Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, September 14, 2008

Kerajaan perlu sedar sebahagian rakyat tidak suka ISA

Reactions: 
PETALING JAYA: Kerajaan perlu sedar bahawa sebahagian besar rakyat negara ini tidak suka kepada perlaksanaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Setiausaha Agung MIC, Datuk S. Subramaniam berkata, negara mempunyai cukup undang-undang untuk digunakan terhadap pelabagi kelakuan yang terpesong, tidak bertanggungjawab dan berbahaya.

“Mengapa undang-undang ini tidak digunakan? Individu yang ditahan (di bawah ISA) tanpa didengar penjelasan dan peluang membela diri adalah bertentangan dengan kepercayaan yang kita amalkan pada masa ini.

“Setiap kali seseorang itu ditahan di bawah ISA, ia akan menimbulkan tanggapan bahawa kerajaan melakukannya kerana tidak mampu untuk mendakwa dan menghukum orang itu di bawah undang-undang yang sedia ada di negara ini,” katanya dalam satu kenyataannya di sini.

Subramaniam yang juga Menteri Sumber Manusia berkata, setiap orang tanpa mengira latar belakang politik dan ideologi perlu menyedari situasi semasa dalam negara yang semakin menimbulkan kebimbangan di kalangan rakyat tanpa mengira kaum.

“Penulis blog seperti Raja Petra Kamarudin mesti sedar yang mereka tidak boleh menggunakan kebebasan dunia siber untuk membangkitkan kemarahan dan menghina orang lain tanpa risiko dikenakan hukuman. Mereka perlu lebih bertanggungjawab.

“Sementara itu, ahli politik seperti Datuk Ahmad Ismail (Ketua Umno Bukit Bendera) perlu sedar yang platform kempen pilihan raya kecil tidak boleh digunakan untuk mempersoalkan hak mana-mana kaum yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

“Anak-anak mereka yang berhijrah pada masa lalu tidak bersalah untuk dipersoalkan hak-hak asasi mereka dan dilabelkan sebagai golongan kelas kedua. Selepas 50 tahun merdeka, kita perlu lebih matang,” katanya.

Subramaniam berkata, Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim juga mesti sedar yang seluruh negara tidak boleh digadaikansemata-mata untuk memenuhi keinginannya menjadi Perdana Menteri dengan segera.

Katanya, rakyat sudah bosan dengan pelbagai kerenah Anwar yang menggugat kestabilan kerajaan yang dipilih secara demokrasi dengan cara yang menyalahi undang-undang dan boleh dipersoalkan.

“Walaupun beliau mempunyai sedikit harapan untuk berjaya dalam percubaannya itu namun kesannya kepada kehidupan seharian rakyat dan ekonomi tidak dapat dinafikan.

“Beliau dan penyokongnya perlu menghentikan segera karenah mereka dan sepatutnya menumpukan kepada negeri-negeri yang dikuasai mereka (Pakatan Rakyat) dan membiarkan Barisan Nasional mentadbir negara dan negeri-negeri yang dimenangi mereka melalui pilihan raya umum lalu,” katanya.

Subramaniam berkata, Anwar perlu menunggu sehingga pilihan raya umum akan datang untuk menentukan sama ada beliau akan menjadi Perdana Menteri.

-mSTAR Online

Saya Bersetuju Dengan Pak Lah

Reactions: 
…bila Pak Lah kata jangan timbulkan sentimen perkauman.

Aku percaya Islam itu bukan hanya berkisar tentang ibadah khusus seperti solat. Islam itu agama Syumul/lengkap dan dalam apa jua perkara kita kena rujuk pada agama.

Tentang foreplay pun ada hadith tau.

Aku telah dicop sebagai Melayu Murtad sejak sekolah lagi. Sekarang orang cakap aku ungrateful. So, aku kena tahu adakah aku berdosa kerana tidak menyokong ketuanan kaum yang besar jumlah Muslimnya di negara ini?

Maka aku study tentang kaum dari sudut perspektif Islam. Dan jatuh lah hukum wajib atas aku untuk kongsi apa yang aku belajar. Tak baik tau kedekut ilmu dan kedekut hidayah.

[I’m only human and still learning so do correct me if I’m wrong but please, include dalil yang sahih]

Apa itu race? Dalam MyKad aku takde tulis Melayu atau Bidayuh atau Latino.
Yang ada ialah Warganegara dan Islam.
Race is overrated.

Kamu lahir dalam keluarga Melayu Islam jangan ingat kamu lagi bagus dari mamak nasi kandar atau Cina mualaf.

Dan bumi ni Allah punya, kita tumpang sampai kiamat je. Siapa cakap British/Melayu/Orang Asli tuan tanah di Malaya?

Kamu terfikir tak kenapa semua Muslim tunaikan haji di Mekah, dan semua berpakaian ihram tak kira kaum? Kenapa takde tempat tunaikan haji untuk setiap kaum?

"And among His Signs is the creation of the heavens and the earth, and the difference of your languages and colours. Verily, in that are indeed signs for men of sound knowledge." Quran 30:22

Men of sound knowledge. Orang yang berilmu.

Islam mengutuk asobiyah/racism dalam bentuk blind support kepada satu-satu kaum tanpa mengira keadilan dan keamanan sejagat.

“An Arab is no better than a non-Arab. In return, a non-Arab is no better than an Arab. A red raced man was not better than a black one except in piety. Mankind are all Adam's children and Adam was created out of clay." [Al-Bukhari and Muslim, on the authority of Abu Musa]

Aku tak pernah cakap orang Cina lebih baik.
Aku tak pernah cakap aku sokong Hindraf buat demo.
Aku tak juga cakap kerajaan kita tindas bukan Melayu. Cuba baca betul-betul, siapa yang kaitkan dengan bab itu? Kau baca tak habis terus nak hentam orang (atau bapak orang) memanglah patut malu.

Kalau kamu umat Islam race is not an issue anymore.
Sebab dalam kubur malaikat tak tanya kau kaum apa.
Dan nanti kau nak mintak Syafaat dari seorang Arab yang bernama Muhammad bin Abdullah, bukan dari Melayu bernama Tunku.
Kalau Rasulullah pentingkan kaum Baginda sahaja, habislah kita semua!

Kawan-kawan aku ramai yang mixed juga. Mostly half Chinese.
Aku juga ada ramai kawan bukan Bumiputera yang Muslim. Dan ramai sepupu Caucasian. Mana kau nak taruk status mereka ni? Is there a term like ‘race’ anymore?
Kalau kamu nafikan hak mereka maknanya kamu sudah tutup peluang saudara sendiri.
Apa alasan kamu mahu jawab di akhirat nanti?

Sedangkan menyakiti orang bukan Islam pun Nabi samakan dengan menyakiti Baginda sendiri, inikan pula menyakiti KAUM lain.

Seorang sahabat, Abu Dharr pernah memanggil Bilal bin Rabah sebagai ‘Anak orang hitam’ dan Baginda sangat murka lantas berkata
“Anak orang kulit putih tiada kelebihan yang membuatnya lebih baik dari anak orang kulit hitam.”

Orang kuat berangan macam Amir Hafizi pun pernah tulis, dia tak percaya Tuhan itu racist.
Tuhan akan kasi hidayah pada sesiapa sahaja yang dikehendaki. Mungkin Klingon, mungkin NeEM, mungkin Chong Wei, mungkin Samy Vellu. Kalau kau enggan menghampiri orang munafiq, orang kafir dan non-Muslim bagaimana dakwah nak sampai pada mereka? Lepas tu ada hati nak panggil orang tu kafir.

Semasa hayat Baginda, Rasulullah sering melawat dan menyuapkan makanan pada seorang Yahudi yang buta. (Sedangkan Yahudi itu sering mengutuk Rasulullah). Baginda bukan tak tahu orang itu bangsa lain dan Yahudi.

Kalau kamu nak sangat separatekan kaum, separatelah betul-betul.
Jawa, Bugis dan Minang – jangan masuk kategori Bumiputera. Ada berani?

Kalau kamu cakap orang Cina dan India itu pendatang, dan mahu mereka pulang ke China dan India, kita kena suruh Khir Toyo dan semua orang Jawa pulang ke Pulau Jawa. Nori Abdullah pun kena pulang ke Jepun.
Bini Pak Lah kita nak suruh balik mana ya?

Hari Raya ni keluarga aku pun kena buat mesyuarat bagi menentukan siapa yang kena ikut atuk aku pulang ke China, siapa yang kena pulang ke Kemboja, Arab, Sumatera, dan Pattani.
Yeah, I’m mixed so what?

Dulu waktu DAP menang kerusi, kita semua ditakut-takutkan dengan kisah 13 Mei.

Sekarang siapa yang sudah provoke sama mereka?

Kalau mereka pula buat demo untuk dapat persamaan hak, mesti kamu marah. I DON’T say that they are better tapi apa bezanya kamu dengan mereka?
Jangan terkejut, kalau mereka bertindak. Mereka sudah alarmed.

Dan bersedialah untuk justify di akhirat tentang kesungguhan kamu memperjuangkan Melayu. Good luck.

Ingat, kita nak mintak syafaat dari siapa untuk melintasi titian sirat nanti?
Kalau nak dapat Syafaat, kena pandai ambil hati. Nak ambil hati, ikut lah Sunnah Baginda.
Kalau Baginda tak mahu mengajar kaum lain, Salman Al-Farisi pun tak mendapat tempat. Apatah lagi kita ini.

Fikir-fikirkanlah.

-Bunuhlah Dosa Lampau-mu dan Mulakan Hidup Baru Di Suicide Park

Pakatan adakan perhimpunan anti-ISA esok

Reactions: 
Pakatan Rakyat mengumumkan satu perhimpunan perdana akan diadakan di Stadium Kelana Jaya esok bagi membantah tindakan kerajaan membuat tangkapan di bawah ISA - sehari sebelum sampainya tarikh rancangan ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk mengambil kuasa melalui penyertaan ahli Parlimen BN ke dalam Pakatan.

Semalam, Anwar berkata beliau telah mempunyai sokongan yang mencukupi untuk mengambil alih kuasa, tetapi peralihan kuasa yang dijadual Selasa ini, mungkin ditangguhkan ekoran operasi penahanan ISA.

"Keutamaan adalah kestabilan politik. Ia bukannya isu penangguhan, kita mempunyai jumlah (yang cukup) untuk meneruskannya," katanya, sambil menambah, beliau juga mungkin menjadi sasaran penahanan di bawah ISA.

Anwar, bekas timbalan perdana menteri yang dipecat dan menjalani hukuman penjara sedekad yang lalu, memerlukan penyertaan 30 lagi ahli parlimen ke dalam Pakatan untuk mengambil alih kuasa dari Barisan Nasional.

Kemungkinan itu tidak terfikir sebelum pilihanraya umum Mac lalu, apabila barisan pembangkang itu mengejutkan negara apabila menafikan BN majoriti dua pertiga di Parlimen.

Sejak itu, BN bergoncang dan penahanan seorang ahli politik pembangkang, blogger terkemuka dan seorang wartawan, Jumaat lalu di bawah ISA, telah mencetuskan kebimbangan penangkapan besar-besar dilancarkan terhadap pembangkang.

Mereka yang ditahan kelmarin ialah ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok; blogger Raja Petra Kamaruddin dan wartawan Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng. Tan telah dibebaskan semalam.

Mereka ditahan kerana didakwa mencetuskan ketegangan kaum, tetapi Anwar menuduh kerajaan sengaja mengada-adakan krisis itu untuk mengalih perhatian daripada krisis yang sedang dialaminya.

-malaysiakini

Sunday Star Says: An affront to human rights

Reactions: 
HERE we go again, making headlines around the world for the wrong reasons.

The latest arrests under the Internal Security Act have only brought more ignominy to the nation at a time of mounting political and economic uncertainties.

Global media coverage of the ISA detentions of Raja Petra Kamarudin, Seputeh MP Teresa Kok and Sin Chew Daily reporter Tan Hoon Cheng – albeit for only 24 hours in her case – have further tarred Malaysia’s image abroad.

The Government has continued to justify the use of the ISA against those deemed to be a threat to security and public order but whether it likes it or not, unchecked powers to detain people for long periods without trial can only be looked at negatively in a country that wants to be seen as progressive.

Most legal systems in the world are not perfect and each has its own flaws. Even the US and Australia, where human rights are much cherished values, have their own versions of detention-without-trial laws in the form of the Patriot Act and the Australian Anti-Terrorism Act.

But these equally unjust pieces of legislation which could also be abused by their governments don’t make the continued existence of the ISA right.

The Government has every right to defend the population from those who are genuine threats to public order and security, including those who stoke racial and religious tensions. The point is: there are existing laws to deal which such miscreants.

The ISA is a capacious net that allows police to arrest individuals who they believe have acted, or are “about to” or “likely to” act in a way that would threaten Malaysian security, “essential services” or “economic life” (Article 73 (1)b).

On that basis alone, the ISA is antipodean to the fundamental principles of human rights. It denies the right to liberty of the person, to freedom from arbitrary arrest, the presumption of innocence, and the right to fair and open trial in courts of law.

It cannot be denied that the ISA has been abused in the past. Some victims may still be languishing behind bars at the infamous Kamunting Detention Centre.

Today, it’s not just the Opposition parties, human rights activists and those in the legal fraternity that are vehemently against the ISA.

Malaysians of all races and political affiliations feel the ISA is a shameful blot on the country’s dignity.

-TMB

Umno's D-day is Sept 18, not Malaysia Day

Reactions: 
SEPT 14 - Forget about September 16.' September 18 is shaping up to be a far more important day for Malaysia with far reaching consequences for Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi"s two-year transition plan and Tan Sri Muhyiddin Yassin"s political future.

Next Thursday, the Umno Supreme Council will convene and the top of the agenda is likely to be Abdullah"s plan to hand over the reins of power in the party to Datuk Seri Najib Abdul Razak.

The council unanimously endorsed the transition plan in July. But following the Barisan Nasional"s defeat in Permatang Pauh on August 26 and his meeting with Tun Dr Mahathir Mohamad in early September, Muhyiddin has called for a review of the plan.

Speaking on the sidelines of the Forbes Conference in Singapore last week, he urged Abdullah to step down earlier, saying that the two year timetable was no longer tenable.

He has followed up that call with cutting comments about Abdullah"s ability to lead Umno and Barisan Nasional. The Minister of International Trade and Industry may have moved too fast.

Comments from several supreme council members and ministers show that not everyone believes that the transition plan should be revisited.

Others like Wanita Umno chief Datuk Seri Rafidah Aziz, Negeri Sembilan Mentri Besar Datuk Mohamed Hsssan, Works Minister Datuk Zin Mohamed and defacto Law Minister Datuk Zaid Ibrahim feel that Muhyiddin should be punished for going public with his comments about the transition plan and his criticism of Abdullah.

A key player at the Sept 18 meeting will be Najib. He is under pressure from his supporters on the ground to push for a quicker handover of power.

Their argument is this: Najib could become collateral damage in the current anti-Abdullah mood.

Former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamad has also exerted pressure on the DPM, giving him and ultimatum of sorts during a recent meeting: challenge Abdullah or risk having your dirty linen washed in public.

Najib"s comments on Friday where he said that it was up to party members to decide on the transition plan has sparked speculation that he is ready to back Muhyiddin"s idea of reviewing the transition plan.

His opening statement at the September 18 is likely to set the tone of the debate at the council meeting.

If he confirms that he is still committed to taking over the party presidency and the leadership of the country in 2010, this will mark the beginning of the end of Muhyiddin.

It could force the Umno vice-president to resign from the Cabinet and officially declare himself the running mate of Tengku Razaleigh Hamzah.

If Najib supports the call for a review of the transition plan, Abdullah"s political enemies and critics will pound and harass him further.

On the ground, the Umno divisions will take the DPM"s change in stance as a signal that he is willing to accept nominations as the party president.

At the moment, the DPM is still committed to the 2010 hand over, telling his friends that he is still more comfortable with Abdullah than he is with Muhyiddin or Dr Mahathir.

But there are still a few more days to go before the defining meeting for Umno, Abdullah, Najib and Muhyiddin.

-TMI

Stop ISA..!

Reactions: 
Silent vigil at St Francis Xavier Church in Petaling Jaya for DAP MP for Seputih Teresa Kok whos was arrested under the Security Act on Friday. *Picture by Choo Choy May - TMI

ISA: Zaid Ibrahim sanggup letak jawatan

Reactions: 
Menteri di Jabatan Perdana, Datuk Zaid Ibrahim yang menjaga hal-ehwal perundangan, sanggup meletak jawatan jika kerajaan terus menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang disifatkannya sebagai 'tidak adil'.

Ahli politik BN yang lantang bersuara itu juga mendesak supaya ahli parlimen DAP, Teresa Kok dan blogger Raja Petra Kamaruddin yang ditahan di bawah ISA dibebaskan segera.

Wartawan Sin Chew Daily Tan Hoon Cheng turut ditahan di bawah ISA tetapi telah dibebaskan semalam.

zaid ibrahim and isa internal security act 150908"Kita mempunyai sebuah kerajaan yang komited kepada undang-undang dan pembaharuan, kita tidak boleh menggunakan politik gaya lama atau bertindak mewujudkan ketakutan.

"Kita ada undang-undang dan mereka boleh didakwa di mahkamah.

"Saya sedang berusaha untuk bertemu Perdana Menteri (Abdullah Ahmad Badawi) minggu ini untuk menyatakan pendirian saya itu kepada beliau.

"Jika (beliau menganggap) pendirian saya itu tidak dapat dipertahankan, saya akan letak jawatan," katanya ketika dihubungi Malaysiakini dari Kota Baru hari ini.

Beliau telah mengadakan sidang akhbar di kediamannya di Kota Bharu hari ini di mana beliau becakap mengenai perkara yang sama.

Bernama memetik beliau Zaid sebagai berkata, penggunaan ISA hendaklah dikhususkan untuk pengganas, komunis dan pihak yang cuba menjatuhkan kerajaan secara paksa.

"Tujuan asal (ISA), digunakan terhadap pengganas bersenjata, orang yang hendak menggulingkan kerajaan secara paksaan...komunis. Jadi, kita perlu tetap dengan itu," katanya.

Zaid berkata negara mempunyai banyak undang-undang yang boleh digunapakai bagi menangani isu-isu seperti ketegangan kaum dan mengancam keselamatan negara.

"Di dalam negara kita ada banyak undang-undang yang boleh digunakan oleh pihak polis untuk menahan mereka tanpa menggunakan ISA.

"Kita ada undang-undang Akta Hasutan dan Kanun Keseksaan yang boleh menjelaskan kepada rakyat kenapa mereka boleh dikenakan tindakan undang-undang tanpa menggunakan ISA," katanya.

Zaid juga berkata banyak lagi pendekatan yang boleh digunakan untuk mengurangkan perbezaan kaum atau isu perkauman termasuk melalui sesi dialog dan perbincangan secara aman.

Mengenai pencalonannya untuk bertanding jawatan Ketua Umno Bahagian Kota Bharu, Zaid berkata beliau kesal dengan tindakan bahagian yang membatalkan mesyuarat peringkat cawangan yang mencalonkan dirinya.

"Tapi ianya sudah menjadi syarat jadi saya perlu patuh kepada keputusan bahagian. Saya tidak akan merayu. Sehingga kini saya sudah mendapat 20 pencalonan," katanya.

Jawatan ketua Umno bahagian itu dijangka menyaksikan perebutan antara pemangku ketua, Datuk Mohd Fatmi Salleh dengan Zaid yang merupakan ketua bahagian itu sebelum beliau digantung keanggotaannya selama 18 bulan bermula 1 Januari 2007.

-malaysiakini

Keluarga fail habeas corpus bebaskan Raja Petra

Reactions: 
(Dikemas kini) PETALING JAYA: Keluarga Raja Petra Kamarudin (gambar) akan memfailkan permohonan habeas corpus untuk membebaskan pengendali laman web Malaysia Today, yang kini ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri, awal minggu depan.

Isteri beliau, Marina Lee Abdullah ketika dihubungi berkata, beliau telah mengadakan perbincangan dengan peguamnya semalam dan perbincangan susulan akan diadakan esok bagi menguruskan permohonan habeas corpus.

"Sudah tentu, sudah tentu (akan membuat permohonan habeas corpus)... kandungan belum dimuktamadkan lagi, saya akan mengadakan perbincangan dengan peguam (esok)," kata beliau hari ini.

Kata beliau, sehingga hari ini beliau tidak memperoleh apa-apa maklumat mengenai perkembangan penahanannya.

Raja Petra ditahan di rumahnya di Sungai Buloh, di bawah Seksyen 73(1) ISA, yang membolehkan seseorang itu dikenakan tahanan maksimum 60 hari.

Beliau dibawa keluar dari rumahnya pada pukul 1.50 tengah hari kelmarin.

Sebelum ini, Raja Petra pernah ditahan menikut ISA pada April 2001 kerana penglibatannya dalam gerakan reformasi dan ditahan selama 53 hari di Pusat Tahanan Kemunting, Taiping.

Pihak berkuasa berkata, Raja Petra ditahan berkaitan artikel yang disiarkan dalam laman webnya yang bertajuk "I promise to be a good, nonhypocritical Muslim" dan juga "Not all Arabs are descendants of the Prophets".

Kedua-dua artikel itu didakwa menggunakan ayat yang menghina orang Islam dan Nabi Muhammad S.A.W.

-mSTAR Online

ISA: Zaid Ibrahim Ugut Letak Jawatan

Reactions: 
De facto law minister Zaid Ibrahim has threatened to resign if the government continues invoking the Internal Security Act, which he described as 'unjust'.

The outspoken BN politician also called for the immediate release of opposition DAP MP Teresa Kok and and controversial blogger Raja Petra Kamaruddin who were detained under the ISA.

zaid ibrahim parliament pc 080508 01"We have a government that commits to laws and reforms, we can't be using the old-style politics or resorting to create fear. We have laws and they can be charged in court.

"I am trying to meet with the Prime Minister (Abdullah Ahmad Badawi) this week to convey to him my position. If (he considers) my position is untenable, I will leave," he told Malaysiakini in a telephone interview from Kota Baru, Kelantan today.

He held a press conference in Kota Baru earlier, where he also spoke on the same matter.

[Full report to follow]

Pakatan Rakyat Rancang Himpunan Anti ISA Esok

Reactions: 
Pakatan Rakyat has announced a mass rally against the government crackdown on the eve of Opposition Leader Anwar Ibrahim's deadline to take power through defections from the ruling coalition.

Anwar said on the weekend that he has enough support to pull off a parliamentary coup, but that the takeover slated for next Tuesday could be delayed by the series of arrests under tough internal security laws.

"The priority is political stability. It's not an issue of deferring, we have the numbers to move," he said, adding he was "mindful" that he too could be targeted with arrest.

Anwar, a former deputy premier who was sacked and jailed a decade ago, needs 30 lawmakers to defect if he is to topple the Barisan Nasional coalition.

That prospect would have been unthinkable before March general elections, when his opposition alliance shocked the nation by denying the government its two-thirds majority in parliament for the first time.

Since then the coalition has been in disarray, and the arrests on Friday of an opposition politician, a prominent blogger and a journalist raised fears of a widespread campaign against dissent.

"Instead of pursuing a reform agenda it has chosen to burn the country to save itself and to maintain its odious grip on power," Anwar said.

Gather At Kelana Jaya Stadium


The three arrested have been accused of inciting ethnic tensions in the multicultural country, but Anwar accused the government of stirring up a phony racial crisis in order to deflect attention from its own problems.

"We ask the government how far it is willing to go to usurp justice and destroy the institutions of good governance in its attempt to drive the Malaysian people against each other," he said.

The opposition alliance said it expected some 30,000 supporters to gather for the rally in Kelana Jaya stadium on Monday night to call for the release of the two still detained, after the journalist was freed Saturday.

It will be held on the eve of September 16, Anwar's deadline to seize power and also the day in 1963 when Sabah and Sarawak joined together with Malaya to form modern Malaysia.

"We gained independence but Malaysians continue to live under repression. We believe Malaysia Day should symbolise freedom, justice and equality," said PKR information chief Tian Chua.

"The gathering at Kelana Jaya stadium is to express our solidarity for the two people held under the draconian security law and to demand their freedom," he told AFP.

Rights groups have condemned the use of the Internal Security Act (ISA), which allows for indefinite detention without trial, and the United States summoned Malaysia's top envoy in Washington in protest over the arrests.

Newspaper Threatened With Suspension


Opposition lawmaker Teresa Kok, from the Chinese-based Democratic Action Party which is a member of the opposition alliance, was arrested over allegations she complained about the noise of morning prayers at a mosque.

She has said the accusation is "preposterous".

The other detainee is controversial blogger, 58-year-old Raja Petra Kamaruddin, who has repeatedly targeted government figures on his website Malaysia Today.

He has already been charged with sedition and defamation after linking Deputy Prime Minister Najib Razak and his wife to the sensational murder of a Mongolian woman.

Police quickly released Tan Hoon Cheng from the Chinese-language Sin Chew Daily who had reported on an outburst from a ruling party member who called ethnic Chinese "squatters".

The politician was subsequently disciplined and the decision to target Tan caused widespread dismay and disbelief including from Chinese-based parties in the coalition.

Three Malaysian newspapers - Tan's Sin Chew Daily News, The Sun, a free English-language daily, and Suara Keadilan, which is published by the opposition - were also on Friday threatened with suspension.

Najib Rela Memberontak Dalam Paksa

Reactions: 
Dunia mentertawakan kemampuan kerajaan Pak Lah Tiga Beranak membenteras kebangkitan rakyat. Justeru apa yang Najib atau Muhyiddin harus takutkan? Kot ditahan di bawah ISA sekali pun, paling lama tidak sampai 24 jam. Tidak percaya? Tanya Tan Hoon Cheng, wartawan Sin Chew Daily.

Kelmarin akhbar internet The Malaysian Insider telah menghebahkan maklumat sulit berikut.

Najib's predicament

Kuala Lumpur, Sept 13 Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak is in a dilemma.



If he does not break with the two-year transition plan and move to oust Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, he risks having his dirty linen hung out in public by Tun Dr Mahathir Mohamad.



Sources told the Malaysian Insider that the ultimatum was given to Najib by the former prime minister at a recent meeting.' In Perlis yesterday, Datuk Mukhriz Mahathir said his father had told Najib to "go against Abdullah or expect to be finished off".



Najib has reason to be concerned. He served under Dr Mahathir for more than two decades and the latter was privy to all his secrets.

Mukhriz memberitahu bapanya Tun Dr Mahathir telah memberi kata dua kepada Najib – lawan Pak Lah atau bersedia ditamatkan riwayat politik.



Tanpa perlu banyak fikir umum dapat menangkap implikasi ugutan tersebut: Najib yang berkhidmat lebih dari dua dekad di bawah Mahathir pastinya mempunyai terlalu banyak onar rahsia yang Mahathir telah jilidkan, walaupun mungkin tiada satu dari onar-onar itu yang setanding sensasinya dengan ‘misteri Altantunya.’



Dengan pendedahan ini maka terjawablah dua soalan besar yang membingungkan pemerhati politik Malaysia, termasuk Tuan Guru Nik Aziz.

  • Pertama, persoalan mengapa Tun Dr Mahathir ingin menganggotai semula UMNO. Jawapannya untuk menghalalkan pergerakan bebas beliau di kalangan ahli UMNO di musim pemilihan peringkat bahagian di bulan Oktober kelak.

  • Kedua, kemusykilan mengapa dengan segala beban begasi moral angkara sendiri dan punca Rosmah yang dipikul, Najib sanggup kelihatan derhaka kepada Pak Lah.

Malah sehubungan persoalan kedua, dalam penulisan bertajuk Pemberontakan UMNO Bermula saya merumuskan betapa saya takjub membaca komen TPM Najib tentang ‘pelan peralihan kuasa UMNO’ yang mana sebelum ini, ditolak tepi 3 juta ahli UMNO, hanya Pak Lah dan dia, boleh tentukan.



Berita seputar keangkuhan, dan sikap menjadikan jawatan dalam UMNO itu laksana harta peninggalan emak bapak penyandang boleh di amati dari tajuk-tajuk berita berikut (dari arkib Utusan Malaysia).

Dan sememangnya pun perkara ini tidak disenangi orang-orang besar UMNO. Mendedahkan rahsia di sebalik pelan Pak Lah memanjangkan hayat politiknya, Rais Yatim telah dipetik memperihalkan:

… Rais berkata, beliau tidak terkejut dengan kenyataan Muhyiddin itu kerana perkara itu pernah dibangkitkan dalam permukiman UMNO Jun lalu.



''Semasa permukiman tempoh hari, saya mewakili kumpulan yang dipengerusikan Muhyiddin yang menyuarakan supaya peralihan kuasa dilakukan pada Disember ini.



''Tapi akhirnya pandangan itu dirombak dan disisipkan dengan perundingan antara dua pemimpin (Abdullah dan Najib)," katanya.

Pendedahan Rais itu boleh dianggap sebagai sepak mula yang merasmikan bulan Ramadhan tahun ini sebagai ‘musim melondeh rahsia UMNO yang di bawah tenyehan Pak Lah.’



-Boneka, Penyu dan SPA

Mat Alwi Sandang Anugerah Menteri Paling Bangang

Reactions: 
KOTA BHARU 13 Sept. - Naib Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin wajar melepaskan jawatannya sebagai menteri Kabinet jika beliau tidak berpuas hati dengan kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Ketua Penerangan UMNO Kelantan, Datuk Mohd. Alwi Che Ahmad bersetuju dengan cadangan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim yang meminta Muhyiddin melepaskan jawatannya.

Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kok Lanas menyifatkan cadangan Zaid itu memang wajar memandangkan Muhyiddin seorang menteri yang dipilih oleh Perdana Menteri.

''Contohnya dalam ibadat solat, jika seorang makmum (pengikut) yang merasakan imam tidak betul, dia kena mufarakah (berpisah daripada imam)," katanya di sini hari ini.

-Utusan Malaysia Online

TP - Ada member yang "baikhati" mintak aku komen pasal berita ni... ok... menarik untuk dikomen...

Aku komen 1 - Kalau tak puas hati dengan "Bos" korang, korang kene letak jawatan... tak kira la takpuas hati sebab apapun... asal tak puas hati je, korang kene letak jawatan.contoh :-

a - Bos suruh tukar department tapi hangpa tak puas hati - penyelesaian : letak jawatan.(selesai)

b - Bos suruh park kereta jauh sikit sebab nak save parking untuk tetamu tapi hangpa tak puas hati - penyelesaian : letak jawatan.(selesai)

c - Bos cakap rambut hangpa dah panjang, elok kalau pi gunting supaya nampak smart sikit tapi hangpa tak puas hati - penyelesaian : letak jawatan.(selesai)

d - Bos hangpa pakai jip Hummer, hang tak puas hati - penyelesaian : letak jawatan.(selesai)

e - Bos dapat takle seketari & hangpa pulak dapat security, hangpa tak puas hati - penyelesaian : letak jawatan.(selesai)

f - Girlfirend hangpa puji "remos" bos hangpa sama macam "remos" Jeffydin, hangpa tak puas hati? sila letak jawatan & masalah hangpa akan selesai...

Appa punya "turrrrrr" la menteri "almari" ni... oi Mat Alwi... jap jap jap... ada lagi komen aku...

a - jangan tegur kalau bos buat salah - (Mat Alwi cakap)

b - kalau rasa Imam tak betul, makmum tak boleh tegur Imam sebaliknya makmum kene berpisah dengan Imam... hangpa pi cari mesjid lain... kalau mesjid lain pun Imam dia hangpa rasa tak ok jugak, hangpa blah pi cari mesjid lain yang Imam dia "satu kepala" ngan hangpa... yang penting, "JANGAN TEGUR KALAU SALAH".

Ok sambung...

Mat Alwi ni sah dah terminum air kencing Pak Lah... sat ni kalau Pak Lah pi tutuh (buat benda sumbang) anak Mat Alwi, aku ingat Mat Alwi ni tak kan marah atau tegur Pak Lah... paling-paling pun Mat Alwi ni akan letak jawatan...

Kes selesai...

Carta manusia paling BANGANG atas planet bumi sekatang disandang oleh Ketua Penerangan UMNO Kelantan, Datuk Mohd. Alwi Che Ahmad

Tepuk tangan semua..!

Khak Ptuih..!

PAS Lebih Beruntung Dengan Siapa? BN atau Pakatan Rakyat

Reactions: 
Kenyataan Mustafa Ali baru-baru ini banyak melahirkan perasaan tidak senang hati. Dunia blog telah dipenuhi dengan banyak maklumat berkenaan dengan aktiviti kumpulan yang dikenali sebagai "fraksi UMNO". Ada yang berkata khabar angin ini tidak berasas sekadar buah mulut orang sahaja. Namun setelah Mustafa Ali memberi temuramah yang disiarkan dalam media perdana, is sudah tidak menjadi buah mulut lagi. Kata orang, jikalau tidak berada-ada, masakan tempua bersarang rendah. Berita ada "fraksi UMNO" hendak membawa PAS masuk BN tiba tiba menjadi pengetahuan umum terutamanya ahli-ahli PAS.

PAS berada dalam keadaan genting sekarang ini. Tidak mustahil PAS akan berpecah dua angkara beberapa pemimpin PAS yang tersangat tamak dan haloba dengan janji-janji keduniaan. Marilah kita berdoa supaya pemimpin-pemimpin berkepentingan ini diturunkan ke tahap kain basahan selepas ini.

Yang lebih mengejutkan saya, laman Tranung Kite sendiri menampakkan pengunjung berdaftar nya melahirkan perasaan tidak senang dengan PAS Terengganu. Mereka menyalahkan segala kekalutan ini ke atas PAS Terengganu. Komen tersebut dapat dibaca di [sini].

Yang menghairankan laman Tranung Kite adalah kelolaan PAS Terengganu dan PAS DUngun dan pengendali adalah orang-orang yang kuat dengan Ustaz Harun Taib.

Jelasnya imej PAS Terengganu jatuh berdentum disebabkan oleh "skandal" ini. PAS Terengganu adalah pemain utama di dalam usaha membawa PAS masuk BN. Mereka berjaya menggunakan pengaruh mereka untuk memaksa Tuan Guru Presiden mengambil sikap anti kepada Anwar Ibraihim dan anti kepada PR. Jelas dalam Muktamar baru-baru ini pun, perwakilan Terengganu yang paling mulut lancang sekali menghentam Anwar Ibrahim.

Artikel ini saya nukil di [sini].

-Faqir Putih

Lilin dipasang tanda sokongan pada Teresa

Reactions: 
Suasana muram menyelubungi suasana di ibupejabat DAP di Petaling Jaya malam tadi ketika parti itu mengadakan majlis memasang lilin untuk ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok yang ditahan di bawah ISA semalam.

Seramai kira-kira 100 orang menghadiri majlis tersebut yang bermula jam 7.30 malam sebagai tanda sokongan kepada Teresa.

lim guan eng pkr penang media journalist attacked by pkr security pc 050808 01Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata, lilin-lilin tersebut memberi cahaya dan pengharapan kepada Teresa serta menandakan setiap hari ahli parlimen itu ditahan.



"Kita tahu beliau dalam keadaan semangat yang tinggi dan saya rasa kita juga mesti bersemangat yang sama yang ditunjukkan beliau dan kita akan meneruskan perjuangan ini," katanya.



Lim yang juga Ketua Menteri Pulau Pinang, memberitahu para hadirin bahawa beliau telah diberi jaminan yang Teresa dijaga dengan baik.



Beliau yang telah bercakap dengan Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar malam tadi, berkata mereka telah bersetuju untuk membenarkan ibu bapa Teresa menemui anak mereka.



"(Tetapi) beliau (Ismail) berkata beliau perlukan sedikit masa. Beliau bagaimanapun berjanji Teresa akan dilayan dengan baik dan polis akan menyediakan apa sahaja yang dia minta. Kita berpegang pada janjinya," tambah Lim.



teresa kok modern pig farm 150408 lookingTimbalan ketua polis negara itu bagaimanapun tidak memberi maklumat mengenai tempat Teresa ditahan.



Lim juga berkata, beliau mengesyaki penahanan Teresa itu ada kaitan dengan skandal wanita yang disuruh ketuk ketampi dalam keadaan bogel yang berlaku tiga tahun lalu, di mana ahli Parlimen Seputeh itu "telah mendedahkan salahlaku dan salahguna kuasa oleh polis".



"Adakah ini (penahanan Teresa) untuk membalas dendam terhadapnya? Kita harap ianya tidak, kerana kita tidak dapat terima kuasa polis disalahgunakan," tambahnya.



Semalam, Kok yang juga exco kanan kerajaan Selangor dan ahli dewan undangan negeri Kinrara, ditahan dekat rumahnya tanpa alasan yang khusus.



Bagaimanapun, ada pihak yang percaya ianya mungkin berkaitan dengan satu laporan dalam Utusan Malaysia, yang mendakwa Teresa adalah orang di sebalik petisyen yang menuntut supaya diperlahankan bunyi pembesar suara ketika laungan azan di beberapa buah masjid.



Mengikut perkembangan terbaru hari ini menunjukkan Teresa ditahan kerana didakwa menyebabkan ketegangan dan konflik antara kaum, sepertimana yang dinyatakan dalam notis yang dikeluarkan oleh polis cawangan khas.



Teresa telahpun menafikan dakwaan tersebut dan mahu mengambil tindakan undang-undang terhadap akhbar berkenaan dan bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Dr Mohd Khir Toyo kerana membuat dakwaan itu.



Teresa merupakan ahli Parlimen wanita yang pertama ditahan di bawah ISA. Berita asal



Sementara itu, majlis memasang lilin turut diadakan di luar ibupejabat polis Bukit Aman yang berakhir selama 12 minit sebelum pihak polis mengarahkan mereka bersurai.



gmi suaram vigil at bukit aman 130908 08Ia diadakan kira-kira 100 meter dari pintu masuk ke Bukit Aman bagi membantah penahanan tiga individu di bawah ISA, yang membolehkan mereka ditahan tanpa bicara.



Majlis yang dianjurkan oleh Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) itu bermula jam 8.30 malam tadi, tetapi polis kemudiannya memberi mereka masa 15 minit untuk mengadakan protes tersebut dan bersurai.



Kira-kira 100 yang menghadiri majlis itu, memasang lilin dan menyanyikan lagu-lagu reformasi, sambil diperhatikan oleh 80 anggota polis, sebahagian besarnya dari balai polis daerah Dang Wangi.



Bagaimanapun, belum pun tamat tempoh 15 minit itu - pada jam 8.42 malam - polis mengarahkan mereka bersurai.



Manakala kira-kira 30 anggota polis gerak khas (LSF) pula mula mengetuk cota mereka pada perisai, bersiap sedia untuk bertindak.



Walaupun tidak puashati tetapi mereka mematuhi arahan polis dan bersurai dari situ.



gmi suaram vigil at bukit aman 130908 melina leeHadir sama ialah isteri Raja Petra Kamaruddin - Marina Abdullah - yang mahu para wartawan bersatu untuk membantah penahanan rakan mereka di bawah ISA.



Marina - yang suaminya turut ditahan di bawah ISA semalam - merujuk kepada penahanan wartawan Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng di bawah ISA kerana melaporkan ucapan Datuk Ahmad Ismail yang didakwa berbaur perkauman sewaktu pilihanraya kecil Parlimen Permatang Pauh. Tan telah dibebaskan.



Seorang lagi yang turut ditahan di bawah ISA ialah Teresa Kok.



Pada kira-kira jam 9.15 malam, sebahagian besar orang ramai telah beredar dari situ.



Yang tinggal adalah pihak penganjur, dengan pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh meminta semua pertubuhan sivil, sosial serta aktivis politik berusaha ke arah memansuhkan ISA. Berita asal



-malaysiakini

Khir Toyo ni Orang ke, Binatang???

Reactions: 
Syed Hamid berkata, ketiga-tiga mereka ditahan kerana pihak polis mempunyai alasan yang cukup kuat untuk mempercayai bahawa tindakan mereka sebelum ini boleh mencetuskan konflik yang membahayakan ketenteraman awam jika tindakan tidak diambil segera.

“(Tangkapan) Raja Petra, kita telah cukup berikan beliau amaran dan disiasat di bawah pelbagai akta tetapi beliau terus melakukan aktiviti (penerbitan artikel) yang mencetuskan kegelisahan di kalangan rakyat.

“Teresa (Kok) juga menyentuh isu sensitif iaitu mempersoalkan laungan azan yang sepatutnya dihentikan di waktu pagi.

“Tentang wartawan itu pula, beliau adalah individu yang mula-mula menulis tentang kenyataan Datuk Ahmad Ismail (Ketua Umno Bukit Bendera) yang kemudiannya disiarkan oleh akhbarnya sehingga ia diperdebat dan dipolemikkan oleh pelbagai pihak,” katanya.

-mSTAR Online

TP - Petra Botak punya kes aku tak nak persoal... yang aku nak persoal si Teresa dengan Wartawan S.Chew...

Teresa mempersoalkan laungan azan??? Hallooooooooo... menate Syed Botak ni nak belit sape??? cerita banyak pun tak guna... kalau korang nak paham lebih lagi korang baca rentetan isu ni dekat [sini],[sini] dan jugak [sini].

Lepas korang baca 3-3 artikel tu, korang pi tanya Syed Botak apa masalah sebenarnya? aku pun keliru jugak... petikan dari [sini] : Pada hari ini, saya juga terima panggilan daripada pemberita daripada Utusan Malaysia yang menyoal saya tentang perkara ini, beliau berkata Khir Toyo juga mendakwa saya berbuat demikian.

Mana Khir Toyo??? Apa cerita UMNO Selangor??? Binatang ni la yang mula-mula persoal perkara ni & binatang ni jugak yang mereka-reka cerita fitnah ni.dalam kes ni terang-terang dah nampak ada sekor binatang bernama Khir Toyo (agama apa aku tak tau) cuba melaga-lagakan orang Islam dengan bukan Islam melalui fitnah jahat ni.apa agaknya agama binatang sehina Khir Toyo ni?

Ada 1 nama lagi tapi tak menonjol sangat, mungkin sebab dia tau dia salah, maka dia ambik keputusan untuk diam je & biarkan binatang Khir Toyo terus "menatang"kan diri.

Petikan dari [sini] pulak : Kandungan dalam artikel yang ditulis oleh Zaini Hassan ini penuh dengan pembohongan. Beliau memetik kata-kata pembohongan Khir Toyo dan mendakwa saya membawa penduduk di Puchong membantah azan masjid.

Yang ni ada sikit persamaan dengan kes wartawan S.Chew... tapi apa pulak tindakan yang depa ambik keatas wartawan Zaini Hassan ni??? jugak lagi sekali binatang Khir Toyo ni yang disebut... memang sah binatang Khir Toyo ni la punya angkara.

Aku ambik salah 1 komen dari artikel [ni] :

su_masjid

Salam sejahtera YB,

Saya selaku AJK masjid kota damansara nak maklumkan kepada YB bahawasanya pihak jawatankuasa masjid Kota Damansara telah membuat laporan polis pada 10/9 terhadap laporan akhbar utusan malaysia bertarikh 9/9 selasa ruangan dalam negeri muka surat 7 yang bertajuk “Ada usaha-usaha larang azan di masjid-masjid selango”

Bagi kami kenyataan yang dikeluarkan oleh khir toyo adalah fitnah dan berniat jahat sama sekali, sebenarnya tujuan beliau adalah untuk menggangg gugat kestabilan dan keharmonian kaum yang telah wujud sejak sekian lama di kota damansara.

Dakwaan Khir Toyo amat tidak berasas sama sekali, ini kerana punca suara azan kurang didengari disebabkan PA system telah rosak akibat litar pintas pada sabtu minggu lepas,so bukanlah kerana ada tekanan dari masyarakat non muslim disekitar itu.

Apapun kami telah buat laporan polis. kami mengharapkan agar polis dapat bertindak dengan sebaiknya bagi memastikan golongan yang mahu membuat provokasi menimbulkan suasasa yang tidak harmoni diambil tindakan dengan sewajarnya.

Banyak lagi kekeliruan... korang baca 3-3 artikel tu & korang nilai la sendiri... aku sebagai orang Islam berasa malu dengan perbuatan binatang Khir Toyo & kuncu-kuncu & jugak mereka-mereka yang bersubahat dalam memutar belit & memainkan isu ni... inikah wajah kita sebagai penganut agama
Islam???

Susulan dari isu-isu ni pulak korang boleh baca dekat [sini].artikel ni disiarkan pada hari Teresa ditahan ISA.

Aku tak paham..!

Tarikh Kelahiran Malaysia: UMNO Putar Beli Sejarah

Reactions: 
KOTA KINABALU: Walaupun rakyat negara ini masih tidak sekata tentang tarikh kelahiran Malaysia, tetapi hakikat yang perlu diingat ialah sejarah tidak boleh diselewengkan, kata Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Bernard Dompok.

Berucap merasmikan seminar bertajuk "Pembentukan Malaysia dan Hak Sabah dan Sarawak Di Sisi Perlembagaan" di sini hari ini, Dompok berkata disebabkan isu itu, ada pihak menuduh mereka yang berpendirian bahawa Malaysia dilahirkan pada 16 Sept 1963, iaitu tarikh Sabah dan Sarawak menyertai Malaysia secara rasmi, sebagai tidak patriotik.

"Rakyat Malaysia di Semenanjung tidak begitu kisah tentang tarikh 16 Sept, tapi di Sabah dan Sarawak, kebanyakan orang berpendapat bahawa inilah tarikh lahirnya Malaysia.

"Bagi saya, usahlah kita selewengkan sejarah. Oleh kerana kita cintakan negara inilah, maka kita mahukan tarikh sebenar ...Saya dapati orang Sabah dan Sarawak amat bersemangat dalam mempertahankan tarikh kemerdekaan mereka," katanya.

Jika berpandukan sejarah, Dompok berkata, 16 September 1963 patut dianggap sebagai Hari Malaysia kerana ia adalah tarikh sebenar kelahiran Malaysia."Kita tentu tahu bahawa Malaysia tidak wujud sebelum 16 Sept, 1963. Apa yang wujud pada masa itu ialah Persekutuan Tanah Melayu. Kalaulah kita menyertai Malaysia ketika itu, maka tarikh sebetulnya ialah 31 Ogos 1957, tapi kita tidak berbuat begitu.

"Ini fakta sejarah dan saya tak fikir kita patut mengubahnya. Itu pendapat saya... 31 Ogos adalah hari kemerdekaan bagi Semenanjung Malaysia dan barangkali, dalam konteks Sabah dan Sarawak, 31 Ogos masih boleh diterima sebagai hari kemerdekaan, tapi Hari Malaysia dan tarikh Malaysia dilahirkan ialah 16 Sept," kata beliau.

-mSTAR Online

TP - Bab putar belit sejarah ni, kita kene tanya puaka-puaka Un Mind National Organisation... depa memang pakar dalam bab ni... jangankan sejarah Malaysia, sejarah parti depa sendiri pun depa putar belit jugak...

Khak Ptuih..!

Anwar: Pakatan tangguh pelan 16 Sept

Reactions: 
PETALING JAYA: Rancangan Pakatan Rakyat mahu mengambil alih kerajaan Selasa ini terpaksa ditunda, kali ini bagi mengelak isu ini digunakan oleh kerajaan untuk memperluaskan penggunaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Pada Selasa lalu, Anwar mengumumkan bahawa pihaknya akan menganjakkan tarikh mencapai sasaran pembentukan kerajaan baru persekutuan ke tanggal lain - kemungkinan 20 atau 21 September ini, bukannya 16 September.

Ketua pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, buat sementara waktu fokus Pakatan Rakyat adalah untuk memastikan ketenteraman awam tidak terganggu berikutan penahanan tiga individu di bawah ISA semalam.

Sehingga kini seorang daripada yang ditahan, wartawan Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng, telah dibebaskan.

"Dari segi jumlah kita tidak ada masalah. Kita akan meneruskan pelan kita seperti yang dirancang mengikut peruntukan Perlembagaan Negara," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat tertinggi Pakatan Rakyat di Ibu Pejabat Parti Keadilan Rakyat di sini.

Beliau mendakwa tindakan kerajaan menahan individu terlibat di bawah ISA membuktikan ia kini sudah rasa tertekan dengan kehendak rakyat yang mahukan perubahan.

-mSTAR Online

Ustaz Bijan: Islam pentingkan kesejahteraan, keadilan

Reactions: 
PEKAN 13 Sept. – Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Islam adalah sebuah agama yang selamat dan adil kerana ia diturunkan sesuai dengan fitrah dan sifat semula jadi manusia.

Menurut Timbalan Perdana Menteri, sebagai sebuah agama yang mementingkan kesejahteraan dan keadilan, ia sesuai dengan semua zaman serta kaum di muka bumi ini.

“Islam ertinya selamat sejahtera. Kerana asas Islam diturunkan sesuai dengan fitrah dan sifat semula jadi manusia,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di majlis penyampaian sumbangan kepada kira-kira 50 warga emas dan ibu tunggal di Masjid Kampung Padang Polo, di sini hari ini.

-Utusan Malaysia Online

TP - Bijan cakap hal Islam??? phew wiiiiiit..!

Ustaz Bijan... ni nak tanya sikit nih... kalu doh mung tahu Islam tu agamo hok selamat dan adil... bakpo mung tok suruh parti "melayu" mung tu jale hukum hudud Islam???

Kalu doh mung tahu Islam tu agamo hok selamat, sejahtera... bakpo mung tok suruh parti "melayu" mung tu jale hukum Islam???

Oi Ustaz Bijan... Aminah tu sapo??? bining Ustaz Bijan amal ajaran Islam dok???

Ustaz... depan orang kampung, mokcik mokcik buleh la mung nok kecing "kunun"nyo mung Islamik... ISA tu menate ggapo Ustaz??? dale Islam ado ajar ko ISA Ustaz weh???

Ustaz... Khak Ptuih..!

'Laporan berita ditulis secara profesional'

Reactions: 
BUKIT MERTAJAM 13 Sept. - Wartawan Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng yang ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) semalam, tetap mempertahankan laporannya mengenai kenyataan kontroversi Ketua UMNO Bahagian Bukit Bendera, Datuk Ahmad Ismail.Hoon Cheng, 33, berkata, laporan berita yang ditulisnya berhubung kenyataan Ahmad yang mendakwa orang Cina di Malaysia menumpang di negara ini dilakukannya secara profesional.

"Saya hanya tulis apa yang saya dengar," katanya ketika ditemui di rumahnya sejurus dibebaskan dari Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pulau Pinang, dekat sini kira-kira pukul 2.40 petang ini.

Polis menahan Hoon Cheng mengikut ISA di rumahnya di Taman Alma, di sini kira-kira pukul 8.40 malam semalam sebelum dibawa ke Ibu IPK Pulau Pinang.

-Utusan Malaysia Online

TP - Ni la permainan silap mata paling musibat dalam Malaysia... yang buat kenyataan, bebas... yang lapor... ISA (ambik kau)...

Yang seronoknya dalam berita TV3suku jam 8 malam tadi... wartawan tanya Syed Botak, kenapa Ahmad Cincin Besar tak kene ISA padahal Ahmad Cincin Besar yang keluarkan kenyataan "menghina" kaum lain "kunun"nya "menumpang"... Syed Botak jawab apa hangpa tau???

Ahmad Cincin Besar ialah seorang ahli sebuah parti & pihak parti telah menjatuhkan hukuman yang sewajarnya iaitu menggantung keahlian Ahmad Cincin Besar selama 3 tahun... jadi tak perlulah kita ambil tindakan lagi..!

Daripada kenyataan Syed Botak tu, kita kene faham bahawasanya setipa ahli UMNO adalah "kebal" dari sebarang undang-undang & perlembagaan negara Malaysia.

Kalau hangpa ahli UMNO, hangpa bebas menghina mana-mana individu atau kaum ikut sedap tekak hangpa... pas tu kalau jadik apa-apa masalah. hangpa tak yah mintak maaf.

Parti akan jatuhkan hukuman yang "setimpal" (Khak Ptuih..!) dekat hangpa manakala pihak perundangan akan tutup mata sebab hangpa ahli UMNO... paling tidak pun depa akan tangkap orang yang buat "laporan"

Ini undang-undang dinamakan undang-undang "kepala bapak" Syed Botak.

Khak Ptuih..!

Al-Fatihah: Tokoh Warisan Hidup meninggal dunia

Reactions: 

PULAU PINANG 13 Sept. - Abu Bakar Jaafar, 83, antara lima individu yang dianugerahkan sebagai Tokoh Warisan Orang Hidup meninggal dunia akibat kanser usus di Hospital Besar Pulau Pinang, semalam.Beliau yang meninggal dunia pada pukul 6.45 petang dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam, Jalan Tun Perak, di sini hari ini selepas solat Zohor.



Menurut balunya, Hafsah Sulaiman, 68, arwah yang mempunyai sembilan anak telah beberapa kali mendapat rawatan di hospital akibat penyakit berkenaan.



''Saya reda dengan ketentuan Tuhan dan sempat bersama beliau di saat-saat akhirnya," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.



-Utusan Malaysia Online

Al-Fatihah: Bekas Mufti Selangor meninggal dunia

Reactions: 

SHAH ALAM 13 Sept. - Bekas Mufti Selangor, Datuk Hassan Omar, 86, meninggal dunia di Hospital Pakar Damansara, Petaling Jaya pada pukul 2.25 pagi ini akibat sakit jantung.Allahyarham yang merupakan mufti negeri kelima dari tahun 1976 hingga 1985 meninggalkan seorang balu, Datin Maimunah Mohd. Nor, 81, enam anak lelaki dan tiga perempuan berusia antara 42 hingga 60 tahun.



-Utusan Malaysia Online

A vigil for 'Saint' Teresa

Reactions: 
A sombre mood surrounded the DAP headquarters in Petaling Jaya today when the party held a candlelight vigil for Seputeh member of parliament Teresa Kok who was
MCPX
arrested
under ISA yesterday.

With candles and roses, the vigil kicked off at 7.30pm with about 100 people participating to throw support to Kok.

lim guan eng pkr penang media journalist attacked by pkr security pc 050808 01As the candles marked "every brightness and hope that leads Teresa away from the darkness", DAP secretary-general Lim Guan Eng told the crowd that the candles also "symbolise every single day when she is inside (detention)".



"We know that she is in good spirits and I think we should also be in the same determined spirit that she has demonstrated and we should continue this battle," he said.



Guan Eng, who is also Penang Chief Minister, further revealed to the crowd that he was given an assurance that Kok was in good hands.



The Bagan MP who spoke to deputy inspector-general of police Ismail Omar earlier tonight said that they had agreed to arrange a visit for Kok's parents to see their daughter on Monday.



"(But) he (Ismail) said he needed some time. He however promised that she has been treated well and whatever she wants, the police will accommodate her. We will hold him to his promise," he added.



The top cop however did not divulge any information on Kok's whereabouts.



Related To Nude Squat Scandal?



Guan Eng further threw a suspicion on the arrest and related it to a ‘nude squat' video scandal that had happened three years ago, where Kok "had exposed the misdeeds of police abusing the power".



"Is this (the arrest) something to get back at her? We hope that it is not the case but we will not accept that police powers can be abused," he added.



teresa kok modern pig farm 150408 lookingYesterday, Kok who is also a Selangor exco member and Kinrara state assemblyperson, was arrested near her house without any specific reasons.



However, political insiders said it was possibly related to a report in Utusan Malaysia, which alleged she was behind a petition to lower the loudspeaker volume for the azan at several mosques.



Latest development that emerged today showed that she was arrested for allegedly ‘causing tension and conflict among races' as laid out in the notice issued by the Special Branch police.



Kok had denied the allegations and threatened to sue the newspaper and former Selangor Menteri Besar Dr Khir Toyo for making the allegation.



Kok is the first female member of parliament to be detained under the ISA.



The Arrested "Saint"



Veteran DAP leader Lim Kit Siang, who was also present expressed, his shock on Kok's arrest, wondering how could a ‘saint' be arrested.



"A saint among all politicians. Who do you think will be? Teresa Kok. When a saint is detained, there must be something very wrong with the system in our country," said Kit Siang.



He further took a swipe at the former menteri besar Khir for making false allegations against Kok and said that he was the one who should be arrested instead.



"If any action should be taken, it should be taken against Khir. Otherwise, he should be ready to apologise and admit that he is wrong especially in this holy month of Ramadhan," blasted Kit Siang, drawing cheers from the crowd.



Karpal Singh, who managed to make a late entrance at the vigil, also was in high-spirit and attacked Utusan Malaysia.



"There was no basis for Teresa's arrest but the Utusan has gone on a rampage," said Karpal, who will be filing a defamation suit against the paper next week for accusing him of "rejecting Islam as the official religion of the country.



The paper however apologised over their mistakes and carried a front-page apology on Aug 26 to the DAP leader and retracted the report, admitting that it was a 'grave mistake.'



The candlelight vigil ended at 8.15pm with the shouts of "Free Teresa, Abolish ISA".



TP - What about Khir Toyo & "Dr" Satim Diman???

"Kunun"nya ISA Tidak Diguna Sewenang-wenangnya

Reactions: 
PUTRAJAYA: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menegaskan kerajaan tidak akan menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) sewenang-wenangnya tanpa sebarang alasan konkrit, termasuk terhadap penulis blog, Raja Petra Kamaruddin.

Sebaliknya, Perdana Menteri berkata, segala tindakan yang diambil berdasarkan bukti kukuh yang menunjukkan seseorang boleh menjejaskan ketenteraman awam.

Abdullah berkata, penahanan Raja Petra dibuat mengikut kuasa Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar yang mengikuti perkembangan penulisan dan tindakan beliau bagi memastikan ketenteraman awam tidak terjejas.

Sementara itu, Timbalan Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar, dalam kenyataannya di sini malam tadi, menegaskan penahanan penulis Raja Petra mengikut ISA dilakukan kerana tindakannya boleh mengancam keselamatan negara.

-Berita Harian Online

TP - Tak kan guna tanpa alasan konkrit??? tahan Petra Botak ada alasan konkrit??? konkrit sangat ke??? ketenteraman awam terjejas??? ada rusuhan ke??? dekat mana??? yang aku nampak, rusuhan tu ada dalam kepala otak Pak Lah je... Pak Lah "turrr..!"

Tulisan Petra Botak menjejas ketenteraman awam??? ye ke??? kat mana tang "tak tenteram" tu???
Mengancam keselamatan negara ke, mengancam kedudukan UMNO/BN??? ke... artikel tu sebagai alasan je..?

Petra Botak ni pun 1 hal... x tau pasal agama, x yah la gatak-gatal nak jadi Ustaz... kan dah kene..! macam mana nak lawan Bijan???


Nape KERAjaan UMNO/BN tak hantar Petra Botak dekat majlis agama??? kalau dah Petra Botak hina agama, hantar la Petra Botak dekat majlis agama, bagi tazkirah... kasi ilmu agama...


KERAjaan UMNO/BN "turrr..!"

Shabery Harap Polis Beri Penjelasan Berhubung Penahanan Wartawan Sin Chew Di Bawah ISA

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 14 Sept (Bernama) -- Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek berharap polis dapat beri penjelasan mengenai rasional penahanan wartawan Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng, di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Beliau berkata adalah lebih baik sekiranya polis dapat memberi penjelasan mengenai penahanan Tan itu, dan bukannya ahli politik yang memberikan pelbagai ulasan mengenainya.

"Adalah lebih baik dan sesuai sekiranya polis dapat memberi penjelasan (mengenai perkara itu)," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Karnival Tanglung di sini Sabtu malam. Turut hadir ialah timbalannya Datuk Tan Lian Hoe.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar hari ini bahawa penahanan Tan adalah sebahagian daripada langkah pantas polis bagi memastikan keselamatanya selepas wartawan itu menerima panggilan berbentuk ugutan.

Syed Hamid berkata risikan polis mendapati nyawa wartawan itu terancam selepas beliau membuat laporan mengenai kenyataan Ketua Umno Bukit Bendera Datuk Ahmad Ismail yang dikatakan mengandungi kenyataan berbentuk perkauman.

Bagaimanapun Tan dibebaskan oleh Ibu pejabat Polis kontinjen Pulau Pinang pada kira-kira pukul 2.30 petang hari Sabtu.

Shabery yang menyuarakan rasa lega dengan pembebasan Tan berkata tindakan itu jelas menggambarkan bahawa penahanan di bawah ISA bukan berbentuk hukuman jangka panjang, dan menambah bahawa ia hanya bertujuan menghalang pihak tertentu daripada membuat kenyataan-kenyataan yang boleh mengancam keselamatan nasional.

Pondan Serang Nurul Izzah

Reactions: 
Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar diberitakan telah diserang oleh sekumpulan lelaki ketika melawat Pasar ramadhan di Kg. Kerinci jam 5 petang tadi.

Aktivis parti, Sdr. Partibhan, Sdr Amin Mian dan beberapa lagi pendokong KeADILan Lembah Pantai telah cedera dibelasah ketika cuba menyelamatkan Nurul Izzah. Beliau kini selamat.

Siasatan sedang dibuat untuk mengenal pasti identiti penyerang.

TP - Hah... apahal main serang-serang nih? ngan pompuan pun takut ka main serang ramai-ramai? ape punya bacul..?

Kalau brani sangat... pegi la Selatan Thailand nu pakat-pakat jihad lawan musuh Islam..!

Stakat jadik samseng jalanan dekat pasar malam... anak anjing pun brani..!

Khak Ptuih..!