Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, September 02, 2008

Bagi Laluan..! Bagi Laluan..!

Reactions: 
KUALA LUMPUR: Umno hari ini memohon maaf secara terbuka kepada semua kaum bukan Melayu yang tersinggung dengan kenyataan berunsur perkauman yang dikeluarkan oleh Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak berkata kenyataan Ahmad itu tidak mewakili Umno dan kerajaan secara keseluruhan sebaliknya adalah kenyataan peribadi.

"Kita tidak menganggap warganegara Malaysia keturunan Cina, India dan lain-lain sebagai 'menumpang'.

"Mereka adalah warganegara Malaysia yang mempunyai hak sepenuhnya dan kita tetap akan menjaga kepentingan dan maruah mereka," katanya dalam sidang media selepas melancarkan Chery Eastar MPV di sini hari ini.

Sambil menyifatkan kenyataan Ahmad itu sebagai sesuatu yang amat dikesali, Najib yang juga Timbalan Presiden Umno berharap kaum bukan Melayu di negara ini tidak tersinggung dengan kenyataan itu kerana ia tidak menggambarkan sikap dan kepimpinan Umno secara keseluruhan.

"Umno meminta maaf walaupun ia bukan kenyataan kita tapi ia dibuat oleh salah seorang Ketua Bahagian kita dan kita amat kesal," katanya.

Najib berkata, Umno akan membincangkan tindakan yang wajar dikenakan ke atas Ahmad berhubung kenyataannya itu dalam Mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) akan datang. Semasa satu ceramah di Permatang Pauh pada 25 Ogos lepas, Ahmad didakwa mengeluarkan kenyataan bahawa kaum Cina hanyalah penduduk sementara di negara ini dan oleh itu adalah mustahil untuk mendapat hak yang sama di negara ini.

-mSTAR Online

TP - U - United, M - Malays, N - National, O - Organisation... yang tu pun dah menunjukkan bahawa parti UMNO ni adalah parti yang berteraskan perkauman. rasanye lepas ni UMNO kene tukar nama & perlembagaan kalau nak hidup lama di bumi Malaysia yang berbilang kaum nih...

Zaman sekarang rakyat tak terima dah parti perkauman. rakyat nak parti yang memperjuangkan seluruh rakyat Malaysia tak kira kaum apa... contoh paling baik ialah PAS, PKR & DAP... tengok keahlian 3 parti tu... ada tak syaratnya bangsa-bangsa tertentu je yang boleh jadi ahli???

Parti perkauman dah dekat sangat dengan liang lahad... bagi laluan, bagi laluan...

Meeting Agong? Not yet, says Anwar

Reactions: 
Exactly 10 years ago deputy prime minister Anwar Ibrahim was banished into political oblivion by his boss Dr Mahathir Mohamad - spending six years of that decade in prison. Sept 2 will always be etched in his mind.
MCPX
Today the prodigal son remains a ‘prime minister-in-waiting' although this time on a very different platform - the multi-racial opposition party PKR which he leads.

On the 10th anniversary of his sacking, Anwar looks like a leader ready to take the reins of the country, as he talks about his alternate budget and his plans to form government by Sept 16.
anwar pc on budget 2009 020908 01During his press conference at the party headquarters in Petaling Jaya today, the 61-year-old PKR leader was dealt with a barrage of questions on his takeover plan through the defections of at least 31 Barisan Nasional (BN) MPs.

He was asked to confirm on a widespread rumour that he was scheduled to have an audience with the King at the Istana Negara today to submit the name list of BN defectors.

Responding, he grinned and said: "There are rumours of me going to the Istana, (but) not yet."

Anwar however conceded meeting BN parliamentarians lately and described the progress of his plan as "very good".

"Yes, I have met some MPs from Sabah, Sarawak and the Peninsular. My colleagues and I are finding it very difficult to meet them because we are monitored by Special Branch 24 hours a day, but we still have managed to meet them," he said.

To fresh speculations that Umno vice-president Muhyiddin Yassin is a possible defector to PKR, Anwar brushed it aside and described it as mere rumour.

Rumour is rife about Muhyiddin - the international trade and industry minister - who is seen as being ‘marginalised' in the party after being vocal about the party's leadership.

Looking forward to my ‘present role'

Anwar himself reminded the journalists the significance of the day, yet he was at at ease talking about the past.

anwar pc on budget 2009 020908 02His wife, PKR president Dr Wan Azizah Wan Ismail, by his side looked relax while Anwar spoke.



Anwar was asked on his feeling over his 10-year anniversary of sacking from government.



"Now I am looking forward to my present role," he said, although he did not elaborate on what he meant by the term ‘present role' - if he was alluding to his ‘prime minister-in-waiting' role.



"Today I focus on the economy to show my experience in the past, eight years as finance minister was not put to waste. I can understand the budget better and help craft the budget in a more responsible manner, that's precisely my intention as far as the economic growth (is concerned).



"As for my love of my country, I think the country can be more resilient and I have great faith, with the correct leadership and responsible policies, we can move forward very fast," he added.



Anwar returned to active politics officially with his landslide victory in the Aug 26 Permatang Pauh by-election, where he won the parliamentary seat with a 15,671-majority votes.



He was previously barred from running the office following his conviction from corruption and sodomy charge during the 1998 episode. The sodomy charged was later overturned.


To another question, the PKR leader said he has yet to declare his by-election campaign expenses.

There were questions raised as to whether he violated the allowed campaign expense limit considering his army of election posters and banners - outnumbering the BN candidate's - throughout the campaign.

Under election laws, a candidate for a parliamentary seat cannot spend more than RM200,000.

Responding on that, Anwar replied: "I did not (exceed the amount). I did not. Many of the posters were homemade."

Police could have earned RM12 mil per year

Reactions: 
The Royal Malaysian Police (PDRM) could have earned RM12.34 million of taxpayers' money per year if it had leased out the 315 lots of undeveloped land held by it, according to the newly-released Auditor-General's report for 2007.

MCPX

police headquarters bukit amanAccording to the AG, the PDRM owned 2,453 lots of land, totalling 8,430 hectares in size nationwide, but 437 lots equivalent to 1,453 hectares in size were left abandoned.



Some of the lots leased out were also poorly managed, with unrenewed leases causing overdue payments.



The report laid the blame on the Home Ministry, the PDRM and the director-general of Lands and Mines Department (JKPTG), saying all three parties should be held responsible for not making more efficient use of government resources.



That included developing the vacant land for productive use, or leasing out the idle lots to mitigate maintenance costs, the report added.



Lease to other agencies



The AG pointed out that in accordance with 2007 circulars issued by JKPTG, lands no longer used by PDRM should be leased out to other agencies.



The report also said PDRM was granted sufficient yearly allocations for maintaining the undeveloped lands.



While it did not specify the size of the yearly allocations, the AG report also advised the Home Ministry to draw specific five-year plans to obtain and disburse allocations.



The report also cited staff shortage as a cause for the poor maintenance, advising the ministry to add new positions to beef up supervision of the properties.



Other reasons that made it tough for the PDRM to manage the lands include trespassers, illegal squatters and also the presence of dense foliage.

Anwar promises new and better Budget

Reactions: 

(UPDATED)Opposition Leader Anwar Ibrahim today said that he would unveil a new Budget if his Pakatan Rakyat managed to take over government by its self-imposed deadline of Sept 16.



MCPX

He said that the main theme of his alternate Budget would be to cut down the deficit, lower taxes and fuel prices, stimulate investments and adopt open tenders for government contracts.



He said this when was asked whether he would unveil a new Budget if he assumes power of the government. A confident Anwar - a former finance minister - cheekily responded: "The question is not if, but when."



anwar pc on budget 2009 020908 02At a press conference today, he blasted the Budget 2009 tabled by the government last week as yet another indication of the government's failure to provide sound economic direction in a challenging global and domestic environment.



"If we can form the government, this Budget (by the BN government) shall be reviewed and a new budget will be tabled, insyallah (God willing)," he said at an hour-long press conference held at PKR party headquarters in Tropicana, Petaling Jaya.


He was accompanied by his wife and party president Dr Wan Azizah Wan Ismail, her deputy Dr Syed Husin Ali and information chief Tian Chua. A number of party MPs were also present.



BN's exaggerating claims'



Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi, as finance minister, tabled his Budget for 2009 in Parliament last Friday and since received mixed reviews for it.



Opposition parties have expressed disappointment with Abdullah's failure to provide new incentives to stimulate growth in the economy and are worried about the ballooning budget deficit.



Anwar in the same vein criticised Abdullah's budget today, alleging that the government was "exaggerating claims and misrepresenting statistics to create a rosy picture on its achievements and economic progress".



Elaborating on his Budget, Anwar vowed to cut the budget deficit - which is an expectant 3.6 percent of the GDP for 2009 and 4.8 percent this year - down to three percent.



"We have to go down gradually as we have to first look at the figures whether we can reach the three percent deficit immediately which is more tenable if we can sustain it," he said.



anwar pc on budget 2009 020908 01He was however quick to add that he was confident that the deficit would drop below the present 4.8 percent if steps to enhance competitiveness were incorporated whilst discarding the practice of awarding government projects without tenders.



"This would by itself reduce the (government's) expenditure and I believe if we can do it efficiently, we can save RM4 billion to RM5 billion at one go, reducing the registered deficit," he said.



He criticised the BN government for spending irresponsibly and disregarding the burden that would befall future generations.



"I feel and suspect that Abdullah knows his days are numbered so he spent as much as possible because he knows the next government will be able to deal with that," Anwar quipped.



The opposition leader also said he was committed to reduce the fuel prices - an election promise he has pledged - and to lower the personal and corporate tax to alleviate the burden of the rakyat.



"My economic philosophy has always been ‘no tax, increase productivity', I have not changed with that position. Lower the tax, the better and higher the productivity," he noted.



APs to be auctioned


Also in his 11-page economic policy paper which he read out at the press conference, Anwar explained that he'll reform the public tender system gradually and ensure government contracts are tendered in an open, competitive and transparent process by 2015.



He also proposed the current system of awarding the approved permits (APs) free to a "select pool of businessmen" to be replaced by auctions - to be won by highest bidders thereby generating income.



"Based on an estimated 70,000 APs issued per annum and a conservative RM25,000 market price, the auction will provide an additional RM1.75 billion to government coffers," he stated.



abdullah ahmad badawi goverment projects 040604He vowed to cut down on public expenditure on mega projects and to review proposed mega-projects costing more than RM1 billion under the Ninth Malaysia Plan to assess their "socio-economic viability, affordability and intended impact on national development".



He reiterated that these reforms, such as retracting bumiputeras' exclusive rights to APs and certain government contracts, did not mean that the community as a whole will lose out.



Instead, he stressed, Malays who have been lagging behind all these years will be uplifted, while at the same time, the other communities will have equal access to these opportunities.



"The Malays will not lose, the country will win. The few Malay (cronies) companies may lose out but the Malays will not lose, Pakatan will not allow the Malays to lose.



"(The government's procurement process) has to be implemented in a transparent manner, the revenue by the government will be distributed fairly and equally," he said.



On the same matter, he reiterated his pledge to abolish the New Economic Policy (NEP) but said affirmative action policy to help the poor and the marginalised will continue under the Malaysian Economic Agenda which he advocates.

Timbalan Ketua Umno Seremban didakwa rasuah

Reactions: 
SEREMBAN: Timbalan Ketua Umno Seremban, Md Nor Awang hari ini didakwa kerana dipercayai memberi rasuah sebanyak RM700 untuk dicalonkan bagi jawatan tinggi di peringkat bahagian.

TP - dalam media perdana ada keluar ke berita ni? aku agak, kalau keluar pun ciput je tulisannya mau pakai yang paling kecik... pas tu berita ni letak kat ruang iklan kat tengah paper...

betoi x?

Cuti 16 September: Kelantan setuju, Perak putus esok

Reactions: 
KOTA BHARU: Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, kerajaan Kelantan bersetuju dengan cadangan menjadikan 16 September iaitu tarikh ulang tahun penubuhan Malaysia, sebagai cuti umum.

Menurut beliau, cadangan itu sepatutnya diterima dan dilaksanakan di lima negeri iaitu Kelantan, Perak, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang, yang diperintah Pakatan Rakyat.

"Saya boleh terima, kalau empat negeri lain tu boleh terima," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Sambutan Hari Integriti Peringkat Negeri Kelantan di sini, hari ini.

Kelmarin, Penasihat Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim mencadangkan supaya pimpinan di lima negeri yang dikuasai pakatan pembangkang itu mengisytiharkan 16 September sebagai cuti umum.

Sementara itu, Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin ketika dihubungi mStar Online hari ini berkata, kerajaan negeri akan memutuskan perkara itu esok dalam mesyuarat Exco kerajaan negeri.

“Setakat ini kita belum buat apa-apa keputusan lagi. Tapi kita akan bincangkan dalam mesyuarat esok.

"Kalau kita dapat putuskan esok (berhubung cuti), kita akan putuskan. Kalau tidak, kita akan tunda dululah," katanya.

Semalam, selepas memberi cuti umum sempena pilihan raya kecil kerusi Parlimen Permatang Pauh, kerajaan Pulau Pinang dilaporkan akan menimbang cadangan Anwar supaya 16 September setiap tahun dijadikan cuti umum untuk lima negeri yang diperintah oleh Pakatan Rakyat sebagai memperingati hari pembentukan Malaysia.

"Perkara ini akan dibincangkan dulu dengan exco kerajaan negeri kerana ia akan melibatkan operasi pihak industri di negeri ini," kata Ketua Menteri Lim Guan Eng selepas pada ceramah umum mengenai 'Enzim Sisa Makanan Menyelamatkan Dunia Kita' di Pasar Awam Tanjung Bungah di sini hari ini.

Cadangan cuti umum untuk lima negeri Pakatan Rakyat iaitu Pulau Pinang, Perak, Kedah, Selangor dan Kelantan itu dibuat oleh Anwar pada majlis kesyukuran sempena kemenangan beliau pada pilihan raya kecil Permatang Pauh 26 Ogos lalu.

Kerajaan negeri Pulau Pinang telah memberikan cuti umum pada 26 Ogos lepas sempena pilihan raya kecil berkenaan.

"Kalau kita hendak ambil 16 September sebagai cuti umum mungkin pada tahun depan," kata Lim yang dipetik Bernama.

Beliau berkata, kerajaan pusat sepatutnya menjadikan 16 September sebagai cuti umum.

Tanggal 16 September merupakan hari pembentukan Malaysia manakala 31 Ogos pula Hari Kemerdekaan.

Kerajaan-kerajaan negeri juga mempunyai kuasa untuk memutuskan cuti umum. Peruntukan itu digunakan oleh Pulau Pinang untuk mengumumkan cuti umum pada 26 Ogos lalu.

Lim juga bersetuju dengan cadangan badan bukan kerajaan untuk melakukan eksperimen enzim sisa makanan di tapak pelupusan sampah di Pulau Burung.

Beliau berkata enzim sisa makanan itu berupaya membersihkan kawasan dan sungai tercemar akibat pembuangan sampah isi rumah, kilang dan premis perniagaan.

Enzim yang dihasilkan dari bahan terbuang seperti kulit buah-buahan mampu menyahtoksin kotoran yang terkandung dalam air.

"Ia mampu menjaga ekosistem dan sekaligus memelihara alam sekitar kerana enzim ini diperbuat dari sisa bahan organik," katanya.

-mSTAR Online

Keluarga Sharlinie Cari Kedamaian Di Kampung

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 2 Sept (Bernama) -- Bukan kerana putus asa, keluarga adik Sharlinie Mohd Nashar, 5, yang hilang sejak Januari lepas, kini berpindah ke kampung bapanya di Dungun, Terengganu.

Kunjungan Bernama ke rumah keluarga kanak-kanak malang itu di Taman Medan, Petaling Jaya hari ini hampa apabila diberitahu jiran bahawa keluarga Sharlinie telah berpindah ke Terengganu Ahad lepas.

Apabila dihubungi, bapa Sharlinie, Mohd Nashar Mat Hussain, 29, berkata keputusan untuk berpindah bukan kerana ingin melupakan kisah pahit yang berlaku, sebaliknya untuk mencari kedamaian bagi memulakan kehidupan baru bagi keluarganya.

"Ketibaan Ramadan tahun ini terasa begitu sunyi tanpa kehadiran Sharlinie. Justeru kami mengambil keputusan untuk berpindah dan menyambut Ramadan dalam suasana kampung yang aman dan tenteram," katanya.

Tekanan hidup serta kos sara diri yang tinggi di ibu kota juga merupakan punca beliau sekeluarga berpindah, katanya yang sedang mencari pekerjaan untuk menyara keluarganya di sana.

Beliau berkata gelagat Sharlinie ketika bersama ke bazar ramadan setiap petang untuk mencari juadah berbuka puasa masih terbayang dalam ingatan.

"Ibunya juga masih bersedih dan kedua orang kakaknya kerap bertanya 'bila Nini nak balik...boleh raya bersama', dan ini benar-benar menambahkan kepedihan di hati saya," katanya.

Mohd Nashar berkata mereka sekeluarga kini menetap di rumah bapanya dan kedua-dua kakak Sharlinie, Nurul Amirah, 11 dan Sharliena, 8, akan mula bersekolah di sekolah baru di Dungun, esok.

"Perpindahan ini mungkin hanya sementara. Kami belum putuskan sama ada mahu menetap terus di sini atau kembali ke Kuala Lumpur," tambahnya.

Ibu Sharlinie, Suraya Ahmad, 28, berkata sejak hari pertama anaknya hilang dan hingga ke saat ini, keyakinan beliau untuk menemui anak bongsunya itu tidak pernah luntur.

"Sempena bulan Ramadan yang mulia ini, kami sekeluarga amat mengharapkan kepulangan Sharlinie. Saya amat berharap agar orang yang mengambil anak saya itu dapat memulangkannya kembali kerana kami benar-benar berharap untuk menyambut lebaran bersama Nini," katanya.

Sharlinie dilaporkan hilang sekitar 11.30 pagi pada 9 Jan lalu ketika bermain bersama kakaknya Sharliena, 8, di taman permainan yang jaraknya hanya 200 meter dari rumah mereka di Taman Medan di sini.

TP - nak buat macamana lagi... polis sekarang sibok nak kawal pergerakan politikus... ada kekuatan, semuanya dikerah untuk agenda politik. P-044 hampir 10,000 anggota dikerah.tu untuk Pilihanraya Kecik.

PDRM dapat "khabar angin" ada pihak nak adakan perhimpunan - 1 Malaysia kekuatan PDRM dikerah untuk buat......... roadblock...aduih...

PDRM dapat report ada kejadian jenayah berlaku - 1 orang anggota dihantar untuk buat......... bodoh...aduhai...

Khabar angin - kerah semua yang ada, report yang betul benar berlaku... nanti-nanti la dulu...

Sampai bila PDRM nak jadi anjing KERAjaan???

Umno: Tindakan Nizar jadi tandatanya

Reactions: 
Badan Perhubungan Umno Perak berkata, tindakannya Menteri Besar, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaludin meluluskan 400 hektar tanah kepada sembilan sekolah persendirian Cina menjadi tandatanya walaupun ia bukan satu kesalahan.

Setiausaha Kerjanya, Datuk Hasbullah Osman berkata tindakan itu menunjukkan kerajaan negeri yang diterajui menteri besar dari parti PAS itu gagal melihat kepentingan untuk membantu orang Melayu selepas negeri itu diperintah pembangkang.

Bernama memetik Hasbullah yang juga ahli dewan undangan negeri kawasan Temenggor dalam Parlimen Gerik sebagai berkata Mohamad Nizar perlu memikirkan kepentingan orang Melayu walaupun tindakan meluluskan tanah itu bukan satu kesalahan.

perak cm mb mohamad nizar jamaluddinBadan Perhubungan Umno Perak, katanya, meminta Mohammad Nizar supaya tidak mengenepikan kepentingan orang Melayu dan Islam walaupun negeri itu diperintah pembangkang.

Beliau ditemui selepas menyampaikan bantuan bubur lambuk kepada masyarakat Islam di Pekan Pengkalan Hulu petang semalam.

Semalam, Ketua Pemuda Umno Perak, Zainol Fadzi Paharudin menyatakan kekesalan dengan tindakan kerajaan Perak itu dan meminta menteri besar itu bersikap adil dalam membantu rakyat.

Beliau berkata, rakyat akan menuduh kepimpinan negeri terutama menteri besar tidak tahu mentadbir negeri dengan hanya membantu satu pihak dan mengabaikan pihak lain.

TP - Tolong India - salah, sebab melayu & cina nanti terpinggir... Tolong Cina - salah, sebab melayu & india nanti terpinggir... Tolong Melayu - Pun salah, sebab india & cina nanti terpinggir... Cadangan aku untuk Ir Nizar...... ikut pimpinan UMNO/BN dulu... jangan tolong sape-sape... bagi je tanah-tanah tu dekat anak beranak sendiri..!kah kah kah kah kah kah kah kah... sape makan cili dia rasa pedas..!

Arahan Siapa..?

Reactions: 
“Who ordered it? The prime minister, deputy prime minister or home minister?”

Penang Chief Minister Lim Guan Eng has demanded answers and he is not likely to be the last one to do so.

Especially since Shaziman Abu Mansor, the minister in charge of the Multimedia Communications and Multimedia Commission (MCMC) - which blocked the Malaysia Today website - has admitted that he did not issue the order.

Lim, who is DAP secretary-general, called on the authorities to immediately unblock access to the website run by online firebrand, Raja Petra Kamaruddin.

He emphasised that the banned was “undemocratic, a serious violation of freedom of expression and a breach of internet freedom assured by the Bill of Guarantees”.

“It proves that the Home Ministry is a Barisan Nasional anti-freedom tool of oppression,” he said.

malaysia today website 270808Raja Petra’s Malaysia Today found itself inaccessible to its readers since last week, when MCMC instructed all internet service providers (ISPs) to block access to the website.

Energy, Water and Communications Minister Shaziman, who was away when the ban was enforced, confirmed that it was not his decision on returning to the country.

Meanwhile, Home Minister Syed Hamid Albar has defended the government’s action against Malaysia Today, suggesting it was the ministry responsible for the ban.

Lim is apparently puzzled by the Home Ministry’s usurpation of power in instructing the MCMC to block the errant website when the commission was under the direct purview of the Energy, Water and Communications Ministry.

He is also critical of the MCMC for taking orders from the Home Ministry when it is not obligated to do so.

Khairy joins Dr M in criticising the ban

The Home Ministry and MCMC has already come under heavy fire from various quarters, including Rembau parliamentarian Khairy Jamaluddin and former premier-turned-blogger Dr Mahathir Mohamed.

Umno Youth deputy chief Khairy opposed MCMC heavy-handed tactic while Mahathir pointed out that the government would lose its credibility by blocking the website.

Lim blasted the authorities blatant and crude employment of state power as inconsistent with the widening democratic space in the information highway.

“What was reason for the blockade?” asked Lim, the Bagan parliamentarian.

He said the country’s administration should appear consistent in its liberal approach on Internet regulation and steadfast in its commitment to ensure free access to information - even as controversial or inaccurate as they may often be as in Malaysia Today's case.

“MCMC should immediately stop this nonsense for it would only create fear and misunderstanding, not only among freedom-loving Malaysians, but also the global community, particularly potential investors,” said Lim.

Kelantan Ingin Penjelasan Takrif Kemajuan Diguna Dalam Laporan Ketua Audit Negara

Reactions: 
KOTA BAHARU, 2 Sept (Bernama) -- Menteri Besar Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat meminta Ketua Audit Negara menjelaskan takrif kemajuan dalam merumuskan bahawa aktiviti jabatan dan agensi kerajaan negeri itu bagi tahun 2007 tidak menunjukkan kemajuan ketara.

"Saya nak tahu apa definisi maju tu dulu. Ukuran maju ke tak maju ini dikira dari mana," katanya kepada pemberita selepas merasmikan sambutan Hari Integriti Peringkat Negeri Kelantan di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas laporan Ketua Audit Negara yang mendapati aktiviti jabatan dan agensi kerajaan Kelantan sepanjang tahun lepas, secara umumnya tidak menunjukkan kemajuan ketara.

Menurut laporan itu, masalah membabitkan kelemahan perancangan, pelaksanaan dan pemantauan terus berlaku yang membabitkan agensi kerajaan negeri seperti Pejabat Tanah dan Galian, Yayasan Kelantan Darulnaim (Yakin) dan projek usaha sama Pembangunan Bandar Baru Tanah Merah.

Nik Aziz berkata kerajaan negeri sedia mengatasi semua kelemahan yang dikesan di jabatan dan agensinya.

Senjata tidak demokratik kembali menikam BN

Reactions: 
PARA pemimpin Barisan Nasional (BN), termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, ternyata tidak dapat menyembunyikan kebimbangan masing-masing mengenai ura-ura peralihan kuasa pemerintahan negara dalam masa terdekat ini.

Meski pun pada awalnya mereka lebih cenderung memandang remeh hasrat disuarakan Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk membentuk kerajaan baru menjelang 16 September ini, perkembangan politik memaksa mereka mengubah pendirian tersebut.

Banyak pihak melihat kemenangan bergaya Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu dalam Pilihan Raya Kecil Parlimen Permatang Pauh, 26 Ogos lalu, adalah katalis kepada perubahan politik negara. Perkembangan itu melonjakkan lagi kegusaran BN bahawa hasrat yang diuar-uarkan Anwar itu bakal direalisasikannya.

Kemerosotan sokongan terhadap BN dalam pilihan raya itu bukan sahaja suatu tamparan paling menyakitkan bagi parti pemerintah itu, malah seakan isyarat jelas bahawa rakyat turut mendokong impian Anwar melangkah ke Putrajaya.

BN ternyata tambah cemas dengan perkembangan itu. Kegusaran mereka makin terzahir dengan berlangsungnya beberapa majlis 'akujanji taatsetia'.

Belum pernah berlaku dalam sejarah negara parti pemerintah itu terpaksa berulangkali meminta Ahli-Ahli Parlimen dari parti-parti komponennya membuat ikrar taatsetia tidak berbelah bahagi terhadap BN.

Majlis sebegitu pernah diadakan sempena kunjungan Abdullah dan Timbalannya, Datuk Seri Najib Razak ke Sabah dan Sarawak ketika isu 'lompat parti' mula dicetuskan Mac lalu.

Ikrar serupa dibuat lagi dalam perjumpaan khas antara Abdullah dan Najib dengan BN Sabah di ibu negara.

Mereka ini turut dikerah memenuhi pentas kempen BN di Permatang Pauh tempohari. Kehadiran mereka itu dikatakan 'dipaksa' keadaan, semata-mata bagi membuktikan bahawa mereka masih setia kepada BN dan tidak akan berpaling tadah menyokong Anwar sebagaimana didesas-desuskan.

Pembuktian itu bagaikan belum cukup apabila kumpulan demi kumpulan Ahli-Ahli Parlimen BN mengadakan perjumpaan khas bagi menyatakan taatsetia mereka, termasuk di celah-celah kesibukan persidangan Dewan Rakyat.

Di setiap perjumpaan itu, mereka berikrar akan sama-sama mempertahankan kerajaan BN yang mereka dokongi.

Soalnya, apakah mereka perlu berbuat demikian jika menganggap ura-ura perubahan kerajaan itu sesuatu yang tidak serius? Ternyata tindakan dan reaksi ditunjukkan mereka itu sendiri membuktikan sebaliknya.

Persepsi serupa dapat digarap dari tindakan Abdullah mencuri ruang dalam ucapan Belanjawan 2009, Jumaat lalu membicarakan soal peralihan kuasa ini. Beliau bagaikan tidak berupaya membendung keresahan atas kemungkinan tersebut.

"Usaha pihak tertentu yang cuba menggugat kestabilan ini (politik negara) dengan merampas kuasa secara tidak sah tanpa mandat majoriti rakyat, perlu ditolak. Kita tidak boleh membenarkan ketidakpastian yang timbul untuk berterusan," kata Abdullah, disambut tepuk sorak gemuruh wakil-wakil BN.

"Saya tidak akan membenarkan gangguan ini diteruskan. Saya tidak akan membenarkan mandat rakyat dirampas daripada parti Barisan Nasional yang telah menang majoriti pada pilihan raya umum secara sah dan mengikut lunas demokrasi," sambung Perdana Menteri lagi.

Kata kunci dalam pertikaian beliau ialah tindakan menukar kerajaan sebagaimana dihasratkan PR itu 'tidak demokratik'.

Soalnya, apakah manipulasi kuasa menerusi pelbagai taktik dan strategi oleh BN selama ini suatu yang demokratik? Apakah perjalanan pilihan raya yang sering dipertikaikan ketelusan dan keadilannya benar-benar demokratik?

Bahkan di kalangan Ahli-Ahli Parlimen BN yang dipaksa membuat 'akujanji' itu sendiri ada yang mempertikaikan apakah paksaan ke atas mereka itu suatu yang bertepatan dengan lunas demokrasi?

Ada yang membuat kenyataan secara terbuka bahawa soal lompat parti adalah hak peribadi. Ia menepati prinsip demokrasi yang memberikan kebebasan kepada individu. Sebarang tindakan mengekang atau menyekat kebebasan mereka memilih parti, itu sebenarnya yang tidak demokratik.

Banyak perkara yang dapat dirasionalkan bagi membuktikan bahawa kerajaan BN selama ini tertegak di atas manipulasi kuasa secara tidak demokratik. Justeru, apa salahnya jika kini tiba giliran pihak lain pula mengambil usaha 'tidak demokratik' bagi menjatuhkan BN yang tidak demokratik itu?

16 September: Pakatan Rakyat akan bentangkan belanjawan yang lebih bertanggungjawab

Reactions: 

PETALING JAYA, 2 SEPTEMBER (SK)-KETUA UMUM KeADILan, Anwar Ibrahim menegaskan Pakatan Rakyat yang di gagasi KeADILan, PAS dan DAP akan meneliti semula belanjawan yang telah dibentangkan oleh Abdullah Badawi setelah mengambil alih tampuk pemerintahan persekutuan kelak.



“Pakatan rakyat akan meneliti semula belanjawan, dan bentangkan belanjawan baru yang lebih bertanggungjawab,” katanya dalam sidang media yang diadakan pagi ini di Ibu Pejabat KeADILan disini.



Tema utama belanjawan Pakatan Rakyat adalah memotong defisit, mengurangkan cukai, dan melaksanakan tender terbuka untuk kontrak-kontrak kerajaan



Dalam sidang media yang sama juga, beliau turut berkata perbincangan bersama ahli-ahli Parlimen dari Barisan Nasional terus berjalan walaupun dikawalketat dengan pemerhatian pihak-pihak cawangan khas,



-Suara KeADILan



[ Berita lanjut akan menyusul ]

Fitnah Berterusan Kaitan IMF Dengan DSAI

Reactions: 

email dari norbaina alias



Seperti dikatakan DSAI dalam Debat hari itu bahawa menuduhnya hendak menghancurkan Negara dengan meminjam duit IMF adalah fitnah berterusan.



Ianya memang fitnah kerana ternyata DSAI dihukum dengan isu IMF ini sedangkan ianya TIDAK BERLAKU kerana tidak mendapat restu PM masa itu. Jika perkara yang tidak berlaku bermakna ianya tidak dibuat, maka mengapa terus DSAI difitnah dan dihukum terhadap sesuatu perkara yang tidak dibuatnya. Inilah fitnah dan kezaliman. Menghukum terhadap sesuatu yang tidak dibuat. Sama lah dengan fitnah liwat.



Penyokong umno hanya disogokkan dengan konon DSAI meminjam duit IMF itu dan menyebabkan Negara terikat dengan mereka dan Negara akan hancur. Maka kita mesti berterusan bertanya, meminjam dari IMF itu telah berlaku atau tidak ?



Lagi sekali sifat dangkal umno kerana suka membuat andaian, menghukum perkara yang tidak berlaku yang mana dengannya akan tertutup rapatlah jenayah-jenayah dan penyelewengan yang telah berlaku. Kejahatan yang sah berlaku ditutup dengan andaian yang tidak berlaku.



Apa Beza IMF Dan Bank Dunia ?



Apakah ketika itu Malaysia tidak meminjam daripada mana-mana tabung kewangan dunia? Yang dihebohkan ialah DSAI hendak meminjam duit IMF, pinjaman yang dibuat negara ketika itu kepada Bank Dunia dan Jepun tidak pula dihebohkan. Meminjam juga kan namanya ?



Apa yang saya tahu sedikit sebanyak ialah beza meminjam dengan IMF dan Bank Dunia ialah IMF akan memantau pengurusan kewangan yang dipinjam itu. Dalam erti kata lain pemimpin tidak boleh menggunakan wang itu sewenang-wenangnya untuk mem'bail out’ kroni-kroni ketika kegawatan ekonomi hari itu. Perkara inilah yang menyebabkan PM masa itu tidak mahu menggunakan wang IMF dengan alasan kita akan diikat oleh IMF. Walhal dia yang terikat untuk membelanjakan wang tersebut.



Maka demi memuaskan nafsunya untuk bail out kroni-kroni dan anak-anak maka pinjaman IMF dihalang dan DSAI dijadikan sasaran kemarahan beliau. Dengan pinjaman dari Bank Dunia maka duit itu boleh diuruskan sendiri dengan lebih bebas.



Kadar Pinjaman IMF Tidak Mengadai Negara



Kadar pinjaman jika pun dibuat oleh DSAI kepada IMF adalah dalam had yang tidak menjejaskan kedaulatan Negara. Kerana itu dasar DSAI semasa menjadi menteri kewangan dulu antaranya ialah mengurangkan defisit dan membayar bagi mengurangkan beban hutang sebanyak mungkin supaya Negara tidak bangkrup dek kerana nafsu PM yang sebenarnya menguruskan Negara dengan penuh nafsu kebendaan mega sana sini atas nama pembangunan untuk rakyat.



Mengapa DSAI Tidak Dikaitkan Dengan Dunia Arab ?



Dalam ceramah-ceramah DSAI beliau mengatakan bahawa boleh memohon bantuan daripada Negara-negara Arab, bila pula dia mengatakan akan meminjam dari badan-badan Yahudi tersebut ? Apakah umno tidak pernah memohon bantuan pakar yahudi untuk menghadapi pilihanraya yang lepas-lepas ? Dan banyak lagi bukti bahawa umno dan bn lah yang mempunyai hubungan dengan yahudi.



Mengapa hanya dihebohkan DSAI dan hubungannya dengan badan-badan Yahudi tetapi ditutup hubungan baik beliau dengan Negara-negara Arab dan ulamak-ulamak dunia ?



Nota : Pertubuhan freemason ramai dianggotai pemimpin umno dan bn. Freemason tu pertubuhan dakwah islamiah ke ?

16 September ; Berjaya Atau Tidak Tetap Satu kejayaan

Reactions: 

email dari norbaina alias



Perancangan DSAI sangat menakutkan musuh. Samada 16 September terbentuk kerajaan PR atau tidak adalah persoalan akan datang yang diluar jangkauan akal kita.



Jika benar berlaku alhamdulillah, Malaysia akan berwajah baru dan harapan untuk menjadi Negara yang lebih baik adalah cerah. Jika tidak berlaku mungkin kita boleh tukar sahaja tahun nya. Biarkan 16 September terus menjadi tarikh keramat setiap tahun yang menghambat keresahan kepada musuh sehinggalah ke PRU 13 nanti yang akan menjadi pentas pertarungan penentu kemenangan untuk PR memerintah Malaysia.



DSAI tentu merancang sesuatu dengan bersungguh-sungguh dan ianya bukanlah auta hanya semata-mata jika ianya tidak berjaya. Kita yakin ia bukan auta tetapi satu cita-cita yang disusuli usaha bersungguh-sungguh. Cuma kejayaan atau sebaliknya adalah di tangan Allah kerana ianya belum tiba tarikh berkenaan.



Jika tidak berjayapun, tidak ada apa-apa kerugian wang jutaan ringgit rakyat. Berbeza dengan kegagalan projek-projek pembangunan umno dan bn yang telah menjahanamkan jutaan ringgit wang rakyat. 'Auta' DSAI ini tidak akan menjahanamkan negara dan rakyat jika dibandingkan dengan AUTA pemerintah bn.



Auta Adalah Cerita Liwat 2 dan Sumpah



Yang auta adalah cerita fitnah liwat dan sumpah laknat diri sendiri. Yang ternyata telah mendedahkan auta tersebut ialah Imam Ramlang Porigi. Manakala yang ternyata tidak auta ialah pembunuhan Al Tantuya dan penggunaan C4. Ia adalah kisah benar berlaku dan seseorang sentiasa dalam keadaan resah gelisah selagi kes itu tidak selesai.



Sokongan Kepada DSAI Tidak Terjejas



Sokongan terhadap DSAI dan PR tidak akan berubah hanya kerana tarikh tersebut belum tercapai cita-cita yang dirancang. Pemimpin yang baik perlu bercita-cita besar seperti ini demi masa depan rakyat. Paling tidak, ianya menjadikan pemimpin bn tidak lena tidor malam. Jika ‘auta’ itu menjadi kenyataan tentu ramai pemimpin bn yang akan hilang ingatan.



Apa Bukti DSAI Merasuah Pemimpin BN ?



Cukup pandai si lipan mengatakan haram memancing dan merasuah ahli parlimen bn untuk masuk PR sebagai haram. Fitnah liwat tidak haram ? Suka bersumpah islamik ke? Menipu, rasuah, menyeleweng duit rakyat, halal ke ? Pengundi hantu, politik wang dalam bn bukan rasuah ke ?



Apa bukti DSAI merasuah pemimpin bn ? Apa lagi buatlah lapuran kepada BPR dan polis ? Bukankah jenayah seperti itu yang sangat ditunggu oleh bn untuk menghancurkan DSAI dan PR?



Pandai pula si lipan menganjurkan DSAI pertanding secara gentleman walhal berkeliarannya pengundi hantu seperti di Permatang Pauh dan PRU selama ini bukan menjadi rahsia lagi.



Lompat Parti Haram ?



Lompat parti yang bagaimana yang haram ? Kalau semata-mata lompat parti haram maka yang paling besar haram ialah Ezzam la. Telah dua kali haram kerana keluar masuk umno. Dan kini telah berubah wajah seperti serigala jadian yang kuat menyalak dalam umno ketika melihat bulan mengambang.



Kalau lompat dari satu parti yang penuh mungkar kepada parti lain yang lebih bersih, haram ke? Apakah melompat dari agama lain kepada agama Islam juga haram ?



Kesimpulan



Apa yang pasti sikap umno dan penyokongnya sama sahaja. Suka menuduh, memfitnah walaupun di bulan Ramadhan dan menggunakan agama bila terdesak, kuman di Permatang Pauh nampak, gajah kenyang di Putrajaya tak nampak. Bukan mata yang rabun tetapi hati yang berkarat.



Yang pasti resah dan gelisah bukannya DSAI tetapi adalah lebih resah gelisah lagi pemimpin bn dengan tarikh 16 September tersebut. Semenjak tarikh itu menjadi buah mulut politik tanahair, tiada saat yang tidak panas bagi pemimpin bn walaupun hujan lebat menyirami siang dan malam sekarang ini. Itu belum lagi DSAI mendapat tempat di Putrajaya tu.



Ternyata bahawa dengan menjadikan musuh resah gelisah pun sudah menjadi satu kemenangan dalam perjuangan. Jika tercapai cita-cita 16 September…TKO terus bn !



DSAI you’re a very smart leader ! Seperti kata Hamid Albar, “ I like this guy”.

Abdullah and Anwar — flip sides with the same thinking

Reactions: 
SEPT 2 — Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi and Datuk Seri Anwar Ibrahim share several similarities. They both call Penang home. They both have managed to get on the wrong side of their former mentor, Tun Dr Mahathir Mohamad.

And it seems they both will go the extra mile to protect their own political comrades, sometimes even sacrificing their principles and convictions about Malaysia, and tenets of the Federal Constitution.

No?

Let’s consider the facts. When Parti Keadilan Rakyat’s Zulkifli Nordin led the mob against the Bar Council for organising a forum on conversion to Islam, he was slammed by many from his own party for his thuggish behaviour. Except Anwar.

The Bandar Baru Kulim MP went into hiding after the incident and emerged more than a week later, defiant and unrepentant. He said that he had explained his actions at the forum to Anwar and had been cleared. He then lashed out enemies of Islam and said that he would reprise his role in breaking up the forum if necessary.

The silence from Anwar was deafening. Incidentally, no action has been taken against Zulkifli, despite threatening noises from Dr Syed Husin Ali, Sivarasa Rasiah and Tian Chua who were upset at the force and language used by protestors to disrupt the forum. Among other things, the demonstrators told the Chinese in not so polite terms to return to the land of their ancestors.

On hindsight, it is easy to understand why Anwar did not come out strong against Zukilfi.

He knew that though the MP’s actions were slammed by the chattering class and non-Muslims, they were hugely popular with Muslims who felt that Zulkifli and the protestors were standing up for Islam and its special position in Malaysia. He also had his eye on the Permatang Pauh by-election where ground reports suggested that he had the full backing of Chinese and Indian voters but had yet to win over a significant portion of the Malay vote.

So the best solution: stay clear of the Zulkifli controversy and hope that the controversy goes away.

Political consideration was also pretty much on Abdullah’s mind when he responded meekly to the controversy surrounding Datuk Ahmad Ismail’s comments about the Chinese at a political rally on the eve of the by-election.

The Bukit Bendera Umno division chief reminded Malaysian Chinese that they are immigrants and assigned them second-class status. He has not apologised for his comments which have upset the MCA and Gerakan, many of whom want him to be suspended or hung out to dry by Abdullah and the Umno leadership.

Abdullah has attempted to diffuse the situation by saying that Ahmad did not mean to offend anyone, adding that the he would tell the division chief not to repeat those words. This assurance is akin to applying. minyak angin on an open sore — it just worsened the situation.

On the face of it, it is difficult to understand why Abdullah is going out on a limb for Ahmad. Ahmad was a staunch Anwar soldier in the old days and enjoyed rubbishing the prime minister when he was not elected as one of Umno’s vice-presidents in 1993.

Abdullah’s loyalists still remember Ahmad’s choice words against Abdullah when the PM was a political nobody.

So why is Abdullah not prepared to chastise this man whose arrogant comments only serve to entrench the antipathy that non-Malays feel towards Umno and the Barisan Nasional?

Put it another way. Why is Abdullah prepared to stand by and watch the stature of the MCA and Gerakan sink further among Chinese? Every time an Umno leader makes a stinging comment about non-Malays or their religious practices and it goes unpunished, stronger is the view among Chinese and Indians that the MCA, Gerakan and MIC are political weaklings, and not worth supporting.

Abdullah knows this very well. But the fact is between now and December only one thing matters to him — obtaining the bulk of nominations from 191 Umno divisions and being re-elected as the party president.

Everything else is a distant second. And that includes pushing through legislation for a Judicial Appointment Commission (which incidentally is also unpopular with the Umno crowd). Or disciplining a party warlord, who comments about the status of Chinese just happens to be the majority view in the ruling party.

It is an open secret that many Umno politicians feel “betrayed’’ byChinese and Indian voters and want to punish them for supporting Pakatan Rakyat in Election 2008. They also believe that the non-Malays have become too vocal since March 8 and need to be put in their place.

So Ahmad Ismail’s comments are not isolated thinking. It is the majority view in a party that will not accept that non-Malays also have an ownership stake in the country.
Abdullah is not prepared to challenge this view and risk upsetting the support of party warlords like Ahmad Ismail. His survival comes before anything else. Between now and December, political consideration trumps everything else.

So maybe Abdullah and Anwar have got more in common than they wish to acknowledge. They both are prepared to leave their ideals of a Malaysia for all by the wayside if it means keeping the support of their home constituency.

Sad but true.

-TMI

Pedra Branca: New joint panel formed

Reactions: 
SINGAPORE, Sept 2 — Singapore and Malaysia have set up a new sub-committee to deal with maritime, airspace and fishing matters around Pedra Branca, Middle Rocks and South Ledge.

Both sides will also finalise over the next few weeks technical preparations for a joint survey of the area.

That will pave the way for eventual discussions on how to delimit the territorial seas there.

Both sides yesterday provided an update on issues relating to the enforcement of the International Court of Justice (ICJ) judgment on sovereignty over the three maritime features.

The update followed the second meeting of the Joint Technical Committee on Aug 20 at Malaysia's seat of government in Putrajaya.

In May, the ICJ awarded Pedra Branca to Singapore and Middle Rocks to Malaysia. It also ruled that South Ledge belonged to whoever owns the territorial waters it sits in.

The three features in the Singapore Strait are located some 40km east of the republic's main island.

At the latest meeting, both sides agreed that the new sub-committee on maritime and airspace management and fisheries should continue to hold discussions in the following weeks.

They also gave the go-ahead for fishermen to continue with their traditional fishing activities in waters beyond 0.5 nautical miles off the three maritime features.

The joint press statement issued yesterday, by Malaysia's Foreign Minister Datuk Seri Rais Yatim and Singapore's Foreign Minister George Yeo, reiterated both countries' commitment to “honour and abide by the ICJ's judgment and fully implement its decision”.

The Joint Technical Committee, co-chaired by Malaysia's Foreign Ministry secretary-general Rastam Mohd Isa and Singapore's Permanent Secretary for Foreign Affairs Peter Ho, is due to meet again in the middle of this month in Singapore.

-TMI

Saving the MCA from itself

Reactions: 
Thean says he will propose amendments to the party constitution once he is elected to the central committee. — Picture by Shannon Teoh

Datuk Theng Book shot to prominence in the MCA this year when he launched the “Save MCA” campaign which, in its initial guise, served as a platform to force president Datuk Seri Ong Ka Ting out of office via an anti-Ong brothers (Ong’s brother Ka Chuan is the secretary-general) movement.

Currently, the vice-chairman of the Puchong division, he was a prime mover in the snoop squad allegations against Ka Ting, Youth chief and Health Minister Datuk Liow Tiong Lai and Deputy Youth and Sports Minister Wee Jeck Seng.

The trio were accused of masterminding the collection of material in order to “assassinate” their rivals within the party. As the MCA party election in October draws near, SHANNON TEOH
speaks to Theng on why the party needs to be saved.

What does MCA need to be saved from?


There is too much power in the president's hand. He can appoint up to seven central committee members including the secretary-general and treasurer. So if he controls another 40 per cent of the 24 elected central committee members, he controls the entire central leadership.

He also appoints state liaison chiefs, puts people on the board of The Star, Huaren Management Holdings, the investment arm of the MCA, he can nominate people into Maybank and Tenaga. He can appoint senators. And he's so powerful that he can just appoint all yes-men. So how does the party remain strong?

The problem is that so many rely on politics as their rice bowl. You need to treat it as an obligation and duty rather than a profession so if your principles are compromised, you can just resign. So because of this, many are afraid to lose their rice bowl. Today, our leadership seems to be professional politicians.

We want to make things more democratic and transparent and create a new standard, a norm in the party. If you're no good, you go. I'm not talking about it personally. When you make bad decisions, you take responsibility. This is the culture you need to cultivate.

Why have you targeted Ong Ka Ting specifically?


One of the fundamental reasons is the failure in the March 8 elections. In any political party, if you cannot perform in an election, then the party is finished. From over 90 ADUNs (state assemblymen), we are down to 30-something. From 40 to 15 MPs. It's our worst performance in our history. By whatever standard, European or Eastern, the president has to take responsibility for that.

Ka Ting, instead, looked for excuses, blaming the central committee when the decision for all election candidates was made by him. He treated the general election like a party election to strengthen his position in the party and to build up the Ong dynasty, to bring his brother Ka Chuan in as the next president.

Ka Ting also wanted his cronies to be elected representatives to put the MCA under his absolute control. For example, Ka Chuan lost in the 2004 general election but Ka Ting still appointed him Perak chief and then he gave him a safe seat to run for 2008. He was also appointed, not elected, secretary-general of the MCA.

If he wants his people, he gets his people. What if you had been working in this company for 20 years and the boss doesn't like you and just puts a freshie above you? That's why I always say he treats the MCA like Ong Brothers Sdn Bhd.

His leadership was crucial in our defeat. His style is to negotiate and compromise but in a lot of critical issues he has not performed to the mark considered acceptable by the Chinese community.

This shows he lacks leadership capabilities. I don't want to get personal and hit him below the belt. But this fight is over as he has already declared that he will not be running in the upcoming party polls. Of course he says it's not because of us, but the result is the same. As long as you go, I am okay.

As far as Ka Chuan is concerned, we will let the delegates decide his future. If he wins, he will have to depend on his own capability since his brother is no longer in the picture.

Why have this "Save MCA" campaign? Why not run for party elections and propose these changes through the system?


This is why I am running for a place in the central committee. This will allow me to continue the "Save MCA" campaign until I see the change.

Once elected I will propose amendments to the constitution. If possible, we elect the president from the grassroots, not from the 2,000-over central delegates. This is like Umno, who virtually elect the prime minister based on 2,000-plus delegates. In the MCA, the president can appoint the state liaison chief who will then influence the division chairs who then control the selection of delegates.

So I have proposed that the branches should elect the president. For example, each branch has about 10 committee members. Say you have 4,000 branches, so you will have 40,000 votes for the presidency, so you have to be responsible to a large number of people, like a real presidential election and we should also appoint state liaison chiefs in the same way.

The other benefit you get is that people have formed branches and put their family members as chairmen and the rest of the members are there by name only and there are no real active members. Indirectly, with this system, you are compelling people to be active in their branches and avoid phantom members.

This system will be more democratic because there is no way for one person to control the majority of the 40,000 voters. Of course, you can't ask for over a million members to elect the president because it's too costly but the fact is now your performance will have to count.



So 40,000 grassroots leaders will represent the 1.2 million membership which is more democratic compared to just 2,500 delegates where you only need to control about 1,300 delegates.



What is at stake at this MCA elections?



This will determine the future of the party and which direction we are headed. The new leadership will need to reformulate a new masterplan based on the principle where you have to take a stand. You can't keep to the old pattern of simply following orders.



There is a new political culture and scenario. Are we prepared to relook the basic structure of our party? Can we leave the Barisan Nasional? Can we admit non-Chinese?



We can't just be stubborn but open it for discussion. For example, Selangor MB Tan Sri Khalid Ibrahim mooted the idea of opening up UiTM to non-Bumis. I think you must be brave enough to at least discuss it. If the proposal is beneficial to everyone, why not?



We need to open things to discussion in good faith without hard feelings. If we think the MCA leaving the BN is a good choice, okay, then let's do that. Who knows, one day Umno might say, you're not doing a good job and kick the MCA out. So we should not be afraid to discuss anything for the good of the party.



Are race-based parties still relevant?



I was just telling members in my Puchong division, if any MCA leader goes around talking about unity of Chinese, they are obviously outdated. Today, it's about the unity of rakyat Malaysia.



So the new leadership will have to discuss this in view of the political situation. No doubt the MCA is a race-based party but all this while, I don't know about others, my approach has been multiracial. I'm head legal advisor of the public services and complaints bureau. I serve everyone. Indian, Malay or Chinese I serve. So long as you are Malaysian I will help you.



Historically, our name is the Malaysian Chinese Association but times have changed. You can have a company named ntv7 forever and carry the name but the content and structure can change. The name doesn't matter but the culture has to change.



I'm not saying we should or shouldn't allow non-Chinese into the party but we can open this up for discussion.



The young generation now wants something that is fair and just. They have been exposed to globalisation and know their rights. They are not interested in colour or religion. What they want is if they have capabilities, a platform to perform. If you are good, you should be given opportunities.



Of course, we will still help the poor and less fortunate. We can offer them education opportunities but we can't help them forever. We can help them with regards to urgency but not just blanket help.



The world is increasingly globalised and protectionism is dying. We cannot hold on to our tongkat culture.



The panel of inquiry said the snoop squad does not exist.



No, we have sufficent evidence that it exists. After all the investigation, we understand that they have compiled a 100-plus-page report but only revealed to the public a seven-page report. So it is a summary report which does not tally with the full evidence. Can a judge sentence you to death without giving you the reason and showing all the evidence?



So nobody knows what is in those 100 pages. We were told even the presidential council committee does not have a copy.



They say Ong Ka Ting is not directly involved. Fair enough but which developer when building a house will lay the bricks himself? He will engage contractors. But can you answer for Liow Tiong Lai, Wee Jeck Seng and Tee An Chuan? He has no answer for them.



He is trying to disassociate himself from it and say the rest is not my problem and I don't have to answer for it. Immediately after the panel found Ka Ting was not involved, instructions went out to all the Chinese newspapers to tell them to stop reporting on it. We revealed more evidence, Tee An Chuan's working report, but they didn't want to report on it.



For the current presidential race, are you for Datuk Ong Tee Keat?



I'm not. I cannot see his track record. I don't want to talk badly about him but there is no proof that he is capable. I'm for Datuk Seri Dr Chua Soi Lek. He has proven himself as Health Minister, where he did very well, and he is an outspoken leader.



More importantly, when things happen to him personally, he dares to admit it and accept responsibility which is rare today. So this is what "Save MCA" wants, because in future, if he makes a mistake he will take responsibility for it. This is the kind of leader we need at this juncture.



For example, you teach your son, if you make someone pregnant you must admit it. Then when he does, you slap him and chase him out. That's not the way. You have to encourage him to take responsibility.



After all, his wife has no complaints so who the hell are we to complain? If your wife says you can take another woman, who the hell are we to say cannot? Only the wife is in a position to complain.



The other argument is the video itself. If I send someone to your house and plant the device, is that your fault? No, it's the person who planted the device. When Tee Keat hit him for it, it was like hailing the filmmaker as the hero.



Is MCA still a towkay party?



No, not anymore, that image is no longer relevant. Now the MCA is reverse. The big businessmen don't want to come in already. Previously, only those with good financial backgrounds come in to help the MCA and hold positions. You must remember, 30 years ago, the Chinese were fighting to make a living, so poor people had no time for politics. So it appeared that the MCA was full of towkays.



Today, any wage-earner can come in. Maybe Ka Ting is the towkay in a sense but he should be called the taiko, the big boss.



When you look at the history of MCA presidents, there has never been one with a moustache. So do both Tee Keat and Soi Lek have a chance?



Yes, our presidents have never had moustaches. So both Tee Keat and Soi Lek have a chance but those with moustaches can only run for deputy like Tan Sri Chan Kong Choy and Datuk Chua Jui Meng. But in any case, Chua Jui Meng has no base support with or without his moustache. I think he has been concentrating more on church work.



-TMI

Malaysia Baru - Janji Anwar 16 September ini

Reactions: 
PERMATANG PAUH, 2 Sept (Hrkh) - Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (KeADILan), Dato' Seri Anwar Ibrahim mengulangi kenyataannya akan menurunkan harga petrolium serta membebaskan kesemua mereka yang merengkok dalam tahanan Akta Keselamatan Dalam Negara (ISA) sekiranya kepimpinan kerajaan bertukar tangan pada 16 September ini.

Menurutnya, tarikh keramat itu diambil sempena kemasukan Sabah dan Sarawak ke dalam Malaysia. Pakatan rakyat memerlukan 30 ahli parlimen berhijrah daripada Barisan Nasional (BN) ke gagasan baru untuk membentuk 'Malaysia Baru' yang lebih bergaya.

"16 September akan tercipta satu lagi lingkaran sejarah negara apabila Malaysia baru dibentuk dengan kemasukan Ahli Parlimen daripada Sabah, Sarawak dan Semenanjung.

"Matlamat itu penting demi maruah negara yang telah berkecai ekoran tangan kotor kepimpinan negara yang berkuasa, " jelasnya lantang dalam majlis makan malam Pakatan Rakyat Pulau Pinang di tapak Ekspo Seberang Jaya semalam.

Turut hadir dalam majlis berkenaan ialah Ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, Presiden KeADILan, Dato' Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail. Pesuruhjaya PAS Negeri, Ustaz Salleh Man dan ramai lagi kepimpinan parti peringkat negeri.

Beliau membidas kenyataan Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi yang meminta beliau tidak merampas proses demokrasi bagi penubuhan Kerajaan Pakatan Rakyat.

Kata Anwar, bagi Abdullah, demokrasi yang ada sudah cukup menyelamatkan negara daripada dijajah kembali.

"Sekarang kita bercakap soal demokrasi yang tempang bukan dijajah. Demokrasi yang ada kini bukan membela rakyat pertengahan dan bawahan tapi saudagar atau kroni terdekat lagipun jika benar demokrasi menjadi teras negara kenapa ramai lagi di bawah ISA, " terang beliau.

Di mana letaknya demokrasi yang dimaksudkan, suara rakyat di sekat, kebebasan akhbar dan kepada individu yang rajin membatu Pakatan Rakyat ditakut-takutkan.

Bagaimana pun bagi rakyat Permatang Pauh segala dakwaan atau fitnah tidak langsung memberi kesan sebaliknya mereka menghadiahkan keputusan yang mengejutkan.

"Umno memang terkejut bilamana mendapati keputusan sebaliknya berlaku. Saya terhutang budi pada pengundi di Permatang Pauh kerana mereka sanggup memberi ruang kepada saya untuk mengubah landskap politik Malaysia," ujarnya.

Renungan: 14 Hari Sebelum September 16.

Reactions: 
1 Malaysia tau apa itu September 16.1 Malaysia tau apa yang menunggu Malaysia pada September 16.kenyataan atau khayalan, hanya Allah yang Maha Mengetahui.DSAI hanya mampu merancang tapi jangan kita lupa Allah yang akan menentukan.

Aku nak bawak korang mencelah serkap, perangkap, jerat & prasyarat dalam merealisasikan September 16.serkap, perangkap, jerat & prasyarat ni bukan untuk kita lalu, buka untuk kita tempuh, bukan untuk kita harung tapi inilah yang perlu DSAI lalu sebelum September 16 jadi realiti.

Kita cuma perhati & berharap.ada yang berharap jadi kenyataan & ada jugak yang berharap jadi khayalan.terserah pada politik masing-masing.politik aku? politik aku politik jahat.jahat sebab aku tak berada dalam kerajaan pusat.sebab apa aku tak berada dalam kerajaan pusat? sebab aku penentang.

Pemanis.


Sebelum September 16, pasti DSAI dah tetapkan dateline rundingan sebelum agenda berjalan.itu strategi politik yang tak semua orang boleh buat.Tajol Rosli gagal merampas takhta kerajaan Pakatan Rakyat Perak sebab dia tak de strategi ni.Tajol cuma ada tarikh, tapi tak pernah rancang strategi... ni kita panggil politik hentam kromo...

Politik kedai kopi.duduk kedai kopi, bersila rapat layan dam.takat tu je Tajol pandai.sebab tu dia gagal. bila gagal kena spare tisu banyak-banyak.tisu kene spare banyak-banyak, bateri handphone kene biar week.kalau boleh, tutup trusss handphone. pasal apa tutup handphone?pasal tak tau nak jawab kalau orang call tanya apa jadi 31 Ogos.

Pemanis Tajol cuma ayaq liyor.ayaq liyor zaman la ni tak laku dah.aku dengar cerita Tajol tengah buat plestik sejeri.

Kepercayaan & keyakinan.


Nak deal bukan senang.ni bukan deal nak jual beli kambing.ini deal nak tukar tampuk no-1.kena tanam kepercayaan & keyakinan.bukan sorang dua yang nak ditanam kepercayaan & keyakinan tapi lebih dari 30 orang.ingat senang ke?

Kita ni nak yakinkan member rapat pun sikit punya susah, ini pulak nak yakinkan pihak yang bukan segaris dengan kita.aku Pakatan Rakyat, hang Barisan Nasional.2 musuh tradisi.macam mana nak bagi berkawan 2 ni?ni bukan takat nak bagi shake-shake hand je.ni nak bagi isi borang keahlian terus.hangpa ingat senang ka?

Kalau orang tak percaya, kalau orang tak yakin... jangan harap la...

Mandrem.

Ada beberapa kementerian yang mesti di"mandrem"kan sebelum dapat jadikan September 16 1 kenyataan.(mandrem bukan bermaksud "bomoh"kan).

1 - BPR(Badan Pencegah Rasuah): Yang ni penting.kalau pemanis untuk yang ni tak menarik, kemungkinan besar Badan ni akan dipergunakan oleh kerajaan pemerintah sekarang.kuasa ada pada kerajaan.apa pun depa boleh buat untuk gagalkan rancangan hatta mempergunakan BPR untuk mengada-adakan tuduhan pun boleh.

Tak percaya?tengok je apa jadi di Perak.aku malas nak cerita kat sini hal sebenarnya sebab ada kawan yang akan dedah.sebelum ni pun dah dijelas serba sikit tapi tak secara detail.sampai masa akan didedah detail.tunggu je.

Kalau DSAI dapat yakinkan BPR kreadibility yang ada pada DSAI, yakinkan BPR apa kebaikan yang akan BPR dapat kalau peralihan kuasa berlaku nanti, tak mustahil DSAI akan dapat kepercayaan BPR & peluang kerajaan pemerintah untuk perguna BPR akan terkubur.

Tak kan BPR nak subahat dengan kerajaan lemah?baik la biarkan perubahan berlaku demi kebaikan asalkan tak berlaku salahlaku rasuah dalam peralihan.

2 - PDRM(Polis Di Raja Malaysia): Yang ni pun sama kes jugak.tapi aku letak yang ni dalam kategori kritikal.kritikal sebab ni la 1-1nya institusi yang paling tak baik hubungannya dengan Pakatan Rakyat.tanya la sape-sape yang pro Pakatan Rakyat pandangan depa pada PDRM.aku berani cop ataih dahi dari 10 responden yang hangpa buat survey, sekurang-kurangnya 7 respondan akan bagi respon negative pada PDRM.

Ni bukan silap orang ramai.tapi silap orang uniform Pulis sendiri.aku sendiri tengok PDRM ni macam alat kerajaan.kerajaan pemerintah macam pegang 1 remote control untuk control PDRM.akibatnya, nama PDRM menjunam ke carta paling rendah dalam carta popularist Malaysia.

Kalau dibagi pilihan samada nak undi PDRM atau Pak Guard Kilang dalam bab amanah, aku undi Pak Guard Kilang.

3 - Kehakiman(korek korek korek korek korek): Ni lagi 1 sistem yang nak kena pancing elok-elok.bukan tak tau struktur yang ni dah rosak sejak zaman TDM lagi.lagi satu produk permainan remote control oleh kerajaan pemerintah.

Depa boleh masuk court & bicarakan sesape pun dengan skrip yang dah siap sebelum pendakwaan bermula.parah sungguh yang ni.hangpa kalau masuk court, anak dara hangpa kene tarah dek menteri ka, orang ada pengaruh ka(ultraman Had Hari) belum tentu hangpa boleh menang kes sebab ni semua boneka.

Sebab apa jadi boneka?sebab dari asal tak de kreadibility.bila tak de kreadibility, masing-masing kena pasang talian hayat.sape talian hayat?menteri la... sape lagi?

3 Sistem terpenting.

Aku bagi 3 sistem yang paling penting dulu yang kita kena perati.3 sistem kat atas ni wajib DSAI buat sesuatu sebab 3 ni lah yang paling kuat pengaruh dalam pemerintahan mana-mana kerajaan.kalau 3 sistem ni dapat DSAI jinakkan, tak mustahil September 16 jadi kenyataan.

Kalau 3 sistem ni tak dapat DSAI jinakkan menjelang September 16, maka kemungkinan besar DSAI akan gagal merealisasikan apa yang dirancang pada September 16.

Bagi aku(personal)kalau DSAI tak dapat jinakkan 3 institusi kat atas tu, maka DSAI tak layak memimpin negara.sebab apa aku cakap tak layak?fikir......

DSAI bakal dinobat sebagai PM Malaysia(insya-Allah kalau September 16 jadi realiti)& sebagai seorang PM, semua institusi tadi akan berada dibawah kerajaan.pemimpin no-1 mestilah seorang yang amat berkaliber & kepimpinannya diiktiraf oleh institusi-institusi dibawahnya(kecuali pembangkang).

kalau dari awal DSAI gagal mengawal istitusi-institusi tadi, maka umur kerajaan baru tidak akan bertahan lama sebab kegagalan mengawal institusi-institusi tersebut memungkinkan pengaruh kerajaan lama menguasai mereka & seterusnya akan dieksploitasi oleh "bekas kerajaan" untuk meruntuhkan kerajaan baru.

Jangan pandang remeh hal ini.mungkin kita akan fikir - "ah...depa dah tumbang...tak leh buat apa dah..." tapi jangan kita lupa bukan mudah untuk menerima kejatuhan selepas berkuasa lebih 50 tahun.

DSAI "Cool"...

Kalau DSAI berjaya mengawal ke 3-3 institusi kat atas tu, memang tak syak lagi bahawa DSAI adalah manusia paling "Cool" di Malaysia & tak syak lagi bahawa DSAI memang layak untuk berada pada kerusi no-1 negara.

Aku tak tau apa rancangan DSAI buat masa ni sebab aku tak pernah sembang face 2 face dengan DSAI tapi apa yang aku tau dari mulut orang-orang yang aku tau selalu berurusan dengan DSAI, lompat-melompat bukan sekadar cita-cita, tapi bakal jadi realiti & aku yakin yang tu.jumlahnya lebih dari cukup untuk bentuk kerajaan baru tapi halangan yang aku nampak ialah apa yang aku cerita dekat atas tu.

Tak lama dah tarikhnya tu... selama ni ramai yang pertikai apa yang DSAI cakap.tapi lepas 1-1 kenyataan dari DSAI jadi kenyataan, bukan Malaysia je yang berdebar-debar... aku ingat Zimbabwe & Panama pun berdebar-debar jugak.ye lah... kaau jadi kenyataan, aku dengar salah 1 dari 2 negara yang aku sebut tadi bakal terima pemastautin baru - TDM... awal-awal dah anounce nak migrate...

Takut la tu...

Nostalgia Isham: Bagitu Lama Dahulu

Reactions: 
Nukilan - Tukar Tiub

Bagitu lama dahulu ketika nenek saya masih hidup. Ketika itu semuanya cukup indah. Kami tidak memiliki banyak. Tapi alam kami penuh dengan kegembiraan. Zaman itu – zaman yang telah berlalu – zaman yang telah diambil oleh masa.

Bila puasa sampai saya cukup gembira. Bukan sebagai kanak-kanak yang warak tetapi sebagai kanak-kanak yang tidak pernah sabar menunggu pesta-pestaan di bulan Ramadan. Lumayan dengan pelbagai makanan dan manis-manisan.

Ketika kanak-kanak ada harinya saya akan berpuasa penuh. Ada hari setengah hari. Ada hari tidak puasa langsung. Semuanya indah. Ibu, bapa , abang dan kakak saya tidak pernah menjanjikan syurga atau neraka – mereka juga telah melintasi zaman yang sama. Saya tidak pernah di besarkan dengan Syurga dan Neraka – janji manis dan janji ganas. Kami membesar dalam kampong dengan penuh budaya kampongan Melayu.

Rumah kami tidak ada arloji. Terlalu jarang ada tetanga di kampong yang memilikinya. Hanya masjid dan mungkin di rumah Ketua Kampong yang ada arloji. Arloji tangan pastilah sesuatu yang jarang dimiliki.

Rumah kami memiliki concorong – beteri basah – kalau bateri menjadi kering maka susahlah mendengar suara tanda berbuka. Tapi dunia masih indah. Datuk Undang kami akan meledakan meriam untuk memberitahu orang kampung bila waktu tepat untuk berbuka. Dentuman meriam ini akan di sambut oleh pukulan beduk dari masjid ke masjid dari surau ke surau. Akhirnya semua daerah tahu bila waktu berbuka.

Kami kanak-kanak lebih awal lagi telah memasang telinga untuk mendengar ledakan meriam ini. Bayangkan kami kanak-kanak cuba mengagak-agak dan meneka bila agaknya meriam ini akan meledak. Ianya menjadi satu permainan dari budaya kemeriahan puasa daerah kami. Ini terlalu lama dahulu, sebelum dunia senja kampong kami dibingarkan oleh kereta dan motosikal.

Paling enak ialah berbuka di surau. Saya akan mandi di sungai lebih awal. Kadang-kadang secara menyuruk-nyuruk saya mengambil bedak puteh ibu saya sebagai tanda hormat - entah untuk siapa, saya pun kurang sedar. Bukan untuk Yang Maha Esa mungkin untuk dilihat suci dan bersih.

Pilihan makanan cukup lumayan di surau. Ada berbagai manisan dan kueh mueh untuk di nikmati. Tidak pernah lauk, gulai dan kueh kami di datangkan dari kedai atau dari warong. Semua buatan sendiri.

Makanan ke surau tidak pernah datang dalam plastik semuanya datang dalam mangkuk tingkat. Sesudah dipakai ianya dibasuh dan bolih di gunakan hingga hari kiamat. Tidak ada yang membazir. Tidak ada apa-apa yang kami buang. Kami bukan pencinta alam – kami tidak sedar pun tentang alam, cuaca dan panas. Kami hanya tahu ini budaya kami merayakan kehidupan segembira yang boleh kami rayakan.

Yang datang ke surau ini hampir ke semuanya saudara mara yang ada petalian darah. Duduk di kampong adalah duduk di kelilingi oleh saudara mara. Jiran dan tetangga juga tidak ada beza dari kaum keluarga sendiri.

Di surau kami tidak ada ucapan-ucapan ganas-ganas tentang Syurga dan Neraka. Tidak ada sesiapa pun yang akan bercerita tentang politik jauh sekali tentang ekonomi, saham atau pink form. Tidak pernah ada perebutan untuk menjadi imam atau ahli jawatankuasa. Kami kanak-kanak disedarkan – yang tua di hornati – yang jahat di jauhi.

Sesudah magrib kami berbuka untuk memakan juadah yang dihidangkan. Ketika menunggu Isyak ada Datok, Pak Cik, Abang dan Mak Cik yang akan mengulung tembakau nipah. Jarang sekali ada yang menghisap rokok cigaret. Tidak ada diskriminasi gender di surau kami. Sireh dan pinang juga bertukar tangan.

Ketika inilah yang kami - kanak-kanak – menungu-nungu. Dalam suasana perayaan ini kami akan di benarkan untuk mengulung nipah tanpa tembakau dan memakan sireh atau pinang. Betapa indahnya bulan puasa ini kerana kami telah di terima sebagai ‘orang dewasa’ dengan sireh di mulut dan rokok nipah di bibir.

Kemudian kami bertarawih. Di surau kampong kami tidak ada garis pemisah antara jemaah lelaki dan perempuan. Kami bukan orang Arab atau orang Pakistan – kami orang Melayu. Saf sembahyang kami cukup senang. Dimana saf lelaki berakhir disana saf perempun bermula. Kami, kanak-kanak di barisan belakang. Sambil berbaris sambil kami tersenyum dan mata menoleh ke kiri dan ke kanan untuk meniru-niru perbuatan orang dewasa. Bagitulah kyusuknya kami kanak-kank. Kami juga tidak faham apa makna ayat-ayat yang sedang dibacakan. Bila orang dewasa tunduk kami tunduk bila sujud kami sujud. Tidak lebih dari itu.

Tetapi saya yakin pastilah Yang Maha Esa mengetahui niat suci kami untuk menyambut bulan puasa yang paling mengembirakan.

Di surau kampong , kami tidak pernah di susah-susahkan dengan pelbagai ritual yang pelik-pelik. Kami bukan orang Arab dan bukan orang Pakistan. Kami orang Melayu. Saya tidak pernah tahu apa itu Sunni dan apa itu Shiah. Apa yang saya tahu inilah budaya kami untuk merayakan kehidupan sebagai tanda terima kaseh kami kepada Yang Maha Esa.

Hampir terlupa, paling menarik di surau kami ialah lampu minyak api yang cahayanya berkuasa begitu jauh sekali hingga dapat menerangi tangga surau. Bayangkan surau kamilah - satu-satunya bangunan yang terang bercahaya dalam bulan puasa. Cahaya ini juga adalah tanda bahawa kami sekampong sedang beramal ibadat. Sesekali ianya malap dan perlu dipam semula. Antara gelap dengan terang ini - kami kanak-kanak akan berkerumun melihat abang-abang kami – mepam angin ke dalam lampu.

Lewat malam kami berundur pulang. Ada yang berpelita dan ada yang berlampu picit. Ada yang berjalan dalam gelap gelita. Ada yang berbasikal. Tidak ada yang bekereta atau bermosikal.

Kami kanak-kanak merasakan waktu yang telah melintasi jam sepuluh telah bagitu lewat sekali. Esok kami akan ke sekolah. Kampong kami telah gelap dan sunyi. Sesekali kedengaran bunyi Belatok Malam dengan iringan cengkerik yang tidak pernah putus-putus.