Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, October 06, 2008

Abdullah akan pertahan jawatan

Reactions: 
KUALA LUMPUR 6 OKTOBER (SK) - Presiden Umno, Abdullah Ahmad Badawi akan mempertahankan jawatannya dalam pemilihan pucuk pimpinan parti itu pada Mac 2009 nanti.

Menurut sumber, pada 5/10/09 ( hari semalam)Abdullah telah mengadakan pertemuan dengan beberapa ulama di Putrajaya bagi mendapatkan pandangan berhubung tindakan yang sepatutnya di ambil beliau menjelang 9 oktober ini.

Pertemuan yang di adakan pada kira-kira jam 3.50 petang di Pejabat Abdullah selama satu jam itu menggesa supaya Abdullah mempertahankan jawatan beliau sebagai Presiden Umno melalui pemilihan dalam perhimpunan Agong Umno, Mac tahun depan.

Pengumuman yang di jangka akan di umumkan Abdullah pada bila-bila masa sebelum 9 Oktober ini akan mengejudkan banyak pihak terutamanya timbalan Perdana Menteri merangkap Timbalan Presiden Umno, Najib Razak.

Keputusan ini sekali gus akan meletakkan Najib berada dalam keadaan serba salah setelah beberapa pemimpin Umno seperti Naib Presidennya, Mohd Ali Rustam dan Ahmad Zahid Hamidi serta Ketua Umno Bahagian Pulai, Nur Jazlan Mohammad telah mengistiharkan akan bertanding merebut jawatan nombor dua dalam parti.

Sebelum ini keputusan beberapa calon bertanding merebut kerusi Timbalan Presiden dibuat ekoran petanda bahawa Abdullah akan melepaskan jawatannya sebagai Presiden menjelang Mac tahun depan.

Ekoran itu, Abdullah dianggap tidak akan mengambil bahagian dalam merebut jawatan tertinggi parti pada Mac nanti.

-Suara KeADILan

TP - Baguih la tu Pak Lah... lagi lama Pak Lah dok atas tu, lagi cepat BN terkuborrr... BRAVO Pak Lah... Lingkup UMNO/BN..!

Way To Putrajaya..!

Hindraf Oh Hindraf...

Reactions: 
BUTTERWORTH, 6 Okt (Bernama) -- Hindu Rights Action Force (Hindraf) hari ini membuat laporan polis terhadap Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar dan akhbar Utusan Malaysia berikutan kenyataan dan laporan yang didakwanya berbentuk hasutan dan berbau provokasi terhadap mereka.

Penyelaras pusatnya R. Thanenthiran mendakwa laporan muka depan Utusan pada 4 Oktober yang memetik kenyataan Syed Hamid bertajuk "Hindraf diberi Amaran " adalah tidak adil dan bersifat perkauman.

"Kita juga mahu Syed Hamid memohon maaf secara terbuka berhubung kenyataannya yang disiarkan dalam akhbar itu kerana Hindraf amat tersinggung dengan laporan berkenaan," katanya pada sidang akhbar selepas membuat laporan di Balai Polis Butterworth di sini, Isnin.

Ketua Polis Daerah Seberang Perai Utara ACP Zulkifli Alias ketika dihubungi mengesahkan polis menerima laporan berhubung perkara itu.

TP - Aiyo batcha... lu sudah salah langkah la batcha... lu tara follow isu-isu sebelum ni ka batcha? once you report, you're the one who will send to jail or ISA la batcha... aiyo...

Where's RPK?

Where's Bala?

Mana depa bawak Teresa lepas dia report isu azan?

Who do you think you are batcha? report means nothing la batcha because you are not in the Government side... how la...

You better watch out la batcha... tak mau tengok ada yang kena ISA lagi laa kawan...

PKR enggan turunkan foto besar Anwar

Reactions: 
kemaskini 5:52pm Gambar besar Datuk Seri Anwar Ibrahim setinggi 12 meter dalam kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Caves tidak akan diturunkan walaupun dianggap "berunsur keberhalaan" dan "perlu dihapuskan dengan segera."

Gambar yang diperbuat daripada papan lapis itu dinaikkan 28 September oleh sekumpulan penyokong PKR bagi menyambut Aidilfitri diletakkan di sebuah simpang depan Wisma Keringat dengan kelulusan Majlis Perbandaran Selayang.

Wakil rakyat PKR kawasan itu Amiruddin Shari berkata ia akan diturunkan apabila permit kelulusannya tamat tempoh tidak lama lagi.

poster gergasi anwar ibrahim batu caves 061008Bagaimanapun beliau, yang turut merasmikan penegakan gambar Anwar berbaju biru muda sedang tersenyum sambil mengangkat tangan kanan itu, tidak pasti bila tarikh tamat permit tersebut.

"Apabila tamat tempoh yang dibenarkan, kita akan turunkan. Saya tidak pasti berapa lama, tetapi seingat saya, permitnya tidak sampai sebulan," katanya kepada Malaysiakini, mengulas kenyataan mufti Perlis di muka depan sebuah akhbar hari ini.

Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata Islam melarang penganutnya menjadikan objek manusia seperti replika yang besar untuk diagungkan oleh pengikut masing-masing kerana menjurus kepada unsur mengagungkan sesama manusia lebih daripada had yang sepatutnya.

Amiruddin, yang juga naib ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), bagaimanapun menafikan wujud aktiviti keberhalaan di tempat tersebut.

"Tidak timbul bantahan pada waktu ia dibina. Perkara ini hanya muncul apabila wujud persepsi umum selepas beberapa pihak memberikan pandangan," katanya.

"Tidak pernah wujud aktiviti keberhalaan di tempat itu. Mungkin mufti menganggapnya sebagai patung.

"Saya hormat pandangan beliau, tetapi terdapat juga pandangan- pandangan lain. Perkara ini khilaf (berbeza pandangan tentang isu syarak)."

Selain Amiruddin, poster gergasi itu dirasmikan naib presiden PKR Sivarasa Rasiah, timbalan ketua perhubungan PKR Selangor S Manikavasagam dan bendahari PKR William Leong - masing-masing ahli parlimen Subang Jaya, Kapar dan Selayang.

Menurut blog DUN Batu Caves, foto besar itu menelan kos hampir RM5,000 yang diusahakan aktivis parti dan penduduk setempat "yang mahukan semangat Anwar untuk membina 'Malaysia Baru' akan terus berkekalan" dan juga simbol sebagai tanda sokongan padu masyarakat pelbagai kaum di situ.

ezam leave pkr pc 280607 amir sariLukisan itu mengambil masa lebih kurang lapan hari disiapkan dan dirasmikan sejam selepas itu pada 5 petang.

Beliau berkata, isu pembaziran yang dibangkitkan sesetengah pihak "tidak timbul" kerana gambar besar itu dibina menggunakan dana individu dan bukannya peruntukan kerajaan Selangor atau partinya.

"Saya sendiri menyumbangkan RM100 untuk menjayakan pembinaannya," katanya.

Menurut Amiruddin lagi, beliau hadir merasmikan gambar itu untuk menghargai "sokongan masyarakat India yang percaya dan komited kepada perjuangan PKR yang didukung Anwar."

Kawasan itu yang dulunya kubu kuat MIC sekarang menjadi milik PKR, jelasnya.

Bersebelahan gambar itu turut digantung kain rentang mengucapkan selamat hari raya dengan gambar Anwar, naib presiden PKR yang juga ahli parlimen kawasan itu Mohamed Azmin Ali dan Amiruddin sendiri.

Ditanya sama ada tindakannya menaikkan gambar gergasi itu bertujuan mengampu Anwar, beliau menafikannya.

"Kalau benar pun, Anwar tidak akan termakan bodek macam itu," katanya, sambil ketawa.

Beliau turut menolak dakwaan bahawa beliau cuba mencari populariti untuk bertanding dalam pemilihan AMK tahun depan.

-malaysiakini

Dr Asri bersara mengejut mulai Nov?

Reactions: 
Ada "kemungkinan besar" Oktober menjadi bulan terakhir bagi tokoh agama terkenal Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkhidmat sebagai mufti Perlis.

Dr Mohd Asri berkata, beliau mungkin akan bersara lebih awal daripada tarikh yang sepatutnya - Oktober tahun depan - kerana tamat kontrak.

"Ini mungkin bulan terakhir bagi saya (sebagai mufti Perlis)," katanya dalam kepada Malaysiakini hari ini.

mohd asri zainul abidin interview 231106 assuredDr Mohd Asri diminta mengulas desas-desus beliau akan meletakkan jawatan lebih awal sejak berkhidmat sebagai mufti mulai 2006.

Beliau berkata, tindakan itu dibuat kerana keadaannya yang "tertekan."

Diminta mengulas lanjut tekanan itu sama ada tekanan politik, beliau enggan menyatakannya.

"Nanti saya akan cerita lain," katanya.

Bagaimanapun laporan-laporan di internet menyebutkan beliau tertekan akibat politik susulan sikapnya yang lantang dalam beberapa isu termasuk penggunaan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), peralihan kuasa dalam Umno, mubahalah isu liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim, sambutan Hari Pahlawan di Tugu Peringatan Negara dan pengharaman penyanyi kontroversi Faizal Tahir.

Selain itu, beliau pernah hadir dalam forum yang dianjurkan Pakatan Rakyat di Kelantan selepas pilihanraya umum 8 Mac lepas.

Dr Mohd Asri enggan mendedahkan tindakannya selepas bersara sama ada kembali bertugas sebagai pensyarah agama di Universiti Sains Malaysia (USM).

-malaysiakini

Press Release: Bar Council Public Forum – “The DNA Bill: Do We Need It?

Reactions: 
The Bar Council will hold a public forum on 13 October 2008, featuring an array of speakers who will present their viewpoints on various aspects of the DNA Identification Bill 2008. The forum will also provide an opportunity for members of the public to pose questions to the speakers.

The DNA Identification Bill 2008 was tabled in Parliament in August and hailed as a beneficial and necessary tool to fight crime more effectively. The Bill contains provisions to compel DNA testing, establish a national DNA databank and regulate the use of DNA profiles. Home Minister Datuk Seri Syed Hamid Albar reportedly told Parliament that DNA profiling is “completely transparent and scientific”, can only “tell the truth” and will thus not result in any wrongful convictions.

However, the Bill has drawn vocal criticism, including concerns that it does not contain adequate legal safeguards, would place excessive powers in the hands of the police and the relevant Minister, generally assumes that DNA profiling is a precise and infallible science, and has not undergone a process of consultation with relevant stakeholders.

One aspect of the Bill that has come under particular attack is the conclusive evidence clause, which provides that DNA evidence would be conclusive proof. As a result, the accused cannot challenge the veracity and authenticity of DNA samples by presenting other forms of evidence.

Critics also say that the Bill is problematic because it permits DNA samples to be taken from too wide a range of persons, and would punish those who refuse to provide DNA samples. Coupled with the lack of a Data Protection Act in Malaysia, there are grave concerns that the Bill would result in infringements on privacy rights.

The Bar Council is of the view that we have to consider whether such a Bill is needed at this time, taking into consideration the high cost of maintaining a DNA databank. The limited use of DNA in solving and prosecuting crimes may not justify the high cost of maintaining the databank.

The government should provide the public with facts and figures, based on comprehensive studies, to justify the need for a DNA databank and to indicate what level of additional crimes will be solved as a result of this Bill.

We urge the government to use the monies that would be allocated for the DNA databank to focus instead on crime prevention. Concrete measures that could be taken include increasing police personnel for street patrols, setting up more police beats, improving training facilities, upgrading the equipment and support systems at all police stations, and improving the salary structure for police personnel.

Speakers at the public forum will include:

1. Dr. Koh Chong Lek, Fellow, Academy of Sciences Malaysia, and Head, DNA Centre @ NIE, National Institute of Education, Nanyang Technological University, Singapore

2. Dr. Jeyakumar Devaraj (medical doctor and PSM Member of Parliament for Sg. Siput)

3. Tommy Thomas (legal practitioner)

4. Dato' V. Sithambaram (legal practitioner)

5. A speaker from the Forensics Division of the Royal Malaysian Police (to be confirmed)

The press quoted the Home Minister as saying that concerns about the Bill should be voiced before the Bill is tabled at the committee stage in December. The Bar Council will take the views and feedback from the public forum into consideration in formulating its input to the Government.

The forum will be held at 5.00 pm on Monday, 13 October, in the Bar Council Auditorium, located at 13, 15 & 17 Leboh Pasar Besar, 50050 Kuala Lumpur. The forum is open to the public, and admission is free. To register to attend, please call 03-2031 3003 and speak to Lojini (ext. 136), Vino (ext. 127) or Oy Sim (ext. 134).

Ragunath Kesavan
Vice-President Malaysian Bar

6 October 2008

-TMB

Ronnie sues Khir Toyo

Reactions: 

KUALA LUMPUR, Oct 6 - Selangor state exco Ronnie Liu filed a defamation suit against former Selangor meteri besar Datuk Seri Dr Khir Toyo today for allegedly describing Liu as immoral and being involved in vice activities



Khir had allegedly accused Liu in May of obstructing a prostitution raid at a hotel in Puchong and claimed he was therefore not fit to be in charge of the state’s local government.



Liu said the accusations were baseless and were aimed at attacking his political reputation and tarnishing his name.



He is seeking an unspecified amount of general, aggravated and exemplary damages.



-TMI

Trio’s detention: PM says Zaid not involved

Reactions: 

KUALA LUMPUR, Oct 6 — "The law minister is not involved."



"It is exclusively the responsibility of the minister of home affairs," Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi said of the Internal Security Act.



He was replying to a question concerning Datuk Zaid Ibrahim's resignation over the recent use of the Act against a journalist, controversial blogger Raja Petra Kamarudin and opposition MP Teresa Kok.



Abdullah said that reforms he had "promised to the rakyat" would continue and that "because Zaid is not around anymore doesn't mean it will stop. It is not his idea in the first place, it is mine," reminding reporters that it was in his 2004 election manifesto.



The issue arose when an Australia-based reporter had asked after his meeting the Biotechnology International Advisory Panel today whether he was concerned that Malaysia's image was tarnished due to the use of the ISA.



"There are other countries which have some kind of law which is even tougher than the ISA. Every country has its own way of looking after its own security," he said.



Abdullah also expressed his disappointment at the lack of "Hari Raya spirit" in Hindraf's visit to the Cabinet open house at the Putra World Trade Centre on Oct 1.



"Only one of them said Selamat Hari Raya to me. What I heard clearly was 'abolish ISA, release Hindraf’," he said.



He acknowledged that the group of over 200 were stopped from entering the hall pending his permission but after conferring with Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Razak and other leaders, he decided to let them in.



"My view is they are here for the open house which is open to all. There is no obstacle to any group. Why should I prevent any Malaysian group from coming to the open house? Even non-Malaysians came in huge numbers."



However, only 70 members of the group were allowed into the dining hall and Abdullah claimed that many did not even greet the rest of the ministers who were there to welcome guests.



-TMI

Pengampu Yang "Bodo"

Reactions: 
Datuk Othman Muhamad, Speaker Dewan Undangan Negeri Melaka

"Sikap beliau yang selalu turun padang dan mendengar permasalahan kaum Cina telah membuatkan beliau disenangi masyarakat Cina dan hasilnya Barisan Nasional (BN) berjaya merampas kerusi Parlimen Kota Melaka dalam PRU12"


Inilah petikan kata-kata dari Speaker Dewan Undangan Negeri Melaka, Datuk Othman Muhamad yang disiarkan muka hadapan dengan tajuk utama "Mohd. Ali Paling Layak" dalam Sinar Harian, Edisi Melaka (Ahad-5 Oktober 2008). Sungguh pelik dan menghairankan bagaimana Kerajaan Negeri Melaka melantik seorang speaker yang tidak tahu Ahli Parlimennya dari parti mana? Setahu Kulat, Kerusi Parlimen Kota Melaka (P138) dalam PRU12 adalah milik DAP. (sila klik disini) Bila masa pulak BN dapat merampas P138 dari DAP dalam PRU12?



Petikannya itu adalah sebagai menyokong cadangan Ketua Menteri Melaka untuk menawarkan diri jawatan No. 2 dalam kepimpinan UMNO dan menyatakan bahawa Datuk Mohd. Ali Rustam adalah orang yang "paling layak" diantara yang layak sebagai calon Timbalan Presiden UMNO Malaysia.



Kulat - Kalau iapun nak menyokong Tok Ketuanya, janganlah sampai "tak ketahuan" kata orang Utara. Nak mengampupun biarlah bertempat dan betul faktanya kerana yang bercakap tu bukan calang-calang pangkatnya iaitu orang yang berkuasa dalam Dewan Undangan Kerajaan Negeri. Wallahualam



-Cendawan MALAYA

Kampung 'KJ' pun masih ada orang susah

Reactions: 
30 Ramadhan ketika ramai orang sibuk dengan 'hari mantai' team Jejak Fakir terus menjelajah Rembau untuk menjejak fakir miskin yang tercicir dalam kawasan parlimen Menantu Perdana Menteri Malaysia. Sepatutunya parlimen ini 'gah' kerana dibawah Ketua Bahagian Umnonya Menteri Besar Negeri Sembilan dan Ahli Parlimenya pernah mendapat jolokan orang muda paling berkuasa dalam Malaysia. Namun hahakikatnya 'terbalik'....

Di Kota, kampung kelahiran menantu PM inilah tinggal seorang pakcik tua yang telah lama tidak diziarahi anaknya...tinggal daif, dalam rumah pusaka yang kotor, berlubang, usang dan teruk sekali.


che'GuBard sempat berbual dengan pakcik ini (gambar atas)... yang agak lawak pakcik ini beri amaran 'cikgu tak payahlah naik...berat kang roboh lantai..rumah ni dah tak kuat...' ... Pakcik ini merayu untuk kami bantu tukarkan atap zink rumahnya. Cerita beliau jika hari hujan air masuk dia hanya mampu duduk di sudut rumah yang tak bocor sehingga hujan berhenti.

bersama Penyelaras keADILan DUN Kota, Yusof Tapa merenung rumah usang pakcik itu. Kami berjanji akan berusaha mencari sedikit dana untuk membelikan atap Zink dan papan untuk perbaiki rumah pakcik ini.

Seorang wanita yang tinggal sendirian tidak pernah berumah tangga.... turut tidak ketinggalan diziarahi

Kawasan DUN Rantau dibawah Menteri Besar turut diziarahi. Bertemankan seorang 'orang kuat' Masjid Kuala Sawah kami menjejaki rumah asnaf yang tercicir dari senarai penerima zakat.


Gambar di atas ialah keluarga 7 beradik. Maknya yang berumur hampir 80 tahun, terpaksa menjaga 7 orang anaknya yang agak 'istimewa'.

Kami amat memerlukan penyumbang lampin pakai buang dewasa saiz L dan XL serta sumbangan papan dan zink. Ada ramai fakir miskin yang tua dan sakit memerlukan lampin pakai buang dan rumah uzur yang kami sedia gotong royong perbaiki.

-Che'gu Bard

Harga minyak turun jika trend dunia berterusan - Shahrir

Reactions: 

JOHOR BAHRU 5 Okt. - Kerajaan akan menurunkan lagi harga minyak akhir bulan ini jika trend penurunan harga minyak dunia yang kini di bawah AS$100 (RM351) setong berterusan.



Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad berkata, keputusan mengenainya akan diputuskan pada mesyuarat Kabinet sama ada pada 24 atau 31 Oktober ini.



"Dalam tempoh tiga hari ini, harga minyak runcit di pasaran berada di bawah AS$100 setong dan jika ia berterusan sehingga akhir bulan ini, kita boleh turunkan lagi harga minyak," katanya.



-Utusan Malaysia Online



TP - Dulu masa Pakatan Rakyat cakap rege minyak boleh turun, hangpa bantai kata Pakatan Rakyat berangan... hangpa bantai kata Pakatan Rakyat janji kosong... hangpa bantai cakap Pakatan Rakyat auta... kunun cakap senang sebab dok luar kerajaan...



Tok Najib pulak bantai kata negara bangkrap kalau turunkan rege minyak...



Sekarang amacam? jilat balik ludah ka..?



Yang penyokong pengampu KERAjaan pulak sokong rege minyak tak leh turun...



Last skali hangpa pakai jugak idea Pakatan Rakyat kan? tu kita dah nampak KERAjaan yang ada sekarang ni memang lembab turrr..!



Hangpa pikiaq la sendiri... Pakatan Rakyat belum bentuk kerajaan pusat pun kita dah nampak mana yang sebenarnya boleh buat... kalau dah dapat bentuk kerajaan pusat nanti... laaagiii la banyak yang baguih-baguih Pakatan Rakyat dapat buat...



KERAjaan yang ada sekarang i depa dok tunggu je... apa Pakatan Rakyat "nak" buat, depa akan ikut... pasai apa "akan" ikut? pasau otak depa lembab... tak dapat nak pikiaq dah... semua harap idea Pakatan Rakyat je... pas tu dok geger habaq KERAjaan "cekap" dan "prihatin"...



"Cekap" mencuri idea Pakatan Rakyat...



"Prihatin" dalam bila dah nak tersungkur...



Boleh blah..!



Khak Ptuih..!

Saya Kuat..! - KJ

Reactions: 
REMBAU 5 Okt. – Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO, Khairy Jamaludin berkata, beliau menawarkan diri untuk bertanding jawatan Ketua Pemuda berdasarkan pada kekuatan dirinya sendiri dan bukan kerana pengaruh pihak lain.

Menurut Khairy, beliau berharap semua perwakilan yang akan bersidang mulai 9 Oktober ini dapat menilai dirinya kerana kredibiliti serta kekuatan beliau sejak menjadi Naib Ketua Pemuda empat tahun lalu.

Pada masa yang sama, beliau juga mengulangi pendiriannya untuk tetap bertanding Ketua Pemuda walaupun Presiden UMNO, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dijangka mengumumkan proses peralihan kuasa kepada Timbalannya, Datuk Seri Najib Tun Razak lebih awal dari tarikh asal.

-Utusan Malaysia Online

TP - Kah kah kah kah kah... kekuatan sendiri? kalau kuat sangat, nape nak kene offer diri pulak? kalau betul kuat, mesti la orang lain yang calonkan ye tak? kah kah kah kah kah...

Kalau kuat sangat, nape masa pi Kelantan hari tu tak de orang sambut? kah kah kah kah kah...

Kalau kuat sangat, nape boleh kene sabotaj? kah kah kah kah kah...

Pandai buat kelakar budak Ghombau nih... kah kah kah kah kah...

Kah kah kah kah kah kah kah kah kah...!!!

Salleh Rayu Menteri Dalam Negeri Ke Sabah Tangani Isu Kewarganegaraan

Reactions: 
KOTA KINABALU, 6 Okt (Bernama) -- Bekas ketua menteri Datuk Seri Salleh Said Keruak merayu Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar ke Sabah untuk mengadakan "mesyuarat khas tertutup" bersama mereka yang mempunyai masalah kewarganegaraan dengan segera bagi menyelesaikan masalah itu dan mengelakkan daripada perkara itu dipolitikkan.

Salleh berkata parti-parti politik termasuk Parti Maju Sabah (SAPP) kini turut menyuarakan ketidakpuasan hati mereka terhadap cara JPN Sabah menangani masalah itu dan perdebatan terbuka yang berpanjangan mengenainya hanya akan menjejaskan imej parti pemerintah, kerajaan Barisan Nasional.

Sambil meminta Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) Datuk Mohd Abdul Halim Muhammad datang sendiri ke Sabah bagi menangani isu itu, beliau berkata: "Nampaknya satu demi satu, orang ramai tampil dengan bukti nyata mengenai masalah kewarganegaraan dengan status rakyat tempatan Sabah bertukar menjadi penduduk tetap (PR).

"Ini mungkin hanya sebahagian kecil masalah. Mungkin ramai lagi, terutamanya mereka yang menghadapi masalah seumpamanya akan mengambil tindakan serupa dan ini memberi kesempatan kepada pihak tertentu mendapat keuntungan politik. Itu sebabnya kita tidak mahu perkara ini berlanjutan," katanya kepada Bernama, di sini, Isnin.

Salleh berkata demikian sebagai mengulas pendedahan terbaru oleh timbalan presiden SAPP Datuk Eric Majimbun, yang juga Anggota Parlimen Sepanggar, mendakwa seorang pemegang MyKad dari Kampung Pomotodon, Inanam, menggunakan nama keluarganya, Majimbun, dengan ejaan yang berbeza sedikit (Majimbon), sebenarnya seorang warga Filipina yang nama keluarganya Maguil, dan lelaki itu mendakwa memperoleh dokumen pengenalan itu beberapa tahun lepas.

Majimbun dipetik sebagai berkata bahawa kes Maguil hampir serupa dengan kes wanita berusia 78 tahun, Yong Lee Hua dari Penampang yang kehilangan MyKad selepas begnya diragut tahun lepas. Wanita bumiputera kelahiran tempatan itu kemudiannya diberikan status penduduk tetap.

Terkejut dengan pertukaran status itu, Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) itu kemudiannya mengugut akan menyemak semula kedudukan mereka di dalam BN jika masalah itu tidak ditangani.

Salleh berkata kerajaan Persekutuan, terutamanya Kementerian Dalam Negeri, hendaklah melihat masalah itu dengan serius dan mengambil tindakan segera bagi menangani masalah itu.

"Kami tidak mahu lagi mendengar jawapan biasa "kami akan mengkaji perkara ini". Ramai rakyat Sabahan tidak berpuashati dengan JPN Sabah menangani isu ini, apatah lagi masalah pendatang tanpa yang memperoleh dokumen MyKad menerusi cara yang diragui," katanya.

Menurut perangkaan yang diberikan oleh SAPP, pada 1970, penduduk Sabah berjumlah 636,431 orang dan pada tahun 2000, jumlahnya meningkat sebanyak 285 peratus kepada 2,449,389 orang.

Bongkar: Fakta Sebenar Disebalik Insiden Anggota Polis Lepaskan 58 Das Tembakan !!

Reactions: 
Untuk makluman kes tersebut melibatkan seorang anggota polis yang berumur 22 tahun dan bertugas di Balai Polis Simpang Durian, Jelebu Negeri Sembilan.

Menurut maklumat beliau dikatakan dalam perjalanan ke satu tempat untuk melakukan "jihad", lantaran itulah beliau membawa begitu banyak senjata.

Beliau menaiki sebuah kereta Iswara Aeroback dengan nombor pendaftaran BDC7918.

Siasatan kami senjata dalam kes berkenaan bukan sahaja sepucuk pistol biasa malahan juga turut melibatkan dua pucuk senapang Raifel M15 (Sila lihat foto) serta terdapat begitu banyak peluru hidup termasuk 2 set peluru M15 yang masih belum digunakan.

Disamping itu juga beliau turut membawa kayu belantan, beberapa buah kitab dan lain-lain barangan yang dipercayai untuk tujuan "jihad" berkenaan.

Beliau dikatakan dalam perjalan ke sebuah lokasi berhampiran Padang Tengku-Merapoh yang dikenali sebagai "Bukit Tujuh".

Laporan polis mengatakan suspek hanya membawa pistol adalah tidak benar sama sekali. Mana mungkin pistol boleh mengeluarkan sehingga 58 das peluru ditembak ke udara?

Baca pendedahan penuh di [sini].

Aku Perosak, Hangpa Repair Balik..!

Reactions: 
Umno Pulau Pinang berharap Presiden Gerakan Tan Sri Dr Koh Tsu Koon berusaha memulihkan semula hubungan dengan parti itu yang terjejas susulan kenyataan yang dianggap perkauman oleh seorang ketua bahagian.

Timbalan Pengerusi Umno negeri Datuk Seri Abdul Rashid Abdullah berkata usaha itu perlu dibuat memandangkan sebelum ini parti itu telah mengeluarkan pelbagai kenyataan yang boleh mengeruhkan keadaan.

Beliau mengulas hubungan antara dua parti komponen BN itu berikutan pengumuman Dr Koh bulan lalu bahawa partinya memutuskan hubungan dengan Umno negeri berkaitan isu bekas ketua bahagian Umno Bukit Bendera Datuk Ahmad Ismail.

"Saya rasa kita perlu cari jalan untuk memastikan masyarakat Melayu, Cina dan India terus bersatu di bawah Barisan Nasional," katanya semalam.

-malaysiakini

TP - Ni dah jadi tradisi dalam UMNO/BN... orang lain tukang perosak, orang lain kene perbaik... yang buat masalah rilex kat umah isap cigar... yang kene tembak pulak kene setel masalah... dayus... buat malu melayu je... melayu? cih... khak ptuih..!

Yang buat masalah hubungan kaum UMNO... yang buat kenyataan menghina kaum lain pun UMNO... yang keras kepala pun UMNO... aleh-aleh pihak yang kene hina pulak kene pulihkan keadaan... ni ape punya pesen?

Untung betul jadik ahli UMNO... hang boleh lanyak orang, hang boleh bantai orang dan mungkin jugak hang boleh pukul orang, lepas tu orang yang hang lanyak, orang yang hang bantai, orang yang hang pukul kena mintak maaf...

Bingai betul...

Khak Ptuih..!

*Koh... hang bubar GERAKAN pastu bawak ahli-ahli GERAKAN masuk Pakatan Rakyat lagi baguih...

"Memang saya ada temui pemimpin PKR, PAS dan DAP" Ku Li

Reactions: 
BEKAS Naib Presiden Umno, Tengku Razaleigh Hamzah, yang menawarkan diri merebut kerusi Presiden parti, mengakui pernah mengadakan pertemuan dengan beberapa pemimpin Pakatan Rakyat termasuk Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Selain Anwar, bekas Menteri Kewangan itu juga ada menemui Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Penasihat DAP, Lim Kit Siang.

Bagaimanpun Tengku Razaleigh berkata, pertemuan-pertemuan itu hanya berlangsung dalam "konteks kawan-kawan lama yang bertemu."

Ketika mengulas khabar angin bahawa sudah menyertai Pakatan Rakyat, Ketua Umno Bahagian Gua Musang itu berkata, beliau menemui pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat atas permintaan mereka mahu menemuinya untuk membincangkan masa depan negara.

"Sebagai seorang pemimpin, saya terbuka untuk menemui kesemua ahli politik, tidak kira sama ada mereka dari Barisan ataupun Pakatan," kata beliau kepada wartawan The Star, Ian Mcintyre.

Malah desas-desus sedemikian pernah muncul tiga bulan lalu, yang beliau telah menemui pemimpin PAS di Parlimen dan ditawarkan memimpin pembangkang sebagai Perdana Menteri.

Laporan terbaru ini tidak menyebut bila beliau menemui pemimpin-pemimpin pembangkang.

Ahli Parlimen Gua Musang itu juga meminta kesemua ahli politik mengutamakan kepentingan negara khususnya ia penting dalam suasana seperti sekarang.

"Khususnya dalam suasana sekarang kita perlu mengatasi ketidaktentuan politik dan ekonomi," katanya.

Tengku Razaleigh menambah, beliau mempunyai rancangan sendiri untuk membantu negara bebas daripada persekitaran politik dan ekonomi semasa.

"Saya tidak inginkan jawatan ataupun kuasa. Saya menawarkan kepimpinan bagi negara menghadapi cabaran ekonomi global semasa," kata Tengku Razaleigh yang turut mengecam pelan peralihan kuasa dalam Umno sekarang sebagai tidak demokratik.

-KLpos.com

Kecewa: Mufti Perlis akan bersara?

Reactions: 
PETALING JAYA: Di sebalik kemeriahan sambutan Syawal, desas desus tentang persaraan Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin sedang hangat diperkatakan sekarang.

Menurut satu sumber yang dekat dengan beliau, Dr Asri tidak berminat untuk menyambungkan kontraknya ke tahun depan, iaitu sehingga bulan Oktober 2009.

"Besar kemungkinan, Dr Asri akan bersara tidak lama lagi dan akan meninggalkan Malaysia untuk satu tempoh yang tidak dapat dipastikan lagi," ujar sumber itu.

Difahamkan, antara sebab mengapa Dr Asri tawar hati dan tidak berminat untuk meneruskan khidmatnya adalah kerana beliau kecewa dengan pergolakan politik yang berlaku sekarang.

"Segala teguran yang diberi oleh beliau tidak diambil serius dan beliau kecewa apabila ahli politik lebih mementingkan kepentingan peribadi dari kepentingan dan keperluan rakyat," jelas sumber itu.

Menurut sumber itu lagi, Dr Asri ada mendapat tawaran untuk mencebur diri dalam bidang politik tetapi beliau tidak berminat.

Di kalangan ahli politik, Dr Asri merupakan tokoh ulama dan ilmuan agama yang paling menonjol sekali.

Teguran dan pandangan beliau tentang isu semasa seperti ISA, peralihan kuasa, sumpah mubahalah, Tugu Negara, Kerajaan perlu bertaubat dan melarang penyanyi Faizal Tahir ke Perlis (antara lain) dan banyak lagi mendapat liputan akhbar yang meluas.

Lontaran berani Dr Asri tentang isu semasa menyebabkan beliau sering digelar mufti yang kontroversi.

Kata sumber itu lagi, "Ada juga sesetengah pihak yang salahtafsir teguran berani beliau. Pandangan Dr Asri sebenarnya neutral, bijak dan tidak memihak kepada mana-mana parti politik.

"Kadang kala pandangan sinis dan teguran tajam membuat ramai yang salahtafsir niat beliau sedangkan itu hanyalah satu pandangan yang dituntut oleh agama," kata sumber itu.

Jelasnya lagi, "Dr Asri sering menjadi mangsa keadaan dan dikecam oleh golongan fanatik sesuatu parti. Mungkin itu salah satu sebab kenapa beliau bosan dan kecewa, kerana selalu disalahtafsir."

Malah website peribadi beliau, www.drmaza.com juga mendapat sambutan yang memberangsangkan.

Tidak keterlaluan jika dikatakan Dr Asri banyak memberi pandangan positif kepada ahli-ahli politik baik dari kalangan Umno, PAS mahupun PKR.

Disebabkan luas keilmuan dan tajam pemikiran yang dimilikinya, kedudukan Dr Asri agak istimewa di mata tokoh-tokoh politik seperti Datuk Sri Abdullah Badawi, Tun Mahathir, Datuk Seri Najib. Datuk Seri Nik Aziz malah Datuk Anwar Ibrahim sendiri.

Menurut sumber terdekat itu lagi, Dr Asri kelihatan berbincang panjang di Rumah Terbuka Perdana Menteri di Kepala Batas semalam.

Sebelum ini, Dr Asri pernah diundang memberi 'tazkirah Ramadan' kepada menteri-menteri kabinet di PWTC pada 18 September sempena majlis berbuka puasa di sana.

Dan dua hari sebelum itu, Mufti Perlis yang lantang bersuara kelihatan menghadirkan diri di majlis kelolaan PAS di Kota Bharu atas undangan Nik Aziz. Difahamkan juga, Dr Asri turut diundang ke satu majlis anjuran PKR selang beberapa hari kemudian tetapi tidak dapat ditunaikan disebabkan oleh jadualnya yang padat.

Di dalam kolum Minda Mufti siaran akhbar Mingguan Malaysia hari ini, Dr Asri turut menitip pesanan tentang peralihan kuasa yang sibuk dibicarakan akhir-akhir ini. Di bawah tajuk 'Tanggungjawab mencari pengganti yang berwibawa,' antara lain petikan artikel itu berbunyi,"Krisis kepimpinan dalam masyarakat umat Islam hari ini adalah berpunca kerana ada pihak pihak yang hanya menumpukan di sudut al-Quwwah iaitu kemampuan atau kewibawaan atau karismatik seseorang tokoh dalam politik, tetapi melupakan sudut amanah yang membabit mengenai pegangan agama atau kesolehan seseorang pemimpin.

"Jangan jatuh ke tangan yang berkemampuan dan wibawa, tapi tidak amanah. Jangan juga jatuh ke tangan yang amanah, tapi tidak berkemampuan melaksanakan bebanan tugas," katanya.

Namun begitu, ketika dihubungi untuk mendapatkan kesahihan berita tentang persaraan beliau, Dr Asri enggan memberi sebarang komen. "Sampai masa nanti saya akan bagi komen," kata beliau.

-mSTAR Online

Raja Petra in PJ to face sedition charge

Reactions: 
breaking news updated 11.20am Internal Security Act detainee Raja Petra Kamarudin was bought to the Petaling Jaya Sessions Court this morning to face a sedition trial.

The popular blogger arrived at the court in an unmarked police vehicle at about 8.30am. He was seen wearing a white collared blue T-shirt and a blue pair of jeans.

Raja Petra appeared thinner, with long hair and unshaved beard. He also looked tired.

About 60 of his supporters were also present at the court compound. Some of them were wearing T-shirts calling for his release.

Also seen in the court compound were some opposition leaders, led by DAP veteran Lim Kit Siang and Selangor state exco member Ronnie Liu.

Raja Petra's wife Marina Lee Abdullah was also present.

The trial started with the first witness Harme Mohamed, an information technology expert from the Malaysian Communications and Multimedia Commission, informing the court on what is a website and on how it works.

The sedition trial is fixed for a week over his article titled 'Let's send the Altantuya murderers to hell' which he has posted on Malaysia Today on Apr 25.

Justice Rozina Ayob is presiding over the case.

He was charged on May 6.

Raja Petra was served with a two-year detention order on Sept 22 and is presently placed at the Kamunting detention centre in Perak.

He appeared in good spirits during the break in the trial, smiling and joking with his family and friends. However he was not interested to talk to the media.

[Full report to follow]

Zaid ubah fikiran, bakal keluar Umno?

Reactions: 
"Saya habiskan 20 tahun untuk Umno dan saya berdepan dengan banyak kesukaran disebabkan pendapat saya"

KB: Datuk Zaid Ibrahim, yang meletak jawatan sebagai Menteri Di Jabatan Perdana Menteri bulan lepas, mungkin mengubah fikiran berhubung rancangan tidak akan keluar dari Umno.

Alasannya ialah beliau tidak nampak masa depan baginya dalam Umno.

'Saya menghabiskan masa selama 20 tahun dalam politik (untuk Umno) dan saya berdepan dengan banyak kesukaran disebabkan pendapat saya.

'Ini bukan kerana saya tidak setia,' kata beliau seperti yang dipetik oleh akhbar Sunday Star semalam.

'Saya digantung daripada parti tanpa sebab dan sekarang dilarang bertanding bagi pemilihan bahagian (Kota Bharu).

'Jadi, apa yang hendak anda lakukan jika anda berada dalam kedudukan saya?' tanya Datuk Zaid, ketika diwawancara di rumahnya di Pasir Hor kelmarin.

Beliau meletak jawatan pada pertengahan September kerana tidak setuju tindakan kerajaan menahan pemimpin pembangkang di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Tetapi beliau berkata tidak akan keluar dari Umno.

Mengulas laporan bahawa beliau bertemu dengan Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, di kediaman Menteri Besar kelmarin dan penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim, beliau berkata ia hanya pertemuan biasa.

-KLpos.com

Tiada Pertandingan Ketua Di Sembilan Umno Bahagian Di Kelantan

Reactions: 
KOTA BAHARU, 6 Okt (Bernama) -- Sembilan daripada 14 Umno Bahagian di Kelantan tidak akan menyaksikan pertandingan bagi jawatan ketua pada persidangan perwakilan yang bermula Khamis ini.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Tan Sri Annuar Musa berkata di sembilan itu hanya jawatan Timbalan Ketua dan Naib Ketua Bahagian, Ketua Pemuda dan Ketua Wanita yang akan ditandingi.

"Jumlah itu menunjukkan semangat kerjasama dalam Umno dan ini menunjukkan satu perkembangan yang baik bagi Umno di Kelantan," katanya kepada Bernama di sini.

Sembilan bahagian yang tiada pertandingan jawatan ketua adalah Gua Musang, Pasir Mas, Bachok, Ketereh, Kota Baharu, Tumpat, Pasir Puteh, Machang dan Jeli manakala lima lagi bahagian yang akan menyaksikan pertandingan ialah Tanah Merah, Rantau Panjang, Pengkalan Chepa, Kuala Krai dan Kubang Kerian.

Annuar berkata pemilihan peringkat bahagian dijangka selesai menjelang 10 Nov.

Ku Li Jumpa Pimpinan Tertinggi Pakatan Rakyat?

Reactions: 
Cilok dari malaysiakini boleh refer di [sini].

tengku razaleigh hamzah 270908The Gua Musang MP also sent tremors around the Umno community this weekend by confirming rumours he had met top opposition leaders from the Pakatan Rakyat including Anwar Ibrahim, Abdul Hadi Awang and Lim Kit Siang, whom he described as ‘old friends’.

TP - Biarkan persoalan ni tergantung...

In for a hectic week as PM decides

Reactions: 
Malaysians are bracing for another week of high drama as leaders in the ruling Barisan Nasional coalition - in particular Umno - get on their mark for a power grab that may for the first time hinge more on competition rather than patronage.

“It is part of the continuing process of democratising since the March 8 general election. A Pandora’s box has been opened so to speak, only this time what’s coming out is a breath of fresh air,” Ramon Navaratnam, chairman of Asian Strategic Leadership Institute, told Malaysiakini.

“They are now facing up to the realities of the day. Competition is the word, no more patronage and if it extends to the rest of the system in country, to the economy, it would be even better.”

On the main table are none other than the presidency and vice-presidency of Umno, which by tradition comes with the premiership and deputy premiership in tow.

crash style dark type pak lah and najib umno 250908Second-line Umno leaders, previously coy about their ambitions, are now making a beeline to contest the No 2 post held by Deputy Prime Minister Najib Abdul Razak. Glaringly less sought after is the crown jewel - the presidency that is widely expected to be given up by Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi in favour of his deputy. However, that might change soon.

Umno insiders told Malaysiakini that members increasingly did not want any party, including Abdullah or Najib, to corral off the topmost post from being contested by other leaders.

“For years we have been guided on who and how to vote,” a party watcher said. “Now there is a chance to elect whom we want. So for the sake of the party and its survival, I think Umno members deserve to have the best selection of talent to chose from. If we can only chose No 2 but not No 1, what is the difference, where is the progress?”

Ku Li Meets Top Pakatan Leader

So far, only Tengku Razaleigh Hamzah has declared his interest to compete against Najib for the presidency. The 71-year old has been a sharp critic of an earlier plan to transfer power to Najib in 2010, a move that would have extended Abdullah’s tenure by circumventing contest.

tengku razaleigh hamzah 270908The Gua Musang MP also sent tremors around the Umno community this weekend by confirming rumours he had met top opposition leaders from the Pakatan Rakyat including Anwar Ibrahim, Abdul Hadi Awang and Lim Kit Siang, whom he described as ‘old friends’.

“I am not looking for a job or power. I am offering leadership so the country can rise to the challenges of a globalised economy,” said Razaleigh, also known by his short name of Ku Li.

Abdullah’s controversial power pact has since been axed and party election are now due to be held in March 2009. He has promised to decide by Oct 9 whether or not he will defend the Umno presidency. If he does not, it would clear the way for Najib to move up the ladder.

More Candidates To Show Hand

But whichever way Abdullah decides, party watchers expect a heated and crowded contest, with more candidates declaring their interest once he makes known his decision. Should he defend, he may find himself up against his own deputy and Ku Li at the very least. Should he give up the post, frontrunner Najib may still have to face other rivals apart from Ku Li for the No 1 job.

Like ex-premier Dr Mahathir Mohamad, vice-president Muhyiddin Yassin is not taking his boss for granted. Muhyiddin, respected for his courage in condemning the Abdullah-Najib 2010 power pact, is waiting for Abdullah to make his move before deciding which hat to throw into the ring.

umno retreat muhyiddin yassin pc 060608Although widely tipped to go for the deputy presidency, the 61-year-old International Trade and Industry Minister has been reserved about his target post - only saying his decision would depend on what his supporters believed best suited him.

“People are starting to realise there is now more time to campaign and among those who have expressed interest, some are proxies for Camp A or B or C. This is indicative of Abdullah still wanting to contest or wanting his people to contest and of Najib having his own preferences,” Navaratnam said.

Najib’s former political secretary Ahmad Zahid Hamidi and vice-president Mohd Ali Rustam have jumped the gun, booking slots in the No 2 race. Poised to join them may be former Selangor Chief Minister Muhammad Muhammad Taib, an Abdullah loyalist, vice-president Mohd Isa Abdul Samad and Foreign Minister Rais Yatim.

The latest, but perhaps not the last, to plumb for the deputy presidency is Nur Jazlan Mohamed, the chief of the Pulai division in Muhyiddin’s home state of Johor. The outspoken Nur Jazlan raised eyebrows earlier this year by calling on Abdullah to quit after the Umno-led Barisan skidded to its worst performance, surrendering five of the country’s 13 states to the Pakatan.

No 2 Post Overweight

Unsurprisingly, the overweight candidacy for the No 2 post has sparked speculation that some of bigwigs gathered there might be just tasting the wind before gearing up for their true target - the party presidency.

“There is so much talent for the No 2 post, it is a real waste. Depending on how the jockeying goes, don’t be surprised if they suddenly break ranks and file new formations. They can end up pairing off as No 1 and No 2, instead of all just zooming in for No 2,” said the party insider.

najib pc in finance ministry 250908 02However, party watchers also said that at this point in time Najib still looked a shoo-in to replace Abdullah and if his current pole position continued to look impregnable, it could keep away rivals who might not want to wage a losing battle and risk offending his supporters.

The 55-year old Najib, who began his political career at age 22, has already begun courting support in resource-rich East Malaysia. At a gathering in Kota Kinabalu on Saturday, he called for change in the Barisan, “If we don’t have the courage to change, then people will change us.”

He also told the crowd the government might not implement the proposed Race Relations Act. “I used to describe Sabah as a fixed deposit for the BN. It appears that the fixed deposit is still intact, alhamdulillah. It is still in good condition and we will make it even better, insyaallah,” Najib said.

Contests In Other BN Component

Elsewhere in the Barisan, the MCA, the MIC and Gerakan have also been cranking up the rhetoric, bombarding the nation with a spate of public soul searching and new promises to stand up to Umno - which has been accused of repressing non-Malay rights.

mca party election president and deputy president post 2008Headed for party election on Oct 18, MCA leaders Ong Tee Keat and Chua Jui Meng are locked in a straight fight for the top post while the deputy presidency will be a three-cornered fight between Ong Ka Chuan, Donald Lim Siang Chai and Dr Chua Soi Lek.

Quietly, waiting in the wings is opposition icon Anwar Ibrahim. Political watchers expect his Pakatan to be on the alert for casualties falling off as the race inside the Barisan overheats.

Having already won over scores of junior leaders from Umno, MCA and Gerakan, the Pakatan may be gearing up for bigger fish ahead of Oct 13, which is when Parliament is due to resume.

“Anwar is keeping everybody guessing again. When Parliament reconvenes, chances are he will lead a vote of censure against the PM and keep up the pressure on the BN,” Navaratnam said.

Apart from Ku Li confirming his meeting with Pakatan leaders, former law minister Zaid Ibrahim too caused a stir over the weekend - sparking speculation they separately might join the Pakatan.

In an interview with a Chinese daily, Zaid pulled no punches, calling not just for racial unity but also racial equality. "Take myself as an example. I'm a pure Malay, but I have a sense of security. I feel proud of my own race and culture," Zaid told Sin Chew Daily.

The Pakatan has pledged to topple the Barisan government soon through crossovers in Parliament, where it currently holds 82 out of 222 seats. It needs another 31 seats to overturn the Barisan’s majority and is banking on government backbenchers to defect to its camp.

Tun Mahathir tidak yakin Pak Lah lepas jawatan presiden Umno

Reactions: 
KUALA LUMPUR: Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mengalu-alukan tindakan ramai pemimpin Umno yang menawarkan diri untuk bertanding jawatan Timbalan Presiden selaras dengan amalan demokrasi yang dipraktikkan parti.

Bagaimanapun katanya, pertandingan itu perlulah berlangsung secara sihat tanpa sebarang taktik kotor.

"Baguslah... bertandinglah... kita demokrasi. Jangan main kotor sudahlah.

"Jangan bayar duit, jangan sogok. Kita tunjuk kebolehan kita, insya-Allah, orang akan pilih kita.

"Tapi kalau guna tekanan, kilas tangan orang, tarik balik kontrak, ini bukan demokrasilah," kata beliau ketika pada majlis rumah terbukanya sempena Aidilfitri di kediamannya The Mines Resort City di sini, hari ini.

Beliau berkata, dalam pemilihan akan datang, tidak perlu wujud istilah pasukan kerana jika sesebuah pasukan itu kalah, mereka akan sukar bekerjasama dengan pasukan yang menang.

"Ini bukanlah Amerika Syarikat. Tak perlulah ada pasukan. Kalau kita menang, pasukan kita menang, nak bekerjasama dengan orang yang lawan kita itu susah.

"Kita boleh masing-masing bertanding jawatan masing-masing, dan kita harus sanggup bekerjasama dengan sesiapa saja yang menang," katanya.

Ditanya andaiannya sama ada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi akan mengumumkan bertanding atau tidak jawatan Presiden sebelum 9 Oktober ini, Dr. Mahathir berkata, beliau tidak percaya selagi Abdullah belum membuat sebarang pengumuman.

"Saya dapati Pak Lah ini suka berdolak-dalih. Selagi beliau belum buat pengumuman, saya tak percaya.

-mSTAR Online

TP - Kah Kah Kah Kah Kah... sama la Che' Det... zaman hang dolu-dolu pun mana la ada orang caya hang nak lepas jawatan... sape la yang nak lepas jawatan setinggi tu kan??? Pi Mai Pi Mai tang tu jugak Che' Det...

Dolu zaman hang "power" hang tak nampak... la ni hang dok kat bawah baghu hang tau ye???

Hang tengok la balik ulang tayang... apa yang hang tengok hari ni, semunya hasil turun temurun apa yang ada masa zaman hang dolu...

Sindri mau hengat..! Deja'Vu..!