Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, November 26, 2008

Hangpa Ingat Hassan Ali Nak Jawab Ka? - malaysiakini

Reactions: 
Ni email yang aku dapat dari sorang geng blogger...

--- On Wed, 11/26/08, Mohd ******* Shah Othman <*******shah@gmail.com> wrote:
From: Mohd ******* Shah Othman <*******shah@gmail.com>
Subject: Re: tolong mintak penjelasan dari dr. hassan ali
To: *****888@yahoo.com
Date: Wednesday, November 26, 2008, 11:39 AM

aku dah call hasan ali tapi tak jawab telefon. tadi wartawan tanya dia lepas meeting exco pun taknak komen. nak buat macam mana?

2008/11/26 Mohd ***** Affandi <*****888@yahoo.com>
salam bro,

tolong mintak penjelasan dari dr. hassan ali pasal isu pemecatan 2 YB PAS tu.
terima kasih.

isu ini tgh hangat di kalangan bloggers.
--------
PAS SELANGOR BERGOLAK? MINTAK PENJELASAN DARI DR.HASSAN ALI.

RAKYAT YANG UNDI PARTI -PARTI PAKATAN RAKYAT RISAU TENGOK KETENANGAN POLITIK DI NEGERI SELANGOR BERGOLAK DENGAN ISU PEMECATAN YB. KHALID SAMAD DAN YB. SAARI SUNGIB.

MOHOR PENJELASAN DARI RAKYAT YANG TAK PUAS ATI.

OOOO, LEPAS HANGPA ADA KUASA, HANGPA NAK TUNJUK LAGAK YER???
INGAT... SETIAP PEMIMPIN ZALIM ADALAH YANG PERTAMA MASUK PINTU NERAKA ALLAH S.W.T.

MINTAK DR. HASSAN ALI MENJAWAB PERSOALAN YANG BERSERABUT DI PIKIRAN BLOGGER INI.

terima kasih.

*****
**********.com

Sebenarnya aku dah malas dah nak pi direct ke Dr.Hassan Ali... dulu masa memula dok kecoh pasal ada orang PAS pi deal ngan Khir Toyo dan masa tu nama Hassan Ali yang memula sekali naik, aku dah direct dah tanya...

Hangpa tau respon dia macam mana? Senyum je beb... senyum lepas tu diam. hang nak kata apa kalau macam tu?

Lepaih tu aku forward pulak surat layang yang dok berpusing-pusing dalam mailbox semua orang ( aku rasa ) pasal skandal Hassan Ali nak jadi MB... pun sampai ke sudah dia tak respon... bukan sekali aku forward, berkali-kali-kali-kali-kali... respon? x dak...

Aku publish pulak surat tu dalam blog aku, sudahnya blog aku kena report SPAM... lahabau sungguh..!

Yang ni pun hangpa tok sah susah-susah la... dalam Pakatan Rakyat ada 2 orang yang "pesen" depa sama... 2-2 kaki buat hal dalam parti, 2-2 tak reti nak jawab bila orang tanya... 2-2 style tutup mulut sambil dok harap isu tu reda...

2-2 orang ni aku tak respek langsung dalam Pakatan Rakyat...

Hangpa nak tau sapa?

No 1 - Fairus TKM 1 Pulau Pinang.

No 2 - Dr.Hassan Ali.

Fairuz dok dekat no 1 pasai tak reti buat kerja lepaih tu tak reti nak setel masalah tapi nak pegang jawatan

Dr. Hassan Ali pulak dok kat no 2 pasai bab kerja baguih, tapi cita-cita tinggi sangat, mengalahkan Khir Toyo.

Yang lain-lain buat masa ni semua OK.

Hangpa pikiaq la sendiri...

Arak: Kejayaan pertama PAS di Shah Alam

Reactions: 
kemaskini 2:13pm Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) menjadi pihak berkuasa tempatan (PBT) yang pertama di Selangor - di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat - yang akan membataskan jualan minuman keras berkuatkuasa Januari depan.

Ia telah diluluskan dalam mesyuarat MBSA hujung bulan lepas, kata sumber-sumber majlis itu kepada Malaysiakini hari ini.

Langkah ini dianggap sebagai kejayaan pertama usaha PAS - salah sebuah parti komponen Pakatan - untuk menguatkuasakan peraturan tersebut seperti mana diperkenalkan di Kelantan yang ditadbir oleh parti itu.

Sebelum ini, dilaporkan mesyuarat exco kerajaan Selangor telah menolak cadangan tersebut yang dikemukakan oleh pihak PAS.

Berikutan itu, timbul desas-desus yang mengatakan PAS akan meneruskan usahanya dengan meminta ahli-ahli majlis dari parti itu supaya mengemukakan cadangan tersebut di PBT yang mereka wakili.

Menurut sumber-sumber MBSA lagi, berikutan itu, pengeluaran lesen bagi tiga premis - kedai runcit, restoran dan kedai serbaguna 24 jam - akan disemak semula.

"Mereka perlu mengemukakan rayuan yang akan dipertimbangkan oleh jawatankuasa pelesenan yang juga dianggotai ahli MBSA," kata sumber-sumber tersebut.

Bagaimanapun, kata sumber, semakan semula ini tidak melibatkan premis lain seperti hotel, kelab malam, kedai ubat Cina, pasaraya besar dan jualan oleh pemborong.

Semakan semula lesen itu akan mempertimbangkan faktor lokasi tempat ia beroperasi dan maklum balas orang awam.

Perkara itu didakwa telah ditumbulkan pertama kali kira-kira dua bulan sebelum penerimaan cadangan itu penghujung bulan lalu untuk tujuan memperincikan cadangan dalam sebuah bentuk dokumen yang lebih terperinci.

Sementara itu, Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Abdul Samad ketika dihubungi mengesahkan penerimaan majlis itu terhadap cadangan yang dikemukakan seorang ahli majlis itu.

Katanya, beliau difahamkan, perkara itu telah dibincangkan dan diterima oleh wakil DAP sendiri. Cuma, tambahnya, terdapat sebahagian daripada ahli majlis daripada kalangan PKR yang menentang cadangan itu.

Bagaimanapun, Khalid berkata, setakat yang beliau tahu, PAS tidak pernah mengarahkan ahli-ahlinya mengemukakan permohonan membataskan penjualan minuman keras di negeri itu.

"Perkara ini tidak pernah dibincangkan di peringkat parti," katanya yang juga bekas timbalan pesuruhjaya PAS yang baru digugurkan minggu lepas.

Ditanya tentang desas-desus seorang ahli majlis PAS yang akan membentangkan cadangan itu dalam mesyarat Majlis Perbandaran Klang (MPK) hari ini, Khalid berkata, perkara itu mungkin terilham daripada kejayaan membawa usul itu di MBSA.

Seorang ahli majlis di MPK yang juga ahli PAS Kota Raja dijangka membentangkan cadangan pembatasan jualan minuman keras di kawasan perbandaran berkenaan hari ini.

Bagaimanapun, Malaysiakini difahamkan, sehingga tamat mesyuarat pada tengah hari tadi, cadangan itu tidak dibuat.

Mengulas lanjut isu tersebut, Khalid menegaskan, apa yang dilakukan ahli majlis PAS itu “hanyalah cadangan dan bukannya tuntutan”.

Beliau berkata, ia dikemukakan bertujuan mengawal masalah sosial seperti alkoholisme yang menular di kalangan anak muda.

Katanya lagi, cadangan itu bukanlah sebahagian daripada usaha PAS menerapkan nilai-nilai Islam di negeri itu, sebaliknya bertujuan memberikan faedah kepada semua pihak tanpa mengira fahaman dan agama masing-masing.

Beliau turut menegaskan bahawa keputusan itu tidak bermaksud "pengharaman penuh", sebaliknya hanya tempat-tempat tertentu sahaja.

"Kalau kita lihat, 7-Eleven, misalnya, merupakan pengenalan pertama alkohol kepada orang muda," katanya.

Sementara itu, ketua penerangan PAS Selangor, Roslan Shahir Mohd Sharir ketika dihubungi menafikan terdapat "rancangan kedua" (plan B) PAS untuk membataskan penjualan alkohol di negeri itu setelah gagal diterima dalam mesyuarat exco negeri itu bulan lepas.

"Tidak ada plan A atau plan B. Tidak ada pelan," katanya, apabila diminta mengulas laporan akhbar-akhbar berbahasa Cina yang menyebut PAS merancang membataskan jualan alkohol di seluruh Selangor.

Roslan, juga setiausaha akhbar kepada presiden PAS berkata, cadangan itu tidak dibincangkan di peringkat parti dan jika ada, ia inisiatif peribadi ahli majlis PAS sendiri.

Mengulas laporan cadangan exco agama Selangor dan juga pesuruhjaya PAS negeri Datuk Dr Hasan Ali yang dilaporkan ditolak oleh mesyuarat exco Selangor, Roslan berkata, tokoh PAS itu cuma ingin kerajaan melaksanakan apa yang sudah termaktub dalam enakmen jenayah syariah Selangor 1995.

Beliau juga menyelar pihak yang membocorkan keputusan mesyuarat tersebut kerana menurutnya perkara yang dibincangkan dalam mesyuarat exco kerajaan negeri merupakan rahsia.

Beliau berkata, cadangan itu bukanlah pengharaman tetapi membataskan jualannya kepada orang Islam.

"Kelantan pun tidak haram. Cuma tidak boleh beli, minum di tempat terbuka," katanya.

-malaysiakini

Alkohol: PAS 'bongkak', kata DAP

Reactions: 
PAS dianggap "bongkak dan sukar bekerjasama" apabila cuba memperkenalkan peraturan membataskan jualan alkohol di Selangor tanpa merujuk parti-parti lain dalam Pakatan Rakyat.

Tindakan parti Islam yang membelakang sentimen sokongan pengundi bukan Islam yang memberikan kemenangan kepada Pakatan boleh melemahkan kerajaan gabungan itu, kata ketua publisiti DAP Tony Pua.

Ahli parlimen Petaling Jaya Utara menambah, tindakan PAS sedemikian boleh membawa keretakan dalam pentadbiran kerajaan negeri.

Tony mengulas laporan akhbar-akhbar berbahasa Cina hari ini yang menyebut PAS sedang memperkenalkan langkah sedemikian di restoran, kedai runcit dan kedai serbaguna 24 jam melalui anggota-anggotanya yang berada di majlis-majlis pihak berkuasa tempatan.

"Walaupun PAS Selangor berhak mencadangkan sebarang peraturan yang difikirkannya perlu, mereka jangan lupa bahawa di negeri ini, mereka sebahagian gabungan bersama dua lagi parti dengan menguasai lapan daripada 36 kerusi yang dikuasai Pakatan Rakyat," kata Tony.

"Oleh itu, sebarang percubaan oleh PAS Selangor untuk menegakkan dasarnya tanpa mengambil kira rakan gabungannya booleh dianggap bongkak dan sukar bekerjasama, yang hanya boleh melemahkan kerajaan campuran."

-malaysiakini

Unfair to impose laws against bloggers, says Minister

Reactions: 
Information Minister Datuk Ahmad Shabery Cheek said checks showed that "naughty" bloggers who abuse cyberspace freedom comprise less than two per cent of Malaysian bloggers.

According to a recent Universiti Malaya study there are an estimated 500,000 active blogs in the country.

Considering that a blogger has an average of two blogs, the number of bloggers in the country could be about 250,000. The number of errant bloggers would therefore be about 5,000.

Shabery said it was unnecessary for the government to impose laws against Malaysian bloggers as is being practiced in some neighbouring nations.

"In some countries, political bloggers have to be registered and they need a licence from the government."

Speaking after opening his ministry's Quality Day celebrations here yesterday, Shabery said on the contrary, the Malaysian government had increased allocations for upgrading to high-speed broadband Internet service, to the bloggers' benefit.

"We hope to offer variegated services for Malaysian Internet users, giving them the chance to even become film producers via YouTube and to blog freely. In fact, this is an area of the creative economy sector that the government hopes to open up for creative graduates being produced in the country now."

He said with RTM's growing digitalisation and increase of channels, it hoped to create about 53,000 jobs for creative graduates by increasing the number of film producers registered with it to 1,200, from the present 60, in three years time.

Shabery said his ministry was closely monitoring the public views and ideas espoused in blogs and from the society at large.

"Every week I submit a report on the issues raised on the blogs to the cabinet.

"We feel the ministry has a big role to play not only in providing the medicine but obtaining the diagnosis on people's fears and worries in a systematic manner."

Shabery said his ministry's sixth ranking among the 27 ministries, in the star rating done by the Malaysian Administrative Modernisation and Management Planning Unit proved that it was still relevant and needed.

-nst

the faces of sirul & azilah (police accused in the altantuya’s murder case)

Reactions: 
here they are - the faces of the two bodyguards policemen - who are standing trial in the altantuya’s murder case.

though these pictures showed their side profiles only, at least it is better than nothing, better than what you see when these two appeared in court - their faces all covered up tightly, where you can’t see anything at all.

many people had complained and wondered why were the faces of these 2 men covered up each time they showed up in court. yes i wondered too. what were so special about them, that their faces can’t be exposed to the public? why, only them, and being the accused, got special treatment, allowed to not show their faces?

well, when people wondered, of course, all kind of theories keep flying around. chiefly among them was this, as what one commenter from susan loone’s post had written, which was shared by many many others, not only in susan’s blog but many other blogs i went to:
  • I have a strong feeling that ultimately the 2 policemen will be the scapegoat. If court sentence them to death, a special team will exchange these 2 policemen with other men who has nothing to loose to be hung to death if sufficient amount of $$ being paid to their family. In return, these 2 policemen will have their identity changed n leave the country as total new person enjoying the whole lump sum of $$. BTW, have the public ever seen the actual face of the 2 policemen?
see the reason why their faces are hidden? nobody will know who they are so nobody will be any wiser if their identities were exchanged!

"have the public eve seen the actual face of the 2 policeman?" - sure yes…. at least when these pictures of them were taken - at the onset of the trial beginning.

yes, where did this pictures came from? the new straits times! i had post this pictures up in june last year when i blog about the beginning of the trial. it came together with a chart like this:

-mental jog

Keadaan politik tidak izinkan saya berundur - Nik Aziz

Reactions: 
Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini berkata, keadaan politik semasa masih tidak membolehkan beliau untuk melepaskan jawatan yang disandangnya selama lebih 18 tahun.

Namun sekiranya terdapat desakan yang jelas di kalangan ahli Pas agar dirinya berundur, Nik Abdul Aziz menegaskan, beliau tidak akan menunggu lebih lama dan tidak teragak-agak berbuat demikian.

Malah katanya, ia boleh dilakukan sekarang kerana sudah lama berhasrat untuk berundur atas faktor kesihatan tetapi beliau tetap mengutamakan kepentingan perjuangan parti.

''Tiada sampai ke telinga saya setakat ini (desakan) untuk berbuat demikian (berundur) disebabkan saya selalu uzur.

''Kalau betul ada orang Pas mahukan saya undur, saya undur selalu (sekarang), petang ini juga saya buat. Dah lama saya nak buat begini (berundur) tapi orang tak bagi," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas laporan kononnya ada kalangan pemimpin Pas yang mahukan Nik Abdul Aziz yang juga Mursyidul Am Pas berundur tetapi tidak berani menyatakan secara terbuka.

Soal beliau bakal berundur dan siapa bakal penggantinya sudah beberapa kali mencetuskan isu termasuk semasa pilihan raya umum Mac lalu.

Menurut Nik Abdul Aziz, selain desakan agar beliau tidak berundur, ada beberapa faktor lain yang masih menjadi halangan baginya untuk melepaskan jawatan itu.

''Masalah-masalah baru timbul sekarang seperti keadaan politik yang tidak mengizinkan. Dalam keadaan bergelora, angin kencang, saya sebagai kapten, mana boleh saya tidur.

''Kerajaan pimpinan UMNO sekarang juga dalam keadaan separuh sedar, lagi saya tak boleh tinggal. Kalau UMNO dah tak kuat lagi, baru boleh saya tinggal, sebab masa itu dah tak ada musuh lagi," ujarnya.

Katanya, tidak timbul kesukaran bagi Pas mencari pengganti tetapi beliau tidak akan menyebut siapa yang bakal mengambil alih kelak.

''Saya tak boleh sebut siapa pengganti saya, sama macam ketika Datuk Asri dulu, tak ada siapa jangka saya yang ganti.

''Kalau saya sebut, bermaknanya hanya seorang, bagaimana yang lain. Tiap-tiap seorang ada kelebihan sendiri dan saya serahkan kepada Perhubungan. Timbalan-timbalan saya semua berkebolehan," jelas beliau.

Umno kalah teruk pilihan raya akan datang - malaysiakini

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 26 Nov (Hrkh) - Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad meramalkan Umno akan kalah teruk dalam pilihan raya umum akan datang.

"Ramalan saya ialah Umno akan kalah teruk pada pilihan raya umum ke-13. Mendapat sokongan daripada parti (melalui rasuah) tidak akan menjamin kemenangan dalam pilihanraya umum.

"Yang memberi kemenangan kepada calon-calon Umno dahulu ialah undi ahli bersama dengan penyokong luar, penyokong bukan Umno. Jangan fikir hanya dengan undi ahli Umno sahaja kemenangan akan diperolehi.

"Dalam pilihanraya umum ke-12 ramai ahli Umno pun tidak undi calon BN (Barisan Nasional). Dan amat ramai daripada penyokong-penyokong (bukan ahli) Umno yang undi parti lawan. Itulah yang memberi keputusan yang buruk bagi BN dalam pilihanraya umum ke-12," katanya.

Beliau mengingatkan, kelebihan undi bagi calon Umno yang menang tidak sebesar dahulu.

"Jika hanya separuh lebih sedikit daripada kelebihan kecil ini berpaling tadah dan mengundi parti lawan Umno akan kalah dimana dahulu ia menang," katanya.

Beliau mendedahkan, "orang yang terkenal menyogok wang untuk jadi pemimpin Umno, jika mereka dipilih akan menyebabkan Umno ditolak dalam pilihan raya umum".

"Rakyat tahu siapa mereka walaupun sukar bagi mendapat bukti yang mereka ini adalah perasuah," katanya.

Mengkhianati bangsa

Beliau juga memberi amaran yang keras kepada perwakilan-perwakilan Umno yang memilih pemimpin yang menyogok mereka.

"Perwakilan Umno yang menerima sogokan dan memilih orang yang dikenali sebagai perasuah, harus ingat apabila mereka memilih orang ini, mereka sebenarnya mengkhianati bangsa, agama dan negara hanya kerana sedikit wang yang akan habis dibelanjakan dalam sekelip mata.

"Kamu dan zuriat kamu akan dikutuk oleh bangsa kamu tiap kali mereka menderita kerana kamu telah jual bangsa dan negara kamu untuk sedikit wang," kata bekas Presiden Umno itu.

Dr Mahathir juga mempersoalkan kenyataan Timbalan Presiden Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak yang berkata usaha membanteras gejala politik wang dalam Umno adalah satu proses yang memerlukan keazaman politik dan secara realistiknya tidak dapat diselesaikan dalam tempoh terdekat.

"Semasa dia (Dr Mahathir) tamat sebagai Perdana Menteri dan Presiden Umno, dia menyatakan kekecewaannya kerana gagal membanteras politik wang," kata Najib.

Mengulas kenyataan Najib itu, Dr Mahathir berkata, beliau bersetuju dengan pendapat Najib bahawa usaha membanteras politik wang perlu keazaman politik.

Bagaimanapun, Dr Mahathir mempersoalkan: "Keazaman politik siapa? Apakah keazaman politik mereka yang ingin dicalonkan dan sudah hulur wang sogokan?"

Beliau juga mempersoalkan, apakah keazaman pemimpin Umno untuk melihat parti itu bersih daripada politik kotor.

"Jika pemimpin yang perlu banteras, yang mana satukah pemimpin yang perlu berazam; pemimpin cawangankah, bahagian, Majlis Kerja Tertinggi atau Presiden parti?" soal beliau.

Laporan Polis Keatas Najib

Walaupun Dr Mahathir mengakui rasuah berlaku ketika beliau menerajui Umno, tetapi beliau menyifatkannya tidak seburuk rasuah politik di dalam Umno pada masa ini.

"Ya, memang pun semasa saya dahulu sudah ada politik wang.

"Tetapi peristiwa sogokan secara terbuka dan besar-besaran sehingga ramai dalam masyarakat pandang jijik akan politik Umno tidak berlaku dahulu.

"Tidak pernah terjadi yang Presiden parti didakwa terlibat dengan politik wang melalui laporan kepada polis dan Badan Pencegah Rasuah (BPR)," katanya.

4 September lalu, bekas exco Pemuda Umno, Datuk Mazlan Harun membuat laporan kedua kepada (BPR) berhubung dakwaan rasuah membabitkan Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Najib sendiri.

Menjelaskan lebih lanjut tentang betapa buruknya rasuah politik di dalam Umno hari ini, Dr Mahathir berkata, tidak pernah Lembaga Disiplin parti itu menerima sehingga 900 laporan berkenaan politik wang.

"Tidak pernah BPR terima banyak laporan rasuah untuk pencalonan bagi jawatan dalam Umno," katanya.

Dr Mahathir mengingatkan, "membuat alasan bahawa dulu pun ada rasuah tidak menghalalkan rasuah sekarang, terutamanya rasuah terbuka dan besar-besaran".

Beliau seterusnya mengingatkan, hari ini di mana-mana juga rakyat bercakap tentang rasuah dalam pencalonan kepimpinan Umno. "Dahulu rakyat/pengundi tidak anggap Umno sebagai parti pimpinan perasuah seperti hari ini," katanya.

Police: We are not against freedom of speech

Reactions: 
Police today defended themselves against accusation of selective persecution, saying that they are not against freedom of speech as enshrined in the Federal Constitution but are concerned about the safety of the public.

Selangor police chief DCP Datuk Khalid Abu Bakar refuted the Bar Council's claim on Monday that they practised double standards as seen in the way they handled two different illegal gatherings on Sunday.


"I will keep it simple. When our orders to disperse fall on deaf ears and are not adhered to, we will move in and act. That is when we may carry out arrests. What then are we expected to do? Stand and watch? We are law enforcers and when we act, it is within the parameters of the law. We will appear silly to the rest of society if we do not act.


"The protesters must remember that not everybody share their emotions, opinions and beliefs and the rights of others must also be respected. The police have a duty to make sure this right of the rest of society is upheld," he said.


He said if the protesters disperse on order, there will be no issues.


He cited the case of the anti-Internal Security Act (ISA) gathering in Petaling Jaya where the group dispersed soon after being told to do so for the first three weekends they got together and none were detained. But in the fourth week, they defied orders and kept regrouping, forcing police to act.


He said police do not allow open air gatherings for reasons of safety, preferring instead that they do so in an enclosed area like a hall.


"Say a group is against the ISA and decides to hold a mass protest. What if another pro-ISA group gets riled up and a confrontation takes place between the two and things get ugly, who is answerable for the safety of innocent bystanders. Those who were not involved may get hurt and then who is to be blamed? The police? Policing is also about prevention, that is why we do not want to wait until things get out of hand," he said.


He wondered why those who hold protests choose to do so in open public areas.


Asked if police had given more leeway to Barisan Nasional parties in allowing them to hold gatherings and were more picky with Pakatan Rakyat component parties, Khalid objected strongly to such a notion, saying police are apolitical.


"It may appear so because we seem to be detaining Pakatan Rakyat members. But why is that happening? Simply because they defy orders and they do not disperse even when repeatedly told to do so. When BN parties such as Umno carry out these protests, we act too but when they are told to disperse, they listen.


"Have the police not given such warnings to Pakatan gatherings? We do all the time but it is ignored. We are able to manage such protests done by BN members without having to resort to detaining anyone but when Pakatan Rakyat does it, it gets out of hand simply because they do not show respect for the law."


He said police issued permits for the anti-ISA gatherings in PJ for the past two weekends they have been gathering because they finally agreed to do so within an enclosed area at the Civic Centre.


He also clarified he had agreed to allow the burning of candles at the vigil strictly for 15 minutes only on the request of Selangor Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim and this was only for that particular vigil and was not applicable to every other gathering.


Kuala Lumpur police chief DCP Datuk Mohd Sabtu Osman also said that when members of such protests disperse when ordered to do so, there is no reason for police to detain them as there will no grounds to charge them in court for illegal assembly.


He said this was the case when a pro-ISA group called Pewaris staged a protest along Jalan Ampang.

Ministry keeping eye on blogs that ‘play up controversies’

Reactions: 
KUALA LUMPUR: The Home Ministry is monitoring blogs to check if bloggers are posting comments that confuse the people on controversial issues.

Deputy Home Minister Datuk Chor Chee Heung said that at the moment, the ministry was merely advising bloggers against the misuse of blogs.


“So far, we are only telling them not to use their blogs as a mechanism to confuse people or as a weapon against those they don’t like,” he said on Tuesday when asked about bloggers posting comments on the National Fatwa Council’s edict banning Muslims from practising yoga.


“However, if the comments are deemed as posing a threat to public security, we will view them seriously,” he said, adding that it would be left to the minister to act on such cases.


“The ministry is always monitoring developments in the blogosphere,” Chor said after the launch of the National Anti-Drug Agency’s new programme, Rakan Anti-Dadah (Rada), to eradicate drug abuse.

ASNB Offers 1 Billion Additional Units Of Amanah Saham Wawasan 2020

Reactions: 
KUALA LUMPUR, Nov 26 (Bernama) -- Amanah Saham Nasional Bhd, a wholly owned subsidiary of Permodalan Nasional Bhd (PNB), is offering one billion additional new units of Amanah Saham Wawasan 2020 (ASW 2020) to be opened for subscription beginning Wednesday.

PNB president and chief executive Tan Sri Hamad Kama Piah Che Othman said to ensure a fair distribution to the investing public, a maximum investment limit of 10,000 units has been set per account holder during the offer period from Nov 27 to Dec 3.

"The maximum investment will be void after the offer period," he said in a press conference at PNB headquarters recently.

Hamad said transactions of the new ASW 2020 units will begin at 8.00 am at all ten ASNB full operation offices nationwide.

He said unit holders could also subscribe to the new ASW 2020 units at the 1,627 ASNB agents' branches nationwide subject to their operating hours.

With these additional units, the fund size of ASW 2020 will increase to 10.42 billion units compared to 9.42 billion units currently.

ASW 2020 was launched on Aug 28, 1996, with an initial fund size of three billion units.

ASW 2020 is a fixed priced unit trust fund open to all Malaysians aged six months and above subject to a quota of 51 percent for Bumiputera and 49 percent for non-Bumiputera.

"Investors can also invest in the ASW 2020 using the Employees Provident Fund Member's Scheme," Hamad said.

Since its launch, the average income distribution for the ASW 2020 fund has been 7.74 sen per unit, he added.

Jersi Baru - malaysiakini

Reactions: 

Yang dekat bawah tu jersi awal... lepas tu depa tukaq sebab ada komplen macam yang aku habaq dekat bawah... kat atas ni gambo jersi baru... ( terima kasih pada zanpakutou )

Tahniah sebab prihatin... aku pulak yang lambat tau...

Mana la nak layan sangat bole Malaysia ni kan... selor sangat... performance out...

Tapi aku memang tak minat bola... euro ka, apa ka memang aku tak layan...

Mancing aku minat la... tengkujuh dah sampai... ada yang nak join serbu Tasik Kenyir? musim sebarau dah sampai beb...!!!