Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, November 13, 2008

S'gor bantu penghuni PPR bayar sewa

Reactions: 
Kerajaan Negeri Selangor akan membantu golongan yang tidak berkemampuan yang tinggal Projek Perumahan Rakyat (PPR) untuk menyelesaikan masalah sewa mereka.

low cost housing ppr 131108 01Menurut kenyataan pejabat menteri besar Selangor, kerajaan negeri yang prihatin terhadap kebajikan dan keselesaan rakyat, begitu komited untuk menyelesaikan permasalahan yang timbul ekoran daripada kenaikan kadar sewaan bagi PPR.

"Golongan yang benar-benar tidak berkemampuan, iaitu mereka yang mempunyai pendapatan isi rumah kurang daripada RM1500 sebulan dan golongan kurang upaya (OKU) akan diberi bantuan untuk menyelesaikan masalah bayaran sewa mereka," kata kenyataan Pejabat Menteri Besar Selangor hari ini.

Menurutnya, permohonan bantuan boleh dibuat melalui Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor yang terletak di Tingkat 5, Podium Utara, Bangunan Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.

Selain itu, menurut kenyataan itu lagi, kerajaan negeri juga akan mempertingkatkan pengurusan dan penyelenggaraan di sesetengah PPR yang dirasakan kurang sistematik.

Langkah itu, tambahnya, bagi memastikan kediaman yang disediakan adalah selesa serta setimpal dengan nilai sewaan yang dibayar oleh penghuninya.

low cost housing ppr 131108 02Sejajar dengan matlamat tersebut, katanya, kerajaan negeri akan menubuhkan satu perbadanan pergurusan bagi mengawal selia dan mengurus semua PPR di Selangor.

Ia bertujuan untuk memastikan kerja-kerja penyelenggaraan dan pembersihan kawasan perumahan terlibat dilaksanakan mengikut spesifikasi yang ditetapkan.

Bagaimanapun, menurut kenyataan itu agi, kerajaan negeri akan sentiasa memantau bagi mengelakkan dari adanya pihak yang tidak layak, cuba mengambil kesempatan untuk bantuan yang diberikan.

"Kerajaan negeri akan senantiasa memantau dan seterusnya mengambil tindakan tegas ke atas mereka yang sengaja membuat bayaran lewat atas alasan tidak berkemampuan sedangkan sebenarnya berkemampuan," katanya.

-malaysiakini

Rakyat Boleh Nilai Tindakan Kasar MB Perak Terhadap Jurugambar... Betul Ke Berita Ni?

Reactions: 
KOTA BAHARU, 13 Nov (Bernama) -- Tindakan kasar Menteri Besar Perak Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin memaksa jurugambar Utusan Malaysia menyerahkan kamera dan memadamkan gambarnya semalam membuktikan sikap sebenar pemimpin Pakatan Rakyat (PR) dan ini akan dinilai rakyat negeri itu, kata Ketua Pemuda Umno Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein.

"Tunjuklah kepimpinan contoh yang mereka laungkan sebelum ini. Sebelum ini amat mudah tuduh kita apabila mereka tidak menjadi kerajaan tetapi bila perintah negeri, lain pula jadinya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Sambutan Jubli Emas Sekolah Kebangsaan Paloh Pintu Gang di sini hari ini.

Mohammad Nizar dilaporkan bertindak sedemikian selepas jurugambar, Mohd Najib Mohd Nor, 28, merakamkan gambarnya menerima surat tuntutan maaf daripada seorang peguam.

Mohammad Nizar juga dilaporkan telah mengherdik Mohd Najib dan memanggil jurugambar itu dengan panggilan "woi" bagi meminta diserahkan kad memori kameranya.

Hishammuddin berkata sikap sedemikian tidak akan diterima rakyat dan Pakatan Rakyat akan ditolak pada pilihan raya umum akan datang.

Kumpulan Pertama 353 Jemaah Haji Terengganu Berlepas Ke Madinah

Reactions: 
KUALA TERENGGANU, 13 NOv (Bernama) -- Kumpulan pertama 353 jemaah haji dari Terengganu berlepas terus ke Madinah melalui penerbangan sulung MAS KT39 tengah hari tadi dari Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) di sini.

Pengurus Besar (Kajian dan Pembangunan Haji) Tabung Haji, Sharuddin Abu Bakar berkata, kumpulan pertama itu merupakan sebahagian daripada kira-kira 3,000 jemaah dari negeri ini yang tersenarai untuk mengerjakan haji tahun ini.

"Penerbangan ini mencipta sejarah tersendiri kerana ia merupakan penerbangan pertama yang berlepas dari LTSM terus ke Madinah dan untuk musim haji kali ini sebanyak lapan penerbangan dijadualkan berlepas secara terus dari LTSM," katanya.

Beliau menghadiri majlis meraikan jemaah haji yang akan berlepas ke Madinah di Stadium Tertutup Gong Badak, yang turut dihadiri Yang Dipertua Majlis Penasihat Pemangku Raja, Tengku Seri Panglima Raja Tengku Baderulzaman Sultan Mahmud.

Yang turut serta ialah Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Said dan Pengarah Eksekutif/Ketua Pegawai Kewangan Penerbangan Malaysia Tengku Azmil Zahruddin.

Sharuddin berkata penerbangan terakhir dari Terengganu ialah pada 13 Nov.

Katanya walaupun ini merupakan kali pertama jemaah haji diterbangkan terus ke Madinah dari LTSM, namun setakat ini Tabung Haji tidak mengalami sebarang masalah untuk urusan pendaftaran masuk jemaah haji.

"Setakat hari ini semua berjalan lancar, cuma terdapat sedikit masalah pergerakan jemaah haji yang agak lambat ke Stadium Tertutup Gong Badak yang menjadi tempat berkumpul sebelum mereka dibawa menaiki bas ke LTSM," katanya.

Beliau menasihati jemaah haji dan waris mereka supaya datang sejam lebih awal dari jadual yang ditetapkan untuk mengelakkan mereka terperangkap dalam kesesakan trafik ditambah dengan keadaan cuaca hujan pada waktu ini.

Sementara itu tinjauan Bernama mendapati urusan daftar masuk jemaah haji di Stadium Tertutup Gong Badak berjalan lancar dengan bantuan kakitangan Tabung Haji, polis dan Malaysia Airport Berhad.

Rata-rata jemaah haji yang ditemui gembira dengan penerbangan terus itu.

Che Tom Abdullah, 73, dari Batu Rakit dekat sini berkata, dengan penerbangan terus itu ia banyak memudahkan jemaah haji dari pantai timur terutama bagi warga emas sepertinya.

"Kalau dahulu kena susah payah pergi ke Kelana Jaya ataupun Kuantan terlebih dahulu, terpaksa keluar belanja yang lebih, tetapi sekarang tidak perlu lagi kerana dapat terbang terus dari sini. Ia banyak menjimatkan belanja," katanya.

Beliau yang mengalami kecacatan di kaki akibat kemalangan jalan raya pada tahun 1990, kali pertama mengerjakan haji tahun ini setelah menolak tawaran pertama pada tahun 1999 ekoran kecacatan yang dialaminya akibat kemalangan itu.

Che Tom ke tanah suci dengan ditemani isterinya Mek Ngah Jusoh, 71 dan anak keenam mereka Che Mansor Che Tom, 36.

Muzlifah Othman, 39, dari Dungun turut gembira dengan adanya penerbangan terus itu.

"Ia banyak memudahkan jemaah haji dari Terengganu dan tidak perlu lagi bertolak sehari atau dua hari lebih awal. Saya sendiri bertolak pukul 6 pagi dari Dungun bersama suami masih sempat untuk datang ke sini," katanya.

Beliau akan menunaikan haji bersama suaminya Mohamad Zulkahar Din, 42, dan anak bongsu mereka yang masih menyusu badan yang berumur setahun 10 bulan, Mohamad Zul Andrean Iskandar.

Can Zaid be a third force?

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Nov 13 — With forces in Umno pushing for action to be taken against him, former de facto Law Minister Datuk Zaid Ibrahim appears headed towards joining Datuk Seri Anwar Ibrahim’s PKR.

Zaid has been asked to show cause by Umno, a move that sets the stage for his sacking or eventual resignation.

Except that with the spotlight in PKR focused on adviser Anwar, Zaid might find himself isolated if he does join PKR.

If he eventually finds PKR unpalatable, Zaid has the choice of remaining independent and work to forge and lead a third force in national politics.

It is a serious issue for a bold, forthright and uncompromising man like Zaid whether he can really fit comfortably into a party like PKR or for that matter political parties that are usually dominated by powerful, ambitious and ego-driven individuals.

In any case Zaid might not exactly be welcomed in the PKR because potentially he might overshadow the likes of vice-presidents Azmin Ali and S. Sivarasa and information chief Tian Chua, who all share the same secular, liberal political platform.

It’s probable that Zaid, having been a minister who had the gumption to resign and shown a willingness to speak his mind on sensitive issues, would be another star attraction in PKR besides Anwar.

He would most definitely overshadow Anwar's underlings and possibly spark friction in the PKR if he does joins the party as is widely speculated.

Not only would the secular leaders be unhappy, the fundamentalist hardliners like Kulim/Bandar Baru MP Zulkifli Noordin would also find Zaid anathema and are expected to object.

These and other political considerations are going through Zaid's mind, his aides said. "He is prepared to burn his bridges with Umno but is not sure yet on his political career except that he would continue to speak out against injustice," one aide said.

Bold or foolish, Zaid has challenged the Umno power brokers with his stringent views on the need to bury the NEP, promote meritocracy and repeal the ISA.

Tun Dr Mahathir Mohamad has picked Zaid as his latest punching bag and unleashed a volley of attacks on his blog aimed at tarnishing Zaid's reputation by questioning the source of his income.

This is just for starters because Dr Mahathir is not one to start a fight and leave the ring without victory.

Zaid naturally invites retaliation and it is not surprising that the new Umno leadership that is taking shape has asked Zaid to show cause why disciplinary action should not be taken.

Frankly, political analysts say, Zaid is just too big and too bold for Umno and the Umno power brokers feel they are better off without him.

Umno insiders said although some liberals in the party are strongly against it, most of the incoming team is for taking some action against the party's most wayward and headstrong member.

Zaid, who joined Umno in 2000 and who was suspended once as Kota Baru division chief for "money politics", might be either suspended again or sacked.

It would be a loss for the party to sack a man once described as the conscience of Umno.

With some doors shut and others not so palatable open to him, Zaid is confronted by the one logical choice before him — to develop and lead a third force in national politics besides the Barisan Nasional and the Pakatan Rakyat coalitions.

He is ambitious enough, rich enough and national enough to carve out a platform for himself and not necessarily at the head of a new political party but potentially as leader of a fledgling NGO with the potential to grow into a movement.

If the venture takes off he can later convert the movement into another multiracial political party.

Zaid has the stature and boldness to win support across the political landscape much as Anwar was able to do except that Zaid is open and bold enough to challenge the sacred ghosts of Umno and Pas unlike Anwar who avoids the minefields for fear of losing Malay support.

Scandal free and not bogged down by the Islamic baggage nor the need to pay obeisance to the Ketuanan Melayu ideology, Zaid is better placed to lead the Malay moderates who have always looked for a Malay leader to confront the growing impact of Islamic laws into what they see as their "private life."

Inter-racial collaboration is a fact in the Pakatan Rakyat but the push for more Islam and the need to defend Malay rights is also a growing force in the coalition that is fuelled by PKR hardliners and conservatives in Pas.

The tussle between the hardliners and the liberals is a constant theme in the Pakatan coalition and one that is quite impossible to resolve unless the coalition sets the rule, spells out clearly its agenda and works out a constitution.

It has to speak as a Malaysian party to all Malaysians unlike the current set up where each party speaks differently to its different constituents.

In such an environment Zaid has the advantage to speak to all Malaysians with a common message — an end to race politics, equality and meritocracy in an egalitarian society.

There is firmness and clarity to Zaid's message — that the old order is dead and a new one is necessary — that is missing in the Pakatan Rakyat coalition which is a marriage of dissimilar political parties glued together by the skills of one man.

Zaid should consider leading the emerging third force in national politics.

-TMI

Video Rakaman Tiga Burung Berlegar Di Udara - malaysiakini

Reactions: 
Arruhul Jadid dari Acheh menulis:

“Alhmdulillah, saya sangat bersyukur kepada Allah. Kemusykilan saya mengenai kesohihan berita ‘lawatan’ 3 ekor burung saat tiba jenazah Amrozi dan Ali Ghufron akhirnya terjawab. Jam 01.25 pagi tadi, TRANS TV, Indonesia menyiarkan rakaman 3 ekor burung berlegar di udara diatas ribuan umat Islam yang menyambut ketibaan jenazah mereka. Mungkinkah makhluk Allah ini hadir untuk menyambut roh-roh mereka ? wallahua’lam”.

Untuk tonton rakaman kejadian tersebut lihat video di bawah. untuk muat turun video klik di [sini].




Terpulang pada pembaca untuk membuat penilaian. Tetapi sebagai muslim, haruslah kita berlaku adil dan berbaik sangka.

-Kalam Nadi

Shahrir Pun Dah Gila La... - malaysiakini

Reactions: 
Baca sikit berita dan sikit ulasan dari aku...

Harga minyak mungkin turun lagi ke paras RM2 sebelum penghujung tahun ini.

Bagaimanapun, kerajaan tidak bercadang meneruskan penurunan itu sehingga di bawah RM1.92 seliter - ini bermakna, jika harga minyak dunia terus menjunam keparas terendah, para pengguna akan membayar subsidi kepada kerajaan setiap kali pengguna membeli minyak.tindakan yang bijak dari menteri kabinet malaysia... ini adalah satu contoh "keprihatinan" kerajaan kepada rakyat... bravo KERA...!!!

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad berkata, kerajaan mungkin menetapkan paras minimum bagi harga runcit petrol dan diesel walaupun harga di pasaran dunia terus merudum - ini bermakna, rakyat malaysia akan terus diperbodohkan dengan gula-gula "prihatin kepada rakyat" oleh KERAjaan.bila harga minyak dunia meningkat naik, beban hidup akan dialihkan kepada rakyat dengan peningkatan harga minyak malaysia "sesuai" dengan peningkatan harga minyak global manakala apabila harga minyak global turun menjunam, nikmatkeuntungan akan dinikmati oleh KERAjaan dengan gula-gula "menstabilkan ekonomi malaysia"... maka dengan itu bodohlah rakyat malaysia dibawah pimpinan menteri-menteri KERA yang "prihatin" pada rakyat...

“Sama ada harga minyak akan turun sehingga RM1.92, itu terpulang kepada perbincangan kerana sekiranya ia turun mendadak, pemberian subsidi juga mungkin dikurangkan,” katanya kepada pemberita pada Majlis Penyampaian Anugerah Kecemerlangan Perniagaan Beretika di sini semalam - ini bermakna rakyat sekali lagi diperbodohkan oleh KERAjaan... harga minyak turun, subsidi dikurangkan dan apabila harga minyak naik, subsidi dikekalkan... startegi bijak untuk memperbodohkan rakyat oleh KERA-KERA kabinet malaysia...

Shahrir menambah, penetapan harga minyak, baik naik atau turun tidak akan dibuat secara mendadak.

“Dulu kita guna kaedah penurunan dua kali sebulan supaya pengguna tidak rasa terkejut. Begitu juga sekiranya keputusan kenaikan harga minyak dilakukan - SUPAYA PENGGUNA TIDAK RASA TERKEJUT??? KAH KAH KAH KAH KAH KAH...!!! KAH KAH KAH KAH KAH KAH...!!! SIAPA YANG TERKEJUT BILA HARGA MINYAK TURUN MENDADAK??? KAH KAH KAH KAH KAH KAH KAH...!!! layak dipanggil "MENTERI BAGHAL"... masa harga minyak naik mendadak lebih 70% depa tak terfikir pulak "rakyat terkejut"??? BANGANG, BAGHAL, BENGONG dan lain-lain yang seangkatan dengannya...

KHAK PTUIH...!!!


sumber - kosmo

Polis Gaduh Dengan Majlis Agama - malaysiakini

Reactions: 
berita sebelumnya - Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (JHEAT) menjelaskan bahawa pihaknya tidak pernah mengeluarkan sebarang arahan rasmi kepada pihak polis supaya jangan menahan Ayah Pin yang dikesan pulang ke negara ini, dari Selatan Thai, baru-baru ini.

Sehubungan itu, JHEAT berkata, pihaknya tidak tahu menahu mengenai laporan yang mengatakan jabatan tersebut tidak membenarkan polis menahan Ayah Pin - rujuk malaysiakini

berita seterusnya pulak - Ayah Pin atau nama sebenarnya Arifin Muhamad, 65, yang pernah menghilangkan diri kerana didakwa mengasaskan satu ajaran sesat, kini dilaporkan berada di Terengganu.

Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan hari ini berkata polis bagaimanapun tidak dapat mengambil tindakan terhadapnya setelah Jabatan Agama Islam Negeri Terengganu memaklumkan kepada polis untuk tidak menahannya - rujuk malaysiakini

Apa dah jadi ni? makin membengongkan rakyat malaysia... JHAET cakap macam ni... kami tak tau...

Polis pulak cakap... Depa tak bagi tangkap...

Rasanya dah sampai masa untuk Malaysia buat perubahan... baca artikel ni - Gabung sivil, syariah.

Lagi Berita Hairan - malaysiakini

Reactions: 
KUALA LUMPUR 13 Okt. – Polis mengesan ketua kumpulan ajaran sesaT Ayah Pin yang lari ke Thailand pulang ke Malaysia baru-baru ini.

Bagaimanapun Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan memberitahu pihaknya tidak dapat menangkap lelaki tersebut kerana tidak mendapat kebenaran daripada Jabatan Agama Islam Terengganu.

Ini lagi satu berita yang menghairankan aku... kenapa pulak polis tak boleh tangkap ayah pin sebab tak dapat kebenaran JAIT?

Perlu ke polis tunggu pelepasan dari Jabatan Agama untuk menangkap orang yang terbukti membawa ajaran sesat dan terbukti ianya sesat dengan pengesahan dari majlis fatwa kebangsaan?

Macam mana pulak dengan kes Raja Petra tempohari? kenapa pulak Raja Petra boleh ditangkap tanpa menunggu kebenaran dari majlis agama negeri?

Apakah "komen" dalam tulisan Raja Petra lebih membahayakan Malaysia daripada ajaran sesat ayah pin?

Apa pulak alasan jabatan agama untuk tidak memberi pelepasan kepada polis? ajaran ayah pin tu sesat ke tidak???

Hairan sungguh la Malaysia ni... makin lama makin banyak benda gila berlaku...

Trio Raja Lawak Di Malaysia - malaysiakini

Reactions: 
Makin kelakar rasanya menteri-menteri dari parti melayu terbesar UMNO@PEKEMBAR@SARKIS(P.Ramlee cakap) sejak akhir-akhir ni.

Memang betul kata-kata Che'Det satu masa dulu dalam sajaknya "melayu mudah lupa"... tapi yang ni versinya lain sikit tapi masih mengekalkan ciri-ciri yang sama.

Trajedi pertama melibatkan Perdana Menteri Malaysia merangkap Presiden UMNO semasa mengumumkan jumlah wang yang terlibat dalam pembelian eurocopter yang masih lagi jadi kontroversi sampai hari ni...

Mula-mula Pak lah maklumkan satu jumlah yang besar (aku tak ingat berapa...1.6++bil kot...) lepas tu angka tu dipertikaikan oleh Pakatan Rakyat dan Pak Lah muncul dengan kenyataan - "saya tersilap... angka sebenarnya ialah 1.1++bil... saya kesal dengan kesilapan saya... Pak Lah... Pak lah...

Lepas trajedi Pak Lah... datang pulak trajedi Syed Hamid dalam isu penutupan post polis di Chow Kit...

Asalnya Syed Hamid maklumkan post polis di Chow Kit terpaksa ditutup atas faktor keselamatan anggota polis yang bertugas... (tugas polis memang la bahaya... jadi apa masalahnya??? itu kan tanggungjawab...).

Tak lama lepas tu dalam sidang dewan Teresa Kok mintak penjelasan lagi sekali berhubung penutupan post polis tersebut (di Chow Kit), jawab Syed Hamid pulak kali ni - post tersebut terpaksa ditutup sebab tuan tanah ambik balik tanah tu untuk dibangunkan... aik?

Dalam sidang dewan tu jugak Syed Hamid nyatakan kekesalannya atas salah maklumat awalnya berhubung penutupan post polis di Chow Kit sebelum ni... sorang lagi menteri masuk dewan tanpa fakta yang cukup...

Hari ni pulak ada sorang lagi menteri dari parti yang sama (UMNO@PEKEMBAR@SARKIS*P.Ramlee cakap) buat kenyataan kesal dengan kenyataannya awalnya dalam isu pemecatan 6 hakim malaya...

Sebelum ni dalam dewan jugak, Nazri maklumkan bahawa 6 hakim tersebut bukan dipecat sebaliknya mereka bersara awal dan hari ni pulak kenyataannya ialah kenyataan beliau mengenai kemungkinan kesemua hakim tersebut telah dipecat 20 tahun lalu adalah tidak benar, sebaliknya sememangnya mereka telah dipecat namun mereka masih menerima bayaran pencen atas dasar ganti rugi sejak itu.

Lagi sorang menteri masuk dewan tanpa maklumat dan fakta yang lengkap...

Cukup 3 orang menteri yang diketuai oleh tak lain tak bukan Perdana Menteri Malaysia sendiri sebagai trio "Opsss... ana tersilap" menghiasi berita lawak kabinet Malaysia...

Bukan calang-calang orang rupanya mereka-mereka yang dipilih oleh ahli-ahli UMNO@PEKEMBAR@SARKIS(P.Ramlee cakap) untuk menerajui negara Malaysia ni...

Macam-macam kebolehan rupanya ada pada diri para pemimpin kita ni... boleh membohong/menipu... boleh melawak... dan yang paling ramai sekali aku tengok cukup pandai "buat bodoh" je...

Kemana agaknya "mereka-mereka' ni nak memacu negara Malaysia?

Kedepan atau "six feet under?"

Fatwa sesat halal melacur dapat sambutan!

Reactions: 
Akhbar Berita Harian hari ini melaporkan bahawa Jabatan Kehakiman Syariah Malaysia (JKSM) menyatakan bahawa dua ibu tunggal di Pulau Pinang terpaksa melacurkan diri kepada rakan sekerja, termasuk sanggup dibayar secara ansuran, bagi menyara anak mereka. Mungkin terpengaruh dengan fatwa ustazah UMNO agaknya.

Sebelum ini, kenyataan bekas Setiausaha Parlimen Jabatan Perdana Menteri, Dato’ Dr. Mashitah Ibrahim mengenai isu ibu tunggal boleh melacur jika darurat dibidas Ustaz Ismail Noh (PAS Pasir Mas).

Berhubung kes di Pulau Pinang tersebut, seorang daripada mereka bekerja sebagai jaga dan mempunyai enam anak, manakala seorang lagi tukang cuci, terpaksa berbuat demikian kerana kesempitan hidup apabila bekas suami gagal memberi nafkah anak-anak, walaupun Mahkamah Syariah mengeluarkan perintah berkenaan, sejak tiga tahun lalu.

Ketua Pengarah merangkap Ketua Hakim Syarie JKSM, Datuk Ibrahim Lembut, berkata berdasarkan maklumat diperoleh kelmarin, ibu tunggal enam anak itu terpaksa melacurkan dirinya selepas dua bulan diceraikan.


"Dia sudah tiga tahun diceraikan dan pada bulan kedua dia mula melacurkan diri kepada rakan sekerja, malah menerima bayaran secara ansuran kerana mahu menyara anaknya kerana gajinya sebagai jaga terlalu kecil.


"Seorang lagi ibu tunggal yang bekerja sebagai tukang cuci juga mengambil jalan sama bagi menyara beberapa anaknya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Isu-Isu Mahkamah Syariah Ke-10 di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) di sini, hari ini.


Ustaz Ismail berkata, tindakan ustazah UMNO, Dr. Mashitah menyatakan bahawa ibu tunggal boleh melacur dalam keadaan darurat untuk menyara anak-anak adalah satu kenyataan tidak berdasarkan kepada nas mahupun hadith.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan Rang Undang-undang Keterangan Syariah (Wilayah-wilayah Persekutuan) (pindaan 2005) di Dewan Rakyat sebelum ini. “Saya terkejut yang berhormat Dr Mashitah seorang yang mengaji, tetapi mengeluarkan kenyataan seperti ini” katanya.

Dalam keadaan ini, Dr. Mashitah seharusnya memberi jawapan bahawa ibu tunggal yang dalam keadaan darurat lebih baik meminta sedekah atau buat kerja lain daripada berzina. Secara jelas dalam Islam tidak ada kias yang membolehkan seseorang yang darurat itu melacur kerana melacur ini adalah berzina, katanya. Ujar beliau, di dalam Al-Quran sendiripun secara jelas memperincikan soal haramnya aktiviti penzinaan.

“Jangan mendekati zina” kata Ustaz Ismail yang memberi maksud petikan ayat Al-Quran.


Justeru, beliau menyeru Dr. Mashitah supaya prihatin terhadap apa yang telah diucapkannya berhubung isu pelacuran seperti yang dilapor dalam akhbar sebelum ini.


Saya mengambil kesempatan ini untuk menyeru PAS Pulau Pinang dan di negeri-negeri lain supaya turun padang dan mengadakan aktiviti-aktiviti untuk membantu ibu tunggal. Saya khuatir jika dibiarkan UMNO yang menguruskan, habis dilacurkan pula ibu tunggal-ibu tunggal ini.



-Tranungkite

Betul Ke MB Perak Herdik Wartawan? - malaysiakini

Reactions: 
Menteri Besar Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaludin hari ini bertindak di luar dugaan apabila memaksa jurugambar Utusan Malaysia menyerahkan kamera dan memadamkan gambarnya yang diambil ketika penyerahan surat tuntutan maaf daripada seorang peguam.

Kejadian berlaku semasa sesi rehat sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) di dewan makan Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini apabila jurugambar, Mohd. Najib Mohd. Nor, 28, merakamkan gambar Mohammad Nizar menerima surat tuntutan maaf daripada peguam Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Perak, Datuk Seri Mohd. Tajol Rosli Ghazali.

Dalam kejadian itu, jurugambar Utusan Malaysia telah diherdik dan diminta keluar dengan berkata ''Go.. go..".

Selepas meminta Mohd. Najib keluar, Mohammad Nizar kemudian dengan memanggil semula Mohd. Najib.

''Woi, mari sini. Saya nak memory card kamera tu," katanya.

Mohd. Najib bagaimanapun enggan menyerahkan kad tersebut tetapi bersedia memadamkan gambar yang diambilnya itu di depan Mohammad Nizar.

Bagaimanapun, Menteri Besar itu meminta kamera untuk memastikan gambar- gambar tersebut telah dipadamkan.

Selepas membuat pemeriksaan, beliau menyerahkan kamera itu kepada Setiausaha Akhbarnya, Anuar Hashim bagi membuat pemeriksaan lanjut.

Tidak lama selepas itu, barulah kamera berkenaan diserahkan semula kepada Mohd. Najib.

Mohammad Nizar kemudian bertanya lagi kepada jurugambar itu ''Siapa beri keizinan ambil gambar ini? Awak dari mana?".

Berita dari Utusan Malaysia Online... betul ke laporan ni? aku kalau berita dari Utusan ni macam kurang percaya sikitla... banyak sangat putar-belitnya... tapi kalau betul laporan ni... tak patut betul la MB Perak ni... tak patut tang "bahasa" tu... awat yang kasaq sangat? tapi kalau laporan ni tak betul... siap la hangpa...

Kita tunggu respon dari MB Perak..!

Gabung sivil, syariah

Reactions: 
Undang-undang lazim dan undang-undang syariah di negara-negara yang majoriti rakyatnya beragama Islam boleh diharmonikan melalui penggabungan kedua-dua mahkamah sivil dan syariah.

Bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad berkata, pendekatan itu mampu direalisasikan kerana hakim yang sama boleh mendengar kedua-dua kes sivil dan syariah manakala peguam bukan Islam berhujah mengenai isu yang melibatkan undang-undang syariah.

Kata beliau, pengharmonian undang-undang itu boleh menjadi kenyataan kerana kini pakar yang bukan beragama Islam sudah lama menceburkan diri dalam bidang perbankan, kewangan dan takaful Islam.

‘‘Hasilnya penguatkuasaan undang-undang syariah dalam perbankan Islam berjaya mewujudkan banyak produk berasaskan Islam termasuk akaun simpanan, akaun semasa, kad kredit, takaful dan sukuk yang tidak pernah dibayangkan kewujudannya 50 tahun lalu.

‘‘Dengan ini, penentuan sama ada undang-undang syariah itu sebenar-benarnya berlandaskan Islam, maka sesebuah negara tidak seharusnya berundur ke belakang untuk melihat perbezaannya,” katanya ketika membentangkan syarahan di Fakulti Undang-Undang, Universiti Harvard baru-baru ini.

Beliau dijemput menyertai program Pengajian Undang-Undang Islam bagi membentangkan syarahan Al-Razzaq Al-Sanhuri bertajuk ‘Mengharmonikan Undang-Undang Lazim dan Undang-Undang Syariah di Malaysia: Satu Pendekatan Praktikal’.

Abdul Hamid turut menegaskan, beliau percaya perkembangan sama boleh berlaku tanpa prejudis di negara-negara yang majoritinya umat Islam.

Hati yg sudah hitam tak kan baca posting ini - malaysiakini

Reactions: 
Siapakah orang yang sibuk? Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s

Siapakah orang yang manis senyumanya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil
berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk-numpukkan harta.

Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.

Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan di perluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah mengunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari siksa neraka.

Siapakah org yg KEDEKUT? Orang yg kedekut ialah org yg membiar atau membuang posting ini begitu sahaja, malah dia tidak menyampaikan pula pada org lain.

Sarawak PKR Will Boost

Reactions: 
Sarawak state assemblyperson for Ngemah Gabriel Adit’s decision to join PKR is expected to give a big boost to the opposition party as it prepares for the next state elections due in 30 months.

Adit, 58, is a four-term representative who retained the predominantly-Iban Ngemah seat in the 2006 state election on an independent ticket. He will officially hand over his membership application form as well as those from his supporters during a 300-table dinner organised by ‘Friends of PKR’ in Sibu on Saturday. Adit is the organising chair of the event.

It is learnt that many members of a Dayak-based state BN component party will also be handing over their application forms to PKR advisor Anwar Ibrahim, the guest-of-honour, for the evening. Several top Pakatan Rakyat leaders from PKR, DAP and PAS as well as their state leaders will be present to witness the event.

Malaysiakini also learnt that Beginda Minda, the ex-publicity chief of PRS president Dr James Masing-led Balleh division who made the news recently with his call on Chief Minister Abdul Taib Mahmud and Deputy Chief Minister Alfred Jabu to resign, and his supporters are also expected to join PKR at the function.

Although several leaders of state BN component parties have been reported in a national daily as saying they are not perturbed by the news of Adit’s impending move to join PKR, it has come at a time when there are also reports of ground-swell support for PKR, especially in the rural areas.

-malaysiakini

Kerajaan Akan Tawar Tender Terbuka Untuk Bangun Tanah Milik Kerajaan

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 13 Nov (Bernama) -- Kerajaan akan membuat tawaran tender terbuka kepada sektor swasta untuk membangunkan tanah milik kerajaan di seluruh negara, kata Menteri Kewangan Kedua Tan Sri Nor Mohamed Yakcop hari ini.

Katanya ini adalah susulan dari pengumuman Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semasa penggulungan bajet baru-baru ini, yang mengumumkan Pakej Rangsangan Fiskal bernilai RM7 billion.

Dalam pakej tersebut, Najib yang juga Menteri Kewangan, telah mengumumkan bahawa kerajaan akan mengenal pasti aset, dalam bentuk tanah yang strategik, yang boleh ditawarkan menerusi inisiatif terbabit, termasuk tanah Lembaga Getah Malaysia di Sungai Buloh, tanah Kerajaan di Jalan Cochrane dan Jalan Ampang Hilir, Kuala Lumpur.

"Kerajaan akan mencadangkan kepada sektor swasta, misalannya untuk membangunkan sesuatu tanah untuk membuat hospital dan ini akan dilakukan secara berperingkat-peringkat," kata Nor Mohamed kepada pemberita selepas merasmikan "Asia Pasific Tax Conference An Effective Tax" (Persidangan Percukaian Asia Pasifik Satu Cukai Berkesan) di sini.

Langkah itu melibatkan aset milik kerajaan pusat sahaja, katanya.

Beliau menerangkan bahawa langkah pengewangan aset kerajaan itu merupakan langkah yang dilaksanakan oleh kerajaan untuk memperolehi hasil dari jualan tender.

Langkah itu juga adalah untuk mempercepatkan lagi pembangunan di sesuatu kawasan aset milik kerajaan yang melibatkan syarikat swasta, katanya.

Ketika diminta mengulas mengenai pelonggaran pemilikan ekuiti Bumiputera bagi syarikat yang berhasrat untuk disenaraikan, Nor Mohamed langkah kerajaan itu bertujuan menghapuskan ketidakpastian di kalangan syarikat yang ingin disenaraikan tetapi masih belum memenuhi kuota itu.

"Langkah itu memberikan fleksibiliti dan yang pentingnya saya rasa ia memberikan satu kepastian. Anda tidak perlu risau mengenai ekuiti Bumiputera 30 peratus itu. Kita mempunyai cara untuk menangani isu ini," katanya.

"Kita mahu mewujudkan satu persekitaran yang ada kepastian," katanya.

Ketika berucap sebelum itu, Nor Mohamed berkata sistem cukai pendapatan Malaysia berkesan menyumbang terhadap pertumbuhan sosio-ekonomi negara.

Bagaimanapun, dengan mengambil kira perubahan pantas di dalam struktur ekonomi negara serta persekitaran ekonomi global, katanya langkah untuk menyemak semula sistem itu kini menjadi relevan.

Dengan itu, katanya kerajaan telah mewujudkan satu Panel Semakan Semula Percukaian yang bertujuan mewujudkan satu regim percukaian yang lebih berkesan dan menyediakan satu rangka perundangan yang mudah, telus dan berkesan yang menggalakkan cara menggembleng perolehan yang saksama dan berkesan.

Panel itu bakal dianggotai sektor awam dan swasta, yang termasuk ahli akademik dan pengamal percukaian.

Kerajaan telah juga menubuhkan sebuah Jawatankuasa Kabinet Khas mengenai Pelaburan untuk mempercepatkan proses kelulusan projek yang mempunyai impak yang besar terhadap ekonomi.

Nor Mohamed berkata jawatankuasa itu diberi kuasa untuk meluluskan insentif percukaian khas iaitu pengecualian cukai pendapatan bagi lanjutan tempoh sehingga 15 tahun dan pengecualian cukai pendapatan pusingan kedua serta insentif bukan cukai seperti geran dan pinjaman mudah.

Sehingga ini, 21 projek telah diluluskan dengan sejumlah pelaburan RM112 bilion.

"Struktur cukai juga telah memudahkan langkah kepelbagaian yang lebih meluas ekonomi yang memberi fokus ke atas sektor di mana kita mempunyai kelebihan dan menjana potensi nilai tambah yang tinggi," katanya.

Sektor berkenaan termasuk teknologi tinggi, aktiviti berasaskan pengetahuan dan berinsentifkan kemahiran, sektor perkhidmatan terpilih seperti penyumberan luar.

Ops...!!! Nazri admits mistake about former judges

Reactions: 
Datuk Nazri Aziz admitted today he had made a mistake in saying last week that five former Supreme Court judges, who were the main characters of the 1988 judicial crisis, were not sacked.

He told reporters in Parliament today they were indeed sacked.

The minister also disclosed that the Yang di-Pertuan Agong had written to the Chief Secretary asking the government to pay their pensions on grounds of compassion.

His admission today comes after both his predecessor Datuk Zaid Ibrahim and former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad disputed his retelling of the 1988 judicial crisis.

Zeti finally getting the credit she deserves

Reactions: 
NOV 13 - For 10 years, Bank Negara governor Tan Sri Zeti Akhtar Aziz bristled over the fact that when reporters, economists and pundits praised Malaysia’s brave experiment with currency controls after the Asian financial crisis, her name hardly merited a mention.

Lavish praise seemed to be the reserve of Tun Dr Mahathir Mohamad, the former prime minister who went against convention and pushed through the controls, and Tan Sri Nor Mohamed Yakcop, the man who flew to Argentina in the early days of the crisis to brief Dr Mahathir on the intricacies of the financial world and who went on to become a trusted adviser.

Privately, Zeti told friends and government officials that she too played a role in crafting some of the policies that prevented a complete meltdown in Malaysia, and wondered why she never earned the column inches that others did. Today, she can lay that complaint to rest.

Finally, she is getting the credit she craves and deserves. Politicians, corporate figures, bankers and journalists roundly claim that her tough stewardship of the central bank and monetary policies is the reason why Malaysia’s banks and financial system are in a better position to withstand the shock of the global economic turmoil.

The non-performing loans ratio is low at 2.5 per cent; foreign reserves are high at US$100.2 billion, sufficient to finance more than eight months of retained imports and 4.2 times short-term external debt. The capital account is healthy; there is sufficient liquidity in the system, and loan growth is at 9.5 per cent. Going forward, inflation is expected to moderate at between 3 and 4 per cent next year.

With such statistics to back her, the Wharton alumni has been more than ready to speak to the press and press her case before different audiences that the fundamentals of the Malaysian economy are sound. When confronted with scepticism like she was at a dialogue yesterday with fund managers and the business community, she sticks to the message.

One of the participants wondered if the Malaysian government was painting too rosy a macro picture while underestimating the impact of the global economic slowdown on the average Malaysian. Zeti pointed out that no one could accuse the central bank of being in denial or having its head buried in the sand.

The reason: as early as July this year, Bank Negara cautioned that an economic slowdown was imminent and Malaysians would have to ready themselves for more challenging times. Having sketched that scenario and taken into consideration the strong banking sector, the low external debt and strong savings base here, there was every reason for her and others to have confidence in the system, she explained.

Still, even the optimistic Zeti has to accept that the global economic downturn is more challenging for Malaysia than the economic crisis it faced in 1998, with the risk of slow growth in a high-cost environment.

Datuk Azman Yahya, a member of the Economic Council, was quoted in the New Straits Times as saying that: "From an economist's standpoint this is probably one of the worst positions to be in. More worrying is that this is today a global phenomenon. From a policy response this is tricky - too much stimulus either fiscal or monetary may lead to inflationary pressures, too little may lead to a recession."

But he and others in the business community are convinced that Malaysia would be staring at a much more gloomy picture had it not been for the role of Bank Negara and Zeti, in particular.

"The tsunami did not avoid our shores by design," said banker Datuk Nazir Razak recently, giving praise to Zeti’s strict stewardship of the financial system.

An investment banker told The Malaysian Insider: "Bank Negara under Zeti has been quite conservative. It was very suspicious of allowing banks to get involved in certain high-risk instruments. That is why the US sub-prime crisis did not impact our banks in a big way.''

It may be 10 years late, but Zeti is finally snaring the headlines and column inches she deserves.

-TMI

Scramble to bring down food prices

Reactions: 
Over the last two weeks, Domestic Trade and Consumer Affairs Minister Datuk Shahrir Samad has been busy visiting nasi kandar restaurants and hypermarkets.

His goal? To persuade them to reduce their prices as the government comes under pressure for its handling of the sudden and stark rollback of fuel price subsidies in June.

Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Razak joined the campaign yesterday at a Putrajaya hypermarket, where he urged retailers to ensure their price cuts were genuine. "This year is an exceptional year for us because the inflation rate shot up. But next year, we will return to the inflation rate that is more normal in our country - around 3 to 4 per cent," he said.

The rate is now over 8 per cent.

The government does not usually go from shop to shop to persuade retailers to slash prices but it has been stung by criticism over its handling of the fuel price hike in Malaysia when global oil prices soared.

The sudden and steep hike in fuel prices in June had led to sharp increases in prices of food and other items as retailers passed on the increase in transport costs to consumers. Fuel prices are controlled by the government, which provides a hefty subsidy to keep prices among the lowest in the region, but most food prices are not.

In early June, the government abruptly rolled back the subsidies to allow petrol prices to jump by 40 per cent in one fell swoop. It had no choice.

But critics, including former premier Tun Dr Mahathir Mohamad, had said the move would burden the people. Dr Mahathir pointed out that the government could afford to roll back subsidies gradually as its revenue had soared from two of its biggest exports - oil and commodities.

The critics' warning proved prescient as global oil prices tanked from September. While the government quickly lowered fuel prices, food prices were slower to drop. Inflation has remained high.

Teacher R. Vasantha said the price of milk had shot up 20 per cent in the last few months. Her grocery bill has not dropped substantially lately.

"It's always sticky downwards. Retailers find people become used to higher prices, and are reluctant to lower them if business is not affected," said opposition MP Tony Pua, who was economic adviser to the DAP.

The government has scrambled to address a problem that could become a major headache. A September survey by the Merdeka Centre showed half the respondents cited economic concerns as their biggest worry. Over 40 per cent cited inflation as a specific cause. Almost 80 per cent were dissatisfied with the government's handling of the issue.

The inconsistent policy on fuel subsidies has cost the government RM5 billion in rebates to car owners. As it had pledged to pay the rebate until March next year, it cannot backtrack even though petrol prices have fallen.

The government's campaign has seen some successes. About 4,500 Indian and Indian Muslim restaurants this week dropped prices by 10 to 20 sen for items like roti canai, teh tarik and nasi kandar. Several hypermarket chains have also started to slash prices of certain items.

Politik wang: Kikis orientasi 'Umno itu duit, duit itu Umno'

Reactions: 
PETALING JAYA: Gejala politik wang sudah sebati dengan Umno! Ini rumusan penganalisis dan pemerhati politik yang mengikuti dengan dekat perkembangan tersebut sejak kebelakangan ini.

Pensyarah sains politik Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr Ghazali Mahyudin berkata, gejala politik wang sudah lama berakar umbi dalam Umno dan ia merebak daripada peringkat atasan hingga ke bawah.

"Ia dah berlaku lama. Bila ada bunga-bunganya, ia patut dicantas cepat tapi Umno dulu, masa hal ini (politik wang) berlaku, mereka menutupnya dan akibatnya semakin dapat dilihat pada hari ini. Ia semakin merebak dan sukar dibendung lagi," katanya ketika dihubungi mStar Online, hari ini.

Ghazali berkata, walaupun ada tindakan yang diambil oleh Lembaga Disiplin tetapi ia tidak memberi kesan besar kerana hanya melibatkan beberapa orang ahli dan bukan menyeluruh.

"Selain itu, ini juga melibatkan masalah kepimpinan. Walaupun ada pemimpin Umno yang berdegar-degar bercakap politik wang berdosalah, merosakkan maruah bangsa dan sebagainya tetapi tidak semua ahli yang memandang berat cakap-cakap mereka.

"Ada sesetengah ahli yang bila pemimpin bercakap demikian, mereka pun kata 'alah, dia cakap, dia pun buat juga'... itulah yang membimbangkan," katanya.

Ghazali menambah, gejala yang berleluasa di kalangan ahli Umno ini tidak boleh dipandang mudah kerana golongan ini yang akan menerajui parti dan kemungkinan besar menerajui negara.

Justeru katanya, cara yang baik untuk mengekang gejala politik wang daripada terus berlaku adalah dengan menghapuskan sistem kuota yang menjadi salah satu punca kepada gejala ini terus berlaku.

"Jika tidak dilakukan, saya tidak nampak hal ini akan berkesudahan dan saya fikir tidak ada jawatankuasa yang mampu menanganinya kerana ia sudah seperti satu budaya.

"Pemimpin cakaplah apa pun, media tulislah apa pun, setakat ini memang tidak memberi kesan. Pada saya, politik wang dalam Umno boleh dikatakan 'kalau bagi salah, tak bagi kalah'," katanya.

Sementara itu, pensyarah Sekolah Sains Sosial, Universiti Malaysia Sabah (UMS), Zaini Othman turut bersetuju jika sistem kuota dalam pemilihan Umno dihapuskan.

"Ia melibatkan aspek penstrukturan dalam pemilihan Umno kerana struktur sedia ada iaitu sistem kuota yang mendokong politik wang ini terus berlaku dalam parti tersebut.

"Bukanlah saya maksudkan ia akan terus terhapus tetapi mungkin sedikit sebanyak, gejala politik wang itu dapat dikurangkan," katanya.

Zaini berkata, salah satu cara bagi menggantikan sistem sedia ada adalah dengan mengadakan pemilihan secara serentak berbanding secara berperingkat-peringkat yang diamalkan pada masa ini.

"Sekarang ini, pemilihan yang diadakan melalui mesyuarat-mesyuarat agung (persidangan perwakilan) bahagian membolehkan calon meletakkan sasaran, bahagian mana yang mereka mahukan untuk mendapatkan lebih lagi pencalonan.

"Jika dilakukan serentak, hal ini dapat dielakkan kerana mereka tidak ada masa untuk melakukan semua itu," katanya.

Selain itu, Zaini berkata, ahli-ahli Umno juga perlu mengubah persepsi mereka bahawa Umno adalah sebuah parti yang menjanjikan wang kepada ahli-ahlinya.

"Ahli-ahli Umno ini perlu diorientasikan semula daripada menganggap Umno itu duit, duit itu Umno. Saya tidak pasti macam mana caranya tapi itulah yang perlu dilakukan," katanya.

Sementara itu, pensyarah jurusan pembangunan sosial Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof Dr. Ahmad Atory Hussain berkata, Lembaga Disiplin dan Badan Pencegah Rasuah (BPR) perlu bekerja keras dalam membasmi gejala politik wang ini daripada terus berleluasa.

"Kalau betul-betul nak banteras (politik wang), Umno memang kena kerja keras termasuk Lembaga Disiplin perlu memantau daripada awal lagi perjalanan mesyuarat peringkat bahagian.

"Masalahnya sekarang, dalam gejala politik wang yang begitu teruk pada masa ini, ia boleh diibaratkan seperti rumah sudah terbakar tapi mesyuarat nak panggil bomba baru nak diadakan," katanya.

Jelas beliau, Lembaga Disiplin boleh mengadakan jawatankuasa di peringkat negeri supaya masalah disiplin ahli termasuk politik wang boleh dikawal.

"Masalahnya, politik wang ini sukar dikesan kerana tiada siapa yang mahu tampil menjadi saksi dan kita pun tidak tahu tangan-tangan tersembunyi yang menerima duit-duit itu.

"Bagaimanapun pada saya, setiap ahli sebenarnya perlu kembali semula kepada ajaran Islam iaitu keimanan dan ketakwaan serta sayang kepada negara," katanya.

Sasaran tawan 6 juta pemilih baru menjelang PRU Ke-13

Reactions: 

PETALING JAYA: Ketika empat juta rakyat negara ini masih belum mendaftar sebagai pemilih, kira-kira dua juta orang - golongan muda bawah 21 tahun, berpotensi tersenarai dalam daftar pemilih menjelang pilihan raya ke-13.



Sambil melihat kumpulan baru ini sebagai aset sokongan dalam menentukan kemenangan masa depan parti-parti politik juga sudah mula menggerakkan usaha menawan mereka sebagai pengundi.



SPR JANGKA 2 JUTA



Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) juga menjangkakan akan ada lebih ramai pemilih baru muda yang berpotensi menjelang pilihan raya umum akan datang.



"Seharusnya... memang dijangka kira-kira dua juta orang generasi baru layak untuk mendaftar sebagai pemilih baru dan menjadi pengundi," kata Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar ketika dihubungi semalam.



Kata beliau, rekod kelahiran menunjukkan antara 450,000 hingga 500,000 orang lahir setiap tahun.



Oleh itu, kata beliau, secara purata dua juta sepatutnya layak untuk mendaftar sebagai pemilih menjelang pilihan raya umum ke-13.



"Melihat kepada perkembangan-perkembangan sejak kebelakangan, sudah wujud kesedaran di kalangan golongan muda untuk mengambil bahagian dalam proses memilih kerajaan.



"Banyak pihak menyedari perkara ini dan ia telah membuka mata banyak pihak untuk menarik golongan ini untuk mendafar sebagai pemilih," katanya.



Tambah Wan Ahmad, "kita berharap dengan kesedaran itu dan ekoran daripada apa yang berlaku sejak pilihan raya umum lalu dan keputusan pilihan raya umum, jadi mereka yang duduk atas pagar akan bertindak untuk mendaftar sebagai pemilih."



Seramai 10.9 juta orang layak untuk mengundi dalam pilihan raya umum lalu berbanding 9.7 juta pada 2004.



Bagaimanapun Wan Ahmad mengakui peratusan rakyat yang layak mengundi mendaftar sebagai pemilih sejak awal tahun ini masih "dingin".



Antara Januari dan Jun lalu hanya kira-kira 100,000 pemilih baru mendaftar diri sebagai pemilih.



Pun begitu beliau masih yakin bahawa jumlah tersebut akan meningkat mulai tahun depan menjelang pilihan raya umum akan datang.



"Pada tahun 2009 dan 2010, saya rasa kadar pendaftaran pemilih baru akan meningkat," katanya.



SPR pernah menerima permohonan pendaftaran pemilih baru hampir sejuta orang, sekali gus pada saat-saat akhir menjelang pilihan raya umum 1999.



Ketika itu pendaftaran pemilih diadakan setahun sekali. Kini proses pendaftaran diadakan sepanjang tahun dan daftar pemilih dikemas kini setiap suku tahun.



Mengambil kira pilihan raya umum ke-12 diadakan Mac depan, pilihan raya akan datang kemungkinan berlangsung pada 2012 atau 2013.



Pelbagai pihak yang dihubungi, pertubuhan bukan kerajaan dan parti politik juga sudah menyedari kewujudan pemilih berpotensi ini.



MAFREL JUGA LIHAT TREND



Badan pemantau pilihan raya bebas dan adil, Mafrel juga menjangkakan akan ada peningkatan dalam peratusan pemilihan baru.



Pemangku Pengerusinya, Syed Ibrahim Syed Noh berkata, walaupun peningkatan pendaftaran pemilih baru satu fenomena biasa, tetapi mengambil kira perkembangan politik sejak kebelakangan ini akan ada lebih ramai yang mendaftar sebagai pemilih baru.



"Saya setuju kerana ada kesedaran politik, maka peningkatan adalah lebih besar berbanding masa lalu, peratusan pemilih baru akan lebih meningkat," katanya.



Bagaimanapun beliau menjelaskan, momentum berterusan perkembangan politik akan menentukan kadar peningkatan secara berterusan di kalangan generasi baru.



Peningkatan pemilih baru juga disumbangkan oleh pendedahan generasi muda kepada media baru seperti blog dan portal berita sebagai sumber maklumat bagi mereka, kata beliau.



BACAAN MERDEKA CENTER



Pengarah Eksekutif Merdeka Center, Ibrahim Suffian juga meramalkan peningkatan besar di kalangan generasi muda sebagai pemilih baru pada masa-masa akan datang.



"Saya rasa akan ada (peningkatan) kerana sejak 8 Mac lalu politik negara semakin rancak dan persaingan Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat akan berterusan.



"Malah, sokongan dan perspesi generasi muda terhadap Pakatan Rakyat masih kuat walaupun parasnya adalah 50:50 peratus," kata beliau sambil menambah, kemungkinan ia akan menarik lebih ramai untuk keluar mengundi kelak.



Sambil merujuk kepada penguasaan kerusi dan kerajaan negeri sejak pilihan raya umum ke-12, Ibrahim berkata, parti-parti politik akan menyusun strategi untuk menarik lebih ramai pengundi, khususnya golongan muda yang menjadi perhatian ramai.



BN MULA BERTINDAK



Ketua Pemuda MCA, Datuk Dr. Wee Ka Siong yang baru dipilih bulan lalu memberitahu bahawa parti itu telah meminta biro ICT untuk mendampingi golongan muda menerusi media baru termasuk internet.



"Kita perlu menunjukkan mereka apa yang telah kita lakukan dan seharusnya berupaya untuk menarik mereka," kata Timbalan Menteri Pelajaran.



Exco Pemuda Umno dan Ketua Pemuda Umno Johor, Razali Ibrahim juga sudah menyedari kewujudan dua juta bakal pemilih baru itu.



Kata beliau, mereka akan menjadi aset penting kepada negara jika berupaya menjadikan kumpulan tersebut sebagai pemilih.



Bagaimanapun Ahli Parlimen Muar itu mengakui bahawa perlu ada perubahan paradigma untuk menarik mereka.



"Umno (sebagai parti dominan BN) perlu membuat pengubahsuaian untuk mendampingi mereka tanpa kompromi objektif parti," tambah beliau.



Ahli Jawatankuasa Kerja Pusat (CWC), Datuk K. Devamany juga mengakui kewujudan kumpulan baru dua juta ini sambil menekankan tentang keperluan membuat pengubahsuaian menarik mereka.



"Mereka mempunyai pendirian dan pemikiran tersendiri dan jika kita tidak mendengar mereka, kita akan berhadapan dengan masalah dalam pilihan raya umum akan datang," katanya Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri ini.



PAKATAN SUSUN STRATEGI



Ketua Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat, Shamsul Iskandar Mohd. Akin memberitahu, pihaknya optimis dengan pengundi baru sebab percaya mereka kebanyakannya merupakan pemilih muda.



"Sudah pasti pendekatan pada pilihan raya umum ke-13 akan lebih menarik dan segar di mana kaedah kempen akan lebih menjurus kepada pengundi baru dan muda," katanya.



Tambah beliau, sekiranya pengundi baru sebanyak dua juta ini berjaya didekati oleh Pakatan Rakyat, maka usaha mengekalkan kemenangan adalah lebih mudah.



"Angkatan Muda Keadilan akan merangka strategi khusus untuk menarik pengundi muda dan menarik pengundi muda dan baru ini mana pelbagai program akan dijalankan bermula awal tahun depan," katanya lagi.



Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa ketika dihubungi berkata, kewujudan dua juta pemilih ini adalah aspek menarik untuk diteliti dan dikaji.



"Kami akan mengkaji cara mendampingi mereka selepas ini," kata ADUN Kubang Kerian ini.



-mSTAR Online

ADUN Kuala Nerang muflis, kemungkinan pilihan raya kecil?

Reactions: 
Kedah kemungkinan menyaksikan pilihan raya kecil, yang pertama sejak pilihan raya umum ke-12, berikutan keputusan mahkamah mengisytiharkan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kuala Nerang, Datuk Syed Sobri Syed Hashim muflis.

Timbalan Pendaftar Najwa Che Mat telah mengisytiharkan Syed Sobri sebagai muflis 3 November lalu.

Syed Sobri dikatakan gagal menjelaskan hutang bank berjumlah RM100,000.

Bagaimanapun Syed Sobri telah mengemukakan rayuan dan permohonannya akan didengar pada 1 Disember ini.

Beliau enggan mengulas apa-apa mengenainya.Sumber-sumber Barisan Nasional (BN) pula memberitahu kes tersebut telah diselesaikan bagi mengelakkan pilihan raya kecil.

Pada 8 Mac lalu, Syed Sobri menewaskan calon PAS, Zawawi Ahmad dengan kelebihan 805 undi.

Syed Sobri memperoleh 7,856 undi.Speaker Dewan Undangan Negeri, Dr. Abdul Isa Ismail telah mengemukakan surat makluman mengenainya kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Saranan jemput Ku Li berucap di Kongres PKR

Reactions: 
Pucuk pimpinan PKR disarankan supaya menjemput veteren Umno, Tengku Razaleigh Hamzah menghadiri Kongres Tahunan Nasional parti yang akan berlangsung hujung bulan ini.

khalid jaafar"Itu pendapat saya secara peribadi...beliau patut dijemput hadir dan berucap," kata ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) parti itu, Khalid Jaafar.

Beliau yang juga bekas setiausaha akhbar penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata demikian ketika ditanya kemungkinan Tengku Razaleigh itu membuat penampilannya dalam kongres kali ini.

tengku razaleigh 02Desas-desus kemasukan Tengku Razaleigh ke dalam PKR muncul awal bulan lalu apabila pertemuan beliau dilaporkan membuat pertemuan dengan penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim; penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Pada pertemuan tersebut, mereka dilaporkan berbincang mengenai pembentukan konsep kerajaan perpaduan.

Menegaskan bahawa saranan itu pendapat peribadinya, Khalid berkata, walaupun ditolak oleh Umno, ahli parlimen Gua Musang itu patut dijemput atas kapasitinya sebagai orang lama dan berpengalaman dalam politik Malaysia.

Tengku Razaleigh menawarkan diri bertanding jawatan presiden Umno tetapi gagal mendapat kelayakan minima 59 pencalonan seperti yang ditetapkan oleh parti itu.

Beliau hanya mendapat satu pencalonan dari bahagiannya - Gua Musang. Berikutan itu, Datuk Seri Najib Tun Razak telah menang tanpa bertanding bagi jawatan tersebut.

Kira-kira 2000 perwakilan PKR daripada lebih 160 bahagian akan bersidang pada 29 dan 30 November ini di Stadium Melawati Shah Alam.

Kongres kali ini menjadi tumpuan kerana ia adalah yang pertama diadakan selepas pilihanraya umum Mac lalu.

-malaysiakini

16 Sept: Perwakilan dijangka tuntut penjelasan

Reactions: 
Kongres Nasional Tahunan PKR yang akan berlangsung hujung bulan ini dijangka menjadi medan bagi para perwakilan untuk mendapatkan penjelasan mengenai projek peralihan kuasa 16 September yang diusahakan penasihatnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Ia akan menjadi landasan bagi memulihkan keyakinan rakyat yang agak kecewa dengan projek 16 September," kata ahli Majlis Pimpinan Tertinggi (MPT) parti itu Khalid Jaafar.

khalid jaafarMenurutnya, penjelasan tersebut penting bagi menangani persepsi rakyat apabila rancangan untuk mengambil alih kuasa pada tarikh tersebut, tidak menjadi kenyataan.

Projek mengambil alih kuasa itu, menurut Khalid, telah menjadi wacana dalam masyarakat dan terdapat tuntutan supaya perkara itu disegerakan.

"Selama ini mereka prnah bincang tentang proses (peralihan kuasa). Sekarang ini, bukan saja berbincang tentang proses (mengambil alih kuasa), tetapi kalau boleh hendak cepat," kata Khalid yang juga bekas setiausaha akhbar Anwar.

Kira-kira 2000 perwakilan PKR daripada lebih 160 bahagian akan bersidang pada 29 dan 30 November ini di Stadium Melawati Shah Alam.

Kongres kali ini menjadi tumpuan kerana ia adalah yang pertama diadakan selepas pilihanraya umum Mac lalu.

Gerak tenaga parti

PKR adalah parti dominan dalam gabungan Pakatan Rakyat yang memerintah di lima negeri yang dimenanginya dalam pilihanraya umum lalu.

Dihubungi Malaysiakini semalam, Khalid berkata, peralihan kuasa dalam Umno juga dijangka turut disentuh dalam ucapan Anwar.

"Saya difahamkan Anwar akan buat beberapa pembaharuan dalam aspek tema dan cara organisasi parti.

"Kongres ini bukan sekadar acara tahunan, tetapi mesti menggerakkan tenaga parti kerana kita akan menghadapi suasana getir Mac 2009 di mana berlaku peralihan kuasa dalam Umno.

"Saya percaya, bukan sahaja PKR, ia turut memberi kesan terhadap parti-parti lain dalam Pakatan," katanya yang juga ketua bahagian Bukit Katil, Melaka.

Sementara itu, Timbalan Setiausaha Agung PKR, Abdul Halim Mohamed Yusof berkata kongres bertemakan "Harapan Baru" itu akan memfokuskan isu pemantapan parti dari aspek keahlian.

Katanya, perkara itu menjadi keperluan bagi menghadapai kemungkinan pembubaran Parlimen apabila peralihan kuasa kelak.

Beberapa pindaaan teknikal terhadap cawangan juga akan dibuat, tambahn Abdul Halim.

-malaysiakini