Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, November 11, 2008

Video Sajak Kematian

Reactions: 


Kementerian Pelajaran Siasat Penggunaan Video Klip 'Sajak Kematian' Di Sekolah

Reactions: 
Kementerian Pelajaran akan mengadakan siasatan berhubung penggunaan klip video 'Sajak Kematian' di sekolah-sekolah, seperti yang dilaporkan oleh media sebelum ini.

Menteri Pelajaran Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata beliau sama sekali tidak bersetuju dengan kaedah penggunaan klip video 'Sajak Kematian' di sekolah memandangkan ia tidak sesuai dengan tahap umur pelajar yang masih terlalu muda.

"Saya sungguh tidak bersetuju kerana kita hendak mendidik mesti secara berhemah dan pendekatan yang menakut-nakutkan lebih-lebih lagi terhadap anak-anak yang usianya cukup muda, saya rasa ia tidak akan membawa manfaat," katanya kepada pemberita ketika diminta mengulas mengenai isu itu selepas merasmikan Program Pertukaran Pelajar ASEAN (ASEP) 2008 di Sekolah Sultan Alam Shah di sini hari ini.

Laporan media sebelum ini memaparkan penggunaan klip video 'Sajak Kematian' di sekolah, yang antara lain memaparkan babak seksaan kubur selepas jenazah dikebumikan.

Penggunaan klip video ini menimbulkan bantahan daripada sebilangan ibu bapa kerana dikhuatiri akan menjejaskan akidah apabila klip video itu turut memaparkan gambaran yang berlaku di alam ghaib.

Dalam perkembangan lain, Hishammuddin berkata kadar yuran pada penggal persekolahan tahun depan dijamin tidak akan menimbulkan sebarang masalah, sebagaimana yang berlaku pada penggal persekolahan lalu.

Sebuah jawatankuasa khas yang dipengerusikan oleh beliau sendiri akan meneliti semua perkara berkaitan penggal persekolahan baru tahun depan termasuk isu yuran, jadual waktu dan perkara berkaitan yang diumumkan kelak.

"Saya yakin tidak akan timbul masalah dan yuran tambahan, ia bukan suatu yang wajib sebaliknya ada kaitan dengan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG).

"Sebelum ini yang timbul adalah berpunca daripada salah tanggapan dan kita sudah berbincang dan menyelesaikan masalah tersebut," katanya.

'Where's the Eurocopter report?' PAC chief flayed

Reactions: 
The temperature in the Dewan Rakyat rose a couple of notches when DAP leader Lim Kit Siang trained his guns on Public Accounts Committee (PAC) chief Azmi Khalid.

Apart from calling for his resignation, Lim also challenged Azmi to explain the PAC's findings on the controversial Eurocopter deal outside the House.

lim kit siang 02Earlier, Lim had asked when the PAC would furnish its report on the RM1.6 billion deal to Parliament in order for the matter to be debated.

According to the Ipoh Timur MP, Deputy Prime Minister and Finance Minister Najib Abdul Razak announced in his winding-up speech on Nov 4 that a report would be tabled immediately.

He then proceeded to flay the PAC chairperson over the matter.

"Azmi made a statement (to release the report). This is a big cronyism and corruption problem (which must be addressed) in order to save our economy and the PAC chairman cannot even answer this because he would run away.

"He should resign as PAC chairman. Where is the Eurocopter report? Irresponsible and unaccountable as chairman. You do not even deserve to be chairman," he thundered, paving the way for a shouting match between Barisan Nasional and opposition parliamentarians.

azmi khalid 02Azmi (BN-Padang Besar) retaliated and described Lim as "ignorant" in matters of economy management.

Deputy Speaker Wan Junaidi Tuanku Jaafar was forced to intervene and decided to end the matter as it was nearing lunch break.

However, Lim refused to back down and challenged Azmi to meet him outside the House to explain the issue.

On Nov 3, Azmi revealed that PAC did not find any procedural abuse in the Eurocopter tender process.

However, the powerful committee was concerned that there was no physical examination on the 12 Eurocopter helicopters which the government wanted to purchase.

Report Being Prepared

Met by reporters later, Lim said Azmi should have not stood up to defend himself because the report had not been tabled.

He said the report should be tabled in the next few days as the "result was already announced by the Finance Ministry on Nov 4".

"Now it is already coming to a week. There should be a debate on the report once it is tabled and the PAC chairman should use his influence to ask for an agreement from the ministry to request a debate.

helicopter military eurocopter cougor ec 725 troop transporter"And that is the time he can defend and stand up on his conduct and not stand up in this irregular and improper way. I hope he will speed up the report in the next few days," he added.

Lim also pointed out that every PAC member would have the right to have a say in the report as it should be signed by each member and not by the chairman alone.

"The chairman should not unilaterally and arbitrarily claim the PAC findings without the endorsement by the members," he said.

Azmi, who accepted the challenge to explain the matter outside the House, said: "I have instructed (the committee) to speed up the preparation of the report and it has been promised that it will be ready in the next few days."

The report, he added, would be prepared in verbatim format and a summary of the findings would also be included and tabled in Parliament.

"I am not here to debate with YB Ipoh Timur but whatever it is, we'll just wait for the report to be released. And YB could bring anything up regarding the issue after it is released, not before," he said with Lim standing beside him.

Responding, Lim said it was not right to 'jump the gun' on the matter.

"We should have waited for the report to be tabled first instead of just jumping the gun. However, we hope the PAC chairman will use his influence to speed up the report to be tabled in the Parliament," he added.

Perak Keluar Garis Panduan Untuk Kurangkan Perbelanjaan Awam Oleh Jabatan

Reactions: 
IPOH, 11 Nov (Bernama) -- Kerajaan Perak mengeluarkan Pekeliling Kewangan Negeri iaitu garis panduan bagi perbelanjaan secara berhemah dan langkah mengurangkan perbelanjaan awam yang perlu dipatuhi oleh setiap jabatan berkenaan.

Menteri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata antara kandungan pekeliling itu ialah kawalan elaun lebih masa bagi kakitangan kerajaan negeri, penjimatan ulitili seperti arahan menutup lampu ketika rehat, waktu pemasangan pendingin hawa dan penggunaan bekalan pejabat seperti kertas dan pembelian surat khabar.

"Cadangan pengubah suaian pejabat atau penyewaan bangunan pejabat baru dan lawatan sambil belajar atau lawatan keluar negara yang berkaitan dengan pelaksanaan sesuatu kontrak dan projek perlu mendapat kelulusan pegawai kewangan negeri," katanya ketika menjawab soalan S.Kesavan (PKR-Hutan Melintang) pada sesi soal jawab di persidangan Dewan Undangan Negeri di sini hari ini.

Tanpa menyebut tarikh pekeliling itu dikeluarkan, beliau berharap ia dapat membantu jabatan melaksanakan langkah perbelanjaan berhemah dan berjimat cermat.

Jumlah penjimatan yang dapat dikurangkan adalah perbelanjaan sambutan kemerdekaan iaitu RM1.1 juta pada tahun ini berbanding perbelanjaan RM2.6 juta pada tahun lepas semasa Perak di bawah kerajaan Barisan Nasional, katanya.

Datuk Seri Tajol Rosli Ghazali (BN-Pengkalan Hulu) yang bangun untuk mencelah berkata perbelanjaan RM2.6 juta pada tahun 2007 itu adalah kerana terdapat sambutan kemerdekaan yang dibuat di peringkat daerah.

Sementara itu, ketika menjawab soalan Datuk Ramly Zahari (BN-Manong) mengenai kelulusan terhadap projek kerajaan pusat, Mohammad Nizar berkata kerajaan negeri memberi pertimbangan yang baik terhadap permohonan kerajaan pusat yang dibuat menerusi Jabatan Persekutuan melalui persuruhjaya Tanah Persekutuan khususnya dalam Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).

"Boleh dikatakan semua 13 permohonan yang dipohon oleh kementerian persekutuan mulai Mac hingga 13 Ogos lepas telah diluluskan kecuali satu di Hulu Perak...Saya tidak mahu huraikan 13 projek yang diluluskan itu tetapi semua yang diminta diluluskan (seperti) tapak sekolah, bomba, balai polis, institut Mardi dan sebagainya telah kita luluskan," katanya.

Ketika menjawab soalan Sum Cheok Leng (DAP-Bercham) beliau berkata jumlah peruntukan yang diperolehi daripada kerajaan pusat di bawah RMK-9 sehingga September lepas ialah RM1.96 bilion.

"Jumlah projek adalah 1,626 projek. Jumlah perbelanjaan dalam tempoh yang sama adalah sebanyak RM983.57 juta iaitu 50.15 peratus. Projek yang telah siap adalah sebanyak 286 projek atau 17.6 peratus," katanya.

This is the best email for Life

Reactions: 
God created the donkey and said to him :

"You will be a donkey. You will work un-tiringly from sunrise to sunset carrying burdens on your back. You will eat grass, you will have no intelligence and you will live 50 years."

The donkey answered:
"I will be a donkey, but to live 50 years is much. Give me only 20 years"

God granted his wish.
________________________________________

God created the dog and said to him:

"You will guard the house of man. You will be his best Friend. You will eat the scraps that he gives you and you will live 30 years.You will be a dog. "

The dog answered:
"Sir, to live 30 years is too much,give me only 15 years.

" God granted his wish.
________________________________________

God created the monkey and said to him :

"You will be a monkey. You will swing from branch to branch doing tricks. You will be amusing and you will live 20 years. "

The monkey answered:
"To live 20 years is too much, give me only 10 years."

God granted his wish.
________________________________________

Finally God created man and said to him :

"You will be man, the only rational creature on the face of the earth. You will use your intelligence to become master over all the animals..You will dominate the world and you will live 20 years."

Man responded:
"Sir, I will be a man but to live only 20 years is very little, give me the 30 years that the donkey refused, the 15 years that the dog did not want and the 10 years the monkey refused.

" God granted man's wish
________________________________________

And since then, man lives 20 years as a man ,

marries and spends 30 years like a donkey, working and carrying all the burdens on his back.

Then when his children are grown, he lives 15 years like a dog taking care of the house and eating whatever is given to him,

so that when he is old, he can retire and live 10 years like a monkey, going from house to house and from one son or daughter to another doing tricks to amuse his grandchildren.

That's Life.

Is'nt it ???

Surat wasiat 3 pengebom Bali

Reactions: 
Click image to enlarge

Terserlah Ke"dayus"annya... kah kah kah kah kah...

Reactions: 
Datuk Seri Najib Razak menerima keputusan Wanita Umno mengekalkan pelan peralihan kuasa dalam pergerakan itu pada Jun tahun depan.

"Saya hormati. Saya tidak campur tangan. Saya hormati apa juga keputusan Wanita," kata timbalan presiden Umno.

"Jadi, Wanita sudah buat keputusan sedemikian. Saya menerimalah. Saya menghormati keputusan Wanita. Saya tidak hendak bergaduh dengan Wanita."

Lemah je bunyiknya kan?

Agaknya macam tu la jugak Bijan dengan Bik Mama... "saya hormati keputusan Bik Mama..."

Wakhakhakhakhakha...

Sape bakal Pi Em? Bik Mama Ke Bijan?

Bakal Pi Em takut dekat wanita UMNO???

Macam mana nak teraju pemuda kalau dengan wanita pun dah kecut Bijan oi???

Macam mana nak teraju veteran kalau dengan wanita pun dah kecut Bijan oi???

Bijan yang "dayus" ni nak jadik Pi Em?

Siapa bakal Pi Em???

Bijan kah?

Bik Mama kah???

Kah kah kah kah kah kah kah...!!!

Minister, police chief come under fire

Reactions: 
Home Minister Syed Hamid Albar has been urged to apologise for the manner in which the police handled a candlelight vigil in Petaling Jaya on Sunday night.

In a press statement, the organiser of the vigil Coalition for Clean and Fair Elections (Bersih) also called on Selangor police chief Khalid Abu Bakar to "take responsibility for his part in this fiasco to resign."

"We are deeply appalled by the unusual manner in which the police dispersed citizens in a peaceful gathering.

“Under 'more normal' circumstances, the police officer in charge would order the crowd to disperse within five minutes before taking any action," read the statement which was distributed during a press conference in Parliament today.

teresa kokSpeaking at the press conference, DAP MP Teresa Kok cited the case of a civilian who allegedly suffered injuries during the vigil held to commemorate the first anniversary of last November’s Bersih rally and to protest against the Internal Security Act.

"A 53-year-old woman named Dian Abdullah was attacked from behind by a few policemen, causing her to fall and injure the back of her head where she received stitches afterwards," claimed the parliamentarian, who also showed a photograph of the victim.

Vigil Will Continue

Another opposition MP, Dzulkefly Ahmad (PAS-Kuala Selangor) said the 'police violence' was unexpected and at the same time urged the home minister to resign.

"If they dispersed (the people) in such a violent act just to create fear among the public, it will never break our spirit to fight against this," he said.

bersih 1st year anniversary pj vigil arrest 111108 ariff abdulThe politicians also lashed out at the police chief for allowing 'violence' to be perpetrated against DAP leaders Tony Pua and Lau Weng San.

Blogger Haris Ibrahim, who was also present at the press conference, said the candlelight vigil has been taking place every Sunday for the past four weeks.

He vowed that it will continue until all ISA detainees are released and the draconian law is repealed.

"The Selangor state government should also take part in the gathering and they should protect those people who back their policy," he said.

'Police Chief Lied'

At a separate press conference held in the Parliament lobby this morning, DAP leader Lim Kit Siang took a swipe at the police chief for "lying to the public despite video evidence."

bersih 1st year anniversary pj vigil arrest 111108 amcorpYesterday, Khalid denied that the police dispersed the crowd when they were singing the national anthem even though a video recording showed otherwise.

"He is an outright liar, he was caught red-handed for lying because the police did disperse the crowd when they sang the national anthem and also without warnings," said Lim.

The veteran politician also said that Khalid should be held responsible for "violating the fundamental freedom of speech" in the country.

"For that, I am urging him to apologise to the public immediately for the lies," said Lim.

A total of 23 people were arrested during the vigil and 22 of them were freed the next morning. Another detainee is being held for further investigations into other cases.

Al Fatihah: Bekas ADUN Bandar Baharu meninggal dunia pagi tadi

Reactions: 
Bekas Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bandar Baharu, Datuk Abdul Majid Itam meninggal dunia pagi ini di Hospital Kulim, dekat sini, akibat angin ahmar.

Abdul Majid, 68, meninggal dunia kira-kira jam 10 pagi.

Menurut anak keduanya, Khairul Salleh, 40, bapanya dimasukkan ke hospital itu malam Ahad lalu setelah mengadu sesak nafas dan menurutnya bapanya menghidap angin ahmar sejak 10 tahun lalu.

Allahyarham meninggalkan dua isteri iaitu Rohani Shuib, 64, dan Siti Hayati Salleh, 46, dan 15 orang anak iaitu 13 lelaki dan dua perempuan berumur antara 42 hingga 10 tahun.

Allahyarham menjadi Adun selama dua penggal dari 1982 sehingga 1990.

Jenazah Allahyarham akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Masjid Al-Irsyad, Serdang, di sini petang ini.

Ustaz Hashim angkat sumpah ADUN Sanglang hari ini

Reactions: 

Pesuruhjaya Pas Perlis, Hashim Jasin hari ini mengangkat sumpah sebagai anggota dewan undangan negeri kawasan Sanglang.

Majlis angkat sumpah itu berlangsung di hadapan Speaker Dewan Undangan Negeri Perlis, Datuk Yazid Mat semasa sesi persidangan dewan undangan negeri di sini.

Pada pilihan raya umum 8 Mac lalu Hashim diisytihar tewas kepada calon Barisan Nasional (BN) Abdullah Hassan namun pada 16 September lalu Mahkamah Persekutuan mengisytiharkan bahawa kerusi itu dimenangi beliau.

Pada 18 Jun, Mahkamah Tinggi Kangar mengisytiharkan kerusi DUN kawasan Sanglang yang dimenangi oleh Abdullah sebagai kosong berikutan petisyen yang dikemukakan oleh Hashim pada 24 April lalu.

Sementara itu, anggota dewan undangan negeri kawasan Chuping, Mansor Jusoh hari ini dilantik sebagai Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri Perlis berkuatkuasa hari ini.

Nama Mansor dicadangkan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu dan disokong oleh anggota dewan undangan negeri kawasan Pauh, Datuk Seri Diraja Syed Razlan Jamalullail.

Oleh kerana tiada nama lain yang dicadangkan, Yazid mengisytiharkan Mansor sebagai timbalan speaker.

Perak digesa batalkan lesen GRO asing

Reactions: 
Polis menggesa kerajaan Perak dan pihak berkuasa tempatan (PBT) membatal lesen pengusaha pusat hiburan yang menggunakan wanita-wanita asing sebagai pegawai perhubungan pelanggan (GRO).

Ketua polis negeri Datuk Zulkefli Abdullah berkata, cadangan itu berikutan pihaknya banyak menerima sistem pesanan ringkas (SMS) daripada suri rumah yang mengadu suami mereka sering menghabiskan wang dan masa di luar dengan mengunjungi premis-premis hiburan.

"Kita tidak boleh mengabaikan aduan yang dibuat oleh suri suri rumah berkenaan kerana nanti dikatakan pihak polis tidak berbuat sesuatu tetapi saya berharap pihak PBT juga turut membantu menangani masalah ini," katanya selepas majlis perhimpunan bulanan ketua polis Perak hari ini.

Beliau berkata sepanjang tempoh Januari hingga September 2008 seramai 983 wanita warganegara asing telah ditahan dalam 305 serbuan kerana tidak memiliki dokumen pengenalan diri ketika bekerja di premis berkenaan.

"Kebanyakan wanita pekerja asing itu, berasal dari China, Indonesia dan Vietnam, tidak mempunyai dokumen pengenalan diri atau menggunakan visa melancong untuk bekerja di premis berkenaan yang merupakan satu kesalahan.

"Saya berharap kerajaan negeri atau PBT dapat membatalkan premis-premis terbabit yang dikesan sering mengambil pekerja asing tanpa sebarang dokumen bekerja di premis mereka kerana ia turut menggalakkan perbuatan maksiat," katanya.

Zulkefli juga meminta syarat lebih ketat diletakkan bagi permohonan lesen itu memandangkan ada bilik-bilik khas atau tempat persembunyian GRO terbabit ketika pihak polis menjalankan operasi di pusat-pusat hiburan berkenaan.

TP - aik??? tak kan warganegara asing je kot? GRO warganegara tempatan macam mana pulak??? nak simpan lagi ka? kerajaan Pakatan Rakyat Perak kena tegas dalam hal ni... hangpa jangan main-main..! kalau hangpa main-main, sama la hangpa dengan UMNO/BN dulu..!

Sedia kaji turun tarif elektrik

Reactions: 
Kerajaan bersedia mempertimbangkan cadangan untuk menurunkan tarif elektrik sekiranya harga pasaran arang batu jatuh di bawah paras AS$75 (RM264.75) setan untuk satu jangka masa yang panjang.

Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Datuk Shaziman Abu Mansor berkata, setakat ini, kerajaan tidak akan membuat kajian semula ke atas tarif elektrik memandangkan harga pasaran bahan mentah itu masih berada di paras antara AS$100 (RM353) hingga AS$120 (RM423.60) setan.

Menurutnya, tarif elektrik pada masa ini sebenarnya diambil kira berdasarkan harga pasaran arang batu sebanyak AS$75 (RM264.75) setan.

‘‘Namun hakikatnya harga bahan mentah itu lebih tinggi daripada AS$75 dan ini sebenarnya mengakibatkan TNB mengalami kerugian.

‘‘Kami akan mengkaji semula dan menurunkan tarif elektrik sekiranya ia berada di bawah paras AS$75 selama tiga bulan berturut-turut,’’ katanya selepas merasmikan Kempen Kesedaran Kecekapan Tenaga Kebangsaan di sini hari ini.

Shaziman turut menolak tanggapan sesetengah pihak bahawa kerajaan wajar menurunkan tarif elektrik ekoran penurunan harga minyak kerana sebelum ini kenaikan tarif dibuat ketika harga minyak meningkat.

‘‘Ini kerana penjanaan tenaga elektrik tidak melibatkan sumber minyak".

‘‘Sumber yang digunakan oleh TNB untuk menjana tenaga elektrik sebenarnya terdiri daripada gas (60 peratus), arang batu (30 peratus) dan sumber-sumber lain,’’ jelasnya.

*aku pening... ni "cubaan membelit" ke apa ni???

Witness: Offending article not in RPK's computers

Reactions: 
A police computer forensic testified today that he could not find the article ‘Let's send the Altantuya murderers to hell' in the central processing unit (CPU) and notebook that was seized from blogger Raja Petra Kamarudin's home.

Wa'ie Iskal Kria Abdullah, 38, from the computer forensic division of the Commercial Crime Department also told the Petaling Jaya Sessions Court that he could not find any history of the two equipments being used to access Malaysia Today website between April 11 and April 26 this year.

raja petra habeas corpus court case 111108 02Replying to questions from DPP Farhan Read, the witness said analysis done on the CPU and notebook revealed the notebook had administrator status to the Malaysia Today website.

Wa'ie Iskal said this showed that Raja Petra was administrator, a person who could gain full access to edit, delete and add anything to the website.

"I used the Solo 3 hardware and Encase software to retrieve data from the two machines seized," he said.

"At the times of testing, the Solo 3 and Encase are working fine."

The witness, who is the seventh produced by the prosecution, said the Solo 3 software was an equipment which would provide back-up to the original hard disk retrieved from the said items.

He was testifying at the trial of the Raja Petra, editor of the Malaysia Today website who is charged with sedition for allegedly writing the said article.

Deleted By User

Wa'ie Iskal said during his three day examination (May 2 to May 4, 2008) of the CPU and notebook, he could not find the said article as required by the investigating officer Mahfuz Abdul Majid

Farhan: What was the finding of your analysis by using Solo 3 and Encase?

Wa'ie Iskal: On examination of the CPU and notebook, I cannot find the said article ‘Let's send the Altantuya murderers to hell'. I also found no data to show that the two equipments were used to access the Malaysia Today website between April 11 and April 26.

Farhan: Why can't you find data on possible access to the Malaysia Today website?

Wa'ie Iskal: I think the data (Internet history) has been deleted by the user.

Farhan: Why do you say that?

Wa'ie Iskal: I found a software which can be used to delete the data showing access to any site. It must have been used or set by the user to delete all temporary files between this date.

Hearing before Judge Rozina Ayob continues.

Raja Petra, 58, was charged with publishing a seditious article titled ‘Let's send the Altantuya murderers to hell' in Malaysia Today on April 25.

The charge under Section 4(1)(c) of the Sedition Act 1948 carries a maximum fine of RM5,000 or three years in jail or both.

MIC veteran to take on Samy

Reactions: 
breaking news MIC veteran leader M Muthupalaniappan today announced that he would contest for the party presidency next March.

m muthupalianappan"I am receiving overwhelming support and good words from the Indian community regarding this," he told Malaysiakini.

The former MIC vice-president said he decided to contest after taking into consideration the interest of the party and the socio-economic condition of the Indian community in this country.

"I shall and will bring a change to MIC and to the socio-economic condition of the community," he added.

Muthupalaniappan was first elected to the MIC central working committee in 1979. The same year, he was appointed Negeri Sembilan MIC chief and party Youth head.

He was made senator in 1980, and two years later, won the Si Rusa state assembly seat and was appointed to the Negeri Sembilan state executive council.

He contested the party vice-presidency in 1987 and 1991 but lost both bids.

Muthupalaniappan eventually landed a veep seat in 1997 but failed to retain the post at the party's 2000 and 2006 elections.

Yesterday, the MIC politician announced his intention of contesting the top post held by his former ally S Samy Vellu for the past three decades.

Lebih 50 Pertubuhan Industri Halal Serta Ekspo Halal Dunia Di Abu Dhabi

Reactions: 
ABU DHABI, 11 Nov (Bernama) -- Lebih 50 pertubuhan yang terbabit dalam industri halal yang termasuk syarikat makanan utama dari seluruh dunia, kini menghadiri Ekspo Halal Dunia selama tiga hari yang bermula Selasa, di ibu negara Emiriah Arab Bersatu ini.

Pengarah Ekspo Halal Dunia Christine Weaver berkata Timur Tengah merupakan salah satu pasaran perdana produk halal dan pameran itu menyediakan satu platform perniagaan yang memenuhi keperluan pengeluar, pedagang dan pemimpin perniagaan halal global yang berhasrat mengembangkan perniagaan masing-masing di rantau ini.

"Keperluan acara ini diadakan adalah jelas apabila anda menimbangkan bahawa industri halal menawarkan perniagaan yang lumayan. Terdapat lebih 1.8 bilion pengguna di seluruh dunia dan anggaran nilai perniagaan AS$2.1 trilion," katanya.

Sambil mempamerkan makanan halal, acara itu yang diadakan di Pusat Pmeran Negara Abu Dhabi, turut memberi fokus ke atas produk gaya hidup halal, yang termasuk kewangan Islam dan fesyen yang mematuhi syariah, kosmetik dan produk penjagaan kesihatan.

Pameran itu yang diadakan serentak dengan Forum Halal Dunia, yang menghimpunkan pakar dari pelbagai industri untuk menangani isu utama dan menyediakan penyelesaian praktikal khusus bagi pertumbuhan dan pembangunan mampan yang merentasi banyak bidang industri ini yang pelbagai.

Forum itu akan turut menonjolkan sektor kewangan Islam bernilai berbilion dolar, yang disertakan oleh tiga seminar komprehensif mengenai perkhidmatan perbankan dan kewangan yang mematuhi syariah yang diberikan oleh bank Timur Tengah.

"Pelabur dan pelanggan yang berpotensi bagi produk dan perkhidmatan di dalam sektor kewangan Islam akan mendapati seminar ini sangat berguna. Sektor perkhidmatan kewangan yang mematuhi syariah itu bernilai antara AS$200 bilion dan AS$500 bilion setahun dan merupakan kepentingan yang kian berkembang bagi pasaran kewangan dunia," kata Weaver.

Usul Kit Siang gesa Kabinet tidak rayu pembebasan Raja Petra ditolak Parlimen

Reactions: 

KUALA LUMPUR: Usul tergempar yang difailkan Penasihat DAP, Lim Kit Siang semalam bagi menggesa Kabinet tidak meneruskan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Shah Alam membebaskan editor laman web Malaysia Today, Raja Petra Kamaruddin ditolak Dewan Rakyat hari ini.



Keputusan itu ditolak Yang Dipertuan Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia melalui dalam kamar.



Menurut Lim, alasan yang diberikan oleh Speaker ialah terdapat usul lain yang difailkan mendahului usulnya.



"Terdapat usul lain yang difailkan sebelum usul saya, saya sendiri tidak tahu usul siapa yang diterima," katanya.



Ditanya sama ada usul yang diterima itu ialah usul Karpal Singh (DAP-Bukit Gelugor) kerana Pengerusi DAP itu turut memfailkan usul tergempar ke Dewan Rakyat Semalam, Lim tidak pasti dengan perkara tersebut.



"Saya tidak pasti usul siapakah itu, kita tunggu sehingga pukul 11.30 pagi nanti," katanya.



-mSTAR Online

"Obama akan dapat berjaya buat perubahan dengan pertolongan Allah" Pemimpin Islam USA

Reactions: 

CHICAGO: Louis Farrakhan, pemimpin kumpulan Nation of Islam, kelmarin menyifatkan bakal presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, sebagai pemimpin yang mempunyai wawasan luar biasa dan keupayaan mengatasi semua cabaran.



Menurut beliau, Obama akan dapat membuat perubahan positif hanya dengan pertolongan daripada 'Allah dan rakyat yang mempunyai perasaan muhibah'.



'Presiden yang dipilih, Obama, telah menaikkan semangat semua golongan yang tertekan, tertindas, ditolak dan dihina,' kata beliau dalam satu ucapan selama 90 minit kepada lebih 1,000 pengikut beliau di Masjid Maryam selatan bandar Chicago, kelmarin.



'Sekarang terpulang kepada kita semua untuk memanfaatkan tenaga baru yang beliau berikan kepada kita... dan menyalurkan tenaga itu untuk menjadikan kehidupan kita lebih baik,' tegas beliau.



Farrakhan menyifatkan pencalonan Obama telah mencetus 'semangat kesatuan' daripada semua rakyat, mirip keghairahan sewaktu mendiang Robert F. Kennedy bertanding merebut jawatan presiden pada 1968.



Menurutnya, beliau sengaja tidak membuat sebarang kenyataan mengenai sokongannya terhadap Obama sepanjang beberapa bulan lalu kerana bimbang kenyataan beliau akan menjejas peluang Obama menduduki Rumah Putih.



Farrakhan berkata Obama secara tidak adil telah dikaitkan dengan Paderi Jeremiah Wright, yang membuat kenyataan mengkritik pemerintah Amerika, dan Paderi Michael Pfleger, yang mempersenda pesaing Obama daripada Parti Demokrat, Senator Hillary Rodham Clinton.



'Selama sembilan bulan yang lalu saya sengaja tidak berkata apa- apa kerana kata-kata saya yang baik sering diputarbelitkan,' kata Farrakhan.



'Jadi, saya memutuskan lebih baik saya tidak bercakap apa-apa agar tidak terlibat dalam tengkarah berhubung kenyataan paderi-paderi itu.



'Hari ini saya berasa lebih bebas untuk menyatakan kata hati saya.'

Senarai Panjang Salah Laku YB Zulkifli Noordin

Reactions: 

Sebagaimana lazimnya, saya mulakan dengan memohon maaf kepada para sahabat yang merupakan peminat dan pengkagum YB Zulkifli yang kadangkala saya tulis sebagai Zulkipliarq. Niat saya ialah supaya pembaca tidak tertipu dan ditipu oleh pemimpin yang sebegitu, jika pun anda anggap dia sebagai pemimpin.



Perkara ini merupakan satu kejutan atau pun mungkin dianggap fitnah bagi orang luar atau mereka yang tidak mengenali Zul, akan tetapi adalah merupakan bahan sumpah seranah atau pengetahuan umum kepada yang terlibat seperti area officer, aktivis parti ataupun pegawai petugas pilihanraya. Yang cerodong, lurus bendul, fanatic, termakan budi atau ikut-ikutan sahaja yang tidak akan dapat menerima hakikat ini.



Jangan pula sewenang-wenang menuduh saya agen Umno atau pensabotaj parti. Saya sentiasa ikhlas dalam perjuangan rakyat. Ini bukan soal memburukkan parti cuma mendedahkan apa yang buruk tentang si polan itu yang telah mendatangkan banyak masalah kepada aktivis serta pegawai parti. Jika ia berjaya berubah kepada yang baik, Alhamdulillah. Tetapi, kita telah sedia maklum tentang niat jahatnya untuk berkampong dengan Najib! Bagaimana ya?!



Senarainya yang berjaya dikumpul setakat ini ialah:-

1. Melemparkan fitnah terhadap ‘otai’ dan aktivis parti kununnya mereka melarikan wang peruntukan pilihanraya serta bendera parti semasa berkempen dengan menghebahkan kepada jentera parti sehingga mewujudkan salah sangka dan curiga.

2. Sebaik sampai setelah memperolehi watikah perlantikan dengan wang RM2000.00 dari pusat, dia terus memberitahu yang wang tersebut habis dibelanjakan atas urusan pilihanraya. Bagaimana mungkin?

3. Bermulut celupar, tidak berakhlak dan kaki maki hamun walau atas perkara kecil sahaja.

4. Tidak telus dalam kisah wang derma pilihanraya yang dikutip secara langsung mahupun melalui internet. Tidak dibentangkan dalam mesyuarat pilihanraya. Melenting dan memaki hamun apabila isu itu disentuh.

5. Pecah amanah tentang rumah yang dipinjamkan semasa kempen pilihanraya dengan membuat pendua kunci tanpa keizinan tuan rumah serta tidak menjaga dengan baik.



6. Menipu dengan memberi pelbagai alasan palsu apabila tidak hadhir dalam program yang telah dirancang dan dipersetujui terlebih dahulu. Kononnya ke luar negara bersama DS anwar Ibrahim.



7. Tiada disiplin dalam kempen pilihan raya sehingga menyusahkan petugas parti yang mengatur program.



8. Menipu wakil calon dengan imbuhan elaun apabila dilantik sebagai pembantu kemudiannya. Hanya membayar RM1000, itu pun setelah puas merayu dengan sms seperti meminta sedekah. Itu pun tidak berbaloi dengan perbelanjaan sendiri semasa menjalankan tugas.



9. Menipu tentang hakikat yang ia tidak pun menyerahkan penyata kewangan semasa terlibat dalam pilihanraya umum terdahulu.



10. Menipu tentang bantuan kutipan infaq untuk pembiayaan pelajar yang menyambung pelajaran. Ia tidak telus dan tidak amanah dengan wang ringgit.



11. Menipu dalam blog, kununnya dia sanggup berkorban dengan meletakkan jawatan MP bagi membolehkan DS Anwar bertanding di Parlimen Kulim Bandar Baru. Sebaliknya ia enggan melepaskan jawatan itu tetapi memberi pelbagai alasan yang muluk-muluk.



12. Menipu yang ia tetap bersama Pakatan Rakyat dan tidak akan menyertai Umno sedangkan sudah tersebar adanya surat akuan yang mengikatnya untuk berbuat demikian. Malah ianya sudah pun disahkan pemimpin Umno setempat yang telah pergi berjumpa Najib. Begitu juga dengan perbincangannya dengan YB Zahid Hamidi semasa mengerjakan umrah.



13. Menipu rakyat Malaysia terutamanya orang Islam betapa ia pejuang Islam dan bangsa sedangkan apa yang diperjuangkan ialah untuk perut dan poket.



14. Menipu pembantunya dahulu dengan mengatakan yang ia menjadi mangsa permainan politik DS Anwar Ibrahim. Sedangkan sebaliknya terjadi apabila ia memadu hubungan intim dengan Najib. Dah berjumpa 5 kali beb!



15. Menipu pasukan peguam pembela kes nya tentang diskaun tambang mengerjakan umrah Ramadhan lalu supaya menggunakan perkhidmatan agensi pelancongan sahabatnya. Sebaliknya mereka terpaksa membayar penuh juga.



16. Menipu dalam janjinya membayar semula perbelanjaan keraian majlis yang dibuat Abang Mi Relau (RM200) dan Abang Mail Matang Kerat Telunjuk (RM600). Si Cabuk itu dikatakan angkat kaki terus tanpa menghulurkan bayaran belanja kenduri yang dibuat setelah makanan disebat.



17. Menipu tentang janji akan menyumbangkan RM1000.00 dalam majlis sambutan Aidilfitri di Dewan Dato’ Fadzil Nor Serdang baru-baru ini, malah beliau tidak pun hadir berjumpa rakyat.



18. Menipu tentang kesanggupan membayar perbelanjaan para peguam dalam pembelaan kesnya, sebaliknya setiap seorang dibayar Rm1000.00 sahaja.



19. Menjual temberang melalui pembantu peribadinya, kununnya Zul akan memberi bantuan kepada mangsa banjir di Kampong Sungai Kecil Ulu. Walhalnya dia hanya pergi membaca khutbah yakni kaedah mudah untuk mencari populariti tanpa perlu mengeluarkan wang.



20. Menipu pembaca dengan mencipta cerita kununnya dia membaca khutbah tidak di masjid Junjong kerana dia selalu sangat membaca di situ sedangkan hakikatnya, ia tidak dibenarkan atas sifat pembohongnya dalam janji untuk membantu 5 keluarga mangsa banjir.



21. Menipu kununnya dia sering turun memantau atau melawat kawasan sedangkan ia hanya melakukan secara ‘remot’ atau kawalan jauh dengan menggunakan khidmat pecacainya si Fadzil dan Rosjah.



22. Menerima banyak dana sama ada dari wang zakat, derma atau infaq tetapi tidak diketahui ke mana wang sumbangan itu mengalir selain pembinaan dua buah rumah orang miskin. Itu pun wang sumbangan dari Sheikh Arab yang diatur sahabatnya Fudzail kat Dubai.

Setakat ini, itu sahaja yang berjaya saya kumpul dari majlis bercerita serta perbincangan sesama sendiri yang senantiasa dijalankan demi memperkuatkan lagi perjuangan untuk rakyat.



Sekian. Wassalam.



sumber - M@RHAEN

The long nose of the law

Reactions: 
If you haven’t as yet seen the video of the violent end to the unplanned, impromptu vigil at the Dewan Sivik, PJ, wrought by the police last night, here it is .

Malaysiakini reports that Selangor CPO Khalid Abu Bakar denied that police moved in on the vigilers whilst they were in the midst of singing the Negaraku.


He suggested that the vigilers had made this up.


When told that there was video evidence to back what the vigilers had alleged, his response was simply “I am denying it.”


That’s not all.


Referring to the vigil at the Dewan Sivik, Khalid says the vigilers were first asked to disperse whereafter, some were arrested.


I was there.


There was no order to disperse and no reasonable time given to the vigilers to do so.


And the baton wielding and shielded FRU charged into the vigilers whilst they were still singing the Negaraku.


The video bears this out.


There’s more long-nosing.


According to the Malaysiakini report, Khalid said that the vigilers who have been holding candlelight vigils the last four Sundays opposite the Amcorp Mall prior to yesterday’s, have not heeded police demands to apply for a permit.


“We have given them enough warnings,”
he said, and reiterated that the group had failed to heed demands to obtain a police permit for four weeks.

When did the police make these demands?

Read More [here].

5 Months And You're "Finished"..!

Reactions: 
DAP veteran Lim Kit Siang’s accused Umno of money laundering, which erupted the house - and ended with him stating that the end was nigh for Rembau MP Khairy Jamaluddin.

In his 2009 Budget related speech, Lim questioned why Sabah Chief Minister Musa Aman had failed to meet Hong Kong’s Independent Commission Against Corruption (ICAC) investigating team.

khairy jamaluddin nalakaruppan ezam md noor ceramah 230808 11He was interrupted by Khairy Jamaluddin (BN-Rembau) this time.

Lim did not yield to the Umno youth deputy chief and asked the younger man to cite the standing order for his interruption.

A shouting match ensued with the prime minister’s son-in-law calling Lim a ‘dinosaur’.

MPs from both sides joined in a shouting match.

Five Months

The deputy speaker Ronald Kiandee calmed things down and asked the first time MP not to refer to honorable members as a dinosaur.

Both Lim and Khairy got in each other’s way which led to Khairy saying, "On even such a petty matter, dinosaurs do what they do, they refused to sit down when standing orders are cited."

The deputy speaker seeking to regain control asked Khairy to retract his statement.

At this juncture Lim got up as told Kiandee that he did not want Khairy to retract.

"I do not want him to retract because in five months time, he will be finished," said Lim.

The Fact is.........abdullah ahmad badawiIn March - five months from now - Khairy’s father-in-law Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi’s will vacate his seat. The Rembau man could also be defeated in the Umno youth chief contest, rendering him position-less in the party.

What says you Khairy "Jack" Daniel's?

SUARA SUKJ: Bodek Jangan Tak Bodek...!!!

Reactions: 
Aku quot dari blog SUARA SUKJ, tajuk entri Pencalonan di Pekan: Najib tidak bijak berpolitik - Sepatutnya UMNO Bahagian Pekan mencalonkan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai Presiden UMNO.

Walaupun Datuk Najib telah menang tanpa bertanding jawatan Presiden UMNO, tetapi apa salahnya selaku Ketua UMNO Bahagian Pekan, beliau dan UMNO bahagian berkenaan mencalonkan Pak Lah sebagai Presiden UMNO. Ini sebagai tanda simbolik taat setianya kepada Pak Lah. Namun Datuk Najib tidak pandai menggunakan kesempatan ini.

Paham maknanya tu?

Kalau tak paham, hangpa tak leh jadik ahli UMNO...

Mari kita bedah siasat sikit entri ni dan kita cuba fahami pendirian blogger SUARA SUKJ.

Pertama - "Sepatutnya UMNO Bahagian Pekan mencalonkan Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai Presiden UMNO". maksudnya - sepatutnya UMNO Bahagian Pekan kena jadik "bangang" dengan mencalonkan orang yang dah nak letak jawatan sebagai Presiden UMNO.

Dengan erti kata lain, UMNO Pekan mestilah menunjukkan kebangangannya dengan mencalonkan "orang yang ditolak oleh rakyat" sebagai Presiden UMNO.ini akan menyerlahkan lagi kebangangan Bahagian Pekan yang diwakili oleh Najib.

Seluruh Malaysia akan menilai perbuatan "bangang" ini.bila bahagian yang diwakili oleh bakal Pi Em mencalonkan individu yang pada hakikatnya "telah mati" usia politiknya, maka kebangangan ini akan tertepek kemuka bakal Pi Em.

Kedua - "Walaupun Datuk Najib telah menang tanpa bertanding jawatan Presiden UMNO, tetapi apa salahnya selaku Ketua UMNO Bahagian Pekan, beliau dan UMNO bahagian berkenaan mencalonkan Pak Lah sebagai Presiden UMNO".maksudnya - apa salahnya jadi "bangang???"

Ketiga - "Ini sebagai tanda simbolik taat setianya kepada Pak Lah".maksudnya - UMNO Pekan kena la pandai "bodek"... walaupun Pak Lah dah janjikan peralihan kuasa, tapi tak bermakna Najib "sah" akan jadik Pi Em... buatnya Pak Lah twist...amacam???

Keempat - "Namun Datuk Najib tidak pandai menggunakan kesempatan ini".maksudnya - UMNO Pekan tak pandai "bodek la...

Pendirian blogger SUARA SUKJ pada pandangan aku pulak ialah... blogger SUARA SUKJ memang mewarisi sifat-sifat yang sepatutnya dipunyai oleh ahli UMNO... kuat "pump", kuat "bodek", pandai "ampu" dan jugak "bersedia untuk menjadi bangang"...

Patut la UMNO makin jahanam... ahli UMNO tak berapa cerdik, blogger pro UMNO pulak bangang-bangang... bukan nak perbetul parti... makin nak perosak parti adala... elok la tu... lagi cepat UMNO bungkusss...