Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, November 12, 2008

Gerakan Menentang Majlis Fatwa Di Kuala Lumpur - malaysiakini

Reactions: 



Rakaman Video dari malaysiakini.

Yang nyatanya, haprak-haprak yang dok bising-bising ni semuanya bukan beragama Islam... kalau dah hangpa tu bukan Islam dan tak faham satu hapa pun tentang Islam, tak payah la nak kecoh-kecoh...

Majlis fatwa tu keluarkan fatwa untuk ORANG-ORANG YANG BERAGAMA ISLAM SAHAJA...!!!

Hangpa bangang-bangang yang bukan Islam tu tak payah la nak masuk campur dalam hal ehwal agama Islam...

Apa la bingai sangat anak-anak muda mentah ni... bodo tongong...

Kerajaan patut bertindak atas perkara ni. jangan biar agama Islam dicabar dek orang-orang bukan Islam yang dah tentu tak faham tentang Islam...

Bahlol betul budak-budak ni... kalau ada depan aku, nak je aku tampar sekor-sekor... kurang ajar sungguh bunyiknya bila yang tak faham tentang Islam dok pertikai keputusan majlis fatwa yang pada hakikatnya tak de kena mengena dengan depa ni... bangang...!!!

Malaysiakini - Seluar Dalam Pembantu Rumah

Reactions: 
Seluar dalam rupa-rupanya bukan lagi sekadar pakaian kerana ia juga berfungsi sebagai 'tempat' paling selamat' bagi segelintir pembantu rumah menyembunyikan barangan majikan yang dicuri.

Mereka dipercayai menyimpan barangan kemas dan wang majikan dalam seluar itu bagi mengelak majikan menemuinya semula di tempat lain.

Taktik itu terbongkar apabila seorang pembantu rumah terpaksa menceritakan kepada majikannya bahawa seluar dalam seperti itu memang ada digunakan oleh sesetengah pembantu rumah dari Indonesia .

Wanita itu terpaksa mendedahkan rahsia tersebut selepas dia sendiri disoal-siasat oleh majikannya, seorang pensyarah universiti yang hanya mahu dikenali sebagai Faridah, 50.

"Saya dah banyak kali menjadi mangsa sehingga memaksa saya membuat pemeriksaan mengejut ke atas pembantu rumah baru-baru ini selepas barang kemas dan wang dalam beg duit saya hilang.

"Akhirnya saya jumpa seluar dalam berzip dan di situ dia menyimpannya, '' kata Faridah baru-baru ini.

Beliau menceritakan, pembantu rumahnya itu mengakui seluar dalam itu satu cara yang selamat dan berkesan untuk menyimpan barang curi.

"Saya pernah hilang cincin berlian berharga RM19,000 tetapi gagal menemui semula walaupun semua ahli keluarga menyelongkar bilik pembantu rumah.

"Satu-satu tempat tidak periksa ialah pada bahagian bawah badannya dan pada waktu itu saya tidak mengetahui dia memakai seluar dalam berzip,'' katanya dengan menambah, pembantu rumahnya itu sempat melarikan diri selepas itu.

Jangan lepas ni ada pulak "bapak-bapak" yang ambik kesempatan "memeriksa" seluar dalam pembantu rumah depa sudahhh... ini amat membahayakan institusi rumahtangga...

Is Telekom Malaysia trying to kill REDtone?

Reactions: 

The Second Finance Minister, Datuk Nor Mohd Yakcop gave a most unsatisfactory reply in Parliament yesterday to the mountain of questions by MPs, mostly from Pakatan Rakyat, about the award of the RM11.3 billion High Speed Broadband (HSBB) monopoly to Telekom Malaysia, together with a RM2.4 billion subsidy with taxpayers’ money.



I stood up during thd 2009 Budget debate on the Finance Ministry to ask whether the government is prepared to review its award of the HSBB project to Telekom Malaysia or to allow the building of another HSBB network as there is an offer by another company to do so without a single sen of subsidy in order to promote broadband liberalization and enhance competition.



To this question and those by other MPs on the rationale of awarding the HSBB to Telekom which will encourage Telekom monopoly and discourage broadband liberalisation, Nor Mohd gave an ambivalent reply saying that the government was prepared to review the HSBB project if necessary – which means nothing at all.



Either the government is reviewing the HSBB project awarded to Telekom towards calling for a proper tender to be called or it is not reviewing at all!



The arguments for and against the RM11.3 billion HSBB award to Telekom Malaysia and the government subsidy of RM2.4 billion had been canvassed in Parliament during the winding-up by the Energy, Water and Communications Minister Dato Shaziman bin Abu Mansor in the 2009 Budget policy debate on November 3, 2008.



All the questions and issues which I had posed on Nov. 3 remain unanswered, whether by Shaziman at the time or by Nor Mohd yesterday, despite the latter’s promise to have “a review if necessary” but no commitment of any review!



Finally, we were back to square one when Nor Mohd said he would revert back to the Energy, Water and Communications Minister on the issue!



I maintain what I said on Nov. 3 and yesterday in Parliament – that Telekom Malaysia must bear the greatest responsibility for Malaysia’s failure to become a broadband power, left far behind in the past decade by other countries when Malaysia had started on an equal broadband footing with them.



South Korea has now a broadband penetration rate of 93 per cent and Hong Kong at 30 per cent, as compared to Malaysia’s 17 per cent which includes Malaysia’s most extraordinary “low broadband speed”!



I had said on Nov. 3 that Telekom Malaysia had acted as an absolute bully in refusing to open up the last mile copper to allow other industry players to buy the “last mile” at a fair price and thus promote a full liberalisation of the telco industry.



This monopoly has not only allowed Telekom Malaysia to have a stranglehold on the other industry players, it has been most costly to the country in terms of lost GDP in tens of billion of ringgit in the past decade, business competitiveness as well as more efficient public service delivery.



I had even asked whether it was true that Telekom Malaysia was trying to “kill” REDtone because the latter was too aggressive.



-Lim Kit Siang

Exco S'gor ditahan, dibebas dengan jaminan polis

Reactions: 
Polis menahan exco Kerajaan Selangor, Ronnie Liu sewaktu tiba di bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) di Shah Alam tengah hari tadi.

Ronnie ditahan berhubung laporan polis yang mendakwa beliau menghalang tugas pegawai penguatkuasa Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) dalam satu operasi mencegah maksiat di sebuah hotel di Puchong tahun lalu, kata seorang lagi exco negeri, Elizabeth Wong.

Ronnie yang ahli Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pandamaran ditahan oleh anggota polis di pintu masuk ke bangunan tersebut pada kira-kira jam 2 petang.

Beliau ditahan ketika dalam perjalanan untuk menghadiri mesyuarat exco negeri.

Ronnie kemudiannya dibawa ke balai polis Puchong.

Elizabeth yang menyaksikan Ronnie ditahan berkata, Ronnie dijangka didakwa di mahkamah majlis Petaling Jaya Isnin depan.

Ronnie kemudiannya dibebaskan dengan jaminan polis pada jam kira-kira 3.15 petang.

Beliau juga telah diarahkan hadir di mahkamah majistret Petaling Jaya Isnin ini.

sumber - malaysiakini

Exco Selangor Ronnie Liu Ditahan Polis - malaysiakini

Reactions: 
YB Ronnie Liu ditahan polis dipejabat bangunan SUK petang tadi.

Penahanannya dipercayai ada kaitan dengan laporan polis yang dibuat terhadapnya berkenaan dengan serbuan ketika operasi mencegah pelacuran disebuah hotel di Pucong tidak lama dahulu.

Berita lanjut bakal menyusul

Mahkamah arah dua komputer Raja Petra dianalisis semula

Reactions: 
PETALING JAYA: Pihak pendakwa berjaya dalam permohonan untuk mendapatkan perintah mahkamah supaya seorang penyiasat forensik komputer menganalisis semula dua buah komputer yang dirampas daripada pengendali laman web Malaysia Today, Raja Petra Raja Kamarudin.

Hakim Mahkamah Sesyen, Rozina Ayob membenarkan permohonan pendakwa yang dikemukakan di bawah Seksyen 425 Kanun Prosedur Jenayah bagi tujuan tersebut.

Rozina berkata, beliau membenarkan permohonan pendakwa raya untuk mendapatkan dokumen-dokumen yang tidak dibuka oleh saksi ketujuh, penyiasat forensik, ASP Wa’ie Isqal Kria Abdullah, 38, semasa membuat analisis.

"Ia perlu dilakukan dengan kehadiran kedua-dua pihak termasuk yang tertuduh," kata beliau.

Menurut Rozina, mahkamah perlu menilai kesemua bukti yang terdapat dalam kedua-dua komputer demi keadilan.

"Ia untuk mendapat keadilan," kata beliau pada hari kelapan kes hasutan hari ini.

Permohonan itu dikemukakan oleh ketua pasukan pendakwa Ishak Mohd Yusof semalam selepas ASP Wa'ie mengaku bahawa telah mengesan beberapa bahagian dalam kedua-dua komputer tetapi tidak membuka dan membawa fail-fail berkenaan kerana mematuhi arahan pegawai penyiasat DSP Mahfuz Abdul Majid.

Ho kemudian menetapkan sambuangan perbicaraan mulai 16 Disember.

-mSTAR Online

Wajah Akhir Imam Samudera

Reactions: 

Klik gambar untuk edisi penuh.

(Bahaya nih..!)Gun sales surge after Obama's election

Reactions: 
WASHINGTON (CNN) -- Bernie Conatser has never seen business this good.

The owner of a gun shop in the Washington suburb of Manassas, Virginia, Conatser said sales have doubled or tripled since this time last year.

On Saturday, he said, he did as much business as he would normally do in a week.

"I have been in business for 12 years, and I was here for Y2K, September 11, Katrina," Conatser said, as a steady stream of customers browsed what remained of his stock. "And all of those were big events, and we did notice a spike in business, but nothing on the order of what we are seeing right now."

Weapons dealers in much of the United States are reporting sharply higher sales since Barack Obama won the presidency a week ago.

Buyers and sellers attribute the surge to worries that Obama and a Democratic-controlled Congress will move to restrict firearm ownership, despite the insistence of campaign aides that the president-elect supports gun rights and considers the issue a low priority.

According to FBI figures for the week of November 3 to 9, the bureau received more than 374,000 requests for background checks on gun purchasers -- a nearly 49 percent increase over the same period in 2007. Conatser said his store, Virginia Arms Company, has run out of some models -- such as the AR-15 rifle, the civilian version of the military's M-16 -- and is running low on others.

Such assault weapons are among the firearms that gun dealers and customers say they fear Obama will hit with new restrictions, or even take off the market.

Virginia gun owner Kyle Lewandowski said he was buying a .45-caliber pistol to "hedge my bets."

"Every election year, you have to worry about your rights being eroded a little bit at a time," he said. "I also knew, because of the Democrat majority and because of the election, everybody would have the same reaction I did," he added.

But Peter Hamm, a spokesman for the Brady Campaign to Prevent Gun Violence, called the buying spree "goofy." He said widespread talk of banning guns is a "sales pitch."

"With the glacial speed that we make progress on sensible gun laws, savvy gun consumers should know better than to think they have to rush out and buy guns," Hamm said. Similar surges accompanied the election of Bill Clinton, the last Democratic president, he added.

Dealers in Colorado, Ohio, Connecticut and New Hampshire also reported seeing major increases.

"It's a fact that the liberal Democrats that now control all three branches of our government do not like guns. They want us out of business," Connecticut resident Scott Hoffman said. "They don't want the average American to have a right to defend themselves."

And New Hampshire gun owner Lloyd Clement said, "I think there's going to be an attack to some degree on the gun owners."

The Clinton administration imposed a ban on several types of military-style semi-automatic rifles and high-capacity magazines in 1994, but that ban was allowed to lapse in 2004. Obama has proposed restoring the ban, requiring background checks for buyers at gun shows, and other "common-sense measures."

He has said he supports the rights of local governments to set their own gun laws, but believes the Second Amendment to the Constitution protects individual gun rights.

"I believe the Second Amendment means something. I do think it speaks to an individual right," Obama said in Milwaukee, Wisconsin, in February.

With the U.S. economy in a tailspin, however, the president-elect's advisers say gun legislation is not a high priority.

"What people do is their own business, and if they decide to go out and buy guns they'll go out and buy guns, assuming that they are eligible to buy guns," John Podesta, the co-chairman of Obama's transition team, told reporters Sunday. "But I think that President-elect Obama has been clear in his campaign that what he wants to focus on is the economy, trying to get jobs growing again, dealing with the health care crisis, and dealing with our dependence on foreign oil."

Some customers are stocking up specifically on ammunition and point to concerns raised by the National Rifle Association, which ran anti-Obama ads during the campaign.

The NRA said Obama would support a "huge new tax on my guns and ammo," referencing a 1999 article in a Chicago newspaper saying the then-Illinois state senator promoted a plan to increase federal taxes by 500 percent on the sales of firearms and ammunition.

But as a state legislator, Obama would not have had any control over federal taxes. And as a U.S. senator and presidential candidate, he has not introduced or promoted such a proposal.

"I don't really believe it is fear. It is more there is just uncertainty," said Virginia customer David Reynolds, who was buying ammunition in the store as well as ordering more online.

"You know, we don't really know what is going on," he said. "There really hasn't been a lot of clear direction on where he supports it, although he says he supports the Second Amendment. But it just remains to be seen. I think some people are just uncomfortable with what his policy may be."

-CNN

Elaun Guru Agama Di Wilayah Persekutuan Dinaikkan Ke RM1,000-RM1,200 Mulai Januari 2009

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 12 Nov (Bernama) -- Elaun guru Sekolah Rendah Agama (SRA) dan Kelas Fardu Ain (KAFA) di Wilayah Persekutuan dinaikkan kepada RM1,000 hingga RM1,200 sebulan mulai 1 Januari depan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi.

Beliau berkata elaun guru itu, yang pada masa kini kira-kira RM500 sebulan, tidak dinaikkan sejak 22 tahun lepas.

Katanya mereka layak diberi elaun yang setimpal memandangkan kadar inflasi yang meningkat setiap tahun dan ia juga adalah penghargaan dan pengiktirafan kepada pejuang Islam.

"Kenaikan ini kerana menyedari selama ini paras gaji dan kedudukan pegawai agama (guru agama) tidak mendapat pengitirafan yang sepatutnya, dan terlalu berhati-hati untuk membelanjakan gaji atau elaun kepada mereka yang menegakkan syiar Islam," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Ihtifal Perdana dan penyampaian Sijil Tadika Islam Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) dan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) di sini, Rabu.

Majlis yang julung kali diadakan di Wilayah Persekutuan itu dihadiri seramai 2,900 orang pelajar daripada 5,662 Tadika Islam JAWI dan MAIWP menamatkan alam tadika.

Ahmad Zahid, yang juga Pengerusi MAIWP, berkata oleh kerana kutipan zakat MAIWP telah mencecah RM200 juta setahun maka adalah munasabah guru-guru berkenaan mendapat kenaikan elaun.

Sehubungan itu, katanya, negeri-negeri lain digalakkan mencontohi MAIWP untuk menaikkan kadar elaun bagi guru SRA dan KAFA di bawah jabatan agama Islam negeri masing-masing.

Ahmad Zahid berkata sebanyak 625 jawatan guru tadika di Wilayah Persekutan diperlukan dalam tempoh lima tahun akan datang (sehingga 2012) bagi menampung keperluan guru sedia ada yang pada masa kini seramai 278 orang.

Beliau berkata MAIWP juga akan menaiktaraf Tadika Islam JAWI dan MAIWP yang kini berjumlah sebanyak 78 buah.

"Kalau selama ini tadika Islam hanya menumpang di masjid-masjid, flat-flat dan dewan orang ramai yang mana strukturnya jarang-jarang sekali memenuhi ciri-ciri keselamatan pelajar, maka premis-premis tadika Islam yang lebih baik dan mesra akan dibangunkan," katanya.

Non-Malay PM is possible but not multiracial party, says Dr M

Reactions: 

PUTRAJAYA, Nov 12 - Tun Dr Mahathir Mohamad said today it is possible for anyone including the non-Malays to be the Prime Minister, but he warned against harping on the issue of having a non-Malay PM because that would itself be racist.



"When you talk about a non-Malay PM, you are being racist, because you shouldn't ask the question whether a Malay or non-Malay can be PM. Here everyone can become Prime Minister, but he must be a leader of the majority party," said Mahathir after delivering a keynote address entitled Bangsa Malaysia at the Perdana Leadership Foundation here.



He claimed that the situation in Malaysia was different from that of Singapore.



"It's very clear when (Singapore Prime Minister, Lee) Hsien Loong said non-Chinese cannot be the PM, they are very open, of course we say one thing, we do another thing," said Mahathir.



However he said Malaysia is not ready to have a truly multiracial political party.



"It doesn't work, every multiracial party is dominated by one race, like Gerakan and DAP. Even PAP in Singapore is not multiracial," said Mahathir.



He added even the opposition parties have failed to prove they are multiracial despite their repeated claims that racial politics has ended.



He said that the failure during his administration to unite vernacular and national schools under one roof is evidence that the people are not ready to be united.



On the imminent economic crisis Mahathir said the problem can only be solved with international cooperation.



"I can assure this is very difficult to handle. I have no confidence in Obama, what about Najib. This is too big for Obama and Najib. We need to change the system, to change the system, we need international cooperation," said Mahathir.



He said that the present system is open to all kinds of abuses.



"You have to have a system that is more solid, based on something that is more tangible. All currencies of the world were pegged to gold. But when the US decided to go off the gold, that is when things go out of control, because you can print any amount of money without any backing," said Mahathir.



-TMI

Mahathir Sindir Khir Toyo Pulak? - malaysiakini

Reactions: 
"Some people who were at the bottom during the first week suddenly shot up."

Agak -agak korang la kan... siapa la yang dimaksudkan oleh Che'Det dekat [sini]? siap habaq seswai pakai ISA tu...

"Some people who were at the bottom during the first week suddenly shot up."

Cuba korang jenguk-jenguk balik rekod pencalonan jawatan ketua pemuda UMNO baru-baru ni... siapa yang memula dok dekat bawah tetiba naik kat atas last minute?

Cuba tanya geng-geng UMNO yang bukan pro Khir Toyo apa magic Khir Toyo pakai untuk pancing perwakilan cawangan?

Aku dah tau dah umpan apa Khir Toyo pakai... hangpa risik-risik la pulak... yang pasti umpannya bukanlah "botox" tapi......

*Gua "UP" sikit...!!!

(UPDATE)Dr M says ISA should be used against corrupt Umno members

Reactions: 
PUTRAJAYA, Nov 12 - Former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad today suggested the Internal Security Act (ISA) should be used against corrupt Umno members.

He also backed Tan Sri Muhyiddin Yassin as the best candidate in the race for the Umno deputy presidency while suggesting that the other two challengers are involved in money politics.

"That's a good way to use ISA, not for some writer who writes nonsense," he said of corrupt Umno members and also in an apparent reference to Malaysia Today editor Raja Petra Kamarudin, who was released recently from ISA detention.

Dr Mahathir, who has become increasingly vocal in recent weeks, said there is "a strong possibility that Umno deputy presidential candidates are involved in money politics."

"Because some people who were at the bottom during the first week, suddenly shot up," said Mahathir when asked to comment whether the contest for the Umno deputy presidency is tainted with money politics.

The contest for the party's deputy presidency is now a three way tussle between Muhyiddin, who garnered 92 nominations, Datuk Seri Ali Rustam and Tan Sri Muhammad Muhd Taib.

Ali and Muhammad received the minimum nominations, 39 on the last weekend of the Umno divisional meetings. Ali now has 48 nominations while Muhammad, 45.

"Everybody knows that Umno leaders are using money, when the election comes, the people will reject them. Not everyone is but the majority is. So you can be an Umno leader, but the people will reject you. When we have lost, there is no point in becoming Umno president," said Mahathir.

"Who wants to elect somebody who bought his way up," he added

"When you know somebody who has got very bad history and still getting support. That history I think has relevance to the support," he said when asked about the three cornered fight for the deputy presidency.

However he said among all the three candidates, Muhyiddin is the most qualified.

He recommended that all party leaders be investigated and removed from the party if found guilty.

"We need to clean up the party. Now you see the opposition is very quiet and Umno is seen as a very corrupt party, so opposition will talk about how they are not corrupt," said Mahathir.

He said that Umno leaders who are involved in money politics should be thrown into prison.

-TMI

UMNO Tanpa Duit - Pincang

Reactions: 
Kata Che'Det - Pemimpin-pemimpin Umno yang mengamalkan politik wang sewajarnya dibuang daripada parti supaya ia menjadi pengajaran kepada yang lain, kata bekas Presiden Umno Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Dr. Mahathir berkata, seluruh negara mengetahui bahawa pemimpin-pemimpin Umno, walaupun bukan semua, mengamalkan politik ketika pemilihan parti.

Masalahnya Che'Det... kalau dah buang semua "pemimpin" tu... sape yang nak duduk dalam UMNO lagi? apalah ertinya UMNO tanpa mereka-mereka yang dapat menjana "ekonomi" ahli-ahlinya dalam setiap mesyuarat?

Apalah ertinya UMNO tanpa duit? bukan ke mereka-mereka ni menyertai UMNO dengan harapa setinggi gunung untuk memenuhkan poket-poket mereka dengan duit-duit dari para pemimpin?

Siapa lagi yang nak tinggal dalam UMNO yang tak berduit? Che'Det sendiri pun awal-awal dah blah dari UMNO... (walaupun bukan sebab duit) Che'Det blah dari UMNO pasai apa? dah tentu pasai Che'Det tak pandang duit kan?

Jadik kesimpulannya ialah, biarkanlah UMNO dengan duit-duitnya dan bagi yang berjuang bukan semata-mata sebab duit... boleh angkat kaki pi masuk mana-mana parti yang tak berjuang semata-mata untuk duit...

UMNO - Duit... ( tak mungkin dapat dipisahkan )


Isteri pengebom Bali tulis buku tentang Mukhlas

Reactions: 
JOHOR BAHARU: Faridah Abbas, isteri kepada Mukhlas, salah seorang daripada tiga militan Indonesia yang dihukum mati Sabtu lepas kerana terlibat dalam kejadian pengeboman Bali yang mengorbankan 202 orang enam tahun lepas, telah menulis sebuah buku mengenai suaminya. Abbas Yusof, 72, bapa kepada Faridah, berkata buku berjudul "Orang Hilang Ayah Terroris" dihasilkan anaknya, seorang guru tadika Islam di sini, kerana ia amat menyanjungi suaminya yang dianggapnya mati syahid.

"Tidak ada perasaan kesal di pihaknya terhadap apa yang telah berlaku," katanya kepada Bernama dalam pertemuan eksklusif di sini, hari ini.

Abbas, seorang peniaga kecilkecilan berkata, hasil perkongsian hidup di antara allahyarham Mukhlas dengan anaknya, mereka telah dikurniakan enam orang anak, tiga lelaki dan tiga perempuan.

Pada ketika ini menurut beliau, Faridah yang ditemani oleh dua orang anaknya masih berada di Indonesia, untuk menghadiri upacara pengebumian Mukhlas di Tenggulun, Jawa Timur dua hari lepas.

Pada Sabtu lepas, Mukhlas, 48, adiknya, Amrozi, 47, dan Imam Samudra, 38, telah menjalani hukuman mati oleh skuad penembak khas di Nusakambangan, sebuah pulau yang dijadikan penjara.

Mukhlas atau turut dikenali sebagai Ali Ghufron dan Amrozi telah dikebumikan di Tenggulun, manakala Imam Samudra pula disemadikan di kampung halamannya di Serang, Banten.

Abbas yang kini menjadi penjaga kepada anakanak Mukhlas berkata, keenamenam cucunya kecuali seorang yang masih terlalu kecil, mengetahui tentang apa yang telah berlaku terhadap bapa mereka.

"Kami menonton televisyen bersama-sama dan mereka tahu tentang apa yang telah berlaku terhadap bapa mereka. Saya tidak mahu berselindung dengan mereka tentang kejadian itu (hukuman mati Mukhlas)," katanya.

Kesemua cucunya kecuali yang sulung menurutnya, telah menerima dengan tenang pelaksanaan hukuman mati terhadap bapa mereka dan tidak menunjukkan sebarang emosi yang keterlaluan.

Kebanyakan anak-anak Mukhlas masih kecil dan tidak begitu mesra dengan bapa mereka, katanya.

"Tetapi saya lihat raut wajah yang sulung (anak perempuan Mukhlas) berusia 16 tahun itu berubah apabila televisyen menyiarkan berita mengenai hukuman mati bapanya.

"Saya biarkan dan tidak bertanya, kerana bimbang tentang emosinya," kata Abbas.

Bagi Abbas pula, pandangan peribadi tentang menantunya adalah beliau merupakan seorang bapa yang baik terhadap anakanaknya tetapi "di dalam soal perjuangan beliau adalah seorang yang tidak mempunyai sikap tolak ansur."

Ditanya bagaimana titik pertemuan anaknya dengan Mukhlas, beliau berkata, mereka tidak pernah melihat atau mengenali di antara satu sama lain sebelum kedua-duanya berkahwin.

"Saya yang meminang Mukhlas kerana tertarik dengan ilmu (agama) yang dia ada dan sebagainya. Saya tanya kepada Mukhlas, 'Aku nak kahwinkan kau dengan anak aku, jangan kata setuju atau tidak. Aku beri kau tempoh satu minggu." LAGI

"Dia (Mukhlas) mahu melihat perempuan (Faridah) dan tidak lama selepas itu mereka bernikah," katanya.

Pasangan suami isteri, Mukhlas dan Faridah menurutnya, kemudiannya menginap di sebuah madrasah di Ulu Tiram di mana warga Indonesia itu merupakan salah seorang daripada tenaga pengajar selama beberapa tahun.

Apabila Faridah melahirkan anak kedua mereka, kata Abbas, adik Mukhlas, Amrozi mengikut jejak abangnya dan tinggal serta belajar dengan abangnya.

Di antara tahun 2000 dan 2001 katanya, menantunya itu telah meninggalkan madrasah di Ulu Tiram untuk mengajar di sebuah madrasah di Kelantan, sebelum kembali ke Indonesia.

Ditanya adakah beliau kesal kerana menjadikan Mukhlas menantunya, Abbas berkata, "Saya akan mengingati beliau (Mukhlas) sebagai seorang pejuang dan menantu yang baik terhadap keluarganya". BERNAMA

Caj ceramah RM8,000; MOSTI minta publik kemuka bukti jika ada

Reactions: 
Timbalan Menteri Sains Teknologi dan Inovasi, Fadillah Yusof meminta supaya pihak yang mendakwa dikenakan bayaran dalam siri ceramah Angakasan Negara, Datuk Dr. Sheikh Muszaphar Shukor tampil mengemukakan maklumat kepada kementeriannya bagi membantu siasatan.

"Setakat ini kita masih belum menerima aduan secara formal, jadi kalau ada pihak-pihak yang tidak berpuas hati yang mengatakan beliau ada mengenakan caj supaya menulis surat kepada kementerian dan kemukakan maklumat.

"Maklumat-maklumat tersebut ialah seperti baucer bayaran, resit serta nyatakan berapa jumlah yang dibayar, tempat dan siapa ejennya," katanya ketika ditemui di lobi Parlimen semalam.

Tambah beliau lagi kini pihak kementerian sedang menjalankan siasatan dan ia akan diteruskan hingga semua pihak berpuas hati.

"Kita teruskan siasatan dan akan lihat segala aduan hingga kita capai keputusan yang memuaskan hati semua pihak," katanya.

Jelas beliau berdasarkan pertemuan yang diadakan bersama Sheikh Muszaphar, angkasawan itu menafikan sekeras-kerasnya dakwaan tersebut.

"Ikut pertemuan saya bersamanya semalam, beliau menidakkan. Mungkin caj yang dikenakan itu ialah daripada penganjur.

"Maknanya penganjur yang anjurkan sesuatu ceramah itu yang mengenakan caj-caj tertentu, tapi bukan Sheikh Muszaphar... untuk penganjur sendiri," katanya.

Tambah beliau lagi, angkasawan itu kini bergerak menerusi Agensi Angkasa di bawah kementeriannya dan tiada caj yang dikenakan jika beliau menyampaikan ceramah anjuran kementerian berkenaan.

Pemilik Kereta Import Berlampu Xenon Diminta Rujuk JPJ Segera

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 11 Nov (Bernama) -- Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) meminta pemilik kereta import merujuk pihaknya sekiranya ada keraguan mengenai sama ada lampu hadapan jenis High-Intensity Discharge (HID) atau xenon pada kenderaan mereka mengikut piawaian.

Pengarah Penguatkuasa JPJ Salim Parlan berkata pemilik kereta import yang terbabit boleh membawa kenderaan mereka di JPJ negeri masing-masing untuk diperiksa oleh jurutera-jurutera yang dilantik di Bahagian Kejuruteraan Automatif JPJ.

Beliau berkata mereka juga boleh memeriksa senarai kereta-kereta model import yang dipasang dengan lampu xenon yang dibenarkan dengan melawat laman web www.jpj.gov.my.

"Mulai 1 Disember ini, semua kenderaan tidak dibenarkan dipasang dengan lampu xenon secara retrofit kecuali jika ada penukaran keseluruhan sistem lampu, tetapi harus mendapat akreditasi daripada pihak berkuasa seperti SIRIM.

"JPJ ingin menjelaskan bahawa lampu xenon bukan tidak dibenarkan tetapi ia mesti mengikut piawaian yang ditetapkan dan tidak diubah suai sehingga memancar cahaya yang keterlaluan," katanya kepada pemberita semasa menyertai operasi khas lampu xenon di Tol Awan Besar Lebuh Raya Kesas di sini malam ini.

Salim berkata pemasangan lampu xenon yang tidak mengikut piawaian adalah berbahaya kerana pendawaian yang tidak sempurna akan menyebabkan kereta terbabit terbakar.

Sementara itu, dalam operasi yang bermula pukul 8.30 malam ini, 28 kenderaan dikenal pasti menggunakan lampu xenon yang tidak mengikut piawaian.

Salim berkata kesemua kenderaan itu hanya diberi notis amaran untuk menukarnya sebelum hujung bulan November kerana penguatkuasaan penuh hanya bermula 1 Disember ini.

"Kompaun RM300 akan dikenakan jika tidak menukar lampu xenon yang tidak dibenarkan. Sekiranya gagal membayarnya, pesalah bakal berdepan denda maksimum RM2,000 atau penjara enam bulan mengikut Seksyen 119(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987," katanya.

Transkrip Video "Sajak Kematian" - malaysiakini

Reactions: 
*Talkin...
Bismillahirrahmannirrahim...

Wahai hamba Allah... engkau kini telah kembali kehadrat Allah...

Wahai hamba Allah... setelah kami meninggalkan mu nanti... akan datang kepadamu dua makhluk... janganlah engkau takut dan bimbang... kerana mereka juga hamba Allah sepertimu... mereka akan mendudukkanmu... (latar belakang bacaan surah Yaasiin) dan bertanyakanmu - siapa Tuhanmu..?
apa agamamu..?
siapa imam pemimpinmu..?
apa kiblatmu..?
siapa saudaramu..?

Hai hamba Allah... janganlah takut... jawablah dengan tenang... dan dengan lidah yang fasih lagi jelas...
Allah Tuhanku...
Islam agamaku...
Muhammad Rasulullah Imam pemimpinku...
Ka'abah kiblatku...
Orang-orang Islam saudaraku...

*bunyi tapak kaki...
*malaikat...
Marobbuka... Marobbuka... (menjerit)MAROBBUKA...!!!

Wahai hamba Allah... mari kemari... kekampung asalmu... pulanglah dari kemaraan... apa yang kau bawa haaa..? apa yang kau bawa..?
Busuk..! busuk..!
Jijik, jijik...
Kenapa badan kau sebusuk ini...???
Apa yang kau buat sepanjang hidupmu..?
Cakap..! cakap..! CAKAP...!!!

*hamba Allah...
Saya derhaka dengan Tuhan... saya tak peduli Tuhan... (sambil mengerang)saya belakangkan Tuhan... saya...saya...saya...langgar apa saja dari Tuhan...

*malaikat...
Tapi sekarang... (menjerit)ENGKAU TAK DAPAT LARI LAGI DARI TUHAN BUKAN...???

*hamba Allah...
(mengerang menjerit)TUHAN...!!! TUHAN...!!! ampunkan aku...

*malaikat...
Apa lagi kerja engkau didunia..?

*hamba Allah...
(merintih)Saya sombong... tamak... hasad... pemarah... dendam... besar diri...... tinggi diri... saya berlagak bagai tuan... tidak membawa watak hamba Allah......

*malaikat
(menjerit)PUKUL...!!! PUKUL...!!! (latar belakang bunyi seksaan kubur, sebatan dan jeritan mengaduh kesakitan)...

*malaikat...
Boleh engkau sombong sekarang..?

*hamba Allah...
Tuhan...... ampunkan saya...

*malaikat...
BUSUK...!!! BUSUK...!!! APA LAGI YANG KAU BAWA...???

*hamba Allah...
(terketar-ketar)saya... pecah belahkan orang... saya... salahgunakan kuasa dan wang...... saya zalimi isteri dan anak-anak... serta ibubapa... Tuhan tolong ampun.........

Saya halang... orang berdakwah... saya hancurkan ekonomi orang Islam...

*malaikat...
(menjerit)PUKUL...!!! PUKUL...!!! (latar belakang bunyi seksaan kubur, sebatan dan jeritan mengaduh kesakitan)...

RASAKAN...!!! RASAKAN...!!!

*hamba Allah...
(merintih menjerit memohon ampun...)

TP - Jadi... apalah masalahnya dengan video ni? eloklah kalau diajar dari awal tentang seksaan kubur pada anak-anak... orang tua cakap - melentur buluh, biar dari rebungnya...

Tak kan nak ajar anak-anak ni "takut dekat KERAjaan???" itu dah lari aqidah...

mungkin jugak perkataan "saya... pecah belahkan orang... saya... salahgunakan kuasa dan wang...... saya zalimi isteri dan anak-anak... serta ibubapa... Tuhan tolong ampun.........

Saya halang... orang berdakwah... saya hancurkan ekonomi orang Islam..." kot yang buat depa "phobia"...

Aku rasa anak-anak tak phobia dengan perkataan tu... tapi kalau KERAjaan... aih... macam kena batang hidung depa je kan? kan? kan?