Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, September 22, 2008

Teresa Kok: I Salute You..!

Reactions: 
Hari ni 22hb. September, 2009 dalam TV3, Ahli Parlimen Seputih YB Teresa Kok telah memohon maaf atas keterlanjurannya dalam berkata-kata ketika beliau memberi respon keatas kualiti makanan semasa beliau ditahan dibawah akta zalim ISA.

Sebagai menunaikan janji saya dalam artikel sebelumnya maka saya dengan ini menarik balik dan menghentikan dengan serta-merta kempen gambar YB Teresa Kok yang diterlabikkan...

Untuk YB Teresa Kok, I salute you sebab pantas mengakui kesilapan.

Terima kasih kerana prihatin pada "kami" yang berada dibawah & teruskan perjuangan anda.kami akan sentiasa bersama-sama merka yang menentang kemungkaran..!

YB UMNO/BN ada ke yang berani mintak maaf kalau buat silap??? Khak Ptuih..! (DNA ni khas untuk orang-orang UMNO/BN)

Rilex Pak Lah..!

Reactions: 
kemaskini 7:26pm "Jangan kerana mendengar guruh di langit, air di tempayan dicurahkan", demikian nasihat beberapa pemimpin Umno bahagian kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Abdullah minggu lepas digesa meletakkan jawatan presiden Umno sebelum mesyuarat bahagian-bahagian bermula pada 9 Oktober kerana dibimbangi beliau tidak mendapat cukup pencalonan.

Desakan itu - sebahagian strategi untuk menyegerakan peralihan kuasa kepada timbalannya Datuk Seri Najib Razak - disuarakan oleh beberapa anggota Majlis Tertinggi (MT), termasuk anggota-anggota kabinet, Khamis lalu.

Bagaimanapun pemimpin-pemimpin bahagian yang dihubungi Malaysiakini hari ini percaya suara-suara itu membuat keputusan "terlalu awal" kerana mesyuarat belum bermula.

Sementara beberapa yang lain mencadangkan Abdullah melepaskan jawatannya jika terbukti gagal mendapat sokongan bahagian-bahagian yang akan bermesyuarat sehingga 9 November ini.

Beliau memerlukan pencalonan 58 daripada 193 bahagian untuk layak bertanding jawatan tersebut yang disandangnya sekarang sejak 2004.

Ketua bahagian Bukit Mertajam, Datuk Musa Sheikh Fadzir berkata saranan seumpama itu "permainan orang yang gila hendak bertanding."

"Mesyuarat bahagian pun belum lagi, mana tahu mereka tidak sokong Abdullah? Kalau satu, dua bahagian mungkin adalah (yang tidak mencalonkannya).

"Permainan ini dibuat oleh agen-agen politik yang mahukan naib presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin bertanding jawatan tersebut," katanya.

Di Pulau Pinang, tambahnya, sebahagian besar bahagian dipercayai akan mencalonkan Abdullah kerana beliau pengerusi perhubungan Umno dan juga perdana menteri.

Musa menambah, ahli-ahli akar umbi di negeri itu mahu presiden Umno erus menerajui parti selepas Disember ini.

Ketua bahagian Pasir Salak, Datuk Tajuddin Abdul Rahman pula berkata, jika hanya beberapa anggota MT menggesa sedemikian bukan bermakna ia tidak mahu beliau bertanding.

Masing-masing membuat ramalan sedangkan, tambahnya, cara terbaik ialah menunggu bahagian mengadakan mesyuarat terlebih dahulu.

"Adakah kalau Abdullah berundur cepat, ia boleh menguatkan Umno? Jangan kerana mendengar guruh di langit, air di tempayan dicurahkan," katanya.

Ketua bahagian Umno Selayang, Datuk Ahmad Bhari Abdul Rahman berkata, cakap-cakap Abdullah bakal menghadapi masalah kuota pencalonan satu usaha meminggirkan perdana menteri.

"Dakwaan bahawa Abdullah tidak cukup pencalonan merupakan andaian sahaja kerana mesyuarat bahagian belum bermula," katanya.

Beliau menambah, jika kepimpinan tinggi Umno saling cabar-mencabar ia akan merebak sampai ke bawah.

Katanya, jika ia berlaku, Umno akan mengulangi peristiwa 1987 yang menyaksikan perpecahan dua puak dalam parti itu sebelum ia kemudiannya diharamkan.

Timbalan ketua bahagian Umno Semberong, Abidin Abdul Rahman berkata, Abdullah perlu mendapatkan maklumat yang jelas sebelum membuat sebarang keputusan.

Katanya, sebagai presiden parti, Abdullah tidak boleh terpengaruh dengan dakwaan bahawa beliau tidak cukup pencalonan.

Bagaimanapun, jika sahih bahagian-bahagian tidak mahukan beliau lagi, Abdullah tiada pilihan lain kecuali berundur.

"Dalam sejarah Umno, orang lebih sayangkan parti daripada individu.

"Lihatlah apa yang berlaku kepada bekas presiden Tun Dr Mahathir Mohamad selepas meninggalkan Umno, ahli tidak mengikut jejaknya," katanya.

Ketua bahagian Pokok Sena, Datuk Ahmad Lebai Sudin berkata, jika bahagian sudah tidak mahu kepemimpinan Abdullah lagi, beliau tidak akan dicalonkan.

"Kita kena ikut demokrasi, siapa yang ramai orang sokong, dialah yang jadi pemimpin," katanya.

Manakala ketua bahagian Seremban, Datuk Ishak Ismail berkata, Abdullah perlu melihat kehendak ahli-ahli terhadap kepimpinannya sekarang.

Katanya, jika ramai yang bercakap mereka tidak mahu lagi, Abdullah perlu berundur.

"Sebagai pemimpin, beliau perlu mengutamakan kepentingan parti dan bukannya kepentingan peribadi," katanya.

Ishak berkata, jika Abdullah berkeras mahu mempertahankan jawatan presiden, dan ada calon lain yang mahu bertanding, Umno akan berpecah-belah selepas perhimpunan agung kelak.

Ditanya calon yang paling sesuai dicalonkan sebagai presiden Umno, Ishak berkata, "orang ramai mahukan Datuk Najib".

"Orang kata, Abdullah sudah hilang kawalan dan kerana itu Umno perlukan nakhoda yang baru.

"Tengku Razaleigh Hamzah tidak sesuai menjadi presiden parti kerana sudah lanjut tempoh," katanya.

Timbalan ketua bahagian Semporna, Datuk Nasir Sakaran pula berkata, isu tersebut perlu diselesaikan oleh pucuk pimpinan tertinggi Umno.

Katanya, beliau enggan mengulas panjang perkara tersebut dengan alasan tidak mahu menimbulkan kontroversi di dalam parti.

"Apa yang penting ialah sama-sama mencari jalan menyatupadu dan mengukuhkan parti.

"Cakap-cakap yang keterlaluan bukan untuk mengukuhkan parti tetapi boleh menyebabkan ahli berbelah bahagi terhadap pucuk pimpinan," katanya.

Sementara naib ketua bahagian Pasir Mas, Che Johan Che Pa, berkata cara terbaik ialah memberi peluang kepada perwakilan bahagian menentukan pemimpin parti.

Katanya, ahli Umno yang lebih mengetahui pemimpin yang baik untuk parti itu.

-malaysiakini

Sokong Sampai Rebah..!

Reactions: 
KOTA BAHARU, 22 Sept (Bernama) -- Umno Kelantan menyokong penuh penyerahan kuasa daripada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi kepada Datuk Seri Najib Tun Razak seperti yang dijadualkan pada 2010.

Pengerusinya Tan Sri Annuar Musa berkata mesyuarat Badan Perhubungan Umno Kelantan hari ini yang dihadiri hampir kesemua ketua Umno bahagian mencapai kata sepakat mengenai pelan peralihan kuasa itu.

Ketua Umno Bahagian Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah, yang telah menyatakan hasrat bertanding jawatan Presiden Umno, tidak hadir.

TP - Aku berdiri teguh dibelakang Pak Lah PM..! hangpa jangan berani-berani nak desak PM aku supaya letak jawatan... hangpa tau apa? biaq la Pak Lah jadik PM... hangpa ingat hangpa baguih sangat ka? oi..!

Pak Lah... dengaq sini... sapa-sapa yang dok suruh Pak Lah letak jawatan tu teman rasa patut ditahan dibawah akta Ikut Suka Abdullah. biaq depa senyap teruih..!

Hangpa kene ingat... lagi lama Pak Lah jadik PM, lagi cepat UMNO/BN bungkuih... jadi aku nasihatkan hangpa semua supaya menyokong penuh kepimpinan Pak Lah. sokong sampai rebah...!!!

Hangpa paham ke tidak..?

Khak Ptuih..! sokong Presiden UMNO/BN bodo...

- The End -

Pak Lah: Lawan Tetap Lawan..!

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 22 Sept: Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi akan mempertahankan jawatannya dalam pemilihan Umno akan datang walaupun sebelum ini disebut-sebut akan melepaskan jawatannya segera.

Menurut sumber, perbincangan Abdullah dengan para pegawai kanannya serta penyokong kuat beliau di kalangan anggota Majlis Tertinggi Umno memutuskan 'Abdullah boleh mendapat pencalonan yang cukup' dari bahagian-bahagian Umno.

Keyakinan ini mereka perolehi selepas berbincang dan menolak sama sekali pandangan Datuk Seri Rafidah Aziz dalam mesyuarat MT Umno baru-baru ini Abdullah akan malu jika meneruskan niatnya untuk mempertahankan jawatannya.

Ini kerana, Rafidah dikatakan berkata dalam mesyuarat MT Umno Khamis lepas, Abdullah besar kemungkinan tidak mendapat pencalonan yang mencukupi untuk mempertahankan jawatannya sebagai presiden Umno.

Untuk itu, lebih baik Abdullah melepaskan jawatan itu sebelum mesyuarat bahagian Umno yang akan bermula Oktober ini.

Namun, selepas perbincangan dengan penyokong dan pegawainya, Abdullah mengambil sikap akan mempertahankan jawatannya kerana ingin menolak 'seolah-olah dia tidak akan mendapat cukup pencalonan untuk bertanding.'

Rafidah bersama Datuk Seri Muhyidin Yasin, Datuk Seri Hishamudin Tun Husein dan Datuk Shafei Apdal dikatakan mendesak Abdullah agar mempercepatkan peralihan kuasa bagi mempastikan BN terus kekal memerintah Malaysia.

Ekoran itu, Abdullah dikatakan bersedia untuk berundur lebih awal. Namun, selepas berbincang dan menilai semacam dia dihina oleh rakan-rakannya dalam Umno seolah-olah beliau sangat lemah sehingga tidak akan mendapat pencalonan yang mencukupi, Abdullah dikatakan bersedia berlawan balik.

Abdullah memerlukan pencalonan sekurang-kurangnya 30 peratus dari perwakilan Umno iaitu sekurang-kurangnya 58 pencalonan bagi membolehkan beliau mempertahankan jawatan presiden.

"Orang boleh menerima kalau ditolak sedikit tetapi kalau lebih-lebih sangat, dia akan melawan balik. Inilah yang berlaku kepada Abdullah. Dia sudah bersetuju untuk mempercepatkan proses peralihan kuasa. Tetapi kalau dia dihina sehingga dikatakan tidak akan mendapat pencalonan yang mencukupi, dia akan lawan balik. Inilah yang berlaku. Orang-orang Abdullah akan pastikan dia akan mendapat pencalonan yang cukup dan menang. Kena ingat, Abdullah adalah Perdana Menteri," kata seorang penganalisis politik kepada Siasah.

Ekoran dari itu, petugas Abdullah dikatakan mula bekerja. Semalam, Abdullah meluangkan masa dari petang hingga ke malam bersama dengan para pemimpin Umno di Perak.
Perak mempunyai perwakilan Umno antara tertinggi selain dari Johor.

Dengan tindakan Abdullah ini bermakna timbalannya yang berada di belakang usaha untuk mempercepatkan peralihan kuasa ini, Datuk Seri Najib berada di pihak yang sangat tertekan sekarang.

"Abdullah tidak hilang apa-apa kalau kalah kerana dia memang sudah mahu bersara, tetapi kalau Najib kalah, dia akan hilang segala-galanya," kata penganalisis itu.

-SIASAH

Not Me: Khir Toyo

Reactions: 
Former Selangor menteri besar Dr Mohd Khir Toyo has flatly denied any role in the recent seven-day detention of DAP parliamentarian Teresa Kok under the Internal Security Act (ISA).

khir toyo interview 280408She had openly named Khir (right) as one of the ‘culprits’ behind her arrest, but he said it was unfair of her to level any such allegation.

“I never agreed to Kok being arrested under the ISA,” he told Malaysiakini.

“The issue is now under police investigation. Just let the police investigate it and see what they have to say.”

teresa kok released from isa 190908 02He also refused to comment on Kok’s release, which took place on Friday afternoon without any conditions being imposed by the police.

Kok (centre in photo), who is also a Selangor exco member, was arrested on Sept 11 under Section 73(1) of the ISA, the same day as blogger Raja Petra Kamarudin and Sin Chew Daily journalist Tan Hoon Cheng.

Police claimed that Kok, a three-term MP and Kinrara state assembly representative, had been held because she had been stoking religious tensions, which she denied.

Quick Clarification

On Sept 9, the Umno-owned Utusan Malaysia had quoted Khir as urging the Selangor government not to agree to purported moves by “a certain party” to disallow the azan (Muslim call to prayer) via loudspeakers from mosques in Puchong and Kota Damansara.

However, the Masjid Kota Damansara committee clarified of its own volition that a damaged amplifier had resulted in the call to prayers being made without the aid of a PA system.

The Masjid Kinrara committee, meanwhile, denied that Kok was involved in a residents’ petition seeking the volume to be lowered during the morning sermons.

azan islam call to prayerOn the pembelamelayu blogspot, Khir was quoted on June 26 as alleging that Kok had submitted a petition to Umno’s Seri Serdang state assemblyperson Satim Diman which purportedly described the azan as “disturbing the peace” of local residents. The blog also alleged that the petition requested for the call to prayer there to be “toned down”.

While in custody, Kok had instructed her lawyer Sankara Nair to lodge a police report on her behalf against the newspaper, its senior editor Zaini Hassan and Khir for having caused her detention.

Later, deputy inspector-general of police Ismail Omar said Kok was released after investigations showed that there was no reason to detain her any further.

TP - sebelah kiri ni komen dari Khir Tempe Toyo.

Think bout it... who do you think behind?

'Mentaliti suka haramkan' punca PAS T'ganu tewas

Reactions: 
Pendekatan keras dan tiada senarai keutamaan menyebabkan PAS Terengganu tewas di tangan BN dalam pilihanraya umum ke-12 yang lalu, kata Timbalan Pesuruhjaya II PAS Selangor, Khalid Abdul Samad.

“Kami di Selangor yang jauh lebih lemah daripada mereka, tetapi kami berjaya. Lalu apa yang perlu difikirkan ialah mungkin ada strategi dan kaedah mereka yang perlu diperbaiki.

“Kerana tidak ada sebab mereka harus kalah, sedangkan negeri-negeri lain yang yang lebih sukar, kita boleh menang,” katanya dalam satu temubual.

PAS negeri itu di bawah pimpinan pesuruhjayanya Datuk Mustafa Ali dikatakan mempunyai “mentaliti mengharamkan apabila berkuasa” daripada “menyediakan suasana maa'ruf”.

djz english teaching conference 080707 khalid samadAntara yang menjadi sasarannya, tambah Khalid, persembahan konsert, minuman keras, judi dan cara berpakaian.

"Kita cuba perhatikan, dengan majoriti Melayu muslim yang ramai, PAS Terengganu masih tidak dapat menang dalam pilihanraya umum ke-12, Mac lalu.

"Jadi, kita perlu lihat kembalilah mengenai kaedah kita, daya penarik kita dan sebagainya. Ini kerana, kita tidak boleh terlalu keras, kerana akhirnya orang tidak akan beri kita sokongan. Jadi, apa maknanya?

"Dari sini, saya rasa mereka mungkin tidak memahami dan masih tidak mahu cuba untuk memikirkan uslub dakwah yang lebih berkesan," kata Khalid.

Bercakap kepada Ummahonline.com minggu lalu, beliau turut mengkritik kenyataan Mustafa yang bernada tidak yakin dengan projek peralihan kuasa yang diusahakan penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 16 September lalu.

Tindakan itu, menurut Khalid, “cukup merugikan kerjasama politik dan setiakawan” dengan dua parti lain dalam Pakatan Rakyat.

Mengulas kontroversi kenyataan Mustafa dalam Utusan Malaysia dan Harakah – masing-masing 11 dan 12 September lalu, Khalid berkata:

“Sama ada bermoral ataupun diktator (tindakan Mustafa), saya tidak mahu cakaplah. Tapi, memang tidak patutlah dia buat begitu.

“Dia sepatutnya menyedari bahawa Harakah sepatutnya digunakan untuk pandangan rasmi, ataupun untuk mana-mana pandangan-pandangan yang selari dengan pandangan yang rasmi."

Beliau turut mengakui, “sedikit sebanyak ada kebenaran” bahawa presiden parti itu Datuk Seri Abdul Hadi Awang dipengaruhi Mustafa dalam merumuskan keputusan parti.

“Saya rasa sedikit sebanyak mesti ada kebenaran. Saya tahu bahawa Ustaz Hadi menghormati Cikgu Pa dari segi bacaan politiknya,” katanya.

Rundingan sulit PAS-Umno, yang mendapat sokongan kuat Abdul Hadi, dikatakan didorong oleh analisis Mustafa.

-malaysiakini

Pak Lah Nak Lari Dah!

Reactions: 
Pasai apa suruh PGA ambik alih???

Ada 2 kemungkinan...1 mungkin baik, 1 mungkin jahat...

Mungkin baik - meningkatkan aspek keselamatan para pelancong yang bertandang ke Malaysia (kat airport je la selamat, keluar dari airport belum tentu...jangan lupa PDRM kita yang "hebat" menambah kes-kes yang tak dapat diselesaikan)...

Mungkin jahat - Pak Lah nak lari dari Malaysia... sebelum tu Pak Lah nak punggah dulu bebarang dia yang bertimbun-timbun tu, ni dah tengah packing dah selor-selor... start Oktober 1, dah boleh transfer dah barang tu sikit-sikit pakai trak Tentera (orang tak syak kot... mungkin topengperak_xinwugi je yang dapat bau sikit).

Destinasi Pak Lah tak lain tak bukan Australia... bot mewah dah ada, tanah dah ada, rumah dah ada... tapi yang tak syoknya mungkin Pak Lah akan phobia sepanjang berada di Australia...sebab...

Hari-hari terpaksa tengok kangaroo me"LOMPAT"...

Kih kih kih kih kih...

Malaysia Tidak Akan Tambat Semula Ringgit

Reactions: 
PUTRAJAYA, 22 Sept (Bernama) -- Malaysia tidak akan menambat semula ringgit, kata Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini.

"Kita berkeyakinan tentang kedudukan ringgit dan mata wang tempatan itu yang mencerminkan nilai sebenarnya," kata Najib di mesyuarat sulungnya di Kementeri Kewangan di sini, Isnin.

Sehingga jam 9.08 pagi, ringgit dicatatkan lebih tinggi di paras 3.4120/4170 berbanding dolar AS di paras penutup 3.4570/4620 yang dicatatkan pada hari Jumaat.

Sabtu lepas, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mencadangkan pertukaran ringgit ditetapkan semula bagi menampan impak kelemahan dolar berbanding mata wang lain.

Najib, yang sebelum ini merupakan Menteri Pertahanan, telah bertukar portfolio dengan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Ulang Lagi lah..!

Reactions: 
PUTRAJAYA: Keputusan sama ada harga runcit minyak akan dikurangkan daripada harga semasa akan diputuskan dalam tempoh dua, tiga hari lagi, kata Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak."

Kabinet akan membuat keputusan itu" (menurunkan harga minyak), katanya pada sidang akhbar selepas taklimat di Kementerian Kewangan di sini hari ini.

-KLPOS.com

TP - Pagi tadi baghu aku habaq kat [sini]... tak dan sehari, depa umum balik benda yang sama... ulang tayang... macam filem kat RTM... tajuk lain, cerita sama...

Aku tau dah... confirm tak turun rege minyak... kalau turun pun takat 5sen je...

Najib bodo...

- The End -

Hang Geng Sapa..?

Reactions: 
Pemimpin-pemimpin Umno yakin pemilihan bahagian tidak akan meminggirkan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk pencalonan jawatan presiden seperti diuar-uarkan dalam Majlis Tertinggi (MT) minggu lalu.

Mereka percaya suara-suara mendesak Abdullah meletakkan jawatan menjelang pemilihan bahagian awal bulan depan "terlalu awal" kerana mesyuarat belum bermula.

Abdullah memerlukan pencalonan kira-kira 60 bahagian untuk layak bertanding dan pencabar terdekatnya yang boleh dicalonkan untuk jawatan tersebut sama ada timbalannya sendiri Datuk Seri Najib Razak atau Tengku Razaleigh Hamzah.

Seorang pemimpin bahagian di Pulau Pinang malah percaya anggota-anggota MT yang menyarankan idea sedemikian Khamis lalu sebagai "orang-orang naib presiden Tan Sri Muhyiddin Yassin."

-malaysiakini

TP - Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah... bodek jangan tak bodek... sape suruh Pak Lah letak jawatan, jadik geng Muhyiddin... sape tak bagi Pak Lah letak jawatan, jadik geng Pak Lah...

Petang karang 2-2 geng jumpa kat padang... sementara nunggu pemilihan, hangpa main sep sep dulu...
Kah kah kah kah kah... 2-2 geng bodo..! Pak Lah jugak ceredik...Pakatan Rakyat dapat untung... JANGAN TURUN PAK LAH..! PAK LAH BEST..!

- The End -

"Makanan tahanan ikut piawaian antarabangsa" Syed Hamid

Reactions: 
KL: Menteri Dalam Negeri Malaysia, Datuk Seri Syed Hamid Albar, kesal dengan Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok, yang mendakwa dijamu dengan makanan 'seperti makanan anjing' semasa ditahan selama tujuh hari di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Sambil menafikan dakwaan tersebut, beliau menegaskan makanan yang diberikan kepada wakil rakyat itu sepanjang penahanannya adalah mengikut piawaian ditetapkan oleh badan antarabangsa.

Beliau tidak menolak kemungkinan isu makanan tersebut sengaja dibesar-besarkan oleh Kok kerana motif politik.

'Kita mempunyai garis panduan dan piawaian tertentu dalam memberikan makanan kepada tahanan,' katanya.

Bagaimanapun, Datuk Seri Syed Hamid berkata, pihaknya akan menyiasat dakwaan yang dikemukakan oleh Kok dan mendapatkan maklumat lanjut berhubung perkara tersebut.

-KLPOS.com

TP - Menatang botak ni sedap mulut ngko je jawab ye? ngko dah siasat ke belum? memang la tak de orang nafi standard makanan tu mengikut piawaian antarabangsa, tapi standard mentaliti orang yang bertanggungjawab menguruskan semua bende tu, ngikut piawaian antarabangsa ke tak?

Bodoh ni, kalau orang dah complain, hang pegi la siasat...betul ke tak dakwaan tu... jangan dok menyalak je...

Lagi satu... "piawaian antarabangsa" tu apa la garis panduannya? adakah standard antarabangsa dah tetapkan bahawa telur 2 bijik, timun dan kuah tu adalah standard antarabangsa???

Ni pun nak kene jelas jugak...

Siasat, jangan salak..!......botak bodo..!

-The End -

Mengimarahkan Ramadan Dalam Kereta Api

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 22 Sept (Bernama) -- Walaupun sesekali bergegar dan berayun anggota badan apabila kereta api bergerak, namun ahli jemaah solat Isyak dan Terawih yang terdiri daripada kakitangan KTMB, media dan penumpang Ekspress Wau dari Kuala Lumpur ke Kelantan, tetap meneruskan ibadah mereka.

Aktiviti solat berjemaah di dalam kereta api itu adalah sebahagian daripada program Pelancongan Ibadah anjuran Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) yang bermula 17 hingga 20 haribulan lepas.

"KTMB mahu menggalakkan pelancongan sambil beribadah dan membuang tanggapan bahawa tak boleh melancong semasa bulan puasa," kata Pengurus Besar KTMB, Sarbini Tijan.

Program, yang juga bertujuan untuk memperkenalkan keistimewaan suasana Ramadan di setiap negeri di Malaysia, menjadikan Kelantan sebagai destinasi pertama dengan tema "Uniknya Ramadan Di Kelantan".

"Kelantan dipilih kerana kedudukannya yang jauh dari bandar-bandar besar dan majoriti masyarakatnya beragama Islam yang masih kental dalam mengamalkan budaya Melayu," katanya.

Ia juga sejajar dengan tema Tahun Melawat Kelantan 2008 iaitu "Ibadat Tourism".

UNIKNYA RAMADAN DI KELANTAN

Dengan perkhidmatan yang disediakan oleh KTMB dan usaha Majlis Perbandaran Kota Bharu (MPKB) mengadakan Program Ihya' Ramadan di Dataran Sultan Muhammad IV, membolehkan "Ibadat Tourism" mencapai matlamatnya.

Bagi menjayakan Program Ihya' Ramadan di dataran itu pula, orang ramai dijemput berbuka puasa beramai-ramai di dataran dan seterusnya sembahyang Maghrib, Isyak dan terawih berjemaah.

Makanan hasil sumbangan NGO dan orang ramai diagihkan, tetapi kebanyakan yang hadir memilih untuk membeli aneka juadah yang dijual di bazar Ramadan berdekatan.

Dengan khemah solat berhawa dingin, yang mampu memuatkan 1,200 jemaah tajaan sebuah syarikat telekomunikasi terkemuka, menambahkan lagi sambutan sehingga ada yang terpaksa bersolat di kaki lima.

"Seronok dapat berbuka di sini ramai-ramai. Jemu buka puasa di rumah saja, jadi datang sini nak cari kelainan. Lepas terawih, kita boleh pergi 'shopping' untuk raya pula," kata Nordin Ghazi, 45, seorang usahawan yang membawa keluarga.

Lain pula bagi Nik Halijah, 42, yang sanggup datang dari Kok Lanas, sejauh 30 km dari Kota Bharu, semata-mata untuk berbuka dan beribadah di situ kerana kehadiran dua orang hafiz yang dibawa khas dari Universiti Al-Azhar Mekah untuk menjadi imam.

"Saya pernah sambut Ramadan di sana (Mekah). Hilanglah sikit rindu pada Mekah sebab bacaan imam hampir sama macam di sana," katanya.

PUASA DEMI KESIHATAN


Solat terawih secara terbuka telah dianjurkan sejak tahun 1994 di Kota Bharu, tetapi pada tahun ini acara tersebut diadakan dalam skala besar dan lebih tersusun.

"Selain aktiviti ibadah biasa seperti tazkirah dan tadarus, kami juga menjemput orang bukan Islam untuk berpuasa bersama muslim dalam Program Puasa Demi Kesihatan," kata Ahli Exco Kelantan merangkap Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan Kelantan, Datuk Takiyuddin Haji Hassan.

"Memang kegiatan pelancongan merupakan penyumbang besar ke arah perkembangan ekonomi di Kelantan. Orang luar sama ada dari dalam atau luar negeri yang datang pasti membeli-belah di sini sebab barang-barang murah berbanding tempat lain. Tetapi kami juga mahu Kota Bharu dikenali sebagai pusat pelancongan yang mengutamakan ibadah dan menimba ilmu," katanya.

Selain Kota Bharu, rombongan juga dibawa mengikuti Program Memasak dan pemberian dodol kepada penumpang di Stesen KTMB Krai.

KEMBARA ISTIMEWA

"Selain menguar-uarkan perkhidmatan KTMB, program ini juga untuk merapatkan hubungan pekerja kami dengan masyarakat setempat," kata Pengarah Wilayah Timur KTMB, Ibrahim Sulaiman.

Kira-kira 100 kakitangan KTMB, polis, Majlis Daerah, Jabatan Pendidikan dan penduduk setempat bergotong-royong memasak dan mengacau dodol seawal jam tujuh pagi hinggalah tengah hari. Lapan kawah dodol dihasilkan dan disumbangkan kepada penduduk dan pelanggan KTMB.

Kelainan beribadah dalam kereta api dan keramahan rakyat Kelantan, menjadikan kembara ini amat istimewa, serta membuktikan bahawa pelancongan dan ibadah boleh dijalankan seiring.

KTMB turut merancang menganjurkan Program Motivasi Di Atas Keretapi khusus bagi remaja. Program ini akan menjurus kepada mendalami ajaran Islam dan mendidik remaja beribadah terutamanya ibadah solat.

"Kami akan membawa peserta ke sekolah-sekolah pondok di pedalaman supaya mereka dapat menimba pengalaman baru," kata Pengurus Pemasaran Antarabandar KTMB, Mohd Noordin Kimi.

KTMB juga sedang berurusan dengan wakil penduduk beragama Islam di Singapura yang berhajat melakukan ibadah korban dan akikah di Malaysia. KTMB dengan bantuan pihak berkuasa tempatan akan mendapatkan tenaga kerja dan haiwan korban, serta membawa mereka ke lokasi terpilih untuk menyaksikan ibadah tersebut dijalankan.

"Setakat ini kerajaan negeri Kelantan menunjukkan minat untuk bekerjasama dengan kami," katanya.

Why Malaysia is saved from global firestorm

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Sept 22 - Business at the offices of AIA Malaysia, a wholly owned subsidiary of the American International Group (AIG), was relatively calm last week, the solvency crisis facing the US company notwithstanding.

While policyholders in some countries rushed in near agitation to cash out their policies for fear that the giant insurer's problems would invariably impact its offices overseas, Malaysia's over a million AIA policyholders appeared less panicked.

Perhaps it had to do with AIA's quick assurances of its well-capitalised state and separate reserves in Malaysia. Over 96 per cent of its total assets are invested in the country, the locally incorporated entity stressed, and insurance policies underwritten by it are direct obligations of its regulated business, "which is subject to stringent local regulatory and capital requirements as prescribed by the Insurance Act and regulations under close supervision by Bank Negara".
But the lack of anxiety has more to do with the belief that Malaysian banks and other local entities are less exposed to the sub-prime implosion, having been less plugged in to global market activities over the past few years.

As CIMB chief Nazir Razak observed, for once, Malaysia's relative insulation, which followed after it imposed capital controls in 1998 to stem capital flight before gradually easing them, might have saved it from the firestorm engulfing international markets, especially the US market.

A lot of effort went into recapitalising weakened local banks and restructuring corporations after the Asian financial crisis, as well as strengthening regulations.

But over time, bits deemed too restrictive have been gradually loosened or liberalised to make the local capital markets more attractive. Investment rules have also been gradually relaxed in part to allow for greater diversity of returns.

For example, unit trust companies can now invest up to 50 per cent of their asset under management overseas. Total investments abroad last year increased by nearly 80 per cent to over RM15 billion, or some 10 per cent of assets under management.

As market regulars, Bank Negara and the Securities Commission probably have a better idea as to the current situation, such as what foreign securities these funds own, for example.

So rapidly has the local unit trust industry expanded in the past five years, Malaysia is said to be Asean's biggest, holding about 45 per cent of market share.

For now, Malaysian banks have denied exposure to sub-prime loans, Maybank being the exception, but its estimated US$35 million exposure is described as a drop in the ocean for Malaysia's largest bank.

As reassuring as it is, as the sub-prime crisis continues to unravel, revealing the many different and complex financial instruments that were used, diced and traded to manage the risks underlining the original inferior loans, the chances of getting caught in the global sticky web appear greater, if not totally inescapable.

Now that trillions of dollars have already been lost, the best-case scenario for Malaysia would be escaping relatively unscathed given the colossal possibilities out there.

If so, Malaysia's relative insularity would have been the unintended silver lining in the dark clouds of 10 years ago.

-TMI

Wan Azizah: More Barisan MPs keen to cross over

Reactions: 
BUTTERWORTH: PKR president Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail said that more Barisan Nasional Members of Parliament were keen to cross over to the Pakatan Rakyat.

She said that her husband and Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim were holding discussions with them in Kuala Lumpur.

“Anwar is making extra effort to meet more MPs as some were sent to Taiwan and Hong Kong,” she said.

She said this when asked about Anwar’s absence from his Permatang Pauh constituency yesterday where he was scheduled to give Hari Raya aid.

She also said an official letter had not been sent to the Yang DiPertuan Agong but that would be the next course of action.

In Kuala Lumpur, PKR strategist Saifuddin Nasution said Pakatan Rakyat had started its “countdown” for the takeover and things were moving according to plan.

He said the opposition pact had a “complete and comprehensive checklist” in place, taking in every possible scenario for the takeover.

This, he said, included strategies should Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi step down as Prime Minister and Datuk Seri Najib Tun Razak take over. He said a change of prime minister would not affect their plans.

“Our timeline is by the hour. Putrajaya is within reach,” he said.

Anwar had set Sept 16 as the date to take over the Government but this did not happen and Barisan leaders said it was a big bluff.

Saifuddin said a detailed and comprehensive planning was necessary because the takeover of Government was a process that had never been done before in Malaysia.

He said the plan looked at aspects such as the powers of the Yang DiPertuan Agong and prime minister, and the possibility of an emergency or snap elections by the Government to prevent a takeover.

DAP adviser Lim Kit Siang said Abdullah should reconsider Anwar’s call to hold an emergency Parliament meeting to table a no-confidence motion against him.

-The Star Online

Sape Lagi Nak Kene Terbalik..?

Reactions: 
Banyak aku dapat respon dari artikel sesudah subuh 916 - Sesudah Subuh 916 - 'Terbalik'kan gambar Teresa Kok ! (artikel asal [sini] dan aku copy paste kat [sini]). ada yang bagi respon positif dan macam biase, ramai jugak yang bagi respon negative (sebab tak sokong) atas tindakan aku bersekongkol dengan al-banjari menterlabikkan photo YB Teresa Kok...

Aku malas nak jawab panjang lebar (walaupun aku rasa aku akan jawab dengan panjang lebar) asas dan rasional kenapa aku berbuat demikian...

Ada beberapa soalan aku nak tanyakan pada pengomen-pengomen yang berbesar hati meninggalkan komen-komen dan pandangan masing-masing (terima kasih semua).

Apalah agaknya tindakan kita para pendokong gerakan Re4ma-C sekiranya YB Teresa Kok ialah seorang ahli UMNO dan apa pulak pandangan anda sekiranya isu "nasi+telur rebus+timun=makanan anjing" dimulakan oleh seorang ahli UMNO/BN tak kira apa pangkat?

Adakah tindakan dan pandangan anda sama dengan tindakan dan pandangan anda pada YB Teresa Kok ketika ini?

Apakah bilamana aku atau kita yang digolongkan dalam golongan penyokong tegar Pakatan Rakyat maka apa-apa kesilapan dan kesalahan yang dibuat oleh para pemimpin kita perlu kita "buat-buat tak nampak@tak perasan" je?

Apakah ada antara kita cuba membentuk Pakatan Rakyat mengikut acuan UMNO/BN iaitu "pemimpin is ol wes rait and supporter is OKU??? (buta, pekak, bisu)".

Pada aku, aku bebas nak tegur sesiapa pun tak kira hangpa siapa... kalau rasa tak leh tegur atau tak leh nak terima teguran... borang ahli UMNO belambak-lambak dan bersepah-sepah tunggu nak isi je...

Kempen gambar terlabik ini akan diteruskan sampai YB Teresa Kok buat statement mohon maaf atas kenyataan "tak berapa ceredik@bongkak"nya tu... tulong perbetul balik kenyataan bahawa nasi+telur rebus+timun bukanlah makanan anjing... cariklah perumpamaan atau peribahasa lain yang lebih "friendly user" dan dapat diterima semua (boleh refer pada Karam Singh Walia kalau perlu).

Kene ingat, bukan semua rakyat Malaysia punya kemampuan seperti anda dan kenyataan anda walaupun tanpa maksud (tak sengaja) tetap membawa kesan yang kurang baik.ramai yang merasa terhina dan rendah diri dengan kenyataan anda.

Errr... ade gambar sesape lagi yang nak kene terlabik???

Zahid Hamidi Bakal TPM?

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 22 Sept (Hrkh) - Bukan dua Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Mohd Ali Rustam, tetapi Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang digambarkan sebagai pilihan Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menjadi regunya mewarisi kepimpinan negara.

Akhbar The Straits Times Singapura (ST) membayangkan perkara itu apabila melaporkan, para pemimpin Umno menyatakan Najib tidak berminat dengan Muhyiddin atau Mohd Ali dan lebih memihak kepada Zahid yang pernah menjadi Setiausaha Politiknya.

Perkara itu dinyatakan ketika akhbar melaporkan tentang minoriti kecil dalam Umno yang percaya Najib mahu mengekalkan keadaan yang ada sekarang di mana Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi terus menjadi Presiden kerana beberapa sebab.

Sebab pertama, kata mereka, jika Najib menjadi Presiden Umno, beliau terpaksa memilih sama ada Muhyiddin atau Mohd Ali sebagai timbalannya. Sedangkan, beliau memihak kepada Zahid.

Selain itu, mereka percaya, jika Najib menerajui Umno sebelum pemilihan parti itu, ia akan mencetuskan perebutan sengit untuk jawatan Timbalan Presiden yang dijangka akan memecahbelahkan lagi Umno yang sudah pun retak di sana-sini.

Bagaimanapun, tidak ramai yang berpandangan demikian, lapor ST.

Kebanyakannya percaya Najib tidak sanggup berhadapan dengan risiko kehilangan penyokongnya sendiri jika beliau terus setia kepada Abdullah.

Najib tidak boleh lagi mempertahankan Abdullah.

Keinginan Abdullah untuk bertahan sehingga 2010 bagi memperbaiki rekod buruk pemerintahannya tidak diyakini oleh ahli-ahli Umno.

Seperti dilaporkan ST, ramai yang tidak yakin Abdullah mampu berbuat apa-apa.

Jika beliau tidak mampu mencapai apa-apa pun ketika kedudukannya kukuh, apa yang boleh dilakukan Abdulah ketika beliau begitu lemah?

Oi Mangkuk! Nak Turun, Turun Je la..!

Reactions: 
Berita 1 - Ogos 14, 08 – Kerajaan berharap trend penurunan harga minyak dunia berterusan supaya harga bahan api itu di pasaran tempatan dapat dikurangkan pada kadar yang lebih rendah berbanding sekarang.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, pada ketika ini trend tersebut memberi satu harapan baru kepada kerajaan untuk menurunkan harga minyak sekali gus mengurangkan bebanan hidup rakyat - rujuk [sini].

Berita 2 - Sep 3, 08 - Harga minyak tempatan mungkin diturunkan lagi sebelum Hari Raya Aidilfitri, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan HalEhwal Pengguna Datuk Shahrir Samad.

Shahrir berkata beliau mengharapkan berita gembira itu sepertimana yang diharapkan oleh rakyat sejajar dengan trend penurunan harga minyak pada masa ini - rujuk [sini].

Berita 3 - Sep 20, 08 - Keputusan sama ada kerajaan akan menurun atau mengekalkan harga runcit petrol dan diesel bakal diketahui pada mesyuarat Kabinet Rabu ini.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad berkata, Jemaah Menteri akan membincangkan cadangan penurunan harga minyak itu dan menentukan kadarnya. - rujuk [sini].

Berita 4 - Sep 21, 08 - Harga bahan bakar dalam negara dijangka dapat diturunkan 30 sen seliter menjelang perayaan Aidilfitri sekiranya harga minyak di pasaran dunia kekal di bawah paras AS$100 (RM340) setong.

"Kini, harga pasaran sekali lagi menurun sehingga di bawah paras AS$100, maka saya menjangkakan harganya mungkin akan diturunkan sehingga 30 sen lagi,'' katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini - rujuk [sini].

TP - Kalau aku kumpul semua statement Menteri-Menteri lembu ni... aku ingat dekat 10 kali dah depa dok canang kata rege minyak boleh turun dan bakal diturunkan... stakat hari ni baru sekali je rege minyak depa turunkan tu pun sebab Pilihanraya Kecil P-044... kalau tak, aku ingat stakat dapat "baca" je la rege minyak "nak turun"...

Mesyuarat Kabinet hari Rabu ni... lepas ni kalau rege minyak tak turun jugak... memang sah kerajaan UMNO/BN yang nak kene turun tak kira apa cara skalipun...

Cukup-cukupla dok jadi "Mangkuk"... Khak Ptuih..!

- The End -

Bahaya jika semua parti kaum Cina sokong pembangkang?

Reactions: 
*gambar ni aku cilok dekat [sini].

KUALA LUMPUR 21 Sept. –
Naib Presiden MCA, Datuk Donald Lim Siang Chai hari ini mengingatkan masyarakat Cina tentang bahaya jika semua parti berasaskan kaum Cina berpihak kepada pembangkang dan hanya parti berasaskan orang Melayu menjadi parti memerintah.

Senario itu, jelas beliau, sudah pasti akan mewujudkan ketegangan dan mencetuskan suasana tidak baik kepada perniagaan dan ekonomi.

Menurut beliau, dalam sebuah negara yang masyarakatnya berbilang kaum seperti Malaysia, pentadbiran kerajaan perlu melibatkan pelbagai kaum bagi mengekalkan keamanan.

-Utusan Malaysia Online

TP - Hallo Encik Donald... lu ada baca ka tarak baca? itu DAP melayu punya parti ka? itu Lim Kit Siang sama Karpal Singh sama Lim Guan Eng itu melayu ka? lu ingat itu DAP punya members cuma melayu ka? itu Teresa Kok melayu ka? haiya... manyak gila la ini olang...

Penang Government apa parti pegang kawan?

Lagi itu PKR lu ingat melayu punya parti ka? itu Loh Gwo Burne melayu ka? itu Dr Xavier melayu ka? wa ingat semalam lu sudah hantam sangat banyak Guinness Stout sama Cordon Bleu la kawan... Chivas pun wa ingat lu sudah hantam terlalu banyak... lu mesti mau minum lemon banyak-banyak kasi "cut" sikit lu punya "stim"... lu punya mata pun wa tengok manyak melah la kawan... lagi mulut ada bau liquer... haiya...

Mau tambah lagi sikit la kawan... lu ada kenai itu Ann Wan Seng ka??? kalau tarak kenal a... wa ingat you mau kene "flush" lu punya kepala dalam toilet bowl... kasi cuci sikit...

............ini lagi satu "gila punya olang"...

- The End -

Anwar Agent Amerika, UMNO Agent?

Reactions: 
Angkatan Muda Keadilan Malaysia (AMK) menyelar kenyataan biadap dan dangkal yang dikeluarkan oleh Menteri Luar Negeri,Dato' Seri Dr Rais Yatim hari ini yang cuba menimbulkan spekulasi mengenai hubung kait Amerika Syarikat dengan Dato' Seri Anwar Ibrahim.

Dalam laporan tersebut, Rais dipetik sebagai berkata Wisma Putra memperoleh maklumat bahawa ada pihak tertentu dari Amerika Syarikat dan Anwar Ibrahim untuk memperkotak-katikkan dan menghuru-harakan Malaysia.

Katanya, propaganda murahan mengaitkan 'Anwar Agen Amerika' ini telah disebar luas sebegitu lama, terutama sewaktu kempen pilihan raya kecil Permatang Pauh pada bulan Ogos lepas.

"Tanpa mereka sedari, di bawah kerajaan Umno-BN jugalah Perjanjian Dagangan Bebas (FTA) antara Malaysia-Amerika Syarikat begitu hebat digerakkan dalam keadaan FTA ini ditentang oleh kebanyakan ahli ekonomi dan rakyat peringkat pertengahan," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily hari ini..

Malah, Shamsul juga berkata, tahun 2002 Umno sendiri sanggup menggadai sebanyak RM4.6 juta wang rakyat hanya semata-mata mahu mengupah pelobi Yahudi, Jack A. Abramoff untuk mengatur pertemuan antara Mahathir Mohamad dengan Presiden George Bush..

-HarakahDaily.Net

TP - Tu kenyataan balas dari AMK... aku ingat nak balas banyak-banyak... tapi rasenye yang AMK timbulkan tu pun belum tentu depa (UMNO/BN) dapat jawab... jadi aku tak nak tambah dengan "kenyataan" dalam "taipan" aku... aku cuma bagi sekeping gambar je dan 1 soalan...

Soalan aku - awat ada bendera Israel dekat bangunan UMNO???

Aku tambah sikit - UMNO bodo...

- The End -

ISA: Tak Payah Kaji

Reactions: 
SEMPORNA, 21 Sept (Bernama) -- Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tidak perlu dikaji semula kerana ia masih diperlukan di negara berbilang kaum dan agama seperti Malaysia.

"Tak perlu dinilai semula. Apa yang penting kepada kita ialah kita kena melihat kebaikan ISA kerana ISA ada kebaikannya," katanya kepada pemberita selepas majlis berbuka puasa bersama masyarakat setempat di sini hari ini.

TP - Dalam erti kata lain, Menteri lembu ni telah menjelaskan kepada kita bahawa sistem perundangan negara Malaysia yang melibatkan beberapa agensi seperti PDRM, Kehakiman dan Mahkamah berada pada tahap "pungkoq" sehingga memaksa Kerajaan pemerintah, mengguna pakai akta "Sarkis" demi melindungi kelemahan sistem yang sedia ada.

Kalau sistem sedia ada tak selemah sekarang... errr... pada aku sistem tak lemah... tapi pengamal sistem tu yang lemah "mentaliti" dan juga tak ada "profesionality".

Mentaliti pengamal berada pada tahap "Beruk Mengawan" bila nampak duit... senang kene sogok... RM10 pun depa sapu... tak caya, tanya budak2 kilang...

Profesionality pulak sama dengan "Orang Mabuk Todi"... cakap berdegar-degar tapi orang tak faham amende yang depa nak habaq... kunun telus, amanah, intergriti... tapi nampak sangat berat sebelah... bila kene tang "Gomen", tak pe... kita ada banyak masa untuk siasat... bila kene tang "Pembangkang" tak dan-dan... tak payah report pun kadang-kadang "siasatan dah lama siap"...

Ape punya "turrr..."

Kesimpulannya... Menteri "Ketam".

- The End -

Majlis Berbuka Puasa Bersama Saudara Baru Meriah

Reactions: 
Malam tadi Pahang Daily sempat hadir ke satu majlis Berbuka Puasa bagi meraikan "Saudara Baru" di Hotel Mega View, Kuantan.

Program yang bermula sekitar jam 5.00 petang itu adalah anjuran bersama PERKIM Daerah Kuantan dengan kerjasama Takaful Ikhlas.

Tetamu kehormat yang telah diundang bagi merasmikan program tersebut ialah YB Dato' Fauzi Abd. Rahman.

Program diadakan bagi tujuan untuk meraikan serta memberi penghargaan kepada semua saudara baru yang terdiri dari masyarakat kaum India, Cina dan orang Asli di kawasan ini.

Turut hadir ialah Encik Zainal Rahmat, Pengurus Cawangan Wilayah Takaful Ikhlas.

Lebih 100 orang saudara baru telah hadir di majlis ini.

Baca selanjutnya di [sini].

Umno works to keep it together

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Sept 21 — A move is underway to prevent Umno from splitting right down the centre over Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi's transition plan.

Since several supreme council members urged the prime minister to consider handing over power soon during a meeting on Thursday, there has been a hive of activity on the ground.

Supporters of Abdullah displeased that some of the critics have gone overboard in their criticism of the prime minister have unsheathed their knives. They are urging him to disregard the pungent comments of Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Hishammuddin Hussein, Datuk Rafidah Aziz and stick to his original plan of contesting the party presidency in December and handing over the power to Datuk Seri Najib Razak.

These supporters - among them a clutch of supreme council members and political operatives - have been working the ground for the past 48 hours.

Concerned that the public debate is going to split the party, Datuk Hishammuddin yesterday said that the Star's front page report on the supreme council meeting was inaccurate.

"I find it impossible to accept that any person can give an accurate picture of what went on in a two- to three-hour meeting, " he said. The report in the English daily among other things said that pressure was mounting on Abdullah to step down as party president.

It noted that several council members at Thursday's meeting called for a speedier transition plan.

That report and several others in the alternative and foreign media have upset senior party officials who believe that it will be counterproductive for the ruling party to fight among themselves when the focus of their attention should be Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Umno information chief Tan Sri Muhammad Muhammad Taib, aware that the mercury is rising among Abdullah's loyalists and those who want a quick transition of power, has moved to quell the public debate. He said that only several individuals wanted Abdullah to hand over power earlier. The transition plan, he added, was still in place.

Despite these attempts to cool down the temperature, the buzz on the ground is going to continue until Abdullah makes clear his position.

Until then, party officials live in fear that the focus on the transition plan could become a flashpoint in Umno - something the party and none of its leaders can afford.

-TMI

Dr Teng is new Penang Gerakan chief

Reactions: 
GEORGE TOWN: Gerakan vice-president Datuk Dr Teng Hock Nan beat party secretary-general Datuk Seri Chia Kwang Chye narrowly in state party polls here to become the new state Gerakan chairman.

He beat Chia by only 10 votes, garnering 166 votes from 344 delegates present at the 2008 State Gerakan Delegates Conference at Gerakan Headquarters at Macalister Road here on Sunday.

The third contender for the post Bukit Gelugor Gerakan division chairman Cheang Chee Gooi received 21 votes.

Dr Teng said he was not the winner, nor was Chia and Cheang the losers because the sole victor was the party.

“We have nothing in the state government after the March general elections. All the assets we have are our loyal members, who will now determine Gerakan’s future.

“In unity we shall rebuild the party and lead it to the next level,” he said in his thank you speech.

When asked if he would offer Chia any state party post, Dr Teng said his main priority now as state chairman was to unite both senior and junior Gerakan members.

“On who would become state deputy chairman and secretary, we will first have to discuss with the party leadership and divisions before making any decision,” he said.

On whether he would eye higher party posts at the national level, he said he had not decided and was a “last-minute” kind of person.

Chia said he was not surprised with the results as he went into the race believing that he had a 50-50 chance.

There was only one spoilt vote.

Earlier at the conference, newly-elected Negri Sembilan Gerakan Youth division chief Chai Tek Loong announced that he would be running for the Gerakan Youth wing top post, while Penang Gerakan’s’new Youth chief Oh Tong Keong would be going for the number two post.

-The Star Online

Pak Lah Bodo...

Reactions: 
BAITULMAQDIS 21 Sept. – Perdana Menteri Israel, Ehud Olmert mengumumkan peletakan jawatan dalam satu mesyuarat Kabinet hari ini, namun ketidakpastian politik yang menyelubungi Israel mungkin terus berlanjutan selama beberapa bulan.

Dalam ucapan yang disiarkan secara langsung, Olmert menyatakan bahawa apa yang dilakukannya adalah “sesuatu yang patut dilakukan menurut pentadbiran yang baik.”

Tidak dipastikan bila Olmert akan menyerahkan surat peletakan jawatan kepada Presiden Shimon Peres, namun selepas berbuat demikian beliau akan menjadi pemangku Perdana Menteri sehingga kerajaan baru dibentuk atau pilihan raya umum diadakan.

-Utusan Malaysia Online

TP - Bila sembang pasal Israel/Yahudi semua maklum bangsa ni la yang tahap keras kepalanya maintain 100% 24-7-365. tapi bab politik bangsa bengong macam ni reti bahse jugak, reti jugak depa pikir - “sesuatu yang patut dilakukan menurut pentadbiran yang baik."

Tu cakap pemimpin Israel... sebangsat-bangsat depa, reti jugak depa bila nak jadik bos, bila nak bagi orang lain jadik bos... tau jugak depa, bila depa boleh handle ngan bila depa tak leh handle situasi... yang aku heran dalam Malaysia nih... keadaan dah gawat, ahli parti sendiri pun terang-terang tolak, masih tak sedar-sedar lagi...

Padan la ade yang bagi gelaran teruk-teruk daripada Israel dekat PM Malaysia nih... nasib ko la labu... malas nak tegur dah... kalau dah yang dalam parti sendiri tegur hang tak mo dengar, apalagi teguran dari luar...

Kesimpulannya - Pak Lah bodo...

- The End -

Politik Anwar Bahaya: Apende Ni..?

Reactions: 
KUALA LUMPUR: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim, memainkan sentimen amat berbahaya dengan menimbulkan pelbagai isu berbentuk spekulasi seolah-olah melakukan 'tawar-menawar' dengan masyarakat Cina dan India untuk meraih simpati bagi mencapai impiannya untuk berkuasa.

Ketua Penerangan Umno, Tan Sri Muhammad Muhd Taib, berkata Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu menimbulkan lepas satu isu satu isu lain, macam dalam drama, plot demi plot, sedangkan semua itu hanya spekulasi politik.

"Anwar meraih simpati undi Cina dan India untuk berkuasa. Ini mengakibatkan wujud salah interpretasi mengenai hak kaum. Semua kaum seharusnya mematuhi hak mereka dalam Perlembagaan Persekutuan kerana perkara itu sudah dipersetujui ketika kemerdekaan," katanya.

Sehubungan itu, beliau meminta rakyat tidak terpengaruh dengan slogan politik Anwar yang memainkan sentimen orang Cina dan India supaya meruntuhkan keharmonian serta kemakmuran yang dibina kerajaan Barisan Nasional (BN).

"Rakyat perlu kembali kepada semangat kerjasama kaum ketika Perlembagaan Persekutuan digubal. Kita tidak boleh pinda Perlembagaan ikut alunan macam turun naik ombak kerana yang akan jadi mangsa adalah rakyat dan kestabilan negara," katanya.

-Berita Harian Online

TP - Aku quot dari perenggan pertama - "Datuk Seri Anwar Ibrahim, memainkan sentimen amat berbahaya dengan menimbulkan pelbagai isu berbentuk spekulasi seolah-olah melakukan 'tawar-menawar' dengan masyarakat Cina dan India untuk meraih simpati bagi mencapai impiannya untuk berkuasa."

Aku quot dari perenggan ketiga - "Anwar meraih simpati undi Cina dan India untuk berkuasa. Ini mengakibatkan wujud salah interpretasi mengenai hak kaum."

Aku quot dari perenggan akhir - ""Rakyat perlu kembali kepada semangat kerjasama kaum ketika Perlembagaan Persekutuan digubal.."

Lepas tu aku menung sat... aku cucuh rokok... pus pus pus... aku cuba nak paham... ape yang bahayanya? apa yang dimaksudkan dengan "sentimen orang Cina dan India supaya meruntuhkan keharmonian serta kemakmuran.?"

Aish... tarik sokongan kaum India ngan Cina tu kira bahaya ke? ajak semua kaum bersatu menentang kerajaan zalim tu kira bahaya ke? apa yang perkaumannya tu?

Entah... makin lama aku tengok makin bodoh statement yang puaka-puaka UMNO/BN ni bagi... makin merapu-rapu... makin payah nak paham amende yang depa nak cerita sebenarnya... sampai la ni aku tak nampak apa yang bahayanya...

Last skali aku buat kesimpulan... Mat taib bodo...

- The End -