Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, October 09, 2008

Scorpene Ke-2 Dilancar

Reactions: 
CARTAGENA, Sepanyol 8 Okt. - Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) sekali lagi mencipta sejarah hari ini selepas pelancaran kapal selam Scorpene kedua (Scorpene 2) oleh Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah yang dinamakan sebagai Kapal Diraja (KD) Tun Razak.

Pemilihan nama kapal selam tersebut yang berkelas Perdana Menteri sebagai mengenang jasa dan pengorbanan Perdana Menteri kedua, Allahyarham Tun Abdul Razak yang banyak berjasa terhadap kemerdekaan, pemodenan dan pembangunan negara.

Dalam upacara penuh istiadat di Limbungan Navantia di sini, Tuanku Nur Zahirah melepaskan botol mengandungi air zamzam ke kapal sebagai simbolik pelancaran kapal selam kedua negara.

-Utusan Malaysia Online

TP - Ingat kapal selam, ingat kemisen RM500,000,000,00 , ingat Najib, ingat Rosmah, ingat Atlantuya, ingat C4... ingat RPK dalam ISA...

Zahid tawar diri tanding hanya jawatan Naib Presiden

Reactions: 
KUALA LUMPUR: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi telah mengubah fikiran untuk hanya bertanding jawatan Naib Presiden Umno pada pemilihan parti Mac depan.

Beliau, sebelum ini menawarkan diri bertanding jawatan Timbalan Presiden Umno, berkata keputusan itu dibuat demi menjaga perpaduan anggota peringkat akar umbi dan kekukuhan parti serta menghormati Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Abdul Razak, yang bakal menerajui Umno.

"Saya memohon sokongan dan pencalonan daripada akar umbi dalam persidangan Umno bahagian-bahagian untuk jawatan berkenaan (Naib Presiden) sahaja.

"Saya juga ingin menyatakan sokongan dan taat setia tidak berbelah bagi saya kepada Datuk Seri Najib, yang telah diberikan kepercayaan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi untuk mengambil alih teraju kepimpinan parti sebagaimana yang telah diputuskan," katanya dalam satu kenyataan ringkas petang ini.

Ahmad Zahid, yang juga anggota Majlis Tertinggi (MT) Umno, mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang memahami situasi dan realiti politik semasa, yang memerlukan pengorbanan daripada seseorang demi perpaduan dan kekuatan parti.

-mSTAR Online

Mohon Penafian Dan Penjelasan Dari Tuan Mufti Perak

Reactions: 
Info dari Perak menyampaikan satu berita yang tak berapa baik untuk didengar bagi Pakatan Rakyat... aku tak pandai sangat nak ulas bab Mufti ni tapi aku sampaikan beberapa perkara dan kita mintak Tuan Mufti Perak Datuk Harussani Zakaria supaya nafikan perkara-perkara dibawah ni.

1 - Benarkah "khabar angin" bahawa Tuan Mufti ada berjumpa dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz buat kali kedua dan memujuk Tuan Guru Nik Abdul Aziz supaya bersetuju membawa PAS bergabung dengan UMNO?

2 - Benarkah "khabar angin" bahawa Tuan Mufti menangis dan merayu Tuan Guru Nik Abdul Aziz agar menyertai UMNO supaya Perak boleh diperintah UMNO semula bagi penyatuan Melayu?

3 - Benarkah "khabar angin" bahawa Tuan Mufti sekarang menjadi penentang utama PAS di Perak?

4 - Benarkah "khabar angin" bahawa Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz tidak dapat berkhutbah di Perak pada muktamar PAS yang lalu kerana campurtangan Tuan Mufti?

5 - Benarkah "khabar angin" bahawa Tuan Mufti mencadangkan agar senarai pemilihan yang dibuat oleh UMNO di terima Sultan manakala meminta yang dipilih oleh PKR ditolak dalam isu pelantikan AJK masjid2 di Perak?

Mohon jawapan dan penafian dari Tuan Mufti Perak untuk membersihkan nama Tuan Mufti Perak dari pandangan dan cerita yang kurang enak.

Mufti Perak Pujuk TGNA & PAS Sertai UMNO?

Reactions: 
Sedikit petikan info dari seorang rakan:

Mufti Perak bagi kami tak boleh pakai dah sekarang. Macam2 isu dia dah timbulkan. Baru2 ni Harussani telah pergi berjumpa Tuan Guru Nik aziz buat kali kedua untuk memujuk PAS bersatu dengan UMNO. Kali ni lebih hebat sehingga beliau dikatakan menangis dan merayu Tuan Guru agar menyertai UMNO supaya Perak boleh diperintah UMNO semula bagi penyatuan Melayu. Ini maklumat yang sampai kepada saya.

Maklumat lanjut bakal menyusul.

Poll shows most Malaysians want NEP to end

Reactions: 

KUALA LUMPUR, Oct 9 — Seventy-one per cent of Malaysians surveyed in a recent poll agree with the statement that Barisan Nasional's "race-based affirmative action policy is obsolete and must be replaced with a merit-based policy".



Surprisingly, the poll, conducted by the independent Merdeka Centre between June 18 and July 29, up to 65 per cent of Malays who were asked the question agreed that race-based affirmative action should be done away, compared with 83 per cent of Chinese and 89 per cent of Indian respondents.



The overall consensus against race-based affirmative action was also apparent in that 61 per cent of rural and 75 per cent of urban respondents agreed that it should be replaced with a merit-based policy.



The same result was true in nearly all major categories of race, age, gender and income class, suggesting a majority of Malaysians are now ready to do away with NEP-type policies.

Asked to comment on this, Pas head of research Dr Dzulkifli Ahmad noted that the stated objective and vision of the New Economic Policy is to eradicate poverty and reconstruct society so that economic functions according to race would be ended.

The Kuala Selangor MP said it was the abuse of the implementation that has resulted in such a dire opinion of the policy.

"You cannot deny that poverty has been reduced over the years. But, for example, the Approved Permit system was meant to allow Malay entrepreneurs a stake in industries such as the automotive business. Instead, it became a monopoly for a selected few.

"It's not redistribution of wealth but reconcentration into a bangsawan (nobleman) class."

However, Umno MP for Pulai Datuk Nur Jazlan Mohamed said that no one has come up with a detailed alternative so it was doubtful if "this opinion is based on hard facts."

"I feel it is based on sentiment without actually being properly thought through. What is the alternative? Has anything been clearly defined? The last time the NEP was properly discussed was in the '90s."

Centre for Public Policy Studies director Tricia Yeoh agreed with Nur Jazlan in that the statement appealed to the normal idealism that meritocracy is the way forward.

"But when a Bumiputera thinks about what needs-based as opposed to race-based means to him in real terms, he might be less enthusiastic."

Yeoh, however, said the policy was inherently flawed due to conditions such as the 30 per cent Bumiputera equity or employee headcount.

-TMI

Anwar: Malaysia still needs a change of government

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Oct 9 — Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim emphatically reiterated his stand that there must be a change of government for Malaysia to progress.

He noted that a change of leadership in Umno would have no effect.

"The problem is the system," he told reporters at the lobby of the Jalan Duta court complex when commenting on yesterday's Barisan Nasional supreme council meeting in which Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi announced his decision not to defend his presidency in the upcoming Umno elections.

It has been the norm for the leader of Umno to hold the position of prime minister. Abdullah's decision not to contest means he will be stepping down also as prime minister, paving the way for the next elected president to take over if BN remains in power.

Abdullah pledged to complete his promised reforms before leaving office next March.

Anwar was sceptical, however, of the outgoing prime minister, and expressed doubts that he would be able to fulfil in the next five months what he failed to do in the past five years.

"Are we expected to believe that he can?" he asked.

"If he does, well and good; good for him and good for the country," he quipped.

Asked if he thought Datuk Seri Najib Razak, who is tipped to take over the reins, would be able to effect positive change in the government's policies on issues such as the independence of the judiciary and economic management, he answered in the negative.

"With Najib... the answer is categorically no," he emphasised.

"Change must happen. A change in the leadership of the BN will have no effect," he added.

Anwar was in court today for a hearing on the Sodomy II charge.

-TMI

Court lifts gag order over AG's role

Reactions: 
The Kuala Lumpur Sessions Court has lifted a gag order that prevented the media from publishing details of attorney-general Abdul Gani Patail’s alleged involvement in tampering with evidence in Anwar Ibrahim’s trials 10 years ago.

Sessions judge SM Komathy Suppiah ruled today that the details, which had been read out in court yesterday, are admissable in the ongoing proceedings to hear the validity of a transfer order signed by Abdul Gani.

Anwar had claimed trial on Aug 7 to a charge of sodomising his former personal aide Mohd Saiful Bukhari Azlan, 23.

The prosecution is attempting to move the case to the High Court, but the defence team is resisting this, allegedly due to fear of political interference in the outcome.

sulaiman abdullahDuring submissions yesterday, Anwar's lawyer Sulaiman Abdullah (right) had made startling revelations on Abdul Gani’s alleged involvement based on a court document by police personnel Mat Zain Ibrahim, who was involved in the investigation of Anwar’s ‘black eye’ incident in 1998.

Mat Zain provided details of serious allegations of prosecutorial misconduct on the part of Abdul Gani in the case.

However, the details were disputed by lead prosecutor Mohd Yusof Zainal Abiden, who said these should not be reported by the press until the evidence is ruled admissible by the court, or it could tarnish the AG’s name.

The court, which sat this morning, also adjourned the proceedings to Oct 31 to accommodate Anwar’s presence in Parliament when it reconvenes on Monday.

Anwar was elected to the Permatang Pauh parliamentary seat in a by-election on Aug 26 and is now the opposition leader.

[Full report to follow]

"I No Speak Ingglish" Go For UMNO No 2 Post

Reactions: 
Breaking News Updated 3.05 pm Umno Information Chief Muhammad Muhammad Taib today offered himself as a candidate for the deputy presidency of Umno, setting the stage for a heated and crowded contest.

The Umno stalwart is the fourth prominent Umno leader to join the chase after former Youth chief Ahmad Zahid Hamidi, vice president Mohd Ali Rustam and Pulai division head Nur Jazlan Mohamed.

Another heavyweight, vice president and International Trade and Finance Minister Muhyiddin Yassin is widely expected to announce his candidacy tomorrow.

Muhd Muhd Taib, a former Selangor Chief Minister is regarded by party insiders to be a staunch loyalist of Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi.

Abdullah had yesterday announced he would not be defencing the Umno presidency, clearing the way for his deputy Najib Abdul Razak to move up the ladder and in turn leaving the No 2 Umno post open to contest.

By convention, the Umno president and deputy president respectively become the country's prime minister and deputy prime minister.

Delegates Set To Nominate

Party election for the top posts in the country's largest political are due to be held next March, but division meeting to nominate candidates officially begin today.

Born in Kampung Sungai Manggis, in Hulu Selangor, Muhammad is a graduate from University of Malaya and a former school teacher.

The Umno veteran, who joined the party in 1964 and was elected as vice president and Selangor deputy state liaison committee head in 2004.

He resigned as Selangor Chief Minister in 1997 after being charged in Australia for holding currency worth RM 3.8 million, He was found not gulity and appointed a senator in 2006 by Abdullah.

Other Umno leaders that party watchers speculated might join the No 2 bandwagon include vice president Mohd Isa Abdul Samad and Foreign Minister Rais Yatim.

Harussani: Orang politik tidak tekan mufti

Reactions: 
Institusi mufti di negara ini "tidak pernah ditekan" oleh pemimpin politik kerajaan dan isu ini tidak pernah berbangkit dalam muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan, kata seorang mufti berpengalaman.

"Selama 24 tahun saya menjadi mufti, tidak ada (tekanan). Saya bebas mengeluarkan pandangan," kata Mufti Perak Datuk Seri Harussani Zakaria kepada Malaysiakini.

"Di negeri-negeri lain pun, setahu saya tidak (kes tekanan)."

Diminta mengulas dakwaan wujud "permainan politik" sehingga menyebabkan Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin meletakkan jawatan hujung bulan ini, Harussani berkata "saya tidak tahu."

Harussani, yang juga ketua Majlis Mufti Malaysia, berkata beliau sekarang tidak lagi mengeluarkan banyak kenyataan kepada media bukan kerana tekanan politik.

"Bukan saya tidak keluarkan pandangan. Tetapi tidak ada orang yang datang bertanya. Kalau setiap hari orang datang bertanya, setiap harilah saya berikan pandangan," katanya.

Persatuan Ulama Malaysia (PUM) bagaimanapun menganggap perkembangan di Perlis itu sebagai "pengulangan" kes-kes tekanan pemimpin politik terhadap institusi mufti seperti yang terjadi pada bekas mufti Selangor Datuk Ishak Baharom dan Harussani sendiri.

Yang Dipertua PUM Dr Wan Salim Wan Mohd Nor berkata insiden ini menunjukkan kurangnya pengiktirafan terhadap institusi ulama di negara ini.

Ishak tidak disambung kontraknya selepas mengulas isu ratu cantik yang disertai gadis Islam pada 1990-an, sementara Harussani ditegur berhubung pandangannya sambutan bersama Aidilfitri tidak boleh diraikan bersama perayaan hari kebesaran bukan Islam tahun lepas.

-malaysiakini

TP - Betoi ka? aku macam tak caya je... memang la tak pernah kene tekan direct dari depa... tapi bila teguran hangpa depa buat tak dengaq je, tak ke ter"tekan"?

Pilihan raya kampus dipengaruhi kesan pilihan raya umum?

Reactions: 
PETALING JAYA: Perubahan persekitaran politik negara ketika pilihan raya umum tujuh bulan lalu lalu bakal membawa kesan ke atas pilihan raya kampus atau Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) kali ini?

Pilihan raya kampus, yang sebelum Aidilfitri dikatakan akan diadakan minggu depan di beberapa institusi pengajian tinggi awam, kini telah diubah tarikh ke Disember ataupun awal tahun depan.

mStar Online
ketika menghubungi beberapa wakil pelajar memaklumkan bahawa persiapan sedang dilakukan untuk mengadakan pilihan raya pertengahan bulan ini iaitu minggu depan.

Bagaimanapun maklumat terkini, diperoleh semalam, ia kini ditunda ke hujung tahun ataupun awal Januari.

Pun begitu, perubahan aliran pemikiran pemimpin mahasiswa di universiti-universiti tempatan dilihat berkemungkinan didorong oleh pentadbiran kerajaan negeri khususnya bagi negeri yang ditadbir kerajaan Pakatan Rakyat iaitu di Selangor, Perak, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan.

Jurucakap Majlis Perwakilan Pelajar Kebangsaan (MPPK), Afandy Sutrisno Tanjung bersetuju bahawa arus politik perdana sedikit sebanyak akan mempengaruhi suasana politik kampus pada pilihan raya kampus nanti.

"Saya tak nafikan pilihan raya umum lalu memberi impak kepada mahasiswa dalam kampus terutamanya dari segi corak pemikiran.

"Boleh dikatakan mahasiswa pada hari ini mahukan trend perubahan yang baru," katanya ketika dihubungi mStar Online.

Jelas beliau keadaan ini mungkin akan menyebabkan kumpulan yang menyokong aspirasi kerajaan menghadapi sedikit kejutan apabila berhadapan dalam pilihan raya kampus yang akan datang.

Tambah beliau, situasi pada pemilihan kampus pada penggal lalu mungkin berbeza dengan apa yang bakal dihadapi pada pemilihan kali ini.

"Bagaimanapun saya amat yakin aspirasi akan terus mengusai semua universiti awam di negara ini sebagaimana tradisinya sebelum ini.

"Mahasiswa bijak dan boleh berfikir mana yang baik untuk kepentingan mereka dan mampu untuk membawa suara mereka untuk terus memperjuangkan kebajikan," katanya.

Afandy yang juga Yang Dipertua MPP Universiti Malaya (UM) berkata, gelombang arus perubahan rakyat dapat dirasakan di universiti itu sejak berakhirnya pilihan raya umum lalu.

"Kedua-dua pihak sama ada aspirasi kerajaan ataupun bukan, nampak bersungguh-sungguh bagi memenangi pilihan raya kali ini.

"Tsunami politik yang melanda negara kini turut meninggalkan kesan kepada iklim politik mahasiswa," katanya.

Bagi Yang Dipertua MPP Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Mohd. Zaid Mohd. Idrus, beliau mengakui senario politi kampus di universiti itu menerima kesan daripada keputusan pilihan raya pada 8 Mac lau.

"Walaupun pentadbiran MPP yang ada kini sentiasa memperjuangkan aspirasi kerajaan, namun saya dapat lihat wujud juga kumpulan pelajar yang seakan menentang apa yang cuba kita lakukan," katanya.

Menurutnya, beliau yakin pilihan raya kampus yang dijadual dalam bulan ini bakal menyaksikan persaingan antara pemimpin pelajar yang akan terus membawa aspirasi kerajaan sebagai asas kepimpinan dan kumpulan pelajar yang membawa ideologi parti politik dari luar kampus.

UKM terletak dalam negeri Selangor yang dikuasai Pakatan Rakyat.

Bagaimanapun beliau berharap persaingan yang bakal wujud itu biarlah satu persaingan yang sihat demi kepentingan mahasiswa dan seluruh warga universiti.

"Saya amat berharap mana-mana individu yang bakal bertanding dalam pilihan raya kampus nanti sentiasa meletakkan matlamat untuk membawa perubahan yang positif dan memperjuangkan hak mahasiswa tanpa terpengaruh dengan parti politik luar," katanya.

Ujar beliau politik kampus dan politik berparti adalah dua perkara yang berbeza dan tidak harus dimanipulasikan oleh pihak-pihak tertentu.

Sementara itu, Yang Dipertua MPP Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Mohd. Raimi Rahim juga tidak menafikan senario politik di Perak yang kini milik parti pembangkang memberi kesan kepada universiti itu.

Menurut beliau, kebiasaannya pemilihan calon MPP di UPSI dibuat secara terbuka tanpa mengambil kira ideologi atau fahaman politik seseorang itu di luar kampus.

"Itu hak mereka untuk menyokong sesiapapun. Asalkan fahaman mereka itu tidak terbawa hingga ke kampus.

"Apa yang penting ialah seseorang pemimpin yang terpilih harus sedia berkhidmat kepada pihak universiti sebagai 'wakil rakyat' kepada mahasiswa," katanya.

Raimi melihat pada ketika ini sudah wujud kumpulan-kumpulan yang boleh dianggap pembangkang di kampus mula mempengaruhi warga universiti berkenaan.

"Kami sedar akan kewujudan kumpulan ini. Mereka mungkin terpengaruh dengan corak politik di luar kampus dan cuba menerapkan di UPSI.

"Tapi saya tidak pasti sejauh mana ia bakal memberi kesan pada pilihan raya kampus yang dijadual diadakan pertengahan Oktober ini (kini sudah diubah)," katanya.

Yang Dipertua MPP Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Muhammad Adib Hatim ketika dihubungi berkata beliau tidak menolak kemungkinan senario politik di luar kampus akan memberi kesan kepada pemilihan kali ini.

"Kemungkinan apa yang berlaku di luar akan merebak di dalam," katanya.

Bagaimanapun katanya, sehinggi kini tanda-tanda wujudnya pihak pembangkang masih belum dapat dikenal pasti.

"Selama ini UIAM dikuasai oleh pihak prokerajaan... jadi buat masa ini belum nampak ada pihak yang cuba menguasai pilihan raya kampus kali ini," katanya.

Adib berkata, universiti berkenaan dijadual akan mengadakan pilihan raya kampusnya minggu hadapan.

"Notis (pilihan raya) daripada KPT belum diterima, tapi bagaimanapun perkembangan terkini kami akan mengadakan pemilihan wakil pelajar bagi penggal baru pada 17 Oktober ini," katanya.

Katanya, mengikut jadual proses penamaan calon akan diadakan pada hari Isnin depan.

"Kemungkinan 13 Oktober adalah penamaan calon dan selepas itu calon mempunyai masa selama empat hari untuk berkempen," katanya.

UIAM merupakan universiti pertama yang mengambil keputusan membubarkan MPP mereka berkuat kuasa 19 September lalu.

Tambah Adib, mereka mempunyai masa yang cukup bagi membuat persediaan bagi menghadapi pilihan raya ini sebelum peperiksaan akhir semester yang akan bermula 27 Oktober ini.

Bagaimanapaun situasi yang wujud di UKM, UPSI dan UIAM dilihat tidak berlaku di Universiti Sains Malaysia (USM) di Pulau Pinang yang turut berada di negeri Pakatan Rakyat.

Yang Dipertua MPP universiti itu, Muhammad Syukri Ibrahim berkata, berdasarkan pemerhatiannya suasana politik kampus di USM tidak terpengaruh dengan keadaan politik di luar walaupun Pulau Pinang kini jatuh ke tangan Pakatan Rakyat selepas pilihan raya lalu.

"Keadaan politik dalaman di USM baik seperti sebelum ini. Tiada apa yang berubah walaupun pentadbiran kerajaan negeri sudah bertukar," katanya.

Tambah beliau, tiada tanda-tanda yang menunjukkan pada pilihan raya kampus akan datang USM akan diterajui oleh pemimpin mahasiswa yang membawa fahaman politik luar kampus.

"Saya tak fikir perkara seperti itu akan timbul tambahan pula USM kini dipilih sebagai univeristi Apex oleh Kementerian Pengajian Tinggi," katanya.

Jelas beliau penganugerahan itu adalah amanah yang diberikan kepada USM untuk terus beroleh kecemerlangan.

"Hingga kini suasana politik di USM masih aman dan damai tanpa sebarang masalah serta tiada petanda senario politik luar kampus akan menular ke dalam," katanya.

Bagaimanapun beliau berkata, USM masih belum menerima sebarang arahan dari pihak universiti berhubung tarikh pembubaran dan pilihan raya akan diadakan.

"Kita tidak tahu bila tarikh pilihan raya akan diadakan, kalau ikut jadual mungkin dalam bulan ini, tapi ia bergantung pada arahan.

"Buat masa ini kami (MPP) masih menjalankan tugas-tugas seperti biasa," katanya lagi.

Jelas beliau, mahasiswa USM akan menghadapi peperiksaan akhir semester pada 3 November depan.

Dalam pada itu, Yang Dipertua MPP UitM, Luqman Nul Hakim menolak andaian bahawa kesan pilihan raya umum ke-12 akan mempengaruhi corak pengundian ketika pemilihan kampus kali ini.

Sambil menjangkakan pilihan raya MPP UiTM kali ini akan berlangsung awal tahun depan, beliau telah meminta supaya unsur melabel pelajar mengikuti fahaman politik dielakkan semasa pilihan raya kampus.

"Kami telah mengemukakan idea ini kepada Kementerian Pengajian Tinggi selepas pilihan raya umum lalu," katanya.

-mSTAR Online

Anwar has no confidence in Najib

Reactions: 
breaking news Opposition Leader Anwar Ibrahim today expressed his worries for the nation once Prime Minister-designate Najib Abdul Razak comes to power next March.

"He never talked about reforms of the judiciary, free media, and democratic process.

"He hasn't given a clue on how he can manage the economy. These are all worrying signs for the economy," Anwar told reporters during a break in his sodomy trial.

"We don't believe the PM-designate Najib is able to function effectively," he added.

bn supreme council abdullah announcement 081008 04Yesterday Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi confirmed that he would be stepping down next March, paving way for his deputy Najib to take over.

Abdullah also said that he would not be defending his Umno presidency in the party polls in March.

Under the transition plan agreed between Abdullah and Najib, the latter would assume the party and government post as soon as Abdullah stepped down.

However it remains to be seen if Najib would face a challenge for the Umno post. Umno president automatically becomes the prime minister.

PM Under Seige

Commenting on this today, Anwar said that he was not surprised by Abdullah's decision yesterday.

"He has given the indication in the past. He is clearly under siege within Umno," he said.

"I don't think it is tenable for him to continue under these circumstances," he added.

He also said that Abdullah must release all Internal Security Act detainees before stepping down and at the same time maintain an independent judiciary.

anwar sodomy trial 081008Anwar was also critical of Najib as the finance minister, stating that the latter was doing nothing in the face of a global economic crisis.

"We have a major economic crisis brewing and the new finance minister is in a state of denial.

"He still maintains as the only finance minister in the world that believes the fundamental of this country is still strong," added Anwar, who believes he can become the next prime minister with the aid of enough number of defectors from Barisan Nasional to Pakatan Rakyat.

[Full report to follow]

Proksi KJ Tawar Diri Tanding MT UMNO

Reactions: 
Proksi Khairy Jamaluddin yang diangkat sebagai Menteri iaitu Ayah Dafi kini mula mengorak langkah. Ismail Sabri Yaakob yang merupakan Menteri Belia Dan Sukan (Ikhsan) shari ini menawarkan diri untuk bertanding jawatan anggota Majlis Tertinggi (MT) UMNO pada pemilihan parti itu Mac tahun depan. Ismail yang juga Ketua UMNO Bahagian Bera di Pahang berkata beliau mengambil keputusan itu bagi membolehkan dirinya yang menjaga Kementerian Belia dan Sukan membawa suara golongan muda ke dalam MT. "Saya menawarkan diri untuk bertanding MT jika ada pencalonan dan sokongan," katanya kepada pemberita selepas Majlis Penyampaian Bantuan Memperkasakan Pertubuhan Belia 2008 peringkat negeri Terengganu, di sini malam tadi.

Ismail berkata suara golongan muda perlu diberikan perhatian kerana kira-kira 46 peratus daripada penduduk negara ini adalah terdiri daripada golongan muda. Maka itu suara ini amat penting didengari oleh parti kerana 200,000 golongan itu mendaftar sebagai pengundi setiap tahun. "Segala masalah belia boleh dibawa ke dalam Majlis Tertinggi melalui saya jika sekiranya saya diberi peluang untuk berada dalam MT nanti. "Bagaimanapun ia bergantung kepada pencalonan yang bakal saya terima nanti, kalau ada sokongan dan ada pencalonan saya akan bertandinglah," katanya.-Pahang Daily

Sumber:
mStar Online

[Nampaknya kroni si Khairy ini pun dah mula merayu serta menagih simpati agar beliau dipilih sebagai calon untuk bertanding ke jawatan MT UMNO. Namun, jika dilihat kepada senario semasa, sudah pasti Ismail Sabri bakal kecundang seperti apa yang akan berlaku kepada Khairy. Perlantikan beliau ke jawatan menteri adalah ikhsan Khairy sebenarnya. Kerana sebelum ini, heboh diperkatakan Khairy akan mengambil alih portfolio itu dari Azahlina. Namun, melihat prestasi buruk BN dalam pilihanraya umum lalu, Khairy takut untuk ke depan. Maka akhirnya Ismail Sabri jadi batu loncatan. Habis semua projek KBS dimonopoli mereka].

-Pahang Daily

MB Pahang ke mahkamah 14 Oktober ini

Reactions: 
KUANTAN: Kes saman sebuah syarikat pembalakan berjumlah RM60 juta terhadap Kerajaan Negeri Pahang memasuki episod baru apabila Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob atau wakilnya dikehendaki hadir di Mahkamah Tinggi Kuantan pada 14 Oktober ini.

Menurut Pengarah syarikat Seruan Gemilang Makmur (SGM) Syed Ali Badaruddin Syed Osman, prosedur tersebut merupakan notis penguatkuasaan yang diperolehi syarikatnya daripada Mahkamah Tinggi Kuantan minggu lalu setelah kerajaan negeri gagal membayar RM60 juta sebagaimana yang diperintahkan oleh Mahkamah Persekutuan.

Tindakan tersebut juga dipercayai diambil ekoran sikap kerajaan negeri yang enggan mempedulikan keputusan mahkamah yang mengarahkan pembayaran saman tersebut sebelum ini atau mengadakan sebarang perbincangan dengan syarikat terbabit.

Menurut Syed Ali, melalui notis penguatkuasaan tersebut, Menteri Besar atau wakilnya iaitu Penasihat Undang-Undang Negeri termasuk Setiausaha Kerajaan Negeri perlu hadir di Mahkamah Tinggi Kuantan pada tarikh tersebut.

“Oleh kerana tidak ada sebarang tindakan atau usaha daripada kerajaan negeri untuk berunding dengan kami berhubung pembayaran RM60 juta seperti yang diputuskan mahkamah, kami tidak ada pilihan melainkan mengemukakan penguatkuasaan terhadap keputusan Mahkamah Persekutuan”, katanya dalam satu majlis di sini.

Menurutnya lagi, dalam prosedur penguatkuasaan di mahkamah nanti, pihaknya akan menuntut supaya pembayaran RM60 juta itu disegerakan dan meminta mahkamah menetapkan satu tarikh khusus kepada kerajaan negeri untuk membuat pembayaran atau mengeluarkan waran tangkap kepada Menteri Besar sekiranya kerajaan negeri masih berdegil.

Pada 17 September lalu Mahkamah Persekutuan di Putrajaya telah memerintahkan Kerajaan Negeri Pahang untuk membayar RM60 juta kepada syarikat berkenaan. Keputusan itu dibuat oleh Hakim Besar Sabah dan Sarawak Tan Sri Richard Malanjum yang bersidang bersama Hakim-Hakim Mahkamah Persekutuan Datuk Nik Hashim Nik Ab Rahman dan Datuk Abdul Aziz Mohamed.

Ketiga-tiga hakim tersebut secara sebulat suara telah menolak permohonan kebenaran kerajaan negeri dan Pengarah Perhutanan Negeri Pahang yang dalam usaha terakhirnya memfailkan notis rayuan di mahkamah berkenaan bagi mendapatkan kebenaran untuk merayu setelah disaman oleh SGM sebelum itu.

Notis rayuan tersebut adalah berkaitan keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan pada 25 Mei 2007 yang memerintahkan mereka membayar RM37,127,471.60 kepada SGM dengan faedah pada kadar 8 peratus setahun mulai 31 Dis 2000 (jumlah keseluruhan RM60 juta) sehingga selesai pembayaran.

Mahkamah Tinggi memerintahkan mereka membayar jumlah itu kepada syarikat berkenaan setelah berpuas hati bahawa Pengarah Perhutanan Negeri telah bertindak secara cuai apabila enggan mengguna pakai pelan terkini yang dikemukakan oleh Seruan Gemilang yang telah diluluskan oleh Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (exco) pada 5 April 2000, sebaliknya mengarahkan pelan asal yang diluluskan oleh exco pada 7 Januari 1998 diguna pakai.

Syed Aki bagaimana pun berkata, beliau bersikap terbuka untuk berunding dengan kerajaan negeri atau wakilnya.

“Saya tidak minta RM60 juta itu dibayar sekali gus. Mereka masih boleh membayarnya secara beransur-ansur atas persetujuan saya atau sekiranya kerajaan negeri tidak mampu, mereka boleh menukarkannya dengan tanah yang masih luas di negeri ini”, katanya.

Syed Ali berkata, malangnya kerajaan negeri terus membisu dalam kes ini sedangkan ia telah berlarutan selama hampir 8 tahun dalam mahkamah dan kadar faedah hutang tersebut akan terus meningkat sehingga merugikan wang rakyat negeri ini.

SGM ialah syarikat kontraktor pembalakan yang telah menerima hak eksklusif mengeluarkan saki baki kayu balak di tanah milik Umno iaitu P.T. Lot 6959 Mukim Bebar, Pekan seluas 10,000 ekar pada tahun 2000 lalu.

Bagaimanapun, sebelum kerja-kerja pembalakan selesai Jabatan Perhutanan Pahang enggan melesenkan kepada SGM pada sebahagian tanah yang ditender sehingga menyebabkan syarikat berkenaan mengalami kerugian.

“Tindakan itu telah menyebabkan syarikat kami tidak dapat meneruskan kerja-kerja pembalakan yang telah ditender dan akibatnya telah mengalami kerugian besar”, katanya.

Ekoran itu SGM telah mengambil tindakan mahkamah melalui peguam Tetuan Peter, Lai & Rajoo sebagai jalan terakhir setelah kerajaan negeri melalui Jabatan Perhutanan Negeri enggan melayan tuntutan SGM untuk mendapatkan lesen bagi meneruskan kerja-kerja pembalakan.

Justeru itu Mahkamah Tinggi Kuantan pada 25 Mei 2007 telah mengeluarkan suatu perintah kepada defendan (kerajaan negeri) supaya membayar ganti rugi berjumlah RM37,127,471.60 kepada SGM berserta kadar faedah 8 peratus setahun mulai Disember 2000 kepada SGM.

Defendan diberi tempoh tiga bulan untuk membuat pembayaran (kesemuanya berjumlah sekitar RM60 juta) kepada SGM namun tetap gagal.

Dalam pada itu pihak kerajaan negeri ada memfailkan rayuan di Mahkamah Rayuan. Bagaimana pun penghakiman Mahkamah Rayuan bertarikh pada 13 Februari 2008 kedua-dua defendan (Kerajaan Pahang dan Pengarah Jabatan Perhutanan Pahang) gagal dalam rayuannya untuk mengenepikan perintah Mahkamah Tinggi Kuantan.

Pada 7 Mac 2008 pula, Mahkamah Tinggi Kuantan telah memperakukan sijil perintah dan amaun penghakiman terhadap kedua-dua defendan daripada Mahkamah Tinggi Kuantan (keputusan penghakiman 25 Mei 2007).

Tarikh 7 April 2008 sepatutnya adalah hari wajib bayar iaitu tarikh akhir bagi pihak defendan kepada SGM. Namun pihak defendan telah gagal membuat apa-apa bayaran ataupun menghubungi SGM. Maka secara automatik kedua-dua pihak dianggap melanggar dan menghina keputusan mahkamah.

“Kami berharap selepas ini kerajaan negeri tidak lagi memperlekehkan prosedur undang-undang. Sebab sepatutnya saman itu sudah dijelaskan sepenuhnya pada 7 April lalu apabila kerajaan negeri tewas dalam kes saman yang dikemukakan syarikat kami”.

"SGM kecewa kerana perintah Mahkamah Tinggi Kuantan pada 25 Mei 2007 supaya amaun saman itu dibayar kepada syarikat kami tidak dipatuhi oleh kerajaan negeri. Keengganan membuat bayaran ketika itu sudah boleh disifatkan sebagai menghina keputusan mahkamah," katanya.

-SIDANG ONLINE

Isu Perletakkan Jawatan Mufti Perlis - Puisi & Penjelasan

Reactions: 


Oleh kerana isu perletakan Jawatan Dr. Mohd Asri bin Zainul Abidin sebagai Mufti Perlis telah menjadi polemik, maka dengan ini dikeluarkan beberapa kenyataan rasmi;

  1. Isu ini diharapkan tidak dipanaskan lagi kerana beliau telah membuat keputusan dan surat beliau kepada USM untuk kembali bertugas telah pun dihantar dengan rasminya.
  2. Beliau juga berterima kasih kepada Negeri Perlis yang telah memberi peluang kepadanya sepanjang tempoh yang lepas.
  3. ‘Permainan silap mata politik’ adalah perkara yang biasa berlaku dalam negara ini, namun maksud tersebut tercapai dengan mudah kerana beliau sendiri mempunyai hasrat untuk berhenti.
  4. Terima kasih kepada Kerajaan Perlis yang lepas dan juga Pihak Istana Perlis yang selama ini memberikan ruang yang amat baik.
  5. Tanggungjawab dakwah dan seruan kepada kebenaran akan diteruskan seperti biasa.
  6. Perletakkan ini juga adalah bukti bahawa pandangan, teguran atau sokongan tidak bertujuan mendapat kedudukan dan jawatan.
  7. Beliau kemungkinan akan pergi membuat cuti penyelidikan di luar negara dalam masa yang terdekat.
  8. Ruang dakwah dan memberikan pandangan insyaAllah masih terbuka di masa hadapan dengan apa yang akan Allah permudahkan.
  9. Pandangan yang berpaksi prinsip sentiasa terpaksa membayar harganya, dan ini mungkin sebahagian daripadanya.
  10. Diharapkan mereka yang berjawatan yang sama selepas ini sentiasa memberikan pandangan untuk kebaikan imej Islam, rakyat dan negara.
  11. Beliau berdoa kepada Allah agar dalam tempoh dua tahun yang lepas semasa beliau bertugas sebagai mufti beliau telah berbuat sesuatu dalam pembinaan prinsip dan minda rakyat berasaskan kepada kefahaman dari al-Quran dan al-Sunnah.
  12. Kontrak muftinya akan tamat pada akhir Oktober 2008.
  13. Terima kasih kepada banyak pihak; rakyat dan pemimpin yang telah memberikan sokongan moral dan semngat yang begitu padu selama ini.

** Penjelasan rasmi daripada Mufti Perlis ini disediakan oleh webmaster drmaza.com
** Terima kasih.

-Minda Mufti

Kok files RM30m suit against Utusan

Reactions: 
Seputeh member of parliament Teresa Kok today filed a RM30 million suit against
MCPX
Utusan Malaysia
and its columnist Mohd Zaini Hassan for allegedly defaming her.

Kok, also a Selangor exco member, claimed that the Malay daily and Mohd Zaini had defamed her in an article published on Sept 10.

The said article referred to Kok's alleged role in asking a mosque to reduce the volume of its loudspeakers during the call to prayer for Muslims (azan). Kok had denied this previously.

Apart from the RM30 million in damages, Kok also wants an injunction to stop Utusan Malaysia and Mohd Zaini from repeating their defamatory words against her.

teresa kok sue utusan jalan duta court 091008 03Her suit was filed by her lawyer SN Nair at the Kuala Lumpur High Court registry this morning.

Kok said in her statement of claim that the article was published for cheap publicity and with the express intention to damage her reputation.

She said that the article was published without the daily or Mohd Zaini first making effective and proper queries into the truth and veracity.

"The article was self-evidently of the most serious and damaging nature and was recklessly made," she added.

She further said that the article meant that she was a racist, a religious and racial bigot, an untrustworthy person, intolerant and a chauvinistic politician who is anti-Islam and anti-Malay.

"They published the article with the intention calculated to disparage the plaintiff (Kok) in both her private and official capacities, including her capacity as an MP, state assemblyperson and a state exco member," she said in her statement of claim.

She said the article was widely republished and disseminated and circulated, and that it has injured her reputation and caused her considerable distress, anxiety and embarrassment.

Although she had sought a retraction and apology from the daily and the columnist, they had failed to respond, she added.

Kok's alleged anti-Islam stand in relation to the azan was among reasons cited for her detention under the Internal Security Act on Sept 12. She was however released a week later.

Her family home has since been targeted by unknown persons, while her photo was ripped out of banners bearing Hari raya greetings.

Stop Lies Or "Please Cover"?

Reactions: 
Sarawak Chief Minister Abdul Taib Mahmud, usually cool in the face of criticism levelled at his government, has reacted badly to recent media reports about the eviction notice served to some 10,000 Kadayan-Malay villagers in Bekenu, near Miri and the alleged
MCPX
rape
of Penan girls by logging company workers in the remote Baram area.


At a Hari Raya function in Miri on Monday, he said the reports were nothing but “lies” and demanded that the newspapers corrected them. The irate chief minister also warned that appropriate action would be taken against those who failed to apologise for the ‘false’ reports.


The Borneo Post
, a leading local English daily, quoted the chief minister as saying that he regarded the media reports as acts of sabotage against the state.

“Check your information or you will be suspected by the decent people of Sarawak of trying to sabotage us when we have toiled to develop our state,” Taib said, in an apparent reference to reports published last week in both the Star and New Straits Times on the two issues.


bn supreme council mt meeting sapp sabah issue 190608 taib mahmudApart from The Borneo Post, several local Chinese dailies also published similar reports.

Local and national papers reported that a large group of Kadayan-Malay land-owners staged a ‘friendly protest’ after a legal firm, acting for a plantation company, last week issued notices seeking to evict them from their ancestral land which is now part of a provisional land lease issued to the company by the state government.


The company is said to be linked to a prominent Chinese businessman with powerful political connections in the state.


An Orang Ulu lawyer acting for some of the aggrieved native customary rights (NCR) landowners told Malaysiakini today that the case has been filed and will be heard in court soon.


Irate Chief Minister

Taib’s initial reaction to the reports on the protest by the Kadayan-Malay landowners surprised many as he was quot
ed by local newspapers as saying then that if the land-owners wanted to play rough with him, he was ready to do the same with them, adding that whether they liked it or not, here in Sarawak “I am the government”.

It was initially reported that the chief minister would hold a dialogue with the landowners but yesterday the chief minister changed his mind and instead dispatched his Assistant Land Minister Naroden Majais to meet representatives of the Kadayan-Malay community, led by Pemanca Abu Bakar Pangis, to find ways to resolve the land dispute.

After the meeting, the assistant minister told reporters that the villagers and the Land and Survey Department would carry out a joint survey to determine the location of the NCR land in relation to the leased land. The land lease covers about 5,000 acres and is prime agricultural land.


At another function in Betong yesterday, Taib again lashed out at the newspaper reports, calling them “acts of sabotage” which Sarawakians should ignore as they were written by journalists who had little or no knowledge of the state.


The Borneo Post
today quoted him in a front page report as saying, “I have a heavy responsibility looking after the welfare of the people and will not allow the freedom of some newspapers to disrupt our progress and racial harmony.

‘We need to protect Sarawak from some irresponsible people. To protect our political stability, we must work together,” he was reported as saying.


Shocked By 'Sheer Arrogance'

Meanwhile, Sarawak PKR legal advisor See Chee How said Taib’s comments were made out of “sheer arrogance”, adding that he was shocked and disappointed with the response of Sarawak BN leaders to the issues brought up by the media.

penans meet suhakam 130208 see chee how“Any reasonable government would appreciate the efforts of journalists and newspapers who have the courage to assist in the exposure of these heinous crimes,” said See when contacted by Malaysiakini today. “But unfortunately, the Sarawak government is in a state of denial by dismissing any truth in the published reports.

See said the Sarawak government should assist and facilitate a national effort to investigate the allegations.

“We are talking about the sexual abuse of teenaged school girls,” he said referring to the alleged sexual abuse of Penan girls by logging company workers operating near Penan settlements.

See opined that one of the reasons why the victims have yet to come forward to lodge police reports could be their distrust of law enforcement agencies in Sarawak.

“I do not blame them, considering the circumstances they are in. Before any investigation was carried out, the Marudi district police chief Jonathan Jalin was already reported to be dismissing the allegations, saying that there was no evidence to support them.

“How can we expect a thorough and impartial investigation into the matter from the force in Sarawak which has already dismissed the allegations before any investigation has taken place?” he asked.