Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, October 04, 2008

MB: Kuota baru rumah tidak nafi hak kaum lain

Reactions: 
Penetapan kuota bagi semua jenis rumah untuk Bumiputera di Kedah, yang dinaikkan daripada 30 peratus kepada 50 peratus, tidak menafikan hak mana-mana kaum, kata Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Katanya, dasar baru itu telah dipersetujui anggota majlis mesyuarat kerajaan negeri bagi memastikan setiap rakyat terutama golongan kelas pertengahan mampu memiliki rumah sendiri.

"Keputusan ini juga dibuat selepas kajian mendapati masih ramai bumiputera tidak dapat membeli rumah kerana kuota itu tidak mencukupi.

"Majoriti 1.5 juta (daripada kira-kira dua juta rakyat) adalah orang Melayu dan yang lain campuran India, Cina dan lain-lain dan kita ada banyak bukti apabila orang (Bumiputera) hendak beli rumah, pemaju kata sudah habis dijual," katanya dalam laporan Bernama.

Azizah memberitahu pemberita demikian di majlis rumah terbuka sempena sambutan Aidilfitri di kediaman rasminya di Sri Mentaloon, di Alor Star hari ini.

Beliau diminta mengulas kenyataan Pengerusi Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (Rehda) Kedah Ricque Liew dalam akhbar hari ini yang mendakwa syarikat pemaju mungkin gulung tikar jika kerajaan negeri tidak memansuhkan dasar baru itu.

Liew yang mahu kerajaan negeri mengikut dasar kuota nasional 30 peratus mendakwa, langkah itu akan menyebabkan keuntungan penjualan balik hartanah yang dibeli oleh Bumiputera mengikut harga pasaran terhad.

Sementara itu, Azizan berkata kerajaan negeri juga mahu pemaju perumahan membina lebih banyak rumah mampu milik seperti kos sederhana berbanding berharga tinggi mencecah RM300,000 supaya mampu dibeli golongan pertengahan khususnya di bandar.

"Kerajaan nak pastikan rakyat mampu miliki rumah, kalau harga rumah lebih RM250,000, warganegara asing sahaja akan beli.

"Keputusan ini juga adalah demi kepentingan orang ramai tapi kalau cakap pasal keuntungan, memang (pemaju) akan tutup (gulung tikar). Tapi tak mungkin mereka akan tutup," katanya.

-malaysiakini

Police report against Dr M for 'causing economic woes'

Reactions: 
A salesman has accused former prime minister Dr Mahathir Mohamad’s past and present actions for having caused Malaysia to suffer from economic problems.

Wee Fwen Szuh, 32, from Gombak, Selangor made the allegations in a police report at the Gombak district police headquarters at 11.12am yesterday.

The report starts off by saying that Wee represents a group of concerned citizens who wants the police to investigate Mahathir for “merosakan dan menjahanamkan (spoiling and destroying)” the economy.

Wee states in his report that Mahathir did so by approving bailouts for Pewaja Steel for RM13 billion, a RM2 billion bailout for a shipping consortium owned by his relative and bailing out Malaysian Airlines.

Enriching Son

Wee also accused Mahathir of enriching his second eldest son Mokhzani. He claimed in the report that Mokhzani is one of the top 10 richest individuals in Malaysia.

“Dr Mahathir has also made sweeping statements against Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi to the point that the economy is now affected,” he added.

According to Wee, the issues which Mahathir had raised were Abdullah’s involvement in the ‘Oil-for-food’ scandal and campaigning against Umno and Barisan Nasional.

“(Mahathir) made statements that the people should reject Umno and Barisan though he was campaigning for his son Murkhriz. His actions has caused uneasiness among Malaysians,” he added.

Malaysiakini had obtained a copy of the report but repeated attempts to contact Wee for clarification were unsuccessful.

Petanda PM tidak bertanding presiden

Reactions: 
Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi akan membuat pengumuman Khamis ini sama ada akan bertanding mempertahankan jawatan presiden Umno atau sebaliknya.

Dan keputusan Naib Presiden, Datuk Seri Mohd Ali Rustam dan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menwarkan diri bertanding jawatan timbalan presiden dianggap petanda perdana menteri tidak akan bertanding presiden Mac depan.

Semalam, Zahid berkata beliau menawarkan diri berdasarkan telahan bahawa Datuk Seri Najib Tun Razak akan mengambil alih jawatan presiden Umno.

Mohd Ali pula berkata, beliau sedia bertanding sekiranya ada kekosongan jawatan timbalan presiden parti.

Para pemerhati politik melihat perkembangan terbaru itu sebagai petanda bahawa Abdullah akan mengumumkan sebelum 9 Oktober ini - tarikh bahagian mula bersidang - tidak akan mempertahankan jawatan presiden.

Ini memandangkan kedua-dua merupakan 'orang dalam' yang pastinya mengetahui perkembangan terkini dalam Umno dan kerajaan.

Sebanyak 191 bahagian Umno akan bersidang selama sebulan sehingga 9 November depan untuk memilih kepimpinan di peringkat bahagian serta membuat pencalonan untuk jawatan tertinggi parti.

Mesyuarat bahagian itu juga akan memilih perwakilan yang bakal mengundi Mac nanti.

Setiap bahagian akan menghantar 13 perwakiilan - enam terdiri daripada pemegang jawatan utama bahagian yang turut dikenali sebagai G6.

Manakala tujuh lagi akan dipilih dalam mesyuarat bahagian, yang juga dikenali sebagai G7.

Tidak bertanding

Majlis Tertinggi (MT) Umno - dalam satu mesyuarat khas baru-baru ini - memutuskan untuk menangguhkan pemilihan parti dari Disember kepada Mac tahun depan.

Bagaimanapun, ia memutuskan mesyuarat bahagian diteruskan seperti jadual - dari 9 Oktober hingga 6 November depan.

Dalam sidang akhbar selepas mesyuarat khas tersebut, Abdullah belum mengesahkan akan bertanding jawatan presiden, tetapi beliau dijangka membuat pengumuman mengenainya pada bila-bila masa sebelum 9 Oktober.

Sebelum ini, Abdullah telah bersetuju untuk menyerahkan kuasa kepada Najib pada pertengahan bulan Jun 2010.

Bagaimanapun, tempoh waktu tersbut dianggap terlalu lama dan pemimpin akar umbi serta beberapa pemimpin utama Umno, termasuk di kalangan ahli MT mahu ianya dipercepatkan.

Abdullah menerima tekanan supaya melepaskan jawatan presiden dan perdana menteri selepas Barisan Nasional, khususnya Umno kalah teruk dalam pilihanraya umum Mac lalu.

Dalam pilihanraya itu, BN kembali berkuasa tetapi gagal mempertahankan majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat.

Kebimbangan ahli

Pada masa yang sama BN turut kehilangan lima negeri kepada pembangkang - Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor manakala PAS mempertahan Kelantan dengan majoriti lebih besar.

Tekanan terhadap BN semakin berat apabila Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendakwa lebih 30 ahli parlimen BN akan menyertai Pakatan Rakyat.

Anwar mendakwa beliau boleh menubuhkan kerajaan baru pada 16 September lalu tetapi ia tidak menjadi kenyataan.

Namun begitu, kebimbangan tetap dirasai di kalangan ahli Umno serta pemimpin parti komponan BN yang lain, mengenai kemungkinan dakwaan Anwar itu akhirnya akan menjadi kenyataan.

Ekoran itu, mereka mahu kepimpinan tertinggi Umno bertukar tangan kepada Najib supaya parti itu dapat memulih sokongan rakyat dan kekal menjadi tunggak utama BN.

Berikutan itu, tersebar desas-desus yang mengatakan Abdullah tidak akan mempertahankan jawatan presiden dan diambil alih Najib.

Seorang lagi pemimpin Umno yang telah menyatakan kesediaan bertanding jawatan presiden ialah ahli parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah.



-malaysiakini

AirAsia may go private

Reactions: 
AirAsia, the region's largest low-cost carrier, said Saturday it is exploring "various options", following a newspaper report that it may soon be privatised.

"We have continuously been exploring various options at both shareholders and company level," Kamarudin Meranum, group deputy chief executive officer told AFP.

"There is nothing to confirm at the moment," he said in response to the report in business newspaper The Edge.

"(AirAsia) has generated a lot of interest but there has always been scepticism about its business model from investors looking at short term returns," the weekly cited an unnamed source as saying.

Kamarudin said the management was focused on ensuring the carrier, a listed company, remained profitable during challenging times.

"We are the controlling shareholders. We still feel the company has a lot of potential. We are a fairly young carrier," he said.

AirAsia had room to expand and was concentrating on building an infrastructure to ensure growth and profit, he added.

But Kamarudin said since AirAsia was listed, "we must be cautious of any statements we make in relation to any development within the company".

Load Factors Fall

AirAsia's controlling shareholder is Tune Air Sdn Bhd, which held 30.7 percent of its shares as at end-March this year.

Tune Air's shareholders are AirAsia chief executive officer Tony Fernandes and Kamarudin himself.

Global airlines are expected to post a combined loss of US$5.2 billion in 2008 on a "toxic" combination of high oil prices and falling demand, the International Air Transport Association (IATA) warned last month.

air asia plane 280907Passenger load factors - the ratio of arriving and departing passengers to arriving and departing seats - fell to 79.2 percent from the 81 percent recorded over the same period last year as capacity growth outpaced demand, it said.

Since beginning of the year, AirAsia shares have lost 23 percent while the Kuala Lumpur Composite Index shed 30 percent.

AirAsia said in August its net profits plummeted 95 percent in the second quarter compared to a year ago, blaming high fuel costs and foreign exchange losses.

The company, launched in December 2001 with just two aircraft, has become the region's biggest low-cost carrier and been imitated by national carriers and other low-fare start-ups.

Raya reports: Hindraf to sue Utusan

Reactions: 
The Hindu Rights Action Force (Hindraf) is set to slap local Malay daily
MCPX
Utusan Malaysia
with a million ringgit suit over its reports and commentaries yesterday on the movement.

It is now discussing the matter with its lawyers and would file the suit soon, national coordinator RS Thanenthiran said

According to him, Hindraf is very disturbed by the Utusan reports which he claims were tainted by lies and distorted facts on the movement’s visit to the prime minister’s Hari Raya open house in Putra World Trade Centre on Wednesday.

He said Utusan front page report yesterday under the headline – ‘Hindraf Keterlaluan’ (Extreme Hindraf) was unfair and communal, and seems to suggest that the movement was made of extremists out to disrupt Muslim festivals and pour scorn on Islam.

Criticising another article - Baharom Mahusin's commentary in his ‘Cetusan’ column in the same edition, Thanenthiran said the writer was unfair in his criticisms, was also inciting racial hatred and instigating communal conflict.

pm open house 011008 small hindrafHindraf was particularly offended by Baharom’s comment which stated that ‘ Kalau penyokong Hindraf melakukan penghinaan seumpama itu di kawasan-kawasan pendalaman yang menjadi kampung halaman orang Melayu, mereka sudah pun diajar tentang makna dan akibat berperangai kurang ajar.’ (If Hindraf supporters pour such insults in the interior areas dominated by Malays, they would have been taught a lesson on the meaning and consequence of misbehaviour.)

Thanenthiran asked, "What is the writer trying to instigate here?
‘Communal conflict? Racial hatred?".

"Baharom’s comment was most unprofessional and unethical", Thanenthiran told a press conference in Butterworth.

No Visit In Kepala Batas

Due to the negative publicity given to its Hari Raya visit on Wednesday, Hindraf had cancelled its plan to pay a visit to Abdullah Ahmad Badawi's open house in Kepala Batas, Penang today (Saturday) merely to avoid being wrongly accused again of ‘causing disturbances.’

The movement does not want its noble anti-ISA cause and humble pleas to the government to release its detained leaders to be politicised by certain irresponsible quarters.

Five Hindraf leaders - P Uthayakumar, 47, T Vasanthakumar, 35, M Manoharan, 47, R Kenghadharan, 41, and V Ganabatirau, 35 are currently detained under the Internal Security Act since last Dec.

Thanenthiran called on all Hindraf activists and supporters from the northern states not to attend the open house, insisting however that the movement was not cowed by the unfair criticisms made by government ministers and certain segments of the media.

He slammed Ministers Syed Hamid Albar and Shafie Apdal for distorting facts and lying to the public about the event.

"They lied that we submitted a memorandum to the prime minister and were wrong to equate our visit with an insult to Malays and Islam," he said, adding that Hindraf has always advocated racial harmony and unity among Malaysians.

He reiterated that Hindraf has notified the prime minister's office of the movement’s intention and purpose to visit his open house during Hari Raya by submitting an official letter to Abdullah’s senior personal assistant Ahmad Yaakob.

"Ahmad acknowledged receipt of the letter and told us that Hindraf was also welcomed to attend the open house," he said, adding that he was bemused with Abdullah’s claim to the media that he knew nothing about it.

Botak Ugut HINDRAF

Reactions: 
KUALA LUMPUR 3 Okt. – Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar memberi amaran keras kepada pertubuhan haram Hindu Rights Action Force (Hindraf) supaya tidak menjadikan toleransi antara agama dan kaum di negara ini sebagai ‘bahan uji kaji’.

Katanya, tindakan mereka menyerbu majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Perdana Menteri dan Menteri-Menteri Kabinet beragama Islam kelmarin adalah satu bentuk provokasi yang melampau dan menakutkan.

Sehubungan itu, beliau mengingatkan penyokong Hindraf supaya tidak menyalahkan orang lain sekiranya pihak berkuasa bertindak kerana perbuatan mereka itu bertentangan dengan tatasusila.

“Jangan uji banyak sangat tahap toleransi, mereka kena fikir perasaan orang lain. Janganlah hingga melampaui batas.

“Mereka tidak sensitif dengan agama orang lain dan itu bukannya ajaran agama Hindu,” katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

-Utusan Malaysia Online

TP - Oi botak... sape yang buat "ujikaji"? 1st botak kene siasat Satim Diman, 2nd botak kene siasat Khir Toyol, 3rd botak kene siasat Ahmad Ismail, 4th... botak boleh pi mampuih..! bila orang parti hang dok main isu kaum, main isu agama, hang diam macam babi kene sodom... bila orang dari parti lain tuntut hak depa hang cakap depa buat experiment... hang elok jadi babi la botak...

Hang ni makin lama aku tengok dah makin gila dah kenyataan hang... banyak kenyataan datang dari kepala lutut bukan dari kepala hotak... ops sorry... aku rasa botak tak dak otak...

Botak bangang..!

Kereta api berkembar KL-Ipoh operasi 1 Disember

Reactions: 
KUALA LUMPUR: Khidmat tren penumpang antara bandar menghubungkan Kuala Lumpur-Ipoh menggunakan laluan kereta api berkembar dengan kekerapan 10 perjalanan setiap hari, akan mula beroperasi 1 Disember ini.

Perkhidmatan secara shuttle itu dijangka mampu membawa 3,040 penumpang setiap hari dengan masa perjalanan antara kedua-dua bandar raya berkenaan boleh dikurangkan kepada dua jam lima puluh minit.

Bagaimanapun, khidmat itu hanya sementara sebelum digantikan Set Kereta Api Elektrik (ETS) yang dijangka mula digunakan pada 2010.

Zaid: Minister For The Wrong Reason

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Oct 4 — Amid widespread speculation over his political future, Datuk Zaid Ibrahim has criticised his own party Umno for contributing to race relations problems.

He also urged Umno to engender a more fair-minded administration, and lead the Malays towards having better race relations with non-Malays.

Speaking to the mass-circulation Chinese-language Sin Chew Daily in his most extensive interview since resigning as a member of the Cabinet recently, Zaid also called for more open debates over "sensitive issues”.

He also pointed out that the results of the March general election were a clear message from the people that they wanted change, but the government had failed to change.

The former minister in the Prime Minister's Department, who resigned in protest against recent Internal Security Act arrests, said he had joined the government for the wrong reasons.

"I became a minister for the wrong reason. That reason was reform, but I have failed.

"I thought they would no longer use the ISA. I thought the government would be more open to the rule of law and the constitution, but I was wrong."

There has been, in recent weeks, intense speculation over the political future of Zaid, but the Umno man did not address the issue in his interview with the Chinese-language daily.

But he was highly critical of the "culture of fear" in Malaysia, which he appeared to blame on Umno and the ruling Barisan Nasional coalition.

"When we face an issue we cannot discuss it, we cannot debate it. We only use fear or we take to the streets. That is not the way things are done in a mature society," he said.

He said the leadership style of "those with political power" had resulted in race relations being a sensitive issue even after 50 years of independence.

The former minister said race politics had been constantly used because it was easy to get support that way.

"Umno feels that it is a party needed by the Malays. Umno leaders keep telling the Malays that they are constantly in danger and therefore need Umno.

"They always feel that only they know what is good for the Malays."

He said there was no need for "real Malays" to feel any fear or insecurity.

The real question, he said, was that too many people did not understand or respect the historical fact that for the last 100 years, the Malays, Chinese and Indians have contributed to nation-building.

He said Malaysia's status today as the 19th largest trading nation in the world was due to the contributions of all races.

Zaid also felt that under today's circumstances, a "May 13" race riot is not likely to happen again.

"I am not afraid of the Chinese being smart, because I too am smart. We keep talking about the Chinese having more shops and how we should be worried. The fact is we should not be worried. We should think of how to catch up," he said.

He added that it was no longer necessary for "one party to represent one race" anymore.

-TMI

Other half of money-flow story

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Oct 4 — Datuk Seri Anwar Ibrahim thought he could take a swipe at the government at a forum in Hong Kong recently when he said that for the first time, Malaysian investment abroad had exceeded inward foreign investment in 2007.

However, it is not as alarming as it sounds. Anwar only told the audience half the story. The document he quoted from — the bulky United Nations Conference on Trade and Development's World Investment Report 2008 — should have been quoted in context.

What Anwar left out was the fact that both Malaysia's inflows and outflow growth had been positive, with outflows growing faster than inflows. Since early 2000, the foreign direct investment inflow and outflow gap has been narrowing, reaching near parity in 2006.

This trend was in line with what was happening in many of the developing economies in South, East and Southeast Asia. FDI outflows in these regions reached a new high of US$150 billion.

Malaysia
's outflow alone surged 82 per cent to more than US$10 billion. In terms of FDI stock, the trend towards reverse investments was also reflected in a 61 per cent spike in outward stock. In the same period, inward stock grew 42.5 per cent.

FDI outflow from Malaysia is not capital flight. It is the outward flow of funds by increasingly savvy home-grown transnational companies (TNCs) with strong balance sheets and confidence, which have decided to diversify outwards.

The very same thing happened to India in 2007 when Indian companies pumped US$15 billion into overseas ventures — surpassing foreign direct investment inflows in the country.

The Unctad report mentioned the growing number of TNCs in developing nations that are playing an increasingly prominent role in the infrastructure development of other developing countries.

Of the top 100 non-financial multinational firms from developing countries ranked by foreign assets in 2006, Malaysian giants Petronas, YTL Corporation, Genting, Telekom, Sime Darby and Maxis featured prominently.

The favourable economic situation at home in 2007 led many of these Malaysian giants to invest vigorously abroad. Some companies reinvested super profits from the commodities boom abroad.

Many of these multinational companies also took advantage of the ringgit's strong performance in 2007, which saw it increase in value from RM3.53 to RM3.31 to the US dollar.

Looking back, the quantum leap in FDI outflow also happened between 1993 and 1996 when the ringgit appreciated from RM2.70 to RM2.52 to the dollar.

It is still questionable whether the trend will continue. If it does, it would be good for Malaysia. It will be able to hedge its bets against a potential weakening of the ringgit, the downward trend of commodity prices and increasing costs at home due to spiralling inflation.

However, before Malaysia Inc starts to celebrate its status as a global player, it has to remember that the biggest overseas investor of all — the United States — is also the biggest FDI recipient.

Malaysia
has to try its best to attract FDI amidst heavy competition from other developing countries. Its fall on the Inward FDI Performance Index to 71st position last year from 67th in 2006 is a cause for concern, even as its FDI inflow increased by 39 per cent to just over US$8.5 billion.

The political crisis in Malaysia has pushed the local stock market index from an all-time high of 1,524 points in January to just above 1,000. The cut in projected growth rates to 4.6 per cent by the Malaysian Institute of Economic Research amidst an inflation rate of 8.5 per cent is cause for concern for many foreign investors.

So, if Anwar ever wants to take a swipe at the government, he should at least remind himself that his attempts to overthrow the government by encouraging party hopping have in part caused political uncertainty and contributed to the decrease in foreign investments into the country.

-TMI

Why Teresa Kok is the target

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Oct 4 — She has been villified as a Chinese chauvinist and portrayed as anti-Muslim. She was detained one week under the Internal Security Act for allegedly stirring up religious sentiments. And last week, unknown assailants threw a Molotov cocktail into the compound of her family home in Kuala Lumpur.

But ask DAP Member of Parliament Teresa Kok why she has become the target of a smear campaign in recent months and she will probably be hard pressed for an answer.

And those who know her insist she is anything but a chauvinist or an enemy of Islam that her detractors claim she is.

When Kok was detained under the ISA, even Datuk Zaid Ibrahim, who quit the Cabinet as de facto Law Minister partly in protest against the use of the law, said of her: "I know Teresa personally and I cannot see her as anti-Islam."

While Zaid was the only Umno member who spoke out publicly, he was not the only one who viewed the recent ISA detentions of Kok and a female journalist, who was released after 18 hours, as unwarranted.

"Look, everyone who knows her (Kok) knows she is not a bigot or a chauvinist. This makes the government look bad," one MP from Umno said.

In fact, it was some of Kok's political opponents in Parliament — from the ruling Barisan Nasional — who met with government officials in private to plead for her release. Such is Kok's popularity that when she made her first public appearance at a press conference hours after her release on Sept 19, she received a standing ovation from reporters.

It is probable that Kok, who won her Seputeh parliamentary seat in Kuala Lumpur with a 36,492-vote majority — the biggest — in the March elections, could win with an even bigger margin if polls were held today.

To her supporters, she is a hero who has been wronged.

It was alleged that she had abused her position as an MP and a member of the Selangor state government to direct a mosque to reduce the volume of its public address system during prayer times because it was disturbing non-Muslims living nearby.

The allegation, made by former Selangor Menteri Besar Datuk Mohd Khir Toyo, and highlighted in the Umno-owned Utusan Malaysia newspaper, was found to be untrue. Even the mosque committee came out to publicly deny the allegation. Still, she was detained by the police.

The attacks have not stopped despite her release. Utusan Malaysia has made her, in her own words, a "cover girl" since her release. After she complained about the allegedly low quality of food served during her detention, comparing it to dog food, she has been chastised repeatedly in the newspaper.

Kok, known for her multiracial stand, has been determined more than ever to flaunt it since her arrest.

Following her release, she has been attending breaking-of-fast functions almost nightly during the just-ended fasting month of Ramadan.

But even that has become the subject of attacks by Utusan Malaysia.

Last week, Kok was criticised in the newspaper for "wearing a skirt to a mosque". The article appeared to suggest that she was wearing something outrageous and that her attire caused serious discomfort among Muslims present at the function.

However, facts suggested otherwise. Kok wore a long-sleeved dress which came down almost to her ankles. She also did not enter the mosque, remaining instead in its compound.

One of Kok's Malay-Muslim supporters said: "I don't understand why she is being targetted. She is usually so sensitive to the religious obligations of Muslims it is almost ridiculous. She usually takes great pains to tell me what I can or cannot eat when we are out that I find it hard to believe she would be anti-Islam."

Ultimately, the smear campaign could be attributed to the fact that Kok and a number of leaders from the Chinese-dominated DAP have taken pains to reach out to Malay-Muslim voters.

As a member of a party who is part of three state governments — along with its Malay partners in the Parti Keadilan Rakyat and Pas — DAP leaders like Kok have been reaching out more than ever, and successfully, to Malay voters.

This is undoubtedly a political threat to the ruling coalition led by Umno.

The attacks against Kok and the attempts to portray her as a Chinese chauvinist who is anti-Islam represent a crude attempt at undermining the credibility and viability of the opposition coalition, Pakatan Rakyat, as a viable multiracial alternative to BN.

But targetting Kok, known for her congeniality as much as anything else, may well backfire.

Tiada Syarat Atau Tekanan Dalam Isu Hindraf, Kata Samy Vellu

Reactions: 
IPOH, 4 Okt (Bernama) -- MIC tidak akan meletakkan sebarang syarat atau tekanan ke atas kerajaan untuk membebaskan lima pemimpin Hindraf yang ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri, kata Presiden MIC Datuk Seri S.Samy Vellu hari ini.

"Kita mahu memberi kebebasan dan kepercayaan sepenuhnya kepada Menteri Dalam Negeri untuk membuat keputusan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan program penjenamaan semula MIC di sini.

MIC akan terus berusaha untuk mengadakan perbincangan dengan kerajaan bagi membebaskan mereka walaupun ada pihak yang tidak senang hati dengan usaha MIC itu, katanya ketika ditanya sama ada parti itu akan meminta kerajaan supaya membebaskan kelima-lima pemimpin Hindraf itu sebelum Deepavali pada 27 Okt ini.

Samy Vellu berkata beliau akan bertemu dengan Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar minggu depan untuk memohon sekali lagi supaya mereka dibebaskan selepas berbincang mengenai isu itu semasa mereka berjumpa pada hari raya pertama.

Katanya usaha MIC itu adalah selaras dengan matlamat parti itu bagi membela dan menjaga kepentingan serta hak setiap masyarakat India di negara ini.

"MIC meneruskan usaha ini atas dasar perikemanusiaan kerana keluarga mereka sedang menderita dan memerlukan bantuan. Adalah sesuatu yang nakal untuk berkata bahawa MIC melakukan usaha ini untuk mendapat publisiti atau menjadi popular," katanya.

Mengenai isu rakyat Malaysia keturunan India yang memiliki status 'bukan warganegara', Samy Vellu berkata MIC akan menyediakan satu laporan terperinci yang akan dibentangkan dalam mesyuarat kabinet oleh Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S.Subramaniam yang juga Setiausaha Agung MIC.

MIC juga akan membincangkan isu tersebut dalam mesyuarat jawatankuasa kabinet mengenai pembangunan masyarakat India yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak

Katanya MIC juga menyokong cadangan Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) supaya satu badan bertindak ditubuhkan oleh kerajaan untuk menyelesaikan masalah itu.

Samy Vellu berkata MIC telah menyelesaikan 200 kes membabitkan kewarganegaraan sejak tahun 1999 hingga Ogos 2008 dan pada masa ini 1,000 kes lagi sedang menunggu untuk mendapatkan sijil kelahiran.

BURSA MALAYSIA: KL Shares Likely To Be Lower Next Week

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Oct 4 (Bernama) -- Bursa Malaysia is likely to be lower next week as investors are expected to take a cautious stance over the developments in the US financial crisis, dealers said.

They said the benchmark Composite Index is however expected to stay above the 1,000 level despite the uncertainties in the US economy with support seen from institutional investors.

The market will also be watching the share price movement of Maybank,which fell close to a five-year low on Friday.

During the week just ended, the market was mainly lower as most investors stayed away due to the festive holidays and as such not much activity was seen.

The market was also closed on Wednesday and Thursday for the Hari Raya celebration.

Maybank's shares which resumed trading on Friday after being suspended on Monday and Tuesday, fell close to the five-year low following the completion of its acquisition of a 55.6 per cent equity interest in PT Bank Internasional Indonesia (BII) for RM4.26 billion (SGD$1.77 billion).

It closed on Friday 30 sen lower at RM6.60, after chalking up a low of RM6.50.

While the acquisition would enable Maybank to be the largest foreign bank in Indonesia and the fifth largest overall, the market was unhappy as the purchase price was considered too high despite a rebate from the sellers.

Maybank had announced on Tuesday that Fullerton Financial Holdings and Kookmin Bank,the stakeholders of the BII shares, had agreed to provide a combined rebate of RM758.9 million (SGD$315.2 million) for the total purchase consideration.

The arrangement resulted in the implicit price payable per BII share reduced to Rp433 from Rp510.

An analyst said the deal remained expensive despite the rebate.

He said investors did not view the acquisition positively in view of the current market situation, especially with the financial turmoil in the US credit market.

On a Friday-to-Friday basis, the KLCI declined to 3.83 points to 1,016.70 from 1,020.53 the previous Friday.

The Industrial Index slipped 5.13 points to 2,226.57 from 2,231.70, the Finance Index decreased 41.83 points to 8,219.99 from 8,261.82 and the Plantation Index lost 267.85 points to 4,734.59 from 5,002.44.

In the Financial Times Stock Exchange-Bursa Malaysia (FTSE-BM) Index series, the FBMEmas shed 16.81 points to 6,744.91 from 6,761.72, the FBM30 fell 9.20 points to 6,562.92 from 6,572.20, the FBM2BRD slipped 1,021.84 points to 3,974.63 from 4,996.47 but the FBMMDQ increased 974.94 points to 4,932.17 from 3,957.23.

Overall, activities were reduced compared with the previous week as the market only saw trading for three days.

Total volume for the week decreased to 973.654 million shares valued at RM2.019 billion compared with last week's 1.930 billion shares worth RM3.557 billion.

The Main Board volume eased to 820.431 million units valued at RM1.992 billion from 1.657 billion units worth RM3.490 billion previously.

Volume on the Second Board declined to 37.543 million shares valued at RM15.184 million from 93.257 million shares worth RM45.928 million the week before.

On the Mesdaq market, volume fell to 29.051 million units valued at RM9.027 million from 66.606 million units worth RM16.042 million previously.

Call warrants fell to 86.630 million shares valued at RM3.173 million from 112.755 million shares worth RM5.143 million last week.

Direct business deals slipped to 158.112 million units valued at RM357.291 million from 413.968 million units worth RM636.851 million previously.

Koh wins Gerakan president's post

Reactions: 
KUALA LUMPUR: Former Penang Chief Minister Tan Sri Dr Koh Tsu Koon has won the Gerakan president's post uncontested.

Perak Gerakan chief Datuk Chang Ko Youn is contesting the deputy president's post.

A total of 10 candidates are contesting the three vice-president posts while 40 candidates are vying for the 18 central committee posts.

Dr Asharuddin Ahmad is the only Malay contesting the vice-president post and the first Malay to go for a key position so far.

Three Indian candidates - Dr S. Vijayaratnam, G Parameswaran and S. Paranjothy - are also in the race for the vice-president posts.

-The Star Online

Teresa’s picture ripped out from Raya banner

Reactions: 

A BANNER put up by Kinrara assemblyman Teresa Kok for Hari Raya was found cut up on Sunday morning.



The banner had a picture of her and Puchong MP Gobind Singh. Her picture was cut out but Gobind’s was left intact.



It was put up in Jalan Puchong, near the entrance of Kampung Pasir Baru Puchong.

Vandalised: The banner with Teresa’s picture cut out.
“My friend, who was on his way to the mosque for prayers saw it and informed me. I rushed over to the scene and called Teresa’s assistant Balakrishnan Debarajan immediately,” said Gobind’s political assistant Shamsudin Yusof.

Balakrishnan then made a police report at the Bukit Puchong police station.

Teresa is away in Sarawak on a business trip.

Later, Gobind, at a press con­fe­­rence, condemned the act of van­dalism.

“This is disheartening. The act of putting up this banner to wish our Muslim community Selamat Hari Raya is sincere,” he said.

Gobind urged the Selangor police chief Datuk Khalid Abu Bakar to take a personal interest and speed up the investigations.

“We don’t want more tension. No matter what your political belief is, there must be tolerance when it comes to celebrations,” he said.

For this festive season, Teresa and Gobind have put up 46 banners and buntings with two different designs in Puchong. So far only one has been vandalised.

“I sincerely hope that this will not happen again,” Gobind said.

-The Star Online

Kongres lulus pakej ekonomi RM2.4 trilion, Bush terima segera

Reactions: 

WASHINGTON: Pelan kecemasan menyelamatkan ekonomi Amerika Syarikat (AS) bernilai RM2.4 trilion diluluskan oleh Dewan Perwakilan awal pagi ini (waktu Malaysia) dan ditandatangani dengan serta-merta oleh Presiden George W. Bush untuk pelaksanaan.



Dewan Perwakilan meluluskan undang-undang pelan berkenaan dengan 263 menyokong dan 171 membantah, sekali gus memberikan nafas baru kepada ekonomi negara berkenaan yang dilihat berhadapan dengan krisis paling buruk sejak Kemelesetan Dunia 1930.



Dalam pengundian kali ini, seramai 91 anggota Republikan bergandingan dengan 172 anggota Demokrat untuk menyokong undang-undang berkenaan manakala 108 wakil Republikan dan 63 wakil Demokrat yang lain mengatakan "tidak" kepada undang-undang itu.



Detik bersejarah ini dimeterai dua hari selepas Dewan Senat memberikan kelulusan. Isnin lalu, Dewan Perwakilan telah menolak buat kali pertama dibahaskan.



"Kita telah bertindak dengan berani untuk mengelakkan krisis Wall Street menjadi krisis bagi keseluruhan masyarakat negara ini," kata Bush dalam reaksi segera - kira-kira 25 minit sebaik sahaja Dewan Perundangan meluluskan pelan berkenaan, pada pukul 1.30 tengah hari (1.30 pagi ini, waktu Malaysia).



Bagaimanapun Bush mengakui "ekonomi kita akan terus berhadapan dengan cabaran-cabaran serius."



Setiausaha Perbendaharaan, Henry Paulson pula menjanjikan tindakan segera untuk program pemulihan dan menguruskan ekonomi yang bermasalah.



Kelmarin Senat menyatakan sokongan mengejutkan selepas perunding daripada kedua-dua parti Demokrat dan Republikan bersetuju dengan syarat-syarat pakej yang telah diteliti semula.



Pelan yang diluluskan Dewan Senat membolehkan had insurans deposit persekutuan dinaikkan sehingga AS$250,000 daripada AS$100,000 sekarang, sebagaimana digesa oleh kedua-dua calon Presiden, Barack Obama dan John McCain sebelum ini.



Matlamat usaha terbaru kali ini ialah memperoleh sekurang-kurangnya 12 undi sokongan berbanding jumlah yang menyokong Isnin lalu, apabila Dewan Perwakilan menolak undang-undang berkaitan pelan asal.

-mSTAR Online

What Pak Lah and we must do

Reactions: 
Recent political developments in Malaysia suggest that the reverberations from the March 8 electoral earthquake are still strong.

The decision of Umno president Abdullah Ahmad Badawi to expedite the transfer of power to his deputy, Najib Abdul Razak, is perhaps one of the more significant of those reverberations. Umno and its coalition partners in the Barisan Nasional had suffered an unprecedented setback in the 12th General Election.

The BN not only lost its two-third majority in the federal parliament for the first time in history but was also ousted as the ruling party in four states - Kedah, Penang, Perak and Selangor - besides failing yet again to regain control of Kelantan.

After such a colossal debacle, it was not surprising that many people expected Abdullah to assume full responsibility for the ignominious performance and to quit gracefully as Umno president, BN leader and prime minister

Kenapa Aku Bantah "REPLIKA@BERHALA@TUGU" DSAI..?

Reactions: 
Terima kasih atas respon dan komen-komen para pengunjung blog ini dalam posting aku yang bertajuk Sejarah Tercipta...!!! PKR Naik BERHALA ~ ref Malaysiakini. lebih banyak komen yang mengherdik pandangan aku dari yang bersetuju. bagi aku itu satu perkara positif untuk aku. aku tak harapkan 100% sokongan dalam setiap apa yang aku suarakan dekat sini. terbuka, dikritik lebih baik dari pujian.

Terima kasih juga pada Skuad DUN Batu Caves atas penjelasan segera tanpa perlu menunggu mengambil masa yang lama untuk menjelaskan duduk hal perkara sebenar dalam pembinaan
"REPLIKA" tersebut. Tahniah buat anda kerana prihatin dan sensitif pada sesuatu isu yang diutarakan.anda punya "QUALITY" sebagai "PENDENGAR SUARA RAKYAT".

Walau macam manapun masih jugak aku berpegang pada pendirian aku.
"TAK PERLU BERPATUNG-PATUNG ATAU REPLIKA UNTUK MENGHIDUPKAN SESUATU".

Dekat sini aku cuba jelaskan kenapa tergerak untuk aku menaip posting tersebut dan kenapa aku katakan perbuatan tersebut seperti mendewa-dewakan DSAI.

Pertama, sebaik aku membuka blog Skuad DUN Batu Caves dalam entri bertajuk Sejarah Tercipta !! - REF MALAYSIAKINI aku tengok itu cuma satu usaha yang biasa sahaja dari penyokong dan juga ahli sebuah parti yang mengetuai "KEBANGKITAN RAKYAT" dan bagi aku itu hanya satu perkara yang normal.

Replika tu bagi aku biasa je, tak de yang istimewa walaupun dibuat setinggi menara KLCC pun aku tetap anggap itu cuma perkara biasa.

Apa yang buat replika tersebut menjadi
"kurang biasa" bagi ialah bila aku terbaca sedikit patah kata dalam entri tersebut iaitu "Replika yang setinggi hampir 40 kaki itu menelan kos perbelanjaan hampir RM 5000.00 dengan Bantuan para aktivis dan reformis serta penduduk dun batu caves yang mahukan semangat Y.B Datuk Seri Anwar Ibrahim akan untuk membina malaysia baru akan terus berkekalan dan ianya juga merupakan simbol sebagai tanda sokongan padu masyarakat pelbagai kaum di dun batu caves ini".

Perhatikan pada patah kata yang aku boldkan dan dihilite dengan warna merah.

Bagi aku, apa perlunya "menanam SEMANGAT DSAI" didalam sebuah replika? tak cukupkah semangat DSAI dalam jiwa kita yang sekian lama kita tanam dan suburkan didalam tekad dan perjuangan kita sehingga memaksa kita untuk menzahirkannya didalam bentuk replika?

Tak cukup kentalkah semangat dalam jiwa dan roh kita sehingga memaksa kita menzahirkan "semangat" itu dalam bentuk "replika kaku?"

Mungkin tak ramai yang sependapat dengan aku.persepsi masing-masing memang berbeza mengikut pemikiran.memang aku tak berapa faham tentang agama aku.cetek dan dangkal sekali pengetahuan aku tantang agama aku. tak setinggi ustaz-ustaz dan alim ulama yang ada tapi aku pasti "semangat" itu tidak wajar dizahirkan didalam bentuk replika" atau apa-apa yang dapat dilihat.

Simbol? simbol apa lagi yang nak dizahirkan? apa itu simbol? simbol tu bukan kah "tanda"? tanda pulak boleh dizahirkan sebagai "parut" atau "tugu" atau boleh juga "parut". yang ini boleh dilabel sebagai apa? ini bukan "parut". ini kategori "tanda"... tanda "semangat". semangat siapa? semangat DSAI... begitu ke?

Apa pula kata kita penyokong Pakatan Rakyat sekiranya puaka-puaka UMNO/BN bertindak mendahului kita dengan menaikkan satu tanda yang sama sebelum kita. "REPLIKA Tun Dr. Mahathir" katakan... adakah kita akan terima sekiranya puaka-puaka UMNO/BN memberikan alasan yang sama dengan alasan yang kita berikan hari ni?

Dikemudian hari replika tersebut tak kira DSAI, Lim Kit Siang, TGHH, TGNA, Lim Guan Eng, Zul Kulim, Syed Hussin Ali atau sesiapa sahaja akan dikunjungi saban hari "kununnya" untuk memberi penghormatan... maka pada waktu itu akan penuhlah dikaki replika-replika tersebut kalungan-kalungan dan jambangan-jambangan bunga, kad-kad ucapan dan serbanika mak nenek hantaran tak seberapa dari pengkagum-pengkagum "reformis kaku" tersebut.*"reformis kaku" merujuk kepada "replika" dan bukannya individu yang disebut.

Ingat... itu mungkin akan berlaku dikemudian hari. kita yang memulakan dan jangan kita lupa
"MAMPUKAH KITA UNTUK MENGHADAPI SITUASI YANG BAKAL BERLAKU DIKEMUDIAN HARI NANTI?"... tepuk dada tanya selera...

Mungkin juga sedikit masa nanti akan tertegak lebih banyak replika-replika dari pengkagum-pengkagum wirawan reformis yang lain-lain juga... tunggu dan lihat.

Jangan terkejut jika ada yang mengambil inisiatif yang sama menyatakan sokongan dengan niat "MENYUBURKAN SEMANGAT" dari pengkagum-pengkagum RPK, Manoharan, Teresa Kok dan beberapa nama yang "HOT" dalam zaman reformasi dengan menaikkan replika-replika mereka-mereka itu... maka penuhlah replika-replika reformis-reformis dimerata-rata ceruk di Bumi Malaysia. Malaysia juga akan "HOT" dengan nama "Country Of Replica" dimata dunia...

Hebat kan??? sebuah negara Islam dengan jolokan "Country Of Replica"...
WOW...!!!

Dalam entri awal aku juga aku hilitekan satu baris nama-nama yang terlibat -
Y.B Amiruddin saari, Y.B manikavasagam (MP KAPAR), Y.B Sivarasah (MP SUBANG) dan Y.B William Leong (M.P SELAYANG).

Kenapa disitu aku hilitekan 1 nama sahaja? sebab yang dihilite itu tak sepatutnya terlibat dalam projek tersebut. biarlah yang bukan beragama Islam sahaja terlibat dalam projek tersebut kalau dah tak dapat nak terangkan dari sudut Islam. perlu fikirkan apa yang bakal berlaku dikemudian hari impak dari tertegaknya replika tersebut.

Bagi yang bukan beragama Islam pulak, sememangnya aku tak perlu komen apa-apa... lagipun kita sedia maklum agama mereka tidak menghalang untuk mereka berbuat demikian.

Itu pandangan dan alasan aku kenapa aku beranggapan bahawa replika tersebut lebih sesuai dipanggil "BERHALA"... fikirkan impaknya dikemudian hari. cuba elakkan dari menjadi isu dan mainan pihak lawan yang sememangnya jumud dalam pemikiran tetapi tidak jumud dalam memainkan apa-apa isu. berapa banyak "BOLA TANGGUNG" kita nak bagi pada lawan?

Dekat bawah ni aku pastekan sekali komen-komen dari forumer group aku PerisikRakyat dan juga ReSpeKs.

omar dani -
aku setuju sangat2...kami ni semua penyokong.. bukan penyembah...

dynamite -
Cakap pasal berhala.... tapi berhala/replika saper ni ek? p/s..DSAI punya ni tengok mcm flat dan lukisan je....yang ni 3D tembaga pulak tu..

asri rahman -
Aku rasa Wan Azizah atau Anwar kena panggil ahli-ahli dia dan bagi kursus atau kaunseling sebelum macam-macam benda karut diorang buat yang bakal menjadi modal pembangkang negeri atau Kerajaan Pusat. Yang dah jadi Wakil Rakysat atau AP tu kenalah buat kerja lebih sikit yang mendekati jiwa rakyat. Jangan terlalu mengharap polimik politik dan isu popular (macam penganting popular) yang mengkitarkan keberadaan mereka.Nak tanya sikit, tapi hal sebelah utara. Dah lama ni tak nampak Fairuz dan kemana perginya Ismady.. ya ...Si Ismady ??? Gagal jengukkan batang hidung ke atau gagalnya pr dorang menangani isu kemasyarakatan.

zainal abidin abu bakar -
Assalamu'alaikum para netters budiman....Idea siapa agaknya memacak replika DSAI tu...!? Turunkan segera 'menda alah' tu..!? Dengarlah suara kami wahai pemimpin PR dan para cerdik pandai ilmuwan agama Islam dlm PR...!diciplak dr Sdr Omar:-...kami ni semua penyokong.. bukan penyembah...

M.Irwan ..:Internet Webhosting Technical Team:.. -
aku pun setuju...xnak replika...xnak berhala...

asri rahman - Kita kena tanya pada puck pimpinan PKR duduk perkara sebenar. Andainya disebabkan multi ras yang menganggotainya menyebabkan tiada kesepakatan dalam merencana agenda politik atau dek kerana kurang mengerti atau jahil memahami situasi dan kondisi maka eloklah diberi pengetahuan dahulu sebelum benih yang diharapkan nanti tumbuh menjadi renek yang menyusahkan serta mencederakan rakyat. Jangan nanti dalam sibuk-sibuk sokongan penuh diberi ada pula opportunis2 yang mengambil kesempatan atas usaha rakyat yang terlalu yakin dengan segala pembaharuan. Eloklah kalau mereka yang berada dalam PKR yang dianggotai pelbagai kaum dan fahaman agama merealisasikan kebenaran yang cuba mereka ketengahkan tanpa mencederakan rakan yang lain. Kalau tidak mampu kerena sifat hipokrit dan opportunis harap nyatakan sahaja sebelum rakyat bertindak mencemuh keseluruhan harapan yang bakal dianggap palsu.

omar dani -
antara inti kemarahan si TP tu iselain dari kebijakan wakil PKR mendefinasikan semula istilah sedekah dan habuan tu ialah nama yang telah dia hilite tu..ada 4 org semuanya tapi yg satu yg terhilite tu tak sepatutnya sangat berada dalam kelompok tu. Dalam parti biasalah ye tak..ada yang nak menyumbang dengan kemampuan mereka yang ada, ada yang berinisiatif sendiri..semuanya mungkin bermatlamatkan untuk memberi nilai tambah pada impak yang kini sedia ada. Itu kita boleh la terima. Insiatif tu datang dalam bentuk sebegini? Masih kita boleh terima seandainya ia diilhamkan oleh rakan2 kita dari yang bukan melayu atau bukan islam. Tapi bila ada org yang sebangsa dan seagama dengan kita pun sama jugak enter frame..ada asasnya knp TP marah dan kita yang lain2 pun turut sama rasa marah..kerana ini secara tidak langsung mmberi nilai tambah kepada PKR yang kini sedang hit dengan lagu "sedekah itu habuan, habuan itu sedekah"..
aduuhh..lu pikir la sendiri..
* bro dynamite..tugu 3D tu pulak satu cerita lain tu..lain pulak "hawa" nya tuuu...wa takut nk beri pandangan beb..silap2 haribulan leh kena ISA tau..hehe..wa ada dengar rumours mulut ke mulut yang mengatakan ada intelligence2 dari PDRM dan ATM turut menjadi sebahagian dari kita yang ramai2 berjuang dlm grup nii..
...X FILES...

asri rahman - Harap sangat pemimpin2 PR khususnya PKR mengambil inisiatif dari teguran yang melambangkan sikap keperihatinan terhadap mereka yang memperolehi kepercayaan dari rakyat melalui janji-janji yang perlu dikotakan. Apapun sebagai muslim dan terhadap seorang muslim, alasan apapun tidak boleh diterima kiranya apa yang dipersepsikan sebagai tugu@berhala dibangunkan untuk idola sebagai lambang atau tugu seorang muslim oleh yang islam mahupun yang bukan islam. Mereka yang berada dalam PR atau PKR khususnya wajib faham dan tiada kompromi mengenai hal ini kiranya masih ingin menagih kepercayaan dari rakyat yang meletakkan amanah di atas bahu mereka bagi merealisasikan satu pembaharuan.

dynamite - ha elok sangat lah tu...suruh depa antar intelligence2 gak ke kedai2 kopi...taman taman perumahan dan segala pelusuk bumi Malaysia ni..

Rahim Yahaya -Perjalanan Pakatan Raayat nampaknya menjurus kepada kebencian penyokongnya.Kalau tidak dijaga sebaik baiknya maka akan berkuburlah kembali PKR. Nampak mcm kalangan pemimpinnya tidak ada semangat kepimpinan dan sesekali terlibas negara bakal menjadi bukan negara Islam jika PKR memerintah...dan sudah ada suara suara sumbang dari kalangan penyokong PKR yang sudah mula mengeluarkan pendapat UMNO dulu tak seteruk ini..cuma UMNO lebih kepada rasuah,Kroni dan penyalahguna kuasa saja..makanya PKR harus mula menunjokkan contoh yg baik dan perlu belajar sedikit sebanyak dari pengalaman UMNO dahulu ( bukan UMNO sekarang ) corak pemerentahan....
Ini pendapat Peribadi saya .....

ahkir hassan -
Tah le sy pun binggung!!! Apa yg sy khuatirkn anwar dan penyokongnya terus bermimpi di siang hari walhal apa yg dirancangkan semakin jauh ari capaian serta kenyataan. Jgn smpi gila dah le, nanti tak muat hospital bahgia dan menambahkn beban k`jaan nk jaga n bg makan lak. Wallah Huaklam.

anja_ein - replika nie bukan mcm tugu ker? kalau tugu yg lain jadi pertikaian dan melanggar hukum Allah...kenapa tidak yang ini ?

Asri Jani -
Aku duduk kat Batu Caves, hari2 aku tgk replika yang korang cakap tu, sebenarnya itu bukannya replika atau pun patung yang macam kat depan batu caves tu, itu Cuma gambar yang diperbesarkan dan dipotong ikut saiznya, bukannya replica, lain kali jangan dok dengaq orang cakap, kalau itu pun tak boleh pi lah buang gambar pemimpin2 yang lain yang banyak kat tepi jalan tu.. Ini inisiatif diaorang yang berbilang kaum yang tinggal kat kawasan ni, yang sayangkan pemimpin mereka.. bukannya memuja, apasal korang tak bising gambar depa yang ditayangkan kat bangunan DBKL tiap2 malam, lagi lak berjuta tah kosnya.. tapi aku puji gak kat korang yang complain ni, sekurang2nya orang yang tak tahu jadi tahu yang DUN Batu Caves ni pelbagai bangsa boleh bersatu….

Arman Syah Anas -
laaa kira tipulah ni...isk isk isk...y buat tu org melayu keer sah nk kumpul dosa balik kot pas posa...nsb baik ade y dr batu caves bgth.. lau x,kami caya jee lah sampai mati

Tu antara komen-komen dari para forumer dari 2 yahoogroups berkenaan isu replika tersebut.lain-lain komen boleh dibaca di [sini].

Ada yang pro dan ada jugak yang kontra. fikir-fikirkan balik apa perlunya replika tersebut dan impak yang bakal berlaku dikemudian hari hasil dari "permulaan" yang aku rasa tak berapa bagus untuk kita pertahankan.

Tak kira replika, tugu, tanda atau berhala, bagi aku ianya hanya akan membawa kemudaratan dikemudian hari dan pihak yang akan dipersalahkan pada waktu itu ialah pihak yang memulakan.

Akhir kata, ribuan maaf andai ada yang tak setuju dengan pendapat aku.kalau korang rasa aku berfikiran "jumud" terserah pada korang.publisiti murahan? kalau nak publisiti murahan lebih baik aku isytihar diri masuk UMNO/BN sah sah muka aku masuk tivi dan muka depan paper tiap-tiap hari untuk tempoh yang korang pun tau...

Bagi aku yang baik aku sokong, yang tak baik mahu tak mahu aku tetap tegur. itu aku diri aku dan perjuangan aku. fikirkan apa yang bakal berlaku. ada risiko yang boleh perlu kita tempuh dan ada juga risiko yang tak perlu kita tempuh. baik dan buruk tergalas dibahu kita dan bukan dibahu orang lain.kekalkan yang HAK.

Salam Aidilfitri untuk semua pembaca dan terima kasih atas respon anda.buat Skuad DUN Batu Caves dan juga semua dalam Pakatan Rakyat, teguran yang aku buat bukan untuk menjatuhkan tetapi untuk mengukuhkan lagi pakatan ini.