Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, September 01, 2008

Hanya 'Amar Makruf Nahi Mungkar' boleh cegah jenayah - Guan Eng

Reactions: 

PERMATANG PAUH, 1 Sept (Hrkh) - Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng menyeru semua lapisan masyarakat tanpa mengira agama, keturunan atau bangsa mengamalkan 'Amar Makruf Nahi Mungkar' jika mahu segala masalah seperti kadar jenayah, kecurian, rasuah dan penyelewengan dapat dikurangkan.



Ujar beliau, hanya dengan mengamalkan kebaikan sambil menghindarkan perkara yang boleh menghampiri perbuatan terkutuk negara dapat diselamatkan daripada hancur.



"Sempena bulan puasa ini saya menyeru semua pihak tidak kira apa bangsa dan agama sekali pun marilah kita bersama-sama mengamal ' Amal Makruf Nahi Mungkar' sebagai jalan terbaik untuk atasi gejala moral di negara ini, " tegasnya sewaktu memberikan ucapan sempena Makan Malam Pakatan Rakyat Pulau Pinang meraikan kemenangan Dato' Seri Anwar Ibrahim di tapak Ekspo Seberang Jaya semalam.



Beliau percaya, semua agama mengamalkan kebaikan maka tidak menjadi kesalahan sekiranya rakyat yang cintakan keharmonian, kesejaheraaan, keadilan dan ketamadunan sejagat.



Image Menurutnya, negara akan terus maju dengan sikap atau amalan tersebut kerana ia terbukti dengan pemerintahan secara Islam yang mementingkan kaedah berkenaan.



Guan Eng berkata, setelah mencapai kemenangan dalam pilihanraya kecil Permatang Pauh semua petugas jangan bersikap sombong dan bongkak kerana sikap sebegitu boleh mengundang kemarahan orang ramai yang akhirnya menggagalkan matlamat Pakatan Rakyat. (Gambar - Lim Guan Eng berucap, hadir sama Dato' Seri Anwar Ibrahim, Lim Kit Siang, Dato' Zaharin Hashim dan Ustaz Salleh Man).



Katanya, petugas atau pun ahli parti di parlimen Permatang Pauh hendaklah mengerakkan semua organisasi seperti biasa serta senantiasa bersiap sedia membantu masyarakat.



"Kita dah menang dan untuk menjagai kemenangan satu tugasan yang amat berat. Maka, ia perlu kerjasama yang baik daripada semua parti dalam Pakatan Rakyat," katanya.



Image Kerajaan negeri katanya, mengemukakan lima prinsip yang patut diikuti untuk mengujudkan situasi yang aman dan makmur dalam urus tadbir pemerinthan.



Pertamanya, pemerintahan mesti bersih. Kedua, cekap dalam segala bidang urus tadbir yang membabitkan kakitangan kerajaan ataupun swasta.



Ketiganya,pemerintahan berlandaskan demokrasi yang betul,



Keempatnya pula, mengwujudkan perpaduan dengan lebih sistematik serta memperkasakan rakyat berbilang bangsa dan ke lima, perlu menegakan sifat keharmonian, rendah diri dan merdeka secara hakiki.

Amaran Ribut Petir Di Beberapa Negeri

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 1 Sept (Bernama) -- Ribut petir yang berlaku di perairan Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor, Melaka, Negeri Sembilan dan Sarawak timur dijangka berterusan sehingga tengah malam Isnin.

Menurut kenyataan Jabatan Meteorologi Malaysia di sini, keadaan itu boleh menyebabkan angin kencang sehingga 40km/sejam dan laut bergelora dengan ombak mencapai ketinggian 3.0 meter.

Keadaan itu berbahaya kepada bot-bot kecil, kata kenyataan itu.

Panas Dari MSK

Reactions: 

oleh: Matsamankati



Pagi tadi, awai-awai buta Bos dah bagi SMS. “Jumpa diIpoh kul 2. kita gi KL buka puasa”



fuh!! belum pernah aku buat kerja macam ni, jadi aku call Bos balik. “Nak buat apa?” aku tanya.



“Tolong bawa beg!” kata dia.



“Sejak bila aku jadi tukang bawak beg? ”



“Hang nak pi ka tak mau?” dia tanya aku.



“Pasai apa?” aku tanya.



“Hang berlagak saja sudah la… kalau tidak hang tak boleh masuk. Ada cerita best!”



Aku tak boleh nak cerita panjang sebab laptop pun aku pinjam. Aku baru lepas buka puasa dengan orang yang tak puasa.. Melayu bukan, Cina bukan, India pun bukan. … Dalam semua yang ada, aku cuma kenai sorang , Sng, selalu tengok muka dia masa kes Anwar tahun 98 dulu. Yang simpan tape Ummi Hafilda kat London.



Yang lain tu, aku tak kenai…semua dari Sarawak. Yang dari semenanjung tu, biasa la. Bila aku bisik-bisik sapa dia… member sebelah bagi tau. Tu pun tak boleh nak ingat semua. Yang aku ingat… Aron, Tiki, Jo, Sidi.



OK…nak pergi terawikh.. esok Anwar cerita. Pukul 11 pagi.

Perak tak tumbang: Tajol Rosli Sembunyik

Reactions: 

PETALING JAYA: Sasaran 31 Ogos bagi Barisan Nasional (BN) untuk mengambil alih kerajaan negeri Perak daripada Pakatan Rakyat tidak kesampaian.



Ternyata keyakinan yang dilahirkan bekas Menteri Besar Perak, Datuk Seri Tajol Rosli Ghazali (gambar atas) awal bulan ini kerajaan negeri pimpinan pembangkang itu akan jatuh menjelang sambutan Merdeka tidak menjadi kenyataan.



Tajol ketika dihubungi mStar Online hari ini bagaimanapun enggan mengulas lanjut berhubung perkara tersebut.



“Tak payah komenlah,” katanya ringkas.



Sementara itu, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin (gambar bawah) yang turut dihubungi berkata, beliau juga menunggu perkara itu berlaku, namun ia ternyata tidak menjadi kenyataan.



“Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak masih mempunyai 31 ADUN (Ahli Dewan Undangan Negeri) pada 31 Ogos. Tiada perubahan... tiada yang melompat (parti),” katanya.



Mohammad Nizar berkata, beliau ada bertemu dengan Tajol ketika upacara perbarisan Hari Merdeka peringkat negeri di Ipoh semalam, namun katanya mereka sekadar bersalam dan bertanya khabar.



“Saya jumpa beliau... saya tunggu juga kalau-kalau ada pengumuman yang beliau hendak lakukan tapi tak ada pula.



“Saya bersalaman... bertanya khabar dan ucapkan Selamat Hari Merdeka dan selamat berpuasa kepada beliau. Tiada pula tanda-tanda yang beliau akan menggulingkan kerajaan,” katanya.



Ketika ditanya kemungkinan Tajol mempunyai tarikh lain selepas ini untuk mengambil alih kerajaan pimpinannya, Mohammad Nizar berkata, beliau tidak tahu mengenai perkara itu.



“Itu kenalah tanya dia. Saya tidak tahu kenapa ia tidak berlaku (ambil alih kerajaan)...ada perkara-perkara yang tidak tercapai.



“Namun, apa yang penting matlamat kerajaan Pakatan Rakyat pada hari merdeka adalah memerdekakan negeri Perak dari kejahilan dan semangat perkauman,” katanya.



Bulan lalu, Tajol yang juga Pengerusi BN Perak mengharapkan lebih daripada dua ADUN Pakatan Rakyat akan menyertai BN dan beliau turut menawarkan jawatan Menteri Besar kepada PAS sekiranya parti itu bersedia membentuk kerajaan campuran dengan BN.

-mSTAR Online

TP - Kah kah kah kah kah... member aku kat Ipoh mesej aku petang tadi... Tajol Rosli order 6 Kotak besar tisu... betul ke? kalau tak cukup, boleh tambah lagi 6 lori... amacam?

Lenkali jangan cakap besar... awak tu pencacai je... apa la yang bengap sangat pencacai pi offer jawatan Menteri Besar dekat Menteri Besar?... Hang beghanak tak cukup bulan ka Tajol?

Daripada ngko berangan nak ambik alih kerajaan negeri, baik la ngko perbetol dulu struktur parti kat perak nu Tajol... loqlaq betoi la hang nih...

Budak Tajol ni dah meghoyan dah kot... tak pon dah issem... kesiaaannn...

51 Tahun Merdeka, sampah pun tak tahu buang

Reactions: 
51 tahun sudah kita merdeka. Ke angkasa raya pun orang Malaysia sudah sampai.

Tapi rata-rata rakyat Malaysia mengambil mudah perkara kebersihan.

Sebelum ini begitu banyak kedai makan diarah tutup oleh Jabatan Kesihatan kerana terlalu jijik, kotor dan memualkan di Dataran Senawang.

Salah siapa , kalau bukan salah pengunjung sendiri yang gemar mengunjungi kedai yang tidak bersih tetapi tidak gemar makan di rumah bersama ibu bapa , isteri serta anak-anak.

Dalam senario politik pula rata-rata rakyat mahu kan perubahan selepas 51 tahun merdeka. Mahukan pemimpin yang bersih dari rasuah.

Ya mahukan pemimpin yang bersih. Sedangkan rata-rata minda rakyat kita belum bersih. Sampah yang mudah pun tidak terurus. Semuanya mengharapkan ada tukang kutip sampah untuk mereka.

Antaranya ialah sikap masyarakat yang gemar membuang slip ATM di mesin-mesin ATM. Berat sangatkah slip ATM ini hinggakan susah hendak dibuang dalam tong sampah ?

Sebelum ini saya telah menyiarkan gambar betapa kotornya mesin ATM di Maybank Dataran Senawang. Pada 30 Ogos 2008 pula sekali lagi saya perhatikan perkara yang sama di RHB Bank Dataran Senawang.

Sekiranya rakyat mahukan perubahan pada pimpinan negara ini , janganlah harapkan pemimpin sahaja perlu ditukar atau ditukar cara pemikiran dan tindakan mereka , rakyat juga haruslah ditukar cara pemikiran dan tindakan mereka.

Itu baru bab sampah , belum masuk lagi bab tandas , bab pakaian , bab merokok , bab menyusun troli di pasaraya , bab menyusun selipar di masjid dan sebagainya. Bandingkan cara hidup rakyat Malaysia yang majoritinya beragama Islam dengan cara hidup masyarakat barat yang majoritinya bukan beragama Islam.

Bagaimana kita hendak menarik orang bukan Islam untuk mendekati agama Islam jika kita umat Islam memandang ringan isu kebersihan dan alam sekitar.

Selamat Berbuka Puasa , Bertarawih dan Bersahur

-waghih

Siasatan Rasuah ADUN Lenggeng, BPR N.Sembilan perlu telus

Reactions: 
Gambar Kiri: Sidang Akhbar bersama pemimpin Pakatan Rakyat Negeri Sembilan di Pejabat YB Loke Siew Fook , Seremban pada Isnin 1 September 2008 mengenai siasatan rasuah ADUN Lenggeng YB Mustafa Salim berkaitan projek melombong pasir.

Seremban - Pemimpin Pakatan Rakyat Negeri Sembilan hari ini menggesa pihak Badan Pencegah Rasuah agar mengambil tindakan segera untuk menyelesaikan siasatan kes penahanan ADUN Lenggeng yang dikatakan telah menerima wang suapan sebanyak RM2,000 dari seorang kontraktor yang menjalankan kegiatan melombong pasir agar tidak dilaporkan kegiatannya kepada Pejabat Tanah dan Galian Negeri Sembilan.

Menurut YB Loke Siew Fook yang juga merupakan Ketua Pembangkang Negeri Sembilan, pendakwaan haruslah dilakukan dengan segera serta dihadapkan ke mahkamah untuk perbicaraan sepertimana yang dilakukan terhadap 2 orang EXCO Pakatan Rakyat di Perak baru-baru ini.

YB Loke juga mengharapkan agar pihak BPR tidak mengambil masa yang terlalu lama untuk mendakwa pihak yang terlibat. Ini adalah kerana menurut beliau sebelum ini BPR telah menahan bekas ADUN Palong lebih kurang 5 tahun lalu tetapi hingga ke hari ini kes tersebut masih belum dilakukan pendakwaan apatah lagi dibicarakan di mahkamah.

Di samping itu menurut beliau lagi terdapat beberapa kes lain yang melibatkan wakil rakyat dan ahli politik Barisan Nasional Negeri Sembilan yang belum dilakukan sebarang pendakwaan walaupun BPR telah melakukan penahanan untuk siasatan sebelum ini.

YB Loke juga menggesa agar pihak BPR tidak mengamalkan dasar pilih kasih dalam kes siasatan yang melibatkan ahli politik Barisan Nasional dimana dalam kes penahanan ADUN Lenggeng tersebut BPR telah didapati tidak memberikan kerjasama kepada pihak media untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai kes tersebut. Ini menurut beliau akan memberikan pelbagai spekulasi kepada umum.

Ini amat berbeza sekali dengan kes penahanan 2 orang EXCO Perak baru-baru ini di mana pihak BPR telah membenarkan pihak media menyiarkan gambar 2 orang EXCO tersebut digari , ditahan reman selama beberapa hari , diikat jamin dan dihadapkan ke mahkamah untuk pendakwaan dalam tempoh kurang seminggu. Sedangkan dalam kes penahanan YB Mustafa Salim , beliau telah dibebaskan dengan jaminan mulut sahaja dan ditahan tidak sampai setengah hari.

Sementara itu Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan , Zulkefly Mohamad Omar menyatakan PAS Negeri Sembilan sebelum ini telah banyak membuat laporan BPR terhadap pimpinan Barisan Nasional di negeri ini, namun tiada sebarang penahanan serta pendakwaan yang dilakukan terhadap kes-kes yang dilaporkan. Malah beliau menyatakan laporan BPR yang dibuat oleh pemimpin Umno sendiri terutamanya oleh bekas ADUN Lenggeng iaitu Dato Ishak Ismail dalam beberapa isu , juga hingga ke hari ini tiada sebarang pendakwaan dilakukan oleh pihak BPR.

YB Tuan Hj Aminuddin ADUN Sikamat pula menegaskan bahawa rakyat di Negeri Sembilan ini sudah mula hilang keyakinan terhadap keberkesanan kerajaan negeri pimpinan Datuk Seri Mohamad Hasan kerana banyak kes perlombongan pasir dan pembalakan yang dijalankan tanpa lesen telah dilaporkan oleh media perdana akhir-akhir ini di Negeri Sembilan.

Ianya menunjukkan bahawa hasil bumi Negeri Sembilan begitu mudah ‘dirompak’ oleh mereka yang rakus. Justeru itu penguatkuasaan agensi yang berkaitan haruslah diperkemaskan dari masa ke semasa.

Sementara itu YB Rashid ADUN Ampangan yang turut hadir dalam sidang media juga menyatakan bahawa tanggapan rakyat pada ketika ini ialah rasuah begitu sinonim dengan wakil rakyat. Justeru itu semua wakil rakyat haruslah memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada rakyat serta mengelakkan diri dari terbabit dengan rasuah di semua peringkat.

Antara yang hadir dalam sidang media tersebut ialah YB Loke Siew Fook Pengerusi DAP N.Sembilan, Sdr Sabaruddin Setiausaha PKR N.Sembilan, Sdr Zulkefly Mohamad Omar Pesurujaya PAS N.Sembilan, ADUN Temiang, ADUN Bukit Kepayang, ADUN Sikamat dan ADUN Ampangan.

-PAS N9

Imam Saiful kembali tugas esok Zahid tunggu laporan Jakim, Jawi

Reactions: 
PETALING JAYA: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, pihaknya kini menunggu laporan lengkap mengenai kedudukan Imam Masjid Wilayah Persekutuan, Ramlang Porigi - yang menjadi saksi upacara bersumpah Mohd. Saiful Bukhari Azlan - ekoran penglibatannya dalam membantu 'berkempen' pilihan raya kecil Permatang Pauh minggu lalu.

Kelmarin Ramlang memberitahu mStar Online bahawa beliau akan kembali bertugas esok selepas bercuti hampir seminggu.

"Buat masa ini (sehingga hari ini) saya masih belum dapat apa-apa maklumat lanjut mengenai perkara ini.

"Saya perlu tunggu laporan yang akan dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) dahulu," katanya ketika dihubungi mStar Online.

Menurut Ahmad Zahid, kedua-dua laporan itu nanti akan dibawa untuk dibincangkan dalam mesyuarat yang akan dipengerusikan oleh beliau sendiri.

"Kita tak boleh nak putuskan apa-apa keputusan lagi sekarang. Tindakan lanjut hanya akan dibuat selepas mesyuarat itu nanti," katanya.

Ditanya apakah bentuk tindakan yang boleh dikenakan terhadap Ramlang, beliau enggan mengulas lanjut.

Ramlang yang menjadi saksi angkat sumpah Mohd Saiful yang didakwa diliwat Datuk Seri Anwar Ibrahim mengejutkan banyak pihak apabila muncul di Permatang Pauh dengan membuat pengakuan sumpah itu tidak sah.

Beliau muncul di tiga ceramah dihadiri Anwar dua hari sebelum hari pengundian.

Beliau turut mendakwa 'dipaksa' oleh pihak atasan untuk menjadi saksi sumpah laknat Mohd Saiful pada 15 Ogos lalu.

Sementara itu mStar Online cuba mendapatkan maklum balas Imam Besar Masjid Wilayah Persekutuan, Abdul Malek Salleh namun beliau tidak dapat memberi penjelasan lanjut.

"Maaflah, saya baru balik dari mengerjakan umrah. saya belum menerima laporan rasmi lagi.

"Tunggu saya masuk kerja esok, kemudian baru saya boleh beri komen," katanya yang hanya mengetahui perkara ini setelah dimaklumkan oleh beberapa orang rakan.

-mSTAR Online

Gerakan terbaru BPR bukti tekad banteras rasuah

Reactions: 
KUALA LUMPUR: Ketika tersiarnya rencana ini, mungkin banyak lagi orang telah ditahan Badan Pencegah Rasuah yang nampaknya semakin bertekad membanteras amalan rasuah di negara ini.

Beberapa tangkapan oleh BPR dalam dua bulan lepas boleh dilihat sebagai "previu" kepada apa yang akan dibawa oleh Suruhanjaya Antirasuah, yang akan lahir pada 1 Jan tahun depan, yang dikatakan lebih bebas daripada yang ada sekarang.

Dengan lahirnya badan pencegah rasuah serba baru itu nanti, maka akan tercapailah citacita murni Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk melakukan pembaharuan terhadap BPR.

Malah, dalam beberapa minggu kebelakangan ini, agensi itu mempamerkan kepada umum kesungguhannya dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan kepadanya selama ini.

Dalam tempoh itu, antara orang ternama yang telah dibawa ke muka pengadilan bagi tuduhan rasuah oleh BPR ialah bekas ketua pengarah Jabatan Imigresen Datuk Wahid Md Don dan Ketua Pengarah Pelancongan Datuk Mirza Mohamad Taiyab.

Belum sampai lima bulan kerajaan baru Perak mengambil alih pentadbiran negeri itu, dua anggota exconya Mohd Osman Mohd Jailu dan Jamaluddin Mohd Radzi diberkas BPR dan dihadapkan ke mahkamah minggu lepas bagi menghadapi tuduhan menerima rasuah.

Selepas itu, timbul pula laporan berpuluh kakitangan dan ejen Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) ditahan kerana disyaki terlibat dengan amalan rasuah.

Abdullah sendiri merestui tangkapan yang dibuat itu dan berkata BPR berada di landasan betul dalam usaha membasmi rasuah di segenap peringkat.

"Ini menunjukkan bahawa BPR bertindak tanpa rasa takut atau pilih kasih, walaupun suspek menyandang jawatan yang berpengaruh," kata Perdana Menteri.

Ketua Pengarah BPR Datuk Seri Ahmad Said Hamdan dilaporkan berkata lebih banyak "ikan besar" akan dihadapkan ke mahkamah tidak lama lagi berhubung tuduhan rasuah.

Amaran itu, yang dikeluarkan tidak lama selepas penangkapan orang penting di jabatan imigresen dan pelancongan, menggoncang kedudukan perkhidmatan awam beberapa minggu kebelakangan ini dan menyebabkan orang ramai tertanyatanya "ikan besar" manakah pula yang akan memasuki pukat BPR.

Suruhanjaya Antirasuah yang akan ditubuhkan itu akan bertanggungjawab kepada sebuah lembaga pengarah yang dianggotai Anggota Parlimen.

Ketua Pengarah badan baru ini pula akan bertanggungjawab kepada lembaga pengarah berkenaan.

Antara ciri paling penting suruhanjaya ini ialah ia diberi kuasa mutlak untuk membawa kes ke mahkamah tanpa perlu merujuk kepada Pejabat Peguam Negara.

Beberapa pejuang antirasuah seperti Tunku Abdul Aziz, yang merupakan bekas presiden Transparency International Malaysia, dan pengganti beliau,Tan Sri Ramon Navaratnam sering mendesak agar BPR dijadikan sebuah badan yang benarbenar bebas seperti badan antirasuah yang terdapat di Hong Kong.

Seorang bekas pegawai kanan Suruhanjaya Bebas Menentang Rasuah (ICAC) Hong Kong yang berada di sini ketika tersebarnya berita BPR menahan beberapa pegawai tinggi kerajaan akhir bulan lepas, mempunyai pandangan positif terhadap perkembangan itu.

Tony Kwok Manwai, bekas timbalan pesuruhjaya ICAC, berkata orang ramai patut melihat secara positif tangkapan berprofil tinggi itu serta perihal "ikan besar" yang dikenakan tuduhan rasuah.

"Saya rasa adalah sesuatu yang amat positif apabila hampir setiap hari akhbar menyiarkan banyak pegawai kanan kerajaan didakwa di mahkamah. Ini menunjukkan kesungguhan kerajaan dalam membasmi rasuah," katanya.

Turut gembira dengan perkembangan berkenaan ialah Navaratnam yang menyifatkan penangkapan itu sebagai "sesuatu yang agak luar biasa", dan pada waktu yang sama, berharap BPR, yang bosbosnya kelihatan lebih proaktif kebelakangan ini, akan meningkatkan gerakannya.

Pengerusi Transparency International Malaysia itu turut menyentuh "politik wang", yang beliau sifatkan sebagai "ibu dalam amalan rasuah".

Politik wang melahirkan apa yang dikenali sebagai "masa untuk membayar balik" selepas sesuatu pemilihan, yang boleh menjahanamkan politik dan tadbir urus yang baik, katanya.

Ahmad Said berkata BPR menerima beberapa laporan tentang amalan rasuah yang didakwa berlaku dalam pemilihan peringkat cawangan dan bahagian Umno sekarang dan pihak beliau sedang mengambil langkah sewajarnya berhubung laporan itu.

Sama seperti tindakannnya dalam menangani kes rasuah melibatkan kakitangan awam, BPR kini turut bertanggungjawab membasmi penyakit rasuah yang melanda ahli politik.

Sebagai permulaan, amalan menggunakan wang bagi mempengaruhi sesuatu keputsuan pemilihan parti, tidak lagi wajar dianggap sebagai politik wang.

"Sebenarnya, ia jelas merupakan perbuatan rasuah dan patut disebut begitu, sekurngkurangnya untuk menimbulkan rasa takut atau fobia dalam kalangan mereka yang terlibat dengannya," kata Tunku Abdul Aziz.

-mSTAR Online

Gear "R": Selepas Gerakan, MCA juga mahu keluar dari BN

Reactions: 

KUALA LUMPUR, 25 Ogos: Selepas Gerakan, MCA pula mengugut untuk mengkaji kedudukan mereka dalam Barisan Nasional (BN) jika Umno terus menerus dengan slogan ketuanan Melayunya.

Calon Presiden MCA yang disokong oleh kepimpinan parti itu sekarang, Datuk Ong Tee Keat ketika bercakap di Pahang berkata, jika Umno terus dengan slogan ketuanan Melayu dan tidak membuat reformasi, anggota BN yang lain termasuk MCA akan meninggalkan BN.

Sebelum ini, Pemangku Persiden Gerakan, Datuk Dr Koh Tsu Koon memberitahu, bukan sahaja Gerakan mengkaji untuk keluar BN, parti-parti lain juga membuat kajian yang sama.

Penasihat Gerakan, Tun Lim Keng Yaik pula berkata, ia terserah kepada perwakilan parti itu yang akan bermesyuarat tidak lama lagi.

"Jika kami keluar BN nanti, kami tidak akan memperjuangkan satu kaum sahaja bahkan menjadi parti pelbagai kaum," kata Ong Tee Kiat, Naib Presiden MCA sebagaimana yang dilaporkan oleh akhbar Cina, Nanyang Siangpau.

Sebelum ini, seorang lagi calon Presiden MCA, Datuk Dr Chua Soi Lek, berkata, "MCA perlu mengkaji sikapnya seumpama 'orang gaji' kepada Umno."

Ong Tee Kiat dan Chua Soi Lek, ketika mereka berlumba untuk merebut hati perwakilan MCA menjadikan Umno sebagai tempat mereka memukul (punching bag), tulis Leslie Lau, wartawan laman web malaysiainsider.com.

-SIASAH

TP - "Jika kami keluar BN nanti. kami tidak akan memperjuangkan satu kaum sahaja bahkan menjadi parti pelbagai kaum."...PAS boleh, PKR boleh, DAP pun boleh... Kalau BN memang tak sesuai sangat-sangat... banyak sangat parti... masing-masing nak perjuang bangsa masing-masing... majmuk kejadahnya macam tu?

Lim Sokong Cuti Umum 16 Sept Untuk Lima Negeri Ditadbir Pakatan Rakyat

Reactions: 
PULAU PINANG, 1 Sept (Bernama) -- Kerajaan Pulau Pinang akan menimbang cadangan penasihat Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya 16 Sept setiap tahun dijadikan cuti umum untuk lima negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat sebagai memperingati hari pembentukan Malaysia.

"Perkara ini akan dibincangkan dulu dengan exco kerajaan negeri kerana ia akan melibatkan operasi pihak industri di negeri ini," kata Ketua Menteri Lim Guan Eng kepada selepas pada ceramah umum mengenai 'Enzim Sisa Makanan Menyelamatkan Dunia Kita' di Pasar Awam Tanjung Bungah di sini hari ini.

Cadangan cuti umum untuk lima negeri Pakatan Rakyat iaitu Pulau Pinang, Perak, Kedah, Selangor dan Kelantan itu dibuat oleh Anwar pada majlis kesyukuran sempena kemenangan beliau pada pilihan raya kecil Permatang Pauh 26 Ogos lepas.

Kerajaan negeri Pulau Pinang telah memberikan cuti umum pada 26 Ogos lepas sempena pilihan raya kecil berkenaan.

"Kalau kita hendak ambil 16 Sept sebagai cuti umum mungkin pada tahun depan," kata Lim.

Beliau berkata kerajaan pusat sepatutnya menjadikan 16 Sept sebagai cuti umum.

Lim juga bersetuju dengan cadangan badan bukan kerajaan untuk melakukan eksperimen enzim sisa makanan di tapak pelupusan sampah di Pulau Burung.

Beliau berkata enzim sisa makanan itu berupaya membersihkan kawasan dan sungai tercemar akibat pembuangan sampah isi rumah, kilang dan premis perniagaan.

Enzim yang dihasilkan dari bahan terbuang seperti kulit buah-buahan mampu menyahtoksin kotoran yang terkandung dalam air.

"Ia mampu menjaga ekosistem dan sekaligus memelihara alam sekitar kerana enzim ini diperbuat dari sisa bahan organik," katanya.

Tulis semula sejarah untuk perbetulkan fikiran rakyat

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 1 Sept (Hrkh) - Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu mengharapkan agar konsep kemerdekaan dapat diperbetulkan dalam pemikiran rakyat Malaysia dengan adanya penulisan semula sejarah kemerdekaan.

Katanya, sejarah kemerdekaan perlu diperbetulkan khususnya dalam pengajian sejarah di Institusi Pengajian Tinggi dan di sekolah-sekolah.

Beliau berkata demikian sewaktu menyampaikan ceramah pada majlis Ambang Merdeka anjuran Lajnah Dakwah dan Pembelaan Islam Dewan Pemuda PAS Pusat, dengan kerjasama Dewan Pemuda PAS Pandan di Dataran MPAJ, Pandan Indah, malam semalam.

Turut serta dalam ceramah tersebut ialah Timbalan Ketua Pemuda PAS Pusat, Nasruddin Hassan Tantawi dan Exco Pemuda PAS Pusat, Azman Shapawi.

Mohamad turut mengharapkan sebagai pengisian kemerdekaan , penonton tidak hanya sekadar dihidangkan dengan filem-filem seperti Sarjan Hassan dan Bukit Kepong yang disiarkan saban tahun.

"Tiada sesiapa pun yang berminat untuk membuat filem mengenai pejuang kemerdekaan yang sebenar seperti Ahmad Boestaman, Abu Bakar Bakir, Mat Kilau dan Dr Burhanuddin al Helmy. Dan jika ada pun yang membuat filem seperti ini, barangkali Lembaga Penapis Filem akan mengharamkan filem -filem mengenai pejuang ini kerana mereka yang terlibat dalam penapisan filem ini di kalangan orang Umno.

"Kita bersyukur kepada Allah di atas kemerdekaan tersebut walaupun sejarah kemerdekaan tersebut banyak diselewengkan. Apabila menjelang kemerdekaan, nama Tunku Abdul Rahman disebut sebagai bapa kemerdekaan. Memang kita mengakui Tunku Abdul Rahman dan Tun Razak mengambil alih kemerdekaan. Kita bukan hendak menafikansumbangan mereka. Tetapi mereka bukan pejuang kemerdekaan yang sebenar.,"katanya.

Tambahnya, sukar bagi PAS untuk memperbetulkan sejarah kemerdekaan selagi PAS belum menaungi kerajaan pusat.

Sementara itu katanya, sejak ditubuhkan 57 tahun lalu, PAS sentiasa mencari jalan untuk memperkenalkan parti dan jemaah kepada seluruh masyarakat.

"Dr Mahathir pernah menyebut PAS lebih bahaya daripada komunis. Dato' Onn pula pernah menyatakan antara dua gunung, iaitu gunung komunis dan Gunung Semanggol, Gunung Semanggol lebih bahaya. Di Gunung Semanggol inilah lahirnya gerakan Islam Hizbul Muslimin.

"Pelbagai label diberi, terutama label PAS kepada bukan Islam sekiranya mereka memberi sokongan kepada PAS. Begitu juga kepada kaki tangan kerajaan. Biro Tatanegara memainkan peranan menggambarkan betapa buruknya negara jika Umno tidak memerintah selepas merdeka,"katanya.

Dalam pada itu katanya, PAS akan terus bergerak atas landasan perjuangan mengharapkan perpaduan dengan semua kaum akan terus terpelihara.

Perutusan Mursyidul Am PAS sempena Ramadan

Reactions: 
Alhamdulillah kita dipertemukan kembali dengan bulan penuh rahmat dan keampunan daripada Allah Subhanawataala. Saya merakamkan ucapan selamat menyambut Ramadan al-Mubarak kepada seluruh rakyat Malaysia dan umat Islam di pelusuk dunia.

Menjadi kebiasaan kita orang Melayu mengenali Ramadan sebagai bulan puasa. Tanpa disedari sebutan yang sudah lama berakar umbi itu tidak tepat dengan pengertian sebenar Ramadan.

Ramadan bukan sekadar dihiasi dengan ibadat puasa yakni menahan diri daripada makan, minum dan apa sahaja yang membatalkan puasa kerana takrifan sebenarnya lebih luas lagi.

Puasa juga sebenarnya boleh dilakukan pada bulan lain, seperti yang menjadi amalan sesetengah daripada kita iaitu bulan Rejab dan Syaaban. Sebab itulah penggunaan istilah Ramadan lebih tepat bagi menggambarkan maksud dalam melaksanakan amal ibadat sepanjang bulan penuh berkat ini.

Ramadan juga membawa maksud bulan kebajikan di mana di dalamnya ada zakat fitrah yang menjadi kewajiban dilaksanakan setiap umat Islam. Umat Islam amat digalakkan bersedekah sebagai melengkapkan amalan ibadat puasa kita di siang hari.

Ini kerana di sekeliling kita ada mereka yang kurang bernasib baik. Maka pada kesempatan ini kita hulurkan sedikit sumbangan kepada mereka. Oleh itu saya mengajak umat Islam menggunakan kesempatan Ramadan kali ini bagi menggandakan amal ibadat serta memohonkan keampunan daripada Allah Taala.

Perkhidmatan Kereta Api Masih Belum Beroperasi, Pengeluaran Minyak Terjejas

Reactions: 
BANGKOK, 1 Sept (Bernama) -- Perkhidmatan kereta api antara Bangkok dan Pulau Pinang masih digantung sehingga kini, semasa protest anti-kerajaan terus melumpuhkan perkhidmatan itu sekaligus menjejaskan pergerakan ribuan penumpang, di samping menjejaskan pengeluaran minyak di kawasan perairan di utara Thailand.

Ketua Perkhidmatann Pusat Selatan Kereta Api Thailand (SRT), Thanongsak Phongprasert berkata para pekerja perkhidmatan itu masih enggan datang bekerja sejak Jumaat lepas, dan tidak ada sebarang tanda yang dapat menunjukkan bila perkhidmatan itu akan pulih.

Beliau berkata selain perjalanan harian Bangkok-Pulau Pinang yang mengambil masa kira-kira 20 jam, kira-kira 20 perkhidmatan kereta api turut terjejas di wilayah selatan negara itu.

"Kira-kira 7,000 penumpang terjejas setiap hari memandangkan perkhidmatan kereta api kami beroperasi sehingga ke Sungai Golok di Narathhiwat (sempadan Malaysia-Thailand)," katanya ketika dihubungi di Hatyai.

Sejak Jumaat lepas, ramai pekerja-pekerja SRT mengambil cuti sakit bagi menyokong Pakatan Rakyat Bagi Demokrasi (PAD) yang mengadakan tunjuk perasaan menentang pentadbiran kerajaan Samak Sundaravej sejak 25 Mei lepas, yang membawa kepada tindakan ribuan penunjuk perasaan menduduki pusat pentadbiran kerajaan di tengah bandar raya, atau dikenali sebagai bangunan Rumah Kerajaan.

Di Bangkok, para penumpang yang menempah tiket untuk perjalanan Bangkok-Pulau Pinang dimaklumkan supaya mencari alternatif lain untuk ke destinasi masing-masing.

"Mereka yang sudah membeli tiket boleh datang ke stesen kereta api Hua Lamphong untuk mendapatkan kembali wang mereka," menurut seorang jurucakap SRT di sini.

Sementara itu Lapangan terbang antarabangsa Phuket dan Krabi kembali beroperasi seperti biasa selepas ia ditutup oleh penunjuk perasaan pada hari Jumaat dan Sabtu lepas, manakala lapangan terbang Hatyai pula memulakan operasinya pada hari Sabtu selepas ditutup selama sehari.

Demonstrasi berlarutan perkhidmatan keretapi itu juga menjejaskan pengeluaran minyak di telaga minyak terbesar negara itu, Medan Sirikit, yang terletak di wilayah Phitsanulok, 377 kilometer utara Bangkok.

Syarikat PTT Exploration and Production (PTTEP) mengurangkan pengeluaran minyak hariannya daripada kira-kira 20,000 tong kepada hanya 3,000 tong ekoran kesukaran dalam menghantar bekalan minyak ke kawasan kilangnya di Bangkok.

Jurucakap PTTEP yang mengesahkan pengurangan pengeluaran itu berkata mereka tidak dapat mengangkut bekalan minyak mentah itu tanpa perkhidmatan kereta api.

Menurutnya syarikat itu mengalami kerugian jutaan ringgit ketika ini memandangkan hanya 3,000 tong gas dapat diedarkan setiap hari menerusi perkhidmatan lori tangki.

Hurricane Gustav From Satellite

Reactions: 

This satellite image released by the US National Oceanic and Atmospheric Administration yesterday shows Hurricane Gustav moving northwest towards the Gulf Coast. The storm was set to crash ashore late today with frightful force, testing the three years of planning and rebuilding that followed Katrina’s devastating blow to the Gulf Coast. — AP pic

Umno hadapi krisis moral dan budaya yang serius - Ku Li

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 1 Sept ( Hrkh) - Anggota Parlimen Gua Musang, Tengku Tan Sri Razaleigh Hamzah (Ku Li) berkata, Umno sekarang ini menghadapi krisis budaya dan moral yang sangat serius akibat penularan rasuah dalam parti itu.

Berucap dalam satu majlis anjuran Majlis Tindakan Rakyat Kelantan di Kota Bharu, Sabtu lepas, Ku Li menegaskan, selain berleluasa dalam parti yang memerintah rasuah juga sudah menjadi masalah besar dalam perkhidmatan awam.

"Masalah ini sudah menjadi 'open secret', yakni bukan rahsia lagi. Baru-baru ini Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mendedahkan bahawa rasuah beli undi ini sudah menjalar ke seluruh akar umbi Umno.

"Saya anggap ini sebagai krisis budaya dan moral yang sangat serius, dan boleh memusnahkan Umno dan menjadikannya parti politik usang," tegasnya.

Teks ucapan Ku Li selaku Penaung MTRK dihantar kepada Harakahdaily menerusi emel.

Ku Li yang akan mencabar Presiden Umno, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam Perhimpunan Agung parti itu Disember depan turut melontarkan kebimbangan beliau, bahawa rasuah politik dalam Umno, hanya akan menyebabkan parti itu diterajui orang yang tidak layak.

Image"Dapatkah kita menjamin bahawa melalui rasuah politik dalam UMNO itu, hanya orang yang baik, cekap, bersih, jujur atau yang mempunyai kelayakan dan kemampuan yang kuat untuk memperjuangkan kepentingan parti dan anggota parti atau untuk menjadi pemimpin kerajaan yang cemerlang, gemilang dan terbilang?", soal beliau.



Ku Li turut memetik kata popular di kalangan Umno yang mengatakan, 'dalam Umno kalau anda tidak punya wang (tidak kira dari mana datangnya wang itu) jangan cubalah bertanding melawan calon yang kaya'.



Beliau turut memberi perumpamaan bahawa rasuah rasuah adalah seperti anai-anai yang boleh memakan asas atau tiang rumah.



Katanya, tiang (Umno) dan rumah (negara) akan roboh dan porak peranda jika 'anai-anai rasuah' tidak dibunuh dengan segera.



Dalam ucapannya juga Ku Li turut menegur kepimpinan Umno supaya menyelesaikan segera masalah ekonomi, perhubungan antara kaum dan pelbagai isu yang boleh menjejas kestabilan dan kedaulatan negara.



"Masalah inilah yang mesti kita tangani secara serius kalau kerajaan atau parti yang memerintah sekarang tidak mahu kehilangan keyakinan rakyat yang lebih teruk lagi daripada yang dialaminya selepas PRU ke-12," tegasnya.

Kumpul 1 Tempat..!

Reactions: 
LANGKAWI: UMNO Cawangan kampung Raja dan atas di Padang Matsirat disini meluluskan usul meminta mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyertai semula UMNO untuk menmguatkan parti itu sebagai tulang belakang kerajaan Barisan Nasional (BN).

Selain Dr Mahathir, isterinya, Tun
Dr Siti Hasmah Mohd Ali turut diusul menyertai semula UMNO.

Usul itu diluluskan pada persidangan UMNO cawangan itu di Padang Matsirat di sini semalam, kata Ketuanya, Datuk Paduka Abu Bakar Taib pada persidangan akhbar di sini hari ini.

Abu Bakar berkata, usul itu dibawa oleh anggota cawangan itu, Datin Paduka Zaleha Md Gelam yang turut mencadangkan spaya Majlis Tertinggi UMNO melantik Dr Mahathir sebagai penasihat UMNO dan Barisan Nasional (BN).

Beliau yang juga Anggota Parlimen Langkawi berkata, penyertaan semula Mahathir penting untuk mewujudkan kekuatan dan perpaduan dalam UMNO.

Abu Bakar berkata, selain itu, mesyuarat turut mencadangkan supaya kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan timbalannya Datuk Seri Najib Tun Razak melantik Dr Mahathir sebagai duta untuk menarik pelaburan luar negara ke Malaysia.

Dengan pengalaman luas Dr Mahathir dan sebagai negarawan ulung yang dihormati di seluruh dunia, Abu Bakar berkata Dr Mahathir mampu menarik pelabur ke negara ini.
UMNO Cawangan Kampung Kuala Melaka yang mengadakan persidangan yang sama semalam turut menyokong usul yang dibawa oleh Kampung Raja dan Atas.

"Kita mahu mengembalikan kekuatan UMNO dan pemimpin semua peringkat termasuk akar umbi perlu kembali bersatu untuk menguatkan parti", kata ketuanya Fazil Din.

Abu Bakar berkata, semua usul itu akan dibawa ke mesyuarat Perwakilan UMNO bahagian Langkawi yang dijadual bersidang pada Okt ini dan akan dibawa ke peringkat negeri dan ke Perhimpunan Agung UMNO nanti.

TP - tak lama lagi parti perkauman UMNO akan jadi parti kaum sampah@terbuang... makin ramai serpihan bekasan sampah-sampah berkumpul didalam parti Yunaited Meles Orgenizesyen...

Ezam kotak & rakan-rakan, Lokman Adam & rakan-rakan, Zamel & rakan-rakan, tak lama lagi Che'Det... molek sangat cadangan kemasukan semula sampah-sarap ni ke satu parti... tak de lah sampah-sampah ni bertaburan... kira macam "recycle" la... dari sampah-sarap kepada pencacai.

Mungkin rate naik sikit kot... sebaris dengan bekas Stareform... kui kui kui... lepas pakai, truss buang...

Constitutional Federalism in Malaysia book launched

Reactions: 

Datuk James FongKUCHING: The outcome of the March 8 general election will invariably create stress in the relationship between the Federal Government and the five state governments formed by the opposition parties, said former Sarawak Attorney General Datuk J.C. Fong.

He said the relationship had to be handled with a firm understanding of the provisions in the Federal Constitution.



The provisions distribute and regulate the use of legislative powers and the nation’s financial resources, he said in the preface of his book Constitutional Federalism in Malaysia.



Chief Minister Tan Sri Abdul Taib Mahmud launched the book at the State Library in Petra Jaya here on Thursday.



The book covers constitutional history, discusses the federal system of government under the Constitution involving, inter alia, the distribution of legislative and executive powers, and the rights and responsibilities of the federal and state governments.



Also covered are special protections for Sabah and Sarawak.



Fong said that understanding the historical background of the Federal Constitution was vital to appreciating the distribution of powers between the federation and the states, and the special safeguards entrenched therein for the Borneo States.



In his speech at the launch, Taib said the Constitution had to be a living organism able to adapt to changing times to ensure development of the states and nation.



“So far, we are lucky to see that the federal and state leaders have found ways to accommodate each other in development of the states and nation as a whole,” he added.



Taib said that Fong’s book would give readers a better understanding of the Constitution and federalism.



-TMB

Build-and-sell concept deferred, says Ka Chuan

Reactions: 

Datuk Ong Ka ChuanSEREMBAN: The Government has deferred the build-and-sell concept, said Housing and Local Government Minister Datuk Seri Ong Ka Chuan.



“Developers are finding it difficult to secure loans from banks for their projects because banks feel the risks are greater,” he said.



He said this after opening the new building for the Negri Sembilan and Malacca Automobile Repairers’ Association yesterday.



Ong said if homebuyers took individual loans from banks, the risks would be spread out.



“The possibility of loans going bad will be reduced,” he said.



The Government had in 2006 agreed in principle to introduce the build-and-sell concept, with buyers paying 10% deposit and the balance 90% be paid after the houses were completed.



The then minister Datuk Seri Ong Ka Ting said developers who chose this concept would enjoy several incentives, including exemption from paying the RM200,000 deposit and stamp duties to the Government.



On MCA matters, Ong said there was no evidence of money politics in the party.



He said as party election steering committee head, he had not received any report of money politics within the party and there was no reason to believe that it was actually being practised.



“As far as the committee is concerned, there’s no such things as money politics in the MCA. These claims are baseless,” he said.



-TMB

Kerajaan Perak Tumbang???

Reactions: 
Sampai ke hari ni aku tertunggu-tunggu berita "ketumbangan" kerajaan Pakatan Rakyat negeri Perak yang diwar-warkan oleh puaka-puaka kepala biru sejak depa ditumbangkan dalam PRU-12 haritu...

Sebelum ni sikit punya syiok aku tengok depa dok main isu ni... macam kompom jerk kerajaan Pakatan Rakyat Perak tumbang 31hb.Ogos, 2008...

Mula jam 12:00am, aku start counter ngan member aku yang keje kat SUK.jam demi jam sentiasa update berita terkini... tapi berita yang aku dapat tak menggembirakan.tak menggembirakan sebab tak de "pertumbangan" kerajaan pun kemarin...

Yang ada cuma "ketumbangan" Tajol Rosli buat kali ke-2 dalam tahun ni.

Kali pertama masa PRU-12 haritu (aku dengar 3 hari Tajol berkurung layan ayaq mata) & yang ke-2 nya kemarin... (mungkin saat ni Tajol tengah layan ayaq mata lagi kot)

Tumbang sebab gagal realisasikan peralihan kuasa di Perak...

Macam mana nak beralih kuasa?Pakatan Rakyat ambik alih pentadbiran negeri Perak dalam PRU-12 dalam pertandingan, dengan hujah, dengan macam-macam isu, dengan fakta, dengan kuasa rakyat.

Tajol nak ambik alih pentadbiran dengan apa? mubahalah? apa tu mubahalah? ngko tak sedar diri Tajol... ngko terlalu angkuh... ngko cuma sorang pembangkang yang tak de apa-apa jawatan, tapi ngko terlalu angkuh bila ngko tawarkan jawatan Menteri Besar kepada seorang Menteri Besar...

Apende? tawarkan jawatan MB kepada seorang MB? wharkhakhakhakhakhakha..!

Ni la yang selama ni kita panggil politikus gilababi...

Susah kalau dah lama berdiri kat tempat tinggi, bila dah jatuh masih perasan tinggi... sebab apa jadi lagu ni? sebab masa dok kat tempat tinggi, jarang nak menunduk ataupun dah lupa cara nak menunduk...

Semua orang tau macam mana nak tunduk... tiap kali nak kencing, mesti kita tunduk... tapi tunduk yang aku cerita ni bukan tunduk nak kencing...

Tunduk pada fitrah kehidupan...

Bicara dengan roh ramadhan - sempena bulan turunnya Quran

Reactions: 
Aku pernah memilih untuk tidak menjadi muslim. Ini cerita beberapa tahun lepas. Cerita sewaktu aku menyanyikan Quran lalu mencampaknya ke dinding - apa yang aku lagukan ni? Itu persoalan yang berputar dalam kepala. Aku tak faham apa yang aku nyanyikan - langsung. Sehinggalah ada hantu datang bagi aku tafsir lalu aku membacanya berulang-kali. Hantu tu suruh aku baca tafsir je. "Jangan buat benda yang kau tak faham," katanya.

Okeh, cerita aku memilih untuk tidak menjadi muslim. Kalau Lina Joy tu minta kat kerajaan supaya tajuk Islam di kad pengenalannya dipadamkan, aku mahu minta kat kerajaan supaya tambah tajuk tu jadi 'Islam Hadhari' ataupun 'Islam Kapal Selam'. Aku tak faham kenapa kena letak Islam kat kad pengenalan. Kenapa mesti menekankan Islam di mana-mana di bumi Malaysia ni? Bagus sangat ke Islam ni sehingga jadi penting sangat? Bagi aku, Islam di Malaysia ni samalah dengan henfon ataupun 'laptop'. Ianya tuntutan dan menjadi satu beban. Bukan lagi satu kaedah hidup atau fahaman atau ideologi atau falsafah atau kepercayaan atau suatu gabungan yang lahir ikhlas dari hati dan akal fikiran.

Oleh kerana aku didesak untuk menulis ISLAM sebagai agama di dalam mana-mana borang, maka aku tak ada pilihan dan pilihan aku terbatas pun - untuk menjaga hati keluarga dan masyarakat keliling. Aku nak saja tulis yang aku ni bukan Islam. Aku memilih untuk jadi kafir.

Aku, bukan saja ditipu bahawa negara Malaysia diperintah oleh penipu dari parti tipu. Tapi aku juga ditipu dari sudut pandangan agama Islam. Semasa di luh-mahfuz, aku sudah memilih Islam sebagai agamaku. Tapi, bila lahir ke dunia (rupa-rupanya dunia Melayu Malaysia, alamak...), aku menyesal berjanji dengan Tuhan kerana memilih Islam.

Sekali lagi, aku campak tafsir Quran ke dinding.

Kali ni, hantu tu datang lagi, tapi tak bagi aku apa-apa. Tengok saja. Apa tengok-tengok!

Aku memilih untuk tidak beragama. Aku ingatkan Malaysia yang beragama Islam ni betul-betul dah faham Quran, tapi aku lupa yang Malaysia tak boleh membaca. Aku kosong selama beberapa tahun. Dalam kosong aku itulah aku meneroka alam baru. Aku dikenalkan dengan beberapa orang Nabi dunia baru -dari Prusia dan Perancis. Marxisme dan Existensialisme ialah pemikiran yang baru dan segar. Islam kolot. Pemikiran ini lebih suci dari Suu Kyi di Burma. Lebih kemanusiaan dari kemanusiaan. Lebih alam dari Alam So You Think You Can Dance(hehehe).

Tuhan - aku murka padamu dan aku mahu bersemuka denganmu. Tapi kau tak keluar. Pengecut rupanya...

Dalam pada itu aku minat sejarah dan geografi. Ingin mengetahui sejarah dan keadaan mukabumi memang kesukaan aku dari kecil lagi. Aku suka pergi kat kubur lama dan melihat batu nisan yang sangat berusia. Tapi pergi waktu siang lah. Aku juga suka berbasikal dengan kawan-kawan dan meneroka kampung. Aku suka baca catatan N.A Halim (arwah) tentang kota-kota lama. Selain itu, aku mengembara dengan keretapi dan bas (tapi dengan keluarga aku lah). Pengembaraan itulah yang membuatkan aku kenal geografi dan sekaligus aku ingin tahu sejarah tempat itu, terutama asal-usul nama tempat tu.

Minat ini membuatkan aku berminat meneroka sejarah nabi-nabi. Bila terdetik saja aku nak baca sejarah nabi-nabi, hantu tu datang lagi. Dia bagi aku buku sejarah nabi-nabi: 1. Versi budak-budak yang ada gambar dan hurufnya besar-besar; 2. Versi dewasa yang tulisannya halus-halus dan disertakan dengan ayat-ayat Quran.

Dari sini, aku merasakan cerita-cerita nabi ni belum lengkap. Lalu aku diberikan senaskah 'Bible' oleh hantu ni. Aku membacanya. Kemudian, aku kembali membaca tafsir Quran. IBRAHIM - nama inilah yang membuatkan aku tertarik pada sejarahnya. Sejarah kota Ur di Iraq dan tamadum Mesopotamia, sejarah Palestin dan Mekah dan yang pasti, Ibrahim ialah bapa kepada kepercayaan monotheism - percaya pada satu Tuhan. Dua orang anaknya - Ismail dan Ishak inilah yang membuatkan manusia hari ini tidak bersatu. Padahal manusia-manusia ini sudah pun bersatu sebelumnya ketika banjir alam, di dalam bahtera Nuh. Ismail melahirkan keturunan yang berakhir dengan Muhammad. Manakala Ishak melahirkan keturunan yang berakhir dengan Isa.

Kemudian aku mencari Torah, Tanakh dan Talmud. Hantu ni memang banyak membantu. Dan akhirnya - aku faham sikit APA ITU ISLAM! (akan dihuraikan lagi)

Dalam Quran sudah merangkupi segala falsafah yang ada hari ini kecuali falsafah 'KAPITALISME' dan 'FEUDALISME'. Dua falsafah ini bukan dalam Islam malah inilah musuh Islam. (akan dihuraikan lagi)

Hehe, patutlah Muhammad si rasul tu dikatakan manusia sempurna. Tapi selepas kematiannya, dikatakan ulamak ialah pewarisnya. Tapi, apabila meragukan ulamak-ulamak Syeikh-syeikh, maka carilah ulamak Voltaire, Gandhi, Engels dan seangkatan dengannya.

Tuhan - aku murka lagi padamu. Kenapa tidak kau sedarkan aku dari dulu Yang AKU DI DALAM KAU, DAN KAU DI DALAM AKU? (akan dihuraikan lagi).

-pojok riang-riang

Zimbabwe dr's advice: Don’t get sick - Jadi Ke TDM Nak Migrate?

Reactions: 
HARARE, Sept 1 — The advice of doctors to Zimbabweans is, don't get sick. If you do, don't count on hospitals — they're short of drugs and functioning equipment.

As the economy collapses, the laboratory at a main 1,000-bed hospital has virtually shut down. X-ray materials, injectable antibiotics and anticonvulsants have run out.

Emergency resuscitation equipment is out of action. Patients needing casts for broken bones need to bring their own plaster. In a country with one of the world's worst AIDS epidemics, medical staff lack protective gloves.

Health authorities blame the drying up of foreign aid under Western sanctions imposed to end political and human rights abuses under President Robert Mugabe. A power-sharing agreement aimed at bringing the opposition into the government could open the gates to foreign aid. But negotiations have stalled over how much power rests with Mugabe.

Meanwhile, the economic meltdown is evident in empty store shelves, long lines at gas stations — and hospitals where elevators don't work and patients are carried to upper wards in makeshift hammocks of torn sheets and blankets.

Jacob Kwaramba, an insurance clerk, brought his brother to Harare's Parirenyatwa hospital, once the pride of health services in southern Africa. Emergency room doctors sent Kwaramba to a private pharmacy to buy drugs for his brother's lung infection. He returned two hours later to find his brother dead, he told the AP in the emergency room.

"I couldn't believe it. It wasn't a fatal illness," he said.

Another family said a relative dying of cancer was sent home, and no painkillers could be found in Harare pharmacies. Relatives abroad were able to pay for morphine, but by the time import clearance was obtained from the state Medicines Control Authority, the man had died in agony, the family said, requesting anonymity for fear of government retribution.

A report by six independent Zimbabwean doctors indicates the scale of the collapse.

"Elective surgery has been abandoned in the central hospitals and even emergency surgery is often dependent on the ability of patients' relatives to purchase suture materials from private suppliers," it said.

"Pharmacies stand empty and ambulances immobilised for want of spare parts ... this is an unmitigated tragedy, scarcely conceivable just a year ago."

The doctors who compiled the six-page report for circulation among aid and development groups withheld their names because comments seen as critical of Mugabe are a punishable offence.

In an interview this year, Health Minister David Parirenyatwa said lack of foreign currency due to sanctions was hindering efforts to maintain equipment. But political violence has added to the burden. The human rights group Amnesty International said hospitals ran out of crutches for victims of attacks blamed on Mugabe's forces.

The independent Zimbabwe Human Rights Forum, an alliance of human rights campaigners, said doctors and medical staff were chased from rural clinics to keep them from helping opposition supporters, while many city hospitals couldn't cope with the number of patients injuries sustained in beatings and torture blamed mostly on militants of Mugabe's party and police and soldiers.

The opposition Movement for Democratic Change says at least 200 of its supporters died in the violence, with thousands more beaten and made homeless.

No data is available on how many lives have been lost because of the medical crisis, but the report said hospital admissions declined sharply because of the cost of treatment and transportation over long distances to clinics and hospitals.

In recent years, 70 per cent of births took place in health facilities; now it's under 50 per cent, the report said.

It said that a decade ago Zimbabwe had the best health system in sub-Saharan Africa. But with the economic crisis worsening, 10,000 Zimbabwean nurses are employed in Britain alone, and 80 per cent of Zimbabwean medical graduates working abroad.

The main Harare medical school, once renowned for the quality of its graduates, has lost 60 per cent of its complement of lecturers, and an unprecedented 30 per cent of its students failed this year's final examinations.

The report said despite the troubles, health professionals still manage to run clean and well ordered facilities.

"The pharmacy may be empty and most equipment out of order, but they will be striving to provide some sort of service," it said.

Health Minister Parirenyatwa estimated the public sector had only half the doctors it needed. The main Harare hospital is named after his father, one of the first blacks to qualify as a doctor before Zimbabwe won independence from Britain in 1980.

The elite go for care abroad, mostly to South Africa, but also to Asia. Mugabe regularly has checkups in Malaysia.

But the doctors said that if there was a plane crash or similar disaster, victims who might otherwise be saved by prompt and well-equipped care would likely end up as "dead meat.".

-TMI

Nothing but a Red Herring

Reactions: 
What I am doing -- amar maaruf, nahi munkar; which means to uphold truth and oppose evil -- is mandatory in Islam. What I am doing is what Islam stipulates. I am more Islamic than that Arab pretending to be a descendant of the Prophet.

NO HOLDS BARRED


Raja Petra Kamarudin


Kolonel Norhayati is not my ADC, explained Deputy Prime Minister Najib Tun Razak’s wife. She just handles my appointments. Well, I suppose this is akin to someone saying she is not my typist. She just types my letters. And now Syed Hamid Albar says that they are not censoring Malaysia Today. They are just blocking access to Malaysia Today.

Would you expect any less from people who argue that Umno is not a racist party? We just think that Malays are the Lords of this land and the non-Malays are all immigrants who can’t be allowed the same rights and privileges as the Lords of this land. But this is not racism. This is the Merdeka ‘social contract’ being honoured.

Yes, Happy Merdeka, Malaysians. And may the Merdeka ‘social contract’ be given the ‘honour’ it deserves and be placed as supreme.

Syed Hamid says they have sent Malaysia Today many warning letters but all these letters have been ignored. That is why Malaysia Today was not censored but the government only blocked access to it. However, Syed Hamid could not offer any details of how many letters were sent, when they were sent, and what were the contents of these letters. And this is because no such letters exist. The government, at no time at all, has ever sent Malaysia Today any warning letters.

Syed Hamid also did not offer any examples to support the allegation that Malaysia Today has insulted either Islam or Prophet Muhammad. Malaysia Today has insulted Prophet Muhammad and Islam, he said. And that is good enough. It is not necessary to explain in what way Islam and Prophet Muhammad were insulted or to support the allegation with examples or specific incidences.

Anwar Ibrahim has been chided for refusing to swear on the Quran that he is innocent of the allegation of sodomy. The government-owned media went to town in the run-up to the Permatang Pauh by-election to run Anwar down on his refusal to swear on the Quran.

Do I take it that if I too swear on the Quran that I have never insulted Islam or Prophet Muhammad then the matter is resolved? Would the government then unblock Malaysia Today since I have proven my innocence by swearing on the Quran? A hint from Syed Hamid, Pusat Islam or the Religious Department would be most welcome.

I will give the Malaysian government one week to come back with a response. I, Raja Petra Bin Raja Kamarudin, am now offering to swear on the Quran that I have never insulted Islam and/or Prophet Muhammad. I, Raja Petra Bin Raja Kamarudin, take up the challenge they have thrown to Anwar Ibrahim and which they chide Anwar Ibrahim for because he has refused to take up the challenge. Come back to me within one week and indicate that you are prepared to witness my oath on the Quran or forever hold your peace and never mention this matter again.

Want to make a small wager, however un-Islamic that may be? I bet they will not be able to offer any examples or evidence of incidences where I have insulted Islam and/or Prophet Muhammad and they will never accept my challenge that I swear on the Quran. The one-week will come and go and nothing will happen. They will ignore my challenge and will not respond. And this is because there are no incidences where I have ever insulted Islam or Prophet Muhammad.

This is nothing but a Red Herring. They are using an excuse that works well with most Muslims. If Muslims think you are insulting Islam or Prophet Muhammad they will go berserk. So what better excuse to offer than you are insulting Islam and Prophet Muhammad. And since it is the government that is saying so, then this must be true, because would the government ever lie to the people?

Yes, they demand that Anwar Ibrahim swear on the Quran that he has never sodomised Saiful. And when Anwar refuses to do so they go to town with the issue and say that this proves Anwar’s guilt. Well, I too challenge them to demand that I swear on the Quran that I have never insulted Islam or Prophet Muhammad. And if they refuse to demand that I do so, then I too will go to town with the issue and declare them guilty of lying just like how they have declared Anwar guilty.

I remember back in April 2001 when the government detained ten of us under the Internal Security Act. Except for Tian Chua and Gobalakrishnan, the rest of us were put through a three-day Islamic rehabilitation program. For three days an ustaz was asked to sit with us from morning till evening to discuss Islam so that we could be ‘guided’ and ‘led back to the right path’ from which we have strayed.

It was a three-day rehabilitation program. But the ustaz did not give me my three days. On the second day he did not turn up. The excuse they gave me was that the ustaz ‘had something to do’. After we were released from detention, I checked with the others and they all confirmed that they had to go through the full three days, even Ustaz Badrulamin, an ex-UIA lecturer, and Saari Sungib, the ex-President of JIM, an Islamic movement.

Why did they ‘abandon’ me after the first day? Why were all the others subjected to the full three days except for me? Did they discover me beyond rehabilitation and thought that it was therefore futile to continue to try to rehabilitate me? Or did they give up on me, not because I was a lost cause, but because I out-debated the ustaz and they felt, instead of the ustaz rehabilitating me, I might end up rehabilitating him?

If they are still not satisfied and still feel I need to be rehabilitated, then I will throw an open challenge to any ustaz in Malaysia to sit down with me and prove that I am wrong or that I am a deviant. Come on, surely there is at least one ustaz, Tok Guru, Mufti, etc., who dares take me on. Come debate with me. Show me I am wrong. Then I will stop writing about Islam for the rest of my life. Surely this offer is too good to refuse.

Allow me to reveal some points of the ten-hour or so non-stop debate that I had with the ustaz during my Internal Security Act detention back in 2001. Ten hours is a long debate so I will certainly not be able to reproduce the entire thing. But some of these points will probably demonstrate why the ustaz ‘abandoned’ me after the first day and never came back the following day.

*************************************************

Pak Engku, today there will be no interrogation. For the next three days this ustaz will sit with you and talk about Islam.

He is supposed to rehabilitate me is it?

No, not rehabilitate. Just to talk to you about Islam so that we can get a better understanding of your thoughts on Islam.

The Special Branch officer walks out of the room and leaves me alone with the ustaz.

Before the ustaz can open his mouth I kick off the debate with my ‘opening speech’.


Ustaz, I am not as well versed in Islam as you are. I went to an English school and do not speak Arabic. I have also not memorised the Quran like you have. So my knowledge on Islam is very shallow. Forgive me, therefore, if what I say might not be right because I am speaking as a jahil (ignorant person) and not as a learned person.

The ustaz just nods without saying a word and I continue.


Tell me, ustaz, is amar maaruf, nahi munkar compulsory (wajib) or optional (sunat)?

He opens his mouth but before anything can come out of it I quickly continue.


Let me answer that myself. It is wajlb right? Amar maaruf, nahi munkar is as wajib as praying, fasting, performing the Haj and so on. It is an obligation. It is compulsory for all Muslims to perform amar maaruf, nahi munkar. It is not something you can choose whether to do or not. It is something you must do. It is mandatory in Islam.

The ustaz nods but says nothing.


So tell me, ustaz. Tell me I am wrong in performing amar maaruf, nahi munkar. Tell me it is not wajib, just like praying, fasting and so on. Tell me I should not perform amar maaruf, nahi munkar. Then I shall stop performing amar maaruf, nahi munkar.

The ustaz no longer even nods.


I challenge you, ustaz. (I point to the ceiling). Before Allah and with Allah as our Witness, tell me I have erred in performing amar maaruf, nahi munkar. Tell me amar maaruf, nahi munkar is not an obligation and compulsory in Islam. Tell me it is not wajib. Then let us all stop performing amar maaruf, nahi munkar. And let us also stop praying and fasting plus all those other rituals that are equally wajib and as much an obligation just like amar maaruf, nahi munkar.

The ustaz shuffles uncomfortably in his seat but before he can respond I charge in again.


I am doing only what is wajib in Islam. If you can before Allah and with Allah as our Witness tell me that amar maaruf, nahi munkar is wrong and that I should not be performing it, then let us now, before Allah and with Allah as our Witness, also declare all those others which are equally wajib as wrong.

I do not expect any response from the ustaz and do not wait for one.


I am prepared to stop performing amar maaruf, nahi munkar if you, ustaz, before Allah and with Allah as our Witness, declare it wrong. If you dare do that, then I will also stop performing all those others such as praying and fasting, which, therefore, should be declared equally wrong since they share the same wajib status as amar maaruf, nahi munkar.

This time I want him to respond so I stop to force a response out of him.


Yes, you are right, of course it is wajib.

That is all I wanted him to say.


Then what am I doing here, ustaz? Why am I under Internal Security Act detention? If I am only performing what Islam makes mandatory, what crime have I committed? Amar maaruf, nahi munkar is compulsory. All Muslims are obligated to perform it. I am being detained for doing what Islam forces us to do. I am being detained for obeying Allah. If obeying Allah is a crime then should I also be performing my prayers and fast? Are these also crimes in the eyes of the Malaysian government? What difference is praying and fasting compared to amar maaruf, nahi munkar? All are mandatory in Islam. If one is wrong then all should be wrong. If amar maaruf, nahi munkar is a crime then praying and fasting are also crimes. If I must stop performing amar maruf, nahi munkar then I must also stop praying, fasting, and all those others. Tell me, ustaz. Tell me that amar maaruf, nahi munkar is wrong. Tell me what Islam makes mandatory is a crime. Tell me the government is right in detaining me for performing amar maaruf, nahi munkar. Then, today, now, I will stop performing amar maaruf, nahi munkar, plus all those others that Islam makes mandatory as well. And, from today, now, you and I shall stop performing all those other obligations such as praying and fasting which, just like amar maaruf, nahi munkar, should also be classified as wrong.

*************************************************

This debate continues till the end of the day. But it is not really a debate as much as it is a monologue. I barrage the ustaz with him nodding and hardly opening his mouth. The following day he does not turn up, either because he has given up on me and realises he can’t guide me back to the right path, or because the Special Branch is worried that I would instead ‘lead him astray’.



Syeds are supposed to be descendants of the Prophet. I take it that Syed Hamid is, therefore, also a descendant of the Prophet. But he does not exhibit the proper Islamic qualities.

Syed Hamid is a lawyer who also built up a career as a merchant banker. I take it, therefore, that his English is better than the average Malay. Why can’t he then see that I am insulting Muslims? And this does not translate to insulting Islam or the Prophet.

If I were to call someone a pig, does that mean I am insulting that person or am I insulting pigs? Going by Syed Hamid’s logic, by calling someone a pig, I am insulting pigs.

No, Syed Hamid is not stupid. He does not even have a poor command of English. This is all a Red Herring. They want to block, not censor, Malaysia Today. So they are using the insulting Islam issue as the excuse. That is all.

In fact, what I am doing -- amar maaruf, nahi munkar; which means to uphold truth and oppose evil -- is mandatory in Islam. What I am doing is what Islam stipulates. I am more Islamic than that Arab pretending to be a descendant of the Prophet. And it is they, not me, who are insulting Islam. They use Islam as the camouflage to perpetuate racism and persecution. They perpetuate injustice. And they say this is what Islam is all about.

Transport Minister studies requests to remove Puspakom's exclusivity

Reactions: 
KUALA LUMPUR: Barisan Nasional and Pakatan Rakyat MPs, non-governmental organisations and public transport groups are calling for an end to Puspakom’s monopoly.

Transport Minister Datuk Ong Tee Keat said yesterday that he was considering requests from these quarters to allow other companies to offer services provided by Puspakom (Computerised Vehicle Examination Centre).

“We have to look at the current concession agreement and also the negotiations with Puspakom. We have to see if we are bound by any agreement,” he said.

“So far, there are no business proposals yet. Just the proposal to remove Puspakom’s exclusivity,” he said after launching a Chinese art painting and calligraphy exhibition at Nirvana Memorial Centre.

However, Ong would not be drawn into revealing when the study on the proposal to end Pusapkom’s monopoly would be completed or when a decision would be made.

Puspakom has been in the news lately because of the swoop by Anti-Corruption Agency on its staff.

Ong said the arrests had affected the company’s capacity and services.

He said he had also asked the Road Safety Department and the Road Transport Department to identify the vehicles that had supposedly been passed by corrupt Puspakom inspectors.

Pan Malaysian Bus Operators Association president Datuk Ashfar Ali welcomed the idea of removing Puspakom’s exclusive rights.

He proposed that the industry be de-regularised by allowing independent workshops with certified mechanical engineers to inspect vehicles, just like panel workshops appointed by insurance companies to carry out repairs.

Pan Malaysian Lorry Owners Association president Er Sui See said that without the exclusivity to hide behind, Puspakom would have to buck up or lose customers.

Kuala Lumpur and Selangor Car Dealers and Credit Companies Association vice-president Dave Lim said the Government should look at how other countries implement their vehicle-inspection systems.

“When there are more operators, there is more competition, which leads to more efficient service. Giving it to one company means there is absolute power, which will lead to corruption,” he said.

Kuala Lumpur and Selangor Indian Taxi Owners and Drivers Association secretary S. Balakrishnan said Puspakom officers had grown arrogant.

“They know that we have to tolerate them to get our vehicles approved. Let’s see how they operate when they have competition,” he said.

-Thestar Online

Dairi P-044: Melawan Fitnah UMNO/BN

Reactions: 
24hb.Ogos lebih kurang jam 4:00am 6 orang remaja bawah umur kene tangkap dekat petugas Pakatan Rakyat masa tengah tabur risalah setebal 4 mukasurat dekat area Kubang Semang.terdesak sangat dah puaka-puaka UMNO/BN masa tu.

Dalam risalah tu cerita lain tak de...korang baca la sendiri.macam biasa...fitnah & tuduhan tanpa bukti & fakta, yang ada cuma auta.

Esok pagi jugak bilik gerakan Pakatan Rakyat uruskan urusan printing & sebaran artikel balas untuk lawan balik artikel 4 mukasurat yang UMNO/BN keluarkan.

Depa buat 4 mukasurat, kita balas dengan 1 muka surat je...depa fitnah, kita bagi nasihat.Mukasurat 1 - Risalah UMNO/BN
Mukasurat 2 - Risalah UMNO/BN
Mukasurat 3 - Risalah UMNO/BN
Mukasurat 4 - Risalah UMNO/BN
Risalah Pakatan Rakyat

Klik gambar atau [ sini ] untuk paparan penuh

Dairi P-044: Masuk Markas UMNO/BN

Reactions: 
Masa kat Matang Pauh, aku sempat masuk markas UMNO/BN.saje nak ambik feel...feel apa?saje nak tau kepala orang UMNO/BN ni macam mana... selalu aku dengar je orang cakap IQ depa ni tahap kindergarden, kali ni aku pi sendiri nak tau betol ke x.

Tengahari aku masuk (tak leh gitau post mana) memula sampai aku buat perangai gelojoh orang UMNO/BN la... pi kedarah dulu.makan memang sedap.maklumlah free.

Sambil makan aku tengok skrin (markas depa main wayang 24 jam) depa dok ulang sumpah Saiful... abis, ulang, abis, ulang... aku tengok Saiful macam dah penat sangat dok angkat sumpah tak renti-renti dalam tu.

Yang bestnya budak-budak muda macam tak layan sangat tayangan ulangan 24 jam tu, tapi pakcik-pakcik & makcik-makcik yang darah kaler biru tu... dengan mulut muncungnya tu... dengan bersungguh-sungguh dok sembang sama-sama dia... "kenapa la orang usah sangat nak percaya si nuar tu main belakang.ingat senang ke nak sumpah-sumpah ni???... aku tengok muka budak Saiful ni baiiiiiik sangat..."

Nah kau... aku diam je... ayam dah nak masuk 3 ketul... ah... sukati hangpa la... aku nak kedarah.

Lepas melantak aku himpit geng-geng pakcik-pakcik misai yang tengah sembang.aku pow depa rokok 4 kotak.rupa-rupanya kat sini mewah rokok.Dunhill 20 2 kotak, Surya 2 kotak... dapat lagi lighter dacing, air mineral dacing.dasaaat...

Sambil aku lepak sempat jugak aku usya strategi depa... tak banyak isu depa nak bawak.yang aku tau, memang depa bulat-bulat harap dekat isu liwat dengan isu EXCO Perak. dah basi dah aku jawab dalam hati.

Malam nanti depa nak sebar risalah.petang karang risalah sampai. dengar cerita banner pun ada jugak.depa print banner pakai lambang PAS.saje nak pecah belah Pakatan Rakyat.mampuih pi la depa.aku angguk je.

Yang lain-lain tak de yang best sangat.cumanya sepanjang aku lepak kat situ, aku macam bergaul dengan budak-budak kindergarden.betul cakap orang.

Gambar tak dak. aku masuk markas UMNO/BN member aku SB bawak. nak jadi SB tak leh bawak kamera.pakai baju kemeja, spek itam, bawak 1 notebook (buku nota/dairi bukan laptop), pikul beg atas belakang pas tu pen kena ada dalam poket kemeja.HP kene silent.

Dah... tu je yang aku boleh cerita.