Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, September 26, 2008

Shabery Perjelas Kelewatan Pelaksanaan Wayang Pacak Di Sarawak

Reactions: 
KUCHING, 26 Sept (Bernama) -- Kementerian Penerangan tetap akan meneruskan cadangan untuk memperkenalkan semula wayang pacak di Sarawak walaupun ia lewat dilaksanakan mengikut jadual asal.

Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek berkata mengikut jadual asal ia sepatutnya dilaksanakan pada Jun tahun ini namun kerana masalah yang tidak dapat dielakkan ia ditangguh ke masa lain.

"Kita cadang lepas Raya ni, pada bulan November akan buat wayang pacak di Kapit," katanya kepada pemberita selepas majlis berbuka puasa bersama anak-anak yatim di Lembaga Kebajikan Anak-anak Yatim Sarawak (PERYATIM) anjuran Timbalan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Fadillah Yusof di sini hari ini.

Ahmad Shabery berkata perancangan untuk mengadakan wayang pacak itu pada bulan Jun tidak dapat dilakukan berikutan sambutan Gawai Dayak turut diraikan pada bulan yang sama dan telah ditangguhkan.

Beliau berkata kesukaran untuk memilih bulan-bulan lain juga dihadapi memandangkan persidangan Parlimen masih berjalan ketika itu, diikuti dengan bulan Ramadan serta sambutan Hari Raya bulan depan menyukarkan lagi untuk memilih masa yang lebih sesuai.

Beliau bagaimanapun menyatakan keyakinan Jabatan Penerangan Sarawak telah melakukan persediaan yang secukupnya bagi menjayakan wayang pacak ini.

Mengulas mengenai kenyataan Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan dalam Utusan Malaysia pada Khamis lepas mempersoalkan tindakan Ketua Pembangkang yang juga Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim yang gemar membuat kenyataan mengenai penubuhan kerajaan baru kepada media asing, Ahmad Shabery berkata ini kerana media tempatan dan rakyat di negara ini sudah muak mendengar pembohongan Anwar.

"Sebenarnya dia ada panggil media tempatan tapi apabila makin mengenali beliau ramai sudah bosan dengan telatah dan gelagatnya," katanya sambil menambah antara pembohongan yang pernah dilakukan oleh Anwar ialah cubaan membunuhnya dan penubuhan kerajaan pada 16 Sept yang ternyata tidak berlaku.

Sementara itu, beliau berkata tindakan Majlis Tertinggi Umno menunda Perhimpunan Agung Umno, yang dijadual Disember ini, ke Mac tahun depan perlu dihormati oleh semua ahli Umno.

Beliau berkata tindakan menunda tarikh tersebut mencerminkan bahawa Umno mempunyai mekanisme tersendiri dalam mencari jalan penyelesaian dan memperkuatkan kedudukan parti.

TP - Untuk wayang pacak ni aku cadangkan supaya KERAjaan ambik ahli-ahli kabinet KERAjaan pusat, ahli-ahli UMNO/BN dan jugak pencacai-pencacai UMNO/BN sebagai pelakon-pelakon utama.

Nak lebih nampak "killer@gila" lagi wayang pacak ni, apa kata KERAjaan lantik Mat Strawberry sebagai ketua wayang pacak...

Mat Strawberry ni ada banyak kelebihan... antaranya dia boleh mengeluarkan buih yang banyak. yang ni memang kira tahap "killer@gila" babik... yang penting semuanya "AUTOMATIK" - rujuk [sini]...

Warkhakhakhakhakhakhakhakhakha...!!!

Abih La Duit Den..! - KJ

Reactions: 
KEMAMAN, 26 Sept (Bernama) -- Naib Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin menganggap keputusan Majlis Tertinggi Umno yang menunda tarikh Perhimpunan Agung parti itu ke bulan Mac tahun depan boleh merumitkan kempen' calon-calon yang bertanding dalam pemilihan parti nanti.

Beliau yang menawarkan diri untuk bertanding jawatan Ketua Pemuda Umno berkata tempoh kempen yang sebelum ini hanya dua bulan akan menjadi lebih panjang iaitu selama enam bulan dan akan menyukarkan calon yang bertanding bagi jawatan tertinggi seperti dirinya.

"Kita tahu ini mungkin akan menjadi satu keputusan yang muktamad, ...bagi mereka yang akan bertanding jawatan Ketua Pemuda Bahagian tak mengapa, tetapi untuk saya yang bertanding jawatan Ketua Pemuda ia akan menjadi satu keputusan yang merumitkan kempen.

"Tempoh kempen akan menjadi lebih panjang dan ia bukan senang. Bayangkan kempen pilihan raya dua minggu pun tidak mudah inikan pula enam bulan.

(Maknanya) dalam tempoh enam bulan itulah kita kena berkempen," katanya kepada Bernama ketika ditemui selepas menghadiri majlis berbuka puasa di kediaman Menteri Besar Teregganu Datuk Ahmad Said di sini hari ini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas keputusan Majlis Tertinggi Umno hari ini menunda tarikh Perhimpunan Agung parti itu yang sepatutnya pada Disember depan, ke bulan Mac tahun depan bagi melicinkan proses peralihan kuasa yang lebih awal.

Bagaimanapun, anggota Parlimen Rembau itu berkata sebagai sayap parti, Pemuda Umno tetap menghormati dan menerima keputusan yang telah diambil itu.

TP - Kah kah kah kah kah... alahai KJ... ekau cakap yo la "kempen yang panjang akan momudaratkan poluang den untuk monang sobab lobih banyak pokong den akan tododah dan kalau den nak monang jugak den kono tabor lobih banyak uwang domi momboli undi supayo den dicalonkan"...

Kah kah kah kah kah... ekau tambah sikit laei KJ - "tempoh yang panjang jugak akan mombuekkan Pak Montuo den hilang sokongan samo sokali, bukan sajo akar umbi akan hilang kopocayoan pado Pak Montuo den malah tanah gambut dan jugak cacing-cacing pun akan hilang kopocayoan pado Pak Montuo den... nak tanding taon ni pon lolah, apo laei nak tarik poei taon dopan..!"

Kah kah kah kah kah... lopeh ni ekau ngan Pak Montuo ekau buleh bolaja jadik ejen tompoyak ghombau.

Kah kah kah kah kah..!

Winners And Losers

Reactions: 
SEPT 26 - The decision by the Umno Supreme Council to postpone the party polls till March next year will have a major impact on many of the big players in the party. Below is the Malaysian Insider's take on who benefits from it and who loses big time.

WINNERS

• Datuk Seri Najib Tun Razak:


After Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi does the inevitable and announces that he will not seek re-election as party president, nearly all 191 nominations from the divisions will flow to Najib.

This new transition plan works for the Deputy Prime Minister like a dream. By persuading Abdullah to accept the March transition plan, he has managed to remove the two impediments to the top job in the party – the possibility of him having to face the wrath of the ground by continuing to stay with Abdullah or the possibility of having to confront Abdullah in a no-holds barred contest.

Not too shabby for someone who only a few months ago was having to defend himself against Datuk Seri Anwar Ibrahim and Tun Dr Mahathir Mohamad.

The Opposition leader implicated Najib in the murder of Mongolian model Altantuya Shariibuu and accused him of benefiting in several defence deals while Dr Mahathir accused him of being a coward by not forcing Abdullah out of office after Election 2008.

With Abdullah all but gone, Dr Mahathir will probably rejoin Umno, team up with Najib and fight Anwar. Najib will inherit a united Umno.

• Tan Sri Muhyiddin Yassin:

He wore the broadest grin today. Not surprising since today was a victory of sorts for the party vice-president.

He has been leading the charge within Umno to force Abdullah to step down since March 8, moving his criticisms from behind closed doors to public forums. Muhyiddin's main plank of attack was that the party and Barisan Nasional has lost confidence in the PM.

When Abdullah and Najib agreed on the 2010 transition plan, it seemed that Muhyiddin's efforts were going to end up in tears. But the BN defeat in Permatang Pauh in August galvanised Muhyiddin and other critics of Abdullah.

They whipped up the percolating anti-Abdullah sentiment, making it difficult for either the PM or DPM to ignore them. Now as critic-in-chief, he is poised to be the favourite to suck up most of the nominations for the deputy president's position.

• Datuk Zaid Ibrahim:

Zaid's decision to resign from the Cabinet seems to be the correct one in the light of the supreme council decision. In all likelihood, the prime minister is going to be in a lame duck position until the end of his term in March.

It would be a major surprise if Abdullah manages to make any headway with the Judicial Appointments Commission and other judicial reforms.

If Zaid had stayed on in the Cabinet, he would have been occupying space, nothing more. His protector would have been powerless to offer him any cover from the Umno warlords or keep his promise of improving the judiciary.

LOSERS

• Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi:


He has never wanted this type of send-off. In discussions with friends and political supporters, Abdullah made it clear that he wanted to leave on his own terms.

This became challenging after March 8 when the BN lost its customary two-thirds majority in Parliament and four states to the Opposition.

But he regrouped and promised to complete the reforms which he promised Malaysians in his first term of office.

A combination of paralysis of action, dancing to his party's tune and inability to match Anwar's vibrancy led him to a cul-de-sac.

Yet he appeared to have pulled off a miraculous escape in July when his plan to hand over power to Najib in 2010 was endorsed by the supreme council.

For a while, it looked like he had bought himself two years to complete his reforms and salvage his legacy.

Anwar's resounding victory in Permatang Pauh stunned party members and once again, Abdullah or rather his failures became the focus of Umno members.

From then on, it became evident that Abdullah would face a tough time convincing his party men that he deserved their support.

The March timetable is nothing more than a face-saving way of showing Abdullah the exit. He is not leaving on his own terms.

• Many division chiefs and senior Umno politicians:


Postponing the party elections will hit some of these warlords hard in the pocket. Many of them have been spending a great deal of money, and now they will have to loosen their purse strings right up till March.

The winners in March may well turn out to be those with the deepest pockets.

-TMI

Sultan Perak Perintah Jpn Beri Kad Pengenalan Sementara Kepada R. Ragu Sebelum Adidilfitri

Reactions: 
IPOH, 26 Sept (Bernama) -- Sultan Perak Sultan Azlan Shah mengeluarkan titah perintah kepada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) supaya memberi kad pengenalan sementara kepada R.Ragu, yang tidak memiliki taraf warganegara.

Ragu dari Segamat, Johor, berkhemah bersama keluarganya dalam sebuah kereta di sebuah stesen minyak di sini sementara menunggu surat sokongan daripada baginda bagi membolehkannya mendapat dokumen pengenalan diri daripada jabatan itu.

Anggota Exco Perak A. Sivanesan berkata JPN berkewajipan memberi kad pengenalan sementara kepada Ragu, 33, sebelum Aidilfitri.

"Mereka perlu keluarkan kad pengenalan sementara ini menjelang Isnin atau Selasa, seperti yang diperintahkan oleh Tuanku.

"Tuanku (Sultan Azlan Shah) amat bersimpati dengan Ragu dan bertitah bahawa perkara ini (masalah yang dihadapi oleh Ragu) tidak sepatutnya berlaku," katanya kepada pemberita di luar Istana Kinta di sini selepas mengadap Sultan Azlan Shah hari ini.

Sivanesan berkata Ragu perlu mempunyai kad pengenalan sementara terlebih dulu sebelum memohon MyKad.

"Saya akan berusaha sedaya upaya untuk menolongnya mendapatkan taraf kerakyatan," kata beliau.

Ku Li: Banana Circus

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Sept 26 - The prime minister and his deputy are turning Malaysia into a banana republic and a laughing stock, according to Gua Musang MP Tengku Razaleigh Hamzah.

In a press statement on the outcome of today's emergency Umno Supreme Council meeting, he called Datuk Seri Abdullah Badawi and his deputy Datuk Seri Najib Razak "two grown men playing this endless children's game of 'yours and mine' with the most important responsibility in the land, oblivious of the law, oblivious to the damage they are doing to the nation."

The Kelantanese prince said that it appeared that their political careers appeared to be more important than the future of the nation.

"Instead of a national economic plan or any kind of reform, all the Umno leadership has only given us since March 8 is a transition plan designed to save two individuals from the inconvenience of facing elections," he said.

Razaleigh has also been critical of the original mid-2010 pact between Abdullah and Najib, calling it a "fantasy which rides roughshod over the party's constitution and the rights of its members."

The former finance minister has declared his intentions to challenge for the party presidency but doubts continue over his ability to garner the required 58 nominations to be eligible to contest the top post.

Razaleigh is scheduled to speak further on this matter in a press conference tomorrow.

-TMI

Silap Bahasa Atau Memang Tak Reti Bahasa?

Reactions: 
Timbalan Pengerusi PKR Perak, Zulkifli Ibrahim menyifatkan kenyataan seorang ahli parti itu bahawa habuan seks sama seperti menerima sedekah, sebagai sekadar satu "kesilapan bahasa yang tidak disengajakan", demikian dilaporkan oleh Bernama.

"Barangkali itu mungkin kesilapan dari segi bahasa dan sebagainya tapi itu bukan maksud kita menjadikan seks itu sebagai satu sedekah.

"Saya boleh komen setakat itu sahaja," katanya dalam laporan agensi berita nasional itu.

Zulkifli berkata demikian dalam satu sidang akhbar ketika ditanya mengenai kenyataan ahli Majlis Daerah Perak Tengah, Zul Hassan, kepada sebuah akhbar bahawa dia melakukan hubungan seks dengan seorang wanita China disebabkan diperangkap oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR).

Seorang lagi ahli parti itu di Perak, Fairul Azrim Ismail, juga mengakui melakukan perbuatan itu tetapi turut mendakwa diperangkap oleh BPR.

Mufti Perak Datuk Seri Harussani Zakaria sebelum ini berkata, kenyataan Zul itu adalah daripada orang yang jahil tentang hukum agama selain merupakan satu tindakan yang cukup bodoh jika kenyataan itu bertujuan mempertahankan diri daripada kesalahan yang telah dilakukan.

Dalam sidang akhbar itu, Zulkifli meminta Jabatan Agama Islam Perak (JAIP) menyiasat mengikut Seksyen 29 Enakmen Jenayah Syariah Perak 1992 berhubung laporan yang dibuat kepada jabatan itu oleh Zul dan Fairul Azrim pada 23 September lalu bahawa mereka telah diperangkap oleh BPR untuk melakukan hubungan seks masing-masingnya dengan wanita dari China.

'Minta JAIP siasat'

Seksyen berkenaan menyatakan bahawa seseorang yang menganjur, memujuk atau menggalakkan mana-mana orang melakukan apa-apa pekerjaan maksiat adalah melakukan suatu kesalahan.

"Kalau laporan itu tidak disiasat dan tidak diambil tindakan, ini ada masalah pada pentadbiran jabatan agama, dan akan menimbulkan persepsi kepada semua tentang (sama ada) kita serius untuk melaksanakan perundangan enakmen jenayah yang sudah diluluskan kerajaan negeri," katanya.

Peguam Mohd Asri Osman, yang mewakili Zul dan Fairul Azrim, ketika ditanya dalam sidang akhbar itu tentang logiknya tindakan mendesak JAIP membuat siasatan itu sedangkan kedua-dua anak guamnya menerima habuan seks itu secara sukarela selain telahpun membuat pengakuan mengenainya, sekadar menjawab:

"Itulah sebabnya kita mahu JAIP menyiasat secara objektif."

Fairul Azrim pernah ditahan BPR berhubung dakwaan rasuah dan seks membabitkan sebuah projek pembangunan di Seri Iskandar dekat Ipoh tetapi dilepaskan pada 21 Ogos lalu.

Zul pula bersama-sama juruteknik Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP), Ruslan Sahat, dan dua exco kerajaan negeri Perak dari PKR - Kapt (B) Mohd Osman Mohd Jailu dan Jamaluddin Mohd Radzi, serta bekas Anggota Dewan Undangan Negeri Perak kawasan Bota juga dari PKR, Kapten (B) Usaili Alias - sedang menghadapi 16 tuduhan rasuah yang akan dibicarakan serentak selama tiga hari bermula 11 Februari tahun depan di Mahkamah Sesyen di Ipoh.

-malaysiakini

TP - Yang buat keluar kenyataan ni dah hilang kemana dah? kenapa tak timbul-timbul untuk perbetul atau perjelas keadaan?

Tenggelam dalam "kesilapan" atau tenggelam dalam "sedekah"???

Banyak ke dapat "sedekah" bulan Ramadhan ni Zul Hasan?

Muhyiddin: March is new deadline for Pak Lah to quit

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Sept 26 - Umno vice president Tan Sri Muhyiddin Yassin said today the postponement of the party elections to March next year indicates a new deadline had been set for party president Datuk Seri Abdullah Badawi to step down.

"It was earlier decided 2010, but at today's meeting the president and deputy president indicated that the postponement from December to March is to facilitate earlier transition, you can analyze anyway you want, but as far as I am concern, maybe a new deadline has been set, but let the president make the announcement," he told reporters after the supreme council special meeting today.

"I sense magnanimity in making this decision which is very important for the party," said the International Trade and Industry Minister.

When asked whether he was satisfied with the decision, as it is still unclear whether March 2009 is the new deadline, Muhyiddin said: "There must be some element of trust on the decision made today, there is no need for unnecessary speculation."

"Most importantly, we have to wait before the divisional meetings as the divisions need a clear sign whether the president will defend his position, it is not for me to say, but wait for his announcement," said Muhyiddin.

"Let's not pre-empt what is going to be. I cannot go beyond that," he said.

He added that the postponement reflects the sentiment on the ground and will not affect Abdullah's integrity.

"Whatever decision we make it must not split the party and adversely affect the president's image," said Muhyiddin.

"This is the best time to close ranks, because we have a bigger agenda to bring back the confidence and rebuilding the Barisan Nasional," he added.

Muhyiddin was the first senior Umno leader to urge Abdullah to reconsider the 2010 deadline.

He is also widely speculated to be considering a tilt for the party's deputy presidency.

-TMI

Exit Pak Lah

Reactions: 
SEPT 26 — It is game over for Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

His 2010 transition plan was shredded by his deputy and the Umno Supreme Council today and he was presented with little choice but to accept the exit plan.

The plan calls for the Umno General Assembly and party elections to be postponed from December till March next year. Divisions will still meet from Oct 9 and nominate candidates for top positions in the party.

At a brief press conference after the Supreme Council meeting, Abdullah appeared to suggest as much that the 2010 plan had been dumped.

The Umno president said: "If we want to make it before 2010, it is not an issue."

He also added that he would make an announcement before Oct 9, when party divisions will meet to nominate their candidates for the party leadership.

One name not likely to be considered is Abdullah Ahmad Badawi. He is expected to announce that he will not defend his party president's position, possibly just after the Hari Raya holidays.

He will then stay on as party president and prime minister until March 2009. Presumably he will be given some time to complete some of the reforms he promised Malaysians and then be given a grand send off at the party assembly.

Party vice-president Tan Sri Muhyiddin Yassin, who has been one of those pressuring Pak Lah to step down earlier, said after the meeting, that the postponement of the general assembly was effectively a new deadline for Abdullah to leave office.

The extension of his term of office until at least March will not remove the bitter feeling among Abdullah's supporters that he allowed himself to be outflanked by Najib and other supreme council members,

A day earlier, Najib told Abdullah that the party assembly and elections would be pushed back to June.

This morning, the two men met privately just before the Supreme Council meeting, and it became March.

Even though no words to the effect were uttered by the council, it is clear that they want Abdullah out sooner rather than later.

Pak Lah Kecut: Pemilihan Umno ditangguh hingga Mac

Reactions: 
kemaskini 2:04pm Majlis Tertinggi Umno memutuskan hari ini untuk menangguhkan perhimpunan agung serta pemilihan parti dari Disember ke Mac tahun depan.

Penundaan ini bertujuan memastikan proses peralihan kuasa berjalan lebih awal.

Presidennya Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi bagaimanapun enggan mengulas lanjut tentang peralihan kuasa.

pak lah umno supreme council special meeting 260809 02"Apa juga yang diperlukan, peraturan-peraturan, apa yang hendak saya laksanakan nanti, apa juga, akan diputuskan (bersama) antara saya dan (timbalan presiden) Datuk Seri Najib (Razak),” katanya.

Pemilihan pucuk pimpinan Umno sebelum ini dijadualkan pada 16 hingga 21 Disember depan.

Abdullah turut menafikan mendapat tekanan suapaya peralihan kuasa itu disegerakan, sebaliknya perkara itu, menurutnya, “berkaitan dengan kerjanya” sebagai presiden Umno.

“Tidak ada kena mengena dengan semua itu (tekanan). Ia berhubung kait dengan kerja saya. Apabila kerja habis, habislah.”

Perkara itu juga, tambah Abdullah, tidak ditimbulkan dalam mesyuarat tergempar pagi ini.

“Tidak ada apa-apa. Pada hari ini tidak ada langsung (bincang) tentang perkara itu. Mungkin ada dua, tiga orang yang kata begitu. Tetapi tidak ada satu-satu sebab hendak tekan, sebab mereka tahu hubungan saya dengan Najib baik.

“Dalam apa-apa perkara pun, kami mempunyai persefahaman yang baik. Tidak ada masalah patut timbul dalam perkara ini,” katanya.

Bagaimanapun, mesyuarat perwakilan Umno bahagian akan diteruskan seperti yang dijadualkan mulai 9 Oktober hingga 9 November depan.

Perkara itu diputuskan kerana perubahan tarikh mesyuarat di peringkat itu “tidak membawa kepada apa-apa kebaikan tambahan” kepada parti, tegas Abdullah.

Keputusan itu disifatkan sebagai “bukan sesuatu yang menyusahkan” bahagian dan telah diterima ahli MT.

Abdullah juga berkata, belum memutuskan sama ada akan mempertahankan jawatan presiden.

Bagaimanapun, katanya, beliau akan membuat keputusan mengenainya sebelum mesyuarat bahagian bermula bulan depan.

“Apa-apa keputusan saya akan buat sebelum mesyuarat bahagian,” katanya.

“Bertanding atau tidak, (itu) keputusan saya. Kamu boleh terus meneka tetapi keputusannya milik saya.”

Abdullah memberitahu demikian dalam sidang akhbar selepas mesyuarat tergempar MT selama sejam di ibu pejabat Umno pagi tadi.

pak lah umno supreme council special meeting 260809 03Sebelum itu, Abdullah mengadakan pertemuan empat mata selama setengah jam dengan timbalannya sebelum mesyuarat MT bermula kira-kira jam 11 pagi tadi.

Mesyuarat MT ini merupakan pertemuan kedua pada bulan ini, selepas mesyuarat bulanannya pada 18 September.

Kebiasaannya, mesyuarat MT hari ini juga diadakan pada sebelah petang tetapi kali ini ia diadakan pada sebelah pagi.

Ditanya sama ada beliau akan bercuti, Abdullah menjawab: "Ada banyak kerja nak buat."

Beliau juga tidak berniat meninggalkan Umno dan perkara itu dibuktikan dengan rekodnya bersama parti itu yang "bersih".

“Saya cintakan parti saya. Walaupun pada masa yang sukar saya tidak tinggalkan. Saya tidak pernah menyertai mana-mana parti lain.

"Saya tidak pernah berada atas landasan pembangkang. Tidak ada rekod saya yang menentang parti pun, pada bila-bila masa pun,” katanya ketika ditanya sama ada beliau akan meninggalkan parti itu.

Najib berada di sisi kanan Abdullah sepanjang sidang akhbar tersebut.

-malaysiakini

Radioactive leak: MP blasts Mindef

Reactions: 
Klang MP Charles Santiago hit out at the Defence Ministry's ‘complacency’ regarding the 2006 radioactive leak at Westport, Klang, by the US nuclear-powered submarine
MCPX
USS Houston.

While Japan and Singapore have asked the US for more information on and put into place mechanisms in response to the incident, Mindef has said it has not received any information on it.

Because no report has been lodged on the leak, there is no probe into the matter, Mindef public relations director Col Fadzlette Osman Merican had said.

uss houston ssn 713 los angeles class nuclear submarine 260908“I am appalled to note that the Malaysian Defence Ministry had been complacent about the radioactive leak by the US nuclear-powered submarine USS Houston, which berthed at Westport, Klang from Sept 16-21, 2006.

“This has implications for health, environment and quality of life of my constituents in Klang.

“I call upon Prime Minister and newly minted Minister of Defence Abdullah Ahmad Badawi to investigate the radioactive leak and take the necessary action to overcome any problems that could have developed since two years ago,” Santiago said in a statement today.

Extremely Low Level

In early August this year, reports emerged that the USS Houston - which had also made port calls at Guam, Pearl Harbour, Singapore and Japan - had been leaking when it berthed at Westport between Sept 16-21, 2006.

CNN reported that the US Navy had said that the leak was minor in both volume and radioactivity, and that the radioactivity from the leaks in all foreign ports was “negligible”, at an “extremely low level” and added up to “less than that found in a smoke detector”.

“The trace levels of radioactivity would have no adverse effect on human health, marine life, or the environment,” reported AP quoting an official document released late August.

mtuc cawp water tariff pc 171006 charles santiago“The radiation exposure dose would be less than that received from a routine chest X-ray,” the report added.

Notwithstanding the amount, Santiago said the government still has to carry out due diligence to ensure no future effects of the leaks.

“This is imminent as the cumulative exposure is never seen in a matter of days but manifests itself in years to come,” he said.

He also chided Mindef for saying it had no information on the matter whereas foreign reports said the governments of Singapore, Malaysia and Japan had been given reports of the incident.

Impose Stringent Conditions

The Singaporean government undertook an Integrated Environment Monitoring System (IEMS) at Changi Naval Base which could analyze air and water quality and detect abnormal levels of radiation, Santiago noted.

The ports in Japan, meanwhile, were placed on alert, whereas the Chief Cabinet Secretary Nobutaka Machimura said that a 24-hour radiation monitoring was conducted by the government during the Houston's port call in Japan.

“I urge the new Defence Minister Abdullah Ahmad Badawi to seriously form a team of experts to investigate if the radioactive spill complies with or exceeds the standards set by the United Nations Scientific Committee on the Effects of Atomic Radiation (UNSCEAR) and International Commission on Radiological Protection,” said Santiago.

“The government should impose stringent conditions before the permission to dock is given to nuclear-powered vehicles.

“It must also put in place an independent monitoring system to take readings of air quality, water and sea-bed samples to determine the normal background environmental radiation level. This reading could be used to, in turn, evaluate any abnormal level of radiation.

“Failure to do so would only go to show that Abdullah and the government are not serious about the potential health hazards caused by the radioactive leak to public health, marine life and the environment.

“It would also fail to instil confidence in Malaysia's plan to go nuclear by 2023,” he added.

2 Tahun Kelang Terdedah Dengan Radioaktif..!

Reactions: 
Kementerian Pertahanan harus menjelaskan kebocoran radioaktif dari kapal selama Amerika Syarikat USS Houston di Pelabuhan Kelang sewaktu ia singgah pada 2006.

Kapal selama itu telah mengalami kebocoran selama dua tahun, termasuk sewaktu kunjungannya ke negara-negara Asean dua tahun lepas, tetapi hanya disedari apabila ia pulang ke negara itu tahun ini.

Menurut laporan CNN, tentera laut Amerika Syarikat mengesahkan kebocoran tersebut sejak dua tahun lalu dan telah memaklumkan kepada kerajaan Malaysia dan Singapura.

Ahli parlimen Kelang, Charles Santiago hari ini mendesak Menteri Pertahanan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mendedahkan laporan dari negara kuasa besar itu seperti yang dimaklumkan rakan sejawatnya dari Singapura, Teo Chee Hean.

[Laporan penuh menyusul]

Angkara ISA buat anak isteri tahanan hidup melarat

Reactions: 
SANDAKAN, 26 Sept (Hrkh) - Tiada yang begitu menyayatkan hati apabila menyaksikan pengorbanan yang dilalui Nasimah Jamal, 16, apabila terpaksa membanting tulang empat kerat untuk meneruskan kelangsungan hidupnya sekeluarga.

Di saat remaja seusianya sibuk menimba ilmu di sekolah, Nasimah hanya menghabiskan masanya di kedai menjual telur, selain membantu ibunya, Norhatta Paraji di kedai runcit kecil milik mereka.

Tidak bersekolah


Keciciran tersebut tidak lain dan tidak bukan angkara ISA yang menyelubungi kehidupan mereka sejak empat tahun lalu, di saat ayah kesayangannya ditahan akta rimba itu.

Kesukaran Norhatta menjaga tujuh orang anak sekaligus, menimbulkan rasa trauma kepadanya untuk menghantar anak-anak ke sekolah. Dengan kesempitan hidup yang dialaminya, kekangan kewangan serta masa yang perlu diluangkan bersama anak-anak menjadikan hasrat melihat anak-anak menimba ilmu terpendam begitu sahaja.

"Sejak suami ditahan, saya mengambilalih tugas suami sebagai bapa kepada mereka, selain meneruskan peranan saya sebagai ibu. Bagaimana dalam satu masa, saya terpaksa mencari nafkah, menghantar dan mengambil anak bersekolah, sekaligus menjaga anak kecil saya?" soal beliau ketika krew Harakah menemui beliau di kediamannya di Batu 19, Sandakan, 23 Sept lalu.

Norhatta, memiliki tujuh orang anak, masing-masing berusia lingkungan 16 tahun sehingga lima tahun, yang hanya menghabiskan masa-masa bersama di rumah usang milik mereka.

Menyaksikan episod masa depan mereka yang gelap ini, jelas membuktikan betapa ISA itu bukan saja menafikan hak bapa mereka menjalankan tanggungjawabnya, malah menafikan hak anak-anak untuk mendapat pendidikan sewajarnya.

Malah, Nasimah terpaksa bekerja membantu ibunya dalam meneruskan sisa-sisa kehidupan mereka sekeluarga tanpa belaian kasih sayang seorang ayah.

Biarpun memiliki kedai, berapa sangatlah keuntungan yang diperoleh beliau. Malah, setelah hampir dua jam Harakah mengunjunginya, bilangan pelanggan yang memasuki kedainya tidak sampai tiga orang.

Tidak pernah melawat ayah


Tidak cukup dengan derita yang terpaksa ditanggung, keluarga ini tidak pernah berpeluang melawat ayah mereka yang ditahan di Kemta kerana tidak memiliki dokumen pengenalan diri yang membolehkan mereka tiba di Semenanjung bertemu bapa mereka.

Setelah hampir empat tahun dipisahkan dari bapa, mereka tidak berpeluang melawat bapa yang dirindui. Lebih malang lagi, pihak polis (SB) bertindak merampas sijil kelahiran anak-anak ini, yang berasal dari Filipina.

Hanya surat dari Kemta saban minggu yang menjalinkan ikatan hati dan kasih sayang antara suami dan isteri, bapa dan anak-anak. Dengan surat-surat itulah kerinduan yang tersarat di dada dapat dilepaskan. Namun, ianya sudah pasti tidak terubat begitu sahaja.

Luah rasa rindu


Beberapa hari lalu, anak sulungnya, Nasimah, melahirkan rasa rindu terhadap ayahnya. Nasimah menghantar sistem pesanan ringkas kepada aktivis GMI, Norlaila Othman, menyatakan rasa rindu serta memohon pertolongan agar dapat bertemu ayah tersayang.

Hati siapa yang tidak tersentuh melihat anak-anak kecil ini terbiar tanpa kasih sayang seorang bapa. Walaupun ibunya masih ada, namun kasih sayang ibu tidak mampu menyamai kasih sayang seorang bapa.

Apatah lagi, kekejaman ISA itu bukan hanya memisahkan kasih sayang antara suami-isteri dan bapa-anak, tetapi turut menghimpit kehidupan mereka, serta menafikan hak pendidikan anak-anak.

Menginsafi nasib mereka, khususnya menjelang Syawal yang sewajarnya disambut dengan gembira bersama keluarga, Harakah menunaikan rasa tanggungjawab sosial dengan menyampaikan sumbangan kepada mereka.

Sumbangan hasil derma pembaca Harakah yang budiman, disampaikan sendiri Ketua Pengarang Harakah, Ahmad Lutfi Othman kepada Norhatta bagi meringankan bebanan hidup dan perasaan mereka sekeluarga menjelang Syawal ini.

Pendandan, 3 juvana dituduh kes bunuh, culik pelajar 16 tahun

Reactions: 
Dikemaskini : Seorang pendandan rambut bersama tiga remaja lelaki bawah umur hari ini didakwa di Mahkamah Majistret Johor Baharu atas tuduhan membunuh dan menculik seorang remaja perempuan, Lai Ying Xin, 16, dua minggu lepas.

Teh Kim Hong, 22, dan tiga juvana yang berumur antara 16 dan 17 tahun itu, didakwa bersama-sama membunuh Lai di Lot 2841, Jalan Alor, Bukit Kulai, Kulaijaya antara 9.45 malam dan 12 tengah malam, 11 dan 12 September lalu.

Pertuduhan itu mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan dan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman gantung sampai mati, jika sabit kesalahan.

Kesemua mereka menghadapi satu lagi pertuduhan iaitu bersama-sama menculik Lai di hadapan Hypermarket, Jalan Kulai-Ayer Hitam, Kulaijaya, kira-kira 9.45 malam, 11 September dengan niat untuk mendapatkan tebusan sejumlah RM60,000.

Pertuduhan itu dibuat mengikut Seksyen 3 Akta Culik 1961 dan dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai mati, penjara atau sebatan, jika sabit kesalahan.

Kesemua tertuduh mengangguk kepala memahami pertuduhan yang dibacakan dalam bahasa Mandarin.

Bagaimanapun tiada sebarang pengakuan direkodkan.

Pendakwaan dilakukan oleh Timbalan Pendakwa Raya Ahmad Akram Gharib dan Majistret Nor Shahid Abdul Malek menetapkan 10 Disember ini untuk sebutan semula kes itu.

Menurut laporan media sebelum ini, sekumpulan remaja menculik Lai, membunuh mangsa dan membakar mayatnya di Kulai Jaya pada 12 September lalu.

Penculik berkenaan kemudian menuntut wang tebusan RM33,000 daripada keluarga Lai bagi "membebaskan" pelajar itu.

Keluarga itu membayar tebusan itu - tidak sedar yang mayat mangsa yang sudah mulai reput telah dibuang di kawasan semak di Taman Putri.



Difahamkan mayat Lai dibakar bagi tujuan memusnahkan sebarang petunjuk yang mungkin dapat mengenal pasti pembunuhnya yang memang dikenali oleh keluarga mangsa.



Polis percaya pelajar itu dibunuh dalam tempoh 24 jam selepas dia diculik di depan sebuah pasar raya, tempat dia bekerja sambilan.



-mSTAR Online

Pak Lah, Najib hold 30-min private meeting

Reactions: 
breaking news updated 11.20am Twenty-five of the most powerful leaders in Umno have begun a meeting this morning, where they will sit down to chart a course of direction for the party's future leadership.

Top on the agenda at this morning's supreme council meeting will be the mediation of power transfer from current party president and Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi to his deputy Najib Abdul Razak.

At the outset of the supreme council meeting, both Abdullah and Najib had a private meeting for about 30 minutes. The council meeting only started after this private meeting at about 11am.

abdullah ahmad badawi najib razak pc change portfolio 170908 04The burning questions of when and how are expected to be finalised this morning itself at the council meeting, although party insiders are unsure exactly how much of this 'top-secret' information will be announced later.

But what is clear is that the 2010 power transition plan mooted by Abdullah in July will have to make way for another that allows the 55-year-old Najib to assume the party presidency and premiership of the country sooner - by at least a year.

The next hot topic to be discussed this morning will be the postponement of the party's December annual general assembly.

The supreme council is widely expected to approve the deferment of the annual congress - which this year includes the critical election of top office bearers - to June 2009 at the latest.

New Guns

Umno, the largest and most powerful political party, is the backbone of the ruling Barisan Nasional coalition. The party president and deputy president by tradition take on the premiership and deputy premiership of the country.

Abdullah, the 68-year-old former foreign minister, inherited the top job from Dr Mahathir Mohamad in 2003.

Also known as Pak Lah, Abdullah won the hearts of Malaysians when he first came to power. His consultative and kind ways were a breath of fresh air to all Malaysians, fed up with Mahathir's ham-fisted ways.

But Abdullah's failure to nip in the bud a string of recent controversies, including the coalition's near disastrous showing at the March national polls, led to a decline in his political power.

umno selangor najib muhyiddin event anti pak lah banners 160408 08Proponents for a 'change or perish' in Umno - led by vice-president Muhyiddin Yassin - gained ground, winning crucial support from the grassroots to reject Abdullah's 2010 plan.

Najib, the eldest son of the country's second prime minister Abdul Razak, is the most widely accepted successor for the top post.

He is expected to name Muhyiddin as his number two once it is confirmed that Abdullah will not be defending the presidency.

Pak Lah: Way To Go Or Go Away

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Sept 26 - If the Umno Supreme Council endorses the new transition deal this morning, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi will announce that he will not seek re-election as president but will continue to head the party for at least eight months more until the elections are held.

Judging by behind the scenes discussion over the past 48 hours, there is every reason to believe that the council elders will fight for the plan, which involves postponing elections from December till May or June next year, and Abdullah handing over the reins to Datuk Seri Najib Tun Razak then.

Still, selling the idea of postponing the party polls to the rank and file is not going to be a walk in the park for council members. Many branch and division leaders have expanded a lot of resources and funds on galvanizing their supporters. Having to go through the same expensive process in a few months' time is not going to be an attractive option for them.

In a perverse way, Abdullah’s supporters in the government and Umno are hoping that this new transition plan is jettisoned by the supreme council. They believe that the Najib-inspired idea of postponing the party elections will make the Prime Minister more unpopular on the ground and create the impression that he is willing to stay on even when he does not have the backing of the grassroots.

They also argue that there will be a cloud over his legitimacy to rule and this will be a historical footnote on his years in office. Abdullah’s supporters want him to either seek a new mandate from party members or consider handing over the reins before the party elections in December.

“This plan of postponing the elections is an acknowledgment that Najib cannot control the ground. Pak Lah’s first instinct was to think that the idea was not palatable, but it has been presented to him as the best approach to keep the party together, ‘’ said a senior government official.

Officials in the PM’s camp say that Najib had impressed on him during recent discussions that the new transition plan would allow both of them to focus on tackling problems inside and outside the party. These include Datuk Seri Anwar Ibrahim, Tan Sri Muhyiddin Yassin and Tun Dr Mahathir Mohamad.

The deal on the new transition plan was sealed this week when both of them agreed that, come what may, they would not go up against each other.

-TMI

Hari-Hari Terakhir Kerajaan Barisan Nasional

Reactions: 
BAGAN SERAI 25 Sept. - Tiada perkataan lain dapat diucapkan oleh seorang ibu tunggal yang kematian suami dua tahun lalu melainkan bersyukur apabila mendapat rumah baru menjelang Hari Raya Aidilfitri ini.

Bayangkan, sudah 24 tahun Habsah Zakaria, 56, membesarkan 11 anaknya di sebuah rumah di pinggir tebing Sungai Kurau dan sepanjang tempoh itu mereka sentiasa gelisah setiap kali hujan.

''Kalau tidak ada bantuan daripada beliau, entah macam mana nasib kami, mungkin terpaksa berhari raya untuk kali ke-25 dalam keadaan tidak selesa dan tidak tenteram," katanya selepas menerima kunjungan Mohd. Najmuddin di rumah barunya di Kampung Batu 14 di sini hari ini.

-Utusan Malaysia Online

TP - Kah kah kah kah kah... KERAjaan yang prihatin mengambil masa HANYA 24 TAHUN untuk mengesan keluarga ini... kah kah kah kah kah... itupun lepas negeri Perak jatuh ketangan Pakatan Rakyat...

Hangpa ingat kalau negeri Perak tak jatuh ketangan Pakatan Rakyat, ada can tak keluarga ni beraya buat kali ke 25 dalam keadaan daif macam dolu-dolu?

Syabas Barisan Nasional... hangpa memang haprak... dah nak bungkuih baghu nak berbakti...

Kalau kita perati apa yang KERAjaan Barisan Nasional buat sekarang ni ada sikit persamaan dengan - orang yang zaman mudanya sibuk bermegah-megah dan berpoya-poya, dihujung hayatnya dalam keadaan nazak, orang ini cuba untuk bertaubat...

Sempat tak sempat itu kuasa Allah...

Utusan wajar saman Teresa

Reactions: 

YAN 25 Sept. - Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kedah, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, akhbar Utusan Malaysia wajar menyaman Teresa Kok berhubung kelantangannya menuduh akhbar itu memutarbelitkan kenyataannya pada 19 September lalu.



Menurut Mahdzir, Ahli Parlimen Seputeh merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kinrara itu seharusnya membuat pertimbangan sebelum memberi sebarang kenyataan.



''Seharusnya sebagai ahli politik dia perlu ada kredibiliti untuk menilai apa jua makanan yang diberikan semasa dalam tahanan.



''Dia juga perlu bertanggungjawab ke atas kenyataan yang telah diberikan berhubung isu makanan yang dibangkitkannya tanpa perlu menuding jari kepada pihak lain terutama Utusan Malaysia," kata beliau kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan mangsa banjir di Pertubuhan Peladang Kawasan Guar Cempedak di sini hari ini.



Beliau mengulas desakan para pemimpin pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menggesa Utusan Malaysia menyaman Teresa kerana membuat pelbagai tuduhan tidak benar terhadap akhbar itu.



-Utusan Malaysia Online



TP - Mana la berani Utusan nak saman Teresa Kok... ala... sebelum ni pun Utusan dah putar belit cerita Teresa dah... bukti? baca kat bawah ni ha... pasal isu kat bawah ni, Teresa nak Fail saman sebanyak RM30,000,000,00



Berani ke Utusan???


Klik pada gambar atau [sini] untuk visual lebih jelas

Akhirnya "Hari Malaysia" Diiktiraf Kerajaan Pusat

Reactions: 
KUALA LUMPUR 25 Sept. – Kerajaan bersetuju menjadikan tarikh penubuhan Malaysia pada 16 September sebagai perayaan Hari Malaysia yang akan disambut di seluruh negara.

Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkata, Hari Malaysia lebih signifikan disambut di seluruh negara berbanding sebelum ini sambutan hanya dibuat di Sabah dan Sarawak.

‘‘Hari Malaysia akan dijadikan satu sambutan untuk seluruh negara memandangkan tarikh ini merupakan sejarah penggabungan negeri Sabah dan Sarawak dengan Tanah Melayu,’’ katanya pada sidang akhbar selepas majlis berbuka puasa bersama media di Muzium Negara di sini hari ini.

-Utusan Malaysia

TP - Kah kah kah kah kah... kat sini lain cerita, kat [sana] lain cerita... wartawan bengong atau menteri bengong aku tak tau... yang penting... "Hari Malaysia" akhirnya diiktiraf oleh KERAjaan pusat selepas Pakatan Rakyat menyambutnya terlebih dahulu...

Sapa Kerajaan pusat sebenarnya nih???

Syed Botak vs Murugiah

Reactions: 
KLANG: Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, T. Murugiah mempertahankan tindakannya berhubung isu makanan bagi tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Menjawab kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar kelmarin yang meminta beliau supaya tidak campur tangan dalam urusan kementeriannya, Murugiah berkata, beliau terkejut mendengar komen sedemikian daripada seorang menteri yang senior.

Kata Murugiah, beliau hanya melakukan tugasnya iaitu menerima aduan dan menyelesaikan masalah.

“Kenyataannya (Syed Hamid) yang meminta saya tidak campur tangan dalam urusan orang ramai adalah seperti meminta saya dan 270 kakitangan di Biro Pengaduan Awam supaya tutup kedai.

“Biro menerima kira-kira 180 aduan tentang setiap kementerian daripada Januari hingga Ogos dan bagaimana saya boleh lakukan tugas saya jika saya tidak boleh ‘campur tangan’ dalam kementerian lain,” soal beliau di sini semalam.

“Biro Pengaduan Awam berada di atas semua kementerian lain apabila tiba hal mengendalikan aduan,” katanya selepas melawat SJK (T) Batu Ampat di Jalan Kota Raya di sini.

Syed Hamid semalam berkata, Murugiah tidak sepatutnya mencampuri urusan kementerian lain.

Katanya, tindakan Murugiah bercakap bagi pihak Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok berhubung aduan yang beliau tidak dihidangkan makanan yang sesuai ketika ditahan di bawah ISA adalah seperti menjadi "jurucakap kepada pembangkang."

Murugiah berkata, Syed Hamid sepatutnya bercakap terus berhubung hal itu kepadanya dan bukan memberi komen kepada terbuka.

“Saya cuba melakukan sesuatu yang baik untuk orang ramai, melayan setiap orang dengan adil tanpa mengira sama ada aduan itu daripada kerajaan, pembangkang atau orang awam.

“Sebagai menteri yang baru, saya akan selalu menerima dengan hati terbuka jika beliau (Syed Hamid) mahu membimbing saya atau menunjukkan saya cara terbaik dalam menjalankan tugas saya,” katanya.

Ini adalah kali kedua Syed Hamid meminta rakan-rakan sekerjanya dalam Barisan Nasional (BN) supaya tidak campur tangan dalam urusan kementeriannya.

Awal bulan lalu, beliau mengkritik pemimpin-pemimpin BN yang mempertikaikan keputusannya menahan tiga orang awam di bawah ISA termasuk Teresa.

-mSTAR Online

Samakan habuan seks sedekah, Ahli Majlis Perak disaran bertaubat

Reactions: 
IPOH: Ahli Majlis Daerah Perak Tengah, Zul Hassan, yang menyamakan habuan seks dengan sedekah setelah mendakwa dirinya diperangkap oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) melakukan perbuatan itu dengan seorang wanita dari China, disarankan supaya bertaubat.

Ahli Dewan Undangan Negeri Perak kawasan Sungai Manik, Zainol Fadzi Paharuddin, yang terkejut dan kesal dengan kenyataan itu berkata, sebagai orang Islam, Zul seharusnya faham dan sedar ungkapan yang digunakan itu secara terang telah memalukan umat Islam.

Dalam satu kenyataan di sini hari ini, beliau juga meminta ulama khususnya daripada Pas memberikan nasihat dan mentarbiyyah Zul.

"Janganlah pula selepas ini ulama-ulama Pas mencari dalil dan alasan untuk menutup perkara berkenaan," katanya.

Zul, seorang anggota Parti Keadilan Rakyat (PKR), membuat kenyataan itu selepas mengadakan pertemuan dengan Jabatan Agama Islam Perak (JAIP) untuk meminta jabatan itu menyiasat dan mengambil tindakan terhadap orang tertentu yang kononnya telah memfitnah, menghina dan menganiaya beliau kerana mendakwa dia terlibat dalam skandal seks membabitkan wanita dari China itu.

Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria sebelum ini berkata bahawa kenyataan Zul itu biasanya dikeluarkan oleh orang yang jahil tentang hukum agama selain merupakan satu tindakan yang cukup bodoh jika kenyataan itu bertujuan mempertahankan diri daripada kesalahan yang telah dilakukan.

Zainol Fadzi, yang juga Ketua Pemuda Umno Perak, berkata pengakuan seorang lagi anggota PKR, Fairul Azrim Ismail, 30, bahawa dia (Fairul Azrim) telah mengadakan hubungan seks dengan seorang wanita China juga membuktikan amalan rasuah telah berlaku dalam sebuah kerajaan (Pakatan Rakyat Perak) yang kononnya mengamalkan prinsip kebenaran dan ketelusan.

"Malah kepada Penasihat PKR sendiri, Datuk Seri Anwar Ibrahim, pengakuan tersebut merupakan satu kejayaan besar kepada beliau kerana telah berjaya mendidik anakanak buahnya menjadi berani mengakui perbuatan yang dilarang dalam Islam," katanya.

Fairul Azrim pernah ditahan BPR berhubung dakwaan rasuah dan seks membabitkan sebuah projek pembangun di Seri Iskandar dekat sini tetapi dilepaskan pada 21 Ogos lalu.

Zul pula bersama-sama juruteknik Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNP), Ruslan Sahat, dan dua Exco Perak dari PKR, Kapten (B) Mohd Osman Mohd Jailu dan Jamaluddin Mohd Radzi, serta bekas Adun Bota juga dari PKR, Kapten (B) Usaili Alias, kini menghadapi 16 tuduhan rasuah yang akan dibicarakan serentak selama tiga hari bermula 11 Februari depan di Mahkamah Sesyen di sini.

PKR Perak dijadual mengadakan satu sidang akhbar berhubung kontroversi kenyataan Zul dan pengakuan Fairul Azrim itu di sini pada 10 pagi esok.

-mSTAR Online

TP - PKR kene kaji balik kedudukan orang kurang akal macam ni dalam Majlis. kalau dah yang ada jawatan tunjuk contoh "pemikiran" kafir lakhnat (kafir lakhnat je yang anggap seks tu sebagai "sedekah") , apa la yang nak diharap?

Buat rosak anak bangsa je...

Khak Ptuih..!

KJ HadHari Kena Sabotaj

Reactions: 
KOTA BAHARU: Naib Ketua Pergerakan Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin turut tidak terlepas daripada dirinya disabotaj oleh pihak tertentu yang menyekat anggota parti bertemu dengannya.

Ahli Parlimen Rembau itu, yang menawarkan diri bertanding Ketua Pemuda UMNO, berkata beliau mempunyai bukti di setengah tempat pada majlis yang dihadirinya wujudnya pihak meminta anggota Umno tidak pergi ke majlis berkenaan.

"Saya ada bukti ada yang cuba menyekat anggota Umno daripada mengenali pemimpin mereka.

-mSTAR Online

TP - Kah kah kah kah kah... oit KJ... sebenaqnya hang bukan kena sabotaj... kenyataannya ialah depa memang tak suka dekat hang... awat itu pun tak leh nak pikiaq?

Kalau depa suka kat hang, orang ugut bunuh pun depa bantai pegi jugak jumpaq hang... ni bila depa dah tak suka, orang halang pulak... lagi la oi... kecik tapak tangan...

Kalau kat Kelantan tu hang tok sah nak kencing la... tak dak sapa-sapa suka kat hang KJ oi... orang Kelantan bukan bodo macam hang... walaupun depa tak dak kelulusan Oxford macam hang, tapi akai depa dapat pokiaq lagi jelas dari hang...

KJ Bodo..!


Lagi Kuil Diroboh MPAJ

Reactions: 
KUALA LUMPUR: MIC hari ini membidas tindakan Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) yang meroboh sebuah kuil Hindu di Ampang awal bulan ini.

Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu dalam satu kenyataan hari ini berkata, Majlis Kerajaan Tempatan perlu memberi notis dan tanah yang mencukupi untuk sesebuah kuil dipindahkan sebelum mengambil keputusan merobohkannya.

Beliau mengulas laporan akhbar hari ini tentang perobohan Kuil Sri Maha Kaliamman di Kampung Tasik, Jalan Baru, Ampang, pada 9 September lepas.

Ahli Parlimen Ampang, Zuraidah Kamarudin apabila dihubungi berkata, kuil berkenaan tidak sepatutnya diroboh dan terdapat prosedur tertentu yang perlu dipatuhi sebelum kerja meroboh dilakukan.

Katanya, MPAJ meroboh kuil tersebut tanpa kebenaran kerajaan negeri.

Beliau berkata, kerajaan negeri sedang berbincang dengan MPAJ berkenaan isu tersebut dan tindakan lanjut akan dibuat selepas siasatan menyeluruh diadakan.

"Kita telah berjumpa pihak pengurusan kuil berkenaan dan penduduk Hindu setempat dan telah menerangkan keadaan sebenar kepada mereka.

"Mereka faham dan bersetuju untuk bersabar sehingga siasatan selesai dijalankan," katanya.

-mSTAR Online

TP - Tak abis-abis lagi buat keje bodo... prosedur ada, ikut la prosedur... ni la bangang PBT ni... kalau kene hat dia, semua kita nak kene ikut prosedur... bila kene tang kepentingan orang lain... prosedur kepala pak depa hat depa pakai...

Saje buat bodo atau saje nak wat kacau?

Bagaimana Kerajaan Kira Minyak Mentah Semasa? 政府如何算国原油价格?

Reactions: 
来西亚新的油价 = RM2.45?到底政府是怎么算世界油价的?
Harga terbaru minyak Malaysia adalah RM2.45? Bagaimana Kerajaan mengira harga sebenar minyak dunia?

而且沙里尔表示,,此次的油价降幅实只有7仙,惟内决定再一笔款,燃油价格的降幅可达到10仙。
及政府为此需增加多少的外款,沙里尔表示,他手上并没有个数据,但据他所了解,“大是160令吉”。
Sharil turut berkata, sebenarnya keturunan minyak kali ini hanya 7sen tetapi kerajaan telah memberikan subsidi supaya minyak diturunkan sebanyak 10sen.
Ditanya jumlah sebenar yang ditanggung kerajaan kali ini, Sharil berkata tiada maklumat di tangan tapi dianggarkan kira kira 16 billion ringgit Malaysia.

我来看一个单的数学
九月平均油价为 1桶 = USD$ 105.00
USD$1 = RM3.45
1桶油 = 158.9873 litres
1 公升的油价为
US$ 105 X 3.45 / 158.9873 = RM2.27/litre

Marilah kita lihat soalan matematik mudah...
Harga minyak di bulan September kira kira 1 barrel = USD$ 105.00
USD$1.00 = RM3.45
1 barrel = 158.9873 litres
maka harga 1 liter minyak sebenarnya
US$ 105 X 3.45 / 158.9873 = RM2.27/litre

在的油价是 RM2.45
到底政府是怎么算术的?
Tapi harga minyak Malaysia = RM2.45?
Bagaimana angka ini diperolehi?

我来看新加坡的油价(石油口国)
Marilah kita lihat harga minyak negara jiran kita Singapura (negara pengimport minyak)

2005
Malaysia = RM1.60 Singapore = $1.50
2006
Malaysia = RM1.92 Singapore = $1.80
2008
Malaysia = RM2.78 Singapore = $2.20
Today Singapore Crude Oil Price
$1.80/$1.90

所以???
maka???


*ref:
1 barrel = 158.9873 litres [Wikipedia]
USD$1 = RM3.45 [Malaysia Currency Calculator]
汽油及柴油明日降10仙 [MalaysiaKini]
Harga minyak turun lagi 10 sen [MalaysiaKini]

-Go! Malaysian...

Penutup Sambutan Bulan Kemerdekaan Ditangguh Ke 18 Okt - Shafie

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 26 Sept (Bernama) -- Majlis penutup sambutan bulan kemerdekaan Malaysia yang lazimnya disambut pada 16 Sept setiap tahun akan diadakan pada 18 Okt ini.

Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal berkata penangguhan tarikh sambutan itu dibuat berikutan bulan Ramadan.

"Sambutan tahun ini dijadual diadakan di Sabah," katanya kepada pemberita pada majlis berbuka puasa bersama media di Muzium Negara di sini.

TP - hehehe... tunda sebab bukan Ramadhan ye? hehehe... buat kat Sabah ye? hehehe... tau dah...

Habaq je la nak amik ati penduduk Sabah dan Sarawak sebab dah berpuluh tahun hangpa dok nafikan kepentingan Sabah dan Sarawak dalam pembentukan negara Malaysia... ala... nak cover balik la tu...

Mentang-mentang Pakatan Rakyat iktiraf secara rasmi kepentingan penglibatan Sabah dan Sarawak dalam pembentukan Malaysia hari tu kan?

Ni kira nak tunjuk yang KERAjaan Barisan Nasional pun prihatin la ye kan?

Hehehe... sempoi... baguih... teruskan meniru apa yang Pakatan Rakyat buat... lagi banyak hangpa meniru Pakatan Rakyat... lagi rakyat nampak kelemahan KERAjaan Barisan Nasional.

Dari Jauh

Reactions: 
I.S.A IBNU AMIR

Dari jauh di perhatikan politik negara berada dalam tahap yang menakutkan.

Suasana tidak tenteram walaupun pada permukaan seolah-olah tiada apa yang berlaku.

Suasana ini terjana apabila pihak Pakatan Rakyat menang dan membentuk kerajaan di 5 negeri dan telah menafikan segala andaian kelemahan Pakatan Rakyat.

Pihak yang sentiasa menang agak begitu cemas dan berpecah pecah dengan menuduh satu sama lain.

Musuh menjadi karib, yang karib menjadi seteru, begitulah politik tanpa akal dan moral.

Justeru itu penahanan 3 orang dibawah ISA, undang2 tahan tanpa bicara dan had masa, menyemarakan lagi ketidaktentuan politik rakyat, kerana kenapa orang penguasa yang terang-terangan mengocak ketenteraman kaum terlepas dari tindakan undang2 negara? kecuali undang2 parti?.

Orang yang menghunus keris dengan pelbagai slogan perkauman terus menghingapi singgahsana kerajaan. Apakah ini bukan zalim?

Di tambah lagi dengan gendang perang Pakatan Rakyat untuk membentuk Kerajaan Pusat dengan cara lompatan kijang telah menjadikan lebih panik bagi pihak penguasa. Amaran panglima ATM jugak mengundang persoalan.

Penguasa seolah2 hilang arah dan tujuan, soal pentadbiran, soal keselamatan dan kepolisian, soal kedaulatan negara, soal ekonomi rakyat, soal nasib kaum yang lemah bukan menjadi agenda harian lagi, semua berkisar pada kuasa dan peralihan kuasa. Dari TPM sampai kepada JKKK.

Dalam sejarah politik negara, PAS dan DAP pernah kalah teruk tetapi masih mampu membaiki kelemahan dengan satu agenda dan persefahaman.

Penguasa mungkin sukar untuk pulih dan persefaham mungkin sebab habuan semakin sengit untuk di perolehi.

Ini adalah sejarah bagi rakyat Malaysia untuk faham "Ketidakstabilan Kerajaan", bukan kerana faktor luaran tetapi servisif dari kalangan anggota parti sendiri.

Politik negara hari ini semakin hanyir! Semoga di bulan Ramadan Kareem ini sama2 kita doakan semoga "Negara kita dijauhi dari malapetaka api perkauman yang akan membakar segala kemakmuran dan kebaikan" Ameen Ya Allah.

Pulau Pinang antara pertama di dunia laksana jalur lebar WiMax

Reactions: 
PULAU PINANG: Pelayaran internet wayarles melalui WiMAX (Gelombang Mikro yang boleh Saling Kendali ke Seluruh Dunia) akan menjadi satu kenyataan di negeri ini seawal Disember ini.

Kerajaan negeri ini hari ini menandatangani satu perkongsian usahasama dengan Packet One (Malaysia) Sdn Bhd (P1) untuk membolehkan syarikat itu membekalkan infrastruktur bagi WiMAX di negeri ini.

Ketua Menteri Lim Guan Eng berkata, perkhidmatan wayarles canggih itu akan menjadikan Pulau Pinang bandar raya pertama di dunia melalui pengalaman jalur lebar semasa bergerak.

Katanya, WiMAX, satu teknologi telekomunikasi yang bermatlamat menyediakan data wayarles pada jarak yang jauh dalam pelbagai cara dan dari hujung ke hujung pada akses sepenuhnya, akan menjadikan Pulau Pinang selangkah lagi lebih dekat sebagai negeri maju sepenuhnya.

Bercakap di previu WiMAX@Penang di sini hari ini, katanya P1, sebuah anak syarikat Green Packet Bhd dan salah satu dari syarikat telco yang pertama di dunia, merupakan salah satu rakan kerajaan negeri dalam projek Wireless@PENANG yang dilancarkan pada minggu lepas.

Di bawah projek Wireless@PENANG, salah satu inisiatif ICT kerajaan negeri, seleuruh negeri itu akan dihubungkan kepada internet dalam tempoh 18 hingga 24 bulan.

Lim berkata, sebagai sebahagian daripada projek itu, WiFi Percuma Pulau Pinang telah dilancarkan pada minggu lepas untuk menyediakan perkhidmatan jalur lebar wayarles percuma yang menyasarkan orang ramai, yang termasuk kawasan yang kurang liputan dan komuniti disekitar tempat makan yang popular, di kampus dan kawasan perumahan berpendapatan rendah.

"Projek itu akan meliputi seluruh negeri, yang termasuk Seberang Prai menjelang September 2010, jika tidak lebih awal dan perkhidmatan jalur lebar wayarles, yang menyandarkan isyarat WiMAX P1, yang berada pada jarak kirakira 30 km dari setiap tapak dan akan menyokong tahap mobiliti yang lebih tinggi kerana para pengguna tidak terikat lagi kepada "hotspot" kerana mereka akan bebas bergerak dan disambungkan secara serentak.

"Sama seperti perkhidmatan jalur lebar komuniti WiFi percuma Pulau Pinang yang kita umumkan pada minggu lepas, WiMAX@Penang akan turut dilancarkan tanpa sebarang pelaburan modal dan perbelanjaan operasi oleh kerajaan negeri," katanya.

Lim berkata, projek itu dipacu 100 peratus oleh sektor swasta dan mereka yang diiktiraf sebagai rakan projek Wireless@Penang akan mendapat sokongan penuh dan kemudahan oleh kerajaan negeri.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif P1 Michael Lai berkata syarikat itu menjangka mengembangkan liputannya ke 70 peratus daripada negeri Pulau Pinang menjelang akhir tahun depan.

Katanya, perkhidmatan WiMAX itu akan dilaksanakan dalam dua fasa dan syarikat itu akan membelanjakan lebih RM20 juta ke atas projek itu.

"Dengan menjadi sebuah negeri WiMAX, Pulau Pinang dengan mudah boleh memperkenalkan tapak Warisan Dunia UNESCO dan membawa pelaburan langsung asing berkelas dunia ke negeri ini," katanya.

-mSTAR Online