Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Friday, December 26, 2008

Mahkamah tolak saman, isteri Pandithan ketuai IPF - malaysiakini

Reactions: 
Bekas Naib Presiden Parti Barisan Progresif India (IPF), V. Mathiyalagan gagal dalam cubaannya untuk menghalang Puan Sri Jayashree Gnanapandithan daripada menjadi presiden parti itu selepas Mahkamah Tinggi berkata ia tidak ada kuasa melayan permohonan perintah sementara yang dikemukakan oleh Mathiyalagan.

Pesuruhjaya Kehakiman, Mohamad Ariff Md Yusof berkata Seksyen 18C Akta Pertubuhan 1966 menyebut dengan jelas bahawa mahkamah tidak ada kuasa melayan atau menentukan apa saja saman, permohonan atau prosiding atas apa juga alasan berhubung keputusan parti.

Dalam menolak permohonan Mathiyalagan itu, beliau berkata bahawa untuk saman utama, mahkamah menyerahkan kepada defendan, yang telah menyatakan hasrat untuk mengetepikannya, untuk mengambil tindakan sewajarnya bagi tujuan itu.

Peguam K. Saraswathy yang mewakili Mathiyalagan berkata, beliau akan mengemukakan rayuan berhubung keputusan hari ini.

Dalam samannya, Mathiyalagan menamakan Jayashree serta setiausaha agung, K. Velayutham dan penolong setiausaha agung parti, K. Neducheralanathan sebagai defendan, dengan memohon deklarasi bahawa Jayashree bukan presiden IPF yang sah dan supaya surat pelantikan presiden itu bertarikh 20 April 2008 dianggap tidak sah dan terbatal.

Beliau mendakwa kenyataan majlis tertinggi IPF mengenai pelantikan Jayashree sebagai pemangku presiden dan kemudiannya presiden bagi menggantikan suaminya, mendiang Tan Sri M.G. Pandithan, adalah palsu.

Dalam afidavitnya pada 11 Disember, Jayashree berkata tidak ada unsur penipuan atau pemalsuan dalam pelantikannya sebagai presiden parti itu.

Gobalakrishnan: Saya tahu mengapa saya dilarang...

Reactions: 
Terdapat dua sebab mengapa ahli Parlimen dari Semenanjung, N Gobalakrishnan dilarang masuk ke Sarawak Rabu lalu.

Menurut ahli Parlimen Padang Serai, Kedah itu, beliau dilarang masuk ke negeri itu kerana pembangkang semakin menjadi ancaman kepada kerajaan Sarawak dan juga ucapannya di Dewan Rakyat yang menghentam Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

ijok pkr gobalakrishnan 260407 indian crowdGobalakrishnan berkata, beliau sudah banyak kali ke Sarawak sebelum ini dan tidak pernah menghadapi sebarang masalah dengan pihak imigresen negeri tersebut sehinggalah dua hari lalu. Pihak berkuasa bagaimanapun tidak memberi sebab berhubung larangan tersebut.

Gobalakrishnan berkata, kunjungan terbarunya ke Sarawak ialah minggu lalu di mana beliau pergi ke Lubok Antu, yang terletak di selatan bandar Kuching, untuk membantu penduduk di situ membuat persediaan untuk menyambut Krismas.

"Mengapa larangan dikena ke atas saya sekarang? Ini sudah pastinya (bermotif) politik," katanya.

"Sejak beberapa bulan lalu, saya sudah beberapa kali mengunjungi rumah-rumah panjang dan saya mengumpul sokongan dari kalangan penduduknya, terutama dari kaum Dayak," tambah Gobalakrishnan.

Tambahan lagi, katanya, kerajaan negeri tersebut turut menjemputnya untuk menghadiri perayaan Hari Gawai pada bulan Jun.

"Mengapa tiba-tiba saja ini berlaku?" soalnya.

'Cabar di mahkamah'


Gobalakrishnan berkata beliau tidak akan membiarkan perkara itu begitu sahaja.

Beliau mahu mencabar larangan ke atasnya itu di Mahkamah Tinggi Kuching. Menurutnya, pihak berkuasa negeri tersebut telah melanggar Akta Imigresen.

"Mereka telah menggunakan Artikel 66 (1) di mana ketua menteri mempunyai hak untuk melarang sesiapa sahaja masuk (ke Sarawak). Tetapi di bawah artikel 66 (1)(c), sebarang individu dari sebuah badan yang ditubuhkan di bawah perlembagaan persekutuan tidak boleh dilarang masuk. Dewan Rakyat adalah di bawah perlembagaan persekutuan," hujahnya.

Rabu lalu, Gobalakrishnan dilarang masuk ke Sarawak oleh pegawai imigresen di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching.

Beliau ke sana untuk menghantar satu seminar anjuran PKR di luar bandar Kuching dan untuk menziarahi keluarga angkatnya (Iban) di Kapit, sebuah pekan yang terletak di tengah-tengah Sarawak, sempena perayaan Krismas.

PKR telah meningkatkan kempennya di menjelang pilihanraya negeri - diura-urakan akan diadakan pada 2010.

Pemimpin utamanya Datuk seri Anwar Ibrahim mendakwa pembangkang semakin kuat untuk menumbangkan kerajaan BN pimpinan Abdul Taib.

Anwar juga telah meminta barisan pemimpin kanan parti itu termasyk ahli-ahli parlimennya setiap minggu melawat Sarawak untuk menemui rakyat negeri tersebut.

Beliau percaya tindakan itu ada kaitan dengan tindakannya mempertahankan seorang ahli parlimen DAP bagi Kuching, Chong Chieng Jen di Dewan Rakyat, yang mempersoalkan peranan sebuah syarikat milik kerajaan Sarawak, sewaktu perbahasan Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM, minggu lalu.

Ketika membahaskan, Chong mendakwa Taib telah memberi projek pembinaan jalan bernilai jutaan ringgit kepada syarikat milik keluarganya CMS Group - yang pengerusinya terdiri daripada anak Taib - Datuk Sulaiman Abdul Rahman Taib, yang kini menjadi menteri pelancongan.

taib mahmud�s family in cahya mata sarawak shares 100907Pemegang saham utama syarikat tersebut, termasuklah seorang lagi anak Taib - Abu Bakar Taib - selaku timbalan pengerusi - serta isteri Taib, yang menguasai syarikat tersebut.

Chong turut mengecam Badan Pencegah Rasuah (BPR) yang didakwanya gagal menyiasat perkara itu ekoran banyak projek-projek pembinaan telah diberikan kepada syarikat berkenaan oleh kerajaan negeri tanpa melalui tender terbuka.

Gobalakrishnan kemudiannya bangun menyokong Chong. Katanya, beliau akan membangkitkan insiden larangan terhadapnya untuk memasuki Sarawak apabila Dewan Rakyat bersidang lagi pada Februari depan.

-malaysiakini

Khidmat LRT, Bas Dilanjutkan Sempena Tahun Baru

Reactions: 
Rangkaian Pengangkutan Integrasi Deras Sdn Bhd (RapidKL) akan melanjutkan masa perkhidmatan Sistem Transit Aliran Ringan (LRT) dan bas bagi beberapa stesen dan laluan bas terpilih pada Rabu ini sempena sambutan Tahun Baru 2009.

Dua aliran LRT yang terpilih ialah Aliran Kelana Jaya dimana masa perkhidmatan akan dilanjutkan sehingga 2.30 pagi membabitkan stesen Kelana Jaya, KL Sentral, Pasar Seni, Masjid Jamek dan KLCC, kata RapidKL dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Bagi stesen Bangsar, Dang Wangi, Kampung Baru dan Ampang Park, masa perkhidmatan akan dilanjutkan sehingga pukul 2 pagi dan stesen-stesen lain sehingga 12.45 tengah malam.

"Aliran Ampang melibatkan stesen Bandaraya, Masjid Jamek dan Hang Tuah akan dilanjutkan masa perkhidmatan sehingga 2.30 pagi dan 12.45 tengah malam bagi stesen lain," kata kenyataan itu.

Sementara itu, perkhidmatan bas RapidKL akan dilanjutkan dengan bas terakhir pada pukul 2 pagi melibatkan stesen Kelana Jaya, Taman Bahagia, Taman Paramount, Asia Jaya, Universiti, Kerinchi, Bangsar, Wangsa Maju, Taman Melati dan Gombak di Aliran Kelana Jaya.

Turut terlibat ialah stesen Ampang, Cempaka, Pandan Jaya, Maluri, Tasik Selatan, Ampang, Cempaka, Pandan Indah, Salak Selatan, Tasik Selatan dan Bukit Jalil di bawah Aliran Ampang.

"Stesen Setiawangsa dan Wangsa Maju pula akan dilanjutkan masa perkhidmatan bas sehingga pukul 12 tengah malam serta bagi stesen Tasik Selatan bas terakhir adalah pada pukul 1 pagi," katanya.

Untuk keterangan lanjut, para pengguna boleh melayari laman web www.rapidkl.com.my dan atau hubungi Helpline di talian 03-76256999.

UPDATE: Adibah Di Sabotaj - malaysiakini

Reactions: 
Salam semua sahabat...

Merujuk kepada posting sebelum ni berkenaan blog anti Islam (baca posting dekat bawah), baru kejap tadi ada sorang sahabat dah berjaya berhubung dengan Adibah untuk penjelasan.

Ikut penjelasan dari Adibah, dia kene sabotaj.

Aku tengah tunggu fax salinan report polis Adibah untuk pengesahan.

Jadi untuk kengkawan, teruskan flag blog tu... jangan malu dan jangan segan.

PERHATIAN UNTUK SEMUA BLOGGERS!!! - malaysiakini

Reactions: 
Kali terakhir kita berjaya sebab bersatu bila surind mula mempermainkan Islam dalam blognya dan kali ni aku mintak tolong semua blogger, tak kira pro UMNO ka, PKR ka, PAS ka, MIC ka, MCA ka, SAPP, DAP ka asalkan hangpa Islam...

Macam hari tu jugak, moh kita sama-sama Flag kan blog ni http://adibahahmad.blogspot.com/.

Untuk sesape yang rajin (aku tak dak kemudahan sangat nak gerak mana-mana) ni ada sikit maklumat pasai budak ni (tolong baca sampai habis) :-

Adibah Ahmad
About Me

I am open minded, modern thinking,fun loving individual, like to challenge all the old thoughts, call me at 03-5566 3800 if you are one of me.

PERHATIAN : aku tak fikir budak ni buat sendiri blog ni sebab kalau ikut lojik, orang yang gila buat blog macam ni TAK KAN BERANI NAK LETAK MUKA & NI PHONE DIA DEKAT BLOG dan jugak blog ni baru je bukak 24hb.Disember, 2008... tak sampai seminggu lagi.

Jadi aku simpulkan bahawa budak ni mungkin kena pedajal dekat sape-sape.

Mana-mana yang ada kemudahan tak payah call kalau nak cakap dengan dia. aku dah call banyak kali dah, dia tak mau cakap.

Jadi, penyelesaian ialah, buat report polis dulu, kendian pegi opis dia dengan polis untuk penjelasan. kalau betoi dia kene pedajal, kita bantu dia, kalau bukan kena pedajal, serah dekat polis terus.

Bertindak sekarang geng...!!! (korang tau macam mana nak flag kan???)

abe MIE tau semua rahsia Kapten Zahar...!!! - malaysiakini

Reactions: 
Pagi ni aku menerawang dalam blog-blog (maksud aku SEMUA BLOG tak kira pro mana). aku tersinggah ke blog abe MIE terjah lepas tu terbaca (sebenarnya bukan terbaca) post bertajuk KAPTEN AZHAR MASUK PKR? (ketika entri ini ditaip, abe MIE telah menukar tajuk entri kepada KAPTEN AZHAR 'masuk' Islam? (ah lantaklah, entri dia, sukati dia la nak letak tajuk apa pun...)

Macam ada sikit gila la entri tu... aku agak abe MIE dalam keadaan kurang stabil masa entri tu ditaip, aku rasa masa mula-mula nak publish dengan tajuk memula tu, tangan abe MIE terketar-ketar sebab bengang... kah kah kah kah kah...

Agak aku la... masa memula publish tu tengah lorat jadi main bantai je tajuk, dapat pulak maklumat salah... masuk PKR, tau-tau masuk PAS... cepat-cepat balik perbetul statement sambil-sambil tu tangan ngan kepala lutut terketar-ketar mungkin tak dapat terima kenyataan UMNO PJS lumpuh dan aku jugak paham keadaan abe MIE masa tu sebab bukan UMNO PJS je masuk PAS, malah bangunan UMNO PJS pun masuk PAS jugak... kah kah kah kah kah...

Sabar abe MIE...

Aku rasa abe MIE ada peluang cerah dekat PJS. UMNO sana dah bubar, cawangan semua dah tutup, bahagian pun dah KO... apa kata abe MIE pulak jadi penaja UMNO baru PJS? banyak cawangan baru nak kene bukak tu... maaasyuuuuuukkk...!!! untung-untung raya tahun depan boleh pakai Mekedis Kompreser abe MIE..!

Kah kah kah kah kah...

OK... pegi dekat point asal aku... dalam entri tu agak banyak jugak "pendedahan" yang abe MIE buat berdasarkan "pengalaman"nya ("Pengalaman" ke "Pangang"laman?) jadi aku nak komen pasal pendedahan yang abe MIE buat tu lah...

Sebelum tu aku ingatkan korang kata-kata abe MIE - Abe MIE kenali Kapten Azhar sejak tahun 1998 ketika tinggal di Taman Medan, Selangor. Pada masa itu, berlaku krisis pertumpahan darah antara orang Melayu dengan India yang dipanggil Pergaduhan Taman Medan.

1 - Kapten Azhar sebenarnya sudah lama mengamalkan rasuah. Kapten Azharlah menyebabkan UMNO dibenci.
  • Alamak abe MIE... ikut pengalaman abe MIE, kenapa baru sekarang abe MIE nak dedah? ke abe MIE dah dedah tapi lembaga disiplin UMNO buat tak tau je?
  • Besar jugak pengaruh Kapten ye? rupanya UMNO dibenci sebab Kapten?? ish ish ish ish ish... ni penyakit orang-orang UMNO... kalau bagus "sebab" saya, kalau tak bagus "sebab orang" kah kah kah kah kah... jumud..!
2 - Beliau pernah menghalau orang yang meminta supaya diberi rumah kos rendah atas alasan bukan penyokongnya.
  • Kah kah kah kah kah... abe MIE kene bongkar yang ni habis-habisan... kalau tak, UMNO dan abe MIE yang malu sebab dah lama tau benda ni, tapi sorok... amik lagi kenyataan abe MIE "Masa itu abe MIE kerja sebagai wartawan. Beliau menjadikan kedudukannya melantik kronis dalam keluarganya sebagai 'sub-sub kontrak' untuk pembangunan jalan, bangunan, tanah-tanah, kerja pembaikian dan sebagainya di Taman Medan serta Petaling Jaya. maknanya abe MIE dah terang-terang mengaku abe MIE ada bukti melalui kenyataan abe MIE tu... abe MIE kene bawak ke pengetahuan lembaga disiplin UMNO dan jugak SBPRM, kalau tak abe MIE boleh didakwa sebab "bersubahat". kah kah kah kah kah...
  • Kalau tak mau report, abe MIE kene pi cium "pungkoq" Pak Lah... baru selamat... amacam?
3 - Beliau seorang diktator dan dibenci oleh semua orang dan rakyat serta masyarakat PJS terutamanya Taman Medan.
  • Kah kah kah kah kah... yang ni abe MIE tak payah cerita la abe MIE... satu Malaysia dah tau... sape-sape pun kalau keluar dari UMNO lepas tu masuk parti pembangkang, gerenti orang tu jahat punya kan abe MIE kan?
  • Kalau Mahadet masuk salah 1 komponen Pakatan Rakyat, aku tak tau la macam mane Mahadet kene maki... kah kah kah kah kah...
4 - Kesemua anaknya memiliki rumah bernilai ratus ribu ringgit walaupun masih bersekolah di peringkat SPM.
  • Abe MIE... pi la report SBPRM... kami nak tengok Kapten jadik orang yang pertama first kene balun dek SBPRM ni... abe MIE pun boley jadik hero kan kan kan???
5 - Beliau juga mengaut kekayaan dan agihan wang UMNO terutamanya disalurkan kepada cawangan dan memasukkan wang itu ke dalam akaunnya sendiri.
  • Biase la tu abe MIE... lepas ni abe MIE boleh ambik alih tugas tu dari Kapten... masyuuuuuuuuukkk...!!! kapten lak dah dok dalam PAS, kalau buat benda tak senonoh macam ni alamat, kene humban laaa...!!!
6 - Beliau pernah menerbitkan poster mengenai jenayah Anwar Ibrahim dan hubungan Anwar yang begitu akhrab dengan yahudi pada pilihanraya yang lepas.
  • Laaa... abe MIE baru tau ke? kami dalam Pakatan Rakyat tau lama dah hal-hal macam ni... mana ada pemimpin UMNO yang tak pernah bikin kerja-kerja macam ni abe MIE bak mai habaq dekat aku, aku nak pi lapor dekat Guinness Book Malaysia Record sebagai ahli UMNO paling "bersih" kah kah kah kah kah...
  • Abe MIE tak tau ke selama ni benda ni berlaku? kah kah kah kah kah... jumud...!!!
7 - Kapten seorang penipu apabila memberitahu kepada pengundi Taman Medan, sekiranya memberi undi, semua orang disuruh mengambil wang saguhati sebanyak RM30-300 seorang mengikut perjalanan dan tempat tinggal. Namun selepas membuang undi, kita semua ditipu!!!
  • "Kita semua ditipu!!!"??? kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah.........!!!!!!!!!
  • Aku ingat abe MIE ni orangnya cerdik... rupanya "kurang" jugak... kah kah kah kah kah kah..."kita semua ditipu!!!"??? kah kah kah kah kah kah kah... kesiaaaaaannnnnn......
  • Aku ingat abe MIE mengundi sebab "ikhlas"... rupanya sebab RM30-300... kah kah kah kah kah kah kah kah kah... mata duitan jugak mu ni abe MIE... Khak Ptuih...!!!
Dah la... yang lain-lain kau orang baca la dekat blog abe MIE dekat [sini]... kang aku letak berat-berat kang bercucuran lak airmata abe MIE tu... dah la dekat kawasan abe MIE dah tak de orang harapan nak diharapkan...

Kah kah kah kah kah... lepas ni abe MIE nak pow sape pulak ye? "bank" dah pakai lambang "Bulan Purnama"... "Rumah no 2 pun dah cat Hijau...

Apa lagi abe MIE??? Kapten nak berkampung dekat P-036 start 5hb.Januari sampai 17hb.Januari ni... abe MIE poie la berkampung dekat sana jugak..! kan abe MIE ada banyak "rahsia" kapten... poie la kau serang dia habis-habisan..!

Kah kah kah kah kah kah kah kah...

Berani ke? Khak Ptuih...!!!

Video Datuk Zahar Sertai PAS - malaysiakini

Reactions: 

Klik [sini] untuk muat turun.

Harga sawit membimbangkan - malaysiakini

Reactions: 
Kira-kira 25,000 pekebun kecil kelapa sawit di negeri ini terdedah kepada risiko dikategorikan sebagai golongan miskin apabila hanya mampu meraih pendapatan RM400 sebulan seorang akibat kejatuhan harga komoditi itu.

Pengerusi Jemaah Pengarah Peladang Johor, Mohd. Yusof Mohd. Salleh berkata, harga kelapa sawit yang sebelum ini pernah mencecah hingga RM740 setan kini merudum kepada kira-kira RM200 setan sejak Oktober lalu.

“Sebelum ini, pekebun kecil memperoleh pendapatan antara RM600 hingga RM1,000 sebulan namun kini mereka hanya dapat antara RM300 hingga RM400 sebulan.

“Ini dengan jelas boleh menyebabkan peladang kelapa sawit dikategorikan sebagai fakir miskin kerana pendapatan mereka berada di bawah garis kemiskinan yang ditetapkan kerajaan,” katanya kepada wartawan di sini hari ini.

Beri insentif ringankan beban

Reactions: 
Kerajaan disaran memberikan insentif 30 sen bagi setiap satu kilogram getah sekerap kepada pekebun getah di seluruh negara bagi membantu meringankan beban mereka berikutan kejatuhan harga komoditi itu sekarang.

Persatuan Perlindungan Pengguna Malaysia (PPPM), Mohd. Firdaus Abdullah berkata, langkah itu bagi menstabilkan semula harga getah seperti yang pernah dilaksanakan beberapa tahun lalu ketika situasi sama melanda negara.

Beliau berkata, pemberian insentif oleh Lembaga Getah Malaysia (LGM) ketika harga getah sekerap jatuh di bawah paras RM1 kira-kira lima tahun lalu berjaya menstabilkan semula harganya.

‘‘Jadi saya kira kerajaan mungkin boleh lakukan langkah yang sama sekali lagi,” katanya kepada wartawan di sini hari ini.

Penoreh merungut harga getah menjunam - malaysiakini

Reactions: 
Penoreh getah di daerah Baling dan Sik mengeluh apabila harga getah terutama getah sekerap kini jatuh sehingga 60 sen sekilogram berbanding RM4.50 sekilogram kira-kira sebulan lalu.

Lebih memeritkan bagi mereka, bukan sahaja harga komoditi itu jatuh merudum, bahkan ada antara pembeli sekerap yang enggan membeli hasil torehan mereka.

Keadaan itu sekali gus menimbulkan keresahan di kalangan mereka, malah ada yang menitiskan air mata kerana seakan-akan tidak mempercayai sedang berdepan dengan situasi berkenaan.

Ketika ditemui wartawan, rata-rata penoreh berasa hairan kerana tiada pihak tertentu termasuk kementerian mengambil langkah untuk mengawal kejatuhan harga getah sejak ia berlaku.

Seorang penoreh getah dari Kampung Charuk Kapas, Kupang, dekat sini, Shamsuddin Mat Hashim, 57, berkata, sebelum ini dia memperoleh pendapatan bersih sebanyak RM1,000 hasil jualan getah untuk tempoh 10 hari.

Bagaimanapun, katanya, nasib keluarganya berubah sejak sebulan lalu apabila hanya mampu mendapat sebanyak RM100 bagi tempoh sama.

"Kalau sebelum ini dapatlah pendapatan sehingga RM1,000 untuk 10 hari tetapi kini keadaan itu tidak berlaku lagi," katanya.

Tertekan

Shamsuddin yang mempunyai enam anak dan menoreh getah milik orang lain mengakui dia berasa semakin tertekan apabila kejatuhan harga getah tidak seimbang dengan harga barang di pasaran sekarang.

"Kami harap sangat kerajaan segera membantu penoreh getah seperti kami ini kerana kejatuhan harga tidak lagi seimbang dengan kenaikan harga barang," katanya sedih.

Bagi Radi Baharom, 28, dari Kampung Jerai, Kupang pula, dia turut melalui pengalaman pahit apabila hasil torehannya hampir tidak dapat dijual.

"Pembeli getah hampir enggan membeli hasil torehan kerana tidak mahu menanggung rugi," katanya menceritakan pengalamannya sejak harga komoditi tersebut merudum.

Seorang lagi penoreh, Rohani Hussin, 43, dari Kampung Charok Kapas, Kupang sedih kerana tidak menyangka harga getah jatuh teruk sejak kebelakangan ini.

"Bayangkan harga getah jatuh sehingga rendah daripada harga sekilogram gula," katanya.

Sementara itu, seorang lagi penoreh, Che Embi Shafie, 50, dari Kampung Tala Sik turut menyifatkan kejatuhan harga getah agak membebankan mereka.

Menurutnya, keadaan itu begitu menghimpit kehidupan walaupun berlaku penurunan harga petrol.

"Kami terkejut dengan kejatuhan harga seperti ini," katanya.

Zamzuri Zakaria, 38, penoreh dari Kampung Betong, Sik, pula menyifatkan kejatuhan harga sebagai luar biasa.

Seorang pembeli getah sekerap, Isa Che Ahmad, 53, turut menceritakan pengalamannya berhadapan dengan situasi genting sebagai peniaga getah sekerap dan hampir tidak lagi mahu membeli kerana wakil pembeli termasuk MARDEC enggan membeli komoditi itu berikutan takut menanggung rugi.

Pegawai agama di hospital ditambah

Reactions: 
Kementerian Kesihatan akan menempatkan lebih ramai pegawai agama di hospital-hospital kerajaan dalam usaha meningkatkan aspek kerohanian serta memberi khidmat nasihat tentang hal ehwal Islam kepada pesakit dan kakitangan hospital.

Setiausaha Bahagian Sumber Manusia kementerian, Sabariah Hassan berkata, setakat ini sejumlah 15 jawatan Penolong Pegawai Hal Ehwal Islam Gred S32 ditempatkan di Hospital Kuala Lumpur dan 14 buah hospital negeri sebagai tambahan kepada dua jawatan Penolong Hal Ehwal Islam Gred S27 sedia ada di ibu pejabat kementerian berkenaan di sini.

''Kementerian juga merancang untuk mewujudkan jawatan-jawatan tersebut pada masa depan terutama bagi meningkatkan aspek kerohanian dan khidmat nasihat agama kepada para pesakit dan kakitangan hospital.

''Penempatan pegawai-pegawai tersebut adalah salah satu langkah proaktif kementerian bagi menyediakan perkhidmatan berkualiti kepada pesakit dan orang ramai yang berurusan dengan hospital selain memelihara kebajikan pegawai dan kakitangan beragama Islam.

''Ini membabitkan dari segi amalan ibadah dan kerohanian," katanya dalam satu kenyataan kepada wartawan di sini hari ini.

Beliau mengulas permintaan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) agar Kementerian Kesihatan menempatkan seorang pegawai agama di setiap hospital daerah bertujuan membimbing pesakit yang memerlukan bantuan kerohanian.

Amaran hujan lebat peringkat jingga di Pahang, Terengganu - malaysiakini

Reactions: 
Jabatan Meteorologi hari ini mengeluarkan amaran hujan sederhana kadangkala lebat peringkat jingga di beberapa kawasan di Terengganu dan Pahang yang diramal berterusan sehingga Sabtu.

Di Terengganu ia melibatkan daerah Marang, Dungun, Kemaman, Kuala Terengganu dan Hulu Terengganu manakala di Pahang melibatkan daerah Jerantut, Kuantan, Pekan, Rompin dan Maran.

Menurut kenyataan itu, keadaan itu boleh menyebabkan banjir di kawasan tanah rendah dan tebing-tebing sungai.

Katanya, amaran hujan lebat (peringkat jingga) berlaku di Johor iaitu di daerah Mersing, Kota Tinggi, Johor Bahru dan Pontian hari ini.

Amaran hujan lebat peringkat kuning di daerah Tumpat, Kota Bharu, Bachok dan Pasir Puteh dijangka berterusan sehingga esok.