Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, November 03, 2008

Replika Anwar di Batu Cave diturunkan

Reactions: 
Replika besar penasihat Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mencetuskan 'kontroversi' pelbagai pihak di Batu Caves akhirnya diturunkan oleh pengelolanya R Viriya pagi semalam.

Viriya yang sebelum ini bercadang memohon lanjutan tarikh penegakan imej itu daripada Majlis Perbandaran Selayang (MPS) berkata, beliau menukar fikiran kerana memikirkan keadaan papan penyokong imej itu yang "ditakuti tidak boleh tahan lama".

anwar ibrahim holding cut out taken down 031108 03"Lagipun saya telah berbincang dengan (wakil rakyat Batu Caves) YB Amiruddin (Shari), beliau cakap cukuplah," katanya kepada Malaysiakini.

Rabu lalu, Viriya berharap permit tempoh pemasangan imej setinggi 12.2 meter tersebut yang didirikan di satu simpang dekat Wisma Keringat, Batu Caves, dapat disambung kira-kira dua bulan lagi sehingga sambutan hari Natal dan tahun baru.

anwar ibrahim holding cut out taken down 031108 02Ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, beliau berkata imej itu diturunkan lebih kurang 10 pagi semalam oleh kira-kira sepuluh penduduk Kampung Indian Settlement dekat situ yang sebelum ini membantu menegakkannya.

Manakala Amiruddin pula, menulis dalam blognya 'Harapan Baru Untuk Batu Caves' (http://adunbatucaves.blogspot.com) bahawa keputusan menurunkannya imej itu tidak bermakna pihaknya tewas dengan desakan parti lawan Umno dan Barisan Nasional (BN).

anwar ibrahim holding cut out taken down 031108 01"Bukan bermakna kita tewas dengan desakan Umno/BN tetapi kita merasakan matlamat kita telah tercapai, iaitu untuk tujuan pernghargaan kepada masyarakat Dewan Undangan Negeri (DUN) Batu Caves sempena hari raya (Aidil Fitri) dan Deepavali," katanya.

Umno sambut baik

"Tahniah saya ucapakan kepada mereka yang terbabit atas usaha dan penat lelah mereka; dan juga tahniah kerana kita tak mudah melatah akan karenah dan sikap kebudak-budakkan Umno/BN dan mufti Perlis (Dr Mohd Asri Zainul Abidin).

poster gergasi anwar ibrahim batu caves 061008"Umno/BN tak pernah belajar dari kesilapan walaupun mengalami tsunami (politik) 8 Mac lalu," tulisnya lagi.

Imej itu mula mencetuskan kontroversi awal bulan lalu apabila Dr Mohd Asri dilaporkan mendakwa replika itu "berunsur keberhalaan" dan "perlu dihapuskan dengan segera."

Manakala Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam pula dilaporkan berkata, pembinaan replika gergasi penasihat PKR itu menunjukkan PKR "mendewa-dewakan pemimpinnya".

Ketika dihubungi, Umno Gombak menyambut baik tindakan itu .

Sebelum ini, Umno bahagian berkenaan bercadang mengadakan "bantahan terbuka" jika pihak majlis meluluskan permohonan untuk melanjutkan tempoh pemasangan replika tersebut.

Bagaimanapun, ketuanya Abdul Rahim Kamaruddin berkata, beliau akan meneruskan bantahan terbuka jika sekali lagi imej sebegitu ditegakkan kembali.

"Kita akan teruskan bantahan terbuka sekiranya buat (replika besar) sekali lagi," katanya.

-malaysiakini

Abdul Razak Boleh Ditahan Semula Dan Direman Jika Pendakwaan Kemuka Rayuan

Reactions: 
PUTRAJAYA, 3 Nov (Bernama) -- Penganalisis politik Abdul Razak Abdullah Baginda menghadapi kemungkinan ditahan semula dan direman sementara menunggu keputusan sekiranya pendakwaan mengemukakan rayuan ke Mahkamah Rayuan terhadap pembebasannya, kata peguam Karpal Singh hari ini.

Karpal Singh, yang merupakan peguam pemerhati bagi keluarga wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu, berkata pendakwaan boleh membuat permohonan itu mengikut Seksyen 56A Akta Mahkamah Kehakiman 1964 untuk menghalang Abdul Razak daripada melarikan diri.

Katanya peruntukan itu membenarkan pendakwaan memohon kepada Mahkamah Rayuan untuk mengeluarkan waran tangkap terhadap Abdul Razak dan meremannya sementara menunggu keputusan rayuan itu.

Seksyen itu juga membenarkan pendakwaan mengemukakan permohonan untuk membebaskan Abdul Razak dengan ikat jamin sementara menunggu keputusan rayuan itu, katanya.

Abdul Razak, 48, dibebaskan tanpa dipanggil membela diri terhadap pertuduhan bersubahat dalam pembunuhan Altantuya oleh Hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam Datuk Mohd Zaki Md Yasin pada Jumaat lepas.

Abdul Razak, pengarah eksekutif Pusat Penyelidikan Strategik Malaysia, dituduh bersubahat dengan dua anggota polis daripada Unit Tindakan Khas (UTK), Cif Insp Azilah Hadri, 32, dan Koperal Sirul Azhar Umar, 36, dalam pembunuhan Altantuya di Wilayah Persekutuan antara 9.54 pagi, 18 Okt, 2006, dan 9.45 malam keesokannya.

Azilah, dan Sirul Azhar diperintah membela diri terhadap pertuduhan membunuh ibu dua anak lelaki yang berumur 28 tahun itu di Mukim Bukit Raja, Selangor, antara 10 malam, 19 Okt 2006, dan 1 pagi keesokannya.

Mereka menghadapi hukuman mati jika sabit kesalahan.

Semasa memutuskan pendakwaan gagal mewujudkan kes prima facie terhadap Abdul Razak, mahkamah menerima afidavit Abdul Razak yang mengandungi kenyataan pembuktian tidak bersalah yang menurut mahkamah telah menyangkal dan membatalkan tuduhan bersubahat yang dihadapinya.

Sementara itu, bapa Altantuya, Dr Shaariibuu Setev, telah menghantar surat kepada Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail menggesa beliau mengemukakan rayuan terhadap pembebasan Abdul Razak.

Karpal Singh berkata beliau menyerahkan surat itu bagi pihak Dr Shaariibuu, kepada Abdul Gani tengah hari ini.

Katanya beliau turut menghantar surat itu melalui faksimili ke Pejabat Peguam Negara pada Jumaat lepas. Mengikut undang-undang, pendakwaan diberi tempoh 14 hari untuk mengemukakan rayuan ke Mahkamah Rayuan. Tempoh itu tamat 17 Nov.

Dalam surat itu, Karpal Singh berkata Shaariibuu dan Setiausaha Kedua Kedutaan Mongolia di Thailand, Siizkhuu Sainbileg, bertemu dengannya pada tengah hari keputusan itu disampaikan, memintanya menulis surat kepada Abdul Gani memintanya memfailkan rayuan.

"Kami berpendapat wujud kes prima facie terhadap Abdul Razak Baginda dan beliau patut diperintah membela diri. Oleh kerana kes perbicaraan ini telah menarik perhatian antarabangsa dan dalam negara, kami amat berbesar hati jika notis rayuan difailkan secepat mungkin," katanya dalam surat itu.

Malaysiakini - Pak Lah Kena Serang Lagi Daaa...

Reactions: 
Buku dekat bawah ni aku jumpa dekat masjid Subang Jaya masa sembahyang subuh minggu lepas... kah kah kah kah kah...

Tak tau sape punya kejer tapi dekat buku tu cetak Oleh : KUMPULAN PEMERHATI PROFESIONAL RAKYAT MALAYSIA.

Yang lain-lain korang baca la sendiri... kah kah kah kah kah...Pak Lah, Pak Lah...tak abis-abis orang dok jatuhkan hang...lemah punya Pi Em...apa la punya turrr...soh turun tak mo turun...last skali asyik kene bantai je... kah kah kah kah kah...





Rakyat Perak yang layak diseru daftar segera untuk air percuma

Reactions: 
IPOH : Menteri Besar Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin hari ini menyeru semua penduduk di negeri itu yang berpendapatan di bawah RM700 agar membuat permohonan mendapat bekalan air percuma 20 meter padu.

Menurut beliau, daripada 19,000 penama yang layak mendapat bantuan tersebut hanya 4,582 penama yang telah menghantar borang permohonan kepada Lembaga Air Perak (LAP).



Kesemua yang telah memohon itu mula menikmati bekalan air percuma semenjak Ogos lalu, kata Mohammad Nizar yang juga pengerusi LAP.



Kesemua yang telah memohon itu mula menikmati bekalan air percuma semenjak Ogos lalu, kata Mohammad Nizar yang juga pengerusi LAP.



Dalam perkembangan lain, Mohammad Nizar menyatakan penguatkuasakan undang-undang Islam memerlukan perubahan terhadap sistem undang-undang sedia ada di semua peringkat.



Perubahan itu, katanya, juga memerlukan kajian dan perbincangan di semua peringkat terlebih dahulu tetapi sehingga kini belum ada perbincangan seumpama itu.



Beliau berkata demikian semasa menjawab soalan pemberita kenapa kerajaan negeri tidak menguatkuasa undang-undang Islam bagi menangani gejala maksiat yang membabitkan umat Islam yang mengunjungi rumah urut dan kelab-kelab malam.



Terdahulu, beliau merasmikan Ijtima' Gabungan Persatuan Agama Islam Negeri Perak di sini.



Beliau berkata banyak kajian yang perlu dibuat bagi mengekang tabiat orang Islam yang melakukan maksiat dan mengunjungi kelab-kelab malam serta rumah perjudian.



"Saya serahkan kepada semua persatuan yang berlandaskan Islam dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) untuk membuat perbincangan bagaimana caranya untuk melaksanakan sistem perundangan ini.



"Banyak kejadian yang tidak diingini berlaku berpunca dari tabiat meminum arak, main judi hinggakan suami sanggup memukul isteri gara-gara tidak sedarkan diri," Bernama memetik beliau berkata.



Mohammad Nizar yang baru melawat Pakistan minggu lepas berkata bandar raya Lahore yang mempunyai berjuta penduduk beragama Islam juga masih gagal menggunakan sistem perundangan Islam sepenuhnya.



"Di Lahore yang hampir seratus peratus penduduknya orang Islam juga masih menghadapi masalah untuk melaksanakan hukum yang sepatutnya," katanya.

Naib presiden Gerakan ditemui mati

Reactions: 

Naib Presiden Gerakan Dr S Vijayaratnam ditemui mati di luar kliniknya di Seremban pagi ini. Beliau berusia 58 tahun.



Difahamkan, mendiang jatuh dari bumbung bangunan tiga tingkat, yang dikenali sebagai 'Vijay Mahal' di Jalan Tengku Hassan - tempat terletak kliniknya - pada kira-kira jam 11.30 pagi.


Mendiang meninggalkan seorang balu dan dua orang anak lelaki.



Menurut laporan, pihak polis sedang menyiasat kejadian tersebut.



Difahamkan para pemimpin Gerakan kini berada di Hospital Seremban tempat mayatnya dibawa.



Vijayaratnam - seorang doktor di Seremban - merupakan pemimpin bukan Cina tertinggi dalam parti Gerakan.



Beliau dilantik sebagai senator pada 2002 dan berkhidmat selama satu penggal sebagai setiausaha parlimen Kementerian Perusahaan Peladangan dan Komiditi.



Dalam pemilihan parti bulan lalu, beliau berjaya mengekalkan jawatan naib presiden bagi penggal kedua.



Menurut pemerhati, Vijayaratnam mampu mengekalkan jawatannya kerana beliau dilihat sebagai 'orang presiden'.



-malaysiakini

Malaysiakini - Iklan Haram: MPSJ "Sudah Letih"???

Reactions: 
Dalam akhbar Sinar Harian mukasurat S3Yang Dipertua MPSJ, Datuk Adnan Md Ikhsan memaklumkan bahawa MPSJ akan membayar insentif sebanyak RM200 kepada pemberi maklumat yang dapat memberi maklumat sehingga tertangkapnya mereka yang menggantung iklan haram di sekitar pentadbirannya.

Tawaran ini diberikan setelah pihak MPSJ kononnya "sudah letih" memikirkan cara bagaimana menghapuskan kegiatan menggantung iklan haram tanpa mendapatkan kebernaran pihak MPSJ.

Sedih sungguh aku membaca berita tu.bukan sedih dengan tawaran yang "agak sedikit" (RM200 sebenarnya bukan sedikit) tapi aku sedih memikirkan betapa pihak MPSJ yang "sudah letih" memikirkan bagaimana hendak mengelak dari berlakunya perkara tersebut sejak sekian lama.

Bagi aku masalah tersebut bukan susah sangat pun nak diatasi.

Kenapa nak bazirkan RM200 untuk maklumat sebegitu dan tentunya sebaik tawran diberi, pihak MPSJ terpaksa pula bersusah payah melakukan siasatan yang tentunya hanya akan membuang masa yang berharga yang lebih baik digunakan untuk membuat lain-lain kerja yang lebih berfaedah.

Bagi aku, pihak MPSJ tak perlu bersusah payah menunggu maklumat kemudian menyiasat, mengintip dan serba makneka kerja susah lagi seterusnya.

MPSJ cuma perlu meronda sahaja dikawasan-kawasan terbabit yang dikatakan dipenuhi dengan iklan-iklan haram dan perhatikan no telefom yang tertera di iklan-iklan tersebut.

Perhatikan pada setiap iklan tersebut pasti tertera no telefon pemilik perniagaan yang mengiklankan perniagaan mereka.apakah MPSJ fikir ada orang lain yang membantu mengiklankan premis perniagaan tersebut?sudah pasti tidak..!

Apakah MPSJ fikir Restoran Pizza Hut mahu mengiklankan perniagaan Mc Donald? ataupun apakah MPSJ fikir pihak Sunway Piramid mahu mengiklankan Subang Parade?dah tentu itu kerja gila kan?

Apa yang perlu MPSJ lakukan ialah mengenakan tindakan pada premis perniagaan yang mengiklankan perniagaan mereka pada iklan tersebut.kalau iklan "Banner Murah" dah tentu dibawahnya ada terdapat no telefon premis tersebut untuk dihubungi.

MPSJ cuma perlu hubungi pihak tersebut dan kenakan tindakan yang sepatutnya.apapun alasan yang diberi oleh premis perniagaan tersebut WAJIB ditolak mentah-mentah.

Jangan membuang masa menunggu maklumat "siapa yang menampal iklan" sebaliknya terus sahaja bertindak pada premis yang diiklankan.alasan bagi pihak MPSJ mudah sahaja.siapa lagi yang nak iklankan perniagaan sendiri kalau bukan tuanpunya premis perniagaan?

Jangan memalukan diri sendiri dengan kenyataan dengkel..."sudah letih"...apa yang letih?benda menyelesaikan perkara yang senang dengan cara yang susah "memang meletihkan"...

Susah sangat ke?

Kempen Berbudi Bahasa?

Reactions: 
Kempen Budi Bahasa akan diperhebatkan dalam kalangan anggota Parlimen kerana mereka adalah contoh terbaik untuk diteladani oleh rakyat, kata Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal.

“Anggota Parlimen selalu menjadi perhatian rakyat, apa yang mereka katakan adalah menjadi tanggapan rakyat dan sudah semestinya mereka juga terikat dengan sikap berbudi bahasa.

“Mereka merupakan ahli Yang Berhormat yang mempunyai pengaruh yang begitu kuat bukan hanya di kawasan masing-masing malahan juga di peringkat kebangsaan,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Kempen Budi Bahasa Budaya Kita 2008 peringkat kebangsaan di sini hari ini.

Aik?nak kempen dekat sape?setahu aku la...ahli Parlimen Bi End la yang selalu dok mencarut-carut dalam parlimen...

Awal-awal sidang dulu pun ada jugak kecoh ahli parlimen Bi End tunjuk isyarat tangan...eh... tu isyarat tangan...

Jadi kene buat kempen "isyarat tangan" berbudi bahasa la kot...

Harga Beras Turun

Reactions: 
SERDANG: Harga beras super tempatan lima dan 10 peratus hancur turun 20 sen sekilogram selaras penurunan harga bahan api sebanyak 15 sen kelmarin.

Turun? alhamdulillah... yang tu memang kita dok mintak selama ni.

Tapi kan... kalau pi makan dekat restoran, nasik 0 sepinggan RM1.00...sebelum harga minyak naik pun sama jugak RM1.00, bezanya ialah jumlah banyak/sikit nasik tu...

Adakah KERAjaan dapat beri jaminan bahawa nasik sepinggan akan bertambah banyak selepas penurunan harga beras ataupun adakah KERAjaan dapat beri jaminan harga sepinggan nasik dalam kuantiti yang sama akan turun harganya direstoran-restoran dan kedai makan???

Sapa nak jawab?

"Jangan Tikam Belakang" - Pak Lah

Reactions: 
KOTA KINABALU: Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, 'politik tikam belakang' sesama sendiri perlu dihapuskan kerana ia hanya merugikan semua pihak.

Aku rasa Pak Lah ni bukan apa... saje je dia dok "tikam belakang" geng-geng yang dok geger mintak dia letak jawatan cepat-cepat...kah kah kah kah kah...

Pak Lah pesan "jangan tikam belakang" tapi dalam masa yang sama Pak Lah pun "tikam belakang" jugak...ape la punya turrr...

Eh... tikam belakang?ade ke orang UMNO yang tikam belakang?

Aku rasa yang dok mintak Pak Lah letak jawatan tu semua cara depan-depan...tak de selindung-selindung...kalau depan-depan, jelas dan nyata, kita tak panggil "tikam belakang" kan?

Kah kah kah kah kah...Pak Lah nyanyuk...

Najib to downgrade Malaysian growth

Reactions: 

KUALA LUMPUR, Nov 3 — In one of his first major assignments as Finance Minister, Datuk Seri Najib Razak will have the unenviable task this week of presenting a very bleak assessment of the country's economic prospects and informing Malaysians that they will have to brace themselves for harder times.



Najib, who is also Deputy Prime Minister, is expected to announce tomorrow that the Malaysian economy, battered by the ill-winds of the global financial meltdown, will slow significantly next year. It will register an expansion of just over 2 per cent compared with the 5.6 per cent growth expected this year.



Government officials say that the economic stabilisation package Najib will unveil in Parliament will include cuts in expenditure on several infrastructure projects, measures to raise consumer spending, and the tapping of state funds to finance development projects.



The economic forecast will be the first official acknowledgment of what many economists have been saying for some time now: that Malaysia is not insulated from the global meltdown.



Since early last month, Malaysian government officials, including Najib, have insisted that the fundamentals of the local economy remained intact.



But the sharp drop in revenue, especially due to the sharp fall in prices of key exports such as crude petroleum and palm oil, which the government was relying on to fund development programmes, forced a rethink, government planners say.



“The overall theme is that we are in for hard times, but Malaysia will weather the storm better than others,” said a government official familiar with the economic stabilisation plan.



But private economists are not so sanguine. They say that the expected slowdown could have serious social repercussions, particularly on a population that has long been sheltered from pain.



The slowdown in manufacturing exports and the fall in palm oil prices are likely to lead to layoffs and raise the country's unemployment numbers.



Falling revenues will crimp the government's ability to spend and that, in turn, could lead to a disruption in the implementation of public projects, which have long been a source of dispensing patronage to the political parties in the ruling Barisan Nasional coalition.



“There is a huge transfer-pricing element in the Malaysian economy,” said a chief executive of a foreign bank in Kuala Lumpur, referring to the government's policy of favouring ethnic Malays groups in business. “So anything less than 4 per cent growth would be a recession.”



Navigating Malaysia through the global meltdown will be Najib's biggest challenge ahead of his expected takeover of the premiership in March next year from Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.



Investment analysts believe that financial markets will respond positively to Najib as prime minister, because it could reduce political uncertainty.



Stockbroking firm Credit Suisse, which described Najib as an “eloquent pro-business leader and able administrator” in a recent strategy report on Malaysia, says that he will continue with the ongoing reform of government-linked companies which dominate the economy.



But the report cautioned that he was unlikely to make significant headway “with the controversial yet much needed reforms to the judiciary, police, affirmative action, patronage style politics and the education system”. “A lack of progress of these broad reforms may cause him considerable problems at the next general election,” the report said.



Malaysia faces tough challenges in the next 15 months, particularly on the currency front, with the ringgit widely expected to come under sustained selling pressure.



The currency, which averages roughly RM3.40 to the US dollar, has weakened to just under RM3.60 in recent weeks, and stockbroking firm CLSA expects the currency to slide to around RM3.75 to the greenback next year as a result of falling commodity prices and declining foreign direct investment.



CLSA also states that falling commodity prices will mean that handouts outlined in the national budget two months ago, such as tax cuts and expanded subsidies to keep fuel and food prices low, will not be spent. — Straits Times Singapore

Vincent Lim Letak Jawatan Sebagai Setiausaha Politik PM

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 2 Nov (Bernama) -- Selepas berkhidmat sebagai setiausaha politik kepada Perdana Menteri sejak lima tahun lepas, Datuk Dr Vincent Lim Kian Tick telah meletak jawatan itu berkuatkuasa semalam.

Lim, yang diberikan tanggungjawab untuk membantu Perdana Menteri menjaga hal ehwal kaum Cina di negara ini, berkata beliau memutuskan untuk meletak jawatan itu kerana beliau tidak mahu memegang jawatan tersebut terlalu lama setelah MCA dan Gerakan selesai mengadakan pemilihannya.

"Saya anggap tugas saya telah dilakukan. Malahan saya tidak bercadang untuk tinggal lebih sepenggal," kata beliau ketika dihubungi hari ini.

Lim berkata beliau memutuskan untuk meletak jawatan lebih awal daripada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi menyerahkan kuasa pada Mac tahun depan kerana beliau mahu bercuti dua bulan sebelum kembali semula bertugas di Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) Malaysia pada Januari.

Beliau akan dilantik sebagai penganalisis kanan Pusat Kajian China yang akan ditubuhkan.

Sebelum dilantik sebagai setiausaha politik kepada Perdana Menteri pada 29 April, 2004, Lim bertugas sebagai penyelidik di ISIS sebelum dilantik sebagai Fellownya pada 2002.

Dikenali sebagai seorang yang berprofil rendah, beliau yang dilantik semula sebagai setiausaha politik pada 23 April tahun ini, berkata beliau sentiasa menganggap sebagai satu penghormatan dapat berkhidmat dengan Perdana Menteri.

Husin Tanya - 2008 Ada lagi gambar Khairy minum???

Reactions: 
Tengok gambar dekat sebelah ni... aku cilok dari blog The Antics Of Husin Lempoyang...

Dalam artikel tu Husin tanya beberapa soklan...

1 - Adakah ini gambar mereka sedang lakukan toost pada malam Julai 17hb, 2008 di Heritage Mansion?

2 - Tangan siapakah yang sedang memegang gelas wine?

Dan jugak Husin cakap - ... tunggu pukul 4 petang selepas anda semua habis kerja dan bersedia untuk pulang.

Hehehe ... Dunia dunia ... Lagi untung jual orang dari jual unta. Wow!

Aku rasa jual gambar lagi untung dari jual orang la Sin......aku tunggu pukul 4 petanglah kalau macam tu......

Malaysiakini - Brazil 50 EC725 Cougar/$1B+ ... Malaysia???

Reactions: 
Pagi ni bukak email, aku dapat email dari Rocky Bruak.isi emailnya cukup ringkas... cerita ni dah lama pun, dah ramai yang tau tapi mungkin ramai jugak yang tak pernah baca berita asalnya.

Jadik hari ni saje je aku nak share dengan korang sebab orang dah share dengan aku.

salam

"Brazil’s Defense Minister Nelson Jobim reportedly said that the country intended to buy 50 “Super Cougar” models, the first of which would be delivered in 2010. The deal’s value is reportedly around $1.2 billion."

http://www.defenseindustrydaily.com/Brazil-Signs-1B-Production-Deal-for-Cougar-Helicopters-04959/

maknanya Brazil belanjakan rm4billion untuk 50 buah EC725 Cougar, Malaysia pula rm2billion untuk 12buah EC725 Cougar Eurocopter..... pelik bukan dan kenapa kerajaan dan pihak tentera ambil mudah dalam pertahanan negara...

sudah tentu pembelian Sukhoi, Submarine dan Kereta Kebal juga ada keraguan di dalam pembeliannya....

Berita asal dari Defense IndustryDaily bertarikh 02-Jul-2008 19:36 EDT bertajuk - Brazil Signs $1B+ Production MoU for Cougar Helicopters.

In November 2007, “Brazil Embarking Upon F-X2 Fighter Program?” discussed both the revived fighter competition, and Brazil’s surprising 50% boost to its defense budget. Other programs mentioned in that article included Brazil’s selection of a medium transport helicopter and of an attack helicopter, with other programs to follow. After decades of neglect, Brazil is reconstituting both its armed forces, and a defense industry that once offered an array of competitive products on the global stage.

The medium transport helicopter competition featured 3 established players: AgustaWestland’s EH101 has found success in Britain, Europe, Japan, and even in America as the next Presidential helicopter. Eurocopter’s EC725 Cougar is an updated version of the popular AS332/532 Super Puma, and has been ordered in limited quantities by the French government for special forces and search and rescue roles. An up-to-date version of Russia’s widely used Mi-17 was the 3rd contender; like the Super Puma, Mi-8 and Mi-17 helicopters are already in wide use within Latin America.

In truth, however, Eurocopter always had an edge. The Brazilian Amy’s Aviacao do Exercito already uses the AS532/”HM-3” Super Puma, basing them in the Amazon at Manaus. Its Navy also uses Super Puma variants: AS332s and AS532s both serve in the Navy as the UH-14, flying from Brazil’s NAe Sao Paulo aircraft carrier and from the southeastern base of Sao Pedro da Aldeia in support of Brazil’s Marines. Now, Eurocopter’s offering will become Brazil’s medium-lift helicopter across all services…

Baca berita penuh dekat [sini].

UMNO Sabah: Naib Presiden Untuk Kami..!

Reactions: 
Umno Sabah kini meletakkan permintaan terbaru - satu daripada tiga kerusi Naib Presiden parti perlu diberikan kepada pemimpin negeri itu sebagai menghargai peranan parti itu dalam pilihan raya umum lalu.

Permintaan itu dikemukakan oleh calon Naib Presiden, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal hari ini.

Beliau yang juga Menteri Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan itu berkata, pengorbanan rakyat Sabah dalam memastikan kejayaan Umno sebagai tunggak Barisan Nasional perlu diiktirafkan dengan meletakkan seorang daripada pemimpin Umno di negeri itu sebagai pemimpin nombor tiga dalam parti.

"Jawatan ini selaras dengan hasrat kita untuk memperkuatkan jambatan sedia ada antara Semenanjung dengan Sabah dan Sarawak," katanya di sini.

Lagi Tekanan Keatas UMNO: LDP mahu ISA, DEB dikaji semula

Reactions: 
Kongres Tahunan Ke-19 Parti Liberal Demokratik (LDP) meluluskan resolusi untuk menggesa kerajaan mengkaji semula Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan Dasar Ekonomi Baru (DEB).

Lebih 1,000 perwakilan yang hadir dalam kongres itu sebulat suara meluluskan resolusi itu sebelum kongres sehari itu ditutup oleh Presiden LDP, Datuk Liew Vui Keong.

Liew yang juga Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata, resolusi itu yang akan dikemukakan kepada kerajaan dan pucuk pimpinan Barisan Nasional, menggesa kerajaan menyemak semula sama ada ISA masih relevan dan menjelaskan skop akta itu.

"Kami juga menggesa kerajaan untuk menyemak semula dan memperbaharui Dasar Ekonomi Baru (DEB) secara komprehensif bagi mencerminkan realiti politik, sosial dan ekonomi di Malaysia," katanya kepada pemberita selepas majlis penutupan kongres itu di sini semalam.

Terdahulu dalam ucapannya, Liew berkata, ISA tidak lagi relevan kerana negara tidak lagi berdepan dengan ancaman komunis seperti pada 1960-an.

"Keadaan dalam negara kini telah berubah. Walaupun kita tidak dapat menafikan yang keganasan global mengancam kita dan keselamatan negara kita, kita perlu mempunyai dasar yang komprehensif untuk menangani pengganas yang amat berbeza dengan lawan dan penentang dalam politik," katanya.

Katanya, semakan semula DEB perlu dilakukan melalui konvensyen yang akan membincangkannya secara mendalam dan menganalisis keputusan, hasil dan kesan pelbagai program dan dasar DEB sebelum ini.