Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, December 05, 2008

Honda Motor quits Formula One - malaysiakini

Reactions: 
Comment from aza203 -

Bagaimana dgn SAUBER Petronas???

Honda Motor quits Formula One
Fri, 05 Dec 2008 07:13:42 GMT

Japan's giant carmaker Honda Motor has pulled out of Formula One motor racing because of global financial crisis, the chief executive says.

"Honda must protect its core business activities and secure the long term as widespread uncertainties in the economics around the globe continue to mount," Takeo Fukui told Reuters on Friday.

The decision not to spend the estimated annual budget of $500 million for the F1 team comes in the wake of shrinking car markets triggered by the global economic crisis.

"We will enter into consultation with associates of Honda Racing F1 and its engine supplier Honda Racing Development regarding the future of the two companies. This will include offering the team for sale," he said.

Fukui added that a return to the sport could take time and there were no plans to continue as an engine supplier.

Honda would have little time to find a buyer with the 2009 season starting in Australia on March 29.

AGB/DT

PAS chief: No alcohol ban in Selangor

Reactions: 
There will be no ban on the sale of alcohol beverages in Selangor, announced state exco and PAS Selangor commissioner Dr Hasan Ali today.

hasan ali hassan aliThe PAS leader revealed this at a press conference convened to explain certain issues which have been brewing in the Pakatan Rakyat-governed state.

Previously, it was reported that the Islamic-based PAS, which is one of three component parties in the opposition alliance, is pushing for a statewide ban on alcohol.

The issue became a hot topic after receiving prominent coverage in the Chinese media.

Following this, Selangor Mentri Besar Abdul Khalid Ibrahim said the state does not intend to impose a blanket ban on the sale of alcohol but is seeking to step up enforcement on existing restrictions.

On Nov 27, Malaysiakini reported that the PAS councillor who was behind the proposal for a blanket ban, reversed his decision at the last minute as he did not want the issue to be politicised

Mohd Termizi Ismail said he was initially planning to push forward the proposal at the Klang City Council (MPK) monthly meeting the day before.

He said he had to cancel his plan after he was advised by well-wishers that the proposal could become controversial if it was blown out of proportion.

[Full report to follow]

Fatwa Untuk Pakatan Rakyat Rampas Kerusi Kuala Terengganu?(bhg 2) - malaysiakini

Reactions: 
Entri ini adalah sambungan daripada bahagian 1. bagi pembaca yang belum membaca bahagian 1, boleh membacanya dengan mengklik pada mana-mana perkataan "bahagian 1".

2. Parti Keadilan Rakyat (PKR) hendaklah memberi sokongan sepenuhnya. Jangan timbul perasaan kalangan PKR bahawa pilihan raya itu adalah hak Pas kerana Pas bertanding. PKR juga jangan sesekali mengungkitkan mengenai sikap Pesruruhjaya Pas Terengganu, Mustafa Ali yang sebelum ini bersikap dingin dengan Penasihat PKR, Anwar Ibrahim dan tidak berkecimpungan dalam pilihan kecil di Permatang Pauh dulu. Jangan sesekali insiden itu dijadikan sebagai dendam.

Dalam hal ni aku yang tak mewakili mana-mana parti tapi komitmen menyokong perjuangan Pakatan Rakyat, dah tentu aku akan turun sama berkempen di Kuala Terengganu (ikut rancangan, aku akan turun dengan beberapa geng blogger pada 15hb.Januari,2008/khamis malam jumaat).

Tapi berkenaan dengan kenyataan "jangan sesekali mengungkitkan mengenai sikap Pesuruhjaya PAS Terengganu, Mustafa Ali yang bersikap dingin dan bla bla bla..." aku rasakan akan ada sikit masalah dekat sini sekiranya pihak PAS meletakkan Pesuruhjaya PAS Terengganu sebagai calon Pilihanraya Kecil tersebut seperti mana yang dicadangkan oleh saudara MSO - rujuk [sini].

Dari awal sepatutnya pihak PAS Terengganu menyelesaikan maslah ini dan bukannya mengambil sikap berdiam diri dan mengharap "cerita akan hilang dek peredaran masa".

Bagi pandangan aku sendiri, Mustafa Ali bukanlah seorang calon yang layak dicalonkan oleh PAS Terengganu bagi mewakili penduduk Kuala Terengganu. ini berkenaan dengan kisah-kisah yang berlaku didalam isu muzakarah UMNO-PAS. banyak maklumat sahih yang melaporkan bahawa individu ini terlibat secara langsung dan juga kenyataan-kenyataan Mustafa Ali yang tidak konsisten dan amat-amat tidak diyakini.

Semua penafian yang dibuat oleh Mustafa Ali sedikit pun tidak meyakinkan. untuk aku, sekiranya Mustafa Ali dicalonkan oleh PAS Terengganu, perkara pertama yang aku akan hadapi dalam kempen pilihanraya kecil Kuala Terengganu ialah kepercayaan bakal-bakal pengundi disana.

Entah macam mana nak menghadapi soalan-soalan daripada bakal pengundi tentang berita-berita tersebut? tak kan aku nak nafikan sedangkan aku tau perkara tersebut benar-benar berlaku? perlu ke aku menipu bakal pengundi dengan menafikan perkara tersebut? mahukah bakal-bakal pengundi memilih seorang calon yang kreadibilitinya kurang diyakini?

Kalau aku sendiri yang jadi bakal pemilih, aku tak kan mengundi seorang wakil yang komitmennya pada parti tidak diyakini. aku tak kan mempertaruhkan walau 1 pun undi untuk memilih wakil yang kelihatan condong kepada UMNO/BN ataupun "pekat sifat keMELAYUannya".

Kalau terpilih sebagai wakil, apakah janji PAS bahawa Mustafa Ali akan komitmen dengan perjuangan memartabatkan Islam dan bukannya memartabatkan bangsa? silap gaya, hari ni masuk parlimen, minggu depan isi borang keahlian seumur hidup UMNO... ada jaminan ke dari PAS bahawa perkara ini tak kan berlaku?

Kalau dari awal PAS Terengganu "tak buat hal" sampai timbul krisis "muzakarah PAS-UMNO" aku boleh jamin, letaklah sape-sape pun calon kemenangan pasti dalam tangan Insya-Allah, tapi kalau diletakkan seorang yang condong "membelot"... hangpa tanya la sendiri para bakal pemilih, nak ke depa pilih orang yang dilihat tak konsisten perjuangannya?

PAS Terengganu kena ingat, kalau ditempat lain Pakatan Rakyat boleh letak sesiapapun calon baik dari DAP atau PKR kecuali Fairus TKM1 Penang sebagai calon Pilihanraya tapi tidak untuk PAS. tindak-tanduk sebilangan pimpinan PAS dah banyak melukakan para pemilih.

Pemilih dulu dengan sekarang tak sama. pemilih dulu sekadar mengundi untuk memenuhi tanggungjawab sebagai pengundi tanpa apa-apa harapan manakala pengundi sekarang keluar mengundi dengan harapan setinggi gunung untuk melihat perubahan.

Pemilih sekarang bukan sekadar mengundi kerana "aku suka parti bla bla bla" tapi pengundi sekarang lebih bijak. parti pilihan sudah lama dipilih tetapi undi akan dibuat berdasarkan kepada beberapa pertimbangan... kalau calonnya dari awal dah nampak sangat karektor pembelit, pejam mata, rosakkan kertas undi.

PAS Terengganu kena fikir panjang sebelum memutuskan siapa bakal calon anda. jangan sampai masa hari mengundi, pengundi terpaksa di"heret" keluar sebab depa tak minat nak mengundi kerana faktor calon parti A tak boleh dipercayai, manakala calon B pula mewakili "parti" yang tak dipercayai.

Tepuk dada, tanya selera.

- akan bersambung di bahagian ke 3.

Inikah sebab Matematik dan Sains pakai bahasa Inggeris?

Reactions: 
Aku cilok dari blog The Antics Of Husin Lempoyang.

Ini mungkin bukan sebab sebenar, tetapi hanya Husin teka-teka.

Semasa Dr Mahathir mentadbir dia meminati bidang IT dan komunikasi dan dibina Multimedia Super Corridor (MSC) sebagai sebuah tempat yang dibina infrastuktur komunikasi yang hebat untuk membolehkan syarikat-syarikat dunia guna sebagai pusat kajian, operasi dan lain-lain.

Tatakala sedang merancang MSC ini, dia dapati kebanyakkan kertaskerja rasmi dalam bahasa Melayu menggunakan bahasa Inggeris. Akhirnya disuruh terjemahlah dalam bahasa rasmi, Bahasa Melayu (ikut perlembagaan ni).

Perancang-perancang MSC ni gopoh gapahlah terpaksa tanya sana sini. Bila ditanya Dewan Bahasa Pustaka, tak dapat-dapat istilahnya. Nak kena panggil mesyuarat dan panggil pakar-pakar. Peliknya salah seorang perancang yang terlibat dipanggil ke Mesyuarat DBP pulak.

Mereka pun berusaha dengan bertanya Institiut Penterjemahan Negara, mereka hanya bisingkan tak cukup peruntukkan untuk terjemah buku-buku ilmiah.

Perancang-perancang ini tak ada masa. Lalu mereka terjemah sendiri akhirnya dan dalam kurungan ditulis istilah Inggerisnya.

Apabila kertaskerja itu siap, CEO itu datang sendiri untuk menyerahkan kepada Dr Mahathir. Tercengang dan terkejut dia baca kertaskerja itu.

Mana tak. Tengok istilah-istilah yang diguna semasa itu:
Hardware = perkakasan keras
Software = perkakasan lembut
Joystick = batang gembira
Plug and play = cucuk dan main
Port = lubang
Server = pelayan
Client = pelanggan
Ada satu ayat itu, berbunyi berikut:
Pelayan itu memberi pelanggannya layanan cucuk dan main dengan menggunakan batang gembira jenis keras atau lembut. Batang gembira itu dimasukkan ke dalam lubang pelanggan.
Terperanjat Dr Mahathir melihat ayat itu. Lebih kurang semasa itu ada seorang ahli Parlimen PAS kata dia tengok filem lucah dengan cucunya.

Inikan pula ada laporan berbunyi lucah. Dia mengangkat matanya. Dengan jelingan yang tajam, dia bertanya mengenai para itu.

CEO itu menjawab, "Dalam bahasa Inggeris, ia sepatutnya berbunyi,
  • "That server gives a plug and play service to the clients using either hardware or software joystick. The joystick goes into the port of the client."
Parah ...

Akhbar dahulu laporkan ramai diplomat kita tak tahu bertutur dengan baik dalam bahasa Inggeris.

Husin ingat ini menjadi sebab terpaksa guna bahasa Inggeris untuk subjek Matematik dan Sains.

Salahnya siapa?

Ada salahkan Dr Mahathir. ... Ada salahkan guru-guru bahasa Inggeris tak cekap. Ada salahkan DBP. Ada salahkan lambat sangat penterjemahan buku-buku teks ke dalam Bahasa Inggeris. ... Ada salahkan globalisasi. Ada salahkan persaingan yang terlalu sengit menyebabkan terpaksa. ... Hingga ada salahkan Bill Clinton dan John Major.

Diri sendiri yang tak kuasai Bahasa Melayu dengan baik tak disalahkan.

Walaupun kadang-kadang ada benda terlepas, nasib baik Dr Mahathir teliti. Kalau zaman Dolah, apa jadi akhirnya.

Wow! Kali pertama satira cuit Dr Mahathir. Tapi bukan jual.

LGE: Lucutkan Jawatan TKM1 SEGERA..! - malaysiakini

Reactions: 
Kemaskini 12:30pm Sekali lagi untuk kesekian kalinya TKM1 Pulau Pinang buat hal dan kali ni aku rasa dah berat sangat dah. ni bukan kali pertama atau kali kedua, tapi dah berkali-kali dah. masalah yang sama jugak. kali pertama aku dapat aduan pasai Fairus ni seawal sebelum PRK P-044.

Aduan yang aku terima dulu dan sekarang masih sama, tak berubah, sikit pun tak berubah malah melalui perbualan dengan sahabat-sahabat dari Pulau Pinang masa Kongres PKR di Shah Alam tempohari rasanya masalah dah makin berat.

Kalau dulu ceritanya cuma si Fairus ni malas nak turun padang, lembab, tak ambik peduli masalah rakyat dikawasan yang dia menjadi wakilnya, jarang masuk pejabat (lagak macam pangkat dia lagi tinggi dari KM LGE) dan macam-macam lagi (banyak tu, patut aku tak pakai ayat "cuma") tapi yang parahnya sekarang ni aku dengar, Fairus dah jadi macam orang asing dalam kerajaan Pulau Pinang.

Makna orang asing ialah, orang ramai mula confius samada Fairus masih pegang jawatan dalam kerajaan negeri atau tak sebab susah sangat nak jumpa (aku tak tau pulak kot-kot Fairus dah bukak opis sendiri dekat Siam) dan yang paling berat ialah dalam beberapa pertemuan yang dikatakan "cubaan membaik pulih" attitude Fairus, tenok ni masih berlagak.

Sikit pun tenok ni tak mahu mengaku sebarang kesilapan yang dia dah buat. cara bercakap mengalahkan Mahadet zaman dia jadi Pi Em dulu, mendongak, mata kelain, mulut kelain cukup sombong. teguran dari sahabat-sahabat dan orang bawahan langsung tak diambik peduli. jangankan sahabat dan rakan sekerja, dengan KM LGE sendiri pun tenok ni buat tak kisah.

Nasib baik jugak KM LGE tu jenis manusia penyabar, kalau tenok ni duduk bawah pentadbiran MB Khalid atau MB Ir Nizar aku rasa lama dah tenok ni MB Khalid atau MB Ir Nizar hantar ke Zoo Uganda ataupun Zimbabwe. dok dalam kerajaan negeri buat menyusah je.

Terbaru pulak dalam malaysiakini melaporkan 6 pegawai timb KM P. Pinang letak jawatan.alasan depa ialah : "masalah sikap" pemimpin muda itu, Fairus didakwa tidak cekap mentadbir, sering lambat menghadiri program dan mesyuarat dan juga membatalkan di saat akhir, tidak mempunyai hubungan baik dengan pemimpin dalam Pakatan Rakyat dan mempunyai etika kerja yang berbeza.

Kalau baca statement dari keenam-enam pegawai tenok tu, aku nampak macam tenok tu bukan seorang TKM1 Pulau Pinang, sebaliknya dia dah angkat diri dia sebagai seorang Ketua Menteri Tenok mewakili Parlimen Tapir. lokasi paling baik bagi spisis macam ni ialah mana-mana Zoo dan kawasan jajahannya tak pun dekat ulu Zimbabwe dekat tempat yang orang ulu Zimbabwe sendiri pun tak selera nak duduk.

Oleh kerana masalah nampaknya dah makin berat (ni bukan tahap berat dah tapi dah jadi parah) maka aku syorkan supaya diwujudkan 1 desakan bersepadu dari semua tak kira hangpa orang Pakatan Rakyat atau Barisan Nasional supaya Ketua Menteri Lim Guan Eng memecat Fairus dari jawatan Timbalan Ketua Menteri 1 dengan kadar SEGERA..!

Langkah pertama, atas inisiatif aku sendiri dan harap rakan-rakan bloggers bersama dalam kempen "terbalikkan gambar TKM1" sebagai tanda protes dan sokongan supaya tenok ini dilucutkan jawatannya.

Ini bukan masalah kecil dalam satu-satu pentadbiran negeri. kalau tenok ni cuma pegang jawatan tukang sapu, mungkin ianya tak kan jadi masalah. tapi jawatan yang tenok ni pegang terlalu tinggi dan jauh dari kelayakannya. DUN penanti yang tak sampai 10 ribu pengundi (penduduk aku tak tau berapa ramai) tu pun gagal nak jaga, apa lagi nak tadbir sebuah negeri?

Pada KM LGE pulak, cukup-cukup la hang dok cover tenok sekor ni, bangkai tenok ni kalau tutup ngan daun pisang mungkin orang tak nampak, tapi bau busuk bangkai tu lama-lama akan sampai jugak ke Zimbabwe kalau dibawak angin.

Berapa banyak masa lagi YB LGE nak buang semata-mata untuk memperbaik lagi orang yang tak reti bahasa? aku yakin YB LGE berinteraksi dalam Bahasa Melayu dengan Fairus dan bukan dengan Bahasa Ibunda YB LGE iaitu bahasa Cina dan aku yakin Fairus boleh berbahasa Melayu dan juga paham Bahasa Melayu dengan baik.

Orang macam Fairus ni bagi aku tak layak untuk berada ditempat dia berada sekarang, kalau diadakan PRK dan wakilnya ialah Fairus, aku tak terkejut kalau Fairus kalah dengan majoriti 100%. ini bukan calon yang baik bagi aku, yang menegur sikap tenok ni bukan sorang dua pimpinan tertinggi. dari awal lagi setahu aku DS Wan Azizah sendiri yang memula sekali turun ke Pulau Pinang semata-mata nak selesaikan masalah attitude tenok ni.

DSAI sendiri pun setau aku pernah menegur sikap tenok ni masa PRK P-044. satu-satunya sebab tenok ni dapat bertahan ialah kerana kesabaran KM LGE.

Pernah jugak satu ketika KM LGE turun kekawasan DUN penanti buat tinjauan sorang-sorang tanpa eskot atau sape-sape. apa yang KM LGE dapat ialah macam-macam aduan (bukan aduan sebenarnya, tapi sembang-sembang dekat kedai kopi - orang meja lain dok sembang, LGE curi-curi dengar). yang baguihnya ada sorang makcik pulak yang kenal LGE. makcik tu tanya awat lama tak nampak Fairus? jawab LGE - Fairus outstation. kalau aku, mampuih aku habaq kat makcik tu Fairus dah mampus..!

Sampai bila KM LGE nak simpan orang macam ni dalam pentadbiran Pulau Pinang? banyak kerja-kerja yang sepatutnya berjalan lancar jadi tergendala sebab sekor tenok."Amar Makruf Nahi Mungkar" bukan bermakna melindungi yang tak betoi."Amar Makruf Nahi Mungkar" akan jadi "AMAL Makruf" dengan adanya bangkai-bangkai bernyawa macam ni.

Pecat sahaja orang-orang macam ni dan tak perlu takut akan kehilangan sokongan orang melayu dalam pentadbiran negeri Pulau Pinang. melayu Pulau Pinang hari ni sudah cukup bijak berpolitik. jangan jugak kerana KM LGE hormatkan DSAI maka KM LGE merasa "segan" untuk memecat seorang ahli PKR yang memegang jawatan dalam pentadbiran negeri.

Hubungan PKR & DAP tidak akan terjejas disebabkan perkara begini.aku yakin sahabat-sahabat kita dalam PKR akan memberi sokongan penuh kepada KM LGE jika keputusan memecat bangkai tenok ini dari jawatannya dilakukan. ini bukan soal hubungan sesama parti, tapi ini soal kreadibiliti wakil sesuatu parti.

PKR sendiri pasti akan malu dengan sikap ahlinya yang memegang jawatan penting dalam kerajaan dengan sikap yang begini.

Tak perlu diadakan apa-apa perbincangan lagi untuk membaik pulih prestasi orang macam ini. daripada membuang masa membaik pulih prestasi, lebih baik melantik orang lain yang lebih berkaliber dan lebih mampu memberi komitmen didalam tugas.

Pecat Fairus dan biarkan dia menumpukan tanggungjawabnya pada rakyat DUN Penanti yang sekian lama diabaikannya. itu sahaja aku rasa kelayakan Fairus. tanggungjawab TKM1 terlalu besar bagi seekor tenok yang jiwanya kecil. orang ini langsung tidak peduli dan tidak faham pada tanggungjawab. selayaknya Fairus pada pandangan aku ialah sebagai seorang tukang sembang saja dan tak lebih dari itu.

Cukup-cukuplah mengurut misai. misai melenting tapi hasil tak ada tak memberi makna walau 1 sen pun.

Pada KM LGE - PECAT TIMBALAN KETUA MENTERI 1 ANDA SEGERA...!!!

Related link -

Pengundian 17 Jan di KT

Reactions: 
Hari penamaan calon bagi pilihanraya kecil Kuala Terengganu jatuhnya pada 6 Januari dan pengundian pula 17 Januari, memberikan 11 hari berkempen, demikian diumumkan Suruhanjaya Pilihanraya (SPR).

Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata bilangan pengundi kali ini 80,229 orang, sedikit berbeza berbanding 80,325 orang dalam pilihanraya umum Mac lalu.

Jumlah ini termasuk 1,035 pengundi pos.

Dakwat tidak mudah padam di jari pengundi, seperti yang pernah dijanjikan akan diamalkan oleh SPR, tidak akan dilaksanakan dalam pilihanraya ini.

Ia diadakan susulan kematian penyandangnya Datuk Razali Ismail, yang juga timbalan menteri pelajaran, Jumaat lepas.

Wakil rakyat BN itu menewaskan Naib Presiden PAS Mohamad Sabu dengan majoriti tipis, 628 undi.

-malaysiakini

Presiden Reformis kena tindakan disiplin

Reactions: 
Presiden Gerakan Reformasi Rakyat Malaysia (Reformis) yang terkenal dengan "skuad berani bogelnya" dan lantang mencabar kerajaan Selangor semalam menerima surat tunjuk sebab daripada barisan exconya.

Sembilan daripada 12 exco persatuan itu hadir dalam mesyuarat tergempar di sebuah restoran di Kuala Lumpur pada Selasa, sehari selepas Ramlan Abu Bakar membuat aduan polis terhadap menteri besar berhubung karnival rakyat di Shah Alam bersempena kongres nasional PKR hujung minggu lalu.

anwar ibrahim pkr congress 021208 06Mereka sebulat suara memutuskan tindakan itu dengan alasan tindakan Ramlan "membuat serangan peribadi" kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Dua orang exo lagi tidak hadir dalam mesyaurat itu dipercayai penyokong presiden Reformis.

Ramlan juga, melalui kenyataan-kenyataannnya kepada media, didakwa telah membelakangkan sebahagian besar exco-exconya.

Setiausaha Reformis, Zairi Jantan memberitahu Malaysiakini, tindakan ketuanya itu bertentangan dengan Fasal 17 (2) perlembagaan pertubuhan itu menyebut, mana-mana ahli tidak boleh mencemarkan nama baik Reformis dan juga Fasal 9 (4) bahawa jawatankuasa tidak boleh diketepikan dalam membuat sesuatu keputusan.

Reformis - dipercayai mempunyai hubungan dengan penyokong Gerakan Reformasi Datuk Seri Anwar Ibrahim - didaftarkan pada Julai tahun lalu tetapi hingga kini Pendaftar Pertubuhan belum meluluskan NGO itu.

Awal minggu ini, Ramlan dilaporkan berkata, skuad berani bogelnya akan meneruskan bantahan, termasuk mengejar menteri besar Selangor, yang juga ketua perhubungan PKR, di majlis-majlis yang dihadirinya.

Menurutnya, ia akan dilakukan sekiranya tuntutan supaya kadar kenaikan sewa Projek Perumahan Rakyat (PPR) dikaji semula, tidak dipenuhi kerajaan negeri.

khalid ibrahim and selangor stateDalam aduan polisnya 1 Disember, Ramlan mendakwa PKR menerusi pihak berkuasa tempatan (PBT) menggunakan peruntukan kerajaan negeri untuk mengadakan keramaian dan jamuan makan pada perhimpunan di luar Stadium Malawati, tempat parti itu mengadakan mesyuarat agung tahunan.

Jelasnya, laporan, yang sama turut dibuat kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR).

Dihubungi semalam, timbalan presiden Reformis, Badrul Hisham Mohd Hanafiah berkata, isu kenaikan sewa PPR yang diperjuangkan oleh mereka memang telah disepakati oleh barisan exco pada November lalu.

Tetapi, tambahnya, "Ramlah telah bawa isu ini terlalu jauh. (Kandungan) kenyataan (media), sidang akhbar pun kita tidak pernah tahu."

Pemimpin nombor dua NGO itu juga berkata, exco-exco lain tidak bersetuju dengan pendekatan serangan peribadi yang dilakukan Ramlan, sebaliknya memilih pendekatan kritikan yang membina.

Ramlan diminta menjawab dalam tempoh 14 hari. Jika gagal berbuat demikian, tambah Badrul, beliau boleh digantung antara tiga hingga enam bulan.

Nasibnya akan diputuskan oleh sebuah panel penilai yang akan dianggotai individu yang tidak berkepentingan dalam kes itu dan bukan ahli Reformis seperti peguam, katanya lagi.

Malaysiakini sedang mendapatkan reaksi Ramlan berhubung tindakan disiplin yang mendadak dikenakan padanya.

-malaysiakini

High stakes in Terengganu by-election

Reactions: 
If there is one thing Barisan Nasional could do without at this time, it is having to put its popularity to the test even as it struggles with tension in its ranks.

But it has no choice. Today, the Election Commission will announce the date of a by-election in Terengganu, which was called after Umno MP Datuk Razali Ismail died last Friday. He was also the Deputy Education Minister.

The seat will be contested between Umno and its conservative rival Pas. The candidates are expected to be local politicians from this oil-rich state.

But the battle for the seat is far bigger than that. It is already painted as a war between the two leaders who have their eyes on the prime ministership — Deputy Premier Datuk Seri Najib Razak and opposition leader Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Najib, as Umno deputy president, traditionally leads the party's election machinery, while Anwar heads the Pakatan Rakyat opposition coalition.

This was an Umno seat won by a narrow majority of 628 votes in the March general election. Razali defeated Pas vice-president Mohamad Sabu and 89-year-old grandmother Maimun Yusuf.

The parliamentary by-election spells a tough fight ahead.

A win for the opposition will not topple the BN government.

But the result will mean a lot to Najib.

Previously, there was Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi to take the brickbats for BN's dismal performance in the March polls, and the by-election in Penang, which swept Anwar back into Parliament.

Abdullah subsequently caved in to pressure to hand over power to Najib, who is seen as more capable of fending off the resurgent opposition.
“Najib will have to carry this on his own,” said Ibrahim Suffian, director of pollster Merdeka Centre.

At the same time, attention will be on Anwar, too, because of tensions with Pas. The Islamic party is caught in a tug-of-war between its religious scholars, who favour a conservative track, and the modernists, who want to reach out to non-Malays.

The modernists want deeper ties with Anwar, while the old school prefers to work with Umno or go it alone.

The Terengganu Pas leaders are aligned to the religious scholars. Still, most analysts do not expect the rifts to spill much into the by-election.

The polls will be seen as a bellwether of the Malay heartland vote. The Kuala Terengganu constituency is 88.2 per cent Malay, with nearly 11 per cent Chinese. Indians form 0.6 per cent of the electorate, and other races such as the Orang Asli form the remaining 0.2 per cent.

“Umno has been building an image as the champion of the Malays, and now it will have to demonstrate that this resonates with the Malays,” said Ibrahim.

The roiling debate on Malay supremacy, Malay rights, and the country's education system will feed into the election.

But while the Malay vote is the most important, the small but significant Chinese vote could prove to be the kingmaker if the Malays are equally split between Umno and Pas.

This is what happened in elections in 2004 and this year.

Political analyst Ong Kian Ming, who has studied detailed polling data, said it was the Chinese votes that swung the result.

Kuala Terengganu was held by BN in 1986, went to the opposition in 1990, back to BN in 1995, then to the opposition in 1999, and back to BN in 2004 and this year.

“While Pas benefited from the national backlash among Chinese voters against the BN in 2008, it was not sufficient for it to regain the seat,” Ong said.

But he believed that the Chinese could be more willing to vote Pas this time to “send a message” to Umno, which had consistently alienated the non-Malay voters as it sought to win back lost Malay support.

The wealth of issues has brought pundits rushing to keep a close watch on this unexpected by-election for clues into the state of Malaysian politics.

The candidates have not been named, but speculation has it that the Umno candidate will be Deputy Home Minister Wan Farid Salleh, who heads the Kuala Terengganu Umno division.

Pas is said to be contemplating its Terengganu chief Mustafa Ali, who was a senior member of government when the party governed the state from 1999 to 2004. Other possible candidates are former Kuala Terengganu MP Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, and Mohamad Sabu who contested the seat in March.

-TMI

Tarikh pilihan raya kecil ditetap pagi ini - malaysiakini

Reactions: 
Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) bermesyuarat pagi ini bagi menetapkan tarikh pilihan raya kecil Parlimen Kuala Terengganu berikutan kematian penyandangnya, Datuk Razali Ismail, Jumaat lalu.

Mesyuarat akan bermula pukul 9.30 pagi dan pengumuman mengenai tarikh penamaan calon dan tarikh pilihan raya kecil dijangka dibuat kira-kira dua jam kemudian.

Pemangku Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar ketika dihubungi wartawan sebentar tadi berkata, mesyuarat khas pagi ini akan memfokus tiga perkara penting.

Pertama, pelantikan pegawai-pegawai yang akan mengendalikan pilihan raya termasuk pengurus pilihan raya.

Kedua, pengesahan daftar pemilih terkini dengan mengambil kira proses pembersihan dan kemasukan pemilih baru.

"Kemudiannya kita akan menetapkan tarikh bagi penamaan calon dan pengundian dengan mengambil kira beberapa perkara," katanya.

"Kami akan mengumumkan tarikh pilihan raya kecil menjelang pukul 11.30 pagi nanti," katanya.

Pilihan raya kecil akan diadakan dalam tempoh 60 hari dari tarikh kekosongan.

Pada pilihan raya umum Mac lepas, beliau mengekalkan kerusi yang dimenanginya pada 2004 selepas menewaskan calon PAS, Mohamad Sabu dengan majoriti 628 undi.

Ia merupakan pertandingan tiga penjuru yang turut membabitkan seorang calon bebas, Maimun Yusof, 89, yang hilang wang pertaruhan selepas hanya memperoleh 685 undi.

IGP: We'll take action against nude protest

Reactions: 
Inspector-General of Police Tan Sri Musa Hassan said they had reneged on their duty to build a better society and had, instead, sought to bring it down.

The no-nonsense policeman said politicians from both government and opposition ranks had become role models for criminals by blatantly defying the law.

In a scathing rebuke of politicians who had failed to live up to public expectations, he said they should have known better as guardians of the law, rather than engage in activities which could prove fodder for criminals.

Musa said criminals would use the actions of such errant politicians as an excuse to break the law.

"The criminals may ask why they should respect or follow the law when politicians were not doing so.

"Politicians should be helping to build a better society instead of destroying it. If politicians do not respect the law, then criminals would do the same," he said after launching the Selangor Police Exhibition at the Shah Alam Gallery here yesterday.

On the plan by Gerakan Reformasi Rakyat Malaysia (Reformis) to hold a nude protest against the Selangor government, he said police would not hesitate to act against them.

"Being naked in public is an act of indecency which is against the law and if this group of people decide to do so, then we will arrest them. Furthermore, this is not part of our culture," he said.

Reformis' president Ramlan Abu Bakar had said that movement has set up a skuad berani bogel (nude squad) to continue its intent of holding a demonstration in the nude after their application for a permit to do so was ignored.

He had said that members of the squad were determined to go naked in public at functions attended by Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim if the state government failed to reconsider its decision to review a rent increase in the Peoples' Housing Programme.

Ramlan had given Khalid, also Bandar Tun Razak member of parliament, until Dec 12 to resolve the matter or they would go ahead with their protest.

Meanwhile, Selangor police chief Datuk Khalid Abu Bakar advised Reformis members to rethink their decision on the protest.

"I advise them to think of alternative ways to show their dissatisfaction," he said at the same function.

Al-Quran sumber perundangan utama - Lim Guan Eng

Reactions: 
GEORGETOWN, 5 Dis (Hrkh) - Al-Quran penting sebagai sumber perundangan utama dan mampu melahirkan masyarakat madani yang berakhlak tinggi, berintergriti yang bersesuaian dengan prinsip 'Amar Ma'ruf, Nahi Mungkar' dan Cekap, Akauntabel dan Telus (CAT).

Demikian antara ucapan yang disampaikan oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dalam majlis penghargaan kepada 102 orang penghafal dan pengajar Al-Quran yang memberi khidmat di negeri itu baru-baru ini.

Kerajaan Pulau Pinang dalam majlis tersebut memberikan sumbangan Rm300.00 seorang dan sijil penghargaan kepada 102 orang penghafal dan pengajar Al-Quran yang memberi khidmat di negeri itu baru-baru ini.

Program yang diadakan di Dewan Seminar Komplek Penyayang itu menyaksikan Lim mengotakan janjinya supaya pengajian al-Quran dimajukan supaya masyarakat dapat diselamatkan apabila kandungan al-Quran dihayati bukan diketepikan sebagaimana sebelum ini.

Turut serta dalam program yang dirasmikan oleh Tuan Yang Terutama Yang DiPertua Negeri Pulau Pinang, Tun Dato' Seri Utama, Dr Haji Abdul Rahman Abbas itu ialah Timbalan Ketua Menteri 1, Mohamad Fairus Khairudin, Exco Hal Ehwal Pengguna Negeri, Abdul Malek Kasim dan Exco Pertanian dan Industri Asas Tani, Pembangunan Luar Bandar dan Tebatan Banjir Negeri, Law Choo Kiang, Timbalan Mufti Negeri, Haji Suleh Wan Kurdi Jalaludin dan Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang, Haji Sazali Hussein.

Kelihatan sama ialah pimpinan PAS yag diketuai oleh Pesuruhjaya PAS Negeri, Ustaz Saleh Man; Ketua Dewan Ulama' PAS Negeri, Ustaz Soid Mohd Amin; Bendahari PAS Negeri, Ustaz Khalid Man; Penolong Setiausaha PAS Negeri, Haji Jamil Abdul Rahman dan Yang Dipertua PAS Tanjung, Yaacob Omar.

Menurut beliau lagi, nilai keharmonian lebih terserlah seandainya setiap agama mematuhi ajaran yang diamalkan begitu juga Islam jika dilengkapi dengan pengetahuan yang tinggi tentunya melahirkan sebuah masyarakat yang sempurna jauh daripada ketidak tamadhunan.

"Saya tidak menafikan golongan penghafal al-Quran begitu penting bagi Umat Islam khususnya dalam memastikan al-Quran yang menjadi sumber perundangan utama tetap terpelihara, " ujarnya ketika berucap dalam majlis penyampaian sumbangan ikhlas kepada 102 para Huffaz.

Tegasnya, hanya mereka yang tabah sahaja dapat mencapai tahap tersebut kerana tanpa displin, kuat dan sabar seseorang itu mustahil boleh melakukan kerja berkenaan.

Lim percaya melalui al-Quran masyarakat Madani yang berakhlak tinggi, berintegriti bersesuai dengan pronsip 'Amar Ma'ruf, Nahi Mungkar' dan Cekap, Akauntabel dan Telus (CAT) akan menjadi kenyataan.

"Usaha Kerajaan Pakatan Rakyat berlainan dengan usaha yang dilakukan oleh Kerajaan Barisan Nasional (BN) iaitu mahu membentuk insan yang bermutu berguna pada semua keadaan, " katanya.

Justeru itu, kemunculan lebih ramai Hafiz secara langsung dapat membantu merealisasikan impian matlamat Kerajaan Negeri mengwujudkan modal insan kelas pertama yang boleh menyelamatkan masyarakat daripada terus hanyut dengan masalah yang melanda.

Bagi menjayakan impian sesetengah pihak Hufaz semestinya menonjolkan bakal yang ada untuk menerokai alam profesional selain keusahawanan dan politik yang baik dan jauh daripada sikap menipu.

Sementara itu, Timbalan Ketua Menteri I, Fairuz Khairudin pula bercadang menubuhkan Jawatankuasa Khas Tahfiz Pulau Pinang di mana jawatankuasa ini akan menjemput panel penguji antaranya Dato' Haji Abu Hasan Din Al-Hafiz.

Jawatankuasa ini bertindak mengiftiraf para Huffaz untuk menjadi imam di samping mengajar di serata pelusuk negeri ini selari dengan sasaran melahirkan 'satu keluarga Islam satu hafiz'.

"Kita letakkan sasaran ini kerana saya tahu tiada yang lebih baik melainkan mereka yang meghafalkan isi al-Quran dan melaksana dalam kehidupan. Apabila kita mahu melahirkan para hafiz bukan beliau seorang sahaja yang bertanggungjawab sebaliknya seluruh keluarganya perlu bersiap untuk penyediaan suasana terebut, " terang beliau.

Zaid Ibrahim jadi mangsa politik Umno

Reactions: 
DALAM era kepimpinan Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, kebiasaannya beliau dilihat cukup lemah dan lembik. Banyak perkara, rakan-rakannya dalam kabinet sendiri, kurang bersetuju dengan kelemahan dan kelembikannya itu.

Tetapi dalam kes Dato' Zaid Ibrahim yang dipecat dari Umno, 2 Disember 2008 yang lalu, Abdullah dilihat terlalu keras dan gopoh. Samalah dengan kegopohannya ketika beliau bertindak terhadap Dato' Ahmad Ismail.

Secara umumnya, ramai yang melihat Zaid memang mempelawa Umno memecatnya. Jika tidak, tentulah dia sendiri yang akan menulis surat meminta untuk keluar dari Umno, kerana dari segi prinsip berparti, Umno memang tidak dapat membenarkan anggotanya menjadi tetamu di mana-mana majlis rasmi parti pembangkang.

Dalam politik Umno, Zaid sebenarnya melalui laluan yang cukup sukar untuk menjadi Ketua Umno Bahagian Kota Bharu. Dia banyak kali kalah sebelum akhirnya menang.

Dalam Umno Kelantan, Zaid memang agak keras tindak-tanduknya walaupun, melihat kepada wajahnya, dia seorang yang mudah untuk diajak berkira.

Dalam Pilihan Raya Umum 2004, ketika semua Ketua Bahagian Umno sepakat mahu bertanding di peringkat Dun bagi melawan Pas, Zaid berkeras mahu bertanding di Parlimen. Kecoh seketika di Kota Bharu, kerana Umno mahu mencalonkan bekas KP DBKL, Dato' Nordin Razak sebagai calon MP Kota Bharu, tetapi Zaid tidak bersetuju.

Akhirnya, ketika Annuar Musa (Ketereh), Mustapa Mohamed (Jeli), Romzi Abdul Rahman (Kuala Krai), Kamaruddin Md Nor (Pasir Puteh), Dato' Norzaidi (Tumpat) dan beberapa orang lagi bersetuju bertanding di peringkat Dun, Zaid, tetap mahukan Parlimen.

Zaid pernah dilantik menjadi Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Kelantan. Zaid pernah bercadang mahu bertanding kerusi Naib Presiden Umno.

Zaid akhirnya dilantik menjadi Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, walaupun ketika dia tidak mempunyai apa-apa jawatan dalam Umno di peringkat bahagian mahupun Majlis Tertinggi (MT).

Namun, Zaid bukan 'budak-budak yang boleh dipujuk dengan gula-gula'. Dia merasakan dia tidak berjaya membawa apa-apa perubahan dalam Umno dan kerajaan ketika dia duduk di situ.

Akhirnya, selepas dia membuat kenyataan tidak bersetuju dengan ISA, Zaid menyatakan hasrat mahu berundur dari kabinet.

Ketika yang lain-lain, berebut-rebut melobi mahu menjadi Menteri, timbalan menteri, berbeza dengan Zaid. Dia tidak memerlukan semuanya itu, kecuali mahu melakukan perubahan.

Bila dia merasakan dia tidak boleh melakukannya, kerana halangan-halangan tertentu, dia memilih untuk berundur. Pendirian Zaid mengenai kehakiman di Malaysia, amat mengecilkan hati bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Namun pendirian Zaid, bukan untuk menjaga hati mana-mana individu. Zaid bercita-cita besar mahu membuat perubahan kepada sistem kehakiman dan sistem perlantikan hakim di negara ini.

Malahan, ramai yang percaya, rakan-rakan Zaid dalam kabinet juga tidak bersetuju dengan cita-cita dan keazaman Zaid itu. Tetapi, Zaid adalah Zaid. Dia berusaha melakukannya sehinggalah, dia pasti dia tidak akan termampu melakukannya.

Apakah iltizam yang Zaid ada ini turut ada di dada semua anggota kabinet yang mewajahi kerajaan Malaysia sekarang? Jawapannya tentulah tidak ada.

Di Malaysia, mereka bukan sahaja tidak bersetuju dengan suara-suara yang agak berlainan sedikit, malahan, mereka akan menginjak-injak citra baik yang ditinggalkan oleh seseorang.

Hari ini, citra Zaid Ibrahim mahu dihancurkan oleh mereka yang tidak bersetuju dengannya termasuk dalam isu ex-gratia dahulu. Sedaya upaya, mereka mahu melupakan kebaikan yang ada Zaid lakukan, tetapi mereka mahu memberi gambaran bahawa Zaid tidak tahu prinsip sebagai anggota parti yang menyebabkan dia akhirnya dipecat.

Zaid seorang yang vocal kalau bercakap. Dia pernah dikenakan tindakan disiplin bukan kerana kesalahan yang didakwa dilakukannya sebaliknya dia dikenakan tindakan kerana dia mengkritik Lembaga Disiplin Umno.

Barangkali, Zaidlah satu-satunya anggota Umno yang dikenakan tindakan kerana mengkritik Lembaga Disiplin.

Satu perkara lagi, ketika Zaid dikenakan hukuman pengantungan selama 18 bulan, jawatannya sebagai Ketua Umno Bahagian Kota Bharu 'dikorbankan'. Umno, ketika melakukan pengorbanan, tidak mengira ianya bulan 'korban' atau tidak.

Jawatan Zaid sebagai Ketua Umno Bahagian Kota Bharu tidak dikembalikan semula kepadanya, walaupun tempoh hukuman sudah selesai dijalani.

Kalau MT Umno faham makna perkataan 'pemangku'...tentulah jawatan Ketua Umno Bahagian Kota Bharu diserahkan kembali kepada Zaid. Dato' Mohd Fatmi Che Salleh yang ketika itu merupakan timbalan ketua bahagian, dilantik menjadi pemangku ketua bahagian, apabila Zaid kenakan hukuman.

Malangnya, Zaid yang dihukum selama 18 bulan, tetapi perlantikan Mohd Fatmi sebagai pemangku dilantik selama tiga tahun atau, sepenggal.

Kerana apa jadi begitu? Kenapa Zaid tidak dipecat sahaja ketika itu dan Mohd Fatmi terus diumumkan sebagai Ketua Umno Bahagian Kota Bharu, menggantikan Zaid.

Disebabkan Mohd Fatmi dilantik menjadi pemangku, maka adalah hak Zaid menuntut semula jawatan itu dari pemangkunya, sebaik sahaja dia dilepaskan dari hukuman!

Biasanya penggunaan perkataan 'pemangku' diberikan kepada mereka yang memangku tugas seseorang sementara orang itu keuzuran, pergi mengerjakan haji dan sebagainya.

Bila mereka sudah pulih dari keuzuran dan pulang dari mengerjakan haji, kembalikanlah jawatan mereka semula.

Namun, Umno tidak faham apa makna perkataan pemangku dan menyebabkan Zaid 'dianiya' hinggalah dia akhirnya tidak layak untuk bertanding jawatan ketua bahagian, kerana gagal mendapat cukup kuota bagi pertandingan tersebut.
Di depan Zaid sekarang, ada tiga parti yang bergabung dalam Pakatan Rakyat. Pilihlah mana-mana satu yang dia suka, kerana agenda perjuangannya masih ada.

Hanya dengan berparti sahaja, suaranya akan menjadi lebih berkesan dan lebih didengar.

Dari segi logik mudah, PAS adalah yang paling sesuai buat Zaid, kerana dia orang Kelantan. Di Kelantan, jika tidak minat dengan Umno, PAS adalah pilihan yang paling sesuai.

Begitulah sebaliknya. Jika tidak bersetuju dengan PAS, pilihlah Umno kerana sejak dahulu, memang orang Kelantan hanya kenal PAS dan Umno sahaja, walaupun ada Berjasa, Hamim, Semangat 46, Keadilan dan DAP.

Untuk menjadi Ahli Parlimen semula, Zaid akan lebih mudah melalui PAS. Lihat sahaja bagaimana pengorbanan Pas kepada Dato' Ibrahim Ali di Pasir Mas.

Ibrahim Ali yang sudah dua kali kalah ketika bertanding menggunakan tiket BN, menang semula apabila bertanding atas tiket Pas. Ibrahim juga pernah tewas ketika bertanding atas tiket Bebas, dalam PRU 11, 21 Mac 2004 dahulu.

Jika Zaid merasakan dia perlu masuk ke Parlimen semua, untuk bersuara dan meneruskan agenda perjuangannya, pilihlah PAS. Cuma, bila berada di dalam PAS, kenalah ikut cara Islam kerana PAS adalah sebuah parti Islam yang tulin!

-HarakahDaily.Net

Sikap NGO lebih berciri perkauman

Reactions: 
Pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang menolak cadangan diwujudkan satu sistem pendidikan khusus untuk rakyat di negara ini sebenarnya lebih bersifat perkauman.

Veteran UMNO, Tan Sri Hussein Ahmad berkata, mereka secara jelas sanggup mengabaikan perpaduan dan masa depan negara kerana lebih mementingkan kaum sendiri.

Menurutnya, sekolah dan pendidikan adalah jentera terbaik untuk menyatupadukan rakyat di negara ini tanpa mengira kaum serta agama.

Kelab Menyokong Media Perdana (KPMP) - malaysiakini

Reactions: 
Dalam Utusan Malaysia a Online hari ni melaporkan - Tidak wajar naikkan sewa rumah PPR : Tindakan kerajaan campuran Selangor menaikkan kadar sewa rumah di bawah Projek Perumahan Rakyat (PPR) daripada RM124 kepada RM250 tidak wajar dilakukan memandangkan keadaan ekonomi yang tidak menentu masa kini.

Nampaknya puaka-puaka media peliharaan UMNO/BN masih tak muak-muak memainkan isu-isu yang sudah selesai dalam usahanya untuk memburuk-burukkan pentadbiran baru kerajaan Pakataan Rakyat.

Pada dasarnya hal berkenaan sewa rumah PPR sudah selesai setelah Kerajaan Pakatan Rakyat Selangor melalui MB Khalid menjelaskan (dalam Sinar Harian Rabu 3hb.Disember,2008 mukasurat S21 tajuk berita - Kerajaan Negeri Umum Kadar Sewa PPR kekal RM124) bahawa Kerajaan Negeri Selangor telah menetapkan bahawa kadar sewa PPR kekal pada RM124 melibatkan keluarga berpendapatan kurang dari RM1500 sebulan.

MB Khalid juga telah menjelaskan bahawa Kerajaan Negeri melalui Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor telah memulakan kajian bagi mengenal pasti keluarga yang BENAR-BENAR LAYAK menikmati kemudahan itu.

Susah sangat ke nak paham makna BENAR-BENAR LAYAK?

Kerajaan Negeri juga telah menjelaskan bahawa nasib golongan yang BENAR-BENAR MEMERLUKAN BANTUAN akan terbela tanpa perlu dipolitikkan sesetengah pihak.

Macam juga dalam hal perumahan PPR. kita dimaklumkan bahawa ada terdapat sejumlah penduduk yang pendapatannya lebih dari RM3000 sebulan dan mampu memiliki kenderaan dan juga rumah sendiri masih tinggal di situ.

Disebabkan sikap mereka-mereka ini yang lebih mementingkan diri sendiri maka orang-orang yang sepatutnya layak dan berpendapatan lebih rendah tidak dapat menikmati kemudahan yang sepatutnya kerana hak mereka telah diambil oleh mereka-mereka diatas tadi.

Kerajaan negeri Selangor juga berharap supaya para penduduk memberikan kerjasama penuh didalam memastikan hak mereka-mereka yang lebih layak dapat dipenuhi dengan lancar.

Bagi para "pembela-pembela@reformis bogel" juga tak payah lah nak jadi "hero" dalam hal ini. cuba dapatkan gambaran sebenar apa yang berlaku dan dapatkan juga maklumat yang tepat mengenai kedudukan beberapa penduduk PPR yang cuba anda bela.

Jangan sampai korang jadi bodoh dan juga boneka bagi pihak yang tak reti bahasa. kalau benar nak jadi "hero" korang sepatutnya bersama dengan Kerajaan negeri Selangor dalam hal ni kerana apa yang sebenarnya dilakukan oleh Kerajaan negeri Selangor ialah memberikan hak dan kemudahan kepada golongan yang sepatutnya dan bukan membela orang-orang yang lebih berkemampuan tetapi tidak sedar dek untung ini..!

Reformis bogel "kunun"nya nak membela rakyat bawahan yang kurang berkemampuan padahal yang dibela ialah mereka-mereka yang telah mencabul hak orang yang sepatutnya miliki.

Yang mampu berkereta dan menikmati rebet tahunan dibela, manakala yang berjalan kaki tanpa mendapat rebet tahunan tetapi menanggung beban kenaikan harga barang terpinggir. betul punya reformis taik minyak..!

Elok bubarkan saja "Reformis" dan tubuhkan "Kelab Penyokong Media Perdana" (KPMP) sebab hangpa semua dengan media perdana memang sehaluan.

Khak Ptuih..!

Expect another round of massive floods

Reactions: 
The Department of Irrigation and Drainage (DID) has warned of the possibility of another round of massive floods here and in northern Johor and Malacca.

DID national hydrology and water resources division director Datuk Lim Chow Hock said that based on the Meteorological Department’s latest forecast, heavy rain is expected in the east coast states, including northern Johor and Malacca, starting Friday.

He said heavy rain is expected to continue on the weekend and by Sunday, some parts -- especially low-line areas -- could be flooded.

He warned the public to make early preparations and to listen to radio and television broadcasts for the latest updates.

They could also refer to the DID website.

RON92 petrol to be replaced by RON95

Reactions: 
The Domestic Trade and Consumer Affairs Ministry has decided to replace RON92 petrol with RON95 petrol by the middle of next year.

Minister Datuk Shahrir Abdul Samad said that the decision was made based on feedback from car manufacturers that most cars in Malaysia would be able to use RON95.

“That is what we found based on their feedback, but they have yet to confirm that in writing,” he told the press after presenting the F&N Out-Do Yourself Awards here on Thursday.

He said that the retail price for RON95 petrol would be the same as RON92, which is currently set at RM1.80.

However, he said the matter had not yet been brought up to the Cabinet, and he hoped to do so in the first quarter of next year.

Shahrir said that issue now was that many petrol stations on the Klang Valley did not have RON92, as oil companies found it more convenient to just provide only RON97 petrol.

“There is no difference in the profit for the oil companies, whether it’s RON97 or RON92.

“But for consumers, there is a difference as the RON92 price is cheaper than RON97 by 10sen. Not having RON92 in many petrol stations means consumers have fewer choices,” he said.

RON or Research Octane Number refers to how resistant the fuel is to detonation or “knocking” - higher numbers are more suitable for high-performance engines.