Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, September 07, 2008

Renungan Untuk 'Extremist PAS"

Reactions: 
Tok Guru Nik Aziz tidak boleh diperkecilkan keperibadiannya..

Orang bukan Islam jatuh hati dan terpikat dengan kesederhanaan Nik Aziz lalu memilih untuk memangkah PAS..

Lihatlah rumahnya, kehidupannya, lemah lembutnya, tidak meninggi diri dan suara, tenang dilanda dugaan ketika orang PAS langsung tak melawan waktu Nik Adli disumbat ke Kemunting!

Pernah aku lihat sendiri beberapa orang cina dengan seluar katoknya berlari turun ke padang dari atas bukit di Cheras Perdana untuk mendekati Nik Aziz sesudah selesai ceramahnya!

Nik Aziz pemimpin yang dilihat bagai tiada bezanya dengan orang biasa yang lain jika beliau duduk dalam satu kumpulan.. (Saidina Umar Al Khattab sewaktu mencari calon pemimpin untuk menjadi ketua atau gabenor melihat ciri2 ini untuk mengisi jawatan tersebut)..namun karismanya terserlah di dalam kelompok itu..

Tubuh sederhananya juga menggambarkan dirinya tenang dan tidak menjadi hamba kepada perut..(Ulama2 muktabar dan zuhud jarang perutnya boroi kerana selalu berpuasa..perut lubuk segala penyakit)

Untuk PAS memerintah Malaysia dengan membawa Islam sebagai cara hidup bukanlah dengan berteriak dan mendakwa membawa Islam - tetapi menunjukkan keindahan Islam itu sendiri sebagai sesuatu yang menyenangkan..

Melihat Tok guru amat menyenangkan - tak kira apa bangsa pun..

Tiada riak garang, angkuh dan kelihatan amat tawadhuk..

Tiada imej "orang kaya" yang menjarakkan si miskin untuk mendekati..

Tiada imej korporat yang membuat marhaen segan menghampiri...

Hj Hadi, Hassan Ali, Haron Din, Nasharuddin Mat Isa, Nasruddin Tantawi masih dilihat 'jauh' dan berimej 'orang besar2''.. dan agak kurang mesra rakyat, mereka agak kabur di mata masyarakat apatah lagi yang bukan Islam...

Antara yang dilihat mudah diterima masyarakat (anehnya tak berapa disukai orang PAS) - Dr.Hatta. Dr Dzulkifli, Husam Musa (siap ada blog anti Husam), Kamaruddin Jaafar dan Mat Sabu..

Harus kita terima hakikat Anwar amat diyakini rakyat..

Walaupun Mat sabu kata Anwar berkesan meyakini bukan Melayu tetapi kurang berupaya meyakinkan ramai Melayu, Pas dilihat lebih kurang meyakinkan apa jua bangsa - TANPA KELIBAT TOK GURU NIK AZIZ

.-labun KULUP SAKAH!

Sahur Pagi tadi...

Reactions: 
Pagi tadi aku bangkit sahur jam 4:30am... bangkit sahur? bangkit sahur kejadahnya kalau dari lepas buka puasa aku tak tido-tido?

Hahaha... kira bangkit la jugak... bangkit dari kerusi empuk depan PC ni untuk sahur...

Bontot & pergelangan pinggang aku sikit kebas sebab umu dah tua.

Pagi ni aku sahur best sikit daripada hari-hari lain... biase aku sahur ngan air liyor je sebab aku tak bangun.

Sebelum ni tiap-tiap hari jam 4:30am, jam loceng aku (handphone) akan maki aku selama sejam (5minit sekali).

Pagi tadi aku goreng nasik je... nasik goreng la kan? nasik goreng ke goreng nasik??? ah... pedulik ah...

Tu... gambar atas skali tu nama dia Yong Tau Fu.korang jangan tanya aku nape name dia Yong Tau Fu... aku tak tau.

Mende alah tu aku beli kat bazar ramadhan petang semalam sebelum buka... mahal nak mampuih...RM13 hengget... lantak la... duit tak berape ada tapi nafsu serakah membuak-buak... aku gagal buat kali keberape tah kawal nafsu aku.


Aku kedarah nasik goreng sepinggan pas tu aku top up lagi dengan Yong Tau Fu... burp kenyang amat...

Last skali aku tersandar kat luar rumah aku layan rokok...

Oi... rokok pun dah naik rege kan? aku tak perasan pun...lama jugak aku tak beli rokok.masa PRK P-044 hari tu aku bantai beli rokok banyak2 sebab malas nak pi kedai banyak kali.

Kat P-044 hari tu aku beli Pall Mall 23s 2 kotak dengan Saat 14s 3 kotak... tahan sampai ramadhan ke-6.

Pagi tadi aku pi bli rokok tengok-tengok rege dah naik...naik lagi namposen...cih... malas nak maki sebab rokok ni sebenonye tak elok...

Bab rokok ni kalau kerajaan bantai naikkan rege dia sampai USD130 sekotak pun aku tak kan maki kerajaan. tak kira la PM masa tu sape... Pak Lah ke, Najib ke, KJ ke, Saiful ke... bab rokok ni memang aku sokong sangat-sangat kalau nak naikkan rege...

Abis cerita rege rokok...

Biarla rege rokok nak naik sampai ke matahari pun... baguih.

Aku layan rokok... pus pus pus... asap rokok keluar sekali dengan setan dari mulut aku...

Dah abis sebatang rokok, aku bilas anak tekak aku dengan segelas tongkat ali power root (saya menang moto..!).

Pas tu aku mandi... sambung kat sejadah...

Setel semua aku lepak luar rumah aku... burung tekukur pak aku dah start nyanyi-nyanyi... kur kur kur kur kur kur kur...

Sambil angguk angguk... aku ngantuk... aku masuk tido...

*cerita ape ni???

Malaysiakini: Ahmad Ismail bertengkar dengan Tsu Koon, dimana Lim Guan Eng? 阿末依斯迈与许子根对垒,林冠英在那里?

Reactions: 
正当大家为“寄居论”和“道歉论”闹得沸沸扬扬时,
Walaupun isu "menumpang" dan "mohon maaf" kini sangat memdapat perhatian ramai,

[MalaysiaKini] 阿末辩称寄居论是独立前史实 轰子根拿他当峇东埔败选羔羊
[MalaysiaKini] Ahmad: Saya tak akan mohon maaf

难道大家没有发现到昨天槟城的一场大雨,将槟城一些低洼地区变成了水乡,
adakah kita perasan hujan lebat semalam telah menengelamkan beberapa kawasan rendah di Pulau Pinang?


槟城首席部长,林冠英先生更是第一时间到灾区去探访灾民,
Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng, juga melawat ke kawasan banjir pada masa yang terpantas,

ps: 我是游览论坛光华日报才知道有这件事
ps: saya mengetahui perkara ini ketika melayari Forum dan Kwong Wah Daily






虽然有人说他是在做戏,但是总好过南马大水灾时,一些部长竟然还在国外度假,
walaupun ada yang mengatakan beliau hanya melakon saja, tapi ini lebih baik jika dibandingkan beberapa pemimpin negara yang bercuti ke luar negara semasa banjir besar di Selatan Negara, Johor.

有些也是随随便便开了几场记者会就走人。
ada yang hanya buka beberapa sidang media dan terus melarikan diri.

看来阿末依斯迈,许子根,以及其他还未在308大选之后睡醒的政治领袖,学一学林冠英吧,
nampaknya Ahmad Ismail, Koh Tsu Koon dan beberapa lagi pemimpin negara yang masih belum sedar selepas pilihan raya 308 perlulah menjadikan Lim Guan Eng sebagai contoh.





不要再为了自己的政治利益而把种族关系拿来玩弄,
jangan memainkan isu sensitif seperti isu perkauman hanya demi masa depan politik masing masing.

大家都是为了马来西亚好,
因为这是我们的国家!
Kita Semua Adalah Rakyat Malaysia,
Buatlah Segala Tindakan Demi Kebaikan Negara!

-Go! Malaysian...

Acid test as 'power' deadline looms

Reactions: 

Opposition Leader Anwar Ibrahim faces one of the sternest tests of his tumultuous political career in the next nine days, as the deadline he has set to seize power approaches.



MCPX

The former deputy premier will also be summoned to court on Wednesday for a hearing that could launch a new trial on sodomy accusations - the same charge that saw him sacked and jailed a decade ago.



pkr congress seremban 260507 anwar talk to christian groupsAnwar has pulled off a string of spectacular successes in recent months, including snatching a third of parliamentary seats in March general elections, and recapturing the seat he lost after his fall from grace in 1998.



But despite disarray in the ruling Barisan Nasional coalition, there are doubts that the 61-year-old maverick can achieve his new goal of toppling the government by Sept 16 with the help of defecting lawmakers.



"The hope is there, but I don't think it will happen on September 16," said Mohammad Agus Yusoff, a leading political analyst from Universiti Kebangsaan Malaysia.



"But it will happen eventually, if the present scenario continues and the Barisan Nasional government doesn't reform."



Anwar is riding a wave of deep public discontent with the Barisan Nasional, a coalition of race-based parties which has ruled since independence from Britain, and which has been flummoxed by the resurgent opposition.



Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi, a grandfatherly figure seen as weak and ineffective by critics including elements within his ruling party, has fended off calls to quit over his failure to check Anwar.



The spiralling cost of food and fuel, a slowing economy and fears of rising "Islamisation" by his party which represents majority Muslim Malays, has alienated voters, particularly from the ethnic Chinese and Indian minorities.



Pundits Not Completely Writing It Of



Anwar meanwhile has transformed his PKR party - which helms a three-member opposition alliance - into Malaysia's first pan-racial party with support from all three major ethnic groups.



His unerring political footwork makes pundits wary of completely writing off his chances of persuading 30 coalition lawmakers he needs to switch sides within the next few days.



sivarasa questioned by police on balasubramaniam case 250708But PKR vice-president R Sivarasa (photo, right) said the government was going all-out to prevent a mass defection, and that the Sept 16 deadline might not be achievable.



"It's very difficult to be specific about it because the situation is quite fluid... so we're not fixated on September 16 as a date, but we're committed to getting the numbers to join us," he said.



"What we're trying to achieve is certainly doable but we also recognise that Barisan is also putting obstacles in the way."



Abdullah last week vowed to crush any attempts to topple his rule, and in what is being seen as a precautionary measure, coalition lawmakers are being sent on an impromptu "overseas study trip" from Sept 7 to 19.



Both Anwar and Abdullah have journeyed to Sabah and Sarawak, seen as the source of likely defectors. Both sides have accused the other of buying the support of parliamentarians.



Court To Set Date For Trial



Amid the high-stakes negotiations, Anwar and his lawyers are also dealing with the threat of new sodomy allegations levelled by a 23-year-old former aide, which could send him to jail for 20 years.



After being formally charged last month, he must appear at the Sessions Court on Wednesday for a hearing that could set the date for his trial, pass the case to another court, or even withdraw his bail and send him to prison.



pkr keadilan ijok post election 020507 anwar and tian chua"We're not sure, anything can happen. It could be transferred to the High Court, and there may be an attempt to revoke his bail. It's going to be quite political," said PKR's information chief Tian Chua (photo, far left).



Another sexual misconduct conviction would effectively end Anwar's political career, but Sivarasa dismissed the saga as a "sideshow" and was also upbeat about his prospects even if the Sept 16 deadline is missed.



"One wouldn't be able to avoid a sense of disappointment, but what we're going to say is that taking power is inevitable, it's going to happen," he said.



"Anwar's had a lot of difficult times in the past... but in terms of his political rehabilitation, he is the proverbial comeback kid."

Sape Nak Jadi TPM??? Meh Isi Borang..!

Reactions: 
SUNGAI PETANI 6 Sept. - Pemuda MCA Kedah hari ini mencadangkan kerajaan supaya melantik empat lagi Timbalan Perdana Menteri (TPM) yang terdiri daripada pelbagai kaum bagi mengatasi sebarang masalah yang melibatkan unsur perkauman.

Ketua Pemudanya, Datuk Boey Chin Gan berkata, pendekatan sedemikian dilihat dapat mengelakkan perasaan syak wasangka yang mungkin timbul di kalangan rakyat pelbagai kaum di negara ini.

"Kita cadangkan kerajaan lantik empat lagi TPM yang masing-masing mewakili kaum Cina, India, Sabah dan Sarawak. TPM terbabit boleh mengatasi masalah berbangkit sekiranya melibatkan isu-isu yang ditimbulkan kaum berkenaan.

"Sekarang sudah tiba masa untuk kerajaan berbuat demikian," tegasnya ketika berucap pada majlis pemilihan jawatan Pemuda MCA Kedah di Kelab Cinta Sayang di sini hari ini.

-Utara Online

TP - Warkhakhakhakhakhakhakhakhakhakhakhakhakhakha (gelak panjaaaaaang sikit)... ni ape punya gila babi pulak dah...

Memula lantik 1 melayu jadi TPM + 1 Cina jadi TPM + 1 India jadi TPM + 1 Sabah (kaum apa nih?) jadi TPM + 1 Serawak (kaum apa nih?) jadi TPM... semer ade 5 TPM...


Pas tu orang jawa pulak mintak nak sorang wakil jadik TPM jugak, pastu orang asli pun mintak sorang wakil jadik TPM jugak pas tu Pak Lah bengong,

Pak Lah makan penedol + ubat batuk + 100plus pas tu Pak Lah menung kat serambi sambil mikio...


Awat la ramai bangang-bangang yang gila babinya mengalahkan babi yang gila kena penyakit JE & jugak kancing gigi, kuku & mulut?


khakhakhakhakha... sape lagi nak jadik TPM??? pi amik borang kat tangga belah kiri pondok pak guard putrajaya... syarat paling penting - tak dak otak, boleh memohon.

Gerakan Ugut BN Lagi ~ Malaysiakini

Reactions: 
SUNGAI BULOH, Sep 7 – Acting Gerakan president Tan Sri Dr Koh Tsu Koon says the party will review its role in the Barisan Nasional (BN). And if the review finds Gerakan no longer has a "meaningful" role in BN, then it would pull out of the coalition.

Speaking at the party's Selangor Delegates Conference here today, he did not, however, announce a timeframe for which the review would be completed.

His comments come even as BN has scheduled a supreme council meeting on Tuesday to thrash out the issue of component parties threatening to pull out of the ruling coalition amid racial disputes.

The meeting comes as pressure mounts from within the ranks of MCA and Gerakan for reform in Umno, the party blamed by them for the loss of non-Malay support during the March general elections.

Speaking to The Malaysian Insider after opening the Selangor conference, Dr Koh confirmed that the Supreme Council meeting would take place on Tuesday.

He had told delegates earlier that "we will discuss, consult and finally come to a decision soon. I don't know when because we need to watch political developments", confirming in a press conference later than he was referring to the issue of their membership in BN.

"We will not blindly be yes-men. We will stay as long as we have a meaningful role," he said.

When quizzed as to what would be a meaningful role, he said that there should be communication, mutual respect, shared ideas and consultation on programmes and policies.

But he refused to offer a timeframe, stating that it had to be reasonable, not "immediately nor five years from now."

He said that there had been progress as "there have been more meetings in the past six months than in the previous three years", referring to BN Supreme Council and management committee meetings.

But he stressed that the coalition's leadership needed to meet more often than that. He admitted however, that he was currently "not too happy but not unhappy enough to leave BN."

He insisted in his speech that as "Gerakanese", party members had to be rational and not allow "Ahmad Ismail to dictate whether we stay in BN or not. Don't give him that face, otherwise any branch or division leader can insult us and we want to leave".

He was referring to reports that Bukit Bendera Umno chief Datuk Ahmad Ismail made racist remarks during the Permatang Pauh by-election campaign, by stating that Malaysian Chinese were squatting in the country.

"I am holding back my own anger because a coalition with such a long history of governance should not be victims of such remarks."

He reiterated his calls for a code of conduct to be established in the coalition to deal with such cases in the future.

"In this case, police reports have been made, so the solution is to let the investigation carry on because one party will deny while the other says it has proof.

"But the long-term solution is to have a disciplinary committee for all BN members and not just leave it to component parties to handle internally."

-TMI

TP - hah hah hah hah hah... kaji jangan tak kaji... kalau dah rasa parti hangpa macam "mulukut di tepian jamban" jangan tunggu lagi... packing bebarang cecepat... moh masuk umah terse... bilik semer sama besor... jamban kongsi ramai-ramai... master bed room tak dak...

Semua tidur atas lantai simen... tak dak bos... ops... bos ada... Rakyat..!

Pak Lah Tak Buat La..!

Reactions: 
SEPT 7 — Once again, Umno president Datuk Seri Abdullah Badawi has shown that he is unable to keep in check his party politicians.

If racial tensions have risen in the past few weeks, the blame should lay squarely with him because he is the good man who did nothing while Datuk Ahmad Ismail postured and catapulted himself from an unknown regional politician to the national stage by standing up to his party president.

But it is not just Umno politicians he has failed to keep in line.

He also allowed anger to mount among Chinese parties in the ruling Barisan Nasional (BN) coalition, to the stage where both the MCA and Gerakan are facing pressure from within to pull out of BN.

Now he is asking everyone to cool it. He says it is the collective responsibility of all Malaysians to preserve racial harmony.

But that is not likely to end the debate.

The man who says he is the prime minister of all Malaysians is finding it difficult now to really be one.

He is now stuck between a rock and a hard place.

Stuck between the pressure of staying in power in Umno, and the reality that most non-Malays in this country perceive Umno to be racist.

When Ahmad, the Bukit Bendera Umno chief, said that Chinese were squatters in this country, it merely reinforced the view among the non-Malays of the feeling that Umno is racist.

Regardless of the facts, that is the perception among many non-Malays.

That is why so many voted against the BN coalition. They abandoned support for MCA, Gerakan, and MIC and placed their faith in the hands of the opposition Pakatan Rakyat (PR), which while trying to portray a multiracial front, is also a Malay dominated front.

Chinese, Indian and other non-Malay voters would rather place their faith in an alliance which included PAS, a party whose avowed mission is to form an Islamic theocracy, than in an Umno-led BN.

Perhaps what Abdullah should consider is that significant number of Malays are also choosing to vote for PR parties, including the DAP, a party whose secular aims include the removal of affirmative action for Malays.

The significant Malay support for the opposition could perhaps explain why race relations among ordinary Malaysians is still relatively comfortable.

After all, few took the bait when students from UiTM rallied against a proposal from the Selangor Mentri Besar for their university to be open to non-Malays.

And so far, the Chinese squatter debate has been confined to a fierce quarrel between Umno, MCA and Gerakan.

Even former Prime Minister Tun Mahathir Mohamad realised his mistake when he initially appeared to support Ahmad's position in refusing to apologise. He must have read some of the responses on his blog from Malays who expressed disappointment with him.

The next day Dr Mahathir wrote that what he meant was that Umno leaders should not apologise on Ahmad's behalf. Dr Mahathir said that he did not like what Ahmad said and that the politician should face action.

Ultimately, Abdullah has made Ahmad a hero for all those who want him to resign earlier than later as Prime Minister.

He has also made it very difficult for BN to start the difficult task of regaining the votes they have lost to the Pakatan Rakyat.

-TMI

Amaran Ribut..!

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 7 Sept (Bernama) -- Angin kencang dan keadaan laut bergelora dengan ombak setinggi 3.5 meter dijangka melanda perairan Phuket, Thailand serta empat negeri di Malaysia iaitu Perlis, Kedah, Pulau Pinang, dan Perak mulai hari ini sehingga Khamis.

Menurut kenyataan Jabatan Meteorologi Malaysia hari Ahad angin kencang barat daya dengan kelajuan 40-50 kmsj berserta laut bergelora dengan ombak mencapai ketinggian 3.5 meter dijangka berlaku di kawasan perairan itu termasuk di Bunguran, Condore, Reef North dan Pulau Layang-Layang.

Keadaan itu berbahaya kepada bot-bot kecil, aktiviti rekreasi dan sukan laut.

Sementara itu, ribut petir di perairan pantai di Miri, Bintulu, Limbang dan Mukah di Sarawak serta di barat Sabah boleh menyebabkan angin kencang sehingga 40 km/j dan laut bergelora dengan ombak mencapai ketinggian 2.5 meter dan berbahaya kepada bot-bot kecil.

"Keadaan ini dijangka berterusan sehingga malam ini," menurut kenyataan itu lagi.

Sementara itu, hujan lebat dan ribut petir berserta angin kencang yang sedang berlaku di Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Perak utara dijangka berterusan sehingga petang ini.

TP - aku dengar cerita dalam UMNO/BN pun ombak besar tengah mengganas jugak...

Aku dengar jugak ombak besar tu melanda UMNO, Gerakan, SAPP, SPDP, UPKO, LDP & PBS...

Angin kencang melanda putrajaya dengan kelajuan jet Sukhoi beserta laut bergelora dengan ombak setinggi Bangunan Parlimen.

Keadaan ni amat membahayakan Pak Lah, Najib & totok-totok UMNO/BN.sementara itu angin kencang & ribut petir mengganggu mimpi Pak Lah & Najib beserta Tsunami besar yang berlaku di P-044 2 minggu lepas dijangkan akan berlarutan sehingga 16 september...

Pak Lah & Najib telah mengambil tindakan drastik demi survivalnya dengan membawa MP2 & ADUN2 UMNO/BN ke kepulauan Austie untuk melindungi mereka dari ke"bahaya"an ini...

Oi..! MP2 & ADUN2 UMNO/BN tak dak dah nih... moh kita pi kerabat Putrajaya..!

Berjumpa Kota Bharu

Reactions: 
NEGERI Kelantan Darul Naim penuh dengan berbagai keunikan. Keunikan itulah menyebabkan Kelantan berbeza dan dilihat istimewa berbanding dengan negeri-negeri lain. Adakalanya keunikan itu cuba ditiru atau dikorbankopi oleh negeri-negeri lain tetapi tidak menjadi.

Keunikan itu bukan saja peninggalan generasi yang terdahulu, namun keunikan itu juga adalah hasil kreatif, atau pun dihasilkan oleh pemimpin dan masyarakat terkemudian. Ini menggambarkan rakyat Kelantan kreatif dan inovatif dalam mencipta keunikan yang menempati pula dengan budaya dan pegangan hidupnya (agama).

Ia bukan saja unik kerana memiliki kekayaan dari segi kesenian dan kebudayaan, tetapi dari segi pratikal Islamnya. Kerana keunikan itulah juga maka Kelantan dikenali dengan nama Serambi Makkah. Nama jolokan yang diberikan sejak hampir 100 tahun itu kekal sehingga ke hari ini.

Menarik dan mengkagumkan jolokan itu kekal pada Kelantan seperti mana utuhnya mutu logam emas yang tidak pernah terhakis dan mengalami penurunan nilai harganya. Dalam keadaan apa pun emas itu tetap mahal, maka seperti itula juga “keistimewaan’ yang menjadi milik Kelantan itu.

Misalnya, kemunculan Tok Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat memimpin Kelantan bermula tahun 1990 memberi satu lagi keunikan tersendiri kepada Kelantan. Kelantan muncul sebagai negeri pertama berMenteri Besarkan seorang tok guru bertitlekan ulamak. Kebanyakan menteri-menteri besar di negeri lain berkelulusan akademik atau sekular.

Kehadirannya (Nik Aziz) memberi sumbangan dan kesenimbungan kepada kerja-kerja mengagungkan Islam dan sekaligus mencatatkkan satu lagi keunikan di Kelantan.

Salah satu antara beberapa keunikan idea dan pendekatan pentadbiran Tok Guru Nik Aziz yang sangat terasa ialah mengenai kewujudan program Ihya Ramdhan yang kini sudah menjadi sebutan dan kebanggaan rakyat Kelantan sendiri kerana ianya wujud di Kelantan saja.

Ihya Ramdhan yang menganjurkan program solat Terawih di bawah khemah ala-ala di Arafah di musim haji diadakan di tengah-tengah bandar Kota Baru. Ianya dikendalikan oleh Majlis Perbandaran Kota Bharu – Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) yang dibawah tanggungjawab Exco Takiyuddin Hassan.

Program ini mula diwujudkan pada Ramadhan 1415 (1994) dan kini sudah berusia 14 tahun. Ia adalah idea Nik Aziz. Dari program ini menunjukkan betapa bersungguh dan seriusnya Nik Aziz dalam mengembangkan syiar Islam di Kelantan dan mengekalkan Kelantan sebagai negeri Serambi Makkah.

Tujuan program ini diwujudkan ialah untuk menyemarakan suasana Ramadhan yang mahu jadikan bulan Ramadhan sebagai bulan penuh dengan kebajikan dan amal ibdat. Sejarah awalnya atau tapak program ini ialah berhampiran setsen bas di tengah bandar Kota Bharu. Sebuah khemah khas seluas 12’ x 18’ didirikan di situ.

Mulanya ia lebih untuk memberi kemudahan dan menyediakan tempat berbuka (juadah dan morel) dan solat Terawih kepada para peniaga, pemandu teksi, pengayuh beca yang tidak sempat pulang ke rumah dan juga kepada para musafir yang tidak sempat ke masjid.

Peringat awal program ini diperkenalkan ia diketawakan oleh pihak tertentu dan menuduh ia adalah projek politik Pas. Pas dikatakan hendak menunjuk-nunjuk dengan program Islamnya.

Namun cemuhan itu tidak dipedulikan. Program itu terus dijalankan. Dari setahun ke setahun ia mendapat sambutan. Dari sebuah khemah kecil kini terpaksa dibangunkan khemah yang berkali ganda besarnya dan tapaknya kini sudah berubah ke pekarangan stadium Sultan Muhammad Ke-IV. Prasarananya kini juga lebih selesa, menarik dan meriah apabila ia dijadikan Qaryah Ramadhan atau perkampungan Ramadhan.

Di perkampungan berkenaan programnya bukan saja lagi setakat mengerjakan solat sunat Terawih tetapi di situlah juga menjadi medium perhubungan ukhwah dan persaudaraan baik sesama muslim atau pun dengan bukan muslim apapbila majlis melibatkan bukan Muslim juga turut sama diadakan.

Sesungguhnya program Ihya Ramdhan yang dipenuhi dengan segala macam menu itu sesuatu yang unik dan menarik. Progam itu kini telah dimasukkan ke dalam kelendar Tahun Melawat Kelantan 2008, ini menyebabkan pelancung yang datang ke Kelantan bukan saja untuk membeli belah, melihat alam dan sosialnya yang berbeza namun turut sama beribadat.

Jelas sekali pihak Umno tidak dapat menyelami maksud serapang dua mata Nik Aziz dalam mengadakan program berkenaan. Di samping untuk mengimarakkan Ramdhan program itu juga menjadi medium untuk berdakwah, menyelesaikan tanggungjawab sebagai khalifah yang cukup efektik.

Kini terbukti program itu berjaya dan mendapat sambutan. Setiap malam lebih 1,500 orang datang berjemaah di khemah Terawih itu. Adakalanya khemah yang mampu memuatkan 1,200 jemah sekaligus itu melimpah keluar dan terpakasa didirikan khemah tambahan.

Mereka yang datang pula bukan saja dari segenap daerah di Kelantan tetapi ada yang datang dari luar termasuk Kuala Lumpur dan Singapura, mereka datang khas untuk sama-sama merasai kenikmatan mendirikan solat sunat Terwaih di situ dengan membawa keluarga masing-masing.

Disebabkan keunikan program itu begitu ketara sekali dan ia dapat menjadi medium membentuk ukhwah sesama manusia termasuk dengan bukan Islam adalah elok kalau negeri-negeri lain juga turut sama mengadakan program berkenaan. Atau kalau perlu program Ihya Ramdhan yang diilhamkan oleh Kelantan itu dijadikan prgoram diperingkat nasional.

Daripada menanjurkan tilwalah membaca al-Quran yang menelan belanja berjuta ringgit pada setiap tahun tapi kesannya tidak seberapa, rasanya elok kalau dibelanjakan wang itu untuk mengadakan program Ihya Ramdhan itu.

Adalah elok kalau pegawai Jabatan Islam Malaysia (Jakim) dan juga Pegawai-Pegawai Jabatan Agam Islam Negeri-Negeri atau Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi sendiri datang melihat bagaimana program itu berjalan kemudian mengkajinya untuk diangkat menjadi progam peringkat kebanggaan dengan beberapa pindaan dan ubahsuai mana-mana yang patut.

-MSO

Macam Biasa Lahhh...!!!

Reactions: 
RANTAU PANJANG: Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar menasihati semua pihak supaya tidak membuat pelbagai spekulasi mengenai kes Ketua Umno bahagian Bukit Bendera Datuk Ahmad Ismail memandangkan kes berkenaan sedang dalam proses siasatan.

Beliau berkata pihak polis sedang menyiasat kenyataan Ahmad yang dikatakan berunsur hasutan namun enggan mengulas lanjut tentang perkembangan siasatan berkenaan yang disifatkan masih terlalu awal.

"Siasatan terhadap kes ini merupakan siasatan biasa dan mengikut prosedur biasa, kalau hasutan kita akan siasat bawah Akta Hasutan," katanya kepada pemberita selepas majlis berbuka puasa bersama Timbalan Ketua Polis Negara di Markas Taktikal Pasukan Gerakan Am (PGA) di sini, semalam.

TP - kah kah kah kah kah kah..! Dah ku duga ini akan berlaku... kah kah kah kah kah...

Statement ni memang dah selalu lalu dah aku dengar... "mengikut prosedur biasa"... kah kah kah kah kah... macam biase lah... lepas ni kes akan ditutup mengikut prosedur biase...

Tak dak kes... oi..! orang UMNO/BN mana ade wat silap oi..! hangpa ni haprak betoi... tak payah siasat la... kalau tak percaya, cuba hangpa suruh dia sumpah! hah hah hah hah hah..!

UMNO Dah Gila...

Reactions: 
KUALA LUMPUR 6 Sept. - Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menegaskan semua perbincangan yang menjurus kepada sensiviti perkauman perlu dihentikan segera sebelum berlaku perpecahan di kalangan rakyat di negara ini.Beliau berkata, rakyat menjadi semakin meluat dengan permainan politik dan polemik perkauman dan keagamaan yang kini disifatkan menjadi semakin parah.

''Ia meninggalkan 'rasa pahit di kerongkong'," kata beliau menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dihantar kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Hishammuddin yang juga Menteri Pelajaran seterusnya menyifatkan kenyataan Ahmad itu telah diperbesarkan dalam konteks yang salah.

Menurut beliau, isu itu membuatkan rakyat terperangkap dan keliru, hasil permainan politik kebencian dan kesinisan pembangkang.

TP - Aku suka ayat bangang yang last skali tu... tu kenyataan daripada se"ekor" menteri pelajaran yang akalnya tahap anak beruk...

"Hasil permainan politik pembangkang"... pembangkang??? oi beruk... Ahmad tu ahli parti mana? komponen Barisan Nasiyonal ke Pakatan Rakyat??? oi beruk... yang main isu ni sape??? media Pakatan Rakyat ke media "rasmi" UMNO/BN???

Oi beruk... masa perhimpunan agung UMNO dulu sape yang dok julang-julang keris, cium-cium keris dok jerit "hidup melayu! hidup melayu!???

Oi beruk... tu gambar sape kat atas tuh? Oi beruk... ngko tak layak jadik menteri pelajaran sebab anak-anak sekolah akan keliru dengan kenyataan se"ekor" menteri pelajaran yang akalnya sikit rendah dari beruk..!

Oi... Shamudin..! aku lupa pulak ngko memang beruk... sori... kah kah kah kah kah... kobodohan beruk-beruk UMNO/BN...

Depa yang mainkan isu perkauman sampai kaum lain makan hati, aleh-aleh nak salahkan pembangkang pulak? ape punya sarkis..? Yang bangangnya Presiden dengan Timbalan Presiden... memula mintak maaf bagi pihak tur tur tur... tetiba bila yang tur tur tur tak nak mintak maaf...

2 ekor sengal ni berubah pulak... wakhakhakhakhakhakha...

Sarkis... apa kes...???

PBS kecam 'pelan jahat' Pakatan tubuh kerajaan

Reactions: 
KUDAT: Parti Bersatu Sabah (PBS) hari ini mengecam rancangan jahat Pakatan Rakyat untuk menubuhkan kerajaan secara tidak demokratik dengan cuba menarik minat Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) menyertai pakatan pembangkang.

Timbalan Presiden PBS, Datuk Dr. Maximus Ongkili berkata, usaha seperti itu adalah memalukan, tidak etika dan bahaya kerana tindakan itu boleh menimbulkan kekecohan politik dan menjejaskan ekonomi dalam negara.

Bercakap pada mesyuarat agung tahunan PBS Bahagian Banggi dan Tangjung Kapor di sini, beliau berkata, rakyat harus menolak politik kotor yang disebarkan oleh pembangkang serta menolak tanggapan bahawa ahli politik yang dilantik di Malaysia "boleh dijual beli untuk semangkuk bubur politik."

Ongkili, yang juga Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, mengulangi bahawa mandat kukuh rakyat kepada BN pada pilihan raya umum 8 Mac lepas harus dihormati oleh semua pihak.

"Kenapa Pakatan degil dalam mencanangkan pembentukan sebuah kerajaan terdiri daripada ahli politik yang tidak berprinsip? Adakah kita mahu negara ini ditadbir oleh "ahli Dewan Rakyat katak" yang tentu menggadai hak rakyat,?" tanya beliau.

Ongkili meminta kerajaan mengambil tindakan tegas termasuk mengenakan tindakan di bawah Akta Hasutan terhadap pemimpin atau mana-mana pihak yang mencetuskan kebimbangan awam dan ketakutan dengan menyebarkan pembohongan.


TP - Ha... tu la pasal... jahat betul depa nih, adeke buat Pakatan lompat parti? tak de etika sungguh..! chais... kalau ye pun nak sangat perintah, buat la masa pilihanraya... letak banyak-banyak pengundi hantu kat tempat-tempat hat yang nak menang tuh... tu baghu ada etika... tu banghu la taki mencabul hak rakyat...

Dan yang penting, rakyat tak nampak semua tu... nak lagi baguih, komplot skali dengan SPR macam UMNO/BN buat dulu... batalkan guna dakwat ka, apa ra...

Tak profesional langsung la depa nih...!

Yang paling tak baguih skali dalam hal ni ialah... NAPE TAK AJAK AKUUU..!!!

Oit..! Jangan Gaduh..!

Reactions: 

BUTTERWORTH: It is the collective responsibility of all quarters to safeguard race relations in the country, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi said.



The Prime Minister said that everyone, including non-governmental organisations, government organisations, associations, the press corps and individuals had a role to play in keeping harmony in Malaysia.



“I hope it is understood that it is our collective responsibility to save the country from racial clashes and we must be careful in this matter,” he said after chairing the state Umno liaison committee meeting at the Tasek Gelugor Umno division building here yesterday.



Abdullah was commenting on Bukit Bendera Umno division chief Datuk Ahmad Ismail’s refusal to apologise over his controversial remark that the Chinese community were immigrants who did not deserve equal rights.



Ahmad came under fire from various parties, including Barisan Nasional component parties, for the remark made during a Permatang Pauh by-election ceramah in Kampung Pelet on Aug 23.



The Prime Minister noted that there had been ill feelings and displeasure among the people of various races recently as racial issues were raised in the midst of the furore.



“This should not have happened. Things that were sensitive and connected with religion and the social contract were brought up. This has caused tension and some have felt that their rights and sensitivity have been ignored.



“What happened is supposed to be a practice of freedom of speech and to voice opinions according to what is felt by the person who made the statement. But what was not supposed to happen has happened.



“What needs to be done (now) is to not raise (such racial issues) and turn them into some agenda which can cause uneasy feelings among all the races,” he said.



Abdullah urged Malaysians to remember that they were from a multi-racial country and issues regarding racial relationships would always arise, pre-Merdeka and post-Merdeka.



“We have been handling race relations issues effectively and this is an achievement. I want to point out to the blogs, SMSes and media that create nonsensical stories and to newspapers which publish reports which can cause anger among races that this (action) does not bring any good to anyone.”



He said no Malaysian wanted the country to be in chaos, pointing out: “No one will win, all will lose. It will cause the country to be in trouble.


Abdullah said that freedom of the press should not be used as one liked or to sensationalise an issue.



“There must be a sensibility to not report sensitive matters that would lead to ill-will among the people in the country,” he said.



Abdullah said that Ahmad had explained his stand, stating that his remark was based on historical facts. “He had earlier stated that he was not a racist because as the Bukit Bendera Umno division chief, he had given his support to the non-Umno candidates who had sought election there. Ahmad is not pleased that what he has said has been misunderstood by a newspaper that reported it,” he said.



When contacted, Ahmad said the state Umno may sue the Chinese-language newspaper over the matter.



He said he would call for a press conference later.



Asked if he was happy with what Abdullah had said, he replied: “The PM was happy with my explanation to him. When my leader is happy, I’m happy.



-The Star Online

Umno tetap anggap bukan Melayu rakan kongsi penting - Najib

Reactions: 

CHINI, Pahang: Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Umno yang menjadi tunjang kepada kerajaan  Barisan Nasional (BN) akan tetap menganggap warganegara Malaysia yang bukan Melayu sebagai rakan kongsi dalam memajukan negara  dan hak mereka akan tetap dipelihara.

Sekalipun pelbagai pihak menyuarakan pelbagai pendapat berhubung isu "memohon maaf" berikutan kenyataan Ketua Umno Bahagian Bukit Bendera Datuk Ahmad Ismail mengenai dakwaannya terhadap masyarakat Cina, Timbalan Perdana Menteri menegaskan apa yang penting ialah dasar Umno terhadap kaum lain di negara ini.

"Ada pelbagai pendapat (berhubung isu minta maaf) tapi apa yang penting bahawasanya ini bukan dasar Umno (menganggap kaum Cina sebagai pendatang) dan kita sentiasa menganggap rakyat warganegara Malaysia yang  bukan Melayu ini sebagai rakan kongsi dalam memajukan negara kita dan hak mereka dan kepentingan mereka akan terpelihara di bawah kerajaan Barisan Nasional," katanya kepada pemberita di sini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai polemik "memohon maaf" berikutan kenyataan 13 Umno Bahagian yang bersetuju dengan pendirian Ahmad  untuk tidak memohon maaf berhubung kenyataannya itu.

"Itu soal peribadi dia (Ahmad yang enggan memohon maaf), tapi saya nak tegaskan ini dasar Umno dan dasar kerajaan  Barisan Nasional, saya nak fokuskan bahawa ini dasar kita,  yang penting dasar kita, bukan pendapat manamana pemimpin yang  disebut di peringkat bahagian, itu tidak mencerminkan dasar kita," katanya.

Diminta mengulas mengenai kenyataan parti Gerakan semalam bahawa mereka akan mengkaji semula kedudukan parti itu dalam BN sekiranya Umno gagal membawa perubahan untuk mengembalikan keyakinan rakyat, Najib berkata:

"Saya baru bercakap dengan (Pemangku Presiden Gerakan) Tan Sri Dr Koh Tsu Koon, dia mengatakan Gerakan tetap  bersama-sama  BN.

"Apa yang diharapkan ialah bahawa proses perundingan, yakni atas semangat merundingkan apaapa keputusan dibuat lebih kerap lagi, dan lebih menyeluruh lagi dengan semua parti komponen."

Najib berkata sehubungan itu BN akan lebih kerap mengadakan mesyuarat bagi membolehkan rundingan secara menyeluruh dapat dilakukan.

Ditanya sama ada Umno kini mendapat tekanan daripada partiparti komponen BN, Najib menegaskan:   

"Kita tidak menerima tekanan sebab kita masih pegang kepada semangat setiakawan dalam Barisan Nasional, tapi kita  terima bahawa mereka berkehendak proses musyawarah atau rundingan ini dibuat lebih kerap lagi, lebih menyeluruh lagi dengan Umno."

Mengenai penyebaran fitnah menerusi khidmat pesanan ringkas (SMs) dan penerbitan pihak pembangkang yang  semakin berleluasa sejak kebelakangan ini, Najib berkata kerajaan akan mengkaji bentuk tindakan terhadap mereka yang terbabit.

"Kita kesal perkara ini berlalu sebab ini satu pembohongan, kepalsuan yang mengelirukan rakyat, sebab ini bukan soal  fakta kebenaran, nampaknya ada pihak yang tidak minat dengan soal kebenaran sama sekali, tapi dia akan mengeluarkan cerita  yang mengelirukan rakyat yang boleh menguntungkan mereka.

"Jadi kita amat kesal...kita akan kaji apaapa tindakan yang wajar dibuat, sebab kalau kita ambil  tindakan, mereka akan kata kita ambil tindakan politik, walhal sebenarnya mereka membuat pembohongan, mereka memalukan, menghina individu tertentu,  mereka cenderung buat perkara ini," katanya.

Terdahulu Najib menyampaikan surat hak milik tanah kepada peneroka dan Program Rahmat Ramadan Felda Chini 5 di sini.



-mSTAR Online

Maklumat Berguna Untuk MP2 Yang Nak Ke Austie

Reactions: 

Tarrawarra

With the Best of Australia deals, you can experience the very best of independent style travel while also enjoying the convenience and great value of packaged tours.

Speedboat

Whether it’s a short retreat in the wine country, an exciting jet-boating adventure or a tour into the Outback or, you have a choice of one Australian Experience that suits you.

Kakadu

Best of Australia Package*

  • 2 nights accommodation
  • Airport transfer#
  • Choice of ONE Australian Experience

*Available for Adelaide, Canberra, Gold Coast/Cairns, Melbourne, Perth, Sydney, Tasmania and Northern Territory.

# One-way transfer upon arrival only.


Aussie Specialist logo

For more information, call the following Aussie Specialists.

Boustead Travel Services Sdn Bhd603-2031 6001
Gem Travel & Tours Sdn Bhd603-7727 9276
Holiday Tours & Travel Sdn Bhd603-2719 1888
Malaysian Harmony Tour & Travel Sdn Bhd603-2141 2521
Mitra Tours & Travel603-2161 1311
MSL Travel Sdn Bhd603-4042 4722
PNL Travel Sdn Bhd603-9284 4859
Sime Darby Travel Sdn Bhd603-2614 8989
Sunway Travel Sdn Bhd603-5633 3446



Bass Strait Islands

Flinders IslandThe Furneaux Group and King Island are called the Bass Strait Islands and are all that remain of a land bridge that linked Tasmania to mainland Australia prior to the end of the last Ice Age 12,000 years ago.



Flinders Island is the largest of the Furneaux Group of 52 islands, which lie off Tasmania's north-east tip.



You can hunt for the Killiecrankie 'diamond', walk unspoiled beaches or dive for giant crabs and crays. It is an island of dramatic and varied landscapes, from the pink and grey granite cliffs ofMount Strzelecki and Mount Killiecrankie to the gentle, green farmland that rolls through the northern part of the island.



Birdlife and wildlife are prolific: by the eastern lagoons and inlets, thousands of migratory birds rest on their long flights to breeding areas north of the Arctic Circle.



Currie on King IslandKing Island lies in the path of the Roaring Forties, the ever-present westerlies that circle the world's southern latitudes.



It's an island of long, empty beaches and clean, fresh air, offshore reefs, rocky coasts, lighthouses and more than 70 shipwreck sites.



It’s also home for King Island Dairies and their famous cheeses; a divers haven - more than 70 shipwrecks; and great game fishing. There are around 1,000 people on the Island, and they are proud of their independence and resourcefulness. Their history and livelihood are linked with Bass Strait: the island’s kelpies gather bull kelp tossed on shore by storms, while cray fishermen and abalone divers harvest rich catches from beneath the surface.