Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Monday, December 22, 2008

AYUH, TUTUP SEMUA BLOG UMNO! - malaysiakini

Reactions: 
Ini gua cilok dari blog nobisha yang aku rasa pro UMNO... hangpa tengok... pro UMNO lanyak UMNO sebab UMNO tak cerdik... dah 50 tahun... yang kesiannya... orang UMNO sendiri pun baghu tau UMNO tak cerdik... kui kui kui kui kui...

Nak kata lawak, tak lawak. Nak kata tak lawak, macam lawak. Itu yang saya rasai selepas membaca laporan Utusan Malaysia yang menyebut bahawa seorang bekas Ketua UMNO Bahagian diberi amaran kerana berkempen menggunakan blog.

Saya tidak pasti adakah Lembaga Disiplin UMNO ini masih berada di zaman batu atau dalam zaman GenXer (menggunakan istilah Don Scott, penulis buku "Grown Up Digital"). Saya cadangkan semua Ahli Majlis Tertinggi UMNO dan Lembaga Disiplin parti itu membaca buku tersebut. Menurut Eric Schmidt, Chairman and CEO of Google, Grown Up Digital "demonstrates the world-changing power of the Net Generation."

Kalau berkempen melalui blog menjadi kesalahan, maka UMNO kena hapuskan peraturan lapuk tu. Peraturan begitu bukan sahaja menjadikan orang ketawa, malah boleh membuat orang menjauhkan diri dari UMNO. Saya sendiri pun tak tahu bagaimanakah nak menjustifikasi peraturan tersebut.

Entahlah, saya juga tak tahu bagaimanakah UMNO (atau BN) nak hadapi PKR dan PAS yang hebat menggunakan "new media" sedangkan ahli UMNO tak dibenarkan berkempen menggunakan blog. Kalau tak gunakan blog, Facebook, Myspace, Youtube, Friendster, chat dan lain-lain sewaktu pemilihan parti, bagaimanakah mereka nak mahir gunakan semua itu dalam pilihanraya umum nanti?

Kalau tak salah saya, Penolong Setiausaha Pemuda UMNO pernah menyebut semua calon Exco Pemuda mesti ada blog supaya mereka boleh jelaskan wawasan masing-masing. Nah, sekarang Lembaga Disiplin UMNO kata adalah salah menggunakan blog untuk berkempen.

Saya fikir keputusan Lembaga Disiplin UMNO dan peraturan dalam soal ini adalah satu langkah ke belakang. Kalau begitulah cara kepimpinan tertinggi UMNO berfikir, ini mungkin merupakan punca mengapa "Blog UMNO Tak Ada Ummph!"

UMNO patut belajar kepada DAP yang sejak awal-awal lagi mengiktiraf peranan blogger dan "new media". Blogger tersohor Jeff Ooi, sebagai contoh, dicalonkan sebagai Ahli Parlimen dan menang. Malangnya, ada pemimpin UMNO yang tidak tahu bagaimanakah nak membuka blognya sendiri (ini diceritakan oleh seorang wartawan kepada saya); apatah lagi menghargai blog dan sumbangannya dalam proses demokrasi. Malah, saya juga tidak hairan kalau ada yang keliru antara "internet" dan "fishing net".

Maaf, kalau nak marah kat saya pun marahlah ... Saya tetap tegas mengatakan keputusan Lembaga Disiplin UMNO menunjukkan parti itu tidak menghargai blog.

Kita berikan peluang kepada Majlis Tertinggi UMNO untuk memansuhkan peraturan lapuk yang tak membenarkan kempen melalui blog. Sekiranya mereka berkeras juga .... Ayuh, tutup semua blog UMNO!

Hudud jatuh taraf jadi jerat

Reactions: 
Wah, rupa-rupanya hudud itu jatuh tarafnya dan kini ia sekadar menjadi jerat politik untuk mempengaruhi arah aliran politik.

Lebih malang lagi kalau orang yang mengaku Islam mahu menjadikan hudud sebagai jerat atau orang yang mengaku Islam menyifatkan jawapan tanpa berpura-pura mengenai isu hudud sebagai telah terjerat.

Dan, betapa murah dan hinanya hukum Allah apabila ia dijadikan umpan perangkap di medan perburuan kuasa yang rakus dan kotor.

Saya selalu bertanya kepada diri sendiri, adakah orang yang dilihat bijak berpolitik dan menjaga kepentingan diri tiba-tiba menjadi bangang dan biul apabila perkataan hudud dijerit ke telinganya oleh mereka yang membenci hudud? Saya juga tertanya-tanya, adalah untuk mendapat sokongan kita terpaksa menolak apa yang diwajibkan oleh Islam - barangkali suatu hari nanti akan diminta menolak keperluan membina masjid dan surau untuk orang-orang Islam kerana "sudah terlalu banyak".

Apa lagi nak buat supaya saya dilihat tidak mengamalkan politik sempit perkauman dan agama. Tinggal sembahyang? Tuang puasa? Sekat zakat?

Entah berapa puuh kali Raja Petra Kamarudin menulis seperti apa yang ditulisnya dalam artikel bertajuk "The constantly grumbling Chinese":
  • Sebahagian masyarakat Cina menyatakan mereka enggan mengundi PAS kerana bimbang PAS mahu melaksanakan undang-undang Islam. Tetapi, bagaimana PAS hendak melaksanakan undang-undang Islam jika mereka tidak mungkin mendapat majoriti dua pertiga di Parlimen?
~penarik beca

Tengku Ahmad Rithauddeen Kecil Hati Dakwaan Mubarak - malaysiakini

Reactions: 
"Kecil hati saya," kata Pengerusi Lembaga Disiplin Umno Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen berhubung dakwaan Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (Mubarak) kononnya lembaga itu lambat bertindak mengendalikan laporan amalan politik wang dan rasuah dalam parti.

"Mereka (anggota Lembaga Disiplin) kadang-kadang sehari atau dua hari tak balik rumah tetapi mereka (Mubarak) kata kita ini tak bertugas.

"Kecil hati saya. Mereka ini senanglah kata kepada kita. Ahli Lembaga Disiplin ni bukan (orang) muda. Nak cari (pilih) mereka ini bukan senang kerana mereka perlu terdiri daripada veteran, perlu jujur, bekerja untuk parti dan negara," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Mubarak, dalam satu kenyataan Jumaat lepas, berkata kelewatan Lembaga Disiplin Umno itu seakan-akan mahu perkara yang diadu itu dilupakan secara perlahan-lahan.

Timbalan Presiden Mubarak Datuk Abdul Aziz Rahman mencadangkan supaya Lembaga Disiplin mengambil langkah segera bagi memastikan perkara itu dapat ditangani.

Tengku Ahmad Rithauddeen berkata bahawa sejak 29 Jan, panel penyiasatan lembaga berkenaan sudah bersidang sebanyak 39 kali bagi mengendalikan laporan salah laku membabitkan 39 bahagian manakala Tribunal Lembaga Disiplin sudah bersidang sebanyak 10 kali membabitkan 25 bahagian dan panel rayuan sebanyak dua kali membabitkan dua bahagian.

Beliau juga mengedar kepada media senarai enam halaman mengandungi tarikh-tarikh persidangan panel penyiasatan, tribunal dan panel rayuan.

Katanya dengan senarai itu boleh dilihat berapa hari mereka bertugas bukan sahaja di Kuala Lumpur malahan di negeri-negeri kerana kesukaran pengadu dan saksi datang ke ibu pejabat parti di sini untuk memberi keterangan kerana ia membabitkan kos.

"Kita bersedia untuk pergi ke tempat berkenaan untuk siasat apa yang berlaku atas aduan yang kita terima dari mana-mana mesyuarat cawangan, bahagian dan kini pemilihan Majlis Tertinggi pula," katanya.

Tengku Ahmad Rithauddeen berkata Lembaga Disiplin tidak mahu mendengar aduan berbentuk cakap dengar sahaja sebaliknya ia perlu memastikan setiap aduan itu tulen dan tidak ada unsur berniat jahat terhadap sesiapa.

Beliau juga berkata 11 anggota baru telah dilantik ke Lembaga Disiplin itu sejak minggu lepas untuk mempercepatkan siasatan dan bagi mendengar kes.

Mereka terdiri daripada bekas hakim mahkamah tinggi, bekas hakim mahkahmah rayuan, bekas anggota Badan Pencegah Rasuah, bekas anggota polis dan bekas anggota tentera.

Jumlah anggota jawatankuasa badan itu kini 25 orang.

Mengenai kenyataan Anggota Parlimen Machang, Saifuddin Nasution Ismail dari Parti Keadilan Rakyat, yang mendakwa tahu mengenai wujudnya politik wang dalam perebutan jawatan Timbalan Presiden Umno, Tengku Ahmad Rithauddeen berkata hanya anggota parti yang boleh membuat aduan kepada lembaga itu.

"Itu atas dia (sama ada buat laporan kepada BPR). Saya tak boleh nasihat dia, dia sangat bijak, beliau patut tahu apa yang perlu dia buat," katanya.

Perlu pinda perlembagaan jika hendak laksana hudud - Zahid Hamidi

Reactions: 
Perlembagaan Persekutuan perlu dipinda jika PAS mahukan melaksanakan hukum hudud di negara ini, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi hari ini.

"Kalau hajat mereka begitu, saya doakan supaya hajat mereka itu tercapai tetapi hakikat politik tidak begitu," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Pegawai Penguatkuasa Agama dan Pendakwa Syarie Seluruh Malaysia dan Pelancaran Kod Etika Pegawai Penguatkuasa Agama di sini.

Beliau diminta mengulas kenyataan Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa pada Sabtu lepas bahawa parti itu akan tetap melaksanakan hukum hudud di seluruh negara sekiranya pakatan pembangkang berjaya memerintah pada masa depan.

Cadangan itu bagaimanapun hari ini mendapat bantahan daripada DAP, rakan parti itu dalam Pakatan Rakyat, yang berkata pelaksanaan hukum hudud tidak termasuk dalam manifesto Pakatan Rakyat pada pilihan raya umum Mac lepas.

Di Alor Star, Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata kenyataan Husam itu adalah "satu cerita politik" semata mata kerana jika PAS benar benar mahu melaksanakan, ia pasti sudah lama dikuatkuasa di Kelantan.

Ketua Umno Pokok Sena digantung keahlian dua tahun - malaysiakini

Reactions: 
Ketua Umno Bahagian Pokok Sena, Datuk Ahmad Lebai Sudin adalah antara dua ahli Umno bahagian itu yang digantung keahlian selama dua tahun berkuatkuasa 17 Disember lalu.

Ahmad didapati bersalah melakukan sabotaj dalam pilihan raya umum ke-12 yang lalu iaitu kesalahan di bawah di bawah Fasal 20.8 (B) dan (C) Perlembagaan Umno yang dibaca bersama dengan Perkara 3.1.2.

Perkara itu diumumkan Pengerusi Lembaga Disiplin Umno, Tan Sri Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail dalam sidang medianya di ibu pejabat Umno, Menara Dato' Onn di sini, hari ini.

Sementara itu, seorang ahli Wanitanya turut digantung keahlian selama tiga tahun atas kesalahan membuat aduan palsu berhubung politik wang, kesalahan di bawah Perkara 5.4 dibaca bersama Perkara 10.2 Tataetika Ahli Umno.

Tengku Ahmad Rithauddeen, seramai tiga ahli Umno didapati bersalah melanggar tataetika parti dan telah diberi amaran dalam perbicaraan yang berlangsung pada 17 Disember lalu itu.

"Mereka adalah bekas Ketua Bahagian Hulu Langat, Datuk Ahamad Kuris Mohd Nor kerana mengadakan blog untuk tujuan berkempen bagi jawatan Ketua Bahagian,manakala dua lagi adalah ahli jawatankuasa Umno bahagian Batu, Abdul Kadir Abdul Karim dan Remlah Abd Rahman kerana menjadi ejen bagi mengadakan majlis makan untuk calon yang bertanding dalam mesyuarat cawangan," katanya.

Sementara itu katanya, 13 lagi ahli didapati tidak bersalah dalam perbicaraan itu. Mereka adalah Amir Hassan, Ammar Hassan dan Zoinuddin Yom dari bahagian Arau; Shahanim Mohd Yusoff dan Shaharumi Mohd Yusoff dari bahagian Sungai Petani; Hanapi Daing Dalisang dan Mohd Zahrin Hashim dari bahagian Rasah; dan Abd Lateh Mohd Saman, Mohmad Khir Budin, Abdul Rahman Md Zain, Hashim Md Lazim, Ahmad Lateh dan Zainol Ramli dari bahagian Padang Terap.

Tengku Ahmad Rithauddeen berkata, sehingga hari ini, seramai 23 orang telah didapati bersalah melanggar tata etika Umno manakala 26 lagi tidak bersalah.

"Sementara itu, satu kes lagi masih belum diputuskan kerana ia tertangguh berikutan saksi tidak dapat hadir.

"Selain itu, seramai 50 tertuduh telah dipanggil untuk tunjuk sebab kepada tribunal Lembaga Disiplin," katanya.

Tengku Ahmad Rithauddeen, sebanyak 224 daripada 865 aduan telah disiasat oleh panel penyiasatan Lembaga Disiplin Umno sejak awal tahun ini.

"Sementara itu, sebanyak 93 aduan masih belum dimulakan siasatan, 82 memerlukan dokumen tambahan iaitu Borang A dan 133 tiada tindakan lanjut.

"Selain itu, sebanyak 177 aduan aduan adalah bukan di bawah Lembaga Disiplin dan sebanyak 151 aduan lagi belum diputuskan sama ada untuk disiasat atau sebaliknya," katanya.

Sementara itu, Tengku Ahmad Rithaudden berkata, mesyuarat pengurusan Umno minggu lalu telah meluluskan penambahan 11 ahli Lembaga Disiplin baru menjadikan jumlahnya kini seramai 25 orang.

Beliau berkata, penambahan itu adalah bagi memastikan aduan-aduan yang diterima dapat disiasat dan diambil tindakan dengan segera.

PM fails to get cabinet members to declare assets - malaysiakini

Reactions: 
He may have been successful in pushing through several important pieces of legislation but Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi has been an abject failure in persuading his ministers, deputy ministers and their family members to declare their assets.

A few days after the March 8 general elections, the prime minister, reeling from the serious setback suffered by the Barisan Nasional and aware that he needed to snatch the news cycle from Datuk Seri Anwar Ibrahim and the resurgent Pakatan Rakyat, announced that all members of the Cabinet, deputy ministers must fill up asset declaration forms by the Anti-Corruption Agency.

Following this, the ACA announced that the information on asset declaration would be made available online so that members of public can scrutinize the information.

But sources have told the Malaysian Insider that the plan has faced stiff resistance from several ministers, who did not want the veil to be lifted on assets owned by family members.

A government official said: "There were strong objections from ministers who felt that it would be an invasion of privacy for the public to know what the financial worth of their spouses, brothers and sisters.

"Several of them were prepared to step down from the Cabinet rather than submit to this asset declaration."

Faced with this wall of resistance, Abdullah backed off. As a result, this plan to make the government more transparent appears headed for nowhere.

To be sure, even the Pakatan Rakyat-run states have not been able to make good its promises of listing down assets owned by its elected representatives.

Valuecap dibela, 600,000 pekebun kecil getah disisih - malaysiakini

Reactions: 
Pernahkah anda bayangkan sebelum ini harga getah lebih RM4 sekilogram, namun sekarang sudah menjunam kepada 70 sen sahaja. Apa jadi apabila pendapatan penoreh susut lebih 500 peratus.

Sedangkan harga keperluan harian masih lagi berada di paras tinggi biar pun harga minyak sudah diturunkan.

Naib Presiden PAS, Dato' Husam Musa berkata, �kerajaan tidak boleh berdiam diri tanpa mengambil sebarang langkah bagi mengatasi bebanan yang terpaksa ditanggungjawab sebahagian besar rakyat di luar bandar sekarang.

Katanya antara langkah yang boleh diambil termasuk mewujudkan stok penimbal getah kebangsaan.

"Sekiranya kerajaan boleh memperuntukkan RM5 bilion ringgit wang KWSP kepada Valuecap Sdn Bhd untuk melindungi syarikat-syarikat tertentu, kenapa tidak sejumlah wang digunakan untuk membantu pekebun kecil," katanya di sini.

Menurut beliau sekiranya RM5 bilion itu digunakan untuk membeli getah pada harga lebih 70 sen sekg bermakna tujuh bilion kg getah mampu dibeli di pasaran.

Katanya, stok penimbal juga dapat membantu mengurangkan lambakan komoditi itu akibat�kejatuhan harga��sekaligus mampu mengekang tekanan aliran penurunan harga di pasaran.

"Kini terdapat hampir 600,000 pekebun kecil di seluruh negara yang menghadapi bebanan kejatuhan harga dan kos sara hidup yang memeritkan," katanya.

Reformis batalkan 'perang bogel'

Reactions: 
kemaskini 3:15pm Gerakan Reformasi Rakyat Malaysia (Reformis) hari ini bersedia menggugurkan "perang bogelnya" atau ugutan untuk berdemonstrasi bogel setelah bertemu wakil Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

"Tiada lagi isu-isu (tentang Reformis) berbangkit selepas ini.

"Isu berbogel pun tidak timbul lagi," kata timbalan presiden penajanya Badrul Hisham Mohd Hanafiah kepada Malaysiakini.

Tambahnya, jika muncul kenyataan yang dikeluarkan oleh bekas presiden penajanya Ramlan Abu Bakar, ia bersifat peribadi dan "tidak ada kena-mengena dengan Reformis".

Sewaktu diketuai NGO baru itu sebelum ini melancarkan "perang bogelnya" terhadap Abdul Khalid dan penasihat PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim susulan kecewa terhadap kerajaan negeri yang didakwa gagal mempedulikan nasib golongan miskin dan tidak menunaikan janji manifestonya ketika pilihanraya umum lepas.

Dalam pertemuan sejam pagi ini dengan setiausaha politik menteri besar, Nik Nazmi Nik Ahmad, Reformis menyatakan sokongan terhadap keputusan Selangor menurunkan harga sewa rumah Projek Perumahan Rakyat (PPR) bagi keluarga berpendapatan bawah RM1,500.

"Reformis akan berdiri teguh di belakang menteri besar dan barisan exconya untuk menjaga kepentingan negeri dan Pakatan Rakyat," kata Badrul Hisham.

Tambahnya, dalam pertemuan itu, Abdul Khalid dilaporkan sedia bekerjasama dengan NGO itu, yang baru ditubuhkan Julai 2007 dan kini masih menunggu kelulusan Pendaftar Pertubuhan.

Mengulas kedudukan bekas presiden penajanya yang dipecat minggu lalu yang dibangkitkan oleh Nik Nazmi, Badrul Hisham berkata Reformis berharap Abdul Khalid "jangan layan karenah-karenahnya."

Majoriti exco Reformis, lapan daripada 12, mengambil keputusan menggugurkan Ramlan dalam satu mesyuaratnya 17 Disember lalu.

Surat memaklumkan keputusan tersebut dihantar keesokannya.

Badrul Hisham, kini memangku jawatan nombor satu Reformis, berkata NGO itu melantik ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR Dr Badrul Amin Baharon sebagai penasihatnya mulai 18 Disember lalu.

Beliau, menjelaskan Reformis akan terus memberi teguran dan menyalurkan maklumat kepada Selangor dan Pakatan Rakyat bagi menyelesaikan isu-isu yang berkaitan dengan rakyat.

"Reformis sudi bekerjasama dengan kerajaan negeri dalam menyelesaikan isu-isu rakyat dan berharap kerajaan mengambil peduli dengan teguran kami," tambahnya.

Reformis, kata Badrul Hisham lagi, akan ke Kuala Terengganu untuk membantu kempen calon PAS merampas kerusi parlimen itu dalam pilihanraya kecil 17 Januari depan.

Katanya lagi, beliau dan barisan exco Reformis yang hadir berpuas hati hasil pertemuan dengan Nik Nazmi yang diadakan di pejabat pentadbiran kerajaan negeri di Shah Alam, jam 11 pagi.

Bank Islam Malaysia Berhad Ugut Pelanggan - malaysiakini

Reactions: 
Email dari Ahmadj Jamia

Saya ingin menarik perhatian pihak pembaca sekalian tentang BanK Islam Malaysia Berhad yang pada hakikat sebenarnya samalah seperti Bank ALONG Malaysia Berhad. Saya berharap kejadian yang menimpa keluarga saya akan menjadi pengajaran kepada semua rakyat Malaysia dan dunia agar tidak melanggan Credit Card BankIslam yang sedang hangat di pasaran sekarang.

Kejadian ini berlaku pada 4 Disember 2008 apabila keluarga saya dikampung menerima panggilan dari pegawai BankIslam yang berunsurkan ugutan yang mengakibatkan bapa saya masuk wad kerana terkejut dan diserang darah tinggi.

Saya merupakan salah seorang pemegang kad Bank Islam yang mengalami masalah kewangan (default payment) dan saya telah membatalkan kad tersebut sejak dua bulan yang lalu. Walaupun saya mempunyai masalah kewangan, saya cuba sedaya upaya untuk membayar hutang kad saya dengan jumlah yang kecil, tetapi setiap hari saya menerima panggilan telefon dari pihak Bank Islam tidak kurang dari 30 kali dan sms melebihi 40 kali bermula dari seawal jam 8 pagi sehingga jam 12 malam.

Semua kakitangan Bank Islam yang menelefon saya tidak pernah bersikap mesra malah memaksa saya untuk membayar walaupun berkali-kali saya jelaskan saya mempunyai masalah kewangan.

Saya telah memohon bantuan dari pihak AKPK seperti yang disarankan di dalam setiap surat yang dikirimkan oleh pihak Bank Islam tetapi sayangnya pihak Bank Islam berkata mereka tidak akan melayan permohonan bayaran melalui AKPK. Saya telah menghantar sepucuk surat kepada Bank Islam berhubung dengan isu AKPK ini.

Kemuncak kepada masalah ini apabila pihak bank menyelongkar semua maklumat diri saya melalui Pejabat Pendaftaran Negara dan bertindak menghubungi ibu saya yang menetap dia kampung.

Pihak Bank Islam telah memberitahu ibu saya masalah hutang tersebut dan telah mengugut ibu saya bahawa rumah kami di kampung akan disita dan semua barang-barang dalam rumah akan dilelong. Mereka juga akan menghantar surat kepada ibu saya berhubung masalah hutang ini. Berita ini amat mengejutkan ibu bapa saya dan mengakibatkan bapa saya sakit.

Ibu saya menghubungi saya dalam keadaan risau dan menangis kerana kata-kata yang telah dilemparkan kepadanya. Saya merasa terkejut kerana sepanjang pengetahuan saya, saya tidak pernah menyertakan no telefon ibu bapa saya mahupun alamat mereka. Saya bertindak begitu kerana merasakan bahawa masalah saya patut ditanggung oleh diri saya sendiri.

Saya benar-benar terkilan dengan tindakan pegawai Bank Islam yang berusaha keras untuk mendapat bayaran yang berjumlah RM5000 dan menyamakan jumlah pinjaman RM5000 tersebut dengan nilai sebuah rumah yang berharga ratusan ribu ringgit. Malah saya juga pelik kenapa ibu bapa dan adik beradik saya diheret dalam kemelut ini memandangkan saya sudah berkahwin dan tidak menetap dengan ibu bapa saya lagi.

Pihak Bank Islam HQ telah menghubungi Bank Islam di kampung saya dan meminta mereka menyerahkan penyata kad kredit saya kepada ibu bapa saya. Tindakan Bank Islam tidak ubah seperti ALONG yang kejam dan mencekik darah. Ibu saya turut menyatakan bahawa pihak Bank Islam menerima pembayaran yang saya lakukan setiap bulan tetapi jumlah itu terlalu kecil oleh sebab itu mereka ingin bertindak untuk menyita dan melelong barang-barang di rumah ibu bapa saya.

Jika ALONG di Malaysia akan mencari peminjam hingga ke lubang cacing dan membunuh mereka, tindakan Bank Islam juga tidak ada kurangnya. Saya menjadi amat tertekan dan ketakutan setiap kali saya menerima panggilan dari Bank Islam yang tidak kurang dari 30 kali sekali seawal jam 8 pagi hingga 12 malam dan sms yang dikirimkan bertubi-tubi sehingga inbox penuh.

Itulah MENTAL TREATMENT yang saya lalui setiap hari sepanjang 2 bulan ini. Kini
Bank Islam bertindak dengan lebih agresif apabila mencari dan menghubungi sanak saudara yang tidak terlibat dalam permasalahan dan perjanjian dengan Bank Islam. Adakah selepas ini Bank Islam akan datang mengetuk pintu-pintu rumah, menyimbah cat dan mengertak secara berdepan? Adakah ini cara Islam sebenarnya? Inikah kemanusiaan Bank Islam Malaysia Berhad?

Beginikah cara layanan yang wajar diterima oleh seorang Islam oleh sebuah bank yang menggunakan agama Islam sebagai pemangkin? Adakah ugutan dan desakan begini yang disarankan dalam Islam walaupun saya mengalami masalah kewangan?

Jika benarlah pihak Bank Islam menjalankan perniagaan berasaskan Al-Quran dan Sunnah, maka mereka tidak akan terlepas pandang dengan ayat 280 dari surah Al-Baqarah yang bermaksud, "Dan jika ada yang mempunyai kesukaran, berilah dia tangguh hingga masa senang, tetapi jika kamu menyedekahkan, itulah yang lebih baik bagi kamu, sekiranya kamu mengetahui'.

Adakah begitu sukar bagi pihak Bank Islam untuk bersabar kerana keseluruhan rakyat Malaysia berdepan dengan masalah ekonomi dan saya juga tidak terlepas dari bahana itu, jika saya benar-benar ingin melarikan diri saya tidak akan berikhtiar untuk menjelaskan hutang tersebut setiap bulan walaupun dalam jumlah yang kecil. Malah saya bekerja sambilan untuk
memastikan wang belanja saya cukup dan saya dapat juga membayar hutang saya walaupun dengan jumlah yang kecil.

Satu lagi isu yang menjadi kemusykilan saya, adakah AKPK itu satu pertubuhan yang tidak diiktiraf oleh Bank Islam sehingga rakyat Malaysia tidak layak menggunakan mereka sebagai satu jalan untuk menyelesaikan masalah kredit seperti yang diwarwarkan di dada akhbar dan kaca TV. Saya juga berhubung dengan bank-bank konvensional yang terdapat di Malaysia tetapi layanan yang diberikan tidaklah seburuk dan sebiadap Bank Islam.

Bersama ini saya sertakan nombor-nombor telefon yang telah menghubungi saya dan mengsms saya seawal jam 8 pagi sehingga 12 malam,
  • 03-7873 9409,
  • 03-7874 2761,
  • 03-7874 7508,
  • 03-7874 7517,
  • 03-7874 2769,
  • 03-7874 2761.
  • 03-7873 0119,
  • 03-7873 0120,
  • 019-215 7573,
  • 016-995 9589,
  • 012-904 6824.

Gapena cadang saman Kementerian Pelajaran

Reactions: 
Sebelum ini banyak pihak mengambil sikap menyepi terhadap langkah kerajaan menggunakan bahasa Inggeris dalam pengajaran subjek Matematik dan Sains.

Hanya segelintir pihak sahaja terutamanya pembangkang begitu lantang mengkritik keputusan kerajaan yang dianggap cuba undur ke belakang, setelah 51 tahun negara mencapai kemerdekaan.

Bagaimanapun kali ini Gabungan Penulis Nasional (Gapena) tiba-tiba lantang mengkritik kerajaan terhadap isu tersebut, biar pun banyak pihak menganggap ia agak terlambat.

Ketua 1 Gapena, Tan Sri Prof Emeritus Ismail Hussein berkata, pihaknya merancang mengambil tindakan mahkamah terhadap Kementerian Pelajaran sekiranya meneruskan penggunaan bahasa Inggeris dalam pengajaran Matematik dan Sains.

Katanya, Gapena tetap menentang dasar kerajaan sekiranya terus mengekalkan penggunaan bahasa Inggeris dalam subjek terbabit kerana ia boleh mengakibatkan pelajar Melayu terutamanya di kawasan luar bandar ketinggalan.

"Kita tidak menentang bahasa Inggeris tetapi dengan penggunaannya dalam pengajaran subjek berkenaan boleh menggugatkan penggunaan bahasa Melayu seperti yang termaktub dalam perlembagaan.

Image"Malaysia kini seperti berada dalam zaman pancaroba akibat kekalahan teruk Umno pada pilihan raya umum ke-12 lalu sehingga ada segelintir pihak ingin menjadi hero tanpa merujuk kepada perlembagaan negara untuk bertindak," ujar beliau selepas perasmian seminar Perpaduan Melayu di sini, kelmarin.

Seminar itu diadakan dengan kerjasama Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negeri Kelantan, Persatuan Penulis Kelantan (PPK) dan Persatuan Seniman dan Penulis Pasir Puteh (PUSPA).

Dr Ismail berkata, tindakan yang dilakukan kerajaan bertentangan dengan Fasal 152 Perlembagaan Persekutuan berhubung status bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

Menurutnya, bangsa Melayu kini menghadapi pelbagai dugaan dan ancaman sehingga diperkotak katikkan orang lain.

Namun katanya, dalam zaman pancaroba sekarang orang Melayu seharusnya mengambil sikap berhikmah demi melihat perpaduan kaum menjadi lebih jitu.

"Justeru itu ramai cendikiawan, pemimpin Melayu, pencipta bahasa dan aktivis NGO sudah celik mata dan telah mengatur pelbagai program untuk membangkitkan semula semangat orang Melayu," ujarnya.

Tiga kertas kerja dibentangkan pada seminar itu iaitu 'Kebudayaan Melayu Sebagai Teras Budaya Kebangsaan' oleh Pengarah Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya, Prof Madya Dato' Zainal Abidin Borhan.

Kertas kerja kedua bertajuk 'Kefahaman Ketuanan Melayu' oleh Prof Dato' Dr Zainal Kling dan 'Penolakkan PPSMI' oleh anggota jawatankuasa Gapena, Haji Borhan Md Zain.

Turut hadir Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negeri Kelantan, Ismail Yusof.

Tokoh Umno bersama 30 ketua cawangan akan serah borang masuk PAS Rabu?

Reactions: 
Seorang bekas Ketua UMNO Bahagian di Selangor yang digantung oleh UMNO selama tiga tahun kerana didapati memburukkan parti membayangkan hasratnya untuk menyertai PAS.

Difahamkan bekas Ketua UMNO Bahagian itu akan menyerahkan borang pencalonannya Rabu ini bersama-sama dengan 30 Ketua UMNO Cawangan di bahagian tersebut.

Menurut sumber, bekas Ketua UMNO Bahagian itu akan menyerahkan borang keahliannya ke dalam PAS kepada Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa.

PPSMI, ugutan ke atas Hishammuddin mesti berterusan

Reactions: 
Prof Dr Abu Bakar Abdul Hamid terdiam sebentar sejurus mendengar lafaz Dr Abdul Latiff Abu Bakar pada 19 Disember lalu di dalam forum anjuran Pusat Dialog Peradaban dan Akademi Sains Islam Malaysia (Asasi) itu.

Dr Abdul Latiff, mungkin oleh kerana terlalu lama memendam rasa, beliau mengeluarkan segala yang terbuku di hatinya selama ini. Suasana menjadi tenang untuk seketika. Maka, cabaran Pena yang meminta supaya Gapena menjelaskan pendiriannya berhubung PPSMI ini telah pun selesai untuk pusingan pertama. Hadirin semakin jelas dan faham.

Hanya tinggal beberapa persoalan lagi yang masih berlegar di fikiran para peserta forum itu. Walaupun jumlah hadirin sekitar 40 orang, namun jumlah yang kecil ini bukan suatu hal yang boleh dipermain-mainkan.

Setidak-tidaknya sudah ada saling cabar-mencabar antara Gapena dan Kumpulan Prihatin yang disifatkan sebagai pertubuhan yang longgar kerana tak didaftarkan secara sah. Tapi, inti semangat perjuangan Kumpulan Prihatin tak boleh dipandang rendah kerana landasan wadah ini menempatkan golongan cendekiawan universiti.

"Untuk pengetahuan semua," dalam nada suaranya yang rendah Dr Abu Bakar menyebut, "ada sebuah persatuan muda yang masih bergiat cergas dalam urusan membantah PPSMI ini. Nama persatuan itu ialah PKPIM."

"Tempoh hari, mereka ada buat program di Kuantan. Malangnya, saya seorang saja yang hadir dari Kuala Lumpur.

"Mereka juga ada membuat bantahan di internet tentang PPSMI ini. Jadi, saudara semua boleh war-warkan kepada semua orang agar sejuta tandatangan boleh dihimpunkan," kata beliau lagi.

"Boleh ulang sekali lagi laman web tu?" Dato' Dr Firdaus Abdullah mencelah dari bawah pentas forum. Dia kelihatan sedang mencatatkan sesuatu.

"http://www.pkpim.net," ujar Dr Abu Bakar dengan ringkas.

"Saya tak tahu pun tentang perjumpaan di Kuantan itu," Dr Abdul Latiff menoleh ke arah Prof Abu Bakar Abdul Hamid. "Kalau saya tahu, saya pun akan pergi.."

Bantahan di Putrajaya


16 Disember lalu persidangan meja bulat mengenai PPSMI dilakukan antara Timbalan Menteri Pelajaran Dato' Dr Wee Ka Siong bersama pertubuhan pelajar itu.

Seperti biasa, Dr Wee Ka Siong berkata bahawa hasil persidangan itu akan dibawa dalam mesyuarat Kabinet sebelum sebarang keputusan dibuat.

Ayat-ayat klise yang diberikan ini tentunya memenatkan. Tapi, hanya itulah yang mampu dilakukan buat sementara ini. Tetapi, ada sedikit ketegasan oleh Naib Presiden, Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM) Muhammad Faisal Abdul Aziz.

"Kami dengan tegas, terus membantah dasar PPSMI ini jika kerajaan memutuskan untuk meneruskan dasar ini pada masa akan datang," kata beliau selepas menyerahkan 'Petisyen Bantahan Terhadap PPSMI' kepada Dr Wee Ka Siong di Putrajaya.

Bantahan itu, menurutnya, telah berjaya mengumpulkan hampir 1,000 tandatangan dalam tempoh 14 hari dalam kalangan mahasiswa seluruh negara dan ibu bapa di kawasan luar bandar.

Demi menyelamatkan nasib bahasa Melayu, katanya, PKPIM akan terus berusaha dengan menggunakan segala saluran yang ada sebagai langkah bagi memastikan agar kedudukan Bahasa Melayu dihormati semua pihak.

Ugutan pertubuhan pelajar


"Kami sebagai wadah gerakan pelajar tidak teragak-agak melangkah lebih jauh sekiranya suara kami tidak didengari kerana kami sudah bersedia ke arah itu," kata beliau.

Cara Dr Abdul Latiff agak kemas dan bernada serius apabila beliau menyebutkan tarikh 15 Mac sebagai tanda amaran kepada Menteri Pelajaran Hishammuddin Tun Hussein.

Hanya, anjakan tarikh itu sepatutnya diawalkan dan janganlah terlalu dekat kepada tarikh Perhimpunan Agung Umno. Bukankah ugutan ini berasal daripada ahli akademik? Tidak perlulah diambil perhitungan sangat dengan tarikh yang ada kaitan dengan politik.

Selepas tarikh itu, kata Dr Abdul Latiff, beliau dan rakan-rakannya akan meminta menteri meletak jawatan. Jika ugutan, maka sebaik-baiknya 40 hari atau sebulan saja. Tiga bulan itu, akan menyebabkan menteri pelajaran tidak terasa sangat kesan ugutannya.

Namun, ugutan PKPIM itu tidak disertakan pula dengan tarikh ajal kepada Hishammudin itu. Apa-apa pun.. sekalung tahniah dan penghargaan dilafazkan kerana persatuan pelajar itu telah cuba melakukan segala yang terbaik setakat ini.

"Kesan dasar ini tidak dirasai pemimpin hari ini, sebaliknya bebanannya tanggung oleh generasi masa hadapan. Maka, perjuangan ini adalah tanggungjawab yang wajib digalas seluruh anak muda yang sayangkan masa depan identiti rakyat dan Malaysia.

"PKPIM turut memandang tinggi kepada ketegasan beberapa badan bukan kerajaan lain yang konsisten membantah dasar ini seperti Kumpulan Prihatin, Pena, Persatuan Linguistik Malaysia (PLM), Dong Jiao Zong, dan sebagainya," kata beliau.

Dalam perkembangan lain, Fazsal berkata, PKPIM akan terus memberikan sokongan ke atas usaha mana-mana pemimpin yang konsisten memperjuang nasib bahasa Melayu.

Sime Darby heart deal raises too many questions

Reactions: 
It would appear that the public outrage has become an effective tool to contain heavy handedness on the part of government.

Two weeks ago, a massive landslide that killed four people, crushed 14 houses and displaced over 3,000 people in a hilly area in Ampang, Selangor raised such hackles that the authorities hastily ordered a review of all hillslope developments and stopped work on more than a few.

Indeed, it's prompted a rethink on all such developments — a belated, but much needed, outcome given that landslides have been occurring over the last 15 years causing much destruction to property and, sometimes, life without as much as an apologetic shrug from the authorities and its standard “let the buyer beware” justification.

Now the government seems to have been stopped in its tracks on its way towards allowing the privatisation of the National Heart Institute (IJN) by multinational Sime Darby.

On Saturday, Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Razak said the deal would be “shelved” until after a thorough study on its consequences had been carried out.

Why do it in the first place given that the IJN, set up in 1992, has been also serving poor people and civil servants whilst also catering for paying patients?

Najib had mentioned that it also had to do with the fact that the institute's medical staff had been demanding higher pay — they do not receive the equivalent of their peers in the private sector — and that they would leave if their demands weren't met.

Nope, said 35 of the institute's senior doctors in a signed statement late on Friday, that was not true at all. The doctors said that the annual attrition rate in the institute was a mere 3 per cent and that 75 per cent of its staff had been there for more than 10 years.

Other reports have since said that the doctors, even the Health Ministry, had no clue about the Sime Darby proposal.

Sustained public pressure was maintained on the government through the press' widespread coverage and critics of the scheme which included prominent heart surgeon Dr Yahya Awang — who performed the 1989 bypass on former Prime Minister Tun Dr Mahathir Mohamad — almost all prominent opposition figures and, yes, Dr Mahathir himself.

Dr Mahathir dismissed the assurances given by Sime and the government that the poor and the needy would not be disadvantaged. “If the poor are going to be charged the same low fees, how does Sime Darby make money?” he asked in his blog yesterday.

“There are far too many questions about this privatisation which need to be answered,” wrote Dr Mahathir. “Some I think cannot be answered.”

Dr Mahathir may have been too kind here. In fact, the whole scheme does not make sense at all. Companies privatise government entities to make a profit.

But the institute has become an institution in Malaysia, offering heart patients, even well-heeled ones, reasonable healthcare at affordable prices. Why tinker with something that isn't broke?

Still, the main reason why the government backtracked was explained by Dr Mahathir. “The Barisan Nasional Government is not too popular today,” he noted. “Why do something that may give the opposition another issue to belabour the government.” Why, indeed?

Maklumat pemilik tanah cerun didedah - malaysiakini

Reactions: 
Kerajaan Selangor akan mendedahkan maklumat pemilik tanah di kawasan cerun sekitar Bukit Antarabangsa dekat sini kepada umum dalam tempoh dua bulan.

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, senarai yang mengandungi identiti pemilik tanah itu akan dibukukan untuk diedarkan kepada orang ramai.

"Jika terdapat sebarang pembangunan di tanah itu, maka maklumat akan mengandungi identiti pemaju, jurutera serta semua pihak lain yang terbabit," katanya ketika memberi taklimat kepada kira-kira 50 penduduk yang hadir di lokasi kejadian tanah runtuh Bukit Antarabangsa, dekat sini hari ini.

Abdul Khalid memberitahu, menjadi tanggungjawab semua pemilik tanah untuk menguruskan penyelenggaraan tanah masing- masing.

"Sekiranya gagal menunaikan tanggungjawab itu, kerajaan negeri berhak merampas tanah mereka mengikut Seksyen 13 (a) Kanun Tanah Negara untuk menjaga kepentingan awam," tegasnya.

Dalam pada itu, menurutnya, kerajaan negeri akan mengumumkan kawasan cerun bukit yang dimilikinya serta anak syarikat, dengan kerajaan negeri mengambil tanggungjawab penuh dalam penjagaan cerun bukit berkenaan.

"Berhubung keselamatan harta benda, Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar telah memberi jaminan untuk terus memantau kawasan yang penduduknya masih belum dibenarkan pulangi," ujarnya.

Banyak Peluang Pekerjaan Di Wilayah Iskandar Malaysia Ketika Ini, Kata Subramaniam

Reactions: 
Orang ramai yang sedang mencari kerja, terutama bagi mereka yang diberhentikan di Singapura, seharusnya beralih ke wilayah Iskandar Malaysia untuk mencari kerja memandangkan banyak peluang pekerjaan disediakan di kawasan berkenaan ketika ini, kata Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S.Subramaniam.

Katanya dengan pelaburan yang mencurah tiba di wilayah berkenaan ketika ini, beliau yakin banyak peluang-peluang pekerjaan sedang menanti di wilayah tersebut ketika ini.

"Bagi yang diberhentikan pula seharusnya cuba cari kerja di kawasan ini. Di Johor sahaja terdapat 12,000 peluang pekerjaan ketika ini," katanya kepada pemberita pada majlis penyampaian anugerah Usahawan India Muda Ke-5 di sini malam ini.

Beliau berkata dalam mesyuaratnya dengan atase buruh kementerian di Singapura, para majikan dan wakil-wakil mereka di Johor Baharu semalam, beliau mendapati bahawa masalah pengangguran tidak terlalu serius, walaupun ramai yang beranggapan keadaan akan bertambah parah apabila Singapura semakin dilanda kegawatan ekonomi.

Menurutnya setakat ini jumlah pekerja yang diberhentikan di Singapura, dan yang terpaksa kembali ke Malaysia untuk mencari kerja, tidaklah terlalu banyak sebagaimana yang dianggap sesetengah pihak.

Berhubung isu Western Digital, Subramaniam berkata pegawai Kementerian Sumber Manusia sedang membantu pare pekerja yang diberhentikan kilang berkenaan, dalam mendapatkan bayaran pampasan sewajarnya.

Kilang pengeluar cakera keras dari Amerika itu ditutup di Kuching, Sarawak baru-baru ini selepas 13 tahun beroperasi dengan memberi alasan produk tidak mendapat permintaan, mengakibatkan kira-kira 1,500 pekerja kehilangan mata pencarian.