Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, November 20, 2008

27 Nov tarikh tentukan Raya Qurban

Reactions: 
Tarikh melihat anak bulan Zulhijah bagi menetapkan tarikh Hari Raya Qurban ditetapkan pada petang Khamis, 27 Nov, bersamaan 29 Zulkaedah 1429 Hijrah, kata Penyimpan Mohor Besar Raja-raja hari ini.

Majlis Raja-Raja telah mempersetujui cara menetapkan tarikh Hari Raya Qurban berdasarkan Rukyah dan Hisab, menurut kenyataan Pejabat Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja.

Tarikh Hari Raya Qurban akan diisytiharkan pada malam tersebut melalui radio dan televisyen.

Conditions aplenty at PJ vigil

Reactions: 
Last Sunday, some 200 individuals took part in a candlelight
MCPX
vigil
at the Petaling Jaya civic centre in support of the dismantling of the Internal Security Act (ISA).

A police permit was issued to Petaling Jaya city councillor Richard Yeoh for the event and twelve conditions were imposed as part of the permit. A full list is reproduced below:
  • Organisers are responsible for the safety of the participants.
  • Permission to use the venue is the responsibility of the organiser.
  • Crowd must not spill onto the road and cause traffic obstruction.
  • No form of political or racial speeches allowed.
  • No use of fireworks or explosives, unless explicitly allowed by the police.
  • No use of dangerous weapons.
  • Organiser must ensure that there is no burning of candles to protest the ISA.
  • Organiser must ensure that participants do not wear clothes which call for the abolishment of the ISA.
  • Organiser must not hold any activities which show support for ISA detainees.
  • Banners and fliers calling for the abolition of the ISA are forbidden.
  • The police are free to make audio and video recordings of the event.
Yeoh had read out the police stipulations to the crowd that Sunday night. However, candles were still lit, politicians made speeches and anti-ISA t-shirts were donned by several participants.

The vigil lasted between 8pm to 9.30pm. There were no untoward incidents nor has Yeoh been called up by the police to date.

Permit Applicant Warned

anti isa vigil 161108 raja petra.jpgWhen contacted today, Yeoh said he had applied for the permit on Nov 14 and was interviewed and given the green light on Nov 15, a day before the vigil.

"They said that I had to ensure the participants complied with the conditions and I could be held responsible if otherwise," he said.

However, Yeoh said the police did not specify any penalty for the breach of permit conditions.

n surendranHuman rights lawyer N Surendran believes that the police should not have drawn up the conditions which does not concern public order and security matters.

"The police cannot impose further conditions preventing people from expressing their rights and views or it would be a violation of Article 10 of the Federal Constitution which guarantees freedom of speech," he said.

Surendran argued that the police should only impose conditions on areas related to logistics and safety such as conditions on the location and traffic.

"Holding a candle or wearing an anti-ISA T-shirt is not a security issue. They seem to think they can impose any conditions. For example, they cannot impose a condition that all participants must dye their hair purple," he said.

Petaling Jaya police district deputy chief and issuer of permit Mohd Shukor Sulong declined comment and said that the proper person to comment was the Selangor police chief Khalid Abu Bakar.

KERAjaan Prihatin: Subsidi Diesel Untuk Nelayan Akan Dikaji - malaysiakini

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 20 Nov (Bernama) -- Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani akan mengkaji semula subsidi diesel kepada nelayan berikutan penurunan harga minyak sebanyak 15 sen baru-baru ini.

Menterinya Datuk Mustapa Mohamed berkata pihaknya sedang menyediakan kertas kerja berdasarkan memorandum yang diterima daripada persatuan nelayan di seluruh negara berhubung perkara itu sebelum dibentangkan kepada Majlis Ekonomi.

Beliau berkata pihaknya sudah mengadakan beberapa pertemuan dengan pihak-pihak tertentu dan mempunyai beberapa cadangan untuk dikemukakan kepada Exco Majlis Ekonomi.

"Jadi sekarang ini belum ada keputusan lagi. Kita kena rujuk kepada Exco Majlis Ekonomi," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan dan Pameran Industri Akuatik Ikan Hiasan Antarabangsa Kedua Malaysia di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur di sini hari ini.

Pada 2 Nov lalu, Mustapa berkata kementeriannya tidak bercadang menurunkan harga diesel subsidi kepada nelayan daripada RM1.43 seliter kepada RM1 seliter memandangkan kadar harga subsidi pada ketika itu masih rendah berbanding harga jualan semasa yang ditetapkan kerajaan iaitu RM2.05 seliter.

Mustapa berkata kementeriannya juga akan berbincang dengan Kementerian Kewangan dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna berhubung perkara itu.

Isnin lepas, harga petrol RON97 dikurangkan daripada RM2.15 seliter kepada RM2 seliter manakala petrol RON 92 dan diesel dikurangkan kepada RM1.90 sen seliter berbanding RM2.05 seliter sebelum ini.

MUSIM BANJIR SUDAH SAMPAI ... DI MANA ADUN-ADUN PAKATAN RAKYAT?

Reactions: 
assalamualaikum,,ambo nak berceritera pasal 1 hikayat rakyat dari jaman tok janggut sampai la ni...

Sudah 2 hari hujan turun tanpa henti-henti di negeri ambo , serambi mekah - kelantan darul naim.

aktiviti kehidupan agak terjejas.

petani, nelayan, penoreh getah, (rakyat miskin) hidup dalam susah kerana sumber pendapatan berkurangan. mereka yang niaga juga tak ketinggalan turun terjejas.

Kisah benar :

ada seorang tukang rumah..dia baik dengan kawe dan family kawe,maka pada musim hujan ni, income dia tadak..dia ni penyokong kuat PAS. level income dia kira tak tentu..boleh dikategorikan sebagai di bawah paras kemiskinan. tapi, dia tak pernah mintak bantuan dari ADUN2.

La ni dah 2 hari dia mai amik ikan di kedai ayah kawe, kawe kesian kat dia jugok. Sambil2 tu dia tolong jugok jual ikan.

Tapi nak wat lagu mana...

Tadak ko adun2 hok nak buat program bantu rakyat lagu ni?

Masih adakah Khalifah Umar Abdul Aziz dan Khalifah Umar Bin Khatab?

Masa nak ngundi, sampai ke jamban rakyat gi tengok, masa rakyat susah..batang idung x nampak.

kawe nak bagi idea laaaa sikit,

Diharap adun2 atau wakil mereka pegi rumah2 rakyat dan beri bantuan beras segantang - dua dan stok ikan kering.

kalau takleh jugak beri biskut tawar atau kopi/milo atau gandum buat cekodok tu pun jadi laaaaaaaaaaa

Kalu tadak dana, kita pakat2 cari dana.apa hok payoh!!!

DIHARAP MESEJ AMBO INI DIBERI PERHATIAN OLEH ADUN-ADUN DI NEGERI KELATE!!!

TIME IS CRITICAL!!!!!!

asrol - www.kelatekito.com

Naib: Kamilia menang tanpa bertanding

Reactions: 
Keputusan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil hari ini untuk bertanding jawatan ketua Wanita Umno hari ini bermakna exco Wanita, Datuk Kamilia Ibrahim akan menang tanpa bertanding bagi jawatan naib ketua pergerakan tersebut.


kamilia ibrahimShahrizat dan Kamilia adalah dua calon yang melepasi kelayakan minima untuk bertanding jawatan naib ketua. Kamilia (foto) mendapat 55 pencalonan.

Shahrizat mengumumkan keputusannya untuk bertanding mencabar Tan Sri Rafidah Aziz dalam satu kenyataan rasmi yang dikeluarkan petang ini.

Shahrizat merupakan naib ketua Wanita dan penasihat hal ehwal pembangunan wanita dan sosial kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Beliau akan berdepan dengan Tan Sri Rafidah Aziz, tokoh ketua Wanita yang paling berkhidmat selama 21 tahun, sekiranya ahli parlimen Kuala Kangsar itu tetap mahu mempertahankan jawatan tersebut.

Pengumuman Shahrizat itu menjawab teka-teki selama ini sama ada beliau akan menerima pencalonan untuk bertanding jawatan tersebut.

Ini berikutan desakan supaya Rafidah supaya mempercepatkan peralihan kuasa dari Jun kepada Mac depan.

Bagaimanapun, mesyuarat exco Wanita baru-baru ini memutuskan supaya pelan peralihan kuasa kekal pada Jun tahun depan dan tiada pertandingan bagi jawatan ketua dan naib ketua.

Bagaimanapun Kamilia bertegas akan tetap bertanding jawatan tersebut.

Dalam kenyataan dua perenggan itu, Shahrizat menegaskan bahawa Wanita Umno mesti bersatu dalam mengukuhkan parti serta berani membawa perubahan dan pembaharuan.

Selepas 191 bahagian selesai mesyuarat awal bulan ini, Shahrizat memperolehi cukup pencalonan untuk bertanding jawatan ketua.

Penyandang jawatan tersebut Tan Sri Rafidah Aziz memperolehi 117 pencalonan, manakala Shahrizat mendapat 73 pencalonan.

Malah, sebahagian bahagian yang mencalonkan Rafidah pun kini beralih sokongan kepada Shahrizat.

Menurut exco pergerakan itu, Raja Ropiah Raja Abdullah, lebih 100 bahagian menyokong gabungan Shahrizat-Kemila bertanding jawatan ketua dan naib ketua Wanita Umno Mac ini.

Katanya, sekurang-kurangnya lima negeri memberi sokongan penuh kepada Shahrizat untuk mencabar penyandang Rafidah.

PERHATIAN..! - BUKU "AKHIRAT" ( BERHATI-HATI )

Reactions: 
Berhati hati muslimin dan muslimat.

Tuan/Puan ,

Pada 4 Mac 2008 lalu, saya telah menerima senaskah buku kecil berjudul
"Akhirat" yang diletakkan di cermin kereta saya di Wangsa Maju.

Pada mulanya saya menyangka ia adalah sebuah buku agama untuk didermakan kepada orang awam.

Setelah saya membaca isi kandungan buku ini, saya dapati terdapat banyak petikan ayat-ayat Al-Quran dan penerangan yang meragukan serta bertentangan dengan agama Islam dan dikhuatiri boleh menjejaskan akidah masyarakat Islam.

Di sini saya sertakan gambar kulit buku dan muka surat terakhir buku tersebut untuk makluman dan diharap agar tuan/puan akan lebih berhati-hati jika menerima naskah yang seumpama ini di masa akan datang.

Kerajaan telah meluluskan pengunaan perkataan "GOD kepada ALLAH" kepada Kristian untuk penyebaran dakwah mereka di Malaysia. Ini adalah hasilnya...

Mengelirukan orang Islam dan mungkin anak anak kita bakal terpedaya dgn helah mereka.

Buku ini akan diajukan kepada KKDN (Kementerian Keselamatan Dalam Negeri) untuk tindakan selanjutnya.

Sekian. Terima Kasih.




Polis tak lemah semangat kritikan pembangkang

Reactions: 
Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan menegaskan, polis tidak pernah lemah semangat apabila berdepan kritikan yang memperlekehkan kredibiliti pasukan itu oleh pelbagai pihak termasuk parti pembangkang.

Menurutnya, tindakan pihak terbabit tidak sedikit pun melenturkan semangat anggota pasukannya, malah mendorong mereka untuk lebih bersungguh-sungguh melaksanakan tanggungjawab untuk menjamin keselamatan awam dan ketenteraman negara.

Kata beliau, pasukan polis juga tidak pernah berkecil hati dengan kritikan-kritikan dan kenyataan memperlekehkan pasukan polis sebaliknya pegawai dan anggota-anggota meneruskan tugas harian seperti biasa.

Katanya, tidak sepatutnya ada pihak yang cuba mempolitikkan isu kredibiliti pasukan polis sedangkan pihaknya sentiasa bertungkus-lumus setiap masa menjaga keselamatan dan ketenteraman negara.

"Adakah adil untuk mereka mengkritik sehingga seolah-olah polis mengabai tugas mereka? Pegawai dan anggota saya bertugas siang malam, malangnya pengorbanan mereka tidak dihargai sebaliknya dikutuk.

"Ahli-ahli politik sentiasa mempunyai pandangan mereka tersendiri, kalau mereka rasa polis tiada kredibiliti, kita pun tidak boleh buat apa-apa. Yang penting, kita laksanakan tugas kita," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Musa diminta mengulas kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar dalam Utusan Malaysia hari ini yang meminta semua pihak terutama parti pembangkang supaya jangan memperlekeh kredibiliti pasukan keselamatan.

Syed Hamid turut menyelar tindakan wakil rakyat parti-parti terbabit yang cuba meraih populariti dengan cara mengutuk anggota polis serta menyifatkan tindakan mereka sebagai tidak munasabah.

Menurut beliau, kejayaan pihak polis tidak pernah dipuji pembangkang namun hanya kutukan demi kutukan dilemparkan.

TP - dah namanya "pembangkang"... bangkang je la kerjanya... walaumacam manapun, sikap terbuka PDRM dalam menerima kritikan amatlah dipuji.

Jadikan kritikan sebagai pembakar semangat dan juga sesuatu yang membina.

RM8.000 : Publik sudah kemuka bukti kepada MOSTI - malaysiakini

Reactions: 
Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) sudah menerima aduan awam berhubung dakwaan bahawa angkasawan negara Datuk Dr. sheikh Muszaphar Shukor mengenakan caj siri ceramah sehingga RM8,000 sejam.

Perkara tersebut disahkan oleh Timbalan Menteri Sains Teknologi dan Inovasi, Fadillah Yusof ketika dihubungi oleh mStar Online semalam.

“Pihak kami memang ada menerima aduan daripada orang ramai berhubung isu ini (angkasawan).

“Kami tidak boleh dedahkan kepada anda berapa jumlah laporan yang diterima setakat ini kerana semuanya masih dalam siasatan,” kata beliau lagi. Menurut Fadillah, kementerian hanya akan memulakan siasatan berhubung aduan yang diterima daripada orang ramai itu minggu setelah tempoh dua minggu yang diberikan kepada sebelum ini tamat Jumaat ini.

“Kami akan hanya membuka aduan daripada orang awam berhubung isu ini Isnin hadapan. Selepas itu, barulah kami akan jalankan siasatan lanjut terhadap aduan-aduan yang telah diterima,” katanya.

Tambahnya, selepas menjalankan siasatan terperinci berhubung aduan dan kenyataan angkasawan yang telah direkodkan sebelum ini barulah laporan penuh akan dihantar kepada menteri berkenaan.

“Saya perlu memperincikan aduan orang ramai yang diterima dan kenyataan daripada beliau (Sheikh Muszaphar) sebelum ini. Selepas itu barulah saya akan siapkan laporan penuh untuk diserahkan kepada menteri terlibat,” katanya.

Jelas beliau, laporan penuh berhubung isu angkasawan negara ini dijangka siap sepenuhnya awal bulan depan. “Namun semuanya bergantung kepada siasatan yang dijalankan jika tiada maklumat tambahan diperlukan dalam kes ini, ia (laporan) dapat disiapkan cepat,” katanya.

Sebelum ini Mosti meminta supaya pihak yang mendakwa dikenakan bayaran dalam siri ceramah angkasawan negara itu supaya tampil mengemukakan maklumat kepada kementeriannya bagi membantu siasatan.
Reactions: 

Siapa Pertikai Kebebasan Beragama? - malaysiakini

Reactions: 
Dalam post bertajuk Penganut Islam Di Malaysia Tidak Boleh Tukar Agama, Kata Bekas Hakim - malaysiakini seorang pembaca bernama Samsudin meninggalkan comment berbunyi -

Perkara ini memang dah termaktub dan diharap tidak ada yang mempertikaikan. Kebebasan beragama hanya untuk yang bukan beragama Islam. Bagi yang beragama Islam, mereka tetap menganut Islam sampai bila-bila. Jangan ada yang berani-berani nak pertikai...

Terima kasih atas komen tersebut.

Memang benar apa yang dikatakan oleh en.Samsudin. ianya telah termaktub bukan sahaja dalam perlembagaan malaysia malah dalam Islam sekalipun ada hukum bagi orang islam yang murtad.

Malangnya kita di malaysia ialah bila Perdana Menteri kita sendiri yang mempertikaikan hukum ini.saya tidak pasti pandangan Perdana Menteri Pak Lah ini ialah melalui sudut ilmu agama Islamnya atau melalui sudut perundangan...

Perhatikan attachment keratan akhbar dibawah -

Quot dari keratan akhbar (kenyataan Pak Lah) - Asked about the growing number of religous desputes dominating news headlines, the Prime Minister proposed that muslims who want to convert to other faiths should be allowed to do so.

"This is not something that cannot be done, for those who don't want to be muslims anymore, what can you do? if they want to leave the religion, what are you going to do? You might as well let them go."

Alih bahasa - Perdana Menteri mencadangkan supaya penganut agama Islam yang mahu bertukar kepada agama lain dibenarkan untuk berbuat demikian.

"Ini adalah sesuatu yang sukar untuk dihalang, bagi penganut agama Islam yang tidak mahu menganut agama Islam, apa yang boleh anda lakukan? Jika penganut agama Islam mahu meninggalkan agama Islam, Apa yang boleh anda buat? Anda perlu membiarkan sahaja mereka (meninggalkan agama Islam)."

Aku tak faham apa yang Perdana Menteri fikir... bagi aku, kenyataan Pak Lah adalah kenyataan otak singkat seorang pemimpin utama negara.

Tiada jalan penyelesaian bagi orang-orang Islam yang mahu meninggalkan agama Islam?

Apakah pada pemikiran Pak Lah, pihak jabatan agama Islam tidak punya ahli-ahli agama yang mampu mentarbiah kembali orang-orang Islam yang berniat meninggalkan Islam?

Apakah pada pandangan Pak Lah, agama Islam ini tidak cukup kuat untuk dianuti sehinggakan dengan selamba sahaja Pak Lah mengatakan bahawa "apa yang boleh anda buat sekiranya ada orang Islam berniat meninggalkan agama Islam?

Islamkah Pak Lah itu?

*tajuk mungkin tidak sesuai dengan entri ini.

Kenyataan akhbar Abdul Razak Baginda

Reactions: 
Berikut adalah kenyataan akhbar yang dibaca oleh Abdul Razak Baginda dalam satu sidang akhbarnya di ibu negara pagi ini.

lzinkan saya pertama sekali merakamkan penghargaan saya kepada sdr/sdri sekalian di atas kehadiran sdr/sdri pada pagi ini. Saya juga ingin terlebih dahulu memohon maaf kerana tidak dapat bertemu sdr/sdri sebelum ini.

lzinkan saya mulakan dengan mengucap syukur Alhamdullah, segala pujian bagi Allah SWT, Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Maha Agung kerana adanya saya di sini hari ini, di antara sdr/sdri sebagai seorang yang bebas.

Saya telah menghabiskan selama 22 bulan di penjara dan dengan petunjuk Allah SWT jua, dengan keyakinan penuh bahawa saya tidak bersalah dan sokongan yang diberikan oleh keluarga dan kawan karib yang telah membantu saya melalui apa yang boleh saya katakan sebagai satu tempoh yang sangat menekan, sangat menduga dan sangat menyedihkan sepanjang usia 48 tahun saya.

Kata-kata tidak akan mampu menggambarkan dan menyatakan penghargaan saya yang amat mendalam terhadap keluarga saya yang telah bersama-sama saya mengharungi waktu yang sangat mencabar ini. Kasih sayang dan dedikasi mereka yang tidak terhingga yang memberi saya kekuatan. Setiap hari Sabtu tanpa gagal, keluarga saya akan datang melawat saya semasa tempoh lawatan mingguan. Sejumlah lebih 100 kali mereka datang melawat dan lawatan mereka adalah kemuncak dari seminggu saya. Sungguh, saya sungguh bertuah.

Mungkin lumrah manusia apabila seseorang di dalam kesusahan, ramai yang rnenjauhkan diri. Saya telah menjangkakan ini dan tepat sekali, lumrah manusia ini tidak pernah mungkir. Saya telah menyambut dua kali Hari Raya di dalam penjara. Sebelum dipenjara, menjelang Hari Raya saya akan terima ratusan kad raya. Bagi dua tahun yang lepas, saya terima tidak lebih dari dua keping kad.

Kepada mereka yang telah menghantar ucapan selamat kepada keluarga saya dan kepada yang segelintir yang pernah hadir di mahkamah, saya mengucapkan terima kasih. Kehadiran dan sokongan anda bermakna kepada saya dan keluarga saya.

Terirna kasih yang tidak terhingga dari saya kepada para peguam saya yang bukan sahaja telah berkerja keras di dalam kes saya tetapi juga telah datang melawat saya di penjara. Semasa Perang Dunia Kedua, apabila askar ditawan sebagai tawanan perang, memang menjadi tugas mereka untuk melepaskan diri. Tentu sekali, tidak pernah terlintas di fikiran saya untuk melepaskan diri, bagaimanapun saya tetap terlepas kerana fikiran saya sentiasa bebas. Zahirnya seseorang boleh dipenjara tetapi fikirannya tidak mungkin terpenjara. Keluarga saya, kawan karib, para peguam saya dan buku-buku saya telah membantu saya melepaskan diri, kerana fikiran saya tidak pernah terpenjara. Kepada saya, inilah pelepasan diri yang bermakna.

Ramai orang cenderung mempunyai tanggapan yang sempit dan negatif tentang penjara dan pihak penguasanya. Bagaimanapun, saya ingin menyatakan di sini, ia bukanlah satu tugas yang mudah dan umumnya saya dapati pihak penguasa penjara telah menunjukkan satu tahap profesionalisma yang tinggi. Penghargaan saya juga untuk mereka.

Akhir sekali, saya mengucapkan terima kasih kepada tahanan-tahanan lain. Mereka telah menolong saya melalui kehidupan di penjara yang antaranya, mereka menunjukkan kebaikan yang ikhlas kepada saya. Saya ingin mengambil kesempatan di sini untuk mengucapkan semoga yang terbaik untuk mereka.

Tidak ada perkataan yang rnarnpu rnenyatakan dan menggambarkan kesengsaraan yang di lalui keluarga saya selama hampir dua tahun. Sejak saya ditahan dalam bulan November 2006, banyak yang telah diperkatakan oleh ramai orang. Pembohongan dan tanggapan yang tidak berasas telah dijadikan asas yang kononnya dikatakan kebenaran. Kebenaran sebenar sudah tidak lagi menjadi penting. Seolah-olah tiada siapa yang berminat lagi untuk mengetahui perkara yang sebenar. Beberapa pihak telah membuat yang bersepadu untuk rnemutarbelitkan kisah sebenar sehingga menjadi timbunan sampah sarap. Pembohongan cepat sekali memintas kebenaran. Seperti yang dikatakan Shakespeare dalam Henry IV, "Pembohongan sudah setengah pusingan mengelilingi dunia sebelum kebenaran sempat menyarung kasutnya".

Saya akui saya sendiri merasa terperanjat rnenyaksikan bagaimana kes saya telah digembar-gemburkan sebegitu liar dan orang yang tidak tahu-menahu muncul di tengah persoalan dan berjaya memesungkan pandangan sedemikian ramai orang. Ramai yang telah ikut serta dan terbawa dengan perbuatan yang tidak benar ini. Yang tidak bersalah menjadi mangsa sementara yang berdusta bermaharajalela. Orang ramai diperdaya dan mereka percaya apa yang ingin mereka percaya, tanpa menghiraukan kebenaran.

Saya sedar akan adanya mereka yang sentiasa mencurigai dan memutar-belitkan segala apa yang saya katakan untuk meremeh dan menyalah tafsir kata-kata saya. Saya terperangkap dalam situasi "dipersalahkan jika berbuat sesuatu dan dipersalahkan jika tidak berbuat sesuatu". Ada yang menasihatkan saya supaya tidak memberi kenyataan kerana ia akan hanya menjadi satu usaha yang sia-sia. Kata mereka, apapun yang saya katakan tiada bezanya kerana orang lebih suka dengan tafsiran mereka sendiri meskipun di ceritakan yang sebenarnya. Walaupun setelah kisah yang sebenar muncul, orang-orang seperti ini akan mempunyai penjelasan mereka sendiri. Seakan suatu yang tidak boleh dimenangkan.

Bagaimanapun, saya rasa jika saya tidak berani dan cuba melawan arus untuk menyatakan yang sebenarnya, saya hanya memejamkan mata dan malah membenarkan pembohongan berterusan. Saya akan cuba dengan rasa penuh tanggungjawap menegakkan kebenaran rnengatasi kepalsuan. Bagi saya, rnengambil sikap tidak peduli adalah tidak bertanggung jawap. Seperti kata Martin Luther, "Di sini saya berdiri, saya tidak dapat berbuat lebih, tolonglah saya Tuhan".

Ahli Media Sekalian,

Saya merayu kepada anda semua supaya berhenti menyebarkan fitnah tentang YAB Dato Sri Mohd Najib Abdul Razak, Perdana Menteri dan isterinya. Saya tahu bahawa Dato Sri' dan isteri tidak pernah menemui si mati, Altantuya. Terlalu banyak fitnah yang dilernparkan kepada TPM dan isterinya. Mereka yang menyebarkan fitnah tidak pernah mengeluarkan bukti yang kukuh kerana sememangnya tidak ada bukti. Kebenaran adalah kebenaran dan tiada apa yang boleh mengubah kebenaran.

Sdr/Sdri mungkin cukup mengenai perbicaraan kes masih berlangsung. Saya telah dinasihatkan oleh peguam saya supaya tidak rnenyentuh secara khusus kes saya demi memelihara keluhuran perbicaraan tersebut.

Akhir sekali, saya ingin mengucapkan syukur ke hadrat Allah SWT bagi membenarkan dan menguatkan lagi bukti yang saya tidak bersalah di mahkamah. Saya juga ingin rnenjelaskan bahawa saya tidak pernah melakukan kesalahan kepada si mati. Walaubagairnanapun, saya mengucapkan simpati saya yang tidak terhingga kepada keluarga simati keatas kehilangan rnereka.

Ribuan terima kasih di atas perhatian sdr/sdri.



Sumber - malaysiakini

Pelan Tindakan Tangani Pengangguran Dilancar

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 20 Nov (Bernama) -- Pelan Tindakan Negara bagi Pengangguran yang dilancarkan hari ini akan membolehkan kerajaan memberi tumpuan kepada usaha menangani pengangguran, kata Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Perdana Menteri berkata pelan itu merupakan satu langkah persediaan bagi menghadapi kemungkinan peningkatan dalam kadar pengangguran, kesan daripada krisis ekonomi global, pergantungan terlalu besar kepada pekerja asing, perubahan dalam pasaran tenaga kerja dan meningkatkan daya saing negara dalam pasaran tenaga kerja.

"Dalam perkataan lain, pelan tindakan ini adalah agenda negara yang menyediakan hala tuju dan menetapkan keutamaan bagi bidang pekerjaan di Malaysia," katanya dalam ucapan yang dibacakan oleh Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S. Subramaniam pada perasmian persidangan mengenai amalan kerja baik di sini hari ini.

Abdullah berharap pelan tindakan itu akan dilaksanakan dengan segera dan berkesan.

Beliau meminta semua pihak yang berkaitan memberi maklumat balas serta bekerjasama dengan Kementerian Sumber Manusia bagi menjamin kejayaan pelan itu.

"Walaupun kita selesa dengan ekonomi kita yang kukuh dan pelbagai inisiatif yang disediakan oleh kerajaan, kita tidak boleh merasakan yang kita akan sentiasa terlindung daripada krisis kewangan global. Tidak dapat tidak, akan ada pekerja yang dihentikan," katanya.

Beliau juga berkata bahawa satu daripada tiga teras utama Bajet 2009 ialah untuk membangunkan modal insan memandangkan daya tahan pertumbuhan ekonomi Malaysia pada masa akan datang banyak bergantung kepada usaha melaksanakan keutamaannya dalam membangunkan tenaga kerja.

Abdullah berkata tumpuan kerajaan pada masa ini ialah terhadap program pembangunan kemahiran dan latihan termasuk meningkatkan dan memperbaharui kemahiran pekerja.

"Kita akan menyemai budaya kecemerlangan di semua peringkat tenaga kerja, baik dalam sektor awam atau swasta, ke arah meningkatkan daya saing Malaysia di peringkat global dan untuk menambah pendapatan pekerja agar mereka menikmati taraf hidup lebih baik," kata Perdana Menteri.

Abdullah berkata bahawa komitmen kerajaan terhadap usaha mewujudkan satu tenaga kerja yang benar-benar kompetitif terbukti dengan peruntukan tambahan RM50 juta untuk program pembangunan modal insan dalam pakej rangsangan ekonomi sebanyak RM7 bilion yang diumumkan baru-baru ini.

Beliau juga berkata langkah untuk menjamin pendapatan munasabah kepada pekerja memerlukan kesungguhan dan komitmen pelbagai institusi berkaitan dan juga individu bagi mencapai matlamatnya.

"Dalam mengejar agenda ini, kita akan berdepan dengan pelbagai cabaran seperti menangani pengangguran, meningkatkan skim pelindungan sosial secara komprehensif dan membangunkan mekanisme berkesan untuk berdialog," katanya.

Tiada kad pengenalan, ramai pelajar gagal duduki peperiksaan

Reactions: 
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sulubayan, Datuk Harman Mohammad mendakwa ramai pelajar di Pulau Bum-Bum, Semporna tidak dapat menduduki peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) berikutan ketiadaan kad pengenalan.

Katanya, pelajar tersebut merupakan rakyat tempatan yang datang daripada kalangan keluarga miskin dan bukannya anak kepada pendatang asing tanpa izin (PATI).

"Mereka adalah anak tempatan daripada keluarga miskin yang memerlukan perhatian dan pembelaan sewajarnya, kita tidak boleh menafikan hak mereka untuk mendapatkan pelajaran," katanya ketika membahaskan usul Bajet 2009 di Dewan Undangan Negeri Sabah ke-13 di sini hari ini.

Harman berkata, perkara tersebut perlu ditangani segera kerana jika tidak, pelajar berkenaan akan terus tercicir dalam pelajaran.

"Saya merayu dan berharap pihak kerajaan atau agensi berkaitan di peringkat Pusat melihat serta memberi perhatian terhadap perkara ini supaya ia tidak menyusahkan rakyat kita lebih-lebih lagi mereka yang datang dari luar bandar," katanya.

TP - tak payah la susah-susah nak merayu... buang masa je... KERAjaan lebih berminat untuk memberikan kad pengenalan kepada warga-warga asing yang boleh "mengundi UMNO/BN" dalam setiap pilihanraya...

Budak-budak ni sekolah lagi... tak boleh nak mengundi pun... buat apa nak bagi kad pengenalan kan? tunggu la umur dah 21 tahun... dah layak untuk mengundi, baru la KERAjaan bagi kad pengenalan... tu pun kalau sanggup sign aggrement untuk jadi pengundi UMNO/BN...

Kalau tak sanggup... jadik je la penduduk malaysia "tanpa warganegara".

Tak caya? kalau tak caya, hangpa tanya la PATI... berapa ramai PATI dari indon, filipina yang dapat kad pengenalan semudah ABC...

Inilah realiti di Malaysia... kan kan kan kan???

BN bantu pembangkang promosi produk halal

Reactions: 
Kerajaan Pusat akan meneruskan kerjasama dengan lima negeri yang dikuasai pembangkang dalam mempromosi produk dan perkhidmatan halal berasaskan syariah walaupun pemimpin utamanya berbeza ideologi politik.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahidi Hamidi berkata, kerajaan Pusat mengamalkan dasar dan pentadbiran yang dituntut Islam tanpa meminggirkan negeri yang tidak sealiran dengan Barisan Nasional (BN).

Beliau berkata, contoh terbaik ialah i-City di Selangor yang dikuasai pakatan pembangkang tetapi kerajaan Pusat tetap membantu mempromosikan produk dan perkhidmatan halalnya kepada pelabur asing serta tempatan.

Menurutnya, kerjasama erat juga diadakan antara kerajaan Pusat dengan kerajaan Pulau Pinang untuk mewujudkan hab halal di utara Semenanjung.

''Saya telah mengadakan beberapa siri perbincangan dengan Ketua Menteri, Lim Guan Eng untuk mempromosikan produk halal dengan mengetepikan perbezaan politik," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Pusat Islam Antarabangsa di i-City di sini hari ini - Utusan Malaysia Online

TP - ini satu perkembangan yang baik... sku setuju sangat2 dalam hal ni.

Iskandar shake-up imminent

Reactions: 
NOV 20 — A shake-up at the top in Iskandar Malaysia is imminent as the authorities look to speed up the pace of progress in the southern corridor.

The move also comes in the wake of reports of a testy working relationship between the powerful Johor Civil Service and the Iskandar Regional Development Authority (IRDA), which has hampered smooth implementation of plans and projects on the ground.

Khazanah Nasional officials and state government officials told The Malaysian Insider that IRDA chief executive officer Datuk Ikmal Hijaz is likely to make an exit in March next year. The former Pos Malaysia CEO was brought in to drive IRDA and make it a world-class, one-stop centre for investors.

But the consensus among the stakeholders — the Federal government and state government — is that a more dynamic person is needed to promote the project as well as build up a strong cohesive team at IRDA.

Johor Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman and Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi are co-chairmen of IRDA.

After being appointed, Ikmal surrounded himself with several former colleagues from Pos Malaysia or the now defunct Renong Group, in which he oversaw the construction of the Gelang Patah crossing and massive land acquisition in Nusajaya.

The lookout for a new IRDA CEO started in earnest in August and sources said that Harun Johari — the former chief executive officer of the Port of Tanjung Pelepas (PTP) — is the frontrunner for the job.

Harun was with Shell in London for 28 years, serving as V-P of a global unit, before returning to Malaysia in 2005 to join PTP.

Since last month, he has already assumed the office of chief operating officer in IRDA.

Another change will see former State Secretary Datuk Ayub Mion appointed as the MB's special advisor to IRDA.

He is currently chairman and director of Tebrau Teguh Berhad, a property company in which the state government holds a substantial stake through Kumpulan Prasarana Rakyat Johor.

His main task will be to improve the working relationship between IRDA and the JCS.

Over at Iskandar Investment Berhad (IIB) — Iskandar Malaysia's investment arm — former High Commissioner to Singapore Datuk N. Parameswaran has been appointed IIB's country representative in the republic.

Param, as he is popularly known, was a career diplomat for 40 years. He officially retired on Oct 20 this year after six years as High Commissioner in Singapore.

Iskandar Malaysia is the jewel in the crown of the country's growth corridors. There has been strong interest from Middle East companies to invest in the area while Singaporeans and other foreigners have snapped up bungalows and semi-detached houses that have been offered for sale in Nusajaya.

Didakwa larikan anak orang tapi menang besar

Reactions: 
TEMERLOH: Selepas gempar dengan cerita ada calon Umno yang bertanding untuk merebut jawatan dalam salah satu Umno Bahagian di Pahang dengan cara mengedarkan nombor ekor untuk mendapatkan undi, kini Umno negeri ini sensasi lagi dengan kisah seorang calon yang bertanding Timbalan Ketua Bahagian telah menang besar walaupun dikaitkan dengan salah laku moral.

Calon tersebut dikatakan telah berkahwin lari dengan anak dara orang untuk dijadikan isteri nombor tiganya.

Menurut laporan polis (gambar) yang dibuat oleh seorang wanita, beliau mendakwa anak perempuannya telah berkahwin dengan pemimpin Umno tersebut yang juga Adun salah sebuah kawasan dalam daerah Jerantut.

Beliau membuat laporan kerana meragui perkahwinan anaknya itu dan sebagai rujukan pihak Jabatan Agama

Laporan tersebut mengatakan, pada 22 Mei 2008 beliau telah melihat anak gadisnya itu keluar rumahnya di Felda Sungai Retang, Jerantut dengan membawa pakaiannya. Beliau cuba menghalang tetapi gagal.

Pada awal bulan Jun, beliau mendakwa, telah dimaklumkan bahawa anak perempuannya itu telah berkahwin lari dengan pemimpin Umno tersebut dan telah menjadi isterinya yang ketiga.

Sejak itu beliau tidak dibenarkan berjumpa anak gadisnya itu.

Siasah difahamkan salinan report polis tersebut telah digunakan oleh pihak tertentu untuk menghalang pemimpin Umno tersebut daripada memenangi pertandingan jawatan Umno Bahagian.

Salinan report itu dikatakan telah diedarkan kepada ahli-ahli Umno yang datang ke mensyuarat bahagian.

Bagaimanapun apa yang menarik, pemimpin itu telah menang besar dan bergaya menewaskan lawannya dengan melebihi 100 undi.

Lembaga Disiplin Umno mula kumpul bukti

Reactions: 
Lembaga Disiplin Umno mula menyiasat aduan rasuah dan penyalahgunaan kuasa membabitkan calon yang bertanding jawatan timbalan presiden dan naib presiden pada pemilihan parti, Mac depan.

Calon terbabit dikatakan sudah dikenal pasti dan lembaga itu kini sedang mengumpul maklumat serta bukti berkaitan aduan berkenaan.

Sebelum ini, Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu siasatan kes berkaitan kesalahan politik wang dipercepatkan supaya calon jawatan tertinggi yang terbabit, tidak boleh bertanding pada Mac depan - Berita Hairan Online

TP - ai... siasat calon untuk 2 jawatan tu je? untuk jawatan lain macam mana pulak Pak Lah? adakah calon-calon untuk jawatan selain 2 jawatan diatas tu bebas untuk terlibat dengan politik wang?

Adakah Pak Lah dah ada calon sendiri untuk 2 jawatan tersebut?

Adakah "calon terbabit dikatakan sudah dikenal pasti" tu bukan calon pilihan Pak Lah?

Sepatutnya Pak Lah keluarkan arahan supaya disiasat "SEMUA CALON" yang dinamakan sebagai calon oleh pencalon-pencalon, bukannya siasat calon untuk 2 jawatan tu je...

Bersihkah UMNO dari politik wang?

Hanya ahli UMNO yang tau...

"Kumpul Bukti" atau "Reka Bukti"..? tak mungkin reka...

High Court to hear sodomy review on Feb 5

Reactions: 
breaking news The Kuala Lumpur High Court today fixed Feb 5 and 6 to review a Sessions' Court decision to hear Anwar Ibrahim's sodomy case.

The review is based on an application made by the prosecution against the decision by Sessions judge SM Komathy to reject the prosecution to transfer the case to the High Court.

Anwar, 61, is charged with voluntarily committing carnal intercourse against the order of nature with a former aide, 23-year-old Mohamad Saiful Bukhari Azlan, at Unit 11-5-1, Desa Damansara Condominium, Jalan Setiakasih, Bukit Damansara between 3.01pm and 4.30pm on June 26.

Justice Komathy has adjourned the hearing of the case until the High Court rules on the review application.

Ringkas KL: Ong kasi Ong surat, diskaun tol kena kritik..

Reactions: 
Ong letak jawatan

KL:
Datuk Seri Ong Ka Chuan sudah menyerahkan surat peletakan jawatannya sebagai Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan kepada Presiden Persatuan Cina Malaysia (MCA), Datuk Seri Ong Tee Keat.

Menurut sumber, Datuk Ong menyerahkan 'surat peletakan jawatan tanpa tarikh' itu ekoran kekalahannya dalam pemilihan parti pada 18 Oktober lalu. Datuk Ong tewas kepada mantan Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek, dalam saingan merebut jawatan Timbalan Presiden. / Bernama

'Drama' rebut paip air


AMPANG JAYA:
Gara-gara berebut paip air, dua jiran wanita bertegang leher sebelum mencetuskan pergaduhan apabila salah seorang secara tiba-tiba 'naik minyak' dan menumbuk muka jirannya. 'Drama' itu dikatakan bertambah buruk apabila anak remaja lelaki seorang daripada wanita terbabit masuk campur dan menumbuk muka jirannya itu.

Difahamkan, dendam di antara kedua-dua wanita itu sudah wujud berbulan-bulan membabitkan perebutan paip air rumah di kawasan setinggan di Ulu Kelang, di sini. / Metro

Cari persefahaman

PUTRAJAYA: Ketua Hakim Negara, Tan Sri Zaki Tun Azmi, memberi jaminan akan mencari jalan penyelesaian bagi mewujudkan persefahaman antara sistem perundangan Sivil dengan Syariah supaya tidak timbul konflik pada masa depan.

Menurutnya, satu bentuk persefahaman antara kedua-dua undang-undang berkenaan perlu bagi menangani lebih banyak isu perundangan membabitkan umat Islam dan bukan Islam yang dikemukakan dalam mahkamah. / Metro

Diskaun tol dikritik


IPOH:
Orang ramai menyifatkan tawaran diskaun tol 10 peratus kepada pengguna kenderaan ringan yang melalui Lebuh Raya Utara-Selatan antara 12 tengah malam hingga 7 pagi mulai 1 Januari tahun depan sebagai tidak praktikal.

Seorang pekerja swasta, Sharifah Mazwin Syed Mohd. Salehhuddin, 31 tahun, berkata langkah itu bakal mengundang lebih banyak kemalangan jalan raya. Ini kerana memandu selepas tengah malam adalah berbahaya kerana kebiasaannya orang akan berasa mengantuk. / Utusan

Abdul Razak: Najib not involved

Reactions: 
breaking news Deputy Prime Minister Najib Abdul Razak is not involved in the Altantuya murder case, claimed former political analyst Abdul Razak Baginda today.

Speaking to the media for the first time since his acquittal from the case on Oct 31, Abdul Razak said that neither Najib nor his wife, Rosmah Mansor, had met Altantuya.

abdul razak bagindaHe also said that Altantuya was never involved in any arms deal as was mentioned by various quarters for the reason of her killing.

The former Najib aide said that the arms deal took place in 2002, and he met Altantuya two years after that.

He added that he could do nothing about the public perception on the matter, urging everyone to stop linking Najib and Rosmah to the murder.

Abdul Razak also said that Najib would make a good prime minister.

The political analyst was originally charged with abetting with two elite police officers to murder Mongolian national Altantuya Shaariibuu in November 2006.

Surprise Acquittal

He was however acquitted without having to enter defence on Oct 31. The other two will have their defence heard next year when the trial continues.

Abdul Razak's acquittal came as a shock to many observers as the prosecution had claimed to have a strong case against him.

Claims of alleged political interference in the case grew stronger when the prosecution did not appeal against the acquittal.

In his 50-minute long press conference held at Hotel Maya in Kuala Lumpur this morning, Abdul Razak blamed bloggers and opinion makers in creating a negative impression on the case.He also said that he planned to pursue further studies at Oxford University.

The press conference was also attended by his father and brother. Both his wife and daughter were not there.

Abdul Razak is a known confidante of Najib, having worked on government arms procurement projects while the latter was defence minister.

He was to have held a press conference on Nov 6 but it was cancelled at the last minute.

Mufti Perlis hasil buku koleksi artikel Pena Mufti

Reactions: 
Selepas menghasilkan lirik untuk sebuah album genre lagu-lagu puisi, Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin kini menghimpunkan rencana-rencana yang ditulisnya dalam ruangan Mingguan Malaysia dalam sebuah buku.

Rencana yang ditulis dalam kolum khas Pena Mufti itu dikumpulkan dalam buku bertajuk Mengemudi Bahtera Perubahan Minda yang diterbitkan oleh Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.

Dr. Asri berkata, idea bagi menghimpunkan sebahagian artikel yang ditulis dalam ruangan Pena Mufti itu timbul selepas beliau mendapat maklum balas memberangsangkan daripada segenap lapisan masyarakat agar semua artikel tersebut dibukukan bagi memudahkan pembaca.

Katanya, penerbitan buku itu juga sebahagian pendekatan dakwah beliau melalui penulisan bagi memberi kefahaman terhadap masyarakat Islam berteraskan dalil dan alasan serta menjelaskan kepada masyarakat berkaitan sesuatu isu yang menjadi perhatian.

''Terdapat 47 bab dalam buku ini yang merupakan sebahagian rencana yang saya tulis dalam ruangan khas Pena Mufti, Mingguan Malaysia yang menyentuh pelbagai isu termasuk berkaitan prinsip kebudayaan, pemikiran Islam, ekonomi Islam dan juga politik.

''Saya sering mendapat maklum balas dan e-mel daripada orang ramai meminta saya membukukan himpunan artikel itu. Ada individu yang menghimpunkan artikel dalam Mingguan Malaysia dalam bentuk yang cantik dan meminta saya memberikan autograf," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Dr. Asri memberitahu, gaya penulisannya yang berterus-terang dan kadangkala menggunakan perkataan sinis dalam mengutarakan sesuatu perkara juga menarik minat pembaca dalam dan luar negara.

''Saya berterima kasih kepada Mingguan Malaysia kerana memberikan ruang kepada saya menyampaikan mesej berkaitan Islam kepada pembaca kerana kadangkala laporan berita dalam akhbar memberikan ruang yang terhad jadi melalui ruangan ini saya dapat menjelaskan lebih lanjut mengenai sesuatu perkara.

''Difahamkan sejak sebulan lalu pihak penerbit berjaya menjual lebih 2,000 naskhah dan kini mereka dalam proses mencetak cetakan kedua," ujarnya.

Katanya, kelebihan buku yang dihasilkan itu adalah disertakan dalil dan nas asal dalam al-Quran serta terjemahannya berbanding dalam penulisan Pena Mufti yang hanya terdapat dalil terjemahan.

''Buku yang dihasilkan ini juga tidak disusun mengikut kronologi tarikh ia dikeluarkan tetapi sebaliknya tajuk-tajuknya disusun berdasarkan munasabah dan terdapat juga sedikit semakan bagi menjelaskan sesuatu perkara," katanya.

Obama, McCain ikrar era reformasi

Reactions: 
Bakal presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, dan pesaing yang dikalahkannya, John McCain, berikrar kelmarin akan mewujudkan satu 'era baru pembaharuan' untuk menghuraikan krisis ekonomi, merombak dasar tenaga dan memelihara keselamatan negara itu.

Dalam satu kenyataan bersama yang dikeluarkan dua minggu selepas pilihan raya pada 4 November, mereka berkata di sini bahawa rakyat Amerika daripada semua parti mahu pemimpin mereka bersatu padu dan 'mengubah tabiat buruk di Washington'.

Dalam satu pertemuan mereka selama sejam di ibu pejabat peralihan Obama, bakal presiden daripada Parti Demokrat itu menegaskan lagi ikrar beliau hendak bekerjasama dengan McCain apabila melakar agenda bagi empat tahun mendatang.

'Atas semangat inilah kami mengadakan perbincangan berguna hari ini mengenai perlunya melancarkan satu era reformasi baru, supaya kita dapat mengatasi perpecahan yang merugikan di Washington demi mengembalikan keyakinan rakyat terhadap pemerintah, dan memulih kemakmuran dan peluang bagi setiap keluarga rakyat Amerika yang bekerja keras,' kata Obama dan McCain dalam kenyataan itu.

'Kami berharap dapat bekerja sama dalam beberapa hari dan bulan mendatang mengenai cabaran kritikal, seperti menghurai krisis kewangan, mewujudkan ekonomi tenaga baru, dan melindungi keselamatan negara kita,' tambah mereka.

Pada awal pertemuan itu, McCain, daripada Parti Republikan, ditanya pemberita apakah beliau akan membantu pentadbiran Obama.

Beliau menjawab: 'Sudah pasti.'

Dalam satu wawancara dengan stesen televisyen CBS Ahad lalu, Obama berkata beliau akan menyertakan setidak-tidaknya seorang anggota Parti Republikan dalam kabinet beliau.