Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, November 10, 2008

Teka-Teki Untuk Hari Ini - malaysiakini

Reactions: 
Datuk Seri Najib Tun Razak berkata pengumuman liberalisasi seterusnya sektor perkhidmatan untuk menarik pelaburan langsung asing (FDI) akan dilakukan.

Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan berkata bidang seperti logistik dan sesetengah perkhidmatan profesional akan dimasukkan ke dalam pelan liberalisasi itu.

"Langkah itu tidak termasuk perbankan tetapi sektor lain seperti logistik dan sesetengah sektor dalam perkhidmatan profesional. Pengumumannya akan dilakukan," katanya.

"Dengan (pelaksanaan) langkah liberalisasi ini, kita jangka dapat meningkatkan lagi pelaburan dari luar negara (FDI) dalam sektor dan sub-sektor tertentu," katanya selepas mesyuarat Majlis Ekonomi ke-tiga di sini, Isnin.

Mesyuarat itu dipengerusikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Apa maknanya "pengumuman liberalisasi seterusnya sektor perkhidmatan"?

Apa maknanya "logistik dan sesetengah perkhidmatan profesional"?.

Siapa yang akan dapat contract baru?

Kenapa aku boldkan yang ni : dipengerusikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi???

Ada sape-sape yang boleh jawab???

Anwar says Najib will be a dictator

Reactions: 

KUALA LUMPUR, Nov 10 — Opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim has predicted a dictatorial regime under Prime Minister-designate Datuk Seri Najib Razak.



"If he comes into the picture, everything will be clamped down," he said to reporters in Parliament when told that the Finance Minister plans to roll out the RM7 billion stimulus package which Najib announced in Dewan Rakyat last Tuesday.



"It has not been approved by Parliament. It has not even been tabled," the Permatang Pauh MP said of the stimulus plan.



"The public is not even aware this is a problem as conveniently most mainstream newspapers have covered this up just to protect him.



"This is what we mean by arrogance of power, they control everything, dictate terms and monopolise the news and they can get away literally with murder," he said.



"This means you can anticipate the type of administration under Najib," Anwar said, referring to the transition plan whereby Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi will hand over the reins to Najib after the March Umno polls.



Anwar's statement also reflected the opposition's insistence that Najib's speech last Tuesday, in which the stimulus package was announced, cannot be considered an approved policy.



"In the issue of tabling this revised budget, the fact is that it was not done according to procedures.



"If he says it will be disbursed in January, how do you disburse funds that have not been approved by Parliament?



"So I do not know from where, maybe from his savings," Anwar quipped.



Najib, who is also Deputy Prime Minister, said earlier today that he expects the first projects under the stimulus package to "start to move on the ground" by the first quarter of 2009.



On Wednesday, Dewan Rakyat Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia had ruled that Najib's proposals were not part of the Budget to be debated at the committee stage.



However, Deputy Finance Minister Datuk Ahmad Husni Hanadzlah had insisted in Parliament that the monies allocated in the stimulus plan only required an administrative order from the ministry and were not considered an amendment to the Budget Bill.



"If you ask me what would I do in that position, last week after being told, I will just table it — what is the problem?" Anwar concluded.



-TMI

Pengusaha Stesen Minyak Diberi Surat Tunjuk Sebab

Reactions: 
20 pengusaha stesen minyak di seluruh negara diberikan surat tunjuk sebab baru-baru ini berikutan gangguan bekalan minyak, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Shahrir Abdul Samad.

Beliau berkata terdapat pengusaha stesen minyak yang memberikan alasan seperti berlakunya kekurangan bekalan, kelewatan bekalan minyak selain tidak membuat tempahan bekalan minyak yang baru.

"Mereka (pengusaha stesen minyak) sebagai peniaga barangan kawalan tidak boleh mengabaikan dari segi bekalan (minyak) dan mereka kena tentukan bekalan mencukupi setiap masa," katanya kepada pemberita selepas merasmikan kempen penurunan harga oleh Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia (PRESMA) dan Persatuan Pengusaha Restoran India Malaysia (PRIMAS) di Bangsar, Isnin.

Katanya pengusaha stesen minyak boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Kawalan Bekalan dan didenda sehingga RM100,000 sekiranya didapati bersalah.

Shahrir berkata kerajaan sedang memantau perkembangan harga minyak di pasaran global dengan teliti sebelum mempertimbangkan untuk menurunkan harga minyak atau sebaliknya.

"Tunggulah... Sekarang ini masih di peringkat perundingan. Kita kena terima hakikat bahawa minyak mentah dunia sekarang berada di bawah paras AS$70 setong. Jadi kita kena ada keyakinan minyak akan terus turun," katanya.

Shahrir turut mengulangi kenyataannya semalam bahawa kemungkinan harga minyak akan diturunkan buat kali kelima pada pertengahan bulan ini sekiranya harga minyak dunia terus mencatatkan penurunan.

Operasi Haji Malaysia Terus Berjalan Lancar

Reactions: 
Separuh daripada kira-kira 26,000 jemaah haji Malaysia yang dijadualkan mengerjakan ibadat haji musim ini sudah tiba di Arab Saudi untuk menunaikan rukun Islam yang kelima itu.

Pengarah Operasi Media Tabung Haji Abdul Rashid Hussein berkata 3,000 jemaah sudah memasuki Kota Suci Mekah setakat hari Isnin, manakala yang lain masih berada di sini, dan mereka akan menyusuli rakan mereka secara berperingkat-peringkat.

Penerbangan haji terakhir ke sini ialah Sabtu ini yang akan berlepas dari Lapangan Terbang Kuala Lumpur (KLIA) Jumaat ini.

Selepas tarikh itu, semua penerbangan haji Malaysia dijadual mendarat di Jeddah dan bakal haji terus dibawa ke Mekah , katanya yang juga Pengurus Besar Hal Ehwal Awam dan Komunikasi Korporat Kumpulan Tabung Haji Malaysia.

"Operasi haji berjalan lancar setakat ini. Semua bakal haji berada dalam keadaan baik dan sihat untuk menjalankan ibadah.

Tabung Haji akan menutup sepenuhnya operasi di sini (Madinah) pada 5 Zulhijjah (3 Dis) dan menumpukan operasi di Mekah pula," katanya kepada wartawan Malaysia yang berada di sini untuk membuat liputan haji.

Mereka bertugas sebagai anggota Pasukan Media Tabung Haji, terdiri daripada wakil dari RTM, Media Prima, dan Bernama bagi membuat liputan mengenai operasi haji di sini dan Mekah sehingga pertengahan Disember akan datang.

Laporan haji RTM boleh diikuti di siaran Berita RTM 1, dan saluran RTM Klasik Nasional pukul 6.30 pagi, 2.30 petang dan 8.45 malam.

Laporan Media Prima boleh diikuti menerusi Berita 1.30 tengah hari dan Buletin Utama TV3 dan Berita TV9.

Laporan Bernama boleh diikuti menerusi saluran berita online Bernama.com dan akhbar-akhbar Malaysia.

Abdul Rashid berkata, operasi pasukan media di sini berakhir hari ini dan pasukan itu akan berangkat ke Mekah malam ini untuk memberi tumpuan liputan di sana.

"Liputan dijangka lebih rancak di Mekah di mana banyak aktiviti operasi haji dan ibadah haji akan berlangsung," katanya.

Pembelaan Diri Dua Komando Polis Ditunda Ke 15 Januari

Reactions: 
SHAH ALAM, 10 Nov (Bernama) -- Dua komando polis, Cif Insp Azilah Hadri dan Koperal Sirul Azhar Umar, perlu menunggu sehingga 15 Jan tahun depan untuk membela diri di Mahkamah Tinggi di sini terhadap pertuduhan membunuh wanita Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

Ini kerana peguam bela masing-masing, Datuk Hazman Ahmad dan Kamarul Hisham Kamaruddin, tidak dapat menghubungi dan menemu bual saksi yang mereka rancang untuk dipanggil memberikan keterangan.

Hakim Datuk Mohd Zaki Md Yasin membenarkan permohonan mereka dan memberi tempoh dua bulan untuk mereka membuat persediaan kes.

"Saya hendak kes ini dibicarakan berterusan bermula 15 Januari sehingga selesai," katanya.

Azilah, 32, dan Sirul Azhar, 36, kedua-duanya anggota Unit Tindakan Khas(UTK), dijadual membela diri hari ini terhadap pertuduhan membunuh Altantuya, 28, di Mukim Bukit Raja antara 10 malam, 19 Okt 2006 dan 1 pagi keesokkan harinya.

Penganalisis politik Abdul Razak Abdullah Baginda, 48, yang dituduh bersubahat dengan mereka di Wilayah Persekutuan antara 9.54 pagi, 18 Okc 2006 dan 9.45 malam keesokkan harinya, dibebaskan dan dilepaskan daripada pertuduhan itu pada 31 Okt tanpa dipanggil membela diri.

Dalam permohonannya hari ini, Hazman berkata beliau tidak dapat memutuskan untuk memanggil siapa untuk memberikan keterangan kerana beliau tidak dapat menemu bual mereka kerana sesetengah daripada mereka tidak berada di Kuala Lumpur.

Katanya beliau juga memohon diberikan masa untuk menyelesaikan semua kes yang dikendalikannya dari 2003 hingga 2006 yang masih menunggu perbicaraan, yang telah ditangguhkan untuk memberi laluan kepada perbicaraan kes Altantuya, kerana hakim yang mendengar kes berkenaan semakin hilang sabar dan tidak membenarkan penangguhan.

"Pendakwaan telah mengambil satu tahun setengah untuk pendakwaan kes ini. Kami juga perlu diberikan ruang dan masa untuk menyediakan pembelaan," katanya. Kamarul Hisham juga memohon diberikan lebih banyak masa untuk menghubungi Raja Petra Raja Kamaruddin dan penyiasat persendirian P. Balasubramaniam yang beliau bercadang untuk panggil sebagai saksi.

"Saya telah menulis surat kepada peguam belanya pada 21 Okt, tetapi tiada jawapan daripada peguam yang mewakili Raja Petra. Kami juga telah menghantar pesanan kepada peguamnya dan firma guaman mereka, kami masih belum menerima jawapan," katanya.

Raja Petra, yang baru-baru ini dibebaskan daripada tahanan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), telah membuat akuan bersumpah mengaitkan seorang ahli politik kanan dan isterinya dengan pembunuhan itu.

Balasubramaniam juga membuat akuan bersumpah serupa tetapi menarik balik akuan itu tiga hari kemudian dalam satu lagi akuan bersumpah.

Kamarul Hisham berkata beliau dimaklumkan oleh pihak pendakwaan yang pegawai penyiasat Tonny Anak Lunggan tidak dapat mengesan lokasi di mana Balasubramaniam berada dan perkara itu disahkan oleh Timbalan Pendakwa Raya Tun Abdul Majid Tun Hamzah.

Tun Majid, sementara itu berkata beliau tiada bantahan dengan penangguhan itu tetapi memaklumkan kepada mahkamah yang beliau akan mengemukakan bantahan mengikut 136 Akta Keterangan berhubung dengan hasrat pihak pembelaan untuk memanggil semula beberapa saksi pendakwaan termasuk Balasubramaniam.

Di luar mahkamah, Hazman memberitahu wakil media yang beliau merancang untuk memanggil sembilan saksi termasuk seorang pakar telekomunikasi dan teman wanita Azilah.

Kamarul Hisham, ketika ditanya mengenai kerelevanan akuan bersumpah Raja Petra itu, berkata beliau tidak mahu membuat sebarang spekulasi buat masa ini.

"Kita perlu tunggu kerana akuan bersumpah Raja Petra jelas membayangkan yang beliau mempunyai sumber dan sehingga dan kecuali saya telah menemu bualnya, saya tidak tahu siapakan sumber itu, dan sama ada beliau bersedia mendedahkan mereka."

Katanya beliau juga perlu mengesahkan sama ada Raja Petra bersedia untuk ditemu bual, jika tidak beliau perlu mencari jalan untuk sapina penulis blog itu.

DAP duo allege rough handling by police

Reactions: 
Opposition representatives Tony Pua and Lau Weng San have claimed that Selangor police were rough with them when dispersing participants of a
MCPX
candlelight vigil
in Petaling Jaya last night.

Also refuting comments by Selangor police chief Khalid Abu Bakar, they told a press conference in the Parliament lobby today that the cops had started moving in while participants were in the midst of singing the national anthem.

tony puah lau weng san parliament bersih police brutality pc 101108 04Among those present at the press conference were DAP stalwart Lim Kit Siang and secretary-general Lim Guan Eng.

Pua, the Petaling Jaya Utara MP, said a commotion erupted when the police began ordering participants to disperse while they were singing national anthem.

“Prior to that, I had told them (the police) that we would disperse peacefully afterwards. But halfway through the national anthem, they were already coming towards us,” he said.

tony puah lau weng san parliament bersih police brutality pc 101108 05He denied that the police had given numerous warnings prior to the dispersal and the arrests.

Pua said Selangor exco member Ronnie Liu had earlier informed the police that participants would cooperate fully.

“As I was looking for (Liu), the CPO shouted at me, asking aggressively what I was doing there.

"But before I could explain myself, he called for other police officers to arrest me and they started to push me,” alleged Pua.

“So, I shouted at them (the police, saying) they should not push me because I would walk. That’s when my shirt was torn, and I was pushed to the (police) truck.”

Pua further alleged that the police had kicked him in the stomach and on the leg, saying this was “uncalled for”.

bersih 1st year anniversary pj vigil arrest 111108 police charge at crowd 2He condemned the arrest of Malaysiakini videographer Syukri Mohamad who “should not have been arrested for performing his duties”.

Liu was arrested at the Petaling Jaya district police headquarters where he had gone to assist the 23 people who were arrested.

All except one were released at 7am today on police bail.

'Punched In The Face'

Lau, the Kampung Tunku assemblyperson, also narrated his side of the story.

bersih 1st year anniversary pj vigil arrest 111108 crowd at amcorp mallHe claimed that he had been punched twice in the face while was assessing the situation in his capacity as an elected representative.

“When I got there I was told that several people were being arrested. As I was approaching the crowd, one police officer shouted at me 'Keluar! Keluar!' (Get out!, Get out!),” said Lau.

“I told him repeatedly that I’m a YB (Yang Berhormat), but he ignored me and started pushing me away. I asked him to speak politely and that is when the officer got emotional.

“He lost his patience and started dragging me to a police truck. He also punched me twice in the face even though I told him that I would go voluntarily.”

tony puah lau weng san parliament bersih police brutality pc 101108 02Lau showed journalists scratches and bruises on his right cheek and upper lip.

Expressing disappointment, he also said the police had failed to tell him why he was being taken into custody.

“He did not even show his identification card and refused to give his name but I can definitely recognise his face,” said Lau.

He added that he had lodged a police report at 4.29am and that he may consider legal action.

Mahkamah Benarkan Raja Petra Tarik Balik Permohonan Habeas Corpus

Reactions: 
Mahkamah Tinggi hari ini membenarkan permohonan penulis blog Raja Petra Raja Kamaruddin, yang dibebaskan daripada tahanan mengikut Akta Keeselamatan Dalam Negeri (ISA) pada Jumaat lepas, untuk menarik balik permohonan habeas corpus beliau yang dikemukakan pada 16 Sept bagi dibebaskan daripada tahanan ISA.

Hakim Suraya Othman membenarkan permohonan itu selepas peguam yang mewakili Raja Petra, Malek Imtiaz Sarwar membuat permohonan secara lisan kepada mahkamah hari ini.

"Anak guam saya mengarahkan saya untuk menarik balik (permohonan) berikutan keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam membebaskannya daripada tahanan ISA selama dua tahun," kata Malek Imtiaz kepada mahkamah.

Suraya berkata oleh kerana perkara itu telah menjadi perkara akademik, mahkamah membenarkan permohonan itu dan terserah kepada Raja Petra, jikalau beliau mahu, mengambil tindakan sivil berhubung penahanannya.

Terdahulu, Peguam Kanan Persekutuan Najib Zakaria berkata Kementerian Dalam Negeri dan Pusat Tahanan Kamunting tidak membantah permohonan Raja Petra.

Raja Petra memfailkan permohonan habeas corpus pada 16 Sept atas alasan penahanannya tidak mengikut undang-undang dan tindakan Menteri Dalam Negeri itu melanggar Perlembagaan Persekutuan.

Polis Malaysia Lagi - malaysiakini

Reactions: 
Seorang penyelenggara setor yang bakal mengakhiri zaman bujangnya dua minggu lagi maut manakala empat rakannya parah dalam kemalangan membabitkan dua kereta dan empat motosikal di Jalan Loke Yew menghala ke Cheras di sini awal pagi ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 3 pagi itu, sebuah kereta Proton Saga yang dipandu oleh seorang anggota polis berpangkat lans koperal tiba-tiba memasuki lorong bertentangan lalu merempuh empat motosikal.

Beberapa saksi yang melihat kemalangan itu mendakwa Proton Saga yang dipandu di Jalan Loke Yew menghala ke pusat bandar itu tiba-tiba membuat pusingan 'U' di tempat yang tidak dibenarkan.

Pemandu kenderaan itu juga dikatakan melarikan diri sebaik sahaja menyedari mangsa iaitu pembonceng salah sebuah motosikal meninggal dunia di tempat kejadian.

Polis? apa nak hairan? polis sekarang bertanggungjawab ke? bersih ke polis sekarang dari jenayah? banyak ke yang dapat kita contohi daripada polis?

Setakat ni aku rasa 2% je yang dapat kita contohi... bab mana tu?

Bab "Uniform" je... kemas... tu je la...

Bukan tak pernah dengar polis menge"pow" pemandu... bukan tak pernah dengan polis menge"pow" PATI... bukan tak perbah dengar polis merogol dalam balai... bukan tak pernah dengar polis mengedar dadah... bukan tak pernah dengar polis skandal dengan bini orang... macam-macam dah kita dengar tentang "polis"...

Banyak sangat "kes terpencil"... mungkin sikit bilangannya, tapi "polis"... polis tu apa? polis kan "penguatkuasa undang-undang"... kalau dah penguasa sendiri banyak masalah... rakyat nak harap apa???

Boleh ke kita nak contohi institusi ni?

UMNO Dan Wang Berpisah Tiada.

Reactions: 
Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengingatkan bahawa tidak ada tempat dalam UMNO bagi pemimpin parti itu yang terlibat dalam gejala politik wang.

Tegasnya, UMNO memerlukan pemimpin yang memiliki kredibiliti dan bersih daripada amalan politik wang untuk meneruskan perjuangan parti ke peringkat tertinggi.

Kata-kata yang sama dengan Pi Em terdahulu... tindakan jugak sama macam UMNO yang dahulu.

Abad ini, siapa yang tak kenal UMNO? abad ini siapa yang tak tahu satu-satunya "Universiti Cepat Kaya" ialah UMNO? tanyalah sesiapa sahaja baik yang bergiat dalam politik secara aktif atau tidak aktif pasti tahu UMNO dan wang tak dapat dipisahkan.

Sebutlah satu nama pemimpin dalam UMNO yang tak pernah dikaitkan dengan wang.sebutlah satu mesyuarat mana-mana cawangan atau bahagian dalam UMNO yang tak melibatkan wang.sebutkan juga UMNO tanpa wang, pasti janggal bunyinya kan?

Tolak pemimpin yang terlibat dengan politik wang?sebutkan pula satu nama dalam senarai pencalonan Mac ini yang tak terlibat dengan wang.ada?

Kalau ada pasti itu bukan UMNO, tapi "hantu" yang menyamar sebagai ahli UMNO.

Tak percaya? tanyalah ahli UMNO sendiri.


Gambar Norman Dan Memey Berpeluk - malaysiakini

Reactions: 
Macam siyal kan...??? Sorry la beb... aku pun terkena gak tadi...

Zaid dapat surat tunjuk sebab dari Umno

Reactions: 

zaid ibrahimBekas menteri di jabatan perdana menteri, Datuk Zaid Ibrahim telah menerima surat tunjuk sebab dari Umno.



Menurutnya, surat tunjuk sebab itu berkaitan dengan surat terbukanya dan perjumpaannya dengan ahli-ahli Parlimen berhubung desakan memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).



Berita penuh menyusul

CPO: Dispersal not during national anthem

Reactions: 
Selangor police chief Khalid Abu Bakar has denied that the police moved in on participants at a candle-light vigil last night while they were singing the national anthem.

That is what they (participants) are claiming,” Khalid told reporters at the Petaling Jaya police district headquarters about midnight.

bersih 1st year anniversary pj vigil arrest 111108 khalid cpoWhen told that there was a video recording of the police action, Khalid replied: “I am denying it.”

He had been asked to comment on the arrest of 23 individuals, including a Malaysiakini videographer Syukri Mohamad and a Catholic priest, in front of the Petaling Jaya civic centre.

All, except one, were released at 7am today on police bail. They are required to report to the PJ district police station on Nov 24.

The vigil was nearing the end but riot police broke up the gathering while some 300 people were singing the national anthem with the intention of dispersing immediately after.

bersih 1st year anniversary pj vigil arrest 111108 ariff abdulFollowing this, crowd members, including many senior citizens and women, were chased from the venue. Some of them suffered injuries while running away.

Asked why Syukri had detained when he was on duty, Khalid said “He was part of the illegal organisation.”

Khalid explained that a group wearing ‘Bersih’ and ‘RPK’ t-shirts had allegedly gathered illegally opposite the Amcorp Mall shopping centre.

“After repeated warnings by the police, the group was still degil (stubborn) and walked to a different area until 9.45pm when they gathered in front of MBPJ (Petaling Jaya City Council).

ronnie liu“They were asked to disperse and the police arrested a few people. Among them was (Selangor exco member) Ronnie Liu (right) and two state elected reps,” he said.

The two state reps were Petaling Jaya MP Tony Pua and Kampung Tunku state assemblyperson Lau Weng San.

Khalid confirmed that Liu was arrested at the Petaling Jaya district police headquarters where he had gone to assist the detainees.

Fifth Consecutive Vigil

bersih 1st year anniversary pj vigil arrest 111108 amcorpAccording to Khalid, a group had been gathering at the field opposite Amcorp Mall for four consecutive weeks and have not heeded police demands to apply for a permit.

“We have given them enough warnings,” he said.

Asked if the group had posed a danger to the public, Khalid replied “That doesn’t matter. The law says that a permit must be obtained.”
Asked if this amounted to double standards, since no action had been taken against pro-government groups such as those protesting against the appointment of a non-Malay to head PKNS (Selangor government investment arm).

Khalid denied this, and reiterated that the group had failed to heed demands to obtain a police permit for four weeks.

Previous candle-light vigils had been held by small groups of activists, many of whom were individuals who had attended Sunday mass. These were symbolic protests against the Internal Security Act (ISA).

raja petrateresa kokSimilar vigils have been held nationwide, especially in Penang, since blogger Raja Petra Kamaruddin (left), Selangor state exco Teresa Kok (right) and journalist were detained under the ISA on Sept 12. Both have since been released.

Last night’s vigil saw the presence of Bersih activists, a pressure group for clean and fair elections, to commemorate the first anniversary of their mass rally on Nov 10 last year.