Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, November 05, 2008

Malaysiakini - Bekalan Petrol Terputus Lagi..!

Reactions: 
Pagi tadi aku pi Shah Alam.Balik dari Shah Alam aku singgah dekat stesen minyak Batu Tiga dekat Batu Tiga Shah Alam nak isi minyak trak aku (trak kompeni daaa...).korang tau apa ada dekat stesen minyak?

Wajah-wajah pemandu yang kehampaan sebab tak dapat isi petrol di stesen minyak.

Kalau tak dapat nak isi petrol dekat kedai mamak tu kira ralat la jugak, ni dekat stesen minyak yang lokasinya di Lebuhraya Utara Selatan..!

Korang tau la waktu pagi kan?sesak dengan orang nak pergi kerja, sesak dengan orang nak pergi kerja.ada yang tak sempat nak isi minyak semalam.pegi stesen minyak - minyak habis..!

Apa dah jadi ni?kalau dekat kampung-kampung belah ulu-ulu tu kira boleh la jugak nak terima hakikat bekalan minyak terputus sebab kos nak hantar atau masalah-masalah lain.ini dekat dengan pusat bandar.

Kawasan-kawasan lain aku tak tau la macam mana, mungkin jugak ada yang ikut sama terputus bekalan.

Apa sebenarnya yang dah berlaku?masuk ni, kira dah 2 kali dah dalam tahun ni bekalan minyak terputus.pertama sekali dekat-dekat Hari Raya hari tu.

Atau mungkin ada konspirasi setengah-setengah pihak yang mengambil tindakan menyekat bekalan minyak supaya "kunun"nya bekalan minyak terputus dan mungkin jugak ini satu usaha untuk menaikkan kembali harga minyak yang telah turun di Malaysia?

Macam krisis gula dulu la...

Siapa nak siasat kes ni?

Rakyat nak tau sangat-sangat..!

Kasim Cha Tong mati ditembak di Sungai Golok

Reactions: 

Peguam Kasim Chan Tong, yang terkenal sekitar 1980-an kerana tindakannya memerangi gejala cetak rompak, ditembak dari jarak dekat oleh dua penyerang di pekan Sungai Golok, malam kelmarin.



Dalam kejadian kira-kira 11.50 malam itu, bekas bekas pegawai polis dan Badan Pencegah Rasuah (BPR) itu, ditembak menggunakan shotgun di rumahnya.



Kedua-dua penyerang berkenaan mengetuk pintu rumah Kasim dan apabila beliau membuka pintu, penyerang-penyerang berkenaan terus melepaskan tembakan.



Kasim yang ditembak di bahagian dada meninggal dunia di tempat kejadian, kata polis.



Kewarganegaraan kedua-dua penembak berkenaan tidak diketahui.



Mangsa yang turut dikenali sebagai Kasim Rattanawongse, 56, terkenal kerana gerakan membanteras aktiviti cetak rompak di Malaysia sekitar 1980-an.



Usaha beliau membanteras gejala cetak rompak pernah mendapat pujian American Music Copyrights Holders Association.



Ketua Polis Sungai Golok, Lt. Phamong Sall mengesahkan kejadian itu, tetapi hasil siasatan awal akan mengambil masa dua hari untuk diketahui.

Shah Rukh Khan jelaskan di Melaka

Reactions: 
Kritikan rakyat Malaysia yang rata-ratanya tidak bersetuju dengan gelaran Datuk yang diberikan kepada Shah Rukh Khan akan dijelaskan sendiri oleh bintang Bollywood itu apabila dia berkunjung ke Melaka bagi acara penganugerahan itu 29 November ini.

Menurut ejen pelakon popular itu, Shah Rukh Khan sendiri menyedari tentang isu tersebut yang hangat diperkatakan di negara ini, baru-baru ini.

Namun, buat masa ini, dia enggan untuk memberikan sebarang komen.

Bagaimanapun, pelakon yang pernah popular menerusi filem Kuch Kuch Hota Hai ini tidak menolak untuk memberikan pandangannya sendiri berhubung gelaran yang dianugerahkan kepadanya itu kelak.

Pelakon berusia 43 tahun itu dianugerahkan pingat Darjah Mulia Seri Melaka (DMSM) yang membawa gelaran Datuk sempena dengan Hari Jadi yang ke-70 Yang Dipertua Negeri Melaka, Tun Mohd Khalil Yaakob pada 11 Oktober lalu.

Gelaran tersebut ternyata telah mencetuskan ketidakpuasan hati banyak pihak.

Polis Terpaksa Guna Kekerasan Jika Keselamatan Tergugat - KPN

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 5 Nov (Bernama) -- Tindakan penjenayah yang semakin berani dan bertindak ganas menyebabkan polis terpaksa menggunakan kekuatan dan kekerasan sewajarnya untuk mempertahankan keselamatan mereka, kata Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan.

"Polis hanya mahu menjalankan tugas, jadi kekerasan terpaksa digunakan sekiranya keselamatan anggota kita digugat dan kalau kita tidak balas tembakan, kita yang akan mati," katanya kepada pemberita di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia selepas melawat anggota polis Cif Insp Ng Wai Leong dari Unit Jenayah Berat Ibupejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur yang cedera ditembak penjenayah dalam kejadian awal pagi tadi.

Seorang penjenayah wanita dipercayai ketua kumpulan mencuri kereta serta teman lelakinya ditembak mati dalam kejadian pukul 3 pagi di sebuah unit kondominium di Sungai Long, Kajang.

Musa berkata kebanyakan penjenayah yang bertindak berani sebegini selalunya berada di bawah pengaruh dadah.

"Bagi setiap kes yang melepaskan tembakan kepada polis, kita dapati mereka dibawah pengaruh dadah termasuk dalam kes ini, kita dapat maklumat bahawa mereka juga terlibat dalam penyalahgunaan dadah," katanya.

Beliau berkata Ng telah selamat menjalani pembedahan di mana besi diletakkan pada tulang betis kiri pegawai tersebut yang terkeluar dan pecah manakala betis kanannya turut cedera akibat terkena dua das tembakan yang dilepaskan kedua-dua penjenayah tersebut.

"Saya mengucapkan syabas buat Kontinjen polis dan terima kasih kepada orang ramai yang memberikan maklumat hingga polis berjaya mematahkan sindiket tersebut," katanya.

Americans endorse "change" after eight years of Bush (News Feature) - malaysiakini

Reactions: 
US voters took a sharp turn to the left in Tuesday's election, sending Barack Obama to the White House and strengthening Democratic control of Congress in a firm rejection of eight years of President George W Bush.

Americans embraced Obama's message of 'change' and handed him victories in all regions, including in a few states that had been Republican strongholds, as Republican nominee John McCain was unable to distance himself from the current president.

Voters chose the younger Obama over the more experienced McCain.

'McCain needed to convince Americans that Obama was the high-risk choice,' said David Frum of the American Enterprise Institute, a conservative think tank in Washington. 'By the end of the campaign ... it was Obama who had seized the centre ground.'

By late Tuesday, Obama had handily captured the 270 votes needed to win in the state-by-state Electoral College. He clinched the White House by capturing states that Bush won in 2004: Florida, Ohio, Virginia, Iowa and New Mexico.

The centre-left Democrats gained four seats in the US Senate with additional races still open, and they were expected to increase their already strong majority in the House of Representatives.

Obama's historic victory as the first African-American to hold the nation's highest office casts the United States in a new light globally, after Bush's policies and excesses in the war on terrorism tarnished the superpower's standing in the world.

Obama pledged to revamp the US image and to work more closely with allies. He was greeted by 200,000 enthusiastic supporters during a speech in Berlin, part of a worldwide tour in July to build his foreign-policy credentials.

Obama was the clear preference in most countries. Parties were being planned worldwide to celebrate his victory - with Kenya, his late father's native country - leading the way.

The economic woes overshadowed the vastly improved security environment in Iraq and the shrinking rate of US casualties, developments that could have otherwise tilted the outcome toward McCain.

But US voters, worried about their pocketbooks, made it clear that the country needed to move in a different direction, moving on from a conservative government and electing Obama, regarded as one of the Senate's most left-leaning members.

'Barack Obama certainly seized the opportunities created by President Bush's failures and the country's profound discontent, which only deepened after the economic crash,' Washington Post political columnist EJ Dionne wrote.

Obama and the Democrats campaigned heavily to persuade voters that a vote for McCain was a vote for more of the same, capitalizing on the faltering economy, which had eclipsed the unpopular war in Iraq as the top campaign issue.

The conflict in Iraq became fertile ground for the Democratic resurgence, foreshadowed two years ago when Republicans lost control of Congress in what was largely a referendum Bush's strategy in Iraq.

This year, despite the remarkable progress in the last 15 months under Bush's troop surge - strongly supported by McCain - Iraq had fallen to the wayside in the wake of the financial crisis that has threatened the economy.

In exit polling conducted Tuesday, 62 per cent of voters ranked the economy as the key issue, compared to 10 per cent invoking the war in Iraq and 9 per cent rating terrorism or health care highest.

Obama promised a clean break from the Bush administration by announcing early in his campaign that he would remove US combat forces from Iraq within 16 months of taking office.

That position could have hurt him over the long run, but by the time he began squaring off with McCain, Iraq's importance had faded, and Americans were ready for change.

What kind of president will Obama be? - malaysiakini

Reactions: 
History will remember Barack Obama for the change he personifies.

As America's first black president he will write a new chapter in a long story that began in slavery and persecution and has not yet ended in equality.

But he is determined that history will remember him as an agent of change, not just as a symbol of it, and that will not be easy.

Mr Obama has been a brilliant candidate in many ways - the muscular poetry of his oratory is matched by his flair for the nuts and bolts of campaign organisation.

But he has been lucky too.

Even the banking crisis, which called into question the competence of Republican economic stewardship, came helpfully at a moment when he and John McCain were neck and neck in the polls.

He has not been lucky though in the circumstances which greet him as he takes office.

Funding the promises


The economy is in recession and the US, at war on two fronts overseas, faces profound questions that will require quick answers.

Mr Obama though will have at least one asset no other American president since Kennedy has enjoyed - a huge reservoir of international goodwill.

Mr Obama is inheriting a budget deficit running into hundreds of billions a year and a national debt which is about to go over the $11 trillion mark

That is based partly on the simple fact that he is not George W Bush and partly on the widely-held belief that in picking a black president the United States is somehow closing one of the darker chapters in its own past.

It is not clear of course how deep that reservoir might be nor how long it will last - and it will not help much with the most pressing problem of all, which is what to do about the US economy.

Mr Obama has promised a tax cut to 95% of Americans and plenty of other things that will cost money too - like better access to health care for the 45 million people here without insurance, and an army of new teachers, with improved salaries, for the school system.

None of that will be cheap - and Mr Obama is inheriting a budget deficit running into hundreds of billions a year and a national debt which is about to go above the $11 trillion (£6.9 trillion) mark.

Whether or not Mr Obama is able to keep his campaign promises, he will be drawing heavily on his extraordinary gift for communication - expect that to be one of the hallmarks of his time in office.

Post-Partisan

He is a gifted speaker and in times of national grief or doubt it is hugely important for Americans to have a president able to capture, shape and occasionally lift the national mood.

Those gifts will be equally important if President Obama finds himself in the depths of recession having to explain why campaign promises are being deferred or even dumped.

How that goes down with the American people will depend on how successfully Mr Obama manages another of his campaign promises - the rather nebulous goal of bringing Americans together.

The new president sees himself as an essentially post-partisan figure and his rhetoric is filled with urgent talk of bringing together a fractured society so that young and old, black and white, rich and poor, and gay and straight all work together with a sense of common purpose.

On the campaign trail, this made Mr Obama seem psychologically interesting - almost as though he were yearning for the US to be a better version of itself. It will be interesting to see how he intends to bring that vision to life in a country where there are still profound racial divisions and which thrives on the vigour of its competitive political process.

Foreign Policy

Look out for widespread use of the internet in the implementation of the Obama vision, by the way. Mr Obama's campaign was creative in using the web to raise funds and drum up an army of volunteers - he might have something similar in mind for his presidency.

Mr Obama will find himself tested and perhaps defined by foreign policy issues just as his predecessor was.

He is going to need all the many gifts - and all the luck - that got him here

He has to find an exit strategy for Iraq that does not somehow enhance the regional power status of Iran.

And of course the issue of Iranian nuclear ambition cannot be ignored either. How will President Obama react to pressure from Israel, or from his own military commanders, to bomb Iran's reactor to prevent it from developing a bomb? We might know very soon.

In Afghanistan Mr Obama has talked of putting in more American troops and finishing the fight with al-Qaeda. That is easier said than done and if a beefed-up Afghan campaign goes badly, it will reflect on his judgment and damage his standing.

There remain the challenges of fighting effectively around the Pakistani border without alienating that turbulent ally. And that is before the problems of rebuilding - or rather building - Afghan civil society are contemplated.

Mr Obama has made history by winning power. As he attempts to make history in the way he exercises it, he will be weighed down by high expectations. He is going to need all the many gifts - and all the luck - that got him here.

Obama wins, first black to gain White House - malaysiakini

Reactions: 

Barack Obama was elected the nation's first black president Tuesday night in a historic triumph that overcame racial barriers as old as America itself.



The 47-year-old Democratic senator from Illinois sealed his victory by defeating Republican Sen. John McCain in a string of wins in hard-fought battleground states — Ohio, Florida, Virginia and Iowa.



A huge crowd thronged Grant Park in Chicago to cheer Obama's improbable triumph and await his first public speech as president-elect.



Obama and his running mate, Sen. Joseph Biden of Delaware, will take their oaths of office as president and vice president on Jan. 20, 2009.



As the 44th president, Obama will move into the Oval Office as leader of a country that is almost certainly in recession, and fighting two long wars, one in Iraq, the other in Afghanistan.

Isu Giant - MB T'ganu Bakal Dijawab

Reactions: 
Menteri besar Terengganu akan menjelaskan desas-desus masalah kelewatan pembukaan pasar raya besar Giant di Kerteh selepas mesyuarat exco kerajaan negeri hari ini.

Giant gagal beroperasi di Mesra Mall, yang dibuka awal bulan lepas, lebih sebulan selepas gagal mendapatkan kelulusan daripada Majlis Perbandaran Kemaman (MPK), didakwa akibat campur tangan Datuk Ahmad Said.

Sumber-sumber pasar raya itu dan MPK memberitahu Malaysiakini minggu lepas, ia bercadang membuka premis barunya itu di Jalan Kemaman-Dungun sejak 24 September tetapi gagal mendapat lesen.

giant hypermarket and mesra mall terengganu 281008 buildingRangkaian pasar raya milik GCH Retail (Malaysia) Sdn Bhd, yang berusia 60 tahun, difahamkan selewat-lewatnya dibuka pada 15 Oktober tetapi hingga sekarang tidak jelas kenapa belum menjalankan perniagaan.

Sumber di pihak berkuasa tempatan itu berkata, masalah lesen Giant itu "berkaitan dengan Datuk Ahmad", yang juga wakil rakyat Kijal.

Usaha Malaysiakini banyak kali sejak Selasa minggu lepas gagal mendapatkan reaksi menteri besar berkenaan.

Bercakap kepada akhbar Sinar Harian selepas pulang dari luar negara Khamis lepas, Ahmad dilaporkan bersedia memberi penjelasan mengenai perkara itu ketika bertemu media selepas mesyuarat mingguan exco hari ini.

Sumber pasar raya terkenal itu mendakwa ia telah memenuhi semua syarat yang ditetapkan untuk menjalankan operasinya termasuk mendapat pengiktirafan keselamatan daripada jabatan bomba dan mengikuti garis panduan pengubahsuaian bangunan MPK.

Pasar raya itu sekarang, tambah sumber Giant, ia hanya menunggu lesen untuk memulakan operasinya.

Ditanya jika MPK terus enggan memberikan lesen tersebut, sumber itu berkata "tunggu sahajalah."

Mesra Mall, yang dibangunkan oleh KLCC (Holdings) Sdn Bhd di atas tanah seluas 12 hektar dan diurus oleh Suria KLCC Sdn Bhd, telah dirasmikan oleh exco pembangunan luar bandar, usahawan dan koperasi Datuk Mohamed Awang Tera pada 10 Oktober lepas.

Difahamkan Giant merupakan penyewa utama kompleks membeli-belah yang diberikan jolokan "mutiara timur anda."

Menurut pelan lantai Mesra Mall, Giant ditempatkan di penghujung kanan dan kiri bahagian depan kompleks itu.

sumber - malaysiakini

Ku Li tewas akibat gagal sogok wang?

Reactions: 
Tengku Razaleigh Hamzah gagal mendapat cukup pencalonan untuk jawatan presiden Umno kerana enggan menyogok wang kepada para perwakilan, dakwa seorang pembantu bekas menteri kewangan itu.

Datuk Kamal Amir Kamal Hijaz mendakwa, wakil lebih 50 bahagian Umno yang hendak mengadakan mesyuarat perwakilan, datang menemuinya (Kamal) untuk meminta sogokan sebelum mesyuarat dijalankan.

"Ada yang datang meminta RM500 dan ada juga yang mahu bayaran sehingga RM1,500 seorang.

"(Tetapi) saya memberitahu mereka bahawa kami tidak ada wang. Tengku (Razaleigh) tidak mahu mengeluarkan wang untuk mendapatkan pencalonan.

ku li tengku razaleigh and umno agm 241106"Tengku hanya menawarkan diri supaya dinilai dan dipilih oleh para perwakilan dan bukannya memberi wang untuk mendapatkan pencalonan," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Sehingga ini, Datuk Seri Mohd Najib Razak memperolehi 141 pencalonan untuk jawatan presiden Umno daripada 142 bahagian yang telah mengadakan mesyuarat.

Manakala Razaleigh hanya mendapat satu pencalonan - di bahagiannya sendiri, Gua Musang yang mengadakan mesyuarat Sabtu lalu.

'Undi angkat tangan'

Berikutan itu, Najib yang kini timbalan presiden Umno menang tanpa bertanding jawatan presiden itu dalam perhimpunan yang akan diadakan pada 24 hingga 28 Mac tahun depan.

Sebanyak 50 bahagian Umno lagi akan mengadakan mesyuarat pada Sabtu dan Ahad ini, hari terakhir jadual mesyuarat perwakilan selama sebulan.

Kamal Amir berkata, 67 bahagian mencalonkan Tengku Razaleigh untuk jawatan presiden Umno.

Daripada jumlah tersebut, katanya, 66 daripada bahagian tersebut menjalankan pengundian secara terbuka melalui kaedah angkat tangan.

"Bahagian-bahagian tersebut termasuk di Kelantan. Hanya mesyuarat bahagian Muar (yang turut mencalon Ku Li) Ahad lalu, dijalankan secara undi sulit.

"Jika mesyuarat dibuat secara undi sulit, saya yakin keadaan pencalonan untuk Tengku (Razaleigh) boleh berubah," katanya.

Kamal Amir berkata, kebanyakan mesyuarat bahagian tidak membincangkan usul, sebaliknya perwakilan meninggalkan mesyuarat selepas selesai mengundi.

Ini, katanya, seolah-olah perwakilan hanya mahu mengundi dan tidak berminat untuk membahaskan usul seperti dalam mesyuarat perwakilan sebelumnya.

sumber - malaysiakini

Teater 'The Birds'

Reactions: 
by
Aku menontonnya di auditorium Muzium Negara, pada 25 Oktober. Pada mulanya, aku malas nak tulis pasal teater ni sebab aku berbelah bagi nak tulis ke tak nak atas beberapa perkara mengenai teater ni. Tapi, satu malam, baru-baru ni, aku bercerita kepada kawan aku Pok Mey, dan dia menyarankan, aku mesti tulis pasal teater ni sebagai majlis ilmu.

Ini produksi budak-budak tahun pertama seni persembahan UM, tapi budak-budaknya bukanlah budak-budak. Budak-budaknya ialah Shahrul Mizad, Rosman Ishak, Juhara Ayub yang menyambung pengajian ijazah mereka. Dengar saja nama ini, boleh dikatakan, pentas mana saja yang diorang tak jejak. Sampai ke tahap itu, lah diorang ni dengan teater...

Kerana mereka inilah membuatkan aku berbelah bagi nak tulis. Aku faham Puan Rose (Roselina Khir), tentu susah dia nak mengawal budak-budak ni.

'The Birds', sebuah komedi Greek karya Aristophanes. Terus-terang aku katakan, inilah kali pertama aku menonton komedi Greek kerana sebelum aku dihidangkan dengan tragedi Greek dan tragedi Sauk - Hahahahaha.

Teks ini, sangat kuat dan ada juga relevannya dengan apa yang berlaku di negara Malaysia kita yang tercinta ni. Aku rasa, kerana relevan inilah Puan Rose memilih teks ini kerana budak-budaknya kali ini bukan lagi lepasan STPM, maka Puan Rose mengharapkan sesuatu akan berlaku - dan malangnya ia tak berlaku.

Kita tengok dulu apa yang berlaku di Malaysia hari ini ya. Kita hari ini di dalam zaman peralihan sistem pemerintahan dari demokrasi autokrasi Mahathir kepada demokrasi berpelembagaan tulen atau mungkin juga akan menjadi demokrasi liberal Anwar Ibrahim. Demokrasi hadhari Abdullah Badawi cuma sebagai iklan, dan waktu iklan inilah rakyat membuat pilihan sama ada untuk terus menonton telenovela demokrasi autokrasi Mahathir yang akan disambung oleh Najib Razak ataupun, tukar ke rancangan demokrasi liberal Anwar Ibrahim. Ini yang berlaku di Malaysia hari ini. Sila ambil nota.

Kenapa Puan Rose memilih 'The Birds'? (ini cuma tanggapan aku)

Kita jenguk pula ilmu sains politik dan sejarah ya. Dalam politik, ada corak pemerintahan yang dinamakan 'autokrasi' yang mempunyai sistem pemerintahan yang bercorak mutlak dan menyeluruh atau totalitarian seperti yang pernah diamalkan oleh Mussolini di Itali dengan Fasisnya, Hitler di Jerman dengan Nazinya dan Stalin di Soviet dengan Komunisnya. Lawan kepada sistem ini ialah sistem 'demokrasi'.

Pemerintahan beraja atau monarki mutlak juga tergolong di dalam sistem autokrasi.

Pada zaman Greek, pemikir ulung Plato dan anak muridnya Aristotle sudah membicarakan tentang sistem demokrasi. Plato menegaskan - perlunya pendidikan dan asuhan yang teratur dikenakan kepada rakyat agar mereka mempunyai sifat mengenali apa yang baik dan tidak baik untuk kepentingan bersama. Beliau khuatir kekurangan asuhan dan pendidikan akan mengakibatkan rakyat tidak berkeupayaan untuk mengendalikan demokrasi. Beliau juga menasihatkan supaya rakyat berhati-hati dalam mengamalkan demokrasi yang memungkinkan pemilihan pemimpin tidak setia kepada kepentingan negara.

Aristotle pula mencirikan demokrasi di Athens -

1. peluang penyertaan yang sama rata kepada semua rakyat dalam hal menentukan kepentingan bersama bagi rakyat.

2. perbincangan yang terbuka mengenai semua dasar yang ingin dilaksanakan.

3. penghormatan yang tinggi yang diberikan kepada peraturan negara yang dicapai secara muafakat.

Kita lihat pula sejarah Athens yang pada asalnya mengamalkan sistem demokrasi. Kemudian apabila berlaku perang antara Sparta dengan Athens, tentera Sparta telah berjaya memenangi perang ini sekaligus manghapuskan sistem demokrasi di Athens dan menggantikannya dengan sistem beraja mutlak dan kejam.

Apa itu sistem beraja mutlak?

Raja jenis ini dikatakan mempunyai ciri-ciri ketuhanan serta memainkan peranan pemerintahan, sebagai ketua agama serta hakim serta menggunakan kuasa paksaan untuk memerintah. Biasanya, corak pemerintahan ini wujud apabila seorang pahlawan atau orang besar mengambil alih pemerintahan negara dengan mengalahkan pemerintah yang sedia ada. Oleh sebab ia tidak mempunyai pengiktirafan rakyat, ia akan mengumumkan dirinya sebagai orang yang diberi mandat oleh tuhan untuk memerintah.

Tengok, mungkin ini yang Sultan Melaka dahulukala buat lalu mengatakan diri mereka ialah keturunan dewa-dewa dari Bukit Siguntang! HAHAHAHAHA

Apa yang berlaku dalam teater 'The Birds'?

Pithetaerus dan sahabatnya Euelipides telah lari dari Athens dan pergi menemui Raja Burung (yang disumpah oleh dewa) untuk membentuk sebuah kerajaan baru. Kenapa burung? Lihat dalam teks ini ya - burung dikurung dan dilastik oleh manusia sedangkan burung ialah simbol kepada kebebasan. Jadi, pemilihan burung sebagai simbol di sini sudah tentunya untuk hidup bebas! Ini demokrasi. Cara Pithetaerus membentangkan ideanya di hadapan semua warga burung dan berlaku argumentasi - ini juga konsep demokrasi.

Pithetaerus juga ingin menghapuskan kesetiaan kepada dewa-dewa yang selama ini telah menakutkan serta menghadkan kebebasan. Ini dengan terangnya menyangkal sistem beraja mutlak yang kononnya dilantik oleh tuhan atau dewa-dewa. Ini juga demokrasi!

Tapi malangnya, teater 'The Birds' yang dilakonkan oleh budak-budak UM ni tidak mencapai tahap pemikiran sebenar Aristophanes! Padahal, pelakonnya bukanlah calang-calang tetapi persembahan ini saling tak tumpah macam pelawak dari kumpulan Senario, yang terkinja-kinja di atas pentas kerana dalam kepala mereka tertanam ini teks KOMEDI! Neraka jenis apa ni? (what the hell is this)

Aku datang menonton pada malam itu dengan harapan yang tinggi tentang 'The Birds' memandangkan para pelakonnya sangatlah pelakon yang terdidik, berpengalaman serta bertanggungjawab. Tidak kiralah sama ada ini cuma kelas kamu. Tapi, aduh... aku tak tahu nak tulis apa lah!

Aduh... 'frust' aku. Jadi, Syahrul Fitri dan Nam Ron, aku rasa politik dan seni memang tak dapat dipisahkan sama ada politik disenikan, ataupun seni dipolitikkan. Hahahahaha

Kutuk Ke, Bodek...??? - malaysiakini

Reactions: 
Maka gegak gempita la puaka-puaka UMNO/BN berlumba-lumba memberi kenyataan masing-masing "kunun"nya pembangkang itu la dan ini la bila depa pakat-pakat keluar dari dewan masa Mat Bijan dok gulung perbahasan bajet.

Macam biasa, semua puaka-puaka UMNO/BN dok kutuk YB Pakatan Rakyat yang keluar dewan...

Tapi...kenapa puaka-puaka UMNO/BN ni tak kutuk puaka-puaka UMNO/BN yang tak masuk langsung dalam dewan?

Kenapa puaka-puaka UMNO/BN tak kutuk pulak puaka-puaka UMNO/BN yang langsung tak datang ke Parlimen?

Kenapa puaka-puaka UMNO/BN tak kutuk pulak menteri kewangan masa ketua pembangkang dok bahas belanjawan tu hari tu?

Apa pulak masalahnya kalau tak de langsung wakil pembangkang dalam dewan? bukankah tu lebih menyenangkan kerja-kerja penyelewengan oleh pihak UMNO/BN kan?

Puaka-puaka ni betul-betul kutuk ke saje nak bodek?

Cakap je la korang nak bodek bakal Pi Em...bangang betul...

Para Menteri Bidas Tindakan Pembangkang Keluar Dewan

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 4 Nov (Bernama) -- Jemaah Menteri dan anggota Parlimen Barisan Nasional (BN) membidas tindakan pembangkang keluar Dewan ketika Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menggulung perbahasan Bajet 2009 hari ini.

Menteri Pelajaran Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein Onn berkata tindakan itu memperlihatkan cara pembangkang yang tidak konstruktif dan bersifat kebudak-budakan terutama dalam konteks bajet yang penting dan situasi ekonomi yang tidak menentu.

Beliau berkata ia kelihatan seperti telah dirancang kerana pembangkang membantah dan mengemukakan perkara-perkara berbangkit sebelum Najib mengumumkan perkara penting dalam menyalurkan penjimatan yang dilakukan.

"Tindakan itu menunjukkan pakatan pembangkang telah merancang kerana mereka keluar tepat jam 5.30 petang, sebelum itu mereka tidak sabar-sabar nak menganggu Datuk (Seri) Najib," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen.

"Saya tengok apa yang mereka cuba lakukan kali ini di mana Datuk (Seri) Najib boleh mencelah dan akan menjawab di penghujung, tetapi jelas mereka tidak mahu tunggu dan saya percaya mereka tidak mahu tunggu kerana bimbang apa yang akan dibentangkan oleh Najib," katanya.

Ketua Pemuda Umno itu menyifatkan perkara itu sebagai gimik politik yang melihatkan pembangkang takut pada perkara-perkara yang akan diumumkan oleh Najib bukan seperti dakwaan mereka yang mengatakan Najib takut kepada mereka.

Menteri Penerangan yang juga anggota Parlimen Kemaman, Datuk Ahmad Shabery Cheek berkata tindakan anggota pembangkang "lari" daripada dewan kerana mahu mengelakkan orang akan melihat pembohongan mereka.

"Ini jelas apa yang berlaku selepas 16 Sept (pembentukan kerajaan oleh Pakatan Rakyat) dan mereka kemukakan tarikh baru ternyata tidak benar dan bohong dan ini yang mereka takut apabila berlaku pengundian yang akan membuktikan mereka selama ini bohong," katanya.

Beliau berkata anggota pembangkang akan merasa malu sekiranya terus berada di dalam Dewan kerana bajet alternatif yang dicadangkan mereka begitu buruk bahkan dapat dijawab dan kerajaan telah mengemukakan banyak cadangan yang akan memberikan kekuatan kepada ekonomi negara terutama ketika menghadapi masalah ekonomi global.

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Tan Sri Muhyiddin Yassin pula menyifatkan anggota Parlimen pembangkang bertindak mengikut emosi.

"Saya fikir mereka (anggota Parlimen pembangkang) bertindak secara emosi kerana sepatutnya mereka mendengar apa yang dijelaskan oleh Timbalan Perdana Menteri. Tujuannya ialah untuk memberikan gambaran yang menyeluruh dan selepas itu baru memberi peluang untuk dibahaskan.

"Seperti pada penghujung tadi, ahli-ahli parlimen mengambil bahagian dan Timbalan Perdana Menteri respons dan menjawab satu per satu. Jadi, bagi saya itu satu tindakan yang merugikan mereka. Sepatutnya mereka bersabarlah," katanya.

Menteri Belia dan Sukan yang juga Anggota Parlimen Bera Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob menyifatkan tindakan pembangkang keluar Dewan semasa Najib memberikan ucapan penggulungan adalah tidak profesional dan terlalu mengikut perasan.

"Pembangkang tidak sabar, sepatutnya mereka lebih bertanggungjawab kerana mereka semua adalah mewakili rakyat yang mahu mereka berada di dalam Dewan bukannya bertindak secara emosional," katanya.

Menteri Kesihatan Datuk Liow Tiong Lai berkata pembangkang perlu faham dan mematuhi peraturan dalam persidangan Dewan Rakyat.

Anggota Parlimen Bentong itu berkata pembangkang akan kehilangan peluang untuk bertanya dan mendapat penjelasan daripada menteri akibat dari tindakan itu.

"Tindakan mereka ini adalah satu tindakan yang hanya untuk mendapatkan `political mileage'. Kalau mereka hanya menggunakan Parlimen untuk bermain politik sahaja saya rasa itu tidak bijaksana," katanya.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi yang juga anggota Parlimen Tanjung Karang, Datuk Noh Omar menyifatkan tindakan pembangkang sebagai teruk dan ibarat 'kerbau dicucuk hidung' kerana terlampau taksub mengikut tindakan ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Apabila tengok ketua (Anwar) keluar, mereka turut keluar Dewan. Di mana hebatnya mereka nak menyampaikan suara rakyat jika bersikap seperti itu," katanya.

Anggota Parlimen Jerlun Datuk Mukhriz Tun Mahathir berkata tindakan anggota Parlimen pembangkang itu adalah satu percubaan untuk mempolitikkan keadaan.

"Saya ingat mereka sengaja mempolitikkan kerana seperti yang kita sedia maklum, ini kali pertama Menteri Kewangan yang baru membentangkan bajet tambahan. Mereka mengambil kesempatan untuk mungkin memalukan beliau tetapi saya kira niat mereka tidak menjadi," katanya.

Semua Rakyat Korban Untuk PDRM, Tapi PDRM Korban Apa Untuk Rakyat? - malaysiakini

Reactions: 
Setelah sekian lama menghilangkan diri, akhirnya hari ni KPN bersuara kembali.kali ni Musa Hassan mengulas mengenai pakej rangsangan ekonomi yang dibentangkan Timbalan Perdana Menteri.

Kata Musa - peruntukan itu akan dapat memberi kemudahan yang lebih selesa kepada anggota-anggota polis...

Kata Musa lagi - "Bagus, itu memberikan kemudahan kepada anggota kita untuk tinggal di kuarters dan bertugas dengan lebih selesa,"

Dan lagi kata Musa - dengan peruntukan tambahan itu, balai-balai dan kuarters dapat dinaik taraf supaya lebih sempurna dan selesa.

Kata aku pulak - peruntukan dah bagi... jadi gunakanlah ianya untuk memberi kemudahan yang lebih selesa kepada anggota-anggota polis sebagaimana yang dikatakan oleh "bung" Musa...

Kata aku - berikanlah kemudahan kepada anggota polis untuk tinggal di Kuarters dan bertugas dengan lebih selesa sebagaimana yang "bung" Musa katakan tu...

Dan lagi kata aku - dengan peruntukan tambahan tu, naikkanlah taraf balai-balai dan kuarters supaya ianya lebih sempurna dan selesa sebagaimana yang "bung" Musa katakan tu jugak...

Kita tak nak lagi dengar cerita anggota polis terlibat dengan rasuah lepas ni...termasuk "bung" Musa... siasatan mata lebam macam mana "bung" Musa?

Kita jugak tak nak dengar lagi lepas ni ada anggota polis terlibat dengan jenayah rompakan atau peras ugut... termasuk "bung" Musa... hasil siasatan mata lebam macam mana "bung" Musa??? bila nak bentangkan???

Kita jugak tak nak dengar lagi lepas ni ada kes rogol dalam balai polis macam yang dah beberapa kali berlaku dalam tahun ni...eh...kes lebam mata tu berlaku dekat mana ye???

Kita jugak berharap sangat-sangat supaya lepas ni tak de lagi kes kehilangan bahan bukti dalam balai polis...kes dadah hilang dalam stor polis dekat johor tu macam mana "bung" Musa??? tutup kes ka?

Peruntukan bagi banyak-banyak, kemudahan bagi banyak-banyak, keselesaan bagi banyak-banyak semua rakyat dah korbankan untuk pihak polis... (peruntukan tu semua hasil duit cukai rakyat...polis jangan dok angkuh sangat..!)...

Tapi nak harap polis bagi perkhidmatan yang berkualiti..?

Nak harap polis bagi perkhidmatan terbaik?

Nak harap polis untuk "dipercayai"?

Mungkin Tidak... bila agaknya pihak polis nak betulkan intergriti diri?

Ketua Polis Negara Sambut Baik Pakej Rangsangan Ekonomi Untuk Pasukan Polis

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 4 Nov (Bernama) -- Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan turut menyambut baik pakej rangsangan ekonomi yang diumumkan kerajaan yang mana sebanyak RM250 juta bakal diperuntukkan untuk menaik taraf, mengubah suai dan membaik pulih balai dan kuarters pasukan polis.

Beliau berkata peruntukan itu akan dapat memberi kemudahan yang lebih selesa kepada anggota-anggota polis.

"Bagus, itu memberikan kemudahan kepada anggota kita untuk tinggal di kuarters dan bertugas dengan lebih selesa," katanya ketika dihubungi Bernama di sini, Selasa.

Musa berkata dengan peruntukan tambahan itu, balai-balai dan kuarters dapat dinaik taraf supaya lebih sempurna dan selesa.

Beliau diminta mengulas mengenai pakej rangsangan ekonomi yang dibentangkan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang juga Menteri Kewangan semasa mengulung perbahasan Bajet 2009 di Dewan Rakyat hari ini.

Sebanyak RM500 juta diperuntukkan bagi menaik taraf, membaik pulih dan menyelenggara balai dan kuarters polis serta kem dan kuarters tentera.

Pakej Rangsangan Ekonomi Jamin Kesejahteraan Rakyat

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 4 Nov (Bernama) -- Pakej rangsangan ekonomi yang dibentangkan oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada sesi penggulungan Bajet 2009 di Dewan Rakyat hari ini diterima baik sebagai usaha membantu pembangunan negara dan menjamin kesejahteraan rakyat.

Menteri Pelajaran Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata pakej itu menunjukkan penjimatan dan keutamaan ditukar kepada perkara-perkara yang lebih mendesak untuk modal insan, pendidikan dan latihan.

Kementerian Pelajaran akan memperbanyakkan agenda pendidikan yang terjejas hampir 30 peratus, sebagai suntikan baru dalam membangunkan pendidikan prasekolah, prasarana sekolah dan dalam konteks sekolah-sekolah bantuan modal, katanya kepada pemberita di lobi Parlimen.

Beliau berkata peruntukan RM200 juta untuk sekolah bantuan modal merupakan satu keputusan terbuka berbanding peruntukan yang disediakan dalam Rancangan Malaysia Kelapan sebanyak RM50 juta dan RM100 juta dalam Rancangan Malaysia Kesembilan.

Katanya tambahan RM200 juta itu adalah selari dengan apa yang terkandung di bawah Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) bagi memperkasa Sekolah Kebangsaan.

"Suntikan baru ini akan memberikan landasan yang cukup kukuh untuk pelan induk mini yang akan diumumkan hujung tahun ini sebagai lampiran kepada PIPP pertama yang akan memperlihatkan sekolah-sekolah bantuan modal tanpa dibelenggu isu perkauman, agama dan sentimen politik," katanya.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Tan Sri Muhammad Muhd Taib berkata kementeriannya akan mewujudkan peta 30 km radius dari pusat bandar untuk mengisi infrastruktur seperti bekalan elektrik, jalan dan perumahan.

Katanya dengan peruntukan yang baru, segala kekurangan akan diisi sehingga 100 peratus lengkap kelak.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi Datuk Noh Omar pula berkata kementeriannya akan membina satu pusat pengumpulan hasil usahawan di kawasan luar bandar yang belum diwujudkan.