Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, August 18, 2008

KJ - Ratu Gelek Singapore

Reactions: 
Aku jumpa ni masa ronda-ronda dalam litar cyber... SKUAD DUN BATU CAVES expose...aku cilok pas tu aku pun expose jugak...bagi can la pulak KJ glemer...gambar ni masa mat KJ kat Singapore... aku tak pasti kenapa gelap sangat...samada lightning tak cukup, ataupun terlebih gelap & lightning pun tak mampu nak bantu masalah ni...itu kena tanya cameraman yang amik gambar ni...

Khairy ke Khairiyah???

Hangpa teka la sendiri..!
Aksi panas KJ berbaju bunga-bunga ala-ala anak mami baru lepas mandi kunyit...ligat ma...
ha...tonggeng, jangan tak tonggeng...memang mamat ni dari dulu minat tonggeng-tonggeng...patut la sudahnya masuk parti tonggeng...UMNO/BN memang amat mengalu-alukan individu yang berbakat & berkemahitan dalam hal tonggeng-menonggeng & gelek-menggelek...sesuai sangat dengan jenama Islam Had Hari... ni ada yang baru pulak dibawah kelolaan kak Jat... Islam Ji Had Hari... mampuih la hangpa...
Lentik amat lo... jiwa yang paling sebati dengan Pemuda UMNO...kasar tapi lembik...jenama Had Hari...Kahk Ptuih..!

Sumber - MyKMU

One helluva anak Bangsa Malaysia

Reactions: 
Practically throughout the waiting at the nomination centre on 16th August for the announcement as to the list of candidates for the Permatang Pauh by-election, people just kept coming up to him, either to shake his hand, pat him on the back, pose with him for a photo, or just to express support and admiration for him.



And he had a smile for all, turning no-one away.



Yesterday afternoon, I was talking to a few friends who came round to discuss how to crank up the number of signatures to the ongoing petition exercise. For some days now, it was plodding at an average of about 100 new signatures a day. Bad!!!!!!



Someone went online and exclaimed, ‘Oi, something’s happening, lah! The numbers are suddenly spiralling!’.



‘Check RPK’s site. He must have put something up’, I responded.



Sure enough, there it was.



Hey guys and gals. I hear you. You are talking about standing behind Malaysia Today in fighting against oppression, injustice, racism, wastage of public funds, abuse of power, corruption, manipulation of the judicial process, and much more. But only 5,715 of you appear interested in supporting the petition to our Agong.



Show that you really care and are not just a load of hot air. Please sign this petition to the Agong. Go here to sign it (Petisyen Kepada KeBawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong berkenaan pemulihan Badan Kehakiman). Do it now and spread the word to all and sundry.



Let’s get at least 10,000 signatures, more than that if we can. Surely at least 10% of you 1.5 million Malaysia Today readers can do that. That should come to 150,000 signatures, not a mere and pathetic 5,715. Come on. Show that you really care and are not fakes who talk only but refuse to act - Raja Petra Kamarudin



When RPk posted the above article, the signatures, based on his write-up, stood at 5,715.



At 2.45pm today, the numbers had risen to 10,049!



I do not know of any other anak Bangsa Malaysia in recent history who has given so much in the fight for justice and equality, for a better Malaysia for all.



You may not agree with all that he writes or does ( like sacking his lawyers in open court. Sheesh! ) but it is hard not to love this man.



He’s asked that we show we really care, that we are not fakes, that we are not all talk and no walk.



And he’s mentioned a magical number : 150,000.



You game to try?



If each of us who have signed on will resolve to get another 10 signatures, we would have garnered a total of 110,000.



Not impossible if we try. And if we don’t make it, at least we will know it wasn’t because we didn’t try.



Pull out the address book. E-mail friends. Call them. Bug them. Just make sure they sign.



10 each. At least.



We can do it.



Pete, anak-anak Bangsa Malaysia salute you!



-The People's Parliament

Gathering Sesumpah Di P-044

Reactions: 
Adakah anda kenal dengan binatang yang dinamakan sesumpah. Kalau anda belum tahu sila baca posting saya ini yang kongsikan dengan tuan-puan takut-takut nanti 'digigit' sesumpah yang begitu banyak berkeliaran di Permatang Pauh sekarang ini sehingga 26 Ogos nanti.

Sesumpah ialah sejenis binatang seperti biawak dan cicak. Namun saiznya lebih besar dari cicak tetapi lebih kecil dari biawak. Bentuk badan, kaki dan lain-lain tidak jauh bezanya dengan biawak. Pendek kata Sesumpah sepupu atau dua pupu cicak dan biawak ini.

Keistimewaan sesumpah ini ialah kulit binatang ini boleh bertukar warna sama seperti keadaan sekelilingnya. Kalau keadaan disekelilingnya berwarna coklat kulitnya bertukar menjadi coklat. Kalau warna disekelilingnya berwarna hijau dia pun bertukar menjadi hijau. Inilah keajaiban dan kekuasaan Allah S.W.T.

Namun sifat sesumpah ini kadang-kadang ditiru oleh manusia. Kadang-kadang dengan meniru inipun baik juga bukan semua tidak baik.

Saya berpengalaman di dalam banyak pilihanraya samada pilihanraya umum atau kecil. Semasa kempen inilah ada orang yang tidak pernah atau jarang pakai tudung akan berlakon pakai tudung, ada yang jarang pakai ketayap putih akan pakai ketayap putih, ada yang jarang ke surau atau ke masjid berjemaah akan rajin ke masjid, ada yang jarang pakai kain pelikat tiap-tiap hari pakai kain pelikat keluar masuk kampung, ada yang jarang ziarah orang sakit akan ziarah sampai 3 atau 4 kali terhadap orang yang sama.

Apa guna mereka berlakon atau bertukar warna kulit macam sesumpah?
Jawapannya ialah mereka ingin menunjukkan bahawa mereka juga pakai tudung, pakai kopiah dan sebagainya supaya mak cik-mak cik dan pak cik-pak cik percaya yang mereka ini sama-sama tutup aurat, alim dan suka kepada surau dan masjid. Maksudnya mereka juga mahu dilihat serupa dengan pak cik-pak cik dan mak cik-mak cik, tiada bezanya. Jadi mudah untuk mereka memancing undi. Bukankah ini sama sifatnya dengan sesumpah......suka mengikut persekitaran untuk menyelamat diri, cuma 'Sesumpah' Permatang Pauh bukan untuk selamat diri tetapi untuk dapat upah dan duit serta dapat projek dan sebagainya.

-MMUTA LIGAT

Lavigne 'too sexy' for Malaysia gig

Reactions: 
Malaysia's Islamic opposition party has urged the government to cancel a planned concert by Avril Lavigne.



They say the singer's on-stage moves are "too sexy" for the Muslim-majority country.



Pan-Malaysian Islamic Party official Kamarulzaman Mohamed said that Lavigne's concert would promote the wrong values on the eve of Malaysia's independence day on August 31.



Lavigne, a Grammy-nominated rock singer who burst to fame with her 2002 debut album Let's Go, plans to start her month-long Asia tour with a performance in Kuala Lumpur on August 29.



The concert organiser denied Lavigne's show had any "negative elements".



-ukpress

Malaysia's PM backs Anwar accuser after mosque 'stunt'

Reactions: 
KUALA LUMPUR (AFP) — Malaysia's premier has backed the young man accusing opposition leader Anwar Ibrahim of sodomy, after the man visited a mosque to swear to his claims in an act criticised as a political stunt.

Anwar has said the allegations made by Mohamad Saiful Bukhari Azlan, a 23-year-old former aide, have been engineered by the government to prevent him from seizing power after landmark March elections.



Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi hit out at criticism of Mohamad Saiful after he was photographed last week at a city mosque, swearing on the Koran that he was telling the truth.



"According to Islam, an individual seeking justice should be respected, even though it may be a personal issue," the premier said, according to the New Straits Times Monday.



"There are those who question his method and whether he is following the right procedure but in his heart he must have a clear intention," Abdullah said.



"The incident must have been traumatic, otherwise he would not have lodged the police report."



Anwar was accused of sodomy in court this month, but the charge indicated the alleged sex act was consensual. Although under the law Mohamad Saiful would appear to be equally culpable, the government has said he will not be charged.



Mohamad Saiful said last Friday that the alleged sex act was not consensual, and that it "happened by force, without my permission."



He denied that his visit to the mosque, the day before Anwar formally registered for a by-election expected to return him to parliament after a decade-long absence, was aimed at undermining the opposition leader.



"It is just by coincidence that I made the oath today. God gave me the strength to do it," he said.



Former Indonesian president Abdurrahman Wahid on Monday came out in support of Anwar, saying he was innocent of the sodomy charges and that he hoped he would one day lead the nation.



"I think (the allegations) are wrong because I know Anwar and I believe totally in him," he told a press conference.



He also slammed Mohamad Saiful's action of swearing on the Koran as "unIslamic" and said that if he wanted to clear his name, he should go to the Sharia court as Anwar has already done.



Wahid, a liberal Islamic scholar, headed Indonesia's largest Muslim association, Nahdlatul Ulama, for 15 years before taking up the presidency from 1999 to 2001.



Nik Abdul Aziz Nik Mat, the spiritual leader of the conservative Islamic party PAS, which is a member of Anwar's opposition alliance, has also said Saiful's move to swear on the Koran was not in keeping with Islamic teachings.



"It is normal for Christians to swear on the Holy Bible and it seems that he wanted to follow the Christian way of doing it," he said, according to The Star newspaper at the weekend. "In Islam... there is no need to hold the Koran."



Anwar, who was sacked as deputy premier in 1998 and jailed for six years on sodomy and corruption charges, said Saiful's mosque visit was part of the government conspiracy.



"They are afraid of me being an MP and going on to become the opposition leader in parliament," he said last week.

KERAjaan Tersepit: Cadang Gubal Undang2 Serah DNA

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Malaysia: Malaysia's government on Monday proposed a law that would make it mandatory for criminal suspects to provide DNA samples — a move that critics claim is meant to bolster a sodomy charge against opposition leader Anwar Ibrahim.



Home Minister Syed Hamid Albar introduced the DNA Identification Bill in Parliament, but denied the government was targeting Anwar, who has refused to give police a DNA swab in an investigation into an accusation that he sodomized a male aide.



"There is no political motive," Syed Hamid told reporters. "I think it is ridiculous that (the opposition) looks at everything as having a political motive."



Anwar, who is contesting an Aug. 26 by-election for a Parliament seat and wants to topple the government by mid-September, was charged with sodomy earlier this month — the second time in a decade he has faced the accusation — and faces up to 20 years in prison if convicted.



Anwar says authorities might tamper with his DNA sample to implicate him in the case. Police have dismissed his concern and pledged a fair investigation.



Parliament must debate the DNA bill before it can be passed, a virtual certainty because government lawmakers comprise a majority. It must also be approved by the Senate and the king.



Syed Hamid said officials began drafting the bill in 2001, but did not say when the government expects the law to take effect. Under the proposed law, suspects can be jailed for a year if they refuse to provide DNA.



Opposition lawmaker Tony Pua noted the bill was the first to be proposed in Parliament when it reconvened Monday after a monthlong break, raising questions about why it was "so important that it has to be rushed into Parliament at this time."



"Are laws being changed just to ensure a successful upcoming prosecution of some prominent personality? Are goal posts being shifted against the natural course of justice?" Pua said.



The sodomy accusation by Anwar's 23-year-old former aide, Saiful Bukhari Azlan, was a bombshell for Anwar's three-party opposition alliance, which won an unprecedented 82 seats in the 222-member Parliament in March elections.



Anwar, 61, has rejected the accusation as a ploy to prevent him from carrying out his threat to engineer defections by government lawmakers to oust Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi's administration by next month. Abdullah has denied any conspiracy.



Abdullah said Saiful's accusations should not be taken lightly.



"We must remember that he could be a victim," Abdullah was quoted as saying Sunday by the New Straits Times newspaper. "We tend to overlook small people like him who seek justice."



Anwar, a former deputy prime minister, claims police also fabricated evidence against him in 1998 when he was charged with sodomizing his family driver. Malaysia's highest court overturned the sodomy conviction in 2004.



-Herald Tribune

Sumpah Say Fool : Imam Masjid Wilayah Tidak Terlibat...Siapa Dalang?

Reactions: 
Kami dapat maklumat mengesahkan bahawa Imam Masjid Wilayah tidak terlibat semasa Say Fool melakukan acara Sumpah Mubahalah.

Petikan berita Jumaat 15hb.Ogos, 2008 : Pada pukul 6.23 petang, Saiful yang berpakaian baju Melayu warna coklat dengan songkok sambil diperhatikan oleh ayahnya, Azlan Mohd Lazim yang berbaju Melayu biru telah melafazkan sumpah.

Turut menyaksikan upacara itu ialah Imam Masjid Wilayah Persekutuan, bapa saudara Saiful, 'Uncle Pet', beberapa pegawai masjid berkenaan, ahli keluarga Mohd Saiful, Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) iaitu Datuk Che Mat Che Ali dan pegawai dari Jawi.

Apa yang menjadi tandatanya sekarang ialah siapa sebenarnya dalang yang menjadi tulang belakang majlis tersebut...

Beberapa maklumat sukar didapati kerana semasa majlis sumpah diadakan tiada wartawan dibenarkan masuk kecuali beberapa wartawan yang dibawa khas oleh pihak-pihak tertentu untuk membuat liputan...

Depa ingat lakonan depa baguih sangat no..!

Hangpa tunggu sikit hari lagi kita akan bongkar satu persatu permainan laknat depa ni.

Agama dibuat mainan...aku tak tau nak cakap apa...Say Fool kena taubat lepas ni...ada lagi, ada penginfo dari kalangan sahabat Say Fool memberitakan adanya Salib dalam bilik Say Fool tapi aku tak dapat nak sahkan lagi...

Let's play..!

Polis tambah anggota di Permatang Pauh

Reactions: 

KUALA LUMPUR: Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan meningkatkan bilangan pegawai dan anggota polis di kawasan Parlimen Permatang Pauh tidak lama lagi, kata Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar.



Usaha itu adalah untuk mengekalkan undang-undang dan ketenteraman awam semasa tempoh berkempen sehingga hari pengundian pada 26 Ogos berikutan laporan tindakan ganas penmyokong-penyokong parti di kawasan itu semasa hari penamaan calon Sabtu lepas, katanya dalam majlis taklimat yang turut dihadiri Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar.



Pada masa ini, kira-kira 3,000 anggota polis telah ditempatkan ke kawasan itu.



Dua jurugambar telah diserang oleh sekumpulan penyokong yang memakai baju-t Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang bertindak liar Sabtu lepas.



Presiden Kesatuan Kebangsaan Wartawan Malaysia (NUJ), Norila Daud telah meminta polis menangkap mereka yang terbabit dalam insiden itu dan membawa mereka ke muka pengadilan.



Setakat ini, Ismail berkata 15 aduan polis telah dibuat dan polis sedang menyiasat 10 daripada aduan itu.



Aduan itu termasuk enam kerana mengadakan perhimpunan tanpa permit manakala yang lain berkaitan halangan, menyebabkan kecederaan dan ancaman jenayah.



Adalah difahamkan perjalanan beberapa pemimpin Barisan Nasional (BN) ke pusat penamaan calon di Permatang Pauh Sabtu lepas juga terganggu berikutan tindakan liar itu.



Syed Hamid berkata, semua pihak mesti mematuhi undang-undang dan tidak mengambil tindakan sendiri.



"Kita tidak boleh mengamalkan undang-undang rimba dan tidak ada sebab untuk kita bersikap seperti itu," katanya.

-mSTAR Online

NAJIB DI HALAU DI PERMATANG PAUH...!!!

Reactions: 
Aduh...malunya orang kampung halau...Ingat PR saja tak suka kat kami...Orang kampung pun meluat...Malu...Malu...Malu...makkkkkkk......abahhhhhhh....abang jeb.....
Ish...dah la tadi tak sempat nk lunch...kena jaga jeb pula
Abang jeb nih...dh orang tak suka..gatal2 datang...
Lawatan Dato’Seri Najib Razak menjadi kecoh apabila orang kampong keluar untuk menunjuk perasaan.Beliau yang dalam perjalanan pulang dari Seberang Jaya dan singgah untuk melawat bilik puteri UMNO di kampong tersebut telah disambut dengan tunjuk perasaan memprotes kehadiran beliau .Penduduk kampong mula berkumpul apabila kelihatan para pergerakan putera UMNO berkumpul beramai-ramai.

Mereka memprotes kerana mendakwa bahawa puteri UMNO telah membina khemah di atas tanah yang statusnya dimiliki oleh seorang warga Singapura dan tanah itu juga telah berpindah milik dari beberapa orang pemimpin UMNO sebelum ini sehingga terlepas ketangan orang asing.malah tidak ada seorang pun puteri UMNO berasal dari kampong tersebut begitu juga putera UMNO yang hadir. Mereka adalah dari luar kampong tersebut.Perasaan inilah yang menyebabkan orang kampong menjadi marah kerana menurut pendudk kampong Kubang Semang,tidak ada sedikit pun anak tempatan di bilik gerakan puteri UMNO tersebut.
Kes berat nih di pmtg pauh untuk kalahkan anwar...takkan nk suruh si sesumpah pulak bersumpah dia kena liwat?hehehe
Cabooottttt..............mungkin nk pekena nasi kandar plak...hehehe
Lepas salam...nk kena blah ni....hehehe
Alahai Jeb
Kami Mahu UMNO keluar dari kampung kami
Dato Seri Najib yang singgah selama 15 minit tidak mengeluarkan sebarang kenyataan dan bergegas lalu dari situ secara tergesa-gesa dan penduduk kampong mengejek beliau.Tunjuk perasaan selama hampir 30 minit sebelum dan selepas kehadiran Dato Najib itu berakhir apabila beliau beredar dari situ.Sebelum itu,orang kampong yang tahu akan kehadiran Najib mula berkumpul beramai-ramai sekitar jam 4.00 petang kerana melihat kelibat putera UMNO.

Beberapa kain rentang ditujukan kepada ahli-ahli UMNO yang berkumpul.Keadaan menjadi bertambah kecoh dengan masing-masing berkumpul.Hampir separuh anak-anak muda dan orang-orang kampong tersebut keluar untuk melihat kejadian tersebut kerana merasakan kehadiran bilik gerakan tersebut tidak harus ada dikampung mereka.malah ada yang menjerit “keluar dari kampong kami”,”jangan ceroboh kampong kami”.Kesesakkan jalanraya berlaku hampir 10 kilometer kerana masing-masing ingin melihat dan memperlahankan kenderaan dan kehadiran unit FRU.

Malah menurut orang ramai yang hadir,kebanyakkan putera UMNO seolah-oleh macam budak-budak sekolah yang dipergunakan.Mereka tidak seharusnya dipergunakan kerana musim cuti persekolahan ini...

Tunjuk Bakat.

Reactions: 
TUNJUK BAKAT... Calon PKR bagi kerusi Parlimen Permatang Pauh, Datuk Seri Anwar Ibrahim sedang menyediakan 'thosai' sambil dibantu pemilik gerai, G. Komala, 52, di Restoran Ruby semasa berkempen di Seberang Jaya.


'Mayat AUKU' dirampas polis

Reactions: 
kemaskini 3:14pm "Kami bawa mayat AUKU, tetapi kemudian dirampas oleh polis" - kata seorang aktivis Gerakan Mahasiswa Mansuhkan AUKU (GMMA).

universiti student auku uuca parliament protest 180808 03Patung mayat, sebesar saiz manusia, yang dikafankan dengan kain putih diusung dalam keadaan renyai-renyai dari depan pintu bangunan Parlimen ke pinggir Tugu Peringatan Negara selepas bantahan sekumpulan aktivis pelajar selesai.

Menurutnya lagi, tiga anggota polis merentap patung mayat itu, yang dijadikan lambang bantahan hampir 100 pelajar terhadap Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU), dengan berkata "tolong beri kerjasama."

Ridzuan Ahmad berkata kejadian berlaku secepat kilat dan "mayat AUKU" dibiarkan dalam simpanan polis tanpa sebarang pergelutan.

Perhimpunan anjuran gabungan tersebut, yang disertai 13 perkumpulan mahasiswa, bermula kira-kira jam 9 dalam cuaca lembab akibat hujan.

universiti student auku uuca parliament protest 180808 10Mereka yang berpakaian serba hitam berkumpul bagi menyerahkan memorandum bantahan kepada Kementerian Pengajian Tinggi yang mengusulkan pindaan akta kontroversi tersebut minggu ini.

Selain mengusungkan "mayat", mereka juga berbaring selama beberapa minit di atas jalan depan pintu masuk Parlimen dengan kain rentang hitam bertulisan "Akta Untuk Kuburkan Universiti" sebagai akronim lain AUKU.

Sementara beberapa orang lagi membawa kotak yang menggambarkan penjara - sambil diperhatikan oleh kira-kira 20 anggota polis pencegah rusuhan yang mengawal keadaan di perhimpunan itu.

Rang undang-undang pindaan AUKU dijadual dibentangkan untuk bacaan kali kedua di Dewan Rakyat.

universiti student auku uuca parliament protest 180808 04Beberapa bahagian pindaan yang dijangka panas termasuklah Seksyen 15 (hak mahasiswa berpersatuan), Seksyen 9 (kuasa menteri melantik ketua kampus cawangan) dan Seksyen 12 (hak menteri meminda, mengubah, atau membetulkan sesuatu perintah kampus).

Dalam seksyen baru 4(a) dan 4(b) pula, dijangka berlaku perdebatan hangat berkenaan jawatankuasa menasihati menteri bagi melantik naib canselor yang menyebut "menteri dari masa ke semasa hendaklah melantik satu jawatankuasa untuk menasihatinya mengenai perlantikan itu".

-malaysiakini

Perjumpaan bloggers

Reactions: 
Selepas Penamaan Calon, kami semua lepak kat Warung Ehsan. Perjumpaan yang sepatutnya berlangsung pukul 3 petang, terlewat sikit pasai masing-masing basah lenjun. Ada yang balik tukar baju, ada yang pi cari kedai bundle cari baju second hand.

Sementara menunggu member-member sampai, aku pekena teh tarik dan call Brader Bakaq. Dia kata dia demam dah tiga hari. Kawan dah la sakit kaki, hari tu pi beli bihun sup kat Restoran Taqwa. Ingat nak bungkus la..nak bawak balik bagi kat anak-anak, tengah jalan kena hambat anjing..ha..ha..ha . Sorry brader, aku bukan nak gelak kat hang. Tapi lain kali, kalau nak bungkus bihun sup, bagi tau kat Restoran tu…jangan bubuh tulang. Apa pun, member-member lain kirim salam kat hang.



Terima kasih pada malaysiabiz yang dok susah payah organise perjumpaan ni. Mana hang dapat duit, aku pun tak tanya. Hang pi claim kat Cikgu Bard, tu pun kalau dia duit la.



Sapa yang tak mai hari tu, memang rugi. Dulu perempuan aku mengidam mee udang galah Juru, pusing sampai Pulau Aman pun tak jumpa, hari tu matcomot sponsor. Ummi Anni sampai sesat larat, last-last jumpa juga. Bila duduk semeja, mula la cakap merapu. Ummi dengaq cerita Perisik Rakyat sampai ternganga.



Zorro pun mai jugak, tapi bila dia tak pakai topeng, baru nampak mata sepet. Haris Ibrahim mai dengan kain pelikat. Seluaq dah basah lenjun. Kalau bukan kerana tocang dia, mati-mati aku ingat adik Ariff Shah nak mai kempen.



Sembang punya sembang, masing-masing ada tugas khas. Jangan lupa jengok blog depa sebab ada saja cerita panas yang akan keluaq nanti.



-mat saman kati

JUST SHUDDUP! YES, SHUT THE #@*k UP!

Reactions: 
HANTU sent these 3 liners and this is a welcome bit:

The future of Japan is in its technology.
The future ofChina is in its economy,
The future of Malaysia is in Saiful's ass!
and also in the mouth of some vice chancellor who has nothing else to do since he cannot upgrade his University.

TOO MANY OF US ARE TRYING TO BE TOO CLEVER.....THIS IS NOT THE TIME TO BE CLEVER.......THIS IS THE TIME TO BE REAL.....SO

SHADDUP EVERYBODY.

THIS COUNTRY WILL NOT BE JUDGED BY SWEARING ON ANY HOLY BOOK.

THE FUTURE OF THIS COUNTRY WILL BE JUDGED BY THE OUTCOME OF 26 AUGUST.

GOD BLESS MALAYSIANS WHO WILL CHOOSE OUR NEW GOVERNMENT.

PEOPLE OF PERMATANG PAUH, SHOW US THE WAY.

Shafie: Raja Petra a coward, a common pariah

Reactions: 
Stirring up hornest's nest.Unlike Raja Petra Kamaruddin's previous "victims", Muhammad Shafee Abdullah, the prominent lawyer accused by the Malaysia Today editor as the "devil" behind a purported conspiracy against Anwar Ibrahim, is not taking RPK's allegations lying down.Stirring up hornest's nest.

During a press conference at his office in Kuala Lumpur yesterday, Shafee dared RPK to face him, in court, like a man. In a single press release, he called RPK, among other things:
"a coward"
"a common 'pariah'"
"one who hides behind the skirt of his wife"
"a common bankrupt"
"bankrupt of ideas and credibility"
"dishonest and reckless"
Shafee also described Malaysia Today, the website RPK runs, as a political "propaganda website" and that Raja Petra is its "chief puppet".
"Raja Petra is not a bona fide journalist or an independent news provider."

"Raja Petra does not practice an open blog site. He only publishes materials that support him. All other materials that are critical of him or condemn him are not published. He is not interested in an open debate for alternative views. His claim that his website is a source of independent news is total nonsense. Clearly this blogger is a coward and one that hides behind his blog ( and as you can see in court last Friday, one that hides behind his wife as well). Any so called “Royalty” (as Raja Petra claims himself to be) who indulges in publishing vulgar statements over and above being defamatory ought to be ashamed of himself as his behaviour evidenced in the blog site is that of a common “pariah”."
Read Shafee's press release in full (thanks, Big Dog) here.

Has RPK abused blog freedom and basic decency with his articles on Shafee?Some people frown at the way RPK writes but that he has a large following proves that people love the stuff he has been dishing out. Raja Petra's strength lies in developing a readable story based on a bit of facts and a lot of opinions (and he's willing to go down defending what he writes). But that is also what has gotten him into trouble repeatedly with the law. His followers believe that RPK has the evidence to back what he writes but so far Raja Petra has yet to come out with the evidence.

Shafie is a prominet lawyer and member of the society. Even if he wasn't, Shafie is entitled to defend his honour. The intensity of his response to RPK's attacks is frightening. He isn't going after just RPK, he is setting a precedence by going after the commenters in Malaysia Today who have defamed him as well.

He said he was lodging a police report against RPK and theg commenters for: (a) Criminal Defamation; (b) Sedition under the Sedition Act 1948; (c) Offences under the Penal Code for vulgarities; (d) Offences under the Communications and Multimedia Act 1998; and (e) Printing Presses and Publication Act 1984.

I have been sued myself by the NSTP and 4 of its officials who claimed that I have defamed them on my blog. Nearly 20 months have passed by and my case is on-going. My lawyers told me that the TRUTH is the best defence against defamation suit. I can run to the court of public opinion to win my fight, but in the end it is still in the court of law that I must defend myself and clear my name.

-rocky's bru

Alex joins DAP

Reactions: 
Only about five hundred supporters turned up for a brief ceremony at the Dewan Hamzah in Klang this morning to watch my friend Alex Thiagarasan (photo, left) hand over membership application forms to DAP leader Ronnie Liu (photo, center), the Selangor state Local Government and Research Committee chairman and also ADUN for Pandamaran.

Former MIC Klang division chief Alex was expecting at least a thousand Klang MIC members to join him en bloc today but claims that SMS messages went out late last night to inform members that the ceremony has been postponed to a later date after the Permatang Pauh by-election. Alex vows to find out the culprits behind the hoax and to organise a bigger turnout at a future date.

Alex is undeterred after being expelled from MIC recently. He is also facing a RM10 million defamation suit by Samy Vellu after he had lodged reports with the police and ACA alleging that the MIC boss had misappropriated huge funds meant for the Indian community. Samy has also obtained an injunction barring him from making any statements relating to the issue.

-The Ancient Mariner

Arif, if I vote you, do you represent me or UMNO in Parliament?

Reactions: 

Turns out roving reporter, Nandakumar, is registered to vote in Permatang Pauh.


Here are Nanda’s thoughts.



I suppose if he is able to get time off from work to go back to PP early, he will want to find the time to confront all candidates with his questions before he votes on 26th August.



______________________________________



I called and spoke to my brother yesterday. Apparently a few days back, as he was coming back home after morning prayers, he noticed there were 3 men talking to my grandma at the ‘thosai’ stall, which she helps to man. After awhile, my brother went to the stall and engaged these men in conversation and apparently they were keen in asking questions in relations to the Indian community in our area. My brother just obliged them till the questions got to the coming by-election and the candidates. My brother, being himself, probably decided he had enough of these beating around the bush crap, decided to just tell them, the essence of it being that knowing the people around that area, these 3 men may not return back in one nice piece if they are planning to go and ask for votes door to door.



I couldn’t help smiling, imagining the situation of 3 middle aged men (I was told later by my brother that they identified themselves as MIC heads from Selangor) being schooled by a young man. That’s one component party trying to obey their masters but found them being humbled by the power of the people. Let’s move on to the next component party.



In the Star’s report titled ‘Ong:Arif Shah is a liberal, acceptable to all races’



the star


The learned Secretary-General of MCA saw it appropriate to comment that the candidate went to Chinese Vernacular School and was able to mix with all people. While State MCA Chief Datuk Liow Tiong Lai saw it fit to say in regards to Arif Shah, “As a Malay candidate who speaks fluently in Chinese dialects, he understands and reflects the views of the Chinese community here.”



These kinds of statements, dear sirs, just beg to get whacked, in my humble opinion.



Well, Tom, Dick, Harry and Jambuist Z all went to national school. They all speak Malay fluently, even though based on their skin colour and recent developments; they might just not get out in one piece if they went to UiTM.



Point is does it matter how many languages one can speak fluently if one’s affiliation is to a party that has again and again proven to us Malaysians that they are against all that we wish that this nation could be?



Does it matter if we mix well with everyone when we are dictated that we are duty bound to the party and not to the people whom we mix well with, who helped put us in the parliament in the first place?



Does it matter if the candidate is liberal and acceptable to all races when the candidate pledges his/her loyalty to a party that perpetuates the concept of divide and rule, where they see it fit to segregate us, Malaysians, in terms of racial distinction?



My brother told me that a few people whom he had been speaking to were also in a bit of a predicament; they are in Arif Shah’s DUN constituency and they feel that he is doing alright.



What these people need to realize is that he will still be holding his DUN seat whatever the outcome of this by-election will be.



What they also need to understand is that the service done in the constituency to the constituents in terms of easing their day-to-day life differs from the role that they are going to entrust upon whomsoever they choose, come 26th August 2008, to send to the parliament. They have to realize that they are entrusting upon that person the right to decide on behalf of them on things that may affect their rights and their lives whether they realise it or not.



We vote to send in our representative, a representative that we trust would act on behalf of us to safeguard our collective interests, a representative whom shall not bow down to order from the superiors to toe the party line and as such who will not betray the responsibilities entrusted by the people.



I can still empathize with my fellow constituents on their predicament, because, maybe some of them are not clear on these DUN and Dewan Rakyat seats. These can still be explained and informed to them.



However, In The Star’s report titled ‘Candidate Surprised with Anouncement’



the star



Arif Shah said, “Anwar said he could win if he contested anywhere. Let him look elsewhere in Kuala Lumpur where he normally interacts. This is not the place for him to offer himself. The people of Permatang Pauh needs a service-oriented representative,”



This kind of justification too, especially since its coming from the candidate himself, dear sir, begs to get whacked, also in my humble opinion.



Does it really matter if the representative lives smack in the middle of the constituency if when the time comes to decide on things that matter for people of Malaysia, the representative cannot carry out his/her duty that was entrusted by the people?



Instead the representative has to toe the party line due to the fear of losing the given position, wrongfully allowing the false notion that the party is responsible to bring them to where they are to get into their head when in fact it was the people who put them where they are.



It certainly didn’t matter to all of the BN MPs, regardless of their geographical location when it came to deciding on the amendments to Article 114. Their constituents wrote to them. Check the below link for prove.



The People's Parliament



Yet the MPs decided against the wishes of the members of their constituents. Check the below link for prove.



The People's Parliament



As a voter in Permatang Pauh and Seberang Jaya, I’d like to put this question to the YB, isn’t that why we sent you to the Dewan Undangan Negeri? To have a service oriented representative who can better serve the people.



Tell me why do I need to send you to the Parliament as well when I’m not convinced with your party’s track record where I don’t see that you will be able to retain your individuality and as such I’m also beginning to have doubts on your intentions seeing that you are aligning yourself to that party?



Explain to me how would you have voted when the bill to extend the retirement age of the EC Chairman was tabled in our parliament last year knowing full well that you are a member of BN where the so-called punishment for not toeing the party line is known to create terror in the hearts of the members even more than facing the wrath of God, let alone the people.



Kindly clarify and justify to me your statement which seem to reflect that geographical location plays a major role in choice of people standing for parliamentary seats, for if you still hold on to the notion that MP’s are there to ensure that the drains don’t get clogged, I’m terribly sorry sir, I don’t see any reason for me to send you to our parliament.



-The People's Parliament

SPR khuatir 'panas' Lunas, Ijok berulang di Permatang Pauh

Reactions: 

(Mutakhir) PERMATANG PAUH: Ketegangan pilihan raya kecil Ijok dan Lunas bakal muncul di Permatang Pauh kali ini?

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak menolak kemungkinan tersebut walaupun tempoh berkempen masih di peringkat awal.

"Nampaknya daripada pemerhatian kami, keadaan agak panas... sama seperti di beberapa pilihan raya kecil seperti di Ijok, Sanggang, Lunas dan Pendang," kata

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar ketika dihubungi mStar Online hari ini.

Kempen pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh masuk hari ketiga hari ini. Pengundian pada 26 Ogos ini.



Kempen sebelah pagi hari ini agak terjejas ekoran hujan lebat sejak 9 pagi lagi.



mStar Online difahamkan kempen yang agak dingin sepanjang dua hari lalu akan agresif dan lebih rancak selepas ini memandangkan lebih ramai penyokong parti-parti politik yang bertanding akan membanjiri Permatang Pauh.

Sehubungan itu Wan Ahmad menegaskan, para penyokong parti politik harus menghormati undang-undang dan tidak bertindak menguatkuasakan undang-undang.

"Jangan ada mana-mana pihak yang bertindak menjadi polis... biarkan pihak polis yang buat kerja," kata beliau.



Sejak 2000, Lunas, Pendang, Sanggang dan Ijok dilihat sebagai antara pilihan raya kecil paling panas, sekali gus menyaksikan pertembungan antara penyokong parti-parti yang bertanding. Malah kaum wanita juga tidak terkecuali daripada kejadian-kejadian kurang senonoh.

Meskipun parti-parti yang bertanding berjanji bahawa akan berusaha mengelak sebarang bentuk provokasi dan kekasaran ketika kempen tetapi insiden buruk telah direkodkan tidak sampai dua jam selepas sesi penamaan calon berakhir Sabtu lalu.

Wan Ahmad ditanya pendirian suruhanjaya berhubung perkembangan kempen sejak Sabtu lalu dan ekoran kekasaran yang dilaporkan dialami pekerja-pekerja BN dan wakil media.

Pada Sabtu lalu, jurugambar Kumpulan New Straits Times Press, Mohd Sairen Mohd Nafis, 26, dan Halim Berbar dari HBL Press News di Perancis diserang sekumpulan lelaki dekat pusat penamaan calon di pekarangan Institut Tuanku Bainun, Mengkuang, Bukit Mertajam.

Semalam Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, adalah tidak adil untuk menuding jari ke arah pihaknya berhubung insiden tersebut.

Anwar yang juga calon PKR dan Pakatan Rakyat memberitahu, siasatan polis perlu dikendalikan dan perlu diambil tindakan tidak kira parti mereka wakili.

Sementara itu, dalam sesi ceramahnya di Bukit Jelutong di Permatang Pasir dekat sini, Anwar menasihati penyokongnya agar tidak bertindak di luar batasan dan sentiasa memberikan kerjasama kepada polis.

"Saya ini bukanlah antipolis. Jadi kita buatlah apa yang mereka suruh asal jangan bertentangan dengan apa yang kita mahu. Kita bukan mahu keganasan, kita mahu satu perubahan," katanya kepada kira-kira 5,000 hadirin.

Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi ketika berada di sini semalam juga menyifatkan tindakan sekumpulan yang dipercayai penyokong PKR memukul dan mencederakan dua petugas media yang meliputi pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh kelmarin sebagai amat memalukan.

Perdana Menteri berkata, perbuatan mereka itu adalah serius dan boleh dibawa kepada pihak berkuasa untuk dikenakan tindakan menurut undang-undang jenayah.


Semalam Pemuda Umno juga membuat laporan polis, mendakwa pekerja-pekerja BN telah dihalang daripada menaikkan poster dan kain rentang.

Ketika ditanya mengenai tindakan SPR, jelas beliau, pihaknya akan memastikan proses pilihan raya berjalan dengan lancar tanoa sebarang suasana tegang wujud.

"Saya rasa pemimpin-pemimpin parti dan penyokong perlu menghormati tugas dan tanggungjawab polis.

"Saya rasa membimbangkan (apabila mendengar ada perkembangan tidak sihat) tapi SPR akan terus menjalankan tugas untuk memastikan kelancaran proses pilihan raya.

"Kalau orang ramai bimbang akan berlaku keganasan dan ada orang tidak peraturan, ini akan menyebabkan minat orang ramai untuk mengambil bahagian dalam pilihan raya akan terjejas," katanya.

Dalam pada itu, Pengarah Strategik Pilihan Raya Kebangsaan PKR, Saifudin Nasution Ismail berkata, pihaknya menolak keganasan dan kesal dengan berlaku setakat ini.

"Kami menolak keganasan, kesal dengan apa yang berlaku, mahu siasatan... faktanya kekal, dalam sejarah pilihan raya kecil di Malaysia, yang pernah mati bukannya penyokong BN, yang pernah maut adalah penyokong pembangkang.

"Saya merujuk kepada pilihan raya kecil Padang Terap 1986, dalam tragedi Lubuk Merbau, semasa lawatan petang Datuk Seri Najib (Tun Razak), ketika itu Ketua Pemuda, di Felda Lubuk Merbau.

"Penyokong Pas yang mati dipukul dengan batu-bata ialah Osman Talib, 33. Dia adalah ahli Pas yang dipukul oleh samseng Umno. Itu adalah fakta yang jangan dilupakan," kata pada sidang media harian PKR di Penanti dekat sini.

Tambah Saifudin, dalam pilihan raya kecil Indera Kayangan, beliau selaku Pengarah Pilihan Raya Pemuda telah membuat 43 laporan polis sepanjang 10 hari berkempen.

"Bagaimana penyokong kita dipukul, dihalang berjumpa pengundi. Itu fakta, boleh semak dengan Ibu Pejabat Polis di Kangar," katanya.



-mSTAR Online

Gus Dur: Swearing on Quran is un-Islamic

Reactions: 
PETALING JAYA, Aug 18 — Abdurrahman Wahid, the former president of Indonesia and influential leader of Islamic group Nahdlatul Ulama, says Datuk Seri Anwar Ibrahim need not swear on the Quran as it is un-Islamic and there is no such requirement under Islamic laws.

Gus Dur, as he is popularly called, also said the recent swearing on the Quran by Anwar’s former aide Saiful Bukhari Azlan was un-Islamic. “I challenge anyone to prove the reverse. They better open the law books of Islam.”



Saiful has accused Anwar of sodomy and the de facto leader of PKR has been charged in court. Hearing is set for Sept 10.



“I think the accusation of sodomy is wrong. I have known him for 15 years. I believe totally in him,” Gus Dur said at a press conference at PKR headquarters here today.



He added that it was enough for Anwar to take the matter to the syariah courts and to say, “By God, I did not do such a thing.”



The PKR adviser had earlier last month at the Federal Territories Islamic Affairs Department filed a qazaf report which charged Saiful with making false allegations.



Gus Dur said that while his views were personal, they were shared by “many Indonesians” and the reason why other leaders had not spoken out was because of a “silent majority rule”.



Despite stepping down as president of Indonesia in 2001, Gus Dur is still the chairman and de facto leader of the Parti Kebangkitan Bangsa’s (PKB) syura council. PKB is the political arm of the highly influential Nahdlatul Ulama, an Islamic group that commands a following of over 30 million.



Gus Dur said that the former deputy prime minister’s chances of winning the Permatang Pauh by-election and becoming prime minister were “very good” and that he would be meeting Anwar on Sunday and again after the results of the by-election.



Meanwhile, he poured scorn on Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi’s execution of Islam Hadhari, saying that it lacked honesty and does not condone democracy.



“He acts in one way and says another,” Gus Dur said, adding that Anwar would make a more democratic leader.



-TMI

Letter to Utusan and Berita Harian

Reactions: 

Letter to Utusan and Berita Harian*Below are letters written by lawyers Razlan Hadri b. Zulkifliand Shaikh Abdul Saleem regarding the 9 August Family Law Forum to Utusan Malaysia and Berita Harian. Neither newspaper published it.

Kepada Ketua Pengarang Utusan Malaysia

1. Kami menulis surat sebagai ahli-ahli biasa Badan Peguam Malaysia (Malaysian Bar) yang beragama Islam. Seperti yang sedia maklum pada 9 haribulan Ogos lalu, jawatankuasa kecil Undang-undang Keluarga, Majlis Peguam telah menganjurkan satu Forum terbuka bertajuk “Penganutan Agama Islam: Pandangan balik kepada Artikel 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan, Subashini & Shamala” (selepas ini dirujuk sebagai “Forum tersebut”) yang dijadualkan berlangsung dari jam 8.30 pagi hingga 1.00 petang bertempat di Auditorium Majlis Peguam. Dalam konteks ini Forum terbuka membawa maksud bahawa Forum tersebut dibuka kepada orang ramai yang mana peserta Forum tersebut mestilah mendaftarkan diri mereka terlebih dahulu.



2. Tujuan utama forum tersebut adalah untuk membincangkan isu-isu yang timbul terhadap sesuatu perkahwinan dan keluarga akibat penganutan agama Islam oleh salah satu daripada suami atau isteri perkahwinan tersebut. Didalam keadaan yang mana kedua-dua pihak gagal untuk bermuafakat, maka timbulah masalah berkenaan hal-hal nafkah dan saraan, hak penjagaan dan melawat anak-anak, pembahagian harta sepencarian serta perkara-perkara lain yang biasanya timbul didalam kes-kes perceraian atau pembubaran perkahwinan. Dalam hal ini, kemelut yang timbul bersangkut paut pula dengan isu bidangkuasa Mahkamah, yakni ke Mahkamah manakan pihak-pihak yang terperangkap didalam keadaan ini pergi untuk mencari keadilan? Mahkamah sivil atau Mahkamah syariah?

3. Untuk menghuraikan isu-isu ini serta mengupas atau mencari jalan keluar dari keretakan antara bidangkuasa antara mahkamah sivil dan syariah maka Majlis Peguam telah menjemput ahli-ahli panel yang terkemuka dan pakar didalam bidang masing-masing, yakni Tuan Haji Dr Naim Haji Mokhtar (Pendakwa Syarie, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan dan bekas Kadhi Mahkamah syariah), Dr Wan Azhar Wan Ahmad (Pengarah Pusat Undang-undang Syariah dan Sains Politik serta Felo Kanan, IKIM), En Ravi Nekoo dan En K. Shanmuga (kedua-duanya peguambela dan peguamcara, yang terlibat di dalam kes Subashini dan Shamala, mewakili pihak isteri) serta En Mohd Hanif Khatri Abdullah (peguambela dan peguamcara, yang juga terlibat didalam kes Subashini, mewakili pihak suami yang memeluk agama Islam). Jelas dari ahli-ahli panel yang telah dijemput (dan yang telah mengesahkan penyertaan mereka di Forum tersebut, sebelum kontroversi berkenaannya timbul), tohmahan yang Forum tersebut merupakan satu Forum untuk menghina dan membelasah agama Islam adalah satu pendustaan dan fitnah yang tidak berasas sama sekali.

4. Isu pertindihan atau ketiadaan bidangkuasa dan perkara-perkara lain yang timbul dari kepincangan ini adalah satu masalah besar yang di hadapi oleh saudara atau saudari baru serta ahli-ahli keluarga mereka yang masih lagi menganut agama asal masing-masing. Kes-kes seperti Subashini dan Shamala adalah contoh-contoh jelas yang menunjukkan kelemahan yang ada pada sistem kita dewasa ini. Pihak berkuasa sedar akan kelemahan ini, sepertimana yang diakui oleh Prof Mehrun Siraj, ahli Jawatankuasa Penasihat Syariah kepada Peguam Negara, yang juga salah seorang peserta di Forum tersebut, dimana beliau dipetik berkata bahawa setelah perbincangan dijalankan selama 2 tahun, Jawatankuasa tersebut masih lagi tidak dapat menjumpai formula terbaik untuk menyelesaikan kemelut ini. Oleh itu beliau menyokong mengadakan Forum dengan penyertaan orang ramai untuk membolehkan isu ini dibincang dengan terbuka dan mungkin dari situ jalan penyelesaian dapat ditemui.


5. Kewajaran atau locus standi Majlis Peguam untuk menganjurkan forum-forum seperti ini tidak harus dipertikaikan. Majlis Peguam adalah satu badan yang ditubuhkan bersandarkan Akta Profesyen Undang-Undang. Seksyen 42 Akta tersebut memperuntukkan tujuan dan tanggungjawab Majlis Peguam yang mana antara lain adalah,

“(a) untuk mempertahankan keadilan tanpa mengira kepentingan sendiri atau kepentingan ahlinya, tidak terpengaruh oleh perasaan takut atau pilih kasih;

(b)…

(d) jika diminta berbuat demikian, untuk menyatakan pendapatnya atas perkara yang melibatkan perundangan dan pentadbiran dan amalan undang-undang di Malaysia;

(f)….

(g) untuk memperlindungi dan menolong orang ramai dalam semua perkara yang menyentuh, berkaitan atau bersampingan dengan undang-undang;”

Oleh itu adalah jelas Majlis Peguam telah dipertanggungjawabkan oleh undang-undang negara kita untuk membawa dan membincangkan isu-isu yang diketengahkan oleh kes-kes seperti Subashini, yakni isu bidangkuasa Mahkamah dan takrifan Artikel 121 (1A) kesetiap anggota masyarakat dan bukan sahaja dikalangan pengamal undang-undang.

6. Untuk makluman Tuan, sebelum Forum tersebut di rempuh masuk dengan biadapnya oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab, ianya telah dijalankan dalam suasana yang aman dan berhemah dihadapan peserta yang berbilang kaum dan agama. Bahkan lebih separuh dari mereka yang menghadirkan diri di Forum tersebut terdiri dari orang Melayu. Kami berpendapat terdapat keperluan untuk mengadakan perbicangan berkenaan isu-isu ini secara terbuka. Ianya adalah penting bukan sahaja untuk membincangkan isu-isu yang timbul dari kes-kes seperti Subashini tetapi supaya kita dapat menghindari dan menangani isu-isu lain yang boleh menimbulkan salah faham antara kaum-kaum di negara kita ini. Kami percaya rakyat Malaysia (kecualilah mereka-mereka yang ingin menjadi burung kasawari – menyorokkan kepala di dalam tanah apabila menghadapi situasi yang mereka tidak faham) telah mencapai kematangan yang membolehkan kita untuk membincangkan isu-isu tersebut dengan bersopan santun, tenang dan berbudi bahasa.

7. Dalam hal ini tindakan yang diambil oleh kumpulan-kumpulan yang memprotes Forum tersebut sambil melantik diri mereka sendiri sebagai mewakili kepentingan umat Islam di negara ini amatlah dikesali. dan mendukacitakan. Tidak ada percubaan dilakukan untuk memahami tujuan Forum tersebut diadakan. Pemimpin pemimpin politik dari kedua-dua belah jurang politik, samaada dari BN atau Pakatan Rakyat nampaknya lebih suka menjadi ‘Sang Pendekar’ dari cuba menerangkan kepada umat Islam maksud dan halatuju Forum tersebut. Bahkan sesetengahnya memberikan kenyataan-kenyataan akhbar yang tidak berasas dan berbau politik perkauman yang tidak mendatangkan apa-apa faedah kecuali ‘menambahkan minyak kedalam api’.

8. Apa yang lebih mengecewakan disini adalah salah satu daripada “pemimpin” protes tersebut adalah seorang pengamal undang-undang, ahli Parlimen dan bekas ahli Majlis Peguam yang sepatutnya tahu niat dan maksud Forum tersebut. Kami tidak ada masalah dengan mana-mana pihak yang ingin menyuarakan pendapat mereka walaupun dengan suara yang lantang dengan membuat perhimpunan. Ini adalah suatu hak asasi yang selama ini diperjuangkan oleh Majlis Peguam. Malangnya, apa yang berlaku pada hari Sabtu yang lepas telah melepasi tahap kewajaran dan kesopanan serta kesusilaan yang menjadi teras Rukunegara. Tindakan “pemimpin” ini yang mengherdik, mengugut dan mencaci peserta Forum tersebut bukanlah cara seorang yang mengaku dirinya “pemimpin” yang kononnya mewakili serta membela kepentingan umat Islam di Malaysia. Kami juga mempertikaikan motif “pemimpin” tersebut kerana sebagai seorang peguambela dan peguamcara, beliau berhak dan mempunyai masa yang mencukupi untuk mengambil langkah-langkah sewajarnya agar suatu Mesyuarat Agung Tergempar diadakan oleh Badan Peguam Malaysia untuk mempersoalkan keputusan Majlis Peguam untuk mengadakan Forum tersebut memandangkan sebahagian besar ahli Badan Peguam Malaysia terdiri dari ahli-ahli beragama Islam. Malangnya ini tidak dilakukan.

9. Sayugia kami ingin mengingatkan disini bahawa Islam mengakui dan menerima hak kebebasan bersuara dan menyatakan pendapat. Sekiranya pendapat yang dikemukakan tidak dapat diterima jawapannya bukanlah memaksa orang supaya diam dan menelan pendapat tersebut. Imam Ghazali ketika berhadapan dengan pendapat-pendapat ahli ahli kumpulan Muktazilah dan filasawuf yang pada fikiran beliau telah menyimpang dari ajaran asal Islam telah mengarang buku “the Incoherence of the Philosophers” untuk mengkritik pandangan ahli-ahli kumpulan Muktazilah dan filasawuf tersebut. Sebaliknya pula Ibnu Rushd (Averroes) dalam mempertahan pegangan Muktazilah dan filasawuf telah membalas kritikan Imam Ghazali dengan menulis buku “The Incoherence of the Incoherent”. Tidak ada ugutan untuk merempuh, tidak ada ancaman, tidak ada cabar mencabar. Kami tidaklah mencadangkan bahawa mereka yang tidak bersetuju dengan Forum tersebut untuk menulis buku, tetapi apa salahnya jika mereka-mereka ini hadir di Forum tersebut dan menyuarakan pendapat atau pandangan masing-masing berserta hujah-hujah yang bernas. Nampaknya kekuatan tulang empat kerat berserta suara yang lantang telah digunakan untuk menutup kedangkalan ilmu dan kecetekan pengetahuan.

10. Tuan, adalah tidak boleh di nafikan terdapat ruang untuk memperbaiki kelemahan yang sedia ada di dalam sistem perundangan di negara kita, sivil mahupun syariah. Sebarang kelemahan di dalam sistem perundangan syariah di Malaysia bukanlah bermakna terdapat kepincangan di dalam agama Islam. Perlaksanaan dan polisi undang-undang syariah adalah buatan manusia dalam mana, ianya boleh diperbaiki. Mengadakan forum seperti ini membolehkan pertukaran pendapat dan mendapatkan maklumbalas dari orang ramai. Di dalam membincangkan isu-isu seperti ini yang memberi kesan secara langsung kepada masyarakat umum, seringkali cadangan dan pendapat masyarakat umum (“man on the street”) tidak diberi keutamaan dan tidak diendahkan sama sekali. Selalunya, perbincangan hanya dilakukan antara ‘pakar-pakar’, (samada diiktiraf ataupun tidak) yang mungkin tidak peka kepada hasrat dan keperluan masyarakat umum. Kami berpendapat demi matlamat untuk melahirkan masyarakat matang dan berpengetahuan, adalah perlu untuk proses perbincangan bagi isu-isu sebegini ‘didemokrasikan’ melalui forum-forum terbuka yang terkawal seperti ini yang diterajui panel yang terdiri dari tokoh dan pakar bidang berkenaan di mana pertukaran pendapat dapat dilaksanakan dengan cara matang, professional dan tanpa pertelingkahan. Perbincangan sebegini adalah secocok dengan apa yang dituntut oleh Islam, Perlembagaan dan Rukunegara. Bukan dengan rusuhan, paksaan, cacian, hinaan dan keganasan.

11. Kes-kes seperti Subhasini, kepada seorang yang bukan Islam, memberikan tanggapan buruk terhadap agama Islam. Seolah-olah ianya satu agama yang membenarkan ‘kezaliman’ di lakukan ke atas seorang ibu dalam mana anaknya diambil daripadanya. Tetapi, hakikat sebenarnya, agama Islam tidak begitu. Islam tidak zalim dan Islam ada memperuntukkan hak-hak sewajarnya kepada orang bukan Islam. Adalah menjadi tanggungjawab sebagai seorang Islam untuk membetulkan salah tanggapan ini. Merusuh dan memberhentikan forum-forum seperti ini tidak akan membantu malah akan mengesahkan dan memaktubkan salah tanggapan ini. Dengan mengendahkan isu-isu ini dan membenarkan masyarakat beragama lain berpegang kepada tanggapan salah berkenaan agama Islam adalah suatu penghinaan yang lebih besar kepada Islam.

Sekian, terima kasih.

Yang benar,


………………………………………………………………
Razlan Hadri b. Zulkifli & Shaikh Abdul Saleem,
Peguambela & Peguamcara.


Kepada Ketua Pengarang Berita Harian

1. Kami menulis surat sebagai ahli-ahli biasa Badan Peguam Malaysia (Malaysian Bar) yang beragama Islam. Seperti yang sedia maklum pada 9 haribulan Ogos lalu, jawatankuasa kecil Undang-undang Keluarga, Majlis Peguam telah menganjurkan satu Forum terbuka bertajuk “Penganutan Agama Islam: Pandangan balik kepada Artikel 121 (1A) Perlembagaan Persekutuan, Subashini & Shamala” (selepas ini dirujuk sebagai “Forum tersebut”) yang dijadualkan berlangsung dari jam 8.30 pagi hingga 1.00 petang bertempat di Auditorium Majlis Peguam. Dalam konteks ini Forum terbuka membawa maksud bahawa Forum tersebut dibuka kepada orang ramai yang mana peserta Forum tersebut mestilah mendaftarkan diri mereka terlebih dahulu.

2. Tujuan utama forum tersebut adalah untuk membincangkan isu-isu yang timbul terhadap sesuatu perkahwinan dan keluarga akibat penganutan agama Islam oleh salah satu daripada suami atau isteri perkahwinan tersebut. Didalam keadaan yang mana kedua-dua pihak gagal untuk bermuafakat, maka timbulah masalah berkenaan hal-hal nafkah dan saraan, hak penjagaan dan melawat anak-anak, pembahagian harta sepencarian serta perkara-perkara lain yang biasanya timbul didalam kes-kes perceraian atau pembubaran perkahwinan. Dalam hal ini, kemelut yang timbul bersangkut paut pula dengan isu bidangkuasa Mahkamah, yakni ke Mahkamah manakan pihak-pihak yang terperangkap didalam keadaan ini pergi untuk mencari keadilan? Mahkamah sivil atau Mahkamah syariah?

3. Untuk menghuraikan isu-isu ini serta mengupas atau mencari jalan keluar dari keretakan antara bidangkuasa antara mahkamah sivil dan syariah maka Majlis Peguam telah menjemput ahli-ahli panel yang terkemuka dan pakar didalam bidang masing-masing, yakni Tuan Haji Dr Naim Haji Mokhtar (Pendakwa Syarie, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan dan bekas Kadhi Mahkamah syariah), Dr Wan Azhar Wan Ahmad (Pengarah Pusat Undang-undang Syariah dan Sains Politik serta Felo Kanan, IKIM), En Ravi Nekoo dan En K. Shanmuga (kedua-duanya peguambela dan peguamcara, yang terlibat di dalam kes Subashini dan Shamala, mewakili pihak isteri) serta En Mohd Hanif Khatri Abdullah (peguambela dan peguamcara, yang juga terlibat didalam kes Subashini, mewakili pihak suami yang memeluk agama Islam). Jelas dari ahli-ahli panel yang telah dijemput (dan yang telah mengesahkan penyertaan mereka di Forum tersebut, sebelum kontroversi berkenaannya timbul), tohmahan yang Forum tersebut merupakan satu Forum untuk menghina dan membelasah agama Islam adalah satu pendustaan dan fitnah yang tidak berasas sama sekali.

4. Isu pertindihan atau ketiadaan bidangkuasa dan perkara-perkara lain yang timbul dari kepincangan ini adalah satu masalah besar yang di hadapi oleh saudara atau saudari baru serta ahli-ahli keluarga mereka yang masih lagi menganut agama asal masing-masing. Kes-kes seperti Subashini dan Shamala adalah contoh-contoh jelas yang menunjukkan kelemahan yang ada pada sistem kita dewasa ini. Pihak berkuasa sedar akan kelemahan ini, sepertimana yang diakui oleh Prof Mehrun Siraj, ahli Jawatankuasa Penasihat Syariah kepada Peguam Negara, yang juga salah seorang peserta di Forum tersebut, dimana beliau dipetik berkata bahawa setelah perbincangan dijalankan selama 2 tahun, Jawatankuasa tersebut masih lagi tidak dapat menjumpai formula terbaik untuk menyelesaikan kemelut ini. Oleh itu beliau menyokong mengadakan Forum dengan penyertaan orang ramai untuk membolehkan isu ini dibincang dengan terbuka dan mungkin dari situ jalan penyelesaian dapat ditemui.


5. Kewajaran atau locus standi Majlis Peguam untuk menganjurkan forum-forum seperti ini tidak harus dipertikaikan. Majlis Peguam adalah satu badan yang ditubuhkan bersandarkan Akta Profesyen Undang-Undang. Seksyen 42 Akta tersebut memperuntukkan tujuan dan tanggungjawab Majlis Peguam yang mana antara lain adalah,

(a) untuk mempertahankan keadilan tanpa mengira kepentingan sendiri atau kepentingan ahlinya, tidak terpengaruh oleh perasaan takut atau pilih kasih;

(b)…

(d) jika diminta berbuat demikian, untuk menyatakan pendapatnya atas perkara yang melibatkan perundangan dan pentadbiran dan amalan undang-undang di Malaysia;

(f)….

(g) untuk memperlindungi dan menolong orang ramai dalam semua perkara yang menyentuh, berkaitan atau bersampingan dengan undang-undang;”

Oleh itu adalah jelas Majlis Peguam telah dipertanggungjawabkan oleh undang-undang negara kita untuk membawa dan membincangkan isu-isu yang diketengahkan oleh kes-kes seperti Subashini, yakni isu bidangkuasa Mahkamah dan takrifan Artikel 121 (1A) kesetiap anggota masyarakat dan bukan sahaja dikalangan pengamal undang-undang.

6. Untuk makluman Tuan, sebelum Forum tersebut di rempuh masuk dengan biadapnya oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab, ianya telah dijalankan dalam suasana yang aman dan berhemah dihadapan peserta yang berbilang kaum dan agama. Bahkan lebih separuh dari mereka yang menghadirkan diri di Forum tersebut terdiri dari orang Melayu. Kami berpendapat terdapat keperluan untuk mengadakan perbicangan berkenaan isu-isu ini secara terbuka. Ianya adalah penting bukan sahaja untuk membincangkan isu-isu yang timbul dari kes-kes seperti Subashini tetapi supaya kita dapat menghindari dan menangani isu-isu lain yang boleh menimbulkan salah faham antara kaum-kaum di negara kita ini. Kami percaya rakyat Malaysia (kecualilah mereka-mereka yang ingin menjadi burung kasawari – menyorokkan kepala di dalam tanah apabila menghadapi situasi yang mereka tidak faham) telah mencapai kematangan yang membolehkan kita untuk membincangkan isu-isu tersebut dengan bersopan santun, tenang dan berbudi bahasa.

7. Dalam hal ini tindakan yang diambil oleh kumpulan-kumpulan yang memprotes Forum tersebut sambil melantik diri mereka sendiri sebagai mewakili kepentingan umat Islam di negara ini amatlah dikesali. dan mendukacitakan. Tidak ada percubaan dilakukan untuk memahami tujuan Forum tersebut diadakan. Pemimpin pemimpin politik dari kedua-dua belah jurang politik, samaada dari BN atau Pakatan Rakyat nampaknya lebih suka menjadi ‘Sang Pendekar’ dari cuba menerangkan kepada umat Islam maksud dan halatuju Forum tersebut. Bahkan sesetengahnya memberikan kenyataan-kenyataan akhbar yang tidak berasas dan berbau politik perkauman yang tidak mendatangkan apa-apa faedah kecuali ‘menambahkan minyak kedalam api’.

8. Apa yang lebih mengecewakan disini adalah salah satu daripada “pemimpin” protes tersebut adalah seorang pengamal undang-undang, ahli Parlimen dan bekas ahli Majlis Peguam yang sepatutnya tahu niat dan maksud Forum tersebut. Kami tidak ada masalah dengan mana-mana pihak yang ingin menyuarakan pendapat mereka walaupun dengan suara yang lantang dengan membuat perhimpunan. Ini adalah suatu hak asasi yang selama ini diperjuangkan oleh Majlis Peguam. Malangnya, apa yang berlaku pada hari Sabtu yang lepas telah melepasi tahap kewajaran dan kesopanan serta kesusilaan yang menjadi teras Rukunegara. Tindakan “pemimpin” ini yang mengherdik, mengugut dan mencaci peserta Forum tersebut bukanlah cara seorang yang mengaku dirinya “pemimpin” yang kononnya mewakili serta membela kepentingan umat Islam di Malaysia. Kami juga mempertikaikan motif “pemimpin” tersebut kerana sebagai seorang peguambela dan peguamcara, beliau berhak dan mempunyai masa yang mencukupi untuk mengambil langkah-langkah sewajarnya agar suatu Mesyuarat Agung Tergempar diadakan oleh Badan Peguam Malaysia untuk mempersoalkan keputusan Majlis Peguam untuk mengadakan Forum tersebut memandangkan sebahagian besar ahli Badan Peguam Malaysia terdiri dari ahli-ahli beragama Islam. Malangnya ini tidak dilakukan.

9. Sayugia kami ingin mengingatkan disini bahawa Islam mengakui dan menerima hak kebebasan bersuara dan menyatakan pendapat. Sekiranya pendapat yang dikemukakan tidak dapat diterima jawapannya bukanlah memaksa orang supaya diam dan menelan pendapat tersebut. Imam Ghazali ketika berhadapan dengan pendapat-pendapat ahli ahli kumpulan Muktazilah dan filasawuf yang pada fikiran beliau telah menyimpang dari ajaran asal Islam telah mengarang buku “the Incoherence of the Philosophers” untuk mengkritik pandangan ahli-ahli kumpulan Muktazilah dan filasawuf tersebut. Sebaliknya pula Ibnu Rushd (Averroes) dalam mempertahan pegangan Muktazilah dan filasawuf telah membalas kritikan Imam Ghazali dengan menulis buku “The Incoherence of the Incoherent”. Tidak ada ugutan untuk merempuh, tidak ada ancaman, tidak ada cabar mencabar. Kami tidaklah mencadangkan bahawa mereka yang tidak bersetuju dengan Forum tersebut untuk menulis buku, tetapi apa salahnya jika mereka-mereka ini hadir di Forum tersebut dan menyuarakan pendapat atau pandangan masing-masing berserta hujah-hujah yang bernas. Nampaknya kekuatan tulang empat kerat berserta suara yang lantang telah digunakan untuk menutup kedangkalan ilmu dan kecetekan pengetahuan.

10. Tuan, adalah tidak boleh di nafikan terdapat ruang untuk memperbaiki kelemahan yang sedia ada di dalam sistem perundangan di negara kita, sivil mahupun syariah. Sebarang kelemahan di dalam sistem perundangan syariah di Malaysia bukanlah bermakna terdapat kepincangan di dalam agama Islam. Perlaksanaan dan polisi undang-undang syariah adalah buatan manusia dalam mana, ianya boleh diperbaiki. Mengadakan forum seperti ini membolehkan pertukaran pendapat dan mendapatkan maklumbalas dari orang ramai. Di dalam membincangkan isu-isu seperti ini yang memberi kesan secara langsung kepada masyarakat umum, seringkali cadangan dan pendapat masyarakat umum (“man on the street”) tidak diberi keutamaan dan tidak diendahkan sama sekali. Selalunya, perbincangan hanya dilakukan antara ‘pakar-pakar’, (samada diiktiraf ataupun tidak) yang mungkin tidak peka kepada hasrat dan keperluan masyarakat umum. Kami berpendapat demi matlamat untuk melahirkan masyarakat matang dan berpengetahuan, adalah perlu untuk proses perbincangan bagi isu-isu sebegini ‘didemokrasikan’ melalui forum-forum terbuka yang terkawal seperti ini yang diterajui panel yang terdiri dari tokoh dan pakar bidang berkenaan di mana pertukaran pendapat dapat dilaksanakan dengan cara matang, professional dan tanpa pertelingkahan. Perbincangan sebegini adalah secocok dengan apa yang dituntut oleh Islam, Perlembagaan dan Rukunegara. Bukan dengan rusuhan, paksaan, cacian, hinaan dan keganasan.

11. Kes-kes seperti Subhasini, kepada seorang yang bukan Islam, memberikan tanggapan buruk terhadap agama Islam. Seolah-olah ianya satu agama yang membenarkan ‘kezaliman’ di lakukan ke atas seorang ibu dalam mana anaknya diambil daripadanya. Tetapi, hakikat sebenarnya, agama Islam tidak begitu. Islam tidak zalim dan Islam ada memperuntukkan hak-hak sewajarnya kepada orang bukan Islam. Adalah menjadi tanggungjawab sebagai seorang Islam untuk membetulkan salah tanggapan ini. Merusuh dan memberhentikan forum-forum seperti ini tidak akan membantu malah akan mengesahkan dan memaktubkan salah tanggapan ini. Dengan mengendahkan isu-isu ini dan membenarkan masyarakat beragama lain berpegang kepada tanggapan salah berkenaan agama Islam adalah suatu penghinaan yang lebih besar kepada Islam.

Sekian, terima kasih.

Yang benar,


………………………………………………………………
Razlan Hadri b. Zulkifli & Shaikh Abdul Saleem,
Peguambela & Peguamcara.

Anwar: 'Saya tak cukup dana kempen pilihan raya'

Reactions: 
PERMATANG PAUH: Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata beliau tidak mempunyai dana yang cukup bagi menaja makan dan minum para penyokongnya yang hadir pada setiap ceramahnya.

"Puluhan ribu yang datang tetapi air pun tak ada. Saya tak mampu... Saya juga tidak mempunyai saham atau tanah," kata beliau kepada kira-kira 100 orang di ceramahnya di Kampung Belah Dua di sini malam tadi.

Anwar bertanding semula dalam pilihan raya kecil untuk mengekalkan dalam tangan pembangkang.

Beliau merupakan Ahli Parlimen Permatang Pauh dari 1982 hingga 1999.
Pada setiap ceramahnya, petugas PKR akan melakukan pungutan wang bagi menampung keperluan berkempen pada pilihan raya kecil kerusi Parlimen Permatang Pauh yang akan diadakan pada 26 Ogos ini.

Anwar yang sentiasa dilihat menaiki kereta jenis Mercedes S320 berwarna perang di setiap ceramahnya juga menafikan kenderaan itu adalah miliknya.

"Kereta saya naik itu bukan saya punya. Tapi pak (bapa) saya punya. Saya ni tiada apa-apa pun. Kalau tak percaya boleh tanya Azizah (Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail- Presiden PKR)," kata beliau dipetik Bernama.

Sementara itu, dalam sesi ceramahnya di Bukit Jelutong di Permatang Pasir dekat sini, Anwar menasihati penyokongnya agar tidak bertindak di luar batasan dan sentiasa memberikan kerjasama kepada polis.

"Saya ni bukanlah antipolis. Jadi kita buatlah apa yang mereka suruh asal jangan bertentangan dengan apa yang kita mahu. Kita bukan mahu keganasan, kita mahu satu perubahan," katanya kepada kira-kira 5,000 hadirin.

Penyokongnya mula bersorak sambil melaungkan laungan "reformasi" apabila sebuah helikopter milik Polis Diraja Malaysia (PDRM) berlegar di sekitar tapak ceramah.

Terdahulu, Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menyifatkan tindakan sekumpulan yang dipercayai penyokong PKR memukul dan mencederakan dua petugas media yang meliputi pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh kelmarin sebagai amat memalukan.

Perdana Menteri berkata, perbuatan mereka itu adalah serius dan boleh dibawa kepada pihak berkuasa untuk dikenakan tindakan menurut undang-undang jenayah.

"Ini perbuatan yang salah. Anda cederakan seseorang, menyebabkan cedera parah, ia adalah serius dalam undang-undang jenayah dan sepatutnya orang itu diambil tindakan undang-undang," katanya di sini.

Katanya, perbuatan sedemikian juga tidak menggambarkan amalan demokrasi yang sebenar.

"Kita cakap kita nak amalkan demokrasi, kita nak kebebasan bersuara, kita mahu supaya pilihan raya itu menjadi cara untuk rakyat memilih wakil untuk ke Parlimen atau

Dewan Undangan Negeri. Maka bila jadi amalan demokratik, berkempenlah.
Beliau mengulas kejadian jurugambar Kumpulan New Straits Times Press (M) Berhad (NSTP) Mohd Sairen Mohd Nafis, 26, dan Halim Berbar dari HBL Press News di Perancis diserang sekumpulan lelaki dekat pusat penamaan calon di perkarangan Institut Tuanku Bainun, Mengkuang dekat sini semalam.

-mSTAR Online