Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, October 14, 2008

Article by A Youngest Millionaire

Reactions: 
Some of you may already know that I travel around the region pretty frequently, having to visit and conduct seminars at my offices in Malaysia, Indonesia, Thailand and Suzhou (China). I am in the airport almost every other week so I get to bump into many people who have attended my seminars or have read my books.

Recently, someone came up to me on a plane to KL and looked rather shocked. He asked, 'How come a millionaire like you is travelling economy?' My reply was, 'That's why I am a millionaire.' He still looked pretty confused. This again confirms that greatest lie ever told about wealth (which I wrote about in my latest book 'Secrets of Self Made Millionaires'). Many people have been brainwashed to think that millionaires have to wear Gucci, Hugo Boss, Rolex, and sit on first class in air travel. This is why so many people never become rich because the moment that earn more money, they think that it is only natural that they spend more, putting them back to square one.

The truth is that most self-made millionaires are frugal and only spend on what is necessary and of value. That is why they are able to accumulate and multiply their wealth so much faster. Over the last 7 years, I have saved about 80% of my income while today I save only about 60% (because I have my wife, mother in law, 2 maids, 2 kids, etc. to support). Still, it is way above most people who save 10% of their income (if they are lucky).I refuse to buy a first class ticket or to buy a $300 shirt because I think that it is a complete waste of money. However, I happily pay $1,300 to send my 2-year old daughter to Julia Gabriel Speech and Drama without thinking twice.

When I joined the YEO (Young Entrepreneur's Organization) a few years back (YEO is an exclusive club open to those who are under 40 and make over $1m a year in their own business) I discovered that those who were self-made thought like me. Many of them with net worths well over $5m, travelled economy class and some even drove Toyota's and Nissans (not Audis,Mercs, BMWs).

I noticed that it was only those who never had to work hard to build their own wealth (there were also a few ministers' and tycoons' sons in the club) who spent like there was no tomorrow. Somehow, when you did not have to build everything from scratch, you do not really value money. This is precisely the reason why a family's wealth (no matter how much) rarely lasts past the third generation. Thank God my rich dad (oh no! I sound like Kiyosaki) foresaw this terrible possibility and refused to give me a cent to start my business.

Then some people ask me, 'What is the point in making so much money if you don't enjoy it?' The thing is that I don't really find happiness in buying branded clothes, jewellery or sitting first class. Even if buying something makes me happy it is only for a while, it does not last. Material happiness never lasts, it just give you a quick fix. After a while you feel lousy again and have to buy the next thing which you think will make you happy. I always think that if you need material things to make you happy, then you live a pretty sad and unfulfilled life.

Instead, what make ME happy is when I see my children laughing and playing and learning so fast. What makes me happy is when I see by companies and trainers reaching more and more people every year in so many more countries. What makes me really happy is when I read all the emails about how my books and seminars have touched and inspired someone's life. What makes me really happy is reading all your wonderful posts about how this BLOG is inspiring you. This happiness makes me feel really good for a long time, much much more than what a Rolex would do for me.

I think the point I want to put across is that happiness must come from doing your life's work (be in teaching, building homes, designing, trading, winning tournaments etc.) and the money that comes is only a by-product.

If you hate what you are doing and rely on the money you earn to make you happy by buying stuff, then I think that you are living a life of meaningless.

PAS beralih angin - kini yakin '16 Sept'

Reactions: 
dikemaskini 6:44pm PAS akhirnya yakin sepenuhnya dengan "projek 16 September" Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan menghantar lima pemimpin berprofil tinggi parti itu menyertai mesyuarat pembentukan kerajaan baru dengan PKR dan DAP.

Keputusan biro politik parti itu minggu lalu telah pun direstui mesyuarat jawatankuasa pusat parti itu bersama ahli-ahli parlimennya kelmarin.

Selain Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang, pemimpin kanan yang diberikan mandat untuk mengetuai delegasi parti itu termasuklah timbalannya Nasharudin Mat Isa, dua naib presiden Datuk Husam Musa dan Mohamad Sabu serta setiausaha agung Datuk Kamarudin Jaffar.

Selain dikritik akibat berunding dengan Umno, Nasharudin sebelum ini tidak pernah dilaporkan terlibat rundingan bersama Pakatan Rakyat, manakala Mohamad menyatakan keraguannya berhubung rancangan penasihat PKR itu.

hadi awang nasharuddin mat isa mat sabu and anwar pas pkrAbdul Hadi pula, walaupun pernah menyertai mesyuarat peringkat tertinggi pemimpin PKR dan DAP, dianggap menolak projek perubahan kerajaan Anwar - asalnya diuar-uarkan menjelang 16 September - selepas berkata beliau enggan menjadi "ahli politik Mat Jenin" apabila mengulas kemungkinan beliau dicadangkan sebagai perdana menteri apabila Pakatan mengambil alih kuasa persekutuan.

Rundingan dengan Pakatan sebelum ini didominasi golongan pro-kerjasama dengan Pakatan seperti Husam, Kamaruddin, ketua Pemuda PAS Salahuddin Ayub dan bendahari Dr Mohd Hatta Ramli.

Beberapa pemimpin PAS yang dihubungi Malaysiakini berkata, keputusan menghantar lima pemimpin berprofil tinggi parti dibuat kerana perbincangan ke arah pembentukan kerajaan baru "sampai ke tahap lebih tinggi" yang melibatkan perbincangan dasar-dasar dan persediaan membentuk jemaah menteri.

Salahuddin berkata, keputusan menghantar pemimpin kanan itu dibuat kerana usaha menumbangkan kerajaan BN sudah "sampai ke tahap akhir" dan "setiap tindakan memerlukan keputusan segera".

"Dulu, kita lebih kepada (hal-hal) teknikal seperti (menyusun) agenda bertindak... boleh katakan sekretariat. Sekarang kita berada pada tingkat lebih tinggi yang memerlukan perbincangan tentang dasar-dasar politik," katanya.

Dalam mesyuarat Ahad lalu, menurutnya lagi, perbahasan tentang delegasi lima pemimpin tertinggi PAS berlangsung dengan "sangat positif" dan mesyuarat bersetuju sebulat suara menerima mereka.

Suasana perbincangannya digambarkan sebagai "berterus-terang" dan dalam keadaan "bebas mengeluarkan pandangan".

nik aziz and mustafa ali and pasBarisan pemimpin atasan PAS sebelum terbelah dua berhubung isu pertukaran kerajaan persekutuan, khususnya antara Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dengan pesuruhjaya PAS Terengganu dan juga ahli strategi parti Datuk Mustafa Ali, menjelang 16 September lepas.

Mohamad, yang pernah berkata "PAS bersikap tunggu dan lihat terhadap 16 Septermber", berkata beliau menerima keputusan itu.

"Itu keputusan parti, saya terima," katanya, yang hadir di mesyuarat itu, kepada Malaysiakini hari ini.

Ditanya sebab kelima-lima pemimpin berprofil tinggi itu, beliau berkata: "Hendak pilih lima orang, kita pilih limalah. Kalau enam, kita pilih enamlah. Kalau lapan, kita pilih lapanlah."

Husam - disebut-sebut sebagai penggerak utama dalam PAS yang mendukung usaha Anwar - pula menyifatkan barisan pemimpin tertinggi yang dipilih itu "bukan wakil baru", "tidak ada perubahan" dan "tidak berbangkit".

"Saya ingat salah faham. Tiada yang istimewa," katanya, mengulas keputusan dalam mesyuarat biro politik parti itu minggu lalu.

Sementara itu, timbalan pesuruhjaya II PAS Selangor, Khalid Samad yang dikatakan pihak pertama mencadangkan idea menghantar pimpinan utama PAS berkata "semua khilaf dan salah faham sudah selesai".

anwar ibrahim hadi awang nik aziz meeting 230908"Sebelum ini mungkin ada yang tidak nampak bangunan Parlimen. Sekarang tidak ada khilaf lagi," katanya, yang menganggotai biro politik PAS, hari ini.

Khalid bagaimanapun mendakwa khilaf yang dimaksudkan itu hanya di peringkat teknikal akibat sumber-sumber maklumat yang berbeza antara pemimpin parti.

"Tetapi akhirnya, dengan semua sumber itu, semuanya saling melengkapi," katanya, yang juga ahli parlimen Shah Alam.

Tambahnya, salah faham dalam parti itu mula reda hasil pertemuan Nik Abdul Aziz, Abdul Hadi dengan Anwar di Kota Bharu hujung bulan lalu (foto atas, kiri).

-malaysiakini

Najib: No abuse of power in SMSes, will explain chopper deal

Reactions: 
Deputy Prime Minister Najib Abdul Razak today said that there was no abuse of power on his part in his exchange of text-messages with lawyer Muhammad Shafee Abdullah in relation to the Altantuya Shaariibuu murder case.

"Why must I comment on the matter? The prime minister has said enough," Najib told reporters in Parliament today.

najib parliament 141008He was responding to a report in Malaysia Today which published exchanges of SMSes between him and Muhammad Shafee over the alleged involvement of political analyst Abdul Razak Baginda in the case.

Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi had said yesterday that he does not believe his deputy would have abused his power.

Earlier today Opposition Leader Anwar Ibrahim had urged the government to probe Najib for alleged abuse of power, stating that the latest development would affect the government's credibility.

Najib responded by saying that the exchange of SMSes themselves does not suggest any abuse of power on his part.

On another matter, Najib said he will soon explain in detail in the Dewan Rakyat issues linked to the Eurocopter deal which many have said is questionable.

Najib, also the finance minister, rejected the opposition's call for a fresh budget that addresses the current economic crisis.

He added that hewill announce additional economic measures next Monday to manage the crisis.

[Full report to follow]

Petrol Lagi: Yang Ni Betul Kot...

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Oct 14 - Petrol and diesel will be cheaper at the pump effective tomorrow.

Petrol RON97 will cost 15 sen less at RM2.30 per litre, while petrol RON92 will be 10 sen cheaper at RM2.20.

Diesel will cost 20 sen less at RM2.20 a litre, the Prime Minister's Department announced today.

This is the third reduction since the 40 per cent hike in petrol price to RM2.70 on June 5. The price of crude oil has fallen, it was US$83.73 a barrel yesterday, in recent days due to concerns over the global financial crisis.

-TMI

TP - Malam ni tak yah isi minyak... bawak kereta pelan-pelan dengan harapan minyak dalam tangki cukup sampai esok hari...

Jangan cuba-cuba nak potong kereta depan dengan kelajuan yang tinggi kerana minyak dalam tangki anda mungkin tak sempat sampai jam doblas malam ni...

Kalau nak lagi jimat, malam ni kita pakat-pakat OT sampai jam doblas malam... amacam? dapat jimat duit minyak dan jugak dapat gaji kerja lebih masa... jangan risau... mungkin bos korang pun ikut sama OT sampai jam doblas malam ni...

Esok jangan pulak bantai bawak kereta laju-laju, sebab rege minyak belum tentu dapat stabil sampai minyak dalam tangki kering...

Jimat jangan tak jimat...

Kalau yang naik pengangkutan awam, jangan marah kalau drebar bas dan teksi bawak selor semacam je... depa pun nak jimat jugak... hangpa ingat, hangpa je yang reti berjimat?

Mana satu yang betul nih??? sposen ke duaposen???

Reactions: 
PUTRAJAYA: Harga petrol dan diesel mengalami penurunan sebanyak 10 sen berkuat kuasa tengah malam ini.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mengumumkan harga runcit petrol RON97 turun sebanyak 10 sen seliter kepada RM2.45 seliter daripada RM2.55.


Harga RON92 juga diturunkan sebanyak 10 sen kepada RM2.30 daripada RM2.40.
Diesel juga turun 10 sen seliter kepada RM2.40 seliter daripada RM2.50.

berita sebelumnya :

PUTRAJAYA 14 Okt. -
Harga runcit petrol RON97 akan diturunkan sebanyak 15 sen seliter iaitu daripada RM2.45 seliter kepada RM2.30 seliter, berkuatkuasa 15 Oktober ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata,
harga diesel pula akan dikurangkan sebanyak 20 sen seliter iaitu daripada RM2.40 seliter kepada RM2.20 seliter.

``Petrol RON92 pula akan dikurangkan sebanyak 10 sen seliter iaitu daripada RM2.30 seliter kepada RM2.20 seliter,'' katanya dalam satu kenyataan hari ini.


Mana satu yang betul ni??? diesel turun seposen ke duaposen???

Rege Petrol Turun Akhirnya... 15sen, 20sen

Reactions: 

PUTRAJAYA 14 Okt. - Harga runcit petrol RON97 akan diturunkan sebanyak 15 sen seliter iaitu daripada RM2.45 seliter kepada RM2.30 seliter, berkuatkuasa 15 Oktober ini.

Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, harga diesel pula akan dikurangkan sebanyak 20 sen seliter iaitu daripada RM2.40 seliter kepada RM2.20 seliter.

``Petrol RON92 pula akan dikurangkan sebanyak 10 sen seliter iaitu daripada RM2.30 seliter kepada RM2.20 seliter,'' katanya dalam satu kenyataan hari ini.

'Investigate Najib over text-messages'

Reactions: 
Opposition Leader Anwar Ibrahim has called for a probe on Deputy Prime Minister Najib Abdul Razak for allegedly abusing his power in relation to the Altantuya Shaariibuu murder case.

Anwar’s call came in the wake of an alleged exchange of text-messages, purportedly between Najib and senior lawyer Muhammad Shafee Abdullah over the alleged involvement of political analyst Abdul Razak Baginda in the case.

anwar ibrahim parliament pc on budget and najib 131008 04
“Our allegations against Najib - from the murder of Altantuya, the submarines and Eurocopter (purchase deal) to the SMSes exchanged between him and the lawyer - there is no response, no investigation and no report,” said Anwar, when met in the Parliament lobby today.

“So you find there is a case where a public figure wants to be shielded from any investigation.”

Anwar, also the Permatang Pauh MP, said the latest development will affect the government’s credibility.

He called for open investigation to uncover the truth, saying: “How can we accept a leader who is not prepared to defend himself? (But) I am not suggesting anything except for an open investigation.”

Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi had said yesterday that he does not believe his deputy would have abused his power.

The SMS exchanges were highlighted on the Malaysia Today portal over the weekend.

klik [here] or [here] for more...

MCMC bans live telecast of MCA debate

Reactions: 
The Malaysian Communications and Multimedia Commission (MCMC) has banned the live telecast of the debate between two MCA deputy president candidates tonight.

“We have been advised by MCMC to not proceed with the ‘live’ telecast,” said ntv7 in a brief press statement.

chua soi lek and donald lim and mcaThe debate between deputy president aspirants Donald Lim and Chua Soi Lek is scheduled to take place at the Nanyang Siang Pau auditorium in Kelana Jaya at 8.30pm tonight.

"The debate will be recorded and submitted to the Censorship Board for approval for telecast at a later date,” added the three-paragraph statement.

“We apologise to our viewers and all parties involved in this project.”

Ntv7 did not give any reason for the ban.

[More to follow]

2-2 Saling Menjahanam...

Reactions: 
Keputusan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi tidak mempertahankan jawatan presiden Umno, dipercayai telah memberi kesan kepada pencalonan untuk menantunya Khairy Jamaluddin bagi jawatan ketua Pemuda.

Abdullah juga mengumumkan minggu lalu untuk menyerahkan kuasa kepada timbalannya Datuk Seri Mohd Najib Razak - dari 2010 kepada Mac tahun depan.

Tu berita dari malaysiakini...

Salah lapor... sebenarnya 2-2 individu saling memberi "kesan" antara 1 sama lain... ada Khairy, jahanam Pak Lah... ada Pak Lah, jahanam Khairy... nak lagi tepat?

Ada Pak Lah dan Khairy, jahanam negara Malaysia... nak yang lagi tepat dan bernas?

kalau nak negara Malaysia selamat dari dijahanamkan... tumbangkan UMNO/BN yang ahli-ahlinya terdiri dari orang-orang yang bernafsu macam Pak Lah dan jugak Khairy...

--- TammaT ---

kontroversi terbaru Najib beserta dokumen

Reactions: 
Timbalan perdana menteri kini berdepan dakwaan berhubung perolehan peralatan pertahanan baru selepas isu kontrak pembelian kapal selam Scorpene dan pesawat pejuang Sukhoi yang menjadi isu politik besar tahun lepas.

Datuk Seri Najib Razak, sewaktu menjadi menteri pertahanan, didakwa mengendalikan usaha mendapatkan helikopter Cougar EC 275 (lihat jadual) yang dibekalkan oleh syarikat Eurocopter dalam "keadaan meragukan".

Dalam suratnya kepada Najib, sebuah syarikat yang terlibat dalam tender tersebut Mentari Services Sdn Bhd mempertikaikan keputusan kementerian itu yang didakwanya "tanpa menemui wakil penjualnya dan (tanpa) melakukan ujian penerbangan."

"Lazimnya, seseorang yang ingin membeli kereta berharga satu juta ringgit pun akan bertanya berbagai soalan kepada jurujual dan membuat pemanduan uji dua atau tiga jenama kereta sebelum memilih kereta yang paling sesuai," kata pengerusi syarikat itu Kapt (B) Datuk Zahar Hashim.

bm version malaysia military helicopter contract 141008Menurutnya lagi dalam surat 7 Oktober, proses mengeluarkan surat hasrat (LOI) kepada Eurocopter "agak luar biasa dan bertentangan dengan prosedur yang telah diamalkan selama ini."

"Kami difahamkan bahawa proses penilaian belum selesai tetapi dengan secara tiba-tiba arahan diberi oleh pihak tertentu supaya LOI dikeluarkan kepada Eurocopter," kata Zahar lagi, yang juga ketua bahagian Umno Petaling Jaya Selatan.

"LOI tersebut ditandatangani oleh seorang pegawai paras menengah di Kementerian Pertahanan dan bertarikh 15 September iaitu dua hari sebelum Datuk Seri (Najib) berpindah dari Kementerian Pertahanan ke Kementerian Kewangan."

Dihubungi Malaysiakini hari ini, Zahar berkata tindakannya itu "tidak bermotifkan politik."

Dalam surat tersebut, Najib juga didakwa "menyampaikan laporan yang kurang tepat kepada Yang Amat Berhormat (perdana menteri) Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi."

Selain Mentari Services yang bertindak bagi pihak satu daripada empat penender Kelowna Flightcraft Ltd, kontrak pembekalan helikopter itu turut disertai Sikorsky dan Agusta Westland, selain Eurocopter.

Menurut Zahar dalam surat keduanya kepada Najib pada 9 Oktober lalu, Kelowna menawarkan 12 model Kazan MI-172 KF dengan harga RM898 juta, Sikorsky (RM1.45 bilion) dan Eurocopter (RM2.32 bilion).

Dalam pilihanraya kecil Ijok, Selangor tahun lepas, isu pembelian Scorpene dan Sukhoi SU30MKM menjadi begitu hangat sehingga memaksa kementerian mengeluarkan kenyataan menjelaskannya.

Kementerian berkata semua perolehan peralatan berkenaan mengikut prosedur yang ditetapkan dan tidak membazir.

Ia juga menafikan dakwaan kerajaan membayar komisen RM540 juta kepada penganalisis politik Abdul Razak Baginda, seorang kenalan Najib yang kini menghadapi tuduhan bersubahat dalam pembunuhan wanita Mongolia.

Najib setakat ini belum mengeluarkan sebarang ulasan berhubung dakwaan dalam surat Zahar.

Kepilan dokumen asal :

Pentingnya Beruk Kepada Penanam Kelapa Dan UMNO

Reactions: 
Berita asal kat sini Pentingnya Beruk Kepada Penanam Kelapa.

Ringkasan berita :

PELIHARA BERUK PETIK KELAPA

Menyedari pentingnya peranan beruk ini, Mohamad Desa Yunos, 56, memelihara dua ekor beruk jantan, masing-masing berusia dua setengah tahun dan tiga tahun, yang dilatih khusus untuk memetik kelapa.

Ditemani anak saudaranya, Hassan Ariffin, 48, perkhidmatan beruk peliharaan mereka yang diberi nama "Awang" dan "Leh" itu mendapat sambutan menggalakkan daripada penduduk negeri Kedah.

Hassan memelihara beruk untuk panjat pokok kelapa ini sejak remaja lagi. "Awang" dan "Leh", dua ekor beruk yang dipeliharanya kini, dan dilatih selepas membeli mereka daripada seorang rakan.

BERUK MILIKI KEKUATAN PETIK KELAPA

Seorang lagi pemilik beruk, Che Meh Ahmad, 63, dari Pida Empat dekat sini, berkata haiwan itu mempunyai kekuatan tersendiri untuk memetik kelapa dalam jumlah yang banyak.

Kerja melatih dan menyuruh seekor beruk liar untuk memanjat dan memetik buah kelapa mengikut arahan tuannya bukan tugas mudah jika tidak pandai memahami perlakuan haiwan itu.

Jika tersilap langkah, beruk itu bukan sahaja malas melayan kehendak tuannya malah dikhuatiri boleh bertukar ganas dan menyerang sesiapa sahaja yang dianggap mahu mengancamnya, katanya.

LAPAN HINGGA 10 TAHUN

Menurut Che Meh, beruk liar perlu dibiasakan dengan cara memulas buah kelapa menggunakan kaki dan bukan tangan, memandangkan cara itu lebih pantas manakala tangannya boleh memaut pelepah pokok tanpa ditimpa risiko jatuh ke tanah.

Jangka hayat seekor beruk boleh memetik kelapa adalah antara lapan hingga 10 tahun dan selepas tempoh itu haiwan berkenaan dianggap terlalu tua untuk menjalankan tugas berkenaan.

Beruk yang pandai memetik buah kelapa perlu menjalani tugas itu setiap hari kerana jika ia dibiarkan bercuti panjang, dikhuatiri haiwan itu kembali kepada tabiat lamanya, kata beliau.

Tu sikit kepentingan "Beruk" kepada penanam kelapa...

Beruk ada 2 jenis... jenis yang pertama ialah beruk yang orang bela macam contoh kat atas... jenis yang kedua hangpa boleh tengok kat ruangan komen artikel kat sini Zulkifli Nordin Nafi Akan Masuk UMNO/BN, sini Kumpul Bukti Ke Sembunyi Bukti???, sini Siasat, Bedah Siasat atau Siat-Siat???, sini Tubuh kerajaan, Anwar mahu MP BN bersabar, sini Berita "Hairan" Yang Kelakar... Ahli Parlimen BN C... dan sini Injuksi Interim: Samy "No Value" Gagal... kah kah ....

Yang ni beruk "educated"... pandai berinternet, bloeh melayar blog dan juga "bijak" meninggalkan komen-komen yang boleh "menghiburkan" hati anda... aku rasa beruk jenis kedua ni dipelihara oleh UMNO/BN... aku agak la...

selamat membaca...

Berita "Hairan" Yang Kelakar... Ahli Parlimen BN Cuma "Penyokong"...

Reactions: 
Tajuk berita : Penyokong BN boikot Anwar. apa yang kelakar?

Memang la penyokong BN boikot Anwar... apa pulak peliknya? kah kah kah kah kah... heran... depa dah tak dak berita nak letak kat surat "hairan" depa... cerita bodh macam ni pun nak letak... apa la punya "turrr"...

Kalau penyokong Pakatan Rakyat boikot Anwar tu, kira berita gempar la jugak kan?

Ringkasan berita... (tajuk pun dah lari dari berita... tak tau la pulak kot kot Ahli Parlimen Barisan Nasional tu cuma "penyokong" je...) gila depa nih... kah kah kah kah kah...

KUALA LUMPUR: Ucapan perbahasan sulung Datuk Seri Anwar Ibrahim mengenai Bajet 2009 di Dewan Rakyat semalam selepas 11 tahun 'meninggalkan' Parlimen, gagal menarik perhatian penyokong kerajaan apabila ramai Ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) keluar masuk dewan sepanjang ucapannya hampir lima jam itu.

Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu mula berucap pada jam 11 pagi selaku Ketua Pembangkang bagi membahaskan Bajet 2009, sebelum menyambung semula pada jam 2.30 petang hingga 5.30 petang selepas Dewan Rakyat berhenti rehat pada jam 1 tengah hari.

Injuksi Interim: Samy "No Value" Gagal... kah kah kah...

Reactions: 
Pelajaran pertama kalau nak jadi ahli UMNO/BN... belajar untuk tidak menafikan segala tohmahan dan tuduhan kepada anda sebagaimana Pak Lah dan Najib amalkan selama ini sebaliknya cuba untuk menutup tohmahan dan tuduhan melalui "pengaruh" dalam institusi perundangan contohnya kehakiman...

Kalau tak dapat nak pengaruh maknanya anda gagal dan selamat datang ke dunia politik "gelap" (zaman kejatuhan)... kah kah kah kah kah... this bloody full never learn... sia-sia dok dalam BN bertahun-tahun...

Orang hang nak jatuhkan hang sebab hang tak sedar diri... kah kah kah kah kah... setupid bloody full..!

KUALA LUMPUR, 14 Okt (Bernama) -- Mahkamah Tinggi di sini hari ini menolak injunksi interim yang diperoleh Presiden MIC Datuk Seri S. Samy Vellu melarang harian berbahasa Tamil, Malaysia Nanban dan tiga yang lain daripada menerbitkan lagi artikel yang didakwa memfitnah beliau.

Peguam bagi keempat defendan, S. Arumugam memberitahu pemberita bahawa Hakim Datuk Tengku Maimun Tuan Mat menolak injunksi itu dengan kos dalam kamar dengan alasan bahawa Samy Vellu gagal memuaskan mahkamah sebab beliau memerlukan injunksi tersebut.

Tiga yang lain ialah editor akhbar itu, M. Maryanandy, wartawan M. Yogalinggam dan pencetak Aslita Sdn Bhd.

Sementara itu, Tengku Maimun membenarkan permohonan defendan lain, bekas ketua bahagian MIC Klang P. Thiagarasan untuk menarikbalik injunksi interim yang diperoleh Samy Vellu daripada mahkamah itu pada 1 Ogos, melarangnya daripada menerbitkan lagi artikel yang didakwa memfitnah beliau sehingga kes samannya selesai.

Mahkamah itu menetapkan 17 Dis untuk mendengar hujah-hujah daripada kedua-dua pihak mengenai injunksi tetap.

Samy Vellu memfailkan satu saman terhadap kelima-lima pada 3 Julai meminta ganti rugi RM10 juta kerana memfitnah dan relif lain yang disifatkan wajar oleh mahkamah.

Dalam kenyataan tuntutan, beliau berkata Yogalinggam telah menulis satu artikel yang diterbitkan dalam harian trsebut pada 25 Jun mengandungi unsur-unsur memfitnah yang telah mencemarkan reputasinya di kalangan masyarakat India dan menjejaskan kredibiliti dan nama baik beliau.

Yogalinggam, Maryanandy, Penerbitan Sahabat dan Aslita Sdn Bhd, dalam kenyataan pembelaannya berkata mereka tidak tahu langsung mengenai keseluruhan kenyataan tersebut yang terdapat dalam artikel itu kecuali ia dibuat dalam temubual dengan Yogalingam.

Mereka mendakwa perlindungan bersyarat, sambil mengatakan artikel tersebut dicetak dan diterbitkan adalah bona fide dan tidak berniat jahat.

Kumpul Bukti Ke Sembunyi Bukti???

Reactions: 
Ketika ditanya mengapa laporan polis baru dibuat hari ini setelah seminggu beliau mengetahui mengenai surat layang itu, Ong berkata: "Kita perlu mengumpul bukti mengenai dakwaan ini, sebab itu baru sekarang saya dapat membuat laporan (polis).

Ada sikit pening dengan kenyataan Ong... "Kita perlu mengumpul bukti mengenai dakwaan ini, sebab itu baru sekarang saya dapat membuat laporan (polis).

"Kita perlu mengumpul bukti"???

Awat yang kene tuduh pulak kene kumpul bukti? patutnya yang menuduh la kene kumpul bukti baru la boleh buat tuduhan... awat jadik gila babi macam ni pulak???

Tapi aku rasa lebih tepat lagi masa seminggu diambil untuk menyembunyikan bukti... aku rasa la... aku tak tuduh... tapi aku rasa... hehehe

Sah Malaysia ni negara Sarkis (Alif Mim Nun Wau)... perundangan pun ikut kepala hotak ungka dan mawas... kalau biar lama-lama negara ni dekat parti Sarkis (Alif Mim Nun Wau) alamatnya tak sempat 2020 Malaysia jadik negara 69... mampuih...

Ringkasan berita kat bawah :

PETALING JAYA, 14 Okt (Bernama) -- Naib Presiden MCA, Datuk Ong Tee Keat hari ini membuat laporan polis berhubung tuduhan yang dibuat terhadapnya, kononnya beliau mempunyai aset sebanyak RM21 juta.

Beliau hadir ke Ibu Pejabat Polis Daerah Petaling Jaya di sini ditemani peguamnya Simon Lim Seng Chai pada kira-kira pukul 11 pagi ini.

Ong yang ditemui pemberita selepas membuat laporan polis itu berkata tuduhan yang dilemparkan oleh pihak tertentu terhadapnya adalah tidak berasas dan bertujuan menjatuhkan karier politiknya.

"Saya terpaksa berbuat demikian (laporan polis) untuk menolak segala fitnah yang dibuat ke atas saya.

"Selama ini saya hanya membuat kenyataan menafikan segala tuduhan, tetapi kali ini saya perlu bertegas supaya polis dapat menyiasat tentang perkara itu," katanya.

Rabu lepas, Pengasas Jawatankuasa Kempen Keselamatan MCA Datuk Thean Book menggesa calon presiden MCA Datuk Ong Tee Keat agar membuat laporan polis berhubung tuduhan tersebut.

Thean berkata beliau dan beberapa anggota MCA menerima surat layang yang mendakwa Ong, yang juga Menteri Pengangkutan, mempunyai banyak harta termasuk banglo, rumah teres, kedai, kilang dan kondominium di sekitar Selangor, yang sewanya diperolehi setiap bulan.

"Harta-harta yang disenaraikan (didakwa) itu perlu disiasat..hak milik sebenar dan juga jenis-jenis harta itu," kata Ong.

"Saya sendiri tidak tahu-menahu mengenai harta yang didakwa itu. Saya cuma tahu mengenai kandungan surat layang berkenaan minggu lepas dari rakan-rakan parti," katanya.

Ketika ditanya mengapa laporan polis baru dibuat hari ini setelah seminggu beliau mengetahui mengenai surat layang itu, Ong berkata: "Kita perlu mengumpul bukti mengenai dakwaan ini, sebab itu baru sekarang saya dapat membuat laporan (polis).

Siasat, Bedah Siasat atau Siat-Siat???

Reactions: 
R. Thanenthiran ketika dihubungi mengesahkan empat pemimpin dan pengikut Hindraf telah diminta untuk hadir di Ibu Pejabat Polis Dang Wangi, Kuala Lumpur.

"Saya bersama mereka akan berada di Dang Wangi untuk memberikan keterangan dan kami akan memberikan kerjasama kepada polis," katanya kepada mStar Online.

Menurut Thanenthiran, pihak polis telah meminta mereka hadir untuk memberikan kenyataan di bawah Seksyen 111 Kanun Acara Jenayah.

Rombongan Hindraf didakwa menimbulkan kekecohan dengan memotong barisan orang ramai untuk menyerahkan patung beruang dan kad Hari Raya yang mereka dakwa mengandungi 300 tandatangan bagi mendesak pembebasan pemimpin Hindraf yang sedang menjalani tahanan.

"Menimbulkan kekecohan dengan memotong barisan orang ramai"... kah kah kah kah kah... patutnya depa ni kene dakwa atas kesalahan Trafik... lebih sesuai kot... lagipun aku rasa kalau nak dakwa bawah seksyen 111 Kanun Acara Jenayah boleh sangkut ke?

Meh nak soal korang sikit... "potong barisan" tu perbuatan jenayah ke? kah kah kah kah kah... mungkin jadi jenayah sebab ada "Barisan"... sensitif tu beb..!

PDRM memang pandai buat kelakar... lebih-lebih lagi kalau kena "tekan" dengan "orang atas"... walau macam manapun sesi "soal siasat" kalau tak kena gaya boleh bertukar jadi sesi "Siat-Siat" dan disusuli dengan sesi "Bedah Siasat"... kah kah kah kah kah...

Jangan lepas ni ada anggota Hindraf mengadu kena "cabul" dalam balai sudahhh... Malaysia boleh... dalam balai, apapun boleh jadi...

Kenapa??? tak percaya ke?? percaya la...

Zulkifli Nordin Nafi Akan Masuk UMNO/BN

Reactions: 
Sebaik keluar berita bahawa petisyen PRU bagi Kulim ditarik balik oleh pempetisyen, tersebar berita dan spekulasi bahawa petisyen ditarik balik kerana Zulkifli akan menyertai UMNO/BN... maka bersorak-sorailah puaka-puaka UMNO/BN "kununnya" 1 kerusi empuk milik Pakatan Rakyat bakal beralih kepada UMNO/BN...

Kalau dulu suara-suara ungka-ungka dan mawas-mawas UMNO/BN inilah yang sibuk bercerita pada rakyat jelata "kununnya" perbuatan "melompat" parti ialah perbuatan yang tidak beretika, tidak profesional, tidak amanah itulah inilah dan serba makneka alasan lagi yang menunjukkan bahawa ianya "kurang bagus" untuk rakyat...

Khak Ptuih..!

Ludah tu aku tujukan pada ungka-ungka dan mawas-mawas yang satu masa dulu "geger" bertempik... sebab apa aku ludah? sebab semalam ungka-ungka dan mawas-mawas tu jugaklah yang 100% menyokong spekulasi yang mengatakan bahawa Zulkifli bakal melompat masuk UMNO/BN...

Bila lompat pi masuk Pakatan Rakyat, ungka-ungka dan mawas-mawas cakap tak beretika... bila lompat masuk UMNO/BN, ungka-ungka dan mawas-mawas cakap "bijak"... kah kah kah kah kah... memang susah kita sebagai manusia nak faham "bahasa" ungka-ungka dan mawas-mawas...

Hari ni Zulkifli nafi ditawar masuk Umno, masih bersama PKR

berita penuh baca kat bawah :

KUALA LUMPUR:
Zulkifli Nordin menafikan beliau ditawar masuk Umno dan mengatakan yang beliau masih lagi bersama Parti Keadilan Rakyat (PKR).

Zulkifli juga menegaskan beliau akan bersama dengan parti yang memperjuangkan Islam. Menurut beliau, Anwar berkata perjuangan PKR masih memperjuangkan Islam.

Zulkifli telah mengadap jawatankuasa displin parti dan belum ada sebarang tindakan dikenakan ke atasnya.

Semalam, Zulkifli berjaya mengekalkan kerusi Kulim-Bandar Baharu apabila Mahkamah Tinggi Alor Star menolak petisyen tersebut selepas Barisan Nasional (BN) memohon untuk menarik balik petisyen berkenaan.

Pada 27 April lepas, bekas calon BN bagi kawasan Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Datuk Abdul Aziz Sheikh Fadzir yang diwakili peguam Firoz Hussein Ahmad Jamaluddin dan Mohd Hafarizam Harun memfailkan petisyen memohon keputusan pilihan raya umum 8 Mac lepas bagi kerusi itu diisytiharkan sebagai batal dan tidak sah.

Tunggu apa kata ungka-ungka dan mawas-mawas lepas ni... tu pun kalau hangpa faham bahasa ungka dan mawas... aku memang tak faham bahasa depa... nasib baik depa tak letak awal-awal tarikh... kalau tak...

Khak Ptuih..!

Tubuh kerajaan, Anwar mahu MP BN bersabar

Reactions: 
KUALA LUMPUR: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim secara sinis meminta ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) supaya bersabar berhubung usaha Pakatan Rakyat untuk mengambil alih kepimpinan kepimpinan kerajaan.

"Kalau ada ahli yang berbunyi angkuh sikit tu, saya minta sabar la sikit kerana angkuh itu tak mungkin lama. "Kalau (ada ahli Parlimen BN) yang jerit tu (dalam Dewan), biar la tatkala itu nanti kepalanya turun lebih bawah dari mikrofon,“ katanya ketika sesi perbahasan Bajet 2009 di Dewan Rakyat semalam.

"Kalau persoalannya 16 September, permulaan sudah berlaku. Kita nak runding dengan Perdana Menteri (Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi)... dialah Perdana Menteri pertama yang nak bincang dengan pembangkang tapi tak boleh bincang sebab nak jaga hati pemimpin Umno.

"(Tapi) Tak sempat jumpa pun, orang dah gulingkan dia... sebab tu saya sopan dan lembut dengan dia sebab dia agak sengsara," katanya.

"Sebab tu dia kata 8 Mac (pilihan raya umum ke-12) tak mungkin, Permatang Pauh tak mungkin (dimenangi pembangkang)... semuanya tak mungkin sebab dia tidak berlandaskan Insya Allah. Insya-Allah, saya yakin akan berlaku (ambil alih kerajaan)," katanya.

Anwar berkata, beliau menyokong hasrat Perdana Menteri yang berazam melakukan perubahan termasuk dalam institusi kehakiman dan membasmi gejala rasuah.

"Ini benteng terakhir yang kita mahu pertahankan dalam sistem. Saya setuju dengan hasratnya (Abdullah) dengan harapan sesuatu dapat dilakukan dengan segera," katanya.

-mSTAR Online

TP - Kalau rasa tak sabar sangat, keluar je la UMNO/BN... apa susah? lagi ramai keluar UMNO/BN, lagi cepat UMNO/BN terguling... kecuali la hangpa sayang sangat dengan "kuasa" dan jugak "penguasaan"... kalau nafsu pada 2 benda tu tak dapat nak kikis... dok je lah dalam UMNO/BN diam-diam... betoi tak?