Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, November 19, 2008

Post Paling Best Hari Ni...

Reactions: 
Post ni aku cilok dari blog Anak Cucu Nabi Adam hasil kreativiti (creativity) blogger tinta hijau. santai la pulak beb...*gambar sekadar hiasan

Pusat Membeli belah

Ini adalah wa punya pemerhatian terhadap perlakuan social yg seling boleh dilihat di pusat2 membeli belah di tanah ayer..

1. Awek cun + balak hensem
Ini couple rileks sahaja. Tiada menunjukkan public affection yang berlebihan. Olang lain pun sinang melihat meleka.

2. Awek cun + balak tak hensem Kebanyakan awek yg cun mesti mendapat balak yang tidak hensem. Sila pelhatikan balak itu, ada satu macam muka bangga sebab dia punya amoi cun. Kadang-kadang itu balak mesti pakai spec hitam mau kasik nampak sikit hensem. Boleh diperhatikan juga, itu balak suka buat lawak talak kelaka mau kasik tambat hati aweknya itu (tapi itu awek jalang ketawa, cuma senyum manis sahaja). Selalunya juga, balak itu mempunyai dompet yang tebal.

3. Awek tak cun + balak hensem
Lu boleh nampak itu awek mesti pegang kaw-kaw tangan balak dia yang hensem tamau kasik lepas. Wa pun tatau apa hat. Public affection yang terlampau2 juga akan dilakukan oleh itu awek tersebut terhadap balaknya. Boleh diperhatikan jua kadang2 itu balak hensem pun ada sikit segan sama itu awek punya tingkatlaku. Lepas itu aa, kalau ada amoi cun lalu tepi , ini awek tak cun mesti kasik jelingan maut terlhadap itu amoi cun. Selupa mau makan olang... Inseculity ploblem..

4. Awek tak cun + balak tak hensem
Ini couple talak sapa pedulik punya..no komen..

5. Group of girls + 1 guy
Selalunya berlaku di kedai makan .. Seolang lelaki di kelilingi kawan-kawan pelempuan nya. Sungguh selonok kalau dapat mendengar perbualan meleka. Lu akan pelasan, sambil meleka makan, itu lelaki mesti cakap paling banyak sambil buat lawak talak kelaka (tapi kawan2 pelempuannya mesti ketawa jugak)

6. Awek cun berpakaian seksi
Akan lamai olang melihat awek ini. Tetapi awek ini talak kisah sebab besar kemungkinan dia sulah biasa mendapat pandangan seperti itu. Awek seksi ini suka menunjukkan buah-buahan di dada nya, atau pusat nya di khalayak lamai kelana dia tau badan nya ada powah.. Seperti juga lu ada keleta cantik ka lumah besar ka jam balu ka mesti kasik olang tengok, so boleh pelasaan ada happy. ini awek pun sebegitu jua.

7. Awek tak cun berpakaian seksi
Hoiyoooo ini manyak keji punya polumpuan. Lu balang talak cantik kasik tutup mahh, jangan bikin olang lain saakit mataa. Ini spesis juga suka menipu dili sendili dengan mengatakan "I wear sexy and I feel good" ataupun "I have the right to wear anything I want"... Sememangnya meleka melasakan bahawa berpakaian seksi boleh menjadikan meleka jadi lagi lawa.. Wa tidak lasa begitu. Huduh akan tetap huduh. Tetapi jikalau huduh & sexy?? Tepuklah lu punya dada tanya selera ada lalu ka? Tatau apa mau cakap lagi woo..

Impak politik wang, Mahathir ramal Umno, BN kalah teruk?

Reactions: 
PETALING JAYA: Dalam siri kritikan mengenai perkembangan dalam Umno, parti yang diterajui selama 22 tahun, Tun Dr. Mahathir Mohamad menegaskan, kelakuan buruk ahli dan pemimpin Umno kali ini besar kemungkinan menyebabkan Barisan Nasional (BN) dan parti itu kalah.

"Lihat 2008. Ketua-ketua perhubungan Kedah, Perak dan Selangor dapat jadi calon dan dapat menang pun. Tetapi BN dan UMNO kalah di negeri-negeri ini.

"Apabila parti kalah yang menang menjadi pemimpin dalam Umno tidak akan dapat menjadi Menteri Besar, ahli Exco dan sebagainya. Mereka akan bernasib baik jika dapat jadi pembangkang.

"Ramai daripada mereka tidak pun dapat jadi ahli Yang Berhormat. Mereka akan kalah," kata bekas Perdana Menteri dalam tulisan blognya hari ini yang bertajuk "Pencalonan Umno".

Sambil merujuk kepada amalan dan gejala politik wang, isu yang beliau sentuh sejak sebulan lalu, Dr. Mahathir hari ini menambah, dalam pilihan raya umum lalu pengundi-pengundi termasuk ahli dan penyokong setia Umno telah menolak parti itu hanya kerana pucuk pimpinan mereka disebabkan banyak faktor.

"Pada 2008 pengundi termasuk ahli dan penyokong setia Umno telah tolak Umno hanya kerana pucuk pimpinan Umno yang tak mampu memimpin, yang tunduk kepada Singapura, yang tak tahu kenang budi, yang utamakan anak menantu lebih daripada rakyat dan bermacam lagi. Kerana orang ini seorang, pengundi telah dengan berat hati undi parti lawan. Orang ini hanya seorang sahaja tetapi Umno dan BN yang menjadi mangsa," katanya.

Bagaimanapun jelas beliau, kali ini penolakan Umno dan BN oleh majoriti pengundi akan disebabkan mereka - Melayu, Cina dan India - memandang jijik keseluruhan Umno itu sendiri.

"Dengan mengetahui Umno terdiri dan dipimpin oleh perasuah, dengan anggapan bahawa siapa sahaja yang menjadi calon Umno dalam pilihan raya umum ke-13 akan terdiri daripada orang yang telah dicalonkan kerana rasuah, dipilih oleh pemimpin perasuah dari parti yang secara terbuka mengamal rasuah, apakah pengundi akan rela beri undi mereka kepada calon-calon Umno?

"Saya fikir tidak. Mungkin yang dapat nikmat tertentu akan undi BN. Tetapi ramai yang tidak akan undi BN," katanya lagi.

Isu politik wang menjadi perhatian banyak pihak dengan Lembaga Disiplin mendedahkan lebih 900 aduan diterima sepanjang kempen pemilihan parti baru-baru ini.

Dalam tulisannya hari ini, Dr. Mahathir, bekas Presiden Umno menyoal: "Apakah yang akan jadi pada Umno yang sudah kalah?Mungkinkah ia memberi nikmat kepada ahli dan pemimpin-pemimpin Umno? Tentu tidak," katanya lagi.

Beliau menambah, jika tidak hancur, Umno akan menjadi parti yang tidak bermaya, sekali gus tidak akan dapat pejuangkan nasib bangsa, agama dan tanah air.

"Mungkinkah Umno yang lemah ini dipulih semula. Saya tidak fikir UMNO dan BN juga yang telah dirosakkan oleh pucuk kepimpinan Umno pada mulanya dan sekarang oleh lain-lain pemimpin dan juga ahli biasa akan dapat dipulihkan oleh mereka yang telah merosakkannya kerana kelakuan buruk mereka," katanya lagi.

Alternatif disyorkan beliau: jika Umno hendak dipulih semula pemimpin yang telah mengotorkannya sehingga kalah perlu diganti dengan yang dianggap bersih oleh masyarakat dan ahli parti yang tidak tercemar dan masih berpegang kepada prinsip perjuangan parti.

"Soalnya siapakah yang layak? Sama-samalah kita fikir," kata beliau yang menyerahkan pucuk kepimpinan parti dan kerajaan kepada Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi Oktober 2003.

Sementara itu, Bernama melaporkan, ketika sesi soal jawab dalam majlis dialog bersama beliau di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya hari ini, Dr Mahathir berkata, semua laporan yang diterimanya berhubung amalan politik wang dalam Umno akan dipanjangkan kepada Jawatankuasa Disiplin parti itu untuk tindakan lanjut.

Beliau menegaskan laporan tersebut juga akan diserahkan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR).

"Jika kedua-dua cara itu tidak berhasil, saya akan siarkan senarai nama mereka yang terlibat itu beserta laporan di dalam blog saya," katanya.

Beliau berkata, tindakan yang berani amat diperlukan ketika ini bagi memulihkan imej dan kedudukan Umno yang didakwanya kian tercemar ekoran amalan politik wang yang semakin berleluasa. "Jika kita tidak berani mengambil tindakan, Umno akan hancur. Inilah yang akan menunggu kita kalau keadaan ini berterusan," katanya.

Terdahulu dalam ucapannya, beliau berkata amalan politik wang adalah faktor utama yang akan memusnahkan Umno dan struktur keseluruhan parti itu.

Sekiranya tidak dibersihkan, negara perlu bersedia menghadapi keruntuhan kuasa kerajaan Barisan Nasional (BN), kata Dr Mahathir.

"Apabila mereka menggunakan wang, pandangan pengundi kepada mereka akan lebur. Mereka (pengundi) jijik pada orang macam ini. Pada pilihan raya akan datang sudah tentu yang akan dapat jadi calon ialah mereka yang kalau tak cekap bodek pun, ialah mereka yang cekap memberi wang kepada pihak tertentu supaya mereka dicalon untuk menjadi calon pilihan raya.

"Rakyat akan pandang mereka ini sebagai calon yang terlibat dengan rasuah. Apakah rakyat akan undi kepada calon-calon ini?," katanya.

Dr Mahathir berkata, hanya ahli yang tidak menggunakan akal sahaja akan mengundi calon yang terlibat dengan rasuah.

"Seperti yang saya katakan, undi daripada ahli sahaja tidak memberikan kemenangan kerana undi dari ahli (Umno) itu sedikit. Kita perlukan undi dari pengundi yang bukan ahli Umno tetapi merupakan penyokong setia Umno," katanya.

Rentetan daripada itu, kata beliau, tidak mustahil untuk BN kalah pada pilihan raya ke-13 akan datang jika para pengundi enggan mengundi calon yang terlibat dengan rasuah.

"Itu bukan mustahil. Sebelum pilihan raya umum Mac lepas, kita fikir kita tentu menang di Selangor, Perak dan Pulau Pinang, tentu kita menang di Kedah, tapi apa yang berlaku adalah sebaliknya," katanya.

Amaran Ribut Petir Dan Hujan Lebat

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 19 Nov (Bernama) -- Hujan sederhana yang kini berlaku kadangkala dari semasa ke semasa di Kelantan, Terengganu serta Pahang dijangka berterusan sehingga petang Sabtu, menurut Jabatan Meteorologi di sini.

Keadaan itu berlaku di daerah Kota Baharu, Tumpat, Bachok, Pasir Puteh, Pasir Mas, Tanah Merah, Machang, Jeli dan Kuala Krai di Kelantan, di daerah Kuala Terengganu, Besut, Setiu, Dungun, Kemaman, Marang dan Hulu Terengganu di Terengganu.

Keadaan yang sama turut berlaku di Pahang, daerah Jerantut, Kuantan, Pekan, Rompin, Maran, Bera dan Temerloh, menurut kenyataan jabatan itu.

Kenyataan itu menambah keadaan tersebut boleh menyebabkan banjir di kawasan-kawasan rendah dan tebing sungai.

Hujan lebat dan ribut petir beserta angin kencang yang berlaku di Pulau Pinang, Selangor, daerah Sepang, Klang dan Kuala Langat, Wilayah Persekutuan Putrajaya, Negeri Sembilan, daerah Kuala Pilah, Seremban, Rembau dan Port Dickson, Melaka dan Johor Barat dijangka berterusan sehingga malam Rabu.

Keadaan cuaca yang sama dijangka berlaku di Johor Timur.

Penganut Islam Di Malaysia Tidak Boleh Tukar Agama, Kata Bekas Hakim - malaysiakini

Reactions: 
Konsep kebebasan beragama tidak terpakai bagi umat Islam di negara ini, kata seorang bekas hakim mahkamah tinggi.

Datuk Faiza Tamby Chik berkata berdasarkan undang-undang di negara ini, tidak mudah bagi seorang penganut Islam untuk keluar daripada agama itu.

Sambil mengambil contoh kes murtad Lina Joy, Faiza berkata dalam penghakimannya, mahkamah tinggi memutuskan bahawa mengikut Perkara 160 (2) Perlembagaan Persekutuan, orang Melayu akan terus kekal sebagai penganut Islam hingga akhir hayatnya.

"Orang Melayu tidak boleh meninggalkan agamanya melalui surat ikatan pol dan mendapatkan perisytiharan berdasarkan Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan," katanya semasa membentangkan kertas kerja bertajuk 'Orang Melayu dan Islam dalam Perlembagaan Persekutuan' pada Seminar Perbandingan Agama Antarabangsa (ISCOM 2008) yang berakhir hari ini.

Seminar dua hari anjuran Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) itu turut disertai ilmuan dari universiti Sydney, Syria dan Filipina.

Kini, Faiza berkhidmat sebagai fellow di Fakulti Syariah dan Undang-undang USIM.

Bekas hakim itu berkata mahkamah berkenaan juga memutuskan bahawa sekiranya seseorang bukan Melayu memeluk Islam dan kemudian membuat keputusan untuk keluar daripada agama itu, dia perlu merujuk kepada pihak berkuasa agama negeri berkenaan, yang akan membuat keputusan tentang rancangannya itu.

Beliau berkata orang bukan Islam di Malaysia bebas mengamalkan ajaran agama masing-masing, termasuk mengembangkan agama mereka seperti yang diperuntukkan oleh Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan.

Bagaimanapun, kata beliau, undang-undang negara melarang mereka daripada cuba menarik penganut Islam menyertai agama mereka.

Pencalonan Rafidah dibuat kerana arahan

Reactions: 
Pencalonan yang diberikan oleh Wanita Umno Bahagian kepada Tan Sri Rafidah Aziz untuk mempertahankan jawatan Ketua Wanita Umno adalah kerana arahan dan bukannya kehendak sebenar anggota akar umbi, kata Naib Ketua Wanita Umno Perak Datuk Rusnah Kassim.

Kenyataan beliau disokong oleh anggota exco Wanita Umno Datuk Khamsiyah Yeop yang menjelaskan bahawa 117 pencalonan yang diterima oleh Rafidah adalah "sekadar di atas kertas" dan tidak boleh diguna pakai untuk mencerminkan kehendak sebenar anggota pergerakan itu yang mahukan gandingan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan Datuk Kamilia Ibrahim.

Mereka berkata demikian pada satu sidang akhbar di sini bagi mengumumkan bahawa 22 daripada 24 bahagian Wanita Umno di Perak kini mahu agar peralihan kuasa daripada Rafidah kepada Shahrizat dipercepatkan dari Jun ke Mac tahun depan.

"Kami berhasrat untuk mempunyai ketua pada Mac ini dan bukannya pemangku," kata Rusnah.

Beliau berkata bahawa dalam mesyuarat perwakilan masing-masing dari 9 Okt hingga 9 Nov lepas, bahagian-bahagian yang mencalonkan Rafidah bagi jawatan Ketua Wanita berbuat demikian bukan berdasarkan kehendak sebenar akar umbi sebaliknya kerana mengikut arahan.

Di Perak, sembilan bahagian mencalonkan Rafidah untuk kekal sebagai ketua manakala 15 lagi mencalonkan Shahrizat.

Khamsiyah, yang juga Ketua Wanita Umno Bahagian Lenggong, berkata : "Saya akui memang perwakilan mencalonkan Rafidah sebagai ketua dan Shahrizat sebagai naib. Ini adalah arahan dan persetujuan bersama mengikut peralihan ketika itu di mana kita diminta mencalonkan dan kita patuh kepada keputusan exco, tetapi apabila melihat situasi sekarang, kita juga merasakan kita perlu kepada ketua dan bukan pemangku."

Beliau berkata, sekiranya Rafidah bertegas untuk kekal sehingga Jun, itu bermakna Wanita Umno hanya akan dipimpin oleh seorang pemangku sehingga pemilihan seterusnya dan ini akan memberi kesan negatif kepada pergerakan itu.

"(Datuk Seri) Shahrizat hanya akan memangku dan terus memangku sehingga pemilihan akan datang. Banyak kesan kepada Wanita Umno (antaranya parti komponen lain dalam) Barisan Nasional akan kata..."look, we are ketua, you only pemangku. How can you be ketua BN?. Kalau beliau jadi pemangku, maka Wanita juga tidak ada naib. Kalau kita tidak ada ketua bagaimana parti komponen mahu hormati kita?," katanya. Katanya, Wanita Umno Perak hanya mahu pengunduran dan penyerahan kuasa itu dipercepatkan dan bukan menolak peralihan kuasa yang telah dipersetujui.

"Kami pun tidak mahu kehilangan beliau (Rafidah). Begitu lama Rafidah bersama-sama kami, takkan kami nak tolak beliau begitu sahaja. Kami tidak sanggup beliau ditolak begitu. Kami mahu beliau diberi satu penghormatan dan dijadikan satu warisan. Itu sahaja," katanya.

Beliau berkata, sekiranya Rafidah terus mempertahankan jawatan itu, Wanita Umno tidak ada pilihan selain memilih Shahrizat yang juga telah mula meraih sokongan sebenar daripada akar umbi.

"Bagaimanapun kami mahu supaya tiada pertandingan (bagi jawatan ketua pergerakan). Ini sebaik-baiknya dan ini harapan semua orang. "Kita mahu jadikan penyerahan dan perubahan kuasa (seperti ini) sebagai warisan seperti yang dibuat oleh Tan Sri Aishah Ghani yang serahkan kuasa kepada Rafidah dulu. Itu yang kita harapkan," katanya.

Tan Yee Kew dilantik ketua perangan PKR S'gor

Reactions: 
PKR Selangor membuat rombakan membabitkan tiga jawatan penting bagi memantapkan lagi pentadbiran parti itu, termasuk pelantikan bekas timbalan ketua Wanita MCA, Datuk Paduka Dr Tan Yee Kew sebagai ketua penerangan yang baru.

tan yee kewPada 17 Julai lalu, Dr Tan mengumumkan keluar MCA atas alasan parti itu bukan lagi satu wadah berkesan untuk membela nasib rakyat dan negara.

Beliau menggantikan Nashruddin Abdul Aziz yang memangku jawatan tersebut apabila bekas pegawai tugas-tugas khas menteri besar, Yahya Sahri, melepaskan jawatan itu pada 23 Jun lalu.

Yahya meletakkan jawatan kerana "hilang keyakinan terhadap kepemimpinan Abdul Khalid" yang menggantung tugasnya berhubung siasatan kes kontrak dan tender pembersihan serta kutipan sampah di Petaling Jaya.

Dr Tan memulakan tugas pada 30 Oktober lalu di samping Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani Abdul Hamid yang menggantikan wakil rakyat Hulu Selangor, Datuk Dr Zainal Ahmad sebagai timbalan ketua perhubungan negeri.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Batu Caves, Amiruddin Shari pula mengambil alih jawatan setiausaha perhubungan PKR Selangor, menggantikan ketua bahagian Serdang, Hamidi Hassan.

Dihubungi Malaysiakini hari ini, Amiruddin mengesahkan pelantikan baru itu.

Pasukan petugas

Menurut beliau, rombakan itu dibuat bagi meralisasikan projek PKR Pusat yang ingin memantapkan urusan pentadbiran parti itu di negeri-negeri seluruh Malaysia.

Menurut Amiruddin, rombakan itu dicadangkan sebuah pasukan petugas yang diinspirasikan oleh bendahari PKR William Leong yang memulakan kajian mereka September lalu.

Pasukan itu, katanya, akan mengenalpasti masalah parti yang melibatkan hal-hal pentadbiran, pengurusan ahli baru dan kewangan negeri.

"Kita hendak naik taraflah," katanya.

Anggota Biro Politik PKR negeri itu juga akan dianggotai empat muka baru yang terdiri daripada wakil-wakil rakyat negeri itu - Adun Gombak Azmin Ali, Sivarasa Rasiah (MP Subang), Zuraida Kamaruddin (MP Ampang) dan Nik Nazmi Nik Ahmad (Adun Seri Setia).

Selain rombakan dalam pejabat perhubungan negeri, sebuah forum yang mengumpulkan ketua-ketua bahagian seluruh Selangor dan wakil rakyat - Adun dan ahli parlimen - akan turut ditubuhkan.

Bertindakan sebagai ejen semak dan imbang, kumpulan ini akan bertemu setiap sebulan membincangkan polisi-polisi kerajaan Selangor.

-malaysiakini

Lokasi Ayah Pin dikesan, polis dan JHEAT susun tindakan bawa keluar

Reactions: 
SERDANG: Jabatan Agama Islam Terengganu (JHEAT) telah berjaya mengesan lokasi persembunyian ketua kumpulan Ajaran sesat, Arifin Muhamad, 65 atau lebih dikenali sebagai ayah Pin.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, JHEAT akan bekerjasama dengan pihak polis untuk membawa Ayah Pin keluar dari lokasi tersebut dalam jangka masa terdekat.

Zahid berkata, beliau telah menerima maklumat tentang lokasi tersebut daripada pegawai-pegawainya awal pagi tadi.

"Laporan terbaru yang saya terima setakat pukul 10 pagi tadi, pegawai saya melaporkan mereka sudah tahu di mana ayah Pin berada dan disembunyikan.

"Mereka akan bekerjasama dengan pihak polis untuk keluarkan Ayah Pin dan diambil tindakan sivil dan syariah," katanya pada sidang media ketika melawat ke Institut Penyelidikan Produk Halal di Universiti Putra Malaysia (UPM) di sini hari ini.

Khamis lalu, Ketua Polis Negara Tan Sri Musa Hassan, berkata Ayah Pin yang pernah menghilangkan diri kerana didakwa mengasaskan satu ajaran sesat dilaporkan berada di Terengganu.

Beliau berkata, polis bagaimanapun tidak dapat mengambil tindakan terhadapnya setelah JHEAT memaklumkan kepada polis untuk tidak menahan Ayah Pin sehingga siasatan selesai.

Ayah Pin pernah menggemparkan tanah air kira-kira tiga tahun lalu apabila beliaumengetuai 'Kerajaan Langit' mempunyai sekumpulan pengikut yang amat taksub dengannya.

Kumpulan yang melanggari lunas-lunas Islam itu berjaya dihapuskan, manakala Ayah Pin pula menghilangkan diri.

-mSTAR Online

Sarawak PKR: More BN leaders to jump ship after state election

Reactions: 
Sarawak PKR has predicted that the 10th state election will be held by the middle of next year following the latest political developments in the state which saw former BN leaders and members joining the party.

Sarawak PKR deputy chairman Wan Zainal Abidin Wan Senusi said today that the entry of Ngemah state assemblyman Gabriel Adit Demong, former Sri Aman MP Jimmy Donald and other BN leaders together with almost 12,000 BN members would strengthen the PKR base in Sarawak.

“I am optimistic that more BN leaders will join PKR in the near future,” he said in a statement.

He claimed that there were sufficient indications that the people of Sarawak would like to see change especially in its land policy.

Adit, 58, who won the seat on an Independent ticket in the state election on May 20, 2006, sent his application to join PKR last Saturday. With his inclusion, the party now has two members in the state legislative assembly.

The other is Dominic Ng who is also the state PKR chairnman and Padungan stae assemblyman.

UMNO Memang Sebuah Pertubuhan Yang Adil..!

Reactions: 
Ahli jawatankuasa Umno bahagian Tanah Merah, Abdul Rahman Ibrahim telah dipecat daripada Umno ekoran tindakannya mengemukakan saman pemula dan mendapat perintah Mahkamah Tinggi Kota Bharu bagi menghalang 32 ahli termasuk bekas Ketua Pemuda, Ikmal Hisham Abdul Aziz menghadiri mesyuarat bahagian tersebut.

Beliau mendapatkan perintah itu pada 4 November lalu yang berkuatkuasa sehingga esok.Menurut surat dari ibupejabat Umno yang bertarikh 18 November, pemecatan Abdul Rahman berkuatkuasa pada 4 November lalu.

Surat tersebut ditandatangani oleh Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor.

Ia antara lain menyebut, mesyuarat jawatankuasa pengurusa Majlis Tertinggi Umno yang bersidang kelmarin memutuskan keahlian Abdul Rahman gugur berkuatkuasa 4 November mengikut Fasal 20.7 Perlembagaan Umno kerana membawa perkara parti ke mahkamah.

Ketika dihubungi petang ini, Abdul Rahman mengesahkan beliau menerima surat tersebut semalam.

Menurut beliau, Mahkamah Tinggi Kota Bharu akan mendengar kes tersebut esok.

Sebelum ini, beliau juga telah menerima surat tunjuk sebab bertarikh 12 November dari ibupejabat Umno berhubung tindakannya mendapatkan perintah mahkamah tersebut.

Surat tersebut, yang ditandatangani oleh Setiausaha Kerja Umno, Datuk Husainay Hashim, meminta Abdul Rahman memberi sebab-sebab mengapa tindakan tidak boleh diambil terhadapnya ekoran tindakannya itu.

Beliau diberi tempoh seminggu untuk memberi jawapan.

Tee Keat membisu berhubung 'peletakan jawatan' Ka Chuan

Reactions: 
Presiden MCA, Datuk Ong Tee Keat hari ini membisu berhubung spekulasi bahawa bekas setiausaha agung, Datuk Ong Ka Chuan telah meletakkan jawatan sebagai menteri kabinet.

ong ka chuan and ong tee keat mcaKetika ditemui di Parlimen hari ini, Tee Keat, yang juga menteri pengangkutan, enggan mengesah atau menafikan perkara itu yang telah dilaporkan oleh akhbar berbahasa Cina, Sin Chew Daily hari ini.

Menurut laporan akhbar tersebut, yang memetik sumber-sumber, Ka Chuan yang juga menteri perumahan dan kerajaan tempatan telah menemui presiden MCA itu dan menyerahkan surat peletakan jawatan sebagai menteri, selepas tewas dalam pemilihan jawatan timbalan presiden baru-baru ini.

Pertandingan bagi jawatan tersebut dimenangi oleh bekas naib presiden MCA, Datuk Dr Chua Soi Lek.

Difahamkan Tee Keat akan mengemukakan senarai baru calon menteri dari MCA kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang mencerminkan kepimpinan baru parti itu, dan Ka Chuan mungkin tidak disenaraikan.

"Saya tidak membuat sebarang kenyataan mengenai khabar angin tersebut dan sehingga ini saya tidak menyerahkan senarai (calon menteri) kepada perdana menteri.

"Di samping itu, tidak ada senarai tersebut. Sama ada seorang (merujuk kepada Ka Chuan) menyerah surat peletakan jawatan atau tidak, adalah tidak penting," katanya.

Ditanya sama ada beliau akan mengemukakan senarai itu, Tee Keat menjawab: "Kita akan memutuskannya (bila tiba masanya)."

Ka Chuan tidak dapat dihubungi kerana beliau sedang melakukan lawatan rasmi ke Iran dan akan kembali ke tanahair lewat minggu ini.

Ka Chuan quits as minister

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Nov 19 - Datuk Seri Ong Ka Chuan has submitted his resignation as Housing and Local Government Minister, amid speculation that Deputy Finance Minister Datuk Kong Cho Ha has been slated by his party as the replacement.

The Malaysian Insider
understands that the former MCA secretary-general submitted his resignation letter to president Datuk Seri Ong Tee Keat shortly after his deputy presidential defeat to Datuk Seri Dr Chua Soi Lek in the Oct 18 party elections.

It basically leaves his future in the Cabinet in the hands of Tee Keat who will have to decide on a list of recommended names to submit to Prime Minister Datuk Seri Abdullah Badawi. Kong's name has been bandied about as Tee Keat's choice to replace Ka Chuan. The speculation suggests Soi Lek will not be recommended to be a member of the Cabinet.

Ka Chuan's resignation letter is addressed to Abdullah who has the prerogative to decide on the Cabinet but by convention bases his selection on recommendations by component party leaders.

It is understood that the letter is, however, still in Tee Keat's hands and the MCA president has yet to make any statement on Ka Chuan's Cabinet seat.

When met by reporters in Parliament today, the Transport Minister refused to confirm or deny whether Ka Chuan has resigned.

"I have not made any statement on the rumour and so far I have not produced the list to the PM," he said.

Earlier, Tee Keat told The Malaysian Insider that "once I submit the list, whether or not there is such a letter becomes a non-starter," his reasoning being that Ka Chuan's place in the Cabinet relied on his upcoming recommendations being accepted by the Prime Minister and not whether Ka Chuan has resigned or not.

When asked when he would submit the list, he replied, "We will cross the bridge when we come to it."

Ganti Jawatan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang Segera...!!!

Reactions: 
Seorang Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Barisan Nasional (BN) hari ini mencadangkan Timbalan Ketua Menteri 1 Mohamad Fairus Khairuddin diganti dengan Abdul Malik Abul Kassim (PKR-Batu Maung).

Mohd Farid Saad (BN-Pulau Betong) berkata Mohamad Fairus tidak layak memegang jawatan itu memandangkan beliau tidak aktif dan tidak diberi kepercayaan kerajaan negeri untuk menguruskan perkara berhubung hal ehwal agama Islam.

Beliau turut mencadangkan jawatan exco Agama yang turut disandang Mohamad Fairus diberi kepada Hamdan Abdul Rahman (PAS-Permatang Pasir) untuk kebaikan kerajaan Pakatan Rakyat dan rakyat negeri ini.

"Dalam pembentukan satu jawatankuasa untuk menyediakan produk halal mengikut ajaran Islam, sebagai exco agama, beliau (Mohamad Fairus) tidak diberi kepercayaan.

"Demi menjaga maruah orang Melayu dan agama Islam saya berpendapat beliau tidak lagi layak menjadi timbalan ketua menteri. Berikan sahaja jawatan itu kepada Adun Batu Maung yang begitu aktif," katanya ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan 2009 dan Usul Anggaran Pembangunan 2009 pada persidangan Dewan Undangan Negeri di sini, Rabu.

Mohd Farid berkata penduduk Islam di Pulau Pinang kecewa kerana Mohamad Fairus gagal memainkan peranan sebagai pemimpin nombor dua negeri.

"Saya juga hairan kenapa Mohamad Fairus yang juga exco Agama dan exco Pembangunan Usahawan dan Koperasi tidak dipilih menganggotai jawatankuasa pusat Hab Halal. Bukan sahaja tidak dipilih sebagai anggota jawatankuasa malah yang paling mengecewakan tidak diberi peluang mengetuai AJK itu," katanya.

Sebaliknya beliau berkata empat exco yang tidak perlu makan makanan halal pula dilantik sebagai AJK Hab Halal itu untuk melaksanakan projek itu.

Beliau berkata sikap Mohamad Fairus (PKR-Penanti) pernah ditegur oleh Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim kerana beliau jarang melawat kawasan.

"Bila ditegur jarang lawat kawasan, alasannya sibuk. Bila diberi tanggungjawab sebagai Presiden Persatuan Bola Sepak Pulau Pinang, beliau letak jawatan dengan alasan jadual terlalu ketat," katanya.

Pegawai Pemantau Harga Tidak Ada Kuasa Buat Tangkapan - Shahrir

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 19 Nov (Bernama) -- Pegawai pemantau harga dari kalangan graduan yang dilantik Mac lepas hanya bertanggungjawab memantau harga runcit barangan keperluan pengguna setiap hari dan tidak mempunyai kuasa membuat tangkapan.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Shahrir Abdul Samad berkata pegawai pemantau harga yang dilantik secara kontrak itu akan menyediakan laporan termasuk laporan harian bagi lapan barang kawalan dan laporan mingguan untuk 75 daripada 350 barangan.

Beliau berkata maklumat hasil pemantauan itu akan disalur kepada agensi penguatkuasa untuk tindakan selanjutnya, selain digunakan kementerian bagi mengkaji kedudukan serta menyediakan pelan penyaluran atau pengedaran barangan perlu.

"Laporan juga dikemukakan kepada Majlis Ekonomi Negara pada setiap minggu sebagai sumber rujukan bagi merangka strategi dan tindakan mengurangkan inflasi," katanya pada sesi soal jawab persidangan Dewan Rakyat di sini, Rabu.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan

Hamim Samuri (BN-Ledang) yang ingin tahu kemajuan operasi Majlis Harga Barang Negara termasuk pelantikan 2,000 graduan sebagai pemantau dan jumlah tangkapan yang dibuat tahun ini.

Shahrir berkata pemantauan dibuat di 96 pusat pungutan pemantauan yang meliputi pasar basah, pasar kering, pasar raya dan kedai runcit di bandar utama dan daerah termasuk kawasan pedalaman.

"Mereka memantau lapan jenis barangan keperluan utama serta 350 jenis barang lain yang terdiri daripada 127 barangan basah, 223 barangan runcit atau kering dan 20 barangan siap masak," katanya.

Beliau berkata selain itu mereka juga melakukan pemantauan berkala mengikut masa kawalan yang ditetapkan semasa Skim Kawalan Harga Musim Perayaan pada Hari Raya Aidilfitri, Deepavali dan Tahun Baru Cina.

"Laporan harian bagi hypermarket yang mengambil bahagian dalam Kempen Penurunan Harga juga akan dipapar setiap hari di laman web kementerian," katanya.

Kadar Pengangguran 4.0 Peratus Atau Lebih Rendah Tahun Ini, Kata Nor Mohamed

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 19 Nov (Bernama) -- Menteri Kewangan Kedua Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata kadar pengangguran akan berada pada kadar 4.0 peratus atau lebih rendah pada tahun ini walaupun perniagaan kian mengecil disebabkan kemelesetan ekonomi global.

"Kita sepatutnya berada pada kadar itu. Ia tidak akan lebih tinggi dari kadar itu. Ini kadar yang boleh diuruskan. Kita perlu berusaha gigih untuk mengekalkannya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Ketua Pegawai Kewangan (CFO) 2008 di sini, Rabu.

Nor Mohamed berkata kadar pengangguran negara pada tahun depan juga akan dipertahankan pada kadar tersebut.

Katanya dana latihan RM300 juta yang diumumkan di bawah pakej rangsangan RM7 bilion yang diumumkan baru-baru ini boleh meminimumkan sebarang pengangguran selain menambah baik kemahiran para pekerja.

"Kita telah melihat pemotongan waktu bekerja dan bonus di Pulau Pinang tetapi tiada pemberhentian kerja besar-besaran berlaku lagi," katanya.

Nor Mohamed berkata dua cabaran yang didepani kerajaan dalam krisis ialah "untuk memastikan kerajaan dapat mewujudkan pekerjaan bagi kesemua rakyat dan memastikan pengaliran kredit perniagaan."

"Kita perlu memastikan mereka yang sedang bekerja kekal di tempat kerja masing-amsing dan para pelajar yang tamat pengajian dapat mencari pekerjaan kemudian kelak."

Ketika ditanya sama ada tahap pembuangan pekerjaan akan menjadi lebih buruk dari semasa Krisis Kewangan Asia 1997/1998, beliau berkata "saya tidak merasa sedemikian."

"Krisis yang dulu itu berbeza. Ia mengejutkan kita. Krisis itu berlaku terlalu cepat di mana pasaran saham dan nilai ringgit merudum sambil keyakinan merosot. Berlaku kegelutan pada waktu itu.

"Krisis yang terakhir itu, perbankan runcit menerima kesan buruk dan turut berlaku krisis mata wang. Kali ini, perbankan runcit tidak menerima kesan dan tidak berlaku krisis mata wang. Kita mempunyai lebih banyak masa untuk membuat perancangan. Kita menerima banyak petunjuk awal," katanya.

Perlumbaan Drag Di Lebuhraya PLUS Dan ELITE Bermula Jan. 2009..! - malaysiakini

Reactions: 
Bermula pada 1 Januari 2009, PLUS menawarkan diskaun sebanyak 10 peratus kepada semua kenderaan kelas 1 bermula jam 12 tengah malam sehingga jam 7 pagi.

Ini adalah satu pelan yang akan meningkatkan kadar kemalangan dilebuhraya pada waktu malam. pengguna-pengguna lebuhraya kemungkinan besar akan meningkat pada waktu yang disebutkan diatas 912 tengah malam - 7 pagi) semata-mata ingin mendapatkan "diskaun" yang tak seberapa dari pihak PLUS (didalam zaman ekonomi meleset, rakyat akan melakukan apa saja untuk mengurangkan kos perbelanjaan).

Jam 12 tengah malam hingga 7 pagi bukanlah waktu yang baik untuk pemanduan jarak jauh.berbagai bahaya menanti dilebuhraya diwaktu itu.banyak kes-kes kemalangan, rompakan dan berbagai jenayah lebuhraya sering dilaporkan berlaku pada waktu tersebut.

Untuk golongan wanita pula risiko memandu pada waktu tersebut lebih tinggi malah kadangkala mencapai tahap 80% berisiko.

Apakah jaminan keselamatan pada golongan ini sekiranya mereka memandu sendirian dilebuhraya.apakah jaminan keselamatan mereka sekiranya berlaku apa-apa kemalangan pada golongan ini dilebuhraya?kebocoran tayar kenderaan misalnya.

Berapa kerat pemandu yang benar-benar prihatin akan berhenti untuk membantu dan berapa ramai pula penyangak atau penjenayah lebuhraya yang "prihatin" pada mangsa-mangsa seperti ini?

Berapa pula kenaikan statistik kes rogol di lebuhraya nanti?

Inikah yang pihak PLUS mahu?

Berapa pula statistik kes melanggar had laju kebangsaan yang akan dicatatkan di ke 2-2 lebuhraya PLUS dan ELITE selepas ini? tak mustahil ada pemandu yang akan memandu kenderaan melebihi had laju yang ditetapkan kerana mengejar waktu diskaun.

Itu semua contoh-contoh negatif yang bakal berlaku sebaik perkara tersebut dilaksanakan oleh pihak PLUS.lebih banyak keburukan daripada kebaikan dan kesimpulannya ialah apa yang ditawarkan oleh PLUS hanyalah "gula-gula" yang bakal merosakkan pemandu.

Nampak sedap manis dan berperisa tetapi lebih memudaratkan.

Satu hal lagi yang lebih nyata ialah bila PLUS mengumumkan bahawa pengguna lebuhraya PLUS dan ELITE, yang menggunakan sistem bayaran tol elektronik dengan bayaran terkumpul minima sebanyak RM200 setiap bulan, pula bakal menikmati rebet sebanyak 5 peratus sebulan.

Rebet ini ditawarkan kepada pengguna yang berdaftar dengan Program Loyalti PLUS (Plusmiles) yang akan dilancarkan sedikit masa lagi.

Tawaran ini akan bermula pada 1 Januari ini bagi pengguna kad Touch N' Go dan Smart Tag.

Siapa majoriti pengguna kad Touch N' Go dan Smart Tag?

Rakyat malaysia yang berkemampuan dan juga warga Singapura yang berulang-alik malaysia ke singapura...

Siapa yang terbela & siapa yang terpinggir? Prihatinnya KERAjaan pada rakyat bila meluluskan perkara ini...

Gempar: Jalur Gemilang Versi Terbaru...!!! - malaysiakini

Reactions: 
Perhatikan gambar pertama... apa yang tak kena?

Tak dapat kesan?

Perhatikan pulak gambar dekat bawah ni yang dah di zoom sebanyak 400x...

Tak dapat jugak??? selor betul la hangpa ni...

Aku zoom lagi 400x...

Dapat?

Cuba hangpa kira balik berapa bucu bintang dekat Jalur Gemilang di belakang Pak Lah tu...

Aku kira dapat 21 bucu...!!!

Malaysia ada berapa negeri? dalam 3 orang pemimpin Malaysia yang ada dekat situ, tak sorang pun tak perasan? PRIHATINNYA hangpa...!!!

Bodoh-bodoh je kerajaan Uzbek "bodoh"kan 3 orang "bodoh" dari Malaysia...

Tak kan dalam 3 orang tu, sorang pun tak leh nak bukak mulut tegur kesilapan tu? tak kan la sebab Malaysia dapat kontrak dengan Uzbek, benda macam tu pun kita dah tak leh nak tegur?

Sah...!!! belum apa-apa dah kena BANGANG dekat negara luar... macam ni ke orang yang hangpa dok harap untuk jadi "pembela negara"???

Khak Ptuih...!!!

Consumers paying more than full cost

Reactions: 
updated 12.10pm The government may dump its petrol subsidy scheme altogether as consumers are already paying more than the full cost at the pumps at current price level.

Domestic Trade and Consumer Affairs Minister Shahrir Samad yesterday revealed that the government no longer need to subsidise petrol with the drastic fall in global oil prices.

shahrir samad and petrol price hike reduction from rm 2 15 to rm 2 181108The government on Tuesday cut pump prices by seven percent to RM2 per litre as global crude prices continued to ease. The price of diesel was also reduced by 15 sen to RM1.90 per litre.

"We have stopped subsidising petrol from the time when the pump prices were cut to RM2 per litre," said Shahrir.

He said that at current prices, the government is making about 30 sen per litre.

"At about US$60 per barrel we are already making money," he told AFP.

Shahrir said the government was still handing out direct subsidies in the form of cash rebates for motorists of RM625 per year and that diesel and liquefied petroleum gas (LPG) were still being subsidised.

"The rebate system is still being enforced... but it will runs its course until March next year before we either stop it or implement a new system," he said.

Gov't Makes Money Even At RM1.92 Per Liter

Tuesday's cut was the fifth the government has announced since a 41 percent hike in June as the price of crude soared, sparking angry street protests and calls for Prime Minister Abdullah Ahmad Badawi to resign.

Shahrir said the government will decide by the end of the month if subsidies will be reinstated if crude oil prices go up again.

It will also consider setting a floor price of RM1.92 per litre.

"I would be happy to have a floor price of 1.92 ringgit. This would allow the government to earn some revenue and it is also easier to manage the price," he said.

"It is also a better option because we can use the savings for development or to reduce the deficit."

The government earlier this month announced a RM7 stimulus programme - reaped from savings on reduced oil subsidies - to boost the economy amid the global slowdown.

But the additional spending saw the government widen its budget deficit forecast for 2009 to 4.8 percent, from 3.6 percent predicted in August.

Meanwhile, Penang Chief Minister Lim Guan Eng said petrol price should have been RM1.62 per liter.

"This was proposed by an economics professor from Universiti Utara Malaysia associate professor Abdul Rahim Anuar on Nov 13, who said that a correct price of RM 1.62 should be set to reflect prevailing low market price of oil.

"For this reason, the federal government should reduce the price of petrol further to RM1.62 per liter so that the people need not pay extra and at higher price than the open market to benefit the few at the expense of the many."

Tidak sentuh pelan bentuk kerajaan, retreat baru Pakatan awal Disember

Reactions: 
[DIKEMAS KINI] PETALING JAYA: Retreat Pakatan Rakyat malam tadi, yang pertama sejak pilihan raya umum ke-12 tidak menyentuh soal sasaran rancangan pembangkang untuk membentuk kerajaaan persekutuan yang tidak menjadi kenyataan dua bulan lalu.

Sebaliknya, pertemuan kira-kira dua jam itu yang berlangsung di ibu negara, telah membincangkan perkembangan semasa membabitkan parti-parti komponen Pakatan Rakyat.

Difahamkan ia juga ada menyentuh perkembangan semasa dalam Barisan Nasional (BN) dan Umno.

Hasil perkembangan retreat itu, Pakatan Rakyat akan mengadakan pertemuan kedua seumpama dalam tempoh dua minggu lagi.

Ketua Penerangan Parti Keadilan Rakyat (PKR), Tian Chua berkata, pihaknya telah membincangkan mekanisme untuk memperkukuhkan kerjasama dalam Pakatan Rakyat.

"Wakil-wakil yang hadir telah mencadangkan pelan dan struktur memantapkan hubungan dalam Pakatan Rakyat. Sehingga kini hubungan sesama komponen Pakatan Rakyat tetap kekal seperti biasa tanpa masalah," kata beliau yang juga Ahli Parlimen Batu ketika dihubungi malam tadi.

Pertemuan sulung Pakatan Rakyat itu, yang dihadiri kira-kira 60 ahli Parlimen dan 10 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) turut menyentuh perkembangan politik tanah air termasuk perkembangan dalam Umno dan BN, kata Tian Chua.

Namun beliau enggan mengulas lanjut aspek tersebut.

Bagaimanapun jelas beliau, antara lain pertemuan tersebut telah memutuskan untuk menubuhkan jawatankuasa mengenai hak asasi manusia.

Sementara itu, ahli Parlimen Padang Serai, N. Gobalakrishnan ketika ditemui di lobi Parlimen hari ini berkata, pertemuan komponen Pakatan Rakyat semalam adalah bagi mewujudkan kerjasama erat antara komponen pembangkang itu.

"Ini adalah satu perjumpaan muhibbah antara pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat yang berbilang bangsa dan kami semua seperti sebuah keluarga.

"Selain itu kami mahu hubungan erat pelbagai masyarakat dalam Pakatan Rakyat ini menjadi contoh kepada kerajaan Barisan Nasional dan Umno," katanya.

Bagaimanapun, beliau enggan mengulas lanjut ketika ditanya sama ada pertemuan semalam turut membincangkan tentang peralihan kuasa.

Bagi Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, beliau tutut enggan mengulas mengenai perkara-perkara yang dibincangkan dalam pertemuan di ibu negara semalam.

Pertemuan itu dihadiri Penasihat DAP, Lim Kit Siang; Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Presiden PKR, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail.

Ia dipengerusikan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim selaku Ketua Pembangkang di Parlimen dan Ketua Umum Pakatan Rakyat.Pakatan Rakyat terdiri daripada PKR, DAP dan PAS.

Ketua Menteri dan Menteri-menteri Besar kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat tidak hadir.

Dalam pada itu, Salahuddin Ayub, Ahli Parlimen Kubang Kerian dan Ketua Pemuda PAS yang turut hadir enggan mengulas atas alasan pertemuan diadakan secara tertutup.

Semalam Pengarah Strategi PKR, Saifuddin Nasution berkata, pertemuan informal itu antara lain bertujuan membincangkan usaha merapatkan ikatan wakil-wakil rakyat pembangkang.

Saifuddin yang juga Ahli Parlimen Machang berkata, pertemuan peringkat Pakatan Rakyat ini adalah susulan retreat yang diadakan PAS di Langkawi dua minggu lalu dan PKR di ibu negara minggu lalu.

Pakatan Rakyat diumumkan pembentukannya selepas pembangkang menafikan majoriti dua pertiga pada pilihan raya umum 8 Mac lalu.

Anwar pula dipilih Ketua Pembangkang menggantikan isterinya, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail selepas memenangi pilihan raya kecil kerusi Parlimen Permatang Pauh 26 Ogos lalu.

-mSTAR Online

The economy: Government not in denial but...

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Nov 19 - Question: Which is the only country insulated from the global economic turmoil?

Answer: Malaysia.

This joke has been making the rounds in corporate offices, at dinner tables and in the living rooms across the country as Malaysians and foreign investors wonder whether the feel good statistics trotted out in the last few weeks suggests a government in denial or a government with a cavalier understanding of the global meltdown.

Neither it seems, checks by The Malaysian Insider show. What you have are planners who worry that people can talk themselves into the worst outcomes during an economic slowdown if confidence is allowed to ebb.

What you have are government officials crunching on numbers and scenarios and anticipating the impact of the recession in the United States, UK and Japan on the level of unemployment, foreign direct investment and even the crime situation.

A member of the Economic Council told The Malaysian Insider: “We are not in denial, the fact is that we are in a stronger position than most countries and we need to tell Malaysians that. But things could get bad.’’

How bad? The picture on Main Street is not pretty. At the height of the Asian Financial Crisis, some 80,000 Malaysians were made jobless. The early indications are that the retrenchments may not reach those numbers, though there has been a spike in the last couple of months.

Already there is anecdotal evidence that several factories are laying off workers as a result of depressed demand for their goods. The government expects the number of laid off workers to hover around 20,000 for the year but given that the full brunt of the economic slowdown has not been felt yet, this number could double or triple next year.

Government officials told the Malaysian Insider that there are plans to retrain those retrenched and even provide them with a monthly allowance.

In 1998, retrenched workers were given RM500 a month. The idea is to put money into people’s wallet and encourage them to keep on spending. Finance Minister Datuk Seri Najib Razak said yesterday that the government could unveil another stimulus package.

It is understood that change will be the only constant in the next 12 months.

The Economic Council – comprising ministers, senior government officials and corporate captains – believe that Malaysia needs to respond not only to the worsening global economic situation but also to incentive and stimulus packages unveiled by neighbouring countries.

A council member from the private sector explained: “What we did during the Asian Financial Crisis was defensive in nature, we had to protect our market and jobs. But this time, there is a will and need to go beyond that; we need to open up our economy more, improve the processes.

“We cannot afford to lag further behind Singapore and Hong Kong and lose out to Vietnam and Indonesia.’’

There has always been a gap between plan and action in Malaysia, mainly because of the sensitive issues of the New Economic Policy and bumiputera equity. Still, government officials said that a paper to liberalise certain sectors of the services industry will be tabled before the Cabinet soon.

Also being discussed is a more liberal policy of issuing work permits to skilled foreigners.

Still, the move to open up and liberalise and ensure that Malaysia does not end up a laggard when the global economic situation improves is not likely to be without challenges. For example, there is resistance to completely abolishing the Foreign Investment Committee, a body which approves property purchases and other investments by foreigners.

A senior Umno minister told several businessmen recently: “The FIC has no place in Malaysia. It is a waste of time. But if I said this publicly I would be hammered by Umno politicians.’’

So he has stayed silent. Meanwhile, the debate on the future of the FIC continues in the Economic Council.

“Nothing is sacred in the council. We are prepared to confront any issue but we also know that all our plans will be useless if there is a severe confidence deficit in Malaysia. We cannot afford that and we cannot afford having people to stop spending," said the council member.

TIPU! TIPU! TIPU! UMNO TIPU MELAYU !!! TAK PERCAYA LAGI SILA BACA - The Sun

Reactions: 
Pampena Sdn Bhd syarikat milik kerajaan di bawah United Malays National Organisation. Syarikat ini duduk di bawah Kementeria Pelancungan. Menteri nya ialah Purtan Azalina.

PriceWaterhouseCoopers telah menjalankan 2 audit. Apa yang di temui ialah tipu, menipu dan kaki tipu.

CONTOH PERTAMA : Umi Hafilada mendapat RM 300,000 ringgit untuk membuat konsert Amir Diab. Pampena tidak pun melihat surat penjanjian antara anaka dara yang bernama Umi Hafilda. Bila konsert gagal duit diminta pulangkan. 3 keping cek sampai semuanya di tendang. Uni Hafilda anak dara muflis rupa-rupanya.

CONTOH KEDUA: Champions Youth Cup belanja RM 17 juta ringgit. Denga cita-cita untuk membawa pelancung datang. Haram jadah. Satu habuk tak ada. Tikus mondok dari Bangsar pun tak nak datang. RM 17 juta ringgit hangus.

CONTOH KETIGA:Sebanyak RM 100,000 untuk sebuah taxi. Seharusnya ada 111 buah taxi. Tapi bukan guna duit beli taxi. Taxi di beli dengan beli ansuran. Akhirnya taxi entah mana duit entah ke mana. Taxi- taxi ini sedang hendak dilelong oleh bank.

CONTOH KEEMPAT: Pampena Sdn Bhd membeli saham RM1 ringgit dari SD Corp Sdn Bhd. Syarikat ini menajanjikan perniagaan RM8 juta ringgit setahun dengan pulangan untung RM100,000 ringgit di tahun pertama. Syarikat haprak bumiputera ini hanliang RM 2 juta ringgit. Pampena telah membayar RM2.1 juta ringgit. Surat saham sehingga 31 Julai masih belum diterima.


Untuk membuktikan KETUANAN MELAYU mereka, banyak minit mesyuarat lembaga pengarah syarikat Pampena ini telah diubah-ubah mengikut selera.

Ini lah contoh syarikat BUMIPUTERA dan inilah contoh terbaik KETUANAN MELAYU yang menjadi dasar UNITED MALAY NATIONAL ORGANISATION.

kah kah kah… umi hufilda?.... kah kah kah…. macam dah pernah dengar nama minah ni... kah kah kah… minah ni masih anak dara sunti…. kah kah kah…. 70 jantan yang dah masuk tidak dikira….. first 70 does not count…..kah kah kah…

cukuplaaaa…. jangan tipu melayu…. cukuplaaaa dengan ketuanan melayu…. dah haprak…. cukuplah dengan dasar ekonomi baru…. semua kelentong… janganlah bodoh kan melayu…. dah ramai melayu bodoh…. kah kah kah

-Tukar Tiub

Toyol 2 Sekawan Keluar Negara: Malaysia Makin Selamat

Reactions: 
KUALA LUMPUR: Malaysia berada dalam keadaan selamat berikutan ketiadaan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak atas urusan ke luar negara.

Bercakap kepada pemberita di sini petang ini, Najib berkata beliau terpaksa menghadiri mesyuarat Kerjasama Ekonomi Asia Pasifik (Apec) ke-20 di Lima, Peru malam ini, manakala Abdullah kini sedang dalam rangka lawatan ke Uzbekistan.

"Biasanya salah seorang akan berada di dalam negara, tapi kali ini tidak dapat dielakkan. Namun, kami berdua akan sentiasa berkomunikasi," katanya.

TP -Alhamdulillah... aku rasa ada sikit selamat la hasil bumi negara Malaysia buat sementara waktu berikutan ketiadaan ke2-2 toyol besar ni... kalau depa 2 sekawan ni dok dalam Malaysia, alamat lagi banyak la duit rakyat habis jahanam dok buat dekat benda-benda mengarut...

Najib pi Peru ngan sapa? Bik Mama mana?

Bik Mama tak jogging ka minggu ni? Aaa...??? Bik Mama pi shopping kat Peru???

Mampuih jugak duit rakyat... aku ingat selamat... cit..!

Ketua Hakim Mengaku Rasuah: Karpal beri Zaki 7 hari untuk letak jawatan

Reactions: 
Pengerusi DAP Karpal Singh memintaKetua Hakim Negara Tan Sri Zaki Tun Azmi meletakkan jawatan dalam masa tujuh hari ekoran kenyataan Zaki mengenai rasuah di kalangan kakitangan mahkamah semasa beliau menjadi peguam pada 1987.

Beliau berkata Zaki jangan menafikan bahawa beliau telah mengeluarkan perkataan yang dilaporkan dalam the New Straits Times pada 8 November kerana ada rakaman audio mengenai apa yang beliau katakan di Kuching, sehari sebelum itu.

Karpal Singh berkata penjelasan oleh Zaki mengenai kenyataan itu, yang dilaporkan dalam akhbar yang sama pada 9 November, tidak mengandungi kebenaran tersebut, demikian menurut Bernama.

Zaki dilaporkan berkata bahawa 'Ia mengambil masa enam bulan untuk menjadi baik, merasuah setiap individu supaya diterima semula sebelum fail-fail kami dilihat semula. Itu adalah adalah pengalaman peribadi saya, dan saya memberitahu perkara ini kepada semua kerani dan pendaftar supaya menghentikan perkara karut ini'

"Dalam memberikan kenyataan itu, beliau (Zaki) telah mengelirukan seluruh negara. Justeru, beliau bukanlah orang yang layak memegang jawatan Ketua Hakim yang telah memalukan institusi kehakiman," kata Karpal Singh kepada pemberita di lobi Parlimen hari ini.

Karpal Singh berkata jika Zaki tidak meletak jawatan dalam masa tujuh hari, beliau akan membentangkan satu usul terhadapnya di bawah Artikel 127 Perlembagaan Persekutuan.

Artikel itu menyebut; Perilaku seseorang hakim Mahkamah Persekutuan, Mahkamah Rayuan atau Mahkamah Tinggi janganlah dibincangkan sama ada di Parlimen kecuali mengenai usul substantif di mana notis diberikan tidak kurang daripada suku keseluruhan bilangan anggota Dewan itu, dan tidak dibincangkan di Dewan Undangan mana-mana negeri.

Moral Of The Story

Reactions: 
A jobless man applied for the position of "office boy" at Microsoft.

The HR manager interviewed him then watched him cleaning the floor as a test.

"You are employed." He said." Give me your e-mail address and I'll send you the application to fill in, as well as date when you may start."

The man replied "But I don't have a computer, neither an email."

I'm sorry", said the HR manager, "If you don't have an email, that means you do not exist. And who doesn't exist, cannot have the job."

The man left with no hope at all. He didn't know what to do, with only $100 in his pocket. He then decided to go to the supermarket and buy a 10Kg tomato crate. He then sold the tomatoes in a door to door round. In less than two hours, he succeeded to double his capital. He repeated the Operation three times, and returned home with $600. The man realized that he can survive by this Way, and started to go everyday earlier, and return late Thus, his money doubled or tripled every day. Shortly, he bought a cart, then a truck, then he had his own fleet of delivery vehicles.

5 years later, the man is one of the biggest food retailers in the city. .

He started to plan his family's future, and decided to have a life insurance.

He called an insurance broker, and chose a protection plan. When the conversation was concluded, the broker asked him his email. The man replied, "I don't have an email". The broker answered curiously, "You don't have an email, and yet have succeeded to build an empire.
Can you imagine what you could have been if you had an email?!!"

The man thought for a while and replied, "Yes, I'd be an office boy at Microsoft!"

Moral of the story:

M1 - Internet is not the solution to your life.
M2 - If you don't have internet, and work hard, you can be a Millionaire.
M3 - If you received this message by email, you are closer to being an office boy, than a millionaire.