Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Tuesday, December 02, 2008

ISA tidak akan dipinda atau dihapus walau ada ugutan

Reactions: 
Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tetap tidak akan dipinda atau dihapuskan walaupun terdapat ugutan daripada sesetengah pihak, kata Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Syed Hamid Albar. Beliau berkata akta itu sekarang digunakan dengan penuh berhemah, adil dan tidak disalahguna.

ISA hanya digunakan bila dianggap ada keperluan bagi menjamin keselamatan serta ketenteraman awam, katanya.

"Saya menegaskan sekali lagi bahawa akta itu juga tidak digunakan untuk citarasa politik," katanya kepada pemberita sebagai mengulas kenyataan presiden Parti Progresif Rakyat (PPP) Datuk M. Kayveas yang akan keluar dari Barisan Nasional (BN) sekiranya kerajaan tidak membuat sebarang pindaan ke atas ISA sebelum Pilihan Raya Umum ke-13. Menurut Syed Hamid kini terdapat 48 tahanan ISA berbanding 75 sebelum ini dan tahanan itu boleh dikeluarkan pada bila-bila masa jika mendapati mereka benar-benar sudah pulih dan tidak mengancam keselamatan negara.

Terdahulu, beliau menerima kunjungan delegasi dari Singapura yang diketuai oleh Menteri Undang-undang negara itu K.Shanmugam dan dalam pertemuan itu isu ISA turut menjadi antara agenda perbincangan. "Keduadua negara tidak kesal mempunyai ISA sebagai undang-undang pencegahan kerana ia dapat mengekalkan keselamatan dan ketenteraman awam," katanya.

Selain itu, isu berhubung kebebasan dan peranan media serta hak asasi manusia turut dibincangkan kedua-dua pemimpin berkenaan.

Harga Minyak Turun 10 Sen Lagi

Reactions: 
Kerajaan hari ini mengambil keputusan untuk menurunkan harga runcit petrol dan diesel sebanyak 10 sen seliter berkuatkuasa 3 Disember 2008.

"Oleh kerana harga minyak dunia telah menurun secara ketara akhir-akhir ini, Kerajaan telah membuat keputusan untuk sekali lagi mempercepatkan pengurangan harga runcit bagi membolehkan orang ramai menikmatinya," kata Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dalam satu kenyataan yang dikeluarkan hari ini.

Beliau berkata harga petrol RON97 akan dikurangkan daripada RM2.00 seliter kepada RM1.90 seliter dan petrol RON92 akan diturunkan daripada RM1.90 seliter kepada RM1.80 seliter.

Harga diesel akan dikurangkan daripada RM1.90 seliter kepada RM1.80 seliter, kata beliau.

Ini merupakan kali keenam kerajaan menurunkan harga minya sejak Ogos.

Kali terakhir harga minyak diturunkan ialah pada 18 November.

Mana Duit Royalti Yang UMNO/BN Janjikan? - malaysiakini

Reactions: 
Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi mahu projek berkaitan pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) digerakkan dengan lebih pantas lagi.

Perdana Menteri berkata kerjasama antara sektor awam, swasta dan institusi kewangan penting bagi memastikan perancangan projek berkaitan ECER direalisasikan lebih pantas demi kebaikan menyeluruh untuk rakyat.

"Berikan perhatian kepada peluang-peluang yang ada, apakah program yang boleh dilaksanakan, pendekatan yang perlu diambil dan infrastruktur apa yang perlu dibina bagi memajukan sektor agropolitan, teknologi, pelancongan dan pembangunan potensi maritim," katanya ketika berucap merasmikan seminar ECER yang bertemakan Merealisasikan ECER - Komitmen Bersama di sini, hari ini.

Turut hadir ialah Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Said, Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob, wakil Menteri Besar Kelantan Datuk Husam Musa, Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek dan Ketua Setiausaha Negara Tan Sri Mohd Sidek Hassan.

TP - kah kah kah kah kah... UMNO/BN dah start kempen untuk Pilihanraya Kuala Terengganu... rakyat Terengganu boleh standby... segala bentuk bantuan yang gagal disalurkan selama ni akan sampai dengan kadar segera... dijangkakan bantuan akan tiba sebelum ianya diminta.

Pada Rakyat Terengganu, jangan lupa untuk tanya Pak Lah, mana perginya duit royalti minyak yang dijanjikan lepas PRU12 dulu. jangan dok wat senyap je... entah-entah dah langsai... UMNO/BN memang cukup cekap dalam bab langsai-melangsai ni...

Tanya jangan tak tanya...

Sultan: No titles for politicians this year

Reactions: 
No politician will be awarded a Datukship in conjunction with the Sultan of Selangor’s birthday on Dec 11.

This is because Sultan Sharafuddin Idris Shah has put a freeze on awarding such titles to politicians this year.

“There will be no politicians – either from the past or present state government.

“The present state government is barely eight months old. Even a pregnancy is nine months,” the Sultan said in an interview at Istana Mestika here.

“I am sure there are deserving cases in the present state government but let us wait first. Let them focus on their work, not awards or rewards. Titles need not come with positions,” he said.

The Sultan said Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim understood the decision after his explanation on the need to limit the number of awards.

“There is no such thing as a quota for the MB or myself. We agree it should not be freely given to maintain its prestige,” he said.

He said he did not wish to talk about how certain states had given out the titles easily.

However, Sultan Sharafuddin said that if too many Datuk titles were given out, it would only “devalue the titles and the purpose of having these awards.”

He said the state limited the number of Datukships to 40 each year but added that he had never given more than 30 each time.

Except for the investiture ceremony on Dec 11 and the tea party with the people on the same day, the Sultan said that there would be no additional state functions.

“I have ordered the state administration to cut costs. There is no need for any unnecessary spending because of my birthday.

“This is a time to be prudent and not waste the rakyat’s money,” he said.

On the performance of the state’s elected representatives, Sultan Sharafuddin said he had instructed palace officials and even his brother to monitor their performance during the State Assembly sitting.

“I am not interfering in politics. I want to know precisely, not just from press reports, how they perform.

“Do they know what they are talking about and have they done their homework? Are they taking part or just sitting quietly to observe the proceedings with no contributions?

The Sultan said his decision was not aimed at any particular party.

“It does not matter if they are in the Pakatan Rakyat or Barisan Nasional.

“If they behave badly or ignore decorum, I will have a word with them because I expect high standards and correct behaviour because the rakyat is watching closely during the State Assembly.”

Court clears Raja Izzuddin

Reactions: 
Perak royalty Raja Izzuddin Iskandar Shah (pic) has been cleared by the High Court here of abetting his former private secretary in cheating a businesswoman and her mother.

The court also upheld the acquittal of Datuk Ibrahim Zulkifli in respect of the principle offence.

Raja Izzuddin, 54, was alleged to have abetted Ibrahim in making Fong Seow Kai Chuan, 38, and Fong Nyok Lan, 69, contribute RM150,000 as “palace funds” to them, telling the daughter at Lot 7127, Jalan Pasar Sambungan, Teluk Intan, between March 11 and April 2, 2003 that her mother would be nominated for the Datuk Paduka Mahkota Perak (DPMP) award.

Alternatively, Raja Izzuddin was charged with cheating the two women of RM80,000 by telling them at Istana Seri Tambun, Tambun Height, Ipoh, between March 27 and April 2, 2003, that he had a say in the conferment of state awards and that he had supported the nomination of Nyok Lan to be bestowed the award.

Ibrahim, 46, had faced two counts of cheating and an alternative charge. The offences were allegedly committed at Lot 7127, Jalan Pasar Sambungan, Teluk Intan between March 10 and 11, 2003, in respect of the first charge; between March 11 and April 2, 2003, in respect of the second; and between March 11 and 29, 2003, in respect of the alternative charge.

In 2006, the Teluk Intan Sessions Court acquitted and discharged both men of all charges without calling for their defence.

The prosecution’s appeal was heard before Apandi after two Ipoh High Court judges recused themselves on grounds of acquaintance with Raja Izzuddin.

Justice Datuk Mohamed Apandi Ali said among the exculpatory evidence by Kai Chuan was when she said “When YAM (Raja Izzuddin) accepted, YAM told my mother ‘Don’t you think with money can get a DPMP. A DPMP cannot be bought and sold’.”

Another was Kai Chuan’s statement that if she had felt cheated, she would not have paid the money; and a third, her statement that she had not been cheated.

The judge noted that Nyok Lan also said the contribution she made to the palace was voluntary. Counsel S. Selvam acted for Raja Izzuddin and Amrit Pal Singh for Ibrahim. Prosecution was represented by DPP Datuk Azmi Ariffin.
Reactions: 
KUALA LUMPUR, 2 Dis (Hrkh) - Parti-parti komponen Barisan Nasional hanya berani untuk bersuara tetapi tidak akan berani untuk melaksanakan apa yang disuarakan.

Demikian kesimpulan yang dirungkaikan oleh Ketua Penerangan KeADILan, Tian Chua dalam satu kenyataannya kepada Harakahdaily apabila mengulas mengenai desakan Presiden Parti Progresif Rakyat (PPP),Dato' M Kayveas untuk keluar daripada BN jika Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tidak dipinda sebelum pilihan raya umum akan datang.

Menurut Tian,kata tegas Kayveas itu tidak akan membawa sebarang makna jika berlaku lagi penahanan ISA sebelum pilihan raya umum.

"Namun pengumuman ini langsung tidak membawa apa-apa makna, sekiranya berlaku lagi penahanan ISA sebelum pilihan raya umum. PPP akan kelihatan menghalalkan penahanan ISA dalam tempoh masa tersebut jika tidak keluar dari BN sekarang.

"Ini adalah sikap parti komponen dalam BN yang sentiasa menyuarakan bahawa mereka tidak setuju tetapi tidak berani untuk menentang,"jelasnya dalam satu kenyataan Harakahdaily.

Semalam, Kayveas mendedahkan pendirian tersebut diambil setelah bahagian-bahagian Wanita dan Pemuda mengemukakan permintaan bagi mansuhkan ISA kepada PPP.

Kata Tian yang merupakan Ahli Parlimen Batu,kini menurut Gerakan Mansuhkan ISA, seramai 64 orang masih di bawah tahanan ISA, malah kerajaan BN tetap menggunakan ISA untuk menahan rakyat baru-baru ini, suatu realiti yang tidak harus diketepikan oleh PPP ketika membuat pendirian keluar BN.

"Bagaimanapun bantahan PPP terhadap akta kejam tersebut tidak cukup tegas apabila Kayveas hanya ingin akta tersebut dipinda, bukannya dimansuhkan, supaya 'ia tidak menjadi undang-undang kejam ke atas warganegara yang tidak bersalah',"katanya.

Tambahnya,pengumuman Presiden PPP tersebut jelas bukan berdasarkan prinsip keadilan sosial, tetapi kepentingan politik parti yang tidak membawa apa-apa perubahan ke atas ruang demokrasi negara.

"Saya menyeru PPP seandainya serius dalam mempertahankan nilai demokrasi, maka seluruh kepimpinan PPP harus mengikut jejak bekas Menteri dalam Jabatan Perdana Menteri Dato' Mohd Zaid Ibrahim yang berani mengambil langkah keluar dari BN untuk menentang kezaliman ISA tanpa ragu-ragu,"tegasnya.

Leap in crime? Police reclassify crimes to make the penalties heavier

Reactions: 
Gang robberies in Malaysia appear to have jumped drastically this year compared with the previous year, but police say the public should not worry too much.

Police have merely reclassified certain types of crimes so that criminals can be given heavier sentences if convicted.

Gang robbery cases this year have been reclassified as those involving just two robbers, compared with five previously.

This is because being caught for gang robbery carries a far heavier sentence of 20 years in jail.

On the other hand, a lone robber can get a jail term of 10 years, or 14 years if the deed is committed at night.

The reclassification also involves other types of crimes, as police want to stress the gravity of offences, officials say.

Snatch thefts involving two or more offenders have been reclassified as robbery or gang robbery, instead of theft which carries a seven-year jail term.

The overall rise in the crime index this year was 1.75per cent in the first 10 months compared with the same period a year ago.

Overall, 177,141 criminal cases were reported compared with 171,454 cases over the same period last year.

“Malaysia is still a very safe country, but the problem is public perception. We are trying our level best to give a correct picture,” Federal Criminal Investigation Department director Datuk Mohd Bakri Zinin told The Straits Times.

Public security is one of the biggest worries of Malaysians as the crime rate has risen steadily over the last few years.

From about 150,000 crimes reported each year from 2000 to 2004, the figure has crept up to around 209,000 last year.

Malaysia is a relatively safe country, said Mohd Bakri, as there are 772 crime cases for every 100,000 residents in Malaysia.

Singapore recorded 704 cases, Hong Kong 1,166 cases, Japan 1,569 and Australia 4,470 cases, he said.

Mohd Bakri raised eyebrows when he disclosed on Sunday that unarmed gang robbery cases had risen to 17,834 cases up to October, from 3,691 cases in the same period last year.

But he told The Straits Times yesterday that this was due to the reclassification.

According to police statistics, unarmed robbery has shown a corresponding drop from 17,241 cases last year, to 2,645 cases for the first half of this year.

Crime is believed to be among the reasons that urban voters turned against the Barisan Nasional government in March, as those living in the biggest cities and towns were the most affected.

The government has started pouring resources into crime prevention, with almost RM6 billion allocated in next year's Budget to recruit more personnel and buy better equipment.

Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Razak said yesterday: “Based on the statistics given by the police, it indicates that the crime rate in Malaysia is lower than Japan and Hong Kong.

“It is also just slightly higher than Singapore to the basis of per hundred thousand of population... but the perception of the public is not the case.”

There are fears that a looming economic downturn next year could contribute to rising crime.

Kamal Affendi Hashim, an exco member of the Malaysian Crime Prevention Foundation, told The Straits Times it was difficult to link the economic situation to crime, “unless it is a habitual offender who cannot find a job when he is freed from drug rehabilitation centre or jail”.

He said most crime cases are committed by locals, despite the perception that most crimes are committed by foreigners.

Apasal Blogger Ni Suka Sangat Mencarut?

Reactions: 
Entri ini aku tujukan khas buat admin blog NYATAKAN KEBENARAN.

Lama dah aku nak tegur pemilik blog ni, tapi tak de cara sebab dalam blog hang tak boleh nak komen, tak dak shoutbox untuk aku tinggalkan komen dan jugak x dak tertera email admin blogtersebut dalam mana-mana ruangan diblog hang... jadi aku terpaksa buat entri ni dekat blog aku (sebab aku tau hang selalu jenguk blog aku) untuk tegur hang.

Ni bukan nak carik pasai ka, nak carik gaduh ka, nak apa-apa... cuma sikit teguran... asyik dok lanyak pimpinan atasan je tak jadi jugak... sesama kita nak kena tegur jugak kan?

Ringkas je... aku tengok hang suka sangat gunakan ayat "Pukimak" dan "Kote" dekat tajuk entri hang... awat lagu tu geng? aku tengok hang blogger pro Pakatan Rakyat dan aku rasa ayat yang hang selalu pakai tu amat-amat-amat tidak sesuai dengan pembawaan pro Pakatan Rakyat.

Kita dok tembak pimpinan yang suka dok mencarut dalam Parlimen, suka dok meraba-raba, tapi kalau kita sendiri dok buat hal yang sama (mencarut) rasanya tak baguih sangat-sangat.

Memang blog adalah ruang personal untuk luahkan pendapat dan perasaan, tapi kalau dengan cara mencarut bagi aku adalah amat-amat-amat tak sesuai.

Harap tuan punya blog dapat terima teguran ni.jangan sampai hang kena label blogger "pukimak" sudah... tak baguih... kalau marah sangat, cari ayat atau perkataan yang lebih sesuai. "pukimak" tu rasanya berat sangat geng. baguih sangat ka dok sebut alat sulit tu?

Yang dok baca blog bukan jantan je, pompuan pun ada jugak... pikiaq balik... banyak lagi perkataan lain boleh guna.

Mohamad Fatmi Malukan Diri Sendiri - malaysiakini

Reactions: 
Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Zaid Ibrahim memalukan dirinya sendiri apabila menghadiri majlis perasmian Kongres Nasional Parti Keadilan Rakyat (PKR) Ke-5 di Stadium Melawati, kelmarin.

Ketua UMNO Bahagian Kota Bharu, Datuk Mohamad Fatmi Che Salleh berkata, cubaan Zaid melonjakkan imejnya, seolah-olah bagi mencari 'tempat' dalam pembangkang hanya mencemarkan namanya sendiri.

Malah beliau percaya, Zaid memang mengharapkan parti memecatnya daripada bertindak keluar parti dengan tindak-tanduknya selama ini agar beliau kelihatan hebat.

"Ia adalah amat tidak patut bagi Zaid sebagai ahli UMNO, bekas Ketua UMNO Bahagian Kota Bharu, bekas Ahli Parlimen Kota Bharu dan menteri berbuat demikian.

"Saya yakin dia tahu tindakannya itu salah lebih-lebih lagi dia sendiri seorang peguam dan sebagai seorang yang terpelajar dia perlu malu dengan perbuatannya itu," katanya.

TP - Fatmi? Zahid perlu malu dengan perbuatannya? hadir majlis pembangkang nak malu? Fatmi oi... dekat Kota Bharu, hang tu PEMBANGKANG!

Dekat Selangor pun hang tu PEMBANGKANG jugak!... jadi kalau dah hang tu pembangkang, tak payah la nak menyisih diri sampai majlis parti komponen kerajaan negeri pun hang tak boleh datang...

Muafakat kejadahnya macam tu Fatmi oi? oit Fatmi... ni nak tanya sikit... berapa hang bayaq dekat Dato' Kamaruddin supaya belot dekat Zaid? berapa hang bayaq dekat cawangan-cawangan UMNO Kota Bharu masa mesyuarat baru ni?

Dengar cerita banyak ya? berapa? 2 ratus sorang? 3 ratus sorang? a? 5 ratus sorang?

KL - Ipoh Hanya RM1..! - malaysiakini

Reactions: 
Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) menawarkan promosi tambang RM1 untuk perjalanan sehala perkhidmatan kereta api Kuala Lumpur-Ipoh dan Ipoh- Kuala Lumpur mulai hari ini sehingga 31 Disember ini.

Pengurus Pemasarannya, Mohd. Noordin Kimi berkata, tambang murah itu merupakan promosi KTMB sempena tempoh percubaan perkhidmatan kereta api bagi laluan tersebut.

Promosi itu terhad kepada 400 tiket sehari dan untuk penumpang kelas ekonomi sahaja.

''Seratus 100 tiket pada harga RM1 disediakan untuk setiap perjalanan pertama pada pukul 5 pagi dan perjalanan terakhir pada pukul 9 malam dari kedua-dua arah.

''Hanya pengguna yang membeli tiket di kaunter Stesen Keretapi Ipoh dan Stesen Kuala Lumpur Sentral layak mendapat tawaran tambang RM1 ini dan tempahan tidak dibenarkan," kata Mohd. Noordin kepada pemberita selepas mengiringi kira-kira 180 ahli rombongan tajaan KTMB dan Bank Simpanan Nasional (BSN) menaiki kereta api dari Kuala Lumpur ke sini.

10 sen ke 15 sen? - malaysiakini

Reactions: 
Kerajaan dijangka menurunkan lagi harga runcit minyak petrol dan diesel dalam masa terdekat ini atau selewat-lewatnya sebelum sambutan Hari Raya Aidiladha Isnin ini.

Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna, Datuk Shahrir Abdul Samad berkata, harga minyak pasti akan diturunkan ekoran penurunan harga minyak global ketika ini.

Ditanya sama ada penurunan itu akan diumumkan pada Rabu ini, beliau hanya tersenyum dan mengulangi jawapannya beberapa kali bahawa penurunan akan berlaku dalam masa terdekat ini.

"Penurunan bulan November sepatut dua kali tetapi perlu tunggu Menteri Kewangan balik dari luar negara ketika itu. Namun sudah pasti harga minyak akan turun lagi sebelum Hari Raya Aidiladha ini," katanya pada sidang akhbar selepas menutup Seminar Pembangunan Perniagaan Peniaga dan Usahawan Kecil Johor Bahru di sini hari.

Shahrir bagaimanapun enggan mengulas ramalan bahawa harga petrol akan diturunkan sebanyak 15 sen.

"Jangan buat kesimpulan," katanya sambil membayangkan penurunan harga minyak kali ini tidak akan melebihi 15 sen.

BANJIR: Amaran Dan Liputan Kawasan Terlibat - malaysiakini

Reactions: 
Jabatan Meteorologi memberi amaran kemungkinan berlaku banjir di Kelantan dan Terengganu berikutan hujan sederhana kadangkala lebat di kedua-dua negeri yang dijangka berterusan hingga malam ini.

Jabatan itu dalam satu kenyataan hari ini berkata, keadaan tersebut boleh menyebabkan banjir di kawasan tanah rendah dan tebing-tebing sungai.

Menurut kenyataan itu, daerah yang terbabit di Kelantan ialah Tumpat, Kota Bharu, Bachok, Pasir Puteh, Pasir Mas, Tanah Merah dan Machang.

Di Terengganu, ia melibatkan daerah Besut, Setiu, Kuala Terengganu, Marang, Hulu Terengganu dan Dungun.

"Pada masa sama, hujan sederhana kadangkala lebat juga dijangka turun di kawasan sama termasuk di Jeli, Kuala Krai dan Kemaman mulai 5 hingga 8 Disember ini," katanya.

Di Pahang, hujan lebat diramalkan berlaku di Jerantut, Kuantan, Maran, Bera, Rompin dan Pekan.

Jabatan Meteorologi turut mengeluarkan amaran ribut petir dan hujan lebar berserta angin kencang yang dijangka berterusan di Perak, Kedah dan Pulau Pinang.

KUALA TERENGGANU - Sebuah rumah di Kampung Bukit Datu, Bukit Tunggal di sini roboh dihanyutkan air apabila tebing Sungai Terengganu runtuh akibat arus deras berikutan hujan lebat hari ini.

Dalam kejadian kira-kira pukul 4 petang ini, bahagian dapur sebuah lagi rumah berhampiran sungai itu turut terhakis dan hanya menunggu masa untuk roboh.

Bagaimanapun dalam kejadian itu, tiada kecederaan atau kematian dilaporkan kerana rumah yang dihanyutkan sungai itu tidak berpenghuni kerana pemiliknya berada di Johor.

KUANTAN - Semua 87 mangsa banjir daripada 17 keluarga di Kampung Bukit Kapur, Temerloh di sini telah dibenarkan pulang ke rumah masing-masing petang ini.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang berkata, kesemua mangsa dibenarkan pulang selepas banjir di kawasan kediaman mereka didapati pulih.

''Ekoran itu, pusat pemindahan di sebuah sekolah rendah di Kampung Bukit Kapur telah ditutup pada pukul 3.15 petang ini," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Bagaimanapun, katanya, seramai 13 mangsa daripada dua keluarga masih ditempatkan di Dewan Orang Ramai Ringlet ekoran banjir lumpur di kawasan tersebut.

KUALA TERENGGANU - Kampus Universiti Malaysia Terengganu (UMT) di Gong Badak hari ini terpaksa ditutup menyebabkan semua urusan pentadbirannya lumpuh berikutan banjir melanda kawasan itu sejak awal pagi ini.

Pihak pengurusan universiti itu mengisytiharkan hari ini sebagai cuti bencana alam berikutan jalan masuk ke universiti ditenggelami air sejak awal pagi menyebabkan kakitangan tidak dapat memasuki bangunan untuk memulakan tugas mereka pagi ini.

Hujan lebat yang bermula sejak pukul 1.30 pagi menyebabkan air naik setinggi 0.4 meter dalam tempoh sejam dan paras air kekal hingga tengah hari ini.

Bagaimanapun, tiada penuntut terlibat dalam banjir itu kerana sekarang ini mereka bercuti semester.

KOTA BHARU - Keadaan banjir di Rantau Panjang semakin buruk dengan jumlah mangsa yang terpaksa meninggalkan rumah meningkat kepada 962 orang.

Kesemua mereka kini berada di lapan buah pusat pemindahan di daerah itu.

Bagaimanapun, jurucakap Bilik Gerakan Banjir negeri ketika dihubungi di sini hari ini memberitahu, paras air Sungai Golok sehingga pukul 5 petang ini surut sedikit kepada 10.26 meter berbanding 10.31 meter petang semalam.

Dalam keadaan hujan yang berterusan, ia masih menimbulkan kebimbangan penduduk.

Jurucakap itu berkata, jumlah mangsa yang dipindahkan ke 18 pusat pemindahan akibat banjir di seluruh negeri ini adalah seramai 1,238 orang yang melibatkan 295 keluarga.

Jumlah tersebut menunjukkan sedikit penurunan setelah keadaan banjir di jajahan Jeli, Tanah Merah dan Kuala Krai hampir pulih.

“Di Jeli, hanya 47 mangsa daripada 13 keluarga masih ditempatkan di sebuah pusat pemindahan berbanding semalam iaitu seramai 123 daripada 32 keluarga.

‘‘Di Kuala Krai, hanya terdapat 92 daripada 18 keluarga di dua pusat pemindahan, manakala 91 lagi mangsa di Tanah Merah,” ujar beliau.

Sementara itu, jurucakap Jabatan Pengairan dan Saliran negeri pula berkata, dua sungai utama di Kelantan menunjukkan peningkatan paras air.

Bacaan paras air Sungai Dabong di Kuala Krai setakat pukul 5 petang ini, meningkat kepada paras 29.67 meter, namun masih pada peringkat waspada.

Dalam pada itu, Sungai Jenob di Tanah Merah menunjukkan paras air meningkat kepada 21.47 meter dan diletakkan pada peringkat yang sama.

KUALA TERENGGANU - Sebanyak 1,909 penduduk di empat daerah yang dilanda banjir di negeri ini masih berada di pusat pemindahan banjir berikutan air yang melimpahi kampung mereka masih tidak surut sehingga pukul 5 petang ini.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir negeri berkata, kesemua mangsa ditempatkan di 20 pusat pemindahan banjir iaitu lapan di Marang, Kuala Terengganu (sembilan), Setiu (satu) dan Besut (dua).

''Seramai 1,147 mangsa ditempatkan di pusat pemindahan banjir di Kuala Terengganu, manakala di Setiu (tujuh orang), Besut (69 orang) dan Marang (686 orang)," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

KOTA BHARU - Korban terbaru membabitkan seorang kanak-kanak, Nor Amalia Ayob, 11, dan seorang remaja, Salman Hakimi, 16, apabila mereka lemas setelah dihanyutkan arus deras.

Dalam kejadian di Kampung Kayu Rendang, Melor, dekat sini, mayat Nor Amalia ditemui di dalam tali air kira-kira 200 meter dari tempat dia terjatuh, kira-kira pukul 1.30 petang ini.

Ketua Polis Kelantan, Datuk Abdul Rahim Hanafi ketika dihubungi di sini hari ini berkata, mangsa ditemui penduduk kampung yang bersama dengan pihak bomba dalam operasi mencari mangsa.

Reformis Tubuh "Skuad Berani Bogel" - malaysiakini

Reactions: 
Gerakan Reformasi Rakyat Malaysia (Reformis) menubuhkan skuad berani bogel bagi meneruskan hasrat untuk mengadakan demonstrasi tanpa seurat benang setelah permohonan permitnya tidak dilayan polis.

Presidennya, Ramlan Abu Bakar berkata, anggota skuad itu nekad berbogel di khalayak ramai di majlis-majlis yang dihadiri Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Menurutnya, ia akan dilakukan sekiranya tuntutan supaya kadar kenaikan sewa kediaman Program Perumahan Rakyat (PPR) dikaji semula, tidak dipenuhi kerajaan negeri.

Beliau berkata, pihaknya memberi tempoh sehingga 12 Disember ini untuk Abdul Khalid memberi jawapan dan jika tiada maklum balas, demonstrasi itu akan diteruskan.

"Reformis pada 13 November lalu memberi tempoh sebulan kepada Menteri Besar untuk nyatakan bentuk tindakan yang akan dilakukan bagi mengatasi masalah sewa PPR di Selangor.

"Kalau tiada sebarang jawapan daripada Menteri Besar sendiri pada 12 Disember ini, kita akan isytihar perang bogel terhadapnya mulai tarikh itu," katanya ketika ditemui pemberita di luar Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam di sini hari ini.

Supiah tubuh jawatankuasa siasat 'kehilangan' RM223.7j - malaysiakini

Reactions: 
Sebaik memulakan tugas sebagai Pemangku Yang Dipertua Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) hari ini, Datuk Supiah Md. Yusof dipertanggungjawabkan untuk menyiasat mengenai 'kehilangan' RM223.7 juta rizab pihak berkuasa tempatan itu sepanjang tempoh sembilan tahun lalu.

Ketika ditemui pemberita selepas sidang akhbar Ketua Menteri, Lim Guan Eng di bangunan MPSP di Bandar Perda di sini hari ini, Supiah berkata, jawatankuasa itu akan menyiasat dalam tempoh dua minggu segala perbelanjaan MPSP sebelum hasil siasatan kepada kerajaan negeri.

"Tempoh dua minggu yang diberikan oleh Ketua Menteri untuk menyiasat perbelanjaan MPSP ini adalah mencukupi dan saya rasa tidak mempunyai masalah untuk bekerja dalam tempoh yang singkat itu. Ia tidak membebankan saya," katanya.

"Sekarang ini semua orang cerdik, kita susah nak kesan (penyelewengan atau salah guna kuasa). Bila kita masuk pejabat dahulu, fail pun tidak ada dan kita perlu membuktikan perkara itu melampaui keraguan yang munasabah," katanya ketika ditanya sama ada kerajaan negeri akan melaporkan kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR) jika siasatan yang diketuai Supiah menemui maklumat berkaitan penyelewengan atau penyalahgunaan kuasa itu.

MCA slams Mukhriz's suggestion to abolish vernacular schools

Reactions: 
MCA president Datuk Ong Tee Keat has wasted no time in condemning Datuk Mukhriz Mahathir's suggestion to abolish vernacular schools.

"Mukhriz is just one of the many who are now repeating the same polemics that are a few decades old, simply because of the advent of their party's poll," the Transport Minister said.

"It is saddening because politicians cannot think out of the box," he wrote in a blog posting.

In a press conference in Parliament today, the candidate for Umno Youth chief in the March party elections said that all schools should teach subjects in Bahasa Malaysia except for language subjects.

He said the proposal to have one unified school system could help address the problem of non-Malays misunderstanding the concept of "Ketuanan Melayu," or Malay Supremacy, which has become a source of tension between Malays and non-Malays.

Mukhriz argued that such misunderstandings were a result of a lack of national unity, which he blamed on the existence of vernacular shools.

Also in Parliament, MCA vice president Datuk Liow Tiong Lai said there was no reason to change the education system as the current one was accepted by all.

"The present system is still the best to ensure unity and harmony in our multiracial country," the Health Minister said.

He added that it was an old fallacy that vernacular primary schools caused unity problems.

He reasoned that at secondary level, the students were still able to integrate.

"He might not understand that teaching in your mother tongue is more effective at the primary level," Liow added.

Mukhriz says vernacular schools should be abolished

Reactions: 
Datuk Mukhriz Mahathir said today the government should put an end to vernacular schools so that Chinese and Tamil schools can be streamlined into one "Malaysian education system," in remarks which are sure to spark controversy and stir up debate over race relations.

"We are one nation but we have so many systems. There is a need to induce unity," he told reporters today.

In a press conference in Parliament, the Jerlun MP said that all schools should teach subjects in Bahasa Malaysia except for language subjects which should be thought in their own languages.

Additionally, it should be compulsory for Chinese and Indians to learn their mother tongue while other races including Malays can take up these languages optionally, he said.

He said the proposal to have only national schools could help address the problem of non-Malays misunderstanding the concept of "Ketuanan Melayu," or Malay Supremacy, which has become a source of tension between Malays and non-Malays.

Mukhriz argued that such misunderstandings were a result of a lack of national unity, which he blamed on the existence of vernacular shools.

The son of former prime minister Tun Dr Mahathir Mohamed, who is running for the post of Umno Youth chief in the March party polls, was speaking to reporters on the roiling debate over the concept of Ketuanan Melayu and asked component leaders not to exaggerate the meaning of the phrase.

Deputy MCA President Datuk Seri Dr Chua Soi Lek said last week that he accepted Malay leadership but not Malay supremacy.

Saying that the term "ketuanan" was interpreted differently by different communities, Mukhriz said that it was not a term used to denote a relationship of "master and slave," as suggested by Dr Chua.

"I do not feel like a Tuan," he quipped.

He said a single school system would help check racial polarisation.

"Of course pupils should have the option to study their mother tongues. With a single system, Malays will also have the option of studying other languages like Mandarin and Tamil and this will boost unity," he said.

Mukhriz said most countries practiced a single school system and as such it was time to do away with the vernacular school system.

The Umno Youth chief candidate said he hoped other Barisan Nasional (BN) leaders would not react negatively to his suggestion.

"If they reject this suggestion, then they should say why they are against it.

"How can they talk about unity and question Malay rights, while they still insist on having a different school system for their race?

"If you want equal rights then you cannot have a different school system. You cannot have your cake and eat it too," he said.

Mukhriz added that if non-Malays continue making statements about Malay supremacy, they should not be surpirsed if the Malays started talking about the economic supremacy of the non-Malays.

"Malays do not feel in any way superior or the master when it comes to the country's economy," he said.

His remarks appear designed to tap the support of the Umno grassroots but is likely to add fuel to the debate on race relations.