Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, December 17, 2008

Sepatutnya turun 48 sen dan harga minyak RM1.42 sahaja - malaysiakini

Reactions: 
KUALA LUMPUR, 17 Dis (Hrkh) - Harga petrol sepatutnya diturunkan 48 sen kepada RM1.42 dan bukan diturunkan 10 sen sahaja, seperti yang dilakukan oleh kerajaan semalam, kata Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng.

Menurut beliau, keputusan kerajaan menurunkan harga petrol sebanyak 10 sen kepada RM1.80 mulai semalam tidak menunjukkan harga pasaran sebenar, di mana harga pasaran minyak mentah dunia semasa berlegar sekitar RM157 satu tong (US$45).

Keputusan itu juga, katanya, tidak memberi kesan besar kepada peningkatan pendapatan orang ramai.

"Pada 2005, harga minyak mentah dunia berada sekitar RM164 setong (US$47) dan harga petrol di Malaysia adalah RM1.42 seliter.

"Jadi perkiraan yang sama perlu diguna pakai dalam menentukan harga semasa petrol di negara ini," kata Guan Eng.

Bercakap dalam sidang media di pejabatnya semalam, beliau juga meminta kerajaan mengarahkan Tenaga Nasional Berhad (TNB) supaya menurunkan tarif elektrik berikutan harga bahan api yang semakin menurun sejak kebelakangan ini.

"Harga petrol sudah diturunkan beberapa kali sehingga RM1.80 tetapi tarif elektrik masih kekal seolah-olah harga petrol masih RM2.60 seliter," katanya.

Menurutnya, TNB menggunakan 60 peratus gas dan 40 peratus arang batu untuk menjana elektrik untuk keperluan pengguna.

"Harga gas menurun sedikit tetapi arang batu menurun lebih 50 peratus. Jadi TNB tidak mempunyai apa-apa lagi alasan untuk tidak menurunkan tarif elektrik," kata Guan Eng.

Beliau berkata, jika TNB mampu membayar RM4 bilion setahun kepada pengeluar tenaga bebas (IPP) untuk tenaga yang tidak digunakannya, ia juga harus mampu menurunkan tarif elektrik kerana ia digunakan oleh keseluruhan rakyat negara ini.

Hadir Program PKR: Giliran Bekas ADUN Paya Jaras Pula - malaysiakini

Reactions: 
Lepas Zaid Ibrahim dipecat setelah menghadiri program PKR, kini sampai giliran bekas ADUN Paya Jaras Sulaiman Samad pula bakal dikenakan tindakan yang sama dengan Zaid Ibrahim.

Bekas ADUN Paya Jaras dan juga beberapa Ketua UMNO Cawangan disahkan hadir pada majlis penyerahan borang ahli Parti KeADILan Rakyat di Sungai Buloh semalam.

Tambah menyakitkan hati puaka-puaka UMNO/BN ialah bilamana bekas ADUN Paya Jaras itu bukan setakat menghadirkan diri dalam program PKR semalam malah beliau juga turut menyampaikan ucapan kepada para hadirin yang hadir.

"Tindakan mereka sememangnya tidak menghormati parti dan boleh dikenakan tindakan tegas termasuk memecat keahlian sekiranya terbukti mereka dengan sengaja menghadiri majlis PKR pada malam itu. saya sedang menyiasat perkara ini dan apa yang berlaku amat memalukan UMNO" kata Ketua UMNO Bahagian Subang, Datuk Ir Muhammad Bushro Mat Johor.

Untuk Ketua UMNO Bahagian Subang, hang tak payah susah-susah nak siasat betoi ke tak cerita tu... gambar dekat atas tu bukti bahawa Datuk Sulaiman Samad memang hadir dan juga menyampaikan ucapan dalam majlis tu...

Apa lagi? pecat la kalau berani..! jangan dok sembang je... aku rasa tak sampai bukan mac tahun depan, ahli UMNO cuma tinggal tak sampai 100,000 orang je... yang juta-juta tu semua nak kene pecat sebab "demokrasi"...

Kah kah kah kah kah kah kah kah kah... mampuih cepat-cepat UMNO/BN wey..!

Umno, PAS sama mantap jika Wan Farid lawan Mustafa Ali? - malaysiakini

Reactions: 
Quot dari blog MSO dari artikel bertajuk Spekulasi Calon -
  • Justeru itu Umno kena letakkan calon yang dikira mempunyai peratus kemenangan tinggi. Dalam hal ini Wan Farid memiliki kelebihan itu berbanding dengan Nordiana Shefei atau seorang lagi nama iaitu timbalannya, Sabri Alwi ataupun ketua Peneranganya, Zumber Embong.
  • Pada hemat saya sekiranya BN tidak memilih Wan Farid parti itu kemungkinan besar tidak mudah untuk mempertahankan kerusi Parlimen Kuala Terengganu. Selain Wan Farid adalah Timbalan Menteri beliau juga ada beberapa keistimewaan lain yang tidak ada kepada lain-lain calon.
Dan yang ni pulak -
  • Berbalik kepada Pas pula semakin hampir dengan pengumuman calon, nama Naib Presiden Pas Mohamad Sabu makin terpinggir. Seperti dikatakan sebelum ini petunjuk dari blog tidak menggambarkan petunjuk dari Kuala Terengganu dan dipedulikan oleh Pas Terengganu. Masalah orang luar orang dalam terus menjadi isu dan mengenepikan nama Mohamad Sabu.
  • Dalam pemerhatian saya Mustafa Ali masih mempunyai kelebihan kerana kedudukannya sebagai Pesuruhjaya Pas Terengganu. Dari risikan beliau tidak ada menghadapi apa-apa masalah di Kuala Terengganu kecuali dengan seorang individu yang sedang mencari populariti dan menatahkan diri untuk menjadi pemimpin di situ. Setakat ini tidak ada apa-apa protes daripada mana-mana pihak Pas Kuala Terengganu.
  • Semua Dewan Pemuda, Ulama, Muslimat tidak kedengaran menimbulkan apa-apa isu di sekitar diri Mustafa. Walaupun Mustafa tidak popular di luar Terengganu ekoran beberapa tindak tanduk dan kenyataan politiknya yang songsang dalam beberapa perkara, namun tokoh veteran itu masih dihormati di Terengganu. Suasana ini cukup baik kerana selalunya dalam pilihan raya kecil tumpuan kepada isu setempat menjadi utama.
Maknanya MSO bersetuju jika Mustafa Ali bertemu dengan Wan Farid...

Hmm... betul ke analisa tu? Mustafa Ali bertemu dengan Wan Farid...

PAS Terengganu jangan silap buat percaturan buat kali ke-3...

Silap percaturan PAS Terengganu yang pertama ialah pada PRU-11. PAS Terengganu ingat dapat pertahankan Terengganu dengan adanya serba makneka isu-isu panas yang dilihat "menyebelahi" PAS Terengganu. jadi teguran-teguran dari "luar Terengganu" tidak diambil kira sebab PAS Terenganu "selesa"... akibatnya? PAS Terengganu "berjaya" mengembaikan Terengganu kepada UMNO/BN - tahniah

Silap percaturan PAS Terengganu yang kedua ialah pada PRU-12 tempohari. dengan adanya isu-isu terkini dan ditambah pula dengan kebangkitan sokongan kepada Pakatan Rakyat, PAS Terengganu sekali lagi mencipta sejarah tersendiri bilamana parti-parti gabungan Pakatan Rakyat di 5 negeri masing-masing menikmati kemenangan mudah, PAS Terengganu pula memberi kemenangan mudah kepada UMNO/BN dan hampir-hampir berjaya di TKO (bukan Tranungkite Online) kan oleh UMNO/BN pimpinan Deris Natang.

Kesilapan kedua juga berlaku kerana "salah percaturan". PAS Terengganu jarang bersama dengan PAS "luar Terengganu" dalam menyusun strategi atau membuat percaturan dalam apa-apa perkara dalam negeri Terengganu. seolah hanya PAS Terengganu je yang betul.

PAS Terengganu membina tembok yang memisahkan diri mereka dari PAS luar Terengganu dan semua suara-suara dari luar Terengganu "dok ppaka" bagi mereka.

Berbohong ke aku bila aku buat kenyataan tu?

Buktinya lihat berapa banyak teguran dari para penyokong PAS dibuat terhadap PAS Terengganu lepas PRU-12 tempohari dan berapa banyak teguran yang diambik perhatian?

Aku rasa dari 20 teguran yang penyokong-penyokong PAS beri pada PAS Terengganu, cuma 1 je yang PAS Terengganu terima. teguran yang lain hampas... masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.

Bila orang bagi fakta sebab-sebab kekalahan PAS Terengganu, PAS Terengganu sanggah, dikata PAS Terengganu kalah sebab "undi hantu"... ikut suka hangpa... tapi cuba hangpa (PAS Terengganu) fikir balik... antara Kelantan dengan Terengganu, dekat mana dikatakan paling ramai pengundi hantu dihantar?

Aku cakap pengundi hantu paling ramai dihantar ke Kelantan.

Tapi di Kelantan yang jumlah pengundi hantunya paling ramai dihantar, berapa banyak BAS pengundi hantu ditahan dek PAS Kelantan berbanding di Terengganu? hangpa pikiaq dekat situ... dekat Kelantan aku rasa tak de dengar pun penyokong-penyokong PAS dok tahan bas.semua depa lepas... nak masuk, masuk... nak mengundi, pergi.

Semuanya dah ikhtiar buat sembahyang hajat mintak bantuan Allah s.w.t dan akhirnya tanpa perlu tahan-tahan bas, PAS Kelantan menang bergaya... kerusi betambah... UMNO/BN lingkup terus. Awang Adek tersungkur sebelum Maghrib.

Berbeza pulak di Terengganu... tahan bas pengundi hantu sampai nak berperang, kalau tak silap aku, PAS Terengganu tahan bas hantu dekat 10 bijik dan akhirnya PAS Terengganu berjaya memberi lebih banyak kerusi kepada UMNO/BN berbanding PRU-11... tahniah.

Strategi pelingkup yang ke-2 berjaya dengan bergaya.

Jadi lepas 2 kali silap percaturan, PAS Terengganu masih tak nak terima suara dari luar Terengganu?

Terpulang... bagi aku senang je... sekali orang panggil tersilap, 2 kali orang panggil tak dak rezeki, masuk kali ke-3 kalau out jugak aku panggey "BODOH SOMBONG"!!!

Pada aku, kalau Mustafa Ali lawan Wan Farid sama dengan saje-saje nak bagi P-036 dekat UMNO/BN.hangpa nak dengar ka, tak nak dengar ka, aku tak kisah... sape pun jadik calon aku tetap sokong & aku tetap turun ke P-036.

Tapi aku kalau turun (termasuk semua sukarelawan) bukan untuk tengok PAS kalah... PAS Terengganu kena rancang betul-betul... jangan buat silap sampai 3 kali..!

PENGUMUMAN: SMART ditutup mulai 11 malam ini - malaysiakini

Reactions: 
Terowong Pengurusan Air Banjir dan Jalan Raya (SMART) akan ditutup mulai 11 malam ini (Rabu) sehingga 6 pagi esok (Khamis).

Penutupan itu bagi membolehkan ujian sistem terowong lebuh raya berkala dilaksanakan.

Pengguna boleh menghubungi talian bantuan SMART di
1-300-88-7188 untuk sebarang pertanyaan berkenaan penutupan tersebut.

Akademi Fantasia Diperluas Ke Sekolah Rendah Mulai 2010 - malaysiakini

Reactions: 
Beberapa mata pelajaran bersifat akademik di sekolah rendah akan digugurkan dan digantikan subjek baru yang memberi penekanan terhadap latihan amali selaras dengan transformasi sistem pendidikan yang akan dilaksanakan mulai 2010.

Mata pelajaran baru yang akan diperkenalkan termasuk komunikasi dan subjek berteras kesenian, seperti drama serta tarian.

"Ia akan dimuktamadkan tidak lama lagi. Langkah memperkenalkan subjek baru bersifat praktikal ini bertujuan menilai kebolehan pelajar secara lebih menyeluruh serta adil dan bukannya berdasarkan peperiksaan semata-mata".

"Ia bagi menyamaratakan peluang antara pelajar bandar dan luar bandar mencapai kecemerlangan lebih seimbang, selain memastikan pelajar seronok mengikuti pembelajaran serta tidak dibebani pelajaran tidak perlu," katanya kepada pemberita, semalam.

Jadi untuk para ibu-bapa bolehlah menyiapkan anak-anak anda untuk sessi saringan peringkat pertama Akademi Fantasia antara sekolah-sekolah rendah.

Mana-mana ibu-bapa yang telah mendaftar anak-anak mereka untuk sessi persekolahan darjah 1 tahun depan dinasihatkan supaya menunda kemasukan anak-anak daripada tahun depan kepada tahun 2010. ini adalah untuk memberi lebih peluang kepada anak-anak ini bersaing dari darjah 1.

Ibu-bapa juga tidak perlu risau sekiranya anak-anak anda "bodoh", "bangang", "buta huruf", "bebal" atau apa-apa yang sewaktu dengannya kerana mengikut sukatan pelajaran semi Akademi Fantasia ini, kebolehan pelajar dinilai secara lebih menyeluruh serta adil dan bukannya berdasarkan peperiksaan semata-mata.

Maknanya jika anak-anak anda tidak lulus peperiksaan (0% / otak zero) mereka masih dianggap cerdik pandai dan juga berkebolehan sekiranya mereka handal dalam berlakon, menari atau apa-apa kebolehan lain atau "praktikal" (bodoh/bangang tak pe asal pandai berlakon/menari).

Mulai 2010 juga, para pelajar akan dipermudahkan lagi pembelajaran tanpa dibebani dengan "pelajaran tidak perlu" (ni sekor lagi bangang... ada ke dekat sekolah dok ajar benda-benda yang tak perlu??? lembu sungguh menteri nih).

Jika anak-anak tuan-puan atau tuan-puan sendiri merasakan ada beberapa mata pelajaran yang "tidak perlu dipelajari" (dalam sukatan matapelajaran sekolah rendah) maka tak payah belajar... jangan buang masa anak-anak anda.

Pihak kementerian pelajaran juga akan memastikan bahawa para pelajar akan berasa "seronok" dengan sukatan pembelajaran yang baru ini (mana la tak seronok kalau dah pi sekolah macam masuk Akademi Fantasi, tak payah belajar sangat mata pelajaran yang "tak perlu").

Oi menteri lembu..!

Ngko nak suruh budak-budak ni jadik ape besor esok?

Kalau dah dari kecik ngko dok asuh benda-benda tak elok gini, ngko harap budak-budak ni jadik ape besor esok?

Pengajian Rohani tak payah???

Baghal punya menteri...

Khak Ptuih..!®

Crawl at CIQ complex checkpoint on first day

Reactions: 
The first day of operations at the new Sultan Iskandar Customs, Immigration and Quarantine complex was marred by massive traffic congestion.

The two-hour-long crawl saw traffic into Johor snaking all the way to Woodlands in Singapore during peak hours due to motorists being caught off guard by the cashless toll collection system at the complex.

Many motorists, especially Singaporeans, did not know that they were required to use Touch ’n Go cards at the new complex in Bukit Cagar.

The congestion did not let up even when Plus officials were stationed at the complex entrance to sell RM20 cards on the spot to motorists.

Counters were also set up at the old checkpoint.

Notices were also placed at Woodlands informing motorist about the traffic congestion at the entrance into Malaysia.

Singaporean businessman John Tan, 45, said he only found out about the cards when he entered Johor via the new complex.

“I was excited to use the new complex and expected it to be more efficient than the old Causeway checkpoint,” he said adding he was surprised when he was told he had to use the card for toll payment.

However, Tan said he was impressed with the design of the new complex.

Fellow Singaporean Tommy Ong, 40, said the authorities should have made the public more aware that Touch ‘n Go cards had to be used.

Malaysian chef Chan Pon Soh, 30 said it was “historic” to be among the first batch of road users using the new complex despite technical difficulties.

“Luckily for me, I already have a Touch ‘n Go card which I use on the North-South Expressway,” he said.

Malaysian K. Selvaraju, 41, said he was disappointed with the congestion. “I was hoping for a smoother ride but it was not the case.’’

Johor Immigration director Mohd Nasri Ishak said the congestion was due to motorists not having Touch ‘n Go cards and not used to the new road system.

“The jams were mainly during peak hours in the morning and even when people returned from work,” he said.

He said that adequate notices had been put up informing the public about the cashless toll system adding that all 200 counters for in-bound and out-bound were operational on the first day.

-The Star Online

Malaysia to take 3 years to recover from market slump

Reactions: 
Malaysia's property market will take three years to recover from its slump, the slowest revival in more than two decades, reflecting the reach of the worldwide financial crisis, according to Regroup Associates.

"In the past four weeks, I've been staring at an abyss," said Allan Soo, managing director and founder of property consultant Regroup. "What's changed is the global recession."

A worldwide slowdown has sparked real estate slumps from Britain to Singapore, causing Malaysian developers such as Magna Prima to scale back projects. Values of luxury homes in Kuala Lumpur, where prices surged to a record last year, may fall as an oversupply looms, according to Soo, who declined to give a specific forecast. Malaysia's property market took about a year to recover from the 1997-1998 Asian financial crisis, he said. The rebound from the latest slump might start in 2010 and take as long as the recovery from the 1985 recession, Soo added.

Compared with last year, interest from prospective buyers had dried up, he said. "Inquiries would come in right after we put up a signboard on properties. Now, there're none."

Home prices will come under further pressure as the number of high-end apartments in Kuala Lumpur doubles to more than 30,000 in the next three years, according to Regroup.

Economic growth in Malaysia next year is expected to slow to 3.5 per cent from about 5 per cent this year, according to the government's estimates.

Still, losses for homeowners might be capped because most bought properties in 2006 before the peak for less than RM1,000 (HK$2,174) per square foot, Soo said. The entry of foreigners last year pushed prices to more than RM2,000 , he added.

Signs of fewer home purchases have already emerged. Bank loans approved for home purchases in October fell to its lowest since February, according to the central bank.

SP Setia, Malaysia's largest developer, expects a 22 per cent decline in property sales to 1.1 billion ringgit in fiscal 2009, according to Citigroup. The Kuala Lumpur Property Index has slumped 51 per cent this year, outpacing the main index's 40 per cent slide.

Magna Prima said last month it cut the projected revenue from its biggest property development in northern Kuala Lumpur by almost half.

Sebab Lu Kaya...!!? - malaysiakini

Reactions: 
Email dari khomeini ujang.

Assalamualaikum...

Ape pun gua minta maaf kalau kat sini ada yang terasa dengan ape yang gua nak luahkan... Bukan niat gua nak kutuk ape pun... Cume gua rasa terpanggil dengan sikap ORANG-ORANG KAYA kat BUKIT ANTARABANGSA tu
.

Wah!!! Bukan main lagi lu orang... Rumah juta-juta... Harta juta-juta... Buat rumah pun atas bukit... Kenapa buat rumah atas bukit? Konon-konon darjat tinggi la... Sama tinggi dengan malaikat? Sama tinggi dengan Nabi? Ke nak privacy? Atau memang tak nak campur dengan masyarakat? Gua tengok kebanyakannya orang meLAYU... Tapi gua heran jugak... Rumah juta-juta... Harta juta-juta... Tapi tempat nak mengadap Ilahi kecil je? Sebab apa?


SEBAB LU KAYA!!..?


Bukan main dasyat lagi bantuan makanan pun dari hotel 5 bintang... Sebab nak bagi MANGSA-MANGSA yang KAYA makan! Kalau kawasan runtuh tu jadi pada rumah setinggan... Ada dapat ke makanan dari hotel 5 bintang ni? Nasi bungkus lu orang buang bagi
babi makan? Nasi bungkus ape standard... Sebab apa?

SEBAB LU KAYA!!?


Gua lagi tambah sakit hati bila ada pemimpin datang nak jenguk... Nak tengok-tengok lu orang... Tapi lu maki apehal? Lu dah bagus sangat ke nak maki orang? Pemimpin atau wakil rakyat nak datang nak tengok rakyat... Tapi lu maki sebab tak tolong kerabat lu angkat barang! Lu sibuk pasal lu punya barang... Ada lu pikir pasal TUHAN??? Sebab apa lu jadi macam ni?


SEBAB LU KAYA!!?


Lagi satu hal yang pemimpin dok bagi sumbangan... Bukan sikit... Tapi puluh ribu..! Nak cakap b**doh tapi jadi menteri... Tapi pikir balik memang b**doh pun! Lu dah tau yang duduk atas bukit tu bukan orang miskin! Duit ada berjuta... Lu ada pikir rakyat yang tak ada rumah? Yang tak makan? Rakyat yang ada rumah macam dah nak roboh? Sebab apa???


SEBAB LU KAYA!!?


Lu orang boleh tepekik terlolong macam hilang akal sebab rumah juta-juta ranap! Ada lu orang nak beristighfar? Gua jadi heran ada makhluk macam lu orang! Pasukan penyelamat nak tolong pun dah cukup bagus! Tapi yang lu nak maki dorang apehal? Lu nak saman apehal? Sebab apa?


SEBAB LU KAYA!!?


Lagi gua tambah heran bila lu orang nak saman PBT... Yang lu buat rumah atas bukit tu sapa suruh? Nak pampasan??? JANGAN HARAP! Cukup baik la MB Selangor bagi penginapan kat hotel... Tak bersyukur lagi??? Itu tanah persendirian... Lantak lu la nak buat rumah... Tapi bile dah ranap lu sibuk nak saman? Sebab apa?


SEBAB LU KAYA!!?


Gua bukan dengki pasal lu kaya... Peduli ape lu kaya! Lantak lu la.. Tapi lu kene ingat... Ada yang lagi Maha Kaya... Ada yang lagi Maha Besar...


LU PIKIR LA SENDIRI!!!

Syed Botak Mabuk Ke? - malaysiakini

Reactions: 
Melompat aku beb bila baca kenyataan Syed Botak Albab dalam Bernama - “Lebih tepat, lebih cepat dan lebih sempurna untuk menggunakan Akta ISA… penahanan di bawah akta itu adalah tindakan awal elak keselamatan rakyat di negara ini (terjejas),” katanya.

Woi..! apa si Botak ni pikiaq? dia ingat dia tuhan ke sampai pandai-pandai labelkan akta ISA tu "lebih sempurna"? apa undang-undang ISA tu lebih sempurna daripada undang-undang yang Allah turunkan ke?

Sempurna macam mana aku tak paham... tahan orang yang disyaki tanpa bukti tu sempurna ke? nafikan hak orang kena tuduh dari dibicarakan tu sempurna ke? hukum orang yang disyaki tanpa melalui proses perbicaraan di mahkamah yang sah tu sempurna ke?

Kalau "sempurna" macam yang hang habaq, bubarkan je la mahkamah..! buat apa nak ada mahkamah kalau dah hang habaq ISA tu sempurna?

Buat apa nak bicarakan lagi orang kena tuduh kalau dah ISA tu sempurna?

Menatang Botak ni makin hari makin gila babi dah aku tengok... keluar kenyataan mengalahkan orang tak de otak. ni pulak dah keluar kenyataan baru "ISA lebih sempurna". undang-undang yang Allah turunkan tu tak sempurna ke Botak?

Oi botak..! engkau ni agama apa? cakap macam orang tak berakal yang tak de agama..! ke engkau mabuk???

Khak Ptuih..!®