Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Wednesday, December 24, 2008

Wakil rakyat PKR dihalang masuk S'wak

Reactions: 
Ahli parlimen PKR bagi Padang Serai, N Gobalakrishnan mendakwa beliau dihalang masuk ke Sarawak oleh kerajaan negeri sewaktu tiba di lapangan terbang antarabangsa Kuching petang ini.

Dalam insiden kira-kira jam 5.30 petang tadi, tambahnya, beliau diberikan sekeping notis larangan oleh pihak imigresen.

"Sebaik tiba di lapangan terbang, pegawai imigresen memberitahu saya yang saya tidak dibenarkan masuk atas arahan kerajaan negeri.

gobalakrishnan hindraf batu caves siege 121207 lead"Pegawai imigresen memberi sekeping notis yang tertulis 'Tuan bukan rakyat Sarawak, tidak berhak untuk masuk ke Sarawak tanpa permit atau pas Akta Imigresen 1959-1963'.

"Kini saya masih berada di bilik imigresen lapangan terbang berkenaan menunggu untuk dihantar (ke Kuala Lumpur) pulang jam 7.25 malam ini," katanya kepada Malaysiakini pada 6.30 petang tadi.

Gobalakrishnan berkata, walaupun beliau bertanyakan alasan mengapa tidak dibenarkan masuk, pegawai berkenaan memberitahu ia atas arahan kerajaan negeri.

Beliau percaya tindakan itu ada kaitan dengan tindakannya mempertahankan seorang ahli parlimen DAP bagi Kuching, Chong Chieng Jen di Dewan Rakyat yang mempersoalkan peranan sebuah syarikat milik kerajaan Sarawak.

Pada 16 Disember lalu, Gobalakrishnan turut serta dalam perbahasan wakil pembangkang itu yang menggesa Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud disiasat apabila Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) diluluskan.

Chong mendakwa rakyat Sarawak mengetahui perkara tersebut tetapi Badan Pencegah Rasuah (BPR) tidak menyiasat dakwaan terhadap Abdul Taib dan ahli keluarganya.

Sewaktu dihubungi tadi, Gobalakrishnan berkata beliau mahu masuk ke Sarawak untuk menghadiri satu program PKR.

Berikutan itu, katanya, beliau akan membangkitkan perkara itu dalam sesi sidang Dewan Rakyat yang akan datang.

Bagaimanapun, tiada reaksi rasmi kerajaan Sarawak setakat ini berhubung insiden tersebut.

PKR telah meningkatkan kempennya di menjelang pilihanraya negeri - diura-urakan akan diadakan pada 2010.

Pemimpin utamanya Datuk seri Anwar Ibrahim mendakwa pembangkang semakin kuat untuk menumbangkan kerajaan BN pimpinan Abdul Taib.

Anwar juga telah meminta barisan pemimpin kanan parti itu termasyk ahli-ahli parlimennya setiap minggu melawat Sarawak untuk menemui rakyat negeri tersebut.

-malaysiakini

'DAP will continue to support PAS'

Reactions: 
Despite conflicting views on the Islamic state issue and hudud laws, the DAP has pledged its support to PAS’ candidate in the upcoming Kuala Terengganu by-election.

Speaking to reporters at the Shah Alam High Court today, the party's national chairperson Karpal Singh said DAP will continue to support PAS, especially by campaigning for the party in Kuala Terengganu. He, however, cautioned that recent upheavals in the opposition coalition have affected DAP's enthusiasm.

karpal singh 231208"PAS should refrain from rocking the boat after the March 8 tsunami. It is quite obvious that the public want an alternative and we can attain that alternative in the next election. I think PAS should hold its peace," said Karpal.

The opposition stalwart was referring to the furor over PAS vice-president Husam Musa’s comments about hudud laws in a public debate in Kota Bharu recently. He had said that PAS would have implemented the Islamic law had Pakatan Rakyat taken over the federal government on Sept 16.

Husam had made the statement in reply to Umno Youth chief aspirant Khairy Jamaluddin's challenge to state PAS' plans were it to take over the federal government.

DAP top guns like Lim Kit Siang and Lim Guan Eng had then slammed the PAS leader for his statement, as DAP has persistently disagreed with the institution of a Islamic state.

The issues was further aggravated by PAS spiritual leader Nik Aziz Nik Mat who called on DAP leaders to explain the reasons behind their rejection of PAS' Islamic drive.

'There Are Limitations To Our Patience'

Karpal also today said time has come for DAP to tell PAS that there is a limit to what they can do and there is a limit to their (DAPs) political patience.

"I have repeated a number of times that the five-men bench (Supreme Court) in 1988, then headed by Lord President Salleh Abas had delivered judgement which heard that Malaysia is a secular state, not an Islamic state.

"So PAS cannot defy the constitution and the judicial pronouncement by the highest court of the land," said Karpal.

husam musa 01When asked whether the controversy would affect the votes of non-Muslims in the by-election, Karpal said, "Since Husam had retracted his statement, we go back to square one.

"What was done is an exercise in futility. I think this is certainly an attempt to break the values of Pakatan but I hope they would be more careful in future."

Karpal also reiterated that Opposition Leader Anwar Ibrahim must break his silence on the issue.

"He (Anwar) cannot afford to keep quiet. This is a very fundamental issue and PAS has been harping on it for a long long time."

A Salute To Vasantarao Appalasamy - malaysiakini

Reactions: 
Yang ni orang-orang Islam dan jugak yang bukan beragama Islam kene baca..

Artikel ni ditaip oleh seorang rakyat Malaysia berbangsa India dan bukan beragama Islam bernama . aku yang membaca rasa malu bila ada orang Islam yang menentang hukum hudud sedangkan ada antara bukan Islam menyokong hukum hudud...semoga Allah memberikan cahaya keimanan kepada penulis dan juga para pembaca... Amin...

Sumber BANGSA MALAYSIA.

Hudud is the word often used in Islamic literature for the bounds of acceptable behaviour and the punishments for serious crimes. In Islamic law or Sharia, hudud usually refers to the class of punishments that are fixed for certain crimes that are considered to be "claims of God." They include theft, fornication, consumption of alcohol.

Hudud offenses are one of four different kinds in Islamic Penal Law:
  • Qisas - meaning retaliation, and following the biblical principle of "an eye for an eye.
  • "Diyya - compensation paid to the heirs of a victim. In Arabic the word means both blood money and ransom.
  • hudud - fixed punishments
  • Tazir - punishment, usually corporal, administered at the discretion of the judge
Hudud offenses are defined as "claims of God," and therefore the sovereign was held to have a responsibility to punish them. All other offenses were defined as "claims of [His] servants," and responsibility for prosecution rested on the victim. This includes murder, which was treated as a private dispute between the murderer and the victim's heirs. The heirs had the right to compensation and to demand execution of the murderer, but they could also choose to forgive.

Hudud offenses include:
  • Drinking alcohol
  • Theft
  • Highway robbery
  • Illegal sexual intercourse/zina
  • False accusation of zina
  • Rebellion against the rule
  • Apostasy includes blasphemy. (Unlike the five offenses listed above, not all jurists consider apostasy to be a hudud offense).
The punishments vary according to the status of the offender - Muslims generally receive harsher punishments than non-Muslims, free people receive harsher punishments than slaves, and in the case of zina', married people receive harsher punishments than unmarried.

In brief, the punishments include:
  • Capital punishments - by sword/crucifixion (for highway robbery with homicide), by stoning (for zina' when the offenders are mature, married Muslims)
  • Amputation of hands or feet (for theft and highway robbery without homicide)
  • Flogging with a varying number of strokes (for drinking, zina' when the offenders are unmarried or not Muslims, and false accusations of zina')
Only eye-witness testimony and confession were admitted. For eye-witness testimony, the number of witnesses required was doubled from Islamic law's usual standard of two to four. Moreover, only the testimony of free adult Muslim males was acceptable (in non-hudud cases the testimony of women, non-Muslims and slaves could be admitted in certain circumstances).

A confession had to be repeated four times, the confessor had to be in a healthy state of mind, and he or she could retract the confession at any point before punishment. However, while these standards of proof made hudud punishments very difficult to apply in practice, an offender could still be sentenced to corporal punishment at the discretion of the judge, if he or she was found guilty but the standards of proof required for hudud punishments could not be met.

Malaysia with the rising crime in society and immoral behavior of youngsters must look forward to implement Hudud law. I think no one fear of Hudud if anyone doesn’t break the law. Those who fear on Hudud law consider as fear on truth and justice.

Penang to boost Georgetown brand, starting with city status on Jan 1

Reactions: 
Penang is pushing to boost its economy further by turning its state capital into an iconic global city, banking on its new status as a Unesco World Heritage Site.

Chief Minister Lim Guan Eng told The Malaysian Insider the state will start by reviving the long-forgotten tradition to mark George Town’s City Day on Jan 1.

It is relying on a 1957 conferment of city status from Britain’s Queen Elizabeth II, as the federal government has not officially proclaimed it a city.

This celebration is likely to give the state government another headache, similar to the recent row over its multilingual road signs.

But the real pain is how to make Georgetown into a city worth living in again. And by extension, a brand worth investing in.

In his speeches around the world, Lim has made clear he wants Georgetown to be “an international city that is a location of choice for investors, a destination of choice for tourists and a habitat of choice for those who desire sustainable living.”

Recently, he convinced two major players in the communications sector to aid the state in setting up Internet connection throughout Penang for free.

While REDtone has started with free wi-fi hotspots at Komtar in the city centre, Packet One Network will be setting up its WiMax service next year, providing faster Internet connectivity.

Lim is on the right track, says former Penang councillor Dr Goh Ban Lee.

He notes that governments in developed countries use cities as branding tools to further drive their economies forward.

Many people choose to live and work in cities because they believe they gain a better quality of life there, he observes.

“Cities are the new engines of growth,” says Goh, now a consultant with the Socio-Economic Research Institute (Seri), a think-tank.

“We have a city called Georgetown which nobody uses,” he says, adding that “Penang is not a city. It is a state.”

Goh believes that Georgetown has many attractive features to draw in investment from outside Malaysia as well as from within.

He points out its fair weather all year round and its nearness to the beaches, the sea and the hills.

It is about time the state realises George Town’s economic potential, says Goh.

-TMI

Siapa Mau Kaya??? - malaysiakini

Reactions: 
Untuk entri ni aku tak mau cerita panjang-panjang... baca ni :-
  • Bekas ketua bahagian Petaling Jaya Selatan, Datuk Zahar Hashim tidak sepatutnya menyertai PAS setelah mendapat kekayaan selama 20 tahun berkecimpung dalam Umno, dakwa seorang pemimpin Pemuda Umno Selangor - rujuk malaysiakini.
Siapa mau kaya boleh sertai UMNO..! itu orang UMNO sendiri yang cakap..!

Pinjam ayat Husin Lempoyang - WOW...!!!

Apa Kata Anda Tentang Hudud??? - malaysiakini

Reactions: 
Mutakhir ni KERAjaan pusat pimpinan UMNO melalui pencacainya Khairy Jamaluddin memainkan kembali isu Hukum Hudud dan Qisas. macam-macam reaksi boleh kita baca dari berbagai-bagai blog dan laman web.

DAP sebagai parti yang majoriti ahlinya adalah bukan Islam (dah tentu tak paham tentang Islam) terang-terang menetang pelaksanaan hukum Islam ini di Malaysia, PKR pula atas nama Keadilan secara tidak jelas masih bermain tarik tali entang pendirian mereka berkenaan hukum hudud.

UMNO pulak terang-terang menolak tetapi tidak secara jelas sebaliknya menyalahkan Kerajaan PAS Kelantan yang masih gagal melaksanakan Hukum Hudud dan Qisas di Kelantan walaupun sudah 4 penggal memegang tampuk pemerintahan negeri Kelantan Darul Naim.

Hakikatnya yang menghalang pelaksanaan Hukum Hudud dan Qisas ialah KERAjaan pusat pimpinan UMNO sendiri.

Tak pernah pun selama lebih 50 tahun memerintah negara Malaysia, UMNO memainkan peranan didalam memberi pemahaman kepada rakyat Malaysia baik yang Islam mahupun bukan Islam berkenaan dengan Hukum Hudud sebaliknya UMNO lebih banyak mengelirukan rakyat Malaysia berkenaan hukum hudud.

Siapa yang mengeluarkan kenyataan "kalau nak makan sup tangan, boleh pergi ke Kelantan"??? siapa yang mengeluarkan kenyataan "lepas ni ramai la orang-orang Kelantan yaang kudung tangan dan kaki"??? itu kerja siapa??? itulah kerja "penerangan" tentang hukum hudud yang UMNO lakukan untuk rakyat Malaysia yang beragama Islam dan bukan beragama Islam.

Kenapa orang Islam sendiri yang memperlekehkan hukum Allah? UMNO bermain politik dengan rakyat Malaysia atau dengan Allah??? besar sangatkah UMNO hingga berani mempersenda hukum Allah?

Malas nak cerita panjang-panjang... cuma aku rasa berminat nak tahu pandangan korang tentang Hukum Hudud... setuju atau tidak kalau Hukum Hudud dan Qisas dilaksanakan di Malaysia???

Untuk aku... 100% aku setuju... sila kepetak undi diatas untuk survey dan kita lihat keputusannya pada 1 Muharram, ramai yang setuju, atau ramai yang menolak.

Jangan takut pada hukuman jika kita tidak melakukan kesalahan..!

Sah, Abu Zahar sertai PAS

Reactions: 

Bekas ketua bahagian Umno Petaling Jaya Selatan, Datuk Abu Zahar Hashim - yang mendedahkan isu pembelian helikopter Eurocopter - menyertai PAS hari ini.

abu zahar hashim umno pasBeliau telah menyerahkan keahliannya kepada Timbalan Presiden PAS, Nasharuddin Mat Isa di satu majlis yang diadakan di sebuah hotel di Ampang pagi ini.

Abu Zahar digantung jawatan ketua Umno bahagian awal bulan ini kerana mengkritik pemimpin utama Umno, termasuk mendakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan timbalannya Datuk Seri Najib Razak menyalahgunakan kuasa dalam satu pertemuan dengan ketua-ketua bahagian di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

Dalam ucapannya di majlis tersebut, Abu Zahar berkata, seramai 28 ketua cawangan, dan 13 ahli jawatankuasa bahagian berkenaan juga akan mengikut jejak langkahnya menyertai PAS.

-malaysiakini

Selaku exco agama, Fairus hadir saksi konsert Mamma Mia - malaysiakini

Reactions: 
Pada bulan Mei lalu, Mohammad Fairus Khairuddin mengumumkan Pulau Pinang akan mengikut jejak Selangor mengharamkan Islam Hadhari.

Selaku exco hal-ehwal Islam Pulau Pinang, Fairus berkata langkah negeri itu tidak bermotifkan politik, sebaliknya untuk “mengembalikan ajaran Islam yang sebenar.”

Lulusan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), dalam bidang Sains Politik itu berkata konsep Islam hadhari menyalahi prinsip sebenar Islam.

“Ajaran Islam sekarang sudah sempurna (seperti dinyatakan dalam al-Quran). Jadi, tidak perlu dibuat sebarang tokok tambah lagi,” katanya dipetik Malaysiakini.

Tambahnya pendekatan Islam hadhari seolah-olah mewujudkan mazhab baru dalam Islam.

"Sedangkan kita tahu, (kemunculan) mazhab dalam Islam diketuai oleh ulama-ulama besar," katanya.

Sementara pada September lalu, ADUN Penanti itu turut mengumumkan Penanti, akan dijadikan Serambi Mekah.

Ketika ucapan pertamanya di khalayak ramai sempena Sambutan Maulidur Rasul di Seberang Jaya April lalu, Fairus melahirkan hasrat untuk melahirkan 'Generasi Al-Amin'.

Hasrat murninya selaku TKM 1 dan Exco hal ehwal agama itu patut disambut baik oleh orang Islam khususnya.

Namun dengan bersangka, mungkin Fairus mempunyai alasan yang kukuh, apabila dia hadir ke konsert Mamma Mia yang diadakan di Ibu Kota, baru-baru ini.

Mungkin itu salah satu cara dia ‘berdakwah’ untuk mengembalikan ajaran Islam yang sebenar dan menobatkan agama suci itu.

Mana tahu, mungkin itu juga pendekatan terbaik baginya untuk melahirkan generasi Al-Amin atau ‘tafakuh fiddin’ yang sering di bibirnya setiap kali berceramah di khalayak orang Islam.

Mana tahu, Fairus mungkin hadir untuk mengkaji sama ada konsert tersebut sesuai diadakan di Penanti yang akan di jadikan sebagai Serambi Mekah Pulau Pinang.

Mana tahu kan ?

Alahai….Fairus

p/s Nasib baik hari tu, Fairus tidak sakit perut lagi, kalau tidak terlepaslah menonton konsert tu !

Sumber asal : The Star http://thestar.com.my/metro/story.asp?file=/2008/12/20/central/2852357&sec=central

-Alahai... FAIRUS TKM 1 Penang !

Apabila pemikiran politik memperlekehkan wahyu - malaysiakini

Reactions: 
Penyakit bangga dengan pendapat sendiri atau pandangan kelompok yang disokong kadang - kala menampakkan lagi kejahilan diri.

Pada mereka yang mengidap " penyakit" ini segala pandangan yang datang daripada orang lain atau sumber yang berbeda akan ditolak mentah - mentah.

Mengulas tentang debat antara Dato Husam dan Khairy tempohari didalam Wacana Perdana Tranformasi Politik Malaysia ada sesuatu yang melukakan agama .

Apabila melibatkan persoalan hudud seolah - olah perkara ini ciptaan manusia yang boleh diperolok - olokkan.

Khairy kelihatan begitu bernafsu mendesak Husam agar menyatakan pendirian Pas jika mendapat kuasa memerintah Malaysia.

Dan apabila Husam menjawab dengan prinsip dan keimanan terhadap perintah agama " Ya ! kita akan buat ! " sebanyak dua kali .Khairy kelihatan lega dan sesekali nampak biadap ( kerana dia memang mahukan itu jawapannya ).Harapan khairy ialah biar masyarakat bukan Islam merasa takut dengan perkataan hudud .

Sebaliknya pula apabila prof Agus membuat soal balas kepada khairy apakah beliau akan mencadangkan kepada UMNO agar melaksanakan hudud jika terpilih sebagai ketua Pemuda Umno kelak ? beliau menjawab " kita akan teruskan undang - undang yang ada kini "( jelas khairy menafikan hak ALLAH ).

Inilah padah akibat mahu mencari ' political milage ' tanpa memikirkan akibat daripada ucapan yang sebegini rupa. Beliau dan penyokongnya mungkin menganggap Husam telah masuk ' perangkap ' dengan soalan itu .

Tetapi mereka lupa bahawa soalan itu berkait dengan akidah sebagai seorang muslim .Memang benar undang - undang hudud bukan semudah itu mahu dilaksanakan .

Tetapi keazaman itu perlukan niat, ucapan dan perlaksanaan ( jika cukup syarat ). Pada penulis , Husam bertindak wajar dengan jawapan beliau.Tetapi diperingkat strategi dan perlaksaannya itu soal teknikal yang boleh dibincangkan.

Ucapan Khairy nyata mengambarkan niat peribadi dan partinya
yang tidak banyak beza dengan puak - puak yang menolak hukum ALLAH SWT .

Apakah ada pilihan yang terlebih baik selain daripada perintah ALLAH SWT.?

Nasihat kami di www.telobakong.com janganlah sampai memperlekehkan agama hanya kerana mengejar tampuk politik yang sementara.

-Telok Bakong Online

Syed Azman calon PAS P-036? - malaysiakini

Reactions: 
Abd Rahim Kassim pernah menjadi peneraju Harakah dari hari pertama akhbar PAS itu beroperasi hinggalah beliau melarikan diri dari PAS bersama-sama Datuk Nakhaie Ahmad, walaupun ceritanya beliau tak masuk Umno. Mufaraqahlah kiranya tu. Itu cerita lama.

Tetapi yang menariknya, beliau mendedahkan Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi akan menjadi calon PAS bagi kerusi P36 Kuala Terengganu. Saya tidak tahu sejauh mana kesahihan maklumat itu.

Setahu saya, Tuan Guru Presiden PAS sendiri lebih cenderung kepada Haji Mustapha Ali yang satu masa dahulu menjadi antara pemimpin PAS yang paling saya segani dan merasa terhutang budi (bab merasa terhutang budi itu hingga mati - pisang emas bawa belayar, masak sebiji di atas peti...)

Kita tunggu sahajalah pengumuman 1 Januari nanti. Saya percaya Tok Guru Presiden akan mengumumkan yang terbaik. Saya tidak suka masuk campur kerja dan amanah orang. Tinggal lagi jangan sebut perkataan thiqah dan wala' depan aku. Meluat aku dengar. Thiqah dan wala' hari ini dah jadi candu masyarakat!

~penarik beca

Ungku Aziz kecewa polis, SKM gagal siasat Angkasa - malaysiakini

Reactions: 
Profesor Diraja Ungku Aziz (gambar) kecewa atas kegagalan pihak polis dan Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) menyiapkan siasatan berhubung dakwaan penyelewengan kewangan dalam Angkatan Koperasi Kebangsaan Malaysia (Angkasa).

Selaku Yang Dipertua (YDP) Angkasa, menurutnya, laporan kepada polis dan SKM telah dibuatnya pada 23 Oktober serta 18 November lepas mengenai dakwaan penyelewengan tersebut, tetapi siasatan masih belum diselesaikan sehingga sekarang.

''Dakwaan penyelewengan kewangan itu melibatkan ketidakpatuhan kewangan dan pentadbiran dalam proses kelulusan pinjaman serta pembayaran balik melalui potongan gaji oleh Angkasa kerana ia melibatkan wang hampir RM20 juta sehari,'' katanya.

Beliau bercakap pada sidang akhbar bagi menjelaskan perkembangan terbaru di Angkasa terutama mengenai penyelewengan yang berlaku di dalam pertubuhan tersebut di sini hari ini.

''Sidang akhbar yang diberikan saya hari ini mencerminkan kebimbangan saya terhadap kekurangan minat untuk bertindak balas dengan segera oleh pihak polis dan SKM bagi menyelesaikan masalah manipulasi kewangan dakwaan dalam Angkasa,'' dakwa beliau.

Ungku Aziz memberitahu, kedua-dua agensi berkenaan sehingga kini belum menyelesaikan siasatan berkaitan lima perkara yang dibangkitkan dalam laporan yang dibuat oleh beliau kepada mereka.

Katanya, lima perkara yang dibangkitkan itu ialah mengenai dakwaan konspirasi untuk menjatuhkan beliau daripada jawatan YDP Angkasa, penggantungan jawatan Pengurus Umum Angkasa secara tidak adil dan penstrukturan semula dua bahagian di Angkasa yang tidak betul.

Selain itu, tambah beliau, laporan itu juga menyentuh mengenai dakwaan pengurangan tanggungjawab Pengurus Kewangan dan penggantian Pengerusi Jawatankuasa Biro Perkhidmatan Angkasa (BPA) serta pengwujudan jawatan baru iaitu Pemangku Pengurus BPA yang sebelum ini tidak wujud.

''Laporan kepada polis dan SKM itu juga menyentuh mengenai dakwaan penghakisan tugas-tugas Ketua Peyakin Keselamatan Angkasa dan dakwaan tindakan dua ahli Jawatankuasa Tadbir Kebangsaan Angkasa mengumpul elaun antara RM15,000 hingga RM25,000 dalam tempoh 43 hari iaitu dari 24 Mac hingga 5 Mei lepas,'' katanya.

Ungku Aziz memberitahu, beliau bimbang pihak polis dan SKM tidak dapat menyelesaikan siasatan sebelum 10 Januari tahun depan iaitu tarikh Persidangan Kebangsaan Tahunan Angkasa.

Katanya, pihak berkuasa hendaklah menjalankan siasatan yang terperinci ke atas dakwaan konspirasi Hotel Concorde iaitu dakwaan percubaan untuk menjatuhkan beliau sebagai YDP seperti dalam laporan penyelewengan yang dikemukakannya pada 23 Oktober lepas.

''Sekiranya ketidakpatuhan dan kesalahan telah berlaku di Angkasa, tindakan haruslah diambil dengan cepat dan tegas tanpa sebarang rasa takut atau pilih kasih,'' katanya.

Ungku Aziz memberitahu, siasatan itu akan dapat membersihkan nama dan maruah beliau sekali gus menjaga kepentingan ahli serta Angkasa.

Ramlan: Saya Masih Tak Ada Otak - malaysiakini

Reactions: 
Malaysiakini lapor - Mengulas kedudukan bekas presiden penajanya yang dipecat minggu lalu yang dibangkitkan oleh Nik Nazmi, Badrul Hisham berkata Reformis berharap Abdul Khalid "jangan layan karenah-karenahnya."

reformis president ramlan abu bakar 121208 02Majoriti exco Reformis, lapan daripada 12, mengambil keputusan menggugurkan Ramlan dalam satu mesyuaratnya 17 Disember lalu.

Utusan (Meloya) pulak balas (Ramlan dah baik ngan Utusan dah sekarang)- Presiden Gerakan Reformasi Rakyat Malaysia (Reformis), Ramlan Abu Bakar mendakwa masih memegang jawatan itu dan tindakan memecatnya oleh barisan Exco pertubuhan bukan kerajaan (NGO) itu Rabu lalu, adalah tidak sah.

Tegasnya, barisan Exco tersebut yang dipimpin oleh Badrul Hisham Mohd. Hanafiah tidak lagi memegang jawatan masing-masing sejak tiga minggu lalu.

Menurut Ramlan, tindakan mereka berjumpa Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim bagi menjelaskan perkara itu hanya permainan politik kerajaan campuran Selangor khususnya Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang cuba menghalang beliau daripada meneruskan demonstrasi bogel.

"Pemecatan saya adalah tidak sah. Saya masih Presiden Reformis.

Yang ni pulak bahagian aku :-

Ramlan... kau jaga lah parking kereta kau tu diam-diam... aku dengar cerita tapak tempat letak kereta yang kau dok usahakan tu pun ada masalah. perniagaan tempat letak kereta kau tu ikut undang-undang ke tak?

Aku dengar pihak RapidKL dah bagi surat arahan daripada polis dekat kau supaya kosongkan tempat tu kan?

Oi Ramlan monyet... kau cakap macam baagus nak bela orang miskin, cara kau dah 100% salah, mengalahkan orang tak de otak, tindakan kau dah lebih daripada orang yang tak de agama. kau tak payah cakap pasal keadilan la kalau kau sendiri pun langgar undang-undang.

Pindah la cepat tapakj letak kereta kau tu... tu tanah orang... kau lagi bangang...

Pas leader’s remarks seen as a ‘ploy for unity’

Reactions: 
When a top Parti Islam SeMalaysia (Pas) official said he would push for the implementation of Islamic criminal laws if the opposition came to power, Umno politicians saw it as a tactical mistake that would bring them easy votes in a crucial by-election days away.

But Pas leaders have countered this, saying: Not so fast.

Some party leaders are now quietly saying that the remarks by vice-president Husam Musa were not a mistake, but a ploy that could unite a party split into pro- Anwar and anti-Anwar factions.

A more united Pas will then have a better chance of winning in the Malay-majority Kuala Terengganu constituency from Umno, they add.

The arguments follow Datuk Husam's comments, which reflected a bitter struggle between the two factions that arose after Datuk Seri Anwar Ibrahim led the opposition parties to their best-ever victory in March.

The by-election was called after the death of Umno MP Razali Ismail last month. Campaigning will start on Jan 6 and voting is on Jan 17.

“Pas has always wanted to implement Islamic laws. By saying this now, we affirm that we remain true to the struggle and bring our supporters together,” a Kelantan leader told The Straits Times yesterday.

Husam spoke about the Pas plans for hudud, or Islamic criminal laws, in a debate last Saturday in Kelantan. He gave a ‘guarantee’ that Pas would push for the laws to be implemented if the Pakatan Rakyat opposition coalition won in Malaysia.

While he did not say what he meant by hudud, it is understood to mean that the laws will include controversial provisions to chop off the hands of thieves and stone adulterers.

Husam said yesterday he did not understand what the fuss was all about, adding that there was nothing new in what he said.

What had changed was that “in terms of implementation, there won’t be unilateral action. It must be a multilateral decision by all (opposition) members”, he told the Associated Press.

Husam is seen as one of the leaders of the pro-Anwar faction in the 800,000-strong Islamic party. This faction wants Pas to become more multiracial in outlook by working closely with Pakatan, which consists of Pas, Anwar's multiracial Parti Keadilan Rakyat and the Chinese-based Democratic Action Party.

The pro-Anwar faction is called the Erdogans, a reference to Turkey’s Prime Minister Recep Tayyip Erdogan. Anwar, a friend of Mr Erdogan, had taken refuge in the Turkish Embassy when he was accused of sodomising an aide.

The faction’s opponents, however, accuse the Erdogans of wanting to implement a ‘diluted version’ of Islam. Called the Terengganu faction, the anti-Anwar faction is led by top Pas leaders from the state, including party president Abdul Hadi Awang and strategist Mustafa Ali.

The split has resulted in the Islamic party being unable to pick a candidate for the Kuala Terengganu by-election, as each faction wanted to field its own candidate. The party will make a decision only on Jan 1 — while ruling coalition Barisan Nasional last week already named the division chief of Umno Kuala Terengganu as its candidate.

Some sections of PAS see Husam’s comments, however, as an olive branch from the Erdogans for the by-election. “The Terengganu leaders have said they do not want a candidate from outside the state. Can we work with their man? I hope so,” said a pro-Anwar Pas chief based in Kuala Lumpur.

-TMI

Malaysians Unplugged Uncensored: SOLD...!!! - malaysiakini

Reactions: 
Korang kenal dengan blog Malaysians Unplugged Uncensored??? kalau korang pernah atau korang memang pelayar setia web ni, korang mesti tau yang web ni adalah web hardcore PAS masa musim PRU-12 yang lalu dan jugak masih konsisten dengan perjuangan PAS sebelum entri ni ditaip.

Itu dulu, sekarang dah lain... terang-terang web ni dah jadi musuh Pakatan Rakyat dan jugak PAS... baca posting ni - Kuala Trengganu By-Election on 17 January 2009: PAS Should Be REJECTED for its Arrogance in Pakatan Rakyat.

Malas nak taip banyak-banyak pasai aku dah ngantuk... korang boleh baca antri tu dekat web depa.

Dengan perkembangan terbaru ni, bermakna khabar-khabar angin yang kami dapat masa kongress PKR tempohari tu kira betul la dan bukan khabar angin lagi nampaknya.

Hari tu ada dengaq desas desus kononnya ada laman web/blog pro Pakatan Rakyat dapat offer untuk jual domain dekat UMNO. rupanya dah deal... confirm ke? nak tau confirm ke tidak, kita tunggu dan lihat perubahan seterusnya.

Ini baru permulaan untuk perang cyber PRK P-036... banyak lagi kejutan yang bakal datang.

Pemuda Kempen Rumah Ke Rumah Ceritakan Kisah Benar - malaysiakini

Reactions: 
Quot dari Laman Web Pemuda UMNO Malaysia - "Kuala Terengganu -- Jentera Pemuda UMNO Terengganu akan menggunakan pendekatan kempen “rumah ke rumah” bagi mendekati pengundi bagi memastikan kerusi Parlimen Kuala Terengganu kekal milik Barisan Nasional (BN).

Ketua Penerangannya, Razali Idris berkata melalui pendekatan tersebut pihaknya bukan sahaja dapat menerangkan misi dan visi BN malah menceritakan kisah sebenar Pas yang selama ini berselindung di sebalik perjuangan Islamnya.

Jelas beliau kempen tersebut bukan berbentuk fitnah atau tuduhan liar sebaliknya bersandarkan kepada banyak fakta dan bukti.

"Pas tidak perjuangkan negara Islam. Mereka hanya mengabui mata rakyat di kampung-kampung sedangkan di dalam Parlimen mereka tidak sedikit pun memperjuangkan negara Islam."

Aku cukup-cukup setuju dengan pendakatan yang cuba diambil oleh pemuda UMNO Malaysia. dekati pengundi dengan fakta dan bukti.

Cadangan aku untuk Pemuda UMNO :-

Terangkan jugak pada para pengundi dengan fakta dan bukti bahawasanya yang menghalang PAS dari menegakkan undang-undang Islam di Kelantan dan juga Malaysia selama ini ialah KERAjaan yang diketuai oleh UMNO.

Terangkan pada para pengundi dengan fakta dan bukti bagaimana Kerajaan PAS Kelantan diugut oleh KERAjaan pusat pimpinan UMNO akan diambil tindakan dibawah akta Darurat sekiranya Kerajaan PAS Kelantan melaksanakan undang-undang hudud.

Terangkan pada para pengundi dengan fakta dan bukti bagaimana wang royalti yang sekian lama dinikmati oleh Negeri Terengganu sejak lama dahulu dirampas oleh KERAjaan pusat pimpinan UMNO sebaik sahaja tampuk pemerintahan bertukar pada PAS pada tahun 1999.

Terangkan pada para pengundi dengan fakta dan bukti kemana dan bagaimana wang royalti milik negeri Terengganu dibelanjakan selepas ianya dirampas dari rakyat Terengganu.

Terangkan pada para pengundi dengan fakta dan bukti kemana wang royalti milik negeri Terengganu hilang semasa pemerintahan KERAjaan UMNO pimpinan Idris Jusoh.

Terangkan pada para pengundi dengan fakta dan bukti bagaimana tindakan bodoh KERAjaan menaikkan harga minyak telah membebankan rakyat golongan sederhana dan bawahan.

Terangkan pada para pengundi dengan fakta dan bukti bagaimana keadaan rakyat sekarang selepas 7 kali penurunan harga minyak. adakah semakin baik atau tidak berubah, masih terbeban?

Sebenarnya, kebodohan KERAjaan UMNO menaikkan harga minyak secara mendadak pada pertengahan tahun tempohari dah banyak merosakkan kehidupan rakyat Malaysia terutamanya golongan sederhana dan rendah.

Bagi aku, penurunan harga minyak sebanyak 7 kali sikit pun tak membantu. masa harga minyak naik, harga barangan pun naik mendadak. bagi hangpa yang ada motosikal & kereta, kira ringan la jugak (walaupun sikit) sebab hangpa dapat jugak rebet.

Aku yang tak dak kenderaan ni dapat apa? aku macam jugak rakyat Malaysia yang lain-lain yang tak dak kenderaan cuma dapat beban. sebab apa kami dapat beban?

Sebabnya ialah, bila harga minyak naik, harga barangan pun sama jugak naik mendadak. kami membeli barangan keperluan dengan harga yang tinggi lepas kenaikan harga minyak. belanja bulanan kami naik mendadak sebaik harga minyak dinaikkan oleh KERAjaan.

Korang pergi la dekat pasaraya atau pasar atau mana-mana kedai. bukan korang tak tau harga susu anak naik berapa RM lepas bulan 7? bukan korang tak tau harga barangan dapur naik berapa RM lepas bulan 7?

Kami yang tak dak kenderaan ni langsung tak rasa ringan walaupun harga minyak dah turun sebanyak 7 kali. apa yang KERAjaan buat untuk kurangkan beban kami? sdelama ni KERAjaan dok bangga sebab berjaya turunkan harga minyak sebanyak 7 kali tapi hakikatnya kalau harga minyak turun sebanyak 800 kali pun kesannya pada kami hanyalah pada "seronok harga minyak turun" tapi pada kos belanja bulanan, kami tak dapat apa-apa faedah pun.

Jadi UMNO tak payah la nak bangga sangat dengan cerita harga minyak ni. hangpa-hangpa yang ada kenderaan sendiri memang seronok bila harga minyak turun, tapi kami yang tak dak apa-apa ni cuma mampu "sakit hati" je.

Ramai yang fikir beban rakyat semakin berkurang dengan penurunan harga minyak tapi hakikatnya ialah, beban korang-korang yang ada kenderaan je yang berkurang. kami masih membayar harga yang tinggi untuk menanggung anak bini kami dan KERAjaan pusat yang ada sekarang tak pernah peduli dan tak pernah sedar kewujudan kami.

Setakat ni KERAjaan pusat cuma berlakon konon mendesak supaya harga barangan keperluan diturunkan sejajar dengan penurunan harga minyak, tapi itu cerita 2 minggu lepas. sekarang mana suara desakan-desakan tu? KERAjaan pusat lebih tertarik untuk bantu golongan berada di bukit antarabangsa daripada kami-kami yang berpendapatan "sikit" ni.

Apa yang kami nak seronok? apa yang orang Kuala Terengganu nak seronok? makcik-makcik ngan pakcik-pakcik boleh bagi tau pemuda UMNO yang nak kempen dekat rumah tu berapa kali dah harga barang dekat pasar turun... harga ayam berapa kali turun? harga ikan berapa kali turun?

Aku tak yakin Pemuda UMNO yang kononnya nak "dekati pengundi dan terangkan dengan fakta dan bukti" berani nak cerita pasai ni. kalau depa cerita pun aku 100% yakin bahawa cerita tu hanya penuh dengan auta... seperkara lagi, aku rasa depa tak kan pi dengan tangan kosong kerumah para pengundi...

Kurang-kurang pun aku rasa 2-3 ratus mungkin akan jadi "umpan" untuk para pengundi. juallah maruah korang kalau korang rasa korang tak de harga diri. mungkin 2-3 ratus tu boleh kurangkan beban korang selama sepenggal lagi. sape tau kan?

Kebenarannya ialah - UMNO tak pernah pedulikan nasib rakyat Malaysia golongan sederhana dan rendah, UMNO tak kan bercerita yang benar... apa yang benar dalam UMNO? yang benar tentang UMNO satu perkara je... UMNO benar-benar tak guna..!

Khak Ptuih...!!!

Gapena Beri Kerajaan Tempoh Sehingga 31 Disember

Reactions: 
Gabungan Persatuan Penulis Nasional(Gapena) memberi tempoh sehingga 31 Disember ini untuk kerajaan membuat keputusan sama ada mahu meneruskan pengajaran dan pembelajaraan sains dan matematik (PPSMI) ke Bahasa Inggeris atau sebaliknya.

Ketua II Gapena Prof Datuk Dr Abdul Latiff Abu Bakar berkata gabungan itu mahukan supaya kerajaan bertegas dan mengambil kata putus dalam isu berkenaan secepat mungkin.

"Menteri Pelajaraan boleh cakap kami beremosi. Hakikatnya kami memang beremosi, tetapi ini ialah demi mempertahankan martabat Bahasa Melayu seperti yang terkandung di bawah Perlembagaan," katanya pada pemberita selepas majlis makan malam Gapena bersama media, di sini, malam ini.

Gapena sebelum ini mendesak kerajaan supaya membuat keputusan untuk menukar kembali pengajaran dan pembelajaran kedua-dua subjek itu kepada Bahasa Melayu.

"Kami bersedia untuk mengambil tindakan tegas termasuk membawa perkara ini ke mahkamah," katanya.

Majlis itu turut dihadiri oleh Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan Datuk Kamaruddin Siaraf.

Pada majlis yang sama, Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (BERNAMA) dan akhbar Utusan Malaysia menerima anugerah sulung Anugerah Citra Gapena.

Laporan ‘Kehidupan TKM 1 Terlampau’ sedang disiapkan - malaysiakini

Reactions: 
Kelab bekas-bekas pegawai TKM 1 sedang menyiapkan laporan yang dinamakan ‘Kehidupan TKM 1 Terlampau,’ untuk diserahkan kepada pemimpin de facto Anwar Ibrahim dan Presiden keADILan Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Laporan berkenaan akan diserahkan dalam masa terdekat.

Kami difahamkan laporan tersebut memuatkan beberapa salah laku Fairus sepanjang 10 bulan berkhidmat sebagai TKM 1 Pulau Pinang.

“Ia mengandungi dokumen beserta dengan foto berkaitan,” jelas salah seorang bekas pegawai berkenaan.

Pihaknya mengambil tindakan tersebut setelah Mohammad Fairus Khairuddin tidak menunjukkan sebarang perubahan positif dan keinsafan untuk berubah, termasuk membaiki sikap buruknya.

“Dia bukan sahaja terus berlagak bodoh sombong, bahkan terus menipu dan mengkhianati amanah rakyat,’ ujarnya.

“Kami menggunakan saluran dalaman dahulu, bagi membuktikan kepada pimpinan bahawa Fairus tidak layak sebagai TKM 1,” ujarnya.

Katanya pihaknya berharap pimpinan mengambil tindakan drastik bagi menyelamatkan imej Pakatan Rakyat sebelum terlambat.

Ditanya jika pimpinan tidak bertindak seperti diharapkan selepas menerima laporan tersebut, dia berkata, “Itu petanda keADILan bakal menempuh malapetaka pada pilihan raya akan datang.”

Menjawab soalan sama ada laporan tersebut berkaitan dengan apa yang pernah didedahkan Alahai... Fairus, dia berkata “Ya, hampir 99 peratus.”

-Alahai... FAIRUS TKM 1 Penang !

Cadangan Bina Jambatan Malaysia-Indonesia Perlu Kajian Mendalam

Reactions: 
Kerajaan akan mengambil kira segala aspek termasuk

kesesuaian dan faktor ekonomi terhadap cadangan kerajaan Melaka untuk membina jambatan yang merentasi Selat Melaka bagi menghubungkan Malaysia dan Indonesia.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata beliau tidak menolak kemungkinan satu hari kelak akan wujud sebuah jambatan yang menghubungkan kedua-dua negara.

"Bagaimanapun, pada masa kini pembinaan jambatan itu akan kita kaji dulu mengambil kira dan penilaian semua sudut," katanya pada majlis perasmian Konvensyen Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI) Kesembilan di sini Selasa.

Najib, yang juga Menteri Kewangan, berkata demikian ketika menjawab permintaan Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam yang terdahulu mahu jambatan itu dibina berasaskan aspek ekonomi dan hubungan kedua-dua negara yang sekian lama terjalin.

Menurut Mohd Ali, jambatan yang akan dibina itu sepanjang kira-kira 52 kilometer, dianggarkan menelan kos sebanyak US$11 bilion.

"Saya mencadangkan Unit Perancang Ekonomi (EPU) untuk mengkaji permintaan pembinaan jambatan ini yang boleh dibiayai menerusi pembiayaan inisiatif sektor swasta," katanya ketika berucap.

Cadangan membina jambatan Malaysia dan Indonesia pernah dikemukakan oleh beberapa pihak sejak pertengahan 90-an lagi sebelum terbantut kerana berlaku kegawatan ekonomi pada 1997.

Penarikan Balik Sijil Pengesahan Halal Ayam AA - malaysiakini

Reactions: 

Klik gambar.