Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, September 12, 2008

Operasi Lalang 2: Wartawan Sin Chew ditahan

Reactions: 
UPDATE 9:57 - Wartawan Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng telah ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada jam 8.30 malam ini di rumahnya di Bukit Mertajam, Pulau Pinang.

Beliau merupakan orang kedua ditahan selepas editor Malaysia Today, Raja Petra Kamarudin, ditahan tengahari tadi di bawah ISA yang membolehkan seseorang itu ditahan tanpa bicara.

bm version internal security act section 73 subsection 1 isa 120908Difahamkan, Tan telah dibawa ke ibupejabat polis Pulau Pinang di mana terdapat 100 orang penyokong berhimpun di situ.

Setiausaha politik ketua menteri Pulau Pinang, Ng Wei Aik mengesahkan Tan telah ditahan di bawah ISA.

"Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Ayub Yaakob baru mengesahkan penahanan wartawan tersebut di bawah Seksyen 73(1) ISA, kepada ketua menteri," katanya kepada pemberita di ibupejabat polis Pulau Pinang pada kira-kira jam 10.45 malam ini.

Seksyen 73(1) membolehkan polis menahan Tan untuk tempoh maksimum 60 hari untuk siasatan. Selepas itu, berdasarkan kepada hasil siasatan tersebut, beliau boleh ditahan selama dua tahun di bawah Seksyen 8 akta yang sama.

Sebelum itu, Setiausaha Agung Gerakan, Chia Kwang Chye turut berada di ibupejabat polis Pulau Pinang untuk mendapatkan maklumat mengenai penahanan Tan. Beliau juga mengesahkan bahawa Tan telah ditahan di bawah ISA.

Beliau mengecam penahanan Tan, sambil menegaskan bahawa polis sepatutnya menyiapkan segera siasatan terhadap wartawan itu secepat mungkin dan membebaskannya.

Difahamkan, Tan ditahan oleh sepasukan anggota polis dari Bukit Aman.

MCA Sedia Membantu

tan hoon cheng 01 120908Sementara itu, dalam reaksinya, Gan Ping Sieu dari biro undang-undang MCA turut mengesahkan penahanan Tan (foto) di bawah ISA.

"Wartawan tersebut sepatutnya dipanggil untuk disoalsiasat dan bukannya ditahan," katanya.

Menurutnya, biro tersebut bersedia untuk menubuhkan sepasukan peguam untuk memberi khidmat sukarela untuk membela Tan.

Tan telah melaporkan bahawa pemimpin Umno, Datuk Ahmad Ismail didakwa berkata bahawa kaum Cina Malaysia "menumpang" di negara ini.

Laporannya itu telah mencetuskan kontroversi dan bantahan di seluruh negara, menyebabkan Umno telah mengantung Ahmad selama tiga tahun, dalam satu menyuarat khas Majlis Tertinggi parti itu Rabu lalu.

Tiga hari lalu, Sin Chew telah mempertahankan Tan, yang didakwa oleh Ahmad telah menyalahlaporkan komennya itu.

Tidak dapat dipastikan sama ada Ahmad yang tetap enggan memohon maaf terhadap kenyataan yang dibuatnya itu, walaupun digantung tiga tahun oleh Umno, juga turut ditahan.

-malaysiakini

Sambungan: Syed Botak..! Hang Memang Ngok...

Reactions: 
Petikan dari artikel sebelumnya di [sini] : Langkah pertama dalam misi menaik taraf Mat Bijan dari pencacai kepada boneka ialah dengan menyumbat seorang manusia botak bernama RPK.Mahdet tau... darah gila babi RPK kalau dah mendidih, dia tak pandai sejat.

Bila Petra botak dah dok kat dalam, maka misi dikira dah 10% sukses...

Dari situ kedudukan Mat Bijan agak selesa tanpa perlu risau akan gangguan dari Petra botak.

Sebelum tu jangan kita lupa akan kenyataan "sahabat" Mahdet (dia ni menyalak dari jauh je... masa dekat Malaysia dia diam, bila sampai Singapore je terus dia salak suruh Pak Lah "Kaji" balik pelan pemindahan kuasa) - rujuk [sini].korang ingat apa yang buat Muhyiddin bersemangat untuk menyalak sedemikian rupa dengan suara yang ternyata mengejutkan Pak La???

Siapa yang jumpa Mahdet & pujuk Mahdet kembali ke dalam UMNO?

Yang ni kita kena akui kelebihan Mahdet.seorang bekas PM yang punya IQ genius hasil dari amalan rajin mentelaah berbagai bahan bacaan & juga seorang bekas PM yang terkenal dengan keyakinan yang luar biasa dalam melakukan apa-apa rancangan yang disifatkan sebagai "melawan arus".

Tanpa Mahdet dibelakang sebagai "back-up", Muhyiddin tak kan berani bersuara selantang itu.

Sejarah telah membuktikan bahawa di Malaysia, tidak ada seorang perancang sebijak Mahdet dalam merancang strategi "pecah, perintah" ala-ala Mossad Israel.

Anwar yang berpengaruh sebegitu besar pun tumbang dilanyak Mahdet hanya dengan isu anak-anak & paling tak masuk akal.

Kesimpulannya aku tengok apa yang berlaku beberapa hari ni sebenarnya adalah hasil perancangan Mr "X" & tujuannya hanya 1 - merealisasikan rancangannya mengikut apa yang dirancang sebelum jawatan PM diserah kepada Pak Lah pada tahun 2004.

Orang ini tidak pernah gagal dalam "visi"nya & orang ini juga tidak akan mengalah sebelum rancangannya menjadi kenyataan.

"Perjuangan Belum Selesai".

Nanti ada masa terluang aku akan huraikan 1 persatu "kisah-kisah" yang perlu kita ambil perhatian.

Penduduk bukan Islam tidak bantah laungan azan

Reactions: 
Penduduk bukan Islam di Seksyen 5 Bandar Kinrara, Puchong tidak pernah membantah penggunaan pembesar suara untuk laungan azan di Masjid Bandar Kinrara di situ.

Sebaliknya, mereka hanya memohon supaya diperlahankan penggunaan pembesar suara untuk majlis ceramah, kuliah Subuh, kuliah Maghrib serta bacaan ayat al-Quran yang menggunakan kaset dan CD sebelum sembahyang Subuh di masjid tersebut.

masjid azan loud speaker issue 120908 03Menurut mereka, ini kerana ia mengganggu mereka untuk berehat atau bangun lewat, terutama pada hari Ahad dan juga untuk mengajar anak-anak mereka belajar pada sebelah malam.



Ini dijelaskan oleh seorang penduduk yang bertanggungjawab menghantar petisyen tersebut bagi pihak penduduk bukan Islam di situ, Steven Ee.



Beliau menegaskan demikian ketika dihubungi Malaysiakini untuk mengulas mengenai laporan media yang memetik bekas menteri besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo yang mendakwa ada usaha pihak yang dipercayai didalangi salah sebuah parti yang membentuk kerajaan Selangor, membuat petisyen membantah azan di Puchong dan Kota Damansara.



Semalam ahli Parlimen PAS bagi Kota Raja, Dr Siti Mariah Mahmud telah membuat laporan polis terhadap bekas Menteri Besar Selangor yang didakwa membuat kenyataan berbaur perkauman berhubung isu azan di Selangor.



Beliau membuat laporan tersebut di ibu pejabat polis Dang Wangi pada jam 11.30 pagi semalam.



Menurut Ee, beliau telah mengambil inisiatif untuk mengumpulkan tandatangan penduduk bukan Islam itu berhubung perkara itu.



Petisyen 189 penduduk



Ketika dihubungi Malaysiakini petang ini, Ee berkata, petisyen yang ditandatangani oleh 189 penduduk bukan Islam di situ, tidak menyebut sama sekali tentang laungan azan.



Penduduk tersebut, katanya, termasuk mereka yang tinggal di Seksyen 4 yang terletak bersebelahan dengan Seksyan 5.



masjid azan loud speaker issue 120908 01Menurutnya, petisyen tersebut dihantar kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sri Serdang, Datuk Mohamad Satim Diman, pada pertengahan bulan Februari lalu.

Salinan petisyen itu, jelasnya, turut diserahkan kepada pihak masjid berkenaan, juga pada pertengahan bulan Februari lalu.

Bagaimanapun, kata Ee, salinan petisyen itu dihantar ke pejabat Teresa Kok yang juga Adun Kinrara dan exco kerajaan negeri Selangor, selepas pilihanraya umum Mac lalu.

Beliau menjelaskan, pihaknya turut menghantar salinan petisyen itu kepada Teresa kerana beliau merupakan Adun yang terdekat dengan kawasan itu, selain Satim.

"Kita di peringkat bawahan ini tidak senang untuk berjumpa dengan pemimpin atasan. Saya harap pemimpin di peringkat atasan dapat berbincang mengenai perkara ini," katanya.

Minta kerjasama

Ee juga menjelaskan, petisyen tersebut diserahkan kepada Satim dengan harapan beliau dapat menjadi orang tengah bagi menyelesaikan masalah tersebut.

Pada mulanya, kata Ee, isterinya telah pergi berjumpa dengan seorang pemimpin parti komponan BN yang berpangkat 'Datuk' mengadu mengenai perkara tersebut.

Ekoran itu, katanya, pemimpin berkenaan mencadangkan supaya penduduk di situ membuat petisyen dan aduan bertulis dan diserahkan kepada Adun berkenaan.

"Ekoran itulah, saya pun mula mengutip tandatangan penduduk di situ dan serahkan kepada Datuk Satim melalui seorang pegawai Adun tersebut di pejabatnya," jelas Ee.

Ee berkata, tidak lama selepas itu beliau mendapati bunyi pembesar suara di masjid telah diperlahankan sedikit selama kira-kira dua minggu.

Bagaimanapun, katanya, bunyi pembesar suara di masjid itu dikuatkan semula seperti sebelumnya.

"Jadi kita tunggulah tengok bagaimana (perkembangannya). Takkan kita nak pindah. Saya percaya penduduk Islam di sini boleh faham apa yang kita maksudkan," katanya.

Ee berkata, beliau tidak pernah berniat untuk membantah kegiatan agama Islam di situ.

Tetapi, katanya, mereka berharap penduduk Islam di situ dapat bekerjasama dengan penduduk lain demi kesejahteraan bersama.

Ditanya mengenai kemungkinan ada petisyen lain dari penduduk di situ berhubung laungan azan, Ee berkata, beliau tidak tahu.

-malaysiakini

A prelude to Ops Lalang 2?

Reactions: 
Is this a prelude to a crackdown similar to the Operasi Lalang in 1987?

MCPX

raja petra and internal security actThis is the question posed following the government's move to arrest prominent blogger Raja Petra Kamaruddin under the draconian Internal Security Act (ISA) today and to ask three newspapers to explain why action should not be taken against them.



Several quarters are wondering whether this is a precursor to the second round of the Operasi Lalang ahead of the opposition's threat to topple the BN-led government by next Tuesday.



In 1987, 119 politicians, social activists, unionists, Chinese educationists and religious missionaries were rounded up in a massive police swoop code-named Operasi Lalang.



Of them, 49 were detained without trial under the ISA for two years or more, while others were released after several months at the Kamunting detention camp in Perak.



During that week of massive uncertainty and fear generated by the secret operations, the annual publishing permit of three newspapers - The Star, Sin Chew Jit Poh (known as Sin Chew Daily now) and Watan - was revoked as well.



Coincidentally, the government also asked three newspapers - Sin Chew, The Sun and opposition PKR’s organ Suara Keadilan - to give a satisfactory explanation on their political coverage lately, failing which their licences may be revoked or suspended.



Below are the reactions from several quarters:



Anwar Ibrahim, Opposition Leader and PKR Supremo



anwar ibrahim 02 060207In the aftermath of the March 8 elections and the Permatang Pauh by-election the Malaysian people have demonstrated their courage and commitment to building a mature democratic society. The dastardly act of detention without trial will do nothing to abate the current government’s declining credibility, and in fact will likely hasten its eventual collapse.



PKR reiterates its vehement opposition to the practice of arbitrary detention without trial. We have consistently called for the immediate release of all ISA detainees, as such practices have no place in a democratic society.



The ISA is used to quash dissent and smother those who in exercising their right to free speech voice opinions contrary to the preferred views of the ruling clique. Invoking the ISA just days before Sept 16 is clearly an attempt to engineer an atmosphere of fear and instability that would justify the government, heavy-handed tactics against those aligned with the political opposition.



Penang - Based Civil Right Movement Aliran



The government’s atrocious action against Raja Petra and the three newspapers is completely undemocratic and violates universal press freedom, which is the bedrock of democracy.



The government’s latest move reinforces the suspicion that these are desperate measures taken to undermine what is seen as the unstoppable (Opposition Leader) Anwar Ibrahim and his Pakatan Rakyat mounting a real challenge to the Barisan Nasional.



Whatever the case may be, we urge the government to release Raja Petra unconditionally and also retract the show cause letters issued to the three brave newspapers so that democracy can flourish and justice be served.



Lim Kit Siang, DAP supremo and Ipoh Timor MP


These actions make a mockery of the claims of the Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi administration to usher in a more open and democratic society under a just rule of law.

lim kit siang 030606In shows the administration's utter cynicism and Machiavellian politics in unblocking Raja Petra’s news portal Malaysia Today after a two-week censorship only to arrest Raja Petra under the ISA in less than 24 hours.



'ISA for Raja Petra and show-cause letters to three newspapers while a three-year Umno suspension for Ahmad Ismail, the Umno Bukit Bendera division chief - is this the Abdullah justice and rule of law?' is the universal response and question of Malaysians today.



Raja Petra has clearly become the victim of a new power play in Umno in the post-March 8 general election. It heralds a larger crackdown against criticism, dissent and diversity of views as Raja Petra’s ISA detention and the action against the three newspapers will open the floodgates for a new repression in Malaysia.



Who are next on the line to be victims of the Abdullah crackdown and will it be reminiscent of the 1987 Operasi Lalang?



Dr Wan Azizah Wan Ismail, opposition PKR president

PKR views Raja Petra’s arrest as a possible prelude to a wider impending crackdown. This is BN’s desperate response to the growing public expectation of a change in government that will end Umno’s corrupt mismanagement of the country.

wan azizahThe show-cause letters issued to several media organisations as reported today also appear to be part of a prelude to an impending crackdown. Umno or BN should realise that such an attack on democracy will only accelerate the further slide of Malaysia’s dipping economic and political ratings.



We demand the immediate and unconditional release of Raja Petra. If Umno or BN feel that he has committed any offences, then charge him in open court so that he can defend himself.



Teresa Kok, Selangor senior state exco and DAP organising secretary

The government makes us wonder whether this is a prelude to a new ‘Operasi Lalang’ 1987? In this globalised age, it is incomprehensible that the government would use such brute tactics against dissenters yet again.

It is very sad that media professionals are once again used as scapegoats to pay for the wrongdoings of bigoted Umno politicians. I am reminded of the ‘nude squat’ incident when senior editors of the China Press were dismissed to take the rap for their coverage of the matter although that was clearly a matter of public interest.

The quick reaction of government in the case of Raja Petra and the three dailies slapped with ‘show cause’ orders contrasts sharply with the kid-gloved treatment given to Umno extremists.

Dr Koh Tsu Koon, Gerakan acting president

koh tsu koon 100907Gerakan urges the government to bring Raja Petra to trial under existing laws rather than to detain him under the ISA.



Earlier, in response to press query in Kuala Terengganu before the news on Raja Petra (broke), I had said I agreed with (Foreign Minister) Dr Rais Yatim's statement that (Umno division leader) Ahmad Ismail's case should be taken through due process of law rather than the ISA.



This is consistent with Gerakan's stand that the ISA should be reviewed, if not repealed.



Dr Toh Kin Woon, former Gerakan stalwart



toh kin woonIt is blatantly obvious that the state is now resorting to the use of dictatorial and draconian measures to intimidate all those who wish to tell and reveal the truths. Even those who merely do their job honestly as journalists and the newspapers that they work for are not spared.



It is increasingly obvious, too, that the present federal government is not prepared to allow the space for freedom of speech, including the freedom of press.



But Malaysians want such a space. The obvious way for them to realise their goal is to support a change of government at the federal level.



Ambiga Sreenevasan, Malaysian Bar president

The Malaysian Bar has consistently denounced the ISA as draconion and undemocratic, and believes that preventive detention laws should not be invoked under any circumstances. The ISA and other preventive detention laws violate fundamental rights, are unconstitutional and oppressive, and have no place in a society that respects and upholds the rule of law.

ambiga sreenevasanIf an offence has been allegedly committed, the individual concerned must be charged in court and given a fair opportunity to defend himself.

We agree with the view reportedly expressed by Foreign Minister Dr Rais Yatim yesterday when he disagreed with the call for the use of the ISA on Ahmad Ismail, saying that this "will have a huge effect on… the rule of law" and that he should therefore "go through the normal process of law".

The Bar Council is equally perturbed that three newspapers have been issued show-cause letters today over their news coverage. This together with the arrest of Raja Petra under the ISA may be viewed as a chilling message that our fundamental freedoms are not secure.

Syed Botak..! Hang Memang Bongok...

Reactions: 
Yang baca artikel ni semua ada otak tak? ok... sebab korang boleh baca apa aku taip ni, aku simpulkan yang korang semua ada otak. tapi...

1 soklan... kat mana letaknya otak korang???

A - Dalam tengkorak kepala
B - Dalam kepala lutut
C - Dalam buah kelapa

1 lagi soklan subjektif (jawab dalam hati) setakat mana korang berfikir???

Balik pada cerita yang sebenarnya aku kisahkan dekat sini.macam biase, berkenaan dengan seorang menteri yang berkepala botak. Syed Hamid Albar...hari ni aku bagi 1 pengiktirafan dekat pak Syed ni... kira iktiraf kecil-kecilan je... tokoh kilat Malaysia. sebab apa tokoh kilat?

1 - Botak kilat
2 - Pantas bersekongkol

No 1 tak payah ulas... korang dah tau. kita bincang ni 2. skarang masa untuk guna kelebihan akal yang aku hint dekat intro tadi.

Memula korang fikir - Kes sept 8 (aku malas nak taip sebab bengang dekat Syed botak) korang rujuk [sini] dan kes Petra yang dikatakan menghina Agama Islam & Nabi Muhammad s.a.w yang mana satukah yang lebih membahayakan orang awam & yang mana satukah yang risikonya lebih tinggi didalam konteks "ketenteraman awam & hasutan"???

Bagi aku yang pro Pakatan Rakyat ni, sudah tentu jawapan aku ialah kes sept 08 angkara Ahmad cincin besar lebih besar musibahnya dalam menggugat keselamatan awam berbanding penulisan Petra (dia ni pun botak jugak).

Apa ada pada penulisan? berapa ramai pelayar "bodoh, bingai" macam Syed botak yang melayar internet? yang melayar internet pulak bagi aku bukannya geng-geng otak ayam macam orang-orang UMNO.

(*sikit penjelasan kenapa orang UMNO berotak ayam - aku gelarkan orang-orang UMNO geng-geng otak ayam sebab dalam 2juta ahli UMNO, tak de sekor pun yang mampu bawak perubahan dalam parti sebaliknya depa terpaksa "kutip" TDM dekat tempat sisa kumbahan untuk pulih balik UMNO...ambik sampah dekat tempat pelupusan sampah, kendian isi balik dalam tong sampah... ni kerje gila babi)

berape ramai pulak rakyat Malaysia yang mengadap depan TV? (semua saluran pro kerajaan siarkan visual lembu gila mengamuk) kendian naik minyak dengan apa yang lembu gila tu buat? yang ni bagi aku lagi bahaya..

berape ramai pulak rakyat Malaysia yang baca surat khabar yang aku tengok same gile babi dengan lembu gile yang mengamuk tu (tinggal lagi air lior je tak meleleh) kendian boleh naik angin dengan laporan tu?

Padahal dekat situ dah tinggi ancamannya tu.

Awat bapak lembu cincin besar tu tak kene ISA? oi Syed botak! ngko pegi tanya orang ramai, buat bancian rambang, berapa ramai yang tau isi kandung artikel Petra botak & bandingkan berapa ramai pulak yang tau ada lembu gila mengamuk dekat P.Pinang???

Dah... yang tu korang pikir la sendiri... masing-masing ada akal.

Masuk bab serius sikit... kenape sumbat Petra botak dalam ISA??? Syed botak ni tak tau ke jumlah geng botak yang bebas dah kurang di Malaysia selepas Petra botak di ISAkan. apa Syed botak jeles ke dengan ke"mahsyur"an Petra botak berbanding Syed botak???

Yang tu aku tak tau...

Apa yang aku nampak ialah... Mahdet kembali kedalam UMNO untuk meneruskan misinya menaikkan orang kepercayaannya iaitu Mat Bijan C4 menjadi Perdana Menteri PM & satu-satunya individu yang terlalu tinggi darah gilanya didalam cubaan menjatuhkan Mat Bijan C4 ialah Petra botak.

Langkah pertama dalam misi menaik taraf Mat Bijan dari pencacai kepada boneka ialah dengan menyumbat seorang manusia botak bernama RPK.Mahdet tau... darah gila babi RPK kalau dah mendidih, dia tak pandai sejat.

Bila Petra botak dah dok kat dalam, maka misi dikira dah 10% sukses...

aku nak pi bazaar ramadhan...bersambung

Raja Petra 'arrested under ISA' - Malaysiakini

Reactions: 
BREAKING NEWS: UPDATED 3:10pm - Controversial blogger Raja Petra Kamaruddin has been detained under the Internal Security Act, said his wife Marina Lee Abdullah.

According to Home Minister Syed Hamid Albar, the 58-year old father of five would be detained under Section 73(1) of the ISA, which allows for detention of up to 60 days.

“The police will do an assessment during this period and if they feel he should be held more than 60 days, the police will then refer to me,” Syed Hamid was quoted as saying by The Star.

The minister also confirmed that the Sin Chew Daily, The Sun and Suara Keadilan were issued show cause letters. "They have been given a week to reply," he added.

Raja Petra's wife Marina Lee Abdullah earlier told Malaysiakini that 10 police personnel from Bukit Aman came to their home in Sungai Buloh at about 1.10pm to arrest him.

When Malaysiakini contacted her at 1.25pm, the police personnel were still there. However, Raja Petra - popularly known by his initials RPK - was taken away to an unknown destination at 1.50pm. The police also confiscated a computer, some books and VCDs.

On Sept 6, Syed Hamid had warned that RPK, who edits the popular news portal Malaysia Today, could be charged under the ISA for comments allegedly insulting Islam and Prophet Muhammad.

The minister said several religious groups - Malaysian Islamic Development Department (Jakim), Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim), Federal Territory Islamic Religious Council (Maiwp) and Federal Territory Religious Department (Jawi) - had lodged police reports against him.

The groups had complained Raja Petra's comment in an article entitled "I Promise to be a good, non-hypocritical Muslim" allegedly used sentences that insulted Muslims.

The government ordered the blocking of the Malaysia Today website two weeks ago, but the ban was lifted yesterday.

The ban together with Syed Hamid's warning to invoke the ISA had sparked a public furore against government censorship of the Internet.

Opposition parties too accused Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi's administration of attempting to gag the press in a bid to salvage his party's sinking popularity.

Second Time Under ISA


Raja Petra is also alleged to have allowed comments to appear on his website that degraded Islam and Prophet Muhammad in an article entitled "Not all Arabs are descendants of the Prophet".

This is the second time that RPK, a member of the Selangor royal family, has been detained under ISA, which allows for indefinite detention without trial.

His first arrest under the tough security law was on April 11, 2001. RPK was detained as part of a crackdown against reformasi activists in which nine others were also held.

At that time, he was webmaster for the now defunct FreeAnwar.com site.Raja Petra was subsequently released after 53 days in detention. However, six of the reformasi leaders were eventually sent to the Kamunting Detention Centre in Taiping where they were detained for two years.

Charged Earlier For Sedition, Defamation


The controversial blogger was earlier charged with sedition and defamation after linking Deputy Prime Minister Najib Razak and his wife to the sensational murder of a Mongolian woman.

In that case, a close friend of the deputy premier - Abdul Razak Baginda - was charged with abetting the murder of 28-year-old Altantuya Shaariibuu, whose body was blown up with explosives.

Two police officers from an elite force, whose duties included guarding the prime minister and Najib, were also charged with the killing.

The ISA, which human rights groups have pushed to have abolished, provides for renewable two-year periods of detention without trial and is normally used against suspected terrorists.

It has also been used to lock up opponents of the government, and last year five Hindraf leaders were detained three weeks after mounting a mammoth rally in the streets of Kuala Lumpur on Nov 25.

[More to follow]

2,000,000 Ahli UMNO OKA..!

Reactions: 
Diwar-warkan di Malaysia bahawa United Malays National Organisation (UMNO) adalah sebuah Partai yang punya keahlian TERBANYAK di Malaysia...

Lebih kurang duwe juta (2,000,000) rakyat Malaysia berdaftar sebagai ahli UMNO.

Tapi sayang seribu kali sayang... dalam 2,000,000 juta ahli yang UMNO ada... tak de sorang pun yang boleh diklasifikasikan sebagai "manusia yang sempurna" (maksud aku cukup pancaindera, bukan maksum) mentalnya.

Apa tidaknya, daripada pemimpin tertinggi, sampai la pencacai cyber troopers, tak de sekor pun yang ada upaya ataupun akal fikiran yang bernas untuk pulihkan kembali partai "perkauman" terbesar di Malaysia ni... akhirnya puakaum-puakaum ni terpaksa menjemput TDM kembali kedalam partai "perkauman" ni untuk "memulihkan" keadaan partai yang rusak teruk dikerje dek anak-anak beruk tingkat empat.

Kesian... aku tak tau la... dah jadi payah dah cerita nih... jemput balik TDM untuk "pulihkan" keadaan... dalam erti kata lain - TDM kini memimpin golongan Orang Kurang Akal (OKA).

Dalam 2 juta ahli UMNO rupanya tak de sorang yang boleh berfikir atau bagi idea macam mana nak pulih parti... tak dak akai rupanya depa nih... sian...

Yang 2 juta orang tu laa yang masalah sekarang ni... selama ni aku ingat UMNO ni parti politik perkauman, tapi lepas kejadian 2-3 hari lepas (TDM jilat ludah) baru aku perasan, sebenarnya dalam UMNO ni tak de langsung ahlinya yang berakal... semuanya bertaraf "spastik"...

Patutla negara jadik macam ni... puakaum spastik rupanya dok perintah Malaysia...

Rupanya UMNO maknanya :

U - Un
M - Mind

N - National

O - Organisation


Gila betul la...

Anifah: Lakukan sesuatu..!

Reactions: 
KUALA LUMPUR: Pengerusi Kelab Anggota Parlimen Barisan Nasional Sabah Datuk Anifah Aman berkata kepimpinan Umno perlu melakukan sesuatu bagi memulihkan masalah dalaman parti itu daripada terlalu gusar memikirkan kemungkinan wakil rakyatnya menyertai pembangkang.

"Apa yang berlaku sekarang ialah pemimpin-pemimpin Umno terlalu memberi tumpuan kepada ura-ura kononnya ada wakil rakyatnya akan melompat parti padahal mereka sepatutnya menangani masalah Umno itu sendiri," katanya kepada Bernama ketika dihubungi di Kota Kinabalu.

Anifah, yang juga Anggota Parlimen Kimanis dan Ketua Umno Bahagian Kimanis, berkata soal wakil rakyat daripada Umno menyertai pembangkang tidak akan timbul jika parti itu terus kuat dan pemimpin-pemimpinnya tidak terbawabawa dengan isu-isu lain.

-mSTAR Online

TP - UMNO? ape tu UMNO?? macam penah dengar je nama tu... amende UMNO tu???

Bubar Je Terus..! - Khairy

Reactions: 

KHAIRY Jamaluddin (tengah) menyampaikan bantuan Nur Ramadan kepada salah seorang kanak-kanak OKU sambil diperhatikan Razali Ibrahim (kiri) di Kampung Melayu Raya, Segamat, Johor, semalam.

SEGAMAT 11 Sept. - Saranan supaya perubahan dilakukan di peringkat pucuk pimpinan UMNO tidak akan menyelesaikan segala masalah yang berlaku dalam parti itu, kata Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin.

Sebaliknya, beliau menegaskan, perubahan pucuk pimpinan parti memerlukan pendekatan menyeluruh termasuk mengkaji bagaimana kaedah memenangi semula hati rakyat dan keseluruhan ahli parti komponen dalam Barisan Nasional (BN).

Beliau berkata, pihak yang mencadangkan dilakukan perubahan dalam pucuk pimpinan UMNO perlu mengemukakan perancangan yang jelas bagi memastikan parti itu terus mendapat sokongan dan kepercayaan rakyat.

TP - Betul..! "Perubahan tidak selesai masalah... oleh kerana itu... ada baiknya hangpa bubar terusss Parti keBANGSATan MeLayu@Mamak Bengong ni... rosak teruk dah...

Umno perlu suara Tun Mahathir

Reactions: 
PETALING JAYA: Hasrat mantan Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad untuk menyertai semula Umno merupakan satu langkah yang tepat memandangkan parti itu memang memerlukan ‘suara’ Tun Mahathir ekoran keadaannya yang semakin kucar kacir.

Pensyarah Pembangunan Sosial Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof. Dr. Ahmad Atory Hussain, tindakan Tun Mahathir keluar Umno pada pada 19 Mei lalu tidak memberi sebarang perbezaan kepada Umno malah parti itu dilihat semakin teruk.

“Ini juga saya percaya merupakan usaha-usaha dalaman parti yang mahu menarik semula Tun ke dalam Umno kerana mereka memang mengalu-alukannya.

“Kalau kita lihat keadaan Umno sekarang ini pun seperti ayam kehilangan ibunya, jadi kemasukan semula Tun memang kena pada masanya,” katanya ketika dihubungi mStar Online.

Atory berkata, kemasukan Tun Mahathir akan memberi kesan besar bukan sahaja kepada Umno malah kepada parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) yang turut dilihat menghadapi krisis.

“Parti-parti komponen akan menerima Tun Mahathir dengan tangan terbuka kerana mereka menghormati beliau yang tidak dapat dinafikan begitu banyak berjasa kepada negara.

“Walaupun Tun keluar daripada Umno sebelum ini tetapi pengaruhnya masih besar...itu kita tidak boleh sangkal,” katanya.

Sementara itu, pensyarah sains politik Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Madya Dr. Ahmad Nizammuddin Sulaiman berkata, Tun Mahathir telah menilai semula pendiriannya sebelum ini yang hanya akan meletakkan jawatan setelah Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi meletakkan jawatan.

“Beliau telah berada di luar tetapi kedudukan Umno tetap tidak selesa. Masalah tetap timbul malah makin bertambah termasuk isu sensitiviti kaum yang tercetus baru-baru ini.

“Tun nampaknya telah menilai semula keputusannya sebelum ini lebih-lebih lagi setelah dipujuk pula oleh Tan Sri Muhyiddin Yassin,” katanya.

Bagaimanapun katanya, kemasukan Tun Mahathir belum tentu memberikan perubahan yang besar kepada Umno memandangkan kehilangan kepercayaan kepada Umno kini bukan hanya di kalangan ahli malah lebih dirasai di kalangan rakyat.

Pensyarah Sekolah Sains Sosial, Universiti Malaysia Sabah, Zaini Othman berkata, selepas 51 tahun menjadi parti tunggak, Umno kini dilihat dalam kedudukan yang semakin rapuh.

“Tun (Mahathir) mahu menyelamatkan Umno dan mengembalikan kredibiliti Umno yang tercalar selepas pilihan raya umum yang lalu.

“Selain itu, beliau kemungkinan gusar tentang Ahli Parlimen yang akan melompat parti seperti yang didakwa Anwar. Justeru, mungkin selepas ini, beliau akan menyusun pelbagai langkah alternatif yang boleh diambil untuk menghalang perkara itu daripada berlaku,” katanya.

Zaini berkata, peralihan kuasa antara Abdullah kepada timbalannya juga tidak konstruktif kerana jika ia berlaku pada 2010, Umno hanya mempunyai masa kira-kira dua tahun sebelum menghadapi pilihan raya yang berikutnya.

“Masa itu pada saya tidak cukup untuk memastikan Umno betul-betul boleh berdiri teguh semula,” katanya.

-mSTAR Online

Majlis Berbuka Puasa Bersama TGNA

Reactions: 


Anwar Ibrahim Agen Yahudi Pulak Dah......

Reactions: 
Angkara Fraksi UMNO ini tidak mustahil PAS akan berpecah selepas 16 September.

Saya telah membaca repot berkenaan ucapan Mustafa Ali yang terbaru di blog Mohd Sayuti Omar. Nampaknya Cikgu Mustafa Ali telah menunjukkan sikap beliau yang sebenar. Sudah menjadi maklumat umum bahawa Cikgu Mustafa Ali adalah “mastermind” di dalam usaha membawa PAS ke dalam Barisan Nasional.Sekarang beliau mula menunjuk sikap sebenar beliau yang sebenar.

Sudah sekian lama beliau menjadi agen Pak Lah dan beliau kerap menghantar “final draft” Harakah ke Pejabat PM untuk mendapat arahan seterusnya dari Pak Lah. Dengan kata lain, Mustafa Ali sudah sekian lama menjadi agen UMNO dalam PAS.


Menyebar Fitnah Dalam Munaqasyah.



Maklumat yang terbaru yang saya dapat sekarang ini, Mustafa Ali serta fraksi UMNO seluruhnya giat mengisi program2 “Munaqasyah Ucapan Dasar Presiden” seluruh Malaysia. Mereka menggunakan platform ini untuk menyebarkan fitnah terhadap Anwar Ibrahim kepada keseluruhan perwakilan PAS dan pimpinan2 PAS.



Fitnah yang digunakan adalah:

  1. Anwar adalah agen Amerika dan agen Yahudi
  2. Hak dan Ketuanan Melayu akan hilang di bawah kerajaan PR yang baru
  3. Islam terancam sekiranya Pakatan Rakyat menubuhkan kerajaan.

Jelas Sekali Ini Semua Konspirasi PAS Terengganu



Mereka yang terlibat menyebar fitnah dalam Munaqasyah2 ini kesemuanya pemimpin dari Terengganu kecuali seorang. Nampak sangat konspirasi membawa PAS masuk BN ini adalah daya usaha dari PAS Terengganu, yang baru-baru ini gagal untuk menafikan 2/3 majoriti di negeri mereka sendiri. Nampak sangat PAS Terengganu terlampau lapar untuk masuk balik dalam kerajaan negeri Terengganu melalui pintu belakang. Mereka tahu mereka tidak mampu untuk masuk ikut pintu depan.



Lihatlah baru-baru ini, hanya perwakilan2 dari Terengganu sahaja yang begitu kuta menentang Pakatan Rakyat dan Anwar Ibrahim. Perwakilan Pemuda dari Terengganu dengan jelas menyatakan Anwar Ibrahim tidak boleh dipercayai.



Perwakilan dari Selangor juga amat lancing mulut mereka. Tetapi telah dijelaskan penipuan mereka oleh saudara Khalid Samad. Ustaz Solihein Mukhyi dengan jelas menyatakan PAS dipinggir dalam kerajaan negeri Selangor. Pada hal, PAS telah diberi kebebasan dan peranan yang cukup besar dalam kerajaan Selangor berbanding sebelum 2008.



Ustaz Solihin Mukhyi ini telah ditolak oleh pengundi di kawasan beliau sebanyak dua kali. Sekiranya beliau adalah seorang yang popular, nescaya beliau sudah menang kerusi Sabak pada 2008 yang lepas. Jelas Ustaz Solihin Mukhyi tidak mampu memimpin PAS di dalam “waqi” berbilang bangsa dan agama seperti di Selangor. Saya nasihatkan Ustaz Solihin supaya lebih baik beliau tumpu untuk memenangi kembali kerusi beliau yang mana beliau adalah penduduk tempatan di situ.



Hakikatnya, di Selangor terdapat dua orang “ayam” ustaz Harun Taib., yakni Ketua Dewan Ulama dan Ketua Dewan Muslimat. Jadi, saya tak hairan bila saya tengok Selangor juga mula bersuara seperti Terengganu kerana dua orang ini sejak sekian lama menjadi agen kepada Ustaz Harun Taib.



Yang Akan Mendapat Laba Adalah Mustafa Ali



Mereka yang menyokong fraksi UMNO tidak sedar bahawa yang akan mendapat laba yang paling besar adalah Mustafa Ali. Beliau akan mendapat jawatan Senator dan jawatan dalam Kabinet. Itu tak termasuk keuntungan dalam bentuk wang dan kontrak.



Saya kesian melihat semua orang yang menyokong fraksi UMNO ni. Mereka menjadi alat ketamakan Mustafa Ali dan mereka nanti tidak akan dapat apa-apa walau satu habuk pun.



Malahan kalau PAS masuk BN, PAS terpaksa berebut dengan 23 parti komponen Barisan Nasional. PAS parti kecik dan tak mampu nak bersaing dengan rakan senior BN dalam Barisan Nasional.



Ikutlah cakap Tok Guru Nik Aziz:



“Saya tidak menghabiskan 50 tahun usia saya melawan UMNO melalui PAS hanya untuk melihat usaha saya gagal”



Sejak Bila PAS Memperjuangkan Kebangsaan Melayu?



Saya hairan, sewaktu tahun 80an dahulu, Tuan Guru Haji Hadi Awang kerap mengajar bahawa UMNO itu berdosa kerana mengamalkan Asabiyyah Melayu. Tetapi nampaknya sekarang ini seluruh ahli PAS diminta menolak kerajaan Pakatan Rakyat demi untuk memperjuangkan “kebangsaan Melayu”. Sejak bila PAS berjuang untuk “Kebangsaaan Melayu” ini saya pun tak tahu.



Tunggulah Munaqasyah datang ke tempat saudara dan perhatikan ucapan Mustafa Ali dan pemimpin2 fraksi UMNO yang lain. Nescaya saudara akan rasa saudara berada dalam konvensyen parti kebangsaan Melayu berbanding parti Islam.



Masuk BN Adalah Langkah Kedua, Langkah Pertama Adalah Keluar Pakatan Rakyat



Sememangnya puak Fraksi UMNO kesemuanya menafikan hasrat mereka untuk masuk BN. Hakikatnya masuk BN adalah langkah seterusnya bukan langkah pertama.



Langkah pertama mereka adalah untuk membawa PAS keluar dari Pakatan Rakyat. Apabila PAS sudah keluar dari Pakatan Rakyat, maka mudahlah PAS dibawa masuk ke dalam BN



Sekiranya ditanya sekarang nescaya mereka akan menafikan hasrat mereka. Ini kerana ianya bukan hasrat mereka yang sekarang ini. Ianya adalah langkah seterusnya.



Logiknya mudah. Apabila PAS sudah keluar dari Pakatan Rakyat, demi untuk survival dan kesinambungan PAS, maka PAS terpaksa masuk BN. Ini kerana selain dari kerusi yang dimenangi di Kelantan, semuanya PAS menang dengan undi orang bukan Islam. Sekiranya PAS tidak masuk BN selepas keluar Pakatan Rakyat, nescaya PAS akan hilang 60% dari kerusi Parlimen yang mereka pegang sekarang ini.



Di waktu itu (nauzubillah) mereka tidak akan mendapat banyak tentangan dari ahli dan perwakilan untuk membawa PAS masuk BN.



Hakikatnya, walaupun PAS keluar Pakatan Rakyat dan tidak menyertai BN pun, UMNO dan BN akan untung. Ini kerana barisan pembangkan telah pecah dan mereka tidak mempunyai musuh yang kuat untuk ditentang.



Komen atas Komen Mustafa Ali



Beliau berkata:



Kedua dari segi politik. Menurutnya dari segi politik juga tidak logik kalau ada ahli Parlimen BN berhijrah kepada Pakatan semata-mata kerana hendak menyokong Anwar. "Adalah ganjil dan sukar untuk dipercayai ahli Parlimen akan bersedia untuk berhijrah dari tempat (komponen) yang sudah ada kuasa kepada Pakatan yang belum ada kuasa," katanya.



Saya tidak faham kerana dahulu sewaktu UMNO berpecah kepada Team A dan Team B serta UMNO Baru dan Semangat 46, terdapat ramai MP UMNO yang melompat parti ke Semangat 46, misalnya Dato Zainal Abidin Zain, Dato Manan Othman dsbnya. Apa yang tidak logiknya, wahai Dato Mustafa Ali?



Saya juga ingin bertanya Mustafa Ali, apa masaalah nya bagi wakil BN masuk PR kerana apabila mereka masuk PR, maka bertukarlah kerajaan. Sekiranya wakil S46 boleh masuk S46 walaupun tidak berlaku pertukaran kerajaan, mengapa sekarang mereka tidak boleh tukar?



Semua ini adalah cakap-cakap seorang desperado dan agen UMNO yang bersungguh mahu mempertahankan kerajaan korup UMNO dan Barisan Nasional.



Bukan kita tidak tahu Mustafa Ali berjaya menyatukan PAS Terengganu bagi memastikan usaha Pakatan Rakyat gagal. Hasilnya Tuan Guru HAji Abdul HAdi tidak mahu langsung berjumpa dengan Anwar Ibrahim. Mesyuarat Majlis Presiden Pakatan Rakyat pun Tuan Guru Haji Hadi tidak mahu hadzir.



Malahan, sekarang ini Tuan Guru memberi alasan-alasan yang tidak konkrit dan tidak berasas bagi menolak kerajaan Pakatan Rakyat. Sehingga sekarang ini Ikhwan Muslimin pun tengah marah dengan Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang.



Hairan seribu kali sayang mengapa Tuan Guru Haji Hadi mudah terpengaruh dengan fitnah dan penipuan PAS Terengganu berkaitan dengan Anwar Ibrahim ini.



Beliau berkata lagi:



“Misalnya begitu juga adalah mustahil ahli Parlimen MCA untuk meninggalkan BN kerana merekalah yang asaskan komponen itu bersama Umno, apa lagi Pakatan Rakyat itu sendiri satu Pakatan yang longgar.”



Ini adalah bahan yang kerap digunakan oleh Fraksi UMNO dalam PAS. Kerap mereka ulang “Pakatan Rakyat adalah Pakatan yang longgar”. Walaubagaimanapun, Mustafa Ali terlupa bahawa “pakatan longgar” ini mempunyai 5 kerajaan negeri dibawahnya.



Ini bererti sekiranya ia longgar, ia wajib diperketatkan. Bukannya pergi ke hulu ke hili memberitahu orang yang keluarga kita ini adalah keluarga yang longgar.



Fraksi UMNO pimpinan Mustafa Ali dengan muka tidak malu mengulang perkara ini terutamanya dalam Munaqasyah bagi melemahkan semangat ahli2 dan pimpinan PAS peringkat pertengahan dan bawahan.



Cikgu Pa berkata lagi:



”Dari segi moral dan intergriti juga, penghijrahan itu seperti mana yang disebut itu tidak akan berlaku kerana ia melibatkan soal moral dan intergriti. Kerajaan yang ditubuhkan atas penghijrahan dan tawaran kebendaan akan dilihat sebagai tidak bermoral dan ini sesuatu yang tentunya akan dititik beratkan.”



Hairan. Tindakan Mustafa dan fraksi UMNO berbincang dengan UMNO dalam gelap tidak pula dipersoalkan “moral” nya. Lebih lagi ianya dilakukan tanpa pengetahuan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat.



Agaknya sebab itulah kenyataan “pakatan longgar” sering diulang. Ianya untuk menutup kesalahan “tidak bermoral” fraksi UMNO bercakap dengan UMNO dalam gelap.



Malahan Ustaz Nasa dengan keras telah mengatakan ianya adalah atas arahan Syura. Malanganya, dia tak beritahu pula surat arahan memberhentikan segala perbincangan yang datang dari Mursyidul Am.



Pertukaran parti ini penting bagi memastikan Pakatan Rakyat menguasai semua institusi kerajaan apabila Parlimen dibubarkan kemudian. Di kala itu, pilihanraya akan dilakukan dalam keadaan adil dan saksama. Tiada lagi faktor pengundi hantu, SPR yang berat sebelah, media yang separuh tiang dsbnya. Itu lah tujuan utama perlunya pertukaran kerajaan sekarang ini.



Mustafa berkata lagi:



Beliau yang juga Pesuruhjaya Pas Terengganu bagaimana mengakui masa kini adalah waktu terbaik untuk pembangkang menguatkan usaha untuk menjatuhkan BN kerana berbagai kelemahan dan kepincangan BN serta penolakan rakyat kepada mereka seperti mana pilihan raya lalu sangat jelas.“



Hairannya kenyataan ini. Bagaimana lagi hendak menjatuhkan BN kalau tidak melalui pertukaran parti ahli2 Parlimen? Mungkin Mustafa Ali perlu menilai kembali kenyataan beliau supaya kenyataan bercanggah seperti ini tidak berlaku lagi.



-Tulang Besi

PAS Terengganu Keluar Baris Demi Abdullah Badawi & UMNO-nya? - Part 2

Reactions: 
Darihal pemimpin khianat UMNO bukanlah pemegang monopoli francais ini. Dalam PAS pun terselit juga tiga empat spesis khianat.

Diakui saya hanya seorang blogger liga kampung.

Namun, dalam pada itu pun, dalam tempoh dua tahun ber-blogging, terlalu acap saya terima “maklumat dalaman,” banyaknya melalui e-mail dan sering melalui sms.

Dulu pada peringkat awal saya terima mesej-mesej seperti yang difotokan di atas, saya jarang ambil apa-apa tindakan, sebaliknya abaikan, atau kadang-kadang jika mesej berbunyi terlalu ‘bergetah’ saya kongsi maklumat tersebut dengan sahabat-sahabat rapat.

Hinggalah satu hari seorang kolonel pencen yang sepanjang kerjayanya berkhidmat dengan Kor Risik memberi saya beberapa petua untuk menilai maklumat. Ringkasnya, selepas itu saya memberi gred kepada semua maklumat ‘pelesit tanpa tuan’ yang saya terima.
Tazkirah Ramadan. “khianat”, pd 8hb Sept 08, Pa Ali n TG Hadi flight sama ke KL, Tak Hadir mesy P.Rakyat tapi jumpa P… utk apa?, jangan tipu Rakyat Malaysia. Sebarkan
Contohnya, untuk maklumat di atas, saya berikan gred ‘A’.

Mengapa begitu liberal saya memberi gred, atau dalam kata lain, saya percaya kesohihan maklumat tersebut tanpa waswas? Jawabnya cukup mudah.

Antara lain, saya telah pun mengesyakki sesuatu tidak kena bila berita tentang mesyuarat Pakatan Rakyat minggu lepas tidak menyebut kehadiran Haji Hadi Presiden PAS.

Diberi sebegitu ketat UMNO ‘mengepung’ Haji Hadi melalui Mustafa Ali, pembaca boleh menjangka sesuatu ‘kejutan’ seputar kekuda PAS terhadap Pakatan Rakyat akan meledak pada September 14, yakni hari Jawatan Kuasa PAS Pusat dijadualkan bermesyuarat.

Selamat meneka dan selamat beibadat.



-Boneka, Penyu dan SPA

PAS Terengganu Keluar Baris Demi Abdullah Badawi & UMNO-nya?

Reactions: 
Hujah penubuhan kerajaan baru pada September 16 (atau tarikh lain yang terdekat) oleh Anwar Ibrahim adalah mustahil, tidak boleh berlaku kerana parlimen tidak bersidang adalah karut!

Ini kerana mengikut Artikel 40a, Kurungan (2), sub-kurungan (a), Perlembagaan Malaysia, kuasa melantik seorang perdana menteri itu adalah semata-mata di atas perkenan dan budi bicara Duli Yang Maha Mulia DiPertuan Agong.

Article 40a

40a.

(2) The Yang di-Pertuan Agong may act in his discretion in the performance of the following functions, that is to say –

    • (a) the appointment of a Prime Minister;
Seterusnya kriteria yang ditetapkan oleh Perlembagaan bagi DYMM Agong memilih seorang Perdana Menteri bukanlah takluk kepada hari apa, atau musim mana, sebaliknya tertakluk kepada kausa yang beri oleh Artikel 43, Kurungan (2), sub-kurungan (a) yang berbunyi.

Article 43

(2) The Cabinet shall be appointed as follows, that is to say -

    • (a) the Yang di-Pertuan Agong shall first appoint as Perdana Menteri (Prime Minister) to preside over the Cabinet a member of the House of Representative who in his judgment is likely to command the confidence of the majority of the members of that House; and

Maksud jelas yang menerkam bila Artikel 40(a) dan 43 dibaca bersama ialah: DYMM Agung boleh lantik ahli parlimen mana yang Tuanku berkenan, yang dalam pertimbangan Tuanku si-polan itu mendapat sokongan majoriti ahli parlimen.



Yang mana implikasi praktis Artikel 40(a) dan 43 dalam konteks polemik panas dewasa ini – samada Anwar Ibrahim mampu merealisasikan objektif ‘September 16’ – adalah tersangat mudah: DYMM Agong pada bila-bila masa boleh melantik Anwar Ibrahim (hatta orang lain) sebagai Perdana Menteri Malaysia jika Tuanku dapati Dolah Badawi itu sudah tidak mendapat sokongan majoriti ahli parlimen.



Tidak terkecuali apa juga pendapat UMNO yang dibawah tenyehan Dolah Badawi, atau Mustafa Ali jurucakapnya dalam PAS.



Langsung membawa saya ke poin kedua tentang isu hari ini.



Di manakah batas gunapakai ungkapan “bercakap atas kapasiti peribadi” bagi seorang pemimpin? Khususnya bagi seorang pemimpin parti politik?



Adakah dengan menggunakan frasa itu sebagai pelapik bagi pendapatnya yang bercanggah dengan pendirian rasmi parti, pemimpin itu merasakan dia telah menghormati displin parti?

Utusan Malaysia



Kerajaan baru mungkin tidak berlaku



KUALA TERENGGANU 10 Sept. – Penubuhan kerajaan baru oleh pakatan pembangkang pada 16 September ini seperti yang digembar-gemburkan oleh Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim tidak mungkin berlaku.



Pesuruhjaya Pas Terengganu, Datuk Mustafa Ali berkata, berdasarkan pengamatannya sebagai pengamal dan penganalisis politik, beliau secara peribadi membuat kesimpulan bahawa tidak mungkin berlaku perubahan kerajaan pada tarikh itu berikutan kekangan faktor teknikal dan politik.

Seperti yang saya tegaskan sebelum ini, Pakatan Rakyat memerlukan PAS. Dan hari ini jelas tesis ini bukan laku setakat memperihalkan survival Pakatan Rakyat, tetapi sama penting dalam skema kelangsungan hayat politik Abdullah Badawi dalam UMNO.



Makrifahnya Abdullah dan UMNOnya sudah diasak hingga ke penjuru. Demikian itu dalam meronta mendapatkan ruang bernafas (dan mengalih pandangan) segala aset dan senjata sulit yang ada digunakan. Maka berkokoklah Mustafa Ali.



Tetapi dalam cuba menolong Abdullah menyakinkan Malaysia dan mata dunia bahawa kedudukan Abdullah masih padu, ejen UMNO dalam PAS ini lupa bahawa keupayaan inteleknya agak terbatas.



Mustafa Ali yang semasa mudanya pernah mengidap ‘nervous breakdown’ (gila sungguh atau gila buat-buat, tidak dapat ditentukan) setelah parti menugaskan beliau berdebat dengan Kassim Ahmad (pengasas gerakan anti hadith Malaysia), sepatutnya tidak bercakap hal-hal teknikal yang perlukan penggunaan intelek.



Tambah pula bercakap songsang tentang isu yang sudah diputuskan dalam muktamar – yakni referandum ahli dan penyokong PAS – baru baru ini.



Muktamar merumuskan PAS akan melakukan segalanya untuk memperkasakan, menjayakan, Pakatan Rakyat. Maka itu apakah halnya dengan Mustafa Ali yang bercakap derhaka kepada suara keramat itu?



-Boneka, Penyu dan SPR

Ahli Nujum atau Wali yang Kashaf

Reactions: 
Ada yang bertanya apa yang saya maksudkan bila saya menyatakan “saya tidak pernah meyakini Anwar sebagai seorang Ahli Nujum atau Wali”. Maksud saya mudah sahaja. Sekiranya saya menganggap beliau sebagai seorang Ahli Nujum yang handal atau Wali yang Kashaf dan pada tarikh 16hb September peristiwa yang diramalkan olehnya tidak tercapai, maka keyakinan saya terhadap beliau akan musnah. Tetapi, oleh kerana saya menganggap beliau seorang manusia biasa maka saya faham bahawa tarikh 16hb September hanya merupakan tarikh yang dianggap mungkin tercapai perubahan dan dijadikan tarikh sasaran. Sekiranya tidak tercapai sekalipun, ianya tidak merupakan masalah besar.

Kegagalan untuk mencapai sesuatu yang disasarkan mungkin disebabkan tindak balas tertentu pihak lawan atau perkara-perkara lain dan ianya perkara biasa.

Anwar pun tak pernah mendakwa dirinya seorang Ahli Nujum ataupun Wali maka saya tak nampak apa masalahnya. Ada yang menghebohkan isu tarikh ini seolah-olah sekiranya ianya tidak tercapai maka terbukti Anwar penipu dan pembohong. Dakwaan itu benar sekiranya Anwar tidak berusaha ke arah tercapainya sasaran yang diinginkan. Sekiranya berusaha tetapi gagal, tidak bererti dia bohong, hanya dia gagal buat masa itu. Namun usaha pasti akan diteruskan dan kalau bukan 16hb mungkin 17 atau 18 atau 19 atau 30 September.

Tidak mencapai sasaran tidak boleh dikatakan berbohong. PAS sendiri banyak kali menyatakan akan mencapai kemenangan di sini dan di situ, siap dengan tema seperti PINTAS untuk Selangor dan sebagainya. Kita pernah menyatakan kita akan tawan Selangor pada 2004 tetapi gagal. Adakah bererti kita berbohong?

Gimik sahaja

Ada pula yang berkata ianya satu gimik. Bagi saya gimik ini bererti kata2 kosong tetapi sensasi. Saya rasa orang yang kata dan beranggapan begitu semestinya buta politik. Ataupun saja membutakan mata beliau kerana prejudis terhadap Anwar. Kalau gimik semata-mata mengapa perlunya 49 MP BN dilarikan? Tidakkah ini satu bukti bahawa apa yang disasarkan hampir tercapai sehingga perlu dipintas dengan begitu drastik sekali? Tindakan itu jelas merupakan satu pengakuan (bahawa MP2 BN terjejas dan tercabar pendirian mereka) dan semestinya diambil setelah mendapat maklumat risikan dan sebagainya. Bukan sekadar baca Blog. Risikan Polis (SB) dan Tentera serta risikan agensi2 lain dirujuk oleh Pak Lah dan tindakan gelabah dan memalukan ini diambil.

Tidakkah ini, bagi yang siuman membuktikan bahawa tarikh 16 Septembar itu bukan cakap2 kosong? Bahawa sudah bergerak usaha yang berkesan oleh mereka2 yang berusaha. Yang tak berusaha dan menjadi pengkritik sambilan memanglah tak tahu apa-apa. Sentiasa menunggu sahaja untuk mengutuk dan mengkritik. Itupun kalau kritikan yang adil takpe juga. Kalau adil pasti dia akan mengaku sememangnya ada usaha yang berkesan dan menjejaskan BN.

Mungkin mereka lebih percaya kepada Pak Lah yang mengatakan perginya MP2 tersebut takde kena mengena dengan 16hb September. Pak Lah cakap benar, Anwar berbohong anggap mereka. Kalau gitulah pandangan mereka, buat apa duduk dalam PAS dan PR? Ikut je lah orang yang bercakap benar itu! Sampai bila Pak Lah boleh ‘larikan’ mereka? Pepatah Inggeris berbunyi, “You can run but you cannot hide”.

PAS bukan keluar BN tetapi di’paksa’ keluar

Ada yang mengingatkan saya bahawa PAS bukan keluar BN tetapi di’paksa’ keluar! Ada yang merasa hanya sekadar beberapa tahun dan tak puas lagi menjawat jawatan Timbalan Menteri kata mereka.

Betullah tu, PAS di’paksa’ keluar melalui pengisytiharan Darurat di Kelantan yang berada di bawah PAS. Kalau dah diisytihar Darurat dan kerajaan Pusat mengambil alih negeri berkenaan, takkan tak tahu malu nak terus duduk bersama dalam kabinet? Terpaksalah PAS keluar.

Ini berlaku pada tahun 1978 dan pada PRU 1982 dan 1986 prestasi PAS begitu merudum. PAS hanya mampu menawan Kelantan kembali pada 1990 apabila berlakunya perbalahan dalam UMNO dan Semangat 46 ditubuhkan. Dua belas tahun PAS bergerak untuk memenang kembali kerajaan Kelantan. Begitu khianatnya sikap BN, dulu,kini dan selama-lamanya. Bila berkawan ditikam dari belakang.

PAS masuk BN membawa kerajaan Negeri Kelantan, di’paksa’ keluar dengan tangan yang kosong. Hanya saya tak nak sebut kasar2 sangat, takut yang teringin kembali bersama akan merana dan tak tidur malam. Dulu bersatu atas dasar ‘Perpaduan Melayu’ juga. Lepas dah bersatu dan duduk bersama selama 4 tahun, nampak gaya orang PAS tak lagi dianggap Melayu.

Atau perpaduan sudah tidak penting dan PAS di’paksa’ keluar. Perpaduan hanya penting bila UMNO tercabar. Kalau tak tercabar, tenyeh orang Melayu Kelate pun takpe.

Tak ku sangka……ada orang tak serik dan teringin merasa sekali lagi!

-Khalid Abd Samad

oh gawd! he’s going on a road-show!!

Reactions: 
yep, that ah-mad guy is going on a road-show to all the umno divisions in the country to explain!

after his suspension, from malaysiakini, he said:

He also announced an immediate plan to tour the country and explain to party divisions about the controversy and stated that he intended to "make a comeback to Umno".

whoa!! danger ahead! this ah-mad person is going round umno divisions to… explain? explain what? more likely to incite more resentment among the umno members against non malays!

Ahmad also declared that his ‘suspension’ would not stop him from being active in the party.

what the %#(!!)%&~@*^%$*!!!! what kind of stupid bl***y suspension is that then? shouldn’t he be suspended from being an umno member, thus should have nothing to do with umno at all, no rights to speak to umno members, no rights to accept advisor post (as he proudly claimed if the party appoint him as one)?



in another article of malaysiakini, i thought the PM said:

Meanwhile, Abdullah said Ahmad had been stripped of all his rights in the party but still had the right to appeal against the supreme council’s decision.

’stripped of all his rights in the party’ - then why can he still go around umno divisions to give talk? why did he said he is still an umno member - an ordinary member? i thought suspended for 3 years means he won’t be a member for 3 years. if it is ’stripped of his rights in the party’, he should be prohibited from going on a road-show to all umno division.



just imagine what havoc he might further create with his ‘explanation’. this is scary. imagine all the lies he would tell the umno members to further provoke them into hatred for non malays, the ‘pendatang’ chinese especially.



oh well, never mind. i consider him as ah-mad isma… ah-mad is-sane so leave him be whatever he wants to do/say. not scary but laughable!



note: i hope all individuals, parties, organisations, will QUIT asking him to apologise! all the better if he didn’t want to apologise - show the true colours in him, will bring the downfall of umno. hurray!



-mental jog

Taiwan braces for Typhoon Sinlaku

Reactions: 
TAIPEI (AFP) Taiwan's weather bureau warned Thursday of an approaching typhoon which it said was gaining momentum and sweeping toward the island.

Advising residents to take precautions, it said Typhoon Sinlaku was already posing a danger to shipping and was expected to hit northeast of Taiwan over the weekend.

At 2:00 pm (0600 GMT) Thursday, its epicentre was 400 kilometres (240 miles) east of the southernmost tip of Taiwan, the bureau said.

It was packing gusts of 184 kilometres per hour and moving north-northwest, it added.

Malaysiakini : Taiwan, here we come | 台湾,我们来了

Reactions: 
[MalaysiaKini] 49 名国阵议员赴台考察 安华916变天计划延后?
[MalaysiaKini] 49 MP BN ke Taiwan mulai hari ini

国阵后座议员出游记,
已经成为国人甚至世界有关注大马政治发展的饭后课题了,
Kelab Penyokong Barisan Nasional (BBC) yang melawat ke Taiwan telah menjadi topik perbincangan Rakyat serta penduduk dunia yang turut mengikuti perkembangan isu semasa negara Malaysia.



感到很好笑的是,
国阵领袖口口声声说绝对不会被拉下马,
但是,又为何做了那么多小动作来防止916的发生呢?
Apa yang kelakar ialah kenapa BN perlu melakukan pelbagai langkah untuk menghalang pertukaran kerajaan serdangkan para pemimpin BN yakin ianya tidak akan berlaku?

国阵必须检讨为什么人民在这一次大选对国阵投不信任票呢?
贪污,司法,社会等等的问题已经对人民来说已经是忍无可忍了。
Kerajaan perlu sedar kenapa rakyat menolaknya pada pilihan raya umum yang lalu. Rasuah, Mahkamah dan masalah sosial yang berleluasa telah menjadi beban rakyat jelata.


这一次国阵又花了多少人民的钱来赞助49名国会议员的台湾出游记呢?
根据我上网查看马航的机票价钱,
马来西亚到台湾的单行价钱为RM1950.00
但但是49位国会议员的来回机票就花了RM191,100.00(如果是马航)
加上酒店费等等呢?
到底国阵又花了多少钱?
Kali ini berapa banyakkah wang yang telah digunakan untuk menghantar 49 orang ahli pahlimen ke Taiwan? Menurut laman web malaysiaairlines.com, tiket sehala ke Taiwan mencecah hampir RM1950.00, kalau dikirakan 49 ahli maka jumlahnya telah sampai ke hampir RM191,100.00 (kalau menurut MAS). Ini tidak termasuk lagi wang untuk penginapa dan sebagainya? Adakah Kerajaan BN sedia mengumumkan berapa banyak wang yang telah dibelanjakan?

ref: MAS AIRLINES WEBSITE



如果国阵把国家管理的好的话,
这一些钱根本就是不用花到。
Kalau negara ini ditadbir dengan baik,
wang sebanyak ini tidak perlu dibazirkan setakat untuk menghalang 916 daripada berlaku.

国阵是时候改变了。
如果你还是在玩弄种族主义,
对不起,我的那一票你是永远那不得的!
BN, tibalah masa untuk kamu bertukar.
Undi saya tidak akan diberikan kepada anda sehingga kalau peragai lama iaitu masih memainkan isu perkauman tidak berubah.

-Go! Malaysian...

Jom Pi Taiwan..!

Reactions: 
(Dikemas kini) PETALING JAYA: Usaha Pakatan Rakyat 'memburu' ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) supaya melompat parti bagi membentuk kerajaan baru persekutuan menjelang Selasa ini, kini merentasi Laut China Selatan.

Hari ini, Parti Keadilan Rakyat (PKR), salah satu komponen Pakatan Rakyat, akan menghantar empat pemimpinnya ke Taiwan bagi menemui ahli-ahli Parlimen BN di sana.

Perkara itu disahkan oleh Pengarah Strategi PKR, Saifuddin Nasution ketika dihubungi mStar Online.

Mereka dijadual berlepas ke Taiwan 2 petang ini (Jumaat) dan akan tinggal di hotel yang didiami ahli-ahli Parlimen BN.

Saifuddin bersama Ketua Penerangannya, Tian Chua dan Timbalan Pengarah Pilihan Raya PKR, Fuziah Salleh serta Ahli Majlis Tertinggi. Low Chee Chong akan berlepas ke Taiwan bagi meneruskan misi mereka.

"Ya memang betul kami akan ke sana (Taiwan) esok (Jumaat). Ramai kawan saya ada di sana sekarang dan saya hendak bertemu dengan mereka, tugasan saya ialah menemui mereka... misi tugasan saya khusus," kata Saifuddin yang juga anggota Dewan Rakyat.

Saifuddin menambah, beliau telah diarahkan oleh kepimpinan parti petang semalam untuk menjayakan misi berkenaan.

"Berapa lama dan berapa ramai saya akan temui di Taiwan masih terbuka," kata beliau sambil menambah, format dan tujuan pertemuan sama seperti pertemuan-pertemuan sebelum ini antara PKR dan pemimpin-pemimpin dan Ahli Parlimen BN di Hong Kong, Singapura dan Indonesia.

Beliau enggan menyatakan jumlah Ahli Parlimen BN yang akan ditemui di Taiwan.

-mSTAR Online

TP - Aku dengar Pak Lah tengah arrange pertukaran tempat kursus... tak silap aku Pak Lah nak hantar MP2 tu kat Brazil pulak... ade kursus tanam kopi kat sana... yang kat Taiwan tu dan dan tu jugak dah setel sebab wakil PKR on the way...

Mampuih Pak La megren pulak dah... apa lagi Pak La..? panadol namblas bijik, 100+ doploh botol... namblas doploh namblas doploh namblas doploh... UMNO dah nak mamposss......

Munajat Perdana PAS Johor.

Reactions: 
BATU PAHAT, 11 Sept (Hrkh) - PAS Johor akan mengadakan munajat perdana khusus bagi memohon pertolongan Allah swt agar usaha untuk merealisasikan peralihan kuasa pada 16 September ini berjalan dengan lancar dan aman.

"Munajat perdana yang akan diadakan ini merupakan inisiatif PAS Johor dalam usaha untuk memastikan proses peralihan kuasa ini berlaku dalam suasana aman serta tidak menimbulkan sebarang kejadian yang tidak diingini," kata Ketua Penerangan PAS Johor, Mazlan Aliman, di sini, kelmarin.

Menurutnya, solat hajat perdana yang akan diadakan di Dataran Dewan Pemuda PAS Johor, Taman Renggam Jaya Simpang Renggam, 12 September ini akan bermula dengan majlis berbuka puasa, diikuti dengan solat hajat dan disusuli dengan ceramah oleh Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub serta Pesuruhjaya PAS Johor, Dato' Dr Mahfodz Mohamad.

TP - Yang ni aku cukup setuju... sepatutnya seluruh pimpinan PAS bersatu & berpakat anjurkan munajat sebegini dekat kawasan masing-masing daripada dok buang masa melayan wartawan-wartawan media UMNO/BN lepas tu pakat-pakat bawak keluar statement-statement yang mengarut-ngarut.

Rakan-rakan & penyokong-penyokong dok berhempas pulas ganding bahu nak realisasikan rancangan peralihan kuasa, yang "dia orang" pulak, sambil-sambil bagi kerjasama (tak tau lah ikhlas ke tak) sambil-sambil dok tikam belakang.

Ada yang betul kenyataan tu... aku ada terbaca 1 artikel dalam 1 laman web TKO, antara petikan artikel tersebut ialah : tidak ada jalan pintas untuk kejayaan (lebih kurang gitu la x salah aku) jugak penulis mempersoalkan kewajaran pertukaran kerajaan melalui rundingan "tukar parti@lompat". tak de etika katanya...

Aku nak tanya jugak dekat penulis tu & jugak pimpinan-pimpinan yang asyik-masyuk mengeluarkan kenyataan yang "berlawan arus" dengan apa yang sedang kita usahakan sekarang...

Antara mereka mempersoalkan soal "moral"... kununnya peralihan kuasa melalu rundingan "lompat" adalah tidak bermoral...

Soalan aku untuk mereka-mereka yang "songsang" berbunyi begini : bermoralkah seseorang itu jika dalam diam, dia cuba menggagalkan rancangan perubahan kearah kebaikan?

Ada yang berminat nak jawab?