Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, November 06, 2008

Barrack Obama Pula Dikaitkan Dengan Yahudi - malaysiakini

Reactions: 
Cukup-cukup aku tak paham dengan puaka-puaka UMNO/BN ni. lepas sorang-sorang pemimpin yang bawa watak Islamik cuba dikaitkan dengan Yahudi.

Kalau dari tahun 1998 sampai sekarang kita dimomokkan dengan cerita Anwar ejen Yahudi, bermula dari hari ni, ada pulak puaka-puaka UMNO/BN yang cuba kaitkan Barrack Obama pulak dengan Yahudi.

Semuanya aku perasan dari blog ANGIN PERUBAHAN yang sememangnya taksub pada UMNO/BN.

Tajuk entri dalam blog tersebut Obama Dipengaruhi Israel?korang boleh baca sendiri entri tu dengan menklik tajuk entri tersebut.

Aku tak tau gambar yang diattach dalam entri tu dan berita-berita yang dikaitkan dengan Obama tu betul atau tidak sebab tak banyak sangat yang aku tau tentang Obama.

Aku jugak tak tau setakat mana Islamiknya Obama dalam diri dan setakat mana Islamiknya pemerintahan yang bakal dibawa oleh Obama. tapi aku rasa dalam hal ni, agak keterlaluan untuk sesiapa melabelkan atau mengaitkan Obama dengan Yahudi.

Jadi aku cuma tunggu dan lihat.

Yang aku peliknya bagi pihak puaka-puaka UMNO/BN ni ialah betapa nampak sangat sikap "anti Islam" depa ni.beragama Islam tapi macam anti sangat dengan sebarang pembawakan yang nampak Islamik.

Bagi puaka-puaka UMNO/BN ni, sesiapa saje yang dianggap menonjol sifat Islamiknya dan juga ketokohannya, akan dikaitkan dengan Yahudi.

Apa masalah puaka-puaka UMNO/BN ni sebenarnya? aku tak paham... depa ni nak sokong usaha-usaha pengembangan Islam atau depa ni nak sekat pengembangan agama Islam?

Apa yang depa takut sangat dengan ciri-ciri Islamik seseorang pemimpin tu? agama apa depa ni sebenarnya?

Kenapa takut sangat dengan keislamik seseorang?

Info-info yang puaka-puaka UMNO/BN ni publishkan dekat blog ni pulak yang aku tau sama dengan apa yang dipublishkan oleh parti Republikan di Amerika masa tempoh kempen tempohari...

Siapa dibelakang parti Republikan selama ni? kenapa puaka-puaka UMNO/BN ni berminat sangat mengpublishkan maklumat-maklumat dari pro Republikan dekat Malaysia ni?

Siapa sebenarnya pro Yahudi? Siapa sebenarnya yang cuba menyekat pengembangan Islam?

Malaysiakini - Lagi-lagi Menteri Flip Flop...

Reactions: 
Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar hari ini menjelaskan penutupan pondok polis yang terletak di Lorong Haji Taib di sini bukan kerana faktor keselamatan.

Beliau berkata pondok polis berkenaan ditutup selepas pemilik bangunan membuat keputusan untuk mengambil semula tanah di mana pondok polis terbabit dibina.

"Saya ingin menegaskan di sini jawapan bertulis yang dibuat oleh saya di Parlimen pada 16 Okt lepas, mengenai penutupan pondok polis terbabit adalah kurang tepat dan jelas.

"Sebenarnya tuan punya tanah hendak membina bangunan baru maka pondok polis ini terpaksa ditutup. Tetapi kawasan ini masih ada Balai Polis Chow Kit dengan kekuatan 10 anggota dan empat kereta peronda dan rondaan 24 jam diadakan," katanya kepada pemberita selepas melawat Balai Polis Chow Kit dan kawasan sekitar di sini hari ini.

Pada 16 Okt Syed Hamid dalam jawapan bertulisnya kepada anggota Parlimen Titiwangsa Dr Lo' Lo' Mohamad Ghazali berkata pondok polis di Lorong Haji Taib terpaksa ditutup kerana polis mendapati lokasi tersebut tidak lagi sesuai atau selamat bagi anggota polis yang bertugas.

Katanya persekitaran kawasan yang kotor, kemungkinan terdedah kepada penyakit berjangkit serta ancaman penjenayah, membahayakan keselamatan anggota bertugas.

Ni lagi sorang menteri flip flop... kejap cakap gini, kejap cakap gitu...

Model flip flop yang seterusnya jugak dari parti yang sama...

Pak Lah flip flop, Najib flip flop, Syed Hamid flip flop... 3-3 model ni datang dari parti melayu yang menggunakan nama Mat Saleh... nama parti pun bingai jugak...

Patutla ahli-ahlinya semua bingai...

Aku tak tau la apa nak jadik dengan negara Malaysia ni... yang dok atas pegang jawatan penting semuanya flip flop... lepas kuar statement, mesti ada "eh silap"... yang ahli kat bawah pulak angguk je manjang mengalahkan burung kakaktua...

Burung kakaktua tu bodohnya sebab dia tu binatang, yang ahli UMNO ni pulak bingainya sebab semuanya sah manusia tapi dok nak jadik macam binatang...

Bingai sungguh..!

Kutipan Zakat Meningkat 20.35 Peratus Tahun Lepas

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 6 Nov (Bernama) -- Jumlah kutipan zakat di seluruh negara pada tahun lepas meningkat sebanyak 20.35 peratus kepada RM807.1 juta berbanding RM670.6 juta pada tahun 2006, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata kutipan pelbagai zakat hanya dilaksanakan oleh kerajaan negeri selaras dengan ketetapan Perlembagaan Persekutuan iaitu hal ehwal pengurusan agama Islam adalah bidang kuasa kerajaan negeri.

Ahmad Zahid berkata bagi memudahkan orang ramai menunaikan kewajipan berzakat, Majlis-Majlis Agama Islam Negeri menyediakan pelbagai kemudahan termasuk potongan gaji bulanan, pembukaan kaunter dan kemudahan kiosk.

"Bayaran zakat melalui bank-bank boleh dibuat menerusi pelbagai kemudahan canggih yang disediakan termasuklah bayaran melalui kaunter bank, internet, ATM, phone-banking dan sistem pesanan ringkas," katanya menjawab soalan Ahmad Maslan (BN-Pontian) pada persidangan Dewan Rakyat di sini hari ini.

Ahmad Zahid berkata kemudahan itu akan dipertingkatkan dari semasa ke semasa berlandaskan kemajuan teknologi maklumat dan komunikasi serta kemampuan kewangan Majlis-Majlis Agama Islam Negeri.

Katanya beberapa usaha telah dilakukan untuk meningkatkan kutipan zakat termasuk pengutipan zakat daripada badan korporat selain memberi insentif kepada koperasi yang membayar zakat.

Isu 'anak haram': Pembangkang gesa Tajudin kena tindakan

Reactions: 
Penggunaan perkataan 'bastard' (anak haram) oleh Datuk Tajudin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) yang dilemparkan terhadap M. Kulasegaran (DAP-Ipoh Barat) di Dewan Rakyat semalam terus menjadi isu yang dimainkan ahli Parlimen pembangkang hari ini.


Lim Kit Siang (DAP-Ipoh Barat) menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi supaya memberi perhatian serius terhadap isu ini kerana tindakan ahli Parlimen Barisan Nasional (BN) itu dianggap menyalahahi peraturan mesyuarat.



"Semalam Pasir Salak kata 'bastard' dua kali kepada Ipoh Barat, macam mana kita boleh benarkan perkara ini berlaku?" katanya dalam sidang media di lobi Parlimen hari ini.



Beliau mahu Perdana Menteri memastikan supaya tindakan Tajudin itu tidak terus berulang pada masa akan datang.



Semalam, dalam sesi perbahasan Rang Undang-undang Perbekalan dan Usul Anggaran Perbelanjaan Pembangunan 2009, Tajudin melemparkan perkataan kesat itu setelah Kulasegaran mendakwa bahawa masyarakat India di kawasannya 'benci' kepadanya.

2 ahli Geng Ah Took ditembak mati

Reactions: 

KAJANG 5 Nov. – Dua termasuk wanita yang merupakan ketua Geng Ah Took iaitu kumpulan samun bersenjata api dan curi kenderaan mewah paling dikehendaki, ditembak mati dalam kejadian berbalas tembakan di Kondominium Green Arce, Sungai Long di sini awal pagi ini.



Seorang pegawai polis, Cif Inspektor Ng Wai Leong dari Cawangan Jenayah Berat (D9) Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur turut cedera parah akibat terkena dua das tembakan di kaki dalam serbuan kira-kira pukul 3 pagi itu.



Kedua-dua suspek yang ditembak mati ialah ketua geng tersebut, Wong Sau Lai, 20, atau lebih dikenali sebagai Ah Moon dan rakan lelakinya, Goh Kian Chai, 40, atau dikenali sebagai Ah Took.



Turut dirampas bersama suspek ialah dua pucuk pistol jenis revolver 0.38 milimeter dan jenis Ruger P89, beberapa bilah kapak, parang serta pisau, pelbagai jenis kunci kereta mewah dan cukai jalan palsu.



Selain itu, sebuah kereta mewah curi jenis BMW yang digunakan oleh kedua-dua suspek turut dirampas.



Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Mohd. Bakri Zinin dalam sidang akhbarnya di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kajang di sini hari ini berkata, operasi itu melibatkan enam anggota dan pegawai dari D9 IPK Kuala Lumpur.



Menurutnya, pasukan itu menjejaki ‘sarang’ geng berkenaan tiga bulan lalu dan telah berjaya menahan seorang ahli kumpulan tersebut kira-kira dua minggu lepas yang membawa kepada serbuan hari ini.



Katanya, semasa serbuan dilakukan dan proses meminta menyerah diri, penjenayah itu melepaskan dua das tembakan yang terkena betis kiri dan kanan seorang pegawai polis.



“Dalam kejadian nekad oleh kedua-dua ahli geng tersebut, polis terpaksa membalas tembakan bagi mempertahankan diri dan mengelakkan sebarang kejadian tidak diingini terhadap anggota yang lain.



“Akibat tembakan itu, kedua-dua suspek mati di tempat kejadian,” katanya.



Mohd. Bakri berkata, berikutan kejayaan menembak mati penjenayah itu dalam operasi hari ini, polis percaya telah menyelesaikan sekurang-kurangnya 24 kes samun kenderaan mewah bersenjata api di Kuala Lumpur dan Selangor sejak setahun lalu melibatkan nilai kira-kira RM3 juta.

Pembangkang Lari Dari Tanggungjawab? - malaysiakini

Reactions: 
Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi hari ini menyelar tindakan anggota Parlimen pambangkang keluar daripada persidangan Dewan Rakyat semalam, menyifatkan tindakan itu sebagai "lari daripada tanggungjawab."

Keluar dari persidangan sebab permintaan tak dilayan dikira lari dari tanggungjawab?

Siapa yang lari dari tanggungjawab ni? yang permintaannya tak dilayan, atau yang tolak permintaan?

Kalau Jane sejuk, pas tu mintak Pak Lah "panaskan" tapi Pak Lah tak tunaikan permintaan Jane... Jane pun keluar dari bilik tanda protes... adakah Jane dikira lari dari tanggungjawab?

Jane yang lari dari tanggungjawab sebab mintak Pak Lah "panaskan" atau Pak Lah yang lari dari tanggungjawab sebab tak "panaskan" Jane?

Bingai betul la Pi Em ni...

Lagi pulak... masa ketua pembangkang bahaskan bajet haritu awat Pak Lah ngan Najib tak masuk langsung dalam dewan? sebab tengah tunaikan "tanggungjawab" yang rakyat amanahkan dekat cafe Parlimen ka Pak Lah???

Yang mana lebih "tak tanggungjawab"?

A - Tak Panaskan Jane
B - Tak Masuk Dewan
C - Tak Panaskan Bik Mama
D - Tak Tanam Mayat Atlantuya Lepas Dibom

Malaysiakini - Najib "Pinocchio"

Reactions: 
Yang ni laporan berita dari bernama bertajuk Kerajaan Yakin Malaysia Tidak Akan Mengalami Kemelesetan Ekonomi Teknikal Tahun Hadapan, Najib 05 November, 2008 13:14 PM ringkasan laporannya - Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan yakin bahawa Malaysia tidak akan mengalami kemelesetan ekonomi teknikal pada tahun hadapan.

Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata penambahan RM7 bilion yang diumumkan semalam mencukupi untuk Malaysia mencapai pertumbuhan 3.5 peratus dan pada masa yang sama mengekalkan defisit fiskal pada tahap 4.8 peratus.

"Penambahan RM7 bilion amat sesuai sebab kita tidak mahu defisit kerajaan terlalu tinggi, walau pun kita ada kemampuan untuk tambah peruntukan," katanya kepada pemberita selepas wawancara khas "Rancangan Khas Pelan Penstabilan Ekonomi" bersama RTM di sini.

"Saya dah kata...ini (tambahan kepada bajet) bukan kali terakhir, kita tak perlu tunggu masa belanjawan kerana kita menghadapi keadaan yang luar biasa," katanya, apabila ditanya mengenai sama ada terdapat sebarang tambahan seterusnya rangsangan pada pelan penstabilan ekonomi seperti yang diumumkannya pada Selasa.


Berita hari ni pulak 05 November, 2008 23:47 PM dari sumber yang sama dan jugak kenyataan dari individu yang sama bertajuk Najib Minta Rakyat Bersedia Hadapi Masa Sukar Tahun Depan ringkasannya - Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak meminta rakyat bersedia untuk menghadapi masa yang lebih sukar tahun hadapan.

"Susah saya nak buat pandangan, saya tidak ada bola kristal (untuk meramal) tapi kita telah beritahu rakyat bahawa tahun depan tidak sebaik tahun ini.


Dah aku pulak yang pening... semalam cakap "Yakin tidak akan mengalami kemelesetan ekonomi teknikal"... hari ni pulak suruh "bersedia hadapi masa sukar"... dah ni apa punya masalah teknikal pulak ni?

Belum masuk tahun 2009, bakal Pi Em sendiri dah ada masalah teknikal... esok dah jadi Pi Em macam mana la agaknya..?

Penyakit putar alam nampaknya memang dah tak boleh nak kikis dah dari diri bakal Pi Em ni... betul jugak orang-orang "veteran" cakap... anjing... kalau dah biase hidu taik, macam mana pun mesti nak hidu jugak...

Sebelum PRU12 Mat Bijan cakap harga minyak tak naik lepas PRU12... tau-tau...melantun sampai 78sen sekali naik... tu belit awal Mat Bijan... Kat situ dah nampak dah tokoh sebagai "perancang ekonomi"... bacaan Mat Bijan "jauh tersasar" dari apa yang berlaku... bukan sipi-sipi... tapi lari terusss...

Nampak sangat tak de kreadibiliti dalam bidang ekonomi... tu satu contoh yang kita kena renung.

Masa kecoh isu Saiful mengaku kena liwat dekat Anwar pulak, Mat Bijan cakap tak kenal si Saiful dan tak pernah jumpa pun si Saiful... tau-tau keluar la pulak gambar si Saiful dekat pejabat Mat Bijan... keluar la pulak statement "pinokiyo"... kata "pinokiyo" - owh... baru saya teringat... si Saiful datang pejabat saya mintak sokongan untuk biasiswa awal tahun dulu...

Keluar pulak tarikh gambar tu diambik... Mat Bijan gelabah lagi... keluar lagi satu statement "pinokiyo"... "pinokiyo" cakap Saiful datang mengadu masalah dekat Mat Bijan... tangan Saiful sejuk... Saiful cakap dia kene "anu" dekat si "anu"... kenal pulak aih...

Pulak dah... yang ni pun nak kene renung jugak...

Tahap mana la personaliti bakal Pi Em ni...

Bagi aku, tahap "pinokiyo" je... sebab kalau menipu... nampak sangat...

Bodo punya bakal Pi Em..!

Barack Obama starts new life as president-elect

Reactions: 
President-elect Barack Obama dove immediately into his transition to the White House this morning, accepting congratulations from President Bush and the Pope, preparing to commence intelligence briefings and reportedly asking Rep. Rahm Emanuel (D-Ill.) to be his chief of staff.

As gleeful supporters continued to celebrate his watershed Election Day victory, the man who will be the nation's first African-American president ate breakfast with his daughters and worked out at the gym.

Across the country, he added to his drubbing of Sen. John McCain (R-Ariz.) in the Electoral College with a narrow victory in Indiana, a state that voted overwhelmingly for Bush four years ago. That pushed Obama's electoral vote count to 349, with two states - Missouri and North Carolina, with a combined 26 votes--still too close for television networks and the Associated Press to call.

With 97 percent of precincts reporting nationwide, Obama had secured nearly 63 million votes, the largest total in history. He led McCain 52 percent to 46 percent in the popular vote--the highest percentage of any Democratic presidential nominee in 40 years.

Turnout experts estimated more than 64 percent of eligible American voters cast ballots, the best showing in at least 40 years--and in one estimate, since 1908.

Speaking in the Rose Garden at the White House Wednesday morning, Bush called Obama's election a victory in the nation's long civil rights struggle.

"All Americans can be proud of the history that was made yesterday,'' Bush said. "They showed a watching world the vitality of America's democracy and the strides we have made toward a more perfect union.'' Obama's life story, and his election, are a testament to the fulfillment of the American story, he said.

"Many of our citizens thought they would never live to see that day,'' said Bush, not specifically citing the election of the first African-American president but alluding to it with his words - "especially uplifting for a generation that witnessed the struggle for civil rights with their own eyes.''

Pope Benedict XVI sent Obama a personal note Wednesday, The Associated Press reported, saying he would pray for God's blessings on the American people and on the new president-elect after his historic victory.

Benedict's spokesman, the Rev. Federico Lombardi, told journalists that Obama will receive the message later in the day when it is relayed through the U.S. ambassador to the Vatican. "The pope expresses the wish that the blessing of God will support him (Obama) and the American people so that with all people of good will, a world of peace, solidarity and justice can be built," the spokesman said.

The AP also reported Obama will begin receiving highly classified briefings from top intelligence officials Thursday. The briefings typically last 45 minutes to an hour, but Obama's initial one is expected to be longer. A U.S. intelligence official speaking to the AP on condition of anonymity said Joe Biden, the vice president-elect, also will begin receiving briefings this week.

Briefing documents are mostly written by the Central Intelligence Agency and include the most critical overnight intelligence for the president. They sometimes dig deeply into a specific topic to give the president an in-depth understanding.

Obama is expected to rapidly choose his transition team. ABC News reported Wednesday morning that he offered the chief of staff position to Emanuel, the hard-charging veteran of the Clinton Administration - and long-time Obama ally - who is the fourth-ranking Democrat in the House.

Obama's prosperity extended to Congress, where Democrats made substantial gains in both the House and Senate. But it appeared Wednesday that those gains may not be as large as the party initially had hoped.

While Democrats supplanted Republicans in five Senate seats-in Colorado, New Hampshire, New Mexico, North Carolina, and Virginia-success beyond those remained elusive as votes were still being counted Wednesday morning.

The tightest race was in Minnesota, where Republican incumbent Norm Coleman reportedly was leading challenger Al Franken by less than 600 votes. Under state law, that could trigger an extended recount.

Georgia, too, remained an open question, as Republican Saxby Chambliss, trying to hold onto his Senate seat, was clinging to a 50 percent share of the vote. Under Georgia law, if Chambliss falls below that number, he faces a run-off in a month with his Democratic challenger, Jim Martin. Votes were still being counted Wednesday.

Oregon, too, was a toss-up, with incumbent Gordon Smith holding a one-percent lead over Democratic challenger Jeff Merkley, with three-fourths of the vote counted. That state uses a ballot-by-mail system that takes time to tabulate.

And in Alaska, in one of the evening's biggest surprises, Sen. Ted Stevens, convicted last month on seven felony corruption charges, was leading his Democratic opponent, Anchorage mayor Mark Begich, by about 4,000 votes Wednesday. Because absentee ballots need to be counted, the race may stay in flux for two weeks.

Senate Majority Leader Harry Reid has said that a convicted felon cannot serve in the Senate. But it would take a vote of two-thirds of the body to expel the 84-year-old veteran, who has served for 40 years.

One Senate seat in flux - but guaranteed to stay in Democratic hands - is Obama's. Illinois Gov. Rod Blagojevich, a Democrat, will appoint Obama's successor. He planned to talk about the task on Wednesday. Vice president-elect Joe Biden, a senator from Delaware, will also vacate his seat and see a replacement named by a Democratic governor.

Over in the House, Democrats attained their largest majority in 15 years. But it appeared they would fall short of pre-Election Day projections that suggested they would take anywhere from 25 to 30 seats. Instead, they were on course to secure about 20, which would give them something like a 252-173 advantage in the House.

Obama still could be on course to approach Bill Clinton's 379-electoral-vote tally in the 1996 election; that was the last time a presidential candidate topped 300 votes.

With nearly all ballots reportedly counted, he leads by about 12,000 votes in North Carolina and trails by less than 6,000 in Missouri.

-chicagotribune.com

Tribune correspondent Mark Silva and The Associated Press contributed to this report.

Jurugambar ditahan reman

Reactions: 
Seorang jurugambar akhbar harian berbahasa Tamil ditahan reman selama tiga hari bermula hari ini, bagi membantu siasatan berhubung kes panggilan bom di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) 31 Oktober lalu.

Lelaki berusia 46 tahun itu ditahan polis semalam di kediamannya di Jalan Klang Lama, kira-kira jam 8.30 malam.

Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Samah Mat ketika dihubungi Bernama, mengesahkan perkara tersebut dan berkata lelaki itu ditahan mengikut Seksyen 28 Akta Keselamatan Dalam Negeri.

"Polis menahan jurugambar itu hanya untuk membantu siasatan berhubung panggilan bom palsu itu. Siasatan awal mendapati SMS awal mengenai penemuan bom itu datang dari nombor telefon bimbitnya," katanya.

Apebende pulak la mamat ni... sat ni jangan terkejut kalau mamat ni dikaitkan dengan HINDRAF... jangan terkejut pulak kalau-kalau nanti ada lagi tangkapan seterusnya...

Jangan tekejut tau..!

Malaysia ni "unik"... macam-macam boleh jadi - demi "kuasa".

'Kebumi rangka abang ikut Islam'

Reactions: 
MUAR: Seorang pesara kerajaan berharap rangka abangnya yang juga seorang daripada anggota polis yang terbunuh dalam kejadian pesawat Dakota III terhempas dekat Gua Musang, Kelantan, pada 1950 lalu, dapat dikebumikan mengikut cara Islam, berikutan usaha kerajaan untuk mengeluarkan tulang semua mangsa itu.

Hamdan Abdul Jalil, 69, yakin abangnya, Muhammad Abdul Jalil, adalah seorang daripada penumpang pesawat itu yang terhempas selepas membaca berita mengenai usaha mengeluarkan tulang 12 askar British itu yang disiarkan Berita Harian 23 Oktober lalu.

Sehubungan itu, beliau berharap ujian DNA dapat dijalankan bagi menentukan identiti abangnya sebelum tulang berkenaan dapat dikebumikan mengikut agama Islam.

"Saya yakin pesawat itu adalah yang dinaiki abang saya yang ketika itu berusia kira-kira 25 tahun dan bertugas sebagai anggota polis di Kota Bharu. Kejadian itu berlaku ketika saya berusia 11 tahun dan masih mengingatinya," katanya kepada Berita Harian, di sini, semalam.

Berita Harian sebelum ini melaporkan sepasukan 15 anggota tentera Markas 8 Briged di Pengkalan Chepa, Kelantan melancarkan gerakan mengesan kedudukan pesawat itu pada Jun lalu apabila diminta oleh Penasihat Kedutaan Malaysia di London, Kolonel Mohd Tajri Alwi.

Berikutan itu, semua tulang 12 tentera British serta kakitangan awam terbabit dijangka dapat dikeluarkan dari lokasi kejadian dekat Kampung Penchong, Gua Musang, awal tahun depan. Pihak British juga merancang untuk menempatkan tulang itu di tanah perkuburan peperangan Komanwel di Cheras.

Hamdan yakin abangnya antara mangsa pesawat terhempas itu berdasarkan ingatannya sendiri, ketika berusia 11 tahun, beberapa anggota polis datang ke rumahnya di Bukit Treh, dekat sini, untuk memaklumkan kejadian yang menimpa abangnya.

"Kami sekeluarga dimaklumkan abang terbunuh dalam kejadian itu dan mayat semua mangsa tidak dapat dikeluarkan daripada hutan berikutan keadaan darurat dan kesukaran pada zaman itu menyebabkan sehingga kini abang saya tidak mempunyai kubur,” katanya yang masih menyimpan gambar abangnya berpakaian lengkap anggota polis.

Beliau berkata, polis pada masa itu juga memaklumkan bahawa selain abangnya, pesawat itu juga dinaiki oleh 12 tentera British dan seorang Orang Asli yang bertindak sebagai penunjuk arah.

Hamdan berkata, beliau sekeluarga bersyukur kerana akhirnya selepas 58 tahun kejadian itu berlaku, kerajaan dan kerajaan British mengambil langkah mengeluarkan tulang semua mangsa yang terbabit dalam kejadian pesawat terhempas itu.

PKINK tak mampu sedia kos laksana projek di Mukim Apam, Pasir Mas

Reactions: 
KOTA BHARU: Perbadanan Kemajuan Iktisad Negeri Kelantan (PKINK) memerlukan peruntukan RM13 juta bagi membangunkan Taman Halal (Halal Park) kedua di negeri ini yang dirancangnya bertempat di Mukim Apam dekat Pasir Mas.

Ketua Eksekutifnya, Wan Yahya Wan Salleh, berkata projek yang dirancang atas tapak seluas 20 hektar itu terpaksa ditangguhkan terlebih dahulu memandang kos melebihi daripada kemampuan agensi terbabit.

"Projek terbabit sebenarnya sudah pun dikeluarkan tender, namun kos pembangunan yang agak tinggi menyebabkan PKINK terpaksa menilai semula walaupun setakat ini kerja meratakan tapak sudah selesai.

"Tapak itu dirancang untuk pembangunan lot industri, rumah kedai, pusat pengumpulan produk, dewan pameran, depot pengakutan dan sebagainya khusus bagi pengeluaran serta pemasaran produk halal di negeri ini.

"Menerusi Rancangan Malaysia Ke Sembilan (RMK-9), PKINK menerima geran RM17 juta daripada Kerajaan Pusat dan kita sudah membelanjakan RM10.7 juta bagi membangunkan Halal Park Pengkalan Chepa. Baki RM6.3 juta tidak mencukupi untuk membina Halal Park kedua itu," katanya.

Beliau memberitahu pemberita demikian selepas melawat tapak usahawan di Halal Park Pengkalan Chepa. Hadir sama Timbalan Ketua Eksekutif (Operasi dan pemasaran) PKINK, Mohamad Alwi Ya dan Pengarah Urusan Muslim Best, Sheikh Ahmad Dusuki serta sembilan vendor yang menyertai program pengeluaran makanan halal di taman itu.

Wan Yahya berkata, kos bagi pembinaan Halal Park kedua itu terlalu mahal dan sukar dilaksanakan jika tidak mendapat bantuan Kerajaan Pusat. dan PKINK akan memohon peruntukkan tambahan sekiranya projek pertama ini mencapai kejayaan.

"Namun demikian, kerja-kerja pembangunan infrastruktur seperti longkang, jalan, paip, pembetong dan penambunan tanah masih belum dapat dimulakan kerana baki yang masih ada tidak mencukupi. Peruntukan tambahan RM10 juta diperlukan bagi menyiapkan fasa satu taman itu.

"Permohonan peruntukan tambahan sudah dibuat melalui kajian separuh penggal RMK-9, tetapi tidak diperakukan kementerian. Berdasarkan perkembangan semasa, PKINK terpaksa mengubahsuai perancangan awal untuk meneruskan projek terbabit dengan skala kecil atau berperingkat," katanya.

Katanya, ruang kilang Halal Park Pengkalan Chepa disertai oleh sembilan Pengusaha Kecil dan Sederhana (PKS) bumiputera dengan kadar sewa 35 sen bagi satu kaki persegi.

"Bagi memastikan produk Halal Park Pengkalan Chepa tidak berdepan sebarang masalah untuk memasuki pasaran antarabangsa, kita wujudkan sekretariat khusus bagi memantau pengeluaran produk supaya mematuhi Amalan Pengilangan Baik (GMP) dan Sistem Analisis Bahaya dan Titik Pengendalian Kritikal (HACCP).

"Ketika ini, menerusi sistem anchor yang dilaksanakan, syarikat yang menyertai taman ini, berhasil mengekport antara dua hingga lima kontena kerepek pisang dan ubi kayu ke pasaran United Kingdom yang dipasar atas nama Eastgreen," katanya.

Perubahan Telahpun Tiba Di Amerika Namun Adakah Kesan Ke Atas Malaysia?

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 6 Nov (Bernama) -- "Perubahan telahpun tiba di Amerika" -- kata-kata yang diungkapkan oleh Barack Obama pada Selasa selepas mencatatkan kemenangan untuk dipilih sebagai Presiden Amerika Syarikat ke-44.

Rakyat Amerika dan penduduk di seluruh dunia yang terpaku di depan televisyen, ternanti-nantikan kemenangan Obama disebabkan mereka berkongsi pandangan yang serupa -- kemenangan Obama membawa petanda baik untuk dunia.

Tidak dinafikan, malah ahli politik di negara ini turut dilihat menggunakan beberapa ungkapan penarik yang digunakan oleh Obama ketika berkempen namun soalan yang paling tepat ialah adakah perubahan seperti itu membawa apa-apa kesan ke atas sebuah negara yang kecil seperti Malaysia?

Bagi penganalisis politik Dr Oh Ei San, beliau tidak melihat sebarang perubahan ketara daripada segi hubungan dua hala antara Malaysia dan Amerika.

Beliau berkata satu-satunya kesan ke atas Malaysia ialah Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA) antara Amerika dan Malaysia akan kurang menjadi keutamaan bagi Presiden baru berbanding pentadbiran semasa di bawah Presiden George W. Bush.

"Malah sekiranya mereka berminat untuk mengadakan FTA dengan kita, mereka berkemungkinan memberi penekanan ke atas hak asasi manusia dan hak pekerja di samping perlindungan alam sekitar sebagai faktor utama semasa mengadakan rundingan," katanya.

Malaysia adalah sebuah daripada rakan dagang utama Amerika manakala Amerika pula kekal sebagai antara pasaran eksport utama bagi sektor semi-konduktor dan pengeluaran Malaysia.

Beliau berkata dalam arena politik, beliau percaya wujud sedikit kesan berhubung tanggapan terhadap Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, memandangkan beliau dilihat sebagai lebih rapat dengan Amerika dan lebih rapat dengan Republikan berbanding Demokrat.

"Bagaimanapun, pada masa yang sama, ia juga menjadi berita buruk bagi parti pemerintah dan kerajaan Malaysia memandangkan Amerika di bawah kepimpinan baru ini berkemungkinan menyentuh mengenai Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) memandangkan ia merupakan isu hak asasi manusia," katanya.

Seorang lagi penganalisis politik, Liew Chin Tong berkata keputusan itu menandakan berakhirnya era penswastaan ekonomi yang lebih dikenali sebagai "Reaganomic" yang diperkenalkan oleh bekas Presiden Amerika Syarikat Ronald Reagan pada 1980-an.

"Ini adalah babak baru dalam politik Amerika selain dasar ekonomi mereka. Presiden baru akan membuat lebih banyak pertimbangan ekonomi dan ini akan memberikan dasar seperti penswastaan, suatu pertimbangan semula yang besar.

"Secara tidak langsung, bagi kita di sini, ia akan mendesak kerajaan supaya memfokus semula strategi mereka dalam menyediakan kemudahan asas seperti pengangkutan, penjagaan kesihatan dan pendidikan kepada masyarakat umum," katanya.

Bagaimanapun, daripada segi dasar luar asing Amerika, Liew bersetuju dengan pendapat bahawa tidak akan ada sebarang perubahan yang ketara daripada segi dasar luar memandangkan Amerika banyak dipimpin oleh konsensus yang dicapai menerusi pendekatan dwipartisan mereka.

"Mereka mungkin menyerahkan kepada birokrat di Jabatan Negara untuk membuat keputusan," katanya.

Bagaimanapun, bagi penganalisis seperti Dr John Lee, felo pelawat di Centre for Independent Studies di Sydney, beliau menarik perhatian bahawa Obama, sama seperti pentadbiran bekas Presiden Bill Clinton, perkara paling penting dalam strategi keselamatan Amerika bagi rantau ini akan menjadikan hubungannya dengan China lebih akrab.

Lee berkata sungguhpun ini bermakna Amerika tidak akan mengabaikan hubungannya dengan negara di rantau ini seperti Malaysia, namun begitu, China akan mendominasi perhatian Amerika.

"Apabila tiba kepada dasar China yang sangat mustahak ini, Obama tidak mungkin melihat peranan yang signifikan bagi Asia Tenggara. Perundingan akan menjadi kurang dengan perikatan Asia Tenggara, hanya disebabkan Asia Tenggara akan dilihat secara strategiknya sebagai kurang relevan apabila membabitkan isu menguruskan kebangkitan China," tulis beliau dalam artikel yang disiarkan oleh sebuah akhbar harian berbahasa Inggeris.

Bagaimanapun, bagi Dr Siva Murugan, pensyarah kanan dan penganalisis politik dari Universiti Sains Malaysia, sungguhpun Amerika memberi lebih fokus kepada China, usahanya untuk memulihkan hubungan dengan negara Timur Tengah dan Islam akan meletakkan Malaysia dalam perhatian.

"Tidak ramai cendekiawan dan penganalisis yang melihat dari sudut ini bahawa Obama mahu mempunyai hubungan yang lebih baik dengan negara Timur Tengah dan Islam, anda memerlukan sokongan daripada semua negara Islam, maknanya termasuklah Malaysia," katanya.

Hujan Lebat, Cuaca Dingin Di Madinah

Reactions: 
MADINAH, 6 Nov (Bernama) -- Bandar ini, di mana puluhan ribu jemaah haji sedang berkumpul, dicurahi hujan lebat selama 30 minit lewat Selasa petang, disambut gembira penduduk tempatan setelah lebih setahun tidak menikmati hujan.

Suhu di bandar bersejarah di mana terdapat Tanah Haram yang menempatkan Masjid Nabi, jatuh ke paras di bawah 20 selsius terutama pada waktu malam dan subuh apabila cuaca berangin.

"Sudah tentu kami gembira kerana sudah setahun lebih tidak melihat hujan. Ini rahmat Allah," kata seorang peniaga di kompleks sebuah hotel di sini yang menempatkan jemaah haji dari Malaysia.

"Suhu begini tentulah nyaman untuk jemaah haji beribadah sambil menziarahi makam Rasullulah," katannya sambil menunjukkan alat pengukur suhu pada dinding kedainya mencatatkan 19 darjah selsius.

Walaupun cuaca mendung dan berawan sejak hujung minggu, suasana di sekeliling Masjid Nabawi yang menempatkan hotel dan rumah penginapan serta kompleks komersil untuk keperluan jemaah haji, cuaca itu dialu-alukan kerana udaranya nyaman dan suasana amat ceria bagi jemaah bersiar-siar, makan minum di antara waktu-waktu solat fardhu.

Cuaca hari Rabu terus mendung dan berawan dan pada sebelah petang, hujan turun lagi tetapi tidak selebat hari Selasa.

Jemaah haji Malaysia nampaknya membuat persediaan untuk cuaca sejuk dengan memakai pakaian panas seperti dinasihatkan oleh Ketua Rombongan Haji Malaysia Haji Mohd Salleh Mubin sebelum ini.

Orang Islam yang melakukan rukun kelima Islam itu digalakkan menziarah makam Nabi Muhammad s.a.w dan mengerjakan solat fardhu sekurang-kurangnya 40 waktu di Masjid Nabawi, yang menurut para ulama menjadi medan persediaan rohani dan jasmani untuk mengerjakan haji di Tanah Suci.

Puluhan ribu jemaah haji termasuk dari Malaysia mulai membanjiri bandar ini sejak hujung minggu lalu di samping melakukan ibadat di Masjid Nabawi, menziarahi makam Nabi Muhammad s.a.w, perkuburan Bakek di mana bersemadi para sahabat Nabi termasuk tiga Khulafa Al Rashidin dalam Islam iaitu Saidiina Abu Bakar, Saiidina Omar Al Khatab dan Uthman Ibnu Affan.

Kesemua jemaah haji dari Malaysia yang tiba dengan penerbangan awal sejak Khamis lalu, masuk menerusi bandar ini berkesempatan tinggal selama sembilan hari di sini bagi melakukan ibadat serta menziarahi tempat-tempat suci termasuk Masjid Qubaa, Masjid Qiblatain, Masjid Tujuh serta Bukit Uhud yang pernah menjadi medan peperangan antara pengikut Rasulullah dan orang kafir.

Menurut jurucakap Tabung Haji Malaysia, Jemaah haji Malaysia yang tiba awal, bermula dengan penerbangan KT01 pada Khamis lalu dijadual berangkat sebagai kumpulan jemaah Malaysia pertama masuk ke Kota Suci Mekah hujung minggu ini.

Mereka akan melakukan ibadat umrah sementara menunggu untuk mengerjakan rukun-rukun haji termasuk tawaf sekeliling Kaabah di Masjidil Haram, melakukan sai di antara bukit Safa dan Marwah dan wukuf di Padang Arafah pada awal bulan depan.

Menurutnya, jemaah haji Malaysia yang berada di sini berada dalam keadaan baik dan sihat dan giat melakukan ibadah di Masjid Nabawi.