Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, December 08, 2008

Lembu Korban Terlepas, LARIII...!!! - malaysiakini

Reactions: 
Tahun ni aku nyambut Aidil Adha dekat Subang Jaya. jadual raya dekat sini sama macam kolumpo. bangun pagi, semayang sunat Aidil Adha, balik makan, agak tengahari sikit, lepak mesjid tengok ibadah korban.

Tahun ni ada sikit best, aku lepak masjid Subang Jaya berdepan dengan Pasaraya Subang Parade. awal pagi tak de pape masalah. hujan dari semalam turun tak serik-serik. buat korban dalam hujan renyai, aku nak snap gambar pun macam tak berape best.

Kamera murah yang bukan mesra air bukan pilihan terbaik untuk seorang photoghrapher tak bertauliah tapi merupakan pilihan yang paling baik bagi seorang peminat photo yang modalnya nipis macam kulit telur.

Sambung kisah korban. semua sekali ada 20 ekor lembu terpilih untuk berkorban tahun ni. lembu pertama sampai ke 14 tak de masalah. lembu ke 15 masalah besar.

Masa lembu ni dok atas lori nampak ok, tapi bila depa bawak turun je lembu ni, sebaik pijak simen je, lembu ni geleng-geleng kepala 2-3 kali, lepaih tu aku cuma dengar jeritan - LARIIIIII... LEMBU TERLEPAAASSS...!!! KEJAAAAAARRR...!!!

Aku sempat kelip mata sekali je, bila aku celik lagi sekali, aku nampak lembu tu lari hala dekat aku, disebabkan masa aku pi mesjid aku pakai sepender aku dekat dalam seluar, maka keputusan paling baik untuk aku masa tu ialah - lari.

Kalau masa aku pi mesjid aku pakai sepender dekat luar seluar aku, dah pasti pilihan aku ialah - lawan. sebab masa tu aku ialah seorang "superhero" (superhero kan pakai sepender dekat luar...)

Aku tak sempat snap gambar masa lembu tu lari sebab aku tengah sibuk melarikan diri. kah kah kah kah kah... kalau korang dekat tempat aku korang nak buat apa? nak sondol lembu tu ke?

Lembu tu lari keluar dari kawasan mesjid dan nak dijadikan cerita, lembu ni keluar ikut pagar belakang, lepas tu masuk balik perkarangan mesjid ikut pagar utama... jadi tak de la penat sangat petugas. kalau keluar terus hala ke jalan besar, aku ingat nak telipon PDRM suruh buat road block serta merta untuk mengelak dari lembu ni keluar dari kawasan Subang Jaya. PDRM kan rajin buat road block...

Gambar-gambar seterusnya ialah sessi-sessi memujuk rayu lembu tersebut supaya menyerah diri dan alhamdulillah lembu tersebut memberikan kerjasama yang baik. tak macam setengah ahli politik. dah salah tak ngaku, lepas tu keras kepala.

Lepas setengah jam sessi pujuk-memujuk, akhirnya lembu tersebut berjaya dibawa kekawasan sembelihan untuk dijadikan korban, masa nak dikorbankan alhamdulillah, cukup-cukup senang. nak perebah senang, nak tambat kaki senang, serba-serbi senang. agaknya saje dia nak rasa nikmat kebebasan buat kali terakhir kot.

Allahu Akbar Allahu Akbar Allahu Akbar. Laaailahaillallahuwallahuakbar. Allahu Akbar walillahilhamd...

So, is he going... or staying?

Reactions: 
Datuk Seri Abdul Hadi Awang says that Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi should only step down as Prime Minister once he has fulfilled his slew of promises to Malaysians.

Tengku Razaleigh Hamzah says that Abdullah can stay on as Prime Minister even if he is no longer the Umno president.

Tun Dr Mahathir Mohamad says that there is every possibility that Abdullah will go back on his word and remain in the top job after party elections in March.

What's happening? What is driving this sudden examination and speculation of Abdullah's options? Is Abdullah reconsidering his retirement plans?

The short answer to the last question appears to be NO. Sources told The Malaysian Insider that Abdullah has already made plans for his post-Prime Minister days. He will shift out of Seri Perdana and move into a kampung-style house in Sungai Penchala, on the outskirts of Kuala Lumpur. As for filling up his retirement days, he has told his friends that he would like to spend time strengthening ties between Malaysia and the Middle East.

His staff members are also looking ahead and counting the days. Some of them are scouting for employment while members of the security detail will return to the general pool. The consensus is that Abdullah is at peace with the decision to hand over power to Datuk Seri Najib Razak at the party annual assembly in March 2009.

"He seems much happier than he was in the last few months. The mess after the March elections really weighed him down, with calls for him to step down and the back-biting and political back-stabbing. Now he looks relaxed and healthier… I think he accepts that his time is up, '' said a senior Umno official, who spoke on condition of anonymity.

Will he change his mind? No, says his supporters and friends. They say that it is important for Abdullah to be remembered as a man of his word. Also, he does not have a clinical streak in him or the temperament to go against convention, all very necessary tools if he wants to hold onto to the premiership beyond March.

After he has ushered in the legislation for the Malaysian Anti-Corruption Commission Bill, the Judicial Appointments Commission and the special tribunal for enforcement agencies and widened the social security net to cover more than 100,000 households, he will step down. But this will not stop speculation by the cheerleaders from the sidelines or the doubters.

Pas president Abdul Hadi said that the Islamic party would like Abdullah to stay on as Prime Minister until his main tasks were fulfilled. He noted that the MCAC had not been tabled in Parliament while the other reforms which the Prime Minister promised Malaysians were only in infancy stage.

He also felt that Abdullah should overhaul the Election Commission which still was not credible in the eyes of many Malaysians. "He should only go after overcoming the weaknesses and shortcomings of this body which oversees elections, '' said the MP for Marang.

Not difficult to see why Hadi has suddenly become a fan of Abdullah's. He and other Opposition politicians know that there will be chaos in Umno and Barisan Nasional if Abdullah does not vacate his office in Putrajaya as planned. Pakatan Rakyat politicians sense that with the transition issue settled, Umno seems to have become a more settled political animal, a more dangerous foe. Nurturing the idea of Abdullah staying on as Prime Minister will certainly help knock the party off its stride and keep it unbalanced for some time to come.

Last week, Tengku Razaleigh said that there was nothing to stop Abdullah from staying on a PM, noting that he had received the mandate in March to stay on for five years more. "He commands the confidence of the majority of the MPs. And the Prime Minister is appointed by the King and not the Umno General Assembly,'' said the Kelantan prince and former Finance Minister.

As tempting as this idea is, it may not move Abdullah. The reason: he needs to be embraced and loved by his party. He never wants to be viewed as a usurper of the party's collective will. He did not contest the party elections and therefore will no longer have its mandate to rule. He may have the mandate from Malaysians but not the mandate from his party. That distinction is all important to him.

In a recent interview with The Sun, he was asked why he did not use the 90 per cent approval rating in 2004 to push through reforms. He said that having the support of Malaysians was one thing but precious to him was the endorsement of his party.

In the eyes of many party men including Abdullah, Najib, who was elected party president by the Umno divisions, has the mandate to lead the party and the country.

Guidelines for hillside development are not good enough

Reactions: 
In the wee hours of Saturday morning, the earth around the hill slopes of Bukit Antarabangsa, a suburban development in a thickly forested water catchment area in the city, groaned, shook and surged forward, buckling roads, overturning cars, snapping lamp posts, and flattening 14 houses in its wake.

Four people died, 14 others have been injured and over 2,000 people have been told to evacuate their homes.

Almost 15 years ago, 48 people, including the son of former Deputy Prime Minister Tun Musa Hitam, died after one of the three Highland Towers condominium blocks located within the same Bukit Antarabangsa area came crashing down as a result of yet another landslide. At the time, then Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad put a stop to further hillside development.

Was anyone listening?

One doubts it. Said Benjamin George, an 80-year-old doctor who survived the Highland Towers tragedy: “In three months, the tractors will start work again,” he told the press bitterly. “I have survived long enough to see all this nonsense repeated.”

Predictably, Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, whose private secretary's house was also crushed in Saturday's landslide, echoed much of what his predecessor said 15 years ago. Saying that enough is enough, Abdullah decreed that there would be no more hillside housing projects in the area.

“Malaysians never want to learn from past experience,” said Abdullah, waxing philosophical. “They only want good views and developers only want to profit, but no one takes safety and soil stability into consideration.”

Abdullah is seriously missing the point here. In the first place, Bukit Antarabangsa isn't an isolated case.

Last week, the earth moved in the swank suburb of Damansara Heights, burying 15 cars and forcing the staff of two buildings, including the headquarters of Malaysia's largest investment bank CIMB, to flee.

And yet, residents of nearby Medan Damansara protesting a massive development of a hill slope area in their backyards have largely had their protests ignored.

Indeed, the developer has sued at least four members of its association for defamation. Even so, the hill slope has been largely denuded, leaving a gaping red wound in the area. Incidentally, Medan Damansara is about a kilometre or so from the CIMB building.

Abdullah should ask who are the people who approved such developments. Which are the agencies who agreed to allow potentially dangerous places to be sliced and diced into houses with a view? Clearly, some procedures aren't being followed.

If they were, we might not be pondering the imponderable. How was a forest gazetted by the British as a water catchment area allowed to be developed in the first place?

All it takes is for the rules to be strictly enforced. There is, for example, a guideline issued by the Federal, Town and Country Planning Department which says that all development of slopes exceeding 25 degrees should be strictly prohibited.

But these strictures are largely ignored because they aren't laws but mere guidelines. The solution is obvious. Parliament should make it a law. If it had, the nightmares in Bukit Antarabangsa and Damansara could have been avoided.

And proper drainage systems in a city that is palpably overdeveloped are a must. Anything less is neglect of criminal proportions. One only ignores nature at one's peril.

Bkt Antarabangsa: Search on for missing Sri Lankan woman - malaysiakini

Reactions: 
Search and rescue resumed late last night at the Bukit Antarabangsa landslide site after police received reports that a Sri Lankan woman was missing, said Selangor Chief Police Officer DCP Datuk Khalid Abu Bakar.

He said that the woman was believed to have been with veterinarian Dr N. Yogeswary who was among the four who died on Saturday when the landslide hit the homes of sleeping residents early in the morning.

DCP Khalid said on Monday that rescue teams were, therefore, concentrating the search in the area where Dr Yogeswary was found.

Excavations and clearing of the landslide-hit area was halted Sunday due to strong earth movements.

More than 3,000 residents within a kilometre of the site were deemed to be in danger and were told Sunday to leave their homes but many are refusing to move even as continued overnight rain on Monday raised fresh fears of further landslides.

Warga Sri Lanka Dilaporkan Tidak Dapat Dikesan, Operasi SAR Di Bukit Antarabangsa Di Sambung Semula - malaysiakini

Reactions: 
Seorang warga Sri Lanka, yang merupakan pembantu rumah kepada doktor haiwan Dr N Yogeswari, dilaporkan tidak dapat dikesan sejak kejadian tanah runtuh di Taman Bukit Mewah dan Taman Bukit Utama, Bukit Antarabangsa Sabtu lepas, kata Ketua Polis Selangor Datuk Khalid Abu Bakar.

Berikutan laporan polis yang diterima daripada seorang kenalan Dr Yogeswari pada malam tadi, operasi mencari dan menyelamat mangsa kejadian tanah runtuh itu yang diberhentikan pada pukul 6.30 petang semalam dimulakan semula pada 9.30 malam tadi, katanya kepada pemberita di tempat kejadian di sini.

Beliau berkata operasi mengesan warga Sri Lanka itu ditumpukan di rumah banglo No 1, Jalan Bukit Mewah di mana mayat Dr Yogeswari dijumpai pada hari Sabtu lepas.

"Operasi kita tumpukan pada lokasi tersebut kerana percaya dia berada berdekatan dengan mangsa tersebut (Dr Yogeswari)," katanya.

Sementara itu, beliau berkata kira-kira 2,000 penduduk Bukit Antarabangsa masih terperangkap dan usaha-usaha sedang dijalankan termasuk membina laluan baru.

Walaupun hujan renyai-renyai yang turun sejak awal pagi ini, penduduk Islam di sekitar tempat kejadian telah beramai-ramai turun untuk menunaikan solat Aidiladha di Surau Madrasah Ad-Dinniah yang terletak 500 meter dari tempat kejadian itu.

Kejadian tanah runtuh pada pukul 4 pagi Sabtu lepas telah menimbus 14 banglo di kawasan itu dan meragut empat nyawa setakat ini yang terdiri daripada Dr Yogeswari, 40, akauntan Eng Yee Peng, 30, Shaiful Khas Datuk Shahrudin,20 dan warga Indonesia Surinah, 30an.

Bahasa Melayu dalam mahkamah

Reactions: 
Ada banyak isu berhubung dengan hak-hak pribumi yang terkandung di dalam Perlembagaan dan perundangan negara. Tetapi dalam tulisan hanya satu isu penting sahaja dihuraikan dengan harapan mereka yang berkenaan akan mengambil perhatian.

Bahasa Melayu adalah bahasa rasmi bagi negeri-negeri di bawah kedaulatan Raja-Raja Melayu dan apabila kerajaan British menjadi protector kepada negeri-negeri itu bahasa Melayu terus menjadi bahasa rasmi di samping bahasa Inggeris. Perlembagaan negara setelah merdeka menentukan kedaulatan bahasa kebangsaan sebagaimana termaktub dalam Artikel 152 yang mana telah di entrenched.

Berhubung dengan pelaksanaan peruntukan Perlembagaan Artikel 152 berkaitan dengan bahasa kebangsaan, saya cuma akan sentuh satu sudut atau perkara yang saya fikir perlu diambil perhatian oleh kerajaan dan semua yang berkenaan, iaitu penggunaan bahasa kebangsaan di mahkamah dan dalam bidang perundangan.

Salah satu perkara yang penting yang perlu diselesaikan ialah isu penggunaan bahasa kebangsaan (Bahasa Melayu) dalam sistem kehakiman dan mahkamah di negara ini. Penggunaan bahasa kebangsaan di mahkamah telah ditegur oleh pelbagai pihak sebagai tidak memuaskan dan bekas Ketua Hakim Negara, Tun Ahmad Fairuz Sheikh Abdul Halim pernah menyatakan bahawa penggunaan bahasa di mahkamah tidak sempurna kerana bercampur antara bahasa kebangsaan dan bahasa Inggeris umpama sekerat ular, sekerat belut

Malaysia sama dengan negara-negara lain dalam dunia, perlu menghadapi cabaran persaingan akibat kesan globalisasi. Satu daripada cara menghadapi cabaran ini ialah dengan bertindak meningkatkan modal insan yang mana insan di Malaysia akan mampu menguasai bahasa Inggeris. Kerajaan perlu sedar perkara ini dan mengambil tindakan supaya penduduk negara tidak kira di mana mereka berada adalah fasih dalam bahasa Inggeris selain daripada bahasa kebangsaan. Tetapi unsur ini tidak ada kaitan dengan penggunaan bahasa kebangsaan di mahkamah. Samalah di negara lain umpamanya, Perancis, Jerman, Thailand, China dan sebagainya, bahasa yang diguna di mahkamah mereka adalah bahasa kebangsaan masing-masing, sungguhpun mereka juga menganggap bahasa Inggeris sebagai bahasa penting dari sudut urusan antarabangsa dan perdagangan.

Memang tidak boleh dinafikan bahawa bahasa Inggeris adalah penting kerana ia adalah bahasa antarabangsa yang terkemuka dan juga bahasa yang digunakan dalam bidang perdagangan antarabangsa. Dari segi bidang undang-undang Malaysia masih perlukan bahasa Inggeris kerana negara kita masih memakai sistem undang- undang Common Law, Equity dan kes-kes yang berkenaan itu adalah dalam bahasa Inggeris. Ada lagi banyak undang-undang Negara khususnya undang-undang yang dipakai sebelum merdeka dan undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen selepas merdeka sehingga 1 September 1967, adalah dalam bahasa Inggeris dan undang-undang itu masih berkuatkuasa, melainkan beberapa undang-undang yang telah diterjemah ke bahasa Melayu. Ini bererti bahawa bahasa Inggeris masih diperlukan di mahkamah apabila kes-kes dan undang-undang dalam bahasa Inggeris yang tersebut timbul dalam perbicaraan.

Justeru, peguam-peguam dan hakim-hakim adalah perlu fasih dalam kedua-dua bahasa iaitu Melayu dan Inggeris. Pada amnya, bahasa rasmi di mahkamah ialah bahasa kebangsaan iaitu bahasa Melayu, tetapi jika timbul keadaan seperti yang tersebut di atas maka bahasa Inggeris boleh digunakan. Malaysia sudah merdeka dan berdaulat selama lebih 50 tahun. Merdeka dan berdaulat bererti mempunyai dan mendaulatkan bahasa sendiri dalam bidang dan urusan termasuklah bidang perundangan dan kehakiman. Sebenarnya agenda ini sudah pun termaktub dalam perlembagaan negara dalam bentuk Artikel 152 Fasal (1) yang menetapkan bahawa bahasa Kebangsaan ialah bahasa Melayu. Bagaimanapun proses menerapkan penggunaanya dalam bidang perundangan dan kehakiman ditangguhkan selama 10 tahun, itu pun bergantung pada pertimbangan dan keputusan Parlimen sebagaimana yang diperuntukan dalam Fasal (4) dan Fasal (5) Artikel tersebut yang berbunyi seperti berikut:

(4) Walau apa pun peruntukan Fasal (1), selama tempoh sepuluh tahun selepas hari Merdeka, dan selepas daripada itu sehingga selainnya diperuntukan oleh Parlimen, segala pembicaraan dalam Mahkamah Persekutuan atau Mahkamah Tinggi hendaklah dijalankan dalam bahasa Inggeris:

Dengan syarat bahawa, jika mahkamah dan peguam bagi kedua-dua pihak bersetuju, keterangan yang diambil dalam bahasa yang digunakan oleh saksi tidak payah diterjemah atau direkodkan dalam bahasa Inggeris."

(5) Walau apa pun peruntukan Fasal (1), sehingga selainnya diperuntukan oleh Parlimen, segala pembicaraan dalam mahkamah rendah, selain daripada mengambil keterangan, hendaklah dijalankan dalam Bahasa Inggeris."

Pada dasarnya penangguhan 10 tahun yang diperuntukan dalam Artikel 152 itu dapat diterima sebagai patut atau wajar, memandangkan keadaan yang wujud ketika negara baru sahaja mencapai kemerdekaan. Semua hakim dan peguam yang bertugas atau beramal ketika itu terdiri daripada lepasan institut pengajian tinggi luar negeri khususnya di England yang terlatih dalam undang-undang Inggeris dan oleh itu tidak atau kurang mahir menggunakan bahasa Melayu.

Keduanya, hampir keseluruhan bahan-bahan bacaan dan rujukan termasuk teks perundangan diterbitkan dalam bahasa Inggeris. Korpus bahasa dan istilah undang-undang dalam bahasa Melayu masih kurang dan tidak lengkap. Maka tempoh 10 tahun dianggap sebagai wajar bagi negara untuk membuat segala persiapan.

Memang benar, Parlimen tidak leka dan cuai dalam menjalankan tanggungjawabnya sebagai penggerak utama bagi merealisasikan matlamat yang termaktub dalam Artikel 152 Perlembagaan negara. Ini ternyata dalam tindakannya meluluskan Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967. Selain menetapkan bahasa kebangsaan sebagai bahasa yang mesti digunakan bagi "urusan dan maksud rasmi" dan menghendaki supaya teks rang undang-undang dan akta Parlimen dan enakmen Dewan-Dewan Undangan Negeri disediakan dalam dalam Bahasa Kebangsaan (yang merupakan teks sahih) di samping bahasa Inggeris, Seksyen 8 akta tersebut memperuntukan supaya prosiding di mahkamah dijalankan dalam bahasa kebangsaan atau bahasa Inggeris atau kedua-duanya sekali. Namun, mahkamah diberikan kuasa budibicara untuk memerintahkan supaya hanya bahasa kebangsaan atau bahasa Inggeris digunakan bagi keseluruhan prosiding.

Malangnya dari segi pelaksanaan sebenar, pilihan yang telah dibekalkan oleh Seksyen 8 akta tersebut telah membawa kesan negatif kepada matlamat penerapan bahasa kebangsaan di mahkamah. Ini disebabkan para hakim yang bertugas rata-rata memilih penggunaan bahasa Inggeris, seringkali atas permintaan pihak peguam yang beraksi. Kelonggaran yang membolehkan penggunaan bahasa Inggeris itu yang sebenarnya bertujuan untuk memberi ruang kepada bilangan kecil kes-kes yang terpaksa dijalankan dalam bahasa Inggeris oleh sebab-sebab tertentu. Dengan kata lain, bahasa Inggeris dimaksudkan sebagai 'pengecualian' (exception), bukan sebaliknya. Nasib baiklah kelemahan Seksyen 8 yang dimaksudkan akhirnya disedari. Maka ia telah digugurkan dan digantikan dengan Seksyen 8 yang baru melalui Akta Bahasa Kebangsaan (Pindaan) 1990 yang berbunyi seperti berikut :

"8. Segala prosiding (melainkan keterangan yang diberi oleh saksi) dalam Mahkamah Agung, Mahkamah Tinggi atau mana-mana Mahkamah Rendah hendaklah dijalankan dalam bahasa kebangsaan:

Dengan syarat bahawa mahkamah boleh sama ada atas kehendaknya sendiri atau atas permintaan mana-mana pihak dalam mana-mana prosiding dan selepas menimbangkan kepentingan keadilan dalam prosiding itu, memerintahkan supaya prosiding itu, memerintahkan supaya prosiding itu (melainkan keterangan yang diberi oleh saksi) dijalankan sebahagiannya dalam bahasa Kebangsaan dan sebahagiannya dalam bahasa Inggeris".

Negatif


Tidak dapat dinafikan bahwa peruntukan Seksyen 8 yang baru disebutkan di atas merupakan suatu kemajuan dari tahap penerapan bahasa Kebangsaan dalam sistem kehakiman dan mahkamah di negara kita. Berikutan kuatkuasa peruntukan tersebut kaedah-kaedah Mahkamah Tinggi 1980 turut dipinda (lihat P.U.(A) 79/90) yang menghendaki supaya dokumen-dokumen yang digunakan di Mahkamah Tinggi disediakan dalam bahasa kebangsaan. Kesan langkah-langkah ini sangat menggalakkan. Sekarang ini rata-rata peguam di kalangan generasi muda didapati lebih selesa menggunakan bahasa kebangsaan. Kesan negatif urusan ini ialah ia melibatkan kos yang tinggi dan masa yang lebih lama kerana dokumen mahkamah disediakan dalam dua bahasa.

Bagaimanapun jika dibuat tinjauan, didapati masih banyak kelemahan. Prosiding dalam Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan masih banyak menggunakan bahasa Inggeris terutama apabila pihak yang terlibat diwakili oleh peguam-peguam yang senior dan berumur. Ini mungkin kerana kaedah-kaedah yang dipakai bagi kedua-dua mahkamah itu belum dipinda dan memasukkan peruntukan seperti yang diperbuat kepada kaedah-kaedah Mahkamah Tinggi. Agensi-agensi kerajaan dan institusi-institusi awam yang bertanggungjawab mengawal atau mengawalselia bidang-bidang tertentu masih mengenepikan bahasa Kebangsaan, akibatnya hampir keseluruhan perjanjian pinjaman perumahan yang melibatkan bank dan institusi kewangan swasta menggunakan bahasa Inggeris. Begitu juga perjanjian jual beli rumah kediaman. Banyak lagi contoh-contoh yang boleh diberikan.

Memandangkan perkara-perkara yang disebutkan di atas tadi adalah dicadangkan supaya pihak kerajaan mengambil langkah-langkah yang lebih tegas dan berani bagi memastikan bahasa Kebangsaan benar-benar berfungsi sepenuhnya bukan sahaja sebagai bahasa dalam bidang perundangan dan kehakiman tetapi juga dalam urusan dan aktiviti penting di negara ini. Di antara langkah-langkah wajar yang boleh dipertimbangkan ialah:

(a)The National Language Act 1963/1967

Akta ini perlu di pinda dengan cara mengubahsuai iaitu proviso kepada seksyen 8 di gugurkan dan digantikan dengan proviso baru untuk membolehkan bahasa Inggeris cuma digunakan di mahkamah apabila berbangkit persoalan atau penafsiran undang-undang yang berkuatkuasa sebelum 1-9-1967, dan juga kes-kes berkaitan dengan Common Law dan equity yang dilaporkan dalam bahasa Inggeris. Ini adalah kerana undang-undang yang sahih diluluskan sebelum 1-9-1967 adalah dalam bahasa Inggeris.

(b) Mengikut Seksyen 7 Akta bahasa kebangsaan yang tersebut undang-undang yang berkuatkuasa sebelum 1-9-1967 boleh diterjemah ke bahasa kebangsaan dan undang-undang itu setelah disahkan oleh Yang di-Pertuan Agong akan dianggap sahih. Kerajaan telah pun menterjemahkan beberapa undang-undang penting ke bahasa Melayu dan menetapkan fungsi yang sahih. Apa yang perlu dibuat sekarang oleh kerajaan ialah mempertingkatkan usaha menterjemah undang-undang yang tersebut ke bahasa Melayu dan sahkan sebagai sahih oleh Yang di-Pertuan Agong. Satu masa kelak semua undang-undang itu akan diterjemahkan dan bahasa Inggeris tidak berbangkit lagi di mahkamah.

(c) Kursus-kursus secara berterusan perlu diadakan untuk melatih hakim-hakim dan peguam-peguam yang kurang mahir dalam bahasa kebangsaan supaya mereka mempelajari bahasa kebangsaan secara teratur . Sebaliknya hakim dan peguam yang kurang fasih dalam bahasa Inggeris perlu diberi latihan mempelajari bahasa Inggeris.

(d) Mewujudkan suatu mekanisme yang sesuai untuk menggubal dan memperlengkapkan korpus bahasa istilah undang-undang serta menerbitkan buku-buku teks dan rujukan yang bermutu dalam Bahasa Kebangsaan. Mekanisme ini hendaklah dibiayai oleh peruntukan belanjawan negara dan diuruskan oleh lembaga yang berkemahiran dan proaktif dan dianggotai oleh pakar-pakar bahasa dan undang-undang termasuk wakil Majlis Peguam, Dewan Bahasa dan Pustaka dan universiti tempatan. Dengan penekanan terhadap bahasa Kebangsaan, sudah tentu akan memberi perangsang kepada mereka yang mampu dan berbakat untuk menulis buku-buku undang-undang dan sebagainya dalam bahasa Kebangsaan. Dengan sendirinya kita dapat memperkayakan bahan bacaan dalam bidang undang-undang dalam bahasa Kebangsaan;

(e) Pengecualian atau keistimewaan cukai diberikan kepada buku-buku dan penerbitan bidang undang-undang yang diterbitkan oleh penerbit swasta.

Pihak Kerajaan perlu bertindak memberi perhatian terhadap isu ini dengan secepat mungkin hendaknya.

Salam Aidil Adha Dari Kami

Reactions: 


BN yakin kekal di K. Terengganu

Reactions: 
Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, ketidaksefahaman yang berlaku antara parti-parti dalam pakatan pembangkang akan memberi peluang kepada Barisan Nasional (BN) untuk mengekalkan kerusi Parlimen Kuala Terengganu pada pilihan raya kecil 17 Januari depan.

Beliau yang juga Timbalan Perdana Menteri berkata, pakatan pembangkang kini semakin rapuh dan sering gagal mencapai persefahaman dalam beberapa isu.

"Sebenarnya, pakatan pembangkang telah retak dan hubungan mereka semakin renggang. Ketidaksefahaman berlaku dalam pakatan ini,'' katanya.

Najib berkata demikian kepada pemberita selepas menyerahkan 179 ekor lembu korban dan cermin mata kepada penduduk daerah Pekan di Dewan Konvensyen Sultan Ahmad Shah di sini hari ini.

JANGAN BELI PUTIK KAPAS DI TEPI JALAN

Reactions: 
Tolong jangan tunjukkan simpati anda dengan orang yang menjual Putik Kapas (cotton buds) di tepi jalan atau di lampu isyarat.

Ini kerana Putik Kapas itu terbuat dari kapas yang telah digunakan dihospital.

Mereka membersihkan semua yang kotoran, darah, dan lainnya dengan mencucinya kemudian di bleach dengan bahan pemutih kemudian dibuatlah Putik Kapas.

Jadi, jika anda tidak ingin menjadi orang pertama yang menderita Herpes Zoster Octicus (infeksi virus telinga bahagian dalam, tengah, dan luar) maka JANGAN BELI COTTON BUDS DI TEPI JALAN.

Pemandu Bas: Stereng Berat - malaysiakini

Reactions: 
"Saya tidak ingat apa- apa, cuma saya terasa stereng bas itu berat sangat," kata pemandu bas ekspres Super Nice Grassland yang terlibat dalam nahas mengorbankan 10 penumpang di Kilometer 146.5 di antara Pagoh dan Tangkak dekat sini, awal pagi ini.

Menurut S. Segaran, 38, kemalangan kira-kira pukul 2 pagi itu berlaku begitu pantas sehinggakan dia tidak dapat mengingati secara terperinci kejadian tersebut.

Dia yang cedera di kepala akibat kemalangan itu ditemui semasa mendapatkan rawatan di Hospital Pakar Sultanah Fatimah Muar (HPSFM).

Usaha mendapatkan keterangan lebih terperinci mengenai kemalangan itu daripada Segaran bagaimanapun terbantut apabila dihalang ibunya yang tidak mahu media mengganggu anaknya yang sedang menerima rawatan.

Aduan Oktober lalu tidak diendah - malaysiakini

Reactions: 
Seorang mangsa yang terselamat dalam kejadian tanah runtuh di Taman Bukit Mewah, Bukit Antarabangsa di sini mendakwa beliau telah membuat aduan berhubung kejadian pokok tumbang dan pergerakan tanah di kediamannya pada pertengahan Oktober lepas tetapi seakan-akan tidak dipedulikan.

Hassan Saad
, 49, seorang ahli perniagaan, berkata pada 21 dan 22 Okt lepas beliau telah mengajukan aduannya kepada beberapa pihak bertanggungjawab apabila dua insiden pokok tumbang berlaku di belakang rumahnya tetapi pihak terbabit meminta beliau supaya tidak risau dengan kejadian itu.

"Pihak berkaitan menghantar wakil dan pihak berkuasa tempatan turut turun untuk meninjau permasalahan yang saya hadapi dan kemudiannya menghantar pakar tanah untuk mengkaji keadaan tanah bagaimanapun pakar tanah tersebut mendakwa tiada masalah.

"Dari pengamatan saya melalui dua insiden itu, saya yakin ada pergerakan tanah kerana satu persatu pokok tumbang dan hala pokok jatuh secara berselang-seli yang akan membawa kepada kejadian tanah runtuh tetapi saya kesal kerana aduan (SMS dan panggilan) saya tidak diberi perhatian yang sewajarnya," katanya kepada Bernama ketika ditemui di tempat kejadian di sini hari ini.

Beliau berkata jika pihak berkaitan memandang serius dan mengambil langkah yang sepatutnya, sekurang-kurangnya apabila berlaku tragedi seperti ini, semua pihak sudah bersedia menghadapi segala kemungkinan dan kehilangan nyawa seperti ini dapat dielakkan.

"Runtuh tetap akan runtuh tetapi sekurang-kurangnya nyawa yang tidak berdosa tidak akan menjadi korban. Saya bukan pakar tanah tetapi saya merupakan pemilik banglo justeru saya ada hak bagi menyuarakan masalah," katanya.

Hassan berkata dalam kejadian mendebarkan kira-kira pukul 4 pagi itu, beliau dan sembilan anggota keluarganya dapat menyelamatkan diri, sehelai sepinggang tanpa sempat mencapai barangan lain.

Beliau berkata ketika dentuman pertama, rumahnya tidak bergoyang dan keadaan di luar nampak tenang setelah dijenguk dari tingkap tetapi apabila dentuman kedua berlaku, beliau mengesyaki sesuatu yang tidak kena sebelum bertindak mengejutkan kesemua anggota keluarga.

"Saya bersama isteri, lima orang anak, dua orang anak buah dan ibu mentua terus berkumpul di luar rumah dan bila di luar, kami nampak banyak rumah telah musnah lalu bertindak melarikan diri dengan berkaki ayam bersama isteri, lima orang anak, dua anak buah dan ibu mentua," katanya.

Beliau yang kini menumpang di rumah saudara maranya berkata banglonya merupakan rumah terakhir masih berdiri tetapi beliau percaya ia tidak lagi selamat kerana kini menunggu masa sahaja akan runtuh.

Sementara itu, salah seorang penduduk yang diminta berpindah keluar, Razali Hussain yang juga merupakan seorang penyanyi dan pelakon berkata beliau yang menetap di tingkat lapan Kondominim Impian Selatan hanya mengetahui tentang kejadian buruk itu setelah mendengarnya melalui siaran berita semalam.

Beliau yang baru sahaja menetap dua bulan secara bersendirian di unit kondo itu berkata ketika kejadian beliau berada di pejabat dan akan menetap di pejabat di Ukay Perdana, buat sementara.

"Saya mungkin akan mencari rumah lain selepas ini dan hari ini saya cuma mengambil apa yang penting seperti pakaian harian," katanya.

Stephanie Fernandez, berumur 40-an pula berkata pada mulanya beliau enggan berpindah keluar namun kerana ketiadaan bekalan air dan elektrik, memaksa beliau sekeluarga berbuat demikian.

"Saya rasa seperti terputus hubungan dengan dunia luar jika saya tidak berpindah memandangkan semua jiran berbuat demikian," katanya yang ditemani dua orang anaknya dan seorang pembantu rumah.

10 Set Janakuasa Disediakan Sebelum Tengah Hari Isnin, Kata Shabery

Reactions: 
Tenaga Nasional Berhad (TNB) akan menyediakan 10 buah set janakuasa sebelum tengah hari Isnin di kawasan yang terputus bekalan elektrik akibat kejadian tanah runtuh di Bukit Antarabangsa di sini.

Menteri Penerangan Datuk Ahmad Shabery Cheek berkata set janakuasa itu akan dibawa ke kawasan itu sebaik sahaja kerja-kerja menyiapkan jalan alternatif di kawasan itu siap.

Beliau, yang juga Timbalan Pengerusi Bantuan Bencana Pusat, berharap dengan kemudahan set janakuasa TNB, penduduk di kawasan taman perumahan di sekitar kawasan itu mendapat bekalan elektrik.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melawat lokasi kejadian tanah runtuh di sini Ahad malam.

Beliau turut meminta penghuni yang enggan berpindah dari kawasan itu supaya mematuhi arahan polis demi keselamatan mereka.

Pasukan Skali Cari Lebih Ramai Sukarelawan

Reactions: 
Sebuah pasukan yang diketuai oleh Tengku Farith Rithaudeen, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Skali, sedang mencari lebih ramai sukarelawan untuk membantu dalam kerja-kerja bantuan kemanusiaan di Bukit Antarabangsa di sini.

Seorang jurucakap syarikat itu berkata pasukan Skali kini mempunyai lebih 30 sukarelawan, kebanyakannya pekerja firma yang terbabit dalam e-perniagaan itu, menjalankan operasi dari kedai makanan segera Burger King bersebelahan stesen Petronas di kawasan itu.

Katanya pasukan itu menyediakan makanan dan minuman kepada mangsa tragedi tanah runtuh di kawasan itu serta menyediakan maklumat.

"Melalui pangkalan data kami, kami memaklumkan pemilik rumah yang terjejas mengenai butiran terbaru seperti bila mereka boleh kembali ke rumah, status bekalan elektrik.

"Kami sentiasa berhubung dengan pihak berkuasa supaya maklumat yang kami sediakan adalah sah," katanya.

Tengku Farith, yang rumahnya turut rosak dalam kejadian itu, bagaimanapun sudah berpindah ke rumah lagi sebulan lepas.

Mereka yang berminat untuk menyertai pasukan itu diminta hadir di kedai Burger King di Lebuhraya Lingkaran Tengah 2 (MRR2) pada pukul 10 pagi esok atau menghubungi Nazri Ahmad di talian 013-3693508.

Millions of Muslims gather for hajj pilgrimage

Reactions: 
Nearly 3 million pilgrims chanting prayers converged yesterday in a valley just outside the holy city of Mecca at the beginning of the 5-day hajj pilgrimage, a lifelong dream for many Muslims.

The pilgrims from about 100 countries left Mecca after completing the first ritual of the hajj by circling the sacred Kaaba stone structure seven times inside the Grand Mosque, which Muslims all over the world face during their five daily prayers.

Dressed in white robes, pilgrims piled into and on top of buses on their way to a ritual of prayer and reflection in Mina, 3 miles east of Mecca.

The journey caused massive traffic jams on roads to Mina, where pilgrims will spend the night in white, fireproof tents. Some pilgrims chose to walk the route.

The hajj, packed with symbolism and ritual, is one of the five pillars of Islam. Every able-bodied Muslim who can financially afford to must perform it at least once in his or her lifetime.

For Ahmed Malek, a pilgrim from the Maldives, the hajj teaches that all people are equal before God.

“Here, all the people are wearing identical white dress, no matter who they are,” said Malek. “I get the lesson that all human beings will be judged on the basis of their deeds, not colour, race or social position.”

Mohammad Hossein Salem, an Iranian pilgrim performing the hajj for the first time with his wife, said he waited 10 years to make the journey.

“Now, my dream has come true,” said Salem. “Here is the best place to be on earth.”

Saudi Arabia has deployed some 100,000 security personnel to keep order during the hajj. Thousands of them patrolled the route to Mina on foot and in vehicles.

The high point of the pilgrimage comes today with prayers at Mount Arafat, a gentle hill about 12 miles east of Mecca where Islam’s Prophet Mohammed is said to have given his last sermon 14 centuries ago. Muslims believe that the last passage of their holy book, the Quran, was revealed to Mohammed during this sermon.

At Arafat, pilgrims offer prayers from noon to shortly after nightfall in a ritual that’s interpreted as a foretaste of the Day of Judgment, when Islam says every person will stand before God and answer for his deeds.

Following the prayers, the pilgrims travel to nearby Muzdalifah to pray and collect rocks to throw at a pillar symbolising the devil in Mina tomorrow. After the symbolic stoning, the pilgrims slaughter a camel, sheep or cow to mark the beginning of the Eid al-Adha, or the “Feast of the Sacrifice”.

The feast commemorates God’s gift of a ram to substitute for Abraham’s impending sacrifice of his son and is considered the most important holiday in the Islamic calendar.

The pilgrims remain in Mina for two more days to perform a second and third symbolic stoning of the devil and then perform a farewell circling of the Kaaba before leaving Mecca.