Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, October 15, 2008

Bapa Demokrasi: Jangan Lupa Jasa-jasa Pak Lah

Reactions: 
Gelaran "Bapa Demokrasi Malaysia" yang di anugerahkan oleh Presiden Gerakan pada Pak Lah tempohari menimbulkan banyak respon-respon yang "kurang sedap" didengar... aku tak nak cakap apa-apa cuma aku nak korang ingat semua "jasa-jasa" Pak Lah dalam me"MARTABAK"kan erti "demokrasi" di Malaysia dan aku mintak kita pikir balik "rasional" atau tidak gelaran tersebut diberi kepada Pak Lah...

Antara jasa-jasa Pak Lah ialah :

1 - Menggunakan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) ke atas Ahli Parlimen Seputeh Teresa Kok, wartawan Sin Chew Daily Tan Hoon Cheng dan penulis web Malaysia Today Raja Petra Kamarudin.

2 - Menahan 5 aktivis pertubuhan Haram HINDRAF dalam tahanan ISA.

3 - Memberikan surat tunjuk sebab kepada tiga akhbar iaitu The Sun, Suara Keadilan dan Sin Chew Daily mengapa mereka tidak boleh dikenakan tindakan.

4 - Mempetahankan Mat Cincin Besar dari Pulau Pinang yang menimbulkan isu perkauman dari dikenakan tindakan undang-undang dengan alasan "Parti Telah Mengenakan Tindakan Keatas Mat Cincin Besar".

Demokrasi sungguh Binawe tu... yang bagi Gelaran tu pulak, betul-betul bagi ke sindir?

Ramlang beri keterangan kes qazaf Anwar

Reactions: 
Bekas imam Masjid Wilayah Persekutuan, yang sedang disiasat berhubung pembabitannya dalam kempen politik di Permatang Pauh, memberikan keterangan aduan kes qazaf Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ramlang Porigi, yang hadir di majlis sumpah laknat Mohd Saiful Bukhari Azlan – pemuda yang mendakwa diliwat Anwar, ke pejabat Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) bulan lepas, kata peguamnya Ahmad Nizam Hamid.

Awal Julai lalu, Anwar mengadukan isu laporan polis bekas pembantunya itu yang menuduh beliau melakukan sedemikian pada penghujung Jun lalu di sebuah kondominium di Damansara.

Ditanya sebab Ramlang dipanggil memberikan keterangan, Ahmad Nizam berkata:

"Mungkin sebab dia menjadi saksi sumpah laknat Saiful."

Usaha mendapatkan reaksi Ramlang, ketua pengarah JAWI dan pengarah bahagian penguatkuasaan jabatan itu gagal.

[Laporan penuh menyusul]

Shares drop 1.7%, ignore Najib's plan

Reactions: 
Malaysian shares snapped a two-day winning streak on Wednesday, paced by foreign selling of homegrown oil-and-gas services firm KNM Group Bhd and as confidence dipped after a senior US central banker said the world’s largest economy was now in a recession.

najib and ringgit and us dollarThe local market also brushed off comments by Deputy Prime Minister and Finance Minister Najib Abdul Razak that he would unveil a ‘stabilisation’ plan containing additional measures to buffer the country against the worst of the global turmoil on Monday.

“Well, as I said the volatility is not over,” President of Malaysian Investors Association Dr PHS Lim told Malaysiakini. "Whatever measures that will be announced must be solid ones, otherwise it will be a waste of time."

“Not that I want to be alarmist, but maybe the worst hasn’t begun as far as the real economy and jobs are concerned. The possibility of huge layoffs in the US and the knock-on effects will echo across their economy and rebound on us in Asia.”

The benchmark Kuala Lumpur Composite Index dropped 1.7 percent to close the day at 949.88 points.

Foreigner Still Selling

KNM Group, which was the day’s top volume churner, saw a quarter of its market capitalisation wiped off. Popular with foreign fund managers, the stock was sold down in line with heavy investor redemptions taking place across the region. KNM shares closed at 69 sen, after tumbling 21.5 sen or 24 percent.

Malaysia has officially estimated economic growth at 5.7 percent for this year and 5.4 percent for next year. Economists widely expect the impact of the US recession to hit local shores the second quarter of 2009 onwards.

Elsewhere in Asia, Hong Kong shares plunged 5.0 percent, the Singapore Straits Times Index dived 4.1 percent, but the Nikkei-225 bucked the trend with a 1.1 percent gain.

Pak Lah Cuba Lari Dari Tanggungjawab

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 15 Okt (Bernama) -- Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini berkata peniaga wajar menurunkan harga barang keperluan selaras dengan penurunan harga minyak semalam.

Perdana Menteri berkata peniaga sepatutnya menurunkan harga barangan keperluan secara sukarela tanpa menunggu kerajaan bertindak.

"Itu adalah tanggungjawab sosial mereka," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis penutup Program Semangat Merdeka 2008 dan perasmian Akademi Kenegaraan di Biro Tata Negara di Jalan Bellamy di sini.

Semalam, Abdullah mengumumkan penurunan harga minyak sebanyak 15 sen kepada RM2.30 seliter bagi petrol dan 20 sen kepada RM2.20 seliter bagi diesel yang berkuatkuasa hari ini.

Beliau turut menyelar tindakan kebanyakan persatuan pengguna yang hanya menyerahkan kepada kerajaan untuk memantau dan mengatasi masalah itu tanpa mahu melakukan sesuatu bagi membantu menangani perkara tersebut.

"Mereka tidak mengambil apa-apa tindakan dan ini adalah satu perkara yang tidak sepatutnya berlaku. Jika persatuan pengguna ini mahu kerajaan mengawasi harga barang keperluan, maka mereka perlu bekerjasama dengan pihak kerajaan," katanya.

Suhakam to probe Penan rape claims

Reactions: 
The Human Rights Commission of Malaysia (Suhakam) will send a team to Sarawak next week to carry out investigations into the alleged sexual abuse and rape of Penan women and girls by logging company workers.

Disclosing this today, its Sarawak-based commissioner Dr Hirman Ritom Abdullah said the team would comprise four commissioners, including himself and staff from the commission's headquarters in Kuala Lumpur.

penan baram women sexual abuse by loggers 220908 04Dr Hirman added that after completing its investigation, Suhakam will make recommendations to the government on the measures needed to combat the problem.

Since the Swiss-based NGO Bruno Manser Fund (BMF) highlighted the issue last month, followed by the publication of an investigative article confirming BMF's report on the sexual abuse and rape of Penan girls, authorities have directed that immediate investigations be carried out.

The police have also sent a team of officers into Penan settlements in the remote Middle Baram area of Sarawak, from where logging companies are operating. State police chief Mohmad Salleh today reported that the team has identified a possible rape victim.

He said the findings by the police will be compiled into a report before the next course of action is determined.

Malaysiakini also today learnt that eight years ago, a team comprising human rights experts from the Bar Council went to Baram to conduct their own investigations into several complaints from indigenous groups.

In its report, the team mentioned, among other things, the sexual abuse of native women by logging workers in the jungles. The logging companies have, to date, denied any knowledge of the allegations.

penan baram women sexual abuse by loggers 220908 01Suhakam was also given a copy of the report and had at the time, promised to look into the matter. However, no action was taken.

Dr Hirman, when asked about the 2000 report, said Suhakam did not have the necessary experts needed to follow up on the report.

Sarawak deputy chief minister Dr George Chan recently said such sexual abuses were not confined to Penan areas, saying that "it is happening everywhere (in Sarawak)". This prompted people to demand that the authorities get serious in efforts to protect girls and women against such sexual crimes.

Dialogue With Natives

Meanwhile, on the 944MW Murum Dam near Bakun in central Sarawak, Dr Hirman said Suhakam was in the process of carrying out a consultation process with the affected local natives, especially those from Penan settlements.

A dialogue was held with Penan elders in Bintulu last year and next week, a dialogue will be held with environmental groups in Kuala Lumpur before a full report is released to the public.

sam bakun catchment 210607 penanHe said an Environmental Impact Assessment report would finalise measures on the resettlement of eight Penan settlements, comprising 1,500 people, before the RM2.67 billion hydro-dam project commences.

Sarawak Energy Bhd, the dam developer, has appointed a Chinese company linked to Three Gorges Project Corporation to design, build and commission the dam in 60 months.

Pindah Kem ISA: Strategi Bahaya Pakatan Rakyat

Reactions: 
Dalam HarakahDaily, Kerajaan Pakatan Rakyat Perak melalui Menteri Besar Perak, Dato' Seri Ir Mohd Nizar Jamaluddin sekali lagi mengulangi gesaan supaya Kem Tahanan Kemunting dipindahkan ke negeri lain memandangkan pusat tahanan itu mendatangkan nostalgia negetif bagi rakyat Perak.

Bagi aku pulak strategi mendesak supaya KERAjaan pusat memindahkan Kem Tahanan tersebut adalah 1 strategi "bahaya" yang bakal memakan diri dan desakan tersebut bakal "dipergunakan" oleh KERAjaan jahat UMNO/BN untuk menakut-nakutkan dan juga mengugut mereka-mereka yang keluarganya menjadi tahanan ISA selama ini.

Dalam hal ini kita terpaksa melihat dengan lebih luas lagi risiko yang bakal dihadapi dikemudian hari sebab ianya akan memprlihatkan "kelemahan" dalam merangka strategi untuk memenangi hati rakyat kebanyakan yang masih kurang faham akan selok-belok politik kotor dan mainan jahat KERAjaan UMNO/BN.

Kenapa aku cakap "bahaya" bila kerajaan membuat desakan tersebut?bukan sebab aku tak sokong, tapi strategi tersebut tidak membawa apa-apa kelebihan kepada kita akhirnya nanti...

Kenapa? cuba kita lihat... apa kelebihan yang kita dapat dengan mendesak KERAjaan pusat supaya memindahkan kem tersebut? mungkin KERAjaan pusat akan akur dengan desakan lalu memindahkan kem tahanan tersebut.kerajaan Perak menang... 1 - 0... pada mata kita.

Tapi yakinkah kita yang KERAjaan pusat yang terkenal dengan kezaliman dan kelicikannya dalam politik kotor akan memindahkan kem tersebut dimana-mana negeri di Semenanjung Malaysia?kalau depa bantai pindah kem tu ke Sabah atau Sarawak macam mana pulak?

Kita masih menang sebab berjaya mendesak supaya dipindah kem zalim tersebut dan hasilnya negeri-negeri dibawah pemerintahan Pakatan Rakyat "BERSIH" dari kezaliman ISA... kita tidak lagi bersubahat tapi natijahnya akan dirasai oleh keluarga para tahanan ISA dan juga semua tahanan ISA akhirnya akan mendapat "tambahan" tekanan kerana faktor jarak...

Selama ni pun tahanan dan keluarga dikira bernasib baik sebab masih berada dalam negeri di Semenanjung Malaysia tapi masih jugak mereka bermasalah lebih-lebih lagi jika dilihat pada faktor kewangan keluarga masing-masing.dalam semenanjung pun masalah kewangan depa dah cukup berat...

Dah la ketua keluarga kena tahan.tanggungjawab dah beralih bahu.mana nak cekau duit nak tanggung keluarga lagi, nak cekau duit bekanje lawatan bulanan lagi dan macam-macam lagi.yang tu kita kena ambik kira sebelum kita buat apa-apa tindakan.

Aku rasa tak guna jadi "hero" yang "kalah"...menang tapi tak de hasil... kalau ada pun hasilnya, hanya hasil yang merugikan.

Lebih 50 tahun kita dibawah KERAjaan zalim, tak kan kita masih tak belajar "permainan politik jahat depa"???...aku yakin kalau KERAjaan setuju untuk pindahkan pusat tahanan tu, negeri yang bakal jadi kem baru ISA bukan negeri di semenanjung...KERAjaan zalim ni akan beri alasan negeri-negeri di semenanjung tak sesuai untuk didirikan kem baru sebab faktor bla bla bla bla bla... (tak kan korang tak tau UMNO/BN???)...

Akhirnya kem akan berpindah ke Sabah atau Sarawak... tahanan makin jauh dengan keluarga...keluarga makin jauh dari tahanan...yang terseksa ialah keluarga tahanan.dalam erti kata lain - lari mulut rimau, masuk mulut buaya... Pakatan Rakyat menang 1 KERAjaan pusat menang banyak...

Agaknya ada yang berfikir bahawa KERAjaan pusat tak kan berani pindahkan kem tahanan sejauh tu atas alasan "takut hilang sokongan" tapi pandangan aku lain.aku tak nampak KERAjaan pusat yang ada sekarang ni pada kehilangan sokongan...yang aku nampak, depa ni takut hilang kuasa.bila takut hilang kuasa, maka matlamat menghalalkan cara.

Macam manapun depa akan carik jugak 1001 alasan untuk salahkan Pakatan Rakyat dalam hal ni...

Jadi aku mintak kerajaan Pakatan Rakyat fikir balik baik buruk desakan ni...ada baiknya Pakatan Rakyat perkukuhkan dulu 5 negeri bawah naungan Pakatan Rakyat teruskan usaha untuk ambik alih pemerintahan pusat.yang tu lebih penting dan nilainya lebih tinggi dari mendesak perkara yang bakal menyusahkan lagi kita.

Piala Monsun: Penganjur nafi minta tajaan tambahan

Reactions: 
Walaupun berdepan dengan kontroversi dan dilaporkan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR), kejohanan kapal layar bertaraf dunia Piala Monsun akan tetap diadakan seperti dijadualkan, kata pengerusi penganjur T-Best Events Sdn Bhd, Datuk Wan Hisham Wan Salleh.

"T-Best sudah membuat persiapan mengenainya dan promosi secara besar-besaran akan dijalankan selepas kejohanan kuda lasak dunia di Lembah Bidong, Setiu, bulan depan diadakan.

"Kami tidak perlu menjalankan promosi secara agresif sekarang kerana tidak mahu ia membayangi kejohanan (kuda lasak) tersebut," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

monsoon cup 260906 ships sailing boatsKejohanan kuda lasak itu turut disertai oleh Yang di-Pertuan Agong, Sultan Mizan Zainal Abidin, yang juga Sultan Terengganu.

Wan Hisham menegaskan demikian ketika diminta mengulas kenyataan Menteri Besar Terengganu, Datuk Ahmad Said bahawa T-Best belum berunding dengan kerajaan negeri mengenai penganjuran kejohanan tesebut.

Bernama juga memetik menteri besar sebagai berkata, tiga bulan lalu, pihak penganjur meminta kerajaan Terengganu menyediakan peruntukan lebih tinggi tahun ini kerana mendakwa mengalami kerugian tahun lalu.

Bagaimanapun, beliau dilaporkan berkata selepas itu pihak penganjur "diam" dan setakat ini beliau tidak tahu mengenai perkembangan kejohanan itu sama ada ia diadakan atau tidak.

Menteri besar juga dipetik sebagai berkata, kejohanan kapal layar di kuala Sungai Terengganu bagi tahun ketiga "mungkin tidak akan diadakan berikutan tiada persiapan yang dilakukan penganjur."

Mengulas mengenai laporan tersebut, Wan Hisham, yang juga bekas exco kerajaan Terengganu menafikan pihaknya memohon peruntukan tambahan untuk kejohanan Piala Monsun tersebut.

Bagaimanapun, beliau enggan mengulas lanjut apabila ditanya jumlah peruntukan yang diperlukan untuk pengurusan kejohanan Piala Monsun tahun ini.

Wan Hisham juga mengulas mengenai laporan Pemuda PAS dan PKR kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) mengenai penganjuran Piala Monsun tersebut pada 29 Julai lalu.

islam hadhariMereka membuat laporan tersebut susulan kenyataan menteri besar Terengganu yang meminta badan itu menyiasat dua projek mega - Piala Monson dan Masjid Kristal.

"Saya tidak tahu apa yang mereka mengadu mengenai kejohanan ini. Saya akan memberi kerjasama mengenai perkara tersebut," katanya.

Pengarah Siasatan BPR, Datuk Shukri Abdul gagal dihubungi untuk mendapatkan komen beliau mengenai laporan tersebut.

Piala Monsun mula diadakan pada 2006 semasa kerajaan negeri ditadbit menteri besar Datuk Seri Idris Jusoh.

Sebanyak 42.9 peratus saham T-Best dimiliki oleh TDM Bhd sebuah syarikat milik kerajaan negeri Terengganu, manakala 57.1 peratus saham lagi milik syarikat swasta, Prestasi Wangi Sdn. Bhd.

T-Best mempunyai hak penganjuran Piala Monsun selama lapan tahun bermula 2006.

Sementara itu, exco pelancongan kerajaan Terengganu, Datuk Zaabar Mohd Adib mengesahkan kejohanan Piala Monsun akan diadakan pada 4 hingga 7 Disember depan.

Bagaimanapun, katanya, kerajaan negeri tidak lagi mengeluarkan sebarang peruntukan kepada T-Best sebagaimana tahun-tahun sebelumnya.

Beliau berkata, kementerian belia dan sukan dan kementerian pelancongan akan membiayai Piala Monsun tahun ini.

"Jadi kerajaan negeri tidak mengeluarkan sesen pun untuk tahun ini," katanya sambil menambah kerajaan negeri mengeluarkan kira-kira RM20 juta tahun lalu.

Zaabar berkata, kerajaan negeri mengambil keputusan meneruskan Piala Monsun kerana lokasi dan kemudahan yang sudah ada di Pulau Duyong, Kuala Terengganu.

Katanya, ada negeri lain yang mahu menganjurkan kejohanan tersebut jika Terengganu tidak mahu menjayakannya.

"Tetapi kerajaan negeri mengambil sikap kontroversi yang berlaku daripada penganjuran Piala Monsun telah berlaku.

"Ia perlu diteruskan kerana lokasi dan kemudahan telah tersedia kerana ia meningkatkan sektor pelancongan negeri Terengganu," katanya.

Zaabar berkata, penganjuran Piala Monsun menjadi kontroversi kerana kos pembinaan kemudahan di Pulau Duyong menelan belanja lebih RM200 juta.

Bagaimanapun, kata Zaabar, T-Best boleh menarik diri jika syarikat tersebut enggan menganjurkan lagi Piala Monsun tersebut.

-malaysiakini

Public Accounts Committee to look into Eurocopter, Maybank, TM deals

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Oct 15 — The Public Accounts Committee (PAC) will be conducting inquiries into a number of recent controversial deals involving both the public and private sector, including the acquisition of Bank Internasional Indonesia (BII) by Maybank, the Eurocopter deal and the broadband project awarded to Telekom Malaysia.

Its chairman Datuk Seri Azmi Khalid told reporters today that the committee will soon be calling in the relevant parties to understand their rationale behind the decisions.

He said that the committee had yet to fix a specific date to begin their inquiries.

Asked if the committee would call in the Deputy Prime Minister to assist in their inquiries, Azmi smiled and said: “We will see first. We don’t want to jump the gun.”

Petaling Jaya Utara parliamentarian Tony Pua, who is also a member of the PAC, later explained that the inquiries would take some time.

But he was optimistic that the matters would be dealt with by next month or “definitely by year end”.

“There are too many issues to discuss. The presentation for Maybank itself will take up to one hour. then the panel will want to ask questions.

“Each could easily take up half a day and that doesn’t take into account the issues that have already been planned ahead,” he elaborated.

However, he said the chairman was working hard to arrange for follow-up meetings on a weekly basis.

Today’s PAC meeting which lasted three hours also discussed other matters of national security.

Mostly, it focused on immigration issues, specifically on measures to control the influx of illegal immigrants and the approval of visas-on-arrival.

Pua noted that since the government has tightened the approval for visas-on-arrival, there has been a significant drop in the number of foreigners abusing the method to enter Malaysia.

However, he added, the committee has yet to completely resolve the issue of illegal immigrants.

The committee urged the immigration department to implement the biometrics system at all entry points into the country. Azmi said the fingerprint scanning system would been an effective and immediate method to reduce the influx of the illegals.

“Even though the cost is high, the social cost would be greatly reduced,” Azmi said.

-TMI

Najib: K'jaan Mesti Bersedia Untuk Sebarang Kemungkinan Dalam Berhadapan Kemelut Global

Reactions: 
KOTA KINABALU, 15 Okt (Bernama) -- Kerajaan mesti bersedia untuk sebarang kemungkinan yang akan berlaku dalam berhadapan dengan kemelut kewangan global pada masa ini, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini.

Beliau berkata walaupun kemelut itu dijangka memberikan impak kepada ekonomi Malaysia, terutamanya tahun depan, ia tidaklah seteruk negara-negara lain kerana Malaysia telah membuat perubahan struktural kepada ekonominya sejak krisis kewangan Asia 10 tahun lepas.

"Kita sedang memantau keadaan itu secara dekat agar kita dapat bertindak menurut apa yang diperlukan," kata beliau dalam ucapannya pada majlis pembukaan Ekspo Antarabangsa Sabah (SIE) 2008 di 1Borneo Hypermall di sini.

Najib berkata apa yang berlaku baru-baru ini dalam dunia kewangan telah sekali lagi membuktikan yang "kita tinggal dalam dunia yang benar-benar dihubungkan dan globalisasi, sama ada kita suka atau tidak".

"Lehman Brothers, Goldman Sachs, Merrill Lynch dan AIG dan banyak lagi mungkin agak jauh dari kita tetapi hakikatnya apabila mereka bermasalah, kebanyakan bahagian dunia juga akan bermasalah," kata beliau.

Najib berkata, oleh yang demikian, Malaysia perlu dipantau, memberi respons dan mengguna pakai strategi-strategi perniagaan baru kerana persekitaran perniagaan global sentiasa berubah-ubah.

"Negara-negara yang suatu masa dulu bukan dalam saingan kita telah menjadi pesaing serius untuk mendapatkan pelaburan asing langsung (FDI), seperti Vietnam, China dan India," kata beliau.

Najib berkata upah dan kos kemasukan yang rendah telah membantu menjadikan Malaysia destinasi menarik bagi sektor pembuatan berorientasikan eksport untuk sekian lama.

Beliau berkata sejak 30 tahun lepas, Malaysia telah menapak naik ke tangga teratas negara-negara membangun.

"Rakyat kita kini menikmati standard kehidupan yang tinggi. Mereka mahukan upah yang tinggi dan mereka tidak mahukan pelaburan yang akan memusnahkan persekitaran," tambah beliau.

Najib juga berkata sejak beberapa tahun lepas, para pelabur Malaysia telah ke luar negara untuk melabur di beberapa destinasi yang dikatakan berkos rendah.

Menurut Persidangan Mengenai Perdagangan dan Pembangunan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNCTAD), syarikat-syarikat utama Malaysia telah menyertai liga besar syarikat-syarikat antarabangsa yang melabur di seberang laut, kata beliau.

Syarikat-syarikat ini, kata beliau, telah menyumbang kepada lonjakan 81.9 peratus dalam FDI kepada RM38 bilion tahun lepas berbanding RM21 bilion pada 2006.

Najib berkata liberalisasi sektor perkhidmatan mewakili sebahagian daripada maklum balas kerajaan kepada keadaan yang berlaku di dalam negara.

Sektor perkhidmatan ialah penyumbang utama kepada keluaran dalam negara kasar (KDNK) dan kerajaan berharap menerusi liberalisasi, Malaysia boleh menarik lebih banyak pelaburan dan mewujudkan pekerjaan serta mengukuhkan daya saing syarikat-syarikat tempatan, kata beliau.

Mengenai pembangunan Sabah, Najib berkata kerajaan persekutuan sedar yang Sabah ialah negeri yang mempunyai corak ekonomi dan budaya yang berbeza daripada yang di Semenanjung Malaysia.

Sehubungan itu, Sabah mempunyai keperluan khusus yang memberi perhatian dengan peruntukan pembangunan yang besar untuk negeri itu di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan, kata beliau.

Pembiayaan akan membantu membasmi kemiskinan dan mengecilkan ketidakseimbangan serantau di Sabah, tambah beliau.

Kerajaan Baru: TGNA Yakin..!

Reactions: 
KOTA BAHRU: Murysidul Am Pas, Datuk Nik Aziz Nik Mat, yang mengetuai Kelantan sejak 1990, masih yakin Pakatan Rakyat akan mengambil alih kerajaan pusat sambil menekankan bahawa pihaknya akan tetap memilih Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri.

Keputusan memilih Anwar jika pembangkang berkuasa di peringkat persekutuan, kata Nik Aziz, sudah lama dipersetujui oleh pembangkang.

Menteri Besar Kelantan itu berkata, pembangkang telah memutuskan demikian semasa pihaknya bersetuju untuk mewujudkan barisan alternatif sembilan tahun lalu.

"Cerita Anwar (dipilih sebagai Perdana Menteri) sudah lama... belum pada ini kita ada APU (Angkatan Perpaduan Ummah), lepas itu Barisan Alternatif, masa kita buat (bentuk) BA, kita dah buat keputusan, Perdana Menterinya Anwar... bukan cerita baru," kata beliau ketika ditemui di kediaman beliau di sini baru-baru ini.

Barisan alternatif dibentuk oleh pembangkang ketika menghadapi pilihan raya umum 1999 dan 2004.

Selepas pilihan raya umum Mac lalu pihaknya menamakan ikatan pembangkang sebagai Pakatan Rakyat.

Nama itu diumumkan pada 1 April lalu dengan menyasarkan 16 September bagi membentuk kerajaan baru persekutuan.

Bagaimanapun pada tarikh tersebut kerajaan baru tidak dibentuk, sebaliknya Anwar selaku Ketua Umum Pakatan Rakyat meminta diadakan pertemuan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Malah Anwar juga meminta supaya diadakan sidang khas Parlimen untuk membincangkan sokongan anggota Dewan Rakyat pada 23 September lalu.

Kedua-dua permintaan itu telah ditolak oleh Abdulllah.

Ketika ditanya tentang peluang dan kemungkinan Pakatan Rakyat membentuk kerajaan pusat, Nik Aziz berkata: "Kami mesti ambil alih kecuali dia (kerajaan) kacau, diguna ISA, ditangkap, itu lainlah."

Tambah beliau, jika demokrasi dilaksana dengan sepenuhnya, sudah lama Umno digantikan dengan kerajaan baru.

"Kami yakin, syaratnya demokrasi diberi peluang penuh, tiada gangguan ISA, tiada ditangkap, kecuali dia ditangkap macam komunis," katanya.

Apabila ditanya mengenai perbezaan pandangan dan tidak puas hati dalam isu pembentukan kerajaan oleh Pakatan Rakyat dan diketuai Anwar jika menjadi, Nik Aziz berkata, masalah itu tidak wujud secara keseluruhan.

Cuma, jelas Nik Aziz, wujud sedikit perasaan ragu-ragu memandangkan Anwar dituduh kerana dituduh liwat sedangkan mahkamah sudah lepaskan beliau.

Anwar, kini Ketua Pembangkang di Parlimen, pernah berhadapan dengan kes liwat 10 tahun lalu tetapi dibebaskan dan berhadapan dengan tuduhan buat kali kedua Ogos lalu.

-mSTAR Online

Betul Ke Pak Lah Nak Kaji Balik???

Reactions: 
KUALA LUMPUR: Kerajaan akan mengkaji semula beberapa projek termasuk di kawasan koridor pembangunan wilayah ekoran krisis ekonomi global yang dihadapi sekarang.

Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menyatakan demikian di sini sebentar tadi.

Malah, Abdullah juga meminta pengguna menggunakan kuasa membeli mereka untuk memaksa peniaga dan penjual menurunkan harga barangan selepas kerajaan menurunkan harga bahan api buat kali ketiga berkuat kuasa semalam.

Di KOTA KINABALU, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, kerajaan mesti bersedia untuk sebarang kemungkinan yang akan berlaku dalam berhadapan dengan kemelut kewangan global pada masa ini.

Beliau berkata walaupun kemelut itu dijangka memberikan impak kepada ekonomi Malaysia, terutamanya tahun depan, ia tidaklah seteruk negaranegara lain kerana Malaysia telah membuat perubahan struktural kepada ekonominya sejak krisis kewangan Asia 10 tahun lepas.

"Kita sedang memantau keadaan itu secara dekat agar kita dapat bertindak menurut apa yang diperlukan," kata beliau dalam ucapannya pada majlis pembukaan Ekspo Antarabangsa Sabah (SIE) 2008 di 1Borneo Hypermall.

Najib berkata apa yang berlaku baru-baru ini dalam dunia kewangan telah sekali lagi membuktikan yang "kita tinggal dalam dunia yang benarbenar dihubungkan dan globalisasi, sama ada kita suka atau tidak".

"Lehman Brothers, Goldman Sachs, Merrill Lynch dan AIG dan banyak lagi mungkin agak jauh dari kita tetapi hakikatnya apabila mereka bermasalah, kebanyakan bahagian dunia juga akan bermasalah," kata beliau.

Najib berkata, oleh yang demikian, Malaysia perlu dipantau, memberi respons dan mengguna pakai strategistrategi perniagaan baru kerana persekitaran perniagaan global sentiasa berubahubah.

"Negara-negara yang suatu masa dulu bukan dalam saingan kita telah menjadi pesaing serius untuk mendapatkan pelaburan asing langsung (FDI), seperti Vietnam, China dan India," kata beliau.

-mSTAR Online

PM to meet Mindef sec-gen over chopper fiasco

Reactions: 
Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi said he will meet with Ministry of Defence secretary-general Abu Bakar Abdullah this afternoon to seek clarification on the helicopter deal controversy.

abdullah ahmad badawi najib razak pc change portfolio 170908 06"I will meet with him today to discuss about this and then I will let you know," Abdullah, who is also defence minister, told a press conference in Kuala Lumpur.

The issue was first highlighted in a letter dated Oc 7 addressed to former defence minister Najib Abdul Razak, who is also deputy prime minister and finance minister.

In the five-page letter, Mentari Services Sdn Bhd chairperson Capt (rtd) Zahar Hashim suggested that the tender process, initiated during Najib's tenure, could have been a "gimmick" since the ministry appeared to favour one particular company.

Zahar also accused Najib of providing the prime minister, who took over the defence portfolio on Sept 17, with an 'inaccurate' report pertaining to the contract.

Among others, he stated that the government could have purchased the same number of helicopters, from a firm which he represented, and save almost RM1.5 billion.

[Full report to follow]

ISA detainee allowed to visit sick son

Reactions: 
ISA detainee R Kenghadaran was today given time off from his incarceration to visit his ailing son at the private hospital in Johor Baru.

His wife M Kalaivani said that Kenghadaran arrived from the Kamunting detention centre this morning and spent some two hours with his son.

He was taken back to the detention centre in Perak after the visit. He was accompanied by special branch officers during the visit.

The son, two and a half-year old M Pavan Pillai has been unwell since early this month and has been admitted since Oct 13.

"My son was very happy to see him," Kalaivani told Malaysiakini today.

She added that she was surprised when the authorities agreed to her request for Kenghadaran to visit their son.

"He was with us for about two hours. We had some good time with him. He was concerned for the well-being of our son," she said.

Kalaivani said she was sad that Kenghadaran could not be with the family as a result of his detention without trial.

"Of course we would want him to be with us all the time," she said. This was Kenghadaran's first public appearance since his detention last December.

Thanking The Authorities

hindraf isa detainees 290808When asked on how Kenghadaran appeared, Kalaivani said that her husband looked tired and wished he would be freed soon.

Lawyer Kenghadaran and four other Hindraf leaders - M Manoharan, P Uthayakumar, V. Ganabatirau and K Vasantha Kumar were all detained on Dec 13 last year for leading the Hindu rights movement against alleged marginalisation of the Indian community.

The detainees' habeas corpus applications seeking their freedom were also rejected by the High Courts.

In recent months, there have been increased calls from Barisan Nasional and the opposition for the release of all the Hindraf 5 leaders as well as all other ISA detainees.

Kalaivani also thanked the authorities for allowing her husband to make the visit to visit their ailing son on the humanitarian grounds.

"My family, my son and I truly appreciate their gesture in allowing him to come to the hospital and spent the two hours with us," she said.

Harga Minyak Turun: Apa Rancangan KERAjaan Seterusnya?

Reactions: 
Bermula jam 12:00 pagi tadi harga runcit petrol RON97 turun sebanyak 15 sen seliter iaitu daripada RM2.45 seliter kepada RM2.30 seliter dan harga runcit diesel pula dikurangkan sebanyak 20 sen seliter iaitu daripada RM2.40 seliter kepada RM2.20 seliter, manakala petrol RON92 pula dikurangkan sebanyak 10 sen seliter iaitu daripada RM2.30 seliter kepada RM2.20 seliter.

Penurunan kali kedua dalam masa 2 bulan bagi harga runcit ke 2-2 bahan bakar di Malaysia.

"Mungkin" juga satu rahmat hasil dari desakan Pakatan Rakyat yang sentiasa komitmen dalam isu harga bahan bakar dan juga bahan asas terpenting dalam semua industri dan juga ekonomi negara Malaysia...

Naiknya harga bahan bakar, bermakna naiklah harga barangan runcit yang lain-lain tak kira kecil atau besar pasti terkesan dengan kenaikan harga bahan bakar tersebut.

Masa KERAjaan naikkan harga minyak beberapa bulan dulu, dikhabarkan bahawa KERAjaan memberi jaminan bahawa harga barangan lain tidak akan terkesan dengan kenaikan harga minyak.satu kenyataan yang bersifat "monyet" dari KERAjaan...tak tau macam mana depa study ekonomi sedangkan kita tau, minyak memberi kesan seperti piramid dalam mana-mana ekonomi tak kira negara pengelura atau pengimport bahan bakar.

Hari ni boleh dikatakan kebanyakan harga barang-barang keperluan melonjak naik dan menafikan kenyataan KERAjaan beberapa bulan lalu.

Apa rancangan KERAjaan waktu menaikkan harga minyak untuk mengawal kenaikan harga barangan? sampai hari rancangannya cuma memberi "amaran kepada peruncit supaya tidak menaikkan harga barangan runcit sewenang-wenangnya dan hasilnya amat baik dimana kita terpaksa membayar lebih...tindakan selepas amaran? sampai la ni tak de tindakan... anjing dah dapat tulang, jadi dia dok diam je balik tiang...

Bermula dari hari ni rege bahan bakar dah diruncitkan dengan rege baru...murah "sikit" dari semalam... tapi masih mahal dari sebelum kenaikan dulu... pasai apa? sebab menteri KERAjaan tak berapa pandai matematik... depa belajaq matematik dalam bahasa Inggeris, jadi ada masalah pemahaman dekat situ...

Nak tunggu harga barang runcit turun? sat... menteri nak pikiaq sat... depa tengah carik formula... macam mana formula dia? tunggu lepas mesyuarat perwakilan...

Jadi kita tak payah tunggu rancangan dari KERAjaan untuk turunkan harga barangan runcit pasai depa tengah sibuk untuk pemilihan... masa DSAI bahas belanjawan pun depa tak berapa nak dengaq pasai kepala tengah pening dok pikiaq nak pilih sapa...

Harga barangan runcit akan terus kekal seperti biasa... mahal macam semalam jugak... yang turun cumabajet minyak... tu pun ciput... letrik masih mahal... mungkin TNB tak guna diesel... depa guna bahan bakar lain kot... mana la aku tau...

Rakyat akan terus diperbodohkan, yang dah nazak, boleh tambah nyawa seposen.orang UMNO/BN akan terus percaya KERAjaan cukup telus... orang Pakatan Rakyat terus nampak kebodohan UMNO/BN...

Tak payah merungut dengan harga barang yang tak turun-turun sebab KERAjaan sendiri pun tak pandai nak urus... dah... aku bosan...

Perwakilan Setiawangsa boo Khairy

Reactions: 

KUALA LUMPUR, 14 Okt: Calon Ketua Pergerakan Pemuda Umno Pusat, Khairy Jamaluddin dan jentera kempen dikatakan menghadapi tekanan apabila beliau masih belum melepasi kouta pencalonan untuk membenarkan dirinya bertanding walaupun setelah 72 bahagian Pemuda Umno seluruh negara selesai mesyuarat.

Tekanan semakin bertambah terhadap dirinya apabila nama beliau di boo beberapa kali dalam satu mesyuarat pemilihan pergerakan Pemuda Umno bahagian Setiawangsa yang diadakan di PWTC pada 4 Oktober lalu.

Insiden ini berlaku apabila salah seorang perwakilan yang juga seorang wartawan, Dahalan Makmur cuba mencalonkan nama Ahli Parlimen Rembau ini sebagai calon Ketua Pergerakan Pemuda Umno Pusat dari bahagian terbabit.

Klik [sini] untuk berita penuh

Kubu Khir Toyo dikuasai Mukhriz

Reactions: 

SHAH ALAM, 14 Okt: Harapan bekas Menteri Besar Selangor, Dato Seri Dr Muhd Khir Toyo yang menggunakan sentimen `kempen untuk anak tempatan’ mungkin tidak kesampaian berikutan beberapa bahagian Pemuda Umno yang menjadi 'kubu' kuat beliau menyokong calon lain bagi jawatan Ketua Pergerakan Pemuda Umno Pusat.

Antara kubu kuat beliau, Pemuda Umno Bahagian Kuala Selangor mencalonkan anak bekas Presiden Umno, Tun Dr Mahathir Muhamad, Datuk Mukhriz Mahathir dalam satu pemilihan sengit pemuda bahagian tersebut pada 5 Oktober lepas.

Melihat kepada keputusan yang diperolehi dalam senarai baru Jawatankuasa Pemuda Umno bahagian, dikatakan kesemua yang menang dikatakan cenderung dan menjadi penyokong kuat kepada Dr Mohd Khir.

Klik [sini] untuk berita penuh

AG's hidden hand 'confirmed' in Anwar trials

Reactions: 
breaking news A high-level investigation has ‘confirmed’ that current attorney-general Abdul Gani Patail had abused his power to fabricate evidence in Anwar Ibrahim’s trials 10 years ago, the Dewan Rakyat was told today.

lim kit siang and dapThe claim was made by veteran politician Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Timor, left) while debating the Budget 2009 this morning.

Quoting unnamed sources, Lim told the House that he understands that solicitor-general Idrus Harun had carried out an investigation into the claims in July.

“I have come to know the solicitor-general has concluded that the AG had indeed abused his power to fabricate evidence against the Permatang Pauh MP (Anwar) and I am asking him to resign immediately now,” said Lim.

“How can we allow a criminal (to serve) as AG? What is happening to Malaysia?”

abdul gani patailmusa hassanThe allegation that Abdul Gani (left) and inspector-general of police Musa Hassan (right) had fabricated evidence in Opposition Leader Anwar’s trials 10 years ago resurfaced last week in a retired cop’s court documents.

Mat Zain Ibrahim, who had led the probe in the infamous ‘black eye incident’ involving Anwar in 1998, implied in the documents that Abdul Gani had delayed the investigation process and concealed important facts in the case from then AG, the late Mohtar Abdullah.

Abdul Gani was a senior deputy public prosecutor at the time.

anwar ibrahimAnwar (left) had made a similar claim against Abdul Gani and Musa in a police report in July, but the duo have denied the allegation.

The police chief has since filed a defamation suit against Anwar while Abdul Gani has threatened to do so as well.

Lim later told reporters in the Parliament lobby that the probe had been launched after Anwar filed the report.

The DAP stalwart was involved this morning in a fiery exchange with government backbenchers, trading barbs likening one another to orang utan.

[Full report to follow]

KJ Kena Tinggal... Babah Tak Tolong Ke..?

Reactions: 
Alamak... macam mana ni? aku dengaq KJ pakai Porsche Cayenne... tak kan tak sempat nak kejar Mukhriz? Mukhriz pakai kereta apa?

Agaknya ramai orang UMNO dok seronok pasai KJ tak cukup lagi "kuota" untuk tanding pemilihan nanti... aku ingat, hangpa jangan dok seronok sangat... budak KJ ni banyak muslihat dan jugak banyak duit... sape nak kena beli, boleh jumpa KJ... tu pun kalau hangpa tak dak maruah...

Orang UMNO ada maruah ka?

sumber berita - malaysiakini

Selepas 72 Pemuda Umno bersidang setakat ini, ahli Parlimen Jerlun, Datuk Mukhriz Mahathir mendahului pencalonan bagi jawatan ketua Pemuda Umno Malaysia di lapan buah negeri.

Pada keseluruhannya, Mukhriz memperoleh sejumlah 40 pencalonan dan melepasi jumlah - 39 pencalonan - untuk bertanding jawatana tersebut.

bm version breakdown of nomination for youth chief 151008Manakala pesaing terdekatnya, ahli Parlimen Rembau, Khairy Jamaluddin mendapat 19 pencalonan dan hanya mendahului di satu negeri sahaja, iaitu Kelantan.

Malah, pencalonan bagi jawatan ketua Pemuda di Negeri Sembilan yang selama ini dianggap pro-Khairy juga berpihak kepada Mukhriz.

Sehingga ini, semua tiga pencalonan dari negeri tersebut - Rasah, Jelebu dan Jempol - memihak kepada Mukhriz.

Manakala di Perak - juga dianggap pro-Khairy - beliau dan Mukhriz masing-masing mendapat empat peencalonan.

Negeri-negeri lain yang memihak kepada Mukhriz ialah Kedah, Terengganu, Sabah, Pahang, Pulau Pinang dan Johor.

Mukhriz mendapat kesemua lima pencalonan dari Kedah manakala Khairy pula menguasai kesemua empat pencalonan di Kelantan setakat ini.

Khir Toyo dahulu di S'gor

Dua lagi calon jawatan Pemuda Umno ialah bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo yang setakat ini mendapat 12 pencalonan.

pencalonan bahagian pemuda umnoManakala timbalan ketua badan perhubungan Umno Perlis yang juga ketua Umno Padang Besar Datuk Zahidi Zainul Abdidin mendapat satu pencalonan dari bahagiannya.

Di Perak pula, Mukhriz dan Khairy masing-masing mendapat empat pencalonan manakala Dr Mohd Khir mendapat dua pencalonan.

Di Pulau Pinang, Mukhriz mendapat empat pencalonan, manakala Khairy dan Dr Mohd Khir Toyo masing-masing satu pencalonan.

Di Johor pula, daripada 12 pencalonan bagi jawatan ketua Pemuda, Mukhriz mendapat lapan pencalonan, Khairy (3) dan Dr Mohd Khir (1).

Manakala di Pahang, Khairy mendapat empat pencalonan dan Khairy mendapat dua pencalonan.

Di Sabah, daripada pencalonan bagi jawatan ketua Pemuda, Mukhriz mendapat enam pencalonan, Khairy (3) dan Dr Mohd Khir (1).

Sementara itu, Dr Mohd Khir mendahului pencalonan di Selangor dengan mendapat empat pencalonan, Mukhriz (3) dan Khairy (1).

Perak jual pasir kepada Singapura?

Reactions: 
Salah satu perkara yang aku selalu merungut tentang kerajaan Perak ialah ketiadaan maklumat. Apa yang kerajaan buat…jenuh tanya kat orang…semua tak tau. tup-tup.nak tau..tanya orang Umno.

Dulu pasai balak. Kalau dengar kata Ngeh..EXCO Kanan..permohonan balak dibekukan. Aku pun seronok. Bila orang kata kerajaan PR sapu balak…aku pegang balik kata Ngeh. Bila orang PKR minta aku jolok permohonan balak…aku kata semua kawasan dibekukan.

Tup-tup..bila aku tengok ada orang Pas kawasan yang dah pakai BMW, baru aku tau 41 kawasan balak telah diluluskan. Itu pun pasai depa merungut..kena tipu pasai kawasan balak yang depa dapat…kayu dah tak dak. Takat cuci mangkuk sebab kayu yang besar-besar dah kena curi.

Hari ini hati aku sakit lagi bila baca blog orang Gopeng.

Dikatakan, kerajaan Perak telah meluluskan penjualan pasir kepada Singapura melalui syarikat yang dipilih oleh kerajaan negeri. Pasai apa ni?

Aku minta pegawai MB tolong terangkan. Betul atau tidak? Dari mana pasir itu dikorek? Syarikat mana yang diberikan permit untuk mengorek dan menjual pasir kepada Singapura. Kalau ambil dari Sungai Perak…esok aku buat demo kat depan pejabat MB. Dulu depa jual pasir pada Singapura…kita kutuk. Kerajaan Indonesia juga mengharamkan penjualan pasir kepada Singapura…tup-tup.. kerajaan Perak pi jual pasir kat Singapura.

Jangan kata fitnah pasai aku tak dak bukti. Kalau tak betul…senang aku lawan.

Tapi kalau betul…naya la.

-PerakExpress

Wartawan Atau Editor Perlu Ditegur?

Reactions: 
Wartawan generasi kini diminta supaya melipatgandakan laporan secara siasatan atau "investigating reporting" berhubung sesuatu laporan berita yang ingin disalurkan kepada masyarakat.

Wartawan veteran Tan Sri Mazlan Nordin berkata, wartawan harus memainkan peranan penting sebagai seorang pemberita dengan melakukan siasatan terperinci dan tidak hanya tertumpu kepada laporan atau berita yang didengar atau dibaca sahaja.


Beliau yang juga bekas Pengerusi Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) turut meminta agar semua wartawan membela kepentingan semua kaum.
"Bolehkah akhbar-akhbar di Malaysia membela kepentingan semua kaum, jangan hanya membela kepentingan kaum sendiri kepada pembacanya sahaja.

Kalau Melayu, masalah orang Melayu saja, biarlah kita menyuarakan aspirasi dan kepentingan kaum-kaum lain juga," katanya.


Tu petikan dari Bernama. bagi aku teguran tu amat membina dan wajib diambil oleh semua wartawan sesuai dengan etika kewartawanan. tapi apa yang menyedihkan aku ialah, teguran tu tak sepatutnya diberi kepada wartawan sebab sepanjang pengetahuan aku, majoriti wartawan yang aku kenal memang mengamalkan apa yang disarankan dekat atas tu...

Masalahnya ialah...... adakah "editor" sesuatu media baik akhbar harian atau penyiaran "mengamalkan" sikap yang telus dalam mengedit sesuatu berita yang bakal disiarkan dalam mana-mana akhbar atau bahan penyiaran?

Kita ambil contoh TV3... berapa ramai yang percaya berita berkenaan Pakatan Rakyat yang disiarkaan dalam berita TV3? ambik contoh media cetak Berita Harian dan jugak Utusan Malaysia... berapa ramai yang percaya berita berkenaan Pakatan Rakyat yang keluar dalam ke 2-2 media ni?

Setakat hari ni aku tak nampak masalah pada wartawan... majoriti wartawan menjalankan tugas dengan baik (setahu aku la) tapi masalah timbul bila laporan berita dari wartawan sampai kemeja "editor"... "editor" pulak jenis cap "jualan murah" sepanjang masa... bila-bila masa KERAjaan atau "orang atas" boleh beli dengan harga yang cukup menarik... kadang-kadang boleh bayar dengan "projek"...

Bila "editor" dah kena "beli" dekat "pembeli"... maka...

1+1 boleh jadi 11 jawapannya...

"Saya tak makan itik" boleh jadi "Saya makan itik"...


"Saya tak sokong ISA" boleh jadi "Saya sokong ISA"...


"Dulu harga minyak murah" boleh jadi "Harga minyak murah"
... dan banyak lagi...

Semua tu kerja sapa? editor atau wartawan? yang kesiannya wartawan... dah la penat berlari sana-sini kejar berita... hasil laporan nak kena sampai ke meja "editor" sebelum dateline...

Balik rumah penat-penat, tengok berita... tau tau yang keluar lain dari yang dihantar kemeja editor... nak tegur editor? silap-silap miss soru beb... keje wartawan bukannya keje tetap... ramai yang contract tak pun part timer... silap bukak mulut - You Can Get Out..!... penyelesaiannya... dok diam-diam wat bodoh... tak caya? hangpa tanya sendiri wartawan...

Mana yang tau mungkin simpati... mana yang tak tau, jenuh la dok kena maki... editor pulak, rileks je... yang kene ISA pun bukannya editor... wartawan jugak... kah kah kah kah kah...

Tapi ramai yang tak tau kan?... ade ke sesape nak tegur tuan "editor"? entah...

Hang Jangan Wat Malu Malaysia Strawberry..!

Reactions: 
NANNING (Guangxi, China), 14 Okt (Bernama) -- Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek tiba di sini pada Selasa untuk melakukan lawatan kerja empat hari, termasuk menghadiri mesyuarat Menteri-Menteri yang bertanggungjawab bagi penerangan dan media dari Asean serta China, pada Khamis ini.

Lepas aku tengok debat Strawberry dengan DSAI haritu aku macam jadik sikit "phobia" dan ada jugak sikit "teruja" nak tengok debat atau forum yang dihadiri oleh Mat Strawberry ni... bukan apa... seronok tengok menteri penerangan menonjolkan sifat-sifat Raja Lawak dengan jawapan-jawapan dan ulasan-ulasan yang 190' lari dari soalan asal dan topik perbahasan...

Bukan senang nak carik menteri yang "Berani" macam Strawberry ni... tanpa ilmu yang cukup, mamat ni masih berani berdebat walaupun apa yang kaluar dari mulut "menteri" ni langsung tak de kena mengena dengan tajuk...

Ni mamat Strawberry dah sampai ke negara China... harap-harap mamat Strawberry tak buat lawak dekat sana... aku risau jugak kot-kot menteri-menteri China bincang pasal lain, Mat Strawberry pulak ulas pasal lain...

Walau macam manapun "performance" strawberry kat sana nanti, aku yakin penyokong-penyokong Barisan Nasional pasti akan kagum dengan "KEBERANIAN" Strawberry menghadiri mesyuarat kat China... hangpa percaya dak?

Sejarah Malaysia: Berani Ke Pak Lah Perbetul Fakta..?

Reactions: 
Abdullah berkata sejarah adalah elemen penting dalam peradaban bangsa dan justeru itu, adalah penting bagi generasi muda untuk mendalami pengetahuan mengenai sejarah bangsa dan pembangunan negara.

"Ini mesti... jangan nanti anak-anak tiada peluang (untuk mengetahui dan mendalami sejarah)," katanya ketika berucap merasmikan Wisma Sejarah iaitu bangunan Persatuan Sejarah Malaysia (PSM) di Jalan Tun Razak di sini.

Tu kata Pak Lah... aku quot sekali lagi - "sejarah adalah elemen penting dalam peradaban bangsa". memang sah Pak Lah HadHari lebih pentingkan sejarah bangsa daripada sejarah agama Islam.

Lagi satu aku quot sekali lagi -"Ini mesti... jangan nanti anak-anak tiada peluang (untuk mengetahui dan mendalami sejarah),". maknanya...?

Maknanya UMNO Barisan Nasional dah nak mampuih... tu pasal Pak Lah dok tekan supaya Sejarah Diwajibkan Di Sekolah Rendah.tujuannya supaya generasi akan datang akan sentiasa mengingati Barisan Nasional yang "kununnya"berjasa dalam pembangunan negara.

Mungkin juga Pak Lah takut lepas ni nama Pak Lah tidak akan diingati ataupun tiada kangsung tertulis dalam sejarah pembangunan negara... maklumlah hayat Barisan Nasional dah tak lama sangat dah... jadi sebelum Barisan Nasional terkubur terus dari mukabumi Malaysia, Pak Lah cuba nak masukkan nama Barisan Nasional dalam sejarah Malaysia agar terus diingati dimasa akan datang...

Mungkin juga mulai tahun depan, matapelajaran sejarah di sekolah rendah akan juga menyelitkan sejarah UMNO dan juga Barisan Nasional... Malaysia Boleh..! siapa yang tak tau kan?

Tapi sebelum tu apa kata Pak Lah mintak pengkaji sejarah dan jugak menteri pelajaran perbetulkan dulu fakta-fakta tentang pejuang-pejuang kemerdekaan yang berjuang menuntut kemerdekaan negara dari jajahan British dulu... apa yang diajar pada anak-anak dan juga pada kita disekolah dulu cuma nama-nama mereka-mereka yang "berunding" dengan British... itu bukan pejuang... itu namanya meneruskan kuasa jajahan disebalik kemerdekaan.

Jangan lupa jugak nama mereka-mereka yang berjuang lebih awal seawal 10 tahun sebelum merdeka... ada berani ka Pak Lah???

Jangan lupa jugak untuk perbetulkan tarikh pembentukan negara Malaysia iaitu 16hb.September.

Kalau Pak Lah boleh perbetul yang tu semua, tak mustahil nama Pak Lah jugak akan tertulis dan akan dikenang sebagai Pi Em yang berjaya membetulkan fakta-gakta sejarah negara Malaysia yang telah diputar belit oleh UMNO/BN sejak lebih 51 tahun dulu.

Nama UMNO/BN jugak akan tertulis dalam sejarah sebagai parti politik yang paling lama berjaya menipu rakyat negara Malaysia dengan cerita sejarah rekaan dan fakta putar belit..!

Peace Pak Lah..!