untoward happened in that highly charged atmosphere.

A lawyer on the sidelines shook her head and tsk-ed at the chaos in front of her. "They're bullies! Such bullies!" she said, though she did not elaborate whom she was referring to.

Protestors gather outside to express their opposition to the forum.

The organising committee from the Family Law Department of the Bar Council went around the room and repeatedly called on the protesters and the annoyed participants to take their seats. They too were mostly ignored.

It was only when Ambiga finally took control of the microphone and announced in a loud and exasperated voice that the crowd inside finally listened: "Ladies and gentlemen, I'm going to close this forum, right after everyone sits down. Please sit down."

The time was three minutes to 10am.

For all that the forum lasted only an hour and 10 minutes, when it was schedued to last till lunch time, Ambiga was satisfied. She found the discussion fruitful.

"It's unfortunate that we could not carry on with the forum. It's a real shame we had to stop the forum due to the advice from the police.

"I have great faith in our ability and maturity, as Malaysians, to discuss sensitive issues sensibly. I do not subscribe to the view that we cannot talk about sensitive issues, not for one minute. Not today. Maybe it was the case 30 years ago, but not today," Ambiga concluded.

-TMI

Dr M: Anwar akan menang di Permatang Pauh

Reactions: 

Tun Dr Mahathir Mohamad berpendapat Barisan Nasional (BN) tidak mempunyai calon "istimewa" yang mampu menentang Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh pada
26 Ogos ini.

Menurut bekas Perdana Menteri itu, Penasihat PKR itu akan memenangi pilihanraya tersebut kerana ia merupakan kubu kuat beliau di samping BN juga sudah hilang kredibiliti setelah gagal menawan kawasan berkenaan pada beberapa pilihanraya umum lalu.

"Ketika ini, saya tidak nampak sesiapa (calon), tentunya dari BN. Anwar akan menang. (Tapi) apa yang menarik ialah margin. Sama ada (undi) lebih besar dan lebih kecil dari apa yang beliau (Anwar) dapat pada masa lalu," katanya ketika ditanya mengenai pandangan beliau berhubung calon yang mampu menentang Anwar dalam pilihanraya tersebut.

mahathir mohamad 04Sebelum itu, Dr Mahathir menyampaikan syarahan di forum bertajuk "Cabaran Melayu Masa Kini: Memperkasakan Melayu" anjuran Barisan Bertindak Akar Umbi Melayu Terengganu, di Kuala Terengganu hari ini.

Mengulas lanjut, beliau berkata jika Anwar memperolehi majoriti yang lebih besar, ia tidak bermakna bahawa bekas timbalan perdana menteri itu semakin popular dan mendapat sokongan rakyat.

Sebaliknya, Bernama memetik bekas perdana menteri itu sebagai berkata ini menunjukkan bahawa BN khususnya Umno sudah semakin tidak diterima rakyat.

"Jika majoriti undi yang diperolehi Anwar kurang...Umno boleh terus ke depan (untuk kembali mendapat sokongan rakyat)," katanya.

Calon bebas

Ditanya mengenai pandangan sesetengah pihak supaya beliau bertanding sebagai calon Bebas pada pilihanraya kecil itu, Dr Mahathir berkata: "Tak mungkin. Saya telah berundur pada 2003 dan saya telah kata saya tidak akan datang semula. Tetapi saya punya hak sebagai warga untuk membuat ulasan mengenai negara saya".

Beliau berkata jika terdapat calon Bebas bertanding dalam pilihanraya kecil itu, ia akan hanya memecahkan undi calon BN dan PKR.

"Terpulang siapa (calon Bebas) yang bertanding. Kalau dia dari serpihan PAS, kemungkinan ia akan mengurangkan undi kepada Anwar...kalau dia bekas Umno, maka dia akan menambah kelebihan undi kepada Anwar. Tetapi tidak ada kemungkinan calon Bebas ini akan menang," katanya.

Dalam perkembangan lain, Dr Mahathir berpendapat Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi akan kekal sebagai presiden Umno walaupun Ketua Umno Bahagian Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah menawarkan diri untuk merebut jawatan berkenaan pada pemilihan parti itu Disember ini.

"Ku Li (Tengku Razaleigh) harus menilai sokongan ahli. Saya dapati cuma di peringkat rendah (akar umbi) yang menyokongnya. (Sebaliknya) Pak Lah mendapat sokongan dari ketua-ketua bahagian Umno sehingga mereka tidak boleh buka mulut sama sekali.

"Dulu mereka (ketua bahagian) yang pernah cabar Datuk Seri Abdullah, sekarang senyap...saya fikir susah (bagi Tengku Razaleigh untuk menang).

"(Bagaimanapun) dalam parti Pak Lah akan menang tetapi dalam pilihanraya, dia akan kalah," katanya.

-malaysiakini

Guan Eng-Tsu Koon spar before debate

Reactions: 

Lim denies imposing conditions for the debate.

Koh wants access to past government records. — Bernama pic

KUALA LUMPUR, Aug 9 — In a prelude to their upcoming debate on alleged land scams in the northern island state, Penang Chief Minister Lim Guan Eng and his predecessor Tan Sri Dr Koh Tsu Koon are already throwing barbs at each other.

Both have agreed in principle to participate in the debate arranged by Agendadaily.com — the news website that organised the successful debate between Datuk Seri Anwar Ibrahim and Information Minister Datuk Ahmad Shabery Cheek last month.

The debate is scheduled in Shah Alam on Aug 20. It is expected to be broadcast live by one of the Media Prima TV stations.

Lim had claimed that Koh's state administration was allegedly involved in a RM124 million land scam which the former Penang chief minister refuted, arguing that Lim was trying to politicise the issue.

Agendadaily.com moved in to offer them a ring to slug it out in the open as both have been throwing each other challenges to a debate and sparring in public space much like professional wrestlers.

However while the proposed debate would cover a wide range of topics, Lim, who is also DAP secretary-general, has insisted that it should focus on their original argument — the alleged land scam.

In the latest development today, Lim denied he had imposed conditions for the debate, saying that it was Koh who refused to fulfil his promise to meet him in private to discuss the matter earlier.

"I had said that I would participate in the debate if that is the only way to find out the truth and those responsible for these land scams.

"I do not see the relevance of Koh accusing me of being afraid when all I want is to get to the bottom of the land scam that has seriously affected our state's finances and development plans," he said in a statement.

He added that he had accepted the debate without conditions even though it would be organised by the Internet news website and moderated by Datuk Johan Jaafar, "both leaning towards Umno and Barisan Nasional".

"Since our argument is about the land scam, we should stick to the topic. I'm willing to debate on other issues but it should be in another forum or debate. At the moment, let us focus on the land scam issue," he told The Malaysian Insider when contacted today.

Lim also said the Penang state exco would decide on Koh's request to have access to his past government records and was willing to declassify the former Penang BN government records to prepare him for the debate.

Koh had also earlier demanded that Lim retract and stop mentioning his repeated allegations on the land scam since March pertaining to what the Gerakan leader described as a potential loss of RM40 million by the state government.

"How can I retract my statements about the land scam even before the debate? And the land scam is a fact that I will never retract when even the former Deputy Chief Minister Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya admitted that the previous government had made a mistake which Hilmi accepted full responsibility," Lim replied.

Upset with Koh's allegation that he lacked bravery and courage, the Penang chief minister has asked his detractors to look at his record of being found guilty for sedition under the Printing Press and Publication Act for defending an underage Malay rape victim who was detained by the authorities whilst her rapists got away.

"I was sentenced to 18 months in Kajang prison, lost my civil and political rights, lost my qualification as MP in 1998 and was not allowed to contest in elections until 2008," he added.

-TMI

Forum Majlis Peguam tukar kecoh, dihentikan

Reactions: 

(Dikemas kini) KUALA LUMPUR: Forum "Memeluk Islam" anjuran Majlis Peguam yang diadakan di sebalik demonstrasi kira-kira 300 orang termasuk beberapa wakil rakyat di ibu negara pagi ini, bertukar kecoh dan terpaksa dihentikan sejam kemudian.

Ekoran bantahan dan usaha untuk merempuh bangunan Majlis Peguam, forum terpaksa dihentikan kira-kira pukul 10.02 pagi.

Presiden Majlis Peguam Datuk S. Ambiga memberitahu forum itu bahawa polis telah menasihatkan agar ia ditamatkan pada 10 pagi. Forum itu sepatutnya berakhir 1.30 tengah hari.

Pada pukul 10 pagi, Ambiga mengumumkan secara rasmi bahawa forum itu ditutup.

"Kami menghormati pandangan semua pihak. Kami tidak bergaduh dengan sesiapa dan saya mengumumkan forum ini ditutup," katanya.

Forum yang berlangsung di tingkat satu bangunan Majlis Peguam dihadiri kira-kira 110 orang,.

Forum terpaksa dihentikan selepas berlaku kekecohan dan situasi jerit-menjerit kira-kira 10 pagi.

Apabila beberapa wakil kumpulan yang membantah tiada apa-apa perubahan menjelang pukul 10, mereka menjerit "hentikan, hentikan".

Bagaimanapun para peserta tidak bersetuju forum dihentikan dan ada yang dirujuk dengan kata-kata kasar dan kesat semasa keluar dewan persidangan.

Ini disusuli dengan arahan "diam" daripada polis, meminta semua orang bertenang.

Ekoran suasana yang agak tegang, Presiden Majlis Peguam terpaksa menghentikan forum berkenaan.

Setiausaha Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah (Pekida) Malaysia, Shahril Aziz juga mengumumkan forum "ditutup".

Wartawan mStar Online melaporkan ada pertengkaran dan suasana tegang antara wakil beberapa NGO dan penganjur semasa perundingan diadakan untuk mengakhiri forum berkenaan.

Pasukan FRU juga diletakkan di luar bangunan Majlis Peguam untuk menghalang mana-mana pihak memasuki premis berkenaan.

Forum dimulakan kira-kira pukul 9 pagi di bangunan Majlis Peguam yang terletak di Leboh Pasar Besar di sini.

Kira-kira pukul 9.30 pagi, Ketua Polis Daerah Dang Wangi Asisten Komisioner Mohamed Zulkarnain Abd. Rahman memasuki pejabat Majlis Peguam untuk berunding bagi meminta forum itu dihentikan atas alasan keselamatan.

Beliau disertai tiga wakil NGO kira-kira 15 minit iaitu Shahril, Naib Presiden Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Jais Abdul Karim dan Ketua Penerangan Alumni Kelab Umno Luar Negara, Nazari Ahmad.

Polis telah meminta penganjur menamatkan forum menjelang pukul 10 pagi.

Tiada kecederaan dan tangkapan dibuat, kata polis.

Bagaimanapun menurut Mohamed Zulkarnain pihaknya ada menemui dua botol yang mulanya disyaki sebagai Molotov cocktails.

Tetapi tidak dapat mengesahkan itu bahan letupan dan diserahkan kepada unit pemusnah bom yang turut dipanggil ke tempat kejadian, kata beliau.

"Mereka (pihak penganjur) telah bersetuju untuk menghenti dan membatalkan forum perdana itu.

"Pihak polis mempunyai kuasa untuk menasihat Majlis Peguam dan menghentikan forum ini setelah mendapat ancaman semakin meningkat," katanya.

Kata Mohamed Zulkarnain, rundingan telah diadakan dengan dua wakil Majlis Peguam termasuk Naib Presidennya Ragunath Kesavan.

Turut menyertai demonstrasi bantahan hari ini ialah Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baru, Zulkifli Nordin dan Salahuddin Ayub, wakil rakyat Kubang Kerian

Dalam pada itu, Zulkifli pula berkata, pihaknya telah berjaya menghentikan forum itu tanpa unsur politik.

"Kita telah memberi amaran yang jelas kepada mereka dan tidak mahu forum seperti ini diadakan lagi.

"Kita telah bertindak secara aman dan bertamadun," katanya kepada pemberita di luar bangunan Majlis Peguam.

Mereka yang membantah forum itu turut merempuh bangunan Majlis Peguam ketika beberapa wakil NGO dan Ketua Polis Daerah Dang Wangi mengadakan perundingan dengan penganjur meminta forum dihentikan pada pukul 10 pagi.

Terdahulu kira-kira pukul 7.50 pagi, Presiden Majlis Peguam Datuk Ambiga Sreenevasan berkata, pihaknya akan meneruskan forum berkenaan.

"Ini hak kami dan kami mengalu-alukan sesiapa untuk menyertai forum," kata beliau kepada pemberita.

Kumpulan yang membantah forum berkenaan, bertambah hingga kira-kira 500 orang menjelang pukul 9.30 pagi.

Demonstrasi diiringi laungan "hentikan forum" disertai ahli dan penyokong 29 pertubuhan bukan kerajaan yang dikenali sebagai Majlis Angkatan Antara Pertubuhan-pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Islam (Mapan).

Antaranya ialah Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (GAMIS), GPMS, Persatuan Rakyat Islam Muslim Malaysia (IRIM), Pekida, Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) dan Alumni Kelab Umno Luar Negara.

Yang lain Barisan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM), Jawatankuasa Penyelaras Perikatan NGO Islam (ACCIN), Persatuan Al-Hidayah, Belia Perkim, Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia, Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA), Persatuan Al-Hunafa dan Persatuan Darul Fitrah Malaysia.

Turut sama Persatuan Kebajikan dan Pengubatan Islam Malaysia, Persatuan Seruan Islam Wilayah Persekutuan dan Selangor, Persatuan Ulama Malaysia, Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia, Yayasan Kerjaya Malaysia, Kelab Cinta Malaysia, Kongres India Muslim Malaysia (Kimma) dan Persatuan Penjaja Kecil Wilayah Persekutuan.

Pemimpin PAS dan Parti Keadilan Rakyat juga menyertai bantahan itu.

PKR diwakili oleh dua ahli Majlis Tertingginya iaitu Badrul Amin Baharum dan Latheefa Koya.

Salahuddin yang juga Ketua Pemuda PAS berkata, forum itu tidak seharusnya mempertikaikan Fasal 121 (1A).

Semalam, Ragunath berkata, forum itu tidak akan mempertikaikan Fasal 121 (1A) atau mempersoalkan agama Islam dan statusnya seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

"Kebimbangan pihak tertentu termasuk beberapa menteri Kabinet seperti Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar, Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan PAS diberi perhatian," katanya.

Ragunath berkata, objektif Majlis Peguam ialah untuk menyelesaikan isu mengenai konflik undang-undang yang dihadapi keluarga yang terperangkap antara pemisahan bidang kuasa mahkamah sivil dan mahkamah Syariah.

Panel penceramah hari ini terdiri daripada tiga pengamal undang-undang, Ravi Nekoo, K. Shanmuga dan Mohamed Haniff Khatri Abdulla.

Sementara dua orang penceramah yang sepatutnya turut serta telah menarik diri iaitu Pendakwa Syarie, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan yang juga bekas Hakim Syarie, Dr Haji Naim Haji Mokhtar dan Pengarah Pusat Syariah Undang-Undang dan Sains Politik/Fellow Kanan Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM) Dr Wan Azhar Wan Ahmad.

-mSTAR Online

Peguam Islam perlu terajui Majlis Peguam - Zulkifli Nordin

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 9 Ogos (Hrkh) -"Sudah sampai masanya peguam yang beragama Islam mengambilalih teraju kepimpinan Majlis Peguam," kata ahli exco Persatuan Peguam Islam, Zulkifli Nordin.

Beliau berkata, ini bagi mengelakkan Majlis Peguam menganjurkan forum yang boleh menimbulkan kemarahan orang Islam.

Malaysiakini melaporkan, Zulkifli yang juga ahli Parlimen KeADILan Kulim-Bandar Baharu memberitahu pemberita demikian selepas menyertai perhimpunan membantah penganjuran forum awam 'memeluk Islam' anjuran majlis tersebut di ibu negara hari ini.

Beliau mendakwa, Majlis Peguam menganjurkan forum tersebut kerana hendak membuat provokasi terhadap orang Islam.

"Tetapi saya mewakili Persatuan Peguam Islam memberi amaran supaya tidak mencabar umat Islam kerana kesabaran mereka ada hadnya," katanya.

Forum awam tersebut akhirnya dihentikan ekoran bantahan umat Islam yang berhimpun di luar bangunan ibupejabat majlis tersebut.

Seramai 500 orang berkumpul di depan bangunan Majlis Peguam sejak awal pagi, sambil melaungkan "Hancur Bar Council", "Hidup Islam" dan "Batalkan Forum".

Mereka turut membawa sepanduk yang berbunyi "Jangan cabar Islam', "Jangan cetuskan kemarahan umat Islam demi keharmonian umat Islam" dan "Menjunjung keadilan, menyanggah kezaliman".

Zulkifli berkata, forum anjuran Majlis Peguam hari ini sebenarnya bukan dialog tetapi sebaliknya, satu program untuk memprovokasi terhadap umat Islam.

"Semasa saya berunding dengan presiden dan timbalan presiden Majlis Peguam, saya katakan kepada mereka bahawa forum ini tidak wajar diadakan.

"Saya katakan forum ini menguji kesabaran orang Islam," katanya yang gembira kerana umat Islam bersatu menyatakan suara mempertahankan hak mereka.

Sementara itu, Naib Presiden Gabungan Pelajar Melayu, Jais Abdul Karim berkata, beliau mendapat tahu 110 peserta telah menghadiri forum tersebut.

Katanya, 95 peratus daripada mereka adalah terdiri daripada orang bukan Islam.

"Semasa kami naik ke tempat forum, saya mendapati ia sedang berjalan dan kami memaksa mereka memberhentikannya.

"Ketika itu ada peserta mengeluarkan perkataan yang menghina kami," katanya sambil menambah "inilah perjuangan yang terpaksa kami lalui untuk menegakkan Islam".

Jais berkata, beliau berharap program seperti ini tidak lagi diadakan pada masa depan.

Katanya, sebanyak 29 penyokong NGO Islam datang untuk menyatakan sokongan membantah forum tersebut. - mks._

Najib mahu semua jentera pindah ke Permatang Pauh.

Reactions: 
BUTTERWORTH: Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak mahu anggota parti di bahagian Permatang Pauh menumpukan sepenuh perhatian kepada pilihan raya kecil Parlimen kawasan itu pada 26 Ogos ini.

Beliau berharap mereka mengetepikan masalah dalaman serta soal pemilihan parti di peringkat cawangan dan bahagian bagi memberikan fokus kepada pilihan raya kali ini.

Katanya, 43 cawangan yang belum lagi mengadakan mesyuarat agungnya boleh melaksanakan mesyuarat itu selepas pilihan raya kecil tersebut selesai kelak.

"Masa sekarang ini ketepikan segala permasalahan dalaman, jangan fikir soal pemilihan dalam bahagian, mereka mesti memikirkan tentang pilihan raya kecil Permatang Pauh sahaja dalam masa terdekat ini," katanya kepada pemberita selepas menemui jentera pilihan raya Umno Permatang Pauh di sini hari ini.

Sebanyak 48 daripada 92 cawangan Umno di bahagian Permatang Pauh telah mengadakan mesyuarat mereka dan proses memberi lanjutan masa untuk 43 cawangan lagi bermesyuarat dibuat mengikut peruntukan perlembagaan dan peraturan parti, katanya.

Turut hadir pada perjumpaan itu ialah Ketua Pergerakan Pemuda, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein; Ketua Pergerakan Puteri, Datuk Noraini Ahmad; Naib Ketua Wanita, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Najib berkata, dalam pertemuan dengan jentera parti dan pemimpin Pergerakan Pemuda, Wanita dan Puteri serta jawatankuasa pengurusan Umno Pulau Pinang, beliau mengarahkan mereka memulakan persiapan jentera pilihan raya dengan segera.

-mSTAR Online

Presiden PAS di Pulau Pinang esok

Reactions: 
PULAU PINANG, 9 Ogos (Hrkh) - Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dijemput khas memberikan penerangan berkaitan isu yang melanda dalaman parti sempena program Lajnah Memperkasaan Parti Negeri Pulau Pinang yang bakal diadakan di Recsom, Glugor pada 10 Julai (esok).

Menurut pengarah program, Razif Mohd Noor, lajnah yang dipengerusikan oleh Dr Mujahid Yusuf Rawa itu akan diserikan dengan pembentangkan kertas kerja bertajuk 'Memperkasakan Peranan Parti dalam Pakatan Rakyat di Negeri Pulau Pinang' oleh Dr. Mujahid sendiri.

Selain itu, program tersebut juga akan mendengar pandangan dan buah fikiran ahli berkaitan tanggungjawab PAS mendekati masyarakat, halangan yang ditempuhi serta beberapa kritikan terhadap daya kepimpinan yang memacu hala tuju PAS Negeri.

"Kita mengalu-alukan kehadiran semua kepimpinan cawangan, kawasan, dewan-dewan serta perhubugan untuk mendengar maklumat terkini dan isu yang melanda PAS hari ini.

"Program itu nanti diharapkan dapat mengajar kita untuk menjadi kerajaan dan bukannya pembangkang semata-mata," ujarnya yang juga Ketua Penerangan PAS Bayan Baru.

Sementara itu,Pesuruhjaya PAS Negeri, Ustaz Saleh Man dijangka membentangkan halatuju PAS serta matlamat PAS dalam Pakatan Rakyat walaupun ia tidak tersenarai aktif dalam pakatan di sini.

"Tidak dinafikan ada sesetengah ahli PAS tidak puas hati terhadap Pakatan Rakyat kerana seolah mengenepikan peranan PAS di negeri ini namun yakinlah ada ruang lain yang PAS boleh salurkan mesejnya," tambah Razif.

Program tersebut bermula jam 9.00 pagi sehingga 2.00 petang. - mks._

Apa Tujuan Utusan Putar Belit Berita???

Reactions: 
Rujuk laporan Utusan Online jam 10:15am tarikh 09/08/2008 :

Forum Memeluk Islam diteruskan walaupun demonstrasi

09/08/2008 10:15am

KUALA LUMPUR 9 Ogos - Forum memeluk Islam anjuran Majlis Peguam diteruskan walaupun kira-kira 100 ahli Majlis Angkatan Antara NGO-NGO Islam (Mapan) mengadakan demonstrasi bagi membantah program itu.

Kira-kira 50 anggota polis kelihatan mengawal persekitaran kawasan program itu yang dijalankan di ibu Pejabat Majlis Peguam di sini.

Program yang dihadiri kira-kira 150 hadirin bermula kira-kira pukul 8.45 pagi.

Dan rujuk pula laporan mSTAR Online jam 10:37am tarikh 09-08-2008 :

Forum Majlis Peguam tukar kecoh, dihentikan
09-08-2008 10:37:54 AM
Oleh SITI AZIRA ABD AZIZ dan LEE YAN XIU

(Mutakhir) KUALA LUMPUR: Forum "Memeluk Islam" anjuran Majlis Peguam yang diadakan di sebalik demonstrasi kira-kira 500 orang di ibu negara pagi ini bertukar kecoh dan dihentikan sejam kemudian.

Ekoran bantahan dan usaha untuk merempuh bangunan Majlis Peguam, terpaksa dihentikan kira-kira pukul 10.02 pagi - selepas berlangsung selama sejam.

Ia diumumkan oleh Setiausaha Pekida Malaysia, Shahril Aziz yang menyatakan bahawa forum "ditutup' pada pukul 10 pagi.

Sebelum aku baca laporan dalam 2-2 medoa online ni sorang member aku yang jugak berada bersama dalam demo tu dah online dengan aku dari jam 9:00 pagi...dari laporan online member aku, aku dapat sahkan bahawa Utusan Online terbukti membelit...penipu haram jadah.

Apa tujuan diputarbelit berita macam ni?adakah dalang disebalik laporang senget media Utusan Online gila babi ni sengaja cuba nak timbulkan suasana kurang stabil yang dah sedia tak stabil???

ni aku sertakan laporan online (sms) dari member aku dari tempat kejadian :

08:53am - baru sampai central market.

08:54am - x tau lg.aku lg 5 minit sampai lokasi.parking kt central market.

09:21am - org ramai dlm 350.fru n polis pun ramai.suasana kt majlis peguam.

09:29am - akhirudin atan ada.kata bela islam.umno mana?

09:32am - Zul Nrdin kene angkut.

09:33am - silap info,ada kata dia berbin2ng dgn polis dlm keta.

09:36am - pukul 10 kalau tak stop,serbu..

09:37am - comfirm bincang je td.kalau kul 10 tak stop.yb zul n polis bg kebenaran rempuh.

09:40am - budak gpms pun ada.tapi tak ramai.konon kata semlm 10 ribu org.

09:52am - kena KDN tak guna ISA.ni baru mengugat keselamatan negara.

09:59am - shafie abdullah lawyer umno sdg d maki hamun.

10:01am - x nmpk...d kecoh.org nak rempuh.fru serba salah.kita tngk apa polis nak buat.

10:02am - dngr kata dah stop.tapi org ramai lg.penganjur blm keluar.yg ramai puak kristian.

10:16am - dah setel.minum dgn shah.

Thanx pada spy aku sebab laporan ni...ade sape-sape nak saman utusan???

Puteri tidak bimbang kekuatan pengaruh Anwar di Permatang Pauh

Reactions: 
KLANG: Puteri UMNO tidak kendur semangat berkempen membantu kemenangan calon Barisan Nasional dalam pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh 26 Ogos ini sekalipun wujud persepsi umum bahawa Penasihat Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menang mudah.

Ketua Puteri UMNO Datuk Noraini Ahmad berkata, sebaliknya ia akan menjadi dorongan kepada sayap UMNO itu untuk bekerja keras dalam pilihan raya itu.

Beliau berkata demikian selepas menyampaikan cek pencen penakat berjumlah RM78,332 kepada Puan Rudzaini Mohamad Said, balu kepada seorang pencarum Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO), Md Zalai Salim di Kg Tok Muda, Kapar di sini.

Menyentuh pemilihan Puteri UMNO pada kali ini, beliau yang juga Timbalan Menteri Sumber Manusia berkata tidak ada peralihan kuasa sebagaimana beliau menerima jawatan itu daripada bekas Ketua Pergerakan itu Datuk Azalina Othman Said pada pemilihan sebelum ini.

Noraini tidak bertanding mempertahankan jawatannya pada kali ini kerana pada 7 Nov ini beliau mencecah 41 tahun, melebihi had umur bagi seorang Ketua Puteri.

-mSTAR Online

Apartment at the centre of sex trial

Reactions: 

KUALA LUMPUR, Aug 9 — The sodomy trial of Datuk Seri Anwar Ibrahim is likely to centre on a condominium apartment where he is alleged to have sexually attacked a male aide.

The Desa Damansara Condominium unit is owned by a businessman and close friend of the opposition leader.

Anwar has not denied going there over the past several months, but only for secret talks with government leaders, businessmen and politicians.

He told The Straits Times that owner Hasanuddin Abdul Hamid, 63, allowed him use of the apartment, one of three the businessman owns there.

Located in the leafy Damansara Heights suburb, Desa Damansara is home to the rich and famous, including a former top banker and an ex-minister.

“Hasanuddin is a very close family friend and he allowed me the use of the apartment for my political meetings,” Anwar said.

He said he met several people, including an ex-banker and an economist there, but refused to identify them, saying he feared they might come under pressure from the government and their private sector employers.

“Several of them have been questioned (by the police), including Hasanuddin, and the police know we can account for our meetings there,” the opposition leader said.

He was charged on Thursday with sodomising former aide Mohd Saiful Bukhari Azlan, 23, on June 26 at the apartment. He pleaded not guilty and is out on bail.

His aides say that in the cloak-and-dagger world of Malaysian politics, having a secret meeting place is not uncommon.

This was especially so, given Anwar's efforts to woo Members of Parliament from the ruling Barisan Nasional to join his opposition alliance.

“At a time when the government is running scared about crossovers, how can we hold meetings in public?” asked a senior aide.

Anwar said that on the day of the alleged sexual assault he met an economist and a former banker, among others, to discuss economic strategies that his opposition alliance could pursue in the five states it controls.

The former deputy premier was sacked in 1998, and disqualified from running for election after his conviction for sodomy and graft in 2000. The sodomy conviction was later overturned.

He is now seeking re-election to Parliament in his old constituency in Penang.

Apartment owner Hasanuddin could not be reached, but Anwar's lawyers said the businessman was questioned for 25 hours by police over the report made by Saiful. They said Hasanuddin's wife was also questioned.

The low-profile businessman worked in the Finance Ministry in the late 1960s before joining national oil company Petronas as a special assistant to its then managing director.

In 1984 he joined the Fleet Group, the former investment arm of Umno.

Close associates said that he is now a strong supporter of the opposition Pas and spends most of his time at his lakeside home in Taiping.

-Sing ST

Malaysian Malaysia, a National Day story

Reactions: 
From the Singapore Straits Times

SINGAPORE, Aug 9 — As the Datuk Seri Anwar Ibrahim saga unfolds before our eyes, reflecting a similar episode 10 years ago, it is strange that Singaporeans do not experience a sense of deja vu, not of the first episode but of Aug 9, 1965.

As we celebrate National Day today, the Anwar saga uncannily reminds us of the tumultuous events that led to this important date, our separation from Malaysia.

While the absence of deja vu may be attributed to the passage of time of more than 40 years, anyone who reads Minister Mentor Lee Kuan Yew's memoir, a bestseller in Singapore, cannot fail to notice the parallels between Lee's battle against Umno and Anwar's challenge against the same juggernaut.

While Anwar had cobbled together political parties of all stripes into a coalition, Pakatan Rakyat, Lee formed the Malaysian Solidarity Convention, an alliance of opposition parties. His slogan, Malaysian Malaysia, and Anwar's battle cry, Reformasi, both address the same basic issue bedevilling Malaysian society then as now: social injustice.

Like Anwar, Lee was demonised and attacked in the state-controlled media. “Arrest Lee,” screamed banners of Umno activists in daily demonstrations. The atmosphere was tense as it is now with the impending arrest of Anwar.

Could it be that the seeds of Malaysian Malaysia, planted four decades ago and dormant so long, have suddenly taken root and germinated as Reformasi?

Perhaps it can be said that seismic changes are taking place in Malaysia because there has been no political renewal and special-interest groups are entrenched?

Perhaps the race-based system which both Lee and Anwar challenged, under which this group preserves its interests, is no longer tenable in the age of the Internet.

Perhaps, too, many Malays who support Anwar now realise that Malaysian Malaysia (or Reformasi) is what the country needs to lift the masses out of poverty, not an astronaut or istanas. If so, then perhaps Lee was right after all.

If Anwar is jailed again, he will be Malaysia's Aung San Suu Kyi, and Umno perceived in the same light as Myammar's military junta.

For Singaporeans who have read Lee's memoirs, the connection with National Day is uncanny.

-TMI

Tunang Azilah Hina Calon PKR Permatang Pauh.

Reactions: 
Aku quot dari blog azilah azila ( azilah fiance ) dari postingnya bertajuk Brother Anwar Bin Ibrahim bertarikh 8.8.2008 :

"Salam.. akhirnya kena jgk BABI ni dihadapkan ke mahkamah.. Kesian kan. ye ke kesian kat dia.. i have to think twice. To saiful, congratulation, semoga anda akan dapat pembelaan yang adil. What ever it is still lagi ada umat di luar sana yang masih percaya & still menyokong BABI nie. what to do itu hak masing2 but can't u people see what his trying to do. He try so hard to be prime minister. LAYAK KE ??? & he will do anything thing termasuk menjulang maruah & agamanya sendiri untuk mendapatkan jawatan itu. To BABI, pls remember, what's goes up will go down too.

Back to our days at Shah Alam High Court, I still waiting for Azilah to be release from the murder charges. As our wedding dress dah ready 2 years ago kan.. so harap2 both of us dapat rasa memakai that baju.. Agak nya if this case tak jadikan.. maybe anak kami dah umur setahun lebih.. haha.. whatever it is after this tak ada lagi yang nak guna this murder case sbg bahan politik mereka. Cukup2 lah.. If BABI convicted dia hanya akan serve 20years max in jail but for 302 case.. ini melibatkan nyawa 3 innocent man. Don't try play fool with it..


Lepas ni, mesti ada macam2 lagi isu yang akan dibangkitkan oleh BABI.. if x caya kita sama2 nantikan. Kesian Pengundi Permatang Pauh, kena tipu dek BABI nie.. haii.. BABI hanya berani tanding kat this area coz dia tahu kawasan dia but jangan nangis if dia kalah.. Jika BABI still ada simpan niat buruk kepada case kami ini, BABI akan mendapat susah dan kita semua akan menjadi saksinya. AMIN. Ingatlah doa orang teraniaya selalunya di makbul oleh ALLAH."


Nah...inilah dia mentaliti seorang tunangan kepada petugas penguatkuasa...malas nak komen banyak-banyak buat masa ni...kang tak pasal-pasal aku kene C4 pulak kang...

Tinggi angan-angan minah ni...tercapai atau tak...hanya Allah yang tau...

Lu fikir la sendiri..!

Ban Avril Lavigne show, demands Pas

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Aug 9 — Pas has demanded the government ban pop superstar Avril Lavigne from performing in the country, saying that it would insult the Merdeka freedom fighters.

Kuala Lumpur Pas Youth chief Kamaruzaman Mohamad said the government should instead hold patriotic and civilised concerts as well as organise history-writing contests and historical exhibitions in conjunction with the 51st anniversary of the country's independence.

"If we allow the concert to proceed, it will be an insult to our freedom fighters," he said, according to harakahdaily.net.

He led the movement's exco members in handing over a protest note to Mayor Datuk Abdul Hakim Borhan and a Culture, Arts and Heritage Ministry official here yesterday, demanding the ban on the concert by the Canadian pop sensation who is scheduled to perform at Stadium Merdeka on Aug 29.

The protest note also demanded that the Central Committee for Filming and Performance by Foreign Artists (Puspal) not issue the permit for the concert.

Last month the same Pas group was also responsible in preventing Indonesian dangdut sensation Inul Daratista from performing in the capital city, citing among the many reasons that her concert would have been too erotic and almost pornographic as well as capable of corrupting the minds of young Malaysians.

Inul's concert was cancelled despite Puspal's approval.

Citing its oft-quoted reasoning, Kamaruzaman said Lavigne's rock and punk elements were not suitable to be shown to Malaysia's young generation.

The 23-year-old Lavigne's show here is part of her world tour covering Singapore, Japan, South Korea, Taiwan, the Philippines and the United States.

The award-winning singer is known for her top hit songs such as “Girlfriend”, “Complicated” and “My Happy Ending”.

Her 2002 debut album “Let Go” sold more than 16 million copies internationally. At the age of 18, when she became a multiple winner of the Canadian music awards, she shocked the music industry when she criticised US President George W. Bush for the invasion of Iraq.

-TMI

Blog kurang ajar itu milik tunangan Azilah?

Reactions: 

Salah satu komen yang aku perolehi di dalam artikel yang lepas [yang mana satu azila] memberitahu bahawa blog wanita yang celupar ini adalah milik tunangan AZILAH, individu yang sedang di dalam perbicaraan Pembunuhan Altantuya.

ni komen yang aku maksudkan....

Anonymous said...

korang tahu dak minah ni sapa? Minah ni Azilah, tunang dia la yang dituduh membunuh altantunya. Dia juga ada masa altantunya dibawa masuk kereta didepan rumah razak baginda. Tapi dia tak kena tuduh pulak. Masa kat mahkamah dia cuba cover untuk tunang dia. Dia juga salah seorang body guard isteri TPM.
Terima kaseh kepada penghantar komen.

Aku pun menggonggle kan diri untuk mencari kebenaran tentang fakta tersebut dan aku temui .... di dalam WIKIPEDIA ....nama tunangan kepada AZILAH.

NOR AZILA BAHARUDIN, 29, TUNANG CIF INSPEKTOR AZILAH HADRI
NOR AZILA BAHARUDIN, 29, TUNANG CIF INSPEKTOR AZILAH HADRI

Kalau melihat kepada rupa .... dua makhluk ini berbeza parasnya. Mungkin kerana tudung ... aku tak pasti. Tapi kalau lah benar blog tersebut milik minah tersebut, maka tidak hairan lah kenapa dia tidak suka kepada Anwar kerana sekiranya Anwar menjadi PM, perbicaraan itu mungkin akan berubah keputusannya.

Kalau korang nak buat kajian lagi ... sila ke WIKIPEDIA

-radenjowo

Forum: 'Demo' bantah Majlis Peguam pagi ini

Reactions: 

KL: Beribu-ribu orang dijangka menyertai demonstrasi Majlis Angkatan Antara NGO-NGO Islam (Mapan) di hadapan pejabat Majlis Peguam di Jalan Leboh Pasar Besar di sini pukul 8 pagi esok (9 Julai) bagi membantah penganjuran forum Memeluk Islam.

Naib Presiden Gabungan Pelajar-Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Jais Abdul Rani berkata, kesemua ahli Mapan yang terdiri daripada 27 persatuan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam telah bersetuju mengadakan demonstrasi kerana Majlis Peguam masih berdegil untuk meneruskan forum tersebut.

Beliau memberitahu pemberita di sini hari ini, satu memorandum telah dihantar ke pejabat Majlis Peguam petang ini untuk menyatakan pendirian Mapan agar forum tersebut dibatalkan.

Jais berkata, orang ramai yang ingin turut serta esok dalam demonstrasi itu boleh menghubungi Sekretariat Mapan di talian 03-4256 6618, 019-3591000 dan 019-2384000.

-KLpos

Umno bersendirian hadapi cabaran di Permatang Pauh?

Reactions: 
KUALA LUMPUR: Adakah Umno, tulang belakang 14 parti komponen Barisan Nasional (BN), sebenarnya bersendirian dalam pertarungan pada pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh pada 26 Ogos?

Atau, ia satu percubaan oleh pemimpin barisan pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, untuk mewujudkan kekeliruan dan mengapiapikan rasa tidak percaya dalam kalangan komponen parti pemerintah itu?

Pada sidang akhbar di sini hari ini, Anwar yang berazam menawan semula kerusi itu yang dipegangnya sebagai anggota Parlimen Umno sebelum 1998, tetapi kali ini mewakili pembangkang iaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR) berkata selain daripada Umno, parti BN yang lain tidak mengambil serius pilihan raya kecil itu.

"Saya pasti terkejut jika MCA, MIC dan Gerakan akan turut sama berusaha keras, dengan mengetahui isu yang dimainkan oleh Umno hanya untuk kepentingan orang Melayu sahaja," kata penasihat PKR itu.

Pilihan raya kecil itu penamaan calon ditetapkan pada 16 Ogos diadakan selepas isteri Anwar yang juga Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail melepaskan jawatan sebagai anggota Parlimen Permatang Pauh, bagi membolehkan Anwar bertanding di situ dan kembali menganggotai Parlimen.

Menyangkal andaian Anwar itu, Menteri Kesihatan dan Ketua Pemuda MCA Pulau Pinang Datuk Liow Tiong Lai berkata, "Anwar memang terkenal dengan muslihat seperti itu."

Liow berkata Anwar mahu mewujudkan kekeliruan dan mengapiapikan rasa tidak percaya dalam kalangan parti komponen BN.

"Beliau fikir dengan berbuat demikian, gerakan padu jentera pilihan raya BN dapat dielakkan, tetapi beliau silap. Kami akan bergerak sebagai satu pasukan, kumpulan BN.

"Kami akan berusaha keras; dari awal lagi kami mahu memastikan BN memberikan tentangan padu walaupun kami adalah 'underdogs' dalam pilihan raya kecil ini.

"Kami mahukan kestabilan dan kemajuan. Rakyat perlu diberitahu yang Anwar gemar bermain politik yang keterlaluan dan beliau terkenal dengan keupayaan mencetuskan keadaan seperti ini," katanya.

Liow menegaskan kerjasama dalam kalangan anggota BN adalah kukuh dan apa juga yang diperkatakan atau dilakukan oleh Anwar tidak mampu memecahkan jalinan itu.

"Hakikatnya, DAP dan PAS yang tidak boleh bekerjasama kerana sehingga kini mereka masih bergaduh. Mereka tidak boleh mengalihkan perhatian kami dan tidak mungkin kami terperangkap dengan muslihatnya itu," katanya.

Menyangkal dakwaan Anwar, Presiden MIC Datuk Seri S. Samy Vellu berkata parti itu sedang dalam proses mengenal pasti kirakira 3,000 pengundi India di kawasan itu.

"Cakap-cakap kononnya Umno bersendirian di Permatang Pauh adalah tidak benar. Kami telahpun membuka pusat operasi kami dan semua pemimpin kebangsaan MIC telah diminta pergi ke Permatang Pauh untuk membantu BN."

Samy Vellu berkata penasihat PKR itu cuba mewujudkan masalah dan kesangsian dalam kalangan anggota komponen BN dan "tipu helah beliau kali ini tidak akan berjaya."

Presiden Parti Progresif Penduduk (PPP) Datuk M. Kayveas, yang sedang berada di luar negara, ketika dihubungi berkata semua parti komponen BN telah membuat ketetapan dan pendirian mengenai pilihan raya kecil itu pada mesyuarat majlis tertinggi BN awal minggu ini.

"Kami semua bersetuju yang akan berjuang habishabisan dalam pilihan raya kecil ini. Umno mungkin dilihat menerajui kempen oleh kerana ia kerusi majoriti Melayu...Sudah pasti Umno perlu menerajuinya tetapi ia tidak bermakna parti komponen lain tidak memainkan peranan mereka.

"Akan sentiasa ada hasutan dan provokasi daripada pembangkang setiap kali pilihan raya kecil diadakan.

"Apa yang perlu ialah kami menjalankan tugas dengan baik. Bagi PPP, kami sudah bersedia dan sudahpun mula menjalankan tugas di Permatang Pauh," katanya.

Ketua Pemuda Gerakan Pulau Pinang Huan Cheng Guan berkata Gerakan turut menyelaraskan kempen parti komponen BN di Permatang Pauh.

Beliau menyangkal dakwaan Anwar yang parti kaum Cina komponen BN itu kurang berminat untuk menemui pengundi akar umbi di Permatang Pauh.

"Dakwaan itu tidak benar. Gerakan akan bekerjasama dengan anggota BN yang lain untuk berkempen selepas penamaan calon pada 16 Ogos," kata Huan dari Seberang Jaya, yang merupakan antara pemilih berdaftar pada pengundian 26 Ogos.

-mSTAR Online

Penganjur patut dikenakan ISA - Ali Rustam

Reactions: 

Datuk Seri Mohd. Ali Rustam• 51 tahun merdeka kurang dirasai
• Jaga sensitiviti, kesabaran orang Melayu
• 'Wanita UMNO tidak setuju'
• Dua laporan polis dibuat ke atas Majlis Peguam
• Majlis Peguam tidak berganjak
• Jangan cabar kesabaran Melayu - Hishammuddin
• Majlis Peguam perlu hadapi kemungkinan
• NGO Islam anjur demonstrasi
• Jangan bangkit isu sensitif - Musa

MELAKA 8 Ogos - Kerajaan perlu mengambil tindakan tegas termasuk menggunakan peruntukan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ke atas Majlis Peguam yang mahu meneruskan forum Memeluk Islam di ibu negara esok.

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam berkata, tindakan Majlis Peguam itu sengaja mahu menimbulkan suasana tidak selamat dalam negara yang boleh menimbulkan kemarahan di kalangan umat Islam.

"Jika tindakan tidak diambil, negara akan menjadi huru-hara kerana ia akan membangkitkan kemarahan orang Islam yang akhirnya boleh menyebabkan rusuhan kaum," katanya.

Beliau yang juga Ketua Menteri Melaka berkata demikian kepada pemberita selepas majlis menuai padi di Kampung Bukit Lintang, Ayer Molek di sini hari ini.

Mengulas ketegasan Majlis Peguam untuk meneruskan forum tersebut esok meskipun dibantah pelbagai pihak, Mohd. Ali berkata, forum itu bersifat menghasut rakyat yang boleh membawa kepada perpecahan dan ketegangan kaum.

Beliau mahu semua pihak menghormati agama Islam sebagai agama rasmi di negara ini. Katanya, kebebasan bersuara yang dinikmati jangan sampai menghina agama orang lain.

Beliau percaya Majlis Peguam kini didalangi parti pembangkang dan ini mendorong badan guaman itu bersungguh-sungguh untuk mengadakan forum yang menyentuh sensitiviti umat Islam walaupun telah diberikan amaran.

BerkesudahanMohd. Ali menambah, perbahasan mengenai kuasa mahkamah syariah dan mahkamah sivil termasuk dalam isu memeluk Islam tidak akan berkesudahan sampai bila-bila kerana kedua-duanya adalah berbeza dan tidak boleh dicampuradukkan.

Sementara itu, di BAGAN DATOH, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi menggesa pihak berkuasa menggunakan peruntukan Akta Hasutan terhadap Majlis Peguam sekiranya ia tetap meneruskan forum itu.

Bernama melaporkan beliau sebagai berkata, sikap Majlis Peguam yang suka membincangkan secara terbuka isu-isu sensitif termasuk hak orang Islam dan Melayu di negara ini boleh mencetuskan permasalahan antara kaum di Malaysia.

"Kita tidak terkejut sekiranya mereka akan membincangkan kedudukan raja- raja Melayu, dan sebelum perkara ini berterusan, (saya) mintalah dikenakan Akta Hasutan ke atas Majlis Peguam kerana mengeksploitasikan perhimpunan itu," katanya.


51 tahun merdeka kurang dirasai

OGOS adalah bulan mengingati kemerdekaan. Namun bukan bermakna pada bulan ini sahaja rakyat Malaysia mesti mengimbau getir perjuangan generasi terdahulu memperjuangkan kemerdekaan. Cuma Ogos menjadi istimewa kerana pada tarikh 31 Ogos keringat dan darah pejuang kemerdekaan terbalas apabila negara bebas daripada belenggu penjajah.

Namun selepas sembilan hari meniti Ogos, sambutan bulan kemerdekaan ditenggelami dengan hiruk-pikuk politik tanah air serta kerenah forum anjuran Majlis Peguam.

Media cetak dan elektronik ghairah bercerita tentang tuduhan kes liwat Penasihat Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan juga kemaruk politik wang yang melanda pemilihan UMNO di peringkat cawangan.

Terbaru, pilihan raya kecil Permatang Pauh menjadi tajuk utama sehingga dalam banyak ketika perihal bulan kemerdekaan gagal untuk mendapat ruang.

Bahana politik semasa nampaknya lebih dominan sehingga rakyat terlupa tiga minggu lagi kita akan meraikan sambutan ulang tahun kemerdekaan yang ke-51. Atau kerana angka yang melepasi 50 menyebabkan sambutan bulan kemerdekaan tahun ini hambar dan kurang digerakkan oleh jawatankuasa yang berkenaan.

Hakikatnya, melepasi angka 50 tahun kemerdekaan tanah air sememangnya sesuatu yang mesti menjadi kebanggaan rakyat pelbagai kaum di negara ini.

Namun di sebalik kebanggaan itu ada kerisauan yang tidak boleh disembunyikan lagi apabila satu demi satu persetujuan yang tercapai baik secara tersurat mahupun tersirat 50 tahun lalu diungkit tanpa ada rasa hormat sesama kaum.

Usia 51 tahun sepatutnya menjadikan rakyat Malaysia semakin matang menilai antara yang baik dan buruk - bukannya mencari jalan untuk mencetuskan permusuhan yang kesannya boleh saja merosakkan negara.

Perkembangan terkini menunjukkan trend terbalik apabila kemerdekaan negara yang subur selama 50 tahun semacam cuba diruntuhkan satu demi satu dengan menjadikan kerencaman kaum sebagai alat propaganda.

Sedangkan sepatutnya semua pihak berusaha memelihara kemerdekaan negara dan mengukuhkannya dengan pelbagai cara termasuk merapatkan hubungan antara rakyat pelbagai kaum.

Sebab itu sambutan bulan kemerdekaan penting terutamanya untuk mengingatkan semua pihak bahawa untuk mencapai angka 51 tidak mudah - ia menuntut banyak pengorbanan dan persefahaman.

Oleh itu ragam politik yang bukan sedikit tidak harus menenggelamkan semarak bulan kemerdekaan. Biarpun ada tarikh-tarikh penting lain untuk tempoh tiga minggu ini namun memahami nilai kemerdekaan tanah air sepatutnya menjadi agenda paling penting dan mesti ditonjolkan supaya rakyat tidak lupa bahawa kita hampir 51 tahun merdeka.


Jaga sensitiviti, kesabaran orang Melayu

MUNGKIN tidak keterlaluan jika dikatakan Majlis Peguam terus bermain dengan api apabila ingin menganjurkan forum awam bertajuk 'Memeluk Islam', hari ini.

Sama ada forum itu akan dibatalkan ataupun tidak berikutan pelbagai desakan termasuk daripada kerajaan dan parti politik Melayu tetapi apa yang jelas sudah ada keberanian di pihak tertentu untuk menyentuh perkara-perkara sensitif berkaitan dengan kedudukan orang Melayu dan Islam.

Sebelum ini, Majlis Peguam juga pada Jun lalu tanpa mempedulikan pelbagai kritikan turut menganjurkan forum bertajuk 'Kontrak Sosial'.

Namun adalah jelas majlis berkenaan yang dianggotai oleh mereka yang bijak pandai dalam undang-undang tidak memahami atau sengaja melupakan sensitiviti orang Melayu.

Mereka turut melakukan forum-forum seumpama itu yang disifatkan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar sebagai 'bermain api'.

Oleh itu adalah perlu Majlis Peguam belajar untuk memahami sensitiviti berhubung perkara berkenaan dan jangan terlalu ghairah menganjurkan forum yang boleh mencetuskan kontroversi serta konflik di kalangan rakyat berbilang kaum dan agama di negara ini.

Hakikatnya, majlis tersebut sengaja mencari fasal dengan berbuat demikian tetapi apabila kerajaan bertindak tegas maka mereka akan menjerit-jerit bahawa apa yang mereka lakukan adalah kebebasan bersuara.

Tetapi mereka lupa bahawa kebebasan tersebut bukan bererti mana-mana pihak berhak untuk mengadakan forum yang boleh menggugat keharmonian kaum di negara ini.

Selain itu, persoalan juga timbul kenapakah sejak kebelakangan ini Majlis Peguam menunjukkan keberanian luar biasa dengan menganjurkan forum berkaitan orang Melayu dan Islam, biarpun mereka mengetahui ia amat bahaya.

Mungkin bagi Majlis Peguam, mereka bertindak demikian kerana merasakan inilah saat terbaik berbuat demikian memandangkan orang Melayu kini berpecah akibat keputusan pilihan raya umum lalu.

Namun mereka terlupa bahawa isu yang disentuh akan dilihat oleh orang Melayu tanpa mengira apa juga ideologi politik yang mereka pegang.

Ketegasan pemimpin UMNO dan Pas yang sekata menentang forum 'Memeluk Islam' itu dengan jelas membuktikan bahawa orang Melayu akan bersatu jika kepentingan bangsa dan agama mereka digugat.

Oleh itu Majlis Peguam yang begitu bijak dalam bab undang-undang janganlah cuba mencabar kesabaran orang Melayu dan Islam.

Tidak perlu berdolak-dalih berhubung kenapa forum seumpama itu diadakan. Kalau Majlis Peguam jujur, mereka seharusnya menganjurkan forum yang lebih menjurus ke arah menyatukan semua kaum di negara ini dan bukannya berusaha mencabar kepentingan mana-mana kaum.

Mungkin majlis berkenaan mempunyai kedegilan tersendiri tetapi percayalah apa yang cuba mereka lakukan tidak akan menguntungkan rakyat.

Janganlah menganggap bahawa tujuan forum itu sudah disalah tafsir sedangkan hakikatnya Majlis Peguam yang berdolak-dalih.

Kenapakah forum itu hendak diadakan sekarang? Kenapa tidak diadakan ketika ada kes berkaitan tajuk forum tersebut? Semua ini jelas membuktikan bahawa ada sesuatu yang tidak kena dengan penganjuran berkenaan.

Kepada orang Melayu pula, mereka tidak harus memandang sepi tindakan majlis tersebut. Ini kerana ia jelas membuktikan perpecahan sesama mereka dan andaian bahawa cengkaman kuasa politik semakin longgar telah memungkinkan ada pihak-pihak tertentu cuba menggugat kepentingan dan hak mereka.

Selama ini, kita mungkin tidak pernah memikirkan bahawa ada pihak berani berbuat demikian tetapi tindakan Majlis Peguam sudah membuktikan sebaliknya.

Justeru pertubuhan bukan kerajaan yang mewakili orang Melayu tidak harus duduk diam, mereka tidak boleh membiarkan sahaja UMNO dan Pas berjuang menghalang Majlis Peguam.

Sebaliknya mereka juga perlu tegas berbuat demikian bagi memberi isyarat yang jelas kepada majlis berkenaan bahawa apa yang mereka lakukan pada hakikatnya tidak menguntungkan mana-mana pihak.

Apa pun keadaannya adalah diharapkan Majlis Peguam yang kononnya semakin berani ini memahami bahawa mereka sedang melakukan perkara yang boleh menggugat demokrasi dan perpaduan di negara ini.

Ingatlah bahawa soal bangsa dan agama jika tersilap ditangani boleh menghancurkan sebuah negara majmuk seperti Malaysia, oleh itu jangan melampaui batas!


'Wanita UMNO tidak setuju'

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Pergerakan Wanita UMNO tidak setuju sama sekali dengan penganjuran forum awam membincangkan artikel 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan bertajuk 'Memeluk Islam' yang dianjurkan Majlis Peguam, esok.

Naib Ketuanya, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil berkata, semua pihak harus prihatin bahawa isu agama Islam adalah di bawah bidang kuasa dan naungan Sultan dan Raja-Raja Melayu.

"Isu-isu sensitif sebegini tidak harus dijadikan bahan debatan tanpa mengambil kira kemungkinan timbulnya rasa tidak puas hati yang dapat mencetuskan kemarahan dan ketegangan rakyat Malaysia yang terdiri daripada berbilang kaum," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Beliau berkata demikian bagi mengulas keputusan Majlis Peguam untuk meneruskan forum tersebut esok walaupun Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar telah memberi amaran kepada majlis itu supaya tidak 'bermain api'.

Pelbagai pihak pula mendesak majlis itu supaya membatalkan penganjuran forum tersebut kerana ia dikhuatiri menggugat keharmonian rakyat pelbagai kaum dan agama di negara ini.

Shahrizat berkata, Wanita UMNO juga berpendapat objektif yang diingini tidak akan tercapai melalui forum atau debat seperti yang akan diadakan itu.

"Sebagai satu badan yang bertanggungjawab, Majlis Peguam seharusnya mempunyai kematangan dalam menangani isu-isu yang amat sensitif seperti itu dengan lebih bijaksana," katanya.


Dua laporan polis dibuat ke atas Majlis Peguam

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Dua ahli Majlis Angkatan Antara NGO-NGO Islam (Mapan) hari ini membuat laporan polis terhadap Majlis Peguam kerana menganjurkan Forum Memeluk Islam pagi esok.

Laporan pertama dibuat oleh Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) di Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul pada pukul 11.30 pagi oleh Pegawai Khas Aduan, Imran Yusof manakala Presiden Pekida, Jamaluddin Yusof pula berbuat demikian di Balai Polis H. S. Lee di sini pukul 12 tengah hari.

Menurut Pengarah Projek PPIM, Noor Nirwandy Mat Noordin berkata, laporan itu dibuat kerana mendapati tindakan Majlis Peguam boleh mengundang salah faham masyarakat terhadap Islam.

''Perkara ini dilihat sebagai satu usaha agresif pihak tertentu yang cuba menjejaskan keharmonian masyarakat berbilang bangsa di negara ini,'' katanya kepada pemberita selepas membuat laporan di Ibu Pejabat Polis Daerah Sentul.

Menurutnya, perbincangan Artikel 121 (1A) akan memperlihatkan Majlis Peguam sebagai badan yang mempertikaikan isu dan hak keistimewaan Islam selain mencabar kuasa Raja-Raja Melayu.

Sementara itu, Jamaluddin berkata, laporan polis dibuat kerana tindakan Majlis Peguam terus menganjurkan forum itu memberi gambaran seolah-olah cuba memainkan sentimen perkauman.

''Saya minta pihak polis mengambil tindakan tegas terhadap Majlis Peguam. Itu sahaja yang kami minta,'' katanya.


Majlis Peguam tidak berganjak

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Majlis Peguam tetap akan meneruskan Forum Memeluk Islam walaupun pelbagai pihak mendesak acara tersebut dibatalkan kerana khuatir ia menggugat keharmonian rakyat pelbagai kaum dan agama.

Naib Presiden Majlis Peguam, Ragunath Kesavan berkata, Majlis Peguam menyedari perkara berkaitan agama amat sensitif dan boleh membangkitkan emosi namun tidak semestinya ia tidak boleh dibincangkan.

Katanya, forum berkenaan diadakan bukan bertujuan menghina mana-mana agama sebaliknya bertujuan merintis jalan bagi menyelesaikan masalah yang dihadapi segolongan masyarakat yang tersepit antara undang-undang sivil dan syariah.

"Kita menerima dan menghormati Artikel 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan, namun ada sudut pandangan yang kukuh bahawa adalah tidak adil untuk memaksa sesiapa sahaja tertakluk kepada undang-undang dan mahkamah berasaskan agama yang tidak dianuti oleh mereka.

"Kekhuatiran kami ialah mengenai cara konflik itu ditangani. Perlu ada usaha terancang oleh kerajaan untuk menangani isu ini dengan bersungguh-sungguh dan bukan secara berpura-pura sahaja," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Forum tersebut akan berlangsung di Auditorium Majlis Peguam di Lebuh Pasar Besar di sini bermula pukul 8.30 pagi esok.

Sehingga petang ini, kira-kira 150 peserta terdiri daripada orang awam, wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO) tempatan dan luar negara telah mendaftarkan diri untuk menyertai forum berkenaan.

Pelbagai pihak yang terdiri daripada pemimpin UMNO, Pas dan NGO Islam menyelar penganjuran forum awam itu yang dianggap boleh membangkitkan kemarahan umat Islam dan orang Melayu.

Ragunath berkata, sebarang perbincangan berkaitan isu yang dihadapi negara tidak sepatutnya berlaku secara tertutup dan hanya membabitkan pihak berwajib.

Katanya, desakan supaya forum itu dihentikan seolah-olah menunjukkan isu berkenaan tidak berhak diketahui masyarakat.


Jangan cabar kesabaran Melayu - Hishammuddin

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Pergerakan Pemuda UMNO memberi amaran kepada Majlis Peguam agar tidak melampaui batasan kebebasan bersuara di negara ini dengan menganjurkan forum yang boleh mencetuskan kemarahan sesuatu kaum.

Ketuanya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, majlis tersebut tidak sepatutnya mencabar kesabaran orang Melayu dan umat Islam dengan menganjurkan forum Memeluk Islam.

''Tidak ada yang kurang dalam hubungan kita sesama rakyat Malaysia yang berbilang kaum selama ini. Sikap toleransi dan keharmonian yang selama ini kita kecapi perlu terus dipertahankan agar generasi akan datang turut berpeluang menikmatinya,'' ujar beliau dalam kenyataan akhbar di sini hari ini.

Majlis Peguam hari ini memutuskan untuk meneruskan penganjuran forum Memeluk Islam walaupun mendapat bantahan umat Islam di negara ini.

Hishammuddin berkata, tindakan Majlis Peguam meneruskan penganjuran forum tersebut, hanya akan menimbulkan pelbagai masalah baru di negara ini.

''Forum ini dilihat sengaja diadakan untuk mensensasikan isu lama yang telah pun diterima ramai dan merupakan satu tindakan yang amat tidak bertanggungjawab,'' katanya.

Baginya, sebagai badan yang dianggotai oleh pengamal undang-undang, majlis itu sepatutnya memastikan perjalanan sesebuah masyarakat menjadi lebih teratur.

''Memilih tajuk yang sensitif seperti ini tidak menguntungkan sesiapa,'' tegasnya.

Sehubungan itu beliau menyeru semua pihak agar menolak usaha menggagalkan misi dan visi kerajaan bagi menjadikan Malaysia negara maju menjelang tahun 2020.


Majlis Peguam perlu hadapi kemungkinan

KOTA TINGGI, 8 Ogos - Majlis Peguam yang akan menganjurkan forum Memeluk Islam perlu bersedia menghadapi sebarang kemungkinan akibat daripada penganjuran itu memandangkan mereka sudah diberi amaran supaya membatalkannya, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar.

Beliau berkata polis bersedia mengambil langkah tertentu terhadap Majlis itu bagi menjaga ketenteraman awam.

"Mereka sudah diberi amaran supaya tidak menganjurkan forum itu, jadi mereka perlu menghadapi akibatnya," katanya.

Syed Hamid berkata demikian kepada pemberita ketika ditemui selepas menunaikan Solat Hajat dan Tazkirah anjuran Kontinjen Polis Johor di Masjid Jamek di sini malam ini.

Forum tersebut sebelum ini menerima bantahan keras banyak pihak termasuk pemimpin-pemimpin Umno, PAS dan beberapa pertubuhan lagi.

Terdahulu petang ini Naib Presiden Majlis Peguam Ragunath Kesavan menegaskan bahawa forum itu akan diteruskan esok walaupun mendapat bantahan beberapa pihak, dan menurutnya forum itu tidak akan mempertikai Fasal 121 (1A) atau mempersoalkan agama Islam dan statusnya seperti termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.


NGO Islam anjur demonstrasi

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Majlis Angkatan Antara Pertubuhan-pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) Islam (Mapan) akan mengadakan demonstrasi membantah penganjuran forum Memeluk Islam di hadapan pejabat Majlis Peguam di Jalan Lebuh Pasar Besar di sini pagi esok.

Naib Presiden Gabungan Pelajar-Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Jais Abdul Rani berkata, kesemua ahli Mapan yang terdiri daripada 27 persatuan dan NGO Islam telah bersetuju mengadakan demonstrasi kerana Majlis Peguam masih berdegil untuk meneruskan forum tersebut.

"Kami tidak dapat bertahan dengan sikap degil Majlis Peguam kerana mereka tidak mempedulikan bantahan daripada masyarakat Islam.

"Bukan setakat surat telah dikirim, hari ini kami menghantar satu memorandum ke pejabat Majlis Peguam tetapi amat menyedihkan tidak ada ahli jawatankuasa mereka berada di pejabat,'' kata Jais kepada pemberita selepas menyerahkan memorandum itu kepada Majlis Peguam di sini hari ini.

Kira-kira 100 orang mewakili lima persatuan dan NGO Islam berarak secara aman ke pejabat Majlis Peguam selepas solat Jumaat untuk menyerahkan memorandum tersebut. Sebelum itu mereka berkumpul di Masjid Jamek.

Persatuan-persatuan itu terdiri daripada GPMS, Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Persatuan Rakyat Islam Muslim Malaysia (IRIM), Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah (Pekida) dan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM).

Sambil berarak, mereka merentangkan sepanduk tertera perkataan Awas Bar Council Jangan Main Api, Jangan Cabar Kesucian Agama Islam dan Step Down Get Lost.

Bagaimanapun, tiada kejadian tidak diingini berlaku sepanjang tempoh setengah jam demonstrasi secara aman itu yang turut dikawal oleh pihak polis dan Unit Simpanan Persekutuan (FRU).

Mengulas lanjut, Jais berkata, isi kandungan memorandum yang diserahkan kepada Majlis Peguam itu antara lain meminta badan guaman itu membatalkan forum Memeluk Islam yang dirancang diadakan esok demi menghormati kesucian agama Islam.

Jika gagal berbuat demikian sehingga petang ini, tegas beliau, Mapan akan menggembleng orang ramai berkumpul di hadapan pejabat Majlis Peguam di sini seawal pukul 8 pagi.

"Kami akan bersembahyang subuh di Masjid Jamek dan selepas itu kami akan beramai-ramai berkumpul di hadapan pejabat Majlis Peguam bagi menghalang forum tersebut diadakan,'' katanya.

Sementara itu, Presiden Pekida, Jamaluddin Yusof berkata, tindakan Majlis Peguam menganjurkan forum Memeluk Islam hanya akan mengundang reaksi negatif masyarakat berbilang agama di negara ini.

"Bagi kami, forum ini wajar dihentikan demi kebaikan semua pihak kerana memang jelas Majlis Peguam cuba memainkan sentimen perkauman,'' katanya.

Jamaluddin menyeru seluruh masyarakat Islam mengadakan demonstrasi secara aman esok.

Antara ahli-ahli Mapan yang akan menyertai demonstrasi itu ialah Barisan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM), Jawatankuasa Penyelaras Perikatan NGO Islam (ACCIN), Persatuan Al-Hidayah, Belia Perkim, Pertubuhan Jamaah Islah Malaysia, Persatuan Cina Muslim Malaysia (MACMA), Persatuan Al-Hunafa dan Persatuan Darul Fitrah Malaysia.

Turut sama ialah Persatuan Kebajikan dan Pengubatan Islam Malaysia, Persatuan Seruan Islam Wilayah Persekutuan dan Selangor, Persatuan Ulama Malaysia, Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia, Yayasan Kerjaya Malaysia, Kelab Cinta Malaysia, Kongres India Muslim Malaysia (Kimma) dan Persatuan Penjaja Kecil Wilayah Persekutuan.


Jangan bangkit isu sensitif - Musa

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan meminta Majlis Peguam supaya peka dan tidak membangkitkan sensitiviti agama dan kaum di negara ini dalam Forum Memeluk Islam anjurannya esok.

Beliau yang dihubungi Utusan Malaysia berkata, sebagai golongan yang berpendidikan tinggi dan memahami undang-undang, mereka seharusnya mengetahui keperluan sensitif kepada perkara-perkara tersebut.

Sambil menjelaskan bahawa polis tidak dapat menghalang penganjuran forum itu kerana ia diadakan di bangunan persendirian, beliau memberitahu, pihaknya tetap akan bertindak sewajarnya jika berlaku kekacauan ekoran penganjurannya.

"Polis akan menempatkan anggota yang mencukupi bagi mengawal keadaan keselamatan di kawasan forum tersebut.

"Kita akan pantau dan pastikan tiada insiden tidak diingini berlaku. Kita mohon semua pihak yang terlibat mematuhi arahan pihak berkuasa," katanya.

Majlis Peguam hari ini memutuskan akan meneruskan penganjuran Forum Memeluk Islam di pejabat pertubuhan itu di Jalan Lebuh Pasar Besar di sini esok.

Naib Presidennya, Ragunath Kesavan berkata, pihaknya menekankan sekali lagi bahawa forum itu bukan mempertikai Artikel 121 (1A) atau mempersoalkan Islam atau statusnya sebagai agama rasmi seperti tertera dalam Perlembagaan Persekutuan.

Berikutan keputusan majlis itu, satu demonstrasi akan diadakan Majlis Angkatan Antara NGO-NGO Islam (Mapan) di hadapan pejabat Majlis Peguam pada pukul 8 pagi esok, bagi membantah penganjuran forum berkenaan.

-TMB

Saya Tidak Percaya Penarik Beca Ditangkap Hanya Kerana Logo

Reactions: 
Saya tidak percaya Penarik Beca ditangkap hanya kerana Logo Polis yang diubahsuai menganddungi kepala anjing. Secara jujur , pada mulanya saya ingatkan ianya gambar beruang.

Saya tidak percaya kalau kandungan berita tidak langsung diambil kira.

Yang membuatkan saya tidak percaya adalah persoalan mengapa penarik Beca dibawa ke "Commercial Crime Division" (Jenayah Perdagangan).

Apa kaitan logo kepala anjing yang macam beruang itu dengan Jenayah Perdagangan?

Yang mana lebih berkaitan dengan Jenayah Perdagangan, logo grafik atau "E-power Force Solution" ?

Apa kaitan penagkapan di atas Akta Hasutan dengan jenayah Perdagangan?

Adakah dia menghasut rakyat supaya jangan berdagang menggunakan matawang ringgit dan sebaliknya menggunakan Dinar?

Adakah dia menghasut rakyat supaya membenci Menteri Kewangan yang telah melacurkan nilai ringgit sehingga terlalu dibawah nilai sebenar?

Atau mungkin polis meminta bantuan unit Jenayah Perdagangan supaya memastikan logo anjing itu bukannya daripada iklan Nuffnang?

Kalau Nuffnang paparkan iklan logo anjing itu, kita semua kena tangkap?

Banyak persoalan yang timbul, harap Bang Bakaq sendiri jelaskan.

-Hasbullah Pit