Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Sunday, December 14, 2008

Shahrir, Petrol & Kerajaan Pembangkang - malaysiakini

Reactions: 
Harga runcit petrol dan diesel di negara ini dijangka turun lagi dalam masa terdekat selaras dengan penurunan harga minyak mentah di pasaran global, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Shahrir Abdul Samad.

Beliau berkata pada masa ini terdapat ruang untuk menurunkan harga itu dan kerajaan selalunya mengadakan semakan terhadap harga bahan api itu pada awal atau pertengahan bulan sebelum membuat sebarang pengumuman.

"Insya-Allah ada ruang untuk turunkan lagi harga itu dalam masa terdekat. Maknanya sekarang dah dekat nak sampai (masa) kepada penurunan harga itu," katanya ketika melancarkan kempen Penurunan Harga oleh Pasaraya Sunshine di Bayan Baru, di sini.

Pada 3 Dis lepas, Perdana Menteri mengumumkan penurunan harga petrol dan diesel sebanyak 10 sen seliter, dengan petrol RON97 kini dijual pada harga RM1.90 seliter daripada RM2 seliter dan RON92 kepada RM1.80 seliter daripada RM1.90 seliter manakala diesel dijual pada harga RM1.80 seliter daripada RM1.90 seliter.

Ketika diminta mengulas mengenai kemungkinan penurunan harga minyak itu pada sidang akhbar kemudiannya, Shahrir mengesahkan penurunan harga itu boleh berlaku.

Beliau berkata apabila harga runcit petrol dan diesel sudah semakin murah, maka elemen subsidi sudah tidak ada lagi dan rakyat tidak boleh terus mengharapkan agar kerajaan memberi subsidi selama-lamanya.

"Subsidi hanya diberi apabila harga berada pada paras yang tinggi bagi membolehkan pengguna mempunyai sedikit duit poket untuk berbelanja dan merancakkan kitaran ekonomi domestik tetapi jika harga sudah rendah, tidak perlu lagi diberi subsidi," katanya.

Ketika diminta mengulas permintaan Gabungan Persatuan Teksi dan Kereta Sewa Pulau Pinang yang mahu kerajaan mengkaji semula kadar subsidi petrol RM1.92 seliter yang mereka nikmati sekarang berikutan harga petrol telah turun kepada RM1.90 seliter, beliau menasihati mereka agar tidak lagi menggunakan "kad subsidi" itu.

Katanya pemandu teksi seharusnya mendapatkan petrol dengan harga di pam dan tidak lagi perlu kepada subsidi memandangkan harga petrol telah turun dan dalam rekod tidak pernah ada permintaan daripada teksi untuk subsidi diberikan sehingga ke paras RM1 seliter.

"Ini bukan soal memberi subsidi mengikut pergerakan harga yang menurun dan berterusan tetapi mereka dibantu semasa dalam kesusahan dan tidak ada asas untuk mereka memohon sedemikian," kata Shahrir.

Mengenai usaha menurunkan harga barang, Shahrir berkata semua pihak perlu bekerjasama menjayakan kempen berkenaan dan tidak meletakkannya di bahu kementerian dan kerajaan pusat semata-mata.

Katanya kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan juga mempunyai peranan menggalakkan peniaga supaya mengurangkan harga barangan, misalnya melalui kelulusan pengeluaran lesen penjaja.

"Jangan dipolitikkan usaha menurunkan harga barang ini kerana kerajaan pembangkang pun mempunyai tanggungjawab yang sama untuk menjaga kebajikan rakyat," katanya.

TP - aku nak komen ayat bawah skali yang aku hilite tu je...

Sebelum PRU12 dan setiap kalu Pilihanraya Umum atau Pilihanraya kecil, seluruh rakyat Malaysia diwar-warkan bahawa "HANYA KERAJAAN UMNO/BN MAMPU". itu slogan yang selalu dilaung-laungkan sebelum ni diseluruh ceruk Malaysia.

Sekarang baru sedar bahawa kerajaan pembangkang pun mempunyai tanggungjawab yang sama untuk menjaga kebajikan rakyat".

Poor God Damn Shahrir..! baghu sekarang hang sedar peranan pembangkang ya?

Khak Ptuih...!!!

2 Berita Gempar Tak Sahih..! - malaysiakini

Reactions: 
Menurut berita tidak rasmi Adun Bota dari BN Datuk Nasaruddin Hashim telah mengumumkan keluar parti dan menyertai PKR .Pengumuman rasmi akan dilakukan dalam masa terdekat diikuti oleh penyokong-penyokong beliau.

Ini sudah pasti menguatkan lagi kerajaan Pakatan Rakyat Perak.

Berita selanjutnya akan menyusul.

----------------------------------------

Updated 10.15pm
sms received from Miri - Most likely DSAI will announce a Sarawak BN YB has resigned from his party and he has applied to join PKR.

The word is abuzz that the YB in question has already signed his membership forms and the identity will be revealed by Anwar himself in Miri at the Eastwood Valley Golf and Country Resort around 10pm tonight. audie61 checked with the political secretary from the party and he says there is no way he will be persuaded to stay with BN.

Our sources in PKR says that Malaysiakini correspondent from Sarawak will do his posting as soon Anwar reveals the name. The sms from PKR innsider in Miri is that A DUN member from Sarawak is to join PKR. We will keep you update on his name though we know who he is. He is not from Parti Rakyat Sarawak as many have speculated. Would Anwar reveal that is the million dollar question tonight?

Nazri tiada hak minta PPP keluar BN

Reactions: 
Naib Presiden Parti Progresif Penduduk (PPP), Datuk Maglin D. Cruz membidas Datuk Seri Nazri Aziz sambil menegaskan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri itu tidak mempunyai hak untuk menyuruh parti itu keluar daripada Barisan Nasional (BN).

"Siapa dia (Nazri) nak bercakap demikian?

"Dia ingat dia Perdana Menteri ke nak suruh kami keluar dari BN,” katanya ketika diminta mengulas mengenai kenyataan Nazri kelmarin bahawa parti itu harus keluar segera kerana hubungan antara parti komponen dalam BN memerlukan persefahaman.

Jelas Maglin, hanya Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi yang berhak membuat sebarang keputusan terhadap parti itu dan pihak-pihak lain tidak perlu "jadi penyibuk."

"Jangan jadi penyibuk. Lebih baik dia (Nazri) beri komen tentang Umno bahagiannya dan kerajaan. Hanya Perdana Menteri yang juga Pengerusi BN boleh buat keputusan," ujarnya.

Beliau juga menyifatkan masalah yang berlaku adalah satu masalah keluarga dan ia boleh diselesaikan dan parti itu menerima jawapan yang diberikan Perdana Menteri selepas mempengerusikan mesyuarat Dewan Tertinggi BN minggu lalu.

"Saya ada dalam sidang akhbar itu, jadi saya tahu Perdana Menteri hanya menjawab soalan yang dikemukakan oleh media dan bukannya menyuruh kami keluar dari BN," katanya.

PPP terus mendesak BN meminda Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan jika tiada perubahan dilakukan oleh BN berhubung tuntutan meminda ISA menjelang pilihan raya umum akan datang, "barulah parti akan membuat keputusan meninggalkan BN."

Sementara itu, ketika diminta mengulas mengenai kenyataan bekas penasihat parti itu, S.I Rajah, Maglin enggan memberi ulasan lanjut.

"Dia( Rajah) bukan lagi ahli parti, dia telah dipecat. Saya tak akan beri sebarang kenyataan mengenai dia," katanya.

Rajah dipecat kerana meminta Kayveas meletakkan jawatan minggu lalu.

Perak Exco Blames Federal Govt For Costly Toyota Camry

Reactions: 
Senior State Executive Councillor (EXCO) Datuk Ngeh Koo Ham today blamed the federal government for the high cost the state government had to pay for the purchase of 16 units of Toyota Camry 2.4 for the state Exco members and senior officers.

He said the refusal of the federal government to give tax exemption resulted in the state government having to pay RM167,000 for each Toyota Camry compared with the actual price of only RM97,000 for the car which would replace the Proton Perdana V6 Executive as the official cars for the state.

Stressing that the allocation for the purchase of the new cars was approved by the previous Barisan Nasional (BN) state government, Ngeh said the decision was to avoid wastage of public funds in terms of the high maintenance cost for the existing official cars.

"It is more cost-effective to maintain Toyota Camry cars than the present fleet of Proton Perdana V6. We want to save more by buying new cars as the maintenance cost will not be that high," he told reporters after the Perak DAP convention, here today.

On Friday, Perak Menteri Besar Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin had said the state would fork out RM2.7mil to acquire the new cars, saying that it was costly to maintain the Perdana fleet.

The Menteri Besar's statement drew various reactions including from the State Assemblyman for Pangkor, Datuk Dr Zambry Abd Kadir, who described the state government as not fulfilling its promise to spend prudently.

Dr Zambry, a former exco member, said yesterday he was not denying the state government its right to buy new cars.

"But in the first place, they should not have gone around telling the rakyat that they did not want to spend extra money to buy the cars," he said.

36 Banduan Terpilih Di Penjara Pengkalan Chepa Dipertemukan Dengan Keluarga

Reactions: 
Seramai 36 banduan contoh di Penjara Pengkalan Chepa di sini diselubungi kesayuan apabila dipertemukan dengan anggota keluarga mereka hari ini sebagai hadiah di atas kelakuan baik dan disiplin yang tinggi.

Pengarah Penjara berkenaan, Mohamad Rosidek Musa berkata banduan berumur antara 30 hingga 50 tahun itu dipilih daripada 1,365 banduan di penjara itu termasuk dua wanita, yang dipenjarakan kerana kesalahan jenayah serius dan menjalani hukuman penjara seumur hayat.

Pertemuan itu bagi menimbulkan keinsafan di kalangan banduan betapa pentingnya menghargai keluarga yang sentiasa hadir memberi sokongan dan menyayangi mereka walaupun dipenjarakan, katanya kepada pemberita selepas Majlis Temuan Keinsafan di sini Ahad.

Sementara itu, seorang banduan lelaki yang menghadapi hukuman penjara seumur hayat dan dikenali sebagai Ayah Su, 39, berkata, pertemuan itu disifatkan sangat berharga setelah hampir lapan tahun beliau tidak berkesempatan bertemu ibunya.

"Sejak saya dipenjarakan, saya tidak pernah berpeluang bertemu ibu kerana kesihatan ibu yang tidak mengizinkan selain jarak yang jauh menyukarkan pertemuan ini," katanya.

Beliau yang berasal dari negeri ini pada awalnya dipenjarakan di Penjara Kajang, Selangor, dibenarkan dipindahkan ke Penjara Pengkalan Chepa bagi memudahkan ibunya yang uzur menemuinya.

"Mujurlah ada pertemuan yang membolehkan saya berdepan dengan ibu seumpama ini, sekurang-kurangnya saya berpeluang mencium tangan ibu, memeluk dan memohon kemaafan dan doa darinya kerana saya pun tidak tahu adakah atau bila saya punya peluang untuk dibebaskan," katanya.

Pengawal Keselamatan Rayu Selamatkan Isterinya Yang Ditahan Di Pakistan

Reactions: 
Seorang pengawal keselamatan merayu bantuan kerajaan dan badan berkaitan bagi menyelamatkan isterinya yang kini meringkuk di sebuah penjara di Pakistan akibat terperdaya dengan sindiket pengedaran dadah antarabangsa.

Jaafar Noor, 43, berkata isterinya, Siti Aishah Hamid, 43, yang didakwanya menghidap penyakit tulang rapuh (SLE), telah ditahan selama lapan bulan selepas ditangkap kerana dikatakan cuba membawa keluar dadah jenis heroin seberat 950 gram dari Pakistan ke Malaysia.

"Saya sedih mengenangkan nasib isteri saya, sebelum ini ada beberapa pihak berjanji untuk membantu kami tetapi sehingga kini masih tiada jawapan,"katanya pada sidang akhbar yang turut dihadiri Setiausaha Sekretariat Pembelaan Masyarakat Pergerakan Umno Malaysia, Datuk Muhd Khairun Aseh dan Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bayan Baru Norman Zahalan.

Jaafar berkata kali terakhir mangsa menghubungi beliau adalah ketika tiba di Singapura pada pagi 10 April.

Katanya mangsa dikatakan terpedaya dengan taktik terbaru sindiket berkenaan yang menawarkan hadiah berupa pakej melancong ke Singapura menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS) pada 7 April lepas.

Selepas itu pada 27 April lepas pula, Jaafar menerima satu panggilan dari pegawai Konsulat Malaysia di Karachi, Gaafri Khalid Abdul Rahman yang memaklumkan isterinya ditahan di penjara kerana cuba membawa keluar dadah dari Pakistan ke Malaysia.

Jaafar yang tinggal di rumah ibunya di Kampung Permatang Damar Laut di sini berkata sepanjang tempoh lapan bulan itu, isterinya ada beberapa kali menghubunginya dan memaklumkan yang beliau berada dalam keadaan sihat di sana.

"Rasanya lebih 10 kali dia telefon dan setiap kali telefon dia akan merayu kepada saya supaya membantunya membawa dia pulang kerana dia terlalu rindukan keluarga di sini. Saya yakin dia tidak bersalah dan dianiaya oleh mereka yang tidak bertanggungjawab," katanya.

Sementara itu, Muhd Khairun yang juga peguam bela berkata pihaknya akan menghubungi Kementerian Luar untuk mengetahui perkembangan sebenar berhubung kes itu.

"Kita tidak tahu apa perkembangan kes itu, apa yang kita tahu Siti Aishah masih belum didakwa dan masih meringkuk di penjara dan Pemuda Umno akan sedaya upaya membantu beliau. Kita akan hubungi pihak di sana untuk mengetahui perkembangan kes itu," katanya.

Pemuda Umno Bayan Baru hari ini melancarkan Tabung Bantuan untuk mengumpul dana bagi membantu Jaafar ke Pakistan dan melantik peguam di sana untuk mewakili Siti Aishah.

Pemuda Umno Bayan Baru menyumbangkan RM1,000 dan orang ramai yang ingin menderma boleh menyalurkan sumbangan melalui akaun Bank Islam, 07034010006312 atau menghubungi Norman di talian 016-3334411.

Perhimpunan IPF kecoh, 2 kumpulan bersaing anjur mesyuarat

Reactions: 
Perhimpunan Agung Ke-16 Parti Progresif India (IPF), yang diadakan buat pertama kali tanpa pengasasnnya, mendiang Tan Sri M.G. Pandithan, dicemari pagi ini.

Yang lebih menarik, kumpulan pemimpin yang disingkirkan dan digantung dari IPF mengadakan perhimpunan 'tergempar' mereka sendiri di sini pagi ini.

Pertemuan kumpulan bersaing ini berlangsung dari pukul 11 pagi hingga 2 petang di sebuah restoran dari Hotel Dynasty.

Kekecohan bermula sejak pukul 8 pagi di Hotel Dynasty di sini, tempat berlangsungnya perhimpunan agung, ekoran rasa tidak puas hati pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli parti itu yang dipecat atau disingkirkan.

Mereka mendakwa Pemangku Presiden, Puan Sri Jayashree Pandithan tidak layak memegang jawatan tersebut menggantikan Pandithan.

Pandithan mengasaskan parti itu selepas dipecat dari MIC dua dekad lalu.

Parti itu telah memohon menyertai Barisan Nasional (BN).

Perhimpunan itu dirasmikan oleh Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor pukul 11 pagi.

Kumpulan kira-kira 100 orang itu yang diketuai oleh Ketua Bahagian IPF Kelana Jaya, P. Murugam menggesa Jayashree melepaskan jawatan dan tidak mengetuai ahli-ahli IPF lagi.

Menurut Murugam, Perhimpunan Agung IPF yang diadakan hari ini secara tidak sah kerana beberapa ahli-ahli Majlis Tertinggi, Ketua-ketua Bahagian dan ahli-ahli cawangan tidak mendapat notis pemberitahuan mengenai majlis tersebut.

Jelas beliau, ia merupakan satu komplot beberapa pihak untuk merebut kuasa dengan cara yang tidak sah.

Difahamkan bekas Ketua Pemuda IPF, R. Ravi Shanker telah membuat laporan polis berhubung perkara tersebut bagi mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini daripada berlaku.

Ravi Shankar diminta melepaskan jawatan kerana telah diisytiharkan muflis.

Kira-kira 20 anggota polis mengawal perjalanan perhimpunan itu.

Jayashree memangku jawatan itu sejak kematian Pandithan.

Sebulan lalu, beliau mengumumkan keputusan menggantung Timbalan Presiden dan Naib Presiden masing-masing V. Senggutuan dan M. Mathyalagan atas alasan disiplin.

Sementara itu, Jayashree menyifatkan kekecohan yang berlaku adalah sebagai masalah dalaman parti semata-mata.

"Saya tidak lihat kekecohan yang berlaku sebagai satu masalah besar kepada parti. Ia tidak akan menggugat keharmonian parti ini. Kita akan terus maju," katanya pada sidang media selepas majlis perasmian.

"Mereka tidak puas hati selepas saya mengambil alih parti ini. Kita boleh berbincang dan bertolak ansur dalam hal ini," ujarnya.

Beliau juga yakin masalah tersebut akan dapat diseleksaikan secepat mungkin.

Kini IPF mendakwa mempunyai kira-kira 300,000 ahli.

MESYUARAT KUMPULAN BERSAING


Dalam pada itu, tidak jauh dari hotel berkenaan, kumpulan pimpinan Mathyalagan pula mengadakan 'EGM' di Restoran Kari Kepala Ikan Sentul di sini.

Ia dihadiri kira-kira 400 orang ahli IPF, kata Ketua Penerangan kumpulan itu, K. Veerayah ketika dihubungi sebentar tadi.

Veerayah, bekas Ketua Pemuda IPF berkata, mereka meluluskan empat usul.

Antara lain usul itu tidak mengiktiraf kepimpinan Jayashree termasuk menarik balik sokongan kepada beliau untuk menggantikan Pandithan.

Esok Mahkamah Tinggi dijadual mendengar injuksi yang difailkan oleh kumpulan ini terhadap status kepimpinan IPF semasa.

Gangguan Bekalan Air Di Beberapa Kawasan

Reactions: 
Syarikat Bekalan Air Selangor (Syabas) akan melakukan kerja penyelenggaraan infrastruktur dan menaiktaraf perkhidmatan di Gombak, Petaling dan Kuala Lumpur, yang akan menyebabkan gangguan bekalan air di beberapa kawasan bermula Selasa hingga Khamis ini.

Beberapa kawasan berdekatan Jalan Kepong dan Jalan Jinjang dijadualkan terlibat kerana kerja penggantian injap rosak bermula pukul 9 malam Selasa sehingga 7 pagi keesokan harinya.

Kerja pengalihan paip air di Jabatan Hutan, Jalan Besar Sungai Buloh juga dijadualkan pada hari yang sama melibatkan beberapa kawasan di Petaling bermula pukul 10 malam sehingga 6 pagi hari Rabu.

Pada Khamis pula, kerja pengalihan paip akan dilakukan di Jalan Genting Klang dari persimpangan Jalan Air Panas hingga Jalan 1/27A Kuala Lumpur bermula pukul 9 malam sehingga pukul 5 pagi keesokan hari dan melibatkan beberapa kawasan berhampiran dalam daerah Gombak.

Syabas dalam kenyataannya hari ini berkata sebarang pertanyaan atau aduan orang ramai boleh menghubungi Pusat Perkhidmatan Pelanggan Syabas menerusi talian bebas tol 1-800-88-5252.

Orang ramai juga boleh menggunakan perkhidmatan pesanan ringkas (SMS) dengan menaip PUSPEL dan hantar ke 39222 atau lawati laman web www.syabas.com.my.

IPF berpeluang sertai BN?

Reactions: 
Barisan Nasional (BN) akan mempertimbangkan secara serius permohonan parti Barisan Progresif India (IPF) untuk menyertai gagasan itu.

Setiausaha Agung BN, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkata, perkara tersebut turut dibincangkan dalam mesyuarat Dewan Tertinggi BN minggu lalu.

"Selain IPF terdapat beberapa parti kecil di Sarawak turut menyatakan minat untuk menyertai BN," kata beliau selepas merasmikan Perhimpunan Agung IPF Ke-16 di sini hari ini.

Jelas beliau, BN memerlukan parti-parti yang percaya perjuagannya selama ini.

"Kita perlu kepada parti-parti yang percaya kepada perjuangan BN. Perjuangan kita jelas dan kita tidak mempunyai agenda-agenda tertentu," katanya.

Usaha IPF untuk menyertai BN sejak lebih satu dekad lalu terhalang ekoran bantahan MIC.

Tegas Adnan, agenda BN adalah menjadikan Malaysia sebuah negara yang aman, makmur dan sejahtera serta ia adalah parti adalah untuk semua kaum.

"BN bukan milik satu bangsa sahaja dan ia akan terus membela nasib semua kaum di negara ini," katanya.

Kini BN mempunyai 13 parti komponen iaitu Umno, MCA, MIC, Parti Pesaka Bumiputera Bersatu, Gerakan, Parti Rakyat Sarawak, Parti Liberal Demokratik, Parti Bersatu Rakyat Sabah, Parti Bersatu Sabah, Parti Progresif Penduduk, Parti Demokratik Progresif Sarawak, Parti Bersatu Rakyat Sarawak dan Parti Pertubuhan Pasok Momogun Kadazandusun Murut Bersatu.

Parti Maju Sabah meninggalkan gagasan BN 17 September lalu.

Najib to announce by-election candidate during his visit to Terengganu

Reactions: 
Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak will announce Barisan Nasional’s candidate for the Kuala Terengganu parliamentary by-election when he visits the state next week.

Speculation had been rife that he would name the candidate yesterday when he was here to attend two functions but he decided to play his cards close to his chest.

“It is not appropriate for me to make the announcement,” he told reporters after handing a cheque for RM408mil as part of the oil royalty to Mentri Besar Datuk Ahmad Said.

The money was the balance of the oil royalty which the Terengganu government was to receive in 2007.

“I have received the list of five shortlisted candidates (from the state Umno liaison committee chairman Datuk Ahmad Said) and I will unveil it very soon,” he said.

Earlier when launching Barisan’s by-election machinery at the Islamic Civilisation Park, Najib said he received the mandate to announce the candidate from Barisan president Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.

“God willing, I will be back here next week to make the announcement. Today I will not do so as my mission is to launch the election machinery,’’ he said.

Ahmad, Umno vice-presidents Tan Sri Muhyiddin Yassin and Datuk Seri Mohd Ali Rustam, Umno youth chief Datuk Hishammuddin Tun Hussein and Umno information chief Tan Sri Muhammad Muhd Taib were at the function.

Umno sources said that Kuala Terengganu Umno division chief Senator Datuk Wan Ahmad Farid Wan Salleh was most likely to be the candidate for the seat.

They said Wan Ahmad Farid, who is Deputy Home Minister, has the support of most Umno branch leaders and grassroots and other Barisan leaders.

PAS is expected to name its candidate on Dec 21 and the names mentioned are state PAS commissioner Datuk Mustafa Ali, former Batu Burok assemblyman Wan Abdul Mutalib Embong and incumbent Batu Burok assemblyman Dr Syed Azman Syed Nawawi.

Najib said Barisan could not afford to lose the by-election on Jan 17.

The Umno deputy president said Barisan’s victory would be proof that the coalition was still the favoured choice of the people.

“We want to give a clear indication to all that Barisan is the choice of all Malaysians as it can serve the people effectively while safeguarding the rakyat’s future and welfare.

“Who the candidate is is not important, but the chosen one should be well liked by the constituents,” he added.

Berita Baik Untuk Warga Terengganu - malaysiakini

Reactions: 
Berita baik untuk warga Terengganu.

Berita 1 :-KUALA TERENGGANU 10 Dis. - Kerajaan Terengganu bakal menerima bayaran royalti minyak tambahan kira-kira RM400 juta yang akan disampaikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di Stadium Negeri di sini Sabtu ini - Utusan Meloya Online.

Berita 2 :- KUALA TERENGGANU: Datuk Seri Najib Razak berkata Kabinet secara prinsipnya sudah meluluskan cadangan penubuhan Lembaga Pelaburan Terengganu (TIA), dengan dana permulaan RM10 bilion untuk melabur di dalam dan luar negara - Berita Hairan Online.

Berita 3 :- KUALA TERENGGANU 13 Dis. - Kerajaan memperuntukkan RM51.4 juta untuk membina dan membaik pulih 2,102 buah rumah rakyat miskin tegar yang akan memberi manfaat kepada 10,510 isi rumah miskin di seluruh negara pada tahun depan - Utusan Meloya Online.

Berita 1 + berita 2 + berita 3 = RM10 bilion 451.4 juta "secara prinsipnya" telah dijanjikan untuk Terengganu dalam masa 3 hari menjelang PRK P-036.

Sebelum ni aku tak de dengar pun berita-berita pasal keprihatinan KERAjaan pusat dekat Terengganu. apa yang aku nampak ialah selama ni Mat Said macam MB UMNO/BN cap KERA sumbang.

Oi rakyat Terengganu..! ni aku nak habaq... wang besar, wang besar, wang besar..! pesta wang besar sudah bermula...

Start akhir bulan ni, mana-mana rakyat Terengganu yang hidupnya tersepit-sepit dicelah penyepit UMNO/BN hidupnya akan terbela.

Yang berjalan kaki boleh mintak bantuan basikal.

Yang berbasikal boleh mintak bantuan motorsikal.

Yang bermotorsikal boleh mintak bantuan kereta.

Yang berkereta boleh mintak bantuan kalau nak upgrade kereta, boleh jugak cuba-cuba jengok ke Show Room Mercedes Benz... kot-kot boleh trade-in dengan Merce. Compressor.

Yang atap rumahnya bocor boleh mintak bantuan tukar atap.

Yang dapurnya tak berasap bakal dapat bantuan keperluan dapur.

Ibu-ibu tunggal bakal dapat bantuan untuk ibu tunggal, mungkin juga akan dapat tawaran jadi bini no-2 Wai Bi.

Mat-mat rempit bakal dapat minyak free.

Mat-mat rambut cacak bakal dapat bersosial sampai ke pagi.

Mat-mat togak bakal dapat Carlsberg & Stout percuma.

Mat-mat gian boleh standby... akan dapat upah sebagai tukang cabut bendera & poster bulan.

Awek-awek yang pusat & lidah bertindik bakal dapat baju merah jambu.

Pakcik-pakcik yang buta huruf bakal dapat masuk paper "isytihar keluar PAS masuk UMNO".

Makcik-makcik UMNO bakal dapat masuk UMNO sekali lagi (renew road-tax UMNO).

Rumah-rumah kosong bakal berpenghuni "warga Terengganu" tapi berbahasa Siam, Indon, Bangla, Filipina dan juga berbagai bahasa antarabangsa.

Hotel-hotel bakal penuh dengan "warga Terengganu" yang tinggal diluar Terengganu.

Kereta-kereta sewa bakal dapat tempahan untuk bawa pengundi dari "check point 1 ke pusat mengundi".

Bas-bas sewa diluar Terengganu bakal berpusu-pusu membawa "pelancong pilihanraya" ke Kuala Terengganu.

Keropok lekor habis.

Ikan kering habis.

Sata habis.

Otak-otak habis.

Yang tinggal cuma "maruah" warga Terengganu...

Berapa harga "maruah" warga Kuala Terengganu???

RM10 billion 451.4 juta cukup untuk beli "maruah" warga Terengganu? belum habis lagi tawaran tu beb... masih ada sebulan untuk urusan "jual beli maruah"... kasi up lagi..!

Fikir...

Kementerian Pengangkutan Mempertimbangkan Lebih Satu Pengusaha Perkhidmatan Kereta Api: KTM bakal terkubur..! - malaysiakini

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 13 Dis (Bernama) -- Kementerian Pengangkutan mengkaji kemungkinan menambah pengusaha yang menyediakan perkhidmatan kereta api selain Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB), yang diarah untuk meningkatkan perkhimatannya dengan cepat.

Menteri berkenaan Datuk Seri Ong Tee Keat berkata ini adalah sesuatu yang telah dipertimbangkan sekian lama dan sehubungan ini, sebuah pasukan petugas khas ditubuhkan diketuai KTMB dan penasihat kementerian itu untuk mengubah suai perkhidmatan KTMB.

"Walaupun kenaikan harga bahan api, penukaran kepada rel sebagai jenis pengangkutan pilihan tidak ada perkembangan dengan baik. Apabila saya mengambil alih, ada masalah dengan gerabak-gerabak dan kami juga terpaksa menjalankan audit yang komprehensif mengenai trek kereta api untuk Semenanjung Malaysia," katanya dalam kenyataan di sini, Sabtu malam.

Beliau berkata beberapa pegawai kanan kementerian itu dan KTMB mengadakan lawatan sambil kerja ke Itali tiga hari lepas bagi mempelajari pengalaman negara lain dalam perkhidmatan kereta apinya.

"Kami melawat sebuah syarikat milik kerajaan Itali yang menjalankan operasi perkhidmatan kereta api di Rom. Saya juga menaiki kereta api laju tinggi dari Rom ke Florence pada Khamis untuk mengalami sendiri perkhidmatan itu dan perjalanan 330km hanya mengambil masa sejam," kata beliau.

Beliau berkata idea itu yang sudah diilhamkan dengan begitu lama kini ialah mengenai pengasingan aset pemilikan dan perkhidmatan berkaitan kereta api.

Di Malaysia, kami telah mulakan trek ini dengan mewujudkan Perbadanan Aset Kereta Api untuk memperbaiki penggunaan aset kereta api, kata beliau.

Bagaimanapun, Ong berkata pengasingan fungsi mungkin tidak dapat dilaksanakan secara optimum dan kini KTMB masih memiliki gerabak-gerabak, mengurus stesen dan mengusakan perkhidmatan kereta api dan ini tidak dilakukan di negara lain seperti Itali.

"Di Itali, pihak lain menjalankan operasi perkhidmatan kereta api, memiliki trek dan mengendalikan stesen.

Stesen keretapi di sana dijadikan hub komersial dengan aktiviti seperti membeli-belah dan tempat menjamu selera," tambah beliau.

TP - Mula-mula "timbang", lepas tu "propose", lepas "propose" trus "lulus", lepas "lulus" bukak tender... lepas bukak tender... jeng jeng jeng...

Scomy pun masuk... bila scomy dah masuk... KTM jadik apa?

Ada can tak KTM jadik macam Pulau Batu Putih?

Ini script
wa sudah hafal la beb...