Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, August 31, 2008

ADUN Negeri Sembilan ditahan BPR: Gomen Tak Nak Bunyik Ke???

Reactions: 

KUALA LUMPUR 31 Ogos — Seorang anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Negeri Sembilan ditahan oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) kerana disyaki menerima suapan wang tunai RM2,000 daripada seorang kontraktor di sebuah restoran di Mantin, Seremban, petang ini.



Menurut sumber, ADUN berkenaan ditahan oleh sepasukan pegawai BPR ketika menerima suapan tersebut kira-kira pukul 4.30 petang tadi.



Adalah difahamkan, ketika kejadian itu, ADUN berkenaan cuba melarikan diri tetapi terjatuh sebelum berjaya ditahan oleh anggota BPR yang bertindak pantas mengejarnya.



Ahli politik berkenaan kemudiannya dibawa ke Ibu Pejabat BPR Negeri di Jalan Dato Kelana Maamor, Seremban, bagi membantu siasatan.



Sehingga pukul 8.30 malam ini, beliau masih lagi disoal siasat di BPR Seremban.



Pengarah Siasatan BPR, Datuk Shukri Abdull ketika dihubungi mengesahkan penahanan tersebut tetapi enggan mengulas lanjut.



-Utusan Online

Umat Islam mula berpuasa esok

Reactions: 

Pengumuman tersebut telah dibuat oleh pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja dalam satu kenyataan hari ini.



Menurut kenyataan itu, bagi menyempurnakan titah perintah Yang di-Pertuan Agong dan selepas diperkenan oleh Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja, tarikh permulaan puasa bagi negeri-negeri seluruh Malaysia ditetapkan pada hari Isnin, 1hb. September 2008.



Disini jugak aku (Topeng Perak) ambik kesempatan mengucapkan Selamat Berpuasa kepada semua pelayar-pelayar blog Perisik Rakyat yang tak jemu-jemu melayar blog aku yang sempit ni & gelap ni.Terima Kasih daun keladi pada korang semua.



Selamat menjalani ibadah puasa, selamat beramal & selamat, selamat, selamat.



Blog ini akan diupdate seperti biasa sepanjang ramadhan ini.

Gerakan gesa Ketua Umno Bukit Bendera dikenakan tindakan

Reactions: 
KUALA LUMPUR: Gerakan, parti komponen Barisan Nasional (BN), hari ini mahu tindakan diambil ke atas Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail berhubung kenyataannya yang bersifat hasutan terhadap masyarakat Cina.

Semasa satu ceramah di Permatang Pauh pada 25 Ogos lepas, Ahmad didakwa mengeluarkan kenyataan bahawa mereka hanyalah penduduk sementara di negara ini dan oleh itu adalah mustahil untuk mendapat hak yang sama di negara ini.

Setiausaha Agung Gerakan Datuk seri Chia Kwang Chye berkata, ramai rakyat Malaysia kecewa dengan kenyataan Perdana Menteri dan Presiden UMNO Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi apabila mengulas mengenai kenyataan Datuk Ahmad Ismail.

"Mereka menjangka satu kecaman yang kuat, terutama pada 31 Ogos, hari di mana semua rakyat Malaysia menyambut ulang tahun kemerdekaan negara.

"Selepas 51 tahun mencapai kemerdekaan, sebarang kesangsian mengenai kesetiaan mana-mana penduduk etnik Malaysia dan tindakan mempersoal kewarganegaraan adalah melampaui usaha menyemai persefahaman di kalangan rakyat Malaysia," katanya dalam satu kenyataan.

Menjelang hari pengundian bagi pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh minggu lepas, Ahmad didakwa membuat kenyataan itu dan semalam, ketika mengulas mengenai perkara itu Abdullah berkata, beliau akan "memberitahu Ahmad jangan mengulangi lagi perkara itu."

"Anda tahu semasa berkempen pelbagai perkara boleh timbul. Saya tidak fikir beliau bermaksud sedemikian. Saya akan pastikan untuk memberitahu dia jangan gunakan perkataan itu lagi," kata Abdullah semalam.

Chia berkata kenyataan Ahmad sudah lapuk dan menimbulkan provokasi perkauman sambil menambah sebarang petanda bahawa BN bertolak ansur dengan mereka yang jelas bersikap perkauman dan mengeluarkan pendapat yang bersifat provokasi akan memberi isyarat yang salah kepada rakyat.

"Ahmad Ismail bukan sahaja patut menarik balik apa yang diucapkannya tetapi perlu meminta maaf kepada semua rakyat Malaysia dan juga dikenakan tindakan disiplin bagi mengelak perkara itu daripada berulang," katanya.

Sementara itu, Naib Presiden Gerakan, Datuk Dr Teng Hock Nan dalam satu kenyataannya mendesak pimpinan UMNO dan BN untuk mengkaji semula pendirian terhadap Ahmad.

Beliau meminta polis menyiasat perkara itu memandangkan MCa dan Gerakan telah pun membuat laporan terhadap Ahmad.

-mSTAR Online

Kelantan tetap beri bonus walaupun sumber kewangan negeri tidak kukuh

Reactions: 

KOTA BHARU 31 Ogos — Kelantan akan tetap membayar bonus sebulan kepada kakitangan kerajaan negeri tahun ini seperti diterima kakitangan sektor awam di peringkat pusat walaupun hutang kerajaan negeri telah melebihi nilai asetnya.



Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengakui sumber kewangan kerajaan negeri pimpinan Pas itu lemah tetapi telah mengambil langkah berjimat cermat.



Bagaimanapun, Mursyidul AM Pas itu tetapi mempertahankan bahawa pentadbiran kerajaan negeri tidak pernah membazir kerana ia merupakan satu amalan dosa.

-Utusan Online

MCA aspirants begin canvassing for votes

Reactions: 

KUALA LUMPUR, Aug 31 — MCA leaders look all set to make their respective bids for party national positions, kicking-off their campaign rounds and criss-crossing the nation to garner votes for the election slated for Oct 18.



And like the US presidential race, which had now reached a feverish pitch after both Democrats and Republicans picked their respective candidates, aspirants of the second largest Barisan Nasional component party are expected to follow a similar path, announcing the posts they would like to contest.



To date, only three candidates —vice-president and Transport Minister Datuk Ong Tee Keat, Youth secretary-general Wee Ka Siong and deputy Wanita chief Datuk Paduka Chew Mei Fun have announced their bid.



The others have decided to play the waiting game.



For the time being, Ong seems to be the lone candidate for the presidency of the party which has some one million members. Wee wants to be Youth chief and Chew intends to go for the Wanita top post.



The position of Youth chief fell vacant, following a decision by Datuk Liow Tiong Lai, who is also health minister, to go for the parent body position.



The Wanita chief post has also seen a vacancy with incumbent and Women, Family and Community Development Minister Datuk Dr Ng Yen Yen wanting to have a shot at one of MCA's top three posts.



However, this calm setting is about to change in days to come, as indications are that after testing the ground, other leaders are expected to announce their intentions on party positions they would like to go for.



Wanting maximum media coverage, leaders like Home Affairs Deputy Minister Datuk Chor Chee Heung and Federal Territory MCA chief Datuk Tan Chai Ho are expected to announce their candidacy for the MCA vice-presidency tomorrow, knowing very well that newspapers would be hunting for stories to fill their pages during the three-day Merdeka holidays.



"I would announce my decision on Monday (Sept 1) in Alor Star after the state liaison committee meeting," Chor replied when asked if he would go for the vice-presidency.



Other MCA leaders like secretary-general Datuk Ong Ka Chuan and vice-president Datuk Donald Lim Siang Chai, who are likely to square off for the MCA deputy presidency are expected to follow suit in the "very near future".

Ong, the younger brother of outgoing president Datuk Seri Ong Ka Ting, had indirectly hinted that he would go for the party's second post, after three MCA divisions in Perak announced that they supported him for the number two post in his presence two days ago.

While Lim is mum on his intentions, ardent supporters of the former deputy tourism minister reveal that the "boss" would also go for the deputy presidency.

"I will announce my decision after the state MCA Youth and Wanita elections," he said. The state MCA Youth and Wanita polls will be held simultaneously nationwide on Sept 6.

Another heavyweight, Dr Ng, is also expected to announce her bid in the next few days, possibly tomorrow, and talk is that the Iron Lady of MCA would fight for one of the four vice-president’s posts in the MCA. Sources also reveal that the outspoken Wanita leader would join the crowded VP race.

Liow, who is not defending his Youth chief post, on the other hand, is expected to make his announcement on Wednesday. He is likely to be another vice-president candidate.

Other leaders likely to join in the fray are Higher Education Deputy Minister Dr Hou Kok Chung, former Penang exco Datuk Koay Kar Huah, former Perlis exco Loh Yoon Foo, former Negri Sembilan exco Datuk Yeow Chai Tiam and former Sabah MCA chief Datuk Chau Tet Onn.

However, the bulk of party leaders are expected to fight for the 25 MCA Central Committee (CC) positions.

The question frequently asked in this MCA polls, though, remains unanswered. Who will take on Ong (Tee Keat) for the party's number one post?

Party insiders reveal that the contender could be either MCA vice-president Datuk Seri Dr Fong Chan Onn or former MCA vice-president Datuk Seri Dr Chua Soi Lek. But these two leaders could form a pact and trash out on who should fight the top post.

"However, until now, there is still no light at the end of the tunnel. Dr Chua wants the top post," a party insider close to the two leaders said.

Dr Chua seems to be a clear candidate trading barbs with Ong (Tee Keat) in cyberspace via blogs and this is viewed by many educated MCA delegates as a good avenue to get to know the two leaders.

"It is as good as their manifesto. For Dr Chua, it shows that he is preparing to contest," an aide to a MCA minister said.

In his blog, Dr Chua projects himself as choice to revive the MCA which received a massive blow at the March 8 general election, while Ong portrays himself as a consistent leader "without any moral issue".

However, should Dr Chua, the former health minister, opt to go for the party's top post, the issue of morality due to his previous sex scandal will definitely haunt him during the campaign.

While the two leaders seem locked in battle, former health minister and veteran MCA leader Datuk Chua Jui Meng is the dark horse as he. too, is said to be "eyeing" the MCA top post.

The path is clear for Chua after he retained the Bakri (Johor) MCA division head post and "he is likely to announce his decision next week", an aide to Chua said.

The next few weeks seem to be exciting times for the MCA.

If the leaders think that winning party elections is difficult, they are definitely wrong as another bigger battle awaits them.That will be the fight for the hearts and minds of the Malaysian Chinese who deserted the party in droves in Election 2008.

-TMI

Anwar nasihat Fairus turun padang

Reactions: 
Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim menasihatkan Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Fairus Khairuddin supaya lebih kerap turun padang bagi menyelesaikan masalah rakyat.

anwar ibrahim 290408Beliau berkata, walaupun Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Penanti itu sibuk menguruskan pentadbiran negeri, beliau perlu meluangkan masa untuk menemui penduduk di kawasannya.

Menurutnya, ini berikutan maklumbalas penduduk menunjukkan pemimpin muda PKR itu jarang kelihatan di kawasannya sejak memenangi pilihanraya umum Mac lalu.

"Saya susah hati kerana tidak pernah orang komplen secara terbuka begini dan mereka minta saya nasihatkan Fairus. Memang kita sibuk tetapi kenalah luangkan masa untuk menemui penduduk kerana mereka boleh faham dan terima kalau kita sibuk tetapi mereka tidak boleh terima kalau kita tak turun padang," kata Anwar.

Bernama memetik beliau sebagai berkata mantan timbalan perdana menteri itu menegaskan demikan dalam ucapannya di majlis kesyukuran kemenangan beliau dalam pilihanraya kecil Parlimen Parlimen Permatang Pauh ini.

Hadir sama ialah isternya yang juga presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail yang mengosongkan kerusi tersebut untuk memberi laluan kepada Anwar untuk bertanding di situ.

mohammad fairus khairuddinFairus yang ditemui pemberita kemudian berkata beliau menerima teguran itu secara positif.

Menurutnya, beliau akan berusaha memperbaiki perkhidmatan kepada penduduk bukan sahaja di Penanti malahan di Pulau Pinang.

Katanya beliau banyak menumpukan masa untuk menyusun pentadbiran kerajaan
negeri bersama Ketua Menteri Lim Guan Eng sejak lima bulan lalu.

Fairus berkata jika orang ramai mempunyai sebarang masalah, mereka boleh mendapatkan bantuan di Pusat Khidmatnya di Tanah Liat.

-malaysiakini

TP - yang ni mat feroz kene dengar & buat... jangan pejam matam pekak telinga...kami yang berkampung di P-044 hari tu pun banyak dapat komplen orang ramai... dah kami sampaikan pada pimpinan PKR & nampaknya dah disampaikan oleh DSAI sendiri... ingat Amanah yang orang bagi.

Akujanji Ahli Parlimen Sabah: Wayang Kulit Politik

Reactions: 
KOTA KINABALU, 31 Ogos (Hrkh) - Tindakan Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi memaksa ahli parlimen Sabah dan Sarawak menandatangani surat akujanji merupakan suatu tindakan terdesak bagi mengelak Barisan Nasional (BN) tersungkur menyembah bumi.

"PM jelas merasa cemas dengan kemenangan Anwar di Permatang Pauh, ini amat ditakuti oleh Najib dan Abdullah sehingga mereka memaksa ahli parlimen BN Sabah dan Sarawak menandatangani surat akujanji bagi mengelak parti itu tersungkur menyembah bumi,"kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah, Hamzah Abdullah ketika dihubungi Harakahdaily semalam.

Menurutnya, surat akujanji tidak mempunyai apa-apa kesan kepada undang-undang yang boleh menyekat seseorang Yang Berhormat (YB) untuk terus kekal di dalam parti yang sedia ada.

Tambahnya, surat akujanji sebenarnya hanya meletakkan harga diri seorang YB sama seperti seorang pegawai kerajaan yang selama ini telah menzahirkan kesetiaan mereka kepada pemerintahan BN.

Beliau yang juga YDP Pas Kawasan Batu Sapi berkata, sewaktu kerajaan Parti Bersatu Sabah (PBS) meluluskan undang-undang anti lompat di dalam Dewan Undangan Negeri Sabah, BN menolak undang-undang tersebut, jadi mengapa kini PM memaksa ahli parlimen Sabah dan Serawak menandatangani akujanji tersebut.

Sehubungan itu katanya, "saya menasihatkan mana-mana YB BN Sabah yang ingin menyertai Pakatan Rakyat, YB harus bersedia mengadaptasi senario politik yag serba baru yang asas perjuangan untuk kesejahteraan rakyat di negeri ini."

"Pakatan Rakyat tidak akan menjanjikan politik wang atau kemewahan peribadi seperti yang dijanjikan oleh BN dan ahli parlimen BN mesti bersedia mengisytiharkan aset mereka bagi mengembalikan kepercayaan rakyat di negeri ini agar Pakatan Rakyat yang mereka sertai benar-benar mencerminkan sebuah pakatan yang bersih dari rasuah dan amalan kronisme," katanya.

Beliau juga menyatakan senario politik Sabah banyak diwarnai babak YB yang cenderung melompat parti sehingga sesuatu parti yang memenangani pilihanraya negeri dengan hanya majoriti mudah boleh ditumbangkan dengan melompatnya seseorang YB ke parti lawan.

Ini terbukti dalam pilihan raya DUN negeri Sabah pada 1995 yang menyaksikan parti PBS tumbang apabila dua Adunnya melompat ke Umno.

Kematian dan Ramadan

Reactions: 
Ramadan datang lagi. Alhamdulillah kita sempat menyapa dan mendakapinya penuh erat. Ia kurniaan Ilahi maha hebat, cukup sempurna, menyejukkan gelisah, mententeramkan resah.

Awalannya rahmat, pertengahannya keampunan dan akhirannya bebas dari api neraka. Masya-Allah.

Namun, ini mungkin Ramadan terakhir buat kita. Penghujung nyawa adalah rahsia. Renungilah.

Berapa ramai anggota keluarga terdekat dan teman rakan, yang bersama kita Ramadan setahun lalu, kini tiada lagi, tidak sempat untuk menikmati ujian dan menjalani tarbiyah dalam madrasah penuh pengorbanan ini.

Justeru jangan terleka. Peluklah dengan penuh kecintaan - setelah rindu yang amat sangat terlerai sudah - Ramadan yang sarat dengan keberkatan ini. Pintu-pintu syurga terbuka, pintu-pintu neraka ditutup, syaitan terbelenggu. Hamparan ketakwaan dibentang seluas-luasnya.

Detik nafasmu adalah ibadah. Tidur rehatmu adalah ibadah. Apa lagi dengan bertadarus, menyantuni anak yatim, menyempurnakan silaturrahim, membela golongan tertindas, bersedekah, memuliakan ibu bapa, mengasihi orang tua, membantu golongan tidak berupaya, menyediakan bahan berbuka, selain berdoa dan memanjangkan sujud, serta menghidupkan malam dengan munajat dan taubat selepas bertarawih, sementara menanti malam seribu bulan.

Menghampiri Ramadan kerap mengingatkan saya tentang pemergian secara tiba-tiba buat selama-lamanya, jantung hati kami sekeluarga, Nurul Syafiqah, pada pagi 1 Ramadan, jam 8.15, tiga tahun lalu. Dalam usia 11 tahun, kematian Syafiqah, anak kedua kami, cukup meremukkan hati; mencampakkan saya, isteri dan empat anak yang lain ke penjuru satu dunia berbeza.

Ternyata kasih sayang buat anak kecil darah daging sendiri begitu luar biasa, tertanam jauh di dalam kalbu, menyelinap setiap denyut nadi.

Ya, Ramadan dan kematian menjadi cukup intim, saling mengingatkan, walaupun selalunya peringatan itu mudah dilupakan. Khabar kematian sering mengejutkan. Debarannya keras sekali.

Hentakannya boleh memutuskan angan-angan. Sayang, insan selalu alpa. Kematian anak kecil, apa lagi yang tidak didahului dengan sakit memanjang, lebih "istimewa" berbanding kehilangan ibu atau ayah, atau keluarga terdekat lainnya.

Ia memang menyesakkan nafas, membuntukan fikir, namun secara misteri mudah menyuntik rasa sedar-insaf bahawa panggilan Ilahi bisa datang secara tiba-tiba, tanpa bertanyakan apakah persiapan sudah beres atau masih khayal dengan hal duniawi yang tidak berkesudahan.

Benar sekali sabda nabi. Perbanyakkanlah mengingati sesuatu yang dapat merenggut kelazatan dunia, iaitu mati. Rasulullah pernah ditanya tentang orang Mukmin yang paling mulia, maka jawabnya adalah orang yang paling baik akhlaknya.

Ditanya lagi, orang Mukmin mana yang paling beruntung atau cerdas, maka jawab baginda, mereka yang paling banyak mengingati mati dan mempunyai bekal yang banyak untuk menghadapi kematian.

Ramadan menjanjikan gandaan pahala, menghaluskan jiwa dan mendorong untuk melakukan amalan kebajikan. Manakala mengingati kematian menyebabkan seseorang menyegerakan taubat, rendah hati dan rajin beribadah. Namun Ramadan bukan pula membungkus seseorang dengan aktiviti individualistik semata.

Khidmat buat masyarakat, menarik tangan masyarakat bawahan yang tertekan, terutama dalam kesempitan hidup yang menggigit ini; semuanya perlu ditingkatkan setulusnya, sebagai satu persembahan agung buat Ilahi. Sesungguhnya Allah amat mencintai makhluk yang paling penyayang pada makhluk yang lain, yang paling bersungguh-sungguh dalam memenuhi keperluannya.

Usah terlepas lagi daripada merangkul kenikmatan Ramadan yang sangat istimewa itu. Pesan saya buat diri yang sangat mudah terleka ini, walaupun Syafiqah kerap mengejutkannya.

-HarakahDaily

Perutusan khas sempena Ramadan al-mubarak

Reactions: 
Umat Islam seluruh dunia termasuk di Malaysia menyambut kedatangan bulan yang paling mulia dalam kalendar Islam, Ramadan al-Mubarak dengan penuh kegembiraan dan keinsafan.

Ia bukan sekadar bulan diwajibkan berpuasa tetapi lebih penting pada bulan ini hukum dan perlembagaan tertinggi buat umat manusia, al-Quran, diturunkan Allah SWT.

"Bulan Ramadhan, yang di dalamnya diturunkan al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan (antara yang benar dan salah)." (maksud al Baqarah: 185)

Melalui al-Quran, maka Allah menyelesaikan segala kemelut dan permasalahan manusia khasnya bagi mereka yang mahu menjunjung dan melaksanakannya.

Oleh itu bulan Ramadan ini bukan sekadar bulan ruhiyah (spiritual) bagi mereka yang tekun menghayatinya tetapi ia sebenarnya bulan siyasiyah (politik) kerana di bulan inilah hukum dan peraturan lengkap bagi manusia diperturunkan Allah SWT kepada Rasul-Nya s.a.w.

Di samping kita mengejar manfaat dan kelebihan Ramadan sebagai bulan ruhiyah kita juga wajar menghayatinya sebagai bulan siyasiah bagi mengembelengkan seluruh tenaga dalam meyakinkan segenap lapisan masyarakat bahawa formula untuk menyelamatkan agama, bangsa dan negara kita hanyalah apabila kita kembali kepada al-Quran yang diturunkan pada bulan ini di samping berpegang teguh kepada Sunnah Rasul-Nya.

Di bulan penuh barakah ini jangan sekali-kali kita lupa nasib saudara-saudara kita di bumi Islam yang sedang bergolak khasnya di Palestin, Iraq dan Afghanistan, di samping mereka yang sedang bertarung nyawa di Chechnya, Selatan Filipina, Selatan Thai dan lain-lain.

Titipkanlah doa di bulan yang penuh rahmat ini, mudah-mudahan Allah SWT memberikan kemenangan dan kejayaan kepada mereka setelah sekian lama hidup dan menderita dalam kesengsaraan, darah dan air mata.

Semoga Ramadan ini mampu membangkitkan kesedaran kita untuk mempertingkatkan amal ibadat menuju keredaan Allah di samping menyedarkan kita bahawa hanya Islam penyelamat kita di dunia dan di akhirat, lantas marilah kita sama-sama kembali kepadanya.

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan "Ramadan Kareem" kepada semua umat Islam, mudah-mudahan kekuatan dan semangat yang terbentuk sepanjang Ramadan ini akan terus memperteguhkan iltizam kita untuk sama-sama membela, mempertahan dan memperjuangkan Islam hingga ke akhir hayat. - mks.

Presiden PAS

Dairi P-044: Haji Pi Yang "Cool"...

Reactions: 
Dari kiri : Assistant Haji Pi, Cucu Mat Kilau, Haji Pi, Mat Comot & Malaysiabiz-Aloha
Permatang Pauh, 27hb.Ogos,2008(Judgement Day) - Sehari suntuk kami ronda-ronda keliling P-044.tengok tempat buang undi, sempat pekena nasik kandaq dekat Butterworth, pi balai ulis seberang Prai tengok hantu kene tangkap & macam-macam lagi...

Paling best skali hari tu bila dapat jumpa calon bebas P-044 Haji PI dekat markas AKIM.tak rancang pun nak carik Haji Pi.kebetulan je...cucu mat kilau gatal nak singgah kat markas AKIM konon nak ambik poster ka, apa ka, nak buat souvenir kenang-kenangan.

Sampai depan markas AKIM, malaysiabiz berenti, cucu mat kilau laju ke keluar pi menapak dekat markas AKIM.aku tengok dari jauh.pas tu aku perasan Haji Pi ada kat situ.

Kami pun apa lagi...pakat-pakat turun la...bukan senang nak jumpa calon.

Pakat serbu Haji Pi...Haji Pi pun tekejut karen...mana tak nya...aku pakai baju PAS...kami salam-salam dengan Haji Pi, pas tu sembang-sembang jap...

Tak banyak kami sembang.cuma majlis suai kenal je...yang bagus nya Haji Pi ni, tiap tetamu ke markas dia, dibagi buku log untuk catat kedatangan.aku tulis je la...no telipon pun aku bagi jugak...

Dekat markas tu ada la dalam 8 orang petugas & orang-orang kanan Haji Pi.

Ambik gambar lebih kurang, pas tu gerak...sambung ronda...jam dah lepas kol 5 petang...pusat pengundian dah tutup...HP pulak kalut bebunyi.

Rupa-rupanya puaka-puaka UMNO/BN minta lanjut tempoh mengundi lagi sejam.nasib baik kita lawan balik ikut jadual.kalau nak lanjut boleh...bertumbuk la dulu...amacam???

Lepa tu kami terus gerak pi Yayasan Aman...jalan jem bagai...sejam setengah baru sampai Yayasan Aman.on the way ke Yayasan Aman ada member call bagitau depa terserempak dengan Haji Pi & the geng tengah tanggal poster depa...Haji Pi tanggal sendiri poster???...aku tabik spring dekat Haji Pi.cukup gentleman.

Masa keputusan rasmi P-044 diumumkan dekat Maktab Bainun aku dapat tau, Haji Pi pun datang jugak & stay sana sampai habis result...memang Haji Pi cukup-cukup cool..!

Ariff mana?......depa cakap, Ariff tengah masak telur nak bagi hanjing makan...

Kulim-Bandar Baharu antara 3 kerusi lagi saksi pilihan raya kecil?

Reactions: 
(Dikemas kini) PETALING JAYA: Selepas pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh Selasa lalu kini tumpuan beralih ke atas tiga kerusi termasuk dua di utara Semenanjung.

Sejurus selepas keputusan pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh diumumkan, pemerhati-pemerhati dan parti-parti politik sudah mula melihat tahap saingan jika pilihan raya kecil diadakan membabitkan kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Sanglang dan Parlimen Kulim-Bandar Baharu.

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, sebenarnya terdapat tiga kerusi yang menjadi banyak pihak perhatian sejak kebelakangan ini.

Ketiga-tiga kerusi berkenaan membabitkan keputusan petisyen pilihan raya berbanding Permatang Pauh yang pilihan rayanya diadakan selepas ia dikosongkan oleh penyandang Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail yang juga Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Ketiga-tiga kerusi berkenaan ialah Sanglang di Perlis, Kulim Bandar-Baharu (Kedah) dan Pensiangan (Sabah), kata Wan Ahmad.

"Rayuan berkenaan keputusan petisyen kerusi Sanglang sedang didengar di Mahkamah Persekutuan manakala petisyen kerusi Parlimen Kulim-Bandar Baharu akan didengar dalam waktu terdekat.

"Sebenarnya, satu lagi kerusi menarik untuk diperhatikan ialah Pensiangan," kata beliau ketika dihubungi mStar Online.

Pada 19 Ogos lalu, Mahkamah Pilihan Raya telah menetapkan 16 September ini untuk mendengar semula petisyen bagi mengisytiharkan keputusan pilihan raya kerusi Parlimen Kulim-Bandar Baharu pada pilihan raya umum 8 Mac lalu sebagai tidak sah.

Hakim Datuk Balia Yusof Wahi menetapkan tiga hari bermula dari tarikh itu untuk meneruskan perbicaraan setelah kes berkenaan tertangguh tiga kali.

Setiap petisyen yang dikemukakan perlu diselesaikan dalam tempoh enam bulan dari tarikh ia difailkan.

Ia difailkan pada 27 April lalu.

Bekas calon Barisan Nasional (BN) bagi kawasan tersebut, Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir memfailkan petisyen memohon keputusan pilihan raya umum bagi kerusi itu diisytiharkan sebagai batal dan tidak sah.

Alasan yang dikemukakan oleh Abdul Aziz ialah Zulkifli Nordin yang memenangi kerusi Parlimen itu tidak mengemukakan penyata perbelanjaan beliau pada pilihan raya lalu yang melanggar Akta Pilihan Raya.

Zulkifli dari PKR mendapat 22,255 undi, menewaskan Abdul Aziz yang memperoleh 16,672 undi.

Dalam pada itu Mahkamah Persekutuan akan membuat keputusan sebelum menentukan sama ada pilihan raya kecil Sanglang perlu diteruskan atau sebaliknya.

Mahkamah Persekutuan akan mendengar rayuan yang difailkan calon Pas, Hashim Jasin.

Rayuan itu difailkan pada 26 Jun lalu bertujuan meminta Mahkamah Persekutuan mengisytiharkannya sebagai pemenang, sekali gus dipilih menjadi wakil rakyat DUN Sanglang.

Mahkamah Tinggi Pilihan Raya menyerahkan kepada SPR sama ada perlu mengadakan pilihan raya ataupun sebaliknya.

Mahkamah Pilihan Raya menolak permohonan Hashim untuk mengisytiharkan dirinya sebagai pemenang yang layak bagi kerusi Sanglang, walaupun petisyennya untuk membatalkan keputusan pilihan raya umum ke-12 bagi kerusi itu diterima.

Pada pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh awal minggu ini, Anwar menang dengan majoriti 15,671 undi apabila memperoleh 31,195 undi, mengalahkan calon BN, Datuk Arif Shah Omar Shah yang mendapat 15,524 undi.

Seorang lagi calon yang bertanding dalam pilihan raya kecil itu, Hanafi Mamat, 61, daripada Angkatan Keadilan Insan Malaysia pula telah hilang wang pertaruhan selepas memperoleh hanya 92 undi.

Mahkamah Tinggi Pilihan Raya menetapkan 17 September ini untuk memberikan keputusannya mengenai petisyen pilihan raya kerusi Pensiangan yang dimenangi tanpa bertanding oleh calon BN, Tan Sri Joseph Kurup.

Menurut Wan Ahmad, kesemua petisyen perlu didengar oleh Mahkamah Tinggi Pilihan Raya dalam tempoh enam bulan manakala rayuan pula oleh Mahkamah Persekutuan juga dalam tempoh enam bulan dari tarikh rayuan didengar.

"Oleh itu, kes Sanglang mungkin mengambil sedikit masa untuk diketahui keputusan," katanya.

-mSTAR Online

Me"Merdeka"kan Kemerdekaan Malaysia

Reactions: 
Hari ni 31hb. Ogos, 2008... sana-sini orang ramai, rakyat Malaysia, rakyat luar Malaysia & pelancong ke Malaysia bersama-sama menyambut hari kemerdekaan.

Macam mana boleh jadi hari kemerdekaan pulak?seingat aku, zaman TDM dulu depa dah tukar hari ke"Merdeka"an kepada hari Ke"Bangsa"an.betol tak?

Rasanya KERAjaan Malaysia sendiripun tak yakin dengan ke"Merdeka"an negara kita sampaikan terpaksa main "ciku cak" kejap ke:Merdeka"an kejap ke"Bangsa"an...

Seingat akula...hari ke"Merdeka"an ni digunapakai semenjak zaman Tunku Abdul Rahman masa tu "kunun"nya gerombolan inilah yang menuntut me"Merdeka"kan Malaysia dari penjajahan kuasa asing(sejarah yang diputarbelit).

Bila sampai zaman TDM pada 1 tahap diisytiharkan hari ke"Merdeka"an ditukar kepada hari ke"Bangsa"an...gula-gula untuk merapatkan hubungan sesama kaum yang sedikit tercalar selepas tragedi 13mei.

Agak menjadi jugak taktik TDM tu... berbilang bangsa mula bersatu & ada 1 bangsa dalam 1 parti perkauman "National" mula mengambil kesempatan mencabul kepercayaan rakyat yang mula bersatu sedikit-demi sedikit.

Masa tu tak lah terdedah sangat "kesempatan -kesempatan" yang diambik oleh gerombolan parti perkauman "National" sebab... ekonomi masa tu agak kukuh.

Adat makhluk yang hidupnya bertuhankan dunia, bila dah lama sangat bergelumang dalam "XTVT2" luar tabie macam tu, mula la nafsu serakah setan dajal menguasai diri...

Hasilnya... pemberontakan secara kecil-kecilan dalam jiwa & akhirnya membawa kepada pertembungan.

Pertembungan yang aku maksudkan ialah bilamana jiwa-jiwa yang selama ni memberontak dalam diam, diterjah tragedi 2hb. sept, 2008. picu ditarik, muncung berdentum... peledak dicas sekian lama akhirnya meletup dengan sendirinya tanpa perlu promosi. cukup sekadar "tahu".

Padang Merdeka tiba-tiba dihurung semut pekerja.semuanya dengan 1 suara. KEADILAN!!!.

Dari situ mula longgar ke"Merdeka"an.Merdeka apa kalau masih dijajah?

Bukan negara yang dijajah, tapi jiwa yang terjajah...jiwa terjajah sebab terlalu percaya pada KERAjaan yang memerintah.

Sebelum tragedi 2, sept. tak ramai yang tahu tentang Memali, tak ramai yang ambil tahu tentang ISA, tak ramai yang tahu apa itu Operasi Lalang, tak ramai yang nak ambil tahu tentang PAS & tak ramai yang kisahkan nasib rakyat Malaysia.

Bila terbangkit amarah rakyat, tahun seterusnya 1999 tiba-tiba hari ke"Merdeka"an bertukar kembali kepada hari ke"Bangsa"an...rakyat cuba digula-gulakan kembali dengan isu perkauman.

Kununnya semua bangsa & kaum di Malaysia telah berpecah masa tu, kununnya saat itu terlalu genting pada semua kaum di Malaysia, kununnya tragedi 13mei bakal meledak kembali bila-bila masa di Malaysia.

Itu pada pandangan KERAjaan memerintah.disebalik pandangan KERAjaan memerintah, depa tak sedar wujudnya 1 kuasa yang amat kuat yang dipelopori oleh pelbagai bangsa yang "kununnya" berpecah-belah kata KERAjaan... pelbagai kaum & bangsa yang dikatakan berpecah ini sebenarnya telah bersatu dibawah 1 payung yang dinamakan "Rakyat"...

Apa yang KERAjaan tidak tahu seterusnya ialah "Rakyat" ini sudah bijak & matang dalam mengatur masa depan anak-bangsa Malaysia.semua bangsa...semua bangsa kini sudah mulai faham 1 perkara yang cuba disembunyi oleh KERAjaan selama ini.

Apa yang KERAjaan cuba sembunyikan selama ini rupa-rupanya ialah masa depan generasi akan datang adalah ditangan Rakyat sendiri & bukannya ditangan KERAjaan.

Selama ini rakyat dimomok kununnya hanya KERAjaan yang diketuai oleh parti perkauman National sahaja yang mampu menyediakan masa depan yang cerah untuk anak bangsa Malaysia.

Itu momoknya.

Tapi KERAjaan itu tak tau bahawa rakyat lebih tau setelah yang Maha Mengetahui memberi cahaya kepada rakyat untuk mengenal kebenaran.rakyat dah mula semakin jelas & matang dalam berfikir.

Politik KERAjaan hari ini dilihat sebagai politik Sarkis... politik rimba... politik kandang babi... politik yang dipelopori oleh binatang-binatang spisis beruk yang hanya tahu berpolitik gaya beruk.

Kenapa aku panggil beruk? sebab semua dikerusi tertinggi memang tak ubah macam beruk... apa bezanya seekor beruk yang diberi bunga dengan seekor pemimpin yang diberi amanah?

2-2 pun sama kan? bunga hancur ditangan beruk, negara hancur ditangan pemimpin... itulah tradisi beruk.

P-044 merubah sedikit landskap politik Malaysia. ramai jugak yang menyambut kemenangan P-044 sebagai hari ke"Merdeka"an.

Aku pulak masih tak menyambut apa-apa sampai hari ni.hari ke"Bangsa"an aku tak sambut, hari ke"Merdeka"an pun aku tak sambut.sebab apa?(kalau Ezam dia tanya - Kerrana apa?*nasib aku bukan Ezam)

Pada mata aku, kita belum Merdeka lagi.P-044 bukan ke"Merdeka"an.itu cuma satu jalan kearah ke"Merdeka"an...ke"Merdeka"an yang sebenar ialah selepas PRU-13...itu pun kalau Kerajaan yang bakal dibentuk pada 16sept.(Insya-Allah)berjaya men"DOBI"kan semua institusi-institusi yang tercemar teruk dek tangan-tangan pemimpin parti perkauman.

Bukan mudah nak cuci sistem yang tercemar... aku bagi tempoh sampai PRU-13. kalau masa tu semua sistem berjaya dibersihkan, maka selepas PRU-13, aku akan sama-sama menyambut tak kira hari ke"Merdeka"an atau hari ke"Bangsa"an...

Buat masa ni... korang sambut la dulu puas-puas... aku nak perati je...

Anwar sibuk buru Ahli Parlimen lompat parti minggu depan

Reactions: 
(Dikemas kini) PETALING JAYA: Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mengulangi sasaran 16 September masih kekal sambil menegaskan, beliau mempunyai agenda ketat mengadakan pertemuan dengan wakil-wakil rakyat Barisan Nasional (BN) dalam tempoh beberapa hari akan datang bagi membincangkan soal menyertai Pakatan Rakyat.

Wakil-wakil rakyat berkenaan termasuk mereka dari Semenanjung, Sabah dan Sarawak - antara lain laluan bagi membentuk kerajaan baru persekutuan.

mStar Online
difahamkan kelmarin beliau telah mengadakan pertemuan dengan enam wakil rakyat BN dari Sarawak di ibu negara - beberapa jam selepas mengangkat sumpah sebagai anggota Dewan Rakyat.

Malah mStar Online, Anwar juga telah dijemput untuk menghadiri pertemuan khas dengan ahli-ahli Parlimen Sarawak di Kuching esok.

Bagaimanapun Anwar masih meneliti perkara itu kerana mempunyai jadual menemui pengundinya di Permatang Pauh.

Selepas mengangkat sumpah, desas-desus timbul mengatakan 40 hingga 50 wakil rakyat sudah menyatakan kesediaan untuk melompat parti.

Ketika ditemui wartawan di Permatang Pauh sempena majlis perhimpunan bersama rakyat dan terima kasih selepas kembali sebagai Ahli Parlimen bahagian itu hari ini, Anwar berkata, beliau akan memberi tumpuan sepenuhnya sepanjang beberapa hari akan datang untuk membuktikan sasaran 16 September akan dicapai.

Kata Anwar, tidak menjadi masalah bagi beliau jika ada pihak yang mempersendakannya dan sasaran 16 September untuk membentuk kerajaan.

"Pada awalnya mereka mendakwa jika saya menang di Permatang Pauh, saya hanya akan memperoleh majoriti lebih 1,000 undi sahaja.

"Mereka juga mengatakan bahawa tiada negeri yang akan jatuh kepada pembangkang dalam pilihan raya umum Mac lalu. Tetapi satu pun daripada tanggapan sedemikian menjadi," katanya.

Pembangkang kini menguasai lima negeri - Kelantan, Pulau Pinang, Perak, Kedah dan Selangor.

Mengulas lanjut mengenai soal melompat ke Pakatan Rakyat, Anwar berkata, pihaknya tidak akan menggunakan wang, tekanan ataupun ugutan bagi menarik wakil rakyat BN menyertai barisan pembangkang.

Kata beliau, tiada mana-mana wakil rakyat BN yang ditawarkan jawatan menteri setakat ini.

"Mengapa saya harus menjanjikan mereka ketika saya sendiri pun tidak pasti di mana kedudukan saya (dalam kerajaan Pakatan Rakyat)," kata beliau yang juga Penasihat Parti Keadilan Rakyat.

Bekas Timbalan Perdana Menteri itu berkata, pihaknya hanya menjanjikan keadilan dan kesaksamaan perwakilan kepada ahli-ahli Parlimen yang menyatakan kesediaan untuk melompat ke dalam Pakatan Rakyat.

Sumber-sumber terdekat PKR tidak menolak penyertaan ahli-ahli Parlimen BN ke dalam Pakatan Rakyat akan berlaku dalam waktu terdekat.

Kelmarin, beberapa ahli-ahli Parlimen BN Sabah dan Sarawak mengisytiharkan taat setia mereka akan bersama BN pada sidang media bangunan Parlimen.

Anwar mengangkat sumpah sebagai anggota Dewan Rakyat selepas memenangi kerusi Parlimen Permatang Pauh Selasa lalu.

Kemenangan itu dikatakan menambah spekulais bahawa beliau akan mempercepatkan strategi melompat parti.

-mSTAR Online

This Merdeka, Forget About Unity!

Reactions: 
AUG 31 - After nearly 51 years of independence, we are still talking about national unity. National unity is an often repeated mantra of the only government we know but action speaks louder than words. Unfortunately, there is very little of our multi-racial harmony that we can credit to the politics of race and religion.

Multi-racial co-existence is a lot older than our nation. This land was inhabited by different races longer than what's recorded in our history textbooks.

The fact that our multi-racial society is still living in peace and harmony proves that we have accepted our shared destiny.

But why are politicians so eager to play up instead of celebrate our diversity? Only days ago during the Permatang Pauh by-election campaign, the Umno Bukit Bendera division chairman Ahmad Ismail called Chinese Malaysians ungrateful "squatters" in this country.

His statement received harsh responses from both friends and foes. His friends in the coalition even launched a signature campaign against him and others have challenged him to a debate on the subject. If the debate does happen, it will probably attract an audience looking for free entertainment rather than a serious intellectual discourse. The melodrama continues until the next Ahmad Ismail emerges.

This scenario is representative of a serious problem in our society. Talking about unity alone shows a lack of vocabulary in our socio-political language. Why can't we talk about how to make Malaysia a great sporting nation in the 21st century? Surely, we would like to think that we can eventually win a gold medal at the next Olympic Games?

Or what about aspiring to being an international cultural hub since both our cities, Malacca and George Town, were recently accorded World Living Heritage status by Unesco? We should start taking our tourism tagline "Malaysia, Truly Asia" seriously.

As the world becomes more competitive and advanced, we need to correct our socio-political language and bad habits if we want to catch up with the rest. Malaysians need to get over the issue of getting along with one another. We get along fine with each other.

It is time now to think about our rightful place or position in this highly competitive world. How do we want other societies to perceive us? What is Brand Malaysia? What are our unique selling propositions?

Politicians who refuse to accept the realities of the 21st century should be ushered to their rightful place – a small corner in our museum. It is odd to want to be racially or socially exclusive at a time when the world is so inter-connected. We stand to benefit so much more from inter-cultural exchanges than to stay inside our communal shell. Unfortunately, we have been forced to consume such divisive socio-political rhetoric for far too long until we have grown accustomed to it. Our political system needs a purge.

So the next time you meet another Ahmad Ismail, hit him with the biggest trout you can find so that you will wake him up from his slumber. Yes, communal and all kinds of divisive politics must go.

There is really nothing to divide us. Not colour of the skin. There are as many fair Indians and Malays as there are fair Chinese. Not even religion. There are more Chinese Muslims and Indian Muslims than there are Malay Muslims.

For our 51st Merdeka, we should get over our fixation with national unity. Move out of this country if you feel you cannot get along with the various cultures here.

Otherwise, stay and be proud of our diversity. Many Malaysians are culturally sensitive and multi-lingual because of this advantage we enjoy in our own social environment. If many are envious of our linguistic prowess and cultural breadth and depth, why must we be jealous of this special divine gift?

We should take this time to reflect on how we can strengthen our partnership to make Malaysia economically viable and successful. With a population size of less than 28 million, we are a small fish swimming in a big ocean. The globalisation wave will sweep us aside if we do not develop strong arms to ensure that we can keep up with the rest. At the moment, countries such as Vietnam are breathing down our necks and soon Cambodia will be tapping us on our shoulder.

We have lost sight of South Korea, Taiwan and Singapore.

Already some of our businesses are feeling pessimistic about our domestic economic prospect. High inflationary pressure and lower consumer demands are holding up domestic investment. If we cannot even keep our own locals from leaving, how can we hope to attract others to invest in our country?

The lack of confidence in our economy should be the main concern of the government. Not the controversial DNA Bill. It will be highly admirable if the government can help tackle some economic issues and challenges as fast as the way they pushed through that Bill in parliament.

The government should act responsibly to take political contestation out of public policy formulation instead of bringing it into the process.

Malaysians must look at the broader picture. We must not allow narrow minded and self centred politicians to hinder our reaching a consensus on what we expect this country to become in the near future. Malaysia has only one choice and that choice must be to make this country a better one than it was the previous year.

Our march towards greater success should start with a tiny first step – kick out racism and corruption!

-TMI

Peruntukan Terhad, Hujan Tidak Halang Kemeriahan Sambutan Ambang Merdeka

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 31 Ogos (Bernama) -- Peruntukan terhad yang disediakan oleh kerajaan bagi sambutan ulang tahun ke-51 Hari Kebangsaan dan hujan renyai-renyai tidak melunturkan semangat patriotik rakyat untuk keluar meraikan sambutan Ambang Merdeka yang tetap meriah di beberapa lokasi di ibu negara Sabtu malam.

Bagi kira-kira 30,000 warga kota, lokasi utama ialah Dataran Merdeka yang juga satu-satunya lokasi tahun ini yang mempamerkan persembahan bunga api pada kiraan detik 12 malam.

Memeriahkan acara sambutan di Dataran Merdeka ialah Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan isteri Datin Seri Jeanne Abdullah yang tiba kira-kira 11.45 malam, disambut Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan merangkap Pengerusi Jawatankuasa sambutan, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal dan isteri Datin Seri Shuryani Shuaib.

Turut hadir beberapa menteri kabinet, Datuk Bandar Kuala Lumpur Datuk Abdul Hakim Borhan serta perwakilan asing yang turut serta menyambut kedatangan tanggal 31 Ogos 2008.

Acara kemuncak Ambang Merdeka dihangatkan dengan laungan "MERDEKA" sebanyak tujuh kali oleh Perdana Menteri diikuti upacara menaikkan Jalur Gemilang oleh peserta Program Latihan Khidmat Negara dan nyanyian lagu Negaraku secara beramai-ramai oleh orang ramai yang hadir.

Sambutan Ambang Merdeka diakhiri dengan pertunjukan bunga api selama 10 minit yang menyerikan langit ibu kota ketika para hadirin menyanyikan secara beramai-ramai lagu tema sambutan perayaan kali ini iaitu 'Perpaduan Teras Kejayaan'.

Terdahulu, sambutan Ambang Merdeka yang bermula seawal 8 malam dimeriahkan dengan persembahan pentas termasuk persembahan kesenian dan kebudayaan pelbagai kaum di Malaysia dan nyanyian artis jemputan seperti Datuk M. Daud Kilau, Dayang Nurfaizah, Raihan dan Meet Uncle Hussein.

Selain Dataran Merdeka, pelbagai program turut diadakan bagi menyambut ketibaan ulang tahun kemerdekaan negara termasuk di Taman Kuala Lumpur City Centre (KLCC) dan Jalan Bukit Bintang.

Di KLCC lebih 10,000 orang mula berhimpun sejak 8 malam bagi menanti detik 12 malam yang menjadi tradisi upacara menyambut ulang tahun kemerdekaan negara.

Acara di KLCC diserikan lagi dengan kehadiran Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang diiringi isteri Datin Seri Rosmah Mansor.

Acara kemuncak Ambang Merdeka turut diserikan dengan persembahan artis tempatan antaranya Faizal Tahir, Aisyah, Rabbani, Sheila Majid, Reshmonu, Jacklyn Victor dan Butterfingers.

Di BUKIT BINTANG pula, sambutan ulang tahun kemerdekaan negara turut dikongsi bersama warga asing yang membanjiri kawasan pelancongan popular itu. Turut hadir ialah Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Ong Ka Chuan.

Sementara menunggu detik 12 malam, warga kota yang berhimpun dihiburkan dengan pelbagai acara termasuk nyanyian daripada artis tanah air seperti Kumpulan Hijaz, Winnie Kok dan Manivanam selain persembahan kesenian.

Di SEREMBAN, Ambang Merdeka 2008 peringkat negeri diadakan di Jalan Yam Tuan iaitu di hadapan Bangunan Majlis Perbandaran Seremban (MPS) dan di padang MPS di sini bermula 9 malam.

Sambutan di Jalan Yam Tuan itu diserikan dengan persembahan kebudayaan dan kesenian pelbagai kaum sama ada melalui seni suara, seni muzik, seni tari dan bela diri, persembahan kanak-kanak pelbagai kaum dari Tabika Perpaduan serta persembahan tarian berirama oleh kanak-kanak seni Persatuan Soka Gakkai.

Turut menyerikan lagi sambutan di Jalan Yam Tuan itu ialah perarakan Kembara Jalur Gemilang oleh Jabatan Perpaduan Negeri Sembilan di mana para peserta telah menjelajah seluruh Negeri Sembilan dengan diiringi 100 peserta 'Super Bike'.

Di padang MPS pula diadakan persembahan oleh Kumpulan Seni Budaya, Angkatan Seni Baru Yayasan Negeri Sembilan dan persembahan puisi Merdeka, selain persembahan artis terkenal seperti Ramli Sarip, Hattan, Ito, Syikin, Kopratasa, Ally Nor dan Mastura, Helmi D' Gimik, Abyshek, Kenny Lee, Nurul Azua serta pengacara dan pelawak Abby Yus.

Acara kemuncaknya ialah kiraan detik 12 tengah malam di mana Menteri Besar Datuk Seri Mohamad Hasan menaikkan Jalur Gemilang serta melaungkan 'Merdeka' sebanyak tujuh kali, diikuti nyanyian Negaraku, bacaan doa, persembahan lagu-lagu patriotik sebelum diakhiri dengan persembahan bunga api.

Di KUANTAN, lebih 10,000 orang membanjiri Dataran Jalan Tun Ismail, di sini untuk turut bersama Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob melaungkan "Merdeka!" sebanyak tujuh kali.

Sambutan digamatkan lagi dengan persembahan bunga api kira-kira 15 minit yang menerangi bandar Kuantan.

Sebelum itu, pelbagai acara menarik diadakan bermula 9.30 malam, antaranya persembahan kebudayaan pelbagai kaum, nyanyian lagu patriotik, deklamasi sajak dan puisi selain persembahan hiburan.

Di PULAU PINANG, sambutan Ambang Merdeka diadakan di Jalan Ria berhampiran Kompleks Tun Abdul Razak (KOMTAR) dengan dihadiri Ketua Menteri Lim Guan Eng, ribuan rakyat negeri Pulau Mutiara itu dan para pelancong.

Acara malam ini dimulakan dengan tarian pembukaan pada 7.30 malam diikuti persembahan orkestra Cina dan nyanyian sebelum kiraan detik 12 malam yang turut dimeriahkan dengan percikan bunga api.

Di SHAH ALAM, sambutan Ambang Merdeka berlangsung dengan upacara perbarisan yang diadakan di Dataran Kemerdekaan.

Sejumlah 68 kontinjen dari pasukan keselamatan, agensi kerajaan persekutuan dan negeri, badan bukan kerajaan dan pancaragam sekolah menyertai perbarisan yang bermula kira-kira 10.30 malam.

Sambutan itu yang dihadiri Menteri Besar Tan Sri Khaled Ibrahim dan exco-exco kerajaan negeri turut disaksikan kira-kira 10,000 warga Selangor.

Acara itu turut dimeriahkan dengan perarakan 25 buah kereta antik Volkswagen daripada ahli forum Volkswagen Malaysia.

Acara kemuncak sambutan Ambang Merdeka di Selangor turut diserikan dengan percikan bunga api selama kira-kira tujuh minit selepas detik 12 malam.

Di TERENGGANU, sambutan Ambang Merdeka buat julung kalinya diadakan di Mini Stadium Majlis Perbandaran Kemaman dengan dihadiri oleh lebih 5,000 orang termasuk Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Said serta barisan Exco dan Ketua-ketua jabatan.

Pelbagai acara menarik seperti Forum Perdana Kemerdekaan bertajuk Perpaduan Teras Kejayaan', bacaan al-Quran oleh peserta Akademi al-Quran TV9, persembahan nasyid oleh kumpulan UNIC, perarakan Semarak Merdeka yang turut disertai oleh pasukan berkuda seramai 51 orang daripada Persatuan Equine Terengganu diadakan sebelum menanti detik 12 malam.

Ia diikuti perarakan pembawa bendera disertai oleh 51 anggota Rejimen Askar Melayu Diraja (RAMD) Seberang Takir, Kuala Terengganu sebelum Jalur Gemilang berkenaan diberikan kepada Ahmad untuk diserahkan kepada Ketua Komander Perarakan.

Tepat detik 12 tengah malam, Ahmad mengetuai laungan "merdeka" sebanyak tujuh kali diikuti dengan persembahan bunga api.

Di KUCHING, sambutan Ambang Merdeka berlangsung di Panggung Udara, Jalan Taman Budaya di sini dengan acara kemuncak menanti detik 12 tengah malam.

Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud bersama-sama kenamaan lain antara lebih 5,000 orang yang berkumpul di situ.

Taib pada acara yang sama juga turut menerima penyerahan Jalur Gemilang daripada Ketua Konvoi Kembara Jalur Gemilang 2008 (KMJG08) yang juga Pengarah Penerangan Sarawak Resat Salleh.

KMJG08 bermula pada 17 Ogos lepas dan berakhir pada malam ini bertujuan memeriahkan serta menyemarakkan lagi sambutan 45 tahun Sarawak maju dalam Malaysia dan bulan kemerdekaan tahun ini.

Program itu membabitkan 12 kenderaan dengan 47 perserta dari pelbagai jabatan dan agensi kerajaan serta swasta, dan juga badan-badan bukan kerajaan, berkonvoi ke destinasi terpilih sepanjang tempoh itu.

Dilema imam Ramlang: 'Saya tidak kempen, cuma jelaskan isu sumpah'

Reactions: 

PETALING JAYA: Imam Masjid Wilayah Persekutuan, Ramlang Porigi yang menjadi saksi angkat sumpah Mohd Saiful Bukhari Azlan yang didakwa diliwat Datuk Seri Anwar Ibrahim dan mengejutkan banyak pihak ketika kempen pilihan raya Permatang Pauh minggu lalu menjelaskan dia masih lagi imam masjid berkenaan.



"Hingga kini, Insya-Allah saya masih lagi imam di Masjid Wilayah Persekutuan," katanya kepada mStar Online semalam.



Ramlang memberitahu, beliau tidak menerima sebarang surat tunjuk sebab atau arahan daripada pihak pentadbiran berhubung kedudukan jawatannya sekarang.



"Tidak, tidak terima apa-apa surat pun. Mengapa pula saya nak dikenakan tindakan sedangkan saya tidak melakukan kesalahan," katanya.



Beliau yang kini sedang bercuti selama seminggu bermula Isnin lalu akan kembali bertugas seperti biasa Selasa ini.



Rabu lalu Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata, kemungkinan Ramlang boleh dikenakan tindakan tatatertib kerana terlibat dengan kempen pilihan raya Permatang Pauh.



Bagaimanapun jelas beliau, kehadirannya di Permatang Pauh, yang dikatakan 'berkempen' untuk Anwar, adalah bertujuan menjelaskan kepada masyarakat mengenai perkara sebenar serta tidak mahu orang ramai salah anggap tentang kehadirannya semasa Mohd Saiful bersumpah.



"Saya bukan berkempen. Saya hanya mahu beri penjelasan sebenar. Satu patah perkataan pun saya tak sebut mengenai kempen.



"Saya tidak kata pun kepada mereka di sana supaya undi mana-mana calon," katanya yang enggan menyatakan di mana beliau berada sekarang.



Beliau yang dihubungi hari ini juga enggan menyatakan di mana beliau berada bimbang keselamatannya terancam.



Ramlang berkata, beliau hadir ke 'pentas' Parti Keadilan Rakyat (PKR) adalah atas kehendak sendiri tanpa didorong oleh sesiapa mahupun untuk kepentingan peribadi.



Anwar bertanding atas tiket PKR dan menang Selasa lalu.



Jelasnya lagi 'kebetulan' PKR menyediakan platform serta memberi ruang kepadanya untuk membuat penjelasan berhubung perkara ini.



Ditanya mengapa tidak menggunakan saluran lain untuk membuat penjelasan, beliau berkata pihak lain mungkin susah menerima penjelasannya itu.



"Saya tak pilih Barisan Nasional (BN) sebab saya tahu penjelasan saya tidak akan diterima.



"Cuba anda fikir, jika saya ada pilihan iaitu sama ada BN, kenyataan media atau PKR... mana satu saluran yang orang nak dengar dan percaya?"



Diminta penjelasan mengapa beliau tidak memilih PAS untuk tujuan itu kerana PAS sememangnya memperjuangkan Islam, beliau berketa: "Sebab PAS tak jemput saya dan tak beri peluang kepada saya,".



Ramlang juga menyatakan kehadirannya semasa Mohd Saiful bersumpah laknat pada 15 Ogos lalu adalah secara kebetulan kerana beliau bertugas pada hari tersebut.



"Kebetulan saya bertugas, jadi pihak atasan mengarahkan saya untuk mendengar sahaja, bukan untuk mengatur.



"Saya tegur sewaktu dia (Mohd Saiful) tersalah sebut perkataan Watallahi sebab terlalu jelas kesalahannya, yang lain-lain saya dengar sahaja," katanya.



Bagaimanapun beliau kesal kerana ramai pihak yang menuduhnya bersekongkol dengan pihak-pihak tertentu.



Diminta mengulas mengenai 'arahan pihak atasan' seperti yang dimaksudkannya sebelum ini, beliau berkata dalam hal ini ia perlu difikirkan secara logik akal.



"Ini kena fikir logik. Masjid Wilayah Persekutuan adalah di bawah kerajaan negeri, jika kita ingin melakukan sesuatu di dalam masjid, perlu mendapatkan kebenaran terlebih dahulu dari pihak atasan.



"Sepatutnya imam besarlah... tapi dia tidak ada kerana mengerjakan umrah. Jadi anda fikirlah masjid ini di bawah pentadbiran siapa? Siapa lagi yang boleh memberi kebenaran?" katanya yang enggan menyebut siapakah pihak yang dimaksudkannya itu.

-mSTAR Online

Quo Vadis Merdeka?

Reactions: 

Where is the Merdeka spirit? And I'm not just talking about the sea of Jalur Gemilangs that magically appear on vehicles and buildings each year in August. I'm talking about the pulse, the excitement and pride in celebrating a crucial date in our nation's history. Where is it?



Maybe last year's big five-zero was a more significant milestone to celebrate compared to this year's mundane 51 and subsequent years to come until we reach 75 or 100. Nevertheless, I am quite glad not to be drowned by the myths, the same few patriotic songs and the unforgettable scene of the proclamation fervently replayed on the mass media.



This year's somber mood provides a good climate to reflect on the real meaning of Merdeka and where Malaysia is heading. The year 2020 is inching closer.



Some may argue that the Merdeka joy has been eclipsed by the myriad of other issues we, as a young democracy, are facing; the petrol price increase, the injuries sustained by the ruling coalition during the March 8 general elections, the recent Permatang Pauh by-election and the continual whispers of a purported change in government.



"If we leave it to public personalities to lead the way, we can never be free."

Merdeka has lost its meaning.



Fifty-one years later, we are still unable to shed the Imperialist's constructions of race. We still view the Other with suspicion and race remains a "sensitive" issue. Our leaders continue to perpetuate racist ideology and implement racist policies. The unquestionable Malay rights, Islam, vernacular education, indigenous rights and a host of other issues continue to spark bitter, unproductive arguments. The colour of our skin still confines us.



Fifty-one years after Merdeka, we are still living in "emergency". Our colonial masters and the overplayed threat of communist insurgents have long since left us but the two colonial legislations that allow detention without trial are still strangling our nation.



The Internal Security Act 1960 continues to be used to put away "subversives" and inconveniences to the dominant powers. The ISA's less popular cousin, the Emergency Ordinance (Public Order and Prevention of Crime) 1969 (EO), currently holds an estimated 1,000 suspected criminals who are detained at the pleasure of the authorities without going through the judicial process. As long as these two legislations continue to loom over our people, we cannot be free.



Confidence in the judiciary is at an all-time low, particularly with the recent revelations of the infamous "Lingam tape" where a secretly-filmed video exposed shameless abuse of power and judge-fixing. The 1988 sacking of Lord President Tun Salleh Abas is still reverberating, with the legal fraternity, civil society and the public angered by the long history of executive interference with the judiciary. Furthermore, enforcement agencies, particularly the police force, the Anti-corruption Agency, the voluntary corps Rela and Immigration department, also suffer from similar lack of confidence. These authorities are seen as beholden to their political masters.



Abdullah Ahmad Badawi's administration has spectacularly failed to live up to his 2004 election promises to clean up the government. Sure, some may say these are merely promises, sweetly uttered during rounds of campaigning. But don't we, the rakyat, deserve better than that?



More recently, the Permatang Pauh by-election saw Parti Keadilan Rakyat poach Merdeka as one of their campaign's theme. For ten days, that small town on Penang's mainland was adorned with many colourful banners featuring PKR's charismatic leader and candidate Anwar Ibrahim promising Merdeka.



"Merdeka dari kesengsaraan hidup" (Independence from life's suffering), "Merdeka dari penindasan dan kezaliman" (Independence from oppression and cruelty) and "Merdeka dari pengangguran, jenayah dan rasuah" (Independence from unemployment, crime and corruption).



On the other side, Barisan Nasional responded with "Merdekakan Permatang Pauh" (Free Permatang Pauh). Free Permatang Pauh from what, may I ask?



Suffering, oppression and cruelty – very strong words and very big promises by the newly-elected opposition leader and self-styled prime-minister-in-waiting. It remains to be seen whether the opposition coalition Pakatan Rakyat can bring the change they have been arguing for. These are interesting times for Malaysia.



If we have learnt anything from recent times, we know that the rakyat cannot and must not wait for political leaders to bring change and a new Merdeka. If we leave it to public personalities to lead the way, we can never be free.



Academic Farish Noor aptly wrote in the introduction to his book The Other Malaysia: "For politics and history to be truly democratic, open and plural, they need to be won back by ordinary people like us who will take them back to the level of everyday life."



For the next fifty years and beyond, it is up to you, my fellow Malaysians to fight for a Malaysia that we can be truly proud of.



We can free ourselves from the pre-existing racial categories and its associated assumptions. We can free ourselves from being led to become active citizens who question the status quo and demand better governance.

-Malaysia Today

Sekitar Himpunan Keluarga Merdeka

Reactions: 
Petang semalam aku sempat luang masa ke Majlis Himpunan Keluarga Merdeka anjuran Wanita KeADILan dekat Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru.

Aku gerak dari rumah aku jam 12:00 tengahari naik bas, turun dekat Central Market(lama dah aku tak pi Central Market)pas tu aku sambung jalan kaki dari Central Market ke Kampung Baru.

Penat jugak beb...lama sangat dah aku tak jalan jauh.tadi saje nak ambik balik jalan-jalan lama yang selalu aku terjah masa zaman Re4ma-C 1998-99 dulu.kenangan banyak dekat situ.

Kat lorong-lorong tu la dulunya aku main kejar-kejar dengan FRU... 1st.time kene water canon kaler kuning merah berperisa gatal-gatal pun dekat situ... 1st.time kene bom asap pun dekat situ jugak... kene kejar dengan FRU pun dekat situ jugak... kene ligan dengan rotan FRU pun dekat situ jugak... kene bantai dengan cota polis balai pun dekat situ jugak... kene lanyak dekat SB dalam perlawanan yang adil(1 lwn 25)pun dekat situ jugak...

Hari ni sempena(menjelang masa aku tengah taip ni)hari kemerdekaan negara Malaysia yang tercinta ni aku singkap balik, aku kenang balik kenangan-kenangan dulu.sentimental bro......

Kadang-kadang aku tertanya dalam diri aku - berbaloi ke apa yang aku perjuang selama ni? & malam ni sambil aku hirup udara segar malam bersejarah ni, aku tanya balik diri aku soalan yang sama... berbaloi ke apa yang aku perjuangkan selama ni?

Korang tau apa hati aku jawab..?

Jawab hati aku...

Apa yang aku buat selama ni langsung tak berbaloi untuk diri aku sendiri, tapi amat bermakna untuk generasi akan datang... anak cucu aku, anak bangsa aku...

Bila aku dapat jawapan tu, sikit pun aku tak kesal dengan apa yang aku buat hari ni.

Off topik.balik ke cerita asal.

Aku sampai Kampung baru lebih kurang jam 1:30 petang.try sms Mat Saman Kati.MSK cakap depa ada dekat hentian Sungai Buloh.berenti makan & solat...jam 2 baru depa gerak dari sana.

Belah kiri jalan nak masuk ke Kelab Sultan Sulaiman ada 8 bijik trak merah FRU tengah standby...pemandangan biasa bagi aku & semua yang biase dengan "perhimpunan haram"...sekarang aku tak gerun dah kalau selisih dengan trak merah ni.alah bisa, tegal biasa.

Hujan rintik-rintik dah mula turun.aku pusing keliling Kelab sambil shoot gambar-gambar sekitar.sempat jugak aku masuk dalam Kampung Baru, singgah D-Lima sambar Sinar Harian & air botol F&N.muka depa Sinar Harian berita biasa je...bajet...aku malas nak baca lagi jadi aku simpan dalam beg dulu.

Hujan makin rancak turun, aku cepat-cepat gerak masuk ke Kelab sambil-sambil snap gambar-gambar menarik.ngam-ngam aku masuk dalam Kelab, hujan turun bukan setitik-setitik dah, tapi 2-3 baldi sekali turun.nasib aku sempat berteduh bawah Gerai KeADILan Bahagian Setiawangsa.

Tak de yang menarik masa tu selain kaki seluar aku dah lencun kena tempias.

Ngam-ngam jam 3:00 petang MSK sampai, hujan pun terus stop... brader ni aku pakai la aku ingat.dia sampai je, hujan berenti.bahye ilmu orang Perak nih...

Acara start lebih kurang jam 3:15...antara yang hadir - Syed Husin, YB Zuraidi, Teresa Kok, YB Loh Gwo Burne, YB Saifudin Nasution, YB Tan Yee Kew & yang lain-lain aku tak ingat nama depa.

Kehadiran tak berapa ramai...ada la dalam seribu orang.mungkin sebab kurang promosi.aku pun baru dapat info pasal perhimpunan ni semalam...next time kena buat promosi awal-awal...ops lupa...last week busy dengan PRK P-044.dimaafkan.

Dung dang, dung dang, dung dang lebih kurang...perut aku keroncong... aku ajak MSK ngan member aku Edi pi kedarah dekat gerai-gerai tu...

Tak sampai 15 minit lepas kami gerak pi makan... ada member bagitau polis datang buat gempak... aduih... baru je berapa hari lepas & kejap tadi aku dok puji polis kat P-044 tup tup polis kat sini pulak buat hal... selekeh betoi la depa nih... macam biasa... lepas tu, kami start kutuk balik polis... loqlaq betoi la depa nih...

Lagi gambar sekitar Himpunan dekat [ sini ]