Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, November 14, 2008

KENAL SIAPA INI? - malaysiakini

Reactions: 
Kenal Siapa Lelaki Ini?Inilah wajah putar alam & putar belit...hati2 dengan lelaki ini...

Lelaki Ini bernama NASABRI BIN MAT AROP no k/p : 700822-08-5443 adalah pemangsa yang menipu dgn cara meminta kepada mana2 individu bawah umur 40 tahun untuk mendapatkan DANA BELIA di bawah KEMENTERIAN BELIA RM30-50K dengan bayaran RM250-RM300 untuk bayaran kertas kerja untuk di uruskan olehnya... Manakala buku akaun bank rakyat di serahkan kepada lelaki ini dengan salinan kad pengenalan.

Sehingga kini sudah beberapa laporan polis dibuat terhadapnya termasuk di sebelah Balik Pulau & Pulau Pinang... sehingga hari ini masih tidak tahu status ke mana perginya lelaki ini... dimaklumkan dia berada di lokasi Padang Serai, Kulim, Baling, Gurun hingga Jitra Kedah.

Ratusan Ribu Ringgit telah di tipu oleh lelaki ini. Mempunyai 2 orang isteri termasuk isteri keduanya seorang GRO dari negara jiran. dia sudah tidak lagi berada di tempat kerja beliau iaitu di Agensi Dadah Kebangsaan(ADK) di Pulau Pinang

Modus operandi tertumpu kepada mereka yang punyai masalah kewangan... berita yang diterima juga memaklumkan bahawa lelaki ini adalah daripada kalangan PEKIDA... kepada mereka yang mengenai lelaki ini, termasuk ADIK BERADIK KITA... bantulah... ramai yang telah teranianya... di harapkan dapat menghubungi pihak polis yang berdekatan atau menghubungi Syam 019-559 7527 atau azman 019-408 5232

Menteri "Raba-Raba" Mengamuk Selepas Solat Jumaat - malaysiakini

Reactions: 
KERATONG: [4.00 pm] Satu berita gempar telah terjadi selepas solat Jumaat sebentar tadi. Ia berkaitan dengan "amukan" Ahli Parlimen Rompin Jamaluddin Jarjis terhadap Imam Solat Jumaat di Masjid Felda Keratong 4 dekat sini. Kejadian dipercayai berpunca daripada "sakit hati" JJ terhadap Iman Solat Jumaat terbabit yang membuat khutbah perihal soal "Keadilan Dalam Islam". Iman yang mengendalikan khutbah tersebut ialah Ustaz Suhaimi Saad (foto) , yang juga merupakan Timbalan Yang Di Pertua Dewan Pemuda PAS Pahang. Menurut Ustaz Suhaimi, ketika membaca khutbah beliau menyentuh tentang keadilan yang dituntut dalam Islam secara menyeluruh. "Ini termasuklah hal-hal yang berkaitan dengan akta zalim (ISA) yang dilihat tidak adil dalam Islam" katanya.

Menurutnya selepas selesai membaca solat, beliau telah didatangi oleh Ahli Parlimen Rompin itu dalam keadaan yang penuh dengan emosi dan muka yang bengis. "Saya tidak menyedari bahawa Ahli Parlimen Rompin itu turut menjadi jemaah solat Jumaat yang saya imamkan" katanya. Ahli Parlimen Rompin itu telah mengherdik Ustaz Suhaimi yang membaca khutbah berbaur politik katanya. Namun beliau menjawab "Khutbah yang saya baca itu adalah secara umum berkaitan Islam dan tidak bertujuan politik". Namun JJ nampak marah dan tidak berpuas hati dengan berkata "Andainya khutbah seperti itu dibaca, saya pun boleh membawa khutbah". Lalu Ustaz Suhaimi menyahut "Jika Dato' fikir, boleh membaca khutbah apa salahnya. Elok Dato' baca khutbah minggu depan" (Foto: Lihat gambaran JJ menjadi Imam Solat Jumaat) . Kenyataan Ustaz Suhaimi itu amat menyiksakan jiwa Ahli Parlimen Rompin berkenaan. Di mana akhirnya beliau mencabar supaya Ustaz Suhaimi keluar masjid.

Mungkin cabar itu dibuat bagi "membelasah" Ustaz Suhaimi. Kerana kami difahamkan terdapat ramai puak-puak UMNO karat dan kroni Jamaluddin Jarjis sedang menunggu diluar. Melijat keadaan itu, beberapa orang jemaah dan sahabat beliau menasihat agar tidak keluar masjid bagi mengelakkan kejadian tidak diingini berlaku. Maka akhirnya Ustaz Suhaimi menjawap pelawaan JJ itu dengan berkata "Elok kita berbicara dalam masjid Dato' kerana ini rumah Allah dan lebih afdal dari diluar". Ketika itu JJ dan kuncu-kuncunya telah menunggu dengan "geram" dan "samseng" diluar. Mungkin bagi mereka, sekajap lagi Ustaz Suhaimi iaitu Imam yang membaca khutbah dan menjadi Imam solat Jumaat di Keratong 4 itu akan dibelasah cukup-cukup agaknya. Namun dek kerana beliau tidak keluar akhirnya kumpulan Ahli Parlimen terbabit beredar dari masjid dengan perasaan yang amat kecewa. Mujurlah kejadian itu tidak berakhir dengan insiden yang lebih buruk lagi. Jika tidak sudah pasti satu peristiwa gempar akan berlaku di Masjid Keratong 4 siang tadi.

Peristiwa yang berlaku ini jelas sekali mencerminkan betapa buruknya keperibadian Ahli Parlimen Rompin itu. Maka sahlah keputusan Pak Lah untuk tidak melantik beliau kekal dalam kabinet barunya adalah tepat sekali. JJ sebelum ini pernah dikaitkan dengan beberapa insiden yang amat memalukan termasuk kes "Raba Punggung" di sebuah hotel di Kuala Lumpur dan sebelum ini namanya juga dikaitkan dengan kes "Norrita Samsuddin" hingga menyebabkan pihak berkuasa terpaksa menutup siasatan kes tersebut dengan keputusan "tiada pembunuh sebenar". Bahkan lebih aneh lagi pihak polis menyatakan bahawa " terdapat dua lembaga yang tidak dikenalpasti telah membunuh pragawati itu". Hingga sekarang ianya masih menjadi misteri. Apapun, ramai yang mengaitkan nama JJ dalam kes tersebut, samalah dengan TPM Najib yang dikaitkan dengan kes Altantunya selama ini. Sikap panas baran yang ditunjukkan oleh beliau itu, jelas sekali tidak menghormati kesucian "rumah Allah". Beliau tergamak menyerang Imam yang mengimami solat Jumaat dimana beliau sendiri menjadi makmumnya ketika itu. Apakah manusia seperti ini boleh dilantik dan dikekalkan sebagai pemimpin umat Islam. Maka diharap dengan peristiwa ini, ia dapat memberi kesedaran kepada rakyat di Rompin agar menolak beliau dalam pilihanraya umum akan datang.

-Pahang Daily

Politik wang dijangka parah menjelang pemilihan Umno - Tengku Rithauddeen

Reactions: 

PETALING JAYA: Pengerusi Lembaga Disiplin Umno, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail tidak menolak kemungkinan gejala politik wang yang berleluasa dalam Umno menjadi semakin parah menjelang pemilihan pusat Mac depan.



Beliau berkata, ia kemungkinan berlaku disebabkan tempoh berkempen bagi pemilihan mengambil masa yang lama.



"Nampaknya begitulah. Saya tak nak kata sangat dengan begitu yakin, mungkin tidak berlaku tapi boleh jadi (gejala politik wang) akan terus berlaku kerana pemilihan akan berakhir pada bulan Mac.



"Pada mereka (ahli-ahli), makin lama makinlah bagus...banyak lagi duit orang dapat. Saya tidak suka tengok keadaan ini," katanya ketika temubual eksklusif dengan mStar Online di pejabatnya di Bukit Damansara di sini, hari ini.



Tengku Ahmad Rithauddeen berkata, beliau akan mencadangkan penambahan dalam peruntukan Tata Etika Umno supaya bukan hanya orang yang memberi wang disabitkan kesalahan malah yang meminta juga turut bersalah.



"Kadangkala apa yang berlaku sekarang ini, orang yang mengundi itu yang minta duit.



"Bila ada calon yang nak bertanding, ada yang minta dan berkata 'takkan takda duit-duit kopi sikit'. Ini masalahnya. Duit kopi (yang diminta) bukan 10 sen atau 20 sen, dia nak beratus... "Jadi mungkin kita kena pinda sedikit undang-undang supaya orang yang minta duit pun salah juga. Ini satu perkara yang kita perlu beri pertimbangan yang mungkin sedikit sebanyak akan mengurangkan gejala ini," katanya.



Tengku Ahmad Rithauddeen berkata, memandangkan Lembaga Disiplin hanya mempunyai 18 ahli dan jumlah itu tidak mencukupi untuk mengendalikan aduan kes-kes salah laku yang diterima, beliau telah memohon kepada Majlis Tertinggi (MT) Umno untuk menambah bilangan ahli.



Beliau turut menolak pandangan sesetengah pihak bahawa Lembaga Disiplin tidak menjalankan tugas mereka dengan baik.



"Mereka memikirkan kita ni tak bergerak tapi kalau mereka tengok kita bekerja, mereka akan sedar kesulitan yang kita hadapi. "Kita nak siasat satu-satu kes itu mengambil masa. Kita kena pegi ke bawah. Mereka (pengadu) nak datang sini, mereka tak mampu," katanya.



Beliau berkata, daripada 900 aduan yang diterimanya, kira-kira 40 hingga 45 peratus melibatkan politik wang manakala selebihnya adalah kes-kes salah laku pada mesyuarat-mesyuarat cawangan dan bahagian.



"Kita siasat boleh kata banyak juga. Ada yang kita telah bicara. Mungkin beberapa minggu yang akan datang, kita akan menambah ahli-ahli untuk mendengar kes.



"Selain itu, kira-kira 10 peratus kes telah pun diselesaikan dan kerjasama yang kita jalankan dengan BPR (Badan Pencegah Rasuah) pada masa ini telah dapat mengurangkan beban tugas kita," katanya.



-mSTAR Online

Email Pembaca: Mufti Perlis & Sajak Kematian

Reactions: 
email dari : mustafa kamil

pasal tayangan sajak kematian....ulamak2 kito ( bukan semuo ) dah botambah bangang....cubo ajak budak2 skolah tu dongar imam baco talkin...die org paham ke....mufti perlis ni pun lombab...kalau bondo yg baik..yg buat budak2 ni paham...apo lak kurafat lak....abih...komen lah....pasal cerito waris jari hantu...harimau jadian tu....budak2 tengok gak...itu tak kurafat lak.....ontah2..ulamak pun molopong tengok cerito tu....tak kurafat ke cerito omputih macam...hellboy...van helsing...semuo cerito pasal iblis jadi hero...holy water boleh bunuh pontianak....tu sobab...dah ramai org melayu murtad...tukar kristian...konon holy water tu ...mujarab...salib tu mujarab....bilo masa org kito tunjukkan ayat2 quran boleh sembuhkan penyakit....dibacokan kek air dalam gelas...pas tu suruh minum...dikato lah...air jampi2 ni...tahyul lah...kurafatlah....macam2 lah yg tak botul....

kita tak dongar keseluruhan ceramah tu dan video tu...yang marah sgt tu..bapak budak ni...omputih..kuar dlm berita....konon anak dio dh berubah....kok tukar jadi HULK...bolehlah mengamuk....ini sikit yo....dh nk kuar dlm tv....kita nak menyampaikan apa yang diceritakan dalam quran dan hadis dalam bentuk yang budak2 boleh faham....salah ke...allah itu memberi kita akal fikiran...itu yang membezakan kita dengan haiwan....jadi fikirkan yang terbaik untuk anak2 kita.....supaya die takut kepada akan azab kubur....sekarang budak2 tak takut....mngkin ada yg tak percaya adanya siksa kubur....

menteri pun cakap...jangan takut2 kan budak2 tu....abih citer hantu dah banyak kuar dlm tv tu...citer kelakar ke.....boleh lak ditayangkan....susuk...kekasihku seru...jangan pandang belakang...tu semua citer lawak ke.....tak tau lah ape nk jadi menteri2 kita ni ....

kepada ulamak2...beranilah sikit berdakwah tu....janganlah pakai skrip bilo nak cakap....ilmu yang dituntut tu...keluarkan dengan ikhlas...ajarkan kepada remaja2 kita sekarang ni....janganlah ikut sangat telunjuk menteri2 kita ni....takutlah pada yang Maha Esa....ini takut kt menteri...nnti dipecat dari jadi mufti...apa akan jadi generasi anak2 kita nanti...bila mufti2...lebihkan dunia dari akhirat...pikirlah

Non-Muslim wing for Pas

Reactions: 

NOV 14 — Pas will form a new Dewan (wing) for non-Muslims as a result of the strong support the party received from them in the March general election.



This was one of several issues discussed at the party's retreat in Langkawi last weekend and would see the Pas Supporters' Club move towards full acceptance.



When contacted, party secretary-general Datuk Kamaruddin Jaafar said this was initially raised several years ago when the club was first formed.



"It was approved by the Majlis Syura Ulama (religious scholars consultative council) which felt that Pas could accept non-Muslims, and left it to the central committee to oversee it. But there has not been any progress for a while," he said.



"As of now, there is no proper acknowledgement for club members and this causes some uncertainty," he added.



The supporters club, formed in 2004, came to attention after Kumutha Rahman, an Indian Hindu, contested the Tiran state seat in the March general election. She ran under a PKR ticket as the Pas constitution prohibits non-Muslims from contesting under it.



This, and the mobilisation of the club during the election, gave credence to its "Pas for All" slogan.



Club president Hu Pang Chaw had also said in his speech at the 54th Pas muktamar (general assembly) in August that a new wing, called the Dewan Penyokong Pas, would give its 10,000 members a chance to serve the party better.



It is understood that while the proposal is now being fine-tuned, for now the non-Muslim wing would not yet be able to vote for leaders in the main body but would be able to contest in general elections, which would force a change in the constitution that can only happen at the next muktamar or an emergency general meeting.



The party's head of research, Dr Dzulkefly Ahmad, confirmed that the Dewan would not yet be considered full members but that the role and function "would not be far off from other Dewans."



He said that while the rights and privileges accorded to the non-Muslim wing would not be equal to that of the other wings, it was still "one up for Pas."



"It is a positive experiment and shows the party's courage,” he said.



The retreat also pressed on the need for Pakatan Rakyat to form a consultative forum for the five heads of the PR-led states.



Kamaruddin said this is to strengthen coordination between the states and had first been mooted by the party after the PR won the states in the March general election.



Dzulkefly said there has not been a forum yet for the Menteris Besar and Chief Minister to come together to discuss policies.



Citing the example of Bumiputera equity and multilingual road signage, he said that "there are no problems but there must be a mutual agreement and understanding."



He also revealed that this idea has also been brought to the recent PR leadership council meeting and Pas would continue to push it forward in defining the full details of the Menteri Besar council.



Dzulkefly also said that the retreat discussed some steps to prepare the party for "any eventuality" such as a snap election which it believes is a possibility after Umno's March party polls.



-TMI

Captured: First images of planets outside solar system

Reactions: 
In this image released by Nasa, a dust ring, seen in red, surrounds the star Fomalhaut, that resides at the centre of the image, and not visible to the human eye in this image. The Hubble Telescope discovered the fuzzy image of the planet, known as Fomalhaut b, which is no more that a white speck in the lower right portion of the dust ring that surrounds the star. — AP pic
WASHINGTON, Nov 14 - Earth seems to have its first fuzzy photos of alien planets outside our solar system, images captured by two teams of astronomers.

The pictures show four likely planets that appear as specks of white, nearly indecipherable except to the most eagle-eyed experts. All are trillions of kilometres away — three of them orbiting the same star, and the fourth circling a different star.

None of the four giant gaseous planets are remotely habitable or remotely like Earth. But they raise the possibility of others more hospitable.

It is only a matter of time before “we get a dot that’s blue and Earthlike,” said astronomer Bruce Macintosh of the Lawrence Livermore National Lab. He led one of the two teams of photographers.

“It is a step on that road to understand if there are other planets like Earth and potentially life out there,” he said.

Macintosh’s team used two ground-based telescopes, while the second team relied on photos from the 18-year-old Hubble Space Telescope to gather images of the exoplanets — planets that don’t circle our sun. The research from both teams was published in Thursday’s online edition of the journal Science.

In the past 13 years, scientists have discovered more than 300 planets outside our solar system, but they have done so indirectly, by measuring changes in gravity, speed or light around stars.

NASA’s space sciences chief Ed Weiler said the actual photos are important. He compared it to a hunt for elusive elephants: “For years we’ve been hearing the elephants, finding the tracks, seeing the trees knocked down by them, but we’ve never been able to snap a picture. Now we have a picture.”

In a news conference Thursday, Weiler said this fulfills the last of the major goals that Nasa had for the Hubble telescope before it launched in 1990: “This is an 18½-year dream come true.”

There are disputes about whether these are the first exoplanet photos. Others have made earlier claims, but those pictures haven’t been confirmed as planets or universally accepted yet. The photos released Thursday are being published in a scientifically prominent journal, but that still has not convinced all the experts.

Alan Boss, an exoplanet expert at the Carnegie Institution of Washington, and Harvard exoplanet hunter Lisa Kaltenegger both said more study is needed to confirm these photos are proven planets and not just brown dwarf stars.

MIT planetary scientist Sara Seager, at the Nasa news conference, said earlier planetary claims “are in a gray area.” But these discoveries, “everybody would agree is a planet,” said Seager, who was not part of either planet-finding team.

The Hubble team this spring compared a 2006 photo to one of the same body taken by Hubble in 2004. The scientists used that to show that the object orbited a star and was part of a massive red dust ring which is usually associated with planets — making it less likely to be a dwarf star.

Macintosh’s team used ground-based telescopes to spot three other planets orbiting a different star. That makes it less likely they are a pack of brown dwarf stars.

The planet discovered by Hubble is one of the smallest exoplanets found yet. It’s somewhere between the size of Neptune and three times bigger than Jupiter. And it may have a Saturn-like ring.

It circles the star Fomalhaut, pronounced FUM-al-HUT, which is Arabic for “mouth of the fish.” It is in the constellation Piscis Austrinus and is relatively close by — a mere 148 trillion miles away, practically a next-door neighbour by galactic standards. The planet’s temperature is around 126 Celsius, but that is cool by comparison to other exoplanets.

The planet is only about 200 million years old, a baby compared to the more than 4 billion-year-old planets in our solar system. That’s important to astronomers because they can study what Earth and planets in our solar system may have been like in their infancy, said Paul Kalas at the University of California, Berkeley. Kalas led the team using Hubble to discover Fomalhaut’s planet.

One big reason the picture looks fuzzy is that the star Fomalhaut is 100 million times brighter than its planet.

The team led by Macintosh at Lawrence Livermore found its planets a little earlier, spotting the first one in 2007, but taking extra time to confirm the trio of planets circling a star in the Pegasus constellation. The star is about 767 trillion miles away, but visible with binoculars. It’s called HR 8799, and the three planets orbiting it are seven to 10 times larger than Jupiter, Macintosh said.

“I’ve been doing this for eight years and after eight years we get three at once,” he said.

UMNO Bakal Ditumbangkan Golongan Muda - malaysiakini

Reactions: 
Kata Mukhriz - Umno perlu mengkaji dan membuat andaian mengenai mengapa golongan muda kini mempunyai minat untuk mendaftar sebagai pemilih.

"Kita pasti ada sesuatu yang mendorong mereka untuk mendaftar dan ini sudah tentu disebabkan kesedaran politik yang terlahir daripada golongan muda ini,"

Syed Hamid pulak (nak muntah tiap kali baca nama ni) menyarankan supaya Umno memahami minat golongan muda agar mereka sentiasa merasakan Umno sebagai sebuah parti yang mudah didekati.

"Mula-mula kita perlu tahu kehendak dan kemahuan mereka agar mereka sedar bahawa Umno sentiasa mengikuti perkembangan semasa.

"Inilah proses awal peremajaan Umno kerana Umno perlu mendapat sentuhan golongan-golongan muda,"

Kata pemimpin-pemimpin UMNO pulak - 'Jangan terlepas pengundi muda baru ke tangan pembangkang'

Kata aku pulak - memang golongan muda sekarang penuh dengan kesedaran. golongan muda hari ini telah sedar bahawa nasib dan masa depan negara Malaysia tidak akan kemana dan tidak akan berkembang dibawah parti totok UMNO dan gabungannya Barisan Nasional.

Golongan muda hari ini sedar bahawa apa yang diperjuangkan dan dilaung-laungkan oleh UMNO selama ini hanyalah sekadar "retorik" dan juga hanya sekadar "gula-gula" politik yang tidak akan membawa Malaysia kemana-mana malah semakin hari semakin galak UMNO menjahanamkan negara Malaysia yang tercinta ini.

Yang lebih jelas lagi pada golongan muda hari ini ialah betapa rakusnya UMNO menjahanamkan institusi keagamaan.UMNO tidak pernah cuba untuk mengangkat agama Islam ketempat yang sepatutnya malah UMNO mereka-reka pula sistem Islamnya sendiri dibawah label "Islam HadHari" yang amat mengelirukan masyarakat.

Sudahlah institusi agama dipermainkan sebegitu rupa tanpa malu, segan dan perasaan takut kepada "Pencipta" malah UMNO galak juga menyuburkan maksiat disana-sini sehingga jika dilihat pada golongan muda hari ini, ramai yang kecundang dilorong-lorong dikhayalkan dengan racun dunia, ramai juga yang hanyut dikelab-kelab malam saban hari menikmati minuman "khayal" hasil dari istana syaitan dan macam-macam lagi.

Apa yang UMNO usahakan untuk sekurang-kurangnya mencegah dari orang-orang Islam murtad?

Apa yang UMNO usahakan untuk menaikkan ekonomi orang-orang Islam? (UMNO cuma ada DEB untuk orang "melayu" tetapi UMNO lupa bukan semua orang "melayu itu beragama Islam dan UMNO juga lupa bukan semua yang beragama Islam itu "melayu")

Apa yang UMNO usahakan untuk memartabatkan Islam di Malaysia?

Apa yang telah UMNO lakukan selama lebih 50 tahun memerintah Malaysia?

Golongan muda bakal pengundi baru memerhatikan semua itu selama ini dan hanya menunggu masa untuk meluahkan "rasa" mereka diatas "sekeping kertas bermaruah" iaitu kertas undi.

Kemana UMNO selepas PRU13??? mampukah lagi UMNO meninggi diri???

Malaysiakini - Malaysia Memang Negara Yang Memeningkan...

Reactions: 
Tayangan Sajak Kematian yang memaparkan rakaman video keadaan mayat menerima azab dalam kubur kepada murid-murid sekolah rendah perlu dihentikan segera kerana ia boleh membawa kepada keadaan khurafat.

Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin berkata, penayangan rakaman yang nyata tidak benar sama sekali itu bukan pendekatan agama Islam dalam memberikan pembelajaran kepada umatnya, terutama kanak-kanak yang tidak dapat menilai baik dan buruk sesuatu perkara.

Katanya, penayangan rakaman video itu tidak membawa apa-apa faedah selain menjurus kepada keadaan khurafat terhadap umat Islam.

''Saya amat berdukacita mengenai penayangan rakaman video ini dan perbuatan ini perlu dihentikan segera.

''Ini merupakan perkara yang tidak betul (rakaman keadaan azab) dan ia perbuatan penceramah yang ingin mencari 'makan'," katanya di sini hari ini.

Beliau berkata demikian mengulas laporan media mengenai penggunaan klip video Sajak Kematian di sekolah yang memaparkan babak seksaan sakaratul maut selepas jenazah dikebumikan.

Timbul perdebatan mengenai perkara itu kerana ada pihak yang bersetuju dengan penayangannya dan ada pihak yang menolak tayangannya atas pelbagai alasan.

TP - tambah pening hidup aku sebagai rakyat Malaysia... apa yang aku tengok melalui video tu, ianya bukanlah "rakaman" (mustahil untuk merakam seksaan kubur) sebaliknya hanyalah "lakonan" dan ianya memang menimbulkan kesedaran kepada yang menontonnya...

Sekali lagi aku dalam dilema... apa pula kata ulama-ulama, mufti-mufti, majlis fatwa dan juga ilmuan-ilmuan agama yang lain-lain ya???

Jangan la dok tambah pening umat Islam di Malaysia ni... adui... penat sungguh...

Sementara itu, mengulas mengenai fatwa pengharaman pengkid, Dr. Asri berkata, Majlis Fatwa perlu menyemak kembali fatwa tersebut kerana kemungkinan ada pihak termasuk beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang merasakan ada kewujudan pilih kasih dalam fatwa tersebut.

Katanya, pengharaman pengkid oleh Majlis Fatwa itu memang tindakan yang wajar tetapi pada masa yang sama, fatwa berkaitan lelaki lembut perlu dinyatakan dengan jelas agar tidak wujud keadaan pilih kasih atau double standard.

''Kita mengetahui kes lelaki lembut menyerupai perempuan lebih banyak daripada kes pengkid yang ada kalanya perlu dicari dan diselidik dengan teliti.

''Bagaimanapun, bagi kes lelaki lembut menyerupai perempuan ini saya berpendapat ia lebih ramai daripada pengkid... kalau ingin haramkan adalah lebih diharamkan kedua-duanya," jelasnya.

TP - bab fatwa ni pulak bagi aku, majlis fatwa tak perlu nak menyemak kembali fatwa pengkid yang dah dikeluarkan tu... apa yang perlu majlis fatwa buat ialah menetapkan pula fatwa bagi pelaku-pelaku mak-nyah dan juga lelaki-lelaki gay yang diketahui umum semakin berleluasa di Malaysia.

Apa kata majlis?

Berapa Banyak Tangguh Daaa...???

Reactions: 

Pihak pendakwa mengemukakan permohonan untuk menangguhkan prosiding kes liwat terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim sehingga selesai rayuannya terhadap keputusan mahkamah menolak permohonan untuk memindahkan kes itu ke Mahkamah Tinggi.

Mahkamah Sesyen yang bersidang pagi ini dijadual menetapkan tarikh untuk perbicaraan kes tersebut didengar oleh Hakim SM Komathy Suppiah.

Jumaat lalu Komathy menolak permohonan pihak pendakwa untuk memindahkan kes tersebut ke Mahkamah Tinggi.

Komathy memutuskan bahawa perintah pemindahan kes tersebut yang ditandatangani oleh Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail adalah tidak sah.

Katanya, kes itu menimbulkan situasi yang unik di mana pembabitan peguam negara akan menjejaskan keyakinan rakyat terhadap pentadbiran keadilan jenayah.

Bagaimanapun, pagi ini, pihak pendakwa mengemukakan permohonan kepada Komathy supaya tidak menetapkan tarikh perbicaraan kes ini sehingga rayuan mereka terhadap keputusannya itu, diputuskan.

Peguam Anwar membantah permohonan pendakwa itu. Mereka juga mengadu tidak menerima beberapa dokumen dari pihak pendakwaraya seperti yang dijanjikan minggu lalu.

Komathy belum membuat sebarang keputusan berhubung permohonan pihak pendakwa itu.

-malaysiakini

Anwar's sodomy trial faces further delay

Reactions: 
breaking news Anwar Ibrahim's sodomy trial looks set to be delayed again following an application by the prosecution today for a stay of proceeding pending their application to appeal for the matter to be moved to the High Court.

The Sessions Court this morning was to have fixed a date for the trial to be heard before Sessions judge SM Komathy Suppiah.

Last Friday Komathy had dismissed an application by the prosecution to have the case transferred to the High Court.

Her ruling was based on her finding that the transfer order signed by Attorney-General Abdul Gani Patail was invalid.

"This case raises a unique situation where it is evident that any involvement by the AG in this case would seriously undermine public confidence in the administration of criminal justice," she had said.

However the prosecution had filed an appeal against the decision on Nov 11.

This morning the prosecution applied to Komathy not to fix a date pending their appeal against her decision.

Anwar's lawyers have objected the stay application. They have also complained that they have not received several documents from the prosecution as promised last week.

Lead prosecutor Yusof Zainal Abiden however gave his undertakings that the documents would be given soon.Komathy has not decided on the prosecution's application for a stay.

Anwar was charged three months ago with sodomising his former aide, Mohd Saiful Bukhari Azlan, 23.

If convicted, he could face up to 20 years in jail. He is currently out on a RM20,000 personal bond.

MINYAK WAJIB SEGERA TURUN BAWAH PARAS RM1.92

Reactions: 
Hari ini harga minyak dunia sudah mencecah bukan lagi paras $70 USD setong...tetapi sudah berminggu mencecah di bawah harga $65-60 USD setong....harga minyak kita sepatutnya sudah turun di bawah paras harga RM1.92...tetapi menteri rambut putih dgn selumbernya menipu rakyat terutamanya mereka yang taksub dgn UMNO...kepala hotak berselut hanya fikirkan projek tebas rumput,cuci parit & longkang...tetapi kepala hotak depa yang tak di cuci dgn statement bengong Menteri UMNO nih...

Bukan itu saja....rakyat malaysia yang menyokong atau taksub dgn parti UMNO...lupa bahawa kita negara pengeluar minyak....minyak yang banyak dgn pelaburan bijak petronas dgn membuka pelaburan hingga luar negara...sepatutnya rakyat negara kita tidak di cengkam dgn kenaikan yang menyebabkan semua golongan dari atasan hingga bawahan membayar kenaikan minyak serta harga2 barang keperluan dgn kesan jangka panjang tidak di sedari oleh semua pihak apabila golongan kapitalis (pemodal besar) ini mengaut keuntungan yang berlipat ganda hasil kenaikan bahan bakar itu...Bila Naik harga Minyak tak mahu pikir rakyat terbanyak... bila nak turun,kerajaan pikir Peniaga Stesen Minyak & Kapitalis (Pemodal Besar)... ADILKAH macam ni?

Kita juga ada menyaksikan dakwaan Datuk Seri Anwar Ibrahim mengenai harga minyak naik mendadak hanya bersifat sementara walaupun di sangkal oleh menteri air liur saberi chik...hari ini sudah terbukti,tetapi mereka juga lupa sebab lumpur2 di dalam kepala mereka masih ingatkan projek longkang & parit....ibu2 tunggal & org2 kampung masih mengharapkan kain batik & pelikat dari UMNO sewaktu kempen pilihanraya...hinggakan tidak memberi ruang kepada akal & minda mereka berfikir secara waras...

Wujud juga media perdana & cybertrooper BN yang memutar belit fakta2 pemimpin pakatan rakyat serta menyanggah beberapa isu bagi melupakan rakyat yang kepala hotak penyokong UMNO yang berselut lagi jijik dgn pemikiran sempit....terutamanya isu2 mengenai perkauman,agama & lain2...walhal,merekalah yang memusnahkan semuanya....bahasa melayu...hancur....islam hanya nampak pada acara tahunan tilawah & sambutan maal hijrah...lain2 hancur dalam senyap...

Kelmarin,bekas perdana menteri yang mereka sanjung dulu sampai skrg sudahpn mengeluarkan kenyataan bahawa dalam perlembagaan Perdana Menteri Malaysia tidak semestinya MELAYU...mana dia pemimpin2 UMNO yang sibuk bertumbok,baling kerusi dalam Mesyuarat UMNO & Berdemo bila kerajaan baru PR pulau pinang nak hapuskan DEB,yang telah terhapus pada awal 90-an serta mempelbagaikan bahasa papantanda di kawasan perlancungan.....mana mereka ini...di mana mereka ini?WOI UMNO!!!

Melayu Mudah Lupa?Melayu Sudah Lupa?Melayu Buat2 Lupa...atau memang hampa puaka2 yang hanya jaga perut,serta bawah perut...penting diri...mulut bagaikan najis melaungkan HIDOP MELAYU....walhal kamulah pelingkop AGAMA,BANGSA & TANAHAIR...aku cabar orang2 UMNO....jgn nanti berdalih kata madey nyanyok sudah...aku dh jemu dgn alasan paklah tido,mahadey nyanyok...apa bezanya Najib-skandal yang bakal di tabalkan UMNO sebagai PM yang ke-6?

Aku harap,kalau minyak masih tidak turun....Sebelum atau pada perhimpunan Agong UMNO nanti...rakyat akan Bangun Dengan Kekuatan ker Pejabat2 YB BN nyatakan hasrat menolak kepimpinan yang ada serta menyokong pembentukan kerajaan baru Pakatan Rakyat...

Dibawah ini ialah Statement Bangang seorang Menteri rambut putih UMNO-yang pastinya aku bukan Menantu Raja Gula Malaysia hidup senang jika harga minyak mahal

Harga minyak mungkin turun lagi ke paras RM2 sebelum penghujung tahun ini.Bagaimanapun, kerajaan tidak bercadang meneruskan penurunan itu sehingga di bawah RM1.92 seliter

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Samad berkata, kerajaan mungkin menetapkan paras minimum bagi harga runcit petrol dan diesel walaupun harga di pasaran dunia terus merudum

“Sama ada harga minyak akan turun sehingga RM1.92, itu terpulang kepada perbincangan kerana sekiranya ia turun mendadak, pemberian subsidi juga mungkin dikurangkan,” katanya kepada pemberita pada Majlis Penyampaian Anugerah Kecemerlangan Perniagaan Beretika di sini semalam

Shahrir menambah, penetapan harga minyak, baik naik atau turun tidak akan dibuat secara mendadak (khakk ptuihhh 78sen tak mendadak).“Dulu kita guna kaedah penurunan dua kali sebulan supaya pengguna tidak rasa terkejut. Begitu juga sekiranya keputusan kenaikan harga minyak dilakukan

hampa tak percaya aku cut paste statement nih... klik kat sini kosmo

Bravo Musa Hassan Tapi Aku Musykil La...

Reactions: 
KUALA LUMPUR: Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan memberi amaran kepada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) bukan Islam tertentu agar tidak mempertikaikan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan yang telah mengharamkan pengkid.

Beliau berkata tindakan NGO yang mempertikaikan keputusan tersebut boleh menjejaskan keselamatan negara dan dikhuatiri mendapat tindak balas di kalangan orang Islam.

"Saya memberi amaran dan akan mengambil tindakan tegas kerana ini membabitkan soal keselamatan negara," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan ucaptama sempena "Seminar Isu-Isu Mahkamah Syariah ke10: Ke Arah Memperkasa Pentadbiran Keadilan Jenayah Di Mahkamah Syariah Malaysia" di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Gombak, dekat sini hari ini.

Beliau berkata tindakan NGO bukan Islam yang melakukan demonstrasi berhubung pengharaman pengkid di ibu negara baru-baru ini tidak sepatutnya berlaku kerana ia boleh menimbulkan pergaduhan.

"Ini menunjukkan mereka tidak menghormati agama orang lain, kerana fatwa itu dikeluarkan untuk orang Islam, kenapa mereka harus membuat demo dan tidak berpuas hati," katanya.

Musa berkata beliau memandang serius perkara tersebut dan akan terus memantaunya bagi memastikan tiada pihak lain yang campur tangan.

"Agama Islam ada cara untuk letakkan peraturan dari segi undang-undang Islam, jadi tiada sesiapa yang boleh campur tangan. Tapi masyarakat Islam haruslah menerangkan perkara tersebut agar pihak lain faham mengenainya," katanya.

Beliau berkata polis sentiasa memerlukan kerjasama Jabatan Agama Islam dan jabatanjabatan lain untuk mendapatkan maklumat terutama berhubung isu yang boleh mengugat keselamatan negara dan agama Islam.

Baru-baru ini NGO bukan Islam, Katagender dan FoodnotBombs mengadakan demontrasi membantah keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan yang mengeluarkan fatwa mengharamkan perlakuan "pengkid' atau wanita yang menyamai lelaki.

TP - Pertama kali aku cukup-cukup bersetuju dan menyokong 100% kenyataan Musa Hassan. aku sokong supaya tindakan dikenakan kepada pendemo-pendemo yang tak reti bahasa ni...

Fatwa yang dikeluarkan oleh majlis fatwa hanyalah untuk mereka yang beragama Islam... hangpa yang bukan Islam tak payah la nak melatah tak tentu hala...

Kalau dah agama hangpa tak larang benda-benda gitu, hangpa go-on jela... lain la hangpa ada niat nak masuk agama Islam... kalau ada niat nak masuk agama Islam tapi tak sedia nak terima sebarang fatwa dari majlis fatwa kebangsaan, baik hangpa batalkan je niat nak masuk Islam tu...

Pahamkan ajaran Islam betul-betul baru boleh nak melatah.

Entah-entah ada yang jadik "tukang cucuk" kot dekat belakan hangpa ni... siapa ye? apa agendanya? "perpaduan kaum" ke? musykil jugak tu...

Musykil sebab tengok dalam video tu, budak-budak je yang dok berdemo... biasenya bebudak ni senang sangat "dipergunakan" untuk kepentingan...

Lagi pulak aku musykil... awat masa depa buat demo tu tak de pun polis dekat situ? kalau ikut rakaman video tu, separuh dari Kuala Lumpur depa pusing... polis tak tau ke?

Musykil sungguh...

Najib Mahu Anggota Umno Contohi Semangat Perjuangan Veteran

Reactions: 
IPOH, 14 Nov (Bernama) -- Datuk Seri Najib Tun Razak mahu para anggota Umno kembali kepada nilai-nilai asas iaitu mengutamakan perjuangan parti jika mahukan Umno kembali kuat dan menebus kekalahan pada pilihan raya umum lepas.

"Kita perlu kembali kepada asas dan nilai perjuangan... parti lebih penting daripada kepentingan diri," katanya semasa mrasmikan Perhimpunan Agung kedua Veteran Umno Malaysia di sini Khamis malam.

Timbalan Presiden Umno itu berkata bagi Umno mengembalikan kekuatan dan untuk membela kekalahannya, Umno perlu kembali kepada imejnya yang dihormati oleh semua pihak.

"Tidak guna jika menang ketua bahagian atau apa-apa jawatan jika DUN (Dewan Undangan Negeri) dan Parlimen kita kalah... berjuanglah dengan jujur dan ikhlas," kata Timbalan Perdana Menteri.

Beliau berkata nilai dan semangat perjuangan yang dimiliki oleh anggota veteran Umno menjadi contoh terbaik kepada generasi sekarang.

"Umno dulu mempunyai nilai perjuangan berkorban apa sahaja kepada parti, kepentingan diri diketepikan. Dulu tidak ada istilah salam kosong atau salam berisi, yang ada hanya salam perjuangan," katanya sambil mendapat tepukan gemuruh lebih 200 perwakilan yang hadir.

Najib berkata ahli Umno dulu berkorban tenaga dan harta untuk perjuangan dan nilai seperti itu perlu diikuti dan diamalkan oleh generasi sekarang yang merupakan generasi pewaris atau penyambung perjuangan.

Najib berkata semangat yang ditunjukkan oleh veteran Umno perlu dicontohi dan peranan mereka tidak seharusnya diketepikan dan jangan sekali-kali dianggap sebagai tidak berguna ibarat "manisan yang sudah habis".

Katanya anggota veteran merupakan satu kumpulan yang membawa kekuatan kepada Umno kerana mempunyai semangat perjuangan membara.

"Tidak bermakna umur 30-an dan tenaga kuat tetapi perjuangan yang mengalir di dalam darah tidak tulen dan sejati, " ujarnya.

Turut hadir pada majlis itu adalah Pengerusi Veteran Umno Malaysia Tan Sri Tajudin Ali dan dua naib presiden Umno Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Mohd Ali Rustam.