Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, September 25, 2008

Majoriti Islam Dalam Kerajaan Pakatan Rakyat

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 25 Sept: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan bahawa majoriti ahli parlimen Islam dan bumiputera tetap akan dipertahankan sekiranya Pakatan Rakyat dapat membentuk kerajaan baru kelak.

"Saya berikan ketegasan bahawa majoriti ahli parlimen Muslim dan bumiputera itu dapat dipertahankan.

"Pakatan rakyat termasuk DAP menerima kenyataan ini. Tidak jadi masalah sama sekali," kata Anwar dalam satu sidang media di luar Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini.

Sebelum ini Di Marang, Terengganu, Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menegaskan parti itu bersedia untuk mengubah kerajaan dengan syarat kerajaan yang lebih baik daripada yang sedia ada.

PAS juga, katanya meletakkan syarat supaya kerajaan baru itu dikuasai Islam.

“Pertama, PAS meletakkan syarat kerajaan itu dikuasai oleh Islam. Jika Islam tidak majoriti, perubahan itu tidak akan disertai oleh PAS. PAS akan tarik diri terang-terang jika tidak majoriti Islam.

“Kedua, kerajaan itu mesti sebuah kerajaan yang kukuh dan bukan kerajaan yang lemah. Dan kerajaan kukuh mestilah oleh wakil-wakil rakyat yang konsisten (istiqamah) dan bukan yang penakut. Terang-terang kita sebut, jika wakil rakyat itu penakut, bagaimana hendak buat perubahan. Perubahan itu sementara sahaja,” ujarnya.

Siasah difahamkan, semasa pertemuan tiga penjuru antara Anwar, Abdul Hadi dan Mursyidul Am, Datuk Nik Andul Aziz Nik Mat di Kota Bharu, syarat majoriti Islam itu juga diberikan kepada Anwar oleh Abdul Hadi.

Dalam pertemuan itu, Anwar dikatakan telah memberikan penerangan tentang kaedah pembentukan kerajaan baru yang akan dibuat oleh beliau dan rakan-rakan Pakatan di Kuala Lumpur.

-SIASAH

Muhyiddin says top two posts should be contested

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Sept 25 - Umno vice president Tan Sri Muhyiddin Yassin said today that the top two posts in the party should be contested, echoing the views of fellow party leader Datuk Seri Dr Rais Yatim.

"As far as the Umno constitution is concerned, all positions in the party can be contested not only at the supreme council, but also at the divisional and branch level, because we are a democratic party, we have a constitution," he told reporters today.

He added that there is nothing unusual about the Foreign Minister's idea as it is consistent with the party's constitution.

"At the end of the day, delegates will decide, although leaders can make plans," he added.

Yesterday, Rais said the contest is needed for a process of reversion in the party.

Umno has not had a contest for the top two posts for some years now to ensure stability, but this policy is increasingly drawing fire.

The Umno presidency was last contested in 1987, where Tun Dr Mahathir Mohamad defeated Tengku Razaleigh Hamzah by a majority of 47 votes.

"Maybe at that time people did not want to contest. Tengku Razaleigh had already expressed his intention to contest," said Muhyiddin when asked to comment on the fact that the top two positions have not been contested for a very long time.

On whether he would accept nominations from party divisions for any of the top two positions, he said that it is still too early.

"When the time comes I will announce," he added.

He also denied there is a power struggle within the party and refused to comment on any attempt to postpone the party election scheduled for December to June next year to enable party president, Datuk Seri Abdullah Badawi to step down before 2010.

"I am not too sure about the idea, obviously those are very important matters, I don't think I have the privilege to comment on that yet," said Muhyiddin.

-TMI

7 tahun abah tak pernah belikan baju raya, kasut baru untuk Suhaib....

Reactions: 
Aku menuju ke peti surat dan mengambil dua keping kad Raya yang dihantar oleh suami yang masih 'disimpan' oleh Hamid Albar di Kem Kamunting. Satu untuk ku dan satu untuk Suhaib.

Jariku terlalu ingin untuk mengoyak dan membaca isinya tetapi segera disergah oleh Suhaib yang akan di hantar ke sekolah untuk program iktikaf dan mukhayyam.

"Ummi, kita baca kad dalam kereta saja lah, dah lewat ni..," kata-kata itu mematikan segala keinginan tersebut.

Aku memandu agak perlahan. Suhaib yang kelihatan agak ceria, memasang memasang radio dan sesekali tersenyum mendengar celoteh DJ bertugas.

"Bacalah kad yang abah kirim tu" kataku sambil menjeling padanya yang tersandar disebelah ku. Dia segera mencapai envelope putih bersaiz 4 x 8 inci itu mengoyakkan kulit dan mengeluarkan isinya. Sebuah kad raya yang manis warnanya, coklat dengan kombinasi keemasan.

Suhaib membaca seketika, tapi kemudian segera meletakkan kad itu di dalam laci dashboard.

Wajahnya tiba-tiba muram dan muncungnya kelihatan agak panjang.

"Kenapa ni? Apa yang abah tulis? Abah marah Suhaib ke" tanya ku bertalu-talu.

Suhaib mendiamkan diri. Wajahnya dihalakan ke arah tingkap sebelah kiri.

Aku sudah masak benar dengan sikap orang bujang di sebelahku ini. Malas nak layan. Kami berdua sama-sama membatukan diri.

Perjalanan dari Keramat ke Gombak terasa begitu lama sekali. Tiba di laman sekolah, Suhaib segera menghulurkan tangan, bersalam dan mencium tanganku.

Aku ingin mencium pipinya tetapi cepat-cepat dia memalingkan wajahnya. Aku perasan hidung dan matanya merah sedikit.

Tanpa sepatah kata, terus saja dia membuka pintu kereta dan berjalan meninggalkan ku yang masih termangu-mangu.

Aku mencapai kad raya di laci kereta dan meneruskan perjalanan menghala ke Hulu Kelang. Aku cuba membaca kad Raya itu,tetapi tulisan yang agak halus itu menyukarkan aku memahami isi kandungannya.

Aku memberhentikan kereta di tepi jalan dan melihat kad itu semula.

"Suhaib, di Hari Raya ini, abah mohon jutaan maaf kerana sejak tujuh tahun yang lalu, abah tak pernah belikan baju Raya dan kasut baru untuk Suhaib. Abah juga terlalu ingin untuk membawa Suhaib ke kedai dan membeli barang-barang yang Suhaib suka.


"Abah juga minta maaf kerana tidak dapat membesarkan Suhaib dan memberi didikan yang baik sepertimana bapa orang lain. Abah terlalu rindu untuk bersama-sama Suhaib dan Umi dan menyambut Raya macam orang lain....."


Ohhhh! Inikah ucapan yang menyebabkan Suhaib muncung macam ikan todak. Aku pun terasa sayu juga membaca ucapan itu.Air mataku sendiri bergenang. Nasib baik aku sedang bersendirian di kereta. Pada ketika itu, aku hanya mampu berdoa supaya kezaliman ISA segera di angkat dari keluarga kami.

Pak Lah, Najib try to hammer out another plan

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Sept 25 - Datuk Seri Abdullah Badawi and Datuk Seri Najib are having a private meeting once again today to discuss the transition plans, which may include the possibility of the Prime Minister handing over the reins before 2010.

Today's discussions follow an Umno management committee meeting yesterday chaired by Najib, and which was attended by Tan Sri Muhyiddin Yassin, Datuk Hishammuddin Hussein, Tan Sri Rafidah Aziz, Tengku Adnan Mansor, Datuk Seri Mohd Ali Rustam and Tan Sri Muhammad Muhammad Taib.

It is understood that members of the management committee were sworn to secrecy after leaks from last week's supreme council meeting caused turmoil.

It was reported that Abdullah, the Umno president, came under severe pressure from his party colleagues to quit during that meeting.

Despite the constant reassurances from Najib that he would stick by the transition plan, which is for Abdullah to hand over power by 2010, the pressure has grown from a number of senior party leaders, as well as from significant numbers among the grassroots, for Abdullah to step down sooner.

Sources told The Malaysian Insider today that some party officials have started floating the idea of postponing the party polls from December to next June.

Such an equation would include having Abdullah hand over power by the middle of next year as well.

This would avoid a potentially bruising and bitter struggle for the party, with Najib then taking over as Umno president and Prime Minister in a smooth, and probably unchallenged, manner.

But such a proposal may still not go down well.

It comes at a time when both Tengku Razaleigh Hamzah and Tun Dr Mahathir Mohamad have accused Abdullah and Najib of turning the party into their own personal property.

The two veteran leaders are of the opinion that members should be given a chance to decide who their leaders are.

-TMI

50% rakyat Malaysia kurang kembara

Reactions: 
PETALING JAYA: Perubahan ekonomi tempatan dan dunia sejak kebelakangan ini makin dirasai dengan lebih separuh daripada rakyat negara ini mengubah gaya hidup mereka, termasuk menukar bentuk pengangkutan ke tempat kerja masing-masing.

Kajian Pulse of Nation melibatkan 1,000 responden menunjukkan, separuh daripada rakyat Malaysia akan kurang mengembara manakala 81 peratus pula lebih gemar menggunakan penerbangan tambang murah khususnya Air Asia.

Hanya 37.2 peratus responden mengatakan mereka akan kekal dengan budaya semasa mengembara manakala 9 peratus akan meningkatkan kekerapan perjalanan.

Tinjauan pendapat itu dikendalikan pertengahan bulan ini, bagi melihat sejauh mana krisis ekonomi global membawa kesan ke atas kehidupan mereka.

Seramai 58 peratus responden mengatakan bahawa mereka kini sudah mula menggunakan bentuk pengangkutan yang baru seperti komuter, tren transit ringan dan motosikal untuk ke tempat kerja.

Di sebalik kenaikan harga minyak dunia, pada Jun lalu kerajaan menaikkan harga bahan api dan tarif elektrik.

Bagaimanapun dalam tempoh sebulan ini harga runcit bahan api telah diturunkan dua kali masing-masing 15 sen 23 Ogos lalu dan 10 sen semalam.

Malah, hasil kajian itu juga menunjukkan 74 peratus rakyat Malaysia bercadang untuk mengurangkan perbelanjaan dan lebih berjimat cermat.

Hanya 16 peratus rakyat Malaysia bercadang untuk membeli kenderaan baru dan 29 peratus memilih untuk menaik taraf ataupun membeli set telefon baru.

Satu lagi hasil kajian yang menarik ialah 89 peratus keluarga kini mula berjimat cermat menggunakan bekalan elektrik.

Mengenai Bajet 2009 yang dibentangkan akhir bulan lalu, seramai 50.9 peratus berpandangan ia tidak membawa apa-apa impak manakala 21.8 peratus mengatakan ia mendatangkan kesan negatif. Seramai 18.1 peratus bersetuju belanjawan kali ini menyumbang kepada impak positif dan 9.2 peratus mengatakan mereka tidak pasti.

-mSTAR Online

Pak Lah "AQUA"

Reactions: 
KUALA LUMPUR: Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak menafikan kemungkinan mesyuarat pemilihan parti akan ditangguhkan ke Jun depan.

Bagaimanapun Muhyiddin berkata, beliau tidak mempunyai kuasa untuk bercakap mengenai perkara itu.

mStar Online
difahamkan perkara tersebut telah dibangkitkan dalam mesyuarat Majlis Tertinggi Umno pada Khamis lalu.

Beliau ditemui wartawan selepas merasmikan Forum Ekonomi Malaysia-India di sini sebentar tadi.

Beliau diminta mengulas mengenai spekulasi bahawa pemilihan parti Disember ini akan ditangguhkan sehingga pertengahan tahun depan.

-mSTAR Online

TP - Tunda??? warkhakhakhakhakha... takut la tu Pak Lah haprak tu... mintak jumpa takut, mintak buat sidang tergempar takut, pemilihan parti pun takut... Warkhakhakhakha... tak dak teloq punya PM...

Pak Lah... AQUA..!

Shafie backs Rais: Contest all posts

Reactions: 
breaking news Sabah Umno deputy chairperson Shafie Apdal has thrown his support behind fellow Umno supreme council member Rais Yatim’s suggestion that the two top positions in Umno be contested.

“I am supporting it because it is in the constitution and should be clearly spelt out,” he told reporters after launching the Courteous Driving Campaign in Kuala Lumpur this morning.

Shafie, who is national unity, culture, arts and heritage minister also said “that it is the rights of members under the (party) constitution to contest.”

Yesterday, Foreign Minister Rais commented in Washington that the two top posts should be open for contests in order to strengthen the democratic process in the party.

"Umno is in dire need of a strong democratic process and I belong to that group where the (positions) of the president and the deputy president should be challenged," he was quoted as saying by Bernama.

Shafie, also Semporna division chief, further echoed Rais, stressing that the decision should be left to the grassroots on whether the top two posts should be contested.

[more to follow]

Adun PKR masuk hospital diserang sakit jantung

Reactions: 
Ahli Dewan Undangan Negeri Ampangan dari PKR, Rashid Latiff, 56, dimasukkan ke Hospital Tuanku Ja'afar Seremban (HTJS) di Seremban akibat diserang sakit jantung dua hari
lalu.

Rashid yang ditemui Bernama di hospital itu hari ini berkata beliau
diserang sakit jantung ketika berada di rumahnya di Taman Rashibah Indah pada kira-kira jam 4 pagi dan dikejarkan ke HTJS dengan ambulans.

"Alhamdulillah, keadaan saya kini semakin stabil setelah mendapat rawatan.

Saya dijangka keluar dari hospital petang ini," katanya.

Beliau berkata, sebelum ini beliau pernah menjalani pemeriksaan endogram di Institut Jantung Negara (IJN), Kuala Lumpur selama empat hari.

Rashid berkata beliau akan membuat pemeriksaan lanjut di IJN pada 17 Oktober ini bagi menetapkan tarikh pembedahan pintasan jantung.

-malaysiakini

Perlantikan penasihat bukti kelemahan kerajaan

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 25 Sept (Hrkh) - Perlantikan tokoh-tokoh yang dipersoalkan kredibiliti mereka mengukuhkan bukti bahawa kerajaan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi adalah kerajaan yang lemah dan suka membazir, kata Ketua Penerangan PAS, Haji Mahfuz Omar.

Beliau berkata demikian mengulas perlantikan bekas Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Shahidan Kassim sebagai penasihat Perdana Menteri mengenai Wilayah Ekonomi Koridor Utara (NCER) dan perlantikan bekas Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Zainal Abidin Osman sebagai penasihat kementerian tersebut.

"Rakyat yang tidak berpuas hati telah pun membangkitkan pelbagai kisah ketika Shahidan menerajui pentadbiran Perlis.

"Antaranya, Majlis Perbandaran Kangar pernah disita manakala bekalan elektrik di jalan-jalan di Kangar pula pernah dipotong kerana kegagalan membayar bil," katanya.

Persoalan juga timbul, kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu, apa yang dilakukan oleh kumpulan pelaksana projek NCER sehingga memerlukan Shahidan dilantik sebagai penasihat Perdana Menteri mengenai projek itu.

"Adakah pegawai-pegawai pelaksana itu tidak tahu bagaimana hendak menasihat, atau tidak ada benda yang hendak dinasihatkan kerana tidak ada apa-apa pun yang dibuat atau memang mereka tak tahu apa-apa?" soal beliau.

Begitu juga dengan perlantikan Zainal Abidin yang gagal mempertahankan kerusi Parlimen Nibong Tebal dalam pilihan raya 8 Mac lalu.

Tidak tahu buat kerja


"Adakah Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah sedang tidak tentu arah dan hari-hari menguap di dalam pejabat kerana tidak tahu buat kerja?

"Kalau benar demikian, mengapa dilantik orang yang junior dan tidak berpengalaman seperti Zainal Abidin yang berada di kementerian berkenaan tidak sampai satu penggal setelah dinaikkan pangkat dari kedudukannya sebelum itu sebagai Setiausaha Parlimen Kementerian Luar?" Mahfuz mempersoalkan.

Sambil menyifatkan perlantikan-perlantikan itu membuktikan betapa tidak cerdiknya kepimpinan negara hari ini, beliau mengingatkan rakyat tentang bahaya kerajaan yang lemah dan suka membazir.

"Kerajaan yang lemah dan suka membazir melemahkan kepercayaan rakyat dan masyarakat antarabngsa kepada negara ini yang akhirnya akan mengakibatkan bencana ekonomi," katanya.

Beliau menyatakan kebimbangannya terhadap masa hadapan negara ini kerana kelemahan pentadbiran yang ada sekarang ternyata bermula dari atas.

"Kalau kepimpinan atasan tidak lemah, ia boleh memperbaiki kelemahan di bawah.

"Masalahnya, krisis yang dialami sekarang berpunca dari kelemahan di atas - dari Perdana Menteri, timbalannya, menteri-menteri, timbalan-timbalan menteri sehinggalah penasihat-penasihat yang dilantik tidak tentu fasal.

"Malah, penasihat-penasihat itulah yang paling lemah," kata Mahfuz.

Ganjaran kerja politik


Menurut beliau, rakyat kini mula mendakwa bahawa penasihat-penasihat itu termasuk yang bertaraf menteri itu dilantik memegang pelbagai jawatan bukan untuk melaksanakan tugas berkenaan, tetapi sebenarnya untuk menjalankan kerja-kerja politik bagi kepentingan Perdana Menteri.

"Pengurniaan jawatan-jawatan tersebut hanyalah untuk membolehkan mereka menikmati ganjaran lumayan setiap bulan sebagai membalas jasa mereka menjalankan kerja-kerja politik untuk kepentingan Perdana Menteri.

"Jika mereka yang dilantik itu tidak boleh digunakan bagi menjalankan kerja-kerja politik Perdana Menteri, sekurang-kurangnya perlantikan itu akan mengikat mereka untuk menyokong pelan peralihan kuasa yang ditetapkan Abdullah di samping memastikan Abdullah mendapat pencalonan yang mencukupi untuk mempertahankan jawatannya sebagai Presiden Umno dalam pemilihan Umno Disember ini," katanya.

Peniaga Diminta Adil Dengan Menurunkan Harga Barang

Reactions: 
JELI, 25 Sept (Bernama) -- Peniaga barangan berasaskan pertanian diminta berlaku adil dan menurunkan harganya ekoran penurunan harga minyak petrol dan diesel sebanyak 10 sen hari ini.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Mustapa Mohamed berkata bahawa jika dahulu mereka alasan terpaksa menaikkan harga barangan disebabkan kenaikan harga minyak tetapi kali ini mereka perlu pula menurunkan harganya.

"Kos pengangkutan tidak lagi begitu membebankan dan sewajarnya harga barangan yang mereka jual itu perlulah turun juga," katanya kepada pemberita selepas merasmikan surau baru Kolej Komuniti Jeli dan menyertai majlis berbuka puasa di sini malam tadi.

Semalam Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan harga petrol dan diesel turun 10 sen mulai hari ini iaitu masing-masing kepada RM2.45 dan RM2.40 seliter.

Dengan penurunan itu juga harga runcit petrol RON92 pula turun kepada RM2.30 seliter berbanding RM2.40 seliter sebelumnya.

"Jika dulu alasan bahawa harga sayur dari Cameron Highland terpaksa dinaikkan kerana kos pengangkutan yang tinggi tetapi sekarang harga minyak sudah turun, saya rasa beban kos itu sudah begitu berkurangan," kata Mustapa.

Beliau juga berkata kementerian tidak bercadang untuk mengkaji semula pemberian subsidi minyak kepada nelayan.

"Subsidi minyak itu akan tetap diteruskan sehingga pada satu tempoh yang kita rasa wajar untuk mengkaji semula berdasarkan kepada harga minyak di pasaran dunia yang diharapkan akan terus turun," katanya.

Pemimpin agama selar kenyataan Zul Hassan

Reactions: 
PUTRAJAYA 24 Sept. - Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria meminta individu Islam jangan berperilaku seperti orang bodoh dengan menyamakan habuan seks seperti sedekah.

Tegas beliau, kenyataan seumpama itu biasanya dikeluarkan oleh orang yang jahil tentang hukum agama apatah lagi jika diungkapkan mereka yang terlibat dalam politik.

Dalam aspek ini, beliau mengingatkan bahawa sedekah merupakan barang yang halal kepunyaan seseorang untuk diberikan kepada orang yang memerlukan.

"Seks itu zina dan kita tidak boleh menyamakan benda yang haram dengan yang halal.

"Jangan sampai terlalu bodoh membuat kenyataan seperti itu. Cukup bodohlah kalau hendak mempertahankan diri kita (dengan cara itu). Seseorang ahli politik yang berfikiran seperti itu tidak layak menjadi seorang pemimpin," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

-Utusan Malaysia Online

TP - Tok Mufti... orang lagu ni elok kita cucuh api rambut dia tu pas tu biaq dia lari mana dia nak. macam bebola api tuh...

Aku ingat kerajaan bagi jawatan sebab akai cukup, rupa-rupanya ada jugak yang akai tak cukup boleh dapat jawatan... ini macam negara boleh mampusss...

Jangan sampai satu masa esok ada yang bawak datang pompuan dekat pemintak sedekah.

Zul... hang ni bukan bodo... ni dah tahap, lembu pun tak ngaku geng dah ni...

Khak Ptuih..!

Polis Buat Apa?

Reactions: 
IPOH 24 Sept. – Bapa kepada Noor Fadilah (gambar), Ahmad Abdul Hamid gembira kerana 11 Kelab UMNO Luar Negara yang berada di Indonesia akan membantu mengesan anaknya itu.

Katanya, dia bersedia menyalurkan maklumat kepada kelab tersebut mengenai lelaki yang dikenali sebagai Nasrudin untuk menjejaki di mana anaknya berada.

“Saya gembira dan berterima kasih kepada semua pihak kerana mahu membantu dan saya akan memberi kerjasama sehingga Noor Fadilah ditemui semula,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

-Utusan Malaysia Online

TP - Setakat ni kalau ada kes hilang, bawak lari luar negara... yang usaha cari balik cuma "kelab" je... nak harap polis??? tak payahhh...... nanti-nanti kalau ada kes hilang lagi, kita kat Malaysia dah tak payah report balai polis je... carik je "kelab" bawah parti politik tak kira la NISA ke, UMNO punya ke, MIC punya ke, MCA punya ke... insya-Allah jumpa la yang hilang tu...

Polis??? errr...... depa tengah bizi "politik" pantau sana, pantau sini... penjenayah boleh rilex. polis nak politik dulu.

'Stateless' man drives north to see Sultan Azlan Shah

Reactions: 
IPOH: It was their maiden trip to the city, but instead of enjoying the sights and staying in a hotel, R. Ragu, his 27-year-old asthmatic wife and their three children spent the first night sleeping in their car at a petrol station in Simpang Pulai, near here.

This is because they are not on a family holiday.

Instead, they are on a mission to meet with the Sultan of Perak, Sultan Azlan Shah.

"I need to see Sultan Azlan Shah because I need him to help me obtain a permanent identification document," he said at the office of state executive councillor A. Sivanesan here yesterday.

Out of curiosity, reporters had earlier asked him why he was at Sivanesan's office with his wife and children.

"The Sultan is my last resort.

"I have been given the run around by the National Registration Department (NRD) and all I want is just to obtain a MyKad for myself."

Ragu had driven with his family from Segamat in Johor on Tuesday.

He claimed that Home Ministry staff had told him to obtain a letter from the Perak ruler to support his application for a MyKad.

He said his problem started when he was abandoned by his parents at the age of 4 in Parit Buntar.

The police found him by the roadside and handed him to the Social Welfare Department, where he was cared for until he was 16 years old.

"Ten years ago, the department helped me to get a birth certificate in which 'Rajamani' was stated as my father's name and Bagan Serai, Perak, was listed as my place of birth," he said, adding that he did not know the real name of his parents or where he was actually born.

With the birth certificate, he was able to obtain a temporary identification document which had to be renewed every year.

However, in 2004, the National Registration Department declined to renew his temporary document.

After visiting the NRD headquarters in Putrajaya many times in the last four years, he received a letter from the Home Ministry in July which stated that his temporary identification document could not be renewed due to the government's instruction.

"The Home Ministry staff in Putrajaya told me to obtain a letter from the Sultan of Perak to support my application for a permanent MyKad because according to my birth certificate, I was born in Perak.

"I have sought the help of many senior politicians but no one could help me. I will wait for the Sultan."

Ragu said he had been unable to get a permanent job because of his "stateless" status.

His wife, G. Neelaawathi, is unable to work because of asthma and kidney problems.

Asked where he planned to stay until he could see Sultan Azlan Shah, he said he and his family would sleep in their car and shower at petrol stations.

"My family and I have put up with a lot of difficulties over the years... what is a few more days of hardship?"

Sivanesan, who met Ragu and his family yesterday evening, said that he would take Ragu to the Perak NRD to help him apply for a MyKad.

Puasa

Reactions: 
Petang ni hujan ribut
kemudian berhenti
nyaman sejuk
tuan warong awal tadi sedih kini senyum layan pelanggan

raya lagi 7 hari

pelita dan mula terpasang
tiket pulang sudah dipesan

batu road cukup sibuk
jalan masjid india melimpah ruah
membeli dan membeli

ada seribu satu macam pilihan
kueh, kacang, biskut, air, kurma,
kain, baju, bunga kertas dan dan dan
yang tak ada mercun tepek, mercun lidi, mercun naga,
yang kedengaran hanyalah dentum mercun
yang nak dicari tak jumpa jumpa

di kamunting dapor dibuka jam 3
makanan sampai jam 6
pintu bilik di kunci jam 7

blok 2A al-maunah, blok 2B reformasi, blok 3 kmm
blok 4A ji , blok 4B ji
di blok mana agaknya hindraf
di blok mana agaknya raja petra

petang ini bila dibuka dulang ayan
temuilah 3 butir kurma dan sebiji kuih
sekepal nasi, sayur labu dan goreng ikan
nikamatilah makanan ini

seminggu lagi raya sampai
anak dan keluarga akan datang melawat
tunggulah pagi raya
ada kueh manis dan nasi impit

berpuasa bukan untuk makan
berpuasa untuk menilai dan menghitung diri
berpuasa untuk menutup kitab lama dan membuka kitab baru
lalu kita beraya untuk meningati kembali
apa yang telah kita lakukan 365 hari lalu
lalu kita membuat janji
untuk mengenal diri

hindu, muslim, yahudi, nasrani,
semua kita berpuasa
hari dan masa tidak sama
anak semua bangsa
dunia ini milik kita bersama
jalannya bersimpang siur
arahnya ke situ jua

-Tukar Tiub

Bahasa kurang ajar dan lucah

Reactions: 
Sebelum anda melihat senarai di bawah, saya memohon maaf kerana posting kali ini mungkin mungkin menggunakan bahasa kurang ajar dan lucah.
Yazid Sufaat, Suhaimi Mokhtar, Dr Abdullah Daud, Shamsuddin Sulaiman, Mat Shah Mohd Satray, Abdul Murad Sudin, Zaini Zakaria, Zainun Rashid, Wan Amin Wan Hamat, Sulaiman Suramin, Sufian Salih, Mohd Khaider Kadran, Hasim Talib, Zakaria Samad, Ahmad Zakaria, Terhamid Dahalan, Abdul Rahman Ahmad, Mahfudi Saifudin, Mulyadi, Arifin, Mat Tarmizi Zakaria, Artas Burhanudin, Francis Indanan, Mohd Nazri Dollah, Mohd Arsad Patangari, Adzmi Pindatun, Idris Lanama, Aboud Ghafar Shahril, Jeknal Adil, Binsali Omar, Husin Alih, Yussof Mohd Salam, Ahmad Jamal Azahari, Pakana Selama, Kasem Dayama, Shaykinar Guat, Argadi Andoyok, Ng How Chuang, Ng Keat Seng, Mohd Azuan Aniffa, Mohd Faizol Shamsuddin, Zulfikli Abu Bakar, Zulfikli Marzuki, Amir Hussain, Mohd Nasir Ismail, Ahmad Kamil Hanafiah, Muh Amir Hanafiah, Tan Choon Chin, Mavalavan, Lian Kok Heng, Sundaraj Vijay, San Khaing, Shadul Islam, Abdul Sattar Sarjoon, Faycal Mamdouh, Mohamad Nakhrakhel, Muhammad Shuaib Hazral Bilal, Muhammad Zahid Zahir Shah, T Vasanthakumar, P Uthayakumar, R Kenghadharan, V Ganabatirau, M Manoharan dan Raja Petra Kamarudin.
Ada atau tidak dalam senarai nama di atas nama kita, adik berada kita atau saudara mara kita? Tak ada?

Kalau tak ada dan kalau kita termasuk dalam golongan 29 peratus Melayu yang tidak menyatakan rasa tidak setuju terhadap penggunaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang syaitani dan menderhakai Allah s.w.t., bolehlah kita duduk di rumah, hayun teloq.

~penarik beca

Muhyiddin: Petanda Jelas Politik Wang

Reactions: 
MUAR: Lembaga Disiplin perlu diperkukuhkan bagi membolehkannya bertindak tegas menangani gejala politik wang menjelang pemilihan parti di peringkat bahagian bulan depan dan Majlis Tertinggi pada Disember ini.

Naib Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, beliau telah menyarankan perkara itu dalam mesyuarat Majlis Tertinggi Umno baru-baru ini setelah dimaklumkan terdapat arah aliran peningkatan amalan politik wang dalam mesyuarat-mesyuarat pemilihan cawangan yang berakhir bulan lepas.

"Saya agak bimbang kerana sudah nampak petanda amalan politik wang agak meluas pada mesyuarat-mesyuarat cawangan kali ini berbanding mesyuarat sebelum ini.

"Saya bimbang kalau trend sebegini berlarutan atau menular di mesyuarat-mesyuarat perwakilan bahagian dan perhimpunan agung parti, ia akan menimbulkan masalah besar kepada parti," katanya kepada pemberita selepas berbuka puasa bersama pemimpin dan anggota Umno Bahagian Pagoh di sini malam tadi.

Selain menambah bilangan anggota Lembaga disiplin dan jawatankuasa siasatan, beliau mencadangkan agar anggota Umno secara sukarela mengawasi perilaku mereka yang tidak mematuhi peraturan dan perlembagaan parti itu.

"Pemimpin-pemimpin parti di semua peringkat perlu sanggup menjadi mata dan telinga Umno kerana tenaga kerja di Lembaga Disiplin amat terbatas," katanya.

Bagaimanapun, beliau mengingatkan mereka supaya tidak memberikan laporan palsu kepada Lembaga Disiplin.

"Kalau tidak ada bukti atau berbohong, maka dia akan dikenakan tindakan di bawah peraturan parti yang sedia ada," kata beliau selanjutnya sambil memberi contoh bagaimana seorang ahli dikenakan tindakan setelah membuat aduan palsu kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) barubaru ini.

Muhyiddin, yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, berharap lembaga tersebut dapat bertindak terhadap mereka yang melanggar peraturan dan etika parti itu sebelum perhimpunan agung parti Disember ini.

-mSTAR Online

"Duit raya sekupang", inflasi naik 8.5 peratus

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 24 Sept (Hrkh) - Walaupun kerajaan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini mengumumkan penurunan sebanyak 10 sen lagi harga minyak berkuatkuasa esok tetapi kesan dari tindakannya menaikkan harga petrol sebanyak 78 sen dan diesel sebanyak RM1 pada 4 Jun lalu mengakibatkan cengkaman inflasi semakin ganas memangsakan rakyat, terutama golongan berpendapatan rendah.

Dianggap sebagai "hadiah" kerajaan Abdullah kepada rakyat oleh Ketua Penerangan PAS, Haji Mahfuz Omar, Malaysiakini melaporkan angka rasmi yang dikeluarkan hari ini, kadar inflasi telah melonjak ke paras 8.5 peratus pada bulan Ogos - yang tertinggi dalam tempoh 27 tahun - ekoran peningkatan harga makanan dan bahan api.

"Tidak ada jaminan inflasi akan berkurangan walaupun harga minyak diturunkan 10 sen lagi kerana harga barangan tetap tinggi.

"Sebagai contoh mudah, adakah esok harga minyak turun 10 sen, lusa adakah harga makanan di pasar-pasar Ramadhan akan turun?

"Apa pun, terima kasihlah kerajaan Pak Lah bagi duit raya sekupang kepada rakyat," kata Mahfuz dengan sinis.

Ahli ekonomi dari Kenanga Investment Bank, Wan Suhaimi Saidi, menyifatkan kadar inflasi 8.5 peratus itu lebih tinggi daripada yang dijangkakan, tetapi Bank Negara tidak akan menaikkan kadar faedah untuk memastikan pertumbuhan.

"Ianya tinggi sedikit daripada jangkaan saya. Saya jangka 8.4 peratus. Saya tidak fikir kerajaan akan menaikkan kadar faedah penting. Ia akan dikekalkan pada kadar 3.50 peratus sehingga akhir tahun untuk menyokong pertumbuhan," katanya kepada AFP.

Jabatan Perangkaan telah menyemak semula dengan menurunkan angka inflasi bagi bulan Julai kepada 8.3 peratus. Ia sebelum ini meletakkan kadarnya pada 8.5 peratus.

Menurutnya, kos makanan dan minuman bukan alkohol meningkat 11.7 peratus dalam bulan Ogos, berbanding dengan setahun yang lalu. Kadar inflasi yang tinggi sudahpun menjejaskan pengguna dan mendorong ramai rakyat Malaysia mengurangkan perbelanjaan mereka bagi makanan.

"Peningkatan (kadar inflasi bagi bulan Ogos) ditunjukkan dalam kumpulan-kumpulan terpilih utama, iaitu makanan dan minuman bukan alkohol," katanya dalam satu kenyataan.

Data bulan Ogos menunjukkan peningkatan harga bagi kebanyakan kategori, termasuk pengangkutan yang melonjak 21.8 peratus, dan restoran dan hotel yang meningkat 6.5 peratus.

Kerajaan telah menaikkan harga minyak sebanyak 41 peratus dalam bulan Jun, sebagai langkah untuk mengurangkan peningkatan kos subsidi, tetapi telah membayangkan bahawa kadar harga boleh diturunkan tidak lama lagi.

Inflasi kekal tinggi


Selepas mengumumkan Indeks Harga Pengguna (CPI) bagi bulan Ogos, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad berkata, beliau tidak menjangka CPI bagi bulan September akan lebih rendah.

"Walaupun, kesan sepenuhnya pengurangan harga petrol dalam bulan Ogos dan sekarang belum diambilkira sepenuhnya, CPI bagi bulan September mungkin tidak lebih rendah.

"Harga petrol yang rendah dijangka dijangka akan diimbangi oleh peningkatan perbelanjaan semasa cuti hari raya dan 30 surcaj bagi pengangkutan awam," kata Shahrir.

Bagaimanapun, beliau tidak menjangka CPI telahpun sampai ke paras puncaknya.

Shahrir berkata, kadar inflasi nampak telah stabil ekoran peningkatan bulan ke bulan hanya 0.2 peratus. Bagaimanapun, kadar purata inflasi bagi tahun ini dijangka di sekitar 4.8 peratus.

Between support and confidence

Reactions: 
IN “No-confidence vote not the only way” (Sept 22), much of the comments by Tommy Thomas were in response to the views expressed by Prof Dr Shad Saleem Faruqi in “Easier said than done” (Sept 18).

In disagreeing with Shad’s view that the no-confidence vote is the only way the Pakatan Rakyat can form the next government, Thomas was quoted to have said, “A written and signed declaration signed by the majority of members of the lower house, where if a member/members of Parliament sees him (the Yang di-Pertuan Agong) and produce documents to show that more than the majority needed have signed a declaration of no confidence. If the King is satisfied with that and genuineness of the signatures, then he can accept that the method of ascertaining the losing of confidence.”

Thomas then went on to say: “Now this is where I must comment on Shad’s statement where he cited the Stephen Kalong Ningkan case (1966) where the High Court in Kuching refused to accept this method.”

According to Thomas, what Shad failed to mention was an earlier Privy Council case (Nigerian case: Adebenro vs Akintola in 1963) and a later Malaysian case which went the other way.

Thomas also referred to the case of Datuk Amir Kahar Mustapha vs Tun Mohd Said Keruak (the “Kitingan” case) which involved the former chief minister of Sabah, Datuk Joseph Pairin Kitingan, where according to the impression given by Thomas, decided that a signed letter cum document could be accepted. Thomas also highlighted the fact that the winning lawyer whose arguments were accepted by the learned judge was none other than the present attorney-general.

It is practically impossible for readers to appreciate the decisions of the cases referred to by Thomas given the brevity of the interview and the lack of particulars of the factual situation in the respective cases.

What Thomas failed to highlight is that the decision of the Privy Council in the Nigerian case and that in Ningkan were discussed and distinguished by the learned judge in the Kitingan case. The decision in the Kitingan case was not about a simple issue of whether a signed letter cum document could be accepted as an alternative to a no-confidence vote.

In the Kitingan case, his Lordship Justice Datuk Abdul Kadir Sulaiman (as he then was) in declining to follow the decision in the Ningkan case dealt with the five distinguishing features highlighted by Justice Harley when Harley declined to follow the decision of the Privy Council in the Nigerian case of Adegbenro.

The distinguishing features referred to were:

» In the Nigerian case, it was mathematically beyond question that more than half the House no longer supported the premier.

» The measurement in Nigeria was a measurement of “support”, not of “confidence”. The Sarawak Constitution is dated subsequent to the decision of Adegbenro v Akintola and it does not seem to me that the “confidence” of a majority of members, being a term of art, may imply reference to a vote such as a vote of confidence or a vote on a major issue.

» In Nigeria it was not disputed that the governor had express power to remove the premier from office if he no longer commanded support.

» In Nigeria the governor had express power to assess the situation “as it appeared to him”.

» In Nigeria all ministers, including the premier, held office “during the governor’s pleasure”.

By reason thereof, Justice Harley held, “All the above five points were peculiar to Nigeria, and not one of them applies to Sarawak. These distinguishing features force me in the present case to a conclusion converse to the Privy Council decision. It seems to me that by the provisions of the Sarawak Constitution, loss of confidence may be demonstrated only by a vote in Council Negri. Men who put their names to a ‘Top Secret’ letter may well hesitate to vote publicly in support of their private views.”

Thus according to Justice Datuk Abdul Kadir: “It is clear that the reasons for His Lordship (Justice Harley) differing in his view from the decision of the Privy Council in Adegbenro v Akintola was because of the five distinguishing features and circumstances appearing in that case. As to the first distinguishing feature and circumstance, it does not happen in this case (Kitingan case).

“In this case the feature and circumstance are the same as found in the Nigerian case in that ... In this case, from the petition (which was incidentally telecast live on television the day before Pairin tendered his resignation), the 30 members not only said they no longer had confidence in Pairin as the chief minister but they also requested the fi rst defendant to convene the assembly and to direct Pairin to table a motion of confidence. However, the assembly was not convened to enable the action to be taken. In addition to that, Pairin himself in his press statement stated he resigned because the ruling party, ie PBS of which he is the leader, no longer had the majority support of the assemblymen, for owing to the defection of the members of his party, the position was reversed with the BN having the majority, and thus paving the way for the BN to form the next government.”

His Lordship, Justice Datuk Abdul Kadir, then went on to conclude: “In the circumstances, Stephen Kalong Ningkan’s case must be distinguished, being a decision based on its own facts and circumstances. The hard fact in that case (Ningkan) was that the alleged loss of confidence was highly suspect. There was a top secret representation made by persons outside the Council Negri which on the fact of it did not disclose that the representors were the majority of members in the Council Negri. Also, the fact represented was suspicious in the sense that the letter was not signed by all persons listed in the letter and even in respect of those who signed, one of them was represented only by a ‘chop’ It was that reason the learned judge (Justice Harley) said at page 193 ‘Men who put their names to a ‘top secret’ letter may well hesitate to vote publicly in support of their private views ... Whereas in the present case, the issue does not arise. The chief minister resigned on his own accord and the reason for the resignation was sufficiently given in his press statement and in the ‘explanation’ given in the Borneo Mail on 11 May 1994 giving his interpretation of the matter.”

Considering the differing facts of the respective cases, the comments by Thomas that Justice Harley’s reasons for not following the decision of the Privy Council in the Nigerian case, as “a very simplistic view” is undeserving, particularly so when His Lordship Justice Abdul Kadir accepted the distinction made by Justice Harley.

Just as in the Ningkan case, at this moment, at best, what Anwar Ibrahim has, to borrow the words of Justice Harley, “is a highly suspicious top secret document” and no more.

Strawberry Mabuk Air Ketum

Reactions: 
SABAK BERNAM, 25 Sept (Bernama) -- Masih ada kalangan rakyat Malaysia yang menganggap kemajuan yang dinikmati ketika ini tiba ke dalam negara secara automatik, sedangkan mereka terlupa sebenarnya semua kemudahan itu diperolehi hasil perjuangan Barisan Nasional (BN), kata Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek.

Beliau memberi contoh kemajuan dalam bidang kesihatan yang menyaksikan banyak penyakit serta wabak berbahaya berjaya dikawal dan dihindari, di samping jumlah hospital serta kemudahan kesihatan yang banyak dibangunkan ketika ini, semuanya untuk kemudahan rakyat.

"Barisan Nasional yang disokong dan didokong selama ini yang memperjuangkan kemajuan ini, namun ada yang menganggap ia datang secara automatik," katanya semasa berucap pada Majlis Berbuka Puasa Bersama Komuniti Bestari Parlimen Sungai Besar anjuran Jawatankuasa Penyelaras Kementerian Penerangan Malaysia Selangor di Kg Seri Sentosa Sekinchan di sini Rabu.

Beliau berkata keyakinan rakyat kepada kerajaan BN perlu dipulihkan dan aktiviti turun padang seperti majlis berbuka puasa dengan kakitangan serta pegawai atasan Kementerian Penerangan bersama penduduk kampung seperti di Selangor pada hari ini perlu diteruskan bagi tujuan itu.

Ahmad Shabery serta Anggota Parlimen Sungai Besar yang juga Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Noriah Kasnon, Ketua Pengarah Penerangan Datuk Abdullah Morad dan Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan Datuk Kamaruddin Siaraf dan penduduk kampung, bersama-sama menikmati nasi "ambeng", satu juadah masyarakat Jawa yang dimakan bersama-sama empat orang sedulang pada majlis Rabu malam.

TP - ...... !!!!!! ?????? awat? amende? automatik? wharkhakhakhakhakhakhakhakhakha...!!! automatik? wharkhakhakhakhakhakhakhakhakha...!!! automatik? hang ingat ni gearbox kereta Proton Perdana V6 Executive ngan Mercedes Compressor ka?

Ni hape punya statement bangang... kemajuan datang secara automatik? ni kalau masuk pi kat Kampung Air Putih ka, Ulu Terengganu pun aku jamin tak dak orang bangang nak percaya kemajuan tu datang "secara automatik".

Mat Strawberry ni bukak pose ngan ayaq ketum ka? tah manusia bangang mana la yang Mat Strawberry ni dah jumpa pi habaq kemajuan datang secara automatik.

Makin hari makin kuat dah penyakit sawan babi mamat Strawberry ni.

Oi Strawberry..! kalau hang pi tanya labi-labi pun aku jamin labi-labi tu jawab tak de kemajuan yang datang secara automatik kalau labi-labi tu boleh bercakap. mengapu betul la mamat Kemamang nih.

Tak tau nak habaq ape dah... tah mana punya kampung tah Mat Strawberry ni buat kajian sampai boleh jumpa orang yang percaya kemajuan tu datang secara automatik...

Kampung Songkla kot...

Khak Ptuih..!

Bodo mengalahkan Songkla..!

*Elok dh tukar proffesion Mat Strawberry nih... aku dengaq Abun tengah carik partner... seswai kot...

Marina - Straight From My Heart

Reactions: 
By Marina Lee Abdullah

This morning my family and I went to Kamunting to visit Pet. This being our first time there we left home 6am just to make sure we don't miss the schedule time allowed : 8.30am to 2pm and the family is allowed weekly visits from Monday to Wednesday, Friday to Sunday. We brought some food, fruits, drinks, one pair of jeans, t shirt and his glasses.


When we reached the gates of the Kamunting Detention Centre, we had to register at the gates and proceeded into the prison area, a huge area. There we had to go through another gate and had to deposit all our belongings into two lockers. Went through a door and told to go to counter 10. When we approached counter 10 there was this partition with no grills or glass, Pet was already sitting there waiting for us.


My first reaction was to run and give him a real big hug and kiss, at the same time my heart feeling so heavy seeing this hero of mine on the other side. Pet was sitting down and wearing white prison clothes. He has lost weight, looked very pale probably not seeing sunlight for almost 2 weeks now, his beard and hair growing longer.


At that point I had tears in my eyes but was trying really hard holding back my tears. I really did not want him to see me cry that would only make it really hard for him. I reached out to hold and rub his hands and did not let go for a minute. He was glad to see us because the last time we saw him was 8 days ago at Bukit Aman.


I asked him how he was coping and he said hard being under solitary confinement and it is for 3 months and after that only will he be able to interact with the other detainees. He will be moved into a dormitory where he will get to watch TV and read newspapers, New Straits Times and Utusan Malaysia.


He said he had 3 ustaz ( religious teacher) visit him this morning questioning about his religious knowledge and beliefs. The questioning was cut short cause of the family visit and would continue in the afternoon.


I told him to please be strong and don't let them get to him. I said "Honey they have got your body but not your mind and soul, hang in there love we've coming to get you. The Pakatan Rakyat is on track to takeover the government. Just give us a bit more time, ok?"


I told him that this time around there is a difference on the use of ISA and that he had made that difference. There is tremendous outcry on the use of ISA and that Political Parties within the Barisan Nasional, Datuk Zaid Ibrahim the Law Minister had even resigned for the use of the ISA, the thousands of well wishes and support I have received. People all over are praying and standing behind us on this struggle for change that he has started.


I promised Pet that I will do everything I possibly can with the help of the people to get him released and I will stay strong and tough to keep that promise. I will not fail him.


He told me that word was out at the detention centre that RPK was there, and some of them manage to shout out to him across the brick wall telling him that they just saw him and his wife on TV. They were also trying to comfort him.


At one point I told him that I really needed to hug and that missed him so much and was reaching out to do that but he said he was not allowed to because there we two prison officier watching us and they were noting down everything and there were merits points given or taken away. I said "what's that?" He said that there were certain rules for our visitation and if he break the rules visitation rites could be reduced and so on. I asked him, "you mean to say that giving you a hug is breaking the rules?" He said hugging is considered "kelakuan tak senonoh" improper or unbecoming behavior. I just could not believe it.


He then said that the first visit is the only time we are able to meet face to face and the subsequent visit will be through a screen and will have to talk on the phone. This will be for 9 months and of cause with good behavior from him. They go on merits he said like kindergarden school if you have behaved you get a candy.


He told me that he is being detained on 4 grounds,


2 articles on Islam


The article on 'Let's Send the Altantuya Murderers to Hell"


Articles on the Leaders


Comments posted on the Blog, one of the commentor he mentioned was by Anti Anti-Hadith and Pet mentioned that he has his own Blog.


By then we were given the last 5mins call, I then told him, "Luv please trust me, we will get you out!"


Dear readers thank you so much for the well wishes that my family and I have received from all of you and I will stay strong with your help and support to take on this fight for change where my husband has left off until he is FREED.


Lots of love from my family and me.

Sokong Cepat, Jawatan Banyak Lagi..! - Dr.Det

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 24 Sept (Hrkh) - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad menyeru sesiapa sahaja yang belum menyokong Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi supaya mempercepatkan sokongan kerana masih banyak jawatan yang kosong atau dicipta khusus.

"Adalah dijangka ramai lagi yang akan dilantik ke jawatan-jawatan tertentu atau jawatan yang diwujudkan khusus," kata beliau dalam blognya chedet.com

Dengan nada sarkastik yang menjadi "trade mark"nya, beliau menyatakan kegembiraannya dengan perlantikan Datuk Seri Shahidan Kassim, "Menteri Besar Perlis yang gagal menjadi Menteri Besar walaupun Perlis di antara negeri yang menang dalam pilihanraya 2008," sebagai penasihat dan pembantu Abdullah dalam mencapai visi serta misi Wilayah Ekonomi Koridor Utara.

Dr Mahathir juga mengucapkan tahniah kepada Ahli Parlimen Pasir Salak, Datuk Tajuddin Abdul Rahman yang dilantik sebagai Pengerusi Felcra.

Beliau dilantik sebagai Pengerusi Felcra yang baru mulai 16 Oktober ini menggantikan Datuk Nasaruddin Hashim yang telah tamat tempoh lantikannya.

Tajuddin baru-baru ini, dalam kenyataan menyokong Abdullah meneruskan niatnya untuk mempertahankan jawatannya sebagai Presiden Umno, Tajuddin berkata: "Adakah kalau Abdullah berundur cepat, ia boleh menguatkan Umno? Jangan kerana mendengar guruh di langit, air di tempayan dicurahkan".

Merujuk kepada perlantikan Shahidan, Dr Mahathir berkata, orang yang busuk hati mungkin menyangka perlantikan tersebut adalah sebagai cara untuk Abdullah mendapat sokongan ahli Majlis Tertinggi itu supaya beliau tidak menyokong tuntutan beberapa ahli lain supaya Abdullah berhenti sebelum mesyuarat Umno bahagian-bahagian Oktober ini.

"Kalau saya tidak salah apabila sahaja tokoh tertinggi parti Umno ternampak mungkin akan menimbul masalah kepada Abdullah, tokoh berkenaan akan dilantik ke jawatan tertentu atau jika tidak ada jawatan dilantik sebagai penasihat kepada Perdana Menteri. Yang bernasib baik akan diberi taraf menteri. Selepas itu senyap sunyi.

"Apakah ini satu jenis rasuah, waLlahua'lam," katanya.

Beliau menyatakan kehairanannya, mengapa tindakan Abdullah "tidak begitu bijak" walaupun mempunyai begitu banyak penasihat.

"Mungkinkah ini disebabkan adanya penasihat bertaraf menteri pun tetapi tidak ada suara.

"Ikatan kekeluargaan antara penasihat dan yang dinasihati mungkin lebih utama daripada yang tidak ada ikatan kekeluargaan, wallahua'lam," katanya yang dipercayai merujuk kepada kehebohan mengenai peranan anak dan menantu Perdana Menteri dalam menentukan keputusannya.

INILAH YG PATUT DIBANGGAKAN OLEH BANGSA MELAYU

Reactions: 
Muhammad Ahmad Zahid mengharumkan nama Malaysia apabila menjuarai kategori bacaan terbaik pada majlis Anugerah Al-Quran Antarabangsa Dubai (DIHQA) ke-12 yang berakhir di Dubai, kelmarin. Apa yang lebih membanggakan rakyat Malaysia ialah al-hafiz berusia 13 tahun itu juga diberi penghormatan memperdengarkan bacaan Al-Quran pada majlis penyampaian hadiah yang disempurnakan Putera Mahkota Dubai Sheikh Hamdan Bin Mohammad Bin Rashid Al Maktoum.

Adik Muhammad Ahmad Zahid hanyalah salah seorang anak muda yang lahir dalam sistem pendidikan sekular Malaysia yang hanya mengutamakan ‘pembacaan’ al-Quran. Inilah contoh sepatutnya yg harus rakyat Malaysia, bangsa Melayu yg beragama Islam patut sanjung dan banggakan. Beliau harus menjadi kebanggaan rakyat Malaysia iaitu anak remaja Melayu Antara Bacaan Terbaik Dengan Umat Yang Terbaik.Ulasan mykhilafah : sila klik [sini]. Bukan dibanggakan menyertai program2 realiti seperti AF yg siap dengan kesal dan nangis2 lagi bila gagal jadi penyanyi.

Wallahualam.

-Cendawan MALAYA

Makan Tak Habis...!!!

Reactions: 
Ini adalah laporan Utusan Malaysia semalam.

“Seorang ahli Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang pernah ditahan Badan Pencegah Rasuah (BPR) bersama Exco Kerajaan Negeri Perak berhubung satu kes rasuah baru-baru ini mengaku membuat hubungan seks dengan seorang wanita China.

Fairul Azrim Ismail, 30, bagaimanapun mendakwa dia telah diperangkap oleh BPR dan seorang individu yang dikenali sebagai Mohamad Imran Abdullah.”

Dan ini pulak yang aku tulis dalam blog aku.

Perancangan bermua kia-kira sebulan lalu, dengan bantuan BPR Putrajaya. Seorang ejen bPR telah dihantar untuk memulakan operasi. Ejen yang bernama Imran ini dibekalkan dengan sebuah Mercedes S320 bewarna hitam, dan berlagak sebagai seorang tokoh korporat Kuala Lumpur .

Ramai orang dah warning pasai Imran ni..tapi hangpa kelabu mata. Nampak Amoi cun, bini kat rumah pun lupa.

Dalam Utusan lagi,

“Fairul Azrim mengaku melakukan seks dengan wanita itu tetapi mendakwa dia tidak pernah meminta rasuah atau habuan seks.”

Dan ini pula yang aku tulis dalam Konspirasi BPR-BN Perak.

“Kerana Fairuz Azrim adalah informer kepada Imran, yang memberikan maklumat tentang pergerakan Usaili dan Osman.”

Dalam permohonan untuk menilai semula perintah tahanan reman terhadap Osman, Usaili, Roslan, Zul dan Azrim dimahkamah tinggi petang tadi, seperti dijangka, BPR telah membebaskan Azrim!”

Bila aku tulis, ramai yang kata aku bohong…

Memang betui la.. Azrim bukan ada jawatan dalam kerajaan, nak bagi dia rasuah buat apa? Tapi yang dia terlibat dalam kumpulan ni pasai apa? Pasai apa dia pun sama nak pulun perempuan China tu?

Azrim mengaku dia rembat perempuan tu…tapi pasai apa BPR lepas dia? Pasai apa BPR tak tuduh dia bersama-sama dengan orang lain?

Dalam laporan itu juga, Azrim berkata, pada 14 Ogos lalu, semasa dalam perjalanan ke Permatang Pauh, Pulau Pinang, dia bersama rakannya Zul Hassan dan Ruslan Sahat telah singgah di Hentian Rehat dan Rawat Kuala Kangsar untuk bertemu dengan Mohamad Imran yang membawa bersama tiga wanita yang dikatakan berasal dari China.

Mohamad Imran kemudian membawa mereka pergi ke Batu Feringghi, Pulau Pinang dan menginap di Tingkat 4, Sri Sayang Apartment.”

Yang ni hangpa kata perangkap? Kalau niat hangpa dah memang nak ratah betina China tu, memang patut kena cekup. Aku mintak kalau boleh JAIP tokok lagi. Orang lain dok tidoq kat bilik Gerakan, hangpa tidoq kat hotel, siap dengan hidangan ayam tak dak bulu…Ptuih!

“Fairul yang dilepaskan oleh BPR dengan ikat jamin pada 21 Ogos lalu turut meminta JAIP menyiasat dan mengambil tindakan ke atas orang tertentu yang telah memfitnah, menghina dan menganiayanya.”

Sapa dia yang buat fitnah dan menghina? hang pun dah mengaku pi pulun betina tu..nak suruh JAIP siasat orang lain pulak? Sepatutnya, JAIP pi dakwa depa ni kerana berzina. Tambah sekole lagi…baru ada akai.

Mohamad Imran telah menganjur dan menggalakkan saya berbuat maksiat dengan membekalkan seorang wanita China,” ujarnya.

Hang pi ikut dia pasai apa? Ada sorang drebar teksi dah bagi warning, Imran tu ejen BPR, hangpa tak mau dengaq! Gatai sangat pasai apa? Tak dak bini ka?

“Ditanya sama ada dia turut melakukan hubungan seks, Zul berkata: “Tidak mengaku tidak boleh, dia (BPR) ada gambar.”

Katanya, dakwaan BPR bahawa dia dan dua rakannya meminta perempuan China daripada Mohamad Imran adalah tidak benar.”

Ni lagi sekoq. Mintak atau tidak ..tak penting. Yang pasti, hangpa terima. BPR tuduh hangpa mintak atau menerima? Nanti depa bawa keluar MP3, baru hangpa tau!

“Kita tak minta, tak cari, Mohamad Imran yang hantar. Serupa juga kalau orang bagi sedekah, awak tak terima ke sedekah itu?’’ ujarnya.

Ptuih! Hoi…kalau orang bagi beras, pasai hang tak makan tiga hari…memang patut hang terima. Tapi yang ni hang tak tau ka dosa pahala? Akai letak kat mana?

Yang ni aku mintak Nizar ambil tindakan segera. Buat malu saja. Kalau Nizar takut nak ambil tindakan, Nizar pun aku hayun. Buat macam Tan Sri Khalid, dia tak peduli orang dia ka..pemimpin negeri ka…dia hayun.

Turut mengiringi mereka berdua ialah Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamaruddin yang juga Ahli Parlimen Ampang dan bekas ADUN Bota, Kapten (B) Usaili Alias.

Zuraida pi ikut pasai apa? Nak sokong benda macam ni? Pi jaga Parlimen Ampang lagi baguih daripada dok escort tiga orang ni. Bagi Usaili sorang yang escort.. percaya sangat kat orang Umno. Bila Usaili jadi ADUN tahun 99, Zul ni tukang pulun. Tahun 2004, Zul pi sokong Umno, Usaili kalah. Bila PR menang kat Perak…Usaili pi ambil balik orang macam ni..Orang yang gantung bendera, tampai poster..buat tak tau.

Ciak beh liao!

-PerakExpress