Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, September 03, 2008

Musa Hasan lumpuh???

Reactions: 
Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hasan yang menjalani pembedahan pintasan jantung baru-baru ini dipercayai lumpuh tangan kiri beliau dan tidak mampu lagi bertutur secara normal.

Tan Sri Musa Hasan diberitakan akan mengambil masa yang lama untuk sembuh melalui rawatan fisioterapi dan kemungkinan besar kesihatan beliau tidak akan pulih seperti sebelumnya sepenuhnya.

Sekiranya beliau tidak lagi boleh menjalankan tugas beliau sebagai Ketua Polis Negara disebabkan masalah kesihatan, timbalan beliau mungkin akan memangku jawatan Ketua Polis Negara sehingga pengganti Tan Sri Musa Hasan dikenal pasti.

Media Tak Harus Takut Tegakkan Kebenaran, Kata Abdullah

Reactions: 
PUTRAJAYA, 3 Sept (Bernama) -- Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata pihak media tidak harus berasa takut dan berasa bersalah untuk menegakkan kebenaran.

Perdana Menteri berkata bahawa menegakkan kebenaran adalah satu prinsip yang menjadi asas untuk memastikan berlakunya keadilan.

"Berpegang dan berdirilah atas prinsip keberanan kerana kredibiliti sesebuah institusi bergantung kepada kekuatan institusi berpegang kepada kebenaran,"katanya ketika melancarkan Web TV Bernama di Pejabat Perdana Menteri di sini hari ini.

Abdullah mahu supaya teknologi komunikasi dan saluran komunikasi digunakan secara membina dengan menjadikannya instrumen mempertahankan prinsip keadilan dengan menyebarkan kebenaran berasaskan fakta dan kenyataan.

Katanya teknologi dan saluran komunikasi boleh digunakan secara "membina juga merosakkan".

Saluran berita itu boleh dilayari di laman web www.bernama-tv.com.

Saluran berita 24 jam itu disiarkan secara percuma dan boleh dilayari di seluruh dunia.

Abdullah berkata kandungan atau perisian yang menyebar dan menyuburkan bahan-bahan negatif berunsur fitnah dan memecah belah akan pasti membawa kepada kemusnahan dan keruntuhan.

Beliau berkata kerajaan sedar akan pentingnya pendekatan komunikasi yang berkesan dalam usaha kerajaan mengambil pelbagai langkah untuk memastikan ekonomi negara terus tumbuh dan berkembang.

"Dalam waktu-waktu begini, program komunikasi yang berkesan akan dapat meningkatkan kefahaman terhadap tanggungan berat kerajaan serta meningkatkan apresiasi rakyat terhadap kesungguhan usaha kerajaan untuk menjamin kesejahteraan hidup rakyat," katanya.

Abdullah berkata dengan pengenalan Bernama TV secara online, rakyat Malaysia di seluruh dunia berpeluang mengikuti peristiwa berita negara mereka secara tepat masa.

Beliau berkata perkhidmatan ini dapat membantu warga Malaysia terutama pelajar di luar negara untuk mengikuti secara langsung perkembangan yang berlaku dalam negara.

Pada masa yang sama, perkhidmatan baru ini turut membolehkan masyarakat dunia mengenali dan mengikuti perkembangan yang berlaku di Malasia, katanya.

"Suasana ekonomi dunia begitu mencabar hari ini. Penduduk di serata dunia menghadapi tekanan hidup. Kerajaan akan terus mempertekadkan azam memastikan supaya rakyat mendapat fahaman yang betul dan tafsiran yang objektif terhadap tanggungjawab dan usaha kerajaan dalam menangani cabaran ini," katanya.

Perdana Menteri mahukan Web TV Bernama menjadi pilihan utama rakyat Malaysia dan masyarakat dunia bagi mendapatkan berita yang tepat dan cepat mengenai Malaysia.

"Gunakanlah teknologi dan saluran komunikasi media ini untuk membantu usaha membina sebuah negara yang aman lagi tenteram, bertamadun dan menghormati undang-undang, warganya bersatu, hidup makmur lagi sejahtera," katanya.

Abdullah berkata beliau percaya dalam 40 tahun usianya, Bernama adalah sebuah institusi media yang matang, berpengalaman dan telah banyak menyumbang kepada perpaduan rakyat dan berjasa kepada negara.

Beliau mengucapkan tahniah dan penghargaan kepada Bernama kerana terus merintis usaha untuk memastikan rakyat Malaysia dapat berada di barisan hadapan dalam era teknologi maklumat.

"Saya gembira dengan usaha yang dirintis oleh Bernama TV terus mengembangkan akses atau jangkauan berita menerusi Internet. Ini sebenarnya satu langkah ke hadapan yang amat bermakna.

"Syabas saya ucapkan kepada Bernama TV yang berupa saluran berita TV 24 jam Malaysia yang pertama yang akan disiarkan ke merata dunia melalui Internet," katanya.

Yang turut hadir ialah Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Shahrir Abdul Samad dan Pengerusi Bernama Datuk Seri Panglima Mohd Annuar Zaini.

TP -Betul ke Pak Lah? ni betul-betul ke cuma cobaan..? kot-kot depa lapor yang betul kang, Pak Lah cakap fitnah pulak... aku cukup kompiyus... sat ni pakat-pakat lapor cerita betul, pas tu pakat-pakat kene block... pas tu pakat-pakat kene ISA... Pas tu Pak Lah sengeh je dekat Putrajaya...

Susah betul nak percaya orang yang suka menipu nih... kene pulak yang kaki menipu ni PM - Perdana Menteri... Ketua Negara selepas agung & sultan...

Pak Lah demam kaaa..?

Harga minyak mungkin turun sebelum Aidilfitri - Shahrir

Reactions: 
PUTRAJAYA: Selepas mengalami penurunan sebanyak 15 sen lebih seminggu lalu, harga minyak tempatan mungkin akan diturunkan lagi menjelang sambutan Hari Raya Aidilfitri bulan depan.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad Shahrir berkata, jika harga pasaran mengalami penurunan secara berterusan, pada paras AS$109 setong, pengguna boleh mengharapkan harga baru menjelang 1 Syawal.

"Saya memang seronok melihat harga minyak di pasaran dunia turun, walaupun dijangka adanya kekangan berikutan masalah Gustav dan politik di Eropah dan sebagainya.

"Saya tidak boleh ramal tapi harapannya macam yang lain. Tetapi alhamdulillah nampaknya harga minyak di paras yang stabil dan saya harap ia akan berterusan stabil dan menurun sedikit supaya kita dapat pula satu berita baik sebelum hari raya.

“Kalau kita dapat lihat kepada harga pasaran ke hadapan adalah AS$110, kemungkian ianya (akan) rendah daripada ini... saya harap jugak dapat hadiah hari raya seperti yang lain-lain,” katanya kepada media selepas majlis pelancaran Web TV Bernama di Pejabat Perdana Menteri di sini, hari ini.

Ketika ditanya sama ada kerajaan menetapkan tarikh untuk mengumumkan harga minyak baru, beliau berkata dari segi amalannya, kerajaan telah bersetuju untuk mengambil harga bagi tempoh sebulan.

Bagaimanapun katanya, ia mungkin akan diumumkan kurang daripada tempoh itu termasuk pada bulan ini yang dijangka diumumkan sebelum Aidilfitri.

“Macam bulan lepas, kita dah nak ambil harga sebulan tetapi bila diberitahu tentang kenaikan indeks harga pengguna dan kita akan menyambut merdeka, jadi Kabinet merasakan mengapa kita tunggu kerana harga minyak dah turun pada paras yang baik.

“Jadi kita diputuskan untuk turunkan harga minyak pada ketika itu lebih awal daripada sepatutnya dan keadaan yang sama saya jangka boleh berlaku pada bulan ini,” katanya.

-mSTAR Online

TP - Seronok memang seronok bila dengar rege minyak nak turun... tapi dalam seronok, ada yang tak berapa seronok...

Tak berapa seronok tang "MUNGKIN"... aih... aku cukup phobia dengan ayat "MUNGKIN" nih... mungkin turun... mungkin naik... adesss

'Expect more than 40 to defect'

Reactions: 
“Come September 16, we will show who has in fact been dreaming or bragging.”

So confident is Sarawak PKR chief Dominique Ng that he told a press conference this afternoon in Kuching that Pakatan Rakyat coalition could now count on more that 40 MPs to cross over from Barisan Nasional.

His statement came amid reports that a top PKR leader met with leaders of a BN component party in Kota Kinabalu this morning to pledge support for the opposition’s move.

Ng said in addition to individual MPs, he expected enough BN parties to join Pakatan for the opposition to have sufficient numbers to oust the government by the Sept 16 deadline.

Meanwhile, Ng announced that the state PKR would be holding a series of dinners, including one in Kuching on Sept 15 and another in Miri on Sept 16, in conjunction with Malaysia Day celebrations.

anwar pc on budget 2009 020908 01PKR de facto leader Anwar Ibrahim has on the weekend mooted the proposal to declare Sept 16 as a public holiday in all five Pakatan-held states in Peninsular Malaysia.

Ng, who is the party's sole assemblyperson in Sarawak, added that it would be declared a public holiday in the East Malaysian state “when Pakatan forms the state government”.

According to Ng, Sept 16 was a public holiday for workers in Sarawak until 1994 when the Sarawak Labour Ordinance was amended by the state government.

Ng added the Federal Constitution was also very clear on the significance of those two days - Sept 16 is Malaysia Day, while Aug 31 is Merdeka Day.

The leaders of Sarawak PKR will gather at Padang Merdeka in Kuching on the morning of Sept 16 to commemorate Malaysia Day.This will be the fourth year the party is observing Malaysia Day with the hoisting of the national and state flags at the site.

Padang Merdeka, which is in the heart of the city, is where the Proclamation of Malaysia was read out on Sept 16, 1963 by a representative of the federal cabinet, the late Khir Johari, in the presence of the then state governor Tun Haji Openg and the then chief minister Stephen Kalong Ningkan.

Who Are Likely To Jump?

2008 election results for sabah and sarawak 120508There have been intense speculations in Sarawak and Sabah as to which BN component parties are likely to join Pakatan.

In Sabah, the Sabah Progressive Party (Sapp), led by former chief minister Yong Teck Lee, has been frequently mentioned, and this has not been denied by its leaders.

Another party on the list is said to be Upko, which is led by Minister in the Prime Minister's Department Bernard Dompok, also a former chief minister of Sabah. The two parties have six MPs between them.

In Sarawak, one of the parties mentioned as a possibility is Parti Rakyat Sarawak (PRS), led by state development minister Dr James Masing. It has six MPs.

A PKR source said the crossovers in Sarawak are likely to come from all the state's four BN component parties - PRS, SPDP, SUPP and PBB. But their leaders have all publicly denied this.

The source added that the crossovers from Peninsular Malaysia are about equal in number.

Siasatan atas Ahmad Ismail siap Jumaat ini

Reactions: 
PULAU PINANG: Polis akan mengambil keterangan Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera Datuk Ahmad Ismail berhubung kenyataannya yang bersifat hasutan terhadap masyarakat Cina dalam minggu ini bagi menyelesaikan kes itu secepat mungkin.

Timbalan Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Salleh Mat Rasid berkata selain Ahmad, polis juga akan mengambil keterangan saksisaksi yeng terlibat bagi melengkapkan siasatan kes itu sepenuhnya.

"Kita akan merakam percakapan saksisaksi yang terlibat termasuk Ahmad dalam minggu ini. Kita sudah jejaki Ahmad, beliau berada di negeri ini dan kita akan panggil beliau secepat mungkin.

"Kita harap kes itu dapat diselesaikan secepat mungkin kerana kita tidak mahu ada pihak yang mengambil kesempatan mainkan isu itu dan kita juga minta semua pihak jangan mainkan isu perkauman. Serahkan pada polis untuk menjalankan siasatan," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Semasa satu ceramah di Permatang Pauh pada 25 Ogos lepas, Ahmad didakwa mengeluarkan kenyataan bahawa masyarakat Cina hanyalah penduduk sementara di negara ini dan oleh itu adalah mustahil untuk mendapat hak yang sama.

Salleh berkata sehingga hari ini polis telah menerima lima laporan polis dari pelbagai pihak berhubung kenyataan Ahmad itu dan kes itu disiasat mengikut Seksyen 4(1)(b) Akta Hasutan 1948.

"Kita terima masing-masing satu laporan polis dari balaibalai polis Bukit Mertajam, Datuk Keramat dan Jalan Pattani (Pulau Pinang), Tun H.S Lee (Kuala Lumpur) dan Petaling Jaya," katanya.

Akhbar hari ini melaporkan Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Najib Tun Razak bagi pihak UMNO secara terbuka memohon maaf terhadap kenyataan itu dan berharap orang bukan Melayu tidak terlalu terganggu dengan kenyataan Ahmad yang disifatkan Najib bersifat peribadi.

Najib yang juga Timbalan Perdana Menteri berkata Majlis Tertinggi UMNO pada mesyuarat akan datang akan memutuskan 'tindakan sesuai' terhadap ketua bahagian itu.

Pemimpin-pemimpin parti komponen Barisan Nasional (BN) juga melahirkan rasa kesal dengan tindakan Ahmad mengeluarkan kenyataan itu dan mereka mencadangkan agar Ahmad dikenakan tindakan menurut Akta Hasutan 1948.

Sementara itu, usaha wartawan untuk menghubungi Ahmad bagi mendapatkan penjelasan berhubung perkara itu gagal.

Semalam, Umno memohon maaf secara terbuka kepada semua kaum bukan Melayu yang tersinggung dengan kenyataan berunsur perkauman yang dikeluarkan oleh Ahmad.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak berkata, kenyataan Ahmad itu tidak mewakili Umno dan kerajaan secara keseluruhan sebaliknya adalah kenyataan peribadi.

Semasa satu ceramah di Permatang Pauh pada 25 Ogos lepas, Ahmad didakwa mengeluarkan kenyataan bahawa kaum Cina hanyalah penduduk sementara di negara ini dan oleh itu adalah mustahil untuk mendapat hak yang sama di negara ini.

Gerakan dan MCA mendesak tindakan diambil ke atas Ahmad berhubung kenyataannya yang bersifat hasutan terhadap masyarakat Cina.

-mSTAR Online

Ustaz Ramlang Lanjut Cuti

Reactions: 
PETALING JAYA: Imam Masjid Wilayah Persekutuan, Ramlang Porigi yang sepatutnya kembali bertugas hari ini setelah bercuti selama seminggu, melanjutkan cutinya hingga ke satu tempoh yang tidak didedahkan.

Perkara itu disahkan sendiri oleh Imam Besar Masjid Wilayah Persekutuan, Abdul Malek Salleh kepada mStar Online.

"Belum kembali bertugas. Apa yang boleh saya beritahu ialah beliau menambah cutinya buat sementara waktu.

"Alasan yang diberikan ialah beliau ingin terus berehat dan tenangkan fikiran," katanya.

Ditanya sama ada Ramlang ada menghubunginya bagi memaklumkan mengenai hasrat melanjutkan cuti, beliau berkata Ramlang ada berbuat demikian.

"Ya, dia ada hubungi saya untuk maklumkan mohon cuti tambahan, jadi saya izinkan," katanya.

Diminta mengulas mengenai laporan berhubung Ramlang yang didakwa berkempen dalam pilihan raya kecil Permatang Pauh, Abdul Malek menjelaskan beliau ada menyediakan laporan berhubung perkara tersebut.

"Saya ada sediakan laporan mengenai kegagalan Ramlang untuk hadir bertugas pada hari beliau berada di sana (Permatang Pauh).

"Laporan biasa saja mengikut prosedur pentadbiran. Apabila seseorang pegawai itu tidak hadir bertugas tanpa sebab, sebagai ketua saya perlu membuat laporan kepada pegawai atasan," katanya.

Menurut beliau laporan itu perlu diserahkan kepada Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi) kerana pentadbiran Masjid Wilayah Persekutuan adalah di bawah bidang kuasa Jawi.

Ramlang tidak hadir bertugas kerana muncul di Permatang Pauh bagi membuat penjelasan berhubung sumpah bekas pembantu Datuk Seri Anwar Ibrahim iaitu Mohd Saiful Bukhari Azlan adalah tidak sah.

Pada 15 Ogos lalu, Ramlang hadir dalam majlis sumpah laknat yang dibuat oleh Mohd Saiful yang mendakwa diliwat Anwar.

Sementara itu mStar Online cuba mendapatkan maklumat tambahan berhubung Ramlang dari seorang pegawai masjid yang enggan dikenali.

Pegawai berkenaan turut mengesahkan bahawa Ramlang kini melanjutkan cutinya namun tidak diketahui sehingga berapa lama.

"Apa yang saya difahamkan beliau telah menambah cutinya," katanya ketika dihubungi.

Ditanya sama ada Ramlang pernah datang ke masjid untuk bertemu sesiapa atau bagi menguruskan cutinya, beliau memberitahu Ramlang tidak hadir sejak beliau mula bercuti minggu lalu.

"Tidak, dia tidak pernah hadir ke sini sejak minggu lalu. Kami rakan-rakannya juga cuba menjejakinya, namun gagal.

"Namun beberapa hari lalu beliau ada mengirimkan khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada semua rakan-rakannya di sini untuk memohon maaf dan mengucapkan selamat berpuasa," katanya.

mStar Online
cuba mendapatkan kepastian sama ada wujud khabar angin kemungkinan Ramlang bercadang untuk berhenti kerja, pegawai berkenaan menafikanya.

"Berhenti tu tidak rasanya, tapi dibuang kerja tu mungkin terjadi. Sebagai kakitangan kami tak boleh berhenti sesuka hati kerana ada perjanjian yang telah dipersetujui.

"Namun nak diberhentikan juga perlu ada sebab-sebab yang kukuh kenapa seseorang pegawai tu perlu diberhentikan," katanya.

-mSTAR Online

Bersiap menyambut......

Reactions: 
Balik dari Kelumpo, aku tak boleh tidor. Takat tidor dalam kereta , bukan mau lena sangat. Lepas hantar anak kesekolah, aku terus kerumah Pak Nawi untuk bersembang.

Sampai rumah Pak Nawi, aku bagi salam tapi tak ada sapa yang jawab. Kemana pulak orang tua laki bini ni? Mungkin kemarket agaknya.

Baru aku nak masuk kereta, dengar bunyi orang menebang buluh. tak..tak..tak..tak..tak.tak…rrrruuuummm! “Tak kan baru dua hari puasa dah mencari buluh lemang? ” dalam hati aku.

Aku pun terus kebelakang rumah Pak Nawi. Nampak la orang tua tu kat perdu buluh betong. “Tak kan bulan puasa pun nak makan rebung, Pak Nawi!”

“Pakai la akai sikit..Rebung orang tak tebang..tapi pakai pencebak.” Kata Pak Nawi.

“Yang ditebang buluh tu nak buat apa? Nak cari anak buluh betung?”

“Nak nyambut merdeka.” kata Pak Nawi.

“kah…kah…kah… merdeka dah habis, Pak Nawi baru nak tebang buluh? Tahun ni bukan ada Peraduan Kampung Tercantik lagi dah… umno tak ada duit! Tak payah nak buat pintu gerbang masuk kampung”

” Mat!… jaga sikit mulut tu. Tahun ni, kita sambut Awal Muharam dua kali. Pilihanraya, dua kali. Merdeka, dua kali. Perlantikan Perdana Menteri pun…..dua kali!”

“Macam ramalan kaji cuaca saje..” aku perli. ” Habis tebang buluh nak buat apa?”

“Nak buat meriam!” kata Pak Nawi.

Kalau budak-budak main meriam tak apa lah. Ni orang tua main meriam…”Nak bagi Mak Piah latah ke?” aku tanya.

“Nak ngalau hantu” kata Pak Nawi.

“Bulan puasa hantu syaitan semua kena tambat.. hantu mana yang Pak Nawi nak peghalau?”

“Jangan cakap banyak. Tolong aku kerat buluh ni.” kata Pak Nawi. Aku pun ambil gergaji, terus nak potong.

“Dah sukat ke belum?” tanya Pak Nawi. Mana aku tahu apa sukatan panjang meriam!

“Mesti ada tujuh ruas, panjang tujuh sok” kata Pak Nawi.

“Satu sok tu panjang mana?”

“Dua sok satu lengan, dua lengan satu depa. Tujuh sok sama juga dengan dua depa kurang suku.” Pak Nawi bagi tau.

Fuh!! Mati aku nak ikut orang tua ni. Masa kecik-kecik dulu, buluh aur pun boleh buat meriam. Tak payah sukat-sukat. Tapi…mungkin orang tua ni ada muslihatnya….jadi aku ikut saja.

“Woii!! Ngapa panjang sangat?” Aku tanya. Tak pernah aku buat meriam buluh macam tu punya panjang.

“Kamu tengok nanti.” kata Pak Nawi.”Aku nak buat meriam tanah dan meriam buluh, 2 dalam1″

“Pasai apa susah-susah sangat nak buat meriam macam tu?” aku tanya.

“Nak tipu polis!” kata Pak Nawi. “Kalau buat meriam buluh biasa, depa datang terus cekup…bukti ada depan mata.Tapi meriam ini, depa bawak pun tak boleh buat bukti, sebab mana ada orang buat meriam macam ni.”

Aku dan Pak Nawi bergilir korek lubang, menyerong sedalam tiga sok. Kemudian buluh betong dibuang ruas bahagian dalam. Biasanya, ruas yang paling bawah dibiarkan, untuk menampung kabaid, tapi Pak Nawi suruh buang semua. “Mana germit?” aku tanya kat Pak Nawi.

“Ish.. bukan payah germit. nak buat apa?” kata Pak Nawi.

Pak Nawi meletakkan buluh betong kedalam lubang. Bahagian yang paling bawah, diletakkan besi paip yang dibengkokkan. “Besi paip ni jadi sumbu.” kata Pak Nawi. Lepas tu, kami kambus balik. Hujung besi paip hanya lebih kurang dua inci dari permukaan tanah.

“Boleh test dak?” aku tanya bila dah siap.

“Boleh…pergi ambil kabaid”

Aku pun ambil kabaid, bubuh seketul sebesar setengah penumbuk, tuang air dan ready. Bila nampak hujung besi paip dah berasap, aku siut dengan api. “Boooom!!” Whoa!!!! kuat ooo!”

“Jom..jangan duduk sini. Nanti naya je.” Pak Nawi ajak aku ke bawah rumah, pekena kopi O. Belum sempat kopi sejuk, datang kereta peronda polis merayau. Kami buat sadin je.

Tak lama kemudian, Mak Piah pun balik dari market, naik teksi sapu. Turun saja dari kereta, dia terus menuju stor belakang rumah. “Dah agak dah!! Ganti balik kabaid aku. Aku nak meram pisang dengan apa?” jerit Mak Piah.

Pak Nawi senyum. “Baik kamu ganti, Mat. Kalau tidak nanti, naya kamu kena hamput.”

-PerakExpress

Navy overspent RM114 mil on jetty HQ

Reactions: 
malaysia military navy teluk sepanggar naval base sabah 030908 01
MCPX
The Royal Malaysian Navy (TLDM) overspent by RM114.22 million when building its jetty headquarters in Sabah, according to the Auditor-General's Report 2007.

The construction costs of the project, located in Wilayah Laut Dua, Teluk Sapangar, exceeded the navy's initial budget of RM533.9 million.

The report described the project as a poorly planned and managed one, that was completed only 44-months after the original target date of Apr 15, 2004.

According to Auditor-General Ambrin Buang, the delay was caused mostly by interfacing work done by contractors - Ekran Berhad and Muhibah LTAT-JV.

The report also stated that the contractors had made a hasty decision, pushing through the project that resulted in flawed design plans.

It further cited 14 variation orders worth RM38.36 million that pushed up costs.

"Other factors that contributed to this poor planning were squatters and cemetery relocation issues together with the problems regarding water and electricity supply," said the AG.

The report also pointed out other weaknesses where construction work was not executed according to specification, resulting in defects that have yet to be fixed.

Ekran must settle fine

Putting the blame on both contractors, the AG called on the defence ministry to act swiftly in getting the contractors to repair the defects before the warranty period expires.

malaysia military navy teluk sepanggar naval base sabah 030908 02Muhibah LTAT-JV and Ekran Berhad have until Nov 28, 2009 and Dec 13, 2009 respectively to complete the repairs.



While it did not specify a deadline, the AG also advised the ministry to instruct Ekran Berhad to pay up RM1.42 million in fines for delaying the project.



According to the report, the project's consultant was also to blame for lack of supervision that resulted in poor quality construction materials that were not up to framework standard.



The AG also advised the defence ministry to ensure the consultant submitted all drawings, technical information, catalogues, operation manual, a list of spare parts and maintenance schedule regarding the project.



CIQ complex in JB



The AG report also revealed the construction of the RM1.27 billion Custom, Immigration and Quarantine building at Bukit Chagar, Johor Bahru did not undergo an open tender process.



According to the report, the contractor was directly appointed by the federal Works Department.



Apart from that, it said the project deadline was extended by 334 days from the targeted Oct 31, 2005 .



One of the factors for the delay was due to getting pipe transfer approval from Public Utilities Board, Singapore and also due to the cancellation of the second Johor-Singapore bridge.



The AG recommeded the finance ministry to instruct the assigned contractor to fix the defects before the warranty period expires.



The report also suggested that for a design and build project like this one, it was important that the contract included a clause stipulating the contractor's responsibility in conducting maintenance within an appropriate time-frame to prevent future delays.

Risalah Dalam Empat Bahasa Untuk Cegah Jenayah

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 3 Sept (Bernama) -- Lebih sejuta riasalah dalam empat bahasa akan diedarkan oleh Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) bagi mencegah pelbagai jenis jenayah.

Naib Pengerusi MCPF Tan Sri Lee Lam Thye berkata kempen tahun ini diadakan bersempena dengan bulan sambutan kemerdekaan selari dengan semangat Mereka bagi menumpukan kepada keselamatan perseorangan, keselamatan pejabat dan rumah, pencegahan jenayah untuk wanita , remaja dan kanak-kanak sekolah termasuk mereka yang kurang upaya.

Dalam satu kenyataan hari ini, Lee mahu rakyat Malaysia menyertai kempen itu dan membantu menyampaikan mesej "Cegah Jenayah, Babitkan Diri, Kita Boleh Lakukannya Bersama" dengan kesedaran bahawa pencegahan jenayah adalah tanggungjawab bersama.

Beliau berkata walaupun Malaysia telah mencapai kemerdekaan dan bebas daripada penjajahan tetapi negara ini masih belum bebas daripada jenayah dan ketakutan tentang jenayah.

Katanya MCPF mahu melihat rakyat Malaysia mengamalkan sikap sifar toleransi terhadap jenayah dan membina budaya anti-jenayah dengan menjadikan pencegahan jenayah sebagai satu cara hidup.

Katanya program dan strategi pencegahan jenayah yang terbaik tidak akan berjaya jika orang ramai tetapi tidak berwaspada.

TP - Bab jenayah ni sebenarnya kesedaran pada masyarakat cukup-cukup tinggi buat masa ni... aku tengok masyrakat Malaysia cukup prihatin & saling bantu-membantu dalam hal berkaitan dengan pencegahan jenayah ni... cuma......

PDRM... yang ni memang lemah sangat-sangat...masyarakat punya la prihatin, bagi maklumat, edar risalah, buat laporan tapi bila sampai dekat PDRM... sedang dalam siasatan... sedang dalam siasatan... sedang dalam siasatan... tu je yang depa reti jawab...

Tak caya? pi balai polis & tanya macam mana perkembangan kes adik Nurin Jazlin & yang lain-lain... jawapannya aku gerenti - sedang dalam siasatan...

Cuba tanya pulak kes-kes yang libatkan pembangkang... pagi tadi report... dalam masa tak sampai 6 jam...gedegang... kita dah jumpa bukti... haik??? terer pulak...

Jadinya bab risalah tu buat la dalam semua bahase yang ada atas mukabumi ni campur sekali dengan bahasa binatang-binatang, tetap tak kan bawak apa-apa perubahan dalam senario penjenayahan di Malaysia...

Pokoknya - PDRM wajib dibebaskan dari tangan-tangan yang berkepentingan & biarkan pihak PDRM menjalankan tugas mereka sebagaimana yang termaktub didalam etika bidang kuasa mereka...

Cukuplah meng"anjing"kan PDRM... tangan-tangan yang pegang remote control & yang kene control tu yang wajib dicegah... sekarang ni PDRM dah tak de kreadibiliti di mata masyarakat...

Aku tengok pun kesian... tapi nak buat macam mana??? mungkin yang dekat "atas-atas" tu banyak menyeleweng kot... tu pasal yang senang sangat kene remote tu...

Insaflah...

Malaysia sends troops to protect ships in Gulf of Aden: report

Reactions: 
KUALA LUMPUR (AFP) — Malaysia has sent crack troops and navy ships to the Gulf of Aden after two of its vessels were seized by pirates last month, according to reports Wednesday.

The comments by deputy premier Najib Razak come after the country's shipping giant MISC Berhad said Tuesday it had barred its vessels from the area, where two of its tankers were hijacked by armed pirates in August.

The area has seen a spate of attacks in recent weeks, with eight ships taken by pirates since the end of July.

"Our primary concern is the safety of our sailors," Najib was quoted as saying by the Star newspaper.

Malaysia's armed forces chief said the military had sent two warships to the Gulf of Aden last Saturday to monitor the situation, the Star reported.

Najib told the paper that negotiations between the pirates and representatives from MISC had not progressed much, with troops and naval vessels sent to protect another four of MISC's ships in the area.

The Bunga Melati 5 with 41 crew -- 36 Malaysians and five from the Philippines -- was seized last Friday off the coast of Yemen carrying 30,000 metric tonnes of petrochemicals.

Ten days earlier, the palm oil tanker Bunga Melati Dua, with 39 crew on board, was hijacked off the coast of Somalia. MISC said late Tuesday it had finally been able to regain radio contact with the Bunga Melati 5.

Malaysia's foreign ministry has set up a special unit to monitor the situation while appealing to authorities in both Yemen and Somalia to ensure the crew's release, state news agency Bernama reported.

It said the pirates had reportedly demanded a ransom of three million dollars for the return of the two ships and crew.

Malaysian Stocks - Factors to watch

Reactions: 

KUALA LUMPUR, Sept 3 (Reuters) - Here are news stories and factors that may affect the Malaysian stock market on Wednesday.


Political turmoil in niehgbouring Thailand and falling crude oil prices could further hit Malaysian shares. The key index <.KLSE> lost 1.2 percent on Tuesday. Malaysia's dominant phone company Telekom Malaysia might be in focus after the company said it has been awarded an 11.31 billion ringgit ($3.3 billion) government contract to develop Malaysia's high-speed broadband network. [ID:nKLR51031]



-------------MARKET SNAPSHOT @ 23:15 GMT ------------------



INSTRUMENT LAST PCT CHG NET CHG



S&P 500 <.SPX> 1,277.58 -0.41% -5.250



USD/JPY 108.61 -0.01% -0.010


10-YR US TSY YLD 3.736 -- 0.000


SPOT GOLD $803.70 -0.10% -0.800


US CRUDE $109.83 0.11% 0.120


DOW JONES <.DJI> 11516.92 -0.23% -26.63



ASIA ADRS <.BKAS> 133.90 -2.41% -3.30



-------------------------------------------------------------



> Telekom Malaysia wins highspeed broadband project[ID:nKLR51031]



> Malaysia opposition vows to cut deficit if wins [ID:nKLR157882]



> M'sia Islamic lender eyes Australia, Philippines[ID:nKLR128868]



> Palm futures drop 7 percent on weak crude, soyoil[ID:nJA201338]



> Temasek offers funding to power unit bidders [ID:nSIN196541]



> Malaysia's Ireka wins $57 mln contract [ID:nKLR260605]



> Malaysia's CIMB says raises size of Islamic funds[ID:nKLR39147]



> Somali pirates want $8 mln to free three ships [ID:nL2293334]



> Emerging FX-Asia falls, c.banks intervene [ID:nSP125958]



> Ranhill ratings not immediately affected by losses[ID:nWNA1636]



> SEA Stocks-Thai stocks at 19-mth low as politics worsen [.SO]



> US STOCKS-Wall St ends lower as tech, energy shares drag [.N]



> Oil drops below $110 as Gustav fades [O/R]



> US dollar rises to 10- mth high as oil tumbles [USD/]



> Bonds boosted by easing inflation worries [US/]



> Gold falls 3 pct to below $800/oz on oil, dollar [GOL/]

Bantuan perkapita SAR dikembalikan oleh Pakatan Rakyat

Reactions: 
Kerajaan Pakatan Rakyat akan mengembalikan semula bantuan per kapita berjumlah RM1.3juta kepada 18 buah sekolah Agama Rakyat di Negeri Perak bagi tahun 2008 ini.Bantuan tersebut akan diagih-agihkan dalam bulan Ramadhan , sedikit masa lagi.

Bantuan kepada sekolah agama rakyat telah dinafikan oleh kerajaan BN/Umno yang memeerintah Perak dulu sejak pentadbiran Mahathir lagi;tetapi kini dibawah pentadbiran Kerajaan Pakatan Rakyat, bantuan tersebut telah diberikan semula.

Terdapat 9 buah Sekolah Menengah Agama Rakyat dan 9 buah lagi Sekolan Agama Rendah yang menjadikan jumlah keseluruhannya 18 buah.

Terbukti bahawa kerajaan Pakatan Rakyat sangat prihatin dan mengambil berat untuk menyelesaikan masalah yang telah dicipta oleh kerajaan BN/Umno dulu.

Tetapi mengapa tiba-tiba baru kini Umno mahu menunjukan rasa prihatinnya terhadap Sekolah Agama Rakyat yang mana sebelum ini merekalah yang menjadi dajal, menindas Sekolah Agama Rakyat dengan menafikan pemberian per kapita tersebut?

Laporan Bernama telah menyebut tentang desakan Pergerakan Pemuda Umno, Zainol Fadzi supaya Menteri Besar Perak Dato Seri Mohammad Nizar Jamaluddin turut memberikan lot tanah kepada Sekolah Agama Rakyat milik persendiran dan Sekolah Agama Pondok dalam usaha memaju dan memartabatkan agama Islam di Perak.

Kerajaan negeri menyedari bahawa pemberian RM30,000 setahun kepada 9 buah sekolah Cina itu( bukan setiap satu sekolah sebagaimana laporan tersebut) adalah tidak memadai.Oleh itu sebagai langkah jangka panjang, kerajaan negeri memutuskan untuk memberikan tanah kepada sekolah tersebut bagi membolehkan mereka menubuhkan sebuah syarikat untuk mengusahakan tanah berkenaan.

Mengikut sumber yang boleh dipercayai, tanah tersebut akan diusahan dengan tanaman Kelapa Sawit dimana dalam jangka masa 5 tahun,akan memulakan pengeluaran hasil, maka bantuan RM30,000 setahun itu akan diberhentikan.

Perlu diketahui, bahawa pemberian 400 hektar tanah kepada sembilan buah sekolah menengah persendirian Cina di Perak itu adalah atas tempoh pajakan selama 30 tahun.

Projek seumpana ini telah lama dilaksanakan oleh Kerajaan Kelantan ; dimana kerajaan Kelantan telah memperuntukan 3,000 hektar tanah untuk sekolah-sekolah Cina disana.

Sememangnya,Kerajaan Pakatan Rakyat mahu bersikap adil kepada semua sekolah-sekolah di Negeri Perak ini; bukan macam Umno / BN yang sehingga kini gambar MB Pakatan Rakyat di lima buah negeri tidak dibolehkan digantung dibilik-bilik darjah sekolah-sekolah.

Kerajaan Negeri Perak juga sedang mengenal pasti tanah untuk Sekolah-Sekolah Agama Rakyat bagi tujuan yang sama dan akan di umumkan sedikit masa lagi.

-misbahul munir

'Perang proksi' saingan Pemuda, Wanita MCA

Reactions: 
KUALA LUMPUR: Pertarungan sudah ditentukan pada hari terakhir pencalonan jawatan Pemuda dan Wanita MCA peringkat negeri malam tadi dengan pemimpin kebangsaan meletakkan calon proksi untuk merebut jawatan bagi memastikan mereka menerima undi pada pemilihan parti 18 Oktober ini.

Menjelang penutupan pencalonan jawatan Pemuda dan Wanita MCA di mana pengundian dijadual Sabtu ini, ia jelas bahawa peperangan proksi bakal menanti di seluruh negara.

Peperangan proksi ini tidak mengira negeri "kerdil" seperti Sabah yang hanya mempunyai 153 perwakilan bago pemilihan parti peringkat pusat yang akan dihadiri oleh sejumlah 2,188 perwakilan, Selangor mempunyai bilangan tertinggi perwakilan iaitu 409 orang dengan Perlis mempunyai bilangan paling sedikit iaitu 23 perwakilan.

Saingan oleh calon Pemuda dan Wanita peringkat negeri dijangka berpecah kepada dua kumpulan utama -- satu kumpulan yang disokong oleh kepimpinan yang sedia ada manakala satu lagi dikaitkan dengan bekas presiden MCA Tun Dr Ling Liong Sik -- dengan beberapa pihak kecil berkecuali atau pengundi atas pagar.

Menerajui cabaran pemilihan ialah anak sulung Dr Ling, Hee Leong, yang akan menentang anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Chendering Dr Mah Han Soon bagi jawatan Ketua Pemuda Perak.

Penyandangnya Datuk Tan Chin Meng tidak mempertahankan jawatan berikutan telah melepasi had umur 45 tahun bagi jawatan Pemuda.

Tetapi Hee Leong dan Tan dilaporkan telah menjalinkan pakatan bahawa calon yang tewas akan menyokong pemenang untuk sebarang jawatan utama di peringkat pusat sama ada peringkat kepimpinan atau sayap Pemuda.

Perlembagaan parti hanya membenarkan pemilihan wakil Pemuda dan Wanita negeri manakala jawatankuasa perhubungan negeri dilantik oleh presiden.

Keputusan pemilihan Pemuda dan Wanita negeri adalah penting bagi menentukan hasil pertandingan peringkat pusat.

Pada masa sama, pemilihan itu digunakan sebagai kayu pengukur sokongan yang diterima oleh pemimpin tertentu dalam negeri sendiri.

Penyandang Ketua Wanita Perak Chew Poh Thai, mengambil keputusan untuk tidak mempertahankan jawatannya.

"Dia tidak hadir. Saya tidak tahu sebabnya. Bukan sahaja itu, kumpulan saya juga menang jawatan lain tanpa bertanding," kata Heng ketika dihubungi hari ini.

Di Johor, pertanding sengit menunggu dengan calon yang berpuak dengan Datuk Seri Dr Chua Soi Lek dan presiden MCA Datuk Seri Ong Ka Ting bersaing untuk merebut jawatan tertinggi dalam sayap Pemuda dan Wanita.

Ketua Bahagian Gelang Patah Jason Teoh, yang memihak Dr Chua, berdepan dengan ADUN Ledang Haw Chin Teck, yang disokong oleh penyokong Ong, bagi jawatan Ketua Pemuda negeri selepas penyandang Wee Jeck Seng tidak mempertahankan jawatan itu.

Wee, Timbalan Menteri Belia dan Sukan itu, kini menumpukan jawatan Pemuda peringkat pusat dan dijangka bertanding sama ada jawatan Timbalan Ketua Pemuda atau dilantik sebagai setiausaha agung Pemuda MCA.

Pertandingan satu lawan satu juga dijangkakan untuk jawatan Ketua Wanita Johor dengan penyandang Tan Ah Eng, berpihak kepada kepimpinan pusat, berdepan dengan penyokong paling setia Dr Chua yang juga ADUN Yong Peng, Lim Kee Moi.

Di Selangor, timbalan ketua Pemuda Sheah Kok Fah, penyokong kuat Datuk Donald Lim Siang Chai, akan dicabar oleh setiausaha Pemuda negeri Dr Kow Cheong Wei bagi jawatan Ketua Pemuda. Dr Kow diketahui umum sebagai penyokong kuat presiden parti. Penyandang Ketua Pemuda negeri Wong Koon Moon tidak mahu bertanding semula ekoran syarat had umur.

Dalam sayap Wanita pula, penyandang pengerusi negeri Datin Paduka Chew Mei Fun berdepan dengan ketua bahagian Kelana Jaya yang baru dilantik Ong Chong Sian.

Chong Sian mencipta sejarah apabila menumpaskan ahli jawatankuasa pusat Datuk Lee Hwa Beng pada pemilihan bahagian itu baru-baru ini.

Walaupun ada gesaan dari bahagiannya, Petaling Jaya Utara, untuk menumpukan perhatian kepada pertandingan jawatan ketua wanita kebangsaan, Chew dikatakan tidak berganjak untuk mengekalkan jawatan ketua wanita negeri.

Perwakilan Pemuda dan Wanita pada pemilihan pusat adalah kira-kira 40 peratus dengan Pemuda 25 peratus manakala 15 peratus perwakilan terdiri dari sayap Wanita.

Bagaimanapun,sebahagian besar jumlah undi adalah dari tiga negeri terbesar - Perak, Selangor dan Johor.

Selain tiga negeri itu, beberapa ketua Pemuda negeri seperti Hang Chin Peng (Wilayah Persekutuan), Chew Kok Wah (Sabah), Chin Wai Sang (Terengganu), Chua Keng Hua (Melaka), Foo Ming Chee (Negeri Sembilan) Boey Chin Gan (Kedah), Wee Keng Seng (Kelantan), Ooi Chuan Aik (Pulau Pinang) dan Teh Khai Ang dari Perlis tidak layak bertanding semula kerana had umur atau enggan bertanding semula.

Penyandang Ketua Pemuda kebangsaan Datuk Liow Tiong Lai dan Ketua Wanita Dr Ng Yen Yen juga tidak bertanding semula kerana berhasrat bertanding jawatan penting parti di peringkat pusat.

Di Pahang, kedua-dua jawatan Ketua Pemuda dan Wanita dimenangi tanpa bertanding. Ketua Pemuda baru ialah Wong Yoke Loong, ketua pemuda bahagian Bera dan bekas naib pengerusi pemuda negeri manakala Ketua Wanita ialah Lian Nyet Yoong, yang juga ketua wanita bahagian Raub.

Di Sabah, Timbalan Ketua Pemuda Wilfred Yong Chen Leong menang tanpa bertanding jawatan ketua Pemuda selepas pencalonan ditutup.

Yong, 35,, yang juga ketua pemuda bahagian Sepanggar, mengambil alih dari penyandang Chew Kok Woh, yang tidak layak bertanding berikutan syarat had umur.

Bagaimanapun, bekas Ketua Wanita Sabah Datuk Agnes Shim kembali semula selepas digantung selama tiga tahun. Shim digantung dari parti kerana didakwa terbabit dalam tindakan yang melanggar kepentingan calon MCA pada pilihan raya umum 2004.

Shim mengambil alh jawatan Ketua Wanita negeri dari Helen Mah, yang tidak bertanding semula.

Di Kuala Lumpur, jawatan ketua Pemuda akan menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara setiausaha Pemuda Chew Lian Keng, ketua Pemuda Bahagian Cheras Dr Toh Kian Kok dan Ling Yoke Hui.

Jawatan Ketua Wanita pula akan menyaksikan pertandingan satu lawan satu antara ketua wanita bahagian Setiawangsa Chim Kim Moi dan ketua wanita bahagian Bandar Tun Razak Chang Seok Sin.

Di Kedah pula, jawatan ketua Pemuda akan menjadi rebutan antara tiga calon iaitu ketua Pemuda bahagian Jerai Tan Yee Yaw, timbalan ketua Pemuda Gan Poh Chai dan Ong Soon Boon.

Penyandang Boey Chin Gan tidak mempertahankan jawatan itu kerana dipercayai bersedia bertanding jawatan di peringkat pusat.

Dalam sayap Wanita pula, penyandang Datuk Lim Bee Kau menang tanpa bertanding.

Di Pulau Pinang, jawatan ketua Pemuda menyaksikan pertandingan empat penjuru antara ketua Pumda Bukit Mertajam Ng Hiap Boon, Ong Tang Chuan, Ng Siew Koon dan Lim Cheng Yang.

Bagaimanapun, jawatan ketua Wanita mendapat perhatian apabila penyandang Ooi Siew Khim ditentang oleh Tan Cheng Liang.

Spekulasi bertiup kencang bahawa jika Ooi berjaya mengekalkan jawatannya maka beliau besar kemungkinan bertanding jawatan utama Ketua Wanita pusat menentang timbalan ketua Wanita MCA Datin Paduka Chew Mei Fun.

Bagaimanun, bagi negeri lain, kebanyakan jawatan peringkat negeri dimenangi tanpa bertanding.

Di Perlis, ketua cawangan Pauh, Kelvin Teo Hua Cheng menang jawatan ketua Pemuda tanpa bertanding manakala penyandang ketua Wanita juga mengekalkan jawatan dengan cara yang sama.

Pengerusi Pemuda bahagian Alor Gajah Ngee Hee Sem menang jawatan Ketua Pemuda Melaka tanpa bertanding manakala Datuk Kian Sit Har mengekalkan jawatan ketua wanita tanpa bertanding.

Kian memegang jawatan itu sejak 1995 manakala penyandang ketua Pemuda Chua Kheng Hua tidak bertanding semula kali ini.

Di Terengganu, jawatan ketua Pemuda dan ketua Wanita dimenangi tanpa bertanding masing-masing oleh Toh Seng Cheng dan See Meng Geow.

Di Kelantan, jawatan ketua Pemuda dimenangi tanpa bertanding oleh Gan Han Chuan selepas penyandang Wee Keng Seng tidak bertanding semula manakala Lee Liew Lo mengekalkan jawatan ketua Wanita tanpa bertanding.

Keadaan sama wujud di Negeri Sembilan dengan Wong Kim Loong mengekalkan jawatan ketua Pemuda manakala Datuk Lee Pek Chin pula jawatan ketua Wanita.

-mSTAR Online

Sasaran 16 September: Anwar hadiri 2 pertemuan semalam

Reactions: 

PETALING JAYA: Ketika tinggal kurang dua minggu untuk mencapai sasaran 16 September, Datuk Seri Anwar Ibrahim memulakan minggu ini dengan 'memburu' wakil-wakil rakyat Barisan Nasional (BN) pagi semalam, yang dipercaya akan membantu beliau membentuk kerajaan persekutuan yang baru.



mStar Online difahamkan sebelah pagi semalam beliau telah menemui sekumpulan Ahli Parlimen dari Sabah, Sarawak dan Semenanjung.



Difahamkan pertemuan itu diadakan di ibu negara.



Menurut sumber, antara perkara yang dibincangkan ialah format dan formula untuk pembelaan masyarakat Sabah dan Sarawak.



Sumber memberitahu mStar Online, pertemuan susulan diadakan selepas Anwar menemui wakil-wakil rakyat Pakatan Rakyat berhubung Bajet 2009 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada Jumaat lalu.



Pertemuan kedua ini dikatakan memfokus kepada cara terbaik untuk membentuk kerajaan baru tanpa menyatakan sebarang komitmen penuh untuk menyokong pembentukan kerajaan baru.



Bagaimanapun pada sidang media pagi semalam, Anwar yang kembali melangkah ke Parlimen Khamis lalu menafikan khabar angin yang mengatakan bahawa beliau akan menemui Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) bagi membincangkan mengenai lompat parti hari ini.



"Tidak... itu tidak benar, hanya khabar angin," katanya dalam sidang media di Ibu Pejabat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Kuala Lumpur.



Tiga hari lalu di Permatang Pauh beliau menyatakan akan sibuk dengan jadual menemui wakil-wakil rakyat bagi tujuan tersebut.



Anwar ditanya media bagi mendapatkan kepastian mengenai khabar angin yang mula tersebar sejak semalam bahawa beliau akan menemui beberapa Ahli Parlimen BN di Istana Negara hari ini berhubung kesediaan mereka menyertai Pakatan Rakyat.



Beliau yang turut mengetahui mengenai khabar angin itu menasihatkan agar tidak mempercayainya sebaliknya memberitahu bahawa beliau hanya akan bermesyuarat dengan Ahli Parlimen Pakatan Rakyat selepas mengadakan sidang media ini.



Bagaimanapun Ahli Parlimen Permatang Pauh itu mengakui ada menemui beberapa Ahli Parlimen dari Sabah, Sarawak dan juga Semenanjung beberapa hari yang lalu.



"Ya, saya ada menemui mereka beberapa hari lalu dan perkembangannya adalah sangat baik," katanya.



Ditanya mengenai kemungkinan sasarannya untuk membentuk kerajaan pada 16 September ini tidak akan berhasil memandangkan tarikh itu adalah pada bulan Ramadan dan Parlimen juga sedang bercuti, beliau berkata Pakatan Rakyat masih berada dalam landasannya.



"Sasarannya tetap sama. Kita juga hormati bulan Ramadan ini tapi jangan risau kerana Parlimen kita hanya berehat sekejap sahaja," katanya.



Anwar turut mengulas mengenai keyakinanya untuk mengambil alih kerajaan seperti yang disasarkan kerana tempoh itu hanya tinggal 14 hari, beliau berkata tempoh itu masih panjang.



"Empat belas hari satu tempoh masa yang lama. Kata orang dalam dunia politik ini, tempoh seminggu pun adalah sangat panjang dan macam-macam perkara boleh berlaku," katanya.



-mSTAR Online

Anwar: A third alternative?

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Sept 3 — The attention given to the Permatang Pauh by-election held on Aug 26 stretched far beyond the borders of the small constituency. Not only were Malaysians transfixed by the contest, foreign journalists too waited for every titbit of information coming out of rural Penang.

Datuk Seri Anwar Ibrahim, the country's former deputy prime minister, returned to Parliament after an absence of 10 years. He was deposed in 1998 and jailed for abuse of power. Now the leader of a formidable coalition of opposition parties, he is trying his best to topple the government.

The challenge the government faces, however, is much more than a contest between individual Malay leaders. In losing control over four more states apart from Kelantan in the general election of March 8, as well as its two-thirds majority in Parliament, the ruling Barisan Nasional suffered a blow from which it cannot recover easily, if at all.

Its component parties lost badly. Some of them — such as Parti Gerakan Rakyat, the MIC and the People's Progressive Party — were practically wiped out. This upsets the basic rationale of the BN, for its race-based parties claim to represent all the races of Malaysia. The Indian community, for example, is no longer properly represented within the ruling coalition.

The BN's dominant Umno now looks very much like a regional party, firmly entrenched only in the south of peninsular Malaysia. The coalition is now critically dependent on support from across the South China Sea, in Sabah and Sarawak.

The challenge facing the BN is therefore systemic. Not only is the coalition in trouble, Umno has to revamp its image as the champion of Malay rights. Perhaps the federation's current configuration will have to be reconsidered. More critically, Umno has to deal with the disintegration of the concept of Ketuanan Melayu or Malay supremacy.

Umno came into being to defend Malay interests. These interests were initially articulated as “the special position of Malays” and later “Malay rights”. As a tactical move during the 1960s, “Bumiputera rights” became the key term. As Umno grew in political prominence after 1969, its policy perspectives converged around the controversial concept of Ketuanan Melayu.

Fundamental weaknesses in the BN system became undeniable at the time of the 1997-98 Asian financial crisis. These were reflected in the Reformasi movement and in the 1998 fallout between Anwar and his mentor-turned-nemesis, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Paradoxically, Dr Mahathir, the Malay champion, had brought Anwar into his government in 1982 because of the latter's religious credentials. The then prime minister was responding tactically to the rising religiosity of ethnic Malays. The Malay champion thus restyled his administration as a champion of Malay-Muslims interests. He succeeded well in this — perhaps too well for his own good.

Sixteen years down the road, when the two men fell out, it was the Malay-Muslim Pas that harvested the immediate benefits. Ketuanan Islam — Muslim supremacy — threatened to overshadow Ketuanan Melayu.

Another crucial development of 1998 was the coming into being of what later became Parti Keadilan Rakyat, Anwar's party. It remained small but stubborn under the leadership of his wife Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail, at least until March 8. That day, the number of its MPs jumped from one to an impressive 31, making it the largest opposition party in Parliament.

What makes PKR different from both Umno and Pas is that although its top leadership consists of Malays, its second-rank leaders, its members and its supporters include people of all races. Just as interestingly, most of its Malay supporters are educated urbanites.

And so, over the last decade, what we have seen is a dramatic shift among Malays. The community now has a diversity of political perspectives and development agendas.

Among non-Malays, there was no great shift among the Chinese before March 8. Indian voters had generally been loyal to the MIC, and so when they chose to show their dissatisfaction with the system, it had a dramatic effect. On Nov 25 last year, at least 30,000 Malaysian Indians took to the streets in Kuala Lumpur to protest against what they saw as the systematic alienation of their community under the BN government.

Anwar's achievement over the last two years lies in how he was able to project himself as the embodiment of a viable alternative to the BN. He was able to bridge the gap between the social democratic and multiracial DAP, and the Islamic Pas. Following the success of the electoral strategy that the three parties forged, they quickly established the Pakatan Rakyat as an alternative to the BN.

The opposition coalition faces many problems. But to the extent that its component parties view the BN as their common enemy, there is a strong likelihood that they will remain united. Their test will come when and if Pakatan takes over the federal government.

In summary, by returning to Parliament with a convincing personal victory, Anwar now properly represents a third alternative to Ketuanan Melayu and Ketuanan Islam. Although the PKR's ideology is commonly described as “multiracialism”, it would be more accurate to describe it as a form of pluralism that still requires Malay leadership.

Perhaps Ketuanan Bangsa Malaysia would be an apt term to describe this third alternative.

Compromises in the immediate future among these three approaches — Ketuanan Melayu, Ketuanan Islam and Ketuanan Bangsa Malaysia — will decide Malaysia's long-term future.

The Straits Times Singapore

A question of political birthright

Reactions: 
KOTA KINABALU, Sept 3 — On leaving the airport at Kota Kinabalu in Sabah, I got into a conversation with the taxi driver.

“Dari sini (from here),” he said, when I asked where he was from. On further probing, he admitted his Bugis roots but emphasised that he was the second generation in his family to be born in Sabah.

The question of origins has become a sensitive one in the state, not least because of the current crackdown on illegal immigrants led by a Federal Special Task Force. Initiated on Aug 7, Ops Bersepadu had screened 15,686 people and detained 697 by Aug 16.

Compared with the 2002 Ops Nyah II Bersepadu, the last such major exercise, the current campaign is meant to be a more sustained effort, with RM50 million (S$21 million) allocated to it. The operation was announced in June by Malaysian Deputy Prime Minister Najib Razak, who chaired the Federal Cabinet Committee on illegal immigrants.

The problem has been a longstanding one in Sabah. The alleged failure of the federal and state governments to resolve it was one of the grievances that led the Sabah Progressive Party (SAPP) to threaten to support a motion of no confidence against Prime Minister Abdullah Badawi in June.

Significantly, SAPP is a component of the Barisan Nasional (BN) ruling coalition. The fact that members of the ruling coalition as well as opposition parties are complaining suggests that this issue crosses party lines.

The United Pasok Momogun Kadazandusun Murut Organisation (Upko), another BN party, has called for the formation of a Royal Commission of Inquiry to look into the matter. Dr Chong Eng Leong, a Supreme Council member of the Parti Bersatu Sabah (PBS), also a BN component, has quit the party as a result of his differences with the coalition over illegal immigration.

The problem is a tricky one. To begin with, no one knows the exact number of illegal immigrants. The Malaysian government expects to deport between 100,000 and 150,000 people during the current campaign, but Sabah politicians believe the figure should be much higher.

Dr Chong's estimate in 2006 was that there were more than 750,000 illegal immigrants in Sabah. Based on figures from the Indonesian Consulate, Upko vice-president Siringan Gubat suggests that there are 569,000 Indonesians living in Sabah illegally.

Besides Indonesia, the other main source of immigrants is the Philippines. Thousands of Muslim refugees fled the war-torn southern provinces of the Philippines in the 1970s. They were given documents, which allowed them to stay and work in Sabah.

The subsequent influx of Filipinos, however, were economic immigrants rather than political refugees.

Like their Indonesian counterparts, they arrived in Sabah to cari makan, as the saying goes, or to eke out a living.

Most of the Indonesians are Bugis from Sulawesi. They have traditionally been seafarers, and have settled throughout the Indonesian archipelago over the centuries.

Because of Ops Bersepadu, undocumented aliens have mostly disappeared from the vicinity of Kota Kinabalu, where the exercise began. In the nearby Keningau-Tenom districts, only a handful were caught.

The word was that most were hiding in remote villages or in the jungle.

There is no doubt that Sabah is an attractive place to work, whether legally or illegally. One Bugis factory worker said that the highest-paying jobs in his hometown paid at most RM800 a month. In Sabah, he can sometimes earn twice as much.

Sabah's economy needs these immigrants too. They now form the backbone of the labour force in palm oil plantations. In Kota Kinabalu, the Filipinos and Bugis dominate the construction and transport sectors, respectively.

A full-scale expulsion of the illegal immigrants would paralyse the local economy. In view of this, the Federation of Chinese Associations in Sabah has petitioned the state government to grant amnesty to undocumented foreign workers.

But there is a political dimension to the problem as well. Sabahans are concerned that illegal immigrants have been able to use dubious means to get Malaysian identity cards (ICs). Before the 1999 state elections, the PBS produced a list of 49,270 illegal immigrants who had been issued ICs and given the right to vote.

Also, the social impact of such a massive influx of foreigners cannot be ignored. Out of the state population of 3.149 million, almost 800,000 are non-citizens. Although Sabahans have not shown any deep animosity towards the outsiders, signs of unease are discernible. Last year, the Malaysian Human Rights Commission received complaints from villagers in the Sandakan District that illegal immigrants had encroached on their settlement and destroyed their property.

The unease is not merely a reaction to the presence of foreigners. Sabahans do not begrudge them the right to cari makan. Rather, their fear is that the foreigners will usurp their political birthrigh.

-TMI

Ban on foreign Hindu priests and temple workers still in place despite govt promise

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Sept 3 – More than three months down the road and with the government's promise to lift the ban on foreign Hindu priests and temple workers unfulfilled, the Malaysian Hindu Sangam is more than a little upset.

Its president, Datuk A. Vaithilingam yesterday issued a statement to the media to highlight what it considers a crisis of faith for the Hindu community in the country due to the lack of experienced priests and temple musicians.

"In April, it was announced that the government will lift the ban, but until today nothing has been done. That's why I made the statement," Vaithilingam told The Malaysian Insider when contacted over the phone.

He explained that he had bumped into the prime minister and the Minister of Unity, Culture, Arts and Heritage, Datuk Shafie Apdal, at a pre-Independence Day muhibbah function in the city last Saturday, and reminded them that the ban was still in place.

Abdullah responded that he would get the Home Minister to look into the issue by Wednesday.

"I presume he meant the Wednesday Cabinet meeting," Vaithilingam sniffed.

Referring to his press statement, Vaithilingam pointed out that the government had dragged out the issue for far too long.

Despite the dearth of experienced locals to do the job, Abdullah's Cabinet had imposed a blanket ban on all Hindu priests and temple workers from India last December, which took almost immediate effect – all applications were rejected in January this year.

Following the Hindu Sangam's pleas, the Cabinet appeared to have lifted the order in April.

"In May 2008, the Minister for National Unity said that the matter had been resolved. In releases to the press in July 2008, the Human Resources Minister was quoted as saying that priests and temple musicians would be given three-year work permits," the press statement explained.

However, it also noted that on July 17, a represenative of the Internal Security Ministry at a meeting of the Inter Religious Committee of the National Unity Advisory Panel made an instructive comment.

"It appears that there is a perception that the Hindraf movement was supported by foreign priests! As President of the Malaysia Hindu Sangam, I was present at that meeting and corrected this misconception. As I will explain later, Hindu temple priests are too busy in their work to be able to take part in any political activity."

Vaithilingam had thought he had hammered home the point to the prime minister in his keynote address at the 25th anniversary dinner of the Malaysian Consultative Council of Buddhism, Christianity, Hinduism, Sikhism and Taoism (MCCBCHST) on Aug 6.

Judging from the prime minister's reply last Saturday, Vaithilingam had thought wrong.

Asked if he did not think he was being inordinately hasty in publicly rebuking the government one day ahead of Abdullah's Wednesday deadline, Vaithilingam said: "I don't know.

The ball is in the prime minister's court."

-TMI

Pump prices to stay until end of the month

Reactions: 

PUTRAJAYA: The present petrol prices will remain until the end of the month as the Government is sticking to its decision to review pump rates on a monthly basis.



Domestic Trade and Consumer Affairs Minister Datuk Shahrir Samad said the twice-monthly review talked about earlier was only a suggestion and the Cabinet had not made any decision on the matter.



“Since the last review was only 12 days ago, the next petrol price review will only be done at the end of the month. However, the Government will continue to monitor the global fuel price closely,” he told The Star yesterday.



On Aug 22, the Government lowered the price of petrol to RM2.55 a litre and diesel to RM2.50 a litre. Shahrir insisted the decision was to relieve the burden on the rakyat and had nothing to do with the Permatang Pauh by-election on Aug 26.



The Government had decided to review fuel prices earlier than Sept 1 due to the rising inflation rate.



On June 4, prices were raised to RM2.70 a litre and RM2.58 a litre for petrol and diesel respectively.



He said consumers, particularly those owning motorcycles and smaller capacity cars, should be wise in choosing the type of petrol for their vehicles, now that the difference in prices for RON97 and RON92 was more substantial. RON97 is priced at RM2.55 a litre while RON92 is 15 sen cheaper a litre.



-The Star Online

Umno leader slain in gangland killing

Reactions: 

BAGAN SERAI: A sub-contractor and local Umno leader was shot dead at close range outside SMK Gunung Semanggol in Bukit Merah here.



Taib Ali, 61, had dropped off his two daughters at the school at 7.20am yesterday and was about to drive away when two men wearing full-face helmets rode up to his car and a shot was heard.



Bagan Serai OCPD Supt Fauzi Mat Nayan confirmed Taib was shot in the head at close range. Taib died on the spot, Supt Fauzi told a press conference at the Simpang Empat Semanggol police station.



A bullet fragment was found inside the car, while a spent bullet casing was found outside.



At about 11.30am, police found the motorcycle used by the assailants abandoned near a water treatment plant at Jalan Kampung Selamat, Bukit Putus, about 5km from the school.



Two crash helmets, a black long-sleeved shirt and black T-shirt were also recovered.



Supt Fauzi appealed for witnesses to come forward and contact the acting district crime division chief Insp Mohamad Shamsul Irwan Hashim at 019-243 5981 or the Bagan Serai police station at 05-721 2222.



Taib's widow, Lela Abdullah, 58, said she did not know of anyone who would want to kill her husband.



“He was a jovial person and was well-known as he had been the village chief for about 30 years,” said Lela from her home in Changkat Lobak.



Taib who is survived by Lela and 13 children was later buried at the Bukit Merah Muslim cemetery.



He was the Bukit Merah Umno deputy chairman and also branch chairman of Pekida, a Malay social welfare movement.



-The Star Online

Congak lah sendiri!

Reactions: 

Tidak lama selepas Pilihanraya Umum pada 8 March 2008, Malaysia Today mewar-warkan kemungkinan bahawa Pakatan rakyat mampu menubuhkan kerajaan pusat sekiranya sekurang-kurangnya 30 Ahl;I Parlimen BN menyeberang. Satu lagi idea yang diwar-warkan ialah penubuhan ‘Kerajaan Bersama’ dan melahirkan sistem dua-parti diMalaysia.

Sistem dua parti dapat diterima dengan mudah tetapi cadangan ‘melompat’ dan ‘Kerajaan Bersama’ditolak mentah-mentah. Setengahnya memberi komen mengatakan saya sudah ‘berubah’ sejak pilihanraya dan tidak lagi bercakap seperti kebiasaannya. Mereka mula membayangkan apa yang telah berlaku terhadap saya dan sama ada saya mengalami ‘penyakit keletihan’ dan sepatutnya berehat panjang sebelum menulis kembali.

‘Penyakit’ yang saya alami hanyalah kerana cuba memahami realpolitik dan bersikap pragmatik. Kita perlu berdepan : apakah yang boleh dilakukan oleh Pakatan Rakyat dengan 82 kerusi Parlimen? Malah tidak cukup untuk menghalang BN daripada mensabotaj lima negeri dibawah Pakatan rakyat. Dan ini boleh dilakukan dengan mudah, dengan menahan wang peruntukan pembangunan kepada lima negeri ini (seperti yang dilakukan diTrengganu pada tahun 1999) dimana, bila tiba pilihanraya akan datang, negeri-negeri ini akan kembali jatuh ketangan BN (seperti yang berlaku diTrengganu pada tahun 2004).

Semunya berkaitan dengan wang. Sekiranya negeri-negeri dibawah PR ketiadaan wang, rakyat akan menilai kembali apakah logiknya menyokong PR. Cuba lihat apakah yang dibentangkan dalam belanjawan 2009? Wang dicurahkan kepada Sabah dan Sarawak, yang dikatakan akan berlakunya ‘lompat’. Umno mengetahui hal ini dan mereka menjanjikian berbillion ringgit kepada dua negeri ini hanya untuk memastikan mereka kekal didalam BN.

BN mempunyai 140 kerusi diParlimen manakala Pakatan Rakyat, 82 – (PKR-31, DAP-28, dan Pas-23). Tetapi ini senario seluruh negara. DiSemenanjung, PR mempunyai 80 kerusi manakala BN mempunyai 86. Jelas, diSemenanjung, BN mempunyai hanya 6 kerusi lebih berbanding PR. Sekiranya hanya 3 Ahli Parlimen dari semenanjung ‘melompat’ kedalam PR, PR akan mempunyai 83 kerusi dan BN juga 83 kerusi.



“Pemain utama’ didalam BN ialah Umno (79 kerusi), MCA (15), MIC (3), dan Gerakan (2). Tetapi 13 daripada kerusi Umno adalah diSabah. Oleh itu, diSemenanjung, umno hanya mempunyai 66 kerusi berbanding jumlah keseluruhan MCA, MIC dan Gerakan iaitu 20.



Sabah dan Sarawak sudah semestinya menjadi kuasa penentu. Dan kalau berdasarkan undang-undang, 25% daripada kerusi Parlimen mesti datang dari sabah dan Sarawak bermakna mereka akan selamanya menjadi kuasa penentu. Dan ini amat jelas sekarang, dimana diSemenanjung, kerusi yang diperolehi BN dan PR hampir sama banyak, 50:50. Sebenarnya, jumlah undi yang diperolehi oleh PR melebihi apa yang diperolehi oleh BN (51% berbanding BN 49%). Hanya apabila dicampur undi dari Sabah dan Sarawak, nisbahnya bertukar.



Raja segala Raja ialah PBB, parti yang diterajui oleh Taib Mahmud diSarawak yang mempunyai 14 kerusi. Ini diikuti dengan Umno diSabah yang memiliki 13 kerusi. SUPP dan PRS, kedua-duanya diSarawak masing-masing mempunyai 6 kerusi. UPKO di Sabah dan SPDP di Sarawak masing-masing mempunyai 4 kerusi, diikuti oleh PBS diSabah (3 kerusi), SAPP di Sabah (2 kerusi) dan PBRS dan LDP, kedua-duanya di Sabah dengan 1 kerusi.



Pada asasnya, terdapat 56 kerusi Parlimen di Sabah dan Sarawak. Umno menguasai 13 dan pembangkang (DAP) 2. Bakinya sebanyak 41 kerusi dikuasai oleh ahli komponen BN Malaysia Timur. Sekiranya 13 kerusi Umno itu dianggap sebagai ‘kerusi komponen’, maka jumlah kerusi yang ‘panas’ ialah 54. Campur dengan 20 daripada MCA, MIC dan Gerakan, maka PR mempunyai peluang untuk memancing daripada 74 kerusi ini.



Apa yang diperlukan oleh PR ialah 30 kerusi. 74 terlalu banyak. Dan inipun jika dianggap 66 kerusi Umno itu akan terus kekal didalam BN dan tiada siapa yang melompat.



Tetapi terdapat masalah sekiranya tiada seorang pun daripada MP Umno yang melompat. PR mempunyai 43 Ahli Parlimen berbangsa Melayu berbanding dengan 39 bukan-Melayu. Ini masih boleh diterima kerana Umno tidak boleh menuduh pembangkang dikuasai oleh bukan-Melayu. Tetapi sekiranya 30 bukan-Melayu ‘melompat’ kedalam PR, dan seterusnya menubuhkan kerajaan baru, ini bermakna terdapat 69 bukan-Melayu berbanding 43 Melayu.



Disini letaknya masalah dan itulah sebabnya mengapa terdapat kelewatan mengapa PR terlewat menubuhkan kerajaan baru. Anwar Ibrahim sudah pun mempunyai 30. Sebenarnya lebih dari 30. Tetapi Anwar terpaksa berhati-hati untuk mengimbangi isu ini. Dia tidak boleh menubuhkan kerajaan baru dengan 69 ataupun lebih ahli Parlimen bukan-Melayu dan hanya 43 yang berbangsa Melayu. Umno akan berarak keseluruh negara dan ‘membuktikan’ apa yang dikatakan oleh Umno selama ini : bahawa bukan-Melayu telah mengambilalih kuasa dan orang melayu telah kehilangan kuasa politik mereka.



Ini lah lagu yang dimainkan oleh Umno sejak 8 march 2008. “Kuasa politik Melayu telah terhakis”, itu hujah Umno. “Dan apabila 30 ataupun lebih Ahli Parliman bukan-Melayu menyeberang kedalam PR dan menubuhkan kerajaan baru, maka Kuasa politik Melayu akan hilang.”



Didalam Konvensyen Umno Johor beberapa bulan lalu, mereka bercakap tentang kekesalan kerana memberikan kewarganegaraan kepada pendatang pada 31 Ogos 1957. Sekarang, pendatang-pendatang yang diberikan kewarganegaraan ini telah menunjukkan sikap biadap mereka dengan mengundi pembangkang. Pendatang-pendatang ini sepatutnya tidak diberi kewarganegaraan, itulah yang diucapkan oleh semua yang bercakap. Dan Dr. Mahathir dan Tengku Razaleigh merupakan tetamu kehormat dalam Konvensyen ini.



Kita dapat melihat bagaimana Tengku Razaleigh merasa tertekan apabila mendengar semua ini. Dia tahu, BN mengalami kekalahan yang memalukan dalam pilihanraya 8 March 2008 disebabkan isu ini. Kenyataan ini tidak banyak membantu, sebaliknya membuatkan keadaan bertambah teruk.



Umno memainkan isu perkauman sepenuhnya menjelang pilihanraya yang lalu. Dan masih lagi melakukannya sekarang, seperti yang diucapkan oleh Ketua Bahagian Bukit Bendera. Mereka masih lagi merujuk orang-orang Cina dan india sebagai pendatang. Mereka masih lagi memanggil orang-orang Cina dan India sebagai setinggan yang tidak mengenang budi. Mereka masih lagi meminta orang-orang Cina dan India balik ke negeri China dan India walaupun mereka ini dilahirkan ddiMalaysia dan bukan dinegara lain.



Didalam Konvensyen PPP diMelaka, yang diadakan sebelum 8 March 2008, Naib Presiden umno dan Ketua Menteri Melaka memberitahu lebih 1,000 orang-orang India bahawa Umno tidak memerlukan orang-orang bukan-Melayu. Malah mereka tidak memerlukan Sabah dan Sarawak, kata Ali Rustam. Umno telah memerintah lebih 50 tahun dan akan terus memerintah 50 tahun lagi.



Ali Rustam tidak diminta untuk memohon maaf. Begitu juga Ketua bahagian bukit bendera, dimana Abdullah Badawi mengatakan dia tidak bermaksud begitu. Tetapi sekiranya saya berkata begitu, sudah pasti polis akan berada dihadapan rumah saya pada hari berikutnya dan saya akan dibawa kemahkamah dan didakwa kerana menghasut dalam masa 24 jam. Begitulah cekapnya polis bertindak walaupun saya hanya berkata 10% daripada apa yang dikatakan oleh pemimpin Umno.



Dan inilah yang akan menjadi penyebab ‘penyeberangan’ ini. Ahli Parlimen BN akan menyertai PR dan menubuhkan kerajaan baru keran cakap-cakap ini. Umno tidak menghormati bukan-Melayu. Umno merasakan bahawa mereka hanya perlu merasuah Sabah dan Sarawak dengan menambah peruntukan pembangunan dan mereka akan terus setia bersama BN. Umno mengetahui bahawa kerusi Parlimen diSemenanjung terbahagi dua, 50:50. Dan apa yang perlu dilakukan ialah dengan merasuah Sabah dan Sarawak dan memastikan 54 kerusi Parlimen kekal didalam BN dan seterusnya, Umno akan terus berkuasa.



Umno juga tahu, bahawa dengan memperolehi sekurang-kurangnya 30 kerusi parlimen dari Sabah dan Sarawak, malah walaupun 20 dari MCA, MIC dan Gerakan masih belum mencukupi. Ini akan memberikan kerajaan baru PR dengan 43 Melayu berbanding 69 bukan-Melayu. Sebenarnya, inilah yang dimahukan oleh Umno. Mereka kemudiannya boleh memainkan isu ‘Melayu sudah hilang kuasa’ dan 13 Mei Edisi Kedua akan menjadi kenyataan.



Ramai orang tak sabar. Mereka mahukan Anwar mengambil alih dan menubuh kerajaan baru hari ini. Mereka mahukan sekurang-kurangnya 30 Ahli Parlimen dari Sabah dan Sarawak menyeberang hari ini juga. Mereka mahukan Anwar memberitahu Umno,’ pergi jahanam’. Tapi Anwar tidak boleh melakukan itu semua. Dia memerlukan Umno… sekurang-kurangnya Ahli-ahli Parlimen dari Umno. Di memerlukan sekurang-kurangnya 15 hingga 20 ahli Parlimen Umno untuk bersama-sama 15-20 ahli Parlimen bukan-Melayu untuk menyeberang supaya dia dapat menubuhkan kerajaan baru dengan nisbah bangsa yang seimbang. Dengan itu, umno tidak boleh mengatakan bahawa Melayu telah kehilangan kuasa. Dan Umno tidak akan dapat menggunakan sentiment ini terhadap orang-orang Melayu dan seterusnya mencetuskan satu lagi pergaduhan kaum seperti yang berlaku pada 13 Mei 1969.



Ini bukan hanya tentang bagaimana hendak menendang keluar BN. Ini juga bukan tentang bagaimana untuk menubuhkan kerajaan Pakatan Rakyat. Tetapi bagaimana untuk mengekalkan keamanan, kestabilan dan harmoni diantara banyak bangsa diMalaysia dan menafikan peluang untuk Umno menggunakan isu ini sebagai isu perkauman.



Dan Anwar mengetahui hal ini. Dan itulah sebabnya mengapa beliau memerlukan masa untuk menguasai asas-asas ini sebelum bertindak. Kita mahukan Malaysia yang bergerak menuju 2009. Apakah kita mahu kembali kepdada 1999? Ini yang perlu difikirkan.



(artikel ini adalah terjemahan bebas oleh Matsamankati, berdasarkan artikel asal Raja Petra Kamarudin “It’s in the arithmetic, stupid)

Maklumat Tidak Berat Sebelah Diperlukan Dalam Dunia Global, Kata Ketua AzerTAc

Reactions: 
BAKU (Azerbaijan), 3 Sept (Bernama) -- Maklumat yang tidak berat sebelah amat diperlukan oleh orang ramai semasa berhadapan dengan ancaman-ancaman seperti keganasan, gerakan pemisah, ekstremis agama dan jenayah merentasi sempadan, kata Ketua Pengarah Agensi Telegraf Negara Azerbaijan (AzerTAc) Aslan Aslanov.

Bercakap pada majlis perasmian mesyuarat ke-30 lembaga eksekutif Pertubuhan Agensi Berita Asia Pasifik (OANA) di sini hari Selasa, beliau berkata dalam dunia integrasi dan globalisasi kontemporari, akses kepada maklumat yang sedemikian adalah satu keperluan.

Menurutnya semasa dialog ketamadunan antara Timur dan Barat sering menjadi tajuk perbincangan sehingga kini, masih ada beberapa pertubuhan media yang berterusan menyebarkan maklumat yang berat sebelah dan tidak benar, adakalanya sehingga ke tahap menghina agama atau nilai-nilai nasional.

"Ini tidak lain hanya usaha menanam kebencian dan nilai-nilai ekstrem," katanya.

Aslan berharap dengan penganjuran mesyuarat lembaga eksekutif OANA di Azerbaijan, yang membawa tema “Information for all in the globalising world”, ia akan membuahkan cadangan-cadangan mengenai bagaimana memastikan penyebaran berita-berita yang tidak berat sebelah dan objektif dengan pantas di seluruh dunia.

OANA ketika ini dianggotai 41 agensi berita dari 33 negara, termasuk Bernama dari Malaysia, Antara dari Indonesia, Xinhua dari China, Kyodo dari Jepun, Yonhap dari Korea Selatan, IRNA dari Iran dan Anadolu dari Turki.

Pada mesyuarat itu Bernama diwakili oleh pemangku Pengurus Besarnya Visvakumar Sangiah dan Ketua Pengarang Yong Soo Heong.

Perwakilan-perwakilan ke mesyuarat itu turut mengadakan mesyuarat dengan Presiden Azerbaijan, Ilham Aliyev, di pejabatnya.

Ketua Pegawai Eksekutif Antara Dr Ahmad Muchlis Yusuf, yang kini adalah Presiden OANA berkata keutamaan OANA di bawah kepimpinan Antara tahun ini, selepas agensi berita nasional Indonesia itu mengambil alih kepimpinan dari Bernama tahun lepas, adalah untuk membina kerjasama rapat dalam satu program yang dikenali sebagai 'Pengukuhan Dalaman'.

Beliau berkata laman web OANA, http://oananews.org akan ditampilkan supaya lebih mesra pengguna, manakala Sekretariat OANA akan bekerja keras membangunkan pentadbiran kewangan yang lebih efisien dan menyediakan perkhidmatan yang lebih baik kepada anggota.

Menurutnya pada tahun 2009, OANA akan memberi lebih banyak tumpuan kepada hubungan luar dan membangunkan perniagaan serta kerjasama komersil.

AzerTAc ditubuhkan pada Mac 1920 semasa ia menjadi sebuah republik demokratik, namun sebulan kemudian ia menjadi cawangan kepada agensi berita Soviet, TASS, apabila Soviet Union mula bertapak di Azerbaijan.

Namun sejak 1992, AzerTAc menjadi agensi berita rasmi Azerbaijan apabila negara itu mencapai kemerdekaan selepas kejatuhan Soviet Union. AzerTAc menjadi anggota OANA hanya pada 2003, tapi dalam tempoh yang singkat agensi berita itu, yang melangkah maju seiring dengan kemajuan Azerbaijan yang merupakan ekonomi paling pesat berkembang di dunia, menjadi anggota Lembaga Eksekutif OANA pada bulan Disember tahun lepas. Ketika ini ia membekalkan berita-berita dalam bahasa Azerbaijani, bahasa Inggeris, Rusia dan Jerman.

Aslan berkata pejabat-pejabat AzerTAc di luar negara terletak di Ankara, Moscow, Washington, Paris, Vienna, Kiev, Tehran, Tbilisi dan Asia Tengah.

"Kami merancang untuk membuka lebih banyak pejabat di lain-lain negara dan menawarkan berita dalam lebih banyak bahasa," katanya.

TP - Malaysia berani ke buat isitem maklumat terbuka macam ni? aku rasa kalau Malaysia buat pun, mungkin tak sampai sebulan...... tut tut tut... engage... block by government... kah kah kah kah kah...

UMNO Dah Mula Gelupur...

Reactions: 
KUALA TERENGGANU: Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Datuk Tengku Putera Tengku Awang berkata setakat ini tidak ada bukti yang menunjukkan ada Anggota Parlimen Barisan Nasional di Terengganu akan menyertai pembangkang seperti yang didakwa akan berlaku sebelum 16 September ini.

"Kita memang sudah lama mendengar tentang khabar ini, dan kita juga telah mengambil tindakan memantau tentang perkara tersebut.

"Bagaimanapun, hasil pemerhatian yang dijalankan setakat ini tidak ada bukti kukuh yang dapat mengaitkan ada Ahli Parlimen BN Terengganu yang akan lompat parti," katanya di sini hari ini ketika diminta mengulas tentang kenyataan Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat Terengganu Fariz Musa bahawa lebih daripada seorang Anggota Parlimen di negeri itu akan menyertai PKR.

Tengku Putera berkata perpaduan dalam Umno Terengganu masih kukuh.

-mSTAR Online

TP - erm... agak-agak korang la kan... ade ke MP yang nak ngaku "aku nak lompat oi..!"...

kukukukuku... ni lagi sekor sengal... mampuih pi la mung... jangang sampai mase nanti awang kkejut ka sudohhh..!

Ali Rustam Demam Panas.

Reactions: 
mSTAR Online

MELAKA
: Cadangan Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya lima yang dikuasai Pakatan Rakyat mengisytiharkan 16 September sebagai cuti umum bertujuan mengalih pandangan rakyat daripada kegagalan beliau menarik Anggota Parlimen Barisan Nasional menyertai pembangkang menjelang 16 September ini untuk membolehkan pembangkang menubuhkan kerajaan pusat, kata Naib Presiden Umno Datuk Seri Mohd Ali Rustam.

"Rakyat tidak harus keliru dengan cadangan itu," katanya dalam satu kenyataan di sini.

Anwar telah mencadangkan supaya pimpinan pembangkang di lima negeri yang dikuasai pakatan pembangkang iaitu Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Kelantan mengisytiharkan 16 September sebagai cuti umum kerana 16 September adalah tarikh ulang tahun penubuhan Malaysia dan ia merupakan hari bersejarah sama seperti 31 Ogos.

Kerajaan Kelantan dan Pulau Pinang telahpun menyatakan kesediaan untuk menimbang cadangan itu.

TP - kukukukuku... Ali ni dah gelabah dah ni... nampak sangat gelabahnya... orang cerita 16 september tarikh penubuhan Malaysia, mat senget ni pulak pegi kona tang MP naak lompat... ape punya tuuurrr... senget sungguh... patutla Barisan Nasi Yo Nal makin dekat dengan liang lahad... pimpinan yang ada dalam tu dah nyanyuk dah...

Orang cerita A, dia pi bantai Q... orang cerita 10. dia cerita 15... ape la sengal...

Ni phobia sangat dah ni gamaknye... tak pe... bertahan dulu... tak lama dah...