Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Saturday, December 20, 2008

Tanah runtuh: MB Selangor tetap umum laporan JKR esok - malaysiakini

Reactions: 
Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim tetap akan mengumumkan kandungan laporan geoteknikal berhubung kejadian tanah runtuh Bukit Antarabangsa esok meskipun ia telah diumumkan oleh Ketua Polis Selangor pagi ini. Khalid berkata, pihaknya mengambil berat soal moral dan tanggungjawab pentadbiran kerajaan negeri dalam isu tersebut.

"Kerajaan negeri mempunyai tanggungjawab pentadbiran memandangkan tanah terletak di bawah pentadbiran kerajaan negeri.

"Apa jua keputusan diambil kerajaan negeri berkaitan dengan pengurusan tanah dan hal-hal lain berkaitan dengan tanah perlu diteliti dengan mendalam kerana, ia bukan sahaja memberi kesan ke atas mereka yang memiliki tanah tetapi juga nilai tanah (kawasan terbabit)," katanya.

Semalam laporan itu diserahkan oleh Jabatan Kerja Raya (JKR) kepada polis dan kemudian Pegawai Daerah yang mengemukakan kepada Menteri Besar.

Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar selaku Pengarah Operasi Mencari dan Menyelamat (SAR) mengumumkan kandungannya di Subang Jaya pagi tadi.

Kelmarin Kerajaan Selangor melahirkan rasa kesal dengan tindakan JKR yang tidak menyerahkan laporan siasatan berhubung kejadian tanah runtuh itu.

Menurut Pejabat Menteri Besar Selangor kelmarin, tindakan itu amat mengelirukan kerana akan menyulitkan lagi usaha kerajaan negeri untuk membuat keputusan dalam menentukan nasib mangsa kejadian tanah runtuh dengan segera.

Bagaimanapun, jelas kenyataan Pejabat Menteri Besar, beliau tetap akan mengumumkan langkah yang perlu diambil sebaik sahaja menerima laporan berkenaan dan bersedia untuk mengguna pakai setiap kaedah yang dirasakan perlu.

Semalam, Khalid juga ada mengatakan bahawa beliau akan membuat pengumuman mengenai tindakan susulan kerajaan negeri apabila melawat lokasi tragedi esok.

Hari ini, Khalid mengulas lanjut bahawa pegawai-pegawai berkaitan memerlukan masa untuk membuat persediaan diperlukan memandangkan laporan itu hanya diterima semalam.

Jelas Menteri Besar, beliau tiada apa-apa masalah selepas Khalid mendedahkan laporan itu hari ini.

"Kerajaan negeri perlu melihat keseluruhan aspek. Ia bukan setakat menyelesaikan masalah Bukit Antarabangsa, tetapi menyelesaikan masalah mereka yang tinggal di kawasan tanah tinggi.

"Kami memerlukan masa untuk menjelaskan keputusan-keputusan diambil," kata beliau.

Tambah beliau, rakyat negeri Selangor akan mengharapkan kerajaan negeri bertindak secara profesional apabila menyelesaikan masalah mereka.

Terdahulu Khalid menghadiri Hari Keluarga 2008 anjuran Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) di sini.

Tempoh graduan perubatan duduki ujian kecekapan dilanjut setahun

Reactions: 
Tawaran kerajaan kepada graduan perubatan dari univesiti luar negara yang tidak diiktiraf untuk menduduki ujian kecekapan yang berakhir pada akhir bulan ini, dilanjutkan setahun lagi.

Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam berkata, peraturan itu membabitkan kira-kira 200 graduan perubatan yang memilih untuk memindahkan kredit mereka kepada universiti tempatan dengan menjalani program bagi menguji kecekapannya selama 18 bulan.

Pada mulanya, program ini tamat dalam masa tiga tahun, tetapi ia dipendekkan kepada 18 bulan setelah menteri itu membangkitkan perkara ini pada mesyuarat Kabinet Julai lepas, katanya dalam kenyataan di sini.

Katanya tempoh itu dipendekkan kepada 18 bulan daripada tiga tahun kerana graduan perubatan merasakan bahawa tempoh tiga tahun adalah terlalu lama kerana kebanyakkan mereka berumur 40 tahun ke atas.

Graduan daripada institusi yang tidak diiktiraf pada lazimnya dikehendaki lulus dalam ujian kecekapan sebelum mereka mendaftar dengan Majlis Perubatan Malaysia (MPM).

"Semalam, Kabinet melanjutkan tarikh akhir untuk menduduki ujian kecekapan itu dari 31 Disember tahun ini kepada 31 Disember tahun depan kerana ramai graduan perubatan mendapati sukar untuk memasuki institusi tempatan bagi menduduki ujian ini," kata beliau.

Subramaniam berkata, Kabinet mengarahkan Kementerian Kesihatan bekerjasama dengan Kementerian Pengajian Tinggi untuk membantu graduan perubatan mendapatkan tempat di institusi tempatan bagi tujuan ini.

"Penuntut (graduan) akan dibahagikan dan ditempatkan di kolej perubatan kerajaan.

"Setelah menduduki ujian ini, graduan perubatan boleh ditempatkan di universiti tempatan yang diluluskan untuk menduduki kursus yang diperlukan dan lulus peperiksaan universiti yang dikehendaki bagi memperoleh ijazah.

"Mereka kemudian ditempatkan sebagai pegawai perubatan di hospital," tambah beliau.

Syor wajibkan bukan Islam jalani ujian HIV dikaji

Reactions: 
Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak berkata, kerajaan akan mengkaji sama ada bakal pengantin bukan Islam turut diwajibkan menjalani ujian saringan HIV bagi mengelak penyakit itu merebak kepada pasangan dan anak-anak.

Timbalan Perdana Menteri berkata, ini kerana tiada kursus perkahwinan yang diwajibkan kepada pasangan bukan Islam seperti mana ia diwajibkan ke atas pasangan beragama Islam dengan ujian berkenaan dijadikan sebahagian daripada kursus perkahwinan.

"Kita akan kaji sama ada cadangan ini boleh dilaksanakan ataupun tidak kerana bagi masyarakat bukan Islam, tiada kursus perkahwinan yang diwajibkan seperti mana kepada orang Islam jadi kalau ini (ujian saringan HIV) nak diwajibkan, kita tidak tahu sama ada boleh dikuatkuasakan ataupun tidak," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan kepada anakanak Setiausaha Kerja Umno Pahang Datuk Abdullah Rahmat yang terbunuh dalam kemalangan jalan raya pada 10 Disember lepas di Lebuh Raya Pantai Timur di kediaman allahyarham di sini, hari ini.

Menurut Najib, kajian itu perlu bagi mendapatkan maklum balas masyarakat terutama bakal pengantin pasangan bukan Islam sekiranya ujian saringan HIV turut diwajibkan ke atas mereka.

"Kita tidak tahu reaksi masyarakat terhadap cadangan ini," katanya ketika ditanya sama ada pasangan bukan Islam diwajibkan menjalani ujian saringan HIV sebagaimana pasangan Islam sebagai sebahagian daripada program praperkahwinan, mulai tahun depan.

Najib, yang juga Anggota Parlimen Pekan, berkata setakat ini tiada peruntukan undang-undang yang mewajibkan pasangan bukan Islam menjalani ujian saringan HIV berkenaan dan selalunya ujian dilakukan secara sukarela oleh mereka.

"Sekarang ini tiada peruntukan undang-undang dan ujian biasanya dilakukan secara sukarela, tetapi jika anda melihatnya daripada segi pandangan masyarakat serta pendapat individu yang berkenaan, terutamanya bakal pasangan, adalah untuk kepentingan mereka juga bagi mengetahui sama ada bakal suami, lazimnya pihak lelaki, sama ada mereka bebas daripada HIV atau tidak.

"Maka, pada masa ini saya fikir bagi orang bukan Islam, asasnya adalah untuk menggalakkan mereka secara sukarela untuk melakukan ujian dan saringan HIV," katanya.

PKR not replacing Fairus as DCM

Reactions: 
PKR is not replacing its embattled state deputy chief minister Mohamad Fairus Khairuddin, party
MCPX
de facto
leader Anwar Ibrahim said today.

“We're not replacing him or anyone in the Pakatan government,” he told newsmen after attending a local futsal tournament in Seberang Jaya, Penang.

The PKR supremo was responding to a report in a blog claiming that a delegation of several former staff from Fairus’ office have met and urged Anwar to sack him from the Penang government and replace him with someone more competent.

“Anyone can meet me and air their views and opinions. But that does not mean I agree with them. There is not going to be any changes,” he said when asked whether Fairus would be replaced.

mohammad fairus penang deputy cm deny resign 160708 01Anwar’s assurance is a timely boost to the embattled Mohamad Fairus, who has been a target for several blogs, believed to be tacitly supported by several state PKR leaders.

The blogs have attacked Fairus constantly with various allegations of under-performance since he assumed office as Penang DCM after the March general election.

Two weeks ago, Anwar gave Fairus and his rival Abdul Malik a stern tongue lashing to end their quarrel and learn to work together for the betterment of the party and state government.

PKR state chief Mohd Zahrain Mohamed Hashim, the Bayan Baru MP, is said to be backing Abdul Malik in this power tussle within the fledgling Pakatan state government.

Memo For All Three PKR Councillors

A recent posting in a blog also alleged that Mohammad Fairus had refused to meet and received a memorandum from a five-man delegation from state PKR youth movement. It is said that the memorandum was a call on Fairus to resign gracefully from his position as Chief Minister Lim Guan Eng’s number two.

However, when contacted, the movement's acting chief Ong Chin Wen rubbished the portal mail, and denied that the youth wing has called on Fairus to step down.

He revealed that it was a general memorandum meant for all three PKR executive councillors in the state government.

Besides Penanti assemblyperson Fairus, Abdul Malik Abul Kassim (Batu Maung) and Law Choo Kiang (Bukit Tambun) are other two executive councillors.

According to Ong, the memorandum highlighted on areas for improvement and brought up several outstanding contentious issues to the attention of the PKR executive councillors.

The memorandum also urged the trio to involve PKR youth leaders in their administration's decision-making process and policy implementation.

“We never called on Fairus or anyone to resign and make way for others,” he pointed out.

Kerajaan Jamin Tidak Akan Swasta Atau Jual IJN

Reactions: 
Kerajaan hari ini memberi jaminan tidak akan menjual atau menswastakan Institut Jantung Negara (IJN) selagi tidak ada alternatif pusat rawatan jantung yang boleh memberi khidmat serupa kepada rakyat, kata Timbalan Menteri Kesihatan Datuk Dr Abdul Latiff Ahmad.

Sambil menyifatkan idea menswastakan atau menjual pusat itu adalah sesuatu yang baik memandangkan kerajaan tidak perlu lagi menanggung bebanan kos yang tinggi setiap tahun, beliau berkata bagaimanapun masa untuk itu masih belum sesuai.

"Ideanya bagus kerana kerajaan tidak lagi terbeban dengan beban kewangan tahunan yang tinggi. Tapi nasib kakitangan awam dan golongan terpinggir macamana, terjamin ke tak kalau dah diswastakan atau dijual nanti, ini kerajaan nak kena pastikan dulu," katanya.

Bercakap kepada pemberita selepas berdialog dengan kakitangan Jabatan Kesihatan Terengganu di sini, Sabtu, Dr Abdul Latiff berkata rakyat tidak perlu risau kerana cadangan itu tidak akan dipertimbangkan sehingga kerajaan mempunyai alternatif lain iaitu mempunyai pusat yang memberi khidmat sama seperti IJN.

Katanya, dalam usaha meningkatkan bilangan pusat rawatan jantung dalam negara, kerajaan bercadang membina pusat rawatan jantung di setiap negeri dalam Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).

"Buat masa ini, empat pusat rawatan jantung iaitu di Serdang, Selangor, Pulau Pinang, Johor dan Kuching, Sarawak sudahpun beroperasi dan menempatkan pakar jantung dan pakar bedah jantung," katanya.

Konglomerat Sime Darby Berhad sebelum ini mengumumkan akan mengambil alih 51 peratus kepentingan dalam IJN namun hasrat itu terpaksa ditangguhkan kerajaan setelah mendapat tentangan banyak pihak.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Run Razak ketika mengumumkan penangguhan itu berkata rancangan pengambilalihan itu akan dikaji semula dengan mendalam oleh kementerian-kementerian yang berkaitan.

Najib yang juga Menteri Kewangan berkata, pihak yang terlibat dalam kajian itu termasuk Kementerian Kewangan dan Kementerian Kesihatan serta Unit Perancang Ekonomi.

IJN diurus oleh IJN Holdings Sdn. Bhd, milik penuh Kementerian Kewangan.

Wan Farid diumum calon BN di KT

Reactions: 
Timbalan Menteri Dalam Negeri, Senator Datuk Wan Ahmad Farid Salleh diumumkan sebagai calon Barisan Nasional (BN) bagi pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu pada 17 Januari depan.

Ia diumumkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di majlis pengumuman calon BN di Kuala Terengganu petang ini.

Najib juga merupakan pengarah pilihanraya kecil tersebut. Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) telah menetapkan tarikh penamaan calon pada 6 Januari depan.

Wan Ahmad Farid, 46 - bekas peguam lulusan Universiti Thames Valley, London - merupakan anak jati Kuala Terengganu.

kuala terengganu by election wan farid bn candidate 031208Pada 1987, beliau menjadi peguam termasuk peguam syarie dan menjadi setiausaha Jawatankuasa Peguam Negeri Terengganu.

Di dalam politik, beliau menjadi ahli jawatankuasa Pemuda Umno Bahagian Kuala Terengganu pada 1995 sebelum menjadi Ketua Pemuda bahagian pada 1998 dan menjadi menjadi exco pemuda Umno pusat dari 1999 hingga 2004.

Pada tahun 2001, beliau dipilih menjadi timbalan ketua Umno bahagian Kuala Terengganu sebelum dilantik menjadi setiausaha politik kepada Menteri Keselamatan Dalam Negeri pada 31 Disember 2003 dan sekaligus beliau meninggalkan kerjaya peguamnya.

Beliau menjadi ketua Umno bahagian Kuala Terengganu apabila mengalahkan penyandang jawatan, Senator Datuk Roslan Awang Chik.Pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terengganu itu diadakan berikutan kematian penyandangnya, Datuk Razali Ismail di Genting Highland pada 28 November lalu.

PAS pula akan mengumumkan calonnya esok. Antara nama yang disebut-sebut sebagai calon PAS ialah Naib Presiden PAS, Mohamad Sabu; Ahli Dewan Undangan Negeri Adun) Batu Burok, Dr Syed Azman Ahmad Nawawi; Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Mustafa Ali; Timbalannya, Datuk Wan Mutalib Embong dan tokoh korporat, Mohd Khazani Abdullah.

Selain itu, Angkatan Keadilan Insan Malaysia (Akim) telah menyatakan minat untuk bertanding. Tiga orang lagi telah menyatakan minat mereka untuk bertanding sebagai calon bebas.

Mereka ialah Maimun Yusuf yang bertanding dalam pilihanraya umum lalu dan dua orang lagi ialah usahawan, Mohd Azlan Ismail dan Isma Airfath Hassanuddin dari Rantau Panjang, Kelantan.

-malaysiakini

2 Calon Pilihan Untuk P-036 - malaysiakini

Reactions: 
Hari ni calon yang akan mewakili UMNO/BN akan diumumkan bila-bila masa & kalau diikut pada kenyataan dari PAS, PAS akan umumkan calon pilihan PAS esok.

Hasil dari survey yang aku buat di blog ni menunjukkan bahawa majoriti pengundi memilih Mohamad Sabu sebagai calon PAS dalam PRK P-036 nanti. survey dari blog-blog dan web-web lain jugak mendapat keputusan yang sama.

Semuanya berkeputusan bahawa Mohamad Sabu mendahului senarai calon pilihan para pemilih.

Walaubagaimanapun, PAS pusat tidak boleh bergantung 100% kepada hasil undian yang dijalankan diblog-blog dan juga web-web yang berkaitan.

Memang jelas Mohamad Sabu mendahului jauh kedepan berbanding Dr.Syed Azman tetapi itu adalah hasil undian rambang yang tentunya datang dari pera pengundi cyber dari seluruh Malaysia dan mereka ini tidak mewakili para pengundi Kuala Terengganu.

Mungkin bilangan pengundi cyber yang berasal dari Kuala Terengganu hanya sebilangan kecil sahaja jadi PAS perlu meneliti dengan lebih mendalam calon yang sesuai untuk mewakili PAS.

Pada hemat saya dan juga hasil dari pemerhatian, survey dan juga pendapat rakan-rakan yang berada di Parlimen P-036, ke 2-2 calon yang mendahului senarai undi amat sesuai bagi mewakili PAS. Mohamad Sabu ada kelebihannya yang tersendiri dan Dr.Syed Azman juga mempunyai kelebihannya yang tersendiri.

Mengikut penduduk setempat, Dr Syed Azman merupakan pilihan yang paling cocok bagi PAS tetapi sekiranya PAS meletakkan Mohamad Sabu, ia tak menjadi masalah untuk mereka sebab masing-masing ada kelebihan.

Dari segi pemilih, mereka yang mengundi calon PAS pada PRU-12 tempohari rasanya masih belum berganjak dengan pilihan mereka. itu dah jadi trend orang Terengganu, selagi tak dapat, selagi tu depa terjah... kalau dah dapat tapi tak bagus, senang-senang depa terajang.

Ada 2 pilihan untuk PAS macam yang disebut dekat atas... Mohamad Sabu atau Dr.Syed Azman.

Golongan muda tak ada masalah untuk mengundi mana-mana calon, baik Mohamad Sabu mahupun Dr.Syed Azman, pasti sokongan akan diberi (pengundi muda lebih terbuka), manakala bagi pengundi senior, sokongan akan lebih kepada Dr.Syed Azman (faktor orang tempatan) tapi kalau kene gaya PAS, tak mustahil letak penyu pun boleh menang.

Untuk pengundi-pengundi tempatan yang tinggal diluar Terengganu pula pilihan depa sudah pasti yang utama ialah Mohamad Sabu kerana faktor, mereka lebih mengenali Mohamad Sabu dan kelebihannya memang terserlah tapi masih tidak menjadi masalah sekiranya Dr.Syed Azman menjadi calon.

Macam aku katakan tadi, 2-2 ada kekuatan tersendiri.

2 perkara yang PAS perlu fikirkan disini sekiranya mecalonkan mana-mana 1 antara 2 nama diatas.

Mohamad Sabu - peluang untuk menang adalah 50-50 kerana faktor "bukan orang tempatan" *orang gganu ni sentimen kedaerahan dia lagi kuat dari Kelantan.

100% dijamin kemenangan sekiranya para pengundi tidak keberatan untuk memberi laluan kepada Mohamad Sabu untuk kebaikan negeri Terengganu. PAS kene pandai pujuk anak jati Terengganu. tak rugi serahkan Parlimen P-036 kepada PAS sebab yang pergi kepada PAS cuma 1 kerusi Parlimen dan bukannya "Negeri Terengganu". Terengganu masih dibawah UMNO/BN.

100% kemenangan akan menjadi 50% kemenangan tanpa isu atau kekuatan didalam kempen.

Perlu diberi penjelasan akan betapa pentingnya "check & balance" didalam mana-mana pemerintahan baik negeri mahupun negara untuk kepentingan rakyat. memberi 100% kekuatan kepada sebelah pihak tidak akan menyelesaikan masalah dan tidak akan membantu apa-apa dalam memajukan atau membela rakyat kerana kelebihan kepada 1 pihak akan membawa kepada sindrom "aku sahaja yang betul".

Dr.Syed Azman - Rasanya calon yang berkedudukan no-2 dalam senarai calon pilihan ini adalah calon yang terbaik untuk memenangi semua pihak baik hardcore PAS atau pengundi atas pagar, totok UMNO/BN tak payah pujuk... jangan buang masa.

Faktor terbaik ialah anak tempatan, calon muda dan memang dikenali di Kuala Terengganu.

Nak cerita panjang pun aku tek reti sangat sebab aku memang tak banyak info pasal Dr.Syed Azman, tapi kalau ikut kawan-kawan dekat Kuala Terengganu, Dr.Syed Azman adalah pilihan terbaik selain Mohamad Sabu.

Kata kawan aku, kalau letak Dr.Syed Azman, PAS cuma perlu berkempen tarik sokongan seramai yang boleh dan tak perlu nak tangkis apa-apa serangan peribadi. senang kerja. sokongan memang ada, tak payah pening kepala (tu kata kawan aku la dan aku kene la setuju pasai dia orang KT)...

Jadi untuk PAS, 2 pilihan... Mohamad Sabu pun boleh (tapi kene kerja kuat sikit la), Dr.Syed Azman pun boleh (kalau tak kerja kuat, letak la sape pun confirm tergolek).

Seterusnya kami serahkan kepada PAS Terengganu untuk membuat pilihan. untuk kami, calon adalah calon, yang penting ialah kemenangan. tapi kalau tak dak calon, macam mana nak menang?

Jangan letak yang bukan-bukan dah la... teruk kami nak menjawab tohmah nanti... bukan ngan puaka UMNO je nak kene jawab, ngan pengundi pun nak kene jawab jugak ni...

Salam Hormat.

Now Dr M admits he has no proof of vote-buying in Umno - malaysiakini

Reactions: 
Tun Dr Mahathir Mohamad today admitted that he has no concrete evidence on money politics in Umno despite previously claiming corruption flourished under his successor Datuk Seri Abdullah Badawi.

"I have to study first, as a lot of information is hearsay, they are not willing to give their names," said the former Umno President.

"We want brave people. They complain but are afraid to come forward, so I have to look carefully into it," said Dr Mahathir when asked when he would reveal the names of Umno leaders involved in money politics. Apart from threatening to reveal names, Dr Mahathir had also in the past suggested the use of the Internal Security Act against party members involved in vote buying.

He had also claimed that vote-buying was so rampant in Umno that the party was doomed to lose in the next elections.

When asked whether having an independent body to monitor the Umno election would help, he said that the formation of another body would not solve the problem.

"Even if more bodies are formed, but the witnesses refuse to give information to corroborate evidence, they will be useless. To get evidence that is beyond reasonable doubt is very difficult," said Mahathir.

On the action by certain Umno members who gave information on vote buying practice to opposition leaders, Mahathir said they were probably angry with the leadership.

Recently PKR lawmaker Saifuddin Nasution revealed in Parliament that he has evidence to prove candidates for the Umno deputy presidential race are involved in money politics.

Batu Putih case: Malaysia relied on Singapore documents

Reactions: 
Most of the documents used by Malaysia to make its case on Pulau Batu Putih at the International Court of Justice were produced by Singapore.

This startling allegation was made by the republic's Chief Justice Chan Sek Keong and turns on its head the assertion by Malaysia's Foreign Ministry that its officials scoured the world for evidence to back its claim that it had ownership over the outcrop of rocks off Johor.

Chan made this revelation at the launch of the book Pedra Branca: The Road To The World Court.

He was quoted by the Straits Times as saying: “I am not sure whether the International Court of Justice realised that most of the documents used by Malaysia in her arguments against Singapore were produced by us.

“So, you can imagine our deep disappointment when it was alleged that Singapore had withheld from the court a letter which Malaysia believed would damage our case.”

He added: “The truth is that we had gone round the world looking for it for some 30 years without success.”

In the foreword of the book, Minister Mentor Lee Kuan Yew said that in 1992, he directed that Singapore hand over all its documents on the disputed area to Malaysia, “an unprecedented unilateral move”.

This move and other previously undisclosed facts about the Pedra Branca case are contained in the 190-page book on how both countries managed the dispute, which the ICJ resolved in May this year.

Pedra Branca, a football field-sized island at the eastern entrance of the Singapore Straits, was first occupied in 1847 by the British, who built Horsburgh Lighthouse there. Singapore later took over, and Malaysia staked its claim in 1979.

In May, the ICJ ruled that Pedra Branca belonged to Singapore, and that nearby Middle Rocks belonged to Malaysia.

Who owns a third maritime feature, South Ledge, is being worked out by the two countries. The ICJ says it belongs to the country in whose waters it sits.

The long journey to the ICJ resolution was highlighted by Singapore's Deputy Prime Minister S. Jayakumar, who co-wrote the book with Ambassador-at-Large Tommy Koh.

In the book, both men noted how their involvement with the case began in 1978, when they were representing Singapore at the United Nations in Geneva. The Ministry of Foreign Affairs had sent them an urgent telex, asking Jayakumar to go to London to locate certain documents on the island.

Both men went on to helm the team making Singapore's case for Pedra Branca before the ICJ in The Hague in November last year, with CJ Chan, who was Attorney-General from 1992 to 2006.

The book recounts the twists and turns in the dispute and the behind-the-scenes manoeuvres taken to resolve it.

Jayakumar also noted that both sides agreed to third-party dispute settlement, now a key tenet of Singapore's foreign policy in managing disputes.

Koh said they decided to write the book to distil the lessons they had learnt from the case — Singapore's first at the ICJ — and share them with colleagues as well as the public.

Chan, in his speech, noted that Pedra Branca was “not an easy case by any standard”. The written pleadings alone of each side filled more than 2,600 pages.

“This is a case where history was part of the legal arguments, and law was part of the historical arguments,” he said.

“Ultimately, the majority of the court decided that Malaysia had history on its side, and Singapore had international law on its side, and this is expressed in the final disposition of the judgment.”

Kementerian Pengangkutan Kaji Kewajaran Operasi bas Ekspres Lewat Malam

Reactions: 
Kementerian Pengangkutan akan mengkaji semula kewajaran membenarkan bas ekspres dan bas lain di negara ini menjalankan operasi selepas tengah malam ekoran peningkatan kemalangan maut pada waktu malam.

Menterinya Datuk Seri Ong Tee Keat berkata kementeriannya sedang mendapatkan pandangan pelbagai pihak termasuk dari negara-negara lain bagi tujuan tersebut.

"Walaupun pemandu-pemandu bas terbabit menyatakan mereka sudah cukup tidur pada waktu siang, tetapi ada masanya mereka akan mengalami keletihan kerana tindak balas biologi dalam tubuh manusia, jadi kewajaran ini akan dikaji semula," katanya.

Beliau diminta mengulas kemalangan sebuah bas ekspres dari Sitiawan, Perak ke Singapura sehingga mengorbankan 10 daripada 26 penumpangnya di Kilometer 146, Lebuh Raya Utara Selatan antara Tangkak-Pagoh di sini baru-baru ini.

Menteri Pengangkutan ditemui pemberita selepas merasmikan bangunan baru Pusat Hemodialisis Kelab Lion International di Taman Indah, Sungai Abong di sini, Jumaat.

Bagaimanapun, Ong berkata sebelum keputusan untuk menarik balik kebenaran operasi tersebut dibuat, maklum balas daripada agensi tertentu termasuk Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) tetap akan diambil kira.

Beliau yang juga Presiden MCA dijangka menerima laporan dan cadangan daripada LPKP yang telah diarahkan menyiapkan laporan mengenai kemalangan tersebut dalam sedikit masa lagi.

Mengenai bantahan terhadap cadangan agar lesen kenderaan perdagangan diperbaharui setiap setahun berbanding lima tahun sekali yang dikuatkuasakan selama ini, beliau berkata ia masih lagi di peringkat cadangan.

Dr Mahathir Gembira IJN Tidak Diswastakan - malaysiakini

Reactions: 
Tun Dr Mahathir Mohamad gembira dengan keputusan kerajaan untuk menangguhkan penswastaan Institut Jantung Negara (IJN).

Mantan Perdana Menteri itu berkata beliau tidak fikir penswastaan itu adalah satu idea yang baik memandangkan institut itu "adalah badan amal yang unik" berdasarkan kepada prestasinya yang cemerlang setakat ini.

"Setakat ini tiada aduan mengenai IJN. Mereka telah menunjukkan prestasi cemerlang. Berkhidmat kepada yang kaya dan miskin. Semua orang telah mendapat manfaat daripada IJN termasuk saya sendiri," katanya kepada pemberita selepas menerima RM150,000 dari Kementerian bagi pihak Yayasan Kuala Lumpur untuk Menjenayahkan Perang, yang dipengerusikannya.

Menteri Luar Datuk Seri Rais Yatim menyampaikan cek itu kepada Dr Mahathir di Yayasan Al-Bukhary, di sini, Jumaat.

Dr Mahathir berkata kerajaan hanya perlu menswastakan apa yang dimiliki hanya jika terdapat sebab yang baik "jika tidak ianya tidak sihat."

Sime Darby dilaporkan membuat cadangan kepada kerajaan untuk membeli kepentingan dalam IJN Holdings Sdn Bhd, pengendali IJN.

Pada masa ini, IJN merupakan pusat perubatan jantung terkemuka di rantau ini dengan 99.99 peratus dimiliki Kementerian Kewangan.

Bagaimanapun, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan hari ini perkara itu telah ditangguhkan hari ini sehingga kajian mendalam dijalankan oleh kementerian berkaitan.

Dalam perkembangan lain, Dr Mahathir berkata beliau tidak dapat mendedahkan senarai calon-calon Umno yang terbabit dalam politik wang berikutan kekurangan bukti.

"Saya perlu meneliti dakwaan itu. Banyak sangat dengar cakap. Mereka (perwakilan) boleh beri saya nama-nama itu tetapi tiada maklumat konkrit seperti di mana, berapa banyak dan lain-lain. Kita perlukan mereka yang berani untuk tampil dan mendedahkan. Setengahnya mengadu tetapi mereka tidak begitu berani untuk mendedahkan pesalah itu," katanya.

Bulan lepas, Dr Mahathir yang juga bekas Presiden Umno telah berkata bahawa beliau akan mendedahkan nama-nama calon yang terbabit dalam politik wang menjelang pemilihan parti yang dijadual diadakan Mac tahun depan.

Katanya Umno, sebagai tulang belakang Barisan Nasional, boleh mewujudkan beberapa lembaga atau jawatankuasa untuk mengekang politik wang tetapi ia tidak akan berguna jika tiada "saksi yang berani untuk mendedahkan maklumat mengenai kesalahan itu".

"Kita perlu tangkap pesalah itu dan ia perlu dibuat tanpa keraguan yang munasabah. Kita tidak mahu mereka yang tidak bersalah pula dituduh," katanya.

Bercakap mengenai topik lain, bekas perdana menteri itu juga berkata banyak contoh di mana Majlis Peguam secara tidak langsung melobi untuk orang-orang tertentu untuk dilantik sebagai hakim.

"Sekarang, mereka meminta mereka pilih hakim. Ini tidak boleh kerana sekali orang yang mereka pilih menjadi hakim, seseorang itu secara langsung akan terhutang budi dengan Majlis Peguam dan ini akan membawa kepada campur tangan dalam melaksanakan keadilan," katanya.

Sementara itu, Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) meminta kerajaan supaya tidak tergesa-gesa membenarkan sektor swasta untuk membeli kepentingan di dalam IJN.

Dalam menyambut baik keputusan menangguhkan cadangan Sime Darby Bhd mengambilalih kepentingan IJN Holdings Sdn Bhd, pengendali IJN, Presiden MMA Datuk Dr Khoo Kah Lin berkata kerajaan perlu mendapatkan maklumbalas dan pandangan daripada orang ramai dan badan bukan kerajaan sebelum membuat sebarang keputusan.

"Kami bimbang apabila syarikat swasta ambil alih, kebajikan golongan miskin akan diketepikan dan mereka mungkin tidak mendapat rawatan perubatan pada kadar rendah.

"Kami prihatin kerana pada akhirnya dalam apa jua keadaan, dalam urusan ini pokoknya adalah untuk membuat untung kerana mereka perlu menjawab kepada pemegang saham.. mereka tidak boleh mencatat kerugian.

"IJN adalah mutiara bagi pesakit-pesakit jantung di negara ini.. ianya senang didekati pesakit-pesakit jantung yang miskin," katanya kepada Bernama.

Sementara itu, Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) yang menyambut baik tindakan kerajaan itu mahu semua cadangan membenarkan konglomerat Sime Darby Bhd untuk membeli 51 peratus saham dalam IJN itu, dibatalkan.

Setiausaha Agungnya G. Rajasekaran, berkata IJN adalah sebuah institusi rawatan kesihatan yang penting dan adalah menjadi tanggungjawab kerajaan untuk mengekalkannya demi kepentingan orang ramai terutama golongan miskin.

Dalam perkembangan yang sama, Kesatuan Pekerja-pekerja Pengangkutan (TWU) yang turut mengalu-alukan langkah penangguhan itu berkata keseluruhan isu mengenai penjualan kepentingan IJN oleh sektor swasta perlu dihentikan terus.

Setiausaha Agungnya Datuk Zainal Rampak berkata bagi TWU, IJN bukan sesuatu yang boleh ditolak ansur dan tidak boleh dibiar terlepas kepada pihak swasta kerana ia akan menafikan niat murni bagi penubuhan institut itu, katanya kepada Bernama.

"IJN adalah ikon rakyat Malaysia dan ia perlu dikekalkan begitu," katanya.