Follow by Email

Loading...
"Pandangan Dalam Laman Ini Tidak Semestinya Menunjukkan Sikap WebMaster & Lain-Lain Penulis. Dasar Kami : Menyiarkan semua posting para penulis jemputan tanpa sebarang edit dari segi bahasa dan ejaan (Mungkin ada bahan yang tidak begitu menyenangkan). Berfikirlah dalam menerima sebarang maklumat). ©1422 Hakcipta Tak Terpelihara. Anda digalakkan untuk mengambil apa-apa bahan di dalam laman ini untuk tujuan penyebaran, tanpa perlu memberitahu kepada pihak kami. Email: poji2ya@gmail.com

"Mengikut Perjanjian itu, tiap-tiap Negeri akan menerima 5% daripada nilai petroliam yang dijumpai dan diperolehi dalam kawasan perairan atau di luar perairan Negeri tersebut yang dijual oleh PETRONAS atau ejensi-ejensi atau kontrektor-kontrektornya".
- Tun Abdul Razak, Dewan Rakyat (12hb. November, 1975)

Thursday, January 22, 2009

Dato' Norza Serah Diri? - malaysiakini

Reactions: 
Aku dapat SMS dari sorang member tadi...

Dato Norza Zakaria serah diri di BPR tadi dan tengah di soal siasat. Esok mungkin di dakwa di mahkamah.

Sape Dato Norza?

Tingkat 4?

Geng KJ?

UMNO?

Rasuah?

Kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah kah ... !!!

Sinonim sungguh UMNO dengan Rasuah..!

Khakhakhakhakhkhkhakha...!!!

Al-Fatihah: Tan Sri S O K Ubaidullah meninggal dunia

Reactions: 
Ahli politik veteran dan ahli perniagaan terkenal Tan Sri S.O.K Ubaidulla Kadir Basha kembali ke Rahmatullah hari ini.

Ubaidulla, 90, menghembuskan nafas terakhir pada jam 10.30 pagi tadi kerana sakit tua di kediamannya di No 10, Lorong Bukit Pantai 6 di Kuala Lumpur.

Allahyarham meninggalkan seorang isteri, Puan Sri Mehrunnisa Mohideen serta dua anak lelaki, Hishamudin dan Hamimudin. lapor Bernama.

Jenazah beliau disemadikan di Tanah Perkuburan Islam Bukit Kiara selepas solat Asar hari ini.

Dilahirkan pada 18 Jun 1918 di Chennai, India, Ubaidulla datang ke negara ini pada 1930-an dan bekerja dengan sebuah firma di Seremban.

Beliau memulakan perniagaan sendiri pada 1940-an dengan menjual beg pakaian dan beberapa jenis barangan keperluan harian.

Selepas itu, beliau menceburi bidang agensi perkapalan dan perjalanan, yang menjadi teras perniagaannya mulai 1970-an.

Seorang dermawan

Sebagai antara pengasas MIC pada 1946, beliau kekal bersama parti itu sehingga ke akhir hayat. dan sebagai anggota veteran, dermawan ini menyandang beberapa jawatan kanan dalam MIC.

Pada 1975, Ubaidulla dipilih sebagai naib presiden MIC dan pada 1981, beliau dilantik sekali lagi menganggotai Jawatankuasa Kerja Pusat parti itu sebelum dilantik sebagai pengerusi tetap MIC.

Beliau juga pernah berkhidmat sebagai Pengerusi Jawatankuasa Ekonomi MIC dan dipilih sebagai pengerusi pertama MIC Unit Trusts Berhad.

Pada 1959, beliau dilantik sebagai senator dan pada 1971 dilantik sebagai timbalan presiden Dewan Negara. Pada 1975, beliau dilantik semula ke jawatan itu.

Ubaidulla tidak lokek untuk mencurahkan pengalamannya dalam bidang perniagaan untuk dikongsi oleh orang lain dan bagi menghargai sumbangan beliau ini, Ubaidulla dilantik sebagai presiden pertama Dewan Perniagaan dan Perindustrian Bersekutu India dari 1950-1951 dan kemudian dari 1957-1985.

Ubaidullah juga disanjung tinggi kerana sumbangan beliau dalam bidang korporat dan badan swasta.

Veteran politik ini merupakan pengarah pengasas Bank Bumiputra dan pernah

dipilih sebagai presiden Persatuan Perundingan Majikan Malaya (kini dikenali sebagai Persekutuan Majikan-majikan Malaysia (MEF)) selama 20 tahun.

Tokoh Maal Hijrah

Pada 1978, beliau dipilih sebagai setiausaha agung Persatuan Persahabatan Malaysia-Korea dan pada 1982, sebagai presiden Persekutuan Majikan-majikan Asean.

Ubaidulla juga dikenali ramai sebagai insan yang banyak memberi sumbangan dalam meningkatkan syiar Islam. Beliau adalah presiden pengasas Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) dan Muslimin-Indo Malaysia (Permim) serta pernah berkhidmat sebagai pengerusi Persatuan Pendakwah Se-Tanah Melayu.

Bagi menghargai sumbangan beliau dalam bdiang ini, Ubaidullah dipilih sebagai Tokoh Maal Hijrah 1989.

Selain memainkan peranan penting dalam perjuangan menuntut kemerdekaan Tanah Melayu, Ubaidulla juga bergiat aktif dalam memajukan kesusasteraan Tamil di negara ini.

Bagi membantu golongan kurang bernasib baik, Ubaidulla menubuhkan Yayasan Ubaidi pada Mei 1990 dengan menggunakan sepenuhnya keuntungan yang beliau peroleh daripada jualan bangunan dan tanah beberapa tahun sebelumnya.

-malaysiakini

Bangunan Umno Bahagian Tanah Merah punyai tunggakan cukai pintu RM25,000 ? - malaysiakini

Reactions: 
Umno sering dimomokkan sebagai parti yang kaya raya, punyai harta dan aset yang tidak ternilai serta bangunan milik parti yang gah berdiri di mana-mana.

Tetapi itu semua hanya omongan kosong yang dimainkan dikalangan mereka. Ini terbukti bila Bangunan Umno Bahagian Tanah Merah sendiri mempunyai tunggakan cukai pintu dengan Majlis Daerah Tanah Merah sekitar RM25,ooo yang sudah berlarutan sejak beberapa tahun sebelum ini. Ketika laporan ini disediakan, pihak PPK1 difahamkan bahawa Umno Bahagian Tanah Merah masih gagal membayar tunggakan cukai pintu tersebut.

Perlu diingat, mengikut akta dan undang-undang yang digunapakai oleh pihak Majlis Daerah Tanah Merah, bangunan tersebut boleh disita sepenuhnya. Kita tunggu adakah pendedahan kita ini akan menyebabkan Umno ambil langkah segera dan membuat bayaran terhadap cukai pintu yang tertunggak semenjak beberapa tahun itu.

-PPK1

LEMBU QURBAN BERNILAI RM110K DITAJA OLEH PKNS DAN ANAK SYARIKAT - malaysiakini

Reactions: 
GERAK ( Gerakan Rakyat Anti Korupsi) telah membuat laporan kepada MACC (Malaysia Anti Corruption Commission) tentang kononnya dana awam negeri telah digunakan untuk menaja lembu bagi tujuan qurban Eidul Adha yang lalu. Sebenarnya PKNS serta anak syarikatnya telah menaja lembu-lembu tersebut untuk diagihkan kepada masjid dan surau.

State Funds Not Used, Says Selangor MB


Selangor Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim has denied that he had used state funds to sponsor 46 heads of cattle for meat distribution to constituents of Bandar Tun Razak during Aidiladha last December.

He said the cattle, valued at over RM110,000, were sponsored by subsidiaries and associate companies of Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS), which wanted the meat to be distributed to suraus in the constituency.

Khaled is the Member of Parliament of the constituency.

"There is no question of abuse of power and furthermore, it was members of the public who benefited from the effort," he told reporters after chairing the weekly state executive council meeting here today.

He was responding to Gerakan Rakyat Anti-Korupsi (Gerak Malaysia) lodging a report today regarding the matter with the Malaysia Anti-Corruption Commission.

Gerak's chairman, Mohd Nazree Mohd Yunus, among others had alleged that Khalid had used state funds in the matter.

On other matters, Khalid said the state government had set up a special committee, which will be chaired by himself, to closely monitor the employment situation in the state in the wake of the global economic crisis.

He said the committee, which would be made up state executive councillors and union representatives, would meet once a week from Jan 30.

He also said that the state government was informed that the Appeals Court today had upheld an appeal filed by residents of Kampung Sungai Terentang in Rawang which sought to prevent Tenaga Nasional Berhad (TNB) from building transmission towers in their village.

He added that the state government would cooperate with TNB to find alternative sites to erect the towers as they were part of the utility's project to ensure smooth supply of electricty to 6.5 million households.

The project had been delayed by a year because of the court hearing.

BERNAMA
January 21, 2009

Gambar Mayat OKT Mati Dalam Tahanan PDRM - malaysiakini

Reactions: 
Berita sebelumnya - Seorang lelaki yang ditahan bagi membantu siasatan kes curi kereta mewah, mati secara tiba-tiba ketika sedang disoal siasat di Balai Polis Taipan, Subang Jaya dekat Shah Alam hari ini.

Ketua Polis Selangor Datuk Khalid Abu Bakar berkata kejadian itu berlaku pada kira-kira jam 11 pagi ketika lelaki itu disoal siasat berhubung kes samun dan curi kereta mewah membabitkan kumpulan yang bergerak aktif di sekitar Lembah Klang.

"Ketika disoal siasat, lelaki itu minta segelas air minuman, sebaik minum dia jatuh dan tidak sedarkan diri. Doktor dari sebuah klinik berhampiran dipanggil untuk memeriksa lelaki berkenaan dan mengesahkan dia telah mati," katanya, lapor malaysiakini.

Jadi aku cuba dapatkan gambar mayat mangsa... macam biasa dalam laporan polis mengatakan bahawa mangsa ada mengidap "asma"... tengok gambar...












Lepas tengok semua gambar-gambar ni, baru aku tau... ooo... macam ni rupanya kalau mati sebab "asma"... rupanya kalau mati sebab "asma" kaki luka ngan lebam, belakang badan lebam + birat-birat + luka-luka... pergelangan tangan lak luka gak mungkin sebab tekanan masa penyakit "asma" tu datang...

Ooo... ni baru aku tau... korang rasa macam mana? agak-agak sesuai tak kalau Malaysia laksanakan hukum hudud? kalau dah laksanakan hukum hudud nanti agak-agak korang ada lagi tak OKT yang akan mati dalam tahanan sebab "asma"???

PDRM ngan Polis Yahudi aku agak sama spisis... yang tak sama spisis ada la dalam 20%... (Polis Baik)...

Video: Youth Dies In Police Custody

Reactions: