Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, November 23, 2008

Polis surai perhimpuan anti-ISA di Ampang, 7 ditahan

Reactions: 
Polis malam ini bertindak menyuraikan orang ramai yang berhimpun di padang Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) untuk menghadiri majlis pelancaran kempen mansuhkan ISA di situ.

Tujuh orang ditahan dipercayai kerana enggan bersurai dari situ.

Menurut Setiausaha Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), E Nalini, mereka yang ditahan itu termasuk pemimpin PAS Wilayah Persekutuan dan Selangor.

Kempen tersebut dianjurkan oleh GMI dan dijadual dilancarkan oleh Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Bagaimanapun, menurut pihak penganjur, Anwar tidak hadir.

Manakala Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu dan Pengerusi GMI, Syed Ibrahim Syed Noh serta 20 anggota Unit Amal PAS berada di depan balai polis Pandan Indah (10.50 malam), melaung "bebaskan rakan kami'.

Pada kira-kira jam 11 malam, kelihatan 20 anggota polis berkawal di luar balai. Manakala orang ramai diarahkan beredar dari situ.

Pada jam 11.15 malam, Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub kelihatan keluar dari dalam balai tersebut.

Salahuddin jumpa polis


Beliau memberitahu pemberita yang beliau telah menemui pihak polis untuk bertanya bilakah tujuh orang yang ditahan itu akan dibebaskan.

Menurutnya, pihak polis memberi jaminan bahawa mereka akan dibebaskan malam ini juga.
Sejurus kemudian, Salahuddin dan Mohamad Sabu dipanggil masuk semula ke balai.

Sebelum itu, kira-kira 40 anggota anti-rusuhan mula bertindak menyuraikan orang ramai - yang dianggarkan berjumlah kira-kira 100 orang - pada kira-kira jam jam 9.26 malam ketika Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu berucap kepada orang ramai.

Pada kira-kira jam 10 malam, hujan masih turun dan orang ramai beredar di situ manakala anggota polis anti-rusuhan kelihatan berhimpun di belakang pentas di padang teresbut.

Sebelum itu, anggota polis tersebut membentuk dua garisan dari sebelah tepi belakang padang ke sebelah tepi depan padang.

Ketika itu, kelihatan kira-kira 20 orang berpayung di tepi penjuru belakang padang.

Sekatan jalanraya

Sebelum itu, polis mengadakan sekatan di Jalan Pandan Indah di depan padang Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), menjelang majlis tersebut yang dijadualkan berlangsung di situ mulai jam 9 malam ini.

Sehingga jam 8 malam, kelihatan empat trak polis - dua kecil dan dua besar - serta sebuah van polis bergerak.

Hujan turun lebat kira-kira jam 7.30 malam dan beransur reda selepas jam 8 malam.

Turut kelihatan, pentas berbumbung di situ juga ditutup dengan rentangan tali kuning oleh pihak polis di sekelilingnya.Sebelum ini, polis menolak permohonan pihak penganjur untuk mendapatkan permit untuk mengadakan perhimpunan pada malam ini.

Pada jam 9 malam, Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin tiba di Padang MPAJ dan kelihatan kira-kira 80 orang berada di situ.

Pada jam 9.26 malam, polis bertindak mengasak orang ramai di situ keluar dari kawasan padang MPAJ, ketika Mohammad Sabu berucap kepada mereka yang hadir.

Majlis pasang lilin di PJ


Sementara itu, majlis pasang lilin di Pusat Sivik Petaling Jaya malam ini dihadiri oleh kira-kira 100 orang dan berjalan lancar dalam suasana aman.

Ini adalah minggu kedua ia diadakan - juga membantah ISA - yang diadakan secara sah selepas mendapat permit polis.

Tiga minggu lalu, polis bertindak menyuraikan orang ramai yang berhimpun secara haram di situ dan menahan 23 orang. Mereka dibebaskan dengan ikatjamin polis.

Bagaimanapun, minggu lalu, pihak penganjur mendapat permit polis - dengan 12 syarat - untuk mengadakan majlis pasang lilin itu.

Kesemua 23 orang yang ditahan itu diarahkan melaporkan diri di balai polis Petaling Jaya pagi esok.

Rashid: Saya sanggup ke penjara jika bukti daftar pengundi 'hantu'

Reactions: 
Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Ab. Rashid Ab. Rahman mengulangi keperluan mempunyai daftar pemilih baru lagi bersih, yang boleh diterima pakai oleh pelbagai pihak.

Sambil menekankan bahawa daftar pemilih semasa berusia 50 tahun, dokumen asal yang digunakan sejak negara merdeka, Ab. Rashid berkata, pendaftaran baru perlu untuk memastikan senarai pemilih yang bersih dan bebas daripada dakwaan-dakwaan yang dibuat oleh sesetengah pihak.

Bagaimanapun beliau mengakui usaha tersebut memerlukan peruntukan kewangan kira-kira RM40 juta.

"Ia seperti mengadakan bancian kebangsaan, memerlukan wang sebanyak RM40 juta," kata beliau ketika ditemui di pejabatnya di sini Rabu lalu.

Multilingual signboards in Penang vandalised

Reactions: 
GEORGE TOWN: Two signboards with directions in Bahasa Malaysia and Arabic were defaced with red paint, barely 48 hours after they were put up at Lebuh Acheh on Friday.

Local Government, Traffic Management and Environment Committee chairman Chow Kon Yeow said he received a call from the police at about 9.30am on Sunday informing him of the incident.

Chief Minister Lim Guan Eng said stern action would be taken against the perpetrators.

“The state will not give in and will continue putting up the signboards no matter what happens.

“We will defend the use of multilingual signboards unless there is a court order,” he said when met at the scene.

Lim urged the public to be more responsible and care for state property.

Asked if the state was going to lodge a police report over the matter, Lim said they would monitor the situation first and only do that if necessary.

-The Star Online

Harga minyak sepatutnya RM1.52!

Reactions: 
Ketua Menteri Pulau Pinang,Lim Guan Eng menyeru Menteri Kewangan, Dato' Seri Najib Tun Razak agar menurunkan harga petrol kepada RM1.52 seliter memandangkan harga minyak dunia ketika ini adalah AS$50 setong.

"Ini ialah harga di pam apabila harga minyak berada berada di bawah AS$50 setong pada tahun 2005,"kata Lim dalam satu kenyataan hari ini.

Menurutnya, penurunan ini wajar,adil dan bertanggungjawab daripada menunggu dua minggu lagi untuk melaksanakannya.

"Selain daripada membayar subsidi kerajaan juga akan dapat jimat lebih RM10 bilion jika harga kekal stabil,"dakwanya.

Tambahnya, kegagalan untuk menurunkan harga minyak hanya akan menimbulkan persoalan iaitu kenapakah kerajaan boleh bertindak cepat untuk menaikkannya tetapi agar sukar untuk menurunkannya.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Dato' Shahrir Samad semalam berkata, harga minyak mungkin akan turun 15 sen lagi menjelang akhir bulan ini berikutan dengan penurunan harga minyak dunia.

UMNO Berdemo Di Jalan TAR? - malaysiakini

Reactions: 
Apa cerita puaka-puaka UMNO/BN hari ni?

Dengar ceritanya tengah sibok ber"demo" ( bukan budaya kita ) dekat jalan TAR...

Ape kene mengena Tan Lian Hoe dengan demonstrasi ( bukan budaya kita ) UMNO/BN tu?

UMNO/BN nak pertahankan ISA?

Ramai ke yang datang?

Polis bagi permit ke?

Katanya ada banner... tak kene rampas dekat polis ke?

Katanya "perhimpunan haram"... betul ke?

FRU mana? mana trak FRU?

Hari ahad FRU cuti ke? tak kene standby ke?

Water canon mana?

Hantar cuci ka?

Ini negara demokrasi..! kalau nak berdemo di tempat awam@ terbuka, polis tak akan berkompromi... polis tak akan keluarkan permit sebab ianya akan "mengganggu ketenteraman awam".

Tapi kalau pro UMNO/BN... tak payah permit... tak payah apply apa-apa... polis akaan datang secara sukarela untuk "mengawal keadaan" ( bagi sokongan ).

Kalau pro Pakatan Rakyat nak berdemo... BALAI CERITA...!

Demokrasi ( kuku besi ) sungguh Malaysia nih... sikit pun aku tak bangga...

Lompat parti: Tidak bermoral, tapi undang-undang tak perlu - malaysiakini

Reactions: 
Pembentukan kerajaan menerusi pendekatan 'jalan belakang' bukan sesuatu yang diinginkan oleh rakyat negara ini, kata Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Tan Sri Ab. Rashid Ab. Rahman.

Malah, kata beliau, tindakan membentuk kerajanan sama ada negeri ataupun peringkat persekutuan, yang hangat diperkatakan sejak pilihan raya umum Mac lalu, dengan cara melompat parti adalah tidak bermoral.

"Saya tidak fikir itu (membentuk kerajaan menggunakan jalan belakang) yang diinginkan oleh rakyat.

"Ia juga tindakan tidak bermoral kerana wakil (rakyat) dipilih menerusi parti, melainkan mereka calon Bebas.

"Malah, itupun tidak betul (wakil Bebas menyertai mana-mana parti kemudian)," kata beliau dalam temu bual khas sebelum mengakhiri tempoh perkhidmatannya sebagai pengerusi badan pengendali pilihan raya 30 Disember ini.

Tegas Ab. Rashid, tindakan melompat parti hanya disebabkan niat dan tujuan memperoleh manfaat peribadi merupakan tindakan tidak bermoral.

"Tetapi dalam politik siapa peduli," kata beliau sambil menambah, langkah tersebut kadangkala ada baiknya kepada negara.

"Lompat parti berlaku di mana-mana sahaja di dunia," katanya lagi.

Spekulasi mengenai Pakatan Rakyat akan membentuk kerajaan persekutuan dengan cara memujuk wakil rakyat Barisan Nasional (BN) melompat parti banyak diperkatakan sejak 8 Mac lalu.

Antara lain Pakatan Rakyat, pada April lalu, mengumumkan pelan membentuk kerajaan persekutuan dengan memperoleh 32 wakil rakyat BN.

Bagaimanapun ia tidak menjadi kenyataan pada tarikh sasaran 16 September lalu.

Bulan lalu, Ketua Pembangkang di Parlimen dan Ketua Umum Pakatan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan bahawa beliau tidak mahu bercakap lagi mengenai usaha membentuk kerajaan dengan cara tersebut.

Sasaran Pakatan Rakyat itu sejak April lalu mendapat reaksi bercampur-campur.

Kini BN mempunyai 138 wakil di Dewan Rakyat setelah Parti Maju Sabah (Sapp) yang mempunyai dua perwakilan keluar BN September lalu.

Pakataan Rakyat yang terdiri daripada PKR, DAP dan PAS mempunyai 81 anggota manakala tiga yang lain adalah Bebas.

Ab. Rashid, yang pernah terlibat secara langsung mengendalikan enam pilihan raya umum termasuk sebagai setiausaha sehingga pilihan raya umum 1995 berkata, tidak perlu ada undang-undang bagi mengawal tindakan wakil rakyat melompat parti.

"Tidak... kerana ia adalah kebebasan dan hak (mereka) walaupun ia dari segi moral bukan tindakan yang betul.

"Tetapi orang melakukan kesalahan atas nama kebebasan," katanya lagi.

Pada 31 Disember, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof dilantik sebagai Pengerusi SPR yang baru akan menggantikan Ab. Rashid.

Abdul Aziz, 58, merupakan bekas Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri yang bersara wajib pada 24 Januari 2006 sebelum dilantik semula ke jawatan sama secara kontrak.

Pelantikan Abdul Aziz dibuat kerana Ab. Rashid akan tamat tempoh perkhidmatannya apabila mencapai umur 66 tahun pada 30 Disember ini.

Syariah may be fair to all but merger not possible

Reactions: 
The idea to bring civil and Syariah law together has been met with mixed but predictable responses from political and legal bodies.

The idea to merge the two courts was mooted in a speech by the recently retired Chief Justice of Malaysia Tun Abdul Hamid Mohamed early this month and was echoed with a milder stance by his successor, Tan Sri Zaki Azmi, who is looking for a "midway point."

Legal experts are saying that such a merger is impossible as the two systems have irreconcilable conflicts but certain Islamic groups believe that Syariah law will not be discriminatory.

Bar council vice president K Ragunath said a merger could not happen as the two codes would clash in many areas such as gambling and consumption of alcohol.

"But there can be a harmonising in terms of values. In meting out judgments, judges can take into consideration local and Islamic norms, culture and religion," he said.

Professor Dr. Abdul Aziz Bari, a constitutional law expert from the International Islamic University, believes it is not possible, given the "constitutional constraints which put the Syariah courts under the states."

"Combining would necessarily involve the surrender of control from the rulers (states) to the federal government. Do remember that when it comes to Islam the rulers are allowed by the constitution to act on their own, independent of the government's advice, he noted."

MCA's legal bureau has chastised the idea completely, stating that it will take away the religious freedom of non-Muslims.

"The Federal Constitution is still the supreme law of the country and the suggestion to merge the courts would undermine that position of the civil courts as the administration will inevitably use Syariah principles to interpret civil laws," its chairman Datuk Leong Tang Chong said.

He added that there was no need to merge the two courts to resolve conflicts over jurisdiction of both courts as "the problem arises because civil court judges are currently abdicating their powers and refusing to rule accordingly."

But Syariah Court Judge and Syariah Judicial Department director-general Datuk Ibrahim Lembut said such fears among non-Muslims were unwarranted.

"Islam will defend everybody. The impression that merging the two court systems will override the rights of the non-Muslims is wrong," he said.

Ragunath however, said that the point is simply that Syariah cannot and should not apply to non-Muslims: "It is not a matter of whether Syariah can be fair or unfair but when any party is non-Muslim, the person must be tried in the civil court."

Pas secretary-general Datuk Kamaruddin Jaafar took a more macro view in welcoming the proposals.

He said that the idea needed proper discussions to find a working solution as there have been much controversy in the past over the jurisdictional lines between the two courts.

He added that while he was not an expert on the technical aspects of the law, but felt the proposal would be positive if it liberalised the Syariah courts instead of shackling the civil judiciary.

"Think of it as an opening up of Syariah, not a gobbling up of the Civil court."

-TMI

Apabila Zina Lebih Mudah Daripada Kahwin

Reactions: 
Minggu depan adalah minggu terakhir saya sebagai Mufti Negeri Perlis. Tulisan hari ini adalah yang kedua sebelum yang terakhir pada minggu hadapan. Banyak perkara yang ingin saya kongsikan sepanjang tempoh dua tahun menjadi mufti.

Namun, nampaknya saya terpaksa tangguhkan terlebih dahulu hasrat itu kerana buat penghabisan kali di atas jawatan ini saya ingin menyentuh kerenah perkahwinan dalam negara ini. Hal ini penting terutama menjelang musim cuti sekolah kerana ramai yang akan berkahwin.

Antara peruntuh nilai-nilai baik dalam kehidupan manusia hari ini adalah apabila dimudahkan yang haram dan disukarkan yang halal. Sedangkan Islam menyuruh kita membentuk suasana atau iklim kehidupan yang menyukarkan yang haram dan memudah yang halal. Itulah tanggungjawab pemerintah dan umat iaitu menegak yang makruf dan mencegah yang munkar.

Menegak yang makruf itu adalah dengan cara menyuruh, memudah dan membantu ke arah tersebut. Sementara mencegah yang munkar adalah dengan cara menghalang, melarang dan menyukarkan jalan untuk sampai kepadanya. Namun, jika masyarakat hari ini menyusahkan yang halal dan menyenangkan yang haram, tanda kita begitu menjauhi ruh syariat islam yang hakiki yang diturunkan oleh Allah s.w.t.

Antara perkara yang selalu disusahkan adalah urusan perkahwinan. Kesusahan membina rumahtangga itu kadang-kala bermula dari keluarga sehingga ‘ketidak fahaman’ tok kadi dan seterusnya pengurusan pejabat agama dan mahkamah syariah. Kerenah-keranah yang berbagai telah memangsakan hasrat pasangan untuk mendapat ‘nikmat seks’ secara halal. Lebih menyedihkan apabila kerenah-keranah itu wujud disebabkan kepentingan-kepentingan luar yang bukan kepentingan pasangan secara langsung.

Umpamanya, urusan kenduri kahwin atau walimah telah dijadikan jambatan kesombongan ibubapa atau keluarga sehingga ditangguh perkahwinan bagi memboleh kenduri besar-besaran dibuat demi menjaga taraf ‘jenama keluarga’. Sehingga ada pasangan yang terpaksa menunggu bertahun kerananya.

Apatah jika keluarga membebankan semua belanja kepada bakal pengantin. Maka bakal pengantin terpaksa mengikat ‘nafsu seks’ hanya kerana hendak menjaga nafsu menunjuk-nunjuk keluarga. Walaupun kenduri kahwin itu disuruh, namun memadailah dengan kadar yang termampu. Tidak semestinya ‘ditumbangkan’ seekor lembu, atau dipanggil orang sekampung atau sebandar, atau dijemput semua rakan taulan.

Seseorang mengadakannya dengan kadar kemampuannya, seperti sabda Nabi s.a.w:
  • “Buatlah walimah walaupun sekadar seekor kambing” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Dalam ertikata lain, jika hanya mampu kenduri laksa, atau bihun atau mee pun tidak mengapa, asalkan diadakan walimah. Apa yang penting perkahwinan yang halal telah dilunaskan. Janganlah macam orang dulu apabila anaknya sebut ingin berkahwin, bapanya akan bertanya; “kau dah ada lembu ke nak buat kenduri?”. Maka bertangguhlah hasrat si anak. Padahal bukan anaknya ingin berkahwin dengan lembu, dia ingin berkahwin dengan kekasihnya.

Sepatutnya si bapa bertanya: “kau dah ada pasangan ke?”. Itulah soalan yang betul. Lembu tidak termasuk dalam rukun nikah. Apa yang lebih buruk apabila ada pihak yang menjadikan medan walimah sebagai pentas menunjuk-nunjuk kekayaan harta lalu hanya dijemput orang yang ‘berjenama’ dan ditinggalkan saudara-mara, kawan-rakan, jiran-tetangga yang tidak setaraf.

Nabi s.a.w. bersabda:
  • “Seburuk makanan adalah makanan walimah yang dijemput orang kaya dan ditinggalkan orang miskin..” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Maka, menderitakan bakal suami-isteri disebabkan keangkuhan keluarga.

Saya bukan anti kursus kahwin. Amat baik kursus tersebut jika diuruskan dengan mantap dan betul. Dalam kursus tersebut boleh disampaikan maklumat hukum-hakam nikah yang disyariatkan Allah sehingga generasi muda dapat melihat betapa cantik dan indahnya Islam. Syariat Islam yang mudah dan penuh hikmat dapat diserap dalam pemikiran bakal pasangan, kursusnya mereka yang masih muda. Agar mereka dapat menyelami kehebatan ajaran Islam ini. Maka kursus itu menjadi saluran dakwah penuh professional, mantap, berkesan dalam jiwa dan penghayatan.

Malangnya, kursus kahwin hari ini seakan projek lumayan untuk mengaut yuran peserta. Bukan sedikit saya terima laporan seluruh negara penceramah kursus kahwin yang berunsur lucah, lawak bodoh serta menggambarkan Islam begitu menakut dan susah untuk difahami dan dihayati. Hukum-hakam diterangkan secara berbelit-belit dan menyerabutkan peserta. Maka, kita lihat walaupun yuran kursus nampaknya makin tinggi dan peserta semuanya diwajibkan berkursus, masalah keretakan rumah tangga bagi generasi baru makin meningkat.

Saya juga amat tidak selesa melihat tok kadi yang selalu mendera pengantin agar mengulang-ulang lafaz terima (ijab) ketika akad nikah kononnya belum sah. Akad itu digambarkan begitu sulit dan susah sehingga seseorang menjadi terketar-ketar untuk menyebutnya. Diatur ayat lafaz akad itu dengan begitu skima sehingga pengantin kesejukan untuk menghafalnya.

Padahal akad nikah hanyalah bagi menggambar persetujuan kedua belah pihak menjadi suami isteri yang sah. Apa-apa sahaja lafaz yang membawa maksud kepada tujuan tersebut maka ia sah. Jika bapa bakal isteri menyebut “saya nikahkan saudara dengan anak saya Fatimah”, lalu bakal suami menjawab: “saya terima, atau saya bersetuju” atau mungkin ditambah “saya terima nikahnya” atau “saya bersetuju bernikah dengannya” seperti yang diminta oleh sesetengah sarjana dalam Mazhab al-Syafi’i, maka sahlah ijab dan qabul tersebut. Tidak disyaratkan mesti satu nafas atau dua nafas atau berjabat tangan atau menyusun ayat dalam bahasa sanskrit lama atau ayat tok kadi yang digunakan sebelum merdeka.

Sehinggakan sarjana fekah semasa Dr Abd al-Karim Zaidan dalam karya al-Mufassal fi Ahkam al-Marah wa al-Bait al-Muslim menyebut:
  • “Jika seseorang lelaki berkata kepada lelaki yang lain: “Nikahkan saya dengan anak perempuan awak”, lalu si bapa itu menjawab: “Aku nikahkan engkau”. Atau si bapa berkata kepada bakal suami: “bernikahlah dengan anak perempuanku”. Lalu bakal suami menjawab: “aku nikahinya”. Kedua contoh di atas adalah sah nikah berdasarkan apa yang disebutkan dalam Sahih al-Bukhari dan Sahih Muslim: Sesungguhnya seorang arab badawi telah meminang wanita yang telah mempelawa dirinya untuk Nabi s.a.w (ingin berkahwin dengan Nabi s.a.w), arab badawi itu berkata:”Nikahilah dia denganku”. Jawab Nabi s.a.w.: “Aku nikahkan engkau dengannya bermaharkan al-Quran yang ada bersamamu”. (al-Mufassal, 6/87, Beirut: Muassasah al-Risalah).
Bahkan dalam Sahih al-Bukhari ada bab yang al-Imam al-Bukhari letakkan ia berbunyi: Bab Iza Qala al-Khatib li al-Wali Zawwijni Fulanah, faqala qad Zauwajtuka bi Kaza wa Kaza, Jaza al-Nikah Wa In Lam Yaqul li al-Zauj Aradita au Qabilta, maksudnya: Bab Apabila Lelaki Yang Meminang Berkata Kepada Wali Perempuan: “Kahwinilah aku dengan wanita berkenaan”, lalu dia menjawab: “Aku nikahkan engkau dengannya bermaharkan sekian dan sekian, maka sah nikahnya walaupun tidak ditanya si suami apakah engkau setuju, atau terima”.

Inilah kesimpulan yang dibuat oleh al-Imam al-Bukhari berdasarkan hadis-hadis dalam bab nikah yang diteliti olehnya. Apa yang penting proses ijab dan qabul amatlah mudah. Ia adalah lafaz yang difahami oleh kedua belah pihak serta dua saksi yang menjelaskan kehendak dan persetujuan untuk berkahwin atau menjadi suami dan isteri. Apabila proses itu berlaku maka ia sah.

Tidak pernah ada dalil yang menyatakan mestilah satu nafas, atau tidak terputus nafas seperti diada-adakan oleh sesetengah pihak. Paling tinggi yang boleh kita kata adalah tidak boleh ada ruang yang menyebabkan salah satu pihak mengelirukan atau dikelirukan dalam menyatakan persetujuan nikah. Justeru itu Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah r.h (meninggal 728H) menyebut:
  • “Nikah itu terlaksana (sah) dengan apa sahaja yang dihitung oleh orang ramai sebagai nikah; dalam apa bahasa, atau lafaz atau perbuatan”. (petikan Sayyid Sabiq, Fiqh al-Sunnah, 2/355).
Apa yang ingin saya jelaskan betapa proses ijab qabul itu begitu mudah dan senang. Memadai jika bakal suami menjawab: “aku terima nikahnya”. Tidak timbul terpaksa berulang kali seperti yang dibuat oleh sesetengah pihak membuli pengantin. Jika jawapan yang diperlukan begitu ringkas dan jelas, dan pengantin pun telah melakukannya, mengapa pula ada tok kadi yang sengaja bertanya hadirin: perlu ulang ke? Lalu mereka pun dengan sukanya menyebut beramai-ramai ‘sekali lagi!, sekali lagi! Ini adalah permainan buli yang cuba dicampur aduk dengan hukum syarak.

Setelah berkahwin, rumahtangga yang dibina seperti yang diajar oleh Islam hendaklah menjadi syurga, bukan neraka. Jika perkahwinan tidak dapat membawa kebahgiaan, insan tidak disuruh memperjudikan hidup keseluruhan kerana isteri atau suaminya. Walaupun talak itu bukan perbuatan yang baik, namun ia dibenarkan jika terpaksa.

Insan mempunyai matlamat hidup, bukan sekadar untuk bertungkus lumus kerana masalah seorang lelaki atau wanita. Maka Islam mengajar cara-cara yang berbagai demi menyelamatkan rumah tangga dari talak. Jika gagal, Islam juga mengajar talak untuk mengelakkan kezaliman berlaku antara salah satu pihak; suami atau isteri. Firman Allah: (maksudnya)
  • “Dan apabila kamu menceraikan isteri-isteri (kamu) kemudian mereka (hampir) habis tempoh idahnya maka bolehlah kamu pegang mereka (rujuk) dengan cara yang baik atau lepaskan mereka dengan cara yang baik. dan janganlah kamu pegang mereka (rujuk semula) dengan tujuan memberi mudarat, kerana kamu hendak melakukan kezaliman (terhadap mereka); dan sesiapa yang melakukan demikian maka sesungguhnya dia menzalimi dirinya sendiri. dan janganlah kamu menjadikan ayat-ayat hukum Allah itu sebagai ejek-ejekan (dan permainan). dan kenanglah nikmat Allah yang diberikan kepada kamu, (dan kenanglah) apa yang diturunkan kepada kamu Iaitu Kitab (Al-Quran) dan hikmat, untuk memberi pengajaran kepada kamu dengannya. dan bertaqwalah kepada Allah serta ketahuilah: sesungguhnya Allah Maha mengetahui akan tiap-tiap sesuatu” (Surah al-Baqarah, ayat 231).
Jika penerusan perkahwinan hanya memberi mudarat kepada pasangan, maka talak itu disuruh oleh al-Quran. Malanglah kaum wanita yang sepatutnya telah dikeluarkan oleh al-Quran dari kezaliman atau kemudaratan si suami, tiba-tiba terjatuh dalam kezaliman batin akibat proses birokrasi mahkamah yang bernama syariah.
  • Maka, wanita hari ini ada yang terseksa batinnya kerana menunggu proses mahkamah yang kadang-kala memakan masa bertahun-tahun. Bagaimana mungkin isteri yang sudah tujuh lapan tahun suaminya tidak mengambil tahu soal nafkah zahir dan batin tetap disahkan oleh mahkamah bahawa dia masih suami sekalipun isteri berulang meminta dipisahkan. Kata Dr Karim ‘Abd al-Karim Zaidan menyebut:“Jika suami gagal menunaikan nafkah untuk isteri, kadi memisah antara mereka jika isteri memilih untuk berpisah…Hal ini diriwayatkan dari sejumlah para sahabat dan tabi’in”(al-Mufassal, 7/217).
Beliau juga memetik apa yang disebut oleh al-Dardir dalam al-Syarh al-Kabir: “Bagi isteri boleh menuntut dipisahkan dari suami disebabkan mudarat yang dilakukannya; iaitu apa yang tidak diizinkan oleh syarak untuk dia buat seperti meninggalkan isteri atau memukulnya tanpa sebab dibenarkan syarak. Atau memaki dia atau bapanya seperti menyebut: Wahai anak anjing, atau wahai anak kafir! Atau wahai anak orang yang dilaknat”.

Dr Zaidan seterusnya memetik apa yang disebut oleh al-Imam Ibn Taimiyyah:
  • “Maka dianggap memberi mudarat kepada isteri yang boleh dipisah (dipasakh) apabila suami meninggalkan persetubuhan dalam apa keadaan sekalipun. Samada suami sengaja atau tidak sengaja”. (ibid 8/439).
Semua perbahasan yang begitu banyak boleh didapati dalam khazanah Islam itu menggambarkan rumahtangga untuk kebahagiaan hidup insan bukan untuk kedukaan mereka. Jika rumahtangga itu mengundang kedukaan, insan diberi peluang keluar oleh syarak untuk keluar dari daerah itu dengan segera. Malanglah, jika pintu keluar itu dihalang oleh kerenah biorokrasi mahkamah. Hakim barang kali ringan lidahnya menyebut: “kita tangguhkan perbicaraan kerana suami tidak hadir” sedangkan kesan jiwa begitu besar dan berat ditanggung oleh isteri.

Sebenarnya dalam Islam, jalan kepada halal dan kebahagian dibuka dengan begitu luas dan mudah. Dukacita, jika atas nama agama kita menyusahkan jalan yang halal dan dalam masa yang sama ada pula pihak-pihak lain yang memudahkan jalan yang haram. Perlaksanaan agama hendaklah bukan sahaja mendakwa adil, tetapi hendaklah juga kelihatan adil.

-Minda Mufti

Fatwa: Pengendali senaman yoga kecewa, tapi akur

Reactions: 
PETALING JAYA: Persatuan Yoga Malaysia melihat fatwa yang melarang umat Islam daripada menyertai senaman yoga sebagai perkembangan mengecewakan, tetapi pihaknya akur dengan ketetapan itu.

Pengerusinya, M. Maniseekaran berkata, keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan akan merugikan peserta-peserta yang berminat mengikuti senaman yoga.

“Keputusan ini akan merugikan mereka yang betul-betul mendapat manfaat daripada amalan ini,” katanya kepada mStar Online semalam.

Tambah beliau, berdasarkan kajian yang dijalankan amalan yoga sudah terbukti berkesan untuk menyembuhkan beberapa penyakit.

Biarpun kecewa dengan keputusan yang diumumkan itu, beliau berkata, pihaknya akan akur dengan keputusan yang telah diputuskan itu.

“Seperti yang dikehendaki oleh Majlis Fatwa, kami akan menasihati peserta-peserta yoga yang beragama Islam supaya berhenti daripada mengikuti kelas yang dijalankan,” katanya.

Jelas beliau, pihaknya sedia memberi penerangan yang jelas kepada pihak berkenaan mengenai amalan yoga dijalankan di negara ini.

Beliau yang telah 25 tahun menjadi pengamal yoga di Malaysia berkata, amalan yoga yang diamalkan di negara ini bersifat moden dan tidak disertai dengan sebarang proses bacaan mentera dan unsur pemujaan.

“Kami kecewa dengannya (keputusan haramkan yoga). Yoga yang diamalkan di sini, tidak langsung mengandungi amalan bersifat keagamaan dan spiritual,” katanya.

Menurut beliau, ‘hatha yoga’ merupakan satu jenis yoga popular yang diamalkan di negara ini di mana ia hanya melibatkan pergerakan seperti aktiviti pemanasan badan, keseimbangan dan proses bernafas dengan betul.

Jelasnya, pergerakan seperti itu turut diamalkan dalam aktiviti seni mempertahankan diri seperti silat dan taekwando.

Semalam, Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa meminta umat Islam negara ini tidak mengamalkan senaman yoga yang didapati mengandungi unsur-unsur keagamaan, mentera dan pemujaan.

Pengerusi majlis itu, Prof. Datuk Dr. Abdul Shukor Husin berkata, Majlis Muzakarah Kebangsaan juga bersetuju dan memutuskan bahawa apa jua bentuk amalan yang mengandungi unsur-unsur tersebut adalah dilarang kerana bertentangan dengan Islam.

“Tiga perkara yang boleh menghakis akidah umat Islam adalah kepercayaan di hati, menerusi perkataan dan perbuatan.

“Memandangkan terdapat elemen tersebut dalam amalan yoga, maka umat Islam wajib memelihara akidah mereka daripada terhakis. Saya nasihatkan mereka tinggalkannya (yoga) dan pilih senaman lain seperti berbasikal,solat, zikir dan sebagainya,” kata beliau.

Sementara itu, Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam (PPIM), Datuk Dr. Maamor Osman menyeru pengguna Islam di negara ini agar menerima dengan terbuka keputusan yang diumumkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.

“Saya sarankan mereka terima dengan terbuka keputusan Majlis Fatwa. Mereka lebih bijak dan pakar dalam menentukan hukum sesuatu perkara itu,” katanya.

Jelas beliau, peserta beragama Islam perlu yakin kepada ajaran Islam sepenuhnya.

“Kita wajib berpegang kepada al-Quran dan As-Sunnah serta hukum qiyas yang diguna pakai oleh Majlis Fatwa dalam mengeluarkan fatwa,” Katanya.

Jelas beliau, yoga merupakan satu amalan yang sinonim dengan agama Hindu.

“Aspek pergerakan dan bacaan mentera yang diguna pakai dalam amalan yoga boleh menghakis akidah umat Islam... jadi jalan terbaik untuknya adalah menjauhi amalan tersebut,” katanya.

-mSTAR Online

Tiada peralihan kuasa Jun 2009

Reactions: 
PETALING JAYA: Ketua Wanita Umno, Tan Sri Rafidah Aziz tidak akan menyerahkan tampuk kepimpinan kepada Datuk Kamilia Ibrahim jika beliau mengambil alih jawatan nombor dua pergerakan tersebut kelak.

Perkembangan terbaru dalam pergerakan itu sekali gus 'mengkuburkan' pelan peralihan kuasa Jun 2009.

Bekas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri itu berkata, pelan peralihan pergerakan itu yang diumumkan Ogos lalu hanyalah antara beliau dengan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

"Memandangkan saya akan mempertahankan jawatan Ketua Wanita, mandatnya adalah selama tiga tahun... tidak sekejap sekejap.

"Sebab itu, saya mengatakan (dari awal) tidak perlu ada pertandingan (bagi jawatan Ketua Wanita). Jika tiada pertandingan, saya akan (sepatutnya) menyerahkan (jawatan itu) kepada shahrizat pada Jun nanti," katanya kepada The Star.

Rafidah, Ahli Parlimen Kuala Kangsar memberitahu, kini pergerakan itu kembali kepada proses pemilihan mengikuti demokrasi yang akan memilih sama ada "saya atau beliau."

Dengan keputusan Shahrizat mencabar Rafidah bagi jawatan Ketua Wanita, Kamilia akan menjadi calon tunggal bagi kerusi Naib Ketua Wanita.

Justeru, Kamilia sudah pasti memenangi kerusi itu tanpa cabaran.

-mSTAR Online

Najib: Don’t expect too much

Reactions: 
LIMA (Peru) : The people should not expect the pump prices to be constantly reduced just because crude oil prices have fallen below US$50 per barrel.

Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said the Government would stick to its planned review of pump prices every two weeks as this offered some sort of stability.

“If we keep cutting the pump prices whenever crude oil prices fall then we will have to also increase the pump prices every time there is an increase in the international market.

“Oil prices cannot stay so low for long. Sooner or later it will increase. If we cut the prices too much, we will have to increase it even more and this will affect the people,” Najib told Malaysian reporters after attending Friday prayers at the Islamic centre here.

Asked whether the Government would allow pump prices to float and be determined by the open market, Najib, who is the Finance Minister, said most petrol pump operators would find it difficult to cope with daily or weekly fluctuation of prices.

He said further cuts on pump prices would also act as a disincentive for Malaysia to seek alternative energy sources.

He also acknowledged that the falling oil prices would affect Petronas which would in turn affect the Government coffers but stressed the Government could maintain its revenue for this and next year.

On the Apec Summit, which starts today, Najib said the global financial crisis looks set to dominate the two days of talks involving leaders of the 21-member economies.

Najib is also to attend the Apec Business Council luncheon together with other leaders and the private sector has invited him to speak about Malaysia’s experience from the 1997 Asian financial crisis.

Asked to compare the two, Najib said that the present one was worse because it affected more countries, especially the big consumer countries like the United States and European nations.

He said the fiscal measures taken by the affected countries did not seem to have taken off as quickly as they should.

-The Star Online

Where hot pants meet hijabs in KL

Reactions: 
KL - In the shopping galleries of The Gardens, a posh complex in Kuala Lumpur's fashionable Mid City Valley, young women model Muslim chic: Pastel, rhinestone-and sequin-dotted head scarves and flesh-concealing long-sleeved tunics and tights.

Alongside them are young women in revealing, close-to-sheer bustiers and strategically ripped and otherwise sexily distressed designer hot pants.

The marble and bamboo-clad halls include a number of stores for Malaysian designers. From seventies-style nighties by Villiam Ooi to Donna Chew's jauntily striped corduroy vests, there is a dazzling range of influences – a touch of Vivienne Westwood here, a dash of Comme des Garçons there – none of which has much to do with modesty or propriety.

Fashion is never just fashion in Malaysia. Islam dictates that Muslim women's heads, shoulders, arms and legs be covered, while women of other religions are allowed to dress as they please. These restrictions lead to creative responses from designers, and a continuing tension between fashion and spirituality.

That tension will be on display this week during Kuala Lumpur's fifth annual Malaysia International Fashion Week, which will draw designers from 23 countries. The models will sport everything from tradition-influenced looks featuring gold- and silver-shot Malay fabrics to garments so scissor-shorn they are literally, as well as figuratively, cutting-edge.

Kuala Lumpur, Malaysia's forward-looking capital, is also its showcase for successful multiculturalism. A thoroughly modern, consciously Western-style metropolis, complete with monorail and signature skyscrapers, KL proudly claims its postcolonial status.

It demonstrates what strides Malaysia has made. Barely 50 years old, the country has achieved a prosperity and stability envied by many of its Asian neighbours – though with some restrictions on political and cultural freedoms.

A stroll through the city's luxurious shopping galleries, teeming monster malls and tucked-away indie boutiques shows not only the diversity of Malaysia's peoples but also their creativity in turning strictures into style.

Designer Jimmy Lim, 30, whose line is featured at this year's Fashion Week, sees Malaysia as “a great modern country where everyone embraces the freedom to dress the way they desire.”

Originally from New Zealand, Lim describes his clothing as “high casual street wear ... all about play [and] the wearer's freedom of choice.” His playful “unisex-based” creations have little to do with Muslim propriety. Bare shoulders, clingy short dresses and a black, white and grey palette speak more of international street and club wear. His customers range from affluent, young working women to ardent clubsters ravenous for the very newest thing.

A more experienced fashion hand than Lim, Tom Abang Saufi, the doyenne of the Kuala Lumpur fashion scene, has been designing in KL and London since the 1970s. She is critical of her younger counterparts' lack of local references: “Our younger designers don't get inspired by local culture,” she says. “They lack a connection to the past.”

Saufi, whose influences range from the former headhunting tribes of Malaysian Borneo to the London punk scene of the 1970s, is keenly aware of the needs of her Muslim clientele. She says that when she designs for official functions, such as state occasions and weddings, “legs must always be covered, and long sleeves. I see [Islamic fashion dictates] not as a limitation but a challenge.”

Her “official” clothing is form-fitting and beautifully draped, using thin-to-diaphanous fabrics – the ultimate effect is sneakily, slinkily erotic.

At Key Ng's second-floor boutique at The Gardens, office attire, smart casual and party wear exhibit a flair for rich colour and simple lines. His aqua V-neck sweaters and silver-belted form-fitting trenches for men would be at home at Holt Renfrew, and his short crinoline-inspired skirts and cropped short-sleeved jackets, all white, are frisky and fresh, while a stained-glass motif mini-dress is a heady mix of jewel tones – violet, ruby, topaz.

The place for KL fashion that is neither pricey nor conservative is Bangsar Baru, a shopping and entertainment district adjacent to The Gardens.

Once an upscale residential area, Bangsar is more like a village surrounded by a megapolis. Its curving streets and low-rise stucco buildings have been artfully converted into rows of high-design boutiques, trendy restaurants and no-frills hawkers' courts and café-terrasses for long, sultry afternoons of people-watching.

Young expatriates and mainly non-Muslim Malaysians flock here to drink and dine, and watch boutiques rise and fall at a moment's notice as they struggle to keep ahead of the game.

Bangsar fashion is an intoxicating mixture of international and local, whether hand-stitched and atelier-labelled or up-to-the-minute imported designs. Take the area's Bombshell Boutique, a haphazard little place that proudly proclaims, “We love angry chicks with strong opinions ... those rock chicks who roar.” The shop customizes clothing and accessories, mixing and matching old and new stock. Call it streetwear luxe.

At Tres Chic Boutique (store motto: “I dress to kill”) chili red, spaghetti-strapped, off-the-shoulder evening numbers are too hot to touch, channelling retro movie-star glamour with the torrid, peppery tropics. A more demure burgundy layered dress, chiffon over silk with a wide ruched waist and one bare shoulder induces a slower burn.

Nearby, Little.Black.Book prides itself on “fresh, stylish and affordable clothes,” with simple white dresses boldly printed with black-and-white retro movie-star headshots or a single enormous flower. The store features limited-quantity designs, updated weekly and “not for girls who want to be like anyone else but for girls everyone else wants to be like.” Revealing kimono chiffon tops are printed over with a vertiginous range of patterns and colours, from Rousseau-like leaves and flowers to geometric pop-art patterns.

Perhaps most intriguing of the Bangsar boutiques is People's ... Egg, a tiny but chock-full shop offering beautiful bags of all shapes, styles, colours and textures, a simple black linen blazer for a song and an ever-popular Value Buy section with glittering piles of brooches, bracelets and other accessories.

For a real taste of Islam-inflected Malaysian style, designer and theatre and film costumer Salikin Sidek creates metallic-threaded and semi-precious-stone-encrusted diaphanous tunics for women, and bold Malay oversize plaid shirts and sarongs for men. Malaysian royalty shops here, but also fashion-conscious young Malaysians interested in Salikin's contemporary interpretations of traditional garments.

The work of such young KL designers may be international and even avant-garde, but it's also a gorgeous mash-up of startling colour, sparkle, bold pattern and intricate detailing, as diverse and dazzling as Malaysia itself. Fashion veteran Saufi says the common thread is a particularly KL attitude: “[Fashion] should be subversive, but in a polite way so you don't offend people,” she says. “You don't have to shout. Beauty with modesty – get it?”

-TMI

Kerajaan Perak terbit 'Fakta', tangani propaganda Umno-BN

Reactions: 
IPOH, 23 Nov (Hrkh) - Kerajaan Pakatan Rakyat Perak terpaksa menubuhkan pasukan Urus Setia Penerangan sendiri untuk bertindak segera menangkis segala tohmahan serta manipulasi berita oleh Umno-BN ketika ini.

Menteri Besar Perak, Dato' Seri Muhammad Nizar Jamaluddin mengakui bahawa kerajaannya sekarang sejak ditubuhkan sembilan bulan lalu hingga ke hari ini sering diburuk-burukkan dengan pelbagai tohmahan dan propaganda jahat Umno-BN.

Menurutnya, disebabkan Jabatan Penerangan sedia ada tidak dipercayai langsung, maka terpaksalah kerajaan negeri ketika ini menubuhkan unit Penerangan khas untuk memerangi perbuatan umno/BN yang tidak bertanggungjawab untuk melemahkan kerajaan negeri.

"Maka hari ini dengan tugas sulung unit tersebut telah menerbitkan buletin Edisi Khas FAKTA mempunyai empat muka surat untuk menangkis berita-berita dan isu-isu terkini seperti 'MB rampas kamera', 'Wartawan media arus perdana putar belitkan fakta Cukai Pintu MBI' dan fitnah oleh umno-BN tentang Perjanjian Pangkor 11 itu, dapat dipatahkan,"jelas Muhammad Nizar semasa berucap merasmikan majlis Urus Setia Penerangan Kerajaan Negeri Perak di Dewan Serbaguna, Bangunan Setiausaha Kerajaan (SUK) di sini semalam.

Tegasnya, Kerajaan Perak mulai dari sekarang akan menggunakan FAKTA untuk membalas balik propaganda dari umno-BN.

"Jika terdapat isu-isu panas memburukkan Kerajaan ianya diterbitkan segera sebagai 'balas balik' untuk rakyat membaca dan mengetahui kedudukan sebenarnya.

"Ianya diberi percuma dan dicetak sebanyak 30,000 naskah setiap keluaran,"katanya.

Disamping itu juga, katanya, Citra Perak buletin bulanan Kerajaan Negeri tetap diedarkan percuma.

Sementara itu, Nizar berharap kepada peserta yang hadir dalam majlis tersebut bersikap positif kerana merekalah sebagai benteng jurucakap kerajaan Pakatan Rakyat untuk mematahkan berita-berita dan isu karut marut dari media dan perbuatan jahat umno-BN itu.

"Semoga kita kuat memberikan tentangan hebat dengan mengalahkan musuh-musuh yang tidak nampak berada di dalam selimut kita dan dari media, TV dan radio masuk meracuni fikiran rakyat ke rumah-rumah itu,"tegas Nizar di hadapan lebih 200 orang yang terdiri daripada penulis blog Perak, pegawai-pegawai serta Lajnah Penerangan Parti Pakatan Rakyat.

Ratu pondan

Reactions: 
KUALA LUMPUR: Ketika isu pengkid hangat diperkatakan, golongan mak nyah atau pondan di negara ini bagaikan diberi layanan istimewa apabila ada pihak yang ‘bermurah hati’ menyediakan pertandingan khas untuk memilih ratu cantik di kalangan mereka.

Menerusi penyertaan dalam pertandingan ‘ratu cantik pondan’ itu, golongan terbabit dikatakan berada di puncak impian apabila berpeluang merubah diri menjadi wanita yang tampil dengan gaya anggun dan menawan selain meraih pelbagai gelaran seperti Queen of the Year (Ratu Tahun Ini) dan All Star (Bintang-bintang).

Berdasarkan maklumat diterima daripada sumber, wartawan Metro Ahad berjaya menyusup masuk ke sebuah kelab di ibu kota yang kini ‘ligat’ memulakan misi mencari bakat baru pondan untuk dimahkotakan sebagai ratu cantik.

Bagaikan ‘kebal’ daripada penguatkuasaan undang-undang, iklan mengenai pertandingan itu ditampal di papan kenyataan di luar kelab berkenaan sehingga mengundang perhatian orang ramai yang lalu lalang.

-myMETRO

Perlu ada kod etika penulis blog, komuniti Internet? - malaysiakini

Reactions: 
Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar mahu satu kod etika diwujudkan sebagai panduan kepada penulis blog dan komuniti Internet (Netizen) ketika menulis pandangan dan membuat laporan melalui ruang siber.

Beliau berkata, penulisan dan laporan blog kini bukan lagi satu aktiviti mengisi masa lapang, sebaliknya telah berubah menjadi satu jenama dan banyak pihak mendapat keuntungan melalui blog serta portal berita.

Katanya, lebih penting lagi, budaya blog semakin menyentuh kehidupan lebih ramai rakyat Malaysia yang berpeluang mencapai lebih banyak sumber berita dan maklumat.

''Dengan peralatan yang begitu berkuasa, penulis blog mampu mempengaruhi pembaca dan membentuk perspektif mereka. Penulis blog mampu menyatupadukan komuniti dan mereka juga boleh memecahbelahkan mereka.

''Menjadi hasrat kita supaya penulis blog meneruskan kegiatan mereka seiring dengan harapan negara untuk memastikan keamanan dan kemajuan dicapai secara lestari," katanya dalam ucaptama merasmikan Forum Bloggers Buff 2008 di Pusat Dagangan Dunia Putra di sini hari ini.

Syed Hamid berkata, penulis blog khususnya dan rakyat Malaysia perlu sentiasa mementingkan komposisi masyarakat yang terdiri daripada pelbagai kaum dan keturunan.

Katanya, rakyat Malaysia mesti menggunakan semangat tolak ansur, perpaduan dan harmoni untuk terus membina bangsa yang maju dan bersatu padu.

''Kita mempunyai tanggungjawab bersama untuk mengekalkan keselamatan dan kestabilan negara kerana ia penting kepada kemakmuran negara," katanya.

TP - A? amende? nak wujudkan kod etika sebagai panduan kepada penulis blog dan komuniti Internet (Netizen) ketika menulis pandangan dan membuat laporan melalui ruang siber???

A? amende?

Woi botak..!

ini weblog kami bikin pakai duit ringgit kami sendiri..!

ini duit ringgit kami dapat dari titik peluh kami sendiri..!

ini komuniti blogger semua bayar bil internet sendiri..!

blogger semua pakai pc, laptop sendiri..!

blogger pergi cc pakai duit ringgit sendiri..!

nak wujudkan apa? garis panduan?

Ni garis panduan pertama yang aku nak cadangkan dekat hang encik botak......

Khak Ptuih..!


hang sapa???