Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, November 27, 2008

Aik?? ada LINTAH DARAT ke kat kongres PKR? - malaysiakini

Reactions: 
BERITA YANG AKU DENGOR!!

Tapak gerai Karnival RM750 untuk selama 3 hari..(keluasan mungkin dalam 10'X20' kot..aku check malam karang..) maknanya 1 hari +- RM250.. ini SAHIH!

kawan aku yang menyewa tadi dok telefon mengatakan Pusat membuat keputusan sewa tapak gerai sehari RM100..dia dah tengok sms yang Tian Chua kirim sendiri kepada kawan2...

aik? ada LINTAH ke yang sedut kat tengah2 sampai RM150?..nak bikin bisnes pun biorlee sepadan dengan konsep "NEGARA BERKEBAJIKAN" atau "MERAKYAT EKONOMI SELANGOR"..

ada sesapa wakil penganjur boleh jawab agar tak berlaku salah faham? kalau ada sebab yang konkrit kita boleh terima, tapi kalau ada pihak cuba mengaut keuntungan RM150 satu tapak maka darablah dengan ke semua tapak..kayolah sajo sajo!..jawab sebelum korang disumpah PANTEK!!

labun KULUP SAKAH!

MP reveals Tajuddin's 'sexual innuendos'

Reactions: 
Vocal government backbencher Tajuddin Abdul Rahman (Umno-Pasir Salak) was today accused of making sexual innuendos in the Dewan Rakyat.

fong po kuan and chong chien jen walkout suspended from parliament 061108 03According to Fong Po Kuan (DAP-Batu Gajah), who evoked the Standing Orders against Tajuddin, the BN MP had made the offensive remarks during yesterday's sitting.

Section 36(4) of the Standing Orders prohibits parliamentarians from using offensive language.

teo nie chingFong told the House today that Tajuddin had uttered the words when attempting to interject Mujahid Yusof Rawa's (PAS-Parit Buntar) debate on Teo Nie Cheng's (DAP-Serdang) (photo, right) motion for a RM10 pay cut for Education Minister Hishammuddin Hussein.

She quoted him as saying, "Dia (Mujahid) tak masuk lagi, dah lama tak masuk. Main tepi saja" and "Bila nak keluar lagi air dia?"

'Keling' Remark

Expressing disappointment with the conduct of parliamentarians, Deputy Speaker Wan Junaidi Jaafar said: "From the information I got from my officers, I am very disappointed by the abusive words of the members of parliament."

"But I have to refer this matter to Deputy Speaker Ronald Kiandee to take further action," he added.Kiandee had presided over yesterday’s session.

tajuddin abdul rahmanTajuddin's sexual innuendo remarks were missed in the uproar he had sparked off when he called M Kulasegaran (DAP-Ipoh Barat) “keling”, a derogatory term for Indians.

Following pressure from Pakatan MPs to withdraw his remark, Tajuddin had today reluctantly obliged and made the retraction.

Although Kulasegaran requested Kiandee to take stern action against Tajuddin, the deputy speaker, however, said a retraction was sufficient.

Earlier this month, Tajuddin had escaped punishment for calling Kulasegaran a 'bloody bastard' in the House.

Majlis Minum Petang Bloggers Di Shah Alam

Reactions: 
Perkara - Jemputan ke Majlis minum petang bloggers (sempena kongres PKR)

Tempat - Restoran Kasih, Shah Alam (Belakang TESCO Melawati)

Hari dan waktu - Sabtu (29hb.November,2008) jam 6 petang.

Berminat sila hubungi matcomot di nombor - +6016 231 9911

Semua bloggers dijemput menyertai majlis.

Isu Arak: Awat PAS Lembik Sangat Ha..? - malaysiakini

Reactions: 
Seorang ahli PAS yang merancang membentang usul mengawal jualan arak di Majlis Perbandaran Klang (MPK) membatalkan hasrat itu di saat-saat akhir semalam kerana tidak mahu ia menjadi isu politik.

Mohd Termizi Ismail, anggota majlis pihak berkuasa tempatan (PBT) itu, asalnya berhasrat membentangkan cadangan itu dalam mesyuarat bulanan pagi semalam.

Bagaimanapun, sehingga akhir mesyuarat tengah hari semalam, perkara itu tidak menjadi kenyataan.

Dihubungi Malaysiakini hari ini, Mohd Termizi berkata, beliau membatalkan hasratnya itu setelah menimbangkan maklum balas rakan-rakannya yang bimbang usul yang bakal dibawanya dibesar-besarkan sehingga boleh mencetuskan kontroversi.

Lagipun, kata aktivis PAS kawasan Kota Raja itu, cadangannya telah dilaporkan media dengan meluas dan semua pihak telah mengetahuinya.

Semalam, akhbar-akhbar berbahasa Cina mendedahkan cadangannya itu untuk membataskan jualan alkohol di beberapa premis terbuka sehingga mencetuskan kebimbangan bahawa Selangor berniat mengharamkan minuman keras.

Dalam kertas cadangan itu, kini tersebar meluas di kalangan media, Mohd Termizi mencadangkan:

bullet buttonarak dijual di sudut agak tertutup dan papan tanda melarang jualan kepada umat Islam hendaklah dipaparkan dengan jelas,

bullet buttonkaunter jualan hendaklah dikendalikan oleh pekerja bukan Islam. Kaunter khas harus diwujudkan untuk jualan barangan bukan halal.

bullet buttonMPK melarang jualan alkohol di premis-premis berikut: kedai serbaneka 24 jam, kedai runcit, pasar mini, kedai ubat, restoran terbuka dan kiosk di stesen minyak.

Mengesahkan kertas cadangan yang beredar meluas itu, Mohd Termizi bagaimanapun tidak mengetahui bagaimana ia boleh jatuh ke tangan media.

TP - Lembik sungguh la mamat ni... apa nak takut kalau isu tu dipolitikkan? hang kan orang politik...

Lembab sungguh... hang takut Allah ka hang takut UMNO/BN?

Siapa Mohd.Termizi lembik ni? awat ada orang lembik macam ni dalam PAS? bengong sungguh... benda yang elok, buat je la... bangong sungguh..!

Munawar to apply to Court of Appeal again

Reactions: 
Dr Munawar A Anees plans to re-apply to the Court of Appeal after the Federal Court quashed his appeal against his sodomy conviction on Oct 30.

munawar a anees sodomy case 301008 04Speaking at a press conference this morning, the former speech writer for Opposition Leader Anwar Ibrahim said: "I was advised to apply to the Court of Appeal to set right the injustice perpetrated against me for over a decade."

"Unfortunately, my latest request for a review at the Federal Court was dismissed last month (and) no grounds were handed down," added the 60-year-old Pakistani-American writer.

Last month, the three-member panel led by Chief Justice Zaki Azmi, who sat with Federal Court judges Nik Hashim Nik Abdul Rahman and Zulkefli Ahmad Makinudin unanimously threw out his case, with "the grounds will be handed down later".

In 1998, the Kuala Lumpur Sessions Court had sentenced Munawar to six months jail after he pleaded guilty to allowing Anwar to sodomise him at the latter’s house in Jalan Setia Murni, Bukit Damansara, in March 1993.

He was charged alongside Anwar’s adopted brother, Sukma Darmawan Sasmitaat Madja, who
also pleaded guilty to the same charge and was sentenced to six months’ jail.

However, in a statutory declaration issued 10 years ago, Munawar claimed that he had been forced to confess following brutal mental and physical torture by the Special Branch while he was in detention.

Munawar has served his sentence but had filed the appeal in a bid to clear his name.

Haram Arak: Tidak Drastik, MB - malaysiakini

Reactions: 
Kerajaan Selangor tidak mengharamkan minuman beralkohol secara total kerana penduduk negeri ini terdiri daripada pelabagai kaum dan agama.
  • "Bagaimanapun, kerajaan negeri telah memutuskan untuk meningkatkan tahap penguatkuasaan bagi memastikan minuman beralkohol tidak dijual kepada orang Islam dan belia di bawah umur 18 tahun - Abdul Khalid Ibrahim
Mesyuarat Exco Kerajaan Negeri semalam menetapkan untuk menghadkan penjualan minuman beralkohol kepada mereka dibawah umur 18 tahun dan juga yang beragama Islam.

Ini bermakna, bermula dari Januari 2009, menuman beralkohol hanya boleh dijual dan dibeli oleh mereka yang berumur lebih dari 18 tahun dan juga yang bukan beragama Islam sahaja sesuai dengan kehendak dan ajaran agama Islam bagi mereka yang beragama Islam.

MB Tan Sri Khalid Ibrahim berkata dalam satu sidang media bahawa Kerajaan Negeri tidak akan mengambil tindakan drastik keatas pengharaman minuman beralkohol di Selangor sebaliknya pengharaman minuman beralkohol tersebut hanya meliputi kepada mereka-mereka yang beragama Islam sahaja tetapi tidak melibatkan mereka yang bukan beragama Islam asalkan mereka telah melepasi umur 18 tahun.

Berkenaan penjualan minuman beralkohol pula Tan Sri Khalid menjelaskan bahawa ianya hanya boleh dijual kepada mereka yang berumur lebih dari 18 tahun tidak kira untuk mereka yang beragama apa sekalipun.

Katanya lagi, walaupun kerajaan negeri prihatin dengan kebimbangan sesetengah pihak berhubung pengambilan alkohol, ia tidak akan mengambil tindakan drastik menghadkan penjualan secara menyeluruh.

Ini bermakna, apabila perkara tersebut dikuatkuasakan pada bulan januari 2009, minuman beralkohol hanya boleh dijual kepada mereka yang bukan beragama Islam sahaja manakala bagi yang bukan beragama Islam pula, tidak menjadi halangan untuk mendapatkan minuman tersebut dengan syarat mereka telah melepasi umur 18 tahun.

Langkah ini diambil sesuai dengan kehendak dan ajaran agama Islam yang mengharamkan pengambilan minuman beralkohol dan juga tidak akan menganggu ajaran agama lain yang membolehkan.

Diharap tidak ada pihak yang akan keliru dengan penjelasan tersebut.

Perak Tubuh Sekretariat Blogger Sebar Dasar Kerajaan Negeri - malaysiakini

Reactions: 
IPOH, 27 Nov (Bernama) -- Dengan alasan tidak mendapat liputan adil media arus perdana, kerajaan Perak menubuhkan Sekretariat Blogger bagi menyebarkan maklumat dan dasar kerajaan negeri yang diperintah Pakatan Rakyat.

Menteri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata hasil pertemuan beliau dengan Persatuan Blogger Perak semalam, kesemua 26 penulis blog yang hadir berjanji menyokong dan bekerjasama dengan kerajaan negeri menyebarkan maklumat menerusi tulisan mereka.

"Segala maklumat dan berita akan disebarkan secara meluas sehingga ke seluruh dunia menerusi penulis-penulis blog ini," katanya ketika berucap pada majlis jamuan Angkatan Muda Parti Keadilan Rakyat negeri Perak di sini malam tadi.

Mohammad Nizar berkata seketariat itu, yang diketuai oleh setiausaha akhbar beliau, Anuar Hashim, dapat menepis tomahan, kritikan dan tuduhan yang dilemparkan terhadap kerajaan negeri menerusi media arus perdana.

Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan, Kerajaan Tempatan, Perumahan dan Pengagkutan Awam Negeri, Nga Kor Ming, dalam ucapannya pula menyelar RTM dan Perak FM kerana tidak memberi liputan yang adil kepada kerajaan negeri dalam menyebarkan maklumat dan aktiviti yang dijalankan.

Nirmala Bonat abuse case: Housewife found guilty - malaysiakini

Reactions: 
Abused Indonesian maid Nirmala Bonat finally got justice after a long drawn trial.

Housewife Yim Pek Ha was found guilty by the Sessions Court here today of three counts of causing hurt to Nirmala four years ago.

Judge Akhtar Tahir held that the injuries sustained by Nirmala, 23, were not self-inflicted.

Yim, 40, a former air stewardess, was found guilty of causing hurt to Nirmala with a hot iron and hot water at Villa Putera, Jalan Tun Ismail here in January, March and April 2004.

She was acquitted and discharged of a fourth charge of causing hurt with a metal cup at the same place on May 17 2004. Yim, dressed in a white blouse and black skirt, sobbed after the verdict was read.

The case stunned Malaysians when the story first broke in 2004. Nirmala, then 19, told a harrowing tale of how she was repeatedly burnt with an iron and scalded with boiling water by her employer's wife.

Nirmala told reporters she had been abused on a daily basis for five months. Newspapers carried front-page photos of her horrific bruises and scars.

Nirmala's plight was exposed after a guard at the condominium saw her crying, and spotted the horrific bruises on her face. He immediately called the police, who were shocked to find that several parts of the maid's body - including her breasts and back - were severely burnt.

Bruce Willis resolves dispute with Petra

Reactions: 
Hollywood star Bruce Willis has resolved his dispute with the Petra Group and its chairman, Tunku Imran Tuanku Ja’afar, over a US$2 million (RM7.2 million) investment in a “green rubber" venture.

The actor’s attorney, Martin Singer, said in a statement in Los Angeles on Wednesday that the lawsuit was amicably resolved and that it resulted from a series of miscommunications. Willis will continue to have a stake in the company.

In his complaint filed in the federal court in Los Angeles on Nov 20, Willis had claimed that Petra chief executive officer Datuk Vinod B. Sekhar and Tunku Imran induced him to invest in a company that was developing a non-toxic and recyclable rubber in 2007.

Willis said he had been told that he stood to profit from an initial public offering of Petra subsidiary Elastomer Technologies. The IPO did not happen and Willis tried to take his money out of the company.

Petra repaid him US$1.1 million of his original investment, but Willis said in his lawsuit that the remaining US$900,000 was not returned despite assurances given to him.

“Having resolved the matter, I will continue to maintain a shareholding position in the company and I wish the company, the directors and my fellow shareholders the very best for the future,” Willis, star of the 'Die Hard' movies, clarified in the statement on Wednesday.

“I continue to believe in the green rubber technology and the vast potential it holds for the environment,” he said.

Saiful hadir di pejabat JAWI pagi ini

Reactions: 

Saiful Bukhari Azlan, 23, yang mendakwa dirinya diliwat oleh Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar brahim, hadir di Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) hari ini.

Saiful tiba pada kira-kira jam 11.08 pagi dengan temani oleh peguam Zamri Idrus dan bapanya, Azlan Mohd Lazim.

Saiful tiba dengan memakai songkok dan berkot hitam, berkemeja putih dan berseluar hitam.

Saiful dan Zamri kemudiannya masuk ke unit siasatan bahagian penguatkuasa JAWI, manakala bapanya menunggu di luar.

Sebelum masuk, Zamri yang ditemui pemberita enggan menjawab dan sekadar berkata, beliau akan mengulaskannya kemudian.

Mohd Saiful dipercayai dipanggil oleh JAWI bagi memberi keterangan mengenai dakwaan kononnya beliau diliwat pada 26 Jun lalu oleh Anwar yang juga bekas majikannya

Pada 15 Ogos lalu, Mohd Saiful telah melakukan sumpah laknat atau mubahalah di Masjid Wilayah Persekutuan dengan mengatakan bahawa dirinya telah diliwat secara paksa oleh Anwar pada 26 Jun lalu.

Manakala pada 9 Julai lalu, Anwar telah mengadukan isu laporan polis Saiful, kepada unit siasatan, bahagian penguatkuasaan JAWI, mengikut undang-undang dan peruntukan qazaf (kesalahan bawah jenayah syariah bagi tuduhan palsu).

Penasihat PKR itu dilaporkan sebelum ini sebagai berkata, atas nasihat ulama dan peguam, beliau telah membuat aduan tersebut bagi membersihkan namanya dan keluarganya daripada fitnah jahat dan mengaibkan itu.

Menurut seksyen 41 Akta Kesalahan Jenayah Syariah (Wilayah Persekutuan) 1997, "mana-mana orang yang menuduh orang lain melakukan zina (atau liwat) tanpa mengemukakan, mengikut hukum syarak, empat orang saksi lelaki atau ikrar orang yang dituduh itu adalah melakukan suatu kesalahan."

Jika disabitkan dengan kesalahan qazaf, seseorang boleh didenda tidak melebihi RM5,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya.

Anwar mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur pada 8 Ogos lalu terhadap tuduhan melakukan hubungan seks di luar tabii terhadap Saiful di sebuah kondominium di ibu negara pada 26 Jun lalu.

-malaysiakini

Jangan salahkan kerajaan - malaysiakini

Reactions: 
Mula-mula - Seorang Ahli Parlimen melahirkan rasa kecewa kerana kerajaan masih gagal menyelesaikan isu kebanjiran pekerja asing yang sudah bertahun-tahun membelenggu negara ini.

Malah dengan nada berang, Datuk Mohamad Aziz (BN-Sri Gading) turut menempelak Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Noraini Ahmad kerana memberikan jawapan terlalu panjang dan berjela-jela berhubung isu itu.

Jawapan Noraini berhubung soalan Mohamad Aziz - Kemasukan pekerja asing di negara ini terletak di bawah bidang kuasa Kementerian Dalam Negeri (KDN).

Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Noraini Ahmad menjelaskan, rakyat seharusnya memahami konsep itu dan tidak meletakkan 100 peratus isu kebanjiran pekerja asing berpunca daripada kementeriannya.

Tegasnya, agensi di bawah KDN seperti Jabatan Imigresen sendiri memainkan peranan utama dalam memastikan malah mengawal kemasukan setiap pekerja asing.

''Isu kebanjiran ini menjadi skop kuasa KDN. Kita tidak ada kuasa untuk mengawal keluar masuk pekerja asing yang bekerja di sini.

''Masyarakat perlu faham sempadan kuasa setiap kementerian malahan kita sendiri tidak tahu mengapa kebanjiran serta kelonggaran kawalan kemasukan pekerja asing ini boleh berlaku," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Syed Botak pulak habaq -
Kerajaan tidak wajar dijadikan sasaran kritikan ekoran masalah kebanjiran pekerja asing sedangkan sebenarnya ia dicetuskan oleh kehendak pihak majikan sendiri yang masih terlalu bergantung kepada sumber tenaga negara luar.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar berkata, masalah itu juga bukan disebabkan kerajaan tidak bertindak mengurangkan kelulusan permit kemasukan pekerja asing.

Sebaliknya, kata beliau, ia berpunca dari tindakan majikan yang mencari jalan mudah dengan membawa masuk pekerja asing secara haram jika permohonan mereka tidak diluluskan.

''Isu pekerja asing terlalu banyak tumpuannya sehingga dikatakan seolah-olah KDN menjadi punca sebenarnya. Sebenarnya sejak saya masuk (memegang portfolio KDN), permit telah banyak dikurangkan.

''Ini bukan masalah kerana kerajaan tidak kurangkan tetapi apabila dikurangkan (kemasukan pekerja asing), dia (majikan) bawa masuk pekerja haram pula, kita ada 1.2 juta pekerja haram, cuba anda beritahu saya siapa yang membawa masuk mereka itu," katanya.

Aku pulak habaq... ye la... tak de sape yang salah... semua baguih... semua wat keje ngan "telus"... kerajaan baguih... menteri baguih... semua baguih...

Lembu sungguh depa ni...

Tetapkan gaji minimum pekerja

Reactions: 
Kerajaan disaran menetapkan gaji minimum pekerja di sektor-sektor ekonomi tertentu bagi mengurangkan kebergantungan negara terhadap pekerja asing.

Timbalan Presiden MCA, Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek berkata, langkah itu penting bagi mengelakkan para majikan di sektor seperti pembuatan, perladangan dan pembinaan mengambil pekerja asing dengan gaji jauh lebih rendah daripada pekerja tempatan.

‘‘Golongan majikan sekarang cenderung mengambil pekerja asing dengan gaji antara RM600 hingga RM900 sebulan bagi mengurangkan kos operasi syarikat terutamanya dalam keadaan negara sedang berhadapan dengan krisis ekonomi global.

‘‘Pembayaran gaji yang rendah dan ketiadaan penetapan gaji minimum juga menyebabkan rakyat tempatan tidak mahu bekerja di sektor perladangan sehingga kita terpaksa mengambil pekerja dari Indonesia dan India sebagai penoreh getah,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Sebahagian Semenanjung mungkin 'bergelap' - malaysiakini

Reactions: 
Selangor, Kuala Lumpur dan sebahagian besar kawasan selatan pantai barat Semenanjung berdepan dengan risiko terputus bekalan elektrik dalam tempoh tiga hingga empat bulan akan datang jika projek Pengukuhan Sistem Kawasan Tengah (CAR) di Rawang, Selangor gagal disiapkan sepenuhnya.

Ketua Pegawai Eksekutif dan Presiden Tenaga Nasional Bhd. (TNB), Datuk Seri Che Khalib Mohamad Noh berkata, pihaknya bagaimanapun benar-benar berharap perkara itu tidak akan berlaku dan sedang berusaha untuk mengelakkannya.

''Sebenarnya TNB tidak dapat berbuat apa-apa lagi kecuali bersiap sedia menghadapi sebarang kemungkinan sekiranya berlaku gangguan kerana segala urusan pengambilan tanah di Kampung Sungai Terentang melibatkan bidang kuasa kerajaan negeri,'' katanya kepada pemberita di pejabatnya di sini, hari ini.

Beliau menambah, projek CAR yang bernilai RM400 juta dan sebahagian besar daripadanya telah pun dibelanjakan, tidak dapat diteruskan ekoran terdapat bantahan segelintir penduduk di kawasan berkenaan.

Projek CAR adalah usaha TNB untuk meningkatkan bekalan elektrik ke Lembah Klang daripada 33 kiloVolt (kV) dan 125kV kepada 275kV membabitkan laluan Bukit Tarek dan Chubadak sejauh 60 kilometer.

Che Khalib menjelaskan, sebanyak 98 peratus daripada projek itu berjaya disiapkan dan hanya tinggal dua peratus atau satu kilometer sahaja lagi yang masih tergendala.

Katanya, projek tersebut hanya memerlukan penanaman empat menara jenis monopole (bertiang satu) sebelum tenaga elektrik dapat disalurkan kepada hampir 6.5 juta isi rumah yang sudah tertangguh sejak setahun lalu.

Che Khalib berkata: ''Keadaan (masalah bekalan elektrik) semakin kritikal seperti seurat getah yang sudah terlalu lama ditarik, sudah genting. Kalau getah ini terputus, seluruh Selangor, Kuala Lumpur akan mengalami gangguan bekalan. Bukan itu sahaja, gangguan ini boleh berjangkit sehingga ke Johor."

Lipis mula banjir, 31 mangsa dipindah

Reactions: 
Kuala Lipis - Lipis menjadi daerah pertama dilanda banjir di negeri ini setelah empat kampung di kawasan itu dinaiki air setinggi kira-kira satu setengah meter akibat hujan lebat awal pagi ini.

Berikutan kenaikan paras air bermula pukul 1.35 pagi itu, seramai 31 orang daripada 12 keluarga terpaksa dipindahkan ke pusat pemindahan sementara selain menumpang di rumah jiran.

Timbalan Ketua Polis Daerah Lipis, Deputi Supritendan Ibrahim Sharif berkata, ia melibatkan 10 mangsa dari Kampung Binjai, Kampung Seberang Jelai (15) serta masing-masing tiga mangsa dari Kampung Beralas dan Kampung Bukit Kota.

''Semua mereka telah pun dipindahkan malam tadi ke stor Jabatan Bekalan Air (JBA) Kampung Beralas, Masjid Seberang Jelai, Balai Raya Bukit Kota dan ada juga yang tinggal sementara di rumah jiran," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Ibrahim bagaimanapun berkata, kampung-kampung terlibat masih belum terputus hubungan darat dan jalan-jalan raya utama masih boleh dilalui oleh semua kenderaan.

Jelas beliau, dengan bermulanya banjir di daerah itu, pihaknya akan menempatkan anggota polis di pusat kawalan operasi bencana banjir di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Lipis bagi memudahkan urusan membantu mangsa banjir dan orang ramai.

''Melihat kepada cuaca yang mendung hari ini, semua mangsa dijangka masih tidak boleh pulang ke rumah masing-masing," katanya.

Mengikut laman web Jabatan Pengairan dan Saliran, sungai utama di daerah Lipis iaitu Sungai Jelai kini berada pada paras amaran dengan bacaan 71.13 meter dari aras laut berbanding paras normal 67 meter.

Sementara itu, Jabatan Meteorologi Pahang menjangkakan hujan akan bertambah lebat di kawasan Kuantan, Jerantut, Pekan, Rompin, Maran, Bera dan Temerloh bermula esok hingga Sabtu ini.

Menurut jurucakap jabatan tersebut, keadaan hujan itu boleh mengakibatkan banjir di kawasan-kawasan rendah dan tebing-tebing sungai daerah berkenaan.

Justeru, orang ramai diminta mengambil langkah berjaga-jaga untuk mengelak situasi berbahaya sekiranya banjir melanda kawasan-kawasan terbabit.

Banjir: 120 orang dipindahkan

Reactions: 
Tanjung Malim - Seramai 120 orang daripada 20 buah keluarga dari dua buah kampung di Slim River dipindahkan ke pusat pemindahan apabila kampung mereka dinaiki air sedalam 0.3 meter akibat hujan lebat sejak malam tadi.

Jurucakap Bilik Gerakan Balai Polis Slim River memberitahu, mereka dipindahkan pada pukul 12 tengah malam dengan bantuan Jabatan Bomba dan Penyelamat dan ditempatkan di dua buah dewan di kampung tersebut.

''Banjir berkenaan disebabkan hujan lebat selama tiga jam bermula pukul 10 malam.

''Ekoran itu, ia menyebabkan air dari Sungai Ulu Slim melimpah dan membanjiri Kampung Muda dan Kampung Pasir,'' kata jurucakap tersebut ketika dihubungi di sini hari ini.

Menurutnya, kesemua mangsa banjir dijangka dibenarkan pulang lewat petang ini setelah keadaan air mulai surut pagi ini.

''Keadaan banjir tidak membimbangkan, pihak Jawatankuasa Keselamatan Kampung (JKKK) telah mengarahkan penduduk terbabit berpindah kerana bimbangkan keselamatan mereka," jelasnya.

Gabung koperasi kecil dan bermasalah

Reactions: 
Koperasi kecil yang kurang berjaya atau tidak menunjukkan prestasi baik akan digabungkan bagi membantu ia berfungsi dengan lebih baik.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Noh Omar berkata, koperasi yang dikategorikan sebagai tiga bintang ke bawah itu akan digabungkan dengan koperasi setaraf dengannya dan dikenali sebagai koperasi menengah.

Sementara itu, katanya, koperasi yang dianggap berjaya termasuk mampu memberikan dividen yang memberangsangkan kepada ahli-ahlinya akan diasingkan dan dikategorikan sebagai koperasi empat dan lima bintang.

''Memang kita tidak nafikan ada banyak koperasi yang tidak mampu beri dividen atau ada yang bermasalah.

''Sebab itu sekarang kita tengah susun koperasi kecil ini untuk digabungkan menjadi koperasi menengah,'' katanya pada sidang akhbar selepas melawat Pasar Datuk Keramat di sini hari ini.

Marin rampas balak RM1 juta

Reactions: 
Kucing, Sarawak - Polis Marin merampas sebanyak 1,145 batang balak pelbagai jenis bernilai kira-kira RM1 juta dalam satu serbuan ke atas sebuah kapal tempatan di sini pagi semalam.

Ketua Bahagian Risikan Operasi Polis Marin Wilayah Sarawak, Deputi Supritendan Mohd. Razlin Abdul Manaf berkata, dalam serbuan kira-kira pukul 10.15 pagi itu, seorang juragan bersama tujuh anak kapal antaranya warga Indonesia, turut ditahan.

Menurutnya, sebuah kapal peronda polis yang sedang melakukan operasi Ops Octopus di perairan Sungai Sarawak telah memeriksa sebuah kapal yang sedang menunggu giliran untuk memasuki pintu air di situ.

"Hasil pemeriksaan kami mendapati, pemilik kapal tersebut dipercayai cuba mengelak membayar cukai kerana kebanyakan balak itu tidak mempunyai pengesahan Jabatan Hutan.

"Pemilik kapal itu akan didakwa mengikut Seksyen 21 Ordinan Perhutanan 1985 (1) manakala anak kapal boleh dibebaskan dengan ikat jamin majikan," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Mohd. Razlin berkata, kayu balak yang dirampas itu dipercayai dibawa dari Sri Aman untuk dibekalkan ke sebuah kilang kayu di Kuching.