Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, November 07, 2008

Syed Hamid Yang Meng"hairan"kan - malaysiakini

Reactions: 
Syed Hamid meminta pihak yang melemparkan dakwaan rasuah ke atasnya agar membuat laporan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) bagi kesahihan.

Mengulas laporan polis yang dibuat Ketua Penerangan PAS Johor Mazlan Aliman yang mendakwa beliau merasuah penyokongnya bagi meraih jawatan Naib Presiden Umno, Syed Hamid berkata pihak terbabit perlu menggunakan saluran yang betul dalam mendapatkan penjelasan dan bukannya menggunakan taktik fitnah.

"Saya hairan kenapa PAS buat laporan itu. Saya tengok mereka (PAS) ni suka cari benda fitnah. Semua ada saluran dan caranya, siapa tidak puas hati boleh bawa kepada BPR dan terpulang kepada BPR untuk menentukan siasatannya," katanya.

TP - aku lagi la hairan bila Syed Hamid heran...

Dia mintak orang lapor, bila PAS lapor dia heran pulak... heran sungguh la Syed ni...

kalau dah orang buat kaporan tu maknanya depa mintak siasat betul ke salah dakwaan tu... apa la nak hairan dengan hal tu?

Kenapa pulak Syed Hamid tak hairan bila banyak kes rasuah dalam UMNO yang dilapor pada BPR pakai diam gitu je? hairan bati la kan???

Kementerian Dalam Negeri Tidak Akan Pertikai Keputusan Mahkamah Bebaskan Raja Petra

Reactions: 
KAJANG, 7 Nov (Bernama) -- Kementerian Dalam Negeri tidak akan mempertikai keputusan mahkamah berhubung pembebasan penulis blog Raja Petra Raja Kamarudin daripada tahanan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), kata Menterinya Datuk Seri Syed Hamid Albar.

"Itu mahkamah punya keputusan, jadi kalau dia dibebaskan, itu hak mahkamah," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Masjid Penjara Kajang, Hulu Langat, di sini hari ini.

Raja Petra, 58, ditahan di bawah ISA pada 12 Sept lepas selepas bertindak secara sedar, sengaja dan tidak bertanggungjawab menyiarkan artikel-artikel tulisannya yang mempersenda dan menghina orang Islam, kesucian Agama Islam serta peribadi Nabi Muhammmad S.A.W yang telah membangkitkan kegelisahan dan kemarahan masyarakat Islam di negara ini.

Raja Petra dibebaskan hari ini atas perintah Mahkamah Tinggi Shah Alam yang menerima permohonan habeas corpus daripada penulis blog itu.

TP - macam mana la dia ni nak pertikai, skop undang-undang pun depa tak paham, macam mana depa nak masuk mahkamah?

Bodo sungguh..!

Dalam UMNO Pun Ada "HANTU"..! - malaysiakini

Reactions: 
Sah...!!! dalam UMNO memang ada hantu. kalau hangpa tak percaya, hangpa tanya perwakilan UMNO dekat Gopeng....

"Seramai 373 perwakilan menghadiri mesyuarat tersebut dan apabila keputusan dikeluarkan terdapat lebihan 85 undi untuk pemilihan ahli jawatankuasa,"- malaysiakini.

Perwakilan ada 373 orang, yang mengundi pulak semuanya 458 orang..! kah kah kah kah kah... dulu depa dok kutuk Pakatan Rakyat bila kita sebut pasal pengundi hantu, la ni dengan kuasa Allah, dalam parti depa sendiri tuhan tunjuk benda yang sama berlaku.

Ni kalau bukan hantu, dah sah satu nama ada 2 keahlian... kah kah kah kah kah...

Kena siasat balik ni, Pak Lah ahli UMNO berapa cawangan, Khairy "Jack" Daniel's ahli UMNO berapa cawangan, Najib ahli UMNO berapa cawangan (yang ni kena siasat cawangan dekat Mongolia sekali... mana la tau kan...), Mat Taib ahli UMNO berapa cawangan (yang ni pun kene siasat jugak cawangan Australia)...

Orang dah lama habaq, jangan dok main-main dengan kuasa Allah... dulu hangpa dok habaq kami tipu, mustahil la... itu la... ini la... la ni hangpa rasa la sendiri...

Puaka-puaka ni selagi tak kena batang hidung sendiri depa tak kan percaya... dah kena batang hidung sendiri baru la nak kalut...

Orang main politik bersih, hangpa main politik kotor... last skali, hangpa makan la sendiri selut-selut tu...

Khak Ptuih..!

Malaysia Makin Hancur Dibawah UMNO/BN - malaysiakini

Reactions: 
Hakim Datuk Syed Ahmad Helmy Syed Ahmad dalam penghakimannya berkata alasan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar menahan Raja Petra di bawah Seksyen 8(1) ISA adalah tidak termasuk dalam kes ini.

Apa nak jadik dengan menteri-menteri di Malaysia ni? yang pegang jawatan penting dalam perundangan tak paham skop perundangan.

Kalau rasa nak tahan sape-sape, tahan je, tak kisah la kesalahan tu dalam skop apapun, janji tahan.kesalahan penulisan artikel ialah "menghina agama", tapi tahan bawak akta ketenteraman awam... ini gila punya pertimbangan.

Sama jugak dengan kes wartawan Sin Chew tempohari... yang buat laporan kena tahan, yang buat kenyataan pulak tak tahan-tahan... padahal yang buat kenyataan tu la yang paling membahayakan ketenteraman awam.

Menteri-menteri dekat Malaysia ni kalau difikirkan bertindak bukan atas kepentingan negara, tapi lebih kepada kepentingan parti sendiri.

Kalau menterinya dari UMNO/BN maka setiap kebangangan yang berlaku yang datang dari parti UMNO/BN akan diadili dengan penuh "pertimbangan"... kalau boleh tutup, tutup...kalau boleh cover, cover... kalau ambik tindakan pun, lagi ringan dari tindakan atas budak tadika yang curi barang cikgu.

Apa tindakan atas Ahmad Cincin Besar? tengah siasat..? sikit punya lama siasat? siasat kejadahnya?

Dalam kes Petra pulak aku rasa tak de la lama sangat siasat, tau-tau tangkap... orang hina agama, hang pi tahan dalam ISA... yang dah tak paham agama, lagi la jadik makin tak paham.

Pertimbangan paling bangang pernah dibuat... patutnya kalau dah orang tu tak paham agama, bawak la dia pergi kaunseling... mintak JAKIM uruskan kelas kaunseling. bagi paham balik apa tu agama Islam, bukan tahan dalam ISA... Islam ajar macam tu ka?

Makin lama makin jahanam Malaysia dibawah menteri-menteri UMNO/BN... cakap tak konsisten... hari ni cakap tak bubar, tau-tau bubar, hari ni cakap minyak tak naik lepas PRU, tau-tau naik... hari ni cakap minyak naik bulan depan, tau-tau malam ni naik... hari ni cakap 1.7bil, esok lak 1.6bil... hari ni cakap ekonomi kukuh, esok pulak tambah lagi bajet sebab gawat...

Ada lagi? ada... hari ni cakap tutup sebab keselamatan, esok pulak cakap tutup sebab tuan tanah amik balik tanah... hari ni cakap ekonomi tak terjejas, esok lak suruh standby sebab krisis ekonomi... hari ni cakap, tahan sebab laporan salah, esok lak cakap tahan untuk keselamatan diri orang yang kene tahan...

Semua kenyataan-kenyataan lembu tu datang dari mana?

Dari menteri-menteri UMNO/BN la... sape lagi?

Ade sape-sape nak tambah? tinggal komen dekat bawah.

Lebih 85 undi: Gopeng digesa mesyuarat semula

Reactions: 
Seramai 20 anggota perwakilan Umno Gopeng hari ini membantah keputusan persidangan perwakilan bahagian Ahad lepas kerana mendakwa berlaku penipuan dalam pengiraan undi.

Memorandum bantahan oleh ketua Umno cawangan Taman Lapangan Permai, Ahmad Ishak kepada setiausaha kerja badan perhubungan Perak, Datuk Hasbullah Othman yang mewakili pengerusi badan itu Datuk Seri Tajol Rosli Ghazali.

Menurut Bernama, Ahmad berkata bantahan itu dibuat kerana terdapat lebihan 85 kertas undi yang dikira dalam pemilihan berkenaan.

"Seramai 373 perwakilan menghadiri mesyuarat tersebut dan apabila keputusan dikeluarkan terdapat lebihan 85 undi untuk pemilihan ahli jawatankuasa," beliau dipetik berkata.

Beliau mendesak mesyuarat perwakilan Gopeng diadakan semula dengan pengundian diurus sendiri oleh badan perhubungan negeri
dan bukan lagi wakil dari bahagian lain.

Agensi berita itu melaporkan, pada mesyuarat lalu, bekas timbalan ketua bahagian itu Hamzah Mohd Kasim dipilih sebagai ketua dengan memperoleh 186 undi, mengalahkan dua pencabarnya Mustaffa Kamal Mohd Nawi (102 undi) dan Rustam Affandy Abdul Aziz (77 undi).

sumber - malaysiakini

Bicara kes Anwar kekal di Mahkamah Sesyen

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 7 Nov: Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur hari ini memutuskan perbicaraan tuduhan sodomi ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim dikekalkan di mahkamah itu.

Hakim M Komathy Suppiah membuat keputusan itu dengan menolak permohonan pendakwaraya untuk memindahkan kes itu ke Mahkamah Tinggi dengan berkata, arahan perpindahan oleh Peguam Negara tidak sah.

Mahkamah menetapkan perbicaraan akan bermula Jumaat 14 November depan.

Sebelum ini, peguam Anwar membantah arahan perpindahan kes itu ke Mahkamah Tinggi kerana ia ditandatangani oleh Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail yang didapati bercanggah kepentingan dengan kes Anwar itu.

Kenyataan Media YB Fuziah Salleh (Kuantan): Kembalikan Integriti SPR Malaysia

Reactions: 
Merujuk kepada jawapan bertulis oleh Perdana Menteri dalam Dewan Rakyat semalam (6 Nov), bahawa status 11,842 orang pemilih yang menggunakan kad pengenalan lama masih belum ditentukan statusnya oleh ahli panel SPR kerana kini sedang disemak oleh pihak JPN, penjelasan tersebut sungguh tidak masuk akal memandangkan kita sudah ada satu sistem perisian seperti SPINTRA yang digunakan.

Jawapan di atas diberikan bagi soalan lisan saya dalam Dewan Rakyat semalam ke-32, berkenaan "status dan perkembangan mengenai 11,842 pemilih (tercatat dalam daftar pemilih SPR 2004) yang menggunakan kad pengenalan lama yang belum dapat dikesan sehingga kini".

Sistem rangkaian maklumat SPRINTRA yang diwujudkan oleh SPR sewajarnya memastikan sistem pilihanraya dijalankan dengan telus, adil dan bebas memandangkan belanjawan besar diperuntukan dalam Bajet 2009.

Namun amat mengecewakan kerana SPR yang bertanggungjawab dalam menentukan barisan kepimpinan yang bakal menerajui masa depan Negara ini telah disalahgunakan demi kepentingan sesetengah pihak.

Terdapat bukti kukuh yang didapati di Kuantan menunujukkan bahawa SPR telah melakukan penipuan dengan menggunakan daftar pemilih. Beberapa kes yang melibatkan pemilih yang berumur melebihi 100 tahun dan yang telah meninggal dunia telah di keluarkan dari daftar pemilih sewaktu pembersihan daftar pemilih hujung tahun 2006 akan tetapi nama pemilih tersebut, telah dimasukkan semula ke dalam daftar pemilih yang diguna pakai dalam PRU12 Mac lalu. Kad pengenalan baru diwujudkan seolah-oleh si mati lahir pada 1985, sedangkan berdasarkan kad pengenalan lama beliau lahir pada 1885.

Apakah peruntukan untuk SPR ini wajar diluluskan sedangkan ia masih belum dapat menjamin ketelusan sistem pilihanraya? Sampai bilakah rakyat Malaysia harus melalui penipuan demi penipuan padahalnya sesetengah pihak tertentu yang mendapat habuannya?

Saya menyeru agar integriti SPR dikembalikan supaya dapat bertindak sebagai badan yang bebas, dan bukan lagi menjadi boneka Barisan Nasional dengan mengorbankan harapan seluruh rakyat Malaysia dalam memacu masa depan Negara.

FUZIAH SALLEH
Ahli Parlimen Kuantan

Unit media dan maklumat perlu dimantapkan? - malaysiakini

Reactions: 
Datuk Seri Panglima Mohd Annuar Zaini habaq hari ni Unit media dan maklumat dalam sesebuah organisasi kerajaan perlu dipermantapkan lagi agar maklumat yang berintegriti dan beretika dapat diperolehi dengan lebih cepat dan tepat.

Katanya lagi unit tersebut yang dipegang oleh seorang Setiausaha Akhbar memainkan peranan yang penting sebagai penghubung antara seorang Menteri, Timbalan Menteri mahupun seorang ketua jabatan kepada media yang berperanan menyalurkan sesuatu maklumat kepada umum.

Kita nak tanya pulak setakat mana telusnya Setiausaha Akhbar yang jadik penghubung tu? apa yang kita tau setakat hari ni, banyak maklumat dari bawah berubah cerita bila sampai kepada pihak yang menerima dan akibatnya pihak yang diatas mendapat maklumat yang salah.

Perkara macam ni biasa berlaku dalam UMNO/BN.maklumat dari bawah - sokongan dari bawah makin merudum, tapi bila sampai dekat atas - sokongan dari bawah meningkat dengan mendadak... jadikla UMNO/BN macam sekarang.

Orang dok tolak depa, tapi depa dok ingat orang makin terima depa... semuanya jadik bingai... jadik bingai sebab dapat maklumat yang salah...

Kata beliau lagi "Peranan seorang setiausaha akhbar kepada seorang menteri bukan setakat membuat teks ucapan, malah juga sebagai sumber maklumat yang lebih sah dan tepat sekiranya pihak media perlukan maklumat tanpa perlu menunggu seorang menteri membuat kenyataan," katanya kepada pemberita pada satu forum di sini hari ini.

Yang ni pun satu hal jugak... hal ni melibatkan pihak media... dalam hal pihak media pulak selalunya ramai yang masih tak faham.

Yang jadik masalah dalam hal media ni ialah setakat mana pulak ketelusan editor? selalunya wartawan akan melaporkan 100% atas apa yang depa amik ditempat kejadian, contohnya sebarang kenyataan akhbar atau temubual.

Wartawan akan hantar rakaman atau teks ucapan ikut apa yang depa rakam dari tempat depa dapat, tapi semua tu selalunya akan diedit oleh editor pulak sebelum disiarkan.kalau editornya bangsa yang mudah kene "bayar" alamat, tak berapa telus la laporan yang keluar nanti...

Tak kan korang tak tau "ketelusan" RTM dan TV3??? telusnya depa sampai diberi gelaran Radi Televisyen Menipu dan jugak TV3suku... sebab apa jadik lagu tu? sebab "telus"...

Telus sampai tembus... bila dah tembus jawapnya lohong... berita yang keluar semua ikut sedap tekak mak bapak depa je...

"Saya tak sokong langkah kerajaan" boleh jadik "saya sokong langkah kerajaan"...... "kerajaan tak akan dapat menang dalam pilihanraya ni" boleh jadik "kerajaan akan menang dalam pilihanraya ni"... dan banyak lagi contoh-contoh "ketelusan" 2-2 stesyen ni...

Jadik saranan yang diutarakan oleh brader kita ni aku rasa setakat saranan je... nak tengok perubahan? mintak mahap banyak-banyak la kawan... "kepentingan" kena mau jaga... poket mesti mau masyuk... bos masti mau "pam"...

Betoi tak?

Obama menghubungi 9 pemimpin dunia

Reactions: 
CHICAGO: President Amerika Syarikat (AS) yang baru dipilih, Barack Obama menghubungi sembilan ketua negara yang menjadi sekutu AS untuk menyatakan terima masihnya selepas menerima ucapan tahniah di atas kemenangannya.

Jurucakap Demokrat Stephanie Cutter, berkata Obama membuat panggilan telefon kepada ketua negara Australia, Britain, Kanada, Perancis, Jerman, Israel, Jepan, Mexico dan Korea Selatan.

"Beliau menyatakan rasa terima kasih kerana menerima panggilan daripada mereka yang mengucapkan tahniah sebaik kemenangannya pada pilihan raya Presiden kelmarin," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Obama yang bakal menduduki Rumah Putih sebagai Presiden kulit hitam pertama, mendapat ucapan tahniah yang mencurah-curah selepas menewaskan pencabarnya, John McCain dari Parti Republikan.

Apa yang mengagumkan kali ini, Presiden baru itu turut mendapat ucapan tahniah daripada Iran dan Cuba yang selama ini menentang Amerika.

Cutter berkata, Obama berbual dengan Perdana Menteri Britain, Gordon Brown, Presiden Perancis, Nicolas Sarkozy dan Perdana Menteri Israeli, Ehud Olmert.

Perdana Menteri Australia, Kevin Rudd, Perdana Menteri Kanada, Stephen Harper, Canselor Jerman, Angela Merkel, Perdana Menteri Jepun, Taro Aso, President Mexico, Felipe Calderon dan Presiden Korea Utara, Lee Myung-bak.

*Perdana Menteri Malaysia Obama tak contact ke? adui... Obama tau ke Malaysia?? Obama tau ke Pak Lah???

Bapa Ayam Ancam Wanita Asing - malaysiakini

Reactions: 
Takut diugut dengan ancaman oleh bapa ayam menyebabkan ramai wanita warga asing yang menjadi pelacur di negara ini enggan mendedahkan sindiket berkenaan.

Selain berdepan dengan ancaman nyawa, bahaya turut menanti ibu bapa dan keluarga mereka di negara asal.

Perkara ini didedahkan Pengarah Penguatkuasa Imigresen Datuk Ishak Mohamad, (Pak Sako) yang mengetuai operasi serbuan di sebuah restoran yang menjadi lokasi transit wanita yang menawarkan khidmat seks.

Apa la yang nak dihairankan dengan perkara ugut-mengugut macam ni? ini bukan kes baru, kes-kes macam ni dah lama berlaku dalam Malaysia. tapi apa tindakan penguatkuasa dalam menangani kes-kes macam ni?

Apa yang kita tau kalau dekat Malaysia ni, penguasa cuma tau nak tangkap je, tapi pemberi maklumat selalunya terdedah dengan bahaya. tiada jaminan keselamatan diri dan keluarga. kalau dah macam tu, nak buat macam mana? tutup mata, tutup mulut, biarkan sahaja semuanya berlaku didepan mata lebih selamat dari lapor.

Lagipun "bukan anak beranak aku yang kena"... kalau "anak beranak sendiri yang kena" pun... ada jaminan keselamatan diri pengadu dan mangsa ke dari pemangsa ke? tanggung sendiri la jawabnya...

Tu masalah yang paling utama, sebabnya, dari dulu tak dibendung... ni dah jadik nanah. dah jadik barah... nak ubat macam mana?

Kalau bab ugut mengugut ni pun dah jadik biasa dekat Malaysia ni... tak percaya? tanya para politikus... wanita asing??? pun tanya politikus...

Paling bagusnya ialah bila ada yang sampai kena bunuh lepas tu di"C4"kan pulak mayatnya...

Katanya ada VIP yang terlibat... betul tak betul, hanya "depa" yang tau...

Kesimpulannya, kalau dah VIP sendiri pun tunjuk contoh macam tu, yang samseng-samseng dekat bawah pulak tukang follow... anak-anak "ketam" tak kan tak ikut sama??? - kemana tumpahnya kuah kalau tidak kenasi...

Petra Lepas, Malapetaka Buat Najib & Bik Mama - malaysiakini

Reactions: 
Minggu ni ialah minggu yang penuh dengan kejutan...

Rentetan peristiwa penting, 31hb.Oktober, 2008 - Mahkamah Tinggi Shah Alam hari ini membebaskan penganalisa politik Abdul Razak Baginda daripada tuduhan bersubahat membunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu - ref malaysiakini.

Berita gembira buat keluarga Abdul Razak Baginda dan berita sedih buat keluarga Atlantuya. mungkin juga satu berita gembira buat Najib dan Bik Mama kerana dengan bebasnya Razak Baginda, maka tidak akan timbul lagi nama Najib dalam penghakiman yang seterusnya dalam kes tersebut.

Pagi ini pula lebih kurang jam 10:00 pagi - Mahkamah Tinggi Shah Alam pagi ini mengisytiharkan bahawa penahanan penulis blog Raja Petra Kamaruddin di bawah ISA adalah tidak sah dan memerintahkan supaya beliau dibebaskan segera.

Hakim Syed Ahmad Helmy Syed Ahmad yang menerima permohonan habeas corpus pengendali blog popular Malaysia Today juga memerintahkan beliau dibebaskan serta-merta ref malaysiakini.

Ini satu berita yang juga menggembirakan sebahagaian rakyat Malaysia yang cintakan keadilan tapi mungkin berita paling menakutkan buat bakal Pi Em Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak dan juga bakal "1st shop lady" Bik Mama...

Bebasnya Razak adalah khabar indah buat kedua-dua bakal nombor 1.tiada lagi kaitan dengan kes Atlantuya manakala bebasnya Petra adalah malapetaka bagi kedua-dua bakal nombor 1.

Umum bukan tak tahu betapa bergegar-gegar kedudukan kedua merpati se"JOLI" (kuat joli) masa petra berada diluar berbebas-bebasan... boleh katakan tiap bulan ada je "pendedahan-pendedahan" terbaru dari si botak ni.

Maka dengan terbebasnya Petra hari ini, terbukalah kembali "neraka dunia" buat kedua-dua pasangan merpati se"JOLI" ni.

Mungkin langkah Najib ke kerusi Presiden bakal terjejas sekiranya Petra melakukan "come back" lepas ni?*aku rasa esok mungkin ada "pendedahan terbaru" dari Petra...

Najib secara tak rasmi telah "rasmi" sebagai Presiden parti yang memperjuangkan melayu tetapi menggunakan nama bahasa penjajah (UMNO). tetapi jangan lupa, "rasmi"nya yang rasmi ialah pada Mac, 2009. masih berbaki 4 bulan untuk Najib survive sebelum dinobat secara rasmi atau dijatuhkan dengan aib.

Kalau Najib dijatuhkan, percayalah... jatuh Najib bukan jatuh buah kelapa (jatuh buah kelapa, masih boleh dituai hasilnya dengan cambah pokok baru) tapi jatuhnya Najib kali ni ialah jatuhnya kepingan kaca... berderai tanpa secebis pun dapat diguna kembali. hanya tong sampah dan pusat recycle sahaja tempatnya.

Percayalah "come back" yang bakal Petra lakukan bukan sebarangan "come back".Petra pasti tahu bebasnya dia hari ini bukan untuk selamanya, cuma sementara. Najib pasti tidak akan bertahan selagi Petra bebas berlegar-legar kesana kemari.

Informer-informer disekeliling Petra telah menyimpan berbagai maklumat untuk didedahkan selama 2 bulan dan sekarang hanya menunggu masa untuk menekan butang "enter" sahaja.

1 hari bagi Petra adalah 1 tahun bagi Najib dan Bik Mama.informer-informer pula bukan sahaja dari kalangan pro Pakatan Rakyat, malahan dari kalangan UMNO/BN sendiri.

Petra tidak akan mempersia-siakan masa kebebasan yang ada untuk duduk diam berseronok-seronok sahaja tapi aku percaya perkara pertama yang akan dialkukan oleh Petra ialah "BONGKAR, BONGKAR, BONGKAR, BONGKAR & BONGKAR...!!!".

Mulai hari ini, Najib akan terus tersenyum... tapi perhatikan senyuman Najib dalam-dalam... senyuman dalam syurga atau senyuman dalam malapetaka???

Raja Petra Dibebaskan Daripada Tahanan ISA

Reactions: 
SHAH ALAM, 7 Nov (Bernama) -- Mahkamah Tinggi di sini hari ini membebaskan editor laman web Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin, daripada penahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) setelah membenarkan permohonan habeas corpusnya.

Dalam penghakimannya Hakim Datuk Syed Ahmad Helmy Syed Ahmad berkata walaupun Seksyen 8 ISA selaras dengan Artikel 149 Perlembagaan Persekutuan tetapi dalam kes ini alasan penahanan yang dibuat oleh Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar tidak termasuk dalam skop Seksyen 8 akta itu.

Beliau telah mengarahkan agar Raja Petra, 58, yang kini berada di Kem Tahanan Kamunting, Taiping, sejak 12 Sept lepas, dibawa ke mahkamah sebelum 4 petang ini bagi urusan pembebasannya.

Raja Petra telah memohon writ habeas corpus bagi mendapatkan pembebasan dirinya daripada penahanan mengikut ISA dengan alasan bahawa penahanannya tidak sah dan tidak mengikut perlembagaan. Beliau menamakan Syed Hamid sebagai responden.

Isteri Raja Petra, Mable @ Marina Lee, dan dua orang anak perempuan mereka, Suraya 34, dan Sarah, 19, serta kaum keluarga kelihatan menangis dan berpeluk-pelukan sebaik hakim membuat keputusan itu.

Beberapa penyokongnya yang berada di mahkamah telah bertepuk dan bersorak.

Raja Petra diwakili oleh Malik Imtiaz Sarwar, Ashok Kandiah dan Azhar Azizan Harun, dan pendakwaan dilakukan oleh Peguam Kanan Persekutuan Abdul Wahab Mohamad.

Anggota Parlimen Seputeh, Teresa Kok, dan wartawan Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng, yang turut diberkas mengikut ISA pada hari yang sama dengan Raja Petra, telahpun dibebaskan sebelum ini.

Artikel 149 Perlembagaan merujuk antara lain kepada kesalahan menyebarkan perasaan permusuhan antara kaum dan yang mendatangkan mudarat kepada ketenteraman awam.

Seksyen 8 (1) ISA pula menetapkan bahawa seseorang itu boleh ditahan selama dua tahun mengikut arahan menteri.

Obama and economic advisers to meet on Friday

Reactions: 
CHICAGO (AP) — Barack Obama planned his first public appearance since his presidential victory for Friday — a meeting with economic advisers to discuss the nation's financial woes that Americans listed as their top concern on Election Day.

Obama plans to talk to the news media Friday afternoon following the meeting, aides said. He and his wife, Michelle, will visit the White House on Monday at President Bush's invitation, aides said.

Obama's schedule Thursday includes meetings with top U.S. intelligence officials preparing him to be commander in chief and transition team leaders tasked with building his entire administration in 10 short weeks.

Obama advisers said he was selecting the leaders of the new government with a sense of care over speed, with no plans to announce Cabinet positions this week.

The president-elect asked Illinois Rep. Rahm Emanuel to be White House chief of staff, but Emanuel said he was weighing the demands of the job on his family. No announcement on the chief of staff position was expected Thursday, said an Obama adviser.

Other White House officials were being lined up, including Robert Gibbs as the likely pick for press secretary, said several Obama aides. Gibbs has been Obama's longtime spokesman and confidant and was at Obama's side from his 2004 Senate campaign through the long days on the presidential campaign trail.

Obama planned to stay home through the weekend, with a blackout on news announcements so that he and his staff can get some rest after a grueling campaign and the rush of their win Tuesday night. He is planning a trip to Hawaii in December to get away with his family before their move to the White House — and to honor his grandmother, who died Sunday at her home there.

Obama began Thursday as he almost always does, with a workout. Later, he planned to visit with the transition team he officially announced Wednesday but had been under way for weeks. Officials had kept deliberations under wraps to avoid the appearance of overconfidence in the weeks leading to Tuesday's election.

He also planned to head to the FBI office in Chicago, a secure location for him to receive his first president's daily brief. The document is mostly written by the Central Intelligence Agency and includes the most critical overnight intelligence. It is accompanied by a briefing from top intelligence officials that typically lasts 45 minutes to an hour, although Obama's first is expected to be longer.

In offering the White House post to Emanuel, Obama turned to a fellow Chicago politician with a far different style from his own, a man known for his bluntness as well as his single-minded determination. Emanuel, who was a political and policy aide in the Clinton White House, told Chicago's WLS-TV that he was honored to be considered but needed to weigh the impact on his family.

"I have a lot to weigh: the basis of public service, which I've given my life to, a career choice. And most importantly, what I want to do as a parent," Emanuel said in an interview aired Wednesday. "And I know something about the White House. That, I assume, is one of the reasons that President-elect Obama would like me to serve. But I also know something about what it means to a family."

The economy was the overwhelming concern on the mind of voters Tuesday, according to Associated Press exit polls. More than six in 10 voters picked the economy as the most important issue facing the nation.

Four in 10 said their family financial status was worse than four years ago — the highest number to report that in a presidential race since at least 1992. Nine in 10 said the economy is in bad shape and nearly the same number said they are worried about the economy's direction.

Razak Baginda gives thanks in quiet affair

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Nov 6 — The thanksgiving kenduri held tonight in the home of Abdul Razak Baginda, the political analyst recently acquitted of abetting in the murder of a Mongolian woman, was a relatively modest and subdued affair.

There was a single marquee, draped in white and red, set up in his front garden in the leafy neighbourhood of Damansara Heights. No music. Three tables were placed outdoors for the invited guests, limited to family members and close friends.

The press stationed outside since 6pm estimated some 20 guests. They had been trickling in, in one, twos, threes and more slightly before 7pm and were greeted warmly at the door by Abdul Razak’s wife Mazlinda Makhzan and daughter, Rowena.

However, Abdul Razak himself was not sighted this time. He had been spotted earlier in the day, arriving home and then leaving again in a silver Mercedes car in the span of half an hour. He looked rather haggard then, dressed simply in a plain, white shirt over dark trousers. And he seemed most grim without his spectacles and with a deep frown pinching the skin between his prominent eyebrows.

Spotting the press, Rowena diligently came out to the gate and distributed the same copies of a brief press statement she had handed out earlier in the day. In it, she apologised for cancelling the highly anticipated press conference her father was to hold at swanky Hotel Maya in Jalan Ampang this morning.

Asked why it had been cancelled, Rowena smiled and said it had not been cancelled but was merely postponed. She declined to commit to a future date, however, and very politely refused to entertain further questions.

“All I have to say is in the press statement,” the 21-year-old said.

Later, she accompanied her paternal grandfather, Datuk Abdullah Malim Baginda, out to speak to the press.

He explained that they were holding a thanksgiving prayer session in the house and asked members of the media to respect their privacy.

“We’re here to do a tahlil for thanksgiving and also for the policeman that died,” said Abdullah Malim, apparently referring to a police officer who had been on court duty during his son’s trial and who had passed away.

He also invited the reporters and photographers to dine with them after they performed the Isyak prayers.

“You can come in, on the condition, no photos please,” he reminded before going back into the house where the prayers were being performed.

-TMI

Wang Rasuah RM750 Juta Dibawa Dengan Jet Persendirian

Reactions: 
SEBAIK Parlimen berhenti rihat tengah hari tadi, seorang kawan ajak untuk makan tengah hari di luar. Pekena kepala ikan kari. Mula janji nak makan dengan seorang ahli Parlimen Pas, kebetulan YB itu kena uruskan bininya, temujanji itu dibatalkan.

Tempat kepala ikan bukan jauh sangat. Tetapi kerana jam, perjalanan memakan masa hampir satu jam. Dalam tempoh satu jam, macam-macam yang sempat dibualkan.

Kawan itu bertanya apa yang saya postkan dalam blog hari ini (semalam). Rupanya kawan ini belum lagi jenguk blog saya. Dia adalah antara penjenguk setia blog saya. Begitulah dakwanya.

"Belum baca lagi?" tanya saya dan terus memberi tahu bahan yang dipostkan pagi tadi sebelum turun rumah menuju Parlimen. "Umno sebuah universiti rasuah," kata saya.

Kawan itu ketawa besar. Ketawa ala orang Umno, kaya, berkuasa dan tidak hairan kepada sesiapa. Kalau nak dengar gaya orang Umno ketawa silalah ke coffee house. Dia ahli Umno yang tegar dan tebal dengan cauvinis Melayu. Dua lagi kawan hanya diam membisu. Kawan di sebelah tersenyum, dia sudah membaca catatan saya pagi ini. "Betul yang kau tulis, Umno sudah teruk," balas kawan di sebelah mengiyakan apa yang saya luahkan dalam tulisan.

"Memang Umno sudah berada di peringkat paling (dia menekankan suaranya) palinggggg....parah.! Parah... Ti..." katanya terus memandu di celah-celah kesesakan lalulintas. "You tahu berapa wang yang digunakan pada setiap persidangan Umno bahagian," kata kawan itu. Semua telinga tertumpu kepada cerita kawan ini.

"Ha berapa?' tanya kawan yang berada hadapan penuh minat.

"Banyak... *** **, banyak. Untuk satu kawasan di Kelantan dia orang minta RM150.00 untuk seorang perwakilan. Cuba kali dengan 500 perwakilan, sudah jadi RM75,000. Kalaulah semua bahagian meminta jumlah itu berapa yang harus kena bayar?," katanya.

"Itu harga paling rendah, tetapi ada sesetengah perwakilan dibayar hingga RM500 sampai RM1,000 seorang. Bayangkanlah..." katanya kawan itu lagi kesal.

"Iya ke...!?" tanya kawan itu hairan.

"Iya... I tahu I terlibat. Dalam satu bahagian I berjumpa dengan orang bahagian, setiausaha ada, ahli jawatakan kuasa PUN ada. Mereka berterusn terang kalau bagi sekian-sekian baru mereka akan calonkan... kalau tak dak... maka tak daklah," jelas kawan itu lagi yang mengakui telah turun ke 80 bahagian Umno sejak dua tiga bulan Lepas kagi. Apa yang dicakapnya mungkin betul sebab dia adalah pengurus kempen kepada seorang calon jawatan tertinggi.

"Kalau macam ni teruklah Umno," tekan kawan di hadapan bimbang.

"Memang sudah teruk. Umno sudah punah jahanam," kata kawan itu lagi. Saya dan kawan di belakang hanya jadi tukang dengar.

"Dari mana dia orang dapat duit begitu banyak?" tanya kawan di hadapan buat-buat tidak tahu.

"Inilah *** **, kerja Umno. Umno sudah nak menjual negara ini. Semua pakai duit..." dia berhenti kerana sebuah kereta melintas liar di hadapannya. "Cis.... ha ini orang Umnolah ni... kalau orang Pas dia tak bawa kereta macam ni...," sumpah kawan itu marahkan kereta yang tidak beradat.

"Macam mana you cam orang Umno," tanya saya.

"Hai... Ustaz.... takkan tak kenaL!" kawan itu memperli saya dan terus bercerita.

"*** ** tahu macam mana dia orang bawa balik duit dari luar negera? RM750 juta....duit dari Switzerland dibawa balik.... " Kawan itu terngangga dan saya juga terkejut. Percaya dengan tidak bercampur gaul.

"Macam mana tu? Mana boleh bawa begitu saja?" tanya kawan di sebelah saya yang hanya diam membisu. Sejak tadi asyik menggaru-garu gatal dibetisnya.

"Dia orang ada kemudahan *** **. Duit itu diangkut ke Singapura. Semua duit dalam not Singapura. Dibawa masuk dengan menggunakan jet tentera!"

"Ha..." kawan itu terkejut beruk sekali lagi.

"Jet tenteraaaa....*** **. Kalau dah masuk dengan jet tentera.... sapa nak ganggu? Begitu juga orang yang ke Switzerland tu pakai jet persendirian..... Ini Umno... bukan Pas!" jelasnya lagi.

Saya tidak terbayangkan dengan apa yang diceritakan kawan itu. Dalam hati berdoa semoga ianya tidak benar. Kalaulah begitu lagak Umno tidak ada apa yang boleh diharapkan lagi. Suara untuk menghapuskan politik wang hanya sia-sia sahaja. Ia hanya sebuah retorik yang panjang saja.

Kalau dengar cerita para taukeh judi melambakkan duit kepada tokoh-tokoh tertentu yang hendak bertanding dalam pilihan raya memang biasa dan pernah nampak dengan mata sendiri. Kerja angkut duit dalam karung guni macam penyamun memang dibuat oleh Umno pun.

Sesampai di restoran kepala ikan kami baham dua ketul kepala ikan sebesar buah kelapa muda. Kelazatan dan kesedapan kari kepala ikan menyebabkan cerita tentang bagaimana wang sebanyak RM750 juta dikatakan dibawa masuk itu sudah tidak ingat lagi. Sambil makan terbetik dalam hati saya, jangan-jangan wang yang hendak dibayar kepala ikan itu nanti juga termasuk wang RM750 juta itu. Jangan!

-MSO

Proses Masuk Madinah Dipercepatkan Guna ICT

Reactions: 
MADINAH, 6 Nov (Bernama) -- Dalam usaha memberi perkhidmatan lebih baik kepada jemaah haji, agensi haji di bawah Kementerian Haji dan Wakaf Arab Saudi telah menambahbaik rangkaian sistem komputer pengumpulan data peribadi para jemaah haji.

Penolong Pengurus Muassasah Adilla yang bertanggungjawab mengendalikan urusan haji di Madinah, Marwan bin Gotah berkata hasilnya, tempoh pemeriksaan dokumen peribadi jemaah dari Mekah yang memasuki Madinah di stesen pemeriksaan Al-Hijrah dapat dipersingkatkan antara dua hingga tiga jam.

"Menerusi sistem itu jemaah cuma perlu berhenti di Stesen Al Hijrah sebentar sahaja berbanding berjam-jam sebelum ini. Ini memendekkan (masa) perjalanan jemaah dari Mekah ke Madinah dan sebaliknya, antara dua hingga tiga jam," katanya dalam satu majlis taklimat kepada wartawan Malaysia yang menyertai pasukan media Tabung Haji Malaysia di sini.

Selain pemeriksaan visa haji pihak berkuasa urusan haji Saudi juga menyemak maklumat seperti perjanjian penginapan bagi jemaah haji.

Marwan berkata prosedur baru di bawah sistem tersebut sedang dicuba sejak tahun lalu untuk jemaah haji dari Asia Tenggara dan China.

Katanya Muassasah Adilla tidak mengendalikan jemaah haji dari Indonesia kerana bilangannya besar mencecah lebih 200,000 orang dan mereka dikendalikan oleh sebuah agensi lain.

Sementara itu, jemaah haji dari Malaysia yang mula tiba di sini sejak Khamis lepas dilaporkan berada dalam keadaan teratur.

Mereka dapat melakukan dengan lancar ibadah di Masjid Nabawi dan menziarahi Makam Nabi Muhammad serta para sahabat serta tempat-tempat bersejarah dalam keadaan nyaman kerana cuaca agak dingin.

Mengikut jadual, bagi jemaah haji yang sudah bermastautin sembilan hari di sini, kumpulan pertama jemaah akan mula bergerak ke Tanah Suci Mekah malam esok secara berperingkat-peringkat.

Di Mekah, mereka akan melakukan ibadat umrah terlebih dahulu sebelum menunaikan haji awal Disember akan datang.