Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, August 23, 2008

Pak Lah & Najib Calon P-044???

Reactions: 
Sape sebenarnya calon BN P-044?

Pak Lah ke?

Najib ke?

Ariff Shah ke?

Tu jadi tandatanya dekat aku lepas aku ronda-ronda sekitar Permatang Pauh...mana tak nya?merata-rata aku pusing, aku tak jumpa pun poster Ariff Shah.yang ada cuma poster Pak Lah & Najib...apela bingai sangat puaka-puaka BN ni?puaka-puaka BN ni reti ke tak reti, kenai ka tak kenai calon hangpa?ape la bongok sangat dok tepek muka Pak Lah ngan Najib Mongolia merata-rata?puaka-puaka BN ni pernah bertanding pilihanraya ka tak pernah?

Tambah bongok lagi puaka-puaka BN ni, bila aku tengok berita tv3suku tadi...dok tayang Ezam sesumpah, Najib Mongolia, Khairyah ngan Say Fool...Ariff mana?

Sape lawan DSAI sebenarnya ni?

BN - Bongok Nasional...muktamad, sebarang surat menyurat tidak akan dilayan...sebab...BN Bongok.........

UMNO Upah Gagak Hitam Kawal Poster Pak Lah..!

Reactions: 
Aku selamat sampai ke Permatang Pauh lebih kurang jam 5:30pm.terima kasih pada MD.Rozali sebab tolong uruskan transportation ke Permatang Pauh untuk aku & pada rakan-rakan DUN Paroi terutama YB Taufek jugak aku ucapkan beribu-ribu ucapan terima kasih sebab sudi tumpangkan aku ke Permatang Pauh.

Alhamdulillah sepanjang perjalanan siang tadi cuaca amat baik sekali, perjalanan lancar & sokongan sepanjang perjalanan pun amat menakjubkan.

Bayangkan sepanjang perjalanan yang jauh kami dihiburkan dengan bunyi hon kenderaan lain sepanjang perjalanan.

Penat membalas lambaian pemandu-pemandu yang memintas konvoi kereta kami yang berjumlah lebih kurang 30 biji kenderaan.

Sampai Permatang Pauh, aku sempat snap poster Pak Lah...

Agaknya dah tak de pemuda-pemuda yang sanggup memikul tugas menjaga poster Pak Lah sehingga akhirnya UMNO terpaksa mengupah gagak untuk menjaga poster PM Pak Lah...

Kesiaaaaaannn.........

Jumpa Di Permatang Pauh.

Reactions: 
Assalamu'alaikum...

Hari ni aku tak dapat nak update banyak-banyak dekat blog ni sebab aku nak bertolak ke Permatang Pauh...

Jadi mintak maaf banyak-banyak pada korang-korang yang sudi menjengah blog aku ni...insya-Allah sebaik sampai P-044 aku akan update terus dari sana.

Pada rakan-rakan yang jugak akan ke P-044 hari ni harap dapat jumpa disana...aku akan berkampung di P-044 sampai hari penentuan & dalam tempoh tu akan berpusat dibilik gerakan PKR Sama Gagah.

Adios...

Wassalam.

Berjuang.berjuang,berjuang & terus berjuang...!!!

"Dua MP tersebut dari Gerakan, bukan SAPP" PKR

Reactions: 

PP: Pakatan Rakyat yang yakin akan menubuhkan kerajaan persekutuan yang baru pertengahan bulan depan sudah pun memiliki dua kerusi tambahan di Parlimen?



Jika mengambil kira ucapan Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika berkempen di kawasan Seberang Jaya malam tadi nampaknya Pakatan Rakyat sudah pun memiliki 84 kerusi.



Hendak mengatakan Anwar, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) tersilap sebut, tidak mungkin.



Dalam ceramahnya itu Anwar berkata: "Kita sudah ada 82 kerusi, bukan, kita sudah ada 84 kerusi (di Dewan Rakyat)."



Bekas Timbalan Perdana Menteri itu berkata, Pakatan Rakyat akan berupaya membentuk kerajaan selepas beliau memenangi pilihan raya kecil kerusi Permatang Pauh.



Pengundian pilihan raya kecil ini akan berlangsung Selasa ini.



Pada pilihan raya umum Barisan Nasional (BN) memperoleh 140 kerusi manakala Pakatan Rakyat yang terdiri daripada PKR, DAP dan PAS mendapat 82 kerusi.



Salah satu perkara yang menjadi modal kempen ialah keupayaan Pakatan Rakyat membentuk kerajaan menjelang 16 September ini.



Pakatan Rakyat memerlukan 30 kerusi lagi untuk membentuk kerajaan persekutuan yang baru.



Dalam ucapannya sejak kempen bermula, Anwar telah berkali-kali menyebut bahawa pihaknya akan memperoleh sokongan besar ke arah itu. Ia termasuklah sokongan wakil rakyat BN dari Sabah dan Sarawak.



Ketua Penerangan PKR, Tian Chua ketika ditanya mengenainya mengesahkan kebenaran apa yang diperkatakan oleh Anwar malam tadi.



"Ya, betul," katanya.



Adakah Anwar merujuk kepada kemungkinan dua kerusi Parti Maju Sabah (SAPP), Tian Chua memberikan formula yang lain.



Katanya, dua kerusi itu tidak membabitkan SAPP, sebaliknya Gerakan.



Kata Tian Chua, pihaknya "sangat pasti dengan kemungkinan dua anggota Gerakan akan menyertai Pakatan Rakyat."



"Lagipun SAPP mengatakan bahawa parti itu akan kekal dengan BN walaupun tidak yakin dengan kepimpinan"(BN)," katanya.



Tiga hari lalu, Naib Presiden PKR, Datuk Dr. Jeffrey Kitingan mendakwa 15 anggota Parlimen dari Sabah akan melompat parti menyertai Pakatan Rakyat jika Datuk Seri Anwar Ibrahim menang pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh 26 Ogos ini.



Menurutnya, kesemua 15 anggota Parlimen itu sebenarnya telah menemui beliau secara peribadi dan menyatakan sokongan terhadap Anwar.



-KLpos

Guan Eng: Give aid to all faiths

Reactions: 
GEORGE TOWN: Chief Minister Lim Guan Eng is disappointed that the Federal Government is only giving financial aid to mosques and suraus in Permatang Pauh.

“They should give the aid to all mosques and suraus in the state. In fact, they should be fair by giving the aid to all places of worship,” he told newsmen after giving RM100 in Social Welfare Department aid to 100 recipients at the Caring Society Complex here yesterday.

Lim was commenting on an announcement by Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak that RM100,000 would be given to each mosque and RM30,000 to each surau in the constituency.

The 100 aid recipients are among 8,231 people selected to receive the RM100 aid. Five hundred more recipients will receive the aid today in all five districts in the state while the rest of them will receive the money through their bank accounts.

Lim said the poor would actually be receiving RM200 as the state will give another RM100 worth of water subsidy to those earning RM1,500 per month and below.

“The money will be given by the end of the year,” he said.

Lim also said that the state would give water rebates of between RM5 and RM10 to 1,401 places of worships in Penang including mosques and suraus from Sept 6.

On his debate with former chief minister Tan Sri Dr Koh Tsu Koon on the land controversy in Penang, Lim said it was up to the people to decide who was telling the truth.

-Malaysia Today

Kedah Gerakan Youth backs BN pullout

Reactions: 
Kedah Gerakan Youth has echoed the call by Perak Gerakan for the party to pull out of Barisan Nasional.

Its new Youth chief Tan Keng Liang said this was necessary if the coalition could not defend the rights of all races.


He called on the party’s national leaders to make a stand on the need to protect the rights of all Malaysians.


“This matter must be studied carefully from all angles,” he said after the party’s Youth delegates’ conference on Thursday night.


Tan, who won the post unopposed, also called on the Government to use part of the petroleum subsidy to set up an institution of higher learning to provide free education for all Malaysians.


In an immediate response to the call to pull out of Barisan, Gerakan acting president Tan Sri Dr Koh Tsu Koon urged members to think objectively.


He said they should not decide based on emotions.


“If we have differences in opinion, w
e can discuss,” he said, adding he would hold closed-door discussions in all the states to discuss current issues.


Newly elected state Gerakan chief Dr Cheah Soon Hai, who is Derga assemblyman, said Tan’s call to pull out of Barisan was his personal opinion.


-Malaysia Today

Hentikan kempen fitnah dan konspirasi yang menjelekkan - Nik Aziz

Reactions: 

KUALA LUMPUR, 23 Ogos (Hrkh) - Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat dalam satu surat terbukanya kepada pengundi Permatang Pauh merayu agar rakyat membuktikan keazaman menghentikan fitnah yang sangat menjelekkan dalam kempen pilihan raya kecil ini.



Surat yang disiarkan dalam laman web permatangpauh.com itu, Tuan Guru Nik Aziz menyatakan bahawa selepas mengikuti perkembangan dalam kempen pilihan raya kecil di permatang pauh beliau merasakan ia adalah sebuah pilihan raya yang sengit.



"Umno-BN melihat pertarungan ini perlu memberi kemenangan mandatori kerana kekalahan boleh membawa kepada Pakatan Rakyat maju ke hadapan untuk mara ke Putrajaya.

"Mereka cukup takut kedatangan tanggal 16 September 2008 kerana di sana ada sesuatu yang mereka percaya akan berlaku. Jadi menyekat Anwar Ibrahim adalah menjadi keutamaan mereka yang paling atas," ujarnya dalam surat tersebut.



Ikuti ucapan penuh beliau dalam lampiran surat yang disiarkan;



Alhamdulillah. Setelah sempat mengikuti sendiri proses penamaan calon di Permatang Pauh pada 16 Ogos 2008, sedarlah saya yang ia adalah sebuah pilihan raya kecil yang amat sengit. Umno-BN melihat pertarungan ini perlu memberi kemenangan mandatori kerana kekalahan boleh membawa kepada Pakatan Rakyat maju ke hadapan untuk mara ke Putrajaya.



Mereka cukup takut kedatangan tanggal 16 September 2008 kerana di sana ada sesuatu yang mereka percaya akan berlaku. Jadi menyekat Anwar adalah menjadi keutamaan mereka yang paling atas.



Datuk Seri Anwar Ibrahim sedang berkempen untuk menghadapi Pilihan Raya Kecil Parlimen Permatang Pauh yang akan berlangsung pada 26 Ogos 2008 nanti.



Kita semua maklum bahawa penyertaan beliau dalam pilihan raya kecil ini adalah untuk meneruskan perjuangan menegakkan keadilan sekaligus menentang penyalahgunaan kuasa, penyelewengan dan rasuah dalam pemerintahan negara seperti yang sedang kalut diperkatakan di dada-dada akhbar. Semua ini untuk membetulkan landasan supaya negara kita selamat dari ancaman kegelinciran iman, aqidah dan taqwa kepada Allah S.W.T.



Walaupun telah dihina dan diaibkan dengan teruk 10 tahun lalu, saya perhatikan musuh-musuh yang tidak berperikemanusiaan tidak pernah puas untuk menzalimi beliau. Dengan modal yang sama, sekali lagi beliau difitnah dengan tuduhan yang tidak tergamak untuk saya menyebutnya.



Saya tetap dengan pendirian bahawa fitnah terhadap Datuk Seri Anwar adalah konspirasi politik. Saya juga berpendirian bahawa sumpah yang dibuat oleh orang yang menuduh baru-baru ini penuh dengan persoalan dan keraguan.



Atas kesedaran ini, jauh dari dasar hati biarpun terlantar di katil hospital, izinkan saya menggagahkan diri, merayu seluruh rakyat Malaysia tanpa mengira agama, bangsa dan fahaman politik menentang keras budaya fitnah dan konspirasi yang menjelekkan seumpama ini. Sikap protes ini harus lantang dan konsisten hingga sampai ke peti undi pada 26 Ogos 2008.



Wassalam.



DATO' Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat Mursyidul Am PAS

Pengalaman Anwar sangat berharga untuk perintah Malaysia - Mahfuz

Reactions: 

PERMATANG PAUH, 23 ogos (Hrkh) - Pengalaman Dato'Seri Anwar Ibrahim yang pernah mentadbir negara sebelum ini amat berharga untuk memerintah selepas Pakatan Rakyat dalam mengambil alih pentadbiran negara.



Demikian Kata Ketua Penerangan PAS, Mahfuz Omar dalam satu ceramahnya di Permatang Pauh semalam.Turut serta dalam ceramah sempena kempen pilihan raya kecil Permatang Pauh itu ialah, Ketua Umum KeADILan, Anwar Ibrahim, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dan Pengarah Strategi Pilihan Raya KeADILan, Saifuddin Nasution.



Bercakap lanjut kepada para pengundi, Mahfuz melahirkan rasa kesal kepada kempen berupa fitnah yang dilemparkan kepada anwar malah kempen serupa itu memalukan rakyat.



Kempen ini sekaligus katanya cuba menidakkan kebolehan Anwar yang menjadi kerisauan kepada jentera Umno-BN yang sudah tiada modal untuk berkempen.



Kempen sedemikian rupa ujarnya hanya untuk menjatuhkan anwar tatkala isu kelemahan perdana menteri membelengu kerajaan.



Isu fitnah Saiful Bukhari Azlan yang mengaku diliwat Anwar dimainkan malah ianya menjadi isu utama kepada BN untuk berkempen walhal ianya semata-mata fitnah, katanya.



Kempen dengan menggunakan isu liwat ini katanya hanya mencemar nama negara malah memberi kesan berat kepada maruah negara sedangkan ia semata-mata fitnah yang direka bagi menjatuhkan Anwar, katanya.



Sementara itu Saifuddin pula menyatakan bahawa isu perkauman dan liwat sering dimainkan oleh jentera kempen BN.



BN menyatakan seolah-olah Pakatan Rakyat tidak berjiwa Melayu dengan berbaik-baik dengan kaum Cina dan India sedangkan Umno-BN adalah parti yang merosakkan perpaduan di negara ini dengan memainkan isu perkauman, katanya.



Saifuddin turut mendedahkan bahawa Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan kini sedang menjalani pembedahan kerana masalah jantung, dan beliau menganggap ia satu pembalasan kepada orang yang menganiaya Anwar.



"Polis boleh tahan Anwar, Najib Tun Razak boleh serang Anwar, Abdullah Ahmad Badawi boleh serang Anwar, tetapi saya percaya rakyat dan pengundi di Permatang Pauh ada kuasa untuk mengubah semuanya untuk mengundi Anwar bagi satu perubahan," katanya.



Di akhir ceramah, para penonton diminta untuk melaungkan kata-kata keramat merdeka beberapa kali.

Nallakaruppan Terima SMS Ugutan Supaya Tinggalkan Permatang Pauh

Reactions: 
BUKIT MERTAJAM, 23 Ogos (Bernama) -- Bekas rakan tenis Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk S. Nallakaruppan yang membantu Barisan Nasional dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh berkata beliau telah menerima lebih daripada 10 khidmat pesanan ringkas (SMS) ugutan supaya meninggalkan Permatang Pauh.

Beliau berkata, ugutan-ugutan itu diterimanya sejak beliau menjejakkan kaki ke kawasan itu dan yang terbaru bilik gerakannya di Seberang Jaya didatangi beberapa lelaki India yang membawa bendera Parti Keadilan Rakyat (PKR) mengancam dua petugasnya.

Ketika ditemui pemberita selepas majlis ceramah politik anjuran Pemuda Barisan Nasional (BN) di Permatang Pasir malam Jumaat, katanya, mereka telah memintanya untuk menutup bilik operasi di situ dan tidak mencampuri urusan pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh. Ceramahnya menarik ribuan penduduk dan merupakan salah satu ceramah BN yang paling ramai dihadiri.

"Saya terima SMS hampir setiap hari dan hari ini pun ada. Saya telah membuat beberapa laporan polis sebelum ini mengenai ugutan-ugutan berkenaan dan akan membuat laporan polis esok berhubung kes terbaru itu," katanya.

Nallakaruppan yang juga presiden Malaysian Indian United Party (MIUP) berkata, SMS itu mengancam nyawanya tetapi beliau enggan mengulas mengenai perkara itu secara terperinci sebelum membuat laporan polis.

Terdahulu dalam ucapannya, Nallakaruppan mendakwa Anwar telah menerima wang sebanyak RM60 juta daripada sebuah syarikat perjudian iaitu Magnum Corporation Bhd.

"Anwar mengambil wang sebanyak itu dari tangan saya sendiri. Saya tidak tahu apa dia buat dengan wang itu, tetapi dia memutar kata-kata menuduh saya yang ambil wang itu," katanya.

Nallakaruppan, yang pernah menjadi pengarah perhubungan awam Magnum berkata Anwar juga semasa menjadi Menteri Kewangan dan Timbalan Perdana Menteri meluluskan banyak lesen perjudian untuk kedai empat nombor ekor.

Beliau berkata pendedahan ini dibuat kerana rasa cintakan negara ini dan tidak mahu pemimpin yang tidak boleh dipercayai menerajui negara ini.

"Saya sudah buat salah dulu (kepada rakyat), saya mahu minta maaf kerana mengikut Anwar dahulu," katanya.

Nallakaruppan berkata beliau tidak sedikit pun terkejut apabila timbul pelbagai tuduhan terhadap Anwar kerana beliau mengetahui siapa sebenarnya Anwar yang digauli 30 tahun.

"Selepas main tenis saya tahu mana dia pergi, sebab itu saya tidak terkejut," kata beliau.

Beliau juga mendakwa menyimpan lima pita rakaman di luar negeri dan sekiranya terjadi apa-apa kepadanya pita itu akan didatangkan ke sini.

Sehubungan itu, beliau mahu pengundi di Permatang Pauh supaya tidak membuat pilihan yang salah pada 26 Ogos ini dengan memperjudikan nasib bangsa dan negara.

Gagal tetapi janji 16 September Anwar perlu berundur - Khairy

Reactions: 

PERMATANG PAUH: Naib Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin mempertaruhkan jawatannya itu jika Datuk Seri Anwar Ibrahim berjaya membentuk kerajaan persekutuan yang baru sebagaimana dijanjikan 16 September ini.

Sebaliknya, kata Khairy, jika Anwar gagal untuk mengotakan apa yang telah diperkatakan sejak tiga bulan yang lalu, beliau perlu melepaskan jawatan sebagai Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan juga sebagai Ketua Umum Pakatan Rakyat.

"Saya akan meletakkan jawatan, saya pertaruh jawatan sebagai Naib Ketua Pemuda.

"Saya akan meletakkan jawatan pada 16 September.... tapi balasannya, kalau dia (Anwar) tidak bentuk kerajaan, dia perlu letak jawatan," kata beliau ketika berucap di Bilik Gerakan Pemuda Umno dan Barisan Nasional di Permatang Pasir dekat sini malam tadi.

"Saya minta Anwar letak jawatan... Ini perjanjian gentelmen," katanya lagi.

Turut berucap pada sesi kempen itu ialah dua bekas orang kuat Anwar iaitu Ezam Mohd Noor dan Datuk S. Nallakaruppan.

Dalam pada itu ketika bercakap kepada wartawan selepas kempen itu, Khairy yang juga Ahli Parlimen Rembau berkata, beliau mencabar Anwar supaya bersumpah bagi membersihkan namanya seperti yang dilakukan oleh Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak malam tadi.

Kata beliau, kesediaan Najib bersumpah di Masjid Jamek Guar Perahu malam tadi untuk menafikan beliau kenal dan mempunyai kaitan dengan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu dibuat untuk mencari kebenaran berikutan diserang secara peribadi berulang kali oleh Anwar.

"Soalnya sekarang ini kita semua hendak mencari kebenaran dan Datuk Seri Najib diserang secara peribadi berulang kali oleh Anwar.

"Oleh itu dia rasa terpanggil untuk membersihkan namanya secara Islam," kata Khairy yang telah berulang kali mencabar Anwar supaya bersumpah.

Banyak pihak telah mencabar Anwar supaya turut bersumpah sebagaimana dilakukan oleh Mohd. Saiful Bukhari Azlan pada Jumaat lalu.

Khairy berkata, Anwar patut melakukan perkara yang sama menurut cara Islam.

"Bagi orang Melayu, jika timbul sebarang keraguan mengenai sesuatu perkara, bersumpah di masjid, itu menandakan satu pendekatan yang serius untuk membela diri," katanya.



-mSTAR Online

Local Chinese: We’ll give Anwar his chance

Reactions: 

SEBERANG JAYA, Aug 23 — The tent set up at the open air carpark next to the Ku Cheng Tse temple here last night was packed to overflowing with the local Chinese community eager to see and hear Datuk Seri Anwar Ibrahim.



Underneath the marquee, the tables were abuzz with talk of the federal government’s latest announcement of a reduction of petrol prices at the pumps by 15 sen per litre, effective today.



Closer to the back of the tent, a group of older gentlemen were discussing the issue with great fervour. Having just finished the lotus leaf fried rice course, they were very willing to share their opinions on the matter.



Did the Barisan Nasional government think they were naive not to suspect that the announcement had something to do with the upcoming Permatang Pauh by-election next week, they asked.



The question was rhetorical, as they each had already formed their own opinion. Anwar was contesting, and the federal government was scared. They feared that he would win and would become the next prime minister, just as he promised he would do.



And judging from the many nods round the dinner table, it was also what they all wanted.



“Everyone says An Hwa will win. No doubt about it,” said one of the gents in Hokkkien, a 52-year-old businessman who wished to be known only as Ah Lim. He added that the dinner was his second time attending an Anwar ceramah.



He’d first heard the opposition icon speak at the Ruby coffeeshop, which seems to be a popular jawing joint among the local Chinese, last week. And he firmly believes that Anwar will be a good leader and will be able to effect change for the betterment of the rakyat when he re-enters Parliament.



Ah Lim further said that Anwar’s wife was a good MP; that’s how she was able to stay the Permatang Pauh MP for three terms before vacating the seat last month to make way for her husband, whom he believed would make an even better MP.



He’s got the DAP and Pas to fight for one common goal with him, Lim said, noting that it was not an easy thing.



“He will be sure to take care of the interests of the Chinese, because he will want to keep the support of his allies,” Lim added.



A younger man two seats away jumped into the conversation. He appeared more enthusiastic about Anwar’s chances in the by-election.



“Anwar will win but with a bigger majority than Azizah,” he said most emphatically. As a voter, he was going to do his best to make sure of that.



“We want the BN to forfeit their deposit. Why? Because we want to shame the government. It’s a useless government,” he criticised harshly. He got rather carried away and said that “Pak Lah and Najib can go to hell! You can quote me on that,” he said. However, he would only give his name as Ooi from Kuala Lumpur but originally from Seberang Jaya.



His table-mate, 64-year-old Wong Ah Foo, who has worked 40 years in the construction line held a more moderate stance.



“BN okaylah. The wakil rakyat got jaga our people,” he said, referring to the BN-Umno state assemblyman who is also a candidate in the by-election, Datuk Arif Shah Omar Shah, who is fondly known to the local Chinese as “Pek-moh” or “White hair”.



“Pek-moh is a good man. If we need anything, got no money, we can always go to him and he will help us. That’s why he cannot go to Parliament. He has to stay here and take care of local matters,” Wong elaborated, stressing that Arif Shah was more concerned for the Chinese’s welfare than the so-called Chinese political parties, MCA or Gerakan, who are supposed to represent their community.



Wong’s son, Jin Aan, 41, who sat across the table from him, continued his father’s point, saying that even though their local assemblyman was a “good guy”, it was time to bring about a change in government.



“BN got too much corruption. They spend so much money but got nothing to show for it. Anwar has got the right spirit to bring about change,” said Jin Aan.



A round-faced 52-year-old who only wanted to be referred to as Ah Keat started the volley going when he criticised the 15-sen drop in petrol price.The schoolbus driver said: “As the saying goes: ‘It takes a crook to catch a crook’.”



The whole table burst into uproarious laughter. Whether Anwar was innocent of the sodomy allegations or the corruption charges, for which he was imprisoned six years for despite continuously denying them, did not seem important to this group.



As Jin Aan concluded: “This year’s March 8 elections proved something. That the people do have power. It’s given us all the confidence that we can effect change.



“The BN has been in power for 50 years. That’s enough. So we’ll give Anwar his chance. If Anwar doesn’t perform, well, we’ll kick him out at the general elections in five years’ time.”



-TMI

Najib pula bersumpah di Permatang Pauh, tidak kenal Altantuya

Reactions: 
BUKIT MERTAJAM:Datuk Seri Najib Tun Razak bersumpah secara Islam di Masjid Jamek Guar Perahu dekat sini malam ini bahawa beliau tidak kenal dan tidak ada kaitan dengan wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu yang mati dibunuh pada 2006 di Puncak Alam, Selangor.

Timbalan Perdana Menteri itu berkata: "Walaupun ini bukan sumpah rasmi yang dibuat atas Al-Quran.

"Dengan nama Allah, Wallahi, Wabillahi, Watallahi, saya tidak kenal dan tidak ada kaitan dengan perempuan Mongolia," katanya pada akhir ucapannya di majlis penyampaian bantuan RM1.4 juta di Masjid Jamek Guar Perahu dekat sini.

Peruntukan itu adalah untuk membaik pulih, menaik taraf dan membeli peralatan baru bagi lapan buah masjid dan 20 surau bagi kawasan Dewan Undangan Negeri Penanti.

Najib berkata: "Saya tidak tahu sama ada orang lain nak bersumpah atau tidak, tapi saya tahu saya tak buat salah. Ini antara saya dengan Tuhan."

Syed Abdul Rahman mendakwa penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim; pengendali laman web Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin dan penyiasat persendirian P. Balasubramaniam telah melakukan satu pembohongan besar.

"Saya kesal kerana mereka menyifatkan diri mereka sebagai orang yang lebih mengetahui kes ini.

"Anwar menipu kononnya telah berjumpa bapa Altantuya di Mongolia, dan ketika itu saya telah mengetahui Anwar akan datang ke situ, dan bawa bapa Altantuya (Dr Shaariibuu Setev) ke Rusia."

Syed Abdul Rahman berkata: "Tiada siapa pun yang lebih tahu selain daripada saya, dan Anwar telah berbohong dengan pelbagai tuduhan terhadap Datuk Seri Najib."

Syed Abdul Rahman berkata tujuannya turut serta dalam ceramah itu adalah untuk memperjelaskan kekeliruan yang berlaku kerana perbuatan Anwar boleh menjejaskan hubungan baik antara Malaysia dan Mongolia, dan beliau telah diarahkan oleh Perdana Menteri Mongolia Sanjaa Bayar untuk membantu.

Syed Abdul Rahman berkata beliau berasa bertanggungjawab untuk menjelaskan perkara itu kerana semakin beliau diam "rakyat makin keliru kerana pembohongan semakin menjadi-jadi dan saya rasa malu kerana nama pemimpin negara tak berkaitan dengan kes ini telah diburukkan oleh Anwar dan Raja Petra."

"Sangat-sangat memalukan apabila nama pemimpin negara kita diburukkan di luar negara seolah-olah terbabit dalam kes ini, dan disebabkan itulah saya terpaksa menjelaskan kepada orang ramai mengenai pembohongan yang berlaku," katanya.

Anwar pada setiap ceramah kempen pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh sering mengaitkan Najib dengan Altantuya, dan mendakwa Timbalan Perdana Menteri mempunyai hubungan dengan wanita Mongolia itu.

Ini bukan pertama kali Anwar menggunakan isu itu malah pada pilihan raya kecil Ijok pada April tahun lepas, beliau turut menjaja isu yang sama.

Pada 3 Julai lepas, Anwar telah mempengerusikan sidang akhbar mengenai akuan bersumpah penyiasat pensendirian P. Balasubramaniam bertarikh 1 Julai yang mendakwa Najib mempunyai hubungan dengan Altantuya, dan keesokkannya Balasubramaniam membuat akuan bersumpah kedua yang antara lain menarik balik tuduhannya itu.

Balasubramaniam, yang merupakan seorang saksi perbicaraan kes bunuh Altantuya, mendakwa semua tuduhan terhadap Timbalan Perdana Menteri dalam akuan bersumpah pertamanya itu adalah tidak tepat dan tidak benar, serta dibuat ketika dia dalam keadaan tertekan.

Perbicaraan kes pembunuhan Altantuya masih dijalankan di hadapan Hakim Datuk Mohd Zaki Md Yasin melibatkan Azilah, 32, dan Koperal Sirul Azhar Umar, 36, yang dituduh membunuh Altantuya, 28, di antara Lot 12843 dan Lot 16735 Mukim Bukit Raja dekat sini antara pukul 10 malam 19 Okt dan 1 pagi 20 Okt 2006.

Penganalisis politik, Abdul Razak Abdullah Baginda, 48, pula didakwa bersubahat dengan mereka dalam pembunuhan itu.

-mSTAR Online

Najib Pulak Sumpah Laknat..!

Reactions: 
BERITA TERKINI : Geng sesumpah betambah lagi seorang iaitu Najib Tun Razak.

Mutakhir berita yang aku dapat - Mat Najib dikatakan telah bersumpah disalah sebuah Masjid di Bukit Mertajam & didalam Sumpahnya Mat Najib menyatakan bahawa dia tidak pernah kenal & tidak pernah terlibat didalam kes pembunuhan Atlantuya, wanita Mongolia yang disebut-sebut itu.

[ berita lanjut bakal menyusul ]

Siasat Kickdefella Dibawah Akta Hasutan

Reactions: 
Laman web pro UMNO tajaan seorang Menteri memanggil rakyat Malaysia untuk menyembelih saya dan untuk membunuh saya. Tidak mengapa, saya hanya insan kecil berbanding dengan mereka ahli-ahli UMNO yang berkuasa lebih dari pihak polis. Perjuangan saya pun sekadar membela nasib insan-insan kerdil tentu sekali berbeza dengan perjuangan segelintir pengunjung laman web tersebut yang perjuangan mereka membela elit-elit di dalam UMNO.

Tentu sekali saya halal untuk disembelih dan dibunuh kerana saya menebalikkan bendera Malaysia yang tidak salah disisi undang-undang. Sebab itu kes saya disiasat di bawah akta hasutan bukan kerana menghina bendera Malaysia. Tentu sekali elit-elit UMNO yang merampas hak dari rakyat Malaysia yang lebih layak tidak bersalah. Tentu sekali elit UMNO yang mengarahkan supaya perwakilan di Kubang Pasu di sogok supaya tidak memilih Tun Dr. Mahathir sebagai perwakilan yang serius mahu bersuara di Perhimpunan Agung UMNO tidak bersalah, kerana tindakan mereka ini semua adalah demi agama, bangsa dan negara.

Suatu ketika pada sewaktu negara dilanda kegawatan ekonomi, saya terbaca secebis berita di akhbar. Berita itu mengisahkan bagaimana mayat seorang lelaki bersama anaknya ditemui di bawah bangunan. Lelaki itu dipercayai terjun dari puncak bangunan bersama anaknya. Menurut berita itu, pihak polis menemui satu botol susu di puncak bangunan. Adalah dipercayai, lelaki itu menyusukan anaknya sebelum memeluk anaknya dan terjun bersama-samanya. Lelaki itu dan anaknya adalah warganegara Malaysia. Siasatan polis mendapati lelaki itu mengalami masalah rumahtangga dan berpisah dengan isterinya setelah kehilangan kerja. Apakah benar dia rakyat Malaysia atau dia sekadar statistik?

Beberapa minggu yang lalu, secebis berita di dada akhbar melaporkan bahawa seorang lelaki dan anak-anaknya ditemui mati di dalam rumahnya. Anak-anaknya diberi minum racun dan setelah anak-anaknya mati, lelaki itu mengambil tindakan membunuh diri. Siasatan polis mendapati lelaki itu mengalami masalah rumahtangga setelah hilang pekerjaan. Lelaki itu dan anak-anaknya adalah warganegara Malaysia yang bernaung dibanwah Jalur Gemilang yang kita banggakan. Tetapi lelaki itu hanyalah statistik.

Saya boleh bayangkan betapa sedih dan sebaknya kehidupan mereka. Ramai yang turut memahaminya tetapi tidak bersetuju dengan tindakan mereka mencabut nyawa anak-anak mereka. Tetapi selain dari sekadar merasa tidak bersetuju pernahkan kita bertanya kepada diri kita, apakah yang telah kita lakukan bagi membantu mereka supaya mereka tidak mengambil tindakan sedemikian?

Tentu sekali jawapan kita ialah kita pasti membantu mereka jika kita kenali mereka, malangnya kita tidak mengenali mereka. Mereka hanya insan kecil. Tak lebih sekadar statistik.

Tetapi apakah yang kita lakukan untuk mengelakkan dari perkara yang sama berulang. Apakah yang mampu kita lalukan supaya insan-insan kerdil ini tidak hilang pekerjaan. Supaya mereka tidak mengalami masalah rumahtangga dan supaya tidak mereka mengambil jalan singkat bagi menyelesaikan masalah mereka itu?

Mungkin juga jawapan kita ialah bagaimana kita mahu membantu mereka kerana kita sendiri sudah nyawa-nyawa ikan.

Apakah sudah tiada penyelesaiannya? Setiap insan kecil atau besar pasti akan rasa jatuh bangun di dalam hidup kita. Bagi yang mempunyai kekuatan pegangan agama, di saat-saat jatuh itulah kita akan merasa begitu hampir dengan Pencipta kita. Bagi mereka yang tidak berkesempatan memiliki pengangan sekuat itu, kekucar-kaciran hidup waktu itu pasti begitu menekan. Bagaimana kita menyelesaikannya?

Saya kesal dan saya risau. Perkembangan ekonomi yang tidak menentu ini sudah pasti melahirkan pelbagai kerumitan. Ramai rakyat Malaysia yang bernaung di bawah Jalur Gemilang akan mengalami tekanan ekonomi dan sebahagiannya akan menjangkiti rumahtangga mereka.

Tindakan kerajaan menurunkan harga minyak sebelum Pilihanraya Kecil Permatang Pauh amat saya yakin tidak akan dapat menurunkan kos harga barang keperluan, kos pengangkutan awam dan kos sara hidup yang telah meningkat akibat tindakan Kerajaan menaikkan kos bahan bakar pertengahan tahun ini. Bagaimana penurunan harga minyak ini tetap akan membantu menurunkan sedikt bebanan rakyat Malaysia yang memiliki kenderaan.

Bagaimana dengan mereka yang tidak memiliki kenderaan? Saya menyokong tindakan Kerajaan menurunkan harga minyak ini. Ini membuktikan bahawa seruan Pakatan Rakyat bahawa harga minyak tidak sepatutnya dinaikkan dan harga minyak boleh diturunkan terbukti benar.

Berbalik kepada laporan polis yang dibuat ke atas saya dan seterusnya siasatan di bawah akta hasutan yang menyusul menyebabkan saya musykil. Mengapa saya tidak didakwa kerana menebalikan bendera Malaysia? Adakah saya ini penghasut? Adakah dengan mengenengahkan persepsi saya terhadap sikap Kerajaan yang menindas golongan kecil ini adalah satu cubaan menghasut yang boleh memporak-perandakan negara?

Saya protes terhadap ahli-ahli politik yang tidak serius menangani masalah yang dialami rakyat akibat ekonomi yang tidak menentu yang mengakibatkan kos hidup melonjak. Saya menyeru rakyat Malaysia di alam maya supaya turut serta protes terhadap ahli-ahli politik ini supaya rakyat-rakyat kerdil tidak terus kekal sebagai statistik. Saya tidak menyeru rakyat Malaysia berhimpun tanpa permit. Saya tidak menyeru rakyat Malaysia merasuah dan saya tidak menyeru rakyat Malaysia menghuru-harakan negara. Saya juga tidak menyeru supaya pemimpin negara atau mana-mana umat manusia disembelih dan dibunuh.

Foto bendera Malaysia yang terbalik bersama bendera Kelantan yang disiarkan diblog saya pada posting saya yang lalu di ambil oleh saya pada pertengahan tahun 2007. Insiden ini saya sedari sewaktu menghisap rokok di puncak bangunan pejabat saya. Kedua-dua bendera itu berada dihadapan Kompleks Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan. Setelah mengambil foto itu, saya menghubungi seorang pegawai di kompleks itu dan memberitahu bahawa bendera Malaysia berkibar secara terbalik. Seketika kemudian bendera itu dibetulkan semula. Tarikh sebenar kejadian itu masih ada didalam simpanan saya walaupun tiada pada saya pada saat ini. Pegawai yang menerima panggilan dari saya juga masih berkhidmat di Kelantan.

Saya juga diberitahu foto saya disebarkan di Permatang Pauh oleh pihak yang mengaku mewakili PEKIDA dengan arahan supaya saya dibelasah oleh sesiapa yang terjumpa saya di Permatang Pauh.

Saya hanya statistik dan rela menjadi sekadar statistik jika saya tidak dapat menyumbangkan secebis pun sumbangan supaya insan-insan kecil Malaysia tidak tinggalkan kita sebagai statistik.

Saya mengaku saya sedih dan derita melihat Jalur Gemilang dikibarkan terbalik tetapi saya lebih sedih dan tersiksa mengenangkan nasib rakyat Malaysia sekadar statistik. Tetapi saya tidak sedih dengan ugutan untuk disembelih dan dibunuh oleh segelintir penyokong UMNO. Saya takut, tetapi tidak sedih.

Salaam saya buat Timbalan Ketua Polis Negara.

-Kickdefella

Arif Tak Bayar EPF Pekerja.

Reactions: 
Dah kantoi lagi da... camane la rupanya mat Arif ni nanti nak mewakili rakyat? sedangkan tanggungjawab pembayaran EPF Syarikat sendiri kepada pekerja syarikat pun gagal... ni nak pikul tanggungjawab yang lagi besau pulak...

Arif...Arif...

Mpkapar team obtained copy of summon served to BN Canditate Dato Arif Shah’s family company. As a Director he is responsible for the wrongdoing of the management and company. His Brother already swindle out more then Rm 24 billion country’s money. What kind of Management is this?

Can he manage both Parliamentary and State Assembly seat effectively if he even can’t manage his family business probably, Permatang Pauh funds would be put to good use, i.e to manage family business and whatever debts incurred from his families businesses.

We understand SPR had turn down objection by PKR candidate Dato Seri Anwar Ibrahim since he is not declared bankrupt yet though judgements had been obtained by EPF.

excerpts from MP Kapar

-mi1

Skandal Dana P-044: DAP Desak Polis Siasat Musa Aman

Reactions: 
Parti Tindakan Demokratik (DAP) membuat laporan polis terhadap Ketua Menteri Sabah berhubung Skandal Penyeludupan dan Penggubahan Wang Haram yang dilakukan oleh seorang yang dipercayai mempunyai hubungan rapat dengan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.

Laporan berkenaan di buat di Balai Polis Sentul pada hari ini (22 Ogos 2008) pada jam 11.44 pagi, melalui laporan bernombor SENTUL/011166/08 yang antara lain menyebut bahawa Skandal berkenaan amat serius kerana melibatkan Ketua Menteri Sabah dan telah mendapat liputan meluas media di seluruh dunia.


"Perkara ini amat serius. Bukan jumlah yang kecil. Jumlah yang dilaporkan terlalu besar iaitu RM16 juta dan paling penting ianya dikaitkan dengan seorang Ketua Eksekutif Kerajaan Negeri Sabah, iaitu Datuk Musa Aman secara peribadi," ujar Lim Kit Siang yang menggesa polis menjalankan siasatan menyeluruh secara profesional.

Lim yang ditemani oleh Ahli Parlimen Api-Api Dr Hiew King Chiew; Adun Sri Tanjung Jimmy Wong; Ahli Parlimen Segambut Lim Lip Eng dan Majlis Tertinggi DAP Sabah Edward Muji membuat laporan polis setelah menyedari isu ini memalukan Malaysia kerana rakyatnya di tangkap di luar negara melakukan jenayah dan membabitkan pembesar negeri.

Dalam kenyataan ringkasnya, Lim mencabar Ketua Menteri Sabah untuk membersihkan namanya daripada tuduhan serius berkenaan kerana ianya merupakan tindakan khianat kepada Negara jika RM16 juta yang cuba di seludup masuk ke Malaysia oleh Michael Chia berkaitan secara langsung atau tidak langsung dengan Musa Aman.

"Isu ini semakin hangat di Permatang Pauh dan saya mencabar Musa menjelaskannya di Permatang Pauh dalam kempen BN di sini," cabar Lim yang agak terkejut kerana laporan media seolah-olah memberi gambaran sebenar dan dipercayai rakyat.


-Malaysia Today


klik [ sini ] untuk laporan berita sebelumnya